Ik kan volgensmij nog heel veel van jou leren qua optimismequote:Op dinsdag 2 april 2013 11:26 schreef James1988 het volgende:
[..]
Je kunt kijken naar passerende Thalyssen en luisteren naar de vogeltjes.
Goed, even een voorbeeld: De IC Enschede-Schiphol heeft 3 minuten vertraging en komt daardoor om 12.41u binnen in Amersfoort, ipv om 12.38u. De IC Schothorst-Den Haag hoort te vertrekken om 12.40, maar wacht nu 2 minuten om de mensen uit de vertraagde IC alsnog de overstap te bieden.quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:18 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Dat is het domino-effect. Want als jij trein 2 laat wachten op de vertraagde trein 1 dan heeft trein 2 dus ook vertraging. Het is ook niet zo dat je die vertraging op ieder willekeurig traject er zomaar uit kan rijden. De vertraagde trein 2 kan dus zomaar weer vele gevolgen hebben voor trein 3 die twee minuten achter trein 2 zit en voor trein 4 die het station niet binnen kan komen omdat trein 2 daar nog staat etc.
Het is zo makkelijk gedacht dat alles maar even moet wachten op elkaar want het is gewoon niet altijd mogelijk. Daar wil ik aan toevoegen dat het op trajecten waar dit wel mogelijk is ook al regelmatig ziet gebeuren, dat treinen net even een minuutje langer wachten.
Ik moet toegeven dat ik een beetje overdrijf hoor, ook ik ben wel eens chagrijnig als die kuttrein weer eens veel te laat aan komt zetten, en ook nog eens stampvol is omdat het ding uit 4 bakjes bestaat i.p.v. 10.quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:27 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ik kan volgensmij nog heel veel van jou leren qua optimisme
Is het dan ook doordeweeks gratis?quote:Op dinsdag 2 april 2013 10:48 schreef James1988 het volgende:
OV-chipkaart wordt betaalmiddel op alle stations
De opvolger van de chipknip
Ik ga ook vet positief doen, moest van GlenSpeyquote:Op dinsdag 2 april 2013 11:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik moet toegeven dat ik een beetje overdrijf hoor, ook ik ben wel eens chagrijnig als die kuttrein weer eens veel te laat aan komt zetten, en ook nog eens stampvol is omdat het ding uit 4 bakjes bestaat i.p.v. 10.
Over het algemeen probeer ik wel om het positieve van dingen in te zien, dat is ook veel beter voor m'n eigen gemoedsrust.
Het probleem is denk ik dat niet duidelijk is wanneer dat wel en wanneer dat niet kan. Over het algemeen kan het zelfs veel vaker dan er gedacht wordt.quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:30 schreef dennistd het volgende:
[..]
Goed, even een voorbeeld: De IC Enschede-Schiphol heeft 3 minuten vertraging en komt daardoor om 12.41u binnen in Amersfoort, ipv om 12.38u. De IC Schothorst-Den Haag hoort te vertrekken om 12.40, maar wacht nu 2 minuten om de mensen uit de vertraagde IC alsnog de overstap te bieden.
De IC naar Den Haag vertrekt daardoor pas om 12.42u. De eerstvolgende achteropkomende trein is de SPR naar Utrecht om 12.47u, die hier dus geen enkele last van heeft. De rijtijd naar Utrecht is 15 minuten, waar nog een speling van 5% zeker in zit. Aankomst in Utrecht is daardoor maar één minuut te laat (12.56u). Genoeg tijd nog om op tijd (12.59u) naar Den Haag te vertrekken, en ook de eerstvolgende overstapmogelijkheid (de sprinter naar Breukelen van 13.02) is nog prima te halen.
Leg mij dan eens uit waarom men er dan toch vaak voor kiest om niet even die twee minuten te wachten in Amersfoort en maar gewoon weg te gaan?
Producten met je chipkaartsaldo betalen is helaas inderdaad niet mogelijk.quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:50 schreef eti het volgende:
(...) voor de betaling moest ik toch weer m'n pinpas pakken. Heb ik een knopje over het hoofd gezien of kan de betaling van een dergelijk product nog niet met de ov chipkaart?
Dank. Waarom eigenlijk niet? Als je er even over nadenkt, is het niet echt logisch.quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:51 schreef James1988 het volgende:
[..]
Producten met je chipkaartsaldo betalen is helaas inderdaad niet mogelijk.
Mijn trein had geen tussenstation!quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:47 schreef b2py het volgende:
[..]
Mijn trein had vanochtend geen vertraging, op alle tussengelegen stations op tijd.
Mja, toen ik in het begin lurkte hier ging het veel meer over treinen zelf en nu gaat het vooral over alles wat er mis is en de bijbehorende politieke poppendansquote:Op dinsdag 2 april 2013 11:47 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik ga ook vet positief doen, moest van GlenSpey![]()
Mijn trein had vanochtend geen vertraging, op alle tussengelegen stations op tijd.
Het hangt er net een beetje vanaf volgens mij, de ene keer gaat het een tijd over materieel, de andere keer over wat er wel/niet goed is aan de NS, en misschien gaat het morgen wel over weer wat andersquote:Op dinsdag 2 april 2013 12:06 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Mja, toen ik in het begin lurkte hier ging het veel meer over treinen zelf en nu gaat het vooral over alles wat er mis is en de bijbehorende politieke poppendansdus vandaar dat ik mensen een beetje op een ander inzicht hoopte te krijgen. Heeft alleen niet zoveel zin geloof ik.
Iig is de houdbaarheidsdatum van de topics weer langer dan 24 uurquote:Op dinsdag 2 april 2013 12:07 schreef dennistd het volgende:
[..]
Het hangt er net een beetje vanaf volgens mij, de ene keer gaat het een tijd over materieel, de andere keer over wat er wel/niet goed is aan de NS, en misschien gaat het morgen wel over weer wat anders
Ik zie het als positieve diepgang dan alleen maar te roepen 'Die kuttrein was te laat' maar ook eventueel de achterliggende redenen. Helpt ieders kennis ookquote:Op dinsdag 2 april 2013 12:06 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Mja, toen ik in het begin lurkte hier ging het veel meer over treinen zelf en nu gaat het vooral over alles wat er mis is en de bijbehorende politieke poppendansdus vandaar dat ik mensen een beetje op een ander inzicht hoopte te krijgen. Heeft alleen niet zoveel zin geloof ik.
Is ook bedoeld voor NS medewerkers. Daar is de test mee gedaan/wordt gedaanquote:Op dinsdag 2 april 2013 11:54 schreef eti het volgende:
[..]
Dank. Waarom eigenlijk niet? Als je er even over nadenkt, is het niet echt logisch.
Trouwens wel grappig om te lezen dat de NS OV-chipkaartbetalingen test in o.a. Amersfoort. Ik kom al ruim een halfjaar bijna dagelijks op dat station maar heb er nooit iets van gezien of gehoord.
Dat is nou het grootste probleem van die kaart. Er is niet over nagedacht.quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:54 schreef eti het volgende:
[..]
Dank. Waarom eigenlijk niet? Als je er even over nadenkt, is het niet echt logisch.
Ja. Is daar ooit nog wat uitgekomen?quote:Op dinsdag 2 april 2013 12:49 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Was dit hier al weleens voorbij gekomen?
http://www.toeps.nl/blog/2012/08/ns-hispeed-oplichters/
Pics!quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:48 schreef J.B. het volgende:
Ik zit momenteel in een Finse dubbeldekker in Helsinki, wat zijn die dingen groot!!! O.o
Sinds wanneer wordt er ultrakrap gepland? Er is de afgelopen 15 jaar juist heel veel extra ruimte in dienstregelingen ingebouwd. Als je niet meer hoeft te splitsen en combineren in Utrecht en Zwolle, waarom dan bijna 10 minuten stilstaan?quote:Op dinsdag 2 april 2013 09:28 schreef Litpho het volgende:
[..]
Omdat de NS zich dan niet kan veroorloven om alles ultrakrap te plannen ("maar de trein reed toch op tijd? Half leeg en met gegarandeerd geen aansluiting voor doorgaande reizigers, maar hij REED OP TIJD! DE SYSTEEMAUTISTEN ZIJN GELUKKIG!").
Spoorbreedte zegt niet zo veel over de breedte van de treinen als je misschien zou denken (in Zweden en Denemarken hebben ze bredere treinen, gewoon op normaalspoor.)quote:Op dinsdag 2 april 2013 13:05 schreef V2 het volgende:
[..]
Pics!
Komt vast omdat ze daar breedspoor hebben, kunnen ze de wagens ook wat breder maken
het is meer dat de infrastructuur rond Zwolle niet berekend is op het goed afhandelen van de hele knoopquote:Op dinsdag 2 april 2013 13:49 schreef ReisT het volgende:
Keren in Utrecht duurt niet zo vreselijk lang meer tegenwoordig, sommige treinen doen dat in slechts 4 minuten.
In Zwolle draait alles om de knoop. Er stoppen daar nu eigenlijk te veel treinen voor één overstapknoop.
Stapeltje fly-overs er bij en het gaat weer een stuk beter.quote:Op dinsdag 2 april 2013 13:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het is meer dat de infrastructuur rond Zwolle niet berekend is op het goed afhandelen van de hele knoop
In Zweden accepteren ze GA en GB. OPS-NL 25KV is groter. http://en.wikipedia.org/wiki/Loading_gauge#Sweden en http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel#Spoorwegen_Europaquote:Op dinsdag 2 april 2013 13:50 schreef ReisT het volgende:
[..]
Spoorbreedte zegt niet zo veel over de breedte van de treinen als je misschien zou denken (in Zweden en Denemarken hebben ze bredere treinen, gewoon op normaalspoor.)
Ik zie het ja, Finland is zelfs smaller dan Nederland. Wel 0.6m hoger, dus dat verklaart. Kan me van Litouwen herinneren (ook breedspoor) dat de trein erg breed oogde waar ik in zat. Maar dat heeft dus weinig met de spoorbreedte te maken. Interessante info, dank voor de links.quote:Op dinsdag 2 april 2013 13:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
In Zweden accepteren ze GA en GB. OPS-NL 25KV is groter. http://en.wikipedia.org/wiki/Loading_gauge#Sweden en http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel#Spoorwegen_Europa
Over Denemarken kan ik geen cijfers vinden.
Heel mooi! Daar zat ik op te wachten. Niet dat ik er zo vaak iets koop, maar dat maakt betalen wel erg handig en de OV-chipkaart nog multifunctioneler.quote:Op dinsdag 2 april 2013 10:48 schreef James1988 het volgende:
OV-chipkaart wordt betaalmiddel op alle stations
De opvolger van de chipknip
Je opent GreenWheels-auto's met je OV-chipkaart. Moet je natuurlijk wel een abonnement eraan gekoppeld hebben (net als bij OV-fiets).quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:14 schreef Viezze het volgende:
[..]
Volgens het nieuwsbericht straks ook een autoMoet je wel een hoop geld erop zetten
Bij Amersfoort kun je o.a. bij de Broodzaak met je OV-chipkaart betalen, maar alleen voor deelnemers aan de proef helaas.quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:54 schreef eti het volgende:
[..]
Dank. Waarom eigenlijk niet? Als je er even over nadenkt, is het niet echt logisch.
Trouwens wel grappig om te lezen dat de NS OV-chipkaartbetalingen test in o.a. Amersfoort. Ik kom al ruim een halfjaar bijna dagelijks op dat station maar heb er nooit iets van gezien of gehoord.
Sure, als je met een NS-bril op kijkt misschien wel ja. 9292 geeft me 5 minuten overstap op bus wat prima te doen is, maar als er dagelijks 3 minuten afgesnoept wordt omdat er op overstappers gewacht wordt kost me dat 30min extra reistijd per dag. Leuk dat het bij de NS allemaal kan, maar hou dan op met reisplanners a la 9292.quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik dat niet duidelijk is wanneer dat wel en wanneer dat niet kan. Over het algemeen kan het zelfs veel vaker dan er gedacht wordt.
Als de OV-chipkaart een betaalpas wordt - wat schijnbaar zo wordt gezien je ermee op de stations zal kunnen betalen -, wordt dat ook een optie. Of NS plannen heeft dit daadwerkelijk mogelijk te maken is mij onbekend.quote:Op dinsdag 2 april 2013 14:25 schreef eti het volgende:
Ik betaal toch al met die chipkaart. Althans, bij de in en uitcheckpalen... Het zou natuurlijk wel heel handig zijn als je zeker bij het kopen van andere kaartjes uit de automaat niet nog eens een tweede pasje moet pakken en een pincode intypen. Ik wil best ook mijn dagkaart fiets betalen met mijn OV Chipkaart.
De S-tog van Kopenhagen heeft in elk geval wel materieel van 3,6 m breed.quote:Op dinsdag 2 april 2013 13:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Over Denemarken kan ik geen cijfers vinden.
Het profiel wel maar de treinen niet. Finse treinen zijn 3,2 meter breed, Nederlandse treinen zijn meestal smaller.quote:Op dinsdag 2 april 2013 14:00 schreef V2 het volgende:
[..]
Ik zie het ja, Finland is zelfs smaller dan Nederland.
Da har du ret! Kan ook prima in Nederland ingezet worden aangezien er slechts 1500Volt op de bovenleiding staatquote:Op dinsdag 2 april 2013 14:37 schreef ReisT het volgende:
[..]
De S-tog van Kopenhagen heeft in elk geval wel materieel van 3,6 m breed.
Weer wat geleerdquote:Het profiel wel maar de treinen niet. Finse treinen zijn 3,2 meter breed, Nederlandse treinen zijn meestal smaller.
Nederland maakt dus niet volledig gebruik van de beschikbare profielruimte, concludeer ik? Waarom niet, eigenlijk, als dat inderdaad zo is?quote:Op dinsdag 2 april 2013 14:37 schreef ReisT het volgende:
[..]
De S-tog van Kopenhagen heeft in elk geval wel materieel van 3,6 m breed.
[..]
Het profiel wel maar de treinen niet. Finse treinen zijn 3,2 meter breed, Nederlandse treinen zijn meestal smaller.
Dat laatste las ik gisteren ook ergens, maar waar weet ik niet meer..quote:Op dinsdag 2 april 2013 14:40 schreef James1988 het volgende:
Mijn vermoeden: de Belgen dumpen die treinstellen voorgoed, NS gaat er tóch mee door, of ze ooit nog naar Brussel gaan durf ik niet te zeggen.
De meest recente plannen voor Amsterdam: internationale treinen blijven naar Centraal gaan, de Fyra Amsterdam - Breda gaat naar A'dam Zuid.
Als hij deze keer maar af is om 20:45quote:Op dinsdag 2 april 2013 15:13 schreef Peterselieman het volgende:
vanaf 16.00 uur is er weer een commissievergadering over het spoor
Ja half uur pauze om te lezen. Ja het kwam nogal laat laten we direct 45 min eetpauze houden. Zo is het toch ook niks voor de kijker, moeten ze beter organiseren vind ik.quote:Op dinsdag 2 april 2013 15:19 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het scheelt wel dat ze niet in de grote zaal zitten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |