Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 00:38 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy [ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 02-04-2013 11:46:57 ] | |
RichardHammond | dinsdag 2 april 2013 @ 00:39 |
Bedoel, die streetview foto is van juni 2012 en die foto van bovenaf is van 2013. | |
bork | dinsdag 2 april 2013 @ 00:48 |
![]() ![]() ![]() Natuurlijk, alleen veel beter ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 01:12 |
Wat misschien interessant is om te weten: er is een KvK-inschrijving voor iedere door Abellio gewonnen concessie, en er is een Abellio-holding. Niet zo lang geleden is Abellio Nederland B.V. hieraan toegevoegd. Een teken aan de wand dat toekomstige inschrijvingen van NS op aanbestedingen in Nederland via Abellio gaan lopen, zodat personeel niet onder de dure NS-CAO valt? | |
Duvel | dinsdag 2 april 2013 @ 04:52 |
Dat gaan de vakbonden niet vreten... | |
Litpho | dinsdag 2 april 2013 @ 07:16 |
Sowieso, niets zo goed voor de sfeer in een bedrijf als oudere werknemers en tweederangs werknemers ![]() | |
Peter | dinsdag 2 april 2013 @ 07:28 |
Hoe zat dat dan met Regio NS? | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 07:34 |
Daar zat toch ook gewoon NS-personeel op? | |
remcoP | dinsdag 2 april 2013 @ 07:59 |
| |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 08:06 |
Over die 4816, als het goed is, zijn alle stellen inmiddels al eens op Nederlandse bodem geweest. | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 08:10 |
45 seconden voor geplande vertrektijd ging het treinpersoneel even een deurentest doen. Reizigers sarren voor gevorderden ![]() | |
Pino112 | dinsdag 2 april 2013 @ 08:21 |
![]() ![]() | |
Nielsch | dinsdag 2 april 2013 @ 08:34 |
Hoezo is dat goed? Al die mensen die gewoon in de trein zitten kunnen het zich wel veroorloven dat hun trein minuten later weggaat? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 08:46 |
Er is weer een geweldige situatie ontstaan in in Parijs ![]() Station Chatelet les Halles is tot begin 2014 niet meer per lift vanaf de straat bereikbaar. (gehandicapten) Dwz, alle liften inpandig werken, je kan alleen niet meer naar het straatoppervlak. Als alternatief word een overstap.. heu overrol met lijn 14 aangeboden zodat je dus een station eerder of later kan uitrollen. (te weten, lijn 14 is de lijn met de langste gemiddelde stationsafstand van heel Parijs ![]() Dit komt nog bovenop de situatie die er al jaren heerst op dit station met het laten uitrollen van Gehandicapten: Normalerwijs word de rolstoel altijd bij de eerste deur naar binnen gerold, zodat het personeel precies weet waar ze klaar moeten staan. Echter op station chatelet les halles staat er een pilaar pal voor die deur zodat er geen ruimte is voor de rolstoelbrug. Over de hele lijn hangen bordjes voor de RATP medewerkers dat als een rolstoeler uit moet rollen in Chatelet les Halles, dat dat dan via de 2e deur gaat. Maar dat heb ik al regelmatig gezien dat dat vergeten is....en dat uitrollen dus niet gaat ![]() Station Chatelet les halles is een van de belangrijkste stations voor lokaalverkeer in Parijs, en het grootste ondergrondse station ter wereld http://www.recensiekoning.nl/2010/11/7085/chatelet-les-halles | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 08:57 |
Mooi om te zien dat er ook elders in de wereld zo wordt geblunderd ![]() Wel kut voor de rolstoelers natuurlijk. ![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 09:06 |
Ik vond Les Halles al zo'n incompetent station vergeleken met de rest. Sowieso werd ik al moe van die vele kilometers aan ondergrondse wandeltunnels van de ene naar de andere metrolijn. Nog erger dan in Londen. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 09:11 |
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf, je kan natuurlijk ook de lijn 4 pakken op station Chatelet die zonbeetje boven het trein station zit 1 haltje meepakken naar metrostation Les Halles, en dan overstappen, dan heb je die lange wandeltunnel niet, of zijn er dan weer teveel overstappen ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 09:12 |
'Neem NS verantwoordelijkheid stations af' http://nos.nl/audio/49078(...)eid-stations-af.html (audio) | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 09:16 |
Dat soort handigheidjes staan natuurlijk niet op de toeristische metro kaart.:( | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 09:27 |
![]() ![]() Het kan nog gekker ![]() Edit: ![]() De verbinding Gare du Nord - Lijn 2 (blauw) en de extra overstap mogelijkheid op gare de l' est heb ik ook dankzij de kaart ontdekt ![]() | |
Litpho | dinsdag 2 april 2013 @ 09:28 |
Omdat de NS zich dan niet kan veroorloven om alles ultrakrap te plannen ("maar de trein reed toch op tijd? Half leeg en met gegarandeerd geen aansluiting voor doorgaande reizigers, maar hij REED OP TIJD! DE SYSTEEMAUTISTEN ZIJN GELUKKIG!"). | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 09:31 |
Het is mooi geworden in Nijverdal, jammer dat er gistermiddag zich meteen weer een storing voordeed ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 09:35 |
In dit PDFje een mooie kaart van station chatelet les halles en de toekomst van het station ![]() http://www.cabougedansles(...)-Halles-25-05-09.pdf | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 09:44 |
En die kleine kaartjes moet ik begrijpen als toerist? :p![]() Nieuwe reclame van Heineken op het station, kwam hem tegen op Sloterdijk. | |
Nielsch | dinsdag 2 april 2013 @ 09:50 |
Gevolg: minder treinen. Gevolg: gezeik over minder treinen. | |
arkkey | dinsdag 2 april 2013 @ 09:58 |
Gewoon fatsoenlijk plannen en fatsoenlijk rijden en niks extra wachten. Zo heb ik een half jaar een trein gehad die zeker 2 a 3x per week met +3 tot +5 vertrok omdat er "even" een aansluiting overgenomen moest worden. Leuk, maar mijn bus heeft daar geen boodschap aan dus daar zie ik dan WEL de achterlichtjes van. Als je het niet redt dan plan je het maar realistischer maar ga niet standaard met +x rijden omdat er aansluitingen anders niet gehaald worden. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 10:11 |
dat was gewoon NS, maar er zat personeel op dat deels zelfstandig kon opereren, zoals verantwoordelijk voor kleinschalig onderhoud, zelf met de personeelsroosters aan de slag kon, etc. Hierdoor zat bijvoorbeeld niet op iedere trein meer een conducteur, was het toilet afgesloten en was de koersfilm vervangen door een koersbord. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 10:12 |
keihandig ... | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 10:13 |
Goed voorstel van de PvdA. Enige nadeel is dat reizigerspunctualiteit minder goed te meten valt dan vertrek of aankomstpunctualiteit. | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 10:48 |
OV-chipkaart wordt betaalmiddel op alle stations De opvolger van de chipknip ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 2 april 2013 @ 10:48 |
Dit inderdaad. Heb ik gisteren ook nog uitgelegd hier maar men is veel te veel met zichzelf bezig. Een trein die later vertrekt op station A betekent ook een trein die later aankomt op station B. Dat heeft weer gevolgen voor trein 2 en 3 etc. | |
Viezze | dinsdag 2 april 2013 @ 10:51 |
Er zit al een tijdje zo'n ding in de kiosk op Amersfoort. Heb een keer gevraagd of ik er mee kom betalen, maar was toen nog in test. Best handig ![]() | |
Litpho | dinsdag 2 april 2013 @ 10:53 |
De vervoerder dus, ja. En zonder een andere meetmethode dan "de treintjes rijden op tijd, wie maakt zich druk om het self-loading cargo" heeft de NS gewoon aantoonbaar die prikkel niet. | |
Luco | dinsdag 2 april 2013 @ 10:53 |
Het suffe is dat een dergelijk systeem al lang in gebruik is in andere landen. In Australië bijvoorbeeld kon ik met mijn Australisch pinpas ook m'n pas voor een lezer houden en werd het bedrag rechtstreeks afgeschreven (met een max van 25AUD volgens mij). MasterCard PayPass | |
GlenSpey | dinsdag 2 april 2013 @ 10:57 |
Je kan niet alles 100% op elkaar aan laten sluiten. Daar is het spoor te vol voor en dat ga je gewoon never nooit redden qua planning. Er zullen altijd aansluitingen zijn die gewoon niet lekker in elkaar steken ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door GlenSpey op 02-04-2013 11:03:38 ] | |
arkkey | dinsdag 2 april 2013 @ 11:00 |
Ook prima, maar als ze dat gaan invoeren laat ze dan 9292 maar afschaffen, want dan valt er dus niks meer te plannen. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 11:06 |
Ik kan tegenwoordig een Fiets huren met mijn Chipkaart ![]() | |
lyolyrc | dinsdag 2 april 2013 @ 11:10 |
Kamerleden moeten de regering controleren. De minister van verkeer en waterstaat moet de vervoerders controleren. Met andere worden politici moeten zich niet bezighouden met hoe de treindiensten georganiseerd worden. Dat is de taak van de vervoerders zelf. Hoogland gaat dus op een stoel zitten waar hij niet thuishoort en waar hij ook de expertise voor ontbeert, gezien zijn domme uitspraken. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 11:11 |
Alles perfect op elkaar aansluiten is natuurlijk een illusie, maar waar het voornamelijk om gaat is het overnemen van geplande aansluitingen als een trein een kleine vertraging heeft. Je ziet regelmatig gebeuren dat een trein net de deuren sluit op het moment dat een iets vertraagde trein het station binnen komt rijden. Dat is een voorbeeld van iets dat veel ergernis bij de reizigers oproept. Hun aansluitende trein weg zien rijden terwijl ze net uit de andere trein stappen. | |
Litpho | dinsdag 2 april 2013 @ 11:13 |
Klopt. Maar zoals het nu is heeft de NS gewoon reizigersaansluitingen duidelijk ondergeschikt gemaakt aan treintjespunctualiteit. Dat is uiteraard logisch gegeven de perverse prikkel die uitgaat van de meetmethode die de overheid oplegt, maar niet wenselijk. Dat je niet iedereen blij kan maken is ook logisch, maar zoals PSM hierboven al aangeeft, iets minder "regels is regels" is wel praktisch. Zeker als je nagaat dat de NS op dit moment meer een imago dan technisch probleem heeft. | |
Viezze | dinsdag 2 april 2013 @ 11:14 |
Volgens het nieuwsbericht straks ook een auto ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 11:14 |
Ik vind het geen reden om over deze situatie, hoewel het niet tof is, te gaan miepen, dit gebeurd honderden keren per dag op diverse RER stations... En je hoort er nooit iemand over, behalve eens je schouders ophalen | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 11:16 |
haha ja, maar de frequentie van de treinen is wel even iets anders. Als je max 10 minuten moet wachten is het geen probleem, anders wordt het als het plots +30 wordt ... | |
GlenSpey | dinsdag 2 april 2013 @ 11:18 |
Dat is het domino-effect. Want als jij trein 2 laat wachten op de vertraagde trein 1 dan heeft trein 2 dus ook vertraging. Het is ook niet zo dat je die vertraging op ieder willekeurig traject er zomaar uit kan rijden. De vertraagde trein 2 kan dus zomaar weer vele gevolgen hebben voor trein 3 die twee minuten achter trein 2 zit en voor trein 4 die het station niet binnen kan komen omdat trein 2 daar nog staat etc. Het is zo makkelijk gedacht dat alles maar even moet wachten op elkaar want het is gewoon niet altijd mogelijk. Daar wil ik aan toevoegen dat ik het op trajecten waar dit wel mogelijk is ook al regelmatig zie gebeuren, dat treinen net even een minuutje langer wachten. [ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 02-04-2013 11:24:10 ] | |
dennistd | dinsdag 2 april 2013 @ 11:18 |
Of nog erger: +60 omdat je ook nog eens een bus mist die aansluiting heeft op de gemiste trein. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 11:22 |
Ik doe het niet graag, maar ik ga je een beetje tegenspreken,want wie overdags richting Tournan (E) of Malesherbes of Creil (D)wil heeft minimaal +30 of meer aan zn broek, Nog even los van het aansluitende streek vervoer in de contreien | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 11:25 |
Dat kun je ook zien als een verlenging van de reisbeleving. ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 11:25 |
Op een station als -pak m beet- lage zwaluwe moet je dan wel wat te beleven hebben... ![]() | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 11:26 |
Je kunt kijken naar passerende Thalyssen en luisteren naar de vogeltjes. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 11:27 |
Er zijn in Nederland maar een paar trajecten waar het echt druk is. Op het overgrote deel van het net zit die rek er wel in. Die één of twee minuten is echt wel op te vangen, alleen op een stuk als Amsterdam Centraal - Uitgeest wordt het wat lastiger bijvoorbeeld. vaak gaat het goed, maar waar het kan zou het wel consequent moeten gebeuren. Vaak bestaan hier lokaal ook al afspraken over en waar nodig moet gekeken worden of die verbeterd kunnen worden, zodat de reiziger nog meer voorop komt te staan. Ik ben wel met je eens dat het de hele dienstregeling niet in de war mag sturen, maar dat moge vanaf het begin duidelijk zijn. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 11:27 |
Ik kan volgensmij nog heel veel van jou leren qua optimisme ![]() | |
dennistd | dinsdag 2 april 2013 @ 11:30 |
Goed, even een voorbeeld: De IC Enschede-Schiphol heeft 3 minuten vertraging en komt daardoor om 12.41u binnen in Amersfoort, ipv om 12.38u. De IC Schothorst-Den Haag hoort te vertrekken om 12.40, maar wacht nu 2 minuten om de mensen uit de vertraagde IC alsnog de overstap te bieden. De IC naar Den Haag vertrekt daardoor pas om 12.42u. De eerstvolgende achteropkomende trein is de SPR naar Utrecht om 12.47u, die hier dus geen enkele last van heeft. De rijtijd naar Utrecht is 15 minuten, waar nog een speling van 5% zeker in zit. Aankomst in Utrecht is daardoor maar één minuut te laat (12.56u). Genoeg tijd nog om op tijd (12.59u) naar Den Haag te vertrekken, en ook de eerstvolgende overstapmogelijkheid (de sprinter naar Breukelen van 13.02) is nog prima te halen. Leg mij dan eens uit waarom men er dan toch vaak voor kiest om niet even die twee minuten te wachten in Amersfoort en maar gewoon weg te gaan? | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 11:30 |
Ik moet toegeven dat ik een beetje overdrijf hoor, ook ik ben wel eens chagrijnig als die kuttrein weer eens veel te laat aan komt zetten, en ook nog eens stampvol is omdat het ding uit 4 bakjes bestaat i.p.v. 10. ![]() Over het algemeen probeer ik wel om het positieve van dingen in te zien, dat is ook veel beter voor m'n eigen gemoedsrust. ![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 11:41 |
Is het dan ook doordeweeks gratis? ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 11:43 |
![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 11:47 |
Ik ga ook vet positief doen, moest van GlenSpey ![]() Mijn trein had vanochtend geen vertraging, op alle tussengelegen stations op tijd. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 11:48 |
Ik zit momenteel in een Finse dubbeldekker in Helsinki, wat zijn die dingen groot!!! O.o | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 11:50 |
Ik had vanochtend nog wel wat gaafs: een race tussen een VIRM en de Fyra waar ik in zat. We kwamen naast elkaar vlak voor Barendrecht, en tot aan Rotterdam Zuid naast elkaar gereden ![]() In de Blaaktunnel was er bij iedere vluchtopening een schokgolf te voelen. ![]() | |
eti | dinsdag 2 april 2013 @ 11:50 |
Ik wou laatst mijn fiets meenemen in de trein en besloot eens uit te proberen of ik het fietskaartje op mijn chipkaart kon laden ipv een papieren kaartje te kopen. Dat bleek te kunnen. Maar voor de betaling moest ik toch weer m'n pinpas pakken. Heb ik een knopje over het hoofd gezien of kan de betaling van een dergelijk product nog niet met de ov chipkaart? (Mijn chipkaart staat op automatisch opladen dus het saldo is in principe geen probleem). | |
Mr_Klaasje | dinsdag 2 april 2013 @ 11:50 |
Het probleem is denk ik dat niet duidelijk is wanneer dat wel en wanneer dat niet kan. Over het algemeen kan het zelfs veel vaker dan er gedacht wordt. | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 11:51 |
Producten met je chipkaartsaldo betalen is helaas inderdaad niet mogelijk. | |
eti | dinsdag 2 april 2013 @ 11:54 |
Dank. Waarom eigenlijk niet? Als je er even over nadenkt, is het niet echt logisch. Trouwens wel grappig om te lezen dat de NS OV-chipkaartbetalingen test in o.a. Amersfoort. Ik kom al ruim een halfjaar bijna dagelijks op dat station maar heb er nooit iets van gezien of gehoord. | |
Duvel | dinsdag 2 april 2013 @ 12:00 |
Mijn trein had geen tussenstation! ![]() | |
Pino112 | dinsdag 2 april 2013 @ 12:02 |
Het was al eventjes geleden, maar het is weer raak bij Herfte ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 2 april 2013 @ 12:06 |
Mja, toen ik in het begin lurkte hier ging het veel meer over treinen zelf en nu gaat het vooral over alles wat er mis is en de bijbehorende politieke poppendans ![]() | |
dennistd | dinsdag 2 april 2013 @ 12:07 |
Het hangt er net een beetje vanaf volgens mij, de ene keer gaat het een tijd over materieel, de andere keer over wat er wel/niet goed is aan de NS, en misschien gaat het morgen wel over weer wat anders ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 12:14 |
Iig is de houdbaarheidsdatum van de topics weer langer dan 24 uur ![]() Dat fyra debacel bracht het ene topic na het andere. lijkt me leuk om in een grafiekje terug te zien... ![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 12:26 |
Ik zie het als positieve diepgang dan alleen maar te roepen 'Die kuttrein was te laat' maar ook eventueel de achterliggende redenen. Helpt ieders kennis ook ![]() | |
Fiorano | dinsdag 2 april 2013 @ 12:39 |
Is ook bedoeld voor NS medewerkers. Daar is de test mee gedaan/wordt gedaan | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 12:49 |
Was dit hier al weleens voorbij gekomen? http://www.toeps.nl/blog/2012/08/ns-hispeed-oplichters/ | |
ReisT | dinsdag 2 april 2013 @ 12:54 |
Dat is nou het grootste probleem van die kaart. Er is niet over nagedacht. | |
Duvel | dinsdag 2 april 2013 @ 12:56 |
Ja. Is daar ooit nog wat uitgekomen? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 13:02 |
Niet dat ik weet, behalve dat het heel veel page views blijft houden... | |
V2 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:05 |
Pics! Komt vast omdat ze daar breedspoor hebben, kunnen ze de wagens ook wat breder maken ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 13:33 |
Sinds wanneer wordt er ultrakrap gepland? Er is de afgelopen 15 jaar juist heel veel extra ruimte in dienstregelingen ingebouwd. Als je niet meer hoeft te splitsen en combineren in Utrecht en Zwolle, waarom dan bijna 10 minuten stilstaan? | |
ReisT | dinsdag 2 april 2013 @ 13:49 |
Keren in Utrecht duurt niet zo vreselijk lang meer tegenwoordig, sommige treinen doen dat in slechts 4 minuten. In Zwolle draait alles om de knoop. Er stoppen daar nu eigenlijk te veel treinen voor één overstapknoop. | |
ReisT | dinsdag 2 april 2013 @ 13:50 |
Spoorbreedte zegt niet zo veel over de breedte van de treinen als je misschien zou denken (in Zweden en Denemarken hebben ze bredere treinen, gewoon op normaalspoor.) De Finse dubbeldekkers zijn vooral erg hóóg. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 13:51 |
het is meer dat de infrastructuur rond Zwolle niet berekend is op het goed afhandelen van de hele knoop | |
Q. | dinsdag 2 april 2013 @ 13:57 |
Stapeltje fly-overs er bij en het gaat weer een stuk beter. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 13:58 |
In Zweden accepteren ze GA en GB. OPS-NL 25KV is groter. http://en.wikipedia.org/wiki/Loading_gauge#Sweden en http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel#Spoorwegen_Europa Over Denemarken kan ik geen cijfers vinden. | |
V2 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:00 |
Ik zie het ja, Finland is zelfs smaller dan Nederland. Wel 0.6m hoger, dus dat verklaart. Kan me van Litouwen herinneren (ook breedspoor) dat de trein erg breed oogde waar ik in zat. Maar dat heeft dus weinig met de spoorbreedte te maken. Interessante info, dank voor de links. | |
KnightSolaire | dinsdag 2 april 2013 @ 14:03 |
Heel mooi! Daar zat ik op te wachten. Niet dat ik er zo vaak iets koop, maar dat maakt betalen wel erg handig en de OV-chipkaart nog multifunctioneler. Je opent GreenWheels-auto's met je OV-chipkaart. Moet je natuurlijk wel een abonnement eraan gekoppeld hebben (net als bij OV-fiets). Bij Amersfoort kun je o.a. bij de Broodzaak met je OV-chipkaart betalen, maar alleen voor deelnemers aan de proef helaas. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 14:09 |
Ik weet niet of ik er wel zo blij mee ben dat de chipknip gebruikt kan worden als e-wallet. Die chip die er in die kaart zit vertrouw ik voor geen meter. | |
arkkey | dinsdag 2 april 2013 @ 14:24 |
Sure, als je met een NS-bril op kijkt misschien wel ja. 9292 geeft me 5 minuten overstap op bus wat prima te doen is, maar als er dagelijks 3 minuten afgesnoept wordt omdat er op overstappers gewacht wordt kost me dat 30min extra reistijd per dag. Leuk dat het bij de NS allemaal kan, maar hou dan op met reisplanners a la 9292. | |
eti | dinsdag 2 april 2013 @ 14:25 |
Ik betaal toch al met die chipkaart. Althans, bij de in en uitcheckpalen... Het zou natuurlijk wel heel handig zijn als je zeker bij het kopen van andere kaartjes uit de automaat niet nog eens een tweede pasje moet pakken en een pincode intypen. Ik wil best ook mijn dagkaart fiets betalen met mijn OV Chipkaart. | |
KnightSolaire | dinsdag 2 april 2013 @ 14:32 |
Als de OV-chipkaart een betaalpas wordt - wat schijnbaar zo wordt gezien je ermee op de stations zal kunnen betalen -, wordt dat ook een optie. Of NS plannen heeft dit daadwerkelijk mogelijk te maken is mij onbekend. Op dit moment mag de OV-chipkaart uitsluitend gebruikt worden om treinreizen mee te betalen. Vandaar ook dat de kosten van bv. het huren van een OV-fiets niet van het saldo op de OV-chipkaart wordt betaald, maar via je bankrekening. | |
eti | dinsdag 2 april 2013 @ 14:34 |
Maar valt het kopen van treinkaartjes dan niet onder treinreizen betalen? | |
ReisT | dinsdag 2 april 2013 @ 14:37 |
De S-tog van Kopenhagen heeft in elk geval wel materieel van 3,6 m breed. Het profiel wel maar de treinen niet. Finse treinen zijn 3,2 meter breed, Nederlandse treinen zijn meestal smaller. | |
arkkey | dinsdag 2 april 2013 @ 14:39 |
De 3 maanden termijn van Fyra begint langzamrhand toch eindelijk dichtbij te komen. Ik heb m'n hoop maar wederom gevestigd op de belgen, van Wilma hoef je denk ik niks te verwachten en al helemaal niet voor eind van de maand schat ik. Ben wel heel benieuwd wat er uit gaat komen. Blijven ze rijden met dat italiaans oud ijzer dan mogen ze wel een half jaartje gratis reizen introduceren om wat goodwill te kweken voor zover dat nog mogelijk is. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 14:40 |
Da har du ret! Kan ook prima in Nederland ingezet worden aangezien er slechts 1500Volt op de bovenleiding staat ![]() Weer wat geleerd ![]() | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:40 |
Mijn vermoeden: de Belgen dumpen die treinstellen voorgoed, NS gaat er tóch mee door, of ze ooit nog naar Brussel gaan durf ik niet te zeggen. De meest recente plannen voor Amsterdam: internationale treinen blijven naar Centraal gaan, de Fyra Amsterdam - Breda gaat naar A'dam Zuid. | |
V2 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:49 |
Nederland maakt dus niet volledig gebruik van de beschikbare profielruimte, concludeer ik? Waarom niet, eigenlijk, als dat inderdaad zo is? | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:03 |
Dat laatste las ik gisteren ook ergens, maar waar weet ik niet meer.. | |
Mirgeam | dinsdag 2 april 2013 @ 15:13 |
In Bangladesh laten ze tenminste goed merken dat ze ontevreden zijn ![]() Demonstranten laten passagierstrein ontsporen | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 15:13 |
vanaf 16.00 uur is er weer een commissievergadering over het spoor | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:18 |
Als hij deze keer maar af is om 20:45 ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 15:19 |
het scheelt wel dat ze niet in de grote zaal zitten ![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:20 |
Ja half uur pauze om te lezen. Ja het kwam nogal laat laten we direct 45 min eetpauze houden. Zo is het toch ook niks voor de kijker, moeten ze beter organiseren vind ik. | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:22 |
Apeldoorn - Zutphen, moet haast wel 1 van de kortste trajectjes in het land zijn ![]() Ik vind trouwens wel dat die spurt motoren instabiel lopen, maar dat kan zijn omdat ik er als een automonteur naar luister en kijk. Voor mij is het persoonlijk onacceptabel als je de motor voelt bokken en stoten in de cabine. Dat gebeurd in die spurtjes erg veel. In ander diesel-mat ervoer ik dat wel een stuk minder(dm90, lint) Ze zijn wel rap ![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:24 |
Zwolle - kampen, Haarlem - Zandvoort, De Haar Aansluiting - Rhenen. ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:27 |
Die zijn inderdaad nog een slagje korter ![]() Ik heb trouwens wel eens gelezen dat men een traject wilde aanleggen richting Apeldoorn, vanuit Arnhem, maar hier toch maar vanaf gezien is. Ze gingen liever voor een snelbus ![]() Logisch.. want als ik nu naar Apeldoorn wil vanuit Velp/Arnhem ben ik bijna een uur onderweg, want via Zutphen. Met de auto doe ik er 15 minuten over ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 15:28 |
komt ook door het ontwerp. Bij de GTW heb je als het ware wagons met een locomotief er tussen in. verder zijn slechts een gering aantal assen aangedreven en hangen de bakken als het ware aan elkaar met slechts draaistellen aan één zijde van de bak, waardoor het bonken wat makkelijker plaats kan vinden | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 15:29 |
Er ligt natuurlijk een veel kortere spoorlijn maar daar vindt geen regulier reizigersvervoer meer op plaats. | |
arkkey | dinsdag 2 april 2013 @ 15:30 |
Ja ik vind die spurt dingen ook best geinig (los van het deur-geluid). Gevoelsmatig hebben ze echter veel minder zitplaatsen dan het ns regio materieel. Voor mn gevoel ben je ook veel ruimte/zitplaatsen kwijt omdat ze in het midden een paar meter motor-blok hebben tussen gepropt? | |
Bitlord | dinsdag 2 april 2013 @ 15:31 |
Ik zit trouwens even kort te filosoferen naar aanleiding van een gedachte over die powerpacks. Zitten daar sowieso vrijwel alle vitale onderdelen van de Spurt in? Want in dat geval kunnen die treinen wel eens een heel lange levensduur hebben, als je na 20 jaar alleen "even" een nieuw powerpack hoeft te kopen. Als dat nieuwe powerpack dan ook gelijk voldoet aan de nieuwste eisen qua uitstoot en verbruik is dat helemaal prima. | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:31 |
Ja klopt. De/het ( ![]() ![]() Ik vind het verder wel geweldige moderne treintjes. | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:32 |
Er is onderzoek gedaan naar het activeren en gereed maken voor reizigerstreinen van Dieren naar Apeldoorn. | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:33 |
Ligt die daar ja? Als ik op maps kijkt, is een rechtstreeks IC-traject best wel rendabel. Dan ben je misschien in 10 minuten in Apeldoorn. Dat hebben ze in deze regio, na heel veel klachten ![]() | |
Bitlord | dinsdag 2 april 2013 @ 15:34 |
Dat gevoel kan ook wel kloppen hoor. De Spurtjes zijn echter ook een stuk korter. De DM90 is 52 meter, de kortste Spurt 41 meter. Dat is een verschil wat je toch wel merkt en ziet. | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:34 |
Really ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:35 |
Kortste treintje waar ik in heb gezeten was een lintje op zondagavond. 2 bakjes geloof ik ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 15:35 |
het motorisch en aandrijfgedeelte zit volledig in het powerpack, iets wat bij het onderhoud best handig is, omdat je er beter bij kunt dan bij treinstellen waar de motoren onder de bak hangen | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 15:35 |
Ja en je hoeft dan niet meer over te stappen cq terug te rijden. Maar dat gaat ten noordoosten van Arnhem denk ik nooit passen helaas. | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:36 |
Ja. Weg met die stoomtrein en knallen met een dieseltje en elektrificeren, alhoewel ik vermoed dat dat te duur is. Een snelbus is in dit geval goedkoper, eventueel met aanleg vrije busbaan. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 15:38 |
Arriva rommelt iig wel met de motoren om ze zo zuinig mogelijk te laten lopen. Heeft in het noorden al wat defecten opgeleverd ![]() In het noorden wordt bij het keren een van de motoren uitgeschakeld, waarna de andere krachtbron iets meer toeren gaat draaien. Voordeel hiervan is dat de resonantie behoorlijk afneemt. | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:39 |
Sprinter Nijmegen - Zutphen uitbuigen vanaf Dieren naar Apeldoorn in plaats van naar Zutphen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 15:40 |
En Brummen dan? | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:41 |
Sprinter Apeldoorn - Zutphen naar toe brengen, of de ic Roosendaal - Zwolle daar laten stoppen. Of opheffen. | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:42 |
Klopt. Als het een sprinter zou worden zou ik daarmee hier in Velp kunnen opstappen. Dat dat niet gaat passen weet ik wel zeker, want die moet dan ook een stukje over het traject richting Zutphen, door Arnhem, Rheden etc heen. Daar rijd nu, tot half 10 's avonds elk kwartier een trein. Ik denk dat je dan een heleboel babyboomers aan het klagen krijgt hier. ![]() Dat wat jij nu zegt is ook het laatst bekende plan. Een snelbus met vrije busbaan op de snelweg. Goedkoper ja of de nee, dat vind ik een kulargument van de NS. Want die presteren het om op zondagavond meerdere malen met 2 praktisch lege SGM-3 aan te komen kakken. Er zijn zoveel lijnen die onrendabel zijn. Volgens mij valt het nog wel mee. Als het spoor er al ligt.. er staat volgens mij nog een zooitje dm90' te rotten ergens in de buurt van Arnhem. ![]() Boer'ngat ![]() Desnoods pak je 2 stellen en splits je bij dieren.. | |
GlenSpey | dinsdag 2 april 2013 @ 15:42 |
Makes me wonder, stopt de sprinter vanuit Apeldoorn dan eerst in Brummen, of eerst in Zutphen? ![]() In any case moet er dan voor dat klote stukje nog kop gemaakt worden ook | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 15:44 |
Of de IC Zwolle-Roosendaal niet meer in Olst, Wijhe, Brummen, Arnhem-Zuid, Elst, Nijmegen-Lent, Oss & Etten-Leur laten stoppen maar er een echte IC van maken en er een sprinter naast inleggen! | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:47 |
Dat heb ik vaker gehoord ja. Kan me voorstellen dat ze dat hier ook doen. Goedkoop is duurkoop natuurlijk.. ![]() Dat ding wil ik ook geen IC noemen. Ik verwacht alleen niet dat er ruimte is om dat te doen.. | |
Bitlord | dinsdag 2 april 2013 @ 15:48 |
Ik weet niet of ze helemaal op schaal zijn ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Verschil moet er zijn... | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 15:48 |
Als je de knoop in Zwolle een beetje ontvlecht zou het moeten kunnen. Of je bouwt er gewoon een vijfde perron bij in Zwolle. Ook bij Arnhem heb je misschien wat moeilijkheden maar ach. | |
GlenSpey | dinsdag 2 april 2013 @ 15:48 |
Daar moet je dan drie extra sprinterdiensten voor inleggen terwijl het nu met 1 'IC' ook kan. Of wou je die sprinter achter de IC aan laten rijden tussen Zwolle en Roosendaal? ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:51 |
De echte bottleneck zit tussen Arnhem en Dieren. Je hebt Velperpoort waar het al bijna uit z'n voegen barst en tussen Velperpoort en Dieren heb je 1 spoor elke kant op, waar elk kwartier al een sprinter danwel IC voorbij komt knallen. Zeker in de spits word dat spannend met elk kwartier een trein richting Doetinchem/Winterswijk. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 15:51 |
je kunt wel dan op deeltrajecten met stoppers rijden. Stopper (Amsterdam -) Zwolle - Deventer, stopper Zutphen - Wychen, stopper Utrecht - Breda doortrekken tot Roosendaal, etc | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:52 |
Die dive-under vanuit Arnhem naar Dieren komt er in de toekomst toch wel. | |
Bitlord | dinsdag 2 april 2013 @ 15:53 |
Ook een leuk contrast Noord-Oost ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() VS. Almelo - Mariënberg / Leeuwarden - Sneek ![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:54 |
Over de Zaanlijn knallen ieder uur 4 intercity's en 4 sprinter per richting het baanvak over. Valt wel mee dus, behalve bij velperbroek aansluiting. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 15:54 |
waarom niet eentje vanuit Zevenaar? kan imo net zo goed, zeker als je het goederenvervoer meer over de IJssellijn wilt hebben | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 15:54 |
15 bakken ben ik alleen maar op Amersfoort-Deventer tegengekomen, nooit op Amersfoort-Zwolle. En dan gingen er in Deventer natuurlijk wel zes bakken af. Ik had iedere dag die trein in 2001. Almelo-Mariënberg reed met DE2 trouwens. | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:55 |
Die combinatie bestaat niet meer sinds drgl2013. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 15:55 |
ook op Amersfoort - Zwolle reden ze wel. Tot december vorig jaar reed er zelfs een viertienbaks VIRM-trein. Was planmatig nog niet eerder voorgekomen. | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 15:55 |
Maakt allebei niet zoveel uit nee, misschien is die nog wel goedkoper ja. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 15:56 |
is later vervangen door een DH1 ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 15:57 |
IC naar Groningen regelmatig 14 bakken VIRM gezien inderdaad. En dan was het alsnog staan ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:57 |
Dan is het theoretisch mogelijk ja, maar niet met de huidige drgl met om het kwartier een kuttrein naar het oosten, die allemaal stoppen op Velperpoort. Waar zou die moeten komen dan ![]() ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 2 april 2013 @ 15:58 |
Is er eigenlijk iets van de wadlopertjes bewaard gebleven in Nederland? | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:58 |
Dat laatste gaat dus alleen niet gebeuren, tenminste.. dat zijn de geluiden hier in het dorp. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 15:58 |
waren 8 naar Groningen en zes naar Leeuwarden ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 15:58 |
neen. Alles is het land uit ... | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 15:59 |
Die zijn allemaal pleite. Sterker nog, die staan geloof ik ergens in een oostblokland. Zonder gebruikt te worden ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 16:00 |
Alleen de wadlopertjes die naar Brazilië zijn gegaan staan er werkeloos bij. Die naar Polen en Roemenië worden dagelijks ingezet. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 16:00 |
In Polen en Roemenië worden ze wel gebruikt. In Argentinië niet meer ... | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 16:00 |
Nee, geld was op ofzo. | |
GlenSpey | dinsdag 2 april 2013 @ 16:00 |
Jammer, was toch wel een heel mooi treintje voor in bijvoorbeeld een spoorwegmuseum... | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 16:00 |
Was het dan Argentinië die ze ook niet afbetaald had? Of was dat met ander materieel.. | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 16:01 |
Vind persoonlijk dat je sowieso 1 of 2 stellen moet behouden van een serie om in een museum op te slaan. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 16:01 |
dat waren de wadlopers ja. Daarnaast is de spoorvergunning van het bedrijf dat er mee reed ingetrokken omdat het spoor waarop gereden werd onveilig was. geld om op te knappen is er niet | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 16:02 |
Ik vind het veel erger dat al SM'90 gesloopt is dan dat er geen DH's meer in Nederland te vinden zijn. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 16:14 |
Bashir is weer eens bezig ![]() Hij stelt grappend voor om de NS ieder jaar een boete op te leggen, zodat de topbestuurders van het bedrijf geen bonus meer kunnen krijgen ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 2 april 2013 @ 16:17 |
14 naar Groningen past niet langs de meeste perrons. Al weet ik zo uit mijn hoofd niet hoeveel Assen kan hebben. | |
Viezze | dinsdag 2 april 2013 @ 16:17 |
Zullen we de NS anders, in plaats van dividend uitkering 'eisen', jaarlijks een boete van 250 miljoen opleggen om een of andere kutreden? ![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 16:18 |
Er is al een capaciteitsvergrotingsplan gemaakt, 1-3-2013 op de ProRail site gezet: http://www.prorail.nl/Ver(...)m%20-%20Zevenaar.pdf Hier: http://goo.gl/maps/9tBBf | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 16:18 |
Klopt, er gingen er 10 of 8 door naar Groningen, de rest naar Leeuwarden. | |
Bitlord | dinsdag 2 april 2013 @ 16:18 |
Ik vermoed dat er twee hoofdredenen aan ten grondslag liggen dat er vooralsnog geen Wadlopers bewaard zijn gebleven: 1: zó heel oud waren ze niet waardoor er nog een behoorlijke economische restwaarde op die stellen zat. Dan is het aantrekkelijker ze 2e hands te verkopen. 2: De Wadlopers hebben eigenlijk alleen gereden op kleine lijntjes ver van de randstad. Ik vermoed dat de beslissers bij de spoorwegen en de hobbyisten "binnen het wereldje" die aan de touwtjes trekken voor wat betreft museumbeleid minder hadden met deze treinen dan bijvoorbeeld het Benelux-stuurstandrijtuig. | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 16:21 |
Wel weer echt een SP overhemd heeft die vent aan, die van De Rouwe is een stuk mooier! ![]() | |
arkkey | dinsdag 2 april 2013 @ 16:22 |
Lijkt me ook eigenlijk niet te doen om van alles maar eentje te bewaren, dan moet je wel achterlijk veel ruimte over hebben. Kan je onderhand beter de mallen bewaren, dan kan je er nog eens eentje bij laten drukken als je later de behoefte aan zo'n ding hebt ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 2 april 2013 @ 16:23 |
Hij is gewoon zenuwachtig voor het schoolreisje vrijdag! | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 16:24 |
In het buitenland bewaren ze vrij veel hoor. Het probleem in Nederland is dat er weinig plaats is om iets te bewaren, en niemand heeft het geld om meer ruimte te laten bouwen. | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 16:24 |
http://www.nsvanbnaara.nl/ 'Ga mee van Beatrix naar Alexander' | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 16:37 |
In België bewaren ze ook veel! En laten het vervolgens jarenlang wegroesten. Zo hadden we nog gewoon een Beneluxdienst in kunnen voeren met de mooie oude Beneluxhondekoppen maar jah, dat ding zal onderhand wel volledig aan de rails vastgeroest zijn. | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 16:38 |
En ohja, mijn terugreis was ook weer stipt op tijd! ![]() | |
ReisT | dinsdag 2 april 2013 @ 16:41 |
De nieuwste trend is daarom materieel stallen in het buitenland. Er zijn al twee NS-locs naar Duitse musea verhuist. De Belgen zijn nu wel bezig materieel uit die langzaam wegroestende collectie op te knappen, om vanaf volgend jaar tentoon te stellen in een nieuw museum. [ Bericht 11% gewijzigd door ReisT op 02-04-2013 16:48:03 ] | |
Kapitein_Schavuit | dinsdag 2 april 2013 @ 16:49 |
Is er dan buiten Amersfoort en Blerick geen geschikt depot? | |
Bitlord | dinsdag 2 april 2013 @ 16:51 |
Zaanstraat, maar dat is volgens mij slechts tijdelijk. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 16:51 |
Staat er nu niets meer op de Watergraafsmeer gestald? | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 16:52 |
niet echt. Er was nog een opslag bij Utrecht, maar daar is nu weinig meer van over. Meer ruimte is wenselijk, maar waar en tegen welke kosten? | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 16:53 |
Als ik dan niet hoef te werken ben ik wel in België. 27 April zit ik in Duitsland. De groeten. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 16:57 |
Die opslag bij die motorrijschool waar ook de koninklijke trein staat (stond?)? Opstelspoor is inderdaad niet goedkoop maar valt er met ProRail niet iets te regelen over de kosten als het gaat om museummaterieel? | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 16:58 |
DB heeft 12 vierdelige dubbeldeks EMU's besteld bij Bombardier van het type Twindexx Vario ter waarde van 113 miljoen euro. Deze treinstellen gaan ingezet worden op de Main-Spessart verbinding, tussen Bamberg, Würzburg, Aschaffenburg en Frankfurt. DB heeft deze aanbesteding voor een periode van 2015 t/m 2027. Per treinstel kunnen er 48(!!) fietsen mee, lagevloers instap. Zie ook Railway Gazette![]() | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 17:03 |
In Duitsland is een vader (27 jaar) met zijn baby van 7 maanden oud voor een trein gesprongen. Hij is het einde van het perron gesprongen, en toen de RE langs kwam is hij bewust voor de trein gesprongen, aldus de politie. http://www.bild.de/region(...)g-29731270.bild.html Hoe ziek ben je dan? | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 17:04 |
daar ja. de koninklijke trein staat tegenwoordig in Amersfoort ProRail is redelijk schappelijk qua prijzen, alleen blijft er steeds minder stallingsruimte voor omdat veel ongebruikte sporen weggesaneerd worden en met name in de randstad de rest door de vervoerders behoorlijk benut wordt. | |
Hr-Flip | dinsdag 2 april 2013 @ 17:07 |
Jup de Veenexxpress | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 17:09 |
![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 17:11 |
Edit: nee deadlock, dat is geen FLIRT. | |
remcoP | dinsdag 2 april 2013 @ 17:11 |
Dat is de expressversie. De DB heeft de varioversie gekocht. | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 17:14 |
‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040′ Gepubliceerd op 02-04-2013 om 16:52 ![]() Er komen voor het jaar 2040 in totaal 80 nieuwe lightrail-trajecten tussen verschillende regio’s en steden in Nederland. Het aantal opstapplaatsen zal in dat jaar verdrievoudigd zijn van 400 naar 1200. Dat schrijft Platform Do Lightrail in de visie ‘Lightrail op de kaart’. In de visie staan tien kaarten van mogelijke lightrail-netwerken rondom stedelijke regio’s in Nederland. Het platform verwacht dat er in 2040 40 nieuwe knooppunten met spoor- en snelwegen zijn die reizen in alle richtingen mogelijk maken. Om deze doelen te realiseren is er naar verwachting een investering van tussen 300 en 500 miljoen euro nodig. Succesvol Volgens de organisatie is Randstadrail tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer hèt succesvolle voorbeeld van lightrail. Zoetermeerlijn en Hofplein-lijn zijn op een slime manier verknoopt aan het Haagse en Rotterdamse stadsnet. Dat trok duizenden nieuwe gebruikers. De Zoetermeerlijn ging van 66.000 naar 95.000, de Hofpleinlijn van 7.000 naar 27.000 dagelijkse reizen. Do Lightrail wil dat dit ook in andere stedelijke regio’s wordt toegepast. Do Lightrail introduceert de Runner. Een Runner is een lightrailverbinding die vaker stopt en dieper doordringt in de stad. Hij verbindt de regio met kantoorparken, universiteiten, ziekenhuizen, winkelcentra, stations, luchthavens, P+R-terreinen en grote woonwijken. De Runner neemt de plaats in van de huidige 10 metroverbindingen en 40 tramlijnen in Nederland. Van de ruim 60 Sprinterdiensten worden er 10 in Runners omgezet. Platform Do Lightrail is een intitiatief van zeven decentrale overheden die eerder een lightrail-project realiseerden onder leiding van ChristenUnie-wethouder Tymon de Weger (Lansingerland). Het platform is sinds 2013 aangesloten bij Railforum en informeert en ondersteunt deelnemende overheden, ondernemingen en instellingen op het gebied. Als onze steden niet snel bereikbaar zijn, dan stagneert onze welvaart vreest Do Lightrail. Als Nederland aan de economische top wil blijven, dan dienen we in de stedelijke mobiliteit te investeren. Lightrail Ruim de helft van de Nederlandse bevolking woont in de stedelijke regio’s en tweederde werkt daar. Velen leggen tweemaal per dag de nodige kilometers af tussen huis en werk waar de meeste files ontstaan. Lightrail is een railgebonden vorm van openbaar vervoer dat gebruikt wordt op de schaal van de stedelijke regio en de stad. In tegenstelling tot trein en metro is lightrail geschikt om tot op zekere hoogte te integreren in de openbare ruimte en desgewenst te mengen met regulier wegverkeer. Daarnaast kan lightrail ook gebruik maken van het hoofdspoor en dus integreren met treindiensten. Bron | |
lyolyrc | dinsdag 2 april 2013 @ 17:15 |
Wij van WC-Eend... | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 17:17 |
Hmm ok. Weet nu ook waarom er weer van die lelijke grijze bumpertjes op zitten. Stadler doet ook mee aan het project.. | |
remcoP | dinsdag 2 april 2013 @ 17:18 |
Een lightrail tussen Enschede en Oldenzaal? Daar tussen ligt helemaal niets! ![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 17:24 |
Een Lightrail tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch.. De enige die kansen geef is die rond Den Haag - Leiden en Almelo - Enschede. Zeker richting de Campus. Wel mooi, is een uitgave van twee infrabouwers en twee materieelbouwers. Dikke lobby dit ![]() | |
remcoP | dinsdag 2 april 2013 @ 17:25 |
Die nog wel ja. Arnhem - Nijmegen was ook wel leuk. Gewoon ter vervanging van alle sprinters een lightrail. Zo kan ik ook nieuwe verbindingen maken. ![]() | |
remcoP | dinsdag 2 april 2013 @ 17:26 |
Voor meer info over de twindexx is dit wel een mooi documentje: http://bombardier-transpo(...)1_BR_TWINDEXX_de.pdf | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 17:30 |
Als je die over nieuwe infrastructuur laat rijden los je wel gezeik het een en ander aan knelpunten op ![]() | |
remcoP | dinsdag 2 april 2013 @ 17:30 |
foute topic ![]() | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 18:24 |
![]() CapTrain 1627 + Laaiis ed voor Heezik (51001) 27 juni 2012 was CapTrain weer actief op de Lage Weide, ditmaal met de 1627. Omdat de G1206'en detectieproblemen (kunnen) hebben, moet er een extra wagen meegenomen worden bij losseloc ritten op de hoofdbaan. Vrijwel zeker is er een trein heen- en terug, maar om de detectiewagen niet te vergeten, wordt hij gewoon meegenomen. Hier passeert de trein de overweg bij de Isotoopweg. ![]() CapTrain 1627 + Laaiis ed (51000) Als eerste werden de wagens bij Heezik uitgehaald. Hier staat de loc van CapTrain te wachten tot de rangeerder het sein veilig geeft om te vertrekken. ![]() CT 1627+1 gelede wagen (51001) 6 Augustus 2012 reed de papiertrein van CapTrain naar Heezik weer onderlangs via Breda, Den Bosch en Utrecht naar Maarsen. Af en toe rijdt hij ook over Gouda, en moet dan extra omlopen. Vandaag betrof de belading maar één wagen. De wagen tussen de lok en de schuifwandwagen is voor detectieproblemen met de G1206. | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 18:26 |
Bovenleiding palen bij de fly-over bij 's-Hertogenbosch, prachtige bogen! ![]() | |
Eenskijken | dinsdag 2 april 2013 @ 18:28 |
Rofl, NS item op 1vandaag, over te drukke treinen/slechte dienstregeling/slecht in het algemeen. Komt er ff zo'n NS muts die vertelt dat het allemaal beter wordt. dat er geen enorme problemen zijn etc... daar kan ik echt kwaad om worden. Ik sta ook elke dag in de spits, overvolle treinen, veel vertragingen, te weinig materieel en ga maar door.. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 18:35 |
Ja ik kreeg er ook een beetje dit idee bij: ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 18:38 |
Tsja, je mag hopen dat zoiemand zelf weet dat ze staat te liegen. Anders heeft men blijkbaar niet eens in de gaten dat er wat aan de hand is. ![]() | |
V2 | dinsdag 2 april 2013 @ 18:54 |
Ik blijft dat zo'n raar iets vinden he. Enorme loc, grote aslast, wordt niet gedetecteerd. En dan zo'n los licht wagentje wel? Mysterieus. | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 18:56 |
"Ja, want nu heeft de trein meer assen" ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 18:58 |
Fleischmann locje op een Märklin baan he. Gaat ook niet. Plastic asjes ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 19:03 |
Andersom gaat trouwens prima als de Märklinmodellen tenminste een respectabele leeftijd hebben bereikt van zo'n dertig jaar. Er moet geen elektronica inzitten ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 19:04 |
Nee. Dan krijg je kortsluiting. Heb ik zelf gehad ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 april 2013 @ 19:05 |
Iets met wisselspanning en gelijkspanning toch ook? ![]() Het lijkt het echte spoor wel! | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 19:06 |
Is het nee kan niet of nee klopt kan wel maar niet als er elektronica inzit? | |
KnightSolaire | dinsdag 2 april 2013 @ 19:06 |
Als dat inderdaad op die wijze werd gezegd, is dat ook niet bepaald waarheidsgetrouw. Ik maak het zelf zelden tot nooit mee in ieder geval en ik reis op diverse trajecten en diverse tijdstippen. Wil niet zeggen dat er nergens (structureel) problemen zijn, maar altijd "te drukke treinen te slechte dienstregeling slecht slecht slecht" is ook onzin. Zoals een paar pagina's terug (of in het vorige deel) werd gezegd: NS is zo'n slechte vervoerder nog niet. Alleen hoor je vooral het negatieve om een of andere reden. ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door KnightSolaire op 02-04-2013 19:12:49 ] | |
dennistd | dinsdag 2 april 2013 @ 19:13 |
Weer een nieuw soort kaartje in de spoordeelwinkel: Samen Vrij Voor 45 euro in de (oude) daluren met vier personen een retour | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 19:27 |
Nee, Märklin karretjes op een Fleischmann baan kan niet. Die asjes zijn niet geïsoleerd en dan krijg je kortsluiting. Wat de gevolgen voor eventuele electronica aan boord zijn weet ik niet. | |
dennistd | dinsdag 2 april 2013 @ 19:29 |
Hier moet je zijn: PTA / Modelspoor, deel IX | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 19:31 |
in theorie klopt het, maar de beleving van de reiziger is toch echt anders | |
Duvel | dinsdag 2 april 2013 @ 19:32 |
Ik had vanmorgen negen bakken naar Utrecht, om tien over half zeven. Alle volgende zijn korter. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 19:33 |
net besloten dat ik op zeker zaterdag een kijkje ga nemen in het Spoorwegmuseum. Nog meer mensen die er die dag heen gaan? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 19:34 |
Nee, zaterdag ga ik naar Almelo retour ![]() | |
Duvel | dinsdag 2 april 2013 @ 19:34 |
Een Märklin-loc heeft een sleper, de Fleischmann baan niet, er gebeurt niks met de loc. | |
KnightSolaire | dinsdag 2 april 2013 @ 19:34 |
Ben ik de enige wiens trein in de spits netjes wordt verlengd zodat er (ruim) voldoende zitplaatsen zijn? Het klinkt nu net alsof ik van NS ben door mijn redelijk positieve uitkijk erover. ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 19:36 |
Ja, en bij alle andere merken behalve Trix, is het dus zo dat de + door de linker- en de - door de rechterspoorstaaf gaat. Dan heb je dus geïsoleerde asjes nodig in je wieltjes. Dat hebben Märklintreintjes niet nodig want die hebben de middenrail met sleper. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 19:37 |
Wat kom je hier doen ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2013 19:37:24 ] | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 19:38 |
Ik mis de spoorlijn Zwolle-Wierden heel erg. Vroeger ging ik toch twee keer per week via Almelo en Hengelo naar Goor, laatste jaren altijd via Zutphen. Zin in! | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 april 2013 @ 19:38 |
Altijd aardig voor hun mede-Nederlanders die Almelo'ers ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 2 april 2013 @ 19:38 |
Mansveld wil stations bij NS houden Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) ziet het niet zitten om het beheer van de treinstations over te dragen van de Nederlandse Spoorwegen naar spoorbeheerder ProRail. ''Dat betekent het ontnemen van eigendom. Daar kunnen we niet eenzijdig over beslissen'', zei Mansveld dinsdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer. Bovendien zou het de schatkist veel geld kosten, omdat het Rijk subsidie verstrekt aan Prorail. ''Dan zouden we de facto zelf investeren om de stations te kopen'', stelde de staatssecretaris. Bovendien vroeg ze zich af voor welk probleem de verkoop van stations een oplossing is. ''Reizigers zijn zeer tevreden over de stations.'' D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven had voorgesteld om de stations weg te halen bij de NS. Op die manier zou de NS geen voordeel meer hebben ten opzichte van andere vervoerders, die zelf geen stations hebben. Volgens Van Veldhoven is het gek dat één spoorvervoerder een stukje infrastructuur in handen heeft. Daar is Mansveld het mee eens. Ze stelde net als D66 te streven naar een gelijk speelveld voor alle spoorvervoerders. De overdracht van stations van de NS naar ProRail gaat haar echter veel te ver. Wel maakt ze afspraken met de vervoerders, zodat bedrijven als Arriva onder redelijke omstandigheden gebruik kunnen maken van de stations. Bron | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 19:39 |
Nee. Mijn probleem is alweer een dikke kwart eeuw geleden opgelost met behulp van een zich bereidwillig opensperrende vuilnisbak ![]() | |
RichardHammond | dinsdag 2 april 2013 @ 19:39 |
Wel weer wennen die drukte als je in Nijverdal instapt, de trein zat vandaag bij Nijverdal al vol. En dan zeggen ze dat de spoorlijn niet rendabel genoeg is. Zowel op de heen- en terugweg en volle trein en dan ook nog midden op de middag. Station Nijverdal. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 19:40 |
Ah zo, het is bij Nijverdal erg mooi geworden vind ik, gisteren zelf Almelo - Zwolle gedaan en terug. Aah nee joh, ik stelde de vraag oprecht goedbedoeld. | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 19:40 |
Nope, ik ben van plan om zaterdag wat kilometers door Duitsland te jakkeren. ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 19:42 |
Er is toch altijd juist gezegd dat Zwolle-Wierden in aanmerking komt voor elektrificatie vanwege de hoge reizigersaantallen? | |
RichardHammond | dinsdag 2 april 2013 @ 19:43 |
Zou best kunnen, maar heb ook al verhalen gehoord dat het tegen zou vallen, maar dat heb ik mij nog nooit voor kunnen stellen. | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 19:43 |
Ik ben gisteren geweest ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 19:44 |
ik dacht dat je naar Leeuwarden zou | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 april 2013 @ 19:44 |
Wat is daar nou weer te doen dan!? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 19:48 |
je kunt onderweg de contouren van de Haak om Leeuwarden zien en op het station de bijna af zijnde lift bewonderen ![]() En verder in de stad zelf het opgeknapte Wilhelminaplein met daaraan het gloednieuwe gebouw van het Fries Museum. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 19:48 |
De bus naar Dokkum nemen, goed idee, doe ik ook altijd. ![]() | |
ReisT | dinsdag 2 april 2013 @ 19:48 |
Zou dat soms ook het idee geweest zijn bij deze zesassige motorwagen? ![]() | |
Dos37 | dinsdag 2 april 2013 @ 19:48 |
Ik ga morgen denk ik van Wierden naar Zwolle. Moet toch even naar of Zwolle of Enschede maar op deze manier kunnen we direct de vernieuwde lijn testen. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 april 2013 @ 19:49 |
Oke, dat is één uurtje. Moet ik nog minstens 2 uur daar door brengen voor m'n reistijd "terugverdiend" is ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 19:49 |
moeten ze er al een stelletje bij gaan plakken? | |
Anno1982 | dinsdag 2 april 2013 @ 19:50 |
Er loopt op dit moment een studie van de provincie Overijssel naar het opwaarderen van Zwolle - Enschede met grote delen dubbelspoor en elektrificatie inderdaad. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 19:51 |
als het mooi weer is dan is het terras van de Dikke van Dale aan te raden. Op zomerse dagen vergeet je dan de tijd ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 april 2013 @ 19:52 |
Hebben ze daar ook een Dikke van Dale ja? Ik in Deventer nog wel eens gezeten op het terras van de Dikke van Dale ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 19:52 |
Niet studeren, gelijk beginnen! | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 19:53 |
Leuk café maar te ver lopen vanaf het station ![]() | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 19:53 |
Co'Co op een VIRM ![]() | |
RichardHammond | dinsdag 2 april 2013 @ 19:53 |
Ja, op de heenweg was het een stelletje en op de terugweg werd er een bijgeplaatst. Maar twee overdag en drie in de spits is wat mij betreft geen overbodige luxe. Wat wel apart is is de reisinfo van de NS. Op de borden in Zwolle geven ze aan dat de trein naar Nijverdal West vervalt en dat de (stop)trein sprinter naar Enschede een extra trein is. Veel verwarde gezichten vandaag in Zwolle. Gewoon Nijverdal West uit de info halen en Enschede als reguliere trein aangeven. Mensen zullen er een keer aan moeten wennen. | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 19:53 |
Nee ![]() | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 19:54 |
Dat zal wel gebeuren met het eerstvolgende wijzigingsblad (8 april) | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 19:54 |
uhuh. De laatste keer dat ik er op het terras zat stikte het er van de mooie dames ![]() | |
Anno1982 | dinsdag 2 april 2013 @ 19:54 |
Nog een beetje onbekend met de materie zeker? Doorgaans wordt het geldt eerst opgestudeerd om dan te zeggen dat het niet zonder extra financiële injectie door kan gaan. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 april 2013 @ 19:54 |
Op de terugweg zag ik gisteren in Hengelo sprinter Nijverdal staan, met in kleine lettertjes eronder "rijdt verder naar Zwolle" | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 19:57 |
De investering betaalt zichzelf wel terug. Ze zitten boven die grens van zoveel duizend reizigers per dag en helemaal nu de subsidie op diesel is afgeschaft voor alles wat niet door een kanaal vaart. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 19:57 |
denk ik ook ja. Dan wordt er weer een grote update in de systemen doorgevoerd ![]() | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 19:57 |
Als ik zaterdag niet hoef te werken (dat weer ik morgen of vrijdag pas ![]() | |
Q. | dinsdag 2 april 2013 @ 19:58 |
Meteen even verdubbelen als ze toch bezig zijn. Kan er een keer een fatsoenlijke IC rijden. Oh, en een flyover bij Wierden niet vergeten natuurlijk, anders zit je daar nog krap. ![]() | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 19:58 |
NRW? Zit ik 27 april. Snel Nederland ontvluchten. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 19:59 |
Flash en ik zullen naar je zwaaien. | |
RichardHammond | dinsdag 2 april 2013 @ 19:59 |
Sowieso, want hoe de sprinter nu naar Nijverdal afbuigt bij Wierden is nogal koddig. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 19:59 |
traject pak ik zaterdag ook nog ff mee. Utrecht - Almelo en dan terugsteken ![]() | |
ArnosL | dinsdag 2 april 2013 @ 20:01 |
Past daar überhaupt wel een flyover midden in het dorp? ![]() | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 20:01 |
Ook in Duitsland? Niet alleen maar treingerelateerd voor mij. Met een paar vrienden ff richting de Rheinstrecke en dan in Keulen een terrasje pakken, en de één na laatste trein huiswaarts de grens over ri huis. | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 20:01 |
Als we OOIT nog wat over die kaartjes horen bedoel je. | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 20:01 |
Gisteren dus even naar die tentoonstelling "Sporen naar het Front" geweest in het Spoorwegmuseum. Hier wat plaatjes. 1. Overzicht van de hal. Het zag er erg donker uit en alles stond best dicht op elkaar gepakt. ![]() 2. Eoa verduisterd rangeermoeilijk. ![]() 3. Tanks op wagons. ![]() 4. Maquette van een marinelandingsvaartuig wat een zwikkie tramlocomotiefjes aan land komt brengen in Nederlands Indië na de oorlog. ![]() 5. Gepantserde goederenwagon ![]() 6. Huuu rook! ![]() 7. Big Gun ![]() 8. Pantserhek waarmee een Duitse pantsertrein in 1940 voor de brug over de IJssel bij Westervoort tegengehouden is. ![]() 9. Nog wat kanonnetjes op een wagon. ![]() 10. Rode-kruisrijtuig. ![]() 11. Model van een gewondentrein ![]() 12. Schienenwolf. Achter de laatste trein aan slepen en zo de spoorlijn onbruikbaar maken. ![]() Enjoy ![]() | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 20:02 |
Wel fraai zo. | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 20:03 |
Bij Oldenzaal of Enschede de grens over en bij Venlo terug het land in, denk ik. Valt dat allemaal onder NRW? 27 april zit ik ook in het buitenland, maar die koningsgekte valt dit jaar nog op de 30e ![]() | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 20:04 |
Als je bij Enschede de grens over gaat heb je geen aanvullende ticket nodig. Bij Oldenzaal wel, want dan ga je een stuk(je) door Niedersachsen. Bij Enschede de grens over is vanaf Enschede je NRW-ticket oid geldig. Edit: Ja, bij Venlo ook niet nodig. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 20:05 |
Mooie plaat. Terug naar de tekentafel want daar past nooit een A35 doorheen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 20:05 |
en bij Venlo ook. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 april 2013 @ 20:06 |
Wat ik van de huidige situatie bij Nijverdal niet snap is waarom ze nog steeds (net als vroeger) linkerspoor rijden. Vroeger was dat vanwege de overweg naar het perron toe die zo niet overdreven lang dicht hoefde te liggen. Maar nu ligt er een tunnel en is er van overwegen helemaal geen sprake meer. | |
Frenk3nstein | dinsdag 2 april 2013 @ 20:06 |
Als het donker is kun je de ISO best omhoog gooien, 200 is niet zo heel hoog ![]() | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 20:08 |
Voor de foto was RSP (Rechterspoor) idd wat fraaier. Ohja, als ik naar Nijverdal ga, ook gelijk maar ff de Grensland Express meepakken op de plaat. Die rijdt ook niet zo lang meer ![]() | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 20:08 |
Of met langere sluitertijden gaan werken. Maar daar heb je veelal een statief nodig, en het NSM is daar niet zo happig om ![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 20:08 |
Gisteren geweest! Wel erg leuk hoor ![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 20:09 |
Daar past prima 2x2 met vangrail ertussen doorheen! ![]() | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 20:11 |
Ah, dankjewel. Wordt denk ik via Oldenzaal, Grenslanddinges. Prijsverschil is toch maar ¤ 2,50 (reis met nog iemand). | |
Q. | dinsdag 2 april 2013 @ 20:12 |
Anders moeten ze maar gewoon dat dorp slopen, gaat niemand missen. Kunnen ze meteen dat station opdoeken, scheelt weer reistijd. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 20:12 |
I know that ![]() Maar verder wat greavy zegt. Statief + rondrennende kinderen = janken en bloed en onwelvoeglijke praat uit mond van Dr_Flash en al dat soort onwenselijkheden meer ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 april 2013 @ 20:14 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 20:15 |
Hou toch je smoel man klotejoch ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 april 2013 @ 20:16 |
Dat ja ![]() | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 20:16 |
Hij was best lief gisteren! Hij had namelijk een kater van hier tot aan Maastricht. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 20:17 |
Dat viel ook wel weer mee ![]() | |
ArnosL | dinsdag 2 april 2013 @ 20:18 |
Dat is ook een mogelijkheid ja, maar die zal vast niet bij iedereen in de smaak vallen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 20:21 |
Heuy, niks tegen Wierden! ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 20:24 |
De eerste nieuwe Abellio LINT is inmiddels afgeleverd ...![]() | |
GlenSpey | dinsdag 2 april 2013 @ 20:26 |
Abellio Lint? Waar zijn die treinen dan voor? | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 20:27 |
Weet ik veel? Misschien wel voor trajecten waar Abellio rijdt? ![]() Dat geklier rondom Iserlohn bijvoorbeeld? ![]() | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 20:27 |
Dat vraag ik mij ook af. Ik dacht dat Abellio alleen nog maar Flirts had besteld de afgelopen jaren. | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 20:30 |
Ik dacht even: 'Wat zijn dat voor radar dingen op het dak van die trein?' Maar het bleek gelukkig perron verlichting te zijn.. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 20:31 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 20:37 |
Het was trouwens best een aardige gelegenheid geweest om eens wat met ISO te spelen idd. Gewoon eens kijken tot waar het acceptabel blijft. Heb deze cam nog niet zo lang.. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 20:42 |
zo te zien voor RB47 die ze vanaf december dit jaar gaan berijden http://de.wikipedia.org/wiki/Der_M%C3%BCngstener | |
Bitlord | dinsdag 2 april 2013 @ 21:07 |
Hadden we hier al goede foto's van in deze topicreeks?![]() | |
Fiorano | dinsdag 2 april 2013 @ 21:08 |
Rijdt hij al in de dienstregeling? Zat vanmorgen nog in zo'n oude kreng. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 21:12 |
Ik zag eerst de onderste foto en ik dacht, wtf waar tussen Zwolle en Emmen is het viersporig en zijn 25KV isolatoren ![]() | |
Bitlord | dinsdag 2 april 2013 @ 21:13 |
Eehm JA, volgens onze collegae van Somda is hij vanmiddag in elk geval gezien in de pendel Amersfoort - Barneveld. Ik kan me voorstellen dat ze de Plan V nog eventjes houden, om kinderziekten van de nieuwe GTW op te vangen en wellicht wat extra onderhoud aan de Protossen te plegen. Volgens iemand op Twitter is de trein later op de dag door een storing uitgevallen. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 21:17 |
Zou jammer als die GTW de Protos zou vervangen. Ik vind de Protos oprecht een zeer mooie trein (van binnen en buiten). Jammer dat FTD failliet is gegaan. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 21:20 |
het stel vervangt het stelletje Plan V dat nog op de Kippenlijn rijdt | |
eti | dinsdag 2 april 2013 @ 21:20 |
Leuk hoor, dat Samen Vrij ticket. Maar dan de kleine lettertjes: Alléén geldig bij de NS. Niet bij Breng, Arriva, Syntus, Huppeldepup, Happeldepap en Hoeperdepoep. Laten we vooral nog veel meer van die maatschappijtjes maken en dan allemaal voordelige kaartjes uitgeven waarmee je niet de concurrent in mag. Daar wachten de reizigers tenslotte op! | |
Bitlord | dinsdag 2 april 2013 @ 21:20 |
Er reed nog een Plan V bij Connexxion (eentje). Die ene wordt nu vervangen door de GTW. De 2-delige protos heeft trouwens 170 zitplaatsen, de 3-delige GTW (152+19 klapzittingen=) 17 zitplaatsen. Ondanks de extra bak dus dezelfde capaciteit. ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 21:22 |
Maar kan er dan uberhaubt nog een onderhoudsschema gedraaid worden? | |
b2py | dinsdag 2 april 2013 @ 21:24 |
Door dat vee'tje wel ja ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 april 2013 @ 21:24 |
Vanwege de plaats waar die GTW onderhouden moet worden? Want er verandert verder toch niet wezenlijk iets? | |
Bitlord | dinsdag 2 april 2013 @ 21:25 |
Weet iemand trouwens waar die grijze Demo-protos eigenlijk is? Ten tijde van het faillissement meen ik dat de trein in de boedel zat. Hij rijdt in elk geval niet bij Connexxion op 't moment. | |
Dr_Flash | dinsdag 2 april 2013 @ 21:27 |
Die staat ergens achter op de Bokkeduinen toch? | |
greavy | dinsdag 2 april 2013 @ 21:30 |
Dat ding is toch al het land uit? | |
Fiorano | dinsdag 2 april 2013 @ 21:36 |
Grijze protos staat ergens in Oost Europa weg te rotten. Was nog eigendom van de fabriek, die gingen failliet dus moest dat ding terug. Op Amersfoort staat wel het vorige plan v'tje in Valleilijn kleurtjes. Hadden ze niet een optie op meer gtw's trouwens? Mag best, 'smorgens is het meestal staan. | |
James1988 | dinsdag 2 april 2013 @ 21:40 |
FTD heeft een doorstart gemaakt, maar de Protos wordt niet meer geleverd. | |
RichardHammond | dinsdag 2 april 2013 @ 21:53 |
Heuy, in dat treinstel heb ik de reis van Zwolle naar Nijverdal op de terugweg gemaakt. Hij is dus al vanuit Nijverdal met vertraging vertrokken. Op de terugweg ook al +5 te pakken. | |
ReisT | dinsdag 2 april 2013 @ 22:03 |
Dankzij de extra bak dezelfde capaciteit. Een 2-delige GTW is nogal kort vergeleken met een Protos dus moest er een bakje bij. | |
dennistd | dinsdag 2 april 2013 @ 22:04 |
vol |