abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:39:31 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127501430

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes. Is Bordjesbaas.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Schijnt om 19:30 wat te zeggen in het RTL-Nieuws
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250_60x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, PSM, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens, understatements en woordgrappen


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

update:
Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:39:46 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127501447
Zie TT.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:41:06 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127501504
En nu gaan we het weer over leuke dingen hebben.

Zoals dit: http://werkgroep1501.nl/info-056.pdf

Een prachtig verslag van de reis van de 1315 naar en door Duitsland!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:42:12 #4
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127501564
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Nogmaals:

[..]

En als zou je de onderste steen hiervan boven krijgen? Wie gaat er hier op het perron, op de trambaan, of bij de bushalte direct iets van merken? Ik denk het niet, het enige wat je misschien hier mee bereikt is dat je een gezin misschien (onnodig) nog meer naar de klote helpt
In het Fyra-dossier moet echt de onderste steen boven, ook als AnsaldoBreda een toezichthouder zou hebben beinvloed. Het gaat niet om die meneer, maar om de praktijken van AB. ;)
quote:
Ik eigenlijk verwacht dat MVBOV zich zou storten op deze case, maar daar is geen letter van op de site (Ik heb gelikt) van terug te vinden, terwijl juist DAT Jan met de pet ergert want "Ik betaal me blauw, en de handige jongen reist gratis"
Iemdend die er veel sjoege van heeft, vertelde mij vandaag desgevraagd dat het een goedgelukte publiciteitsstunt was, zonder concrete haalbaarheid. MVBOV is overigens fel tegen zwartrijden.
quote:
Nogmaals ik ben niet degene die bepaalt wat u moet doen, verre van dat en dat wil ik niet doen, maar als ik een stichting had die Maatschapij voor beter OV heet, had ik me vooral gericht op het voorkomen van lijken in de kast in plaats van ze te propageren. Maar wie ben ik he :X
Waarom zeg je steeds u? Ik ben een jij, hoor. :)

In het beleid van MVBOV wordt getracht, zowel aan grote langetermijnzaken aandacht te besteden als ook aan kleinere dingetjes en incidentjes. Het blijft zoeken naar de ideale mix.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 22:43:02 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127501600
Vandaag heeft Arriva een treinstelletje War Child gedoopt

http://www.warchild.nl/ni(...)t-de-war-child-trein
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:43:45 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127501635
Eigenlijk hè, Duvel, vind ik het een verdraaid goede TT.

* James1988 Fyra-moe is
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:45:14 #7
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127501709
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:43 schreef James1988 het volgende:
Eigenlijk hè, Duvel, vind ik het een verdraaid goede TT.

* James1988 Fyra-moe is
Ow ja, tegen jou wilde ik nog even zeggen dat ik blij ben dat je benadrukt dat de intenties van MVBOV goed zijn. Thanks.
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:46:12 #9
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127501743
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:42 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Waarom zeg je steeds u? Ik ben een jij, hoor. :)

Omdat ik van mezelf weet dat ik dingen onsubtiel of zonder tact kan verwoorden, wat vaak niet mn bedoeling is,dat is mijn handicap; en met mijn ge-U wil ik in ieder geval laten blijken dat ik een zeker vorm van respect heb voor mn discussie partner

Fles, je verslag in topic pas 594 graag!
pi_127501755
quote:
Topic #592 wil zijn garp terug :P
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:47:28 #11
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127501807
Maar goed. Glaasje ranja iemand? :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:47:30 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127501810
Feestje! De LGV Nord bestaat 20 jaar, dat moest gevierd worden.


quote:
17s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:45 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ow ja, tegen jou wilde ik nog even zeggen dat ik blij ben dat je benadrukt dat de intenties van MVBOV goed zijn. Thanks.
Geen probleem. ;)
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:48:37 #13
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127501873
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:46 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Omdat ik van mezelf weet dat ik dingen onsubtiel of zonder tact kan verwoorden, wat vaak niet mn bedoeling is,dat is mijn handicap; en met mijn ge-U wil ik in ieder geval laten blijken dat ik een zeker vorm van respect heb voor mn discussie partner

Dat respect is wederzijds, hoor.

Zo. Nu scheldcolumn schrijven voor de FP. })
pi_127501935
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:47 schreef James1988 het volgende:
Feestje! De LGV Nord bestaat 20 jaar, dat moest gevierd worden.


Wat een helden. Jammer dat wij zo saai zijn in Nederland en dit nooit in grote getallen zullen waarderen.
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:50:12 #15
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127501945
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:47 schreef James1988 het volgende:
Feestje! De LGV Nord bestaat 20 jaar, dat moest gevierd worden.


Totaal aan mij voorbijgegaan! :@
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:51:23 #16
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127501996
Driek ik ga er vanuit dat je het met je Hart doet zoals hier geopperd, als dat de motor is, dan kan het niet beter! ;)
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:52:15 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127502042
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:50 schreef b2py het volgende:

[..]

Wat een helden. Jammer dat wij zo saai zijn in Nederland en dit nooit in grote getallen zullen waarderen.
SNCF doet dat soort acties wel vaker, op Valentijnsdag stonden ze geloof ik rozen e.d. uit te delen. De CEO van SNCF is niet te beroerd om op zulke dagen mee te doen. :D
pi_127502126
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

SNCF doet dat soort acties wel vaker, op Valentijnsdag stonden ze geloof ik rozen e.d. uit te delen. De CEO van SNCF is niet te beroerd om op zulke dagen mee te doen. :D
Puur respect voor zo'n organisatie. Ons aller Bertje zie ik dat niet doen. Ik zie dat Ingrid wat sneller doen :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 23:06:43 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127502672
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:54 schreef b2py het volgende:

[..]

Puur respect voor zo'n organisatie. Ons aller Bertje zie ik dat niet doen. Ik zie dat Ingrid wat sneller doen :)
In 2009 heeft SNCF de Franse stemacteur die Homer Simpson inspreekt de omroepberichten laten doen, dit naar aanleiding van een petitie op Facebook _O-

pi_127503615
_O_ HELDEN!
  donderdag 6 juni 2013 @ 23:36:38 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127504098
Nasynchronisatie zuigt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 juni 2013 @ 23:46:05 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127504600
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 23:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

In 2009 heeft SNCF de Franse stemacteur die Homer Simpson inspreekt de omroepberichten laten doen, dit naar aanleiding van een petitie op Facebook _O-

leuk. Eigenlijk zouden ze hier zoiets met Bert en Ernie ofzo moeten doen _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127504666
quote:
2s.gif Op donderdag 6 juni 2013 23:36 schreef Duvel het volgende:
Nasynchronisatie zuigt.
Veel last gehad van storing bij Gouda?
  donderdag 6 juni 2013 @ 23:55:05 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127505071
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 23:47 schreef b2py het volgende:

[..]

Veel last gehad van storing bij Gouda?
Nou nee! :D
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_127505301
quote:
2s.gif Op donderdag 6 juni 2013 23:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nou nee! :D
Gelukkig maar, je was zo kortaf in je posts! ;)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 00:02:36 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127505444
Slaaptekort...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 7 juni 2013 @ 00:04:05 #27
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127505495
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 00:02 schreef Duvel het volgende:
Slaaptekort...
8-) Dat gaat over, ligt aan het exemplaar wat je hebt liggen :P .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_127507134
Ze hebben m vandag in elk geval nog niet uit dienst gehaald:
pi_127508155
Het wordt dus mogelijk een zeer interessante strijd, als men kan bewijzen dat ze inderdaad snelheidslimieten hadden gesteld (bij bepaalde weersomstandigheden) en kunnen laten zien dat die zijn overtreden dan kan het nog interessant worden.

We zullen het vast binnenkort wel zien.
pi_127508351
Bron: Webwereld

'OV-chipkaart simpel gehackt met NFC-sticker'

Reizigersorganisatie TotalOV en onderzoeksbureau ITDevSolutions hebben een nieuwe, nu nog theoretische manier gevonden om de OV-chipkaart te hacken. Daarvoor is slechts een NFC-sticker in combinatie met een smartphone-app nodig.

Hoewel technische details ontbreken, waarschuwen beide bedrijven voor de eenvoud van de nieuwe manier om het saldo en persoonlijke gegevens op de OV-chipkaart te wijzigen. Via een Android-app kunnen goedkoop verkrijgbare NFC-stickers worden ‘opgeladen’ met OV-tegoed. Vervolgens doen deze stickers zich voor als OV-chipkaart en kunnen ze dus als geldig vervoersbewijs fungeren.

Niet alleen het OV-saldo op de sticker valt te manipuleren. Ook kunnen persoonlijke gegevens van de 'OV-chipkaart' worden gewijzigd. Op die manier kan er onder valse of gefingeerde naam worden gereisd.

‘Gevolgen niet te overzien’

NFC-stickers worden voor veel andere toepassingen gebruikt en zijn dus legaal verkrijgbaar. Eenmaal voorzien van OV-tegoed kunnen ze bijvoorbeeld op een bestaande OV-chipkaart worden geplakt. De kaartlezer van een vervoersbedrijf valt te misleiden doordat de originele (legale) chip eenvoudig onklaar gemaakt kan worden. Zo kan zelfs een oplettende buschauffeur niets in de gaten hebben bij het gebruik van de sticker.

Een doodgewone NFC-sticker, die bij diverse webwinkels te koop is:

Via: NFC-zone.

De hack is volgens reizigersorganisatie TotalOV en de inmiddels gewaarschuwde OV-chipkaartbeheerder Trans Link Systems (TLS) nog theoretisch. Pas wanneer de bijbehorende applicatie breed beschikbaar komt, zijn de gevolgen volgens TotalOV niet te overzien.

“De vorige problemen met de OV-chipkaart stelden niets voor. Wij brengen dit nu naar buiten voordat het te laat is. Deze stickers kun je overal ter wereld kopen, en de komst van de apps houd je niet tegen”, waarschuwt directeur Clemente Valli van TotalOV. Hij zegt over een demonstratievideo te beschikken van de hack.

4 maanden onderzoek

De reizigersorganisatie heeft ITDevSolutions ingezet om diepgravend onderzoek te doen. Dat onderzoek heeft volgens Falli 4 maanden tijd gekost. Beide partijen gaan om tafel met beheerder TLS. Dan worden de technische details en het potentiële gevaar van de nieuwe hackmethode uitgelegd.

Volgens Valli kan de eenvoudige hackmethode het einde betekenen van de OV-chipkaart. “Ik heb gezien hoe simpel het misbruik is met zo’n sticker en wil het gevaar op deze manier aankaarten, voordat het te laat is. Al ben ik bang dat dit niet gaat lukken, zulke apps moet je verbieden maar dat is in de praktijk onmogelijk.”

TLS wacht af

Trans Link Systems is woensdag ingelicht over de situatie maar wil eerst de technische details afwachten. “Wij hebben uit dit gesprek begrepen dat deze manier met soortgelijke tools en laptop werkt als in 2011 [lees/schrijf-tools waarmee onbeperkt valt te frauderen - red] maar dat er nu een moderne methode is gevonden: een smartphone in combinatie met NFC-sticker", stelt woordvoerder Anita Hilhorst in een eerste reactie op het nieuws.

"Daarbij zou het ook op de nieuwe OV-chipkaarten werken. De app zou volgens TotalOV binnenkort op de markt verschijnen. Wij houden alle ontwikkelingen in de gaten en willen graag op de hoogte gehouden worden” aldus de TLS-woordvoerder.

Partijen om tafel

ITDevSolutions rondt dit weekend zijn onderzoek naar de hack af. Begin volgende week gaan de drie partijen dan om tafel. De onderzoeksfirma laat Webwereld weten dat zij op verzoek van TotalOV met een technische toelichting op de methode kunnen komen. Eerst moet Trans Link System wel de tijd krijgen om maatregelen te nemen, aldus ITDevSolutions.
pi_127508458
Zie ook dit artikel bij de buren van Tweakers.net:
http://tweakers.net/redac(...)t-weer-gekraakt.html
Daarin worden de eerste artikelen die hierover verschenen, eh, enigszins genuanceerd.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 07:25:53 #32
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127508659
@D_D:

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 06:25 schreef MTL het volgende:
Zie ook dit artikel bij de buren van Tweakers.net:
http://tweakers.net/redac(...)t-weer-gekraakt.html
Daarin worden de eerste artikelen die hierover verschenen, eh, enigszins genuanceerd.
Zoals ik gisteren al zei: Iemand had mij ingeseind dat het slechts een goed gelukte publiciteitsstunt was. Vandaar dat we het dus niet hadden opgepakt. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door DriekOplopers op 07-06-2013 07:42:29 ]
pi_127508699
Enigszinds related aan die SNCF homer simpson stemmetjes, maar niet trein-related: British Telecom (dacht ik) heeft een tijdje Tom Baker de text-to-voicemail stemmetjes laten inspreken. (Tom Baker is een van de bekendste Dr. Who's). Kon je leuk Doctor Who voicemailtjes insturen naar bekenden *O* . "Hello, this is the Doctor."
pi_127508786
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 07:25 schreef DriekOplopers het volgende:
@D_D:

[..]

Zoals ik gisteren al zei: Iemand had mij ingeseind dat het slechts een goed gelukte publiciteitsstunt was. Vandaar dat we het dus niet hadden opgepakt. ;)
Het zou volgens mij wel kunnen als de sticker ook het signaal van de oorspronkelijke kaart blokkeert. Dan moet de conducteur ook precies de juiste kant controleren. En daarnaast moet je uiteraard de juiste algoritme en beveiliging meesturen/namaken.

Het is dus aannemelijk dat het een hoax is, maar het zou niet compleet onmogelijk moeten zijn.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 07:56:54 #35
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127508831
Zo, vliegveld. Boarden kan pas over n uur.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 7 juni 2013 @ 08:06:13 #36
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127508898
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 07:25 schreef DriekOplopers het volgende:
@D_D:

[..]

Zoals ik gisteren al zei: Iemand had mij ingeseind dat het slechts een goed gelukte publiciteitsstunt was. Vandaar dat we het dus niet hadden opgepakt. ;)
Ja dus, en als je dat dan weet? waarom kan er dan geen direct berichtje op je site? Hebben mensen niet het recht om geïnformeerd te worden?
Nee, Driek, ik vind de berichtgeving in sommige gevalle en zeiken om het zeiken, en dan vooral tegen de schenen schoppen van de NS. Ofwel makkelijk scoren. En dat vind ik verre van, zoals jij dat noemt "De ideale Mix", had ik zo'n berichtje met beide handen aangegrepen in het -topictitel respecterend- huidige ov-berichtgevingsgeweld.

Berichtgeving over klein leed, genre "Wijk Kraaiensteijn in Den Haag klaagt over herrie keerlus lijn 11" heb ik nog niet gezien, of hier op Fok! langs zien komen..
Edit Toevoeging: Wie in het Buitenland zit bijvoorbeeld en alleen afgaat op jouw site, krijgt een verkeerd beeld van het Nederlands OV

Wat betreft die NFC chip, vraag ik mij af hoe dat werkt, vaak raken dat soort systemen al in de war als er 2 pasjes in je portemonnee zitten (En dat hoef dan nog niet eens 2 ov chips te zijn) dus ik ben eigenlijk wel hoe nouw dat luistert.
pi_127509216
Wissel 207A/B te Gouda is niet in controle en rechtsleidend geklemd. Hierdoor tot einde dienst geen stoppende ic's vanuit Rotterdam op Gouda. Ic's stoppen extra te Goverwelle.
pi_127509270
Ik ga de TT even negeren, want ik heb nog een Fyra berichtje...

quote:
'Omkoping bij Fyra-deal'
Harry van Gelder

AMSTERDAM -
Bij de aankoop van de Fyra is vermoedelijk omkoping in het spel geweest, melden onderzoekers van accountantsbureau Ernst & Young. De Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda zou vooraf geweten hebben dat het bedrijf de aanbesteding van de Nederlandse en Belgische hogesnelheidstreinen ging winnen.

Treinfabrikant Alstom, die ook meedong naar de opdracht, vond destijds al dat de zaak stonk. „Alstom wilde naar de rechter stappen omdat tijdens de aanbesteding fout op fout werd gestapeld”, aldus hoofdrolspelers uit die tijd.
Het Franse Alstom zag af van een rechtszaak om de relatie met opdrachtgever NS niet te verstoren. Een woordvoerder van Alstom zegt geen commentaar te kunnen leveren.
Bron: De Financiële Telegraaf
  vrijdag 7 juni 2013 @ 08:47:31 #39
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127509468
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 08:35 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik ga de TT even negeren, want ik heb nog een Fyra berichtje...

[..]

Bron: De Financiële Telegraaf
Het verhaal wordt steeds smeriger -O- ben benieuwd hoe dit gaat aflopen...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:30:27 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127510242
Renfe's HST-vloot bestaat op dit moment uit 217 treinen, waarvan slechts 140 HSTs gebruikt worden. De 77 ongebruikte treinen vertegenwoordigen een waarde van meer dan 1,4 miljard euro.
pi_127510313
En wat is de reden dat ze niet gebruikt worden? Stuk of 'over'?
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:34:24 #42
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127510342
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:33 schreef b2py het volgende:
En wat is de reden dat ze niet gebruikt worden? Stuk of 'over'?
Over lijkt me het meest logische gezien de rijbeperking op het nieuwe deel... :Y
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:36:06 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127510384
Er zijn grote orders geplaatst, misschien met te hoge verwachtingen voor reizigersvraag? Het artikel meldt dat Renfe behoorlijk inefficiënt is, en dat treinen meer tijd in de werkplaats doorbrengen dan bij andere operators.
pi_127510389
Ze zijn over omdat de berekeningen positiever waren dan de daadwerkelijke groei in passagiers. Mogelijk zou de NS dus wat van deze HST's kunnen huren/overkopen om zo de Fyra te vervangen. Aanpassen zou toch in minder dan een jaar moeten kunnen? AVE is volgens mij een standaard ontwerp TGV.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:39:28 #45
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127510472
De SNCF trekt vandaag aan de alarmbellen voor 2 zaken, als eerste is het steeds vaker door "rood" rijden bij overwegen door automobilisten.

Het 2e is wat opmerkelijker, men herverkoopt namelijk tickets steeds vaker voor treinen met zitplaatsreservering die geschrapt zijn voor werkzaamheden. De SNCF contacteert de reiziger voor kosteloos omboeken, en stuurt nieuwe tickets op, doch de reiziger in kwestie "verkoopt" steeds vaker zijn oude biljet, willens en wetens dat daar geen trein meer aan vastgeknoopt zit...
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:40:16 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127510500
AVE is een merknaam van Renfe waar verschillende materieelseries onder vallen: je hebt de S/100, een Spaanse uitvoering van de TGV. Dan heb je de S/102, een Talgo-product. De S/103 is dan weer een uitvoering van de Velaro van Siemens.

Daarnaast heeft Renfe ook nog eens merknamen als Alvia en Avant: dat zijn hogesnelheidstreinen op het 'media distancia'-netwerk. I.p.v. 300 km/h rijden deze 250 km/h, bijvoorbeeld met CAF/Alstom's S/120, of met Talgo/Bombardier's S/130 (en tegenwoordig ook met de hybride S/730).

Renfe's materieelpark is vrij complex, het artikel meldt verder niet wat voor materieel Renfe 'ongebruikt' heeft. Als dat alleen monocourant materieel is (zoals de Velaro's, die lusten alleen 25 kV) heb je er op korte termijn weinig aan.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:41:23 #47
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127510527
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:40 schreef James1988 het volgende:
AVE is een merknaam van Renfe waar verschillende materieelseries onder vallen: je hebt de S/100, een Spaanse uitvoering van de TGV. Dan heb je de S/102, een Talgo-product. De S/103 is dan weer een uitvoering van de Velaro van Siemens.

Daarnaast heeft Renfe ook nog eens merknamen als Alvia en Avant: dat zijn hogesnelheidstreinen op het 'media distancia'-netwerk. I.p.v. 300 km/h rijden deze 250 km/h, bijvoorbeeld met CAF/Alstom's S/120, of met Talgo/Bombardier's S/130 (en tegenwoordig ook met de hybride S/730).

Renfe's materieelpark is vrij complex, het artikel meldt verder niet wat voor materieel Renfe 'ongebruikt' heeft. Als dat alleen monocourant materieel is (zoals de Velaro's, die lusten alleen 25 kV) heb je er op korte termijn weinig aan.
Hoe zit dat eigenlijk met de Spoorbreedte van die dingen, zelfde zoals in Nederland? En het Railprofiel?
pi_127510565
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:40 schreef James1988 het volgende:
AVE is een merknaam van Renfe waar verschillende materieelseries onder vallen: je hebt de S/100, een Spaanse uitvoering van de TGV. Dan heb je de S/102, een Talgo-product. De S/103 is dan weer een uitvoering van de Velaro van Siemens.

Daarnaast heeft Renfe ook nog eens merknamen als Alvia en Avant: dat zijn hogesnelheidstreinen op het 'media distancia'-netwerk. I.p.v. 300 km/h rijden deze 250 km/h, bijvoorbeeld met CAF/Alstom's S/120, of met Talgo/Bombardier's S/130 (en tegenwoordig ook met de hybride S/730).

Renfe's materieelpark is vrij complex, het artikel meldt verder niet wat voor materieel Renfe 'ongebruikt' heeft. Als dat alleen monocourant materieel is (zoals de Velaro's, die lusten alleen 25 kV) heb je er op korte termijn weinig aan.
Ah ok. Dat had ik niet begrepen. Ik las in het artikel wel iets over TGV duplex, maar de vertaling is bagger.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:44:03 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127510606
Het Spaanse hogesnelheidsnetwerk is gebouwd naar Europese standaarden, de sporen liggen, net als elders in Europa, 1435 mm uit elkaar. Ook het omgrenzingsprofiel zou standaard moeten zijn. Qua treinbeveiliging is het een mengelmoesje: op de oudste HSL ligt het Duitse LZB, op nieuwere lijnen ligt ASFA-200 (een Spaans systeem). Ook is men bezig met het invoeren van ERTMS Level 2.
  Redactie Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 09:47:13 #50
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127510703
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 08:31 schreef b2py het volgende:
Wissel 207A/B te Gouda is niet in controle en rechtsleidend geklemd. Hierdoor tot einde dienst geen stoppende ic's vanuit Rotterdam op Gouda. Ic's stoppen extra te Goverwelle.
En bij Moordrecht Overloop naar het linkerspoor om vervolgens via 219A/B weer op spoor 3 te komen is onmogelijk?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:48:36 #51
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127510739
In de categorie "klein leed", bewoners van Boerendorp La Fleche zijn in opstand gekomen tegen de sluiting van het SNCF loket, let wel, als sinds 1969 rijd er geen trein meer op het station, maar de SNCF (TER) Onderhoud nog wel steeds wel een busdienst. Het loket dreigt gesloten te worden aan het eind van de maand en de bewoners komen in opstand. Het dorp telt pak m beet 15 Duizend inwoners....

Dichtstbijzijnde halte met trein is 27 km verderop... of er ergens daar tussen nog een loket zit is mij onbekend.


Edit: Wat ik in de video hoor is het woord "Rembourser", terugbetalen, waarschijnlijk werd het loket het meeste gebruikt om na een vertraagde reis de boel te claimen _O-
pi_127510839
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:47 schreef dennistd het volgende:

[..]

En bij Moordrecht Overloop naar het linkerspoor om vervolgens via 219A/B weer op spoor 3 te komen is onmogelijk?
Jazeker, maar dan moet je treinseries gaan schrappen en dat hoeft nu niet. Aan jou de keuze ;)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:53:35 #53
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127510863
ik vind sowieso dat elk station een loket moet hebben. Ik vind het absurd dat je in Nederland bijna nergens meer bij een loket terecht kunt. Het argument dat het te duur is gaat voor mij niet op, In het verleden was het immers ook geen probleem.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:54:10 #54
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127510883
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik vind sowieso dat elk station een loket moet hebben. Ik vind het absurd dat je in Nederland bijna nergens meer bij een loket terecht kunt. Het argument dat het te duur is gaat voor mij niet op, In het verleden was het immers ook geen probleem.
Maar we hebben het nu in principe over een Busstation he, weliswaar met 1 Buslijn van de SNCF....
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:54:30 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127510899
In het verleden gingen er bakken vol met geld naar NS om dat soort diensten aan te bieden. Toen werd besloten dat NS 'verzelfstandigd' moest worden (lees: minder subsidie), toen besloot NS om in zulke dingen te gaan snijden.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:54:47 #56
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127510903
wel een leuke trouwens, heeft iemand wel eens een kaartje gekocht bij een druk treinstation in Egypte?? Dat is een hele uitdaging zal ik je zeggen. Mt honderd man je arm door een loketraamtje steken en zo hard mogelijk schreeuwen en wapperen met briefjes om de aandacht van de man achter het loket te trekken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_127510964
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik vind sowieso dat elk station een loket moet hebben. Ik vind het absurd dat je in Nederland bijna nergens meer bij een loket terecht kunt. Het argument dat het te duur is gaat voor mij niet op, In het verleden was het immers ook geen probleem.
Vroeger was personeel ook goedkoper en kreeg NS meer subsidie.
pi_127510984
Je kan me opvegen. Afgelopen vier treinreizen allemaal gecontroleerd, vier keer een vrouwelijke HC en ze waren alle vier nog goed te doen ook. Kanonne.
pi_127510997
Ik denk dat het ook tamelijk zinloos is om nu nog weer overal loketten te plaatsen, terwijl de ov-chipkaart inmiddels veel gebruikt wordt.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:59:03 #60
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127511022
En nog een "Blooper" die ik net hoorde, men is vergeten in de regio Parijs de poortjes in te stellen voor Zaterdag 2 Juni voor de mensen met een Navigo (OV Chipkaart voor Parijs en omgeving) die "Weekend vrij" hebben,

Passagiers die in hun eigen zone de reis startte hadden in eerste instantie geen probleem, maar bij het uitstappen in een andere zone wel. Van horen zeggen heb ik dat de controle op Chatelet zich achter de oren krabte toen er massaal over de poortjes heen werd geklommen, toen is maar besloten om collectief overal de invaliden poortjes open te zetten :P

De poortjes dienen iedere maand voor middernacht vanaf een centraal punt ingesteld te worden, en dat gebeurd nog met de hand

(Zo was het allereerste weekend dat dat abonnement er was ook op een aantal plekken poortjes niet open gegaan te zijn omdat men het was vergeten :') )
  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:00:49 #61
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_127511068
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:57 schreef b2py het volgende:
Je kan me opvegen. Afgelopen vier treinreizen allemaal gecontroleerd, vier keer een vrouwelijke HC en ze waren alle vier nog goed te doen ook. Kanonne.
Pics
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_127511093
Het was gelukkig vrijdag vandaag, maar de IC Roosendaal - Leleystad van (vertrek Dordrecht 6:06) was vandaag maar een 4tje VIRM, op alle andere dagen van de week was het een 6je en dan zitten de mensen al vrij regelmatig op de trappen (was vorig jaar nog 2x6)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_127511122
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:00 schreef MPG het volgende:

[..]

Pics
Geen pics, allemaal <30.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:03:18 #64
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127511138
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Geen pics, allemaal <30.
Die mochten zeker wel even op je fluit blazen :+
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 10:03:37 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127511154
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Geen pics, allemaal <30.
ja zeg, dan moet je ze juist plaatsen. Dus pics or it didn't happen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 10:04:11 #66
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127511168
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:48 schreef Darkwing_Duck het volgende:
In de categorie "klein leed", bewoners van Boerendorp La Fleche zijn in opstand gekomen tegen de sluiting van het SNCF loket, let wel, als sinds 1969 rijd er geen trein meer op het station, maar de SNCF (TER) Onderhoud nog wel steeds wel een busdienst. Het loket dreigt gesloten te worden aan het eind van de maand en de bewoners komen in opstand. Het dorp telt pak m beet 15 Duizend inwoners....

Dichtstbijzijnde halte met trein is 27 km verderop... of er ergens daar tussen nog een loket zit is mij onbekend.


Edit: Wat ik in de video hoor is het woord "Rembourser", terugbetalen, waarschijnlijk werd het loket het meeste gebruikt om na een vertraagde reis de boel te claimen _O-
waar je je al niet druk over kunt maken _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127511204
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ja zeg, dan moet je ze juist plaatsen. Dus pics or it didn't happen
Mag niet hè. :D
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 10:05:45 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127511209
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:47 schreef dennistd het volgende:

[..]

En bij Moordrecht Overloop naar het linkerspoor om vervolgens via 219A/B weer op spoor 3 te komen is onmogelijk?
een kort treintje kan ook 167B/A nemen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 10:06:59 #69
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127511240
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:05 schreef b2py het volgende:

[..]

Mag niet hè. :D
Je wilt ze gewoon voor jezelf houden. Dat is het ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127511304
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Je wilt ze gewoon voor jezelf houden. Dat is het ...
Haha, ik heb niet eens foto's gemaakt. So awkward die HC even een camera in der gericht te duwen.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:09:26 #71
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127511323
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Haha, ik heb niet eens foto's gemaakt. So awkward die HC even een camera in der gericht te duwen.
Dat moet je ook stiekem met je praatijzer doen ;)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 10:09:58 #72
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127511340
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Haha, ik heb niet eens foto's gemaakt. So awkward die HC even een camera in der gericht te duwen.
dan moet je of foto's maken of er niet over beginnen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127511486
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:09 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat moet je ook stiekem met je praatijzer doen ;)
Haha :P
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dan moet je of foto's maken of er niet over beginnen :P
Of gewoon genieten van het idee dat ze er wel zijn :P
  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:21:33 #74
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_127511673
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:15 schreef b2py het volgende:

[..]

Haha :P

[..]

Of gewoon genieten van het idee dat ze er wel zijn :P
Bewijzen willen we.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 10:22:23 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127511703
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:15 schreef b2py het volgende:

Of gewoon genieten van het idee dat ze er wel zijn :P
dus wij moeten met jou meereizen in de hoop wat te kunnen zien?
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:22:49 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127511715
Morgen open dag bij AnsaldoBreda in... Napels. Was nou maar wat langer gebleven, Fles :D
pi_127511749
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dus wij moeten met jou meereizen in de hoop wat te kunnen zien?
Dat is wel het idee ja denk ik :P
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 10:28:04 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127511855
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:23 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat is wel het idee ja denk ik :P
nogal een zinloze bezigheid als je het mij vraagt. Zul je namelijk net zien dat ze er niet zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127511930
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:28 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nogal een zinloze bezigheid als je het mij vraagt. Zul je namelijk net zien dat ze er niet zijn
Uiteraard, wet van Murphy he ;)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 10:35:24 #80
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127512034
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:31 schreef b2py het volgende:

[..]

Uiteraard, wet van Murphy he ;)
die luidt toch wel iets anders :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127512267
quote:
Wel met humor geschreven, dat kan ik wel waarderen. Het stukje over de Bombardier :)
pi_127512456
En op 2 februari heb ik al eens een lijstje gemaakt met mogelijke vervangers..
pi_127514198
Rijden die door AB in elkaar gesleutelde Zefiro's WEL goed dan? Misschien dat assembleren alleen ze iets beter af gaat.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:42:51 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127514244
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:41 schreef arkkey het volgende:
Rijden die door AB in elkaar gesleutelde Zefiro's WEL goed dan? Misschien dat assembleren alleen ze iets beter af gaat.
Bombardier doet daar de engineering en quality control, denk ik. ;)
pi_127514271
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik vind sowieso dat elk station een loket moet hebben. Ik vind het absurd dat je in Nederland bijna nergens meer bij een loket terecht kunt. Het argument dat het te duur is gaat voor mij niet op, In het verleden was het immers ook geen probleem.
Als we dan eens een prijsverlaging zouden krijgen door het inkrimpen van de service zou het nog gerechtvaardigd zijn. :D
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 12:12:55 #87
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127515098
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bombardier doet daar de engineering en quality control, denk ik. ;)
Precies. In elkaar zetten kunnen ze wel als de tekeningen kloppen, dat is voor hen wel te doen.

Maar als de strakke leiding ontbreekt dan gaat het mis en krijgt ieder stel al in de fabriek een eigen verhaal.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 7 juni 2013 @ 12:13:47 #88
141482 Q.
JurassiQ
pi_127515124
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als we dan eens een prijsverlaging zouden krijgen door het inkrimpen van de service zou het nog gerechtvaardigd zijn. :D
Tja, stijgende lonen he? Grootste kostenpost.
For great justice!
pi_127515366
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:47 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Maar goed. Glaasje ranja iemand? :)
Ranja is zo pre 1940. Tegenwoordig doen we het anders, ook al is het midden op de dag.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 12:22:41 #90
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127515390
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 12:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Precies. In elkaar zetten kunnen ze wel als de tekeningen kloppen, dat is voor hen wel te doen.

Maar als de strakke leiding ontbreekt dan gaat het mis en krijgt ieder stel al in de fabriek een eigen verhaal.
Betwijfel of NS (of een ander spoorbedrijf dat een nieuwe aanbesteding voor HST's start) deze constructie nu nog aan zou durven ;)

Ben trouwens benieuwd of en zo ja wat het kabinet vanmiddag besluit.
pi_127515566
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 12:13 schreef Q. het volgende:

[..]

Tja, stijgende lonen he? Grootste kostenpost.
Als ze dan alsnog een groot gedeelte van het personeel weg geautomatiseerd hebben door de kaartjes automaten zou je dat toch terug moeten zien lagere operationele kosten. ;)
pi_127516496
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bombardier doet daar de engineering en quality control, denk ik. ;)
Plus enkele essentiele onderdelen die niet door AS maar door Bombardier gebouwd worden :)
pi_127516607
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 12:58 schreef superheist het volgende:

[..]

Plus enkele essentiele onderdelen die niet door AS maar door Bombardier gebouwd worden :)
Ze konden het met de order van DSB ook, nadat ze alle te bouwen treinstellen op één voorbeeldtreinstel baseerden.
pi_127516713
Nieuwe spoorbrug over Amsterdam-Rijnkanaal

UTRECHT - Er komt bij Utrecht een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Wethouder Lintmeijer maakte donderdag bekend dat het ministerie voor Infrastructuur geld beschikbaar stelt voor een nieuwe brug tussen Utrecht en Leidsche Rijn.

Dat betekent dat er op termijn meer treinen kunnen gaan rijden langs station Leidsche Rijn. Vanaf het station, dat zaterdag officieel wordt geopend, rijden straks twee treinen per uur. Dat zouden er aanvankelijk meer zijn.

De nieuwe spoorbrug moet rond 2019 klaar zijn.

Bron
  vrijdag 7 juni 2013 @ 13:23:58 #95
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_127517332
Het zou ook wel eens tijd worden zeg. Waarom moet dat eigenlijk nog 6 jaar duren?

Overigens gaan er op zeer korte termijn (over drie dagen..) al meer treinen langs dat nieuwe station rijden.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 13:27:25 #96
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127517461
er langs rijden betekent nog niet dat ze er ook echt stoppen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127517465
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 13:23 schreef ReisT het volgende:
Het zou ook wel eens tijd worden zeg. Waarom moet dat eigenlijk nog 6 jaar duren?

Overigens gaan er op zeer korte termijn (over drie dagen..) al meer treinen langs dat nieuwe station rijden.
Engineering, aanbesteding, bouwen. Heeft ingrijpende wijzigingen op het tracé Utrecht - Woerden ter hoogte van Cartesiusweg.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 13:27:44 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127517475
Terug op Schiphol. Bitlord ik stuur je vanmiddag even je bewijs :) @ 250 km/h
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127517492
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:50 schreef b2py het volgende:
En op 2 februari heb ik al eens een lijstje gemaakt met mogelijke vervangers..
Doe die Zefiro maar :o O+
pi_127517713
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 12:13 schreef Q. het volgende:

[..]

Tja, stijgende lonen he? Grootste kostenpost.
Ik denk dat een groot deel van de (kleine) stoptreinstations nieteens zou bestaan als daar verplicht een loket moest zijn. En over het algemeen valt er op datsoort stations ook verrot weinig te melden wat niet via het centrale omroepsysteem zou kunnen. De trein komt wel, de trein komt later of de trein komt niet. Meer opties heb je over het algemeen niet op zo'n stoptreinstation.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 13:50:54 #101
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_127518313
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 13:27 schreef b2py het volgende:

[..]

Engineering, aanbesteding, bouwen. Heeft ingrijpende wijzigingen op het tracé Utrecht - Woerden ter hoogte van Cartesiusweg.
Er is al het nodige voorwerk gedaan, het Ontwerp-TracéBesluit ligt bijvoorbeeld al klaar.

En zo ingrijpend wordt het ook weer niet, vlakbij de nieuwe brug is het passen en meten maar verder is er ruimte zat voor die extra sporen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')