Duvel | donderdag 6 juni 2013 @ 22:39 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. update: Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Duvel | donderdag 6 juni 2013 @ 22:39 |
Zie TT. | |
Duvel | donderdag 6 juni 2013 @ 22:41 |
En nu gaan we het weer over leuke dingen hebben. Zoals dit: http://werkgroep1501.nl/info-056.pdf Een prachtig verslag van de reis van de 1315 naar en door Duitsland! | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 22:42 |
In het Fyra-dossier moet echt de onderste steen boven, ook als AnsaldoBreda een toezichthouder zou hebben beinvloed. Het gaat niet om die meneer, maar om de praktijken van AB. ![]() Iemdend die er veel sjoege van heeft, vertelde mij vandaag desgevraagd dat het een goedgelukte publiciteitsstunt was, zonder concrete haalbaarheid. MVBOV is overigens fel tegen zwartrijden. Waarom zeg je steeds u? Ik ben een jij, hoor. ![]() In het beleid van MVBOV wordt getracht, zowel aan grote langetermijnzaken aandacht te besteden als ook aan kleinere dingetjes en incidentjes. Het blijft zoeken naar de ideale mix. | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 22:43 |
Vandaag heeft Arriva een treinstelletje War Child gedoopt http://www.warchild.nl/ni(...)t-de-war-child-trein | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 22:43 |
Eigenlijk hè, Duvel, vind ik het een verdraaid goede TT. * James1988 Fyra-moe is | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 22:45 |
Ow ja, tegen jou wilde ik nog even zeggen dat ik blij ben dat je benadrukt dat de intenties van MVBOV goed zijn. Thanks. | |
thats-me | donderdag 6 juni 2013 @ 22:45 |
![]() http://www.nu.nl/de-jager/ | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 22:46 |
Omdat ik van mezelf weet dat ik dingen onsubtiel of zonder tact kan verwoorden, wat vaak niet mn bedoeling is,dat is mijn handicap; en met mijn ge-U wil ik in ieder geval laten blijken dat ik een zeker vorm van respect heb voor mn discussie partner Fles, je verslag in topic pas 594 graag! | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 22:46 |
Topic #592 wil zijn garp terug ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 22:47 |
Maar goed. Glaasje ranja iemand? ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 22:47 |
Feestje! De LGV Nord bestaat 20 jaar, dat moest gevierd worden.Geen probleem. ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 6 juni 2013 @ 22:48 |
Dat respect is wederzijds, hoor. Zo. Nu scheldcolumn schrijven voor de FP. ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 22:50 |
Wat een helden. Jammer dat wij zo saai zijn in Nederland en dit nooit in grote getallen zullen waarderen. | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 22:50 |
Totaal aan mij voorbijgegaan! ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 6 juni 2013 @ 22:51 |
Driek ik ga er vanuit dat je het met je Hart doet zoals hier geopperd, als dat de motor is, dan kan het niet beter! ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 22:52 |
SNCF doet dat soort acties wel vaker, op Valentijnsdag stonden ze geloof ik rozen e.d. uit te delen. De CEO van SNCF is niet te beroerd om op zulke dagen mee te doen. ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 22:54 |
Puur respect voor zo'n organisatie. Ons aller Bertje zie ik dat niet doen. Ik zie dat Ingrid wat sneller doen ![]() | |
James1988 | donderdag 6 juni 2013 @ 23:06 |
In 2009 heeft SNCF de Franse stemacteur die Homer Simpson inspreekt de omroepberichten laten doen, dit naar aanleiding van een petitie op Facebook ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 23:26 |
![]() | |
Duvel | donderdag 6 juni 2013 @ 23:36 |
Nasynchronisatie zuigt. | |
Peterselieman | donderdag 6 juni 2013 @ 23:46 |
leuk. Eigenlijk zouden ze hier zoiets met Bert en Ernie ofzo moeten doen ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 23:47 |
Veel last gehad van storing bij Gouda? | |
Duvel | donderdag 6 juni 2013 @ 23:55 |
Nou nee! ![]() | |
b2py | donderdag 6 juni 2013 @ 23:59 |
Gelukkig maar, je was zo kortaf in je posts! ![]() | |
Duvel | vrijdag 7 juni 2013 @ 00:02 |
Slaaptekort... | |
bork | vrijdag 7 juni 2013 @ 00:04 |
![]() ![]() | |
Bitlord | vrijdag 7 juni 2013 @ 01:04 |
Ze hebben m vandag in elk geval nog niet uit dienst gehaald:![]() | |
DJJoris | vrijdag 7 juni 2013 @ 02:38 |
Het wordt dus mogelijk een zeer interessante strijd, als men kan bewijzen dat ze inderdaad snelheidslimieten hadden gesteld (bij bepaalde weersomstandigheden) en kunnen laten zien dat die zijn overtreden dan kan het nog interessant worden. We zullen het vast binnenkort wel zien. | |
Bitlord | vrijdag 7 juni 2013 @ 04:31 |
Bron: Webwereld 'OV-chipkaart simpel gehackt met NFC-sticker' Reizigersorganisatie TotalOV en onderzoeksbureau ITDevSolutions hebben een nieuwe, nu nog theoretische manier gevonden om de OV-chipkaart te hacken. Daarvoor is slechts een NFC-sticker in combinatie met een smartphone-app nodig. Hoewel technische details ontbreken, waarschuwen beide bedrijven voor de eenvoud van de nieuwe manier om het saldo en persoonlijke gegevens op de OV-chipkaart te wijzigen. Via een Android-app kunnen goedkoop verkrijgbare NFC-stickers worden ‘opgeladen’ met OV-tegoed. Vervolgens doen deze stickers zich voor als OV-chipkaart en kunnen ze dus als geldig vervoersbewijs fungeren. Niet alleen het OV-saldo op de sticker valt te manipuleren. Ook kunnen persoonlijke gegevens van de 'OV-chipkaart' worden gewijzigd. Op die manier kan er onder valse of gefingeerde naam worden gereisd. ‘Gevolgen niet te overzien’ NFC-stickers worden voor veel andere toepassingen gebruikt en zijn dus legaal verkrijgbaar. Eenmaal voorzien van OV-tegoed kunnen ze bijvoorbeeld op een bestaande OV-chipkaart worden geplakt. De kaartlezer van een vervoersbedrijf valt te misleiden doordat de originele (legale) chip eenvoudig onklaar gemaakt kan worden. Zo kan zelfs een oplettende buschauffeur niets in de gaten hebben bij het gebruik van de sticker. Een doodgewone NFC-sticker, die bij diverse webwinkels te koop is: Via: NFC-zone. De hack is volgens reizigersorganisatie TotalOV en de inmiddels gewaarschuwde OV-chipkaartbeheerder Trans Link Systems (TLS) nog theoretisch. Pas wanneer de bijbehorende applicatie breed beschikbaar komt, zijn de gevolgen volgens TotalOV niet te overzien. “De vorige problemen met de OV-chipkaart stelden niets voor. Wij brengen dit nu naar buiten voordat het te laat is. Deze stickers kun je overal ter wereld kopen, en de komst van de apps houd je niet tegen”, waarschuwt directeur Clemente Valli van TotalOV. Hij zegt over een demonstratievideo te beschikken van de hack. 4 maanden onderzoek De reizigersorganisatie heeft ITDevSolutions ingezet om diepgravend onderzoek te doen. Dat onderzoek heeft volgens Falli 4 maanden tijd gekost. Beide partijen gaan om tafel met beheerder TLS. Dan worden de technische details en het potentiële gevaar van de nieuwe hackmethode uitgelegd. Volgens Valli kan de eenvoudige hackmethode het einde betekenen van de OV-chipkaart. “Ik heb gezien hoe simpel het misbruik is met zo’n sticker en wil het gevaar op deze manier aankaarten, voordat het te laat is. Al ben ik bang dat dit niet gaat lukken, zulke apps moet je verbieden maar dat is in de praktijk onmogelijk.” TLS wacht af Trans Link Systems is woensdag ingelicht over de situatie maar wil eerst de technische details afwachten. “Wij hebben uit dit gesprek begrepen dat deze manier met soortgelijke tools en laptop werkt als in 2011 [lees/schrijf-tools waarmee onbeperkt valt te frauderen - red] maar dat er nu een moderne methode is gevonden: een smartphone in combinatie met NFC-sticker", stelt woordvoerder Anita Hilhorst in een eerste reactie op het nieuws. "Daarbij zou het ook op de nieuwe OV-chipkaarten werken. De app zou volgens TotalOV binnenkort op de markt verschijnen. Wij houden alle ontwikkelingen in de gaten en willen graag op de hoogte gehouden worden” aldus de TLS-woordvoerder. Partijen om tafel ITDevSolutions rondt dit weekend zijn onderzoek naar de hack af. Begin volgende week gaan de drie partijen dan om tafel. De onderzoeksfirma laat Webwereld weten dat zij op verzoek van TotalOV met een technische toelichting op de methode kunnen komen. Eerst moet Trans Link System wel de tijd krijgen om maatregelen te nemen, aldus ITDevSolutions. | |
MTL | vrijdag 7 juni 2013 @ 06:25 |
Zie ook dit artikel bij de buren van Tweakers.net: http://tweakers.net/redac(...)t-weer-gekraakt.html Daarin worden de eerste artikelen die hierover verschenen, eh, enigszins genuanceerd. | |
DriekOplopers | vrijdag 7 juni 2013 @ 07:25 |
@D_D:Zoals ik gisteren al zei: Iemand had mij ingeseind dat het slechts een goed gelukte publiciteitsstunt was. Vandaar dat we het dus niet hadden opgepakt. ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door DriekOplopers op 07-06-2013 07:42:29 ] | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 07:33 |
Enigszinds related aan die SNCF homer simpson stemmetjes, maar niet trein-related: British Telecom (dacht ik) heeft een tijdje Tom Baker de text-to-voicemail stemmetjes laten inspreken. (Tom Baker is een van de bekendste Dr. Who's). Kon je leuk Doctor Who voicemailtjes insturen naar bekenden ![]() | |
WhiteJoker | vrijdag 7 juni 2013 @ 07:50 |
Het zou volgens mij wel kunnen als de sticker ook het signaal van de oorspronkelijke kaart blokkeert. Dan moet de conducteur ook precies de juiste kant controleren. En daarnaast moet je uiteraard de juiste algoritme en beveiliging meesturen/namaken. Het is dus aannemelijk dat het een hoax is, maar het zou niet compleet onmogelijk moeten zijn. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 07:56 |
Zo, vliegveld. Boarden kan pas over n uur. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 08:06 |
Ja dus, en als je dat dan weet? waarom kan er dan geen direct berichtje op je site? Hebben mensen niet het recht om geïnformeerd te worden? Nee, Driek, ik vind de berichtgeving in sommige gevalle en zeiken om het zeiken, en dan vooral tegen de schenen schoppen van de NS. Ofwel makkelijk scoren. En dat vind ik verre van, zoals jij dat noemt "De ideale Mix", had ik zo'n berichtje met beide handen aangegrepen in het -topictitel respecterend- huidige ov-berichtgevingsgeweld. Berichtgeving over klein leed, genre "Wijk Kraaiensteijn in Den Haag klaagt over herrie keerlus lijn 11" heb ik nog niet gezien, of hier op Fok! langs zien komen.. Edit Toevoeging: Wie in het Buitenland zit bijvoorbeeld en alleen afgaat op jouw site, krijgt een verkeerd beeld van het Nederlands OV Wat betreft die NFC chip, vraag ik mij af hoe dat werkt, vaak raken dat soort systemen al in de war als er 2 pasjes in je portemonnee zitten (En dat hoef dan nog niet eens 2 ov chips te zijn) dus ik ben eigenlijk wel hoe nouw dat luistert. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 08:31 |
Wissel 207A/B te Gouda is niet in controle en rechtsleidend geklemd. Hierdoor tot einde dienst geen stoppende ic's vanuit Rotterdam op Gouda. Ic's stoppen extra te Goverwelle. | |
WhiteJoker | vrijdag 7 juni 2013 @ 08:35 |
Ik ga de TT even negeren, want ik heb nog een Fyra berichtje...Bron: De Financiële Telegraaf | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 08:47 |
Het verhaal wordt steeds smeriger ![]() | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:30 |
Renfe's HST-vloot bestaat op dit moment uit 217 treinen, waarvan slechts 140 HSTs gebruikt worden. De 77 ongebruikte treinen vertegenwoordigen een waarde van meer dan 1,4 miljard euro. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:33 |
En wat is de reden dat ze niet gebruikt worden? Stuk of 'over'? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:34 |
Over lijkt me het meest logische gezien de rijbeperking op het nieuwe deel... ![]() | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:36 |
Er zijn grote orders geplaatst, misschien met te hoge verwachtingen voor reizigersvraag? Het artikel meldt dat Renfe behoorlijk inefficiënt is, en dat treinen meer tijd in de werkplaats doorbrengen dan bij andere operators. | |
WhiteJoker | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:36 |
Ze zijn over omdat de berekeningen positiever waren dan de daadwerkelijke groei in passagiers. Mogelijk zou de NS dus wat van deze HST's kunnen huren/overkopen om zo de Fyra te vervangen. Aanpassen zou toch in minder dan een jaar moeten kunnen? AVE is volgens mij een standaard ontwerp TGV. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:39 |
De SNCF trekt vandaag aan de alarmbellen voor 2 zaken, als eerste is het steeds vaker door "rood" rijden bij overwegen door automobilisten. Het 2e is wat opmerkelijker, men herverkoopt namelijk tickets steeds vaker voor treinen met zitplaatsreservering die geschrapt zijn voor werkzaamheden. De SNCF contacteert de reiziger voor kosteloos omboeken, en stuurt nieuwe tickets op, doch de reiziger in kwestie "verkoopt" steeds vaker zijn oude biljet, willens en wetens dat daar geen trein meer aan vastgeknoopt zit... | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:40 |
AVE is een merknaam van Renfe waar verschillende materieelseries onder vallen: je hebt de S/100, een Spaanse uitvoering van de TGV. Dan heb je de S/102, een Talgo-product. De S/103 is dan weer een uitvoering van de Velaro van Siemens. Daarnaast heeft Renfe ook nog eens merknamen als Alvia en Avant: dat zijn hogesnelheidstreinen op het 'media distancia'-netwerk. I.p.v. 300 km/h rijden deze 250 km/h, bijvoorbeeld met CAF/Alstom's S/120, of met Talgo/Bombardier's S/130 (en tegenwoordig ook met de hybride S/730). Renfe's materieelpark is vrij complex, het artikel meldt verder niet wat voor materieel Renfe 'ongebruikt' heeft. Als dat alleen monocourant materieel is (zoals de Velaro's, die lusten alleen 25 kV) heb je er op korte termijn weinig aan. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:41 |
Hoe zit dat eigenlijk met de Spoorbreedte van die dingen, zelfde zoals in Nederland? En het Railprofiel? | |
WhiteJoker | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:42 |
Ah ok. Dat had ik niet begrepen. Ik las in het artikel wel iets over TGV duplex, maar de vertaling is bagger. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:44 |
Het Spaanse hogesnelheidsnetwerk is gebouwd naar Europese standaarden, de sporen liggen, net als elders in Europa, 1435 mm uit elkaar. Ook het omgrenzingsprofiel zou standaard moeten zijn. Qua treinbeveiliging is het een mengelmoesje: op de oudste HSL ligt het Duitse LZB, op nieuwere lijnen ligt ASFA-200 (een Spaans systeem). Ook is men bezig met het invoeren van ERTMS Level 2. | |
dennistd | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:47 |
En bij Moordrecht Overloop naar het linkerspoor om vervolgens via 219A/B weer op spoor 3 te komen is onmogelijk? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:48 |
In de categorie "klein leed", bewoners van Boerendorp La Fleche zijn in opstand gekomen tegen de sluiting van het SNCF loket, let wel, als sinds 1969 rijd er geen trein meer op het station, maar de SNCF (TER) Onderhoud nog wel steeds wel een busdienst. Het loket dreigt gesloten te worden aan het eind van de maand en de bewoners komen in opstand. Het dorp telt pak m beet 15 Duizend inwoners.... Dichtstbijzijnde halte met trein is 27 km verderop... of er ergens daar tussen nog een loket zit is mij onbekend. Edit: Wat ik in de video hoor is het woord "Rembourser", terugbetalen, waarschijnlijk werd het loket het meeste gebruikt om na een vertraagde reis de boel te claimen ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:52 |
Jazeker, maar dan moet je treinseries gaan schrappen en dat hoeft nu niet. Aan jou de keuze ![]() | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:53 |
ik vind sowieso dat elk station een loket moet hebben. Ik vind het absurd dat je in Nederland bijna nergens meer bij een loket terecht kunt. Het argument dat het te duur is gaat voor mij niet op, In het verleden was het immers ook geen probleem. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:54 |
Maar we hebben het nu in principe over een Busstation he, weliswaar met 1 Buslijn van de SNCF.... | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:54 |
In het verleden gingen er bakken vol met geld naar NS om dat soort diensten aan te bieden. Toen werd besloten dat NS 'verzelfstandigd' moest worden (lees: minder subsidie), toen besloot NS om in zulke dingen te gaan snijden. | |
BloodhoundFromHell | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:54 |
wel een leuke trouwens, heeft iemand wel eens een kaartje gekocht bij een druk treinstation in Egypte?? Dat is een hele uitdaging zal ik je zeggen. Mt honderd man je arm door een loketraamtje steken en zo hard mogelijk schreeuwen en wapperen met briefjes om de aandacht van de man achter het loket te trekken. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:56 |
Vroeger was personeel ook goedkoper en kreeg NS meer subsidie. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:57 |
Je kan me opvegen. Afgelopen vier treinreizen allemaal gecontroleerd, vier keer een vrouwelijke HC en ze waren alle vier nog goed te doen ook. Kanonne. | |
lyolyrc | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:58 |
Ik denk dat het ook tamelijk zinloos is om nu nog weer overal loketten te plaatsen, terwijl de ov-chipkaart inmiddels veel gebruikt wordt. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:59 |
En nog een "Blooper" die ik net hoorde, men is vergeten in de regio Parijs de poortjes in te stellen voor Zaterdag 2 Juni voor de mensen met een Navigo (OV Chipkaart voor Parijs en omgeving) die "Weekend vrij" hebben, Passagiers die in hun eigen zone de reis startte hadden in eerste instantie geen probleem, maar bij het uitstappen in een andere zone wel. Van horen zeggen heb ik dat de controle op Chatelet zich achter de oren krabte toen er massaal over de poortjes heen werd geklommen, toen is maar besloten om collectief overal de invaliden poortjes open te zetten ![]() De poortjes dienen iedere maand voor middernacht vanaf een centraal punt ingesteld te worden, en dat gebeurd nog met de hand (Zo was het allereerste weekend dat dat abonnement er was ook op een aantal plekken poortjes niet open gegaan te zijn omdat men het was vergeten ![]() | |
MPG | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:00 |
Pics | |
_serial_ | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:01 |
Het was gelukkig vrijdag vandaag, maar de IC Roosendaal - Leleystad van (vertrek Dordrecht 6:06) was vandaag maar een 4tje VIRM, op alle andere dagen van de week was het een 6je en dan zitten de mensen al vrij regelmatig op de trappen (was vorig jaar nog 2x6) | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:02 |
Geen pics, allemaal <30. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:03 |
Die mochten zeker wel even op je fluit blazen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:03 |
ja zeg, dan moet je ze juist plaatsen. Dus pics or it didn't happen | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:04 |
waar je je al niet druk over kunt maken ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:05 |
Mag niet hè. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:05 |
een kort treintje kan ook 167B/A nemen | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:06 |
Je wilt ze gewoon voor jezelf houden. Dat is het ... | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:08 |
Haha, ik heb niet eens foto's gemaakt. So awkward die HC even een camera in der gericht te duwen. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:09 |
Dat moet je ook stiekem met je praatijzer doen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:09 |
dan moet je of foto's maken of er niet over beginnen ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:15 |
Haha ![]() Of gewoon genieten van het idee dat ze er wel zijn ![]() | |
MPG | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:21 |
Bewijzen willen we. | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:22 |
dus wij moeten met jou meereizen in de hoop wat te kunnen zien? | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:22 |
Morgen open dag bij AnsaldoBreda in... Napels. Was nou maar wat langer gebleven, Fles ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:23 |
Dat is wel het idee ja denk ik ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:28 |
nogal een zinloze bezigheid als je het mij vraagt. Zul je namelijk net zien dat ze er niet zijn | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:31 |
Uiteraard, wet van Murphy he ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:35 |
die luidt toch wel iets anders ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:38 |
Slideshow met Fyra vervangers | |
WhiteJoker | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:43 |
Wel met humor geschreven, dat kan ik wel waarderen. Het stukje over de Bombardier ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:50 |
En op 2 februari heb ik al eens een lijstje gemaakt met mogelijke vervangers.. | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 11:41 |
Rijden die door AB in elkaar gesleutelde Zefiro's WEL goed dan? Misschien dat assembleren alleen ze iets beter af gaat. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 11:42 |
Bombardier doet daar de engineering en quality control, denk ik. ![]() | |
Basp1 | vrijdag 7 juni 2013 @ 11:44 |
Als we dan eens een prijsverlaging zouden krijgen door het inkrimpen van de service zou het nog gerechtvaardigd zijn. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 12:12 |
Precies. In elkaar zetten kunnen ze wel als de tekeningen kloppen, dat is voor hen wel te doen. Maar als de strakke leiding ontbreekt dan gaat het mis en krijgt ieder stel al in de fabriek een eigen verhaal. | |
Q. | vrijdag 7 juni 2013 @ 12:13 |
Tja, stijgende lonen he? Grootste kostenpost. | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 12:21 |
Ranja is zo pre 1940. Tegenwoordig doen we het anders, ook al is het midden op de dag. | |
KnightSolaire | vrijdag 7 juni 2013 @ 12:22 |
Betwijfel of NS (of een ander spoorbedrijf dat een nieuwe aanbesteding voor HST's start) deze constructie nu nog aan zou durven ![]() Ben trouwens benieuwd of en zo ja wat het kabinet vanmiddag besluit. | |
Basp1 | vrijdag 7 juni 2013 @ 12:28 |
Als ze dan alsnog een groot gedeelte van het personeel weg geautomatiseerd hebben door de kaartjes automaten zou je dat toch terug moeten zien lagere operationele kosten. ![]() | |
superheist | vrijdag 7 juni 2013 @ 12:58 |
Plus enkele essentiele onderdelen die niet door AS maar door Bombardier gebouwd worden ![]() | |
WhiteJoker | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:02 |
Ze konden het met de order van DSB ook, nadat ze alle te bouwen treinstellen op één voorbeeldtreinstel baseerden. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:05 |
Nieuwe spoorbrug over Amsterdam-Rijnkanaal UTRECHT - Er komt bij Utrecht een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Wethouder Lintmeijer maakte donderdag bekend dat het ministerie voor Infrastructuur geld beschikbaar stelt voor een nieuwe brug tussen Utrecht en Leidsche Rijn. Dat betekent dat er op termijn meer treinen kunnen gaan rijden langs station Leidsche Rijn. Vanaf het station, dat zaterdag officieel wordt geopend, rijden straks twee treinen per uur. Dat zouden er aanvankelijk meer zijn. De nieuwe spoorbrug moet rond 2019 klaar zijn. Bron | |
ReisT | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:23 |
Het zou ook wel eens tijd worden zeg. Waarom moet dat eigenlijk nog 6 jaar duren? Overigens gaan er op zeer korte termijn (over drie dagen..) al meer treinen langs dat nieuwe station rijden. | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:27 |
er langs rijden betekent nog niet dat ze er ook echt stoppen ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:27 |
Engineering, aanbesteding, bouwen. Heeft ingrijpende wijzigingen op het tracé Utrecht - Woerden ter hoogte van Cartesiusweg. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:27 |
Terug op Schiphol. Bitlord ik stuur je vanmiddag even je bewijs ![]() | |
kurk_droog | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:28 |
Doe die Zefiro maar ![]() ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:34 |
Ik denk dat een groot deel van de (kleine) stoptreinstations nieteens zou bestaan als daar verplicht een loket moest zijn. En over het algemeen valt er op datsoort stations ook verrot weinig te melden wat niet via het centrale omroepsysteem zou kunnen. De trein komt wel, de trein komt later of de trein komt niet. Meer opties heb je over het algemeen niet op zo'n stoptreinstation. | |
ReisT | vrijdag 7 juni 2013 @ 13:50 |
Er is al het nodige voorwerk gedaan, het Ontwerp-TracéBesluit ligt bijvoorbeeld al klaar. En zo ingrijpend wordt het ook weer niet, vlakbij de nieuwe brug is het passen en meten maar verder is er ruimte zat voor die extra sporen. | |
Duvel | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:09 |
Aan de overkant ligt alles al klaar, er is ook ruimte om de brug te bouwen en in te schuiven. Het stuk Utrecht C tot de brug is deels soort van viersporig, alleen het stukje tussen opstelterrein Cartesiusweg en de brug moet e.e.a. gebeuren. Met de bouw van de nieuwe verkeersbrug is ook al rekening gehouden met de viersporigheid. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:38 |
OTB heb ik gemist, heb je een linkje? | |
KnightSolaire | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:43 |
| |
WhiteJoker | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:45 |
| |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:46 |
jammer dat de NS nog een kans krijgt, maar had het wel wat verwacht | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:48 |
Waarom krijgen ze nog tot oktober de tijd voor iets waar ze al maanden over na hadden kunnen denken? Zucht.. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:49 |
Omdat in de zomervakantie er geen mankracht is om wat te bedenken. | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:49 |
Mansveld voldoet wel precies aan de verwachting. Mn hoop is op Driek gevestigd ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:49 |
Het probleem is vooral dat er geen oplossingen op korte termijn zijn om met fatsoenlijke HST's op A'dam - Brussel / - Breda te rijden. V160's naar België, misschien? En nieuwe HST's in de bestelling die over een aantal jaar op z'n vroegst in dienst komen. Overigens snap ik wel de kritiek op Mansveld hier maar integratie met het HRN vind ik wel belangrijk, hoewel bij het ministerie ongetwijfeld financiële overwegingen ten grondslag van deze beslissing liggen. | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:51 |
Mja je zou toch denken dat er sinds januari al een "wat nou als .." team bezig is geweest. Maar ze hebben dus gewoon maandenlang een beetje nutteloos afgewacht ![]() | |
eti | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:52 |
Op kleine stations loketten lijkt me niet echt haalbaar nee. Maar ze moeten wel zorgen dat iedereen er een kaartje kan kopen. Ook de verdwaalde toerist die na een wandeling bij de Tienhovense Plassen in Hollandsche Rading opstapt en die nog nooit van OV Chipkaart of pinpas heeft gehoord. Want volgens mij slikken de automaten nog altijd geen creditcard, toch? Laat staan echt geld. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 14:53 |
Is maar een gokje hoor, maar mankracht is minder dus minder productie. | |
KnightSolaire | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:10 |
Eerste berichtgeving klopte niet helemaal kennelijk:Bron Het eerste alternatieve plan is er dus al; het kabinet neemt tot uiterlijk 1 oktober de tijd daarover te beslissen. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:12 |
Hoe ik het begrijp: NS heeft iets gezegd als "we zouden wel meer excuus-expressen kunnen laten rijden" en Mansveld zegt "prima, laat maar weten hoeveel en welke stations worden aangedaan" | |
the-it | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:13 |
Jammer dat de concessie bij de NS blijft... En wat voor alternatief, een HS alternatief of een trage trein. Trek dan gewoon die eurostar door naar Amsterdam! | |
KnightSolaire | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:13 |
Mansveld zet wel in op 16x per dag, terwijl NMBS/NS tot nu toe spreken over 12. Maar goed, dat er zoiets in het plan zal zitten, dat zal wel. Ben meer benieuwd naar de nieuwe HST... | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:14 |
het ministerie moet gewoon NS en NMBS dwingen 16x per dag te rijden. De bedrijven zouden op dit moment niet meer zoveel te willen moeten hebben. | |
ReisT | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:15 |
Dit was een deeltraject van het OTB 'sporen in utrecht'uit 2008. Dit plan is daarna in twee stukken genkipt, o.a. omdat er niet genoeg budget was om alles in een keer uit te voeren. Hier nog een kleurrijke samenvatting van wat er nog moet gebeuren. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:15 |
Tip, lees de afgelopen 4-5 topics even door ![]() | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:18 |
Ik snap ook niet waarom Mansveld "hoopt".. Ik dacht dat ze als staatssecretaris macht had. Kan ze niet een boete van 10k uitdelen voor elke week dat er niet 16 treinen per dag Amsterdam - Brussel rijden. 20k boete vanaf 1 september. Eens kijken hoe snel NS het dan voor elkaar weet te krijgen. | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:20 |
het is nu juni, dus eisen dat op 1 augustus er 16x per dag gereden wordt, zo niet, dan eerste maand een boete die in september veel hoger wordt | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:20 |
Hoezo trouwens 16? In de concessie staat toch 17 treinen per richting per dag? Tenminste ik ga uit van wat ik op google vind. Dan zou bij 16 treinen toch ook al niet voldaan worden aan de concessie... | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:21 |
In de concessie staat 16x Amsterdam - Brussel per dag in maximaal 102 minuten. | |
DriekOplopers | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:21 |
MVBOV gaat vandaag en dit weekend aan de slag om de brief aan de Europese Commissie te schrijven. Is er al een Kamerbrief van Mansveld over het besluit? | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:21 |
Heb je een goede link naar wat de concessie inhoudt? Ik vind alleen documenten uit 2008 waar gesproken wordt over 17x namelijk. Voorbeeld: http://www.locov.nl/Image(...)id_tcm311-274062.pdf | |
KomtTijd... | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:22 |
Als ik bij minder dan 16 treinen een boete zou krijgen en mijn punctualiteit was van het niveau NS, dan zou ik er sowieso minstens 17 inplannen. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:24 |
Zo hehe. Weer thuis. Precies 48 uur nadat ik de deur uit ging ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:24 |
Dit zou de concessie moeten zijn: http://www.rijksoverheid.(...)ogesnelheidsnet.html | |
KnightSolaire | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:24 |
Zo te zien is er nog geen Kamerbrief: http://www.rijksoverheid.(...)rm-information-type= | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:35 |
Als ik de berichten trouwens zo lees is er een alternatief door NS neergelegd bij het kabinet, en heeft het kabinet tot 1 oktober de tijd om dat alternatief te toetsen. Als je zo kijkt in een tijdlijn: 20 januari: NS start een aparte stuurgroep op om de problemen V250 op te lossen 31 Mei: NMBS stapt uit het project V250 7 Juni: NS stapt ook uit V250 en heeft alternatief aangeboden aan minister. 1 Oktober: Uiterlijke datum feedback op het geboden alternatief. Ruim 3,5 maand om het alternatief te toetsen, Er is 8 weken reces voor de kamerleden in de zomer (Geldt dat ook voor ambtenaren op de departementen?) dus er blijft 1,5 maand voor toetsen over. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:43 |
Dat kan de staatssecretaris echt wel in een dag bekeken hebben hoor, of het voldoet of niet. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:44 |
Rendabiliteit lijkt mij wel wat meer werk, maar 1,5 maand is imo ook wat lang ja.. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:48 |
Hier is de kamerbrief, en nog meer leesvoer: http://www.rijksoverheid.(...)ingen-fyra-v250.html | |
DriekOplopers | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:49 |
Dat dus. Hoevaak rijdt u vanaf 1 juli heen en weer? Tegen welk tarief? Antwoorden even naast de concessie leggen. Klaar. Kwartiertje werk, meer niet. Letterlijk. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:50 |
Sporno! <3 | |
dennistd | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:51 |
Volgens mij is het meer een plan met integratie van binnenlandse IC's erbij. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 15:58 |
Samenvatting uit brief NS: - Thalys uitbreiden van 9 naar 11 ritten per dag - Permantente (!) terugkeer van benelux met direct na zomer 10 slagen per dag en daarna z.s.m. samen met NMBS naar 16 keer per dag. Verder diverse toekomstvarianten, hieronder de afbeeldingen: ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 07-06-2013 16:04:00 ] | |
Sandrvich | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:02 |
...Zou het dan toch nog allemaal goed gaan komen? Ik zie het wel weer gebeuren dat er allerlei exotische rijtuigstammen op de renaissance Benelux gaan komen, omdat ze nu toch niet genoeg materieel hebben voor 16x per dag. ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:02 |
Ze hebben in ieder geval niet stilgezeten afgelopen maanden daar bij NS, jammer dat het zo moet maar het verbindingen palet stap 3 bevalt me wel ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:03 |
Oké, dus in 2022 stroomt nieuw intercitymaterieel in waarmee inderdaad meer binnenlandse diensten op de HSL worden aangesloten met een snelheid van >160. Tot die tijd zal binnenlands worden gereden met locs + rijtuigen. Dat duurt wel erg lang, niet? Ander interessant nieuws: NS is in gesprek om een aantal tweedehands HST's ergens vandaan te halen die dan voor de dienst Amsterdam - Brussel gebruikt zouden moeten worden. Als dat niet lukt wordt ingezet op locs + rijtuigen en zal vanaf 2020 nieuw HST-materieel instromen. | |
Basp1 | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:03 |
Dat wordt dan de meest bereden lijn van de Benelux met 16 treinen per uur. ![]() | |
WhiteJoker | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:03 |
Zit het uittreksel van het materieelrapport te bekijken. Kabels kunnen tegen de wielflens komen, magneet van de toiletpapierhouder zit gespiegeld ( ![]() ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:04 |
Houdt wel in je achterhoofd, 2025 aanbesting HRN+HSL he ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:04 |
![]() | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:04 |
Een permanente terugkeer betekent dus ook dat er geïnvesteerd zal moeten worden. 2022? Pardon? Dus men wil 13 jaar rond blijven rijden met troep die nu al bijna van ellende uit elkaar valt? Ze gaan met de Spanjaarden babbelen? | |
Bitlord | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:05 |
O wat is NS aardig om ons zoet te maken met een oude Benelux. Ze zijn gewoon alsnog bang dat er een andere vervoerder op de HSL mag rijden. Iets heel belangrijks om rekening mee te houden als NS na hun faalacties tussen 2000 en 2005 toch weer beloond worden met onderhandse gunning. | |
KnightSolaire | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:06 |
Kennelijk verwachten ze niet genoeg tweedehandsjes te scoren om Amsterdam - Breda ook te kunnen doen. Amsterdam - Brussel heeft de prioriteit. En inderdaad: 2022... overigens spreek ik over die eerste variant tot dusver, ben nog aan het lezen ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:06 |
Ander feitje in de brief van Merel, pagina 9: Per oktober gaan er extra slagen Fyra rijden in de spits tussen Rotterdam en Amsterdam. Ding zit dus vol in de spits. | |
MPG | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:07 |
NS logica. Midden in de spits in eindhoven ff 4 van de 7 bakken ICM aftrappen in de ic naar venlo ![]() ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:09 |
Overigens wordt gesproken over locs + rijtuigen die relatief snel verkregen kunnen worden. Ik weet niet of daarmee altijd gewoon ICRm-materieel wordt bedoeld. | |
Aether | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:09 |
Metroverbinding Brussel ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:09 |
In Hamm (DE) staan tientallen duitse rijtuigen geschikt voor 200 km/h in een tuin te rusten. Loc's kunnen geleased worden bij diverse aanbieders, bijvoorbeeld Alpha Trains. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:12 |
Dat we dit zelfs maar aan het bespreken zijn geeft eigenlijk al wel aan hoe bespottelijk de situatie is... | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:12 |
Hoe bedoel je? Dat we bij de concurrent rijtuigen moeten gaan huren? | |
KnightSolaire | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:12 |
Wellicht komt een andere vervoerder met een alternatief plan, inclusief eerdere instroom van HST-materieel. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:14 |
Ja. Vooral omdat het een lapmiddel is. Als de Beneluxtrein echt permanent terugkeert is het verstandig om te kijken naar nieuw materieel voor die lijn. Je kunt niet eeuwig blijven rondsjorren met geleaste Traxxen. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:15 |
Ik reageerde op het relatief korte tijdsbestek waarin loc + rijtuigen verkregen kan worden. Dat er nieuw materieel moet komen lijkt mij wel duidelijk ja. ![]() | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:16 |
HSL afsluiten en je verlies nemen. Kan je een mooie knikker/schaats/speel/fietsbaan van maken ![]() | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:19 |
Oh, in dat geval is daar nog wel in te komen. Er is meer materieel nodig dan er beschikbaar is, dus NS zal wel moeten. Op termijn sowieso. | |
Sandrvich | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:23 |
Astra Vagoane Călători kan nog wel wat rijtuigen in elkaar flanzen voor een leuk prijsje: http://www.astra-passengers.ro/ Voor locomotieven kunnen we nog bij ¦koda shoppen. | |
Doc__Zenith | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:25 |
Nee, ICM ombouwen en daarmee volgas over die HSLZ. Beetje doorgassen, Breda overslaan en je komt mooi in de buurt van die 102 minuten. ![]() | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:32 |
Wat een vertekende kutkaarten zeg. Rotterdam, Roosendaal en Antwerpen liggen op één perfect rechte lijn, het is de HSL die een achterlijke omweg maakt. | |
dennistd | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:47 |
Arriva heeft zijn capaciteitsaanvraag voor een sneltrein Groningen-Leer teruggetrokken: http://www.prorail.nl/Ver(...)n_-_Nieuweschans.pdf | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:49 |
Geen reden genoemd? Heb eigenlijk nooit meegemaakt dat er in Eindhoven in die trein gesplitsts werd. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:49 |
Karig kaartje dat de Hanzelijn daarop ontbreekt ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:49 |
Reactie MVBOV: Aanbod NS is armoedig en opportunistisch. De politiek en de reiziger worden door ze in de maling genomen en aan het lijntje gehouden. http://www.voorbeterov.nl/ | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:51 |
Ook vooral hoe ze nu al zoveel moeite hebben om vaker dan 8x Den Haag - Brussel te doen maar over een jaartje genoeg materieel hebben om 64x Amsterdam - Rotterdam ( - Breda) te rijden ![]() | |
Bitlord | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:51 |
Die twee extra Thalyssen rijden trouwens niet tot Parijs, maar tot aan Lille. Ik vraag me af welke overweging daaraan ten grondslag ligt. | |
_serial_ | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:51 |
Sein/overwegstoring Rotterdam-Den Haag, nu al 30 min langer onderweg, dat wordt wel minimaal 45 ... Ik wil bier... | |
KnightSolaire | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:52 |
In het aanbod van NS wordt de term 'Fyra' overigens niet meer gebezigd. Ben benieuwd of ze dat nu definitief achterlaten of niet. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:52 |
Misschien scheelt dat een omloop. En er wordt meteen voldaan aan een wens van de regio Noord-Frankrijk. Vanuit Lille kun je weer verder met TGV's naar bestemmingen anders dan Parijs. | |
dennistd | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:53 |
Nog iets duidelijker plaatjes van de verbindingen in deze pdf: http://content1d.omroep.n(...)nnederlandbelgie.pdf | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:53 |
Onderhoudsrooster LGV nord? En vanuit Lille kan je inderdaad nog meer bestemmingen bereiken. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:54 |
Doet het niet.. ![]() | |
dennistd | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:55 |
http://spoornieuws.nl/temp/hslverbindingen.pdf wel? | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:55 |
![]() Het blijft wel echt pathetisch als je bedenkt over welke jaartallen dit gaat. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:57 |
Waar willen ze al dat materieel ineens vandaan halen? ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:57 |
Yup! ![]() | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:57 |
Maakt niet uit, Wilma slikt nog wel een paar jaartjes slack ![]() | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:58 |
Dat willen ze niet. Ze willen alleen Wilma even wat mooie plaatjes laten zien, dat ze verre van haalbaar zijn snapt Onwetende Wilma toch niet. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:58 |
Vanaf 2015 wil NS zo te zien de frequentie van de ExcuusBenelux weer terugbrengen naar 8-12x per dag, en wederom beperken tot Den Haag. Kansloos gefaal weer. | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:58 |
Ja maar dan rijdt er 9x per dag een hogesnelheidstrein Amsterdam - Brussel. Heus waar. Echt wel ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:59 |
Lijkt mij wel vrij logisch. Met een overstap op een 15' dienst 'Fyra' ben je sneller in Amsterdam dan omreizen via Den Haag ![]() | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 16:59 |
Heb je geen fuck aan als je in Dordrecht of Roosendaal moet wezen. | |
dennistd | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:00 |
Ergens wel logisch vind ik: er is geen markt voor elk uur zowel een trein via de HSL als een trein via Den Haag-Roosendaal. Op deze manier kun je alsnog de gewenste verbinding via Roosendaal aanbieden en Den Haag bedienen, en reizigers vanuit Amsterdam kunnen kiezen om via Den Haag te reizen of toeslag te betalen voor de binnenlandse Fyra naar Rotterdam, en daar over te stappen. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:00 |
En de snelheden zijn wéér niet wat beloofd is. In de concessie staat spijkerhard: Amsterdam - Breda 62 minuten, gebaseerd op een rijpad van 220 km/h. NS komt hier aankakken met een voorstel voor 200 km/h. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:01 |
Even goed lezen he. De trein doortrekken vanaf Den Haag naar Amsterdam is niet nuttig als je vanaf Rotterdam (overstappen dus) met de 'Fyra' sneller in Amsterdam bent dan via Den Haag. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:02 |
Daar heb je gelijk in. Die frequentieverlaging is wat mij stoort. In 2014 willen ze 16x per dag Den Haag - Brussel, vanaf 2015 nog maar 8x per dag (max 12x per dag) Den Haag - Brussel. | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:03 |
uhuh, dat bevreemdt me wel ja | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:05 |
Die HST Amsterdam - Brussel is trouwens de Eurostar naar Londen. Ik vermoed dat ze met capaciteit op de stations niet uitkomen in Antwerpen en Rotterdam. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:08 |
Ja dat is wegens omlooptechnische redenen. Lees: Krijg lekker de tering, ijzer schuiven is belangrijker dan jullie ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:09 |
Ik blijf me er overigens over verbazen dat de verbindingen met België e.v. zoveel meer aandacht krijgt terwijl Duitsland economisch gezien veel belangrijker is voor ons kikkerlandje. | |
greavy | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:10 |
Vanwege het erg hoge water rondom Dresden zijn de oude Ludmilla's weer van stal gehaald. Deze krachtpatsers rijden echter niet, maar worden rond Dresden enkele spoorbruggen verzwaard met deze Ludmilla's. Ze staan vrijwel boven elke "pilaar" die het water in gaat.![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:11 |
How about: "Eens kijken wat de wens vanuit ons EIGEN land is"? ![]() NS laat dag in dag uit zien dat reizigers gewoon de klere kunnen krijgen, maar als het ze uitkomt is "een wens van de regio Noord-Frankrijk" ineens belangrijk? Lamenietlache zeg ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:12 |
Wat ontbreekt er aan je geluk op dat gebied dan? | |
dennistd | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:12 |
Ik denk dat daar maar één reden voor is: Brussel. En wat zit daar? Europa. Dat is de oorzaak trouwens ook van al dat geneuzel. Zonder europa was die lijn nooit aanbesteedt en had NS gewoon stellen bij Bombardier of Alstom gekocht.. ja, ik ben anti-europa | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:16 |
Een rappere verbinding met Berlijn en een frequentere lijn naar het Ruhrgebied. | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:17 |
Als je een snellere verbinding met Berlijn wilt realiseren mag je eerst flink wat aan de infra gaan knutselen, denk ik. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:17 |
Je bent niet wijs. Trouwens de RE5 Koblenz - Emmerich wordt over een paar jaar doorgetrokken naar Arnhem, dan heb je alles wat je hartje begeert. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:18 |
Op Hannover - Berlijn ligt een stuk voor 250 km/h, haal je niet met de pimpel. Nu weet ik dat er ICx komt maar ik vind het toch een beetje karig zo, 1x per 2 uur een verbinding. | |
Bitlord | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:19 |
Deze moesten nog even aan dit fyravrije topic worden toegevoegd.![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:20 |
Zeven (!) keer per dag kan je vanuit onze hoofdstad naar het industrie achterland van ons land reizen en naar het financiëel zakelijke centrum van Europa. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:20 |
Je kunt in Hannover nu al overstappen op een ICE. Ben je een kwartiertje eerder in Berlijn. Gesleep, gesjouw, extra puntje wat mis kan gaan in je reis, en het kost duurderder. Maar het kan ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:21 |
Nee veel vaker natuurlijk, alleen niet hypersnel en direct. Nou wat weer een drama. Toen de IC Zandvoort - Limburg omgebogen werd naar Alkmaar was er ook zoeen hotemetoot die kwam snoeven van "Welke zwaarwegende redenen heeft u om een randstedelijke provinciehoofdstad los te knippen van HET vergadercentrum van Nederland??!!" Dan denk ik: Mens hou je bek, ga lekker met de auto. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:23 |
Lijkt mij wel handig, directe verbindingen en vooral erg snel. Waarom denk je dat een Eurostar wil gaan concurreren met een vliegtuig die 24 keer per dag gaat? Puur vanwege de zakelijke reizigers, die leveren het meeste op in de HST's. Ik denk echt dat de verbinding Amsterdam - Ruhrgebied - Frankfurt ernstig onderschat wordt. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:25 |
Nou die treinen zitten best goed vol ja. Maar meer dan dat ook niet. Ik denk dat telewerken en videoconferencing onderschat wordt ![]() | |
Straatcommando. | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:25 |
Dat laatste ben ik met je eens. Erg triest gezicht om die ICE elke keer met vertraging (en slakkengang) Arnhem in te zien hobbelen. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:31 |
Mooi. En nou ga ik even een verslagje in elkaar klussen. ![]() | |
Sandrvich | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:51 |
Ben benieuwd Fles! ![]() | |
moddermonster | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:53 |
Kan de IC naar Venlo of de IC naar Heerlen niet gewoon doorgetrokken worden naar Mönchengladbach respectievelijk Aken. Vanuit het zuiden zijn de enige makkelijke verbindingen met Duitsland stoptreintjes ![]() Je hebt natuurlijk wel concessies op die lijntjes, maar daar moet toch wel wat aan te doen zijn | |
Sandrvich | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:56 |
...Eigenlijk slaat heel die Thalys naar Lille inderdaad nergens op. Je kunt nu al een paar keer per dag in 2h30 van Amsterdam naar Lille met overstap in Brussel (cross-over nota bene). | |
Peter | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:58 |
Wat lees ik nu? "Het kabinet is van mening dat het hogesnelheidsvervoer tussen Nederland en België zo snel mogelijk in lijn met de oorspronkelijke afspraken wordt hersteld, en dat daarbij de kwaliteit voor de reiziger en ook de betrouwbaarheid van groot belang is." De oorspronkelijke afspraken? Dus toch de verbinding vanaf Den Haag uitvoeren zoals in de eerste concessie is afgesproken ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 17:58 |
Toch mooi voor de mensen die in Rijsel moeten zijn | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:06 |
NS mag belang nemen in HTM De Nederlandse Spoorwegen (NS) mogen 49 procent van de aandelen van de Haagse stadsvervoerder HTM overnemen. Dit heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag bekendgemaakt. Alle aandelen van HTM zijn nu nog in handen van de gemeente Den Haag. HTM verzorgt in Den Haag het tram- en stadsbusvervoer. NS en HTM concurreren op dit moment niet met elkaar om het tramvervoer in Den Haag te mogen verzorgen. Het huidige tramvervoer is namelijk zonder aanbesteding aan HTM gegund door het Stadsgewest Haaglanden. De overname van de HTM-aandelen verandert niets aan deze situatie. Stadsbus. Voor het stadsbusvervoer werkte HTM al samen met NS in de joint venture HTM Buzz. Voor deze samenwerking heeft toezichthouder ACM in 2011 toestemming gegeven. Sinds begin dit jaar kunnen de stadsregio's van de drie grote steden zelf bepalen of zij het openbaar vervoer in hun regio wel of niet aanbesteden. Voor Den Haag geldt dat het Stadsgewest deze beslissing voor 2017 moet nemen. Bron | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:06 |
Zijn die oude krengen die in Nijmegen staan weg te roesten ook niet ooit gebouwd voor 200 km/h? Zouden ze die niet als kortetermijnoplossing kunnen inzetten? | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:08 |
Klopt, die moeten dan nieuw remsysteem krijgen en draaistelonderhoud/revisie. | |
Facepalm | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:09 |
Die dingen (ICK) hebben eerst een hele grote beurt nodig, en volgens mij zijn ze ook verkocht las ik hier? Ze zijn wel gebouwd voor 200kmh inderdaad, en toen ze naar Nederland kwamen volgens mij omlaaggesteld naar 160kmh. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:11 |
Het gedeelte wat verkocht is, is al weg. Wat er nu nog aan rijtuigen staat is nog steeds van NSFSC. | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:12 |
Er staat hier nog steeds een sleep van 21 ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:19 |
Zou dat niet de goedkoopste/snelste oplossing zijn? Ik heb eerlijk gezegd geen idee van de kosten daarvan. Hebben die stellen toelating in België? | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:21 |
Draaistelrevisie is niet gratis, en ik weet ook niet hoeveel draaistellen Nedtrain heeft liggen. Verder moet een locomotief om kunnen gaan met de rijtuigen zelf, moeten de belgen treinstelmodus accepteren en kan de binnenkant waarschijnlijk niet voldoen aan de comfort eisen. Maar in theorie is het wel een poging waard ![]() | |
greavy | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:23 |
ICK oplappen is te kostbaar en tijdrovend. Want ook de binnenkant moet grondig gerenoveerd worden. En de smalle in- en uitstapdeuren zijn ook niet wenselijk op de internationale verbindingen ... | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:27 |
Dat zou echt het domste excuus zijn want ICRm is ook zo krap als de pest. Zijn het niet de buitendeuren dan de coupédeuren wel. | |
dennistd | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:39 |
Het is breder dan ICK in elk geval | |
greavy | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:40 |
Je wil de mensen niet aandoen om door dat ene smalle klapdeurtje te moeten met al die koffers. Ook teveel tijdrovend. Is ICR toch echt beter. | |
Peter | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:42 |
Wil je nu wel een trein (ook al is die niet optimaal) of geen trein? | |
greavy | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:44 |
Pak je toch ene paar Hbbiilns ofzo, laadt ook veel sneller in- en uit. ![]() | |
Ireyon | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:44 |
Dan bouwen ze ook gelijk de deuren om hè. De ÖBB rijtuigen waren toch ook gewoon gereviseerde ICKs? | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:44 |
Vannacht herstelwerkzaamheden Utrecht-Den Bosch Vrijdag 7 Juni 18:02 Oorzaak Bij station Culemborg moet een onderdeel van een wissel worden vervangen. Hierdoor kunnen vannacht 2 nachttreinen tussen Utrecht en Den Bosch niet rijden. Verwachting Het gaat om nachttrein Utrecht-Den Bosch, vertrektijd 1.55 uit Utrecht, en om nachttrein Den Bosch-Utrecht, vertrektijd 1.32 uur. Er rijden vervangende bussen. Reisadvies Plan je reis in de reisplanner. Gebruik de bussen. De bus vanuit Utrecht rijdt na Den Bosch door naar Eindhoven. In Utrecht is de aansluiting bus-trein niet gewaarborgd. Bron | |
greavy | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:45 |
Mis je hem op 1 minuut, mag je een uur wachten ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:52 |
Materieel examen gehaald ![]() Nog een vraagje trouwens. Kwam er net achter dat er een scheurtje in mijn OV chipkaart zat. Ik heb gewoon studenten OV, maar ik kon dus niet meer inchecken bij Connexxion. Uitchecken bij NS werkte ook niet meer. Juist op het Kippenlijntje werd ik gecontroleerd (ik had mijn werkkleding aan, dus hoopte op symphatie), maar ik kreeg de keuze: Of 25 euro direct betalen, of 35 + de ritprijs binnen 14 dagen, over de post. Ik heb voor het laatste gekozen zodat ik in bezwaar kan gaan. Lijkt mij overigens een verloren zaak, maar ga het wel proberen. Hoe hoog schatten jullie mijn kansen in ? ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:54 |
Ik schat je kansen wel goed in eigenlijk. Verder gefeliciteerd met het behalen van je materieel examen! Ruim gehaald of zesjescultuur? ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:56 |
Ah top ![]() Thanks! Ik mocht van de 40 vragen (20 open, 20 multiple choise) er maar 4 fout hebben omdat ik 'nieuw' ben. Waren ook 2 andere meesters bij die materieel instructie kregen om ze naar de werkplaats te rijden in Haarlem. Zondag gaan er wat Spurts over de Hanzelijn vanuit Groningen naar Haarlem. Tijden etc heb ik niet, maar goed, voor de liefhebbers dus ![]() Anyways, ik had 2 fout. één deurstoring had ik iets niet volledig gemeld, en een multiple choise vraag over het hoofdreservoir ofzo. Ach, tevreden iig ![]() | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:58 |
*plop* dan maar! ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:59 |
Uiteraard. Een koude pilsener met dit weer, en nog eens weekend. Dinsdag weer aan de rit. Heerlijk ![]() | |
dennistd | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:05 |
Ik weet niet hoe het in de trein zit, maar volgens mij is het bij ons in de bus zo dat een kopie van beide kanten van je OV icm een uitdraai van ov-chipkaart.nl en een id-kaart ook geaccepteerd wordt (in elk geval voor verchipte ster-abonnementen) | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:08 |
Wellicht dat ik er mee weg kom dan, als ik bezwaar maak. Laatst zag ik een conducteur van de NS het nummer van de OV kaart opschrijven en die zei tegen die student dat hij het liet na kijken, en als het niet klopte hij de boete alsnog over de post zou krijgen. Dus schijnbaar kan dat ook. Had dat nog gevraagd aan die BOA, maar die zei dat hij niets anders kon dan schrijven. Snap ik ook wel, die man doet ook zijn werk, en hij legde nog netjes uit hoe ik bezwaar moest maken en wenste me er succes bij. ![]() | |
GekkeHaan | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:15 |
Gefeliciteerd! Mat. instructie en examens van Jan gehad of niet? Fijne gozer die erg veel van de Spurts weet! | |
dennistd | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:16 |
En weer een bommelding: dit keer is Hillegom aan de beurt (wat valt daar nou op te blazen, meer dan de voetgangersbrug is daar niet volgens mij ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:17 |
Thanks! Ja, prima gozer inderdaad. Wat een kennis ![]() Veel buiten bezig geweest, naar Voith in Leeuwarden geweest dinsdag, prima uitleg op een goede manier, want het was best veel (technische) stof, en ben zelf niet zo'n ster in techniek. Gaf ik ook gelijk aan, en hij hield daar rekening mee ![]() | |
greavy | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:17 |
Connexxion-stewards zijn de grootste flikkers die je maar kan treffen qua controlerend personeel op de trein. Echt, ze schrijven om de meest flauwe dingen een boete uit. Door een "storing" werkte laatst het WeekendVrij niet bij de Valleilijn. Niet ingecheckt, kreeg controle. Had klantenservice daarvoor nog aan de lijn gehad. Ook die 4 pipo's werkten niet mee. Ben toen in Lunteren de trein "uitgezet", omdat ik niks accepteerde. Was hun fout. Niet mijn fout. Probleem bij CXX is, is dat als je niet incheckt hun geld mislopen. En daarom krijg je van die flauwe boetes. | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:20 |
Zo, wist niet dat ze zo ernstig hun werk deden ![]() Mja, hopelijk zijn ze wat coulanter met de klantenservice ![]() | |
GekkeHaan | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:21 |
Heel erg veel technisch inderdaad, maar je komt als machinist vaak niet verder dan het afsluiten van een deur of treeplank-storing verhelpen. Maar blijft desondanks erg belangrijk aangezien je wel weet waar iets moet zitten en waar je op moet letten bij je 24-en 48 uurs controles. Bij Voith ben ik helaas nooit geweest tijdens mijn opleiding. | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:22 |
Jahoor ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:23 |
Ja precies, die deuren en treeplanken komt wel goed ![]() Een keertje dood gooien lukt ook wel. Maar ik zei al tegen hem: 'straks rij ik, en kom ik in maanden geen enkele storing tegen, en dan ineens een mega storing'. Oh zegt ie, gewoon bellen joh. Als je het niet weet, mij bellen of een collega. Komt altijd wel goed ![]() Maar goed, ik ga dat spul allemaal nog uitwerken in mijn eigen woorden met plaatjes enzo, en dan plastificeer ik dat spul voor in een mooie map, met lege aanwijzing bladen enzo. Dan heb ik al dat spul mooi compact bij elkaar ![]() | |
dennistd | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:24 |
Het is nu trouwens een verdacht pakketje in de trein geworden: http://nos.nl/artikel/515524-station-hillegom-ontruimd.html | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:28 |
Felitaart! ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Darkwing_Duck op 07-06-2013 21:04:03 ] | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:30 |
gefeliciteerd ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:30 |
Thanks Darkwing ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:30 |
Thanks ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:36 |
Goed. Het Verhaal. Het begon allemaal nog geen 72 uur geleden, naar aanleiding van deze post van James.![]() Ik had al wat biertjes op natuurlijk, maar hey, ik had al zo lang thuis gezeten, het leek me wel weer eens tijd om een aardig staaltje Power Play neer te zetten. Enfin, uurtje later had ik 2 vluchten en 2 hotelletjes bijeen geklikt, en diep in de nacht ben ik gaan slapen. Ik werd woensdag rond een uur of 11 wakker en dacht "What have I done?" ![]() ![]() Uiteindelijk werd met 20 minuten vertraging station Eindhoven bereikt, waarna een flinke taxirit me bij het hotel bracht. Aangekomen bij het hotel: Bier in het rotstuintje en een woest grote schnitzel. ![]() ![]() Ondanks alle goede bedoelingen om vroeg te gaan slapen werd het nog een lange avond met 2 nogal aantrekkelijke serveerdames en wat stamgasten. Uiteindelijk lag ik om half één in bed. Niet veel later, om tien over 6, stond de taxi voor. ![]() Op het vliegveld stond onze Transavia Boeing 737-700 al klaar. ![]() Slashme enigszins verknetterd in het vliegtuig (hierna gelukkig nog 2 uur kunnen pitten). ![]() Nog meer mooie blonde dames: "Mijn collega demonstreert u nu de werking van het zwemvest". ![]() Uiteindelijk, na 2 uur slapen, wordt de daling ingezet boven Napoli. Hier zien we de schaduw van het vliegtuig in het Zuid-Italiaanse platteland. ![]() Precies een half uurtje later reed ik ineens in een taxi door Napels, op weg naar mijn hotelletje. ![]() Ik sliep in het magere 2-sterren-onderkomen "Albergo Vittorio Veneto". Met 2-sterren uitzicht dus ook. ![]() ![]() Na het inchecken liep ik even de stad in. Hier zien we het Piazza Garibaldi, een groot plein vlak achter het Centraal Station. Helaas overal schermen omheen vanwege bouw-activiteiten. ![]() Dus doorlopen maar naar het Centraal Station. In Italië is fotograferen op stations streng verboden, maar ik heb stiekem toch wat plaatjes kunnen maken. Die komen later nog. ![]() Ondertussen was het bijna 2 uur geworden, tijd om naar het kantoor van AnsaldoBreda te verkassen. Uiteraard is ook de taxibranche voorzien van maffia-sausje, dus een ritje kost 25 euro (op de terugweg had ik een taxi met een meter, daar stond 12,65 op ![]() ![]() Eerst nog even gedoe omdat ik geen uitnodiging had en mijn naam niet op de lijst stond etc. Gelukkig kwam ik ook wat mensen van de NOS en BNR Nieuwsradio tegen, die hebben een goed woordje voor me gedaan en ik mocht erin ![]() ![]() Ook hoog op de bokken: Een stel voor de metro van het Braziliaanse Fortaleza. ![]() Een goed kwartiertje later: tijd voor het hoofdgerecht. De persconferentie begon een ruim kwartier later dan gepland, er was blijkbaar nog iets met de webserver ![]() ![]() Baas Manfellotto en zijn secondanten testen de microfoon. ![]() Even lekker amateuristisch rondklikken in Adobe Reader op een XP bakkie ![]() ![]() Eén van de sheets uit de presentatie: De line-up van geweldige AnsaldoBreda Hogesnelheidstreinen. ![]() Overzichtsplaatje van het geheel. ![]() Na afloop ging ik met een iets betaalbaardere taxi terug naar het Piazza Garibaldi. Een van de zijstraatjes is de Via Milano waar mijn hotelletje aan ligt (rechts verstopt onder die bouwsteiger ![]() ![]() Daarna maar eens eten. Aan de overkant van de straat was een goed restaurant volgens de hotelbaas. Dus daar ben ik maar gaan zitten. Het was er buitengewoon gezellig zoals u ziet. ![]() Ach, wat kon mij het ook schelen. Een mooie handgemaakte pizza met mozzarella, salsicchia (verse worst) en spinazie (of iets wat erop leek). En een koel glas Italiaans bier. ![]() Hoe dan ook, voordat ik het bier op had lag de rekening al op tafel. Ik voelde me niet echt welkom, en ben dus maar weggegaan op zoek naar een ander barretje of kroegje of iets dergelijks. Dat bleek er niet te zijn. Ik maakte nog wel een aardige foto van de Vesuvius, gezien vanaf het Piazza Garibaldi. ![]() Daarna ben ik nog een uurtje gaan internetten in het hotelletje. En een keertje op tijd naar bed kon ook geen kwaad, ik moest er vanochtend immers ook om half zeven weer uit. Nog even een laatste blik in mijn hotelkamer. ![]() Na het uitchecken ben ik via het plein naar het Centraal Station gelopen voor een taxi naar het vliegveld. Hier nog een laatste blik op het plein en op de Vesuvius. ![]() ![]() Ruim op tijd stond ik op het vliegveld. Dus nog maar even gaan zitten. Het optreden van Legofles is een beetje in het water gevallen deze keer. Helaas. ![]() Tijd om het vliegtuig in te gaan dus. ![]() ![]() ![]() Het vliegtuig was een Boeing 737-800, iets groter en moderner dan op de heenweg. Deze keer waren er in totaal 22 infoschermen beschikbaar, waarop behalve eoa gare film ook flight info te zien was. Altijd erg leuk natuurlijk ![]() ![]() ![]() Hoe het ook zij, ik had best goed geslapen, dus in het vliegtuig had ik mooi tijd voor een ontbijtje. ![]() Keurig op tijd op Schiphol geland. Eerst even zitten met een bakkie koffie. Oh ja, de persmap die ik meekreeg. ![]() Dan nog het rollend materieel, ook wel leuk om even te zien. Hier een Frecciarossa en een e-loc, een treinstel en een AGV of iets wat er op lijkt. Maar het mocht dus niet dus ik ben er snel mee gestopt ![]() ![]() ![]() ![]() Ook leuk: In Napoli rijden trolleybussen (van AnsaldoBreda) en trams (van AnsaldoBreda) op dezelfde lijn. Ze hebben wel aparte bovenleidingssystemen. ![]() ![]() Tot slot nog dit apparaat. Een Cobus 3000 (details moet ik nog opzoeken) die op het vliegveld (trouwens op veel meer vliegvelden) gebruikt wordt om mensen van de gate naar het toestel te brengen. 6 stoelen breed, en deuren aan beide kanten. ![]() Het was weer eens een wat andere manier om van woensdagmiddag naar vrijdagmiddag te komen, zullen we maar zeggen ![]() | |
GekkeHaan | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:38 |
Daar is hij inderdaad makkelijk in! Ook weleens gedaan als ik iets had waar ik even niet uitkwam. | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:42 |
Ja idd. Echt een voorbeeld ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:43 |
HELD ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:47 |
Nice, Fles ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:50 |
Die deegdraaiers hebben inmiddels weer een persbericht de deur uitgedaan:
| |
Bitlord | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:51 |
Leuk verslag Fles! Af en toe leuk dit soort adhoc-uitspattingen. Jammer dat er van die persconferentie geen Nederlandse of engelse vertaling beschikbaar is op het web. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:54 |
Oh ja jij krijgt nog een scannetje van me, moment | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 19:58 |
![]() | |
greavy | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:02 |
Leuk Fles! | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:08 |
Maar indien er snel extra materieel nodig is zullen ze het toch ergens vandaan moeten halen? Desnoods laten ze ICK weer binnenlands rijden zodat er extra ICR naar internationale verbindingen kan. Wat lijkt jou dan een logische optie? Wederom ICL leasen van DB? | |
greavy | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:08 |
"snel". Voordat ICK weer op de baan is voor een fatsoenlijke treindienst ben je maanden verder. | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:13 |
ICR-stuurstanden ook toelaten op de binnenlandse HSL of in de IC België? | |
Duvel | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:14 |
Feli nog, mono! | |
greavy | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:15 |
Stuurstand moet dan omgebouwd worden, want de huidige locs die in NL+BE mogen, kunnen daar niet mee overweg. | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:17 |
moet kunnen en het zou hier en daar iig veel gedoe schelen | |
b2py | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:20 |
Goed verslag Flash, wanneer gaan we weer bieren? | |
Duvel | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:21 |
Fles: stoer reisje, bedankt voor de reportage! | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:21 |
Jezus Fles, lulhannes die je d'r bent. Gaaf ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:32 |
Jij weet dat je schuldig bent he ![]()
| |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:42 |
Verslag verdient plekje in de OP ![]() | |
James1988 | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:44 |
Whehehehe xD Wat zeiden die lui van NOS die je naar binnen hebben gepraat? | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:45 |
Is Mono jarig? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:46 |
Dat ik voor een internetmedium werk en dat er niet voor iedereen perskaarten zijn en zo ![]() | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:55 |
Nouja, wel hardcore. Gestoord, maar wel hardcore. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:02 |
dat heeft iig gewerkt ![]() Welk medium heb je genoemd? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:10 |
Fok natuurlijk. Begrepen ze niet zo goed. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:17 |
Ik heb even een samenvatting gemonteerd van de Persco... ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:19 |
kan ik me goed voorstellen ![]() | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:24 |
- I fok horses. pardon??? - Yes, paarden ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:24 |
* KomtTijd... rijdt zojuist zoals inmiddels 6x aangekondigd, gouda op het verkeerde spoor voorbij om zodadelijk bij Goverwelle te stoppen. | |
Duvel | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:25 |
Terug naar de goede, oude tijd! Wat dat doorrijden betreft. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:25 |
Hoe goed spreekt de Italiaan Engels? ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:25 |
Dat is dat die mongool struikelt ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:26 |
Ja nouja, hij ging wel even stil staan, maar dus niet langs een perron. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:26 |
Ik heb het eigenlijk nog niet meegemaakt in deze italianenenclave hiero, ja grietjes die net van de Fac afkomen... | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:27 |
Ja, dat klopt, geen idee dat dat op band stond ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:27 |
Ik heb 1 hotelbaas (van 2) en 1 taxichauf (van 4) gezien die Engels "spraken". Op een niveau waar elke Nederlander zich voor zou schamen. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:28 |
Ik ken er hier een die zich best verstaanbaar kan maken maar t weigert... ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:28 |
Laat eens zien? En heb je ook dat daarna het wijffie van die club waare die microfoon van was, naar het podium sprintte om hem weer goed neer te zetten? | |
arkkey | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:29 |
Ach ja ze proberen het tenminste. Als ik in Nederland een fransman tegenkom die een koffieshop zoekt wil ie het daarvoor zelfs niet eens proberen. Ik ga toch hier geen routebeschrijving in het Frans uitkramen, kom op zeg | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:29 |
Die moet ik eens uploaden, die is 12,8 mb , of wil je m looped?dan issie het dubbele en moet ik m nog even in elkaar zetten ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:29 |
Magasin du Cafe! | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:30 |
Animated gifs zijn altijd looped. Flikker lekker op Youtube dat ding man | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:31 |
Ik moet wel zeggen die ene taxichauf die half engels sprak dat was die met die meter terug vanaf AB, die vond het wel echt leuk dat ie eens Engels mocht spreken ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:31 |
Een gif? maar je hebt t filmpje al op youtube, is dat niet beter? | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:33 |
Ik was er zelf BIJ. is DAT niet beter? ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:35 |
Ik bedoel zeg je nou dat ik een gif op youtube moet zetten? Hier een afgeslankte versie ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:37 |
Die is wel leuk ja dat die mic ineens weg is ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 7 juni 2013 @ 21:38 |
vol |