abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:17:06 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131947538
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 07-10-2013 20:39:46 ]
pi_131947625
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:16 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Lees ik het nou goed, gaan de treintijden veranderen om een doorglijtolerantie in te bouwen? :')
Ja, dat doen ze al jaren hoor Darkwing.. :P
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:19:52 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131947657

TSP 5941 + rijtuigen + 6077
Met de laatste foto-excursie van de TSP werd de Linker Scheldeoever bereikt, en staat de trein hier op het viaduct over de Beverentunnel te poseren voor de fotografen.


Infrabel 6219 + rijtuigen + TSP 5941
Zaterdag 5 oktober een plezierige rit gehad. Bij de laatste fotostop kon er nog met een akker met prei een foto gemaakt worden, terwijl de trein in het laatste licht staat te genieten tussen Puurs en Dendermonde.
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:20:56 #4
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131947710
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Ja, dat doen ze al jaren hoor Darkwing.. :P
Ja, de dienstregeling uitdunnen, maar niet de aankomst en vertrektijden veranderen... waar las ik dat nou ook alweer... :?
pi_131947716
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 19:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Beschikbaarheid om te gebruiken waar het voor bedoelt is, dat is toch vrij algemeen de uitleg van beschikbaarheid?
Zegt natuurlijk niet veel. Als ze per komend jaar een baanvak een hogere beschikbaarheid geven terwijl er niks wordt gedaan, en vervolgens een ander (korter) baanvak een lagere beschikbaarheid geven terwijl die juist wel gebruikt kan worden, gaat per saldo de beschikbaarheid omhoog maar daar heeft niemand wat aan. Dat is ook direct het nadeel van KPIs
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:22:46 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131947797
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rband-met-de-herfst/

(Nee het is geen Dieseltractie hoe lang nog :@ )
pi_131947841
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:22 schreef Darkwing_Duck het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rband-met-de-herfst/

(Nee het is geen Dieseltractie hoe lang nog :@ )
Dat doen ze echt al sinds er blaadjes vallen ongeveer :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 20:23:39 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131947842
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:20 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja, de dienstregeling uitdunnen, maar niet de aankomst en vertrektijden veranderen... waar las ik dat nou ook alweer... :?
hier en daar wat minuutjes extra rijtijd. Dat is een standaard herfstmaatregel.

Uitdunnen is standaard als ze weer eens met de handen in het haar zitten. Dat is gelukkig in de herfst nog niet standaard het geval
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:24:23 #9
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131947885
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

hier en daar wat minuutjes extra rijtijd. Dat is een standaard herfstmaatregel
WTF, waar ben ik de afgelopen jaren geweest dan... :? 8)7
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 20:25:37 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131947943
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:24 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

WTF, waar ben ik de afgelopen jaren geweest dan... :? 8)7
ik denk dat je de herfst verwart met de winter waarbij er na één vlokje sneeuw al een beperkte dienstregeling ingezet wordt :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131947973
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:21 schreef Viezze het volgende:

[..]

Zegt natuurlijk niet veel. Als ze per komend jaar een baanvak een hogere beschikbaarheid geven terwijl er niks wordt gedaan, en vervolgens een ander (korter) baanvak een lagere beschikbaarheid geven terwijl die juist wel gebruikt kan worden, gaat per saldo de beschikbaarheid omhoog maar daar heeft niemand wat aan. Dat is ook direct het nadeel van KPIs
Klopt.

Interessant masterthesis door een student wat hier wel een raakvlak mee heeft wat ik vanmiddag ook tegen kwam op het www.
Veel leesvoer, en houdt in het achterhoofd dat het geschreven is door iemand die dit in opdracht van NS heeft gedaan. Opportunisme op het spoor: Analyse van transacties tussen NS en ProRail
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:28:34 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131948085
Spoor 3 in Eindhoven is inmiddels ook weer in gebruik. Enkel de Sprinter tussen Tilburg Universiteit en Weert is vooralsnog opgeheven. De IC richting Maastricht / Heerlen rijdt niet als Sprinter t/m Weert, maar er zijn stopbussen ingezet. Er rijden tussen Eindhoven en Boxtel dus ook minder sprinters. Tussen Boxtel en Tilburg Universiteit wordt wel volgens dienstregeling gereden.
pi_131948118
OOSTENDE - De beroemde kusttram is met name in de zomer erg druk. De Lijn heeft daarom in samenwerking met de NMBS gewerkt aan de "Zomersneltram" die met meer capaciteit dan de conventionele kusttrams zal gaan rijden.

Omdat de V250 multicourant is opgebouwd, en opzich ook wel aardig werkt op 600 Volt gelijkstroom, heeft De Lijn op aanraden van AnsaldoBreda en NSHispeed treinstel 4806 over laten brengen naar De Panne, en daar op smalspoordraaistellen gezet.

Treinstel 4881 komt hier langs het Domein Raversijde in Oostende, tijdens een testrit over de Kusttramlijn van Knokke naar De Panne.

In de dienstregeling van 2014 zijn voor de sneltram al stops voorzien in Knokke-Heist, Blankenberge Station, De Haan aan Zee, Bredene Renbaan, Oostende Station, Nieuwpoort Stad, De Panne Plopsaland en De Panne Station. De bedoeling is om in anderhalf uur tijd het 60 kilometer lange traject te overbruggen.

Als alles meezit zal in de zomer 2014 de eerste "V250-170" (= 80 km/h) op de baan verschijnen.

Welk bedrag voor dit project beschikbaar is gesteld en door wie is nog onduidelijk. Geruchten doen de ronde dat dit uit diverse Italiaanse verzekeringsfondsen komt, waar De Lijn in 2009 aandelen in heeft gekocht.
pi_131948279
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:20 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja, de dienstregeling uitdunnen, maar niet de aankomst en vertrektijden veranderen... waar las ik dat nou ook alweer... :?
Ik zag vanuit de trein dat er in Haren een bord hing dat de overweg langer gesloten bleef door het herfstweer. Ik denk dat ze dit doen voor doorglijdende stoppers uit Groningen. Had het nog nooit eerder gezien iig.
pi_131948307
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:32 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik zag vanuit de trein dat er in Haren een bord hing dat de overweg langer gesloten bleef door het herfstweer. Ik denk dat ze dit doen voor doorglijdende stoppers uit Groningen. Had het nog nooit eerder gezien iig.
Ook normaal, het uitzetten van de stop-door schakeling. :)
pi_131948501
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:33 schreef b2py het volgende:

[..]

Ook normaal, het uitzetten van de stop-door schakeling. :)
Dacht al dat zoiets de oplossing was, maar had het bord nog nooit eerder gezien.
pi_131949117

"ProRail begonnen met fundering voor asfaltwegen over spoor, naar aanleiding van bezuinigingen bij het ministerie."
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:58:34 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131949481
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:51 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
"ProRail begonnen met fundering voor asfaltwegen over spoor, naar aanleiding van bezuinigingen bij het ministerie."
"Nu met ingebouwde muiscursor"
pi_131949514
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

"Nu met ingebouwde muiscursor"
Niet mijn cursor overigens :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 21:01:12 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131949611
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

"Nu met ingebouwde muiscursor"
click and buy :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131949638
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:29 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
OOSTENDE - De beroemde kusttram is met name in de zomer erg druk. De Lijn heeft daarom in samenwerking met de NMBS gewerkt aan de "Zomersneltram" die met meer capaciteit dan de conventionele kusttrams zal gaan rijden.

Omdat de V250 multicourant is opgebouwd, en opzich ook wel aardig werkt op 600 Volt gelijkstroom, heeft De Lijn op aanraden van AnsaldoBreda en NSHispeed treinstel 4806 over laten brengen naar De Panne, en daar op smalspoordraaistellen gezet.

Treinstel 4881 komt hier langs het Domein Raversijde in Oostende, tijdens een testrit over de Kusttramlijn van Knokke naar De Panne.

In de dienstregeling van 2014 zijn voor de sneltram al stops voorzien in Knokke-Heist, Blankenberge Station, De Haan aan Zee, Bredene Renbaan, Oostende Station, Nieuwpoort Stad, De Panne Plopsaland en De Panne Station. De bedoeling is om in anderhalf uur tijd het 60 kilometer lange traject te overbruggen.

Als alles meezit zal in de zomer 2014 de eerste "V250-170" (= 80 km/h) op de baan verschijnen.

Welk bedrag voor dit project beschikbaar is gesteld en door wie is nog onduidelijk. Geruchten doen de ronde dat dit uit diverse Italiaanse verzekeringsfondsen komt, waar De Lijn in 2009 aandelen in heeft gekocht.
Dit is een grap mag ik hopen? :P
pi_131949705
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:51 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
"ProRail begonnen met fundering voor asfaltwegen over spoor, naar aanleiding van bezuinigingen bij het ministerie."
"Rijkswaterstaat heeft last van een computerstoring op de A2. Daarom wordt het cementverkeer tijdelijk omgeleid via het spoor. De vertraging bedraagt meer dan 60 minuten"
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 21:05:40 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131949804
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:01 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Dit is een grap mag ik hopen? :P
nee, ze zijn bloedserieus
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131950172
quote:
12s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nee, ze zijn bloedserieus
quote:
12s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nee, ze zijn bloedserieus
moet je anders met die rommel die toch geen 250km/h kan rijden als het niet de "perfecte" omstandigheden zijn? :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 21:15:46 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131950238
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:14 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

[..]

moet je anders met die rommel die toch geen 250km/h kan rijden als het niet de "perfecte" omstandigheden zijn? :P
enige probleem daar langs de kust zou corrosie kunnen zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:30:23 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131950901
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

enige probleem daar langs de kust zou corrosie kunnen zijn
Dat wordt er vanzelf afgezandstraald. :7
pi_131950926
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

enige probleem daar langs de kust zou corrosie kunnen zijn
hmm t blijft natuurlijk italiaans... een Alfa rot ook weg waar je bij staat natuurlijk...

lastig :P
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:43:38 #28
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131951533
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:33 schreef b2py het volgende:

[..]

Ook normaal, het uitzetten van de stop-door schakeling. :)
Nee, de stop/door-schakeling wordt veranderd. Stop is nu nog steeds niet gelijk aan door. Bij een door wordt de normale aankondiging gebruikt, bij een stop wordt een kortere aankondiging gebruimt. De overweg is dan net dicht als een stoppende trein bij de overweg aankomt. Subtiel verschil, maar hierdoor ligt de overweg korter dicht dan wanneer de stop helemaal uit de schakeling wordt gehaald. Vorig jaar is dit principe voor het eerst toegepast in Haren.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:43:39 #29
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_131951534
Aardige woorden over de inzet van ProRail om Eindhoven weer zsm enigszins beschikbaar te maken.

http://www.voorbeterov.nl/page9.php
pi_131951664
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nee, de stop/door-schakeling wordt veranderd. Stop is nu nog steeds niet gelijk aan door. Bij een door wordt de normale aankondiging gebruikt, bij een stop wordt een kortere aankondiging gebruimt. De overweg is dan net dicht als een stoppende trein bij de overweg aankomt. Subtiel verschil, maar hierdoor ligt de overweg korter dicht dan wanneer de stop helemaal uit de schakeling wordt gehaald. Vorig jaar is dit principe voor het eerst toegepast in Haren.
En dat hebben we geweten! :D

(Thanks voor de correctie uitleg)
pi_131951910
mogelijk is het hier al gemeld.
de firma Artitec heeft een H0 DDM1 uitgebracht.
voor 239 euro zijn de stuurstandrijtuig en A en 1 AB rijtuig te koop.
losse rijtuigen zijn verkrijgbaar.
zelf had ik nog niet eerder van Artitec gehoord. op andere fora geven mensen lovende feedback
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:52:11 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131951916
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:43 schreef DriekOplopers het volgende:
Aardige woorden over de inzet van ProRail om Eindhoven weer zsm enigszins beschikbaar te maken.

http://www.voorbeterov.nl/page9.php
Prima stukje, maar:
quote:
Voor Beter OV hoopt dat het treinverkeer morgen weer volledig kan worden hervat.
Reken daar maar niet op, want:
quote:
Rond Eindhoven rijden minder treinen door een beschadigde bovenleiding.
Er rijden stopbussen tussen Eindhoven en Weert.
Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min.
De verstoring is naar verwachting 09 oktober rond 2:00 uur verholpen.
De schade lijkt - op dit moment - bepertk te blijven tot sprinters tussen Eindhoven en Weert (vervangen door stopbussen).
pi_131951964
Blijf het irritant vinden dat de Reisplanner een optie later aangeeft dan mogelijk is. Van spoor 5 van naar 3 op Utrecht CS red je makkelijk in 3 minuten als de trein gewoon op tijd aankomt en ben je in mijn geval dus een kwartier eerder op je bestemming. Volgens de planner zou mijn overstaptijd 18 minuten zijn, maar 3 minuten is dus mogelijk.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 21:54:23 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131952035
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
mogelijk is het hier al gemeld.
de firma Artitec heeft een H0 DDM1 uitgebracht.
voor 239 euro zijn de stuurstandrijtuig en A en 1 AB rijtuig te koop.
losse rijtuigen zijn verkrijgbaar.
zelf had ik nog niet eerder van Artitec gehoord. op andere fora geven mensen lovende feedback
[ afbeelding ]
ziet er mooi uit :)

En nog mooier is dat het spul waarschijnlijk weer op de baan komt. Het is alleen nog niet 100% zeker natuurlijk
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:55:08 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131952072
3 minuten wordt als "heel krap" gezien door de reisplanner omdat het geen crossplatform overstap is en zulke aansluitingen niet meer gegarandeerd worden.

Iets soortgelijks zie ik in Rotterdam: overstappen van de Fyra naar Amsterdam op de IC naar Lelystad is redelijk vaak haalbaar (2 minuten), ook al moet je een trap af en een trap op. Ik haalde die aansluiting in zo'n 70% van de gevallen...
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:56:18 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131952144
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
zelf had ik nog niet eerder van Artitec gehoord.
Ze hebben ook verschillende versies van de DE1 en DE2 uitgebracht, alsmede Plan W, Plan E, goederenwagons, een schitterend model van de 3700-stoomlocs en heel veel scenery zoals huisjes, schepen, maar ook tanks.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_131952159
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

Prima stukje, maar:

[..]

Reken daar maar niet op, want:

[..]

De schade lijkt - op dit moment - bepertk te blijven tot sprinters tussen Eindhoven en Weert (vervangen door stopbussen).
Niet vergeten dat een deel van de treindienst nu uurdiensten rijdt. Hierdoor krijg je nog wat meer vrijheid in dienstregeling.
  maandag 7 oktober 2013 @ 21:58:16 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131952246
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Niet vergeten dat een deel van de treindienst nu uurdiensten rijdt.
Ohja, dat was ik vergeten :@

Het is niet mijn dag vandaag, had vanochtend al zo'n helder moment. In Rotterdam had ik uitgecheckt om daarna met Dal Vrij weer in te willen checken. Ik heb dat al tientallen keren gedaan en ik wist dat ik tot 8:55 moest wachten. Toch flikte ik het met mijn domme hoofd om het al om 8:53 te proberen, om daarna stomverbaasd naar de foutmelding "Saldo te laag" te kijken...
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:00:04 #39
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131952340
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:55 schreef James1988 het volgende:
3 minuten wordt als "heel krap" gezien door de reisplanner omdat het geen crossplatform overstap is en zulke aansluitingen niet meer gegarandeerd worden.

Iets soortgelijks zie ik in Rotterdam: overstappen van de Fyra naar Amsterdam op de IC naar Lelystad is redelijk vaak haalbaar (2 minuten), ook al moet je een trap af en een trap op. Ik haalde die aansluiting in zo'n 70% van de gevallen...
Ja, maar er is natuurlijk een verschil tussen een James in de bloei van zn leven, en een omaatje met een boodschappenkarretje... :P
pi_131952380
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:00 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja, maar er is natuurlijk een verschil tussen een James in de bloei van zn leven, en een omaatje met een boodschappenkarretje... :P
Zie boven je, James kan zo in de laatste categorie ;)
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:01:12 #41
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131952402
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:00 schreef b2py het volgende:

[..]

Zie boven je, James kan zo in de laatste categorie ;)
Ik had het over Fysiek... :)
pi_131952411
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:55 schreef James1988 het volgende:
3 minuten wordt als "heel krap" gezien door de reisplanner omdat het geen crossplatform overstap is en zulke aansluitingen niet meer gegarandeerd worden.

Iets soortgelijks zie ik in Rotterdam: overstappen van de Fyra naar Amsterdam op de IC naar Lelystad is redelijk vaak haalbaar (2 minuten), ook al moet je een trap af en een trap op. Ik haalde die aansluiting in zo'n 70% van de gevallen...
Ik had laatst een overstap die wel haalbaar geacht werd door reisplanner, midden in de spits van een uithoek van het perron op Leiden centraal naar ander perron. Ik ben gestrand op een enorme kudde scholieren/ pubers in de stationshal :D
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 22:01:25 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131952415
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ohja, dat was ik vergeten :@

Het is niet mijn dag vandaag, had vanochtend al zo'n helder moment. In Rotterdam had ik uitgecheckt om daarna met Dal Vrij weer in te willen checken. Ik heb dat al tientallen keren gedaan en ik wist dat ik tot 8:55 moest wachten. Toch flikte ik het met mijn domme hoofd om het al om 8:53 te proberen, om daarna stomverbaasd naar de foutmelding "Saldo te laag" te kijken...
_O-

Soms heb je zo'n dag. Heb wel eens gehad dat ik op een dag echt overal te laat was _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 22:01:55 #44
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131952442
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:01 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ik had laatst een overstap die wel haalbaar geacht werd door reisplanner, midden in de spits van een uithoek van het perron op Leiden centraal naar ander perron. Ik ben gestrand op een enorme kudde scholieren/ pubers in de stationshal :D
die loop je toch omver? :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:02:23 #45
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131952470
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

_O-

Soms heb je zo'n dag. Heb wel eens gehad dat ik op een dag echt overal te laat was _O-
Troost je, 2 keer kort naar elkaar gehad dat ik de metro instapte de verkeerde kant op... en dan pas na een station of 5 achterkomen :')
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:04:07 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131952561
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik had het over Fysiek... :)
Verschil is natuurlijk ook wel dat ik een geoefend forens ben, en dat ik weet dat de achterste deur van het rijtuig achter de loc precies naast de trap stopt. Zo'n omaatje stapt halverwege of achteraan in (want dat is in Breda dichter bij de roltrap) en zal dan nooit op tijd beneden zijn :s)
pi_131952574
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

die loop je toch omver? :+
Dat vertraagt alsnog. En op den duur heb je er zoveel achter je aan zitten dat je die vluchttrein wel écht moet halen :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:05:09 #48
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131952610
Oh, weer een SNCF staking vanaf 8 oktober avonds tot en met 10 oktober s'ochtends
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:05:39 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131952640
Halleuj. Waar staken ze nu weer om? -O-
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 22:05:50 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131952653
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Troost je, 2 keer kort naar elkaar gehad dat ik de metro instapte de verkeerde kant op... en dan pas na een station of 5 achterkomen :')
zoiets heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Wel een keer bijna toen ik van Groningen Noord kwam en dacht dat de stoptrein naar Leeuwarden op station Groningen nog op spoor 4a stond. Bleek de spitstrein naar Roodeschool te zijn. Uiteindelijk net voor het sluiten van de deuren nog uitgestapt :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:06:11 #51
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131952679
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:05 schreef James1988 het volgende:
Halleuj. Waar staken ze nu weer om? -O-
http://www.leparisien.fr/(...)-10-2013-3193179.php
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 22:06:39 #52
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131952706
quote:
6s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:04 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat vertraagt alsnog. En op den duur heb je er zoveel achter je aan zitten dat je die vluchttrein wel écht moet halen :+.
is goed voor de beweging zullen we maar zeggen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:06:55 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131952722
quote:
Ah, tegen de hervormingen op het Franse spoor dus. Het zal weer eens niet. Vakbonden :r

Wel een mooi logo :Y
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:07:56 #54
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131952769
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ah, tegen de hervormingen op het Franse spoor dus. Het zal weer eens niet. Vakbonden :r

Wel een mooi logo :Y
Het grootste nadeel van de staking is eigenlijk dat het dan altijd zo teringdruk op de zaak is qua werk
.... :{
pi_131952790
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

is goed voor de beweging zullen we maar zeggen :P
Heb al elke ochtend beweging omdat Connexxion en NS niet willen afstemmen. En dat is zonder geplette pubers.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131952798
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ah, tegen de hervormingen op het Franse spoor dus. Het zal weer eens niet. Vakbonden :r

Wel een mooi logo :Y
In Charleroi staken ze ook wekelijks volgens mij :X
pi_131952916
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zoiets heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Wel een keer bijna toen ik van Groningen Noord kwam en dacht dat de stoptrein naar Leeuwarden op station Groningen nog op spoor 4a stond. Bleek de spitstrein naar Roodeschool te zijn. Uiteindelijk net voor het sluiten van de deuren nog uitgestapt :+
Valt allemaal nog mee. Ik zat een keer in de trein van Zwolle naar Groningen. Als we Assen binnenrijden vraagt iemand zich hardop af "Is dit niet de trein naar Leeuwarden?!?" :+
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 22:11:11 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131952923
quote:
15s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:08 schreef Litpho het volgende:

[..]

Heb al elke ochtend beweging omdat Connexxion en NS niet willen afstemmen. En dat is zonder geplette pubers.
in de vorige dienstregeling had ik 's ochtends de perfecte overstap van bus op trein. (met de VDU om 8.59 uur de sneltrein richting Groningen nemen). Nu moet ik 20 minuten wachten en de stopper pakken ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 22:12:40 #59
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131952990
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:11 schreef Viezze het volgende:

[..]

Valt allemaal nog mee. Ik zat een keer in de trein van Zwolle naar Groningen. Als we Assen binnenrijden vraagt iemand zich hardop af "Is dit niet de trein naar Leeuwarden?!?" :+
zo'n geval heb ik laatst nog meegemaakt op Almere richting Zwolle. Ging iemand naast me zitten die vroeg of de trein ook in Amersfoort stopte. Nou nee dus. Ze wilde nog uit gaan stappen, maar net op dat moment sloten de deuren en moest ze wel mee naar Lelydorp _O-

Vermoedelijk was ze op Duivendrecht in de verkeerde trein gestapt, omdat de IC naar Zwolle vertraging had en de IC naar Amersfoort er vlak achter zit.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:14:07 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131953071
Ach, het kan altijd erger.

Ik heb een tijd in Utrecht gezeten en werkte daar samen met iemand die in Dieren woonde. Hij kwam iedere dag met de trein naar z'n werk, en plande het zo in dat hij in Arnhem in de ICE naar Amsterdam stapte.

Tot hij op een dag belde: "Ik ben wat later, de ICE waar ik in stapte bleek naar Frankfurt te rijden, ik ben nu bijna in Düsseldorf Duisburg."

Oeps.
pi_131953115
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zo'n geval heb ik laatst nog meegemaakt op Almere richting Zwolle. Ging iemand naast me zitten die vroeg of de trein ook in Amersfoort stopte. Nou nee dus. Ze wilde nog uit gaan stappen, maar net op dat moment sloten de deuren en moest ze wel mee naar Lelydorp _O-

Vermoedelijk was ze op Duivendrecht in de verkeerde trein gestapt, omdat de IC naar Zwolle vertraging had en de IC naar Amersfoort er vlak achter zit.
Ja dat soort dingen hoor ik ook wel eens. Ik snap het gewoon niet, de schermen zijn best duidelijk en je kan tegenwoordig zelfs in de trein zien waar die heen gaat. Als je dan in Amersfoort in de trein naar Zwolle stapt en vraagt of deze ook in Deventer stapt doe je toch wat verkeerd. Niet dat je de gehele dienstregeling uit je hoofd hoeft te weten, maar een beetje topografische kennis moet er toch wel inzitten. Toch? ;(
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:16:00 #62
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_131953157
Effe over Artitec. Maken mooie spulletjes. DE-II is mijn trots!

  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 22:18:31 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131953293
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:14 schreef James1988 het volgende:
Ach, het kan altijd erger.

Ik heb een tijd in Utrecht gezeten en werkte daar samen met iemand die in Dieren woonde. Hij kwam iedere dag met de trein naar z'n werk, en plande het zo in dat hij in Arnhem in de ICE naar Amsterdam stapte.

Tot hij op een dag belde: "Ik ben wat later, de ICE waar ik in stapte bleek naar Frankfurt te rijden, ik ben nu bijna in Düsseldorf Duisburg."

Oeps.
dat is wel erg pijnlijk _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131953518
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:14 schreef Viezze het volgende:
Ik snap het gewoon niet, de schermen zijn best duidelijk en je kan tegenwoordig zelfs in de trein zien waar die heen gaat.
Als het allemaal correct werkt wel, ja :').
quote:
Als je dan in Amersfoort in de trein naar Zwolle stapt en vraagt of deze ook in Deventer stapt doe je toch wat verkeerd. Niet dat je de gehele dienstregeling uit je hoofd hoeft te weten, maar een beetje topografische kennis moet er toch wel inzitten. Toch? ;(
Dat zou je hopen, maar dan zie ik mijn stiefzoon (van de TomTom-generatie) en dan denk ik: "Nee". :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131953633
quote:
6s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:22 schreef Litpho het volgende:

[..]

Als het allemaal correct werkt wel, ja :').

[..]

Dat zou je hopen, maar dan zie ik mijn stiefzoon (van de TomTom-generatie) en dan denk ik: "Nee". :+.
Ja, nou gaat dat steeds vaker goed en de momenten waar ik het over had werkte het systeem ook correct, anders snap ik het nog wel ergens. De laatste tijd zijn het trouwens meer filmpjes dan reisinformatie, wil ik weten hoe laat ik ergens ben moet ik eerst dat hele NS propaganda filmpje afkijken :')

Ben zelf ook wel van de TomTom generatie :@ Maar de basis zit er toch wel weer een jaar een paar jaar veel met de trein/auto.
pi_131953692
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:14 schreef James1988 het volgende:
Ach, het kan altijd erger.

Ik heb een tijd in Utrecht gezeten en werkte daar samen met iemand die in Dieren woonde. Hij kwam iedere dag met de trein naar z'n werk, en plande het zo in dat hij in Arnhem in de ICE naar Amsterdam stapte.

Tot hij op een dag belde: "Ik ben wat later, de ICE waar ik in stapte bleek naar Frankfurt te rijden, ik ben nu bijna in Düsseldorf Duisburg."

Oeps.
Ach vorig jaar was ook leuk op Utrecht Centraal. De ICE naar Duitsland zou vertrekken van spoor 7. Op het laatste moment werd besloten dat daar eerst de ICE naar Amsterdam zou komen.
Omroepbericht was overstaanbaar door de binnenkomende trein. Meerdere mensen die naar Duitsland moeten vertrokken zo naar Amsterdam.
pi_131953801
Soms is het ook wel erg verwarrend. Volgens de NID's is Tilburg West weer geopend van naam veranderd, want dat staat daar steevast op als het de sprinter naar Tilburg Universiteit betreft.
pi_131953812
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:14 schreef James1988 het volgende:
Ach, het kan altijd erger.

Ik heb een tijd in Utrecht gezeten en werkte daar samen met iemand die in Dieren woonde. Hij kwam iedere dag met de trein naar z'n werk, en plande het zo in dat hij in Arnhem in de ICE naar Amsterdam stapte.

Tot hij op een dag belde: "Ik ben wat later, de ICE waar ik in stapte bleek naar Frankfurt te rijden, ik ben nu bijna in Düsseldorf Duisburg."

Oeps.
_O-
pi_131954078
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:27 schreef Viezze het volgende:
Soms is het ook wel erg verwarrend. Volgens de NID's is Tilburg West weer geopend van naam veranderd, want dat staat daar steevast op als het de sprinter naar Tilburg Universiteit betreft.
Systeem van het DDZ is niet aangepast, Tilburg Universiteit zal daar voor altijd Tilburg West blijven heten. Het DDZ zal niet langdurig in Sprinterdiensten ingezet worden, dus dat euvel verdwijnt vanzelf weer ;)
pi_131954099
Toen ik nog 12 was ofzo werd ik een trein in gedirigeerd door mijn ouders. Die ging compleet de verkeerde kant op.. :')
Ma houdt nog steeds vol dat het bord verkeerd stond..
pi_131954186
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:32 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Systeem van het DDZ is niet aangepast, Tilburg Universiteit zal daar voor altijd Tilburg West blijven heten. Het DDZ zal niet langdurig in Sprinterdiensten ingezet worden, dus dat euvel verdwijnt vanzelf weer ;)
Ik snap dat niet. Anno 2013 kan men op een -digitaal- koersbord niet eens voor elkaar krijgen om West te veranderen in Universiteit. We kunnen wel een trein helemaal moderniseren en schermen met complete video's en reisinformatie inbouwen, maar dit weer niet? :')
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:35:41 #72
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_131954254
Zijn de SGM bakken zo slecht gereviseerd vroegah of is het gewoon matig onderhoud dat er zo vaak problemen mee zijn? Erg vaak bij dat type veel kortere treinen of defecte treinstellen.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_131954325
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:34 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik snap dat niet. Anno 2013 kan men op een -digitaal- koersbord niet eens voor elkaar krijgen om West te veranderen in Universiteit. We kunnen wel een trein helemaal moderniseren en schermen met complete video's en reisinformatie inbouwen, maar dit weer niet? :')
Ik heb het hier gelezen, iemand anders kan je de technische details vast vertellen ;)

Ik vind dit niet zo'n issue omdat ze dus in principe niet Sprinterdiensten blijven rijden. Daarentegen moet de informatie op de TBP's op het perron in mijn ogen wel beter. Zag hier een paar weken terug een foto langskomen van zo'n digitaal bord waar door medewerkers een A4'tje op was geplakt met extra informatie die kennelijk niet erop gezet kon worden door systeembeperkingen. Zal ongetwijfeld wel gewerkt worden aan update(s) van het achterliggende systeem maar ja, dit was wel erg meh :')

quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:35 schreef Ajaxfan het volgende:
Zijn de SGM bakken zo slecht gereviseerd vroegah of is het gewoon matig onderhoud dat er zo vaak problemen mee zijn? Erg vaak bij dat type veel kortere treinen of defecte treinstellen.
Doel je op de uitval op Utrecht - Baarn afgelopen weekend? Dat kwam door gladde sporen en het SGMm is (nog) niet uitgerust met magneetremmen.
pi_131954439
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:34 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik snap dat niet. Anno 2013 kan men op een -digitaal- koersbord niet eens voor elkaar krijgen om West te veranderen in Universiteit. We kunnen wel een trein helemaal moderniseren en schermen met complete video's en reisinformatie inbouwen, maar dit weer niet? :')
Tuurlijk kunnen we dat. Men wil het niet. Elk ander antwoord is net zulke onzin als "het is technisch onmogelijk om retourtjes op een ov-chipkaart te zetten". Wellicht met deze techniek waar hoor, maar in de eerste plaats gewoon onwil.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131954458
Toen ik een jaar of 6 was, gingen mijn moeder en ik vanaf Apeldoorn naar Deventer Colmschate. Vroeger reed het achterste treindeel van de IC vanaf Deventer door als stoptrein naar Almelo/Enschede. Maar toen niet meer: men reed met Vtjes.

En mijn moeder beweerde dat de trein ook in Colmschate stopte. Uiteraard moest door het omroepbericht bij Deventer door de omroep heen gekakeld worden, dus vana Almelo konden we weer terug naar Colmschate. (Met een Vtje met rode bankjes... En ik toen maar denken dat het plan U was :X )
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_131954466
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:05 schreef James1988 het volgende:
Halleuj. Waar staken ze nu weer om? -O-
Conditiestaking. Gewoon periodieke test of ze het nog fatsoenlijk kunnen. Zie ook "conditierit" :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 7 oktober 2013 @ 22:42:35 #77
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_131954565
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:37 schreef KnightSolaire het volgende:

Doel je op de uitval op Utrecht - Baarn afgelopen weekend? Dat kwam door gladde sporen en het SGMm is (nog) niet uitgerust met magneetremmen.
Hoofddorp <> Amersfoort en Hoofddorp <> Hoorn Kersenboogerd doelde ik op vooral want daar rijd dat spul het meeste toch?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_131954604
quote:
6s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:39 schreef Litpho het volgende:

[..]

Tuurlijk kunnen we dat. Men wil het niet. Elk ander antwoord is net zulke onzin als "het is technisch onmogelijk om retourtjes op een ov-chipkaart te zetten". Wellicht met deze techniek waar hoor, maar in de eerste plaats gewoon onwil.
Volgens mij is "kan niet" in 90% van de gevallen "wil niet". Maar dat is niet alleen bij de NS zo :P In de spoorsector zijn de voorbeelden alleen iets te goed zichtbaar.

Nou snap ik dat bij de informatieschermen op stations een nieuw systeem op een werkend systeem aangesloten moet worden. Maar als je een trein van onder tot boven reviseert, of een ov-chipkaart systeem ontwerpt, dan kan ik het erg moeilijk begrijpen.
pi_131954681
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:43 schreef Viezze het volgende:

[..]

Volgens mij is "kan niet" in 90% van de gevallen "wil niet". Maar dat is niet alleen bij de NS zo :P In de spoorsector zijn de voorbeelden alleen iets te goed zichtbaar.

Nou snap ik dat bij de informatieschermen op stations een nieuw systeem op een werkend systeem aangesloten moet worden. Maar als je een trein van onder tot boven reviseert, of een ov-chipkaart systeem ontwerpt, dan kan ik het erg moeilijk begrijpen.
Het OV-chipkaartsysteem is alleen niet door NS bedacht hè ;)

En zo'n trein wordt inderdaad van onder tot boven gereviseerd, maar bepaalde onderdelen veranderen niet. Dat reisinfosysteem was daar dus één van als ik het goed begrepen heb.
pi_131954719
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:14 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ja dat soort dingen hoor ik ook wel eens. Ik snap het gewoon niet, de schermen zijn best duidelijk en je kan tegenwoordig zelfs in de trein zien waar die heen gaat. Als je dan in Amersfoort in de trein naar Zwolle stapt en vraagt of deze ook in Deventer stapt doe je toch wat verkeerd. Niet dat je de gehele dienstregeling uit je hoofd hoeft te weten, maar een beetje topografische kennis moet er toch wel inzitten. Toch? ;(
Soms kloppen borden ook niet. Ik stap dagelijks in Apeldoorn op de IC naar Enkhuizen. Laatst stond er toch echt op de TBP en koersbord Enkhuizen, dus ik doe m'n oordopjes in en ik kom op Amsterdam Centraal aan. Opeens staat de rangeerder naast me of ik uit wil stappen, tenzij ik naar het rangeerterrein wil.
pi_131954878
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:45 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Het OV-chipkaartsysteem is alleen niet door NS bedacht hè ;)

En zo'n trein wordt inderdaad van onder tot boven gereviseerd, maar bepaalde onderdelen veranderen niet. Dat reisinfosysteem was daar dus één van als ik het goed begrepen heb.
Nee dat zeg ik ook niet. Het gebeurt overal.

Ja dat zie je ook aan de buitenkant. Ik vind dat de trein ook wel een beetje afdoen, die ouderwetse koersborden.

quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:45 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Soms kloppen borden ook niet. Ik stap dagelijks in Apeldoorn op de IC naar Enkhuizen. Laatst stond er toch echt op de TBP en koersbord Enkhuizen, dus ik doe m'n oordopjes in en ik kom op Amsterdam Centraal aan. Opeens staat de rangeerder naast me of ik uit wil stappen, tenzij ik naar het rangeerterrein wil.
Dat gebeurt inderdaad te vaak, maar als ik dat zie dan hoor ik de conducteur het ook altijd omroepen.
pi_131955073
quote:
15s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:08 schreef Litpho het volgende:

[..]

Heb al elke ochtend beweging omdat Connexxion en NS niet willen afstemmen. En dat is zonder geplette pubers.
Ede-Wageningen?
pi_131955107
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:45 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Het OV-chipkaartsysteem is alleen niet door NS bedacht hè ;)
Nee. Maar durf jij met droge ogen te beweren dat als de NS retours had willen hebben, dat we nu een ov-chip zonder hadden? (niet dat ik per se retours moet hebben, maar is wel een voorbeeld van een "kan niet" die een wel heel doorzichtige "wil niet" is).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131955126
quote:
12s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:53 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ede-Wageningen?
Erger. Lelystad.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 22:57:29 #85
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131955229
quote:
9s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:55 schreef Litpho het volgende:

[..]

Erger. Lelystad.
we hebben medelijden met jou
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131955359
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:45 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Soms kloppen borden ook niet. Ik stap dagelijks in Apeldoorn op de IC naar Enkhuizen. Laatst stond er toch echt op de TBP en koersbord Enkhuizen, dus ik doe m'n oordopjes in en ik kom op Amsterdam Centraal aan. Opeens staat de rangeerder naast me of ik uit wil stappen, tenzij ik naar het rangeerterrein wil.
Vermoedelijk verkeerd ingesteld door treinpersoneel. Dat bv van de twee treinstellen er maar één na Amsterdam doorrijdt ri Enkhuizen.
  Redactie Sport maandag 7 oktober 2013 @ 23:01:44 #87
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_131955391
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nee, de stop/door-schakeling wordt veranderd. Stop is nu nog steeds niet gelijk aan door. Bij een door wordt de normale aankondiging gebruikt, bij een stop wordt een kortere aankondiging gebruimt. De overweg is dan net dicht als een stoppende trein bij de overweg aankomt. Subtiel verschil, maar hierdoor ligt de overweg korter dicht dan wanneer de stop helemaal uit de schakeling wordt gehaald. Vorig jaar is dit principe voor het eerst toegepast in Haren.
Heeft elke overweg met stop/door-schakeling ook een aankondiging op kortere afstand dan?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_131956053
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 23:00 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Vermoedelijk verkeerd ingesteld door treinpersoneel. Dat bv van de twee treinstellen er maar één na Amsterdam doorrijdt ri Enkhuizen.
Ik zat in het voorste treinstel, en het treinstel op het perron ernaast ging naar Enkhuizen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 23:26:25 #89
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_131956464
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 23:00 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Vermoedelijk verkeerd ingesteld door treinpersoneel. Dat bv van de twee treinstellen er maar één na Amsterdam doorrijdt ri Enkhuizen.
Heb werkelijk nog nooit gezien dat er een treinstel uit Deventer/Amersfoort ri Enkhuizen wordt losgekoppeld en afgerangeerd.. Daar rijden ze gewoon mee door..

Ik zie wel vaker dat de trein Enkhuizen - Amersfoort al keert op A'dam CS, waarom zou ik niet weten
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 23:28:22 #90
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131956568
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 23:26 schreef Frozen-assassin het volgende:

Ik zie wel vaker dat de trein Enkhuizen - Amersfoort al keert op A'dam CS, waarom zou ik niet weten
Berlijn-trein
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 00:55:34 #91
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131959586
Welke brug/waar?

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_131959632
Altenbeken? Vast niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 00:59:52 #93
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131959648
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 00:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Altenbeken? Vast niet
^O^ ^O^ w/ w/ w/ *O* *O* *O*

http://de.wikipedia.org/wiki/Altenbekener_Viadukt
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_131959695
Daar heb ik weleens een avond lang filmpjes zitten maken O+ Mooi plekje :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 05:41:16 #95
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131960807
De Rampstad-rail kan weer met dubbele stellen rijden sinds vanochtend, verstoring voorbij :)
pi_131961335
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 23:00 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Vermoedelijk verkeerd ingesteld door treinpersoneel. Dat bv van de twee treinstellen er maar één na Amsterdam doorrijdt ri Enkhuizen.
icmm pakt bestemming opcde kpersrol in principeautomagisch op via (ik denk) 3g. Als die niet goed staat of hij pakt hem niet kan treinpersoneel wel handmatig instellen maar die springt even later gewoon weer terug naar wat in de computer staat
pi_131961374
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 23:17 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Ik zat in het voorste treinstel, en het treinstel op het perron ernaast ging naar Enkhuizen.
Ah das ook zo'n leuk geintje inderdaad, Normaliter zou men de trein splitsen maar dat is blijkbaar niet handig in Amsterdam dus pleurt men er een treinstel naast aan de overkant vh perron en mag je overstappen. Dat gebeurt ook wel eens ja.
pi_131961482
Dit is gewoon een 'incident' en niet planmatig ofzo.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 08:25:03 #99
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131961511
quote:
9s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:55 schreef Litpho het volgende:

[..]

Erger. Lelystad.
De aansluiting van de 148 in Harderwijk is belangrijker dan de aansluiting in Lelystad.
pi_131961513
Ik ben in Belgrado net uit de nachttrein vanuit Budapest gerold, wat een HEL van een rit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')