Ja, dat doen ze al jaren hoor Darkwing..quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:16 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Lees ik het nou goed, gaan de treintijden veranderen om een doorglijtolerantie in te bouwen?
Ja, de dienstregeling uitdunnen, maar niet de aankomst en vertrektijden veranderen... waar las ik dat nou ook alweer...quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:19 schreef b2py het volgende:
[..]
Ja, dat doen ze al jaren hoor Darkwing..
Zegt natuurlijk niet veel. Als ze per komend jaar een baanvak een hogere beschikbaarheid geven terwijl er niks wordt gedaan, en vervolgens een ander (korter) baanvak een lagere beschikbaarheid geven terwijl die juist wel gebruikt kan worden, gaat per saldo de beschikbaarheid omhoog maar daar heeft niemand wat aan. Dat is ook direct het nadeel van KPIsquote:Op maandag 7 oktober 2013 19:46 schreef b2py het volgende:
[..]
Beschikbaarheid om te gebruiken waar het voor bedoelt is, dat is toch vrij algemeen de uitleg van beschikbaarheid?
Dat doen ze echt al sinds er blaadjes vallen ongeveerquote:Op maandag 7 oktober 2013 20:22 schreef Darkwing_Duck het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rband-met-de-herfst/
(Nee het is geen Dieseltractie hoe lang nog)
hier en daar wat minuutjes extra rijtijd. Dat is een standaard herfstmaatregel.quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:20 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ja, de dienstregeling uitdunnen, maar niet de aankomst en vertrektijden veranderen... waar las ik dat nou ook alweer...
WTF, waar ben ik de afgelopen jaren geweest dan...quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
hier en daar wat minuutjes extra rijtijd. Dat is een standaard herfstmaatregel
ik denk dat je de herfst verwart met de winter waarbij er na één vlokje sneeuw al een beperkte dienstregeling ingezet wordtquote:Op maandag 7 oktober 2013 20:24 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
WTF, waar ben ik de afgelopen jaren geweest dan...![]()
Klopt.quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:21 schreef Viezze het volgende:
[..]
Zegt natuurlijk niet veel. Als ze per komend jaar een baanvak een hogere beschikbaarheid geven terwijl er niks wordt gedaan, en vervolgens een ander (korter) baanvak een lagere beschikbaarheid geven terwijl die juist wel gebruikt kan worden, gaat per saldo de beschikbaarheid omhoog maar daar heeft niemand wat aan. Dat is ook direct het nadeel van KPIs
Ik zag vanuit de trein dat er in Haren een bord hing dat de overweg langer gesloten bleef door het herfstweer. Ik denk dat ze dit doen voor doorglijdende stoppers uit Groningen. Had het nog nooit eerder gezien iig.quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:20 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ja, de dienstregeling uitdunnen, maar niet de aankomst en vertrektijden veranderen... waar las ik dat nou ook alweer...
Ook normaal, het uitzetten van de stop-door schakeling.quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:32 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ik zag vanuit de trein dat er in Haren een bord hing dat de overweg langer gesloten bleef door het herfstweer. Ik denk dat ze dit doen voor doorglijdende stoppers uit Groningen. Had het nog nooit eerder gezien iig.
Dacht al dat zoiets de oplossing was, maar had het bord nog nooit eerder gezien.quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:33 schreef b2py het volgende:
[..]
Ook normaal, het uitzetten van de stop-door schakeling.
"Nu met ingebouwde muiscursor"quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:51 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
"ProRail begonnen met fundering voor asfaltwegen over spoor, naar aanleiding van bezuinigingen bij het ministerie."
Dit is een grap mag ik hopen?quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:29 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
OOSTENDE - De beroemde kusttram is met name in de zomer erg druk. De Lijn heeft daarom in samenwerking met de NMBS gewerkt aan de "Zomersneltram" die met meer capaciteit dan de conventionele kusttrams zal gaan rijden.
Omdat de V250 multicourant is opgebouwd, en opzich ook wel aardig werkt op 600 Volt gelijkstroom, heeft De Lijn op aanraden van AnsaldoBreda en NSHispeed treinstel 4806 over laten brengen naar De Panne, en daar op smalspoordraaistellen gezet.
Treinstel 4881 komt hier langs het Domein Raversijde in Oostende, tijdens een testrit over de Kusttramlijn van Knokke naar De Panne.
In de dienstregeling van 2014 zijn voor de sneltram al stops voorzien in Knokke-Heist, Blankenberge Station, De Haan aan Zee, Bredene Renbaan, Oostende Station, Nieuwpoort Stad, De Panne Plopsaland en De Panne Station. De bedoeling is om in anderhalf uur tijd het 60 kilometer lange traject te overbruggen.
Als alles meezit zal in de zomer 2014 de eerste "V250-170" (= 80 km/h) op de baan verschijnen.
Welk bedrag voor dit project beschikbaar is gesteld en door wie is nog onduidelijk. Geruchten doen de ronde dat dit uit diverse Italiaanse verzekeringsfondsen komt, waar De Lijn in 2009 aandelen in heeft gekocht.
"Rijkswaterstaat heeft last van een computerstoring op de A2. Daarom wordt het cementverkeer tijdelijk omgeleid via het spoor. De vertraging bedraagt meer dan 60 minuten"quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:51 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
"ProRail begonnen met fundering voor asfaltwegen over spoor, naar aanleiding van bezuinigingen bij het ministerie."
quote:
moet je anders met die rommel die toch geen 250km/h kan rijden als het niet de "perfecte" omstandigheden zijn?quote:
enige probleem daar langs de kust zou corrosie kunnen zijnquote:Op maandag 7 oktober 2013 21:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
[..]
moet je anders met die rommel die toch geen 250km/h kan rijden als het niet de "perfecte" omstandigheden zijn?
Dat wordt er vanzelf afgezandstraald.quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
enige probleem daar langs de kust zou corrosie kunnen zijn
hmm t blijft natuurlijk italiaans... een Alfa rot ook weg waar je bij staat natuurlijk...quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
enige probleem daar langs de kust zou corrosie kunnen zijn
Nee, de stop/door-schakeling wordt veranderd. Stop is nu nog steeds niet gelijk aan door. Bij een door wordt de normale aankondiging gebruikt, bij een stop wordt een kortere aankondiging gebruimt. De overweg is dan net dicht als een stoppende trein bij de overweg aankomt. Subtiel verschil, maar hierdoor ligt de overweg korter dicht dan wanneer de stop helemaal uit de schakeling wordt gehaald. Vorig jaar is dit principe voor het eerst toegepast in Haren.quote:Op maandag 7 oktober 2013 20:33 schreef b2py het volgende:
[..]
Ook normaal, het uitzetten van de stop-door schakeling.
En dat hebben we geweten!quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nee, de stop/door-schakeling wordt veranderd. Stop is nu nog steeds niet gelijk aan door. Bij een door wordt de normale aankondiging gebruikt, bij een stop wordt een kortere aankondiging gebruimt. De overweg is dan net dicht als een stoppende trein bij de overweg aankomt. Subtiel verschil, maar hierdoor ligt de overweg korter dicht dan wanneer de stop helemaal uit de schakeling wordt gehaald. Vorig jaar is dit principe voor het eerst toegepast in Haren.
Prima stukje, maar:quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:43 schreef DriekOplopers het volgende:
Aardige woorden over de inzet van ProRail om Eindhoven weer zsm enigszins beschikbaar te maken.
http://www.voorbeterov.nl/page9.php
Reken daar maar niet op, want:quote:Voor Beter OV hoopt dat het treinverkeer morgen weer volledig kan worden hervat.
De schade lijkt - op dit moment - bepertk te blijven tot sprinters tussen Eindhoven en Weert (vervangen door stopbussen).quote:Rond Eindhoven rijden minder treinen door een beschadigde bovenleiding.
Er rijden stopbussen tussen Eindhoven en Weert.
Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min.
De verstoring is naar verwachting 09 oktober rond 2:00 uur verholpen.
ziet er mooi uitquote:Op maandag 7 oktober 2013 21:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
mogelijk is het hier al gemeld.
de firma Artitec heeft een H0 DDM1 uitgebracht.
voor 239 euro zijn de stuurstandrijtuig en A en 1 AB rijtuig te koop.
losse rijtuigen zijn verkrijgbaar.
zelf had ik nog niet eerder van Artitec gehoord. op andere fora geven mensen lovende feedback
[ afbeelding ]
Ze hebben ook verschillende versies van de DE1 en DE2 uitgebracht, alsmede Plan W, Plan E, goederenwagons, een schitterend model van de 3700-stoomlocs en heel veel scenery zoals huisjes, schepen, maar ook tanks.quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
zelf had ik nog niet eerder van Artitec gehoord.
Niet vergeten dat een deel van de treindienst nu uurdiensten rijdt. Hierdoor krijg je nog wat meer vrijheid in dienstregeling.quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
Prima stukje, maar:
[..]
Reken daar maar niet op, want:
[..]
De schade lijkt - op dit moment - bepertk te blijven tot sprinters tussen Eindhoven en Weert (vervangen door stopbussen).
Ohja, dat was ik vergetenquote:Op maandag 7 oktober 2013 21:56 schreef b2py het volgende:
[..]
Niet vergeten dat een deel van de treindienst nu uurdiensten rijdt.
Ja, maar er is natuurlijk een verschil tussen een James in de bloei van zn leven, en een omaatje met een boodschappenkarretje...quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:55 schreef James1988 het volgende:
3 minuten wordt als "heel krap" gezien door de reisplanner omdat het geen crossplatform overstap is en zulke aansluitingen niet meer gegarandeerd worden.
Iets soortgelijks zie ik in Rotterdam: overstappen van de Fyra naar Amsterdam op de IC naar Lelystad is redelijk vaak haalbaar (2 minuten), ook al moet je een trap af en een trap op. Ik haalde die aansluiting in zo'n 70% van de gevallen...
Zie boven je, James kan zo in de laatste categoriequote:Op maandag 7 oktober 2013 22:00 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ja, maar er is natuurlijk een verschil tussen een James in de bloei van zn leven, en een omaatje met een boodschappenkarretje...
Ik had het over Fysiek...quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Zie boven je, James kan zo in de laatste categorie
Ik had laatst een overstap die wel haalbaar geacht werd door reisplanner, midden in de spits van een uithoek van het perron op Leiden centraal naar ander perron. Ik ben gestrand op een enorme kudde scholieren/ pubers in de stationshalquote:Op maandag 7 oktober 2013 21:55 schreef James1988 het volgende:
3 minuten wordt als "heel krap" gezien door de reisplanner omdat het geen crossplatform overstap is en zulke aansluitingen niet meer gegarandeerd worden.
Iets soortgelijks zie ik in Rotterdam: overstappen van de Fyra naar Amsterdam op de IC naar Lelystad is redelijk vaak haalbaar (2 minuten), ook al moet je een trap af en een trap op. Ik haalde die aansluiting in zo'n 70% van de gevallen...
quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:58 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ohja, dat was ik vergeten
Het is niet mijn dag vandaag, had vanochtend al zo'n helder moment. In Rotterdam had ik uitgecheckt om daarna met Dal Vrij weer in te willen checken. Ik heb dat al tientallen keren gedaan en ik wist dat ik tot 8:55 moest wachten. Toch flikte ik het met mijn domme hoofd om het al om 8:53 te proberen, om daarna stomverbaasd naar de foutmelding "Saldo te laag" te kijken...
die loop je toch omver?quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:01 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik had laatst een overstap die wel haalbaar geacht werd door reisplanner, midden in de spits van een uithoek van het perron op Leiden centraal naar ander perron. Ik ben gestrand op een enorme kudde scholieren/ pubers in de stationshal
Troost je, 2 keer kort naar elkaar gehad dat ik de metro instapte de verkeerde kant op... en dan pas na een station of 5 achterkomenquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Soms heb je zo'n dag. Heb wel eens gehad dat ik op een dag echt overal te laat was
Verschil is natuurlijk ook wel dat ik een geoefend forens ben, en dat ik weet dat de achterste deur van het rijtuig achter de loc precies naast de trap stopt. Zo'n omaatje stapt halverwege of achteraan in (want dat is in Breda dichter bij de roltrap) en zal dan nooit op tijd beneden zijnquote:
Dat vertraagt alsnog. En op den duur heb je er zoveel achter je aan zitten dat je die vluchttrein wel écht moet halenquote:
zoiets heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Wel een keer bijna toen ik van Groningen Noord kwam en dacht dat de stoptrein naar Leeuwarden op station Groningen nog op spoor 4a stond. Bleek de spitstrein naar Roodeschool te zijn. Uiteindelijk net voor het sluiten van de deuren nog uitgestaptquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Troost je, 2 keer kort naar elkaar gehad dat ik de metro instapte de verkeerde kant op... en dan pas na een station of 5 achterkomen
is goed voor de beweging zullen we maar zeggenquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:04 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat vertraagt alsnog. En op den duur heb je er zoveel achter je aan zitten dat je die vluchttrein wel écht moet halen.
Ah, tegen de hervormingen op het Franse spoor dus. Het zal weer eens niet. Vakbondenquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
http://www.leparisien.fr/(...)-10-2013-3193179.php
Het grootste nadeel van de staking is eigenlijk dat het dan altijd zo teringdruk op de zaak is qua werkquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:06 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ah, tegen de hervormingen op het Franse spoor dus. Het zal weer eens niet. Vakbonden
Wel een mooi logo
Heb al elke ochtend beweging omdat Connexxion en NS niet willen afstemmen. En dat is zonder geplette pubers.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
is goed voor de beweging zullen we maar zeggen
In Charleroi staken ze ook wekelijks volgens mijquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:06 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ah, tegen de hervormingen op het Franse spoor dus. Het zal weer eens niet. Vakbonden
Wel een mooi logo
Valt allemaal nog mee. Ik zat een keer in de trein van Zwolle naar Groningen. Als we Assen binnenrijden vraagt iemand zich hardop af "Is dit niet de trein naar Leeuwarden?!?"quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zoiets heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Wel een keer bijna toen ik van Groningen Noord kwam en dacht dat de stoptrein naar Leeuwarden op station Groningen nog op spoor 4a stond. Bleek de spitstrein naar Roodeschool te zijn. Uiteindelijk net voor het sluiten van de deuren nog uitgestapt
in de vorige dienstregeling had ik 's ochtends de perfecte overstap van bus op trein. (met de VDU om 8.59 uur de sneltrein richting Groningen nemen). Nu moet ik 20 minuten wachten en de stopper pakken ...quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:08 schreef Litpho het volgende:
[..]
Heb al elke ochtend beweging omdat Connexxion en NS niet willen afstemmen. En dat is zonder geplette pubers.
zo'n geval heb ik laatst nog meegemaakt op Almere richting Zwolle. Ging iemand naast me zitten die vroeg of de trein ook in Amersfoort stopte. Nou nee dus. Ze wilde nog uit gaan stappen, maar net op dat moment sloten de deuren en moest ze wel mee naar Lelydorpquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:11 schreef Viezze het volgende:
[..]
Valt allemaal nog mee. Ik zat een keer in de trein van Zwolle naar Groningen. Als we Assen binnenrijden vraagt iemand zich hardop af "Is dit niet de trein naar Leeuwarden?!?"
Ja dat soort dingen hoor ik ook wel eens. Ik snap het gewoon niet, de schermen zijn best duidelijk en je kan tegenwoordig zelfs in de trein zien waar die heen gaat. Als je dan in Amersfoort in de trein naar Zwolle stapt en vraagt of deze ook in Deventer stapt doe je toch wat verkeerd. Niet dat je de gehele dienstregeling uit je hoofd hoeft te weten, maar een beetje topografische kennis moet er toch wel inzitten. Toch?quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zo'n geval heb ik laatst nog meegemaakt op Almere richting Zwolle. Ging iemand naast me zitten die vroeg of de trein ook in Amersfoort stopte. Nou nee dus. Ze wilde nog uit gaan stappen, maar net op dat moment sloten de deuren en moest ze wel mee naar Lelydorp
Vermoedelijk was ze op Duivendrecht in de verkeerde trein gestapt, omdat de IC naar Zwolle vertraging had en de IC naar Amersfoort er vlak achter zit.
dat is wel erg pijnlijkquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:14 schreef James1988 het volgende:
Ach, het kan altijd erger.
Ik heb een tijd in Utrecht gezeten en werkte daar samen met iemand die in Dieren woonde. Hij kwam iedere dag met de trein naar z'n werk, en plande het zo in dat hij in Arnhem in de ICE naar Amsterdam stapte.
Tot hij op een dag belde: "Ik ben wat later, de ICE waar ik in stapte bleek naar Frankfurt te rijden, ik ben nu bijna in Düsseldorf Duisburg."
Oeps.
Als het allemaal correct werkt wel, jaquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:14 schreef Viezze het volgende:
Ik snap het gewoon niet, de schermen zijn best duidelijk en je kan tegenwoordig zelfs in de trein zien waar die heen gaat.
Dat zou je hopen, maar dan zie ik mijn stiefzoon (van de TomTom-generatie) en dan denk ik: "Nee".quote:Als je dan in Amersfoort in de trein naar Zwolle stapt en vraagt of deze ook in Deventer stapt doe je toch wat verkeerd. Niet dat je de gehele dienstregeling uit je hoofd hoeft te weten, maar een beetje topografische kennis moet er toch wel inzitten. Toch?
Ja, nou gaat dat steeds vaker goed en de momenten waar ik het over had werkte het systeem ook correct, anders snap ik het nog wel ergens. De laatste tijd zijn het trouwens meer filmpjes dan reisinformatie, wil ik weten hoe laat ik ergens ben moet ik eerst dat hele NS propaganda filmpje afkijkenquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:22 schreef Litpho het volgende:
[..]
Als het allemaal correct werkt wel, ja.
[..]
Dat zou je hopen, maar dan zie ik mijn stiefzoon (van de TomTom-generatie) en dan denk ik: "Nee"..
Ach vorig jaar was ook leuk op Utrecht Centraal. De ICE naar Duitsland zou vertrekken van spoor 7. Op het laatste moment werd besloten dat daar eerst de ICE naar Amsterdam zou komen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:14 schreef James1988 het volgende:
Ach, het kan altijd erger.
Ik heb een tijd in Utrecht gezeten en werkte daar samen met iemand die in Dieren woonde. Hij kwam iedere dag met de trein naar z'n werk, en plande het zo in dat hij in Arnhem in de ICE naar Amsterdam stapte.
Tot hij op een dag belde: "Ik ben wat later, de ICE waar ik in stapte bleek naar Frankfurt te rijden, ik ben nu bijna in Düsseldorf Duisburg."
Oeps.
quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:14 schreef James1988 het volgende:
Ach, het kan altijd erger.
Ik heb een tijd in Utrecht gezeten en werkte daar samen met iemand die in Dieren woonde. Hij kwam iedere dag met de trein naar z'n werk, en plande het zo in dat hij in Arnhem in de ICE naar Amsterdam stapte.
Tot hij op een dag belde: "Ik ben wat later, de ICE waar ik in stapte bleek naar Frankfurt te rijden, ik ben nu bijna in Düsseldorf Duisburg."
Oeps.
Systeem van het DDZ is niet aangepast, Tilburg Universiteit zal daar voor altijd Tilburg West blijven heten. Het DDZ zal niet langdurig in Sprinterdiensten ingezet worden, dus dat euvel verdwijnt vanzelf weerquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:27 schreef Viezze het volgende:
Soms is het ook wel erg verwarrend. Volgens de NID's is Tilburg West weer geopend van naam veranderd, want dat staat daar steevast op als het de sprinter naar Tilburg Universiteit betreft.
Ik snap dat niet. Anno 2013 kan men op een -digitaal- koersbord niet eens voor elkaar krijgen om West te veranderen in Universiteit. We kunnen wel een trein helemaal moderniseren en schermen met complete video's en reisinformatie inbouwen, maar dit weer niet?quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:32 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Systeem van het DDZ is niet aangepast, Tilburg Universiteit zal daar voor altijd Tilburg West blijven heten. Het DDZ zal niet langdurig in Sprinterdiensten ingezet worden, dus dat euvel verdwijnt vanzelf weer
Ik heb het hier gelezen, iemand anders kan je de technische details vast vertellenquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:34 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ik snap dat niet. Anno 2013 kan men op een -digitaal- koersbord niet eens voor elkaar krijgen om West te veranderen in Universiteit. We kunnen wel een trein helemaal moderniseren en schermen met complete video's en reisinformatie inbouwen, maar dit weer niet?
Doel je op de uitval op Utrecht - Baarn afgelopen weekend? Dat kwam door gladde sporen en het SGMm is (nog) niet uitgerust met magneetremmen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:35 schreef Ajaxfan het volgende:
Zijn de SGM bakken zo slecht gereviseerd vroegah of is het gewoon matig onderhoud dat er zo vaak problemen mee zijn? Erg vaak bij dat type veel kortere treinen of defecte treinstellen.
Tuurlijk kunnen we dat. Men wil het niet. Elk ander antwoord is net zulke onzin als "het is technisch onmogelijk om retourtjes op een ov-chipkaart te zetten". Wellicht met deze techniek waar hoor, maar in de eerste plaats gewoon onwil.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:34 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ik snap dat niet. Anno 2013 kan men op een -digitaal- koersbord niet eens voor elkaar krijgen om West te veranderen in Universiteit. We kunnen wel een trein helemaal moderniseren en schermen met complete video's en reisinformatie inbouwen, maar dit weer niet?
Conditiestaking. Gewoon periodieke test of ze het nog fatsoenlijk kunnen. Zie ook "conditierit"quote:
Hoofddorp <> Amersfoort en Hoofddorp <> Hoorn Kersenboogerd doelde ik op vooral want daar rijd dat spul het meeste toch?quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:37 schreef KnightSolaire het volgende:
Doel je op de uitval op Utrecht - Baarn afgelopen weekend? Dat kwam door gladde sporen en het SGMm is (nog) niet uitgerust met magneetremmen.
Volgens mij is "kan niet" in 90% van de gevallen "wil niet". Maar dat is niet alleen bij de NS zoquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:39 schreef Litpho het volgende:
[..]
Tuurlijk kunnen we dat. Men wil het niet. Elk ander antwoord is net zulke onzin als "het is technisch onmogelijk om retourtjes op een ov-chipkaart te zetten". Wellicht met deze techniek waar hoor, maar in de eerste plaats gewoon onwil.
Het OV-chipkaartsysteem is alleen niet door NS bedacht hèquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:43 schreef Viezze het volgende:
[..]
Volgens mij is "kan niet" in 90% van de gevallen "wil niet". Maar dat is niet alleen bij de NS zoIn de spoorsector zijn de voorbeelden alleen iets te goed zichtbaar.
Nou snap ik dat bij de informatieschermen op stations een nieuw systeem op een werkend systeem aangesloten moet worden. Maar als je een trein van onder tot boven reviseert, of een ov-chipkaart systeem ontwerpt, dan kan ik het erg moeilijk begrijpen.
Soms kloppen borden ook niet. Ik stap dagelijks in Apeldoorn op de IC naar Enkhuizen. Laatst stond er toch echt op de TBP en koersbord Enkhuizen, dus ik doe m'n oordopjes in en ik kom op Amsterdam Centraal aan. Opeens staat de rangeerder naast me of ik uit wil stappen, tenzij ik naar het rangeerterrein wil.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:14 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ja dat soort dingen hoor ik ook wel eens. Ik snap het gewoon niet, de schermen zijn best duidelijk en je kan tegenwoordig zelfs in de trein zien waar die heen gaat. Als je dan in Amersfoort in de trein naar Zwolle stapt en vraagt of deze ook in Deventer stapt doe je toch wat verkeerd. Niet dat je de gehele dienstregeling uit je hoofd hoeft te weten, maar een beetje topografische kennis moet er toch wel inzitten. Toch?
Nee dat zeg ik ook niet. Het gebeurt overal.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:45 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Het OV-chipkaartsysteem is alleen niet door NS bedacht hè
En zo'n trein wordt inderdaad van onder tot boven gereviseerd, maar bepaalde onderdelen veranderen niet. Dat reisinfosysteem was daar dus één van als ik het goed begrepen heb.
Dat gebeurt inderdaad te vaak, maar als ik dat zie dan hoor ik de conducteur het ook altijd omroepen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:45 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Soms kloppen borden ook niet. Ik stap dagelijks in Apeldoorn op de IC naar Enkhuizen. Laatst stond er toch echt op de TBP en koersbord Enkhuizen, dus ik doe m'n oordopjes in en ik kom op Amsterdam Centraal aan. Opeens staat de rangeerder naast me of ik uit wil stappen, tenzij ik naar het rangeerterrein wil.
Ede-Wageningen?quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:08 schreef Litpho het volgende:
[..]
Heb al elke ochtend beweging omdat Connexxion en NS niet willen afstemmen. En dat is zonder geplette pubers.
Nee. Maar durf jij met droge ogen te beweren dat als de NS retours had willen hebben, dat we nu een ov-chip zonder hadden? (niet dat ik per se retours moet hebben, maar is wel een voorbeeld van een "kan niet" die een wel heel doorzichtige "wil niet" is).quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:45 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Het OV-chipkaartsysteem is alleen niet door NS bedacht hè
Vermoedelijk verkeerd ingesteld door treinpersoneel. Dat bv van de twee treinstellen er maar één na Amsterdam doorrijdt ri Enkhuizen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:45 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Soms kloppen borden ook niet. Ik stap dagelijks in Apeldoorn op de IC naar Enkhuizen. Laatst stond er toch echt op de TBP en koersbord Enkhuizen, dus ik doe m'n oordopjes in en ik kom op Amsterdam Centraal aan. Opeens staat de rangeerder naast me of ik uit wil stappen, tenzij ik naar het rangeerterrein wil.
Heeft elke overweg met stop/door-schakeling ook een aankondiging op kortere afstand dan?quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nee, de stop/door-schakeling wordt veranderd. Stop is nu nog steeds niet gelijk aan door. Bij een door wordt de normale aankondiging gebruikt, bij een stop wordt een kortere aankondiging gebruimt. De overweg is dan net dicht als een stoppende trein bij de overweg aankomt. Subtiel verschil, maar hierdoor ligt de overweg korter dicht dan wanneer de stop helemaal uit de schakeling wordt gehaald. Vorig jaar is dit principe voor het eerst toegepast in Haren.
Ik zat in het voorste treinstel, en het treinstel op het perron ernaast ging naar Enkhuizen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:00 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Vermoedelijk verkeerd ingesteld door treinpersoneel. Dat bv van de twee treinstellen er maar één na Amsterdam doorrijdt ri Enkhuizen.
Heb werkelijk nog nooit gezien dat er een treinstel uit Deventer/Amersfoort ri Enkhuizen wordt losgekoppeld en afgerangeerd.. Daar rijden ze gewoon mee door..quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:00 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Vermoedelijk verkeerd ingesteld door treinpersoneel. Dat bv van de twee treinstellen er maar één na Amsterdam doorrijdt ri Enkhuizen.
Berlijn-treinquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik zie wel vaker dat de trein Enkhuizen - Amersfoort al keert op A'dam CS, waarom zou ik niet weten
icmm pakt bestemming opcde kpersrol in principeautomagisch op via (ik denk) 3g. Als die niet goed staat of hij pakt hem niet kan treinpersoneel wel handmatig instellen maar die springt even later gewoon weer terug naar wat in de computer staatquote:Op maandag 7 oktober 2013 23:00 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Vermoedelijk verkeerd ingesteld door treinpersoneel. Dat bv van de twee treinstellen er maar één na Amsterdam doorrijdt ri Enkhuizen.
Ah das ook zo'n leuk geintje inderdaad, Normaliter zou men de trein splitsen maar dat is blijkbaar niet handig in Amsterdam dus pleurt men er een treinstel naast aan de overkant vh perron en mag je overstappen. Dat gebeurt ook wel eens ja.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:17 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Ik zat in het voorste treinstel, en het treinstel op het perron ernaast ging naar Enkhuizen.
OV-chip is toevallig wel ontwikkeld door een dochterbedrijf van NS. Als de NS retours, weekendretours, dagkaarten met korting, overgangsbewijzen enzo op die kaart had willen hebben, dan hadden ze die kunnen krijgen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:54 schreef Litpho het volgende:
[..]
Nee. Maar durf jij met droge ogen te beweren dat als de NS retours had willen hebben, dat we nu een ov-chip zonder hadden? (niet dat ik per se retours moet hebben, maar is wel een voorbeeld van een "kan niet" die een wel heel doorzichtige "wil niet" is).
Het voornaamste probleem was dat de thermostaat kapot was waardoor de verwarming in de kabine constant vol aan stond, daardoor moest de ruit open waardoor het na een tijdje rijden ijskoud was en bij stilstand op stations knoerheet. Kortom: heet, ijskoud en veel herrie; ik heb geen oog dichtgedaan en het was absoluut geen pretje.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 08:50 schreef James1988 het volgende:
Is er nog een bepaalde reden waardoor het een hel van een rit werd?
Ongetwijfeld de meest slechte nachttrein van heel Europa. 't Is te hopen dat de Servische spoorwegen hun rijtuigen eens gaan oplappen (zoals de Macedonische spoorwegen het wel kunnen) of iets uit het buitenland kopen (zoals de Bulgaarse spoorwegen hebben gedaan). Maar ik vrees het ergste.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 08:25 schreef J.B. het volgende:
Ik ben in Belgrado net uit de nachttrein vanuit Budapest gerold, wat een HEL van een rit.
Gelukkig worden die rapporten geWOB't en komen ze toch wel op straat te liggen..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 10:49 schreef Peterselieman het volgende:
Ansaldo krijgt geen inzage in de drie technische rapporten op basis waarvan de NS en NMBS besloten de stekker uit de V250 te trekken, zo heeft het gerechtshof in Amsterdam laten weten
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ot-bij-rechter.dhtml
Overigens is Kraków - Lviv ook geen pretje kan ik meldenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:23 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Ongetwijfeld de meest slechte nachttrein van heel Europa. 't Is te hopen dat de Servische spoorwegen hun rijtuigen eens gaan oplappen (zoals de Macedonische spoorwegen het wel kunnen) of iets uit het buitenland kopen (zoals de Bulgaarse spoorwegen hebben gedaan). Maar ik vrees het ergste.
Tja, is nou eenmaal iets wat je niet elke dag meemaakt, ook niet als machinist. Ff een apparaat van 100+ ton keihard in de ankers laten gaanquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:52 schreef Fiorano het volgende:
Machtinist vergat vanmorgen bijna te stoppen bij Bijlmer Arena. Maakt een noodstop en kwam halverwege het perron stil te staan. Daarna nog een stukje door gereden om bij de juiste posities te staan. Machinist en conducteur stonden op het perron een beetje te grijzen en te lachen "hoe hard hij wel niet moest remmen". Nou stoer hoor...
Vanwege de grenscontrole op idiote tijden?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Overigens is Kraków - Lviv ook geen pretje kan ik melden
vier maal ja. Inclusief dat de trein tussendoor steeds een paar honderd meter verschoven wordtquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 13:09 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Vanwege de grenscontrole op idiote tijden?
Hoe is de nachttrein van Budapest naar Skopje? Die neem ik namelijk morgen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:23 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Ongetwijfeld de meest slechte nachttrein van heel Europa. 't Is te hopen dat de Servische spoorwegen hun rijtuigen eens gaan oplappen (zoals de Macedonische spoorwegen het wel kunnen) of iets uit het buitenland kopen (zoals de Bulgaarse spoorwegen hebben gedaan). Maar ik vrees het ergste.
A propos:
[ afbeelding ]
RVR treinen gebouwd in de Letse Sovjetrepubliek, rijdend voor de Macedonische spoorwegen.
misschien rijdt NSR dan nog wel op Zwolle - Kampen, want ik neem aan dat het in dezelfde aanbesteding als Zwolle - Enschede meegenomen wordtquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:39 schreef greavy het volgende:
NS hoopt in 2017 geen DM'90 meer nodig te hebben. Momenteel krijgen de stellen de 22 terzijdestaande DM'90'en achterstallige constructiewijzigen en benodigd onderhoud/revisie, zodat ze tot 2017 en maximaal 2019 mee kunnen. Deze gereactiveerde stellen worden uitgewisseld met de nu rijdende stellen, en zouden dan ook het nodige onderhoud krijgen. De slechtste stellen gaan dan terzijde.
NS verwacht dat Zwolle-Wierden voor die tijd is geëlektrificeerd, en dat Zwolle-Kampen niet meer door NSR verreden wordt.
zijn ze volgens mij nog niet helemaal over uit. Wel zou er waslijn en een nieuwe halte bij Stadshagen moeten komen. Trams of treinen is dan nog de keuzequote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:46 schreef greavy het volgende:
Zwolle-Kampen wordt toch vertramd of niet meer?
Dat lijkt van de baan te zijn. Ook de plannen voor wasdraad erboven in het algemeen zijn volgens mij in de ijskast verdwenen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:46 schreef greavy het volgende:
Zwolle-Kampen wordt toch vertramd of niet meer?
waslijn komt zeker in de plannen voor. Eind dit jaar moet er een besluit worden genomen, zo is de bedoelingquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dat lijkt van de baan te zijn. Ook de plannen voor wasdraad erboven in het algemeen zijn volgens mij in de ijskast verdwenen.
Sterker nog.. Juist de waslijn staat in de plannen omdat dat op termijn veel lagere kosten oplevert.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dat lijkt van de baan te zijn. Ook de plannen voor wasdraad erboven in het algemeen zijn volgens mij in de ijskast verdwenen.
Wil Overijssel van al het dieselend spoor af? De lijn Mariënberg-almelo ook?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:56 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Sterker nog.. Juist de waslijn staat in de plannen omdat dat op termijn veel lagere kosten oplevert.
op die laatste is het niet rendabel om waslijn te hangen. Vandaar ook dat Arriva er met gereviseerde Lintjes zal gaan rijden, maar dan wel met een nette halfuursdienstregeling in plaats van de dienstregeling die xx (lees Syntus) er nu hanteert met het ene half uur een kruising in Vriezenveen en het andere half uur te Vroomshoop.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:59 schreef Peter het volgende:
[..]
Wil Overijssel van al het dieselend spoor af? De lijn Mariënberg-almelo ook?
Mariënberg-Almelo niet. Daar kan het niet uit. Bij Zwolle-Kampen is het voordeel dat E-mat zoveel sneller is dat je "gratis" een extra stop bij Stadshagen kunt maken want dat past eigenlijk net niet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:59 schreef Peter het volgende:
[..]
Wil Overijssel van al het dieselend spoor af? De lijn Mariënberg-almelo ook?
Ik vind het zonde, want het is het drukste station van de hele lijn ...quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 17:06 schreef greavy het volgende:
Terecht. Station verdient haast niet om open te zijn
Vijf jaar geleden werkten er nog 3000 mensen en nu reeds 4000. En je dan afvragen waarom een organisatie steeds duurder wordt, zoveel taken heeft PR er toch niet bijgekregen of zijn die 1000 man nodig voor al die verbouwingen?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 17:19 schreef Peterselieman het volgende:
ProRail wil het met 600 mensen minder gaan doen
http://www.prorail.nl/nieuws/bezuinigingen-bij-prorail
En om hetzelfde serviceniveau te kunnen bieden krijgt de rest wisseldiensten?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 17:19 schreef Peterselieman het volgende:
ProRail wil het met 600 mensen minder gaan doen
http://www.prorail.nl/nieuws/bezuinigingen-bij-prorail
Nope. Dat is hier speciaal ingebouwd.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:01 schreef dennistd het volgende:
[..]
Heeft elke overweg met stop/door-schakeling ook een aankondiging op kortere afstand dan?
De ene dag financieel directeur, de andere dag marketeer en de derde dag koffiejuffrouwquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:13 schreef Litpho het volgende:
[..]
En om hetzelfde serviceniveau te kunnen bieden krijgt de rest wisseldiensten?.
'De NS heeft een optie op treinen en die vervalt half november, dus de kamer moet binnen 6 weken akkoord gaan met dit plan of dit slechte plan gaat ook niet door en de reizigers staan nog meer in de kou.'quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:46 schreef b2py het volgende:
Rijksoverheid.nl:
[..]
Deadlines en termijnen alternatief Fyra en nieuwe vervoerconcessie
Reken alvast maar niet op de SP en de PvdA, want die slikken alles wat uit de koker van de NS komt. En de VVD vindt het ook best, want anders is er kans op ruzie met coalitiepartner PvdA.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:53 schreef Peter het volgende:
[..]
Hoezo Wilma en NS zetten de Tweede Kamer het mes op de keel? Ik hoop dat dat niet gepikt wordt door meerdere partijen.
ook de VVD stemt wel voor de plannen, want het kan hun niets schelen wat er op het spoor gebeurt ...quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:55 schreef James1988 het volgende:
[..]
Reken alvast maar niet op de SP en de PvdA, want die slikken alles wat uit de koker van de NS komt.
Het is maar de vraag hoe erg Wilma de kamer het mes op de keel zet. NS zal wel gebriefd hebben dat ze voor 20 november uitsluitsel aan Bombardier moeten geven, en dan kan Wilma niet veel anders dan het zo doorspelen aan de kamer. En het is alleen maar positief, dan volgt er tenminste een snelle besluitvorming. Overigens kan bij afwijzing dan de kamer alleen maar naar zichzelf kijken als het niet per 2016 geregeld is.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:53 schreef Peter het volgende:
[..]
'De NS heeft een optie op treinen en die vervalt half november, dus de kamer moet binnen 6 weken akkoord gaan met dit plan of dit slechte plan gaat ook niet door en de reizigers staan nog meer in de kou.'
Hoezo Wilma en NS zetten de Tweede Kamer het mes op de keel? Ik hoop dat dat niet gepikt wordt door meerdere partijen.
Die worden wel teruggefloten onder het scanderen van "It's the economy, stupid".quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:53 schreef Peter het volgende:
[..]
'De NS heeft een optie op treinen en die vervalt half november, dus de kamer moet binnen 6 weken akkoord gaan met dit plan of dit slechte plan gaat ook niet door en de reizigers staan nog meer in de kou.'
Hoezo Wilma en NS zetten de Tweede Kamer het mes op de keel? Ik hoop dat dat niet gepikt wordt door meerdere partijen.
Ja, en de VVD interesseert zich wel voor het behouden van het pluche. Zowel PvdA als VVD staan er dramatisch slecht voor in de peilingen en de gunning van HRN+HSL aan NS is opgenomen in het Regeerakkoord. Ik denk niet dat de VVD een kabinetscrisis wil riskeren door het schrappen van deze afspraak...quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ook de VVD stemt wel voor de plannen, want het kan hun niets schelen wat er op het spoor gebeurt ...
Door alvast een optie op locs te nemen bij Bombardier heeft NS voorbarig gehandeld en het lijkt erop dat ze dit nu willen inzetten als pressiemiddel. "Beslis maar snel, anders gaat het veel geld kosten en dan trekken we ons misschien wel terug van die hele HSL," wat weer iets is wat VVD en PvdA niet willen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:56 schreef b2py het volgende:
[..]
Het is maar de vraag hoe erg Wilma de kamer het mes op de keel zet. NS zal wel gebriefd hebben dat ze voor 20 november uitsluitsel aan Bombardier moeten geven, en dan kan Wilma niet veel anders dan het zo doorspelen aan de kamer. En het is alleen maar positief, dan volgt er tenminste een snelle besluitvorming. Overigens kan bij afwijzing dan de kamer alleen maar naar zichzelf kijken als het niet per 2016 geregeld is.
ik zeg 3 uur en 18 minuten. Over een afstand die hemelsbreed iets meer dan 200 kilometer is.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:56 schreef b2py het volgende:
[..]
Het is maar de vraag hoe erg Wilma de kamer het mes op de keel zet. NS zal wel gebriefd hebben dat ze voor 20 november uitsluitsel aan Bombardier moeten geven, en dan kan Wilma niet veel anders dan het zo doorspelen aan de kamer. En het is alleen maar positief, dan volgt er tenminste een snelle besluitvorming. Overigens kan bij afwijzing dan de kamer alleen maar naar zichzelf kijken als het niet per 2016 geregeld is.
Als iemand dat maar had kunnen voorzien... oh, wachtquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:03 schreef James1988 het volgende:
het lijkt erop dat ze dit nu willen inzetten als pressiemiddel. "Beslis maar snel, anders gaat het veel geld kosten en dan trekken we ons misschien wel terug van die hele HSL,"
Zo'n lelijk woord voor doodnormaal proactief onderhandelenquote:Een fatsoenlijke term hiervoor is chantage, geloof ik?
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:07 schreef Litpho het volgende:
[..]
Zo'n lelijk woord voor doodnormaal proactief onderhandelen.
Dat is in het nadeel van de reiziger, dus geef de Republicans Wilma, de NS en de bonden maar gewoon wat ze willen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:06 schreef James1988 het volgende:
Als de Kamer zegt "NS, oprotten" en een nieuwe aanbesteding uitschrijft dan is er misschien meer vertraging, maar is er daarna wel sprake van een vervoerder die wat meer ambitie toont dan deze kleuterklas.
Ok, "NS, ga nog maar even een paar jaar door met dat ge-ëtter tussen Den Haag en Brussel en Amsterdam en Breda, regelen wij ondertussen een fatsoenlijk bedrijf."quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:08 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is in het nadeel van de reiziger, dus geef de Republicans Wilma, de NS en de bonden maar gewoon wat ze willen.
Bedoel je HRN of belgische boemelquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:09 schreef James1988 het volgende:
NS tot 2025 laten rijden volgens de voorgestelde plannen, dát is pas in het nadeel van de reiziger.
Geen onderhandse gunning gaat ten koste van de baanzekerheid bij de NS. Weet je zeker dat je je prioriteiten goed stelt?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:09 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ok, "NS, ga nog maar even een paar jaar door met dat ge-ëtter tussen Den Haag en Brussel en Amsterdam en Breda, regelen wij ondertussen een fatsoenlijk bedrijf."
NS tot 2025 laten rijden volgens de voorgestelde plannen, dát is pas in het nadeel van de reiziger.
Ik heb het hier over de HSL en de verbinding met België. HRN is een geval apart, waar NS van mij op zich best mag blijven mits er een goede concessie wordt opgesteld.quote:
Tsja, stel je voor dat NS zich eens als een echt bedrijf zou moeten gaan gedragen...quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:12 schreef Litpho het volgende:
[..]
Geen onderhandse gunning gaat ten koste van de baanzekerheid bij de NS. Weet je zeker dat je je prioriteiten goed stelt?
zei hij licht ironisch.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:08 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is in het nadeel van de reiziger, dus geef de Republicans Wilma, de NS en de bonden maar gewoon wat ze willen.
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:25 schreef James1988 het volgende:
Het ziet ernaar uit dat er een startdatum is voor de directe TGV Parijs - Barcelona:
[ afbeelding ]
Dan wacht jij toch lekker de 'marktconsultatie' af en dat de treintjes pas in 2019 gaan rijden? Ik kies eieren voor mijn geld en laat NS nog 8 jaar rijden.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:03 schreef James1988 het volgende:
[..]
Door alvast een optie op locs te nemen bij Bombardier heeft NS voorbarig gehandeld en het lijkt erop dat ze dit nu willen inzetten als pressiemiddel. "Beslis maar snel, anders gaat het veel geld kosten en dan trekken we ons misschien wel terug van die hele HSL," wat weer iets is wat VVD en PvdA niet willen.
Een fatsoenlijke term hiervoor is chantage, geloof ik?
Niet duur!quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:25 schreef James1988 het volgende:
Het ziet ernaar uit dat er een startdatum is voor de directe TGV Parijs - Barcelona:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je red alleen die 10:07 verbinding net niet vanuit Nederland, volgens HAFAS iig. Dat is wel jammer..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:30 schreef James1988 het volgende:
0 euro is inderdaad een heel redelijke prijs ja
Op de Nederlandse Voyages-SNCF.com kan ik ze nog niet vinden, op de Franse wel. De treinen zullen misschien nog niet geopend zijn voor boekingen...
Dat kan je natuurlijk in de nieuwe concessie opnemen, met regie bij het rijk.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:29 schreef b2py het volgende:
Ook zal bij verstoringen niet zo makkelijk als nu de 'Fyra'' open worden gesteld voor omreizers maar zal iedereen met bussen verplaatst moeten worden. Omgekeerd hetzelfde, de reizigers van de HSL-concessie stappen echt niet zomaar een HRN trein in zonder extra te moeten gaan betalen.
de integratie biedt ook enorme kansen, maar er wordt in de nieuwe NS-plannen heel weinig van het potentieel benut. Dat zou reden genoeg moeten zijn om de plannen heel erg kritisch tegen het licht te houden en een poging te doen om het bij te sturen, want potentie is er genoeg, maar ambitieniveau niet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:29 schreef b2py het volgende:
[..]
Dan wacht jij toch lekker de 'marktconsultatie' af en dat de treintjes pas in 2019 gaan rijden? Ik kies eieren voor mijn geld en laat NS nog 8 jaar rijden.
Verder vind ik dat een HSL integratie in het HRN enorm veel kansen biedt voor het netwerk. Als je de HSL-Zuid los gaat aanbesteden zal er nooit een verbinding Almere - Rotterdam over de HSL gereden gaan worden, niet door de eigenaar van het HRN-concessie als door de eigenaar van de HSL-concessie.
Ook zal bij verstoringen niet zo makkelijk als nu de 'Fyra'' open worden gesteld voor omreizers maar zal iedereen met bussen verplaatst moeten worden. Omgekeerd hetzelfde, de reizigers van de HSL-concessie stappen echt niet zomaar een HRN trein in zonder extra te moeten gaan betalen.
Nou, neem je een nachtje erbij in Parijs. Niet erg toch? Parijs is ook gezellig.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:33 schreef b2py het volgende:
[..]
Je red alleen die 10:07 verbinding net niet vanuit Nederland, volgens HAFAS iig. Dat is wel jammer..
[ afbeelding ]
kan wel wat scherperquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:34 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat kan je natuurlijk in de nieuwe concessie opnemen, met regie bij het rijk.
Licht genoeg, PSM?
Voor de HRN concessie 2015 ben je iig al te laat, dat wordt dan 2025.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:34 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat kan je natuurlijk in de nieuwe concessie opnemen, met regie bij het rijk.
Licht genoeg, PSM?
Kakkendduur..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:35 schreef greavy het volgende:
[..]
Nou, neem je een nachtje erbij in Parijs. Niet erg toch? Parijs is ook gezellig.
Als je goed zoekt hoeft het niet duur te zijn. Ik heb een keer 3 nachten in een 1p-kamer gehad voor 33¤ per nacht, op zo'n 300m vanaf Gare du Nord, in de richting van Gare de l'Est. En dat was midden in de zomerperiode. Inclusief ontbijt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:38 schreef b2py het volgende:
[..]
Kakkendduur..
Maar wel leuke stad, dat zeker!
En Parijs vind ik te leuk om maar 1 nachtje te blijven.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:43 schreef greavy het volgende:
[..]
Als je goed zoekt hoeft het niet duur te zijn. Ik heb een keer 3 nachten in een 1p-kamer gehad voor 33¤ per nacht, op zo'n 300m vanaf Gare du Nord, in de richting van Gare de l'Est. En dat was midden in de zomerperiode. Inclusief ontbijt.
Is de concessie inhoudelijk al definitief, ja?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:37 schreef b2py het volgende:
[..]
Voor de HRN concessie 2015 ben je iig al te laat, dat wordt dan 2025.
Dan blijf je meer nachtenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:46 schreef b2py het volgende:
[..]
En Parijs vind ik te leuk om maar 1 nachtje te blijven.
het definitieve besluit wordt pas vlak voor komende zomer aan beide kamers voorgelegdquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:46 schreef Litpho het volgende:
[..]
Is de concessie inhoudelijk al definitief, ja?
Concessievoorlegging heeft al plaatsgevonden, en omdat iedereen zich nu zo druk maakt om die Fyra problemen zal dit dossier wel wat meer in de la naar onderen liggen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:46 schreef Litpho het volgende:
[..]
Is de concessie inhoudelijk al definitief, ja?
Dat en er is echt geen meerderheid voor te vinden om aan onderhandse gunning te tornen, ook niet als dit kabinet morgen onder de trein komt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:50 schreef b2py het volgende:
[..]
Concessievoorlegging heeft al plaatsgevonden, en omdat iedereen zich nu zo druk maakt om die Fyra problemen zal dit dossier wel wat meer in de la naar onderen liggen.
Zie jij een andere optie om een aanbesteding uit te schrijven, vervolgens de markt een optie te laten voorleggen en dat dan te toetsen. Daarna alle aanklachten en verliezers rechtszaken te laten verliezen/winnen en dat er dan überhaupt een trein rijdt op 14 december 2014?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:51 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat en er is echt geen meerderheid voor te vinden om aan onderhandse gunning te tornen, ook niet als dit kabinet morgen onder de trein komt.
quote:30 Décembre 2013 Aller Départ à : 08h01 DE LA GARE DEARIS NORD TRANSPORTEUR : THALYS Numéro du train :
9413
Services à bord : Service Handicapé Voiture bar Repas à la place (1e classe) Espace Nursery Confort 2e classe Arrivé à :11h15 À la gare de :COLOGNE
het betekent nog niet dat je niet ambitieus mag zijn. De eerste stukken die over de concessie van het HRN naar buiten zijn gekomen waren niet meer dan beleidsstukken die in de verste verte niet op het uitschrijven van een concessie leken.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:54 schreef b2py het volgende:
[..]
Zie jij een andere optie om een aanbesteding uit te schrijven, vervolgens de markt een optie te laten voorleggen en dat dan te toetsen. Daarna alle aanklachten en verliezers rechtszaken te laten verliezen/winnen en dat er dan überhaupt een trein rijdt op 14 december 2014?
Ja. NS verlengen tot de winnaar van de nieuwe aanbestedingen het overneemt. Wat best de NS kan zijn, maar het zou zowel het bedrijf als de reiziger goed doen om van de automatische gunning af te stappen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:54 schreef b2py het volgende:
[..]
Zie jij een andere optie om een aanbesteding uit te schrijven, vervolgens de markt een optie te laten voorleggen en dat dan te toetsen. Daarna alle aanklachten en verliezers rechtszaken te laten verliezen/winnen en dat er dan überhaupt een trein rijdt op 14 december 2014?
En 120 Feestgangersquote:Föckinghausen is een plaats in de gemeente Schmallenberg in het district Hochsauerlandkreis in Noord-Rijnland-Westfalen, Duitsland. Op 31 december 2012 telde het dorp 17 inwoners.
Haha, en jij denkt dat NS dan zijn best gaat doen? Abellio afsplitsen en maar lekker wat aankloten in Nederland. Heerlijk man. Materieel valt toch onder NSFSC en je kan zo alles uit elkaar laten vallen. Hebben die bestuurders daar toch maar mooi bedacht de afgelopen jaren.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:59 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja. NS verlengen tot de winnaar van de nieuwe aanbestedingen het overneemt. Wat best de NS kan zijn, maar het zou zowel het bedrijf als de reiziger goed doen om van de automatische gunning af te stappen.
Met een eerlijke aanbesteding zullen ze wel moetenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:01 schreef b2py het volgende:
[..]
Haha, en jij denkt dat NS dan zijn best gaat doen?
Met een aanbesteding wel maar niet met een verlenging.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:03 schreef Litpho het volgende:
[..]
Met een eerlijke aanbesteding zullen ze wel moeten
Nee, met een verlenging heb ik geen illusies.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:06 schreef b2py het volgende:
[..]
Met een aanbesteding wel maar niet met een verlenging.
Ik heb daar ook niet echt vertrouwen in. Echter, de kans is nog steeds groter dan met een onderhandse gunning.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:15 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het is een beetje naïef om te denken dat een aanbesteding leidt tot betere prestaties.
Tenzij je een partij treft die megalomaan inzet omdat het Rijk eventuele speculatieverliezen wel dekt. In het kortetermijnbelang van de reiziger uiteraardquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:18 schreef Peter het volgende:
Je dwingt de huidige partij wel goed na te denken over wat ze leveren/zouden moeten leveren en tegen welke kosten.. Dat alleen al is winst.
Dat dwing je niet af met aanbestedingen, dat dwing je af met bonus/malus systematiek.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:18 schreef Peter het volgende:
Je dwingt de huidige partij wel goed na te denken over wat ze leveren/zouden moeten leveren en tegen welke kosten.. Dat alleen al is winst.
En dat kan beter als een boete niet vestzak/broekzak isquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:19 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat dwing je niet af met aanbestedingen, dat dwing je af met bonus/malus systematiek.
Jup. En bij goed presteren krijg je dan ook nog eens continuiteit. Ik ben even op zoek naar een linkje over Nieuw-Zeelandse aanpak. Best interessant.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:29 schreef Peterselieman het volgende:
het geeft tegelijkertijd ook de prikkel om goed te blijven presteren
Werkt prima, behalve...quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:
http://www.ovpro.nl/bus/2(...)-met-dreiging-markt/
Laat Roel het maar niet lezen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:
http://www.ovpro.nl/bus/2(...)-met-dreiging-markt/
Juist omdat het kabinet niet naar huis wil, kunnen PvdA en VVD vanuit de Kamer gewoon dwarsliggen. Dan zal de ministerraad Kamermoties moeten uitvoeren, zonder dat ze aftreden. Zo'n slechte stand in de peilingen kan voor de reiziger dus ook juist goed uitpakken.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:51 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat en er is echt geen meerderheid voor te vinden om aan onderhandse gunning te tornen, ook niet als dit kabinet morgen onder de trein komt.
Hmmm voor een dagtripje kun je het net zo goed laten. Prishtina is geen mooie stad, maar wel ongelofelijk gezellig en het nachtleven is ook echt heel tof (en goedkoop, echt heel goedkoop!). Toen ik er drie weken geleden was wilde ik aanvankelijk 1 dag blijven, maar uiteindelijk ben ik 5 dagen gebleven (ook doordat het hostel zo tof was).quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:31 schreef J.B. het volgende:
Ok, bedankt voor de info!
Ik ga even naar Kosovo, een dagtripje vanuit Skopje voor het stempel in het paspoort + een kleine indruk van het land krijgen. Nog tips? Ik heb vernomen dat Pristina 3 keer niks isNa Skopje gaat de reis verder naar Sofia en wellicht nog naar Boekarest.
Tsjechische internationale treinen zijn overigens fenomenaal, goedkoop, best wel luxueus en bijzonder schoon
100% eens.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:27 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Raar is dat de Europese aanbestedingsregels onderhandse gunning verbieden aan een partij die niet eigendom is van de staat maar tegelijkertijd wel onderhandse gunning goedkeuren aan een partij die eigendom van de staat is.
Het mooist is een systeem waarbij je een vervoerder die het goed doet kunt belonen met een onderhandse gunning.
Ben wel benieuwd wat er dan zo allemaal naar de klote is getrokken. Twee kilometer rijdraad vervangen moet wel lukken in 24 uur... Bovenleidingmasten of bevestigingsmaterialen?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:12 schreef Sj0rSz het volgende:
Verstoring rondom Eindhoven wordt doorgetrokken tot 9.00 uur morgenochtend. Dit was 2 uur komende nacht.
uhuh. Enige gevaar is dat zowel opdrachtgever als opdrachtnemer door de resultaten uit het verleden in slaap kunnen worden gesust, waardoor de kwaliteit afneemtquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:32 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Jup. En bij goed presteren krijg je dan ook nog eens continuiteit. Ik ben even op zoek naar een linkje over Nieuw-Zeelandse aanpak. Best interessant.
Hoe zit het met ''concessies' of aanbesteding van het HOV in de stad Curibita in Brazilië?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:
http://www.ovpro.nl/bus/2(...)-met-dreiging-markt/
Dat is sowieso krom ja, zo werk je de ellende alleen maar in de handquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:27 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Raar is dat de Europese aanbestedingsregels onderhandse gunning verbieden aan een partij die niet eigendom is van de staat maar tegelijkertijd wel onderhandse gunning goedkeuren aan een partij die eigendom van de staat is.
Het mooist is een systeem waarbij je een vervoerder die het goed doet kunt belonen met een onderhandse gunning.
Geen idee verder. Op de website stond enkel dat het onvoorzien was. Het was wel een zooitje, maar tweeënhalve dag is imo wel wat lang.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:24 schreef b2py het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wat er dan zo allemaal naar de klote is getrokken. Twee kilometer rijdraad vervangen moet wel lukken in 24 uur... Bovenleidingmasten of bevestigingsmaterialen?
de stad is opgezet rond het ov. Nadeel is dat zoveel mensen met het ov gaan dat het in het ov te druk is ...quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:36 schreef b2py het volgende:
[..]
Hoe zit het met ''concessies' of aanbesteding van het HOV in de stad Curibita in Brazilië?
Het schoolvoorbeeld voor goed OV, 85% van de inwoners neemt dagelijks deel aan het openbaar vervoer.
Onzin, plan is pas in 1970 opgezet toen de stad meer inwoners had dan Amsterdam nu.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:43 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de stad is opgezet rond het ov. Nadeel is dat zoveel mensen met het ov gaan dat het in het ov te druk is ...
het is een beetje te vergelijken met de fietsfiles. Een luxeprobleemquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:45 schreef b2py het volgende:
[..]
Onzin, plan is pas in 1970 opgezet toen de stad meer inwoners had dan Amsterdam nu.
En verder doe je nu aan probleemdenken in plaats van oplossingsgericht denken.
Leg uit.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is sowieso krom ja, zo werk je de ellende alleen maar in de hand
Dafuq?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:49 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het is een beetje te vergelijken met de fietsfiles. Een luxeprobleem
Precies zoals ik zeg. Dat je wel onderling handjeklap naar de (een clubje van) aanbestedende overheid zelf mag doen (op basis van verstrengelde belangen op z'n minst) maar niet naar een marktpartij (waar geen verstrengelde belangen spelen).quote:
Misschien wil men liever de zekerheid van belangenverstrengeling dan de potentiële schijn?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Precies zoals ik zeg. Dat je wel onderling handjeklap naar de (een clubje van) aanbestedende overheid zelf mag doen (op basis van verstrengelde belangen op z'n minst) maar niet naar een marktpartij (waar geen verstrengelde belangen spelen).
Ja, dat is "duidelijker voor de reiziger"quote:
Zal wel te maken hebben met conducteurs en reizigersvraag, al moet ik toegeven dat het bizar klinkt dat het zo gaat..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:24 schreef _JdM_ het volgende:
Goed. Als we het hebben over de bakkilometers:
Van maandag tot en met vrijdag rijdt omloop van Enkhuizen vertrek 6.54. met DDZ. Te Deventer wordt de trein gesplitst: voorste treindeel gaat naar Deventer Goederen, achterste trein keert om 9.19 als IC naar Enkhuizen. Vervolgens een korte slag Amsterdam en van vanuit Enkhuizen door naar Amersfoort.
NA Amersfoort gaat het stelletje leeg naar Deventer. Haalt vervolgens dat ene stelletje DDZ wat dan nog op Deventer Goederen staat, om daarna weer leeg naar Amersfoort gaat om de rit Amersfoort-Enkhuizen te maken.
Ik niet, nouja ik heb er 1 op FB gepost.quote:
Bovenleiding van minimaal 3 sporen naast elkaar, met de complicerende factor dat dit boven de bouwput hing.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:24 schreef b2py het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wat er dan zo allemaal naar de klote is getrokken. Twee kilometer rijdraad vervangen moet wel lukken in 24 uur... Bovenleidingmasten of bevestigingsmaterialen?
Waar haal je de DE41 weg? Op de site: "Op het traject Harlingen-Leeuwarden reed de zogenoemde Blauwe Engel. Van deze geliefde trein zijn foto’s en modellen te zien."quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 15:20 schreef greavy het volgende:
Aanstaand weekeinde de Blauwe Engel tussen Leeuwarden en Harlingen, 2 slagen. Wel errug krap, maar toch ...
Zaterdag 12 + zondag 13 oktober 2013:
Leeuwarden v. 13:19 14:19
Deinum d. 13:22 14:22
Dronrijp a. 13:27 14:27
Dronrijp v. 13:28 14:28
Franeker d. 13:35 14:35
Harlingen a. 13:44 14:44
Harlingen v. 13:49 14:59
Franeker a. 13:57 14:57
Franeker v. 13:58 14:58
Dronrijp d. 14:04 15:04
Deinum d. 14:10 15:10
Leeuwarden a. 14:14 15:14
Instappen is alleen te Leeuwarden en Harlingen mogelijk. De kosten voor een retour bedragen ¤14,50. Dit is inclusief koffie met een spoorpunt (appelgebak oid?) en bezoek aan het Hannemahuis, alwaar een tentoonstelling is over 150 jaar spoorlijn Leeuwarden - Harlingen. Tussen station Harlingen en het Hannemahuis rijdt een evenemententreintje (op rubberen banden).
De retourrit mag ook in omgekeerde richting gemaakt worden.
quote:thom (di 08 okt 2013 22:49:33 http://somda.nl/forum/13192/p470004/):
Het spijt me, maar ik lees nergens iets over een "41" noch "Blauwe Engel" in die tekst..?
Verder mag de 41 daar ook niet rijden ivm het ontbreken van ATB-NG.
kurk in de vloeren van de metroquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:52 schreef James1988 het volgende:
Nieuws in het kort: de Spaanse overheid gaat in 2014 21% meer investeren in het spoorwegnet, AnsaldoBreda krijgt geen inzage in de V250-rapporten en in Warschau zijn de eerste twee nieuwe Siemens Inspiro-metro's in gebruik genomen.
Ik ken dit traject niet en heb ook geen idee hoe druk het buiten de spitstijd is, maar het komt op mij over als een kostenbesparing. Waarschijnlijk is er rond die tijd (ik neem nu even aan dat dit zich rond het middaguur afspeelt) niet tot nauwelijks vraag naar een extra trein tussen Deventer en Amersfoort. Die trein dan toch laten rijden (en laten stoppen op tussengelegen stations?) kost EN extra energie voor het optrekken en remmen van het hele zooitje (en dat kost meer geld dan men in eerste instantie zou verwachten) EN een extra HC die ook weer gewoon betaald moet worden.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:24 schreef _JdM_ het volgende:
Goed. Als we het hebben over de bakkilometers:
Van maandag tot en met vrijdag rijdt omloop van Enkhuizen vertrek 6.54. met DDZ. Te Deventer wordt de trein gesplitst: voorste treindeel gaat naar Deventer Goederen, achterste trein keert om 9.19 als IC naar Enkhuizen. Vervolgens een korte slag Amsterdam en van vanuit Enkhuizen door naar Amersfoort.
NA Amersfoort gaat het stelletje leeg naar Deventer. Haalt vervolgens dat ene stelletje DDZ wat dan nog op Deventer Goederen staat, om daarna weer leeg naar Amersfoort gaat om de rit Amersfoort-Enkhuizen te maken.
Ik zag gister op prorail.nl dat er minstens één portaal neer was gegaan. De foto vind ik nu even niet meer terug.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:23 schreef MPG het volgende:
[..]
Bovenleiding van minimaal 3 sporen naast elkaar, met de complicerende factor dat dit boven de bouwput hing.
Of er ook masten naar de filistijnen zijn, kon ik niet zien, daarvoor stond die VIRM op spoor 1 nog in de wegen de afstand was wat groot (perron 1/2 afgesloten).
Dat maakt het alweer extra lastig..quote:Op woensdag 9 oktober 2013 05:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik zag gister op prorail.nl dat er minstens één portaal neer was gegaan. De foto vind ik nu even niet meer terug.
En ik stel me ook zo voor dat het er uitzag alsof je een oortelefoon uit je tas haalt die om een pen zit gestrengeld. Een hoop peuteren...quote:
Ja, die krijgt een flinke tik mee natuurlijk.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 06:37 schreef Ireyon het volgende:
Gisterenmiddag zag ik in ieder geval nog een hoop gebogen portalen en bovenleidingspaghetti. Het systeem wat de bovenleiding spant (met dat wiel en gewichten) zo'n 200m verderop was zelfs nog kromgetrokken.
Waarschijnlijk is het stel 's ochtends nog wel nodig omdat je dan nog tegen de spits aanzit. Daarom gaat ie er in Deventer pas af ipv in Amersfoort. Waarom ze die niet gelijk mee terugnemen vanaf Deventer weet ik niet, misschien is daar te weinig keertijd voor of te weinig capaciteit bij de rangeerders (rangeren in Deventer wordt door personeel uit Zutphen gedaan).quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:45 schreef dennistd het volgende:
Maar waarom neem je 's ochtends het tweede stel niet al direct (desnoods afgesloten) mee naar Amersfoort?
Nu wordt ie er in Deventer af gegooid, en rijdt de trein vanaf Deventer terug naar Amersfoort met één stel. 's Middags wordt dat stel weer opgehaald door hetzelfde stel waar ie 's ochtends van gescheiden is, door middel van een lege rit van dat stel van Amersfoort naar Deventer, daar koppelen en vervolgens samen direct weer leeg van Deventer naar Amersfoort. Dan is het toch logischer om dat stel 's ochtends gewoon mee te nemen naar Amersfoort en daar te splitsen, en het stel op de Bokkeduinen neer zetten (of desnoods op Goederen).
schoonheidsslaapje gaat voor hequote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:05 schreef dennistd het volgende:
Beetje laat dan: storing is er al sinds 8.30u
Het zou wel kunnen dat de monteur koperdiefstal geconstateerd heeft natuurlijk. Dit monteur was er trouwens pas na half elf blijkbaar, ruim twee uur na het begin van de storing
Kun je ook onderbouwen dat RET slecht presteert?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:49 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Werkt prima, behalve...
Juist: als de opdrachtverlener ook de eigenaar van de zittende vervoerder is.
Gemeente/Stadsregio Rotterdam - RET
Staat - NS
Twee voorbeelden waar de vervoerder belabberd presteert, maar wordt gematst door de opdrachtgever-tevens-eigenaar.
Koperdiefstal zou zomaar kunnen inderdaad. En waar lees je dat de monteur er pas na twee uur was? Misschien was hij er al veel eerder, maar was het lang zoeken naar de oorzaak. Het ging immers niet om één, maar negen overwegen, plus blijkbaar nog meer storingen op hetzelfde baanvak.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:05 schreef dennistd het volgende:
Het zou wel kunnen dat de monteur koperdiefstal geconstateerd heeft natuurlijk. Dit monteur was er trouwens pas na half elf blijkbaar, ruim twee uur na het begin van de storing
Ik denk dat dat van Helft van RET-bussen komt te laat bij halte komt, maar de norm ligt op 60 seconden...quote:Op woensdag 9 oktober 2013 13:30 schreef Duvel het volgende:
[..]
Kun je ook onderbouwen dat RET slecht presteert?
Dit verhaal is op zich niet zo sterk. Want een overheid heeft er uiteindelijk meer aan als ov efficiënt is en daarmee een stimulans voor de economie vormt dan dat het iets is om dividend van te trekken. Sterker nog, in Amsterdam is er een sterk bewijs dat eigendom, prestatiegerichte sturing en efficiëntie hand in hand kunnen gaan. Dat zie je ook goed terug in de ov-plannen die er zijn om het ov beter op de klantvraag aan te laten sluiten.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:49 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Werkt prima, behalve...
Juist: als de opdrachtverlener ook de eigenaar van de zittende vervoerder is.
Gemeente/Stadsregio Rotterdam - RET
Staat - NS
Twee voorbeelden waar de vervoerder belabberd presteert, maar wordt gematst door de opdrachtgever-tevens-eigenaar.
Nou nou... En vergelijk dat eens met GVB en HTM? Zijn die cijfers eigenlijk openbaar?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 13:57 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat van Helft van RET-bussen komt te laat bij halte komt, maar de norm ligt op 60 seconden...
ben ik zeker met je eens. De Amsterdamse metro is niet echt een visitekaartje voor de hoofdstad ...quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:11 schreef Duvel het volgende:
Overigens vind ik de Rotterdamse metro de beste metro van Nederland.
Ik zat er eergisteren nog in terwijl ik niet echt nuchter wasquote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:11 schreef Duvel het volgende:
Overigens vind ik de Rotterdamse metro de beste metro van Nederland.
In mijn column van maandag op ovpro kom ik hier uitgebreid op terug. Nu een beetje druk hiero.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:02 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dit verhaal is op zich niet zo sterk. Want een overheid heeft er uiteindelijk meer aan als ov efficiënt is en daarmee een stimulans voor de economie vormt dan dat het iets is om dividend van te trekken. Sterker nog, in Amsterdam is er een sterk bewijs dat eigendom, prestatiegerichte sturing en efficiëntie hand in hand kunnen gaan. Dat zie je ook goed terug in de ov-plannen die er zijn om het ov beter op de klantvraag aan te laten sluiten.
Leuk! Rangeren betekent meer bellen. Werk je morgenochtend ook? Dan ben ik van de S-borden namelijk.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:34 schreef Monopoly het volgende:
Laatste tijd krijg ik wat vaker rangeer klusjes ingedeeld omdat ik bij de planning aangaf dat ook wel leuk te vinden.
Hopelijk krijg ik de nachtdiensten volgend jaar. Rijdende dienst en rangeer werk afwisselen. Zou wel fijn zijn
Jazeker morgen zit ik in de vroege dienstquote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:54 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Leuk! Rangeren betekent meer bellen. Werk je morgenochtend ook? Dan ben ik van de S-borden namelijk.
Al moet ik wel zeggen dat de Amsterdamse enorm betrouwbaar is zolang er geen werkzaamheden zijn.. Beter dan Rotterdam waar ik vaak over storingen hoor.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ben ik zeker met je eens. De Amsterdamse metro is niet echt een visitekaartje voor de hoofdstad ...
Ik zie kandidaten voor "600 van de 4000".quote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:05 schreef greavy het volgende:
Voor degenen die voor de Blauwe Engel een bezoek wilden brengen aan Leeuwarden - Harlingen:
Inmiddels heb ik bij de organisatie alles duidelijk gekregen. Tot nog geen 2 weken geleden was het wel zeker dat er een Blauwe Engel (van de HSA óf het NSM) naar het Noorden zou komen, maar ProRail heeft een veto uitgesproken hierover: Er mag alleen met museummat gereden worden indien er ATB-NG aanwezig is.
Het Hannemahuis en de overige betrokkenen hebben hierop besloten dat dit niet mogelijk geacht wordt, na overleg het NSM, HSA en derden. De kosten zouden te hoog worden, en er werd geen gewenst materieel met ATB-NG gevonden. In samenwerking met Arriva is er een deal gesloten om de bezoekers wel een ritje aan te kunnen bieden, maar dan in het hedendaagse GTW-materieel. In de 2 aangekondigde ritten (13:19 en 14:19 uit Lw en retour uit Hlg) wordt wel extra aandacht besteed aan dit evenement. Helaas, maar bedankt ProRail.
Met dank aan Speno dat in Stavoren ging winkelen en een duik in het IJsselmeer wilde nemen met de net aangeschafte spullenquote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:05 schreef greavy het volgende:
Voor degenen die voor de Blauwe Engel een bezoek wilden brengen aan Leeuwarden - Harlingen:
Inmiddels heb ik bij de organisatie alles duidelijk gekregen. Tot nog geen 2 weken geleden was het wel zeker dat er een Blauwe Engel (van de HSA óf het NSM) naar het Noorden zou komen, maar ProRail heeft een veto uitgesproken hierover: Er mag alleen met museummat gereden worden indien er ATB-NG aanwezig is.
Het Hannemahuis en de overige betrokkenen hebben hierop besloten dat dit niet mogelijk geacht wordt, na overleg het NSM, HSA en derden. De kosten zouden te hoog worden, en er werd geen gewenst materieel met ATB-NG gevonden. In samenwerking met Arriva is er een deal gesloten om de bezoekers wel een ritje aan te kunnen bieden, maar dan in het hedendaagse GTW-materieel. In de 2 aangekondigde ritten (13:19 en 14:19 uit Lw en retour uit Hlg) wordt wel extra aandacht besteed aan dit evenement. Helaas, maar bedankt ProRail.
Via het Hannemahuis is het treinkaartje van ¤6 of de combikaartjes gewoon te verkrijgen, dit is een deal tussen de organisatie en Arriva.
Dus eigenlijk heb je gewoon een retourtje Harlingen Haven met 40% korting. Jammer.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:05 schreef greavy het volgende:
Voor degenen die voor de Blauwe Engel een bezoek wilden brengen aan Leeuwarden - Harlingen:
Inmiddels heb ik bij de organisatie alles duidelijk gekregen. Tot nog geen 2 weken geleden was het wel zeker dat er een Blauwe Engel (van de HSA óf het NSM) naar het Noorden zou komen, maar ProRail heeft een veto uitgesproken hierover: Er mag alleen met museummat gereden worden indien er ATB-NG aanwezig is.
Het Hannemahuis en de overige betrokkenen hebben hierop besloten dat dit niet mogelijk geacht wordt, na overleg het NSM, HSA en derden. De kosten zouden te hoog worden, en er werd geen gewenst materieel met ATB-NG gevonden. In samenwerking met Arriva is er een deal gesloten om de bezoekers wel een ritje aan te kunnen bieden, maar dan in het hedendaagse GTW-materieel. In de 2 aangekondigde ritten (13:19 en 14:19 uit Lw en retour uit Hlg) wordt wel extra aandacht besteed aan dit evenement. Helaas, maar bedankt ProRail.
Via het Hannemahuis is het treinkaartje van ¤6 of de combikaartjes gewoon te verkrijgen, dit is een deal tussen de organisatie en Arriva.
mja, je moet ook niet te risicomijdend worden. Als je dat doet dan rijdt er namelijk helemaal niets meer.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 17:42 schreef DriekOplopers het volgende:
Even over ProRail, museumspul en ATB-NG. Stel dat het niet in de trein zou zitten, ProRail ontheffing verleent en het gaat vervolgens mis.
Dan zou het hele land over ProRail heenvallen. En terecht.
Dus ik snap ProRail wel, wat dit betreft.
Veiligheidjihadisme is wat anders dan risicomanagement... Dit is geen risicomanagement maar veiligheidsjihadisme.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 17:44 schreef b2py het volgende:
De hele sector is bezeten door risicomanagement.
"We zouden die trein zonder NG erheen kunnen sturen?" "Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, wat denk je dat het kost als het mis gaat?"quote:Op woensdag 9 oktober 2013 17:48 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Veiligheidjihadisme is wat anders dan risicomanagement... Dit is geen risicomanagement maar veiligheidsjihadisme.
Risicomanagement:
Wanneer gaat het fout? Als trein rijdt door rood sein, hoe groot kans daarop? Klein maar aanwezig door geen ATB-NG. Nu voor een keertje kan het wel. Structureel echter ongewenst.
Veiligheidsjihadisme:
Trein behaalt niet maximaal haalbare veiligheidsniveau => onveilig.
Jawel. Want risico gaat over kans maal gevolg. Dat gaat om hooguit een eurootje.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 17:54 schreef b2py het volgende:
[..]
"We zouden die trein zonder NG erheen kunnen sturen?" "Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, wat denk je dat het kost als het mis gaat?"
Dat is geen veiligheidsjihadisme maar iets als risicomanagement.
Risico wordt altijd in ¤¤¤ gerekend.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 17:55 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Jawel. Want risico gaat over kans maal gevolg. Dat gaat om hooguit een eurootje.
Als je pas sinds 2005 bestaat besef je je dat niet hoor..quote:Op woensdag 9 oktober 2013 18:11 schreef Monopoly het volgende:
Ik zie het liefst dat Prorail wel ergens de museumclubs tegemoed komt.
Niet eens zozeer met geld (bezuinigingen, en ik vind dat een bedrijf zich wel moet kunnen redden), maar niet dat het de museumclubs onmogelijk wordt gemaakt.
Het is toch een vorm van geschiedenis wat behouden moet blijven.
Die regel is er pas sinds Stavoren... Of nee, eigenlijk langer maar toen kon je een ontheffing krijgen.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 18:14 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Alsof die regel er pas sinds gisteren is......beetje alsof je aan een agent vraagt of je voor deze ene keer met je fiets over de snelweg mag....
de regels worden nu erg streng nageleefd. Te streng als je het aan mij vraagt, want door het meesturen van een ervaren Arriva-machinist zou het gewoon mogelijk moeten zijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 18:18 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Die regel is er pas sinds Stavoren... Of nee, eigenlijk langer maar toen kon je een ontheffing krijgen.
En wie gaat dat betalen?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 18:31 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de regels worden nu erg streng nageleefd. Te streng als je het aan mij vraagt, want door het meesturen van een ervaren Arriva-machinist zou het gewoon mogelijk moeten zijn.
zoveel kosten zijn er niet verbonden aan het meesturen van de Arriva-machinist, wat die had er anders toch wel geredenquote:
Laten we hopen dat het de laaste is iddquote:Op woensdag 9 oktober 2013 20:26 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik zie het meer als een laatste wanhoopspoging
Juridisch hebben ze best een case. Maar.... Via deze route wat proberen nadat er zoveel negatieve publiciteit is geweest en terwijl de tweede kamer helemaal geen directe beslissingsbevoegdheid over NS heeft.. Dat is gewoon dom.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 20:26 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik zie het meer als een laatste wanhoopspoging
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |