James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:03 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Ireyon | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:19 |
Weet iemand hoe laat de ICE uit Eindhoven ri. Amsterdam vertrekt? De reisplanner wilt 'm niet tonen hierzo.. | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:21 |
Welke ICE? | |
Ireyon | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:22 |
Die hogesnelheidstrein uit Duitsland 12:51 dus. Verschijnt alleen als je op Eindhoven - Den Bosch zoekt vanwege de reistijd | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:27 |
Ik bedoelde, welk nummer heeft je ICE? | |
Ireyon | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:28 |
Geen idee, ik wil gewoon een willekeurig ritje ICE meepakken nu het nog wordt omgeleid ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:28 |
Weet ik ook wel. Ik relativeer het ook ![]() En al die janknimby's moeten gewoon zwijgen, want die zijn willens en wetens zelf aan dat spoor gaan wonen. Dat spoor was er eerst ![]() | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:28 |
Morgen om 12:51, 14:51, 16:51, volgens Bahn.de [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 23-08-2013 00:30:13 (Damn you bahn.de) ] | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:29 |
@TT ik HEB niet eens een voortuin. Hovenier is met vakantie, paar weekjes nog ![]() | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:09 |
Zometeen minder treinen Rotterdam - Utrecht door herstelwerkzaamheden. 9:30-11:00 is de prognose dat er minder rijdt. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:43 |
Jouw voortuin bestaat uit aangewaaide reclamefolders, of hoe zat dat ookalweer? ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:12 |
Vandaag in de NRC: 'Reizigers erg tevreden over Fyra'![]() | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:33 |
En dan staat er vervolgens een afbeelding van een vliegtuig bij ![]() | |
Doc__Zenith | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:34 |
Die intercity met toeslag. Niemand snapt het meer. Stond ik op Lage Zwaluwe, snapt een medereiziger niet dat er nog een Fyra langs rijdt. Welke met platte stroomafnermers overigens nog sneller was dan de tegelijk passerende schaamexpress, in dezelfde kleurtjes. | |
ReisT | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:55 |
Dat is altijd nog beter dan een plaatje van de verkeerde trein. | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:06 |
Gelukkig (?) is het een advertentie van de Alzheimerstichting ![]() | |
V2 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:10 |
Sterk ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:10 |
Het plaatje van een schaatser bij een artikel over wielrennen was nog niemand opgevallen? | |
Viezze | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:11 |
![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:14 |
Hondenpoep vooral :/ | |
KnightSolaire | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:24 |
Haha, ik zie dat het mysterie al is opgelost ![]() | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:26 |
Goede advertentie ja! | |
Peterselieman | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:37 |
jammer dat het zulke kleine lettertjes zijn en niet te lezen is zo. Bij de titel krijg ik namelijk het WC Eend-idee | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:44 |
Het is een adverten...ach laat ook maar ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:46 |
ah, vond het al zo raar ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:52 |
goeie schoonmakers daar in Enkhuizen ![]() http://www.dumpert.nl/med(...)t_spoor_bijster.html | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:57 |
Heeft Enkhuizen een kopspoortje? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:00 |
eentje. Via de andere sporen rij je zo het IJsselmeer in ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:03 |
![]() | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:06 |
Via een watersportwinkel? | |
Peterselieman | vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:07 |
volgens mij hebben ze die daar uit voorzorg al weggehaald ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:36 |
De snelheidslimiet is op het hele emplacement ook 40 km/h. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:22 |
Dit keer geen transpiratiegeur in de trein naar Parijs. Maar eerder iemand die met een 30 kilo zak paardenbiks stond te hannessen en die per ongeluk openscheurde.Heel de Coupe ruikt ernaar en zolang in en uitstappende mensen de boel onder hun poten blijven platknisperen blijft dat voorlopig ook wel even zo ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:25 |
Weet Speno dat ook? ![]() | |
WhiteJoker | vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:38 |
Heb de netheid van de RER A mogen ervaren van de week ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:01 |
nouja, de nieuwste dubbeldekkers met scherm stromen nu nog in, om het enkeldeks materieel te vervangen. Wat is voor jouw "niet gemoderniseerd" de enkeldeks treinen of de oudere dubbeldeks? (De blauw rood witte?) | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:09 |
8 stuks uit mijn hoofd ![]() | |
WhiteJoker | vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:35 |
Oudere dubbeldeks (MI 2N denk ik). Wel handig dat ze toch allemaal een indicator met lampjes hebben. Moest wel even wennen aan de bestemmingscodes. Ik moest degene die begon met Q hebben ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door WhiteJoker op 23-08-2013 17:49:22 ] | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:28 |
Dan ben jij vast op de zaak geweest ![]() ![]() | |
WhiteJoker | vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:40 |
Haha ik moest op Val D'Europe d'r uit, want daar zat de camping in de buurt, maar inderdaad ook in Disney ![]() | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:02 |
Oké, een Nijmegen-2 dus, waar dit vorige week ook al gebeurde. | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:05 |
Morgen een rondje treinen, gewoon, treinen. Geen fotojacht. Heb wel een paar ideeën, zoals Dordrecht-Rheine-Osnabrück-Hannover-Leer-Rheine-Dordrecht of vanaf Leer via Groningen huiswaarts. Enige nadeel is dat het gelijk verweggistan is. En de omgeving daar best saai kan zijn. En ik een groot deel van die route volgende maand ook al doe. IEMAND die nog leuke ideeën heeft? Zit ook aan België te denken. | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:06 |
Ooit met de trein naar Lille of Calais geweest? Nee? Bij deze, een reisdoel. | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:08 |
Lille ben ik al geweest, zelfs al voor 2 nachten ![]() Moet wel op 1 dag haalbaar zijn (of goedkoop daar een nacht kunnen doorbrengen), en beetje betaalbaar zijn ![]() Calais lijkt me opzich wel leuk ![]() | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:09 |
Excuus-expresse naar Antwerpen, vanaf daar naar Lille Flandres, vanuit daar verder naar Calais Fréthun? Paar TGV's platen, en terug naar huis? Calais zelf is fucking saai, zeker wanneer het donker wordt/is. Eigenlijk is het net Roosendaal. | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:10 |
Calais Ville moet je dan hebben? Of Calais Fréthun ? | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:11 |
Calais Ville is het stadje, Calais Fréthun is het TGV-station. Vanaf Fréthun ben je op loopafstand van een leuke spotplek. Ik heb deze foto gemaakt nabij Fréthun (het station ligt een stukje links t.o.v. de trein):![]() | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:13 |
Oeh, die is ook wel gaaf. Om in Ville te komen, sowieso overstappen op Fréthun. Misschien dat ik dan Fréthun ook wel doe. Hmmm, ff wat plannen. Hoe zit het eigenlijk met tickets in Frankrijk? Ben daar eigenlijk niet zo bekend ... Heb in België een GoPass en NL WeekendVrij | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:14 |
Wat er in Frankrijk zoal aan tickets te verkrijgen is weet ik eigenlijk ook niet. Darkwing, jij een idee? Ook wel grappig: Lille - Calais kun je ook met een TGV doen, zonder reservering aan TER-tarief met een kleine toeslag. Dat noemt men 'TER GV' ![]() | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:20 |
Volgens Voyages-SNCF.com: Lille Europe v. 12:54 -> Calais Fréthun; ¤16,60 (niet te boeken als "Jongere(12-25jr)"?) Calais Fréthun v. 16:32 -> Lille Europe; ¤12,50 (als "Jongere(12-25jr)") Denk toch dat ik pas ticket haal in Lille bij automaat / loket, of klinkt dat erg gek? | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:21 |
Jezus christus is dat onderhoudsgezeik nou eindelijk eens een keer KLAAR of wat? Al 8 jaar is het ALLEEN MAAR onderhoud onderhoud onderhoud ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:23 |
Hazebrouck - Dunkerque is ook wel geinig. En anders een rondje Lille - Douai - Arras - Lens of weet ik hoe dat het handigste ligt. | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:41 |
Mij maakt het niet uit. Maar het moet ook geen duur spektakel qua treinkaartjes worden .... | |
DriekOplopers | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:52 |
Helemaal mee eens. En dat veiligheidsgelul is dus gelul. Stevige kritiek MVBOV hierrrr: http://www.voorbeterov.nl/130823.php | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:05 |
Sorry hoor, maar ik word er echt HELEMAAL simpel van. | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:10 |
Niet zo zeer "suboptimaal", want gewoon KUT natuurlijk. Maar je gaat nog voorbij aan het feit dat busvervoer net zo veilig is als autovervoer. Dus ook op dat gebied, mja laten we zeggen "suboptimaal". | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:15 |
Hoe is dat HSL-traject eigenlijk tussen Lille en Brussel? Zou voor ¤15 morgen nog een ticket voor een TGV kunnen bemachtigen ... Of is dat een saai traject? | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:16 |
Dat is in het buitenland niet veel anders, een spoorsysteem heeft nou eenmaal veel onderhoud nodig. Hier in Nederland worden de werkzaamheden zoveel mogelijk in het weekend gehouden zodat de treinen doordeweeks gewoon kunnen rijden. Een belangrijk verschil tussen Nederland en het buitenland is dat we hier allerlei regeltjes en voorschriften hebben waardoor een baanvak eerst buiten dienst moet. Het is zo wel een stuk veiliger voor de mensen die aan het spoor werken. Een ander groot verschil is dat heel veel werk bij aannemers ligt die een meerprijs rekenen voor hun werkzaamheden. ProRail doet nauwelijks iets zelf, in tegenstelling tot DB of Infrabel. Zelfs in Engeland doet Network Rail meer zelf dan ProRail. Je gaat langs veel weilanden, niet heel spannend. Wel leuk vanwege de snelheid. ![]() | |
JDude | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:17 |
Rijdt de Eurostar daar ook? Niet heel spannend dan, voor zover ik me kan herinneren. | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:22 |
Dat "aangescherpte veiligheidsnormen" is trouwens een farce. Vroeger vonden we situatie X veilig, nu niet meer. Hoezo dan? Gewoon, daarom. Blijkbaar worden er voor het werk aan het spoor steeds dommere en steeds meer onberekenbare types aangenomen, totdat er straks uitsluitend nog aperte suïcidalen rondrennen die totaal niet meer met het werk aan het spoor bezig zijn, maar uitsluitend nog met het koppen van elke trein die binnen 25 meter van ze passeert. Tsja, dan moet je als Prorail natuurlijk wel steeds groter veiligheidsmarges inbouwen ![]() HALLOOOO?? Kan er even iemand wakker worden daar? Er zijn kundige vakmensen voor nodig om aan het spoor te kunnen werken. Die zijn niet achterlijk. Die kunnen aan spoor 1 werken terwijl er over spoor 2 treinen langs rijden. Voor één incident, hoe droevig ook, hoef je echt niet "de veiligheidsnormen aan te scherpen". Vergelijk het eens met de echte wereld. Binnen de bebouwde kom heerst een maximumsnelheid van 50 km/h. Eens in de zoveel tijd wordt er toch nog iemand doodgereden door iemand die 60 km/h rijdt. Gaan we dan de maximumsnelheid naar 30 km/h terugbrengen? Onzin natuurlijk. Precies hetzelfde soort onzin als wat er nu door de zogenaamd "knappe koppen" van Prorail verkondigd wordt. Ze moesten zich de ogen uit de kop schamen. Of zich laten opnemen in één van de, toevallig per spoor zeer goed bereikbare, krankzinnigengestichten die dit land rijk is. Maar bij voorkeur allebei. | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:23 |
Amen to that. ![]() | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:24 |
Hmm, Thalys naar Parijs dendert daar ook langs hè? Heb er totaal geen winst mee, juist verlies (-> extra overstappen en de trein die ik dan heb vanaf Brussel is met gepland 2 Desiro's wel vrij kort voor die drukke trein ...). Denk gewoon regulier spoor dan maar, ook leuk traject ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:26 |
Ja, dat is me bekend. Niet dat het daarmee doordeweeks vlekkeloos verloopt trouwens, maar okee. Dat is niet waar. Als jij met je auto langs een ravijn rijdt op 2 centimeter afstand, is dat tot op zekere hoogte onveilig ja. Maar als je er op 10 meter langs rijdt is dat veilig. Als je er dan op 20 meter langs moet rijden is dat niet "nog veiliger". Maar gewoon even veilig. Dat is een inrichtingskwestie. Als daardoor op economische gronden met de veiligheid gemarchandeerd blijkt te worden moet je gewoon dat proces anders inrichten. | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:26 |
Thalys slaat op een gegeven moment linksaf, Eurostar en TGV naar Calais gaan rechtsaf. ![]() | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:47 |
Begrijp ik nou dat er rechtstreekse TGV's vanaf Calais richting Lille - Brussel gaan? Die kan ik dus niet vinden .... | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:51 |
Hangt een beetje van het Departement af waarin je wilt rondroeren, soms zitten daar wel aardige weekenddagpasjes bij voor een leuke prijs ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:53 |
Amiens heeft op het station een Kiosk zoals jullie die in Nederland kennen, met ook dezelfde bierverkoop qua merken, 1 op 1 kopie eigenlijk. Misschien dat als reisdoel? | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:54 |
Op zaterdag rijden de volgende TGV's van Lille Europe naar Calais Fréthun: TGV 7223 (V 10:54), TGV 7277 (V 19:54) EST 9117 (V 09:30), EST 9141 (V 15:30), EST 9161 (V 20:30) En de andere kant op: TGV 7228 (V 07:32), TGV 7254 (V 13:25) EST 9116 (V 11:02), EST 9132 (V 15:02), EST 9156 (V 21:02) Niet echt heel veel dus. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:03 |
Hiero, onbeperkt scheuren tussen Rijssel en Kortrijk, Rijssel en Doornik en Jeumont en Hourpes (Hourpes is het rustigste treinstation van Belgie met 18 reizigers per dag...)Voor maar 8 Euro, soort euregiokaartje, Trampoline Journee heet het. Folder: http://telechargement.ter(...)l05_tcm-26-64218.pdf Edit: Oh, en naar Charleroi... | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:06 |
Ik drink geen bier ![]() Precies op tijden die mij dus niet passen, typisch ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:08 |
Trampoline Journee is ook niks? ![]() | |
Pinnenmutske | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:14 |
@TT in m'n droom is het geen goedereentrein maar een ICE ![]() waarom zou ik dat nu dromen? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:14 |
Of hier, in de Regio Champagne Ardenne iets gelijkwaardigs: http://www.ter-sncf.com/R(...)iste&ctcr=VL01&mode= ![]() Onbeperkt karren tussen Givet (Grens) en Charleville ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:17 |
De Regio Lotharingen bied ook een soort Grenseurogioachtig kaartje aan met Saarbrug en Luxemburg erbij http://www.ter-sncf.com/R(...)iste&ctcr=TG05&mode= Met sterk degressief tarief voor meerdere personen! Anders een idee voor een nieuwjaarsrondje? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:19 |
SaarLorLux ja, dat staat ook nogeens op het programma | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:22 |
Ik heb vorige week een groot deel van de Saarbahn gedaan, vanaf Centraal station tot aan Sarreguemines. Was best tof hoor, gave treintjes ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:23 |
Welk traject is dat? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:23 |
Hoe bedoel je? Als ik het goed heb is het geheractiveerd spoor aan een tramlijn geknoopt.. ![]() Edit: Loopt echt naast de Duits Franse grens langs... | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:26 |
Strasbourg - Lauterbourg? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:28 |
Nee Sarrebourg- Kleinblittersdorf-Sarreguemines | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:30 |
OH ja duits gebied dat door de franse agressor is ingelijfd. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:30 |
Ja, dat is goed te zien en te merken ja dat het gebied daar een paar keer van eigenaar veranderd is... ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:32 |
Niet alleen daar hoor. In de DDR zie je ook heel veel plaatsnamen eindigen op -ow of -itz Dat gebeurt verder nergens in Duitsland. Dat is eigenlijk allemaal Pools gebied. | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:32 |
Maar Darkwing. Van Moescron naar Calais (via Lille dus), wat voor ticket kan je daar beste voor hebben (retour)? Denk aan 't loket in Antwerpen een ticket Moescron - Lille te kopen (retour ¤11,80?). Op Voyages-SNCF.com zie ik allemaal verschillende tarieven voorbij komen voor Lille - Calais op die TER-verbinding ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:32 |
Heb jij een rechtstreeks linkje naar de prijzenpagina die je nu voor je hebt? Dan kijk ik even met je mee... | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:34 |
http://nl.voyages-sncf.com/nl/treinticket/resultaat?hid=P6I ? Tarieven variëren tussen ¤13,50 en ¤19,60 ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:35 |
Hmm, dat werkt niet ( Uw sessie is verlopen (10 minuten van inactiviteit). Herstart alstublieft uw zoekopdracht.) Naar wel station in Calais? Ville? Op welke datum zit je? Edit: O morgen moment, ik kijk ff met je mee | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:38 |
Lille Europe -> Calais Fréthun, retour Morgen 12-25 jaar Gepland had ik: 12:54 uit Lille -> Calais en 16:32 Calais -> Lille. Krijg diverse tarieven: DECOUVERTE 12-25 en TARIF NORMAL Maar zelfs die TARIF NORMAL verschilt wel erg | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:39 |
Hoe oud ben je? | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:40 |
20 | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:43 |
Kijk, de schijt van die site waar je nu op zit is dat je een trein reserveert, je reserveert geen zitplaats maar wel de trein, ben je eerder/ben je later dan moet je dus je ticket omboeken, of de controleur mee hebben. Vandaar dat sommige treinen goedkoper/duurder zijn: Een enkele reis normaal tarief uit de automaat ter plaatse of loket normaal tarief is 17,70¤, ik kijk nog ff verder | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:44 |
![]() | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:46 |
Volgens Voyages-SNCF heb ik nog recht op het "DECOUVERTE 12-25"-tarief. Weet niet of dat uitmaakt. Maar ik was sowieso wel van plan om langs een loket / automaat te gaan in Lille (heb een overgang van 64 minuten van Flandres naar Europe). | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:47 |
Leuk weetje: Als je een ticket van naar Lille Europe/Flandres hebt mag je gratis met de VAL metro tussen die stations ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:48 |
Zie hier http://www.transpole.fr/fr/Train/tarif-train.aspx | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:51 |
Met Jongerenkorting kom ik hierop:![]() Edit: En voor een AnsaldoBreda tram moet je ook in Lille wezen, maar sluit wel een levensverzekering af... ![]() | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:53 |
Ok. En dat is simpel uit een automaat te halen? Heb één keer in Lille Flandres voor zo'n automaat gestaan en kon toen niet echt wijs worden om een ticket zonder treinbinding te kopen ![]() Maar dat kan ook aan mijn "prachtige" Frans liggen .... | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:53 |
De Gele automaten moet je dan ook niet gebruiken, je moet de blauwe hebben... | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:54 |
Owh, was dat het. Weet ik veel. Had toen 9 minuten om een ticket te kopen en mijn trein te halen ![]() Dan gaan we dus morgen langs de blauwe automaten. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:56 |
Niet deze:![]() Das dus inderdaad voor lange stukken, TGVs, TEr kaartjes kan je er wel uithalen maar dan met treinbinding... Maar deze moet je hebben ![]() | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:57 |
Accepteren die blauwe automaten ook Maestro en/of cash? | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:00 |
In het buitenland vallen jaarlijks nog steeds doden onder spoorwerkers, in Nederland gelukkig in 2009 voor het laatst 1 en daarvoor in 2006. Dat lijkt mij iets om vast te houden. | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:01 |
Mastercard? VISA? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:01 |
Ja en Nee. Allen als je bij een Franse bank zit, dan pakt ie Maestro, anders niet... Dus bij jou is het vast niet het geval. Dus das 32 euro aan kleingeld, of een creditcard mee, of loket ![]() | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:01 |
Heb hier een prepaid creditcard, zonder saldo ![]() ![]() Oké, alleen muntgeld? Hmm, dan moet ik nog ff wat verzamelen ![]() Dan maar ff kijken of het loket meewerkt. Moet je die tickets nog valideren in zo'n geel automaatding? Vorige keer kreeg ik bijna een boete omdat ik dat niet had gedaan ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:04 |
Er komen zat Vlamingen daar, is mij de vorige keer opgevallen. Die stonden ook te kutten met Maestro en dat ging ook niet... Je kan het proberen, dat het zo een uitzonderings station waarbij er wat meer betalingsmogelijkheden zijn, zoals schiphol bij jullie. Maar over het loket en de taal op Lille zou ik me echt geen zorgen maken. Retour en Calais weet je uit te spreken. En het jongerentarief is Tarif Jeune. (Spreek: Tarif Sjeun) | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:04 |
Ben ik helemaal met je eens. Maar het is niet alsof mijn voorgestelde maatregelen de spoorwerkers in gevaar brengen. Enige wat ik betoog is dat ALS je eenmaal 3 meter buiten PVR bent. Dan voeg je geen extra veiligheid meer toe door NOG verder weg te gaan. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:04 |
Ja ![]() | |
greavy | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:06 |
Vond het maar vreemd. Want er staat een DATUM op, en nog moet je er een stempel op laten zetten? Daarom had ik dat niet gedaan. Morgen dus maar wel ff doen. Ga morgen eerst eens ff bij die blauwe automaat rommelen. Doet 'ie 't niet, maar ff het loket bestormen. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:06 |
Hoe zit dat met de zuiging van voorbij jakkerende treinen, ik kan me voorstellen dat zo een TGV op 3 meter afstand toch wel je kapsel in de war gooit ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:09 |
Je hebt 2 stations en op die 2 stations heb je zelfs ook nog een SNCF Boutique, zegmaar de treinreiswinkel van Frankrijk... die accepteren wel Maestro, maar das echt een eh winkeltje, waar je ook reizen naar Italie kan boeken enzo.. dus dat kan ook nog ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:13 |
Ja. op elke werkvloer loop je risico's. | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:16 |
Dat is ook niet wat er nieuwe NVW staat. | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:17 |
Voor HSL geldt dat je niet op de schouwpaden mag komen als het spoor nog in dienst is, zo'n situatie kan dus nooit voorkomen. | |
Peterselieman | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:18 |
Even de vraag van mezelf beantwoorden:Er komt een revisie van de motoren in Duitsland: http://somda.nl/forum/13382/p463873/Ontwikkelingen+Lint-41/ Aannemelijk Stendal | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:18 |
Ach, nouja in Nederland weet je tenminste nog welke nachttreinen er gaan uit vallen op een jaar op voorhand. Dat verhaal van de nachtrein Parijs-Nice over Mulhouse wat achteraf NIET nodig was geweest, DAT is pas kut ![]() | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:32 |
Je kan trouwens zeggen wat je wil, het uitvallen van deze treinen hebben ze op tijd gecommuniceerd ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:44 |
Precies. dood moeten ze. [ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 24-08-2013 00:25:00 (Niet nodig heah, fles ;)) ] | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:46 |
Fles, je drukt je niet zo heel erg parlementair uit... | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:47 |
Is dat nieuw? | |
Frozen-assassin | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:51 |
Ik zag vanmiddag zo rond de klok van zes uur een Plan V rijden op traject A'dam CS - Enkhuizen... Nee, het was geen spitstrein volgens mij. Ik viel bijna van mijn stoel van schrik.. Ik mag hopen dat dit niet planmatig is? Als het maar vanaf 1 september gewoon weer VIRM of ICM wordt.. Of DDZ | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:52 |
Nee, dat niet ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:55 |
Bij mij niet, hoor. ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:55 |
![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:59 |
Zucht, Driek, ik dacht dat jij klaar met me was, maar ook ik moest lachen ![]() ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:02 |
Tijd doet ook goede dingen. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:05 |
Toch maar eens checken of mijn 1995 highschool sweetheart echt nog steeds zo gelukkig is met haar man ![]() Als weet ik dat Maarten en Sophie sinds 2008 al naar de Basisschool gaan ![]() | |
Litpho | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:05 |
En ze hoeven alleen de Thalys nog maar weg te pesten om helemaal zeker te zijn ![]() | |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:06 |
Komen alleen maar meer Vee'tjes daar vanaf september. | |
#ANONIEM | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:13 |
Haha, MVBOV op tv. Dacht even dat het Driek was; moest lachen ![]() http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1361652 | |
DriekOplopers | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:27 |
Die meneer in dat zwarte jasje, die voorrekent hoeveel die Utregse familie kwijt is aan de NS voor een dagje dierentuin, en die later vertelt waar de bus goedkoop is, en waar duur... Dat is weldegelijk... Eh... Uw Driek. | |
#ANONIEM | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:29 |
![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:30 |
Maar die man heette toch geen Driek Oplopers? Ik dacht dat dat jouw echte naam was ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:31 |
je maakt één foutje ![]() Bij de mogelijkheden voor de regio's vanwege de bezuinigingen van het rijk noem je er 2: - tarieven verhogen - minder bussen laten rijden Er is een derde die ik ook wel tegenkom: - de regio pas zelf meer geld bij | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:31 |
Jij weet wel beter sherlock | |
#ANONIEM | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:32 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:34 |
Ja ik kan wel zeggen dat je op moet flikkeren maar dat haalt toch niks uit ![]() Ik kan beter genieten van alle footage die voor jullie tijd gemaakt is ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:34 |
Ik snap het niet meer ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:36 |
prima. | |
#ANONIEM | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:38 |
Die Driek is wel een toffe man. | |
Frozen-assassin | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:41 |
| |
b2py | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:48 |
Ohnee, foutje. Er zouden nu 's ochtends 2 slagen V zijn naar Amsterdam en 's-middags drie terug. Voor komend wijzigingsblad kan ik er geen meer vinden. Je hebt geluk ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:55 |
Thanks! En het is algemeen bekend dat mijn werkelijke naam Rikus Spithorst luidt. | |
#ANONIEM | vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:56 |
Als je hier sporadisch komt niet ![]() | |
James1988 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:01 |
"Waarom naar de dierentuin?" "Nou, dat is leuk" Whehehe ![]() ![]() | |
Pino112 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:02 |
Vaker TV kijken dan. | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:04 |
De norm binnen de bebouwde kom wordt 30km/u. Ook op doorgaande wegen. Maar ik vind dat geen goede vergelijking, want autoverkeer leidt dagelijks tot gevaarlijke situaties met helaas ook ernstige gevolgen, dat is bij het spoor heel anders, alleen willen we daar kennelijk wel zo dicht mogelijk bij 100% veiligheid terwijl dat op de weg niet gebeurt (anders hadden we nu nooit 130km-borden langs de snelwegen staan, om maar een voorbeeld te noemen). | |
James1988 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:06 |
Bron? | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:08 |
Ho, stop. Onzin. | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:09 |
Heb er niet echt een bron voor anders dan de dagelijkse praktijk. 30km-zones worden uitgebreid en steeds vaker mag alleen op randwegen e.d. binnen de bebouwde harder mogen gereden, waar het langzaamverkeer volledig van het autoverkeer is gescheiden. Dat merk ik zowel in stedelijke gemeenten als in de meer plattelandsgemeenten, dus ik denk dat het toch echt een richtlijn is? E: Ik meen me te herinneren dat ik het ergens heb gelezen in een herstructuringsplan van een bepaalde weg van een gemeente, waar zo'n doorgaande weg omgetoverd werd tot een 30km-zone, wat later ook elders gebeurde. | |
Dr_Flash | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:09 |
Zelfs al zou dicht echt waar zijn. Ja, maar dat accepteer je WEL. hallo? | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:13 |
Ik accepteer dat niet, ik weet niet waarom het komt dat daar zo gemakkelijk over wordt gedaan. Ik vermoed toch een autolobby die goede maatregelen aanwijst als "autootje pesten" en ze zo weet te blokkeren. Als het aan mij zou liggen zouden de maximumsnelheden overal omlaag gaan en handhaving fors omhoog. Automobilisten maken echt veel te veel overtredingen, niet alleen op het gebied van snelheid. De balans klopt daar wat mij betreft niet, terwijl de balans bij spoorveiligheid misschien tever doorslaat naar de andere kant, maar ik weet daar niet genoeg over om daar een hard oordeel over te vellen. Dat laat ik liever over aan de instanties en reizigersorganisaties. Maar ja, dat is een andere discussie. ![]() | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:15 |
Grootste onzin ooit. Bij een herinrichting van een weg is vrijwel altijd sprake van het behouden van de wegcategorie en alleen bij hoge uitzondering downgraden van de weg. http://nl.wikipedia.org/wiki/Weg#Wegcategorie.C3.ABn | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:15 |
Jij rijdt nooit auto of wel? | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:17 |
Ik snap de relevantie niet, maar ik heb een rijbewijs. Geen auto in bezit though, volstrekt overbodig. | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:20 |
Omdat als je wel auto zou rijden je kan beseffen dat wat je zegt echt complete onzin is. | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:21 |
Nou, dan klopt je theorie dus niet. Wat is er dan onzin volgens jou? | |
Sounddragon | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:27 |
Ging het hier niet in een soort van gezellige vorm over treinen en zulks? | |
James1988 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:32 |
Nee, het gaat nu over de inrichting van verkeerswegen. ![]() Speaking of which, hoe zit het nou eigenlijk met een groene strepen in het midden van de weg? Wie heeft dat bedacht, is dat ook in het kader van Duurzaam Veilig? | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:33 |
Die groene streep is in ieder geval voor de herkenning (100km/u), net zoals je aan de belijning 60km-wegen kan herkennen. | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:34 |
Begon er al mee dat alles bibeko naar 30 zou gaan. Verder maken automobilisten lang niet zoveel fouten als jij beweert, zeker gezien de hoeveelheid kilometer die dagelijks wordt afgelegd. Verder is 130 aantoonbaar niet meer onveilig dan 120 dus dat is ook uit de lucht gegrepen. @James, Yup ook iets van Duurzaam Veilig. En zoals hierboven staat, ook iets voor de herkenning. | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:46 |
Dat het de norm is/wordt betekent niet dat álles 50km/u wordt, maar misschien trok ik te snel een conclusie uit mijn praktijkervaring, dat wil ik best toegeven. ![]() Wat betreft de fouten ben ik het oneens. Feit is dat er in die 30-zones veel te vaak te hard wordt gereden. Uit steekproefsgewijze onderzoeken ligt dat >90% (Bron). Terwijl het juist in die gebieden is het extra belangrijk om je aan de snelheidslimiet te houden, want het zijn precies die gebieden met veel voetgangers, fietsers, spelende kinderen enzovoort. Ik vind dat zorgwekkend. Het betekent niet dat iedere automobilist fout is, het is niet alsof ik jou iets wil verwijten. Wat betreft 130 idem oneens, waarbij ik kan verwijzen naar diverse onderzoeken en jij kan verwijzen naar statistiekjes die het kabinet gebruikt om het te verdedigen en we dus op een patstelling uitkomen, dus die laat ik voor wat het is. | |
dennistd | zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:48 |
Het zijn grotendeels de spitstreinen maar dit is één van de treinen die in Amsterdam start ivm het rijden van een IC Berlijn tot aan Amsterdam. | |
James1988 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:03 |
De 120-vs-130-discussie is al vrij vaak gevoerd in Nederland, waarbij voorstanders wijzen op dingen als tijdwinst, weinig uitstoot van moderne auto's en de goede staat van ons wegdek, waar de tegenstanders weer wijzen op hogere risico's, meer uitstoot, geluidsoverlast, enzovoorts. Wat mij in het Nederlandse (snel)wegbeeld vooral stoort is de wirwar aan regels en beperkingen. Denk hierbij aan de verschillende combinaties van snelheidsborden en onderborden, ineens 100 of 120 op een weg waar je eerder nog 130 mocht, of wegen waar je 's nachts harder mag dan overdag. Combineer dat met snelheids- en trajectcontroles en je krijgt weggebruikers die kiezen voor de voorzichtige kant die 115 gaan rijden waar ze op dat moment 130 mogen. Achteropkomende automobilisten rijden wel 130, gaan inhalen, waardoor anderen weer moeten afremmen, enzovoorts. Voor mijn gevoel zijn de Britse wegen daarin een stuk consequenter. Nu moeten de Britten alleen nog leren autorijden - en dan vooral leren anticiperen op het overige verkeer. ![]() | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:07 |
Vooral het slechte 80/100 mogen rijden in bebouwde gebieden is een doorn in het oog. In Duitsland jakker je gewoon met 120 door Keulen heen.. | |
Dr_Flash | zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:31 |
100/120/130 ![]() In duitsland t rijdt ELKE RE gewoon standaard 160. Nederland faalt op elk denkbaar vlak | |
James1988 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:57 |
We hadden het nu even over autosnelwegen, vriend ![]() In Nederland rijdt de Thalys met 300 km/h langs de A16. | |
Bitlord | zaterdag 24 augustus 2013 @ 06:25 |
Gewoon een paar jaar wachten en dan is 120 zo goed als uitgefaseerd. Overal 100 of 130. Die 80-zones zie ik ook nog wel weggaan, slaat nergens op. | |
#ANONIEM | zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:38 |
Ik rijd zelf ook vaak te hard in 30-zones, maar dat komt vooral doordat de gemeente waar ik woon te pas en te onpas doorgaande wegen naar 30 heeft gedegradeerd maar ook andersom, kleine wegen door woonwijken vol drempels die dan doodleuk weer 50 zijn ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:48 |
Die snelheid is idd opvallend hoger dan hier in NL. Ook de remafstand veel korter waardoor er een stuk efficienter gereden wordt daar. Toch is niet alles slecht in NL, want hier ligt de frequentie een stuk hoger en met name 's avonds laat kan je nog prima thuis komen, itt Duitsland. Aan de andere kant beginnen de RE's in Duitsland weer rond 4 a 5:00 met rijden (bijvoorbeeld op zondag) en dat is in Nederland weer slechter geregeld. | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:14 |
Goed idee om de norm binnen de bebouwde kom 30 te maken dan toch? Uniformiteit draagt bij aan veiligheid. Bepaalde doorgaande wegen kun je dan 50km/u maken/houden, maar dat is afhankelijk van het type doorgaande weg. Als een doorgaande weg dwars door een druk winkelgebied loopt, is het misschien een beter idee het 30 te houden bijvoorbeeld. Overigens werken snelheidsverlagingen het beste als je ze samen laat gaat met infrastructurele aanpassingen omdat er anders inderdaad te hard wordt gereden. Eigenlijk jammer dat dat nodig moet zijn, maar de praktijk wijst dat uit (je geeft het zelf ook aan). Bij die infrastructurele aanpassingen denk ik bv. aan woonerven, fietsstraten, korte straten met bochten, doodlopende straten, drempels, straten van klinkers i.p.v. asfalt (iig voor auto's) en/of een fietspadnetwerk dat voorrang heeft boven autoverkeer. Houten is wat mij betreft het schoolvoorbeeld van hoe het moet. Voor een algemene beschrijving daarover, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Houten#Verkeer_en_vervoer. Het resultaat mag er zijn: Dat geeft een prettig resultaat voor iedereen. | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:15 |
In Houten liggen ook bibeko wegen waar je 50 mag hoor! | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:20 |
Klopt, maar dat zijn naar mijn weten vooral die 'inprikkers' vanaf de randweg en dan alleen waar dat veilig mogelijk is (en de randweg zelf natuurlijk ook). Dat zijn de uitzonderingen die ik bedoel. Het gros van de bebouwde kom van tegenwoordig is in mijn ervaring een 30-zone inclusief sommige doorgaande wegen. Dat was wat ik vannacht bedoelde met de norm, maar dat had ik beter moeten verwoorden. 's-Nachts ben ik niet op mijn best ![]() E: Heb even de zinsnede opgezocht uit dat rapport waaruit ik opmaakte dat 30km/u de norm wordt. Dus dat 80% van de wegen een 30 km/uur-gebied wordt binnen de bebouwde kom, daaruit concludeerde ik dat het de norm wordt. Maar het lijkt er inderdaad wel op dat als je de bebouwde kom inrijdt de standaardsnelheid gewoon 50km/u blijft tenzij anders aangegeven, dus in die zin blijft 50 de norm ook al is/wordt dat op een bepaald aantal wegen het geval. [ Bericht 16% gewijzigd door KnightSolaire op 24-08-2013 10:27:21 ] | |
Anno1982 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:35 |
Ik vraag me wel eens af, wie kijkt er nou echt op zijn snelheidsmeter in een 30-zone? Echt compleet onzinnig die zooi, als de gemeente het veiliger wil maken, doen ze dat maar door de inrichting van de weg te veranderen, dat is minder betuttelend en laat meer over aan het inzicht van de automobilist. Bij mij voor de deur is het volgens mij ook 30, maar daar rij ik overdag volgens mij nooit harder, omdat het altijd druk is met parkeren, oversteken etc. Als ik er 's nachts langs kom, rij ik daar netjes 50. Het probleem is echter dat elke gemeente bezig lijkt te zijn met het veiliger maken van de wegen, zonder dat ze de doorstroming eens goed bekijken. Hetzelfde geldt voor de provinciale wegen waar ineens 60-borden opduiken, terwijl die wegen juist bedoeld zijn om van het ene dorp naar het andere dorp te rijden. Als je dat kruipend bijna sneller kan doen, waarom ligt die weg er dan eigenlijk nog? | |
#ANONIEM | zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:37 |
In Houten is dan ook een beleid gehanteerd wat feitelijk dichtbij ideaal in de buurt ligt, maar dat kon daar ook omdat de stad min of meer 'from scratch' werd opgebouwd. In de stad waar ik woon is een volledige randweg bijvoorbeeld al niet mogelijk omdat het grenst aan Duitsland en daarbij ook nog de nodige natuur in de weg ligt. 50-wegen zijn naar mijn mening nodig om je 'snel' door te stad te kunnen voortbewegen.Maak je alles 30 dan ontstaat de situatie dat het verschil tussen grote wegen en woonwijkwegen vervaagt met als gevolg dat je meer verkeer in de wijken krijgt, en dat wil je nou net niet... [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2013 10:38:36 ] | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:46 |
60 op een provinciale weg? Dat lijkt mij sterk. Overigens, terug naar de treintjes? | |
Panthera. | zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:04 |
Houten heeft dan ook, voor een plaats van die grootte, uitstekende rond- en ontsluitingswegen (waar je overigens 70km/h mag), waardoor de wijken feitelijk autovrij zijn behalve bestemmingsverkeer. In principe is het zo dat alle wegen binnen bebouwde kom 30km/h zijn/worden, behalve de ontsluitings en stroomwegen. Vind ik wel prima, in die 30 zones ben je zelden langer dan 2 a 3 minuten. Gemeentes moeten zorgen dat auto's daar zo snel mogelijk weg zijn en zo min mogelijk komen. De hoofdwegen moeten er dan voor zorgen dat auto's zo snel mogelijk uit centra weg zijn, door capaciteit en doorstroming te bieden. Dat is wat in Houten goed is uitgevoerd. Heb wel eens gelezen dat ze in Engeland van origine keken naar de gereden snelheid om maximum snelheid te berekenen, ze nemen dan de snelheid van iemand die van 100 auto's als 15e snelste rijdt (dus 84 autos langzamer). Wel een realistisch beleid, al denk ik niet dat ze dat nog gebruiken. | |
Anno1982 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:06 |
N972, onlangs verkracht naar 60-zone. Treintjes ook goed: Niet eens, je voegt wel degelijk extra veiligheid toe door nog verder weg te gaan staan, maar dat is maar dat is wel ontzettend weinig en je moet er veel grotere inspanningen voor doen. Op een gegeven moment kom je op een punt dat de investering niet meer in verhouding is met de toegevoegde veiligheid. Helaas herkent niemand dat punt. ![]() | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:17 |
Opzich wel logisch, de weg was vroeger voorzien van een te hoge snelheid. Het is een erftoegangsweg, buiten de bebouwde kom dus 60 volgens de voorgeschreven regels. | |
Kentekenplaat | zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:30 |
Nou, niet helemaal. Er worden soms ook wegen ingericht als 30 km zones die nergens op slaan. Doorgaande weg, vrijliggend fietspad. Dan denk ik ![]() | |
Kentekenplaat | zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:36 |
Oh ja, treintjes: Lekker zegeltjes sparen met je trein. ![]() ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:39 |
Wie weet wordt het ooit werkelijkheid ![]() http://www.nu.nl/binnenla(...)l-iets-ov-miles.html | |
dennistd | zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:49 |
Het was een idee van Ineke van Gent, en die is nu regiodirecteur bij NS. Kijken of ze er nu nog steeds zo over denkt ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:56 |
Die truc met de OV chipkaart om voor de helft te reizen, geniaal! ![]() ![]() ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:07 |
Kloppen wel dingen niet in die uitzending, maar ja, ik verwachtte helaas niet anders. Volgens de psycholoog kun je nergens zien of je in-/ of uitgecheckt bent. Jawel, bij de automaat. En je kan ook binnen drie minuten uitchecken na een incheck. Die termijn is verkort naar 100 seconden en bij een andere paal kan het sowieso direct. Dat betekent niet dat de melding op de paal zelf niet verbeterd hoeft te worden, maar wat nu wordt gezegd, klopt niet. Ook de prijsvergelijking is wat krom. Ja, een OV-chipkaart kost 7,50, maar alleen als je er los één koopt, bij een abonnement zijn ze gratis. En ze zijn ook bruikbaar met een saldo <20 euro, alleen niet direct in de trein, wel in het andere OV. Daarnaast wordt de aanschafprijs meeberekend in de reiskosten voor een dagje Amersfoort, terwijl zo'n kaart vijf jaar houdbaar is. Als je een auto aanschaft om een dagje Amersfoort te doen, tel je dan ook de aanschafprijs van 20.000 euro op bij de reiskosten van die dag? Tuurlijk zijn er haken en ogen aan de OV-chipkaart, net als bij ieder ander vervoerbewijs, maar om het dan zo eenzijdig weer te geven... Ook klopt het dat prijzen in regionaal OV zijn gestegen, maar dat ligt niet per definitie aan de OV-chipkaart. De kaart maakt het wel mogelijk dat er per regio andere tarieven zijn, terwijl vroeger gewoon het strippenkaarttarief landelijk steeg. Zoals aangegeven ligt de oorzaak van die prijsstijging overigens bij bezuinigingen vanuit Den Haag. [ Bericht 9% gewijzigd door KnightSolaire op 24-08-2013 12:15:53 ] | |
mschol | zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:20 |
daarom gaat het in regio den haag met ~50% omhoog in 2 jaar tijd en in een andere regio met 10-20% ? sorry, maar dat is niet acceptabel of geloofwaardig | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:33 |
Tja, dat ligt er dus aan hoe regio's invulling geven aan de bezuinigingen vanuit Den Haag. Zonder OV-chipkaart was de prijs landelijk gelijk gestegen en/of waren er buslijnen geschrapt. Daar zou je de voorkeur aan kunnen geven, maar goed, de regering heeft de voorkeur gegeven aan decentralisatie en dergelijke beslissingen in handen te leggen van stadsregio's en provincies. Overigens nog één ding wat me opviel in de aflevering: dat je zogenaamd nooit gecontroleerd zou worden in de bus als je niet incheckt maar de buschauffeur met een geluidje van je telefoon wijst probeert te maken dat je dat wel gedaan hebt. Nou, veel succes als er een groep brede mannen van het controleursteam de bus staande houdt en vervolgens je OV-chipkaart uitleest ![]() | |
greavy | zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:52 |
Zit nu in de TER GV naar Calais Fréthun. Deze trein rijdt met een ex-Eurostar stel. Nice, nog nooit in gezeten. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:24 |
volgensmij zijn die dingen nooit voor eurostar gaan rijden zelfs. Iets met profiel en overbodig enzo. Hoe ging de automaat/het loket? En heb je ook nog een suplementskaartje gekocht? :p | |
Darkwing_Duck | zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:01 |
Ik heb een aanrijding met een persoon gezien. Weliswaar vanuit de verte. T was de trein waar ik op stond te wachten. Bij nogent le perreux. Trein staat nu met knipperende koplampen op de volle baan. Weet iemand waarom dat is? ![]() | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:08 |
Sterkte man! | |
Darkwing_Duck | zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:20 |
ik heb geen horrorfilm gezien hoor ![]() ![]() | |
greavy | zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:41 |
blauwe automaat op Flandres vreet geen Maestro. Maar op het dodelijke Calais Ville werkt ie wel ... | |
larsico | zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:02 |
Iemand enig idee wat er bij Blaak aan de hand is? Mijn moeder moet vanaf R'dam naar Vlissingen, maar ze zegt dat er geen treinen rijden. Ik kan niks over een storing vinden? Edit - al gevonden, persoon op het spoor. | |
James1988 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:19 |
Misschien is dat de Franse variant op het gevaarsein. | |
Mr_Klaasje | zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:24 |
In België in ieder geval wel. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:36 |
WTF, wat is dit voor spoordag joh ik word nu met reizigerstrein en al een badslippertraject opgestuurd. Andere reizigers zitten ook met hun kin op het klaptafeltje door de ramen te kijken ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:03 |
Oh, gewoon een omleiding. Vet, dat dat kan ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:14 |
Omleidingen, altijd geinig. Kom maar op met die info ![]() | |
Litpho | zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:19 |
Als dat het enige zou zijn waar ik die auto voor zou gebruiken wel, ja. Daarnaast, met de papieren treinkaartjes hoefde je geen investering van 7,50 plus borg te doen, maar alleen wat je reist. Dat de vervoerders dan een duur nieuw systeem willen hebben wat alleen/voornamelijk (afhankelijk van hoe je het ziet) voor hun voordelen biedt, maakt het niet correct om dan die kosten door te berekenen aan de klant. In een vrije markt zouden de vervoerders mét chipkaart (en doorberekening van de kosten van dat systeem) dan ook probleemloos op prijs weggeconcurreerd worden door de vervoerders met papier. | |
James1988 | zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:22 |
Dat die muts van TLS op een aantal vragen weigert te antwoorden vind ik ook wel zeer typisch. Vooral omdat veel informatie gewoon op te zoeken is. | |
Zug-Chef | zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:23 |
Gelukkig is het wat dat betreft maar goed dat het hier geen vrije markt is. Je zou dan een oerwoud van tarieven en kaartmogelijkheden krijgen en daar is geen reiziger vervoerder mee gebaat.![]() | |
Litpho | zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:25 |
Zeker met iets als treinen zie ik dat ook niet werken op hetzelfde traject. Maar dan is het ook goed om niet de schijn op te houden dat bijv. een Bert Meerstadt een marktbedrijf aan het leiden is. | |
greavy | zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:46 |
Hm, weird. Nu in een échte TGV waar TER GV-reizigers ook mee in mee mogen reizen tot Lille, onderweg. Wederom een "ex-Eurostar". En dat voor ¤1,20 extra! Momenteel 278 kmh ongeveer :-) Edit; Og, zie nu dat ik vanmiddag heen dezelfde ex-Eurostar had. En zit pcies op dezelfde plek! [ Bericht 16% gewijzigd door greavy op 24-08-2013 16:58:20 ] | |
Dr_Flash | zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:22 |
"Schagen, station Schagen. Veel plezier Roos" Wat? ![]() | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:39 |
Ja zo zit ik ook. Waar gaat dit over? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:44 |
zou de tankslang wel lang genoeg zijn? ![]() | |
DriekOplopers | zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:03 |
Dat de NS niet wilde reageren, dat is hun schuld. ![]() Ik hoop dat je vindt dat ik dat punt duidelijk heb uitgelegd. | |
Bitlord | zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:10 |
Kan iemand mij uitleggen waarom een anonieme kaart ¤7,50 kost, terwijl ik zowel in Atlanta and San Francisco afgelopen week maar een dollar (is nog geen 80 cent) moest neerleggen voor een kaart, die ook zeer waarschijnlijk dezelfde mifarechip in zich heeft. | |
Litpho | zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:37 |
Het is een duur systeem. | |
Peterselieman | zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:28 |
het is niet uit te leggen. Productiekosten schijnen 91 cent per kaart te zijn | |
Stroopwafels | zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:39 |
Ik moet a.s. maandag op Amersfoort Centraal zijn, bij de zijuitgang vanaf de zogenaamde slurf? ![]() Kan iemand mij vertellen welke uitgang dit is of wat de 'slurf' betekend? Alvast bedankt! | |
KnightSolaire | zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:47 |
Als NS inderdaad niet wilde reageren, is dat inderdaad hun eigen fout. Maar dat hadden ze dan in de aflevering beter even kunnen zeggen, want nu leek het principe van hoor en wederhoor onvoldoende toegepast. Wel een gemiste kans hoor, ze willen iedereen zo graag over krijgen op de chipkaart, dan moet je het toch ook verdedigen als er negatieve punten worden opgebracht die je deels tegen kan spreken. Je legde dat punt goed uit hoor! Alleen werd het door de programmamakers geïntroduceerd als een probleem door de OV-chip en dat vind ik te simpel gebracht. Maar jij legde de oorzaak bij bezuinigingen dus daar ben ik het helemaal mee eens. ![]() | |
b2py | zaterdag 24 augustus 2013 @ 20:30 |
Distributie is ook niet gratis. (Waarmee ik niet wil aangeven het met ¤7,50 eens te zijn, maar dat er meer kosten zijn dan alleen productie.) | |
Zug-Chef | zaterdag 24 augustus 2013 @ 20:47 |
Het enige wat ik kan bedenken is de zijuitgang aan de westzijde van het station. Dus komende vanuit Utrecht/Hilversum stap je zo ver mogelijk achterin uit en loopt aldaar via de trap en traverse het station uit. Vanuit de richting Apeldoorn/Zwolle juist zo veel als mogelijk voorin uitstappen. Waarom slurf? Het enige wat ik kan bedenken is dat het te maken heeft met het Dierenpark Amersfoort, wat vanuit die uitgang het dichtstbij ligt. Slurf / olifant, afijn je snapt m. Tenminste, als het zo bedoeld wordt ![]() | |
Stroopwafels | zaterdag 24 augustus 2013 @ 20:57 |
Geen idee waarom er 'slurf' bijstaat, maar het staat er. Maar moet helemaal goed komen zo! | |
greavy | zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:22 |
![]() SNCF TER X 72716 + X 72725 & SNCF TER 334 + 637 Even later stond in het rustige Calais Ville eindelijk weer iets klaar. Ik kwam om 13:48 aan, en pas 15:12 vertrok de eerste trein weer. Is heel normaal hier. Links staat TER 48861 naar Amiens gereed met 2 dieseltreinstellen van het type X 72500, terwijl rechts 2 treinstellen van het type Z 24500 als TER 44858 naar Lille Flandres gereed staan. Op de achtergrond rechts is de Mairie te zien, het stadhuis van Calais. De grote "kerktoren" behoort tot het stadhuis. | |
greavy | zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:38 |
Tramplannen Zwolle - Kampen vervangen door elektrische trein Er is opnieuw onderzoek gedaan naar het Kamperlijntje (Zwolle - Kampen), dit keer door Goudappel Coffeng, zo meldt OV-Magazine in een nieuwsbrief. Volgens het onderzoek is een elektrische trein de enige optie voor de lijn. Vertramming heeft geen zin, want er is geen zicht op een doortrekking in Zwolle. Volgens OV-Magazine zijn de provincie Overijssel en ProRail het erover eens dat de spoorlijn geëlektrificeerd moet worden en er een nieuwe stop bij Stadshagen in Zwolle kan komen. In deze eerste fase blijft de frequentie twee keer per uur en is er één trein nodig. Een besluit of een voornemen tot elektrificatie is er formeel echter nog niet. Dit najaar moet daar meer duidelijkheid over komen. Verdere toekomst In de verdere toekomst zouden er meer nieuwe haltes kunnen komen met ook passeersporen bij Stadshagen en Kampen Oost. Door die passeersporen en een hogere baanvaksnelheid (130 in plaats van 100) zou de frequentie omhoog kunnen naar vier treinen per uur. Daarvoor zouden drie treinen nodig zijn. Regiotram Eigenlijk was de bedoeling dat het Kamperlijntje per 2012 als regiotram dienst zou gaan doen. De provincie had daarvoor zelfs al aanbestedingstrajecten in werking gezet. Toen de offertes niet bleken te voldoen aan de eisen van de provincie, heeft de provincie besloten de plan van de regiotram opnieuw tegen het licht te houden. Daardoor lijkt het doek gevallen te zijn voor de tramplannen. Een definitief besluit is echter nog niet genomen. Kamperlijntje blijft populair Kampen heeft sinds 9 december 2012 een tweede station: Kampen Zuid, gelegen aan de Hanzelijn. Voorzien was dat 30% van de reizigers het oude station Kampen zouden inruilen voor het nieuwe station. In de praktijk blijkt dat het aantal reizigers met slechts 15 procent is afgenomen. Veel reizigers blijken toch voor het Kamperspoorlijntje te kiezen. Op lange termijn zou het aantal reizigers nog wel kunnen dalen. Kampen Zuid minder populair Station Kampen mag dan meer reizigers blijven trekken dan gedacht, het nieuwe station Kampen Zuid doet het juist minder goed. Er waren 2.000 reizigers per dag voorzien, en op termijn zelfs 3.000 per dag. Voorlopig trekt het station echter zo'n 1.250 reizigers per dag. Bron: http://www.treinreiziger.nl | |
Peterselieman | zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:40 |
Zou de Vmax niet ook iets omhoog moeten, zelfs bij 2 treinen per uur, vanwege de stop bij Stadshagen? Er staat me iets van bij dat het net wel of net niet past namelijk | |
greavy | zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:45 |
Volgens de huidige DRGL zou het absoluut niet passen. Of je moet nog krapper gaan keren overal, en dat is eigenlijk niet mogelijk. | |
Peterselieman | zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:48 |
met snel optrekken kun je iets winnen, maar is dat genoeg voor een extra stop? | |
greavy | zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:48 |
Nee, je hebt voor een extra stop 2 minuten extra nodig. | |
ziggyziggyziggy | zondag 25 augustus 2013 @ 00:12 |
Nog even inhakend op de discussie over maximum snelheden op de wegen (ja, ik was op vakantie): het grootste probleem is volgens mij dat veel mensen het gevaar van een bepaalde snelheid niet kunnen inschatten. Dan gaan ze naar eigen inzicht een snelheid bedenken, wat op veel wegen toch fatale gevolgen kan hebben (en binnen de bebouwde kom is dat meestal fataal voor iemand anders). Ik zie het bij mij in de straat dagelijks gebeuren: 50/60 in een 30-zone. Men schat in met 50 ook op tijd te kunnen remmen voor een spelend kind, maar hebben geen idee van de verschillende stopafstanden bij 30 en 50. Niet voor niets pleitte ik onlangs voor een snelheidsbegrenzer op auto's. | |
dennistd | zondag 25 augustus 2013 @ 00:23 |
Maar niet als je nu traag dieselmat er hebt rijden en dan snel e-mat | |
Bitlord | zondag 25 augustus 2013 @ 03:25 |
Zijn alle woningen in Kampen Zuid al gebouwd? Bij Tilburg Reeshof en Arnhem zuid zie je het aantal reizigers ook langzaam toenemen. | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 09:00 |
Volgens mij nog niet, en ik dacht ook nog leegstand. | |
Zug-Chef | zondag 25 augustus 2013 @ 10:22 |
Het grootste voordeel van Arnhem Zuid vind ik nog wel dat er rechtstreekse verbindingen zijn met Zwolle en Roosendaal en alle IC-stations die daar tussenin liggen. Ja ik weet het, ik ben bevooroordeeld met het feit dat mn ouders daar ook wonen, maar toch. Dat is wel erg handig en het mag van mij dan ook zo blijven (de huidige situatie van de IC 3600-serie). | |
GlenSpey | zondag 25 augustus 2013 @ 10:32 |
Arnhem Zuid blijft sowieso een aparte: intercity's die er wél stoppen en stoptreinen die er niet stoppen ![]() | |
Zug-Chef | zondag 25 augustus 2013 @ 10:36 |
Die stop van de Arriva-trein voegt weinig toe daar, immers wil iedereen uit de Betuwe toch naar Arnhem CS ipv Arnhem Zuid en als je die stop toe zou voegen valt de hele dienstregeling van NS tussen Arnhem en Nijmegen als een kaartenhuis in elkaar. Ook wordt met de huidige dienstregeling van Arriva de kering in Arnhem wel erg krap als er extra gestopt zou worden in Arnhem Zuid. | |
Dr_Flash | zondag 25 augustus 2013 @ 11:33 |
Kansloos geblunder deeltje 788. Sta op Amsterdam C op de Pimpel van 11.01 te wachten. Okee +10. Vanaf het startpunt al, lekker. ![]() 11:18 wordt omgeroepen dat hij "over enkele minuten gaat". Maar inmiddels wordt de ic naar Amersfoort van 11:31 Binnengenomen en gaat de TBP stilletjes naar +30. In de ic naar Amersfoort wordt omgeroepen dat mensen voor Hannover moeten uitstappen. Ik zou maar zorgen dat ik vast in Amersfoort kwam. Hoeveel te laat de Pimpel uiteindelijk is weet niemand. Personeel op het perron:0,0. Waarom? ![]() | |
Peterselieman | zondag 25 augustus 2013 @ 11:39 |
geen idee, maar op de AV van Amersfoort staat ie met +33 aangekondigd | |
Dr_Flash | zondag 25 augustus 2013 @ 11:41 |
Dus als ze zeggen " +10" en "gaat over enkele minuten" dan bedoelen ze " hij is stuk en we hebben geen idee hoe lang het gaat duren" ![]() Er zou toch zo'n enorme verbeterslag doorgevoerd worden met de reisinformatie?! Of moet ik daar dit soort onzin onder verstaan? | |
Dr_Flash | zondag 25 augustus 2013 @ 11:42 |
ja maar goed, wat dat waard is... ![]() | |
Peterselieman | zondag 25 augustus 2013 @ 11:43 |
sommige dingen heb je gewoon niet in de hand, maar netjes is anders | |
Peterselieman | zondag 25 augustus 2013 @ 11:44 |
het betekent wel dat ie rijdt, want die rijtijd tussen beide plaatsen heb je minimaal wel nodig | |
b2py | zondag 25 augustus 2013 @ 11:46 |
Zal nog wel gaan oplopen, hij hobbelt achter de sprinter aan naar Amersfoort.. | |
Dr_Flash | zondag 25 augustus 2013 @ 11:46 |
maar zeg dan meteen dat ie stuk is, dan kunnen mensen meteen een alternatief gaan zoeken. ![]() | |
b2py | zondag 25 augustus 2013 @ 11:46 |
En trouwens, zal ook wel geen vervangende trein hebben gereden naar Amersfoort waardoor uur lang geen IC naar Amersfoort is geweest? | |
Dr_Flash | zondag 25 augustus 2013 @ 11:48 |
dat sowieso idd. Maar als je meteen weet dat het meer dan een half uur wordt, probeer je iets via Utrecht bijvoorbeeld. Niet zo van "wacht gewoon even, het valt wel mee. Oh nee toch niet zo, maar hij komt er nu zo aan. Oh nee toch niet." Waardeloze wanprestatie, weer. | |
Peterselieman | zondag 25 augustus 2013 @ 11:49 |
daar komt het helaas wel op neer ja. Vandaag is ook weer het bekende GTW-transport naar Haarlem. Stellen reden vanochtend over de Hanzelijn. Terug is waarschijnlijk via Amersfoort | |
dennistd | zondag 25 augustus 2013 @ 12:01 |
Dat is tegenwoordig ook zo als je IC uit Duitsland vertraging heeft: tot december werd er regelmatig een vervangende trein ingezet vanaf Hengelo (over het algemeen de pendel Enschede-Hengelo die doorreed vanaf Hengelo). Nu wordt de Pimpel vooral gezien al 'extra' trein die niet vervangen hoeft te worden in het oosten. | |
b2py | zondag 25 augustus 2013 @ 12:13 |
Zo is het in het oosten natuurlijk ook wel. Tussen Amsterdam en Amersfoort ligt dat helaas anders.. | |
Darkwing_Duck | zondag 25 augustus 2013 @ 12:53 |
Wat was er kapot aan de pimpel? | |
Dr_Flash | zondag 25 augustus 2013 @ 13:07 |
Het humeur van wat reizigers. Geen idee. Er stond ook op de TBP's "Rijdt niet verder dan Hannover hbf i.v.m. defecte trein". Ook niet waar. Voorts zat er geen bistro in en werd er in het Duits en het Engels omgeroepen "Deze trein stopt in Nederland op alle intercity-stations en in Duitsland in Bad Bentheim, Rheine (etc)". Je snapt natuurlijk wel dat elke Duitser of andere niet-Nederlandstalige reiziger de spoorkaart van Nederland in zijn hoofd heeft, en op de hoogte is van de definitie van "intercity-station" ![]() Or rather: wat is dit nu weer voor onzinnige manier van "informatie" geven? Hou dan liever je mond gewoon ![]() | |
ReisT | zondag 25 augustus 2013 @ 13:17 |
Het slurf-achtige uiterlijk van de loopbrug had er dacht ik ook iets mee te maken: ![]() | |
b2py | zondag 25 augustus 2013 @ 13:44 |
Deze Intercity stopt niet in Zaandam. | |
Darkwing_Duck | zondag 25 augustus 2013 @ 13:47 |
Ah, kijk dat zou voor mij de reden zijn geweest om hem te nemen, of in dit gevoel te laten schieten. Gisteren trouwens +60 opgelopen op de terugweg van Nangis naar Paris est. Na dat er een kwartier na officieel vertrek er nog geen trein in zicht was, noch een omroep ben ik eens naar het loket gelopen "Oh, echt, vandaar dat het nog zo druk is hier in de wachtruimte" ( ![]() ![]() Overigens was er een vrij aardige kermis vlakbij het station, dus het viel wel mee enzo... Over die omleiding James, daar kom ik nog op terug, eerst Formule 1 ![]() | |
b2py | zondag 25 augustus 2013 @ 13:48 |
Thanks Darkwing! Vanochtend start van GP3 gezien? Direct crash in de hairpin ![]() | |
Peterselieman | zondag 25 augustus 2013 @ 13:53 |
Dat is nog een foto met het al lang geleden opgeheven zakspoor | |
Darkwing_Duck | zondag 25 augustus 2013 @ 13:55 |
Nee, linkje? Ik heb vanochtend eerst nog even de GP van Hongarije gekeken, die stond nog op band zegmaar, had ik nog niet gezien ![]() Overigens de enige keer dat ik op Spa heb meegekeken was 1998, die race met die Fantastische start .... ![]() | |
b2py | zondag 25 augustus 2013 @ 14:02 |
Kan het niet vinden... Was iig iemand vanaf P7 met goede start aan de binnenkant die hem erin duwde en degene van Pole een flinke tik uitdeelde. | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 14:35 |
Weet iemand of je met het Trampoline Weekend ook Moeskroen - Lille - Doornik mag doen, of moet je via hetzelfde traject weer terug? Zaterdag nog ff een keer richting Lille, maar wil dan via Doornik - Luik terug. Edit: Heb het al; B-Europe Productfiche
[ Bericht 41% gewijzigd door greavy op 25-08-2013 14:40:58 ] | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 14:39 |
![]() NSM 1202 + 2 rijtuigen Vrijdag waren 2 rijtuigen van het Spoorwegmuseum naar de Zaanstraat gegaan voor onderhoud, en gingen vandaag weer retour. Hier passeert de trein de fotograaf te Hollandsche Rading richting het Spoorwegmuseum. | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 14:47 |
Het GTW-transport is wekelijks, en de trein had al eerder via de Hanzelijn moeten gaan. Volgens de huidige Stavaza nu wekelijks via Hanzelijn. | |
Peterselieman | zondag 25 augustus 2013 @ 16:15 |
Genoeg stelletjes die nog gelakt moeten worden. Volgens een spot op Somda staat er een D-GTW van Arriva Achterhoek op Waalhaven-Zuid. Wat moet dat ding daar? | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 16:26 |
Is daar voor bezoek aan Shunter, maar waarom, geen idee .... Stelletje moet er dan vrijdag of eerder al gearriveerd zijn, want de Betuweroute + het traject Kijfhoek - Barendrecht Vork én Waalhaven Zuid - Barendrecht Vork ligt eruit van vrijdagavond 23:00 tot maandagochtend 04:00. De kortsluitroute is nog beperkt mogelijk, maar dan MOET je richting IJsselmonde. Terugsteken rg Kijfhoek gaat door de werkzaamheden ook niet, dus zal je altijd rg Rotterdam moeten gaan. | |
Peterselieman | zondag 25 augustus 2013 @ 16:29 |
Op het terrein zelf kan het ding niet staan, omdat de rolbrug daarvoor niet groot genoeg is | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 16:31 |
Maar Shunter heeft een tweede werkplaats daar ![]() | |
Peterselieman | zondag 25 augustus 2013 @ 16:40 |
ah daar, de RET zit daar ook ergens met haar trams | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 16:52 |
Ja, die zit een soort van tussen de kortsluitroute en de Waalhaven Zuid in voor de metro's. | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 17:25 |
![]() SNCF TER B 82752 + soortgenoot In Calais-Fréthun, een station gelegen aan de hogesnelheidslijn, komen ter aanvulling van de TGV's en Eurostar-treinen ook nog een aantal TER-treinen van de regio Nord-Pas-de-Calais. Hier arriveert een dubbel setje SNCF B 82500 (bi-courant) in Fréthun. | |
Dr_Flash | zondag 25 augustus 2013 @ 17:32 |
Leuke plaat greavy! Wat zijn die portalen links boven? Van een andere lijn? | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 17:50 |
Dat is de "echte" HSL. Spoor 3 en 4 liggen daar. Hoewel, spoor 4 wordt eigenlijk nooit gebruikt. Spoor 3 stopt de Eurostar. Spoor 4 staan de hele dag bewapende militairen de gesloten hekken te bewaken. En op spoor 3 ook. Tussen spoor 3 en 4 zijn 2 doorgaande HSL-sporen. | |
Dr_Flash | zondag 25 augustus 2013 @ 17:50 |
Oh wacht. Kwartmiljoenste post gewoon gemist ![]() /einde dienstmededeling. | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 17:52 |
Wel een vreemde sporentelling daar in Fréthun. Waar die TER staat is spoor 2, rechts is spoor 1. Maar bij de hoge HSL-sporen is het linker perronspoor spoor 3, en het rechter spoor 4. Dus je hebt van links naar rechts: 3-4-2-1 | |
James1988 | zondag 25 augustus 2013 @ 18:19 |
Welkom in Frankrijk | |
Darkwing_Duck | zondag 25 augustus 2013 @ 18:39 |
![]() | |
Ireyon | zondag 25 augustus 2013 @ 18:47 |
4-3-1-35 is voor de gemiddelde reizigers anders ook niet echt logisch ![]() | |
Peterselieman | zondag 25 augustus 2013 @ 18:59 |
Gelukkig is Nimwegen een overzichtelijk station ![]() | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 19:45 |
DB heeft nu ook een Zugradar (nog in beta), oftewel een actuele spoorkaart. Deze spoorkaart is - net als in Nederland - gebaseerd op de dienstregeling, en kan dus afwijken met de werkelijkheid. RE&RB-verkeer is er nog niet in verwerkt. DB Zugradar | |
dennistd | zondag 25 augustus 2013 @ 19:56 |
Die zitten er wel in, je moet alleen inzoomen om het aan het kunnen zetten en te zien. En hij werkt wel met actuele info, net als kubus trouwens, en is dus vrij betrouwbaar | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 20:02 |
Ja, maar niet live. Kubus ook niet.http://www.bahn.de/hilfe/view/pk/de/zugradar.shtml
| |
Dr_Flash | zondag 25 augustus 2013 @ 20:04 |
Alleen de NSA heeft het live. De Nederlandse Spoorwegen Afluisterautoriteit jwz. | |
James1988 | zondag 25 augustus 2013 @ 20:05 |
De OVinfo-app heeft live informatie over veel bussen en trams, dat is best wel awesome ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 25 augustus 2013 @ 20:07 |
![]() En de Arriva Treinviewer is natuurlijk ook live. | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 20:08 |
iPhone: Live OV | |
ziggyziggyziggy | zondag 25 augustus 2013 @ 20:12 |
En voor de andere 49% smartphonegebruikers: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.skywave.ovinfo | |
Peter | zondag 25 augustus 2013 @ 20:15 |
Als ik te veel inzoom crashed Firefox ![]() | |
bork | zondag 25 augustus 2013 @ 20:18 |
Ligt er geen waslijn naar Oberstdorf? Vandaag werd de eloc afgekoppeld (Stuttgart) en hingen ze er 2 hele dikke diesels voor. | |
b2py | zondag 25 augustus 2013 @ 20:19 |
Geinig ![]() | |
greavy | zondag 25 augustus 2013 @ 20:20 |
Nope, diesel. Lekkah met dubbel BR218 dieselen ![]() | |
Peterselieman | zondag 25 augustus 2013 @ 21:27 |
![]() Daar staan niet alle rijdende Arriva-treinstellen op | |
ziggyziggyziggy | zondag 25 augustus 2013 @ 21:51 |
Klopt. Maar hij is wel live. Op die kuub-simulatie staan ook niet alle rijdende treinen van b.v. NS. | |
b2py | zondag 25 augustus 2013 @ 23:37 |
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)ijkt-probleemtraject Schiphol - Utrecht blijkt probleemtraject. | |
dennistd | zondag 25 augustus 2013 @ 23:47 |
Interessant stuk met heel veel foto's over de ombouw en historie van station Enschede: http://www.archiefedwardb(...)frastructuur_16.html | |
ziggyziggyziggy | maandag 26 augustus 2013 @ 08:52 |
Doden bij treinongeluk in Mexico http://nos.nl/l/544133 Zullen we een apart treinongelukkentopic openen? Er is de laatste tijd genoeg over te posten. | |
Peterselieman | maandag 26 augustus 2013 @ 11:14 |
nice ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 26 augustus 2013 @ 11:45 |
Nee, Enschede! | |
KnightSolaire | maandag 26 augustus 2013 @ 17:48 |
Ik heb een 1e klas Weekend Vrij-abbo, maar wil doordeweeks altijd 2e klas reizen. Kan ik mijn Reizen op Saldo-product nu wel of niet veilig wijzigen via https://www.ns.nl/reizenopsaldo/klassewissel? Ik heb het aangevraagd en hoef het alleen nog maar op te halen.. Het lijkt te werken.. Dat zou Reizen op Saldo 2e klas moeten maken, maar mijn 1e klas Weekend Vrij onaangetast laten.. Toch?! En berekent 'ie dan ook automatisch 40% korting waar ik recht op heb? | |
Litpho | maandag 26 augustus 2013 @ 17:50 |
Ik zou het er niet op wagen. | |
KnightSolaire | maandag 26 augustus 2013 @ 17:53 |
Iemand hier had het wel voor elkaar gekregen, was Greavy dat niet? Als het mis gaat, zou ik het theoretisch ook gewoon terug kunnen draaien door via diezelfde link alles terug te zetten naar 1e klas.. Denk ik.. ![]() | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 17:58 |
Ja, het zou moeten kunnen. Maar de Klantenservice van NSR beweert anders ![]() Ik reis zelf ook al enige tijd op die manier, nadat ik de KTV heb overtuigd dat ze het konden wijzigen zonder mijn 1e klas Weekendvrij aan te taten ![]() | |
Peterselieman | maandag 26 augustus 2013 @ 18:01 |
het is beide een eind weg ![]() | |
KnightSolaire | maandag 26 augustus 2013 @ 18:06 |
In de bevestigingsmail van de aanvraag wordt expliciet gesproken over 'Reizen op saldo 2e klasse'. Ik neem aan dat mijn Weekend Vrij er niet door wordt aangetast, dat is een geheel ander product. Zal het straks bij de automaat dubbelchecken wat er staat als ik kies voor 'Product ophalen'. Ik vraag me wel af waarom de Klantenservice dit normaliter niet adviseert. Bedankt voor je antwoord. ![]() | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 18:26 |
Over 9 minuten vertrekt uit Bad Bentheim een gereviseerde Lint'41, getrokken door een dieseltraxx, uit Bad Bentheim richting Oldenzaal en verder het land in (ik meende bestemming Zutphen). | |
James1988 | maandag 26 augustus 2013 @ 18:27 |
Met een diesel-Traxx? Zijn die dingen al toegelaten in Nederland ja? | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 18:30 |
Het lijkt erop. Zelfs Op de Rails op Facebook meldt het. En mijn bron meldde het mij 15 minuten geleden ook. | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 18:52 |
In 2009 zijn er al 3 dieselTraxx'en in Nederland geweest voor toelatingsritten, maar in 2012 hebben ze opnieuw toelatingsritten gereden. Ik gok dat ze toen zijn toegelaten ![]() | |
KnightSolaire | maandag 26 augustus 2013 @ 18:54 |
Ik heb nu ROS 2e klas en Weekend Vrij 1e klas, maar ik check automatisch in met Weekend Vrij 1e klas 40% korting. Als ik 2e klas wil reizen moet ik kennelijk toch handmatig een klassewissel laden voor een dag. ![]() | |
b2py | maandag 26 augustus 2013 @ 18:58 |
Geile bende is het ook. | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 18:58 |
Vol! |