Heeft geen kont met kleurtjes te maken, maar meer met de toonzetting van je posts. En als ik zo lees ben je gewoon uit op geouwehoer, en daar steek ik een stokkie voor..quote:Op maandag 29 juli 2013 12:05 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Oh dus omdat zijn nickname rood is mag hij wel zijn urine over alles wat NS is heen laten vloeien en zijn kwijldruppels over Manu Lageirse maar omdat mijn letters géén kleurtje hebben mag ik daar niets van vinden? Heel typerend
Solo of gecombineerd?quote:Op maandag 29 juli 2013 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Hou eens op met die vijandigheid man, verpest het leesplezier behoorlijk.
Tevens las ik dat d-gtw's problemen hadden met detectie? Ik zie ze regelmatig hier in Velp richting Zutphen rijden. Net ook nog een dm90 gespot hier. E-gtw heb ik nog nooit gezien.. Dus volgens mij knallen ze soms wel over het hrn
Ik betwijfel of et echt aan de GTW ligt. Het is dan wel licht spul, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.quote:Op maandag 29 juli 2013 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Hou eens op met die vijandigheid man, verpest het leesplezier behoorlijk.
Tevens las ik dat d-gtw's problemen hadden met detectie? Ik zie ze regelmatig hier in Velp richting Zutphen rijden. Net ook nog een dm90 gespot hier. E-gtw heb ik nog nooit gezien.. Dus volgens mij knallen ze soms wel over het hrn
Denk niet dat het zo'n simpele consumentenscanner isquote:Op maandag 29 juli 2013 13:09 schreef Monopoly het volgende:
Zoekt er nog een IT'er of iemand die een klein beetje verstand van computers heeft een baan? Volgens mij kunnen ze bij het ministerie van Infrascrtuctuur en Transprort wel iemand gebruiken.
Even gebeld hoe het met mijn aanvraag voor machinistenvergunning staat, en ik krijg te horen dat ze een kapotte scanner hebben (al bijna een week!!). Met andere woorden, ze kunnen mijn aanvraagdocument met pasfoto niet inscannen. Geweldig dit. Wat een feest bij de overheid....
Peppie en Kokkiequote:
Joh ik kom zojuist uit een bespreking over een in te richten webserver. Aanschaf van hardware zou ca. 3 maanden gaan duren. En dat is nieteens overheid. Dus geef het nog even!quote:Op maandag 29 juli 2013 13:09 schreef Monopoly het volgende:
Zoekt er nog een IT'er of iemand die een klein beetje verstand van computers heeft een baan? Volgens mij kunnen ze bij het ministerie van Infrascrtuctuur en Transprort wel iemand gebruiken.
Even gebeld hoe het met mijn aanvraag voor machinistenvergunning staat, en ik krijg te horen dat ze een kapotte scanner hebben (al bijna een week!!). Met andere woorden, ze kunnen mijn aanvraagdocument met pasfoto niet inscannen. Geweldig dit. Wat een feest bij de overheid....
Met de overheid weet je het maar nooitquote:Op maandag 29 juli 2013 13:12 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Denk niet dat het zo'n simpele consumentenscanner isAnders hadden ze die wel vervangen.
wouwquote:Op maandag 29 juli 2013 13:12 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Joh ik kom zojuist uit een bespreking over een in te richten webserver. Aanschaf van hardware zou ca. 3 maanden gaan duren. En dat is nieteens overheid. Dus geef het nog even!
Daar heb je gelijk in. Bovendien hebben ze dan gewoon een servicecontract (SLA).quote:Op maandag 29 juli 2013 13:13 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Met de overheid weet je het maar nooit
Maar zonder gekheid. Problemen met apparatuur etc kan, dat gebeurd overal wel, maar een week problemen is wel erg extreem. Vooral als je je bedenkt dat die afdeling die zich bezig houdt met vergunningen - dus afhankelijk is van zo'n apparaat - is het wel heel vreemd.
Hier al geprobeerd? http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/enquote:Op maandag 29 juli 2013 13:36 schreef de__vakantieman het volgende:
Foute nummer was mijn schuld! Wist niet dat het automatisch ging
Over mijn treinvraag. Iemand verstand van de Italiaanse spoorwegen? In hoeverre is de dienstregeling betrouwbaar? Ik heb een vlucht in Rome en als er geannuleerd word dan ben ik wel flink de lul
denk dat een solo stelletje ook wel kan, maar volgens mij heeft het niet echt prioriteit om dat geregeld te krijgen. Op stukken als Arnhem - Elst en Arnhem - Zevenaar wordt het gedoogd omdat daar voldoende ander materieel overheen dendert, waardoor detectie geen probleem is.quote:Op maandag 29 juli 2013 13:03 schreef _JdM_ het volgende:
Van 't weekend reden 2 D-GTW 2/6 (gecombineerd) over Maastricht-Heerlen als sneltrein. (Overigens was het aantal assen van de trein groter dan het aantal reizigers in de treinstellen)
2 treinstellen voor over het HRM zouden dan voldoende moeten zijn toch?
volgens mij is het in Italië behoorlijk betrouwbaar, al zou ik nooit op erg krappe overstappen gaan gokkenquote:Op maandag 29 juli 2013 13:36 schreef de__vakantieman het volgende:
Over mijn treinvraag. Iemand verstand van de Italiaanse spoorwegen? In hoeverre is de dienstregeling betrouwbaar? Ik heb een vlucht in Rome en als er geannuleerd word dan ben ik wel flink de lul
Doe niet zo lastig, mensen die wíllen werken pfft dat je daar niet op afgekeurd bent!quote:Op maandag 29 juli 2013 13:15 schreef Monopoly het volgende:
[..]
wouwDat is wel erg lang
Ik wacht het ook wel af, maar ik wil graag beginnen met werken. Een beetje vakantie is leuk, ik lig elke dag lekker te dobberen in het zwembadje in de tuin met een pilsje, maar werken is ook wel fijn
In mijn ervaring; niet. Moest van Florence naar Zürich, overstap in Milaan van 30 minuten. Trein had precies 30 minuten vertraging en aansluiting die nota bene cross-platform vertrok reed voor de neus van een tiental reizigers weg. Eerstvolgende trein was 2 uur wachten.quote:Op maandag 29 juli 2013 13:36 schreef de__vakantieman het volgende:
Solo, al dan niet 1 of 2 stellen gecombineerd maar nooit op sleeptouw. Lintjes heb ik hier wel op sleeptouw voorbij zien komen. Die DM90' van vanochtend reed ook alleen.quote:
Natuurlijk.. het is makkelijk om het daarop te gooien om je concurrent een beetje te stangen. Lijkt me inderdaad gewoon onzin. Die dingen rijden inderdaad ook tussen Arnhem en Elst en daar zijn ook zelden problemen. Nu rijd er hier ook minimaal 1 trein per 12 minuten voorbij (elke kant op) dus misschien dat ze hier ook op eigen kracht doorheen kunnen kachelen. Ik meen dat er vroeger ook detectieproblemen waren met DM90's en da's ook opgelost..quote:Op maandag 29 juli 2013 12:51 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik betwijfel of et echt aan de GTW ligt. Het is dan wel licht spul, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Ik hoorde laatst dat men het had over detectieproblemen op NS sporen Erg knap wel
Volgens mij wordt er gewoon af en toe bewust een beetje moeilijk gedaan.
quote:Op maandag 29 juli 2013 14:05 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Doe niet zo lastig, mensen die wíllen werken pfft dat je daar niet op afgekeurd bent!
[]
Vanuit Groningen moeten er wel eens treinen naar Zutphen (na een zelfdoding bijvoorbeeeld). Ik weet wel dat ze dan met 3 stellen aan elkaar rijden, met het 'vieze' stel in het midden.quote:Op maandag 29 juli 2013 14:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Solo, al dan niet 1 of 2 stellen gecombineerd maar nooit op sleeptouw. Lintjes heb ik hier wel op sleeptouw voorbij zien komen. Die DM90' van vanochtend reed ook alleen.
[..]
Natuurlijk.. het is makkelijk om het daarop te gooien om je concurrent een beetje te stangen. Lijkt me inderdaad gewoon onzin. Die dingen rijden inderdaad ook tussen Arnhem en Elst en daar zijn ook zelden problemen. Nu rijd er hier ook minimaal 1 trein per 12 minuten voorbij (elke kant op) dus misschien dat ze hier ook op eigen kracht doorheen kunnen kachelen. Ik meen dat er vroeger ook detectieproblemen waren met DM90's en da's ook opgelost..
..en tussen Zutphen en Apeldoorn rijden ze ook, in een veel lagere frequentie. M'goed da's denk ik een verhaal aprt.
Niet echt een verhaal apart maar hetzelfde verhaal als op de meeste andere lijnen zonder bovenleiding: daar hebben ze een ander systeem voor treindetectie.quote:Op maandag 29 juli 2013 14:56 schreef Straatcommando. het volgende:
..en tussen Zutphen en Apeldoorn rijden ze ook, in een veel lagere frequentie. M'goed da's denk ik een verhaal aprt.
Klopt, was even vergeten dat dat geen geëlektrificeerde lijn was.quote:Op maandag 29 juli 2013 16:10 schreef ReisT het volgende:
[..]
Niet echt een verhaal apart maar hetzelfde verhaal als op de meeste andere lijnen zonder bovenleiding: daar hebben ze een ander systeem voor treindetectie.
Die detectieproblemen spelen alleen op geëlektrificeerde lijnen, waar een spoorstroomloop wordt gebruikt, dat systeem schijnt soms moeite te kunnen hebben met treinen die geen deel uitmaken van de stroomkring.
het gaat bij mijn weten om mogelijke detectieproblemen. Zoiets zou onderzocht moeten worden, maar de vervoerders hebben hier voorlopig geen behoefte aan zo lijkt het, waardoor er minimaal met dubbele stellen gereden moet worden als de D-GTW over het hoofdrailnet rijdt.quote:Op maandag 29 juli 2013 16:07 schreef Monopoly het volgende:
Vanuit Groningen moeten er wel eens treinen naar Zutphen (na een zelfdoding bijvoorbeeeld). Ik weet wel dat ze dan met 3 stellen aan elkaar rijden, met het 'vieze' stel in het midden.
Weet niet of ze dat doen vanwege detectieproblemen (die er waarschijnlijk helemaal niet zijn), of omdat het dan minder zichtbaar is voor mensen op de perrons.
Zal wel eens vragen als ik er weer ben
Wel een aannemelijk verhaal, maar de brandweer spuit toch .. de resten er ook grotendeels af? Luguber, maar toch..quote:Op maandag 29 juli 2013 16:07 schreef Monopoly het volgende:
[..]Ze hadden me per direct moeten afkeuren ja.
[..]
Vanuit Groningen moeten er wel eens treinen naar Zutphen (na een zelfdoding bijvoorbeeeld). Ik weet wel dat ze dan met 3 stellen aan elkaar rijden, met het 'vieze' stel in het midden.
Weet niet of ze dat doen vanwege detectieproblemen (die er waarschijnlijk helemaal niet zijn), of omdat het dan minder zichtbaar is voor mensen op de perrons.
Er zijn ook diesellijnen met spoorstroomloop, zoals Leeuwarden - Groningen. Daar wordt dan apart pedalen gebruikt voor de overwegen.quote:Op maandag 29 juli 2013 16:10 schreef ReisT het volgende:
[..]
Niet echt een verhaal apart maar hetzelfde verhaal als op de meeste andere lijnen zonder bovenleiding: daar hebben ze een ander systeem voor treindetectie.
Die detectieproblemen spelen alleen op geëlektrificeerde lijnen, waar een spoorstroomloop wordt gebruikt, dat systeem schijnt soms moeite te kunnen hebben met treinen die geen deel uitmaken van de stroomkring.
De onderkant moet ook schoon.quote:Op maandag 29 juli 2013 16:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wel een aannemelijk verhaal, maar de brandweer spuit toch .. de resten er ook grotendeels af? Luguber, maar toch..
Dat snap ik, maar dan hoef je niet per definitie het stel in het midden te hebben, toch.quote:
Geen idee eigenlijk.quote:Op maandag 29 juli 2013 16:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dan hoef je niet per definitie het stel in het midden te hebben, toch.
Nep, maar wel bijzonder smakeloos.quote:
Vond de NS dus ook:quote:Op maandag 29 juli 2013 18:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nep, maar wel bijzonder smakeloos.
Er zijn niet echt veel ICE 3M-stellen die óók België-geschikt zijn (want geen ETCS), en als er in de Duitse binnenlandse dienst een ICE 3 stukgaat dan heeft DB er een handje van om wat materieel aan de internationale dienst te onttrekken om dat tekort op te vangen.quote:Op maandag 29 juli 2013 18:40 schreef greavy het volgende:
Het ging zondag weer lekker met de ICE's uit Keulen naar Brussel: Er is geen één trein geweest die volgens dienstregeling gereden had of zelfs minder dan 30 minuten vertraging had. Er zijn zelfs 2 ritten opgeheven omdat er gereden werd met een ICE die België niet in mocht
Dat is dan keren op Aachen Hbf.
Wie rijden er dan eigenlijk met die treinen? Arriva-machinisten?quote:Op maandag 29 juli 2013 16:07 schreef Monopoly het volgende:
[..]Ze hadden me per direct moeten afkeuren ja.
[..]
Doet mij denken aan de gemeente Olst, die klaagde toen ook over mat'64quote:Op maandag 29 juli 2013 19:38 schreef greavy het volgende:
maar dat zal de gemeente Soest ook wel weer niet goed vinden, ofzo ...
volgens mij veelal mcn's van uitzendbureaus die zowel materieel als wegbekendheid hebbenquote:Op maandag 29 juli 2013 19:23 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Wie rijden er dan eigenlijk met die treinen? Arriva-machinisten?
Luik-Aachen blijft imo toch wel één van de mooiste trajecten hier in de buurtquote:Op maandag 29 juli 2013 19:28 schreef greavy het volgende:
[ link | afbeelding ]
NMBS 598 - Aachen Hbf
NMBS rijdt nog steeds trouw een twee-uursdienst tussen Liège-Guillemins en Aachen Hbf. Op deze dienst rijden alleen rode klassiekjes, maar met enige regelmaat is het een ex-Sabena treinstel, zoals vandaag ook het geval was.
Hier arriveert den 598 als L-trein te Aachen Hbf, en zal na een kering van 11 minuten weer terugkeren naar Liège-Guillemins.
Maar met die IC kom je niet in Aachenquote:Op maandag 29 juli 2013 19:57 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Luik-Aachen blijft imo toch wel één van de mooiste trajecten hier in de buurt. Maar dan liever in de IC Eupen - Oostende.
Wat is dat ook voor een klotedienstregeling, 1 keer per 2 uur een treinquote:Op maandag 29 juli 2013 19:11 schreef greavy het volgende:
Solo klassiek motorstel tussen Aken en Luik had het toen met een uitgevallen ICE wel erg druk naar Luik, zag ik toen op Aken ja. Dat was driedubbel sardientjes in een blik.En nog vele achterblijvers in Aken.
Omroep ook doodleuk in 3 talen (Duits, Frans, Engels):
"Damen und Herren, die ICE nach Lüttich und Bruxelles von 12:21 fahrt heute nicht zwischen Aachen Hauptbahnhof en Bruxelles Midi. Ein Ersatszug steht für Sie am Gleis 8, mit ein Planmaßige abfahrt von 12:35. Reisenden richtung Leuven und Bruxelles haben Umsteigmöglichkeiten am Intercity-verkehr am bahnhof Lüttich."
Om 12:33 werd maar omgeroepen:
"Damen und Herren, die Ersatszug nach Lüttich von 12:35 hat keine platz mehr vor reisenden. Ihr nachste Zug richtung Lüttich und Bruxelles fahrt um 14:21 von Gleis 9, und hat ein verspätung von circa 50 Minuten."
Ze hebben tenminste niet weer het boemeltje omgeroepen
Er rijden toch al 2 L-treinen op dat traject? Tussen Spa-Geronstère en Welkenraedt en tussen Luik-Paleis en Verviers-Centraal. Daarbij komt nog dat de meeste 2xuur treindiensten rijden in gebieden waar geen hond woont, me dunkt dat Aken toch wel een stad van formaat is...quote:Op maandag 29 juli 2013 20:13 schreef greavy het volgende:
Oh, dat doorhobbelen? Dan heb je gelijk een L-trein op dat traject, scheelt de NMBS weer een andere L-trein inleggen.
De neuzen zitten in ieder geval flink in elkaar zeg.quote:Op maandag 29 juli 2013 20:15 schreef greavy het volgende:
Momenteel al 44 gewonden bij een frontale botsing tussen 2 treinen in Zwitserland, bij Granges-près-Marnand rond 19u.
http://www.nu.nl/buitenla(...)-in-zwitserland.html
niet best ...quote:Op maandag 29 juli 2013 20:15 schreef greavy het volgende:
Momenteel al 44 gewonden bij een frontale botsing tussen 2 treinen in Zwitserland, bij Granges-près-Marnand rond 19u.
http://www.nu.nl/buitenla(...)-in-zwitserland.html
Die IC van 17.25 vanuit Tilburg richting Den Haag CS had hetzelfde euvelquote:Op maandag 29 juli 2013 19:34 schreef James1988 het volgende:
De IC van 19:18 reed met 4 afgesloten bakken
Gaat lekker
Kan ik je met dit reisadvies misschien helpen? https://docs.google.com/f(...)RFE/edit?usp=sharingquote:Op maandag 29 juli 2013 12:07 schreef de__vakantieman het volgende:
Jullie zijn wel een beetje aan het zeveren jongens, ondanks dat ik niet veel post lees ik al lang mee (voor m'n registratie) De laatste tijd alleen maar gedoe!
Aangezien hier de ekte treinexperts samen zitten kan ik m'n vraag wel stellen lijkt me. Ik moet op 1 augustus van Perugia naar Fiumicino waar ik voor 3 uur moet zijn. De site van trenitalia werkt niet echt mee aangezien ik steeds maar 3 min overstap heb en ik geen ideeh eb waar de overstappunten zich bevinden
Any news for me?
Bij vertrek uit Rotterdam zag ik dat er behoorlijk wat reizigers in die bakken waren gaan zitten. Lekker veilig ook.quote:Op maandag 29 juli 2013 20:53 schreef Peterselieman het volgende:
nee. Zou best kunnen dat er een HC te weinig was, waardoor een aantal bakken afgesloten werd
was gepland met 7 bakken icm maar vervangend mat was een bds stam idd met 4 bakken afgeslotenquote:Op maandag 29 juli 2013 20:53 schreef Peterselieman het volgende:
nee. Zou best kunnen dat er een HC te weinig was, waardoor een aantal bakken afgesloten werd
Welke nog meer naast Spanje?quote:Op maandag 29 juli 2013 21:23 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
De derde grote klapper in Europa in zeg drie weken tijd?
Oowja natuurlijk, thxquote:
Klopt maar ik vind net als de modjes dat we dat niet en publique is dat goed Frans? moeten doen, dat moeten we onderling regelen en dat kan ook best volgens mij wanneer iedereen zich professioneel en volwassen gedraagtquote:Op maandag 29 juli 2013 21:16 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Nog even terugkomen op het het einde van het vorige topic ik snap de irritatie van DeaDLocK2K wel, en volgensmij staan we daarin niet alleen.
Zowel DeaDLocK2K, Bork en Duvel en ik, we hebben er allemaal al eens wat over gezegd... Dus ik denk dat het niet zozeer alleen DeaDLocK2K is...
quote:Op maandag 29 juli 2013 22:16 schreef Peterselieman het volgende:
het valt jou te prijzen dat je er even terug bent geweest om nog even stil te staan bij die ramp
4 of 6 bakken plan V is in de ochtendspits niet voldoende op het traject.. terechte klacht was dat van de gemeente Olst-Wijhequote:Op maandag 29 juli 2013 19:53 schreef Brembo het volgende:
[..]
Doet mij denken aan de gemeente Olst, die klaagde toen ook over mat'64. Ik zou het nu juist zien als historisch materieel, tevens ben je in de winter verzekerd van een goede dienstregeling
.
thanks. Was het IC 2127 of 2133 die ontspoorde?quote:Op maandag 29 juli 2013 23:02 schreef Bitlord het volgende:
Vannacht even op Wikipedia beziggeweest met behulp van een oude Op de Rails: het artikel over het treinongeluk bij Hoofddorp (1992) flink uitgebreid:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinongeval_bij_Hoofddorp
Was je eigenlijk al ergens aangenomen? Volg het topic niet zo veel meer dus kan zijn dat ik eroverheen heb gelezenquote:Op maandag 29 juli 2013 13:15 schreef Monopoly het volgende:
[..]
wouwDat is wel erg lang
Ik wacht het ook wel af, maar ik wil graag beginnen met werken. Een beetje vakantie is leuk, ik lig elke dag lekker te dobberen in het zwembadje in de tuin met een pilsje, maar werken is ook wel fijn
In die tijd kenden ze zo te zien nog geen TSB week -en dagpublicaties gezien het feit dat de machinist melde dat hij geen aanwijzing van de TRDL heeft gehad. Met een TSB dagpublicatie was ie tenslotte wel op de hoogte geweest. Sinds wanneer bestaan die TSB's eigenlijk?quote:Op maandag 29 juli 2013 23:02 schreef Bitlord het volgende:
Vannacht even op Wikipedia beziggeweest met behulp van een oude Op de Rails: het artikel over het treinongeluk bij Hoofddorp (1992) flink uitgebreid:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinongeval_bij_Hoofddorp
Ach, er reed ook wel is een solo plan V rondquote:Op maandag 29 juli 2013 23:03 schreef Peter het volgende:
[..]
4 of 6 bakken plan V is in de ochtendspits niet voldoende op het traject.. terechte klacht was dat van de gemeente Olst-Wijhe.
Je krijgt een aanwijzing zolang er geen LAE-borden zijn geplaatst en de beperking nog niet in de TSB is opgenomen. En dat duurt vaak één of twee dagen. Aangezien de nieuwe beperking pas kort gold, zal dat laatste dus niet het geval zijn geweest.quote:Op maandag 29 juli 2013 23:16 schreef GekkeHaan het volgende:
[..]
In die tijd kenden ze zo te zien nog geen TSB week -en dagpublicaties gezien het feit dat de machinist melde dat hij geen aanwijzing van de TRDL heeft gehad. Met een TSB dagpublicatie was ie tenslotte wel op de hoogte geweest. Sinds wanneer bestaan die TSB's eigenlijk?
quote:Op maandag 29 juli 2013 22:16 schreef Peterselieman het volgende:
het valt jou te prijzen dat je er even terug bent geweest om nog even stil te staan bij die ramp
Dankjulliewel...quote:
Dat is waar, de Plan V remmend of optrekkend was aan de IJssel nog te horen..quote:Op maandag 29 juli 2013 23:39 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ach, er reed ook wel is een solo plan V rond. Nee, het ging ook om het geluid van de treinstellen, de dubbeldekkers waren wat stiller
.
Die LAE-borden was ik even vergeten. Ik denk echter dat je er van uit mag gaan dat die er wel stonden aangezien de machinist die er twee dagen ervoor ontspoorde de snelheidsbeperkende borden wel gezien heeft (Verklaard ook gelijk waarom de machinist geen aanwijzing gekregen heeft). Maar het lijkt mij dus aannemelijk dat de beperking bekend was ondanks dat deze kort van kracht was. Die 60km/u mocht inderdaad pas op de morgen van het ongeluk, maar de dag daarvoor was dat tenslotte nog 30 km/u. In zo'n geval had die snelheidsbeperking toch in de TSB dagpublicatie van die dag moeten staan? Had ie wel de helft van het maximaal toegestane gereden,maar beter te langzaam dan te snel. Uitgaande van het feit dat de meester van de trein ook daadwerkelijk kennis genomen zou hebben van de inhoud van de TSB dagpublicatie.quote:Op maandag 29 juli 2013 23:54 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Je krijgt een aanwijzing zolang er geen LAE-borden zijn geplaatst en de beperking nog niet in de TSB is opgenomen. En dat duurt vaak één of twee dagen. Aangezien de nieuwe beperking pas kort gold, zal dat laatste dus niet het geval zijn geweest.
Ja, en Bastogne Sud. Maken officieel nog altijd deel uit van het Belgische spoornet, maar idd al 20 jaar verbust vanaf Libramont. Het spoor ligt er nog wel geloof ik (iig in 2009 nog) maar er waren plannen om er een toeristisch fietspad van te maken.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 03:23 schreef Bitlord het volgende:
Apart dat je bij NMBS nog stationsinformatie kan opzoeken van stations die al bijna 20 jaar dicht zijn.
Zie bijvoorbeeld Bastenaken Noord/Bastogne Nord.
En dan hadden we ook nog Canada...quote:Op maandag 29 juli 2013 21:23 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
De derde grote klapper in Europa in zeg drie weken tijd?
Vet plaatje eah, moet gelijk aan The Matrix denken "There's a phone at Wells and Lake", toevallig gisteren gekekenquote:
Geweldige foto! Filmpje van die kruising:quote:
In reizigersdienst kan ik me voorstellen ja.. Al heb ik op Arnhem CS wel eens een fm radiootje horen galmen uit de cabine van een sgmm. Leeg materiaal is al een ander verhaal.. Maar stel nou dat je een aantal uur, transport ofzo, moet kachelen. Als je dan alleen het geluid van het materieel hebt wordt je na een tijdje wel gek denk ikquote:Op dinsdag 30 juli 2013 15:35 schreef Peterselieman het volgende:
in reizigersdienst in ieder geval niet.
Weet wel dat de GTW's van Arriva een radio aan boord hebben die regelmatig gebruikt wordt tijdens LM-ritten
Volgens mij gewoon niet. Al zie je wel eens machinisten met oordopjes in.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 15:32 schreef Straatcommando. het volgende:
Mag je als machinist radio luisteren? Google word ik niet veel wijzer van..
Op zich klinkt dat saai, maar je dienst in cargo vervoer gaat niet alleen maar rijdendquote:Op dinsdag 30 juli 2013 15:59 schreef Bitlord het volgende:
Hoewel het me aan de ene kant wel een leuke job lijkt om machinist te zijn (ik vind het zowel fijn om met mensen om te gaan als lekker alleen te zijn), heb ik soms wel het idee dat het intens saai kan zijn.
Hoe zou het bijvoorbeeld zijn om nachtdiensten te hebben op de Betuweroute? Donker, niks te zien door duisternis en geluidsschermen, geen seinen, 80 km/u, en dat dag in dag uit.
Bron: BBC Newsquote:The train driver in last week's crash in Spain was talking on the phone when it derailed, investigators say.
The train was travelling at 192km/h (119mph) at the time, investigators at the Court of Justice of Galicia said.
Francisco Jose Garzon Amo was speaking to members of staff at the state-owned railway company, Renfe, they added.
Crash investigators have opened the train's "black-box" data recorder to find the cause of the crash, which left 79 people dead.
Mr Garzon is suspected of reckless homicide, but he has not yet been formally charged.
He was released from custody in Santiago de Compostela on Sunday, but remains under court supervision.
Huh? Dat heb ik nooit geweten joh! Waar zit dat ding dan? Ik weet wel dat het binnen Arriva in ieder geval niet toegestaan is radio te luisteren in de cabine. Dat is mij althans in het begin verteld.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 15:35 schreef Peterselieman het volgende:
in reizigersdienst in ieder geval niet.
Weet wel dat de GTW's van Arriva een radio aan boord hebben die regelmatig gebruikt wordt tijdens LM-ritten
Volgens mij zit die er ook niet in. Bij mat instructie ook niets over gehoord, en ik heb dat boekje al 2 keer doorgelezen. Niets over radio iig.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:17 schreef GekkeHaan het volgende:
[..]
Huh? Dat heb ik nooit geweten joh! Waar zit dat ding dan? Ik weet wel dat het binnen Arriva in ieder geval niet toegestaan is radio te luisteren in de cabine. Dat is mij althans in het begin verteld.
En af en toe een sein of bord.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:19 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Volgens mij zit die er ook niet in. Bij mat instructie ook niets over gehoord, en ik heb dat boekje al 2 keer doorgelezen. Niets over radio iig.
Ik weet wel dat je met de GSM-R wel kan sms-en. Zo is er in Duitsland een keer een meester geweest die voetbaluitslagen door kreeg over de GSM-R
Maar sowieso, als machinist ben je een dwaas als je met oordopjes zit of met een radio in de cabine. Je bent alleen maar afgeleid, en het is minder veilig.
Ik heb daar zelf geen behoefte aan. Gewoon lekker rijden, en er is genoeg te zien buiten. Allemaal dieren, mensen, auto's noem het maar op. Gewoon lekker genieten buiten
Ook niet geheel onbelangrijkquote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
En af en toe een sein of bord.
Helemaal mee eens hoor!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:19 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Maar sowieso, als machinist ben je een dwaas als je met oordopjes zit of met een radio in de cabine. Je bent alleen maar afgeleid, en het is minder veilig.
Ik heb daar zelf geen behoefte aan. Gewoon lekker rijden, en er is genoeg te zien buiten. Allemaal dieren, mensen, auto's noem het maar op. Gewoon lekker genieten buiten
Ja en +10 extra voor mij erbijquote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:34 schreef James1988 het volgende:
Hoera voor de treindienstleider die een vertraagde IC naar Vlissingen liet wachten en mijn IC naar Venlo voor liet gaan vanaf Den Haag HS. Dan zit dat grafding tenminste niet mijn niet-te-Schiedam-stoppende IC in de weg.![]()
Jouw mogelijke aansluitingen op ander OV waren toch al naar z'n grootje, wat maakt die extra +5 dan nog uit?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 19:00 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ja en +10 extra voor mij erbijwat +5 was, je kan je afvragen wat handiger is.
Zo doorzichtigquote:D 19:35 Vlissingen
Intercity platform 4a
Via Bergen op Zoom, Rilland-Bath, Krabbendijke
Additional train
De aansluiting op de fiets was primaquote:Op dinsdag 30 juli 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:
Jouw mogelijke aansluitingen op ander OV waren toch al naar z'n grootje, wat maakt die extra +5 dan nog uit?
quote:Heimwee Express als pendeltrein op 10 en 11 augustus
Op 10 en 11 augustus rijdt de Heimwee Express mede als pendeltrein! Wegens werkzaamheden kan de pendeltrein vanaf Utrecht CS niet naar Utrecht Maliebaan (=Spoorwegmuseum) rijden. Als alternatief gaat de Heimwee Express nu tevens als pendeltrein fungeren. Bezoekers kunnen daardoor vanaf Amersfoort of Bilthoven naar Het Spoorwegmuseum reizen. Hierdoor blijft het museum bereikbaar per trein. Het museum zet de Hondekop (Mat 54) in.
Door deze Heimwee Express ontstaat er ook de mogelijkheid om vanaf Utrecht CS naar Het Spoorwegmuseum te reizen, reizigers kunnen dan in Bilthoven overstappen. Men kan zowel met OV Chipkaart reizen als met een kaartje voor de Heimwee Express.
Het schema:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vanaf Utrecht CS kunnen reizgers de trein nemen naar Bilthoven en daar overstappen op de pendeltrein naar Het Spoorwegmuseum:
Ut v. 51 – Bhv a. 01 // Bhv v .08 Utm a. 19
Utm v. 26 – Bhv a 37 // Bhv v. 42 Ut a.50PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik denk dat je dat het beste in Feedback kunt vragen, daar kijken ook forumadmins mee.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Ik vraag het hier even omdat dit het enige topic is waarin ik actief ben en geen idee heb wie ik hiervoor moet benaderen.Bij voorbaat dank.
Op hoop van zegen. Bedankt voor je doorverwijzing.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 19:15 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat het beste in Feedback kunt vragen, daar kijken ook forumadmins mee.
mailtje naar forum@fok.nl sturenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 19:20 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Op hoop van zegen. Bedankt voor je doorverwijzing.
Geen idee waar het ding zit/zat. Ik meen destijds in 2006 gehoord te hebben dat ie er in zatquote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:17 schreef GekkeHaan het volgende:
[..]
Huh? Dat heb ik nooit geweten joh! Waar zit dat ding dan? Ik weet wel dat het binnen Arriva in ieder geval niet toegestaan is radio te luisteren in de cabine. Dat is mij althans in het begin verteld.
Sorry, ja dat was helemaal duidelijk hoor! Bedankt voor de aanvullende informatie. Dat maakte voor mij het geheel veel duidelijker.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 20:11 schreef Bitlord het volgende:
Was dat tsb verhaal nog enigszins duidelijk? Anderd pas ik t aan op de Wiki.
Volgens mij gebeurt het vaak genoeg andersom. Die IC komt toch geregeld met +10 in Eindhoven. Goed dat de treindienstleider deze beslissing nam.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:34 schreef James1988 het volgende:
Hoera voor de treindienstleider die een vertraagde IC naar Vlissingen liet wachten en mijn IC naar Venlo voor liet gaan vanaf Den Haag HS. Dan zit dat grafding tenminste niet mijn niet-te-Schiedam-stoppende IC in de weg.![]()
Het lijkt er regelmatig op dat treindienstleiders de computer (ARI) het werk laten doen, waardoor treinen worden afgehandeld in de volgorde waarin ze zich aandienen i.p.v. te kijken wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes, die soms tot ver buiten het bediengebied reiken.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:16 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt het vaak genoeg andersom. Die IC komt toch geregeld met +10 in Eindhoven. Goed dat de treindienstleider deze beslissing nam.
Wat formuleer je dat netjes.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:31 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het lijkt er regelmatig op dat treindienstleiders de computer (ARI) het werk laten doen, waardoor treinen worden afgehandeld in de volgorde waarin ze zich aandienen i.p.v. te kijken wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes, die soms tot ver buiten het bediengebied reiken.
Ik denk dat dat niet is wat allen bij Prorail speelt maar meer bedrijven waarbij massa verwerking is... Iedereen op zijn eigen eiland..doorwerken...bek houdenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat formuleer je dat netjes.
De indruk dringt zich nogal nadrukkelijk op dat de opleiding tot treindienstleider tegenwoordig vooral bestaat uit het uitschakelen van het menselijk denkvermogen. Overigens is dat pas een jaar of 20 het geval. Bij uitzondering tref je, zoals jij in dit geval, een treindienstleider "van het oude stempel". Maar dat is een uitstervend soort.
Bron: nu.nlquote:Machinist trein Spanje werd gebeld tijdens ongeluk
De machinist van de ramptrein die vorige week woensdag ontspoorde in Santiago de Compostella, kreeg op het moment van het ongeluk telefonisch aanwijzingen over de route van het Spaanse spoorbedrijf Renfe.
Ik kan wel gaan razen en tieren over wat voor prutsers het zijn, maar dat vind ik onterecht en oneerbiedig tegenover de treindienstleiders. Ik ben ook niet van mening dat dat zo is, er zijn veel treindienstleiders die wél alle zeilen bijzetten om het treinverkeer zo optimaal mogelijk te laten lopen.quote:
Weet jij hoe het zit in de ons omringende landen, qua automatisering en centralisatie?quote:De indruk dringt zich nogal nadrukkelijk op dat de opleiding tot treindienstleider tegenwoordig vooral bestaat uit het uitschakelen van het menselijk denkvermogen. Overigens is dat pas een jaar of 20 het geval. Bij uitzondering tref je, zoals jij in dit geval, een treindienstleider "van het oude stempel". Maar dat is een uitstervend soort.
Ik verwacht niet dat die trein ooit gaat rijden.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Is er inmiddels eigenlijk nog wat vernomen van Travelteq met hun HSL plannen? Sinds het persbericht eigenlijk weinig meer van vernomen...
http://www.travelteq.com/train
Ik las het al ja, maar vroeg me af, hangt er in microfoon in de cabine de pilotage die alles opneemt, of was het een dienstgesprek?quote:
Nee. Maar ten eerste verwacht ik da het daar precies zo gaat en ten tweede is dat helemaal niet relevantquote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:42 schreef James1988 het volgende:
Weet jij hoe het zit in de ons omringende landen, qua automatisering en centralisatie?
Is wel relevant, want ik wil dat wetenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee. Maar ten eerste verwacht ik da het daar precies zo gaat en ten tweede is dat helemaal niet relevant
Ik dacht dat die lampen iets met de bezetting te maken haddenquote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
In de categorie Nutteloze treintip: Een kapotte Airco in een Voorstadtrein van Parijs herken je aan dit lampje![]()
[ afbeelding ]
1tje is iig om aan te geven dat de deur open staat, de 3e geen idee...quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik dacht dat die lampen iets met de bezetting te maken hadden
quote:Bonsoir.
Sur le MI79, une lumière bleue indique qu’un marche-pied de la voiture correspondante n’a pas obéi à la commande du conducteur,la porte incriminée est alors bloquée, et un panneau "sens intedit" apparait au droit de la porte. La lumière verte, elle, indique la voiture dans laquelle le signal d’alarme a été actionné par un voyageur. La lumière jaune, on l’a déjà dit, s’allume lorsqu’au moins une des portes de la voiture est ouverte. Peut-être est-ce similaire sur les autres automotrices...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Darkwing_Duck op 30-07-2013 22:28:03 ]
Dankquote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:22 schreef Darkwing_Duck het volgende:
James, een Blauw lampje op een MI 79 betekend wel iets anders, maar dat is dan ook een RER trein: Dan is de treeplank in kwestie in storing...
quote:Dat vind ik wel een aardig kleurenschemaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Compromis tussen de SNCF kleuren (Rood) RATP (pisgroen) en de STIF (Beheerder van het OV in de regio, en vooral de geldverdeling, soort translink achtig orgaan wegmaar) . Ik zal even een interieurplaatje zoeken...quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:29 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dank
[..]
Dat vind ik wel een aardig kleurenschema
DDM-1 en tweedeklas rijtuigen DDAR+29 stuurstanden DDAR. Dit met de ombouw DDZ in het achterhoofd.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:51 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Is er eigenlijk, behalve de V's, nog een mottenballenvloot?
ja, DM'90. De rest van de meuk dat terzijde staat wacht op verkoop of sloop. Ook DM'90 samen met wat Lintjes deels op verkoopquote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:51 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Is er eigenlijk, behalve de V's, nog een mottenballenvloot?
DM'90 kan je niet met goed fatsoen gebruiken. Dat spul is veel te traag om bij krappere rijtijden te gebruiken. Dan kan je net zo goed met VIRM de stopdienst gaan doen.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ja, DM'90. De rest van de meuk dat terzijde staat wacht op verkoop of sloop. Ook DM'90 samen met wat Lintjes deels op verkoop
Als de nood aan de man komt kun je het tussen Leeuwarden en Meppel en tussen Groningen en Zwolle laten rijden om materieel vrij te spelen voor elders in het land.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
DM'90 kan je niet met goed fatsoen gebruiken. Dat spul is veel te traag om bij krappere rijtijden te gebruiken. Dan kan je net zo goed met VIRM de stopdienst gaan doen.
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruiktquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
DDM-1 is niet echt meer inzetbaar te noemen. Moet zeer groot onderhoud ondergaan wil het nog fatsoenlijk de baan op kunnen
ik had het niet over de banken, maar met name over de vloer, zoals je zelf al opmerkte.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we welquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
Die kunnen we recyclen bedoel je? Misschien valt er ook nog wel wat uit de V250 te slopen mochten we ze niet kunnen retourneren. Qua comfort zou het niet misstaan in een Sprinterquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt
Als je ruzie met de HC's wilt.. Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
ÖBB-rijtuigen?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
De V'tjes zullen nog wel enige tijd in dienst blijven vrees ik, tenzij ze DDZ planmatig op de sprintertrajecten in willen blijven zetten, dat zou aardig wat op kunnen vangen lijkt me. Dat laatste is echter misschien wel de enige mogelijkheid.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
Wat is het alternatief? Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
Maar serieus? Nog meer ICRm naar de HSL, zodat het helemaal naar de verdoemenis kan worden gereden? Het spul dat er nu rijdt valt al van ellende uit elkaar
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren? ICRm op de HSL kan onmogelijk een langetermijnoplossing zijn. Het spul is niet ontworpen voor de diensten die het nu doet, dat is zo te merken.quote:
Dat verbaast me niks, met al die ellende die het iedere dag te verduren krijtg.quote:Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..
Heb je een beter alternatief?quote:
Klopt, maar door wat verschuivingen kun je dan wat sprinterdiensten anders in gaan vullenquote:Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren?
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.
Aanbestedingsplicht, misschien?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:15 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.quote:
Ik denk niet dat dat kan, i.v.m. de omvang van de order, de verwachte levensduur, enz.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:16 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.
Mja, dat dan weer wel.quote:Maar ik doelde meer op het feit dat NS met 'unieke' treinen rijdt, dus niet de standaard GTW'tjes etc. De V250 moest ook een unieke trein zijn voor NL-BE.
Dat spel zit vol met gebreken en bugs. Niet teveel aandacht aan besteden en gewoon een ander scenario kiezen. Steam doet toch bijna geen fluit voor je als koperquote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef AverageJoe het volgende:
Meer mensen die Train Simulator 2013 spelen en problemen ondervinden met de Hamburg - Hannover route? De support van Railsimulator stelt niet veel voor en een refund is praktisch onmogelijk bij Steam.
Het gaat om de free roam in de route. Bij het plaatsen van treinen crashed de game direct.
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren.. NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt. Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:19 schreef James1988 het volgende:
Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat NS helemaal niet van plan is om een langetermijnoplossing te bieden, omdat er te weinig zekerheid is. Met het voorgestelde vierde spoorwegpakket staat het hele idee van "onderhandse gunning" ter discussie, en heeft NS allesbehalve zekerheid over de periode na 2015 - 2025.
De overheid opereert sowieso heel raar, want ze zijn tegelijkertijd opdrachtgever en eigenaar van NS. Besluiten nemen ten nadele van NS raakt NS, en dus de eigen portemonnee (of nouja, die van Financiën).quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren..
Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.quote:NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt.
Ook marktpartijen zullen niet staan te springen om met een in theorie Europawijd inzetbaar treinstel te moeten afkomen, vanwege dezelfde bezwaren. Als de overheid dat wil zal ze zelf het rollend materieel moeten aankopen en leasen aan de exploitanten.quote:Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:quote:Aan de andere kant vind ik het ook raar dat zo'n plan gebaseerd op een neo-liberaal dogma hier roet in het eten loopt te strooien.
Oepsquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
ombouw van de RER B rijtuigen, na de renovatie bij terugkomst bleek er in de eerste 13 van de 15 afgeleverde treinen asbestmateraal gevonden te zijn
Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:
- Doen wat ze nu al doen: de status quo handhaven en niet meer doen dan wat politiek aanvaardbaar is
- Europa negeren en NS nu al zekerheid geven over de periode na 2025 (bijvoorbeeld door de WP2000 te wijzigen om langere concessies mogelijk te maken, en NS daarna een concessie te gunnen voor alle IC's 2015 - 2035)
- Vooruitlopen op de EU-voorstellen en nu al beginnen met een heraanbesteding.
Het lijkt erop dat NS (en de overheid?) kiest voor optie 1, omdat toch niemand de ballen heeft om NS echt aan z'n afspraken te houden (zie het voorgestelde 'palet aan reismogelijkheden'). Optie 2 is voor NS en de reiziger gunstig, maar gaat mogelijk in tegen Europese afspraken en richtlijnen.
Optie 3 is op dit moment waarschijnlijk voorbarig, omdat het vierde spoorwegpakket nog niet is aangenomen. De overheid zal hier niet vrijwillig voor kiezen zolang ze nog eigenaar zijn van NS, omdat ze hiermee ook hun eigen belangen schaden.
[offtopic]Deze post is weer eens langer geworden dan mijn bedoeling was[/offtopic]
Mee eens, maar voor de reizigers is het een slechte oplossing. Het treinaanbod op de HSL is al jaren niet wat het zou moeten zijn, de beloofde goede treinen bleken uiteindelijk niet zo goed te zijn, en de plannen zoals gepresenteerd door NS hebben het over 2022 voordat nieuw materieel instroomt.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:44 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.
De WP2000 is ook onderhevig aan Europese regelgeving, dat maakt het aanpassen van de wetgeving een stuk lastiger, helaas.quote:Optie 2 is voor de langere termijn een stuk beter en volgens mij zou wp2000 er wel mogelijkheden voor moeten bieden, want er zijn een aantal treinconcessies uitgegeven met een looptijd van vijftien jaar.
Helaas nietquote:optie 3 is niet realistisch
Ik bedoel: 200 km/h, voldoet aan TSI's en geschikt voor vier stroomsystemen met verder ETCS aan boord. 200 km/h is rap zat voor deze verbindingen. Het snelheidsverschil tussen 160 en een HST op Amsterdam-Breda zou minder dan 10 minuten zijn. Het leeuwendeel pak je al als je 200 km/h redt. Voor Amsterdam-Brussel is het nog steeds niet meer dan een kwartier tussen een HST en 160 km/h.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:
Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.
Ja, inderdaad.quote:Op woensdag 31 juli 2013 00:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass?
Misschien helpt het om eerst een idee te krijgen van wat je precies wilt gaan doen, daar een reisplan/-schema voor op te stellen, en daar dan de juiste vervoerbewijzen bij te zoeken.quote:Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen)..
Als het je alleen om die specifieke steden gaat adviseer ik je om een reisplan op te stellen en vooral eens rond te gaan kijken. Het kan best zo zijn dat InterRail helemaal niet bij je reiswensen aansluit.quote:Op woensdag 31 juli 2013 00:35 schreef Irritatie100 het volgende:
De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde). Met de trein zou ik ongeveer hetzelfde willen doen.
Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...quote:Op woensdag 31 juli 2013 00:18 schreef James1988 het volgende:
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel.
Graag gedaan!quote:
Ik ben vorig jaar met de auto naar Zweden gegaan, ik vond het een erg leuke rit om te doen (de twee groten bruggen in Denemarken en Denemarken-Zweden vond ik erg indrukwekkend), maar ook wel slopend. Heb je ook rekening gehouden met tolwegen en -bruggen?quote:Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uitHoewel het elkaar allemaal niet veel ontloopt en dan heb ik qua treinopties alleen gekeken naar vlucht naar Stockholm en een One Country Pass voor Zweden.
Ik ben uitgegaan van oktober omdat dat nog ver weg is en je dan vaak vroegboekkortingen krijgt, zonder rekening te houden met je agendaquote:Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was
Ik moet het nog zien. Een trein volgens een RailJet-achtig principe (loc, rijtuigen, stuurstandrijtuig) zou wel eens populair kunnen worden bij leasemaatschappijen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 01:28 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...
helaas
Ligt niet aan jou, de site is ruk met het invoeren van stationsnamen, uiteindelijk heb ik het kunnen doen met het invullen van REO en BORquote:Op woensdag 31 juli 2013 09:35 schreef EddyAlbena het volgende:
Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen?
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..!quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:
Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd.
Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn.
Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts.
HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestjequote:Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..!
HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.quote:Op woensdag 31 juli 2013 09:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje
Wel eerst SingleCiCo werkend krijgen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen?quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.
Mits SingleCiCo, heb ik er niet zo veel moeite mee. Los van natuurlijk de privacybezwaren die sowieso van de hele OVC een duivelse uitvinding maken, maar dat is een verloren strijd.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen?
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen?
Dit klinkt wel heel erg als: "We doen maar wat, of het een verbetering is interesseert ons allerminst, maar we doen tenminste wat." Da's natuurlijk best lovenswaardigquote:Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
Hoe je het went of keert, ik denk dat niemand er op zit te wachten 3 x van vervoerder te wisselen tussen rotterdam en groningenquote:Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
Ik bedoel.. Het is maar afwachten wat men straks in Den Haag gaat doen als het vierde spoorwegpakket erdoor komt. Als ze het goed doen zou het zomaar een verbetering kunnen zijn. Als ze het niet goed doen dan weten we hoe dat afloopt. *pakt voorbeeld uit chipkaartdossier*quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dit klinkt wel heel erg als: "We doen maar wat, of het een verbetering is interesseert ons allerminst, maar we doen tenminste wat." Da's natuurlijk best lovenswaardig
Wie zegt dat je dan 3x van vervoerder zou moeten wisselen? Dat hangt helemaal af van hoe het opdelen van het HRN wordt gedaan.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:49 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Hoe je het went of keert, ik denk dat niemand er op zit te wachten 3 x van vervoerder te wisselen tussen rotterdam en groningen
Maar je bent dan wel flexibiliteit in lijnvoering kwijt. Daarnaast blijven de regionale overheden dan buiten spel staan. Terwijl juist daar soms best synergie met het busvervoer behaald kan worden en men zich daar heel erg bewust is van de economische functie die het OV kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan het Amsterdamse spoorplan of de betrokkenheid van een gemeente als Almere als het aankomt op een goede dienstregeling en voldoende capaciteit.quote:Op woensdag 31 juli 2013 11:00 schreef Peterselieman het volgende:
Of ze omarmen min of meer het plan van de FMN dat het net in drie delen wil opknippen. Ook dan lijkt er voorlopig niet meer overstappen dan nu in te zitten.
Al moet je 80 keer van vervoerder wisselen. Als je SingleCiCo maar in orde hebt maakt dat niet uit natuurlijk. Behalve onnodige overstaps misschien, maar dat is alleen maar goed want daarmee jaag je meteen die ellendige asociale lomp trage kutbejaarden met 4 sleepkoffers de trein uitquote:Op woensdag 31 juli 2013 10:55 schreef James1988 het volgende:
[..]
Wie zegt dat je dan 3x van vervoerder zou moeten wisselen? Dat hangt helemaal af van hoe het opdelen van het HRN wordt gedaan.
Als er één InterCity-concessie wordt vergeven, en verder een groot aantal regionale concessies met alleen maar sprinters en IR-treinen, dan is er niks aan de hand. En dan kun je alsnog met één trein van Rotterdam naar Groningen.
Als je sleepkoffers uit de treinen wilt hebben kun je beter gewoon niet meer stoppen op Schipholquote:Op woensdag 31 juli 2013 11:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Al moet je 80 keer van vervoerder wisselen. Als je SingleCiCo maar in orde hebt maakt dat niet uit natuurlijk. Behalve onnodige overstaps misschien, maar dat is alleen maar goed want daarmee jaag je meteen die ellendige asociale lomp trage kutbejaarden met 4 sleepkoffers de trein uitDat is win-win
als je besluit te knippen raak je sowieso een deel van je flexibiliteit kwijt, maar krijg je dat op andere vlakken weer terug. Het hangt echt van de invulling af of de gekozen richting de reiziger ten goede komt of juist niet.quote:Op woensdag 31 juli 2013 11:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Maar je bent dan wel flexibiliteit in lijnvoering kwijt. Daarnaast blijven de regionale overheden dan buiten spel staan. Terwijl juist daar soms best synergie met het busvervoer behaald kan worden en men zich daar heel erg bewust is van de economische functie die het OV kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan het Amsterdamse spoorplan of de betrokkenheid van een gemeente als Almere als het aankomt op een goede dienstregeling en voldoende capaciteit.
Je neemt je verloren flexibiliteit gewoon weer terugquote:Op woensdag 31 juli 2013 11:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
als je besluit te knippen raak je sowieso een deel van je flexibiliteit kwijt, maar krijg je dat op andere vlakken weer terug. Het hangt echt van de invulling af of de gekozen richting de reiziger ten goede komt of juist niet.
de reiziger is bijna altijd de pineutquote:Op woensdag 31 juli 2013 11:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Je neemt je verloren flexibiliteit gewoon weer terugVan de reiziger
Wat krijg je precies aan flexibiliteit weer terug?quote:Op woensdag 31 juli 2013 11:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
als je besluit te knippen raak je sowieso een deel van je flexibiliteit kwijt, maar krijg je dat op andere vlakken weer terug. Het hangt echt van de invulling af of de gekozen richting de reiziger ten goede komt of juist niet.
Maatwerk is in ieder geval iets dat moet gebeuren.
dat je mogelijk echt regionaal maatwerk kunt leveren, zoals betere afstemming van het treinvervoer met de andere modaliteitenquote:Op woensdag 31 juli 2013 12:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Wat krijg je precies aan flexibiliteit weer terug?
Hoezo zou dat nu niet kunnen?quote:Op woensdag 31 juli 2013 12:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat je mogelijk echt regionaal maatwerk kunt leveren, zoals betere afstemming van het treinvervoer met de andere modaliteiten
het zou nu prima kunnen, maar op dit moment zijn er nog te veel eilandjes, waardoor het potentieel niet optimaal benut wordtquote:
Het blijkt in de praktijk gewoon lastig omdat NS andere belangen heeft dan een regionale overheid die verantwoordelijk is voor het busvervoer. Het is bijvoorbeeld in Almere onzinnig dat er geen tariefintegratie is tussen NS en Connexxion omdat het de reiziger een kwartier kan uitsparen op Almere Haven-Almere Buiten, de treinen daar ruim zat voor zijn, en het de busvervoerder bussen scheelt. Nu nemen al die mensen de bus omdat overstappen op de trein de reisprijs verdubbeld.quote:
Van opknippen HRN krijg je alleen maar meer eilandjesquote:Op woensdag 31 juli 2013 12:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het zou nu prima kunnen, maar op dit moment zijn er nog te veel eilandjes, waardoor het potentieel niet optimaal benut wordt
Zijn die er daadwerkelijk? De dienstregeling van het hele land zit vast aan station Zwolle. Zo'n beetje iedere trein die er rijdt, iedere bestaande aansluiting. Het spoor zit te vol om flink te gaan schuiven, tenzij je dat in het regionale vervoer gaat doen en dat kan je al eisen in een aanbesteding.quote:Op woensdag 31 juli 2013 12:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het zou nu prima kunnen, maar op dit moment zijn er nog te veel eilandjes, waardoor het potentieel niet optimaal benut wordt
Nee, niet per definitie meer maar vooral andere eilandjes.quote:Op woensdag 31 juli 2013 12:22 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Van opknippen HRN krijg je alleen maar meer eilandjes
En het mooiste is dan dat het ook nog elke paar jaar wijzigtquote:Op woensdag 31 juli 2013 12:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Nee, niet per definitie meer maar vooral andere eilandjes.
We gaan gewoon terug naar de 19e eeuw dan hequote:Op woensdag 31 juli 2013 12:44 schreef GlenSpey het volgende:
Dat hele opknipverhaal en gejammer over concessies gaat drie keer niks worden. Gedoe met overstappen, omchecken, tijden die niet op elkaar aansluiten, materieeltekorten cq. overschotten door de grote diversiteit aan vervoerders etc. Nee, de reiziger gaat daar echt niet beter mee af zijn dan met het huidige systeem
Wél gezelligquote:Op woensdag 31 juli 2013 12:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
We gaan gewoon terug naar de 19e eeuw dan he![]()
Houten bankjes, gaslampen, Iedere 10 km een conducteur te zien, conducteurs met gezag, dat soort dingenquote:
Dat is makkelijk gezegd, maar wat wil je doen met de huidige IC's die op een deel van de route voor stoptrein spelen?quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:55 schreef James1988 het volgende:
Als er één InterCity-concessie wordt vergeven, en verder een groot aantal regionale concessies met alleen maar sprinters en IR-treinen, dan is er niks aan de hand.
Je kunt je afvragen of Amsterdam-Hoorn/Den Helder ook echt in het IC-net thuishoren. Het zijn voornamelijk toevallig doorrijdende intercitytreinen omdat het capaciteit scheelt op Amsterdam CS.quote:Op woensdag 31 juli 2013 12:56 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dat is makkelijk gezegd, maar wat wil je doen met de huidige IC's die op een deel van de route voor stoptrein spelen?
Denk aan Zwolle-Roosendaal of de uitlopers naar Den Helder, Vlissingen, Enkhuizen enz...
Opknippen? Wordt niemand beter van
Onderdeel maken van IC-concessie? Dáág regionale inspraak
Of één keer per uur een snelle IC en voor de rest regionale treinen?
En wie bepaalt dan eigenlijk waar die IC's wel of niet mogen stoppen?
En dat is dan juist het probleem, want als die lijntjes alleen nog door regionale vervoerders uitgevoerd mogen worden, gaat dat op die manier ten koste van de efficientie van het gehele treinnetwerk.quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:02 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen of Amsterdam-Hoorn/Den Helder ook echt in het IC-net thuishoren. Het zijn voornamelijk toevallig doorrijdende intercitytreinen omdat het capaciteit scheelt op Amsterdam CS.
Dat is weer een extra handeling die je nu veelal (nog) niet hoeft te maken. En het kost ook weer een hoop extra geld om die systemen in alle treinen in te bouwen. En wie daar uiteindelijk de rekening van krijgt...quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:08 schreef Peter het volgende:
In- en uitchecken in een voertuig lost al een hoop op...
Ook in treinen? Nee, dat lijkt me geen goed idee. Het lokt fraude uit (gemakkelijker stiekem tussendoor uit te checken zonder dat de conducteur het door heeft, dus je zou extra personeel moeten huren om dat aan te pakken) en je zou bij iédere overstap uit- en in moeten checken, wat het in- en uitstappen langzamer doet verlopen en ook wederom tot veel extra handelingen leidt die nergens voor nodig zijn.quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:08 schreef Peter het volgende:
In- en uitchecken in een voertuig lost al een hoop op...
Bij trams en bussen werkt het anders primaquote:Op woensdag 31 juli 2013 13:16 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Ook in treinen? Nee, dat lijkt me geen goed idee. Het lokt fraude uit (gemakkelijker stiekem tussendoor uit te checken zonder dat de conducteur het door heeft, dus je zou extra personeel moeten huren om dat aan te pakken) en je zou bij iédere overstap uit- en in moeten checken, wat het in- en uitstappen langzamer doet verlopen en ook wederom tot veel extra handelingen leidt die nergens voor nodig zijn.
Ja, maar dat is anders:quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:16 schreef Peter het volgende:
[..]
Bij trams en bussen werkt het anders prima.
Daar had natuurlijk op voorhand over nagedacht KUNNEN worden. Maar wat is er heerlijker dan er op los blunderen van andermans geld?quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:16 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Dat is weer een extra handeling die je nu veelal (nog) niet hoeft te maken. En het kost ook weer een hoop extra geld om die systemen in alle treinen in te bouwen. En wie daar uiteindelijk de rekening van krijgt...
Er is over nagedacht en er is de juiste beslissing gemaakt, namelijk de paaltjes gewoon op het station en niet in de trein.quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Daar had natuurlijk op voorhand over nagedacht KUNNEN worden. Maar wat is er heerlijker dan er op los blunderen van andermans geld?
Want? Elke 8-10 meter een in- en uitcheckpaal bij de deurenquote:Op woensdag 31 juli 2013 13:19 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Ja, maar dat is anders:
- Minder gemakkelijk om fraude te plegen.
Dat betwijfel ik..quote:- In het algemeen stap je op bustrajecten minder vaak over dan in de treinketen.
Ja, elke vervoerder heeft zijn eigen eilandquote:
ik meende altijd dat de dienstregeling om Schiphol draaidequote:De dienstregeling van het hele land zit vast aan station Zwolle. Zo'n beetje iedere trein die er rijdt, iedere bestaande aansluiting. Het spoor zit te vol om flink te gaan schuiven, tenzij je dat in het regionale vervoer gaat doen en dat kan je al eisen in een aanbesteding.
Conducteurs met gezag heb ik in Rusland een fantastische oplossing voor gezien, men neme 2 conductrices en een kast van een kerel (mét kogelvrij vest) die bij de deur aan het einde van de coupé gaat staan. Zodra je die 1 keer gezien had haalde je het wel uit je hoofd om zwart te rijden of andere dingen uit te spokenquote:Op woensdag 31 juli 2013 12:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Houten bankjes, gaslampen, Iedere 10 km een conducteur te zien, conducteurs met gezag, dat soort dingenIk zeg DOEN
In amsterdamse trams is het heel makkelijk om fraude te plegen: bij conducteur inchecken en bij naar voren lopen weer gelijk uitchecken bij een volgende deurquote:Op woensdag 31 juli 2013 13:19 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Ja, maar dat is anders:
- Minder gemakkelijk om fraude te plegen.
- In het algemeen stap je op bustrajecten minder vaak over dan in de treinketen.
precies. Dat is het nadeel bij het in- en uitchecken in een voertuig zelfquote:Op woensdag 31 juli 2013 13:35 schreef ikeetgraagpatat het volgende:
[..]
In amsterdamse trams is het heel makkelijk om fraude te plegen: bij conducteur inchecken en bij naar voren lopen weer gelijk uitchecken bij een volgende deur
Zodat de NS niet meer de "we hebben al geinvesteerd, dus als we geen onderhandse gunning krijgen kosten we MinFin extra veel geld"-stok heeft om mee te slaan? Lijkt me niet waarschijnlijk.quote:Op woensdag 31 juli 2013 05:19 schreef Bitlord het volgende:
Is de mogelijkheid tot verplichte overname door een volgende concessiehouder al bedacht? Zo kun je wel grote investeringen doen, als je weet dat deze ook nog 15 jaar in de volgende concessie worden afgeschreven.
Die vind ik juist vaak geen zak aan. De free-roam modus gaf het speelplezier van een treinbaan op zolder ;-).quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:20 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Dat spel zit vol met gebreken en bugs. Niet teveel aandacht aan besteden en gewoon een ander scenario kiezen. Steam doet toch bijna geen fluit voor je als koper
Ja ok, maar ik denk dat je dan juist dat om de grote vervoerder heen moet plannen. Dat heeft effecten op nationaal niveau.quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:30 schreef Peterselieman het volgende:
Ja, elke vervoerder heeft zijn eigen eiland
Van de Hef naar Schiphol naar Zwolle.quote:ik meende altijd dat de dienstregeling om Schiphol draaide
Das slecht geregeld dan, in Bilbao moet je in de metro in- en uitchecken bij de tram en bus alleen inchecken, elke lijn heeft een vast tarief, klaar.quote:Op woensdag 31 juli 2013 13:35 schreef ikeetgraagpatat het volgende:
[..]
In amsterdamse trams is het heel makkelijk om fraude te plegen: bij conducteur inchecken en bij naar voren lopen weer gelijk uitchecken bij een volgende deur
In Londen ook. Maar daar kun je weer van zeggen dat het niet eerlijk is omdat je niet per afstand betaalt. Kortom: Zo hou je altijd wel wat te zeikenquote:Op woensdag 31 juli 2013 14:37 schreef bork het volgende:
[..]
Das slecht geregeld dan, in Bilbao moet je in de metro in- en uitchecken bij de tram en bus alleen inchecken, elke lijn heeft een vast tarief, klaar.
Klopt, plus ze hebben een cap. Dus als je aan een dagelijks limiet zit reis je vrij.quote:Op woensdag 31 juli 2013 15:20 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
In Londen ook. Maar daar kun je weer van zeggen dat het niet eerlijk is omdat je niet per afstand betaalt. Kortom: Zo hou je altijd wel wat te zeikenHeerlijk
En nog een hele schappelijke cap ook, 7 pond geloof ikquote:Op woensdag 31 juli 2013 15:23 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Klopt, plus ze hebben een cap. Dus als je aan een dagelijks limiet zit reis je vrij.
Daar zijn ze wel naar aan het kijken, maar is nog niks over besloten enzo.quote:Op woensdag 31 juli 2013 10:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Mits SingleCiCo, heb ik er niet zo veel moeite mee. Los van natuurlijk de privacybezwaren die sowieso van de hele OVC een duivelse uitvinding maken, maar dat is een verloren strijd.
De wereld op zijn kop natuurlijk dat dat als "inkomstenderving" gezien wordt. Alsof je een veroordeelde winkeldief ook jarenlang gaat compenseren voor "inkomstenderving".quote:Op woensdag 31 juli 2013 15:31 schreef greavy het volgende:
De vervoerders krijgen echter vanuit de overheid dit jaar en in 2015 en 2016 de inkomstenderving van circa 1,2 miljoen euro vergoed.
Spuit 11quote:Op woensdag 31 juli 2013 15:35 schreef greavy het volgende:
Het Spoorwegmuseum komt met de volgende mededeling:
Heimwee Express als pendeltrein op 10 en 11 augustus
Dezelfde redenatie als NS had met de SLT: de meerderheid van de reizigers hoeft niet naar de WC dus is er geen probleem.quote:Op woensdag 31 juli 2013 15:31 schreef greavy het volgende:
Wel het dubbel opstaptarief. Dat zou voor het overgrote deel reizigers opgelost moeten zijn (volgens de commissie Meijdam).
Maar je kan er wel vaker voordeel van hebben dan bedoeld. Ook bij een overstap NS -> NS (dus een "via"-reis of als je <35 minuten na aankomst weer met de trein gaat reizen) krijg je die korting berekend, wat niet is als je met papieren tickets reist.quote:Op woensdag 31 juli 2013 15:50 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dezelfde redenatie als NS had met de SLT: de meerderheid van de reizigers hoeft niet naar de WC dus is er geen probleem.
Ondertussen is dat "dubbel opstaptarief" (die foutieve naamgeving blijkt erg hardnekkig) helemaal niet opgelost. Het enige dat ze gewijzigd hebben is dat je nu 86 cent compensatie per overstap krijgt, voor een deel van de reizen is dat voldoende voor een ander deel dus niet.
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van hoeveel je zones je reist.quote:Op woensdag 31 juli 2013 15:29 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En nog een hele schappelijke cap ook, 7 pond geloof ik
Dan is het NS dus gelukt om jou voor de gek te houden. Ze hebben de papieren via-kaartjes expres duurder gemaakt zodat het nu lijkt of je met de chipkaart voordelig uit bent, terwijl dat eigenlijk niet zo is.quote:Op woensdag 31 juli 2013 16:00 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Maar je kan er wel vaker voordeel van hebben dan bedoeld. Ook bij een overstap NS -> NS (dus een "via"-reis of als je <35 minuten na aankomst weer met de trein gaat reizen) krijg je die korting berekend, wat niet is als je met papieren tickets reist.
Ik moet soms ergens kort zijn om vervolgens door of terug te reizen, in dat geval bespaar je wel degelijk.quote:Op woensdag 31 juli 2013 16:06 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dan is het NS dus gelukt om jou voor de gek te houden. Ze hebben de papieren via-kaartjes expres duurder gemaakt zodat het nu lijkt of je met de chipkaart voordelig uit bent, terwijl dat eigenlijk niet zo is.
Dat gebeurd daar standaardquote:Op woensdag 31 juli 2013 15:58 schreef greavy het volgende:
Wat doe je als je 2 rijtuigen en een werkwagentje moet transporteren over een diesellijn, en je hebt even geen dieselloc beschikbaar?
Juist, dan zet je gewoon een motorwagen die normaal in de reizigersdienst rijdt, in![]()
[ afbeelding ]
Da's inderdaad wat zorgelijk ja...quote:Op woensdag 31 juli 2013 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Je gaat je afvragen hoe de andere "gecertificeerde" treinstellen er aan toe zijn
en sowieso hoe erg de procedures rammelen. Hoe makkelijk is het om een typetoelating voor een loc of een treinstel te krijgen?quote:Op woensdag 31 juli 2013 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Je gaat je afvragen hoe de andere "gecertificeerde" treinstellen er aan toe zijn
ik mag hopen van niet.quote:Op woensdag 31 juli 2013 21:03 schreef DriekOplopers het volgende:
Zoals wij dus al zeiden: "Knibbel knabbel knuisje, wie tekent bij het kruisje?"
De regels worden door NS en ProFail bepaald. ILT controleert. Dat is geen geheim.quote:Op woensdag 31 juli 2013 18:20 schreef DriekOplopers het volgende:
Okee. De keuring door ILT blijkt slechts een papieren procedure te zijn. Een Notified Body doet eigenlijk de feitelijke keuring. Lloyds keurde een Kreupeltrein goed. Wat zijn mogelijke oplossing om dit rare proces in de toekomst te verbeteren? Voor Beter OV noemt enkele mogelijkheden, maar zit feitelijk met dan handen in het haar. Praat mee:
http://www.voorbeterov.nl
Bijdragen zeer welkom!
Punt is, dat ProRail in een brief aan MVBOV beweert, geen treinen (dus ook geen nieuw type) een rijverbod te mogen opleggen c.q. toelating te weigeren zonder dat ILT het daarmee eens is. Terwijl ILT qua certificering dus niet verder komt dan een als papierwinkel vermomde wassen neus.quote:Op woensdag 31 juli 2013 22:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
De regels worden door NS en ProFail bepaald. ILT controleert. Dat is geen geheim.
De goedkeuring van de V250 door Lloyds heeft hier niets mee te maken.
ILT keurt op regels die uiteraard ook veiligheidgerelateerd zijn. De veiligheid bij inzet moet echter ook komen vanuit een goed onderhouds- en controleproces waar de vervoerder voor verantwoordelijk is. De regels waar de ILT op controleert zijn vastgesteld op basis van Europese en Nederlandse veiligheidseisen. Dat is echt geen kattenpis. Onveiligheid door bovenmatige slijtage zit daar echter niet in en is inderdaad de verantwoordelijkheid van een vervoerder. Dat is overigens ook een issue van de ICE 3. Die bovengemiddeld vaak in de werkplaats staat voor het vervangen van bepaalde onderdelen. De soep wordt dus niet zo heet gegeten als die opgediend wordt.quote:Op woensdag 31 juli 2013 22:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
De regels worden door NS en ProFail bepaald. ILT controleert. Dat is geen geheim.
De goedkeuring van de V250 door Lloyds heeft hier niets mee te maken.
Ja en nee. Ik kan me daar wel in vinden maar ik vind het te vroeg om daar nu al een oordeel over te vellen omdat dit soort dingen precair zijn en als je het fout hebt je een onschuldig bedrijf te gronde richt.quote:Op woensdag 31 juli 2013 22:45 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Punt is, dat ProRail in een brief aan MVBOV beweert, geen treinen (dus ook geen nieuw type) een rijverbod te mogen opleggen c.q. toelating te weigeren zonder dat ILT het daarmee eens is. Terwijl ILT qua certificering dus niet verder komt dan een als papierwinkel vermomde wassen neus.
Wat ons betreft staat de keuringslicentie van Lloyds wel ter discussie.
Vandaar dat we een aantal opties noemen. Lloyds en NS hebben nog niet bevredigend gereageerd op eerdere vragen over de waterscheiding tussen advies en keuring binnen Lloyds. Dat pleit niet echt in hun voordeel natuurlijk.quote:Op woensdag 31 juli 2013 22:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja en nee. Ik kan me daar wel in vinden maar ik vind het te vroeg om daar nu al een oordeel over te vellen omdat dit soort dingen precair zijn en als je het fout hebt je een onschuldig bedrijf te gronde richt.
Ik heb eind april een paar dagen in Engeland doorgebracht, en halverwege mei een aantal dagen in Parijs. Geen zomervakantie voor mij, maar misschien ga ik eind oktober/begin november nog wat doen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 23:03 schreef Bitlord het volgende:
Gaan jullie hier nog weg, of niet, of al weer terug van weggeweest?
Knopje "open nieuw topic" doet alles vanzelf.quote:Op woensdag 31 juli 2013 23:10 schreef Bitlord het volgende:
Trouwens, als ik eventueel straks een nieuw topic open, kan ik dan gemakkelijk de tekst uit de OP kopieren?
Ik had toevallig in Padua nog een Translohr gezien. Die rijdt daar al wat langer en schudde al flink door inzakkende betonplaten/asfalt.quote:Op woensdag 31 juli 2013 23:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Over een kleine 2 weken, 2 weken vakantie waarvan 1 week weg
Het betreft vooral bezoeken van Attractieparken, er staat 1 Trein/Tram op het programma: De Saarbahn in Saarbruecken. Verder eigenlijk niks qua spoorse zaken, ja mn ritje translohr as vrijdag, daar heb ik zin in![]()
Dat is ook eigenlijk de reden dat ik m snel wil doen, hij rijd al een maand "leeg" en sinds maandag neemt ie mensen mee. Ik ben benieuwd hoe die het hier gaat uithouden. 6 jaar bouwtijd voor 5,5 kilomter, veel vertragingen.quote:Op woensdag 31 juli 2013 23:11 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Ik had toevallig in Padua nog een Translohr gezien. Die rijdt daar al wat langer en schudde al flink door inzakkende betonplaten/asfalt.
Geenquote:Op woensdag 31 juli 2013 23:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat is eigenlijk het voordeel van een Translohr met de wijsheid die we _nu_ hebben....
Geenquote:Op woensdag 31 juli 2013 23:15 schreef Bitlord het volgende:
Een oppepper voor de Michelin-bandenfabriek in Clermont-Ferrant (daar reden die dingen als eerst)
T.o.v. een tram: goedkopere infrastructuur echter wel duurder dan infra voor bussen omdat je constant over hetzelfde spoor rijdt wat slecht is voor gelijkmatige slijtage van de verharding.quote:Op woensdag 31 juli 2013 23:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dat is ook eigenlijk de reden dat ik m snel wil doen, hij rijd al een maand "leeg" en sinds maandag neemt ie mensen mee. Ik ben benieuwd hoe die het hier gaat uithouden. 6 jaar bouwtijd voor 5,5 kilomter, veel vertragingen.
Wat is eigenlijk het voordeel van een Translohr met de wijsheid die we _nu_ hebben....
plus je hebt een iets hogere kans op ontsporing en je bent zo ongeveer verplicht je materieel bij de fabrikant Lohr af te nemen, wat ervoor kan zorgen dat de kosten per voertuig hoger worden.quote:Op woensdag 31 juli 2013 23:19 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
T.o.v. een tram: goedkopere infrastructuur echter wel duurder dan infra voor bussen omdat je constant over hetzelfde spoor rijdt wat slecht is voor gelijkmatige slijtage van de verharding.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |