abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 juli 2013 @ 12:08:34 #1
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_129464722
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  maandag 29 juli 2013 @ 12:09:00 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_129464741
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 12:05 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Oh dus omdat zijn nickname rood is mag hij wel zijn urine over alles wat NS is heen laten vloeien en zijn kwijldruppels over Manu Lageirse maar omdat mijn letters géén kleurtje hebben mag ik daar niets van vinden? Heel typerend :D
Heeft geen kont met kleurtjes te maken, maar meer met de toonzetting van je posts. En als ik zo lees ben je gewoon uit op geouwehoer, en daar steek ik een stokkie voor..

Je post normaal mee, en discussieëert op een normale toon, of je gaat maar lekker effe hoepelen. Jij mag kiezen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_129464785


Pamban Bridge, India
pi_129464860


er is een nummertje overgeslagen :+
  maandag 29 juli 2013 @ 12:15:01 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_129464959
fixed ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 juli 2013 @ 12:17:21 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129465052
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 12:10 schreef Ireyon het volgende:
[ afbeelding ]

Pamban Bridge, India
fraai bruggetje is dat :Y
Altijd onderweg naar het avontuur
  Forum Admin maandag 29 juli 2013 @ 12:49:13 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_129466149
Hou eens op met die vijandigheid man, verpest het leesplezier behoorlijk. }:|

Tevens las ik dat d-gtw's problemen hadden met detectie? Ik zie ze regelmatig hier in Velp richting Zutphen rijden. Net ook nog een dm90 gespot hier. E-gtw heb ik nog nooit gezien.. Dus volgens mij knallen ze soms wel over het hrn
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 29 juli 2013 @ 12:51:09 #8
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129466192
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Hou eens op met die vijandigheid man, verpest het leesplezier behoorlijk. }:|

Tevens las ik dat d-gtw's problemen hadden met detectie? Ik zie ze regelmatig hier in Velp richting Zutphen rijden. Net ook nog een dm90 gespot hier. E-gtw heb ik nog nooit gezien.. Dus volgens mij knallen ze soms wel over het hrn
Solo of gecombineerd?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129466212
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Hou eens op met die vijandigheid man, verpest het leesplezier behoorlijk. }:|

Tevens las ik dat d-gtw's problemen hadden met detectie? Ik zie ze regelmatig hier in Velp richting Zutphen rijden. Net ook nog een dm90 gespot hier. E-gtw heb ik nog nooit gezien.. Dus volgens mij knallen ze soms wel over het hrn
Ik betwijfel of et echt aan de GTW ligt. Het is dan wel licht spul, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Ik hoorde laatst dat men het had over detectieproblemen op NS sporen Erg knap wel :')
Volgens mij wordt er gewoon af en toe bewust een beetje moeilijk gedaan.
  maandag 29 juli 2013 @ 12:52:20 #10
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129466225
quote:
toet toet
boing boing
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129466541
Van 't weekend reden 2 D-GTW 2/6 (gecombineerd) over Maastricht-Heerlen als sneltrein. (Overigens was het aantal assen van de trein groter dan het aantal reizigers in de treinstellen)

2 treinstellen voor over het HRM zouden dan voldoende moeten zijn toch?
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_129466727
Zoekt er nog een IT'er of iemand die een klein beetje verstand van computers heeft een baan? Volgens mij kunnen ze bij het ministerie van Infrascrtuctuur en Transprort wel iemand gebruiken.
Even gebeld hoe het met mijn aanvraag voor machinistenvergunning staat, en ik krijg te horen dat ze een kapotte scanner hebben (al bijna een week!!). Met andere woorden, ze kunnen mijn aanvraagdocument met pasfoto niet inscannen. Geweldig dit. Wat een feest bij de overheid....
pi_129466793
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:09 schreef Monopoly het volgende:
Zoekt er nog een IT'er of iemand die een klein beetje verstand van computers heeft een baan? Volgens mij kunnen ze bij het ministerie van Infrascrtuctuur en Transprort wel iemand gebruiken.
Even gebeld hoe het met mijn aanvraag voor machinistenvergunning staat, en ik krijg te horen dat ze een kapotte scanner hebben (al bijna een week!!). Met andere woorden, ze kunnen mijn aanvraagdocument met pasfoto niet inscannen. Geweldig dit. Wat een feest bij de overheid....
Denk niet dat het zo'n simpele consumentenscanner is :P Anders hadden ze die wel vervangen.

quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 12:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

boing boing
Peppie en Kokkie
pi_129466800
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:09 schreef Monopoly het volgende:
Zoekt er nog een IT'er of iemand die een klein beetje verstand van computers heeft een baan? Volgens mij kunnen ze bij het ministerie van Infrascrtuctuur en Transprort wel iemand gebruiken.
Even gebeld hoe het met mijn aanvraag voor machinistenvergunning staat, en ik krijg te horen dat ze een kapotte scanner hebben (al bijna een week!!). Met andere woorden, ze kunnen mijn aanvraagdocument met pasfoto niet inscannen. Geweldig dit. Wat een feest bij de overheid....
Joh ik kom zojuist uit een bespreking over een in te richten webserver. Aanschaf van hardware zou ca. 3 maanden gaan duren. En dat is nieteens overheid. Dus geef het nog even!
pi_129466836
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:12 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Denk niet dat het zo'n simpele consumentenscanner is :P Anders hadden ze die wel vervangen.
Met de overheid weet je het maar nooit :P
Maar zonder gekheid. Problemen met apparatuur etc kan, dat gebeurd overal wel, maar een week problemen is wel erg extreem. Vooral als je je bedenkt dat die afdeling die zich bezig houdt met vergunningen - dus afhankelijk is van zo'n apparaat - is het wel heel vreemd.
pi_129466859
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:12 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Joh ik kom zojuist uit een bespreking over een in te richten webserver. Aanschaf van hardware zou ca. 3 maanden gaan duren. En dat is nieteens overheid. Dus geef het nog even!
wouw :P Dat is wel erg lang :P
Ik wacht het ook wel af, maar ik wil graag beginnen met werken. Een beetje vakantie is leuk, ik lig elke dag lekker te dobberen in het zwembadje in de tuin met een pilsje, maar werken is ook wel fijn :')
pi_129466862
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:13 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Met de overheid weet je het maar nooit :P
Maar zonder gekheid. Problemen met apparatuur etc kan, dat gebeurd overal wel, maar een week problemen is wel erg extreem. Vooral als je je bedenkt dat die afdeling die zich bezig houdt met vergunningen - dus afhankelijk is van zo'n apparaat - is het wel heel vreemd.
Daar heb je gelijk in. Bovendien hebben ze dan gewoon een servicecontract (SLA).
  maandag 29 juli 2013 @ 13:36:52 #18
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_129467495
Foute nummer was mijn schuld! Wist niet dat het automatisch ging ;)

Over mijn treinvraag. Iemand verstand van de Italiaanse spoorwegen? In hoeverre is de dienstregeling betrouwbaar? Ik heb een vlucht in Rome en als er geannuleerd word dan ben ik wel flink de lul :(
pi_129467499
- en dan moet je dus niet gewoon doorgaan; verdere discussie mag zónder geflame richting je users en onderbouwd, in: PTA / PTA FAQ & Feedback -

[ Bericht 45% gewijzigd door Sounddragon op 29-07-2013 15:52:25 ]
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_129467665
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:36 schreef de__vakantieman het volgende:
Foute nummer was mijn schuld! Wist niet dat het automatisch ging ;)

Over mijn treinvraag. Iemand verstand van de Italiaanse spoorwegen? In hoeverre is de dienstregeling betrouwbaar? Ik heb een vlucht in Rome en als er geannuleerd word dan ben ik wel flink de lul :(
Hier al geprobeerd? http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/en
dag
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 juli 2013 @ 13:50:41 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129468048
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:03 schreef _JdM_ het volgende:
Van 't weekend reden 2 D-GTW 2/6 (gecombineerd) over Maastricht-Heerlen als sneltrein. (Overigens was het aantal assen van de trein groter dan het aantal reizigers in de treinstellen)

2 treinstellen voor over het HRM zouden dan voldoende moeten zijn toch?
denk dat een solo stelletje ook wel kan, maar volgens mij heeft het niet echt prioriteit om dat geregeld te krijgen. Op stukken als Arnhem - Elst en Arnhem - Zevenaar wordt het gedoogd omdat daar voldoende ander materieel overheen dendert, waardoor detectie geen probleem is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 juli 2013 @ 13:51:58 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129468087
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:36 schreef de__vakantieman het volgende:
Foute nummer was mijn schuld! Wist niet dat het automatisch ging ;)

Over mijn treinvraag. Iemand verstand van de Italiaanse spoorwegen? In hoeverre is de dienstregeling betrouwbaar? Ik heb een vlucht in Rome en als er geannuleerd word dan ben ik wel flink de lul :(
volgens mij is het in Italië behoorlijk betrouwbaar, al zou ik nooit op erg krappe overstappen gaan gokken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129468576
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:15 schreef Monopoly het volgende:

[..]

wouw :P Dat is wel erg lang :P
Ik wacht het ook wel af, maar ik wil graag beginnen met werken. Een beetje vakantie is leuk, ik lig elke dag lekker te dobberen in het zwembadje in de tuin met een pilsje, maar werken is ook wel fijn :')
Doe niet zo lastig, mensen die wíllen werken pfft dat je daar niet op afgekeurd bent!

[ :P ]
pi_129468915
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 13:36 schreef de__vakantieman het volgende:
Foute nummer was mijn schuld! Wist niet dat het automatisch ging ;)

Over mijn treinvraag. Iemand verstand van de Italiaanse spoorwegen? In hoeverre is de dienstregeling betrouwbaar? Ik heb een vlucht in Rome en als er geannuleerd word dan ben ik wel flink de lul :(
In mijn ervaring; niet. Moest van Florence naar Zürich, overstap in Milaan van 30 minuten. Trein had precies 30 minuten vertraging en aansluiting die nota bene cross-platform vertrok reed voor de neus van een tiental reizigers weg. Eerstvolgende trein was 2 uur wachten.
  maandag 29 juli 2013 @ 14:25:00 #25
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129469312
Er schijnen in oktober werkzaamheden te zijn die impact hebben op het tgv en eurostar verkeer naar en van Lille. Ik wil graag weten of Thalys ook geimpacteerd gaat worden. Weet iemand waar ik mij kan inlichten op het web?
pi_129469360
Staat dat niet op de website van de RRF? Of de DB planner?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Forum Admin maandag 29 juli 2013 @ 14:56:27 #27
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_129470234
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2013 12:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Solo of gecombineerd?
Solo, al dan niet 1 of 2 stellen gecombineerd maar nooit op sleeptouw. Lintjes heb ik hier wel op sleeptouw voorbij zien komen. Die DM90' van vanochtend reed ook alleen.

quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2013 12:51 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik betwijfel of et echt aan de GTW ligt. Het is dan wel licht spul, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Ik hoorde laatst dat men het had over detectieproblemen op NS sporen Erg knap wel :')
Volgens mij wordt er gewoon af en toe bewust een beetje moeilijk gedaan.
Natuurlijk.. het is makkelijk om het daarop te gooien om je concurrent een beetje te stangen. Lijkt me inderdaad gewoon onzin. Die dingen rijden inderdaad ook tussen Arnhem en Elst en daar zijn ook zelden problemen. Nu rijd er hier ook minimaal 1 trein per 12 minuten voorbij (elke kant op) dus misschien dat ze hier ook op eigen kracht doorheen kunnen kachelen. Ik meen dat er vroeger ook detectieproblemen waren met DM90's en da's ook opgelost..

..en tussen Zutphen en Apeldoorn rijden ze ook, in een veel lagere frequentie. M'goed da's denk ik een verhaal aprt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_129472458
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2013 14:05 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Doe niet zo lastig, mensen die wíllen werken pfft dat je daar niet op afgekeurd bent!

[ :P ]
:D Ze hadden me per direct moeten afkeuren ja. :D
quote:
7s.gif Op maandag 29 juli 2013 14:56 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Solo, al dan niet 1 of 2 stellen gecombineerd maar nooit op sleeptouw. Lintjes heb ik hier wel op sleeptouw voorbij zien komen. Die DM90' van vanochtend reed ook alleen.

[..]

Natuurlijk.. het is makkelijk om het daarop te gooien om je concurrent een beetje te stangen. Lijkt me inderdaad gewoon onzin. Die dingen rijden inderdaad ook tussen Arnhem en Elst en daar zijn ook zelden problemen. Nu rijd er hier ook minimaal 1 trein per 12 minuten voorbij (elke kant op) dus misschien dat ze hier ook op eigen kracht doorheen kunnen kachelen. Ik meen dat er vroeger ook detectieproblemen waren met DM90's en da's ook opgelost..

..en tussen Zutphen en Apeldoorn rijden ze ook, in een veel lagere frequentie. M'goed da's denk ik een verhaal aprt.
Vanuit Groningen moeten er wel eens treinen naar Zutphen (na een zelfdoding bijvoorbeeeld). Ik weet wel dat ze dan met 3 stellen aan elkaar rijden, met het 'vieze' stel in het midden.
Weet niet of ze dat doen vanwege detectieproblemen (die er waarschijnlijk helemaal niet zijn), of omdat het dan minder zichtbaar is voor mensen op de perrons.
Zal wel eens vragen als ik er weer ben :)
  maandag 29 juli 2013 @ 16:10:22 #29
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_129472557
quote:
7s.gif Op maandag 29 juli 2013 14:56 schreef Straatcommando. het volgende:
..en tussen Zutphen en Apeldoorn rijden ze ook, in een veel lagere frequentie. M'goed da's denk ik een verhaal aprt.
Niet echt een verhaal apart maar hetzelfde verhaal als op de meeste andere lijnen zonder bovenleiding: daar hebben ze een ander systeem voor treindetectie.

Die detectieproblemen spelen alleen op geëlektrificeerde lijnen, waar een spoorstroomloop wordt gebruikt, dat systeem schijnt soms moeite te kunnen hebben met treinen die geen deel uitmaken van de stroomkring.
  Forum Admin maandag 29 juli 2013 @ 16:30:08 #30
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_129473156
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 16:10 schreef ReisT het volgende:

[..]

Niet echt een verhaal apart maar hetzelfde verhaal als op de meeste andere lijnen zonder bovenleiding: daar hebben ze een ander systeem voor treindetectie.

Die detectieproblemen spelen alleen op geëlektrificeerde lijnen, waar een spoorstroomloop wordt gebruikt, dat systeem schijnt soms moeite te kunnen hebben met treinen die geen deel uitmaken van de stroomkring.
Klopt, was even vergeten dat dat geen geëlektrificeerde lijn was. :@
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 juli 2013 @ 16:30:08 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129473157
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2013 16:07 schreef Monopoly het volgende:
Vanuit Groningen moeten er wel eens treinen naar Zutphen (na een zelfdoding bijvoorbeeeld). Ik weet wel dat ze dan met 3 stellen aan elkaar rijden, met het 'vieze' stel in het midden.
Weet niet of ze dat doen vanwege detectieproblemen (die er waarschijnlijk helemaal niet zijn), of omdat het dan minder zichtbaar is voor mensen op de perrons.
Zal wel eens vragen als ik er weer ben :)
het gaat bij mijn weten om mogelijke detectieproblemen. Zoiets zou onderzocht moeten worden, maar de vervoerders hebben hier voorlopig geen behoefte aan zo lijkt het, waardoor er minimaal met dubbele stellen gereden moet worden als de D-GTW over het hoofdrailnet rijdt.

Zoiets gold eerst ook voor de DM'90, maar enkele jaren geleden zijn er proeven bij Maarn geweest die uitwezen dat er niets misgaat met de detectie als er een solo stelletje over het spoor kart.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Forum Admin maandag 29 juli 2013 @ 16:30:43 #32
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_129473183
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2013 16:07 schreef Monopoly het volgende:

[..]

:D Ze hadden me per direct moeten afkeuren ja. :D

[..]

Vanuit Groningen moeten er wel eens treinen naar Zutphen (na een zelfdoding bijvoorbeeeld). Ik weet wel dat ze dan met 3 stellen aan elkaar rijden, met het 'vieze' stel in het midden.
Weet niet of ze dat doen vanwege detectieproblemen (die er waarschijnlijk helemaal niet zijn), of omdat het dan minder zichtbaar is voor mensen op de perrons.
Zal wel eens vragen als ik er weer ben :)
Wel een aannemelijk verhaal, maar de brandweer spuit toch .. de resten er ook grotendeels af? Luguber, maar toch..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 29 juli 2013 @ 16:42:36 #33
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129473597
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 16:10 schreef ReisT het volgende:

[..]

Niet echt een verhaal apart maar hetzelfde verhaal als op de meeste andere lijnen zonder bovenleiding: daar hebben ze een ander systeem voor treindetectie.

Die detectieproblemen spelen alleen op geëlektrificeerde lijnen, waar een spoorstroomloop wordt gebruikt, dat systeem schijnt soms moeite te kunnen hebben met treinen die geen deel uitmaken van de stroomkring.
Er zijn ook diesellijnen met spoorstroomloop, zoals Leeuwarden - Groningen. Daar wordt dan apart pedalen gebruikt voor de overwegen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129474028
quote:
7s.gif Op maandag 29 juli 2013 16:30 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Wel een aannemelijk verhaal, maar de brandweer spuit toch .. de resten er ook grotendeels af? Luguber, maar toch..
De onderkant moet ook schoon.
  Forum Admin maandag 29 juli 2013 @ 16:54:48 #35
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_129474044
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2013 16:54 schreef Hoog_groen het volgende:

[..]

De onderkant moet ook schoon.
Dat snap ik, maar dan hoef je niet per definitie het stel in het midden te hebben, toch.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_129474433
quote:
7s.gif Op maandag 29 juli 2013 16:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar dan hoef je niet per definitie het stel in het midden te hebben, toch.
Geen idee eigenlijk.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 juli 2013 @ 17:11:03 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129474624
is volgens mij omdat er onderweg kopgemaakt moet worden. Is dat niet het geval dan rijdt het aanrijdingsstel achteraan mee
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 29 juli 2013 @ 18:01:08 #38
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129476064
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 29 juli 2013 @ 18:17:04 #39
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129476539
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 29 juli 2013 @ 18:21:15 #40
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129476680
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2013 18:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nep, maar wel bijzonder smakeloos.
Vond de NS dus ook:

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-wekt-woede-NS.dhtml
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 29 juli 2013 @ 18:40:24 #41
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129477285
Het ging zondag weer lekker met de ICE's uit Keulen naar Brussel: Er is geen één trein geweest die volgens dienstregeling gereden had of zelfs minder dan 30 minuten vertraging had. Er zijn zelfs 2 ritten opgeheven omdat er gereden werd met een ICE die België niet in mocht :')
Dat is dan keren op Aachen Hbf.
  maandag 29 juli 2013 @ 18:50:26 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129477596
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 18:40 schreef greavy het volgende:
Het ging zondag weer lekker met de ICE's uit Keulen naar Brussel: Er is geen één trein geweest die volgens dienstregeling gereden had of zelfs minder dan 30 minuten vertraging had. Er zijn zelfs 2 ritten opgeheven omdat er gereden werd met een ICE die België niet in mocht :')
Dat is dan keren op Aachen Hbf.
Er zijn niet echt veel ICE 3M-stellen die óók België-geschikt zijn (want geen ETCS), en als er in de Duitse binnenlandse dienst een ICE 3 stukgaat dan heeft DB er een handje van om wat materieel aan de internationale dienst te onttrekken om dat tekort op te vangen.

De ICE 3 mag weliswaar mooi zijn, een betrouwbare trein is het niet. En DB is op zulke momenten niet echt klantvriendelijk voor haar internationale reizigers, zie bijvoorbeeld deze blogpost.
  maandag 29 juli 2013 @ 19:11:40 #43
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129478271
Solo klassiek motorstel tussen Aken en Luik had het toen met een uitgevallen ICE wel erg druk naar Luik, zag ik toen op Aken ja. Dat was driedubbel sardientjes in een blik. :{ En nog vele achterblijvers in Aken.
Omroep ook doodleuk in 3 talen (Duits, Frans, Engels):
"Damen und Herren, die ICE nach Lüttich und Bruxelles von 12:21 fahrt heute nicht zwischen Aachen Hauptbahnhof en Bruxelles Midi. Ein Ersatszug steht für Sie am Gleis 8, mit ein Planmaßige abfahrt von 12:35. Reisenden richtung Leuven und Bruxelles haben Umsteigmöglichkeiten am Intercity-verkehr am bahnhof Lüttich."

Om 12:33 werd maar omgeroepen:
"Damen und Herren, die Ersatszug nach Lüttich von 12:35 hat keine platz mehr vor reisenden. Ihr nachste Zug richtung Lüttich und Bruxelles fahrt um 14:21 von Gleis 9, und hat ein verspätung von circa 50 Minuten."
:r
Ze hebben tenminste niet weer het boemeltje omgeroepen :')
  maandag 29 juli 2013 @ 19:15:29 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129478395
Welja joh, hou de Fyra van 19:09 10 minuten vast in Rotterdam omdat een vertraagd stokbrood zo nodig voorlangs moet :r
  maandag 29 juli 2013 @ 19:23:04 #45
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_129478640
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2013 16:07 schreef Monopoly het volgende:

[..]

:D Ze hadden me per direct moeten afkeuren ja. :D

[..]

Vanuit Groningen moeten er wel eens treinen naar Zutphen (na een zelfdoding bijvoorbeeeld). Ik weet wel dat ze dan met 3 stellen aan elkaar rijden, met het 'vieze' stel in het midden.
Weet niet of ze dat doen vanwege detectieproblemen (die er waarschijnlijk helemaal niet zijn), of omdat het dan minder zichtbaar is voor mensen op de perrons.
Zal wel eens vragen als ik er weer ben :)
Wie rijden er dan eigenlijk met die treinen? Arriva-machinisten?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  maandag 29 juli 2013 @ 19:28:49 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129478842

NMBS 598 - Aachen Hbf
NMBS rijdt nog steeds trouw een twee-uursdienst tussen Liège-Guillemins en Aachen Hbf. Op deze dienst rijden alleen rode klassiekjes, maar met enige regelmaat is het een ex-Sabena treinstel, zoals vandaag ook het geval was.
Hier arriveert den 598 als L-trein te Aachen Hbf, en zal na een kering van 11 minuten weer terugkeren naar Liège-Guillemins.
  maandag 29 juli 2013 @ 19:33:58 #47
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129479039
zojuist Train Simulator gespeeld. Na ongeveer een minuut was ik er klaar mee :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 29 juli 2013 @ 19:34:45 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129479077
De Fyra van 19:09 is opgeheven, deurprobleem. De IC van 19:18 reed met 4 afgesloten bakken :')

Gaat lekker :Y
  maandag 29 juli 2013 @ 19:38:18 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129479209
De gemeente Soest gaat nu naar de minister toe, omdat NSR met "oud" materieel op het lijntje rijdt (Utrecht - Baarn), waardoor niet voldaan wordt aan "milieuvergunningen" en dergelijke qua geluidsoverlast (voornamelijk bij het remmen) _O- _O- _O-
NSR is echter niet van plan op korte termijn ander materieel in te zetten.
Edit: Per Wijzigingsblad September is er SGMm gepland, maar dat zal de gemeente Soest ook wel weer niet goed vinden, ofzo ...

[ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 29-07-2013 19:44:54 ]
pi_129479791
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 19:38 schreef greavy het volgende:
maar dat zal de gemeente Soest ook wel weer niet goed vinden, ofzo ...
Doet mij denken aan de gemeente Olst, die klaagde toen ook over mat'64 :'). Ik zou het nu juist zien als historisch materieel, tevens ben je in de winter verzekerd van een goede dienstregeling :P.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')