abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 april 2013 @ 00:38:54 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124780001

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 02-04-2013 11:46:57 ]
  dinsdag 2 april 2013 @ 00:39:43 #2
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_124780034
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 00:36 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar er staat Fotodatum Juni 2012 :)
Bedoel, die streetview foto is van juni 2012 en die foto van bovenaf is van 2013.
  dinsdag 2 april 2013 @ 00:48:40 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_124780323
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 00:28 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Even een stom iets he

Maar wat Arriva is van Deutsche Bahn, is zoals Abellio van NS? Die situatie kan je met elkaar vergelijken?
:Y :Y :Y
Natuurlijk, alleen veel beter :o :P
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 2 april 2013 @ 01:12:49 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124780968
Wat misschien interessant is om te weten: er is een KvK-inschrijving voor iedere door Abellio gewonnen concessie, en er is een Abellio-holding. Niet zo lang geleden is Abellio Nederland B.V. hieraan toegevoegd.

Een teken aan de wand dat toekomstige inschrijvingen van NS op aanbestedingen in Nederland via Abellio gaan lopen, zodat personeel niet onder de dure NS-CAO valt?
  dinsdag 2 april 2013 @ 04:52:19 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_124782506
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 01:12 schreef James1988 het volgende:

Een teken aan de wand dat toekomstige inschrijvingen van NS op aanbestedingen in Nederland via Abellio gaan lopen, zodat personeel niet onder de dure NS-CAO valt?
Dat gaan de vakbonden niet vreten...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_124782742
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2013 04:52 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat gaan de vakbonden niet vreten...
Sowieso, niets zo goed voor de sfeer in een bedrijf als oudere werknemers en tweederangs werknemers :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_124782799
Hoe zat dat dan met Regio NS?
dag
  dinsdag 2 april 2013 @ 07:34:49 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124782825
Daar zat toch ook gewoon NS-personeel op?
pi_124782957
quote:
PvdA wil NS afrekenen op vertraging reiziger
De Nederlandse Spoorwegen moeten er voor zorgen dat een reiziger zo min mogelijk vertraging heeft. Of de treinen precies op tijd rijden is dan minder belangrijk.

Dat stelt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland dinsdag.

Hij wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) met de NS afspraken gaat maken over het aantal reizigers dat op tijd reist.

''Als je een half uur moet wachten omdat je net je aansluiting hebt gemist, heb je er niks aan dat die trein op tijd is vertrokken'', vindt Hoogland.

En daarom moeten de afspraken grondig op de schop. ''De NS staart zich nu te veel blind op de dienstregeling omdat ze daar ook op afgerekend worden'', aldus de PvdA'er.

''De reiziger moet kunnen rekenen op een minimum serviceniveau. Wij hebben liever dat de trein reizigers meeneemt dan dat het spoorboekje precies gevolgd wordt en de reiziger nog net de achterlichten van de trein kan zien.''

Ook als er problemen zijn op het spoor, bijvoorbeeld door een mankement of door winters weer, zou de NS zich meer moeten richten op de service aan de reiziger dan op de statistieken. ''Door in deze situaties een iets flexibelere dienstregeling te gebruiken, nemen we veel ergernis bij reizigers weg.''

Hoogland gaat zijn plan dinsdag voorstellen aan Mansveld. De Tweede Kamer spreekt dan met de staatssecretaris over de toekomst van het spoor.
pi_124782992
Over die 4816, als het goed is, zijn alle stellen inmiddels al eens op Nederlandse bodem geweest.
  dinsdag 2 april 2013 @ 08:10:48 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124783013
45 seconden voor geplande vertrektijd ging het treinpersoneel even een deurentest doen. Reizigers sarren voor gevorderden _O-
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 2 april 2013 @ 08:21:12 #12
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_124783086
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 08:10 schreef James1988 het volgende:
45 seconden voor geplande vertrektijd ging het treinpersoneel even een deurentest doen. Reizigers sarren voor gevorderden _O-
:D Mooi om te zien dat dan iedereen gaat stressen :')
pi_124783221
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 07:59 schreef remcoP het volgende:

[..]

Hoezo is dat goed? Al die mensen die gewoon in de trein zitten kunnen het zich wel veroorloven dat hun trein minuten later weggaat?
PWBF
  dinsdag 2 april 2013 @ 08:46:01 #14
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124783348
Er is weer een geweldige situatie ontstaan in in Parijs :')

Station Chatelet les Halles is tot begin 2014 niet meer per lift vanaf de straat bereikbaar. (gehandicapten)

Dwz, alle liften inpandig werken, je kan alleen niet meer naar het straatoppervlak.

Als alternatief word een overstap.. heu overrol met lijn 14 aangeboden zodat je dus een station eerder of later kan uitrollen. (te weten, lijn 14 is de lijn met de langste gemiddelde stationsafstand van heel Parijs :P )

Dit komt nog bovenop de situatie die er al jaren heerst op dit station met het laten uitrollen van Gehandicapten:

Normalerwijs word de rolstoel altijd bij de eerste deur naar binnen gerold, zodat het personeel precies weet waar ze klaar moeten staan. Echter op station chatelet les halles staat er een pilaar pal voor die deur zodat er geen ruimte is voor de rolstoelbrug. Over de hele lijn hangen bordjes voor de RATP medewerkers dat als een rolstoeler uit moet rollen in Chatelet les Halles, dat dat dan via de 2e deur gaat. Maar dat heb ik al regelmatig gezien dat dat vergeten is....en dat uitrollen dus niet gaat :N

Station Chatelet les halles is een van de belangrijkste stations voor lokaalverkeer in Parijs, en het grootste ondergrondse station ter wereld http://www.recensiekoning.nl/2010/11/7085/chatelet-les-halles
  dinsdag 2 april 2013 @ 08:57:53 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124783476
Mooi om te zien dat er ook elders in de wereld zo wordt geblunderd O+

Wel kut voor de rolstoelers natuurlijk. |:(
pi_124783596
Ik vond Les Halles al zo'n incompetent station vergeleken met de rest. Sowieso werd ik al moe van die vele kilometers aan ondergrondse wandeltunnels van de ene naar de andere metrolijn. Nog erger dan in Londen.
  dinsdag 2 april 2013 @ 09:11:02 #17
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124783658
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 09:06 schreef b2py het volgende:
Ik vond Les Halles al zo'n incompetent station vergeleken met de rest. Sowieso werd ik al moe van die vele kilometers aan ondergrondse wandeltunnels van de ene naar de andere metrolijn. Nog erger dan in Londen.
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf, je kan natuurlijk ook de lijn 4 pakken op station Chatelet die zonbeetje boven het trein station zit 1 haltje meepakken naar metrostation Les Halles, en dan overstappen, dan heb je die lange wandeltunnel niet, of zijn er dan weer teveel overstappen :P
  dinsdag 2 april 2013 @ 09:12:51 #18
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124783677
'Neem NS verantwoordelijkheid stations af'
http://nos.nl/audio/49078(...)eid-stations-af.html (audio)
pi_124783725
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 09:11 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hangt er natuurlijk een beetje vanaf, je kan natuurlijk ook de lijn 4 pakken op station Chatelet die zonbeetje boven het trein station zit 1 haltje meepakken naar metrostation Les Halles, en dan overstappen, dan heb je die lange wandeltunnel niet, of zijn er dan weer teveel overstappen :P
Dat soort handigheidjes staan natuurlijk niet op de toeristische metro kaart.:(
  dinsdag 2 april 2013 @ 09:27:48 #20
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124783913
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 09:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat soort handigheidjes staan natuurlijk niet op de toeristische metro kaart.:(

;)

Het kan nog gekker


Edit:


De verbinding Gare du Nord - Lijn 2 (blauw) en de extra overstap mogelijkheid op gare de l' est heb ik ook dankzij de kaart ontdekt :Y
pi_124783925
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 08:34 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Hoezo is dat goed? Al die mensen die gewoon in de trein zitten kunnen het zich wel veroorloven dat hun trein minuten later weggaat?
Omdat de NS zich dan niet kan veroorloven om alles ultrakrap te plannen ("maar de trein reed toch op tijd? Half leeg en met gegarandeerd geen aansluiting voor doorgaande reizigers, maar hij REED OP TIJD! DE SYSTEEMAUTISTEN ZIJN GELUKKIG!").
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_124783965
Het is mooi geworden in Nijverdal, jammer dat er gistermiddag zich meteen weer een storing voordeed :')
  dinsdag 2 april 2013 @ 09:35:16 #23
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124784027
In dit PDFje een mooie kaart van station chatelet les halles en de toekomst van het station :)
http://www.cabougedansles(...)-Halles-25-05-09.pdf
pi_124784191
En die kleine kaartjes moet ik begrijpen als toerist? :p


Nieuwe reclame van Heineken op het station, kwam hem tegen op Sloterdijk.
pi_124784286
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 09:28 schreef Litpho het volgende:

[..]

Omdat de NS zich dan niet kan veroorloven om alles ultrakrap te plannen ("maar de trein reed toch op tijd? Half leeg en met gegarandeerd geen aansluiting voor doorgaande reizigers, maar hij REED OP TIJD! DE SYSTEEMAUTISTEN ZIJN GELUKKIG!").
Gevolg: minder treinen. Gevolg: gezeik over minder treinen.
PWBF
pi_124784431
Gewoon fatsoenlijk plannen en fatsoenlijk rijden en niks extra wachten. Zo heb ik een half jaar een trein gehad die zeker 2 a 3x per week met +3 tot +5 vertrok omdat er "even" een aansluiting overgenomen moest worden. Leuk, maar mijn bus heeft daar geen boodschap aan dus daar zie ik dan WEL de achterlichtjes van. Als je het niet redt dan plan je het maar realistischer maar ga niet standaard met +x rijden omdat er aansluitingen anders niet gehaald worden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 april 2013 @ 10:11:43 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124784690
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 07:28 schreef Peter het volgende:
Hoe zat dat dan met Regio NS?
dat was gewoon NS, maar er zat personeel op dat deels zelfstandig kon opereren, zoals verantwoordelijk voor kleinschalig onderhoud, zelf met de personeelsroosters aan de slag kon, etc. Hierdoor zat bijvoorbeeld niet op iedere trein meer een conducteur, was het toilet afgesloten en was de koersfilm vervangen door een koersbord.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 april 2013 @ 10:12:26 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124784707
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 08:46 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Er is weer een geweldige situatie ontstaan in in Parijs :')

Station Chatelet les Halles is tot begin 2014 niet meer per lift vanaf de straat bereikbaar. (gehandicapten)

Dwz, alle liften inpandig werken, je kan alleen niet meer naar het straatoppervlak.

Als alternatief word een overstap.. heu overrol met lijn 14 aangeboden zodat je dus een station eerder of later kan uitrollen. (te weten, lijn 14 is de lijn met de langste gemiddelde stationsafstand van heel Parijs :P )

Dit komt nog bovenop de situatie die er al jaren heerst op dit station met het laten uitrollen van Gehandicapten:

Normalerwijs word de rolstoel altijd bij de eerste deur naar binnen gerold, zodat het personeel precies weet waar ze klaar moeten staan. Echter op station chatelet les halles staat er een pilaar pal voor die deur zodat er geen ruimte is voor de rolstoelbrug. Over de hele lijn hangen bordjes voor de RATP medewerkers dat als een rolstoeler uit moet rollen in Chatelet les Halles, dat dat dan via de 2e deur gaat. Maar dat heb ik al regelmatig gezien dat dat vergeten is....en dat uitrollen dus niet gaat :N

Station Chatelet les halles is een van de belangrijkste stations voor lokaalverkeer in Parijs, en het grootste ondergrondse station ter wereld http://www.recensiekoning.nl/2010/11/7085/chatelet-les-halles
keihandig ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 april 2013 @ 10:13:59 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124784744
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 07:59 schreef remcoP het volgende:

[..]

Goed voorstel van de PvdA. Enige nadeel is dat reizigerspunctualiteit minder goed te meten valt dan vertrek of aankomstpunctualiteit.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 2 april 2013 @ 10:48:24 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124785376
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 08:34 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Hoezo is dat goed? Al die mensen die gewoon in de trein zitten kunnen het zich wel veroorloven dat hun trein minuten later weggaat?
Dit inderdaad. Heb ik gisteren ook nog uitgelegd hier maar men is veel te veel met zichzelf bezig. Een trein die later vertrekt op station A betekent ook een trein die later aankomt op station B. Dat heeft weer gevolgen voor trein 2 en 3 etc.
pi_124785436
quote:
Er zit al een tijdje zo'n ding in de kiosk op Amersfoort. Heb een keer gevraagd of ik er mee kom betalen, maar was toen nog in test. Best handig :)
pi_124785486
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 09:58 schreef arkkey het volgende:
Als je het niet redt dan plan je het maar realistischer.
De vervoerder dus, ja. En zonder een andere meetmethode dan "de treintjes rijden op tijd, wie maakt zich druk om het self-loading cargo" heeft de NS gewoon aantoonbaar die prikkel niet.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 2 april 2013 @ 10:53:59 #34
164283 Luco
Buongiorno!
pi_124785500
quote:
Het suffe is dat een dergelijk systeem al lang in gebruik is in andere landen. In Australië bijvoorbeeld kon ik met mijn Australisch pinpas ook m'n pas voor een lezer houden en werd het bedrag rechtstreeks afgeschreven (met een max van 25AUD volgens mij).

MasterCard PayPass
Ma come piove bene su'gli &lt;a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank"&gt;impermeabili&lt;/a&gt;
pi_124785564
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 10:53 schreef Litpho het volgende:

[..]

De vervoerder dus, ja. En zonder een andere meetmethode dan "de treintjes rijden op tijd, wie maakt zich druk om het self-loading cargo" heeft de NS gewoon aantoonbaar die prikkel niet.
Je kan niet alles 100% op elkaar aan laten sluiten. Daar is het spoor te vol voor en dat ga je gewoon never nooit redden qua planning. Er zullen altijd aansluitingen zijn die gewoon niet lekker in elkaar steken ;) en dat geldt natuurlijk ook voor de bussen

[ Bericht 1% gewijzigd door GlenSpey op 02-04-2013 11:03:38 ]
pi_124785626
Ook prima, maar als ze dat gaan invoeren laat ze dan 9292 maar afschaffen, want dan valt er dus niks meer te plannen.
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:06:02 #37
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124785731
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 10:51 schreef Viezze het volgende:

[..]

Er zit al een tijdje zo'n ding in de kiosk op Amersfoort. Heb een keer gevraagd of ik er mee kom betalen, maar was toen nog in test. Best handig :)
Ik kan tegenwoordig een Fiets huren met mijn Chipkaart :)
pi_124785829
Kamerleden moeten de regering controleren. De minister van verkeer en waterstaat moet de vervoerders controleren.

Met andere worden politici moeten zich niet bezighouden met hoe de treindiensten georganiseerd worden. Dat is de taak van de vervoerders zelf. Hoogland gaat dus op een stoel zitten waar hij niet thuishoort en waar hij ook de expertise voor ontbeert, gezien zijn domme uitspraken.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 april 2013 @ 11:11:38 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124785858
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2013 10:57 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Je kan niet alles 100% op elkaar aan laten sluiten. Daar is het spoor te vol voor en dat ga je gewoon never nooit redden qua planning. Er zullen altijd aansluitingen zijn die gewoon niet lekker in elkaar steken ;) en dat geldt natuurlijk ook voor de bussen
Alles perfect op elkaar aansluiten is natuurlijk een illusie, maar waar het voornamelijk om gaat is het overnemen van geplande aansluitingen als een trein een kleine vertraging heeft.

Je ziet regelmatig gebeuren dat een trein net de deuren sluit op het moment dat een iets vertraagde trein het station binnen komt rijden. Dat is een voorbeeld van iets dat veel ergernis bij de reizigers oproept. Hun aansluitende trein weg zien rijden terwijl ze net uit de andere trein stappen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_124785916
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2013 10:57 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Je kan niet alles 100% op elkaar aan laten sluiten. Daar is het spoor te vol voor en dat ga je gewoon never nooit redden qua planning. Er zullen altijd aansluitingen zijn die gewoon niet lekker in elkaar steken ;) en dat geldt natuurlijk ook voor de bussen
Klopt. Maar zoals het nu is heeft de NS gewoon reizigersaansluitingen duidelijk ondergeschikt gemaakt aan treintjespunctualiteit. Dat is uiteraard logisch gegeven de perverse prikkel die uitgaat van de meetmethode die de overheid oplegt, maar niet wenselijk. Dat je niet iedereen blij kan maken is ook logisch, maar zoals PSM hierboven al aangeeft, iets minder "regels is regels" is wel praktisch. Zeker als je nagaat dat de NS op dit moment meer een imago dan technisch probleem heeft.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_124785930
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik kan tegenwoordig een Fiets huren met mijn Chipkaart :)
Volgens het nieuwsbericht straks ook een auto :D Moet je wel een hoop geld erop zetten :')
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:14:53 #42
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124785938
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Alles perfect op elkaar aansluiten is natuurlijk een illusie, maar waar het voornamelijk om gaat is het overnemen van geplande aansluitingen als een trein een kleine vertraging heeft.

Je ziet regelmatig gebeuren dat een trein net de deuren sluit op het moment dat een iets vertraagde trein het station binnen komt rijden. Dat is een voorbeeld van iets dat veel ergernis bij de reizigers oproept. Hun aansluitende trein weg zien rijden terwijl ze net uit de andere trein stappen.
Ik vind het geen reden om over deze situatie, hoewel het niet tof is, te gaan miepen, dit gebeurd honderden keren per dag op diverse RER stations... En je hoort er nooit iemand over, behalve eens je schouders ophalen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 april 2013 @ 11:16:59 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124786002
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik vind het geen reden om over deze situatie, hoewel het niet tof is, te gaan miepen, dit gebeurd honderden keren per dag op diverse RER stations... En je hoort er nooit iemand over, behalve eens je schouders ophalen
haha ja, maar de frequentie van de treinen is wel even iets anders. Als je max 10 minuten moet wachten is het geen probleem, anders wordt het als het plots +30 wordt ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_124786039
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Alles perfect op elkaar aansluiten is natuurlijk een illusie, maar waar het voornamelijk om gaat is het overnemen van geplande aansluitingen als een trein een kleine vertraging heeft.

Je ziet regelmatig gebeuren dat een trein net de deuren sluit op het moment dat een iets vertraagde trein het station binnen komt rijden. Dat is een voorbeeld van iets dat veel ergernis bij de reizigers oproept. Hun aansluitende trein weg zien rijden terwijl ze net uit de andere trein stappen.
Dat is het domino-effect. Want als jij trein 2 laat wachten op de vertraagde trein 1 dan heeft trein 2 dus ook vertraging. Het is ook niet zo dat je die vertraging op ieder willekeurig traject er zomaar uit kan rijden. De vertraagde trein 2 kan dus zomaar weer vele gevolgen hebben voor trein 3 die twee minuten achter trein 2 zit en voor trein 4 die het station niet binnen kan komen omdat trein 2 daar nog staat etc.

Het is zo makkelijk gedacht dat alles maar even moet wachten op elkaar want het is gewoon niet altijd mogelijk. Daar wil ik aan toevoegen dat ik het op trajecten waar dit wel mogelijk is ook al regelmatig zie gebeuren, dat treinen net even een minuutje langer wachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 02-04-2013 11:24:10 ]
  Redactie Sport dinsdag 2 april 2013 @ 11:18:40 #45
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_124786046
Of nog erger: +60 omdat je ook nog eens een bus mist die aansluiting heeft op de gemiste trein.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:22:44 #46
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124786156
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

haha ja, maar de frequentie van de treinen is wel even iets anders. Als je max 10 minuten moet wachten is het geen probleem, anders wordt het als het plots +30 wordt ...
Ik doe het niet graag, maar ik ga je een beetje tegenspreken,want wie overdags richting Tournan (E) of Malesherbes of Creil (D)wil heeft minimaal +30 of meer aan zn broek,

Nog even los van het aansluitende streek vervoer in de contreien
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:25:07 #47
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124786202
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:18 schreef dennistd het volgende:
Of nog erger: +60 omdat je ook nog eens een bus mist die aansluiting heeft op de gemiste trein.
Dat kun je ook zien als een verlenging van de reisbeleving. 8-)
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:25:50 #48
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_124786220
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat kun je ook zien als een verlenging van de reisbeleving. 8-)
Op een station als -pak m beet- lage zwaluwe moet je dan wel wat te beleven hebben... ;)
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:26:40 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124786240
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Op een station als -pak m beet- lage zwaluwe moet je dan wel wat te beleven hebben... ;)
Je kunt kijken naar passerende Thalyssen en luisteren naar de vogeltjes. :s)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 april 2013 @ 11:27:06 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124786252
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:18 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dat is het domino-effect. Want als jij trein 2 laat wachten op de vertraagde trein 1 dan heeft trein 2 dus ook vertraging. Het is ook niet zo dat je die vertraging op ieder willekeurig traject er zomaar uit kan rijden. De vertraagde trein 2 kan dus zomaar weer vele gevolgen hebben voor trein 3 die twee minuten achter trein 2 zit en voor trein 4 die het station niet binnen kan komen omdat trein 2 daar nog staat etc.
Er zijn in Nederland maar een paar trajecten waar het echt druk is. Op het overgrote deel van het net zit die rek er wel in. Die één of twee minuten is echt wel op te vangen, alleen op een stuk als Amsterdam Centraal - Uitgeest wordt het wat lastiger bijvoorbeeld.
quote:
Het is zo makkelijk gedacht dat alles maar even moet wachten op elkaar want het is gewoon niet altijd mogelijk. Daar wil ik aan toevoegen dat het op trajecten waar dit wel mogelijk is ook al regelmatig ziet gebeuren, dat treinen net even een minuutje langer wachten.
vaak gaat het goed, maar waar het kan zou het wel consequent moeten gebeuren. Vaak bestaan hier lokaal ook al afspraken over en waar nodig moet gekeken worden of die verbeterd kunnen worden, zodat de reiziger nog meer voorop komt te staan.

Ik ben wel met je eens dat het de hele dienstregeling niet in de war mag sturen, maar dat moge vanaf het begin duidelijk zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')