abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:49:42 #176
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129528929
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.
Mee eens, maar voor de reizigers is het een slechte oplossing. Het treinaanbod op de HSL is al jaren niet wat het zou moeten zijn, de beloofde goede treinen bleken uiteindelijk niet zo goed te zijn, en de plannen zoals gepresenteerd door NS hebben het over 2022 voordat nieuw materieel instroomt.
quote:
Optie 2 is voor de langere termijn een stuk beter en volgens mij zou wp2000 er wel mogelijkheden voor moeten bieden, want er zijn een aantal treinconcessies uitgegeven met een looptijd van vijftien jaar.
De WP2000 is ook onderhevig aan Europese regelgeving, dat maakt het aanpassen van de wetgeving een stuk lastiger, helaas.

Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd.

Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn.

Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts.
quote:
optie 3 is niet realistisch
Helaas niet :N
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:17:08 #177
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129529988
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:

Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.
Ik bedoel: 200 km/h, voldoet aan TSI's en geschikt voor vier stroomsystemen met verder ETCS aan boord. 200 km/h is rap zat voor deze verbindingen. Het snelheidsverschil tussen 160 en een HST op Amsterdam-Breda zou minder dan 10 minuten zijn. Het leeuwendeel pak je al als je 200 km/h redt. Voor Amsterdam-Brussel is het nog steeds niet meer dan een kwartier tussen een HST en 160 km/h.
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:18:28 #178
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129530030
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel.
pi_129530146
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass?
Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen)..
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:30:06 #180
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129530347
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass?
Ja, inderdaad.

Vroeger was er een "InterRail Select Pass" die geldig was in een paar landen, maar die is afgeschaft voor zover ik kan zien. De "EURail Select Pass" bestaat nog wel, maar daar heb je niets aan (InterRail is voor inwoners van de EU, EURail voor mensen daarbuiten).
quote:
Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen)..
Misschien helpt het om eerst een idee te krijgen van wat je precies wilt gaan doen, daar een reisplan/-schema voor op te stellen, en daar dan de juiste vervoerbewijzen bij te zoeken.

Hou er rekening mee dat je voor een deel van de treinen in Scandinavië moet reserveren, de kosten hiervoor zijn niet inbegrepen bij een InterRail-pas. Het kan zijn dat een InterRail-pas voor jou de meest geschikte optie is (bijvoorbeeld als je veel ad-hoc wilt rondreizen), maar het kan ook best zijn dat losse treintickets goedkoper of interessanter zijn.

Een website die je op weg kan helpen is RailDude, hier staat veel informatie over het reizen met de trein in vrijwel alle Europese landen. Ook vind je hier dienstregelingen, informatie over eventuele toeslagen of reserveringen, populaire verbindingen, enzovoorts.
pi_129530480
Ik heb een aantal jaar geleden in Oost-Europa geinterraild, maar toen zat ik zo'n beetje elke dag in de trein. Ik wilde het nu íets rustiger aan doen. De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde :P ). Met de trein zou ik ongeveer hetzelfde willen doen.

Bedankt iig voor die site, daar ga ik eens op kijken!
  woensdag 31 juli 2013 @ 00:56:42 #182
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129531009
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:35 schreef Irritatie100 het volgende:
De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde :P ). Met de trein zou ik ongeveer hetzelfde willen doen.
Als het je alleen om die specifieke steden gaat adviseer ik je om een reisplan op te stellen en vooral eens rond te gaan kijken. Het kan best zo zijn dat InterRail helemaal niet bij je reiswensen aansluit.

Bijvoorbeeld, het volgende reisplan (oktober):
• Bad Bentheim -> Stockholm boek je als Schweden-Spezial (ik vind prijzen vanaf ¤ 63 op bahn.de)
• Stockholm -> Oslo (bij SJ.se vanaf ¤ 23)
• Oslo naar Göteborg (NSB.no, vanaf ¤ 31,60)
• Göteborg -> Kopenhagen (SJ.se, vanaf ¤ 22,50)
• Kopenhagen -> Bad Bentheim (Europa Spezial Dänemark, vanaf ¤ 43,- op bahn.de).

Alles bij elkaar kom ik dan uit op een totaalprijs van ¤ 194,10. De genoemde verbinding zijn allemaal enkele reizen, maar je hebt wel te maken met treinbinding en specifieke tijdstippen, de prijs kan flink oplopen bij treinen later (of vroeger) op de dag.

Een InterRail Global Pass heb je vanaf 181 euro, daarmee kun je binnen 10 kalenderdagen 5 dagen rondreizen. Er zijn passen te koop met een langere geldigheid, maar die zijn ook meteen een stuk duurder. :)
pi_129531401
Dank voor de hulp tot nu toe!

Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uit :P Hoewel het elkaar allemaal niet veel ontloopt en dan heb ik qua treinopties alleen gekeken naar vlucht naar Stockholm en een One Country Pass voor Zweden.

Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was :z

[ Bericht 1% gewijzigd door Irritatie100 op 31-07-2013 01:25:10 ]
pi_129531740
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:18 schreef James1988 het volgende:
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel.
Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...
helaas
pi_129533175
Is de mogelijkheid tot verplichte overname door een volgende concessiehouder al bedacht? Zo kun je wel grote investeringen doen, als je weet dat deze ook nog 15 jaar in de volgende concessie worden afgeschreven.

Gebeurt momenteel met 142 (gele) bussen in Utrecht uit 2009. Bij aanschaf was al bepaald dat de volgende concessiehouder deze leasebussen over zou nemen. En zo geschiedt ook eind december, als Qbuzz ze overneemt van Connexxion (ze zijn overigens eigendom van ING die ze verleast).
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:16:20 #186
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129534572
quote:
6s.gif Op woensdag 31 juli 2013 01:11 schreef Irritatie100 het volgende:
Dank voor de hulp tot nu toe!
Graag gedaan!
quote:
Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uit :P Hoewel het elkaar allemaal niet veel ontloopt en dan heb ik qua treinopties alleen gekeken naar vlucht naar Stockholm en een One Country Pass voor Zweden.
Ik ben vorig jaar met de auto naar Zweden gegaan, ik vond het een erg leuke rit om te doen (de twee groten bruggen in Denemarken en Denemarken-Zweden vond ik erg indrukwekkend), maar ook wel slopend. Heb je ook rekening gehouden met tolwegen en -bruggen? :)
quote:
Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was :z
Ik ben uitgegaan van oktober omdat dat nog ver weg is en je dan vaak vroegboekkortingen krijgt, zonder rekening te houden met je agenda :) In augustus zal het waarschijnlijk wel duurder zijn, maar weet ik niet hoeveel.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 01:28 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet...
helaas
Ik moet het nog zien. Een trein volgens een RailJet-achtig principe (loc, rijtuigen, stuurstandrijtuig) zou wel eens populair kunnen worden bij leasemaatschappijen.
pi_129534920
Zou iemand mij kunnen helpen in de zoektocht naar de prijs van een bepaalde reis in Frankrijk?

Ik moet van La Réole naar Bordeaux St.Jean. Tijden etc kan ik allemaal vinden, maar op de pagina met de prijs zegt 'ie telkens dat de stations niet bestaan.

Dit is de link: http://www.ter-sncf.com/R(...)et_prix/Default.aspx

Hij geeft ook als tip dat je een deel van de naam kunt invullen, maar dan krijg ik of de melding dat er meer dan 30 resultaten zijn en hij het niet wilt weergeven, of dat hij de namen dus niet herkent.

Ik kan eigenlijk totaal geen Frans, dus misschien zie ik wel iets helemaal over het hoofd.
Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen?

Bvd :*
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:39:08 #188
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129534986
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:35 schreef EddyAlbena het volgende:
La Réole
Ik kijk wel even, momentje...
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:46:28 #189
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129535134
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:35 schreef EddyAlbena het volgende:
Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen?
Ligt niet aan jou, de site is ruk met het invoeren van stationsnamen, uiteindelijk heb ik het kunnen doen met het invullen van REO en BOR

11,20 euro :)

pi_129535207
Ah top! Dank man _O_
  woensdag 31 juli 2013 @ 09:51:14 #191
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129535256
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:
Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd.

Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn.

Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts.
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
pi_129535457
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:04:37 #193
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129535581
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:59 schreef _serial_ het volgende:

[..]

HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje
HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:13:26 #194
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129535775
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 09:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! :)
Wel eerst SingleCiCo werkend krijgen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:13:52 #195
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129535787
Tickets binnen voor Kopenhagen - Ornskoldsvik :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:15:20 #196
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129535825
Echt serieus _O- _O- Sinds 18 Jul is er een probleem met de perronborden van lijn RER D op het druktste station van de lijn: Chatelet les Halles; de datum waarop de treinborden weer gaan werken is ...25 augtustus

Tot dan is het advies: Even je kop op het volgende station uit de trein steken (Gare du Nord - Gare de Lyon) Om te kijken wat het eindpunt is... :')

Bron

Edit: Mooi moment om de missicodes voorop de trein uit je hoofd te leren _O_

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:23:32 #197
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129536063
Kijk, NS, mocht iemand over klantvriendelijkheid beginnen: Wijs naar Frankrijk ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129536441
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of.
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:41:30 #199
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129536584
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
Mits SingleCiCo, heb ik er niet zo veel moeite mee. Los van natuurlijk de privacybezwaren die sowieso van de hele OVC een duivelse uitvinding maken, maar dat is een verloren strijd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 31 juli 2013 @ 10:41:58 #200
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129536596
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 10:36 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? :')
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')