Als de nood aan de man komt kun je het tussen Leeuwarden en Meppel en tussen Groningen en Zwolle laten rijden om materieel vrij te spelen voor elders in het land.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
DM'90 kan je niet met goed fatsoen gebruiken. Dat spul is veel te traag om bij krappere rijtijden te gebruiken. Dan kan je net zo goed met VIRM de stopdienst gaan doen.
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruiktquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
DDM-1 is niet echt meer inzetbaar te noemen. Moet zeer groot onderhoud ondergaan wil het nog fatsoenlijk de baan op kunnen
ik had het niet over de banken, maar met name over de vloer, zoals je zelf al opmerkte.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we welquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
Die kunnen we recyclen bedoel je? Misschien valt er ook nog wel wat uit de V250 te slopen mochten we ze niet kunnen retourneren. Qua comfort zou het niet misstaan in een Sprinterquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt
Als je ruzie met de HC's wilt.. Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
ÖBB-rijtuigen?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel
De V'tjes zullen nog wel enige tijd in dienst blijven vrees ik, tenzij ze DDZ planmatig op de sprintertrajecten in willen blijven zetten, dat zou aardig wat op kunnen vangen lijkt me. Dat laatste is echter misschien wel de enige mogelijkheid.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat:
1. Al het ICR gaat naar de HSL.
2. Plan V moet meer en meer aan de kant.
3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten.
Wat is het alternatief? Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
Maar serieus? Nog meer ICRm naar de HSL, zodat het helemaal naar de verdoemenis kan worden gereden? Het spul dat er nu rijdt valt al van ellende uit elkaar
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren? ICRm op de HSL kan onmogelijk een langetermijnoplossing zijn. Het spul is niet ontworpen voor de diensten die het nu doet, dat is zo te merken.quote:
Dat verbaast me niks, met al die ellende die het iedere dag te verduren krijtg.quote:Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja..
Heb je een beter alternatief?quote:
Klopt, maar door wat verschuivingen kun je dan wat sprinterdiensten anders in gaan vullenquote:Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn.
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren?
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden.
Aanbestedingsplicht, misschien?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:15 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren.
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.quote:
Ik denk niet dat dat kan, i.v.m. de omvang van de order, de verwachte levensduur, enz.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:16 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen.
Mja, dat dan weer wel.quote:Maar ik doelde meer op het feit dat NS met 'unieke' treinen rijdt, dus niet de standaard GTW'tjes etc. De V250 moest ook een unieke trein zijn voor NL-BE.
Dat spel zit vol met gebreken en bugs. Niet teveel aandacht aan besteden en gewoon een ander scenario kiezen. Steam doet toch bijna geen fluit voor je als koperquote:Op dinsdag 30 juli 2013 22:09 schreef AverageJoe het volgende:
Meer mensen die Train Simulator 2013 spelen en problemen ondervinden met de Hamburg - Hannover route? De support van Railsimulator stelt niet veel voor en een refund is praktisch onmogelijk bij Steam.
Het gaat om de free roam in de route. Bij het plaatsen van treinen crashed de game direct.
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren.. NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt. Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:19 schreef James1988 het volgende:
Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat NS helemaal niet van plan is om een langetermijnoplossing te bieden, omdat er te weinig zekerheid is. Met het voorgestelde vierde spoorwegpakket staat het hele idee van "onderhandse gunning" ter discussie, en heeft NS allesbehalve zekerheid over de periode na 2015 - 2025.
De overheid opereert sowieso heel raar, want ze zijn tegelijkertijd opdrachtgever en eigenaar van NS. Besluiten nemen ten nadele van NS raakt NS, en dus de eigen portemonnee (of nouja, die van Financiën).quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren..
Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan.quote:NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt.
Ook marktpartijen zullen niet staan te springen om met een in theorie Europawijd inzetbaar treinstel te moeten afkomen, vanwege dezelfde bezwaren. Als de overheid dat wil zal ze zelf het rollend materieel moeten aankopen en leasen aan de exploitanten.quote:Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie.
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:quote:Aan de andere kant vind ik het ook raar dat zo'n plan gebaseerd op een neo-liberaal dogma hier roet in het eten loopt te strooien.
Oepsquote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
ombouw van de RER B rijtuigen, na de renovatie bij terugkomst bleek er in de eerste 13 van de 15 afgeleverde treinen asbestmateraal gevonden te zijn
Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 23:34 schreef James1988 het volgende:
Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen:
- Doen wat ze nu al doen: de status quo handhaven en niet meer doen dan wat politiek aanvaardbaar is
- Europa negeren en NS nu al zekerheid geven over de periode na 2025 (bijvoorbeeld door de WP2000 te wijzigen om langere concessies mogelijk te maken, en NS daarna een concessie te gunnen voor alle IC's 2015 - 2035)
- Vooruitlopen op de EU-voorstellen en nu al beginnen met een heraanbesteding.
Het lijkt erop dat NS (en de overheid?) kiest voor optie 1, omdat toch niemand de ballen heeft om NS echt aan z'n afspraken te houden (zie het voorgestelde 'palet aan reismogelijkheden'). Optie 2 is voor NS en de reiziger gunstig, maar gaat mogelijk in tegen Europese afspraken en richtlijnen.
Optie 3 is op dit moment waarschijnlijk voorbarig, omdat het vierde spoorwegpakket nog niet is aangenomen. De overheid zal hier niet vrijwillig voor kiezen zolang ze nog eigenaar zijn van NS, omdat ze hiermee ook hun eigen belangen schaden.
[offtopic]Deze post is weer eens langer geworden dan mijn bedoeling was[/offtopic]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |