abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 juni 2013 @ 00:02:36 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127505444
Slaaptekort...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 7 juni 2013 @ 00:04:05 #27
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127505495
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 00:02 schreef Duvel het volgende:
Slaaptekort...
8-) Dat gaat over, ligt aan het exemplaar wat je hebt liggen :P .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_127507134
Ze hebben m vandag in elk geval nog niet uit dienst gehaald:
pi_127508155
Het wordt dus mogelijk een zeer interessante strijd, als men kan bewijzen dat ze inderdaad snelheidslimieten hadden gesteld (bij bepaalde weersomstandigheden) en kunnen laten zien dat die zijn overtreden dan kan het nog interessant worden.

We zullen het vast binnenkort wel zien.
pi_127508351
Bron: Webwereld

'OV-chipkaart simpel gehackt met NFC-sticker'

Reizigersorganisatie TotalOV en onderzoeksbureau ITDevSolutions hebben een nieuwe, nu nog theoretische manier gevonden om de OV-chipkaart te hacken. Daarvoor is slechts een NFC-sticker in combinatie met een smartphone-app nodig.

Hoewel technische details ontbreken, waarschuwen beide bedrijven voor de eenvoud van de nieuwe manier om het saldo en persoonlijke gegevens op de OV-chipkaart te wijzigen. Via een Android-app kunnen goedkoop verkrijgbare NFC-stickers worden ‘opgeladen’ met OV-tegoed. Vervolgens doen deze stickers zich voor als OV-chipkaart en kunnen ze dus als geldig vervoersbewijs fungeren.

Niet alleen het OV-saldo op de sticker valt te manipuleren. Ook kunnen persoonlijke gegevens van de 'OV-chipkaart' worden gewijzigd. Op die manier kan er onder valse of gefingeerde naam worden gereisd.

‘Gevolgen niet te overzien’

NFC-stickers worden voor veel andere toepassingen gebruikt en zijn dus legaal verkrijgbaar. Eenmaal voorzien van OV-tegoed kunnen ze bijvoorbeeld op een bestaande OV-chipkaart worden geplakt. De kaartlezer van een vervoersbedrijf valt te misleiden doordat de originele (legale) chip eenvoudig onklaar gemaakt kan worden. Zo kan zelfs een oplettende buschauffeur niets in de gaten hebben bij het gebruik van de sticker.

Een doodgewone NFC-sticker, die bij diverse webwinkels te koop is:

Via: NFC-zone.

De hack is volgens reizigersorganisatie TotalOV en de inmiddels gewaarschuwde OV-chipkaartbeheerder Trans Link Systems (TLS) nog theoretisch. Pas wanneer de bijbehorende applicatie breed beschikbaar komt, zijn de gevolgen volgens TotalOV niet te overzien.

“De vorige problemen met de OV-chipkaart stelden niets voor. Wij brengen dit nu naar buiten voordat het te laat is. Deze stickers kun je overal ter wereld kopen, en de komst van de apps houd je niet tegen”, waarschuwt directeur Clemente Valli van TotalOV. Hij zegt over een demonstratievideo te beschikken van de hack.

4 maanden onderzoek

De reizigersorganisatie heeft ITDevSolutions ingezet om diepgravend onderzoek te doen. Dat onderzoek heeft volgens Falli 4 maanden tijd gekost. Beide partijen gaan om tafel met beheerder TLS. Dan worden de technische details en het potentiële gevaar van de nieuwe hackmethode uitgelegd.

Volgens Valli kan de eenvoudige hackmethode het einde betekenen van de OV-chipkaart. “Ik heb gezien hoe simpel het misbruik is met zo’n sticker en wil het gevaar op deze manier aankaarten, voordat het te laat is. Al ben ik bang dat dit niet gaat lukken, zulke apps moet je verbieden maar dat is in de praktijk onmogelijk.”

TLS wacht af

Trans Link Systems is woensdag ingelicht over de situatie maar wil eerst de technische details afwachten. “Wij hebben uit dit gesprek begrepen dat deze manier met soortgelijke tools en laptop werkt als in 2011 [lees/schrijf-tools waarmee onbeperkt valt te frauderen - red] maar dat er nu een moderne methode is gevonden: een smartphone in combinatie met NFC-sticker", stelt woordvoerder Anita Hilhorst in een eerste reactie op het nieuws.

"Daarbij zou het ook op de nieuwe OV-chipkaarten werken. De app zou volgens TotalOV binnenkort op de markt verschijnen. Wij houden alle ontwikkelingen in de gaten en willen graag op de hoogte gehouden worden” aldus de TLS-woordvoerder.

Partijen om tafel

ITDevSolutions rondt dit weekend zijn onderzoek naar de hack af. Begin volgende week gaan de drie partijen dan om tafel. De onderzoeksfirma laat Webwereld weten dat zij op verzoek van TotalOV met een technische toelichting op de methode kunnen komen. Eerst moet Trans Link System wel de tijd krijgen om maatregelen te nemen, aldus ITDevSolutions.
pi_127508458
Zie ook dit artikel bij de buren van Tweakers.net:
http://tweakers.net/redac(...)t-weer-gekraakt.html
Daarin worden de eerste artikelen die hierover verschenen, eh, enigszins genuanceerd.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 07:25:53 #32
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127508659
@D_D:

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 06:25 schreef MTL het volgende:
Zie ook dit artikel bij de buren van Tweakers.net:
http://tweakers.net/redac(...)t-weer-gekraakt.html
Daarin worden de eerste artikelen die hierover verschenen, eh, enigszins genuanceerd.
Zoals ik gisteren al zei: Iemand had mij ingeseind dat het slechts een goed gelukte publiciteitsstunt was. Vandaar dat we het dus niet hadden opgepakt. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door DriekOplopers op 07-06-2013 07:42:29 ]
pi_127508699
Enigszinds related aan die SNCF homer simpson stemmetjes, maar niet trein-related: British Telecom (dacht ik) heeft een tijdje Tom Baker de text-to-voicemail stemmetjes laten inspreken. (Tom Baker is een van de bekendste Dr. Who's). Kon je leuk Doctor Who voicemailtjes insturen naar bekenden *O* . "Hello, this is the Doctor."
pi_127508786
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 07:25 schreef DriekOplopers het volgende:
@D_D:

[..]

Zoals ik gisteren al zei: Iemand had mij ingeseind dat het slechts een goed gelukte publiciteitsstunt was. Vandaar dat we het dus niet hadden opgepakt. ;)
Het zou volgens mij wel kunnen als de sticker ook het signaal van de oorspronkelijke kaart blokkeert. Dan moet de conducteur ook precies de juiste kant controleren. En daarnaast moet je uiteraard de juiste algoritme en beveiliging meesturen/namaken.

Het is dus aannemelijk dat het een hoax is, maar het zou niet compleet onmogelijk moeten zijn.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 07:56:54 #35
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127508831
Zo, vliegveld. Boarden kan pas over n uur.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 7 juni 2013 @ 08:06:13 #36
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127508898
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 07:25 schreef DriekOplopers het volgende:
@D_D:

[..]

Zoals ik gisteren al zei: Iemand had mij ingeseind dat het slechts een goed gelukte publiciteitsstunt was. Vandaar dat we het dus niet hadden opgepakt. ;)
Ja dus, en als je dat dan weet? waarom kan er dan geen direct berichtje op je site? Hebben mensen niet het recht om geïnformeerd te worden?
Nee, Driek, ik vind de berichtgeving in sommige gevalle en zeiken om het zeiken, en dan vooral tegen de schenen schoppen van de NS. Ofwel makkelijk scoren. En dat vind ik verre van, zoals jij dat noemt "De ideale Mix", had ik zo'n berichtje met beide handen aangegrepen in het -topictitel respecterend- huidige ov-berichtgevingsgeweld.

Berichtgeving over klein leed, genre "Wijk Kraaiensteijn in Den Haag klaagt over herrie keerlus lijn 11" heb ik nog niet gezien, of hier op Fok! langs zien komen..
Edit Toevoeging: Wie in het Buitenland zit bijvoorbeeld en alleen afgaat op jouw site, krijgt een verkeerd beeld van het Nederlands OV

Wat betreft die NFC chip, vraag ik mij af hoe dat werkt, vaak raken dat soort systemen al in de war als er 2 pasjes in je portemonnee zitten (En dat hoef dan nog niet eens 2 ov chips te zijn) dus ik ben eigenlijk wel hoe nouw dat luistert.
pi_127509216
Wissel 207A/B te Gouda is niet in controle en rechtsleidend geklemd. Hierdoor tot einde dienst geen stoppende ic's vanuit Rotterdam op Gouda. Ic's stoppen extra te Goverwelle.
pi_127509270
Ik ga de TT even negeren, want ik heb nog een Fyra berichtje...

quote:
'Omkoping bij Fyra-deal'
Harry van Gelder

AMSTERDAM -
Bij de aankoop van de Fyra is vermoedelijk omkoping in het spel geweest, melden onderzoekers van accountantsbureau Ernst & Young. De Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda zou vooraf geweten hebben dat het bedrijf de aanbesteding van de Nederlandse en Belgische hogesnelheidstreinen ging winnen.

Treinfabrikant Alstom, die ook meedong naar de opdracht, vond destijds al dat de zaak stonk. „Alstom wilde naar de rechter stappen omdat tijdens de aanbesteding fout op fout werd gestapeld”, aldus hoofdrolspelers uit die tijd.
Het Franse Alstom zag af van een rechtszaak om de relatie met opdrachtgever NS niet te verstoren. Een woordvoerder van Alstom zegt geen commentaar te kunnen leveren.
Bron: De Financiële Telegraaf
  vrijdag 7 juni 2013 @ 08:47:31 #39
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127509468
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 08:35 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik ga de TT even negeren, want ik heb nog een Fyra berichtje...

[..]

Bron: De Financiële Telegraaf
Het verhaal wordt steeds smeriger -O- ben benieuwd hoe dit gaat aflopen...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:30:27 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127510242
Renfe's HST-vloot bestaat op dit moment uit 217 treinen, waarvan slechts 140 HSTs gebruikt worden. De 77 ongebruikte treinen vertegenwoordigen een waarde van meer dan 1,4 miljard euro.
pi_127510313
En wat is de reden dat ze niet gebruikt worden? Stuk of 'over'?
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:34:24 #42
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127510342
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:33 schreef b2py het volgende:
En wat is de reden dat ze niet gebruikt worden? Stuk of 'over'?
Over lijkt me het meest logische gezien de rijbeperking op het nieuwe deel... :Y
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:36:06 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127510384
Er zijn grote orders geplaatst, misschien met te hoge verwachtingen voor reizigersvraag? Het artikel meldt dat Renfe behoorlijk inefficiënt is, en dat treinen meer tijd in de werkplaats doorbrengen dan bij andere operators.
pi_127510389
Ze zijn over omdat de berekeningen positiever waren dan de daadwerkelijke groei in passagiers. Mogelijk zou de NS dus wat van deze HST's kunnen huren/overkopen om zo de Fyra te vervangen. Aanpassen zou toch in minder dan een jaar moeten kunnen? AVE is volgens mij een standaard ontwerp TGV.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:39:28 #45
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127510472
De SNCF trekt vandaag aan de alarmbellen voor 2 zaken, als eerste is het steeds vaker door "rood" rijden bij overwegen door automobilisten.

Het 2e is wat opmerkelijker, men herverkoopt namelijk tickets steeds vaker voor treinen met zitplaatsreservering die geschrapt zijn voor werkzaamheden. De SNCF contacteert de reiziger voor kosteloos omboeken, en stuurt nieuwe tickets op, doch de reiziger in kwestie "verkoopt" steeds vaker zijn oude biljet, willens en wetens dat daar geen trein meer aan vastgeknoopt zit...
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:40:16 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127510500
AVE is een merknaam van Renfe waar verschillende materieelseries onder vallen: je hebt de S/100, een Spaanse uitvoering van de TGV. Dan heb je de S/102, een Talgo-product. De S/103 is dan weer een uitvoering van de Velaro van Siemens.

Daarnaast heeft Renfe ook nog eens merknamen als Alvia en Avant: dat zijn hogesnelheidstreinen op het 'media distancia'-netwerk. I.p.v. 300 km/h rijden deze 250 km/h, bijvoorbeeld met CAF/Alstom's S/120, of met Talgo/Bombardier's S/130 (en tegenwoordig ook met de hybride S/730).

Renfe's materieelpark is vrij complex, het artikel meldt verder niet wat voor materieel Renfe 'ongebruikt' heeft. Als dat alleen monocourant materieel is (zoals de Velaro's, die lusten alleen 25 kV) heb je er op korte termijn weinig aan.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:41:23 #47
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127510527
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:40 schreef James1988 het volgende:
AVE is een merknaam van Renfe waar verschillende materieelseries onder vallen: je hebt de S/100, een Spaanse uitvoering van de TGV. Dan heb je de S/102, een Talgo-product. De S/103 is dan weer een uitvoering van de Velaro van Siemens.

Daarnaast heeft Renfe ook nog eens merknamen als Alvia en Avant: dat zijn hogesnelheidstreinen op het 'media distancia'-netwerk. I.p.v. 300 km/h rijden deze 250 km/h, bijvoorbeeld met CAF/Alstom's S/120, of met Talgo/Bombardier's S/130 (en tegenwoordig ook met de hybride S/730).

Renfe's materieelpark is vrij complex, het artikel meldt verder niet wat voor materieel Renfe 'ongebruikt' heeft. Als dat alleen monocourant materieel is (zoals de Velaro's, die lusten alleen 25 kV) heb je er op korte termijn weinig aan.
Hoe zit dat eigenlijk met de Spoorbreedte van die dingen, zelfde zoals in Nederland? En het Railprofiel?
pi_127510565
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:40 schreef James1988 het volgende:
AVE is een merknaam van Renfe waar verschillende materieelseries onder vallen: je hebt de S/100, een Spaanse uitvoering van de TGV. Dan heb je de S/102, een Talgo-product. De S/103 is dan weer een uitvoering van de Velaro van Siemens.

Daarnaast heeft Renfe ook nog eens merknamen als Alvia en Avant: dat zijn hogesnelheidstreinen op het 'media distancia'-netwerk. I.p.v. 300 km/h rijden deze 250 km/h, bijvoorbeeld met CAF/Alstom's S/120, of met Talgo/Bombardier's S/130 (en tegenwoordig ook met de hybride S/730).

Renfe's materieelpark is vrij complex, het artikel meldt verder niet wat voor materieel Renfe 'ongebruikt' heeft. Als dat alleen monocourant materieel is (zoals de Velaro's, die lusten alleen 25 kV) heb je er op korte termijn weinig aan.
Ah ok. Dat had ik niet begrepen. Ik las in het artikel wel iets over TGV duplex, maar de vertaling is bagger.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:44:03 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127510606
Het Spaanse hogesnelheidsnetwerk is gebouwd naar Europese standaarden, de sporen liggen, net als elders in Europa, 1435 mm uit elkaar. Ook het omgrenzingsprofiel zou standaard moeten zijn. Qua treinbeveiliging is het een mengelmoesje: op de oudste HSL ligt het Duitse LZB, op nieuwere lijnen ligt ASFA-200 (een Spaans systeem). Ook is men bezig met het invoeren van ERTMS Level 2.
  Redactie Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 09:47:13 #50
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127510703
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 08:31 schreef b2py het volgende:
Wissel 207A/B te Gouda is niet in controle en rechtsleidend geklemd. Hierdoor tot einde dienst geen stoppende ic's vanuit Rotterdam op Gouda. Ic's stoppen extra te Goverwelle.
En bij Moordrecht Overloop naar het linkerspoor om vervolgens via 219A/B weer op spoor 3 te komen is onmogelijk?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')