zoem | donderdag 17 januari 2013 @ 16:09 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder. Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig.. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
zoem | donderdag 17 januari 2013 @ 16:10 |
Mijn eerste treinentopic geopend ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 16:11 |
Ijsvrij verandert anno 2013 in Fyravrij.. | |
GlenSpey | donderdag 17 januari 2013 @ 16:11 |
Tijdens mijn stage even wat plaatjes in de 1749 geschoten vandaag. Helaas voor jullie ben ik geen professionele treinfotoschieter met dito fototoestel, de meeste binnenfoto's zijn daarom dus jammerlijk mislukt ![]() Ik ga binnenkort eens kijken of ik een fatsoenlijker toestel kan regelen zodat ik wat meer kan laten zien ![]() Om toch alvast een klein tipje van de sluier te geven: ![]() De 1749 te Amsterdam centraal, nadat deze als trein 446 in Emmerich een bonte verzameling Europese rijtuigen heeft opgehaald. Maar daarover later meer ![]() Nadat de passagiers zijn uitgestapt gaat de loc in opzending en wordt het hele boeltje onder begeleiding van een 1200-loc weggerangeerd naar de Watergraafsmeer. ![]() De trein bestaat uit comfortabele, doch oude, rijtuigen uit onder meer Duitsland, Polen en Rusland. Omdat deze bestemmingen niet om de hoek liggen beschikken de wagons over slaapvoorzieningen. ![]() Hier zien wij de ruggengraat van de loc; een stukje uit de cabine. De hendel aan de linkerzijde is de remhendel, hier te zien in de losstand. Onderaan in het midden een paar schakelaartjes, hierbij behoren onder meer de snelschakelaar, de bediening van de pantograaf en het belangrijkste op deze koude winterdagen; de verwarming. Rechtsbovenin zien we een paar schakelaars die de front- en sluitseinen bedienen. In het midden zit de sleutel waarmee de deuren worden bediend. Het meerendeel van de wagons heeft namelijk geen centrale deurvergrendeling waardoor deze anders tijdens de rit gewoon door iedereen geopend kunnen worden. Niet echt een wenselijke situatie dus. Het geheel is sjiek afgegarneerd met de blauwe muts van mijn mentor-machinist ![]() ![]() Een van de weinige foto's die redelijk zijn gelukt. In het midden zien wij, anders dan voor niet-kenners doet vermoeden, geen stuur. Het is de tractiehendel, waarmee wordt bepaald hoeveel stroom er naar de motoren gaat, en dus hoe hard de trein gaat rijden. Daarboven is de snelheidsmeter. Links van deze meter een reeks metertjes die laten zien hoeveel stroom er van de bovenleiding komt en hoeveel stroom daarvan daadwerkelijk naar de motoren gaat. Rechts van de snelheidsmeter zien we de manometers, daar direct onder een aantal knoppen voor de ATB ![]() En dit is nou het uitzicht van de machinist. Hier zoeven wij ter hoogte van Loenen a/d Vecht, met in de verte de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De overige foto's zijn helaas te donker of te onscherp, dus hier blijft het even bij. Om het geheel op FoK!-vriendelijk niveau te houden licht ik nog wel een paar woorden toe: 446 = Onder fanatici beter bekend als de EuroNight of CityNightLine. Deze trein bestaat uit wagons die uit verschillende landen uit Europa komen. Vanaf Emmerich wordt het hele boeltje naar Amsterdam getrokken door een NS1700-locomotief. Opzending = De locomotief wordt geheel uitgeschakeld om batterijstroom te besparen. Dit wordt gedaan als een trein voor langere tijd niet wordt gebruikt, of, zoals in dit geval, door een ander bedrijf moet worden gesleept. Losstand = De trein staat nu niet geremd. Snelschakelaar = De snelschakelaar is in feite een soort 'zekering', die de toevoer van de stroom vanuit de bovenleiding bepaald. Komt er, om wat voor reden dan ook, teveel stroom naar de motoren dan slaat de snelschakelaar automatisch af. Pantograaf = Het 'schuitje' wat de trein in verbinding brengt met de bovenleiding. Front- en sluitseinen = Wat de kop- en achterlampen van een auto zijn zijn de front- en sluitseinen bij een trein. Manometer = Deze meters peilen, even simpel uitgelegd, hoeveel lucht de trein heeft. Zonder lucht kan een trein niet remmen dus dit metertje is belangrijker dan het lijkt. ATB = Automatisch Trein Beinvloedingssysteem. Dit is een soort waakhond die ervoor zorgt dat een machinist zich aan de gestelde snelheden houdt. Rij je te hard dan grijpt het systeem in met een snelremming, waardoor je 'snel' stilstaat. [ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 17-01-2013 16:24:25 ] | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 16:11 |
en ook nog de fipo ![]() | |
Bitlord | donderdag 17 januari 2013 @ 16:13 |
De boekingscodes zouden uit 7 letters bestaan, terwijl ik via DM codes van 8 letters gekregen heb? | |
ReisT | donderdag 17 januari 2013 @ 16:14 |
Daar heb je zo lekker veel aan als je naar Duitsland of Luxemburg moet. Voor de diensten op het grensbaanvak Athus (B) - Rodange (L) hebben ze een andere oplossing bedacht: in plaats van dat de NMBS doorrijdt tot het eerste Luxemburgse stationnetje, rijdt nu de CFL door tot het eerste station in België. | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 16:15 |
ik vrees dat wanneer de NS nieuw materieel aanschaft dit in de winter weer dezelfde problemen zal gaan geven als gebeurd is met het SLT en nu met de Dodo, dit ondanks dat in de contracten opgenomen staat dat het materieel winterhard moet zijn. | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 16:15 |
Ik heb ze precies zo overgetypt zoals ze op de tickets staan: DNR en referentie. Het DNR is 7 tekens lang, ref. 8. Je hebt ze beide gehad. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 16:18 |
Toffe foto's kerel ![]() Bij een loc in opzending (vorige week zelf ook voor het eerst gedaan bij een G-2000), sluit je het pneumatisch gedeelte helemaal af. De treinleiding werkt wel gewoon, zodat je loc ook mee remt. Net als bij een gewone trein. Bij het in opzending zetten (van de G-2000, weet niet hoe het met NS mat zit) zet je een paar kranen om. Weet niet precies welke. Als de loc nog op de parkeerrem staat, moet je met sleutel 19 de parkeer rem deactiveren. Dit doe je door met de sleutel aan een soort knop van de remophanging van de parkeerrem te trekken. Je hoort dan een tik en er schiet een knop omhoog. Aan de remvensters kan je dan niet zien dat de parkeer rem er af is, maar wel aan die pin die omhoog komt. Bij het terugzetten in bedrijfsvaardige stand, hoef je alleen je kranen weer open te zetten, en de parkeerrem schiet er dan automatisch weer op. ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 16:18 |
Leuk verslag Glen! | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 16:19 |
Altijd leuk om zulke foto's te zien ![]() | |
Mirgeam | donderdag 17 januari 2013 @ 16:26 |
Die trein heb ik zien staan vanochtend ![]() | |
GlenSpey | donderdag 17 januari 2013 @ 16:32 |
In opzetting zetten voor gevorderden ![]() Bij de 1700 moet je de trein eerst in zn geheel afbreken. Remhendel in de S zodat de treinleiding leegloopt. Hierna alle elektriciteit afschakelen; van verwarming tot snelschakelaar. De pantograaf omlaag kneiteren en tot slot het motor-gedeelte in om de ATB en de dodeman uit te zetten en nu weet ik dat ik nog een onderdeeltje vergeet, maar ben ff kwijt wat het precies was ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 17-01-2013 17:22:09 ] | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 16:35 |
Hoog groen voor de GlenTionary ![]() | |
Rostkreuz | donderdag 17 januari 2013 @ 16:36 |
3 Fyra treinen kwamen beschadigd aan op hun eindstation. Weet iemand hoeveel er eigenlijk worden ingezet bij de beperkte dienstregeling van vandaag? | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 16:36 |
Morgen wordt de normale dienstregeling gereden. Bron: NS Voor de normale dienstregeling van 10 treinen per dag zijn 3 stellen benodigd. | |
RubenK | donderdag 17 januari 2013 @ 16:42 |
http://www.nu.nl/binnenla(...)digd-winterweer.html![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 16:43 |
Het is geel en het komt niet ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 16:45 |
eindelijk ![]() | |
Bitlord | donderdag 17 januari 2013 @ 16:46 |
Alleen internettickets kunnen ze bij Nshispeed ltwitter wijzigen. Aan de balie gekochte tickets niet. | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 16:46 |
Falers. ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 16:47 |
Woooohhhppp beter! | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 16:52 |
![]() | |
Fiorano | donderdag 17 januari 2013 @ 16:54 |
Zag ik nou net de Pimpel voorbij Amersfoort Vathorst razen....?? | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 16:55 |
Zou best kunnen: Amersfoort - Apeldoorn ligt plat vanwege een aanrijding met een persoon. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 16:58 |
Omstreden gunning ProRail lijkt zuiver Infra gww | Laatst gewijzigd:17-01-2013 16:35 | Thomas van Belzen | Den Haag - Met de omstreden aanbesteding van het onderhoudsgebied Eemland van ProRail lijkt weinig mis te zijn. Dat blijkt uit een vertrouwelijke notitie van de spoorwegbeheerder die Dagblad Cobouw in handen heeft. In het stuk staan de belangrijkste conclusies van een commissie die in in opdracht van ProRail onderzoek deed naar de tweede aanbesteding van het project. ProRail staakte de eerste aanbestedingsprocedure vanwege “onrealistische biedingen”. Toen Asset Rail als winnaar uit de bus rolde bij de tweede aanbesteding kwam Strukton in het geweer. ProRail stelde voor een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren. George Hammer (voormalig directeur NS Raininfrabeheer) en Jan Telgen (hoogleraar inkoopmanagement aan de Universiteit van Twente) voerden de audit uit. Zij komen nu tot de conclusie dat ProRail op het eerste oog weinig te verwijten valt. Bekijk hier de notitie van ProRail Bron | |
Zug-Chef | donderdag 17 januari 2013 @ 17:01 |
Hmm morgen is het weer vrijdag he. De dag dat het al vaak mis ging in de avondspits op Utrecht Centraal. Laten ze nou net morgen weer de normale dienstregeling gaan rijden....... | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 17:05 |
Ik moet morgen naar Utrecht. Kantoortijden dus spits heen en spits terug. Eigenlijk vanavond al maar dat is niet esssentieel en dus gecanceld vanwege aanrijding persoon. Maar morgen moet het wel. | |
Zug-Chef | donderdag 17 januari 2013 @ 17:07 |
Morgen een dagje Heerenveen (alweer), dus dat overleef ik wel ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 17:07 |
Kon het niet laten! ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 17:10 |
Juich eens niet zo vroeg ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 17:14 |
Ja, van alle vrijdagen die Prorail en NS al voor hun kiezen gehad hebben is het significant vaak mis gegaan! ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 17:17 |
Krijg zelfs een NS Alert dat ze weer normaal gaan rijden. Wat een vertrouwen.. | |
Stratzer | donderdag 17 januari 2013 @ 17:39 |
Inderdaad helemaal goed ![]() Vandaag overigens zelf niet gereden, maar herinstructie gegeven op het simulatorcentrum in Amersfoort. Morgen en maandag weer, daarna zelf weer de baan op. Ook wel weer lekker. | |
Viezze | donderdag 17 januari 2013 @ 17:54 |
Interessant! Is het juist niet zo dat een trein zonder lucht juist wel remt, en je lucht nodig hebt om te rijden? Zodat wanneer je lucht wegvalt je gewoon stil komt te staan ipv doordendert | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 17:56 |
De remblokken worden met behulp van luchtdruk tegen de wielen aan gedrukt. Als de lucht wordt weggezogen lossen de remmen juist. En als er een probleem is, vult de slang zich automatisch met lucht. [ Bericht 8% gewijzigd door b2py op 17-01-2013 18:05:11 ] | |
Viezze | donderdag 17 januari 2013 @ 17:59 |
Maar wat als je luchtslang (om wat voor reden) scheurt? Met 1 bar ga je een trein niet stilzetten gok ik ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 18:02 |
Ik ben je dat antwoord helaas schuldig en kan ik zo gauw niet vinden. Wat ik wel weet is dat er een back-up systeem is. Vorig jaar brak een NID bij Sassenheim, toen is ook de remkabel gesprongen en is automatisch de trein vol in de ankers gegaan. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 18:02 |
Je hebt standaard 5 bar op je treinleiding staan. Als je je remkraan bediend, dan haal je lucht uit je treinleiding. Geen lucht = remming. Hoe meer bar dat je uit je treinleiding laat lopen, hoe harder je remming. Bij treinbreuk/treinleidingbreuk loopt alle lucht in rap tempo weg. (5 bar is dus 5 keer atmosferische druk) en worden de remblokken zowat tegen je wielen aan gesmeten. Oké smijten is overdreven, maar ze drukken er enorm hard op waardoor je zo stil staat. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 18:04 |
Vanwaar komt dan het geluid in VIRM wat je hoort als de remleidingen leeglopen en je wegrijdt? | |
Viezze | donderdag 17 januari 2013 @ 18:05 |
Toch wel, klonk al raar ![]() Kan ook lucht zijn die ergens in gaat? | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 18:05 |
Dat is de treinleiding die zo bijgevuld wordt op je remstations. De remreservoirs vullen zich en je remmen lossen en dat hoor je. | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 18:06 |
Ohh ok. Daar komt ook die theorie vandaan dat ik zei dat de leidingen leeg liepen.. Interessant interessant. Het systeem heet trouwens Westinghouse remsysteem Viezze, kan je misschien wat meer over vinden op het internet ![]() | |
Panthera. | donderdag 17 januari 2013 @ 18:07 |
Zo, de NS had in al haar wijsheid maar besloten dat één treinstel (van 6 stukken) wel genoeg was voor de trein van Utrecht naar Arnhem die om zeven voor vijf in Utrecht vertrekt. Normaal is dat iets minder dan het dubbele, en natuurlijk eens in het kwartier. Iets meer dan een vierde van de normale capaciteit dus. Denkt de NS dat alle scholen en bedrijven op halve kracht draaien met dit weer, en niet alleen de NS zelf? Het hielp overigens niet dat er ook nog mensen inzaten die via Arnhem moesten omreizen. Maar ja, dat was de afgelopen paar dagen niet anders en is dus ook wel een beetje in te calculeren. Overigens was het volgens een paar personen (dicht) om me heen de derde dag op rij dat de NS dit staaltje flikte, met een te korte trein en dus ook de derde dag op rij dat er mensen moesten achterblijven in Utrecht. Gelukkig is dit normaalgesproken mijn laatste winter met de NS. | |
zoem | donderdag 17 januari 2013 @ 18:13 |
Wtf, de IC venlo sluit zijn deuren al terwijl er nog allemaal mensen instappen bij verschillende deuren. Dom, maar ook gevaarlijk. Ah net de omroep dat ze morgen weer normaal rijden ![]() | |
Stratzer | donderdag 17 januari 2013 @ 18:20 |
In principe is het bij treinen zo, geen lucht, geen remmen. De remmen worden inderdaad volledig luchtdruk gestuurd. Het is niet, zoals bijvoorbeeld bij vrachtauto's dat als de hoofdresevoirdruk wegvalt, het ding begint te remmen. Uiteraard is het des spoors om daar uitzonderingen op te hebben, zoals bij de SLT. Als bij dat ding de HR (hoofdreservoir) druk onder de 7 bar komt, ontlucht hij automatisch de treinleiding. Dat is de doorgaande remleiding waar ook de atb, dodeman en noodremtrekkers op aangesloten zijn. En als de treinleiding ontlucht wordt, slaan de triplekleppen om, waardoor lucht van remreservoirs naar de remstations kan stromen. En de trein gaat remmen. Een treinremsysteem is onderverdeeld in rem- en stuurreservoirs, waar altijd een vaste vaste druk gehandhaafd wordt. Dus mocht om een of andere reden de totale lucht voorraad wegvallen, dan is er altijd nog voldoende lucht voor een (snel)remming. Bij het meeste materieel moet de machinist deze handmatig inzetten, bij de SLT gebeurt dat dan automatisch. Edit, verhaal iets duidelijker gemaakt. [ Bericht 5% gewijzigd door Stratzer op 17-01-2013 18:27:21 ] | |
Viezze | donderdag 17 januari 2013 @ 18:20 |
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article257&lang=fr Interessant stukje wel ![]() www.nicospilt.com/pdf/hoofdstukVI.pdf En hier nog véél meer leesvoer. Voor nu even te veel voor mij ![]() | |
WhiteJoker | donderdag 17 januari 2013 @ 18:49 |
Bron: De Stentor | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 18:54 |
Jaja straks een speciale trein die op Almelo de Riet stopt. Ik kan niet wachten (heeft wel 15 min vertraging) [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2013 18:55:43 ] | |
Yreal | donderdag 17 januari 2013 @ 18:56 |
dat weet jij beter dan wij ![]() | |
dennistd | donderdag 17 januari 2013 @ 19:02 |
Hmm...
| |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 19:03 |
Zo, dat is wel pittig. Dan heeft die mcn een best probleem. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 19:04 |
Leuk die SLT'jes. Kan jij trouwens via via nog aan (digitale) materieelgidsen komen? Wil d'r ook wel voor mailen naar iemand dat het voor de studie is om de verschillende systemen etc etc wil bestuderen ![]() | |
Flodder450 | donderdag 17 januari 2013 @ 19:11 |
JAWUHL MEIN FYRA WIR SULLEN DIE ZUGREISENDEN AUSRASSEN! HEIL HISPEED! | |
GlenSpey | donderdag 17 januari 2013 @ 19:39 |
Kijk, ik wist dat ik iets was vergeten ![]() Wat ook nog wel leuk kan zijn om te weten is dat de meeste reizigerstreinen tegenwoordig verschillende soorten remsystemen hebben. Je hebt de (wettelijk verplichte) pneumatische remmen, dat zijn dus remmen die werken op luchtdruk en zijn aangestuurd met, jawel, lucht. Daarnaast heb je EP (elektro-pneumatische) remmen die ook werken op lucht, maar worden aangestuurd met elektriciteit en je hebt de ED (elektro-dynamische) remmen. Die laatste fungeren als een soort dynamo op de motoren (waardoor bij sommige materieeltypes er ook nog stroom wordt 'teruggegeven' aan de bovenleiding). Deze ED-remmen werken vaak samen met de EP-remmen. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is heb je soms ook nog een parkeer/magneetrem (bij o.a. VIRM te zien als een staaf die tussen de wielen op het spoor ligt) en een handrem ![]() | |
Peter | donderdag 17 januari 2013 @ 19:40 |
En géén anker om uit het raam te werpen? ![]() | |
Mirgeam | donderdag 17 januari 2013 @ 19:45 |
En de directe rem ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 19:46 |
Jaaaa, daar zijn de magneetremmen weer ![]() | |
Viezze | donderdag 17 januari 2013 @ 19:51 |
Nee joh als het allemaal niet meer werkt gewoon vol in de achteruit | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 19:52 |
![]() | |
Peter | donderdag 17 januari 2013 @ 19:52 |
Een mobiel stootblok al rijdend van voorop je trein op de rails monteren ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 19:52 |
Tss... ![]() ![]() Anker uitgooien, vol gas achteruit, dat zijn allemaal trucjes die je op een boot kunt gebruiken, niet met een trein! Jullie zitten in het verkeerde topic!! ![]() | |
Peter | donderdag 17 januari 2013 @ 19:52 |
De schommelboot kan dat vast! | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 19:53 |
Er kunnen nog emmertjes uit het raam geworpen worden om zo slootwater op te pikken. Schijnen alleen nog wel wat problemen mee te zijn ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 19:53 |
![]() Ja, of de speno trein die in Stavoren wilde remmen, maar pas ergens in het water ![]() | |
Peter | donderdag 17 januari 2013 @ 19:54 |
Remmen met emmertjes aan een touwtje.. Net ter land, ter zee en in de lucht ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 19:54 |
Die machinist kon wel mooi vissen. Hoop hengels en naderhand een hoop vrije tijd ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 19:55 |
klopt. Daar loopt alles als een trein | |
Viezze | donderdag 17 januari 2013 @ 19:55 |
![]()
![]() | |
greavy | donderdag 17 januari 2013 @ 19:55 |
VIRM is een boot. | |
Peter | donderdag 17 januari 2013 @ 19:56 |
En remmen met een parachute dan? | |
Little_Dolls | donderdag 17 januari 2013 @ 19:56 |
Weer problemen met die Fyra blijkbaar? | |
Viezze | donderdag 17 januari 2013 @ 19:57 |
Fyra ook. Kan niet zo goed tegen ijsrotsen. | |
Peter | donderdag 17 januari 2013 @ 19:59 |
Titanic? ![]() | |
Peter | donderdag 17 januari 2013 @ 20:00 |
Geen problemen nu. Alle stellen staan veilig op het rangeerterrein of in de reparatieplaats. | |
Viezze | donderdag 17 januari 2013 @ 20:00 |
Ik zie vergelijkingen met de projecten V250 / Titanic ja ![]() | |
Peter | donderdag 17 januari 2013 @ 20:01 |
En de woordvoering van de NS is het orkest dat maar door blijft spelen? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 20:01 |
werk maar zeer beperkt. De snelheid van de Nederlandse treinen kan regelmatig door slakken bijgehouden worden | |
Peter | donderdag 17 januari 2013 @ 20:02 |
Strooi dan maar wat zout ![]() | |
Viezze | donderdag 17 januari 2013 @ 20:03 |
Haha ja ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 20:05 |
![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 20:06 |
Prachtig ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 20:09 |
Ik zie dat ik nog een klein stukje in de A vergeten ben transparant te maken in het Fyra logo, maar ach, het moest even snel ![]() | |
Viezze | donderdag 17 januari 2013 @ 20:14 |
Ik vind hem netjes ![]() ![]() | |
greavy | donderdag 17 januari 2013 @ 20:15 |
Fyra is een vogel. De vleugels breken spontaan af bij vorst. | |
Rostkreuz | donderdag 17 januari 2013 @ 20:24 |
Ze hebben ooit een proefvaart gedaan http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Railklipper ![]() | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 20:30 |
Ook morgen geen Fyra Amsterdam - Brussel, zaterdag hoogst onzeker. Bron: http://bit.ly/13I0YCQ | |
AverageJoe | donderdag 17 januari 2013 @ 20:44 |
![]() http://www.nufoto.nl/fotos/324737/auto-geramd-op-spoorwegovergang.html | |
WhiteJoker | donderdag 17 januari 2013 @ 20:46 |
RRF daar loop jij nu toch stage Monopoly? Wel klote voor de machinist. (en bestuurder van de auto uiteraard) | |
Duvel | donderdag 17 januari 2013 @ 20:46 |
Bonk. | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 20:49 |
kan nooit hard gegaan zijn ![]() | |
greavy | donderdag 17 januari 2013 @ 20:50 |
Is een ex-RRF lok. Deze lok is door Locon overgenomen van Locon om tijdelijk de huisvuiltrein tussen VAM Apeldoorn en Wijster te rijden. Omdat deze trein altijd lang is, gaat hier binnenkort een andere rangeerlok heen en komt de ex-RRF5 elders te werken voor Locon. Zie ook deze foto's van mij: ![]() Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683 ![]() Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683 ![]() Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683 | |
WhiteJoker | donderdag 17 januari 2013 @ 20:51 |
![]() Bron: De Stentor | |
greavy | donderdag 17 januari 2013 @ 20:52 |
Is het ook niet. Die trein rijdt daar zeker niet hard, want de trein is eigenlijk net 3 wagens te lang voor deze lok. | |
#ANONIEM | donderdag 17 januari 2013 @ 20:54 |
Ik weet ook niet of RRF daar nog voor rijdt. Kan best zijn dat er nog wel eens machinisten op zitten dat ze gehuurd worden door Locon. Maar ik heb geen idee. Zal eens vragen morgen. Wel klote voor de machinist. Ik las dat hij zou zijn door gegleden, dat is al erg genoeg, en dan ook nog eens dit. Bah. | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 21:05 |
LOCONMACHINIST!! Als je dit leest: Hou je stil! ![]() | |
greavy | donderdag 17 januari 2013 @ 21:06 |
Locon rijdt de trein zelf met dit oude lokkie. Na het afrangeren van de lok gaan ze met een ex-NSR 1800 tegen de trein aan om via Deventer naar Zwolle-Wijster te vertrekken. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 21:09 |
Ik zie 'm regelmatig in Deventer over de IJsselbrug komen, vaak precies op het moment dat ik van m'n werk naar huis er onderdoor kom. ![]() | |
greavy | donderdag 17 januari 2013 @ 21:10 |
Dat zal dan rond half 7 ongeveer zijn uit mijn hoofd. Maakt kop op Deventer Goederen en gaat dan naar Zwolle ev (ri. Zwolle pal achter de IC aan na 19u) | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 21:13 |
Dat ding met die blauwe vuilniscontainers? | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 21:19 |
De titel van dit stukje is wel een beetje dubbelop natuurlijk. Iets als: "Sla is plantaardig; bevat geen vlees." Toch? ![]() | |
greavy | donderdag 17 januari 2013 @ 21:30 |
Ja, die ja. | |
greavy | donderdag 17 januari 2013 @ 21:41 |
Morgen gaan er een sleep HLE12 (NMBS) van Merelbeke op transport naar Stockem. | |
WhiteJoker | donderdag 17 januari 2013 @ 22:04 |
Ik ben toch erg benieuwd waar dat plaatwerk van de Fyra van is gemaakt. De Thalys en andere hogesnelheidstreinen hebben er geen last van. Hebben ze toevallig juist daar gewichtsreductie willen toepassen? Ik neem aan dat dit plaatwerk eronder zit om de trein en apparatuur te beschermen, dus dat doet het goed. Zou het dan niet verstandiger zijn om dit van steviger materiaal te maken? | |
Bitlord | donderdag 17 januari 2013 @ 22:04 |
Als er problemen zijn met het plaatwerk zijn, is dat ietd waar je elke winter last van gaat hebben tenzij ze se constructie gaan aanpassen. Ik durf de gok vooralsnog te wagen, maar is momenteel niet de laatste kans de Fyratickets in te wisselen en een alternatief nieuwjaarsrondje uit te voeren? | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 22:07 |
Zou het op dit moment eigenlijk niet het beste zijn als NS Hispeed de eer aan zichzelf houdt, de Beneluxtrein zo snel mogelijk weer laat rijden ten minste totdat de Fyra met gewenste punctualiteit (95%) rijdt? Zo draai je ook de beeldvorming rondom je bedrijf in de media bij; de Beneluxtrein (tegenwoordig al ietwat nostalgisch "de geliefde Beneluxtrein genoemd) herinvoeren levert gegarandeerd kudo's op. En als de Fyra dan het product is geworden zoals beloofd (veel sneller en betrouwbaarder dan de Benelux), kun je dat ook weer verkopen. Dit zeker omdat de kritieken onder reizigers en politiek aanzwellen... Zo kan het bedrijf erger voor zichzelf voorkomen. (Aan de andere kant lijkt direct ingrijpen vanuit de politiek de komende maanden niet aan de orde..) | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 januari 2013 @ 22:09 |
Dat kan alleen niet, want de locs die voor de benelux gebruikt werden zijn al weer ergens anders in gebruik. | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 22:11 |
Met een beetje wilskracht kan er vast wel iets gevonden worden ![]() | |
zponz | donderdag 17 januari 2013 @ 22:13 |
En ik altijd denken dat het een goede soep was ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 22:22 |
Nee, we kunnen het niet op eigen initiatief afblazen zonder een enorme financiële strop. We zitten er contractueel aan vast om dit product af te nemen en te betalen. We moeten hopen op falen van de leverancier (NSH in dit geval). Waar hebben we dat meer gezien? ![]() | |
Bitlord | donderdag 17 januari 2013 @ 22:31 |
Tuurlijk zou dit het beste zijn, maar reeel gezien kan het natuurlijk niet. Er moeten 10 locs worden gehuurd, 70 rijtuigen, 100 man extra personeel, treinpaden moeten worden aangevraagd, er is geen capaciteit om het spul te onderhouden. Daarnaast zit je ook met meer dan dubbele kosten en vervolgens een fyra die zonder enige opbrengst de hele dag leeg rondrijdt. Dat betekent het faillissement van NS Hispeed. Het kán niet. | |
_JdM_ | donderdag 17 januari 2013 @ 22:33 |
Dinsdag en woensdag 20-25 storingen (merendeel wisselstoringen), vandaag 7 storingen. 3 defecte treinen, 1 aanrijding met persoon, 1 "op last van de brandweer" en 1 "diverse oorzaken"op het bekende traject van deze storing. Slechts 1 wisselstoring dus. En dan ook op Kampen Zuid, waardoor er een beetje vertraging was, maar geen uitgevallen treinen daar. Het valt vandaag dus best mee! :-) | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 22:43 |
Het kan wel, als er helemaal gestopt wordt met Fyra Brussel. Locs zijn nog wel te regelen, rijtuigen staan niets te doen op de Dijksgracht, personeel is nog bevoegd, de werkplaatsen kennen het materieel nog. Hetgeen waar het aan schort zijn rijpaden, en de enorme afgang die je dan als bedrijf maakt. Niet dat het nog veel slechter kan qua imago - Fyra is trending topic op Twitter en bijna geen enkele tweet is positief. ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 22:52 |
Ik moest lachen ![]() | |
b2py | donderdag 17 januari 2013 @ 22:53 |
We doen het gewoon, desnoods slaan we dat retourtje noorderkempen over. | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 22:55 |
Nou ja, 't zal in de praktijk waarschijnlijk niet gebeuren, maar stel van wel. Maak je dan als bedrijf een afgang? Als je het een beetje 'framet' kun je er wel iets van maken denk ik. Iets van: op basis van klantwensen en -onderzoek besloten tot herinvoering, vanwege de verwachte hoge bezettingsgraad Fyra en het creëren van extra capaciteit, en om onze reizigers buiten de HSL zo goed mogelijk van dienst te zijn... Misschien zit ik er ook wel naast hoor. ![]() | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 22:56 |
Dat gaat echt helemaal niemand geloven, en als de marketingafdeling van NS ergens mee bezig is dan is het wel het imago. | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 22:57 |
Moeilijk tijden hebben ze nu dan... Ik heb al lang geen positieve media-aandacht voor Fyra gezien. | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:02 |
NS ziet dat anders, ondanks wat kleine probleempjes loopt het toch echt heel goed! De vertraginkjes die er zo nu en dan zijn komen doordat het personeel nog aan de trein moet wennen en de trein nog aan de baan. Echt! | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 23:03 |
misschien moeten ze de prioriteiten dan toch eens gaan herzien. Er zijn teveel marketeers en die verkopen gebakken lucht. Waar het om gaat is dat het product ook goed is en laat het daar nu nog een beetje aan schorten ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 17 januari 2013 @ 23:04 |
Nee, dat wordt het niet. NS zal diep, heel diep door het stof moeten. Ook zullen verantwoordelijken hun bureau moeten leegmaken en hun bedrijfspas moeten inleveren. De samenleving zal met minder geen genoegen nemen. | |
Little_Dolls | donderdag 17 januari 2013 @ 23:05 |
Is de Fyra zo'n trein waar een begrafenisstemming heerst en waar een robotstem de haltes afroept (zoals in de Thalys)? ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 23:06 |
heb je al een afspraak staan, Driek? | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:06 |
Mij lijkt een beëindiging van de HSA-concessie en het annuleren van de integratie van HSL en hoofdrailnet een prima straf voor deze incompetentie. Veel van het personeel dat er nu zit was immers niet betrokken bij de keuzes van 10 jaar terug. | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 23:06 |
Ik herken me niet in het door u geschetste beeld... | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 23:08 |
het zal wel onder de noemer kinderziektes vallen helaas | |
DriekOplopers | donderdag 17 januari 2013 @ 23:08 |
Zie PM | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 23:14 |
Laat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet a.u.b. doorgaan. Op die wijze biedt de HSL veel meer baat aan een veel grotere groep Nederlanders. Theoretisch zou dat overigens ook kunnen als een ander bedrijf de verbinding Amsterdam - Brussel uit zou gaan buiten. | |
Bitlord | donderdag 17 januari 2013 @ 23:16 |
Niet alleen is de trein destijds getest in de klimaatkamer in Wenen, ook hebben de treinen gereden tijdens sneeuw en kou op het testcircuit in Velim, Tsjechië ongeveer drie jaar geleden. Het is wat dat betreft dus opmerkelijk dat het destijds niet naar voren is gekomen, tenzij de snelheden en het spoor in Nederland/België anders zijn.![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 23:19 |
Oh ja Velim, waar de AGV van SNCF letterlijk rondjes reed rondom de V250 ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 23:21 |
je kunt zeggen van de Fransen wat je wil, maar ze hebben met de AGV een goed product afgeleverd | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 23:22 |
Doe ik ook ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 23:23 |
dat is een sneeuwvrije baan, dus niet echt in de sneeuw getest ... | |
DriekOplopers | donderdag 17 januari 2013 @ 23:27 |
En kom er maar innnn, met je sein- en wisselstoringennnn... http://www.voorbeterov.nl/voorpagina.php | |
Bitlord | donderdag 17 januari 2013 @ 23:27 |
Ik weet niet of die trein daar in de sneeuw heeft gereden. Mag toch aannemen van wel? | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 23:30 |
het is te hopen | |
Rostkreuz | donderdag 17 januari 2013 @ 23:31 |
Toch ligt deze testbaan er anders bij , het spoorbed en de rails zijn sneeuwvrij , anders dan wat ik de afgelopen dagen in de randstad heb gezien. | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:32 |
Ze hebben godverdomme 3 jaar een aantal van die mislukte dodo's in Nederland gehad om te testen. In de zomer, in de herfst, in de lente, zelfs in de winter. Wat hebben ze in vredesnaam gedaan tijdens de winter, pizza gegeten en getafelvoetbald?Waarom zou NS nogmaals de HSL moeten krijgen? Ze hebben tot op heden iedere concessiebelofte verbroken, dit kost de Staat een godsvermogen en de naam "Fyra" is verworden tot een onderwerp van spot. Voor mij is het simpel: NS stapelt fout op fout bij de HSL, mist iedere deadline, en laat iedere keer zien de reiziger niet te begrijpen. Daar komt nog eens misplaatste arrogantie bovenop ("Kijk eens hoe goed de Fyra het doet!") en laat men regelmatig zien eigenlijk geen boodschap te hebben aan de reiziger. En nu ís de V250 eindelijk in dienst, blijkt het een onbetrouwbare kuttrein te zijn. Ik kan geen enkele reden bedenken om de HSL nog aan NS te gunnen. [ Bericht 7% gewijzigd door James1988 op 17-01-2013 23:39:38 ] | |
Rostkreuz | donderdag 17 januari 2013 @ 23:37 |
Hebben die grote gaten aan de voorkant er iets mee te doen? Kan daar de sneeuw in blijven hangen, ijsklompen gaan vormen? Als deze klompen bij hoge snelheid, herstel tijdens het rijden, loslaten. Zou dat de schade veroorzaken? Thalys heeft geen gat en geen schade. | |
macca728 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:38 |
de Fyra reed vorig jaar toch ook in de sneeuw ? Alleen maar tot Breda. | |
macca728 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:38 |
Volgens mij wel, die nieuwe sprinters hadden dat ook. | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:40 |
De Fyra die rijdt op Amsterdam - Breda rijdt met ander materieel (locomotief met rijtuigen) ipv de V250. | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 23:41 |
Het gaat me meer om het integreren van de HSL in het hoofdrailnet. Op die laatste rijdt NS - en dat gaat gewoon goed in mijn ogen. Dat uitbreiden met Intercity-diensten (evt. IC+ genoemd o.i.d.) over de HSL om bepaalde reistijden te verminderen (Den Haag - Venlo, bijvoorbeeld) lijkt me wenselijk omdat de HSL dan voor veel meer mensen daadwerkelijk nut heeft. Nu moet je toch eigenlijk vooral in Breda, Rotterdam of Amsterdam wonen. Oké, dat zijn niet de kleinste plaatsen, maar toch ![]() De uitbating van de HSL zelf (dus internationale en nationale HST's) laat ik even buiten beschouwing. | |
macca728 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:42 |
Oh vandaar. Nou dan is het toch duidelijk waar aan ligt ? | |
ArnosL | donderdag 17 januari 2013 @ 23:44 |
Waarom niet een petitie opstarten met als onderwerp het overnemen van de HSL-Zuid concessie door een commerciële partij. Eerst nog NS Hispeed door laten rijden, tot de andere partij een vloot treinen klaar heeft en die partij het dan over laten nemen? Met 40.000 unieke ondertekeningen van de petitie is het mogelijk om deze in de tweede kamer te laten komen en te laten behandelen. Of is dit geen goed idee? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 23:44 |
ik kan het wel bedenken, maar dan zal er wel iets aan de positie van de NS moeten veranderen. Wat ik gisteren al schetste is dat de NS als semi-overheidsbedrijf zich in een positie bevindt die voor alle partijen behalve de NS schadelijk is. Commercieel tegenover alle partijen, maar als er iets misgaat dan gedraagt het zich plots als een overheidsbedrijf uit het Oostblok en toont het te weinig ambitie om de problemen op te lossen. Als je de duimschroeven flink aandraait dan is er echt plots veel meer mogelijk en kan de NS opeens wel net zo goed presteren als een andere marktpartij zou doen, maar dan moet je het bedrijf wel blijven prikkelen. | |
Flodder450 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:44 |
Wat een pauperbende | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:45 |
Oh, je bedoelt het zo. "Recht van overpad" zou gegeven kunnen worden voor bepaalde verbindingen. Als daar tenminste behoefte aan is - door de IC Den Haag - Venlo over de HSL te sturen wordt weliswaar een kleine tijdwinst gerealiseerd, maar een intercityverbinding tussen Dordrecht en Brabant verdwijnt dan. Of dat wenselijk is weet ik niet. Ja, aan dat gekke vleugellamme vogelbekdier ![]() | |
Yreal | donderdag 17 januari 2013 @ 23:45 |
Ik heb een tijdje voor ansaldobreda op de watergraafsmeer gewerkt. En ja, die deden niks anders dan koffie drinken en roken. ![]() | |
Flodder450 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:46 |
Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe stond de NS te boek bij iedereen vóór de "verzelfstandiging" en hoe ging het tijdens de winter, entzo? | |
Yreal | donderdag 17 januari 2013 @ 23:46 |
Ja, behandeld. Maar dan ben je er nog niet he | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 23:47 |
Het moet eerst ook nog geaccepteerd worden. Burgerinitiatieven over onderwerpen die de afgelopen twee jaar al in de Tweede Kamer zijn besproken, komen niet in aanmerking voor behandeling. | |
ArnosL | donderdag 17 januari 2013 @ 23:47 |
Klopt, maar als je die lui in de Tweede Kamer zelf na laat denken komt het ook niet goed en gaat het alsnog weer naar de NS. Op deze manier is er een kansje dat het voorkomen wordt. | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 23:48 |
Het was maar een voorbeeld. Er zijn wel meer potentiële treindiensten te realiseren. Zie ook de ideeën die NS eind jaren '90 zelf al had opgeworpen :p. | |
kurk_droog | donderdag 17 januari 2013 @ 23:48 |
Waarom zitten die gaten er uberhaupt? Als je een snelle trein wilt dan moet je toch voor earodynamica zorgen en die koppeling of niet of achter deuren doen..? Als het ooit nog goedkomt kunnen ze de naam en styling wel veranderen van de Fyra ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 23:48 |
niet veel beter dan nu, al moet wel aangetekend worden dat er toen wel iets minder treinen reden dan nu | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:49 |
Ik ben sowieso van mening dat NS een veel te grote vinger in de OV-pap heeft. NS zit vuistdiep in de OV-chipkaart, reisinformatie, stationsexploitatie, enzovoorts. Alle andere vervoerders zijn flink in het nadeel tegenover NS. De verantwoordelijkheid voor de OV-chipkaart zou voor mijn gevoel bij de overheid moeten liggen (zoals de OV-studentenkaart), de stationsexploitatie zou naar Spaans model bij ProRail moeten horen en reisinformatie zou ofwel door iedere vervoerder apart gedaan moeten worden, of door ProRail. Niet door een marktpartij. Als een log overheidsbedrijf. | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 23:50 |
Nou ja, het is wel wat ik bedoelde. Dacht dat er vroeger wildere plannen waren met de HSL (en dan spreek ik over de jaren '90), maar goed ![]() | |
Bitlord | donderdag 17 januari 2013 @ 23:51 |
En bedenk dat de informatievoorziening vele malen minder was. Geen internet, geen twitter, je had geen idee hoe de situatie een stad verderop was. | |
Flodder450 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:51 |
Dus eigenlijk is het same old stuff? | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 23:52 |
De punctualiteit lag lager volgens mij hoor, of bedoel je het imago? | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 23:52 |
juist daarom zou de NS de duimschroeven aangedraaid moeten worden, want ze willen wel de lusten, maar niet de lasten dragen. Verder is het opvallend dat het sowieso iets rustiger geworden is in de treinen. Bepaalde treinen puilden vroeger uit, maar nu kunnen deze juist ingekort worden. Toch vreemd, maar voor de NS wel voordelig, omdat spitscapaciteit veel geld kost en relatief weinig oplevert | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:53 |
Het oude plan: ![]() Klopt. De technologie heeft veel verbeteringen mogelijk gemaakt. Maar als je dan de staat van InfoPlus ziet, waarbij het gewoon niet mogelijk is om de woorden "Toeslag verplicht" weg te halen voor een paar specifieke treinen, dan zakt je broek af. | |
macca728 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:54 |
gevolg van de OV chipkaart ?? Dat leverde 15% minder reizigers op bij de bussen. | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 23:54 |
Het blijft een absurd hoge vergoeding. Het hele hoofdrailnet kost 800 miljoen, de HSL-Zuid 1,4 miljard?! ![]() Oud nieuws, weet ik, maar ik was dat persberichtje weer even aan het nalezen... | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 23:54 |
Als dat veranderd is, is dat zeker niet de verdienste van NS. | |
Bitlord | donderdag 17 januari 2013 @ 23:55 |
Inderdaad. Maar ik bedoel nu ook dat ik vanaf mn bank hier met een pilsje in de hand op de minuut nauwkeurig kan zien hoeveel uur vertraging de BeneluxFyra 200 kilometer heeft. Dat gebeurde vroeger ook, maar toen wist niemand het. | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 23:56 |
het zeuren op alles en iedereen is van alle tijden. De punctualiteit kan lager gelegen hebben, maar je kwam er wel. In deze tijd wordt je bij stremmingen soms over de meest onmogelijke routes gestuurd en worden reizigers nog te veel aan hun lot overgelaten. De tijden zijn veranderd en bedrijven moeten hierin meeveranderen, want vertragingen en dergelijke worden meer en meer als hinderlijk ondervonden. | |
James1988 | donderdag 17 januari 2013 @ 23:57 |
Ik vraag me af waar die bedragen op gebaseerd zijn. En ook waar NS in hemelsnaam dat geld vandaan wilt halen. | |
Dr_Flash | donderdag 17 januari 2013 @ 23:58 |
Ja het gezeur is van alle tijden. En omdat de informatievoorziening via allerlei kanalen wel beter geworden is, is er meer om op te zeiken als het absolute prestatiepeil gelijk blijft. Maar dat het absolute prestatiepeikl gelijk blijft ( en niet stijgt) is op zich al reden tot klagen natuurlijk. Hoewel, niet stijgt... tegenwoordig PROBEERT men weleens elk kwartier een trein te laten rijden, dat gebeurde vroegah niet. | |
Peterselieman | donderdag 17 januari 2013 @ 23:58 |
het is én én. De chipkaart, de stand van de economie, het aanpassen van de verbindingen, het leggen van meer asfalt, het bewust te krap plannen van een aantal treinen. Daar staat tegenover dat er meer treinen rijden en dat hierdoor er wel iets meer gespreid gereisd wordt | |
KnightSolaire | donderdag 17 januari 2013 @ 23:59 |
Dat lukt ook bijna altijd wel goed, op dit soort dagen na - maar dat zijn er op jaarbasis niet zoveel. Wel, de vergoeding voor het hoofdrailnet schijnt wat aan de lage kant te zijn. Je kan stellen dat dat hiermee in één keer wordt rechtgetrokken ![]() | |
ArnosL | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:00 |
Stukje van Geenstijl over de OV-Chipkaart: http://www.geenstijl.nl/m(...)aart_moete.html#more Ze zijn in ieder geval duidelijk in hun standpunt en die deel ik. | |
Bitlord | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:00 |
Volgens mij was dit de aflevering van Zembla waar ze het uitleggen. Ik twijfel nog even dus zoek nog evne een andere op. http://gemi.st/1398586 | |
KnightSolaire | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:01 |
Zo'n stukje over de OV-chip staat volgens mij standaard in hun conceptjes en wordt eens in de zoveel weken/maanden geplaatst. Next. | |
Dr_Flash | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:03 |
We moeten eens ophouden met die kansloze kleutersite nog meer aandacht te geven dan ze zichzelf al toe-eigent. | |
Rostkreuz | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:08 |
Een auto wordt elk jaar gekeurd, APK. Bestaat dit ook voor treinen? Dat zou voor Fyra fataal kunnen zijn. | |
ArnosL | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:11 |
De Fyra zou waarschijnlijk iedere keer nog afgekeurd zijn. | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:11 |
Treinen krijgen volgens nog veel vaker een inspectie. | |
bork | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:15 |
Het is allang verleden tijd, nostalgie maar de kapper en ik kwamen vanmiddag samen tot dezelfde conclusie. Waarom deze rommel, Werkspoor had vast iets fijns afgeleverd maar helaas, regels, EU-aanvragen, uitbestedingen, verplaatsing naar lagere lonen landen , fusies etc. hebben ons met dit fijne Italiaanse gevoelige zooitje opgezadeld ![]() | |
lyolyrc | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:42 |
NS Hispeed had zonder problemen de aanbesteding zo kunnen schrijven dat alleen Alstom, Bombardier en Siemens overgebleven waren. Ze kozen echter voor het "unieke ontwerp", wat meteen betekende dat ze geen trein 'van de plank' zouden krijgen. Dat is vragen om moeilijkheden, want nieuwe ontwerpen hebben vaak last van kinderziektes. Kies je een bestaand ontwerp, dan zijn die er al (grotendeels) uit. NS Hispeed heeft ook in dit opzicht een veel te grote broek aangetrokken, nadat men al eerder voor een absurd bedrag had ingeschreven op de HSL-concessie. | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:44 |
Ik zou juist zeggen dat HSA voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten: een V250 kost 20 miljoen euro per stuk, dat is 5 tot 10 miljoen minder dan een concurrerende trein van een andere leverancier. | |
Dr_Flash | vrijdag 18 januari 2013 @ 00:45 |
Ja maar goed. Beter een dure die steigert... | |
Bitlord | vrijdag 18 januari 2013 @ 01:03 |
Inmiddels is er voor morgenochtend in elk geval 1 extra trein ingelegd: L17201 Roosendaal 07:44 Essen 7:51 (met robuuste overstap van 21 minuten op IC naar Antwerpen) L17203 Essen 8:03 (overstap van 3 minuten van IC uit Antwerpen) Roosendaal 8:09 | |
bork | vrijdag 18 januari 2013 @ 01:04 |
Dat vind ik interessant, wie o wie heeft in vredesnaam dat "unieke" ontwerp er doorgedrukt gekregen, weet iemand dat? | |
bork | vrijdag 18 januari 2013 @ 01:06 |
Je ziet mij voorlopig niet meer die kant op gaan, terwijl ik er graag kom, 5 februari, NRW, here I come! Gaan we weer iets raars doen. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 januari 2013 @ 01:09 |
Wie is "We"? ![]() | |
bork | vrijdag 18 januari 2013 @ 01:10 |
koninklijk meervoud Fles! | |
Dr_Flash | vrijdag 18 januari 2013 @ 01:11 |
Nee okee ![]() Nou ben benieuwd. Ik ga nu wel een beetje slapen want morgen moet ik wel om 900 in de trein zitten | |
bork | vrijdag 18 januari 2013 @ 01:16 |
ok jongen, ik ga ook zo naar mijn mandje, trusten! | |
greavy | vrijdag 18 januari 2013 @ 07:07 |
De leasemaatschappijen willen best een paar loks beschikbaar stellen hoor, als je maar dokt. | |
greavy | vrijdag 18 januari 2013 @ 07:08 |
Ah. Dat zal wel één van de Piekuurtreinen zijn die normaal tot Essen gaat, en nu met Varkensneus doorrijdt naar Roosendaal. | |
b2py | vrijdag 18 januari 2013 @ 07:44 |
Iedere week. | |
b2py | vrijdag 18 januari 2013 @ 07:44 |
Het sneeuwt hier trouwens weer fijn! ![]() | |
Rostkreuz | vrijdag 18 januari 2013 @ 07:59 |
Hier in regio Rotterdam ook sneeuw , dat wordt weer een spannende dag. | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:01 |
Sneeuw in west-Brabant, check. | |
b2py | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:16 |
Wel cool eigenlijk, het sneeuwt en ze rijden voluit. Zouden ze dat zelf weten en vandaag als een test beschouwen? | |
Rostkreuz | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:36 |
Vandaag nog een plan V op de Hoekse Lijn, keurig op tijd. Die schijnen geen last te hebben. ![]() | |
Q. | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:37 |
Die hebben 50 jaar ervaring met sneeuw, die klagen niet meer. Is het mat eindelijk betrouwbaar, sturen ze het naar de schroothoop. ![]() | |
Yreal | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:52 |
Nou ik heb lekker wel vertraging. Bovendien is de htm ook nog steeds tiefuskut | |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 08:55 |
Vroeger was het met sneeuw ook kut. Ze hebben ooit alle schuifdeuren van Plan U vervangen door zwenk/zwaaideuren omdat de deurkasten volkoekten met stuifsneeuw. Waar de rijtuigen Plan E ook last van hadden trouwens. Verder zijn de 1200'en in het begin ook notoir onbetrouwbaar geweest: uit elkaar gevlogen motoren door het ontbreken van een slipdetectie, juten zakken achter de roosters om te voorkomen dat sneeuw binnen kwam, et cetera. Qua grootste faalaankopen: vergeet de lijndiesels serie 2600 niet: een Werkspoor-product dat door een verkeerde keuze van het type hoofddiesel al na vijf jaar en talloze problemen omgesmolten is. Dus nee, in de tijd dat spruitjesgeur en gezelligheid nog de norm was, ging het niet noodzakelijk allemaal beter. | |
Dr_Flash | vrijdag 18 januari 2013 @ 09:41 |
Mijn IC naar Utrecht rijdt voorlopig keurig op tijd Apeldoorn binnen. ![]() | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:03 |
![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:04 |
Is mooi! | |
Dr_Flash | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:06 |
Daar had ik gisteravond ook al iets over gezegd toch ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:06 |
#Fyra-fiasco bereikt nieuw dieptepunt. Maarre... Waar blijven de excuses??? http://www.voorbeterov.nl/130116.php | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:06 |
Dat zou kunnen. Hij's mooi genoeg om nog een keer voorbij te laten komen ![]() | |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:07 |
Gisteren werd op Amsterdam C omgeroepen dat de Fyra tot nader order toeslagvrij is. | |
b2py | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:10 |
Dat is de Fyra naar Breda al de gehele week sinds de winterdienst.. | |
Dr_Flash | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:11 |
Oh, het waren ijsblokken hoor ik net. U weet wel, die dingen die alleen op donderdag gebeuren ![]() | |
_serial_ | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:12 |
| |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:14 |
Was een opmerking voor Driek. | |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:15 |
Blokstelsel? | |
DeeBee | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:19 |
Die excuses in dat bericht ook...sowieso, ijsblokken van '20 bij 20 cm' is natuurlijk al dikke onzin, want blokken hebben 3-dimensies, maar dan alsnog...hoe kan je nou een onderkant ontwerpen die daar niet tegen kan?! ![]() Die AGV op de eerdere pagina's ziet er mooi uit trouwens, bizar dat er niet alles geprobeerd is om een variant daarvan of een ICE gewoon hier op het spoor te krijgen, maar ja, dat vindt iedereen wel ondertussen geloof ik... ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:20 |
Dank. Aangepast. | |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:37 |
Ik kan het trouwens nergens vinden op internet, terwijl het gisteren wel werd omgeroepen, dus misschien vandaag niet meer omdat je dienstregeling op het normale net niet meer uitgedund is? | |
b2py | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:37 |
Had ik vanochtend ook in de Boot naar Amsterdam. Bij Uitgeest ineens hele hoop herrie onder de trein en heel veel mensen keken verschrikt om zich heen, denk dat een kilo of twee, drie ijs wel flink wat schade kan aanbrengen.. | |
b2py | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:38 |
Ik weet inderdaad niet of die vandaag ook toeslagvrij is, om onduidelijkheid te voorkomen ![]() | |
b2py | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:43 |
Extra verbinding naar Brussel door middel van extra ingelegde stopper Roosendaal - Essen ontbreekt overigens in de reisplanner doordat de IC Essen - Brussel niet in de reisplanner staat. | |
DriekOplopers | vrijdag 18 januari 2013 @ 10:59 |
Excuses zijn binnen! http://www.voorbeterov.nl/130116.php ![]() | |
macca728 | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:03 |
Ja waar mogelijk boeken we tickets om voor de reiziger, ja dan moeten ze wel zelf bellen a 0,35 cent per minuut. En je krijgt ook geen emailbericht ofzo van ze. Die excuses stellen verder ook weinig voor, laat ze dan gewoon extra intercities inzetten, problem solved. | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:08 |
Iemand nog interesse in een oud stationsgebouw in Spanje? Adif gaat een hoop onroerend goed verkopen. | |
KnightSolaire | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:31 |
Plan V gaat - net als andere treinen - ook wel eens defect hoor. Been there, done that ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:34 |
Dat had ik afgelopen dinsdag, ik zat beneden in de achterste wagon (10 bakken VIRM) en tussen Sittard en Maastricht vlogen er 2 ijsblokken onder de trein door. De eerste keer schrok ik me het laplazerus van de herrie, de 2e keer uiteraard minder. Het zijn echt flinke klappen, maar een trein moet er gewoon tegen kunnen. Waar is de bodem van de Fyra eigenlijk van gemaakt? Zilverpapier? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2013 11:36:27 ] | |
Dos37 | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:34 |
Ik moet volgende week zaterdag naar Schiphol en kom vanaf Almelo. Als ik de reisplanner gebruik zie ik deze werkzaamheden. Maar ik zie verder geen omleiding of overstappunt. Betekent het dat ie zonder overstappen vanzelf via de route Amsterdam Centraal gaat? Weet iemand dat. | |
Peterselieman | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:38 |
zo te zien is het nog niet in de reisplanner verwerkt. Mijn advies is dat je sowieso een half uur eerder op reis gaat dan nu in de reisplanner aan staat gegeven. Waarschijnlijk kan het zonder overstappen of alleen op Amersfoort | |
KnightSolaire | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:39 |
De standaardreis loopt via Amsterdam Zuid en daar wordt dus gewerkt. Je moet naar Amsterdam Centraal reizen en vanuit daar naar Schiphol. Dat zal waarschijnlijk met extra overstap zijn, hoewel de trein ook omgeleid kan worden. Dit zal t.z.t. in de reisplanner te vinden zijn. | |
Dos37 | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:45 |
Okee bedankt we houden het in de gaten. | |
Peterselieman | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:45 |
goh, verrassend IJsblokken inderdaad oorzaak schade Fyra-treinen | |
KnightSolaire | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:46 |
Zouden de open neuzen de kwaaddoeners zijn? | |
Peterselieman | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:47 |
het zal iig niet meehelpen om het te voorkomen | |
dennistd | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:49 |
Ik denk niet dat er omgeleid wordt via Amsterdam Centraal: daar is namelijk geen ruimte voor zo te zien. 1x per twee uur kun je met één overstap van vijf minuten op Amsterdam Centraal reizen (op een omgeleide trein Nijmegen-Schiphol). Voor de rest moet je ook in Amersfoort overstappen (met 8 minuten extra reistijd). | |
Fiorano | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:58 |
Gisteravond ook een aanrijding rond 23.45. Bomen waren na beneden en de 20-jarige bestuurder dacht er toch maar tussendoor te gaan...![]() | |
MTL | vrijdag 18 januari 2013 @ 11:58 |
Kleine reminder voor de geïnteresseerden (even schaamteloos spammen): Morgen van 10 - 14 uur is er een open dag voor de opleiding Machinist Railvervoer bij het ROC van Amsterdam. Voor meer info, zie http://www.rocva.nl/mbo/o(...)ist_railvervoer.aspx Ik begreep dat ook het Scheepvaart en Transportcollege een open dag heeft morgen, maar exacte details weet ik niet daarvan. | |
lezut | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:17 |
http://www.telegraaf.nl/b(...)il_buitenspel__.html De rest van het land is zeker weer niet corrupt genoeg ofzo ![]() | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:19 |
Dat heeft Gelderland al eens geprobeerd n.a.v. de slechte prestaties van het spoor in o.a. de Achterhoek, ze werden heel snel teruggefloten door Schultz. | |
KnightSolaire | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:20 |
En wat zou er mis zijn met het spoor in Limburg? Volgens mij gaat het daar allemaal wel prima. | |
Peterselieman | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:21 |
Ook Groningen dreigde ermee, zoals ik hier enkele dagen geleden aanhaalde. | |
MaxMark | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:24 |
Dat was mbt Roodeschool/Eemshaven zeker, of niet? | |
Peterselieman | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:25 |
klopt | |
Tha_T | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:34 |
Volgens mij zijn het vooral de politieke belangen die meespelen. De provincie wil al jaren meer internationale lijnen hebben. Alleen de NS wil ze niet rijden (logisch ook). Beetje grootheidswaanzin dit | |
lezut | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:38 |
Ja, whats next, een provincie die uit het oogpunt van 'onderscheidend vermogen' een andere spoorwijdte introduceert ofzo ![]() | |
Fiorano | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:44 |
Artikel geeft aan dat "vrijwel de gehele railinfra in handen is van Prorail" Vrijwel geheel betekend dus niet helemaal.... Wie kan daar opheldering over geven? Of is het Televaag gebrabbel | |
HetBrabandertje | vrijdag 18 januari 2013 @ 12:51 |
Betuweroute is in handen van Keyrail | |
lezut | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:14 |
Bedrijfsemplacementen e.d. zijn ook niet in beheer van ProRail. Dusja, raar maar waar, de Telegraaf nuanceert iets de goeie richting op | |
ReisT | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:19 |
Gebruik in plaats van het prutswerk van NS anders eens een fatsoenlijke reisplanner daar staat het gewoon wél allemaal in. | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:33 |
Het is nog niet duidelijk of de V250 morgen weer mag gaan buitenspelen.![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:36 |
Leuk. Maar hoe zeg je dat? Excuses vullen geen treinpaden ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:37 |
| |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:38 |
Ik lees net op het forum van DSO, dat in Duitsland ook allerlei ICE-verbindingen uitvallen doordat treinen door ijsbrokken zijn beschadigd. Hetzelfde probleem als met de Fyra dus. Alleen de Thalys/TGV lijkt het goed te blijven doen. Dat plaatst de roep, dat toch alsjeblieft de DB met ICE-treinen op de HSL moet rijden, toch ook in een wat ander daglicht. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2013 13:38:58 ] | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:39 |
En het bevestigt dat de TGV wél goed spul is ![]() Misschien heeft het iets te maken met de gebruikte materialen, of het soort sneeuw? | |
Peterselieman | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:48 |
het mag wat kosten kennelijk. Zijn vanochtend ff 2 stellen VIRM-VI vanuit Leeuwarden naar Alkmaar gestuurd om daar het materieelbestand aan te vullen ![]() http://somda.nl/forum/12938/p430741/Opvallende+dingen+18+januari/ | |
Peterselieman | vrijdag 18 januari 2013 @ 13:55 |
interessant. Arriva heeft een manier gevonden om de vertraging op Arnhem - Winterswijk binnen de perken te kunnen houden. Als er vertraging is dan worden er gewoon stations overgeslagen, zoals Velperpoort, Westervoort en Duiven ![]() | |
lyolyrc | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:05 |
Waarom lopen ze daar toch zo vaak vertraging op? Is de planning te krap? Komen ze in de knoei omdat een groot deel enkelsporig is? Problemen met de GTW's? Haperende infrastructuur? | |
Peterselieman | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:07 |
combinatie van allemaal plus denk ik iets te weinig capaciteit, zeker aan de zijde van Arriva. Verder is het zo dat met name in Arnhem een aantal treindelen te laat voorgerangeerd worden, waardoor enkele treinen hierdoor al in de plus vertrekken | |
KnightSolaire | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:09 |
Hé, een relativering over hoe het in het buitenland eraan toegaat. Toch altijd goed om te lezen want als je hier de media hoort heb je het idee dat het alleen hier altijd mis gaat ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:15 |
Thalys kent ook winterproblemen; de aangepaste snelheid is niet voor niks, anders kunnen de glasplaten kennelijk breken... Interessant dossier van Treinreiziger over HST en het winterweer: http://www.treinreiziger.(...)m_source=twitterfeed | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:25 |
Bron: Gazet van Antwerpen | |
Peterselieman | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:26 |
gaat lekker ... | |
WhiteJoker | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:30 |
Is dit misschien het gene waar Driek (eer)gister naar insinueerde? | |
bork | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:30 |
Te heet is ook niet goed, in Sydney is het bijna 46 graden geworden met als gevolg The heat has damaged wiring to urban railway lines, bringing delays to much of the network - CityRail have warned passengers to carry water with them.bbc | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 14:32 |
Als dit zo doorgaat moeten we ons nieuwjaarsrondje gaan herzien ![]() | |
Sandrvich | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:28 |
Intussen is Fyra toch maar uit de boekingsmodule gehaald voor vandaag en morgen. ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:38 |
http://www.nu.nl/binnenla(...)edt-fyratreinen.html | |
Dr_Flash | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:39 |
Vind je? Ice faalt 5 dagen per jaar, Fyra like 250? ![]() | |
Fiorano | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:40 |
Whaha prachtig die belgen. Benieuwd was NSH hier aan gaat doen. Stel nou dat ze vervangend materiaal gaan regelen, kunnen ze dat dan huren van NSR ? Gewoon Plan V reactiveren en gaan ![]() | |
_JdM_ | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:41 |
Iets met een controle op de assen, airco-problemen vergeten en alsnog uitval bij sneeuw...? | |
#ANONIEM | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:42 |
Oei! ICE faalt ook wel vaker hoor. Edit: Wat JdM hierboven zegt. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2013 15:42:54 ] | |
KnightSolaire | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:42 |
Precies. De airco van de V250 werkt tenminste naar behoren. | |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:44 |
Ik lees net dat Utrecht weer eens compleet op zijn gat ligt. | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:44 |
Wat ik aan enigszins haalbare opties beschouw: - Doorgaan met verbussen tussen Breda en Antwerpen - Wat ICRm of mischien I6/I10 van stal halen met een paar locs en een vervangende dienst Brussel - Roosendaal - Breda, aldaar overstappen op Fyra. Wat nog zou kunnen, maar niet haalbaar op zeer korte termijn: - Veel ICRm van stal halen, locs zien te vinden, en de omleidingspaden Fyra gebruiken (Amsterdam - Rotterdam via Breukelen, Rotterdam - Antwerpen via Roosendaal) om een Beneluxdienst weer in te leggen. | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:45 |
Jep.
| |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:46 |
Krijg de godgloeiende tyfustering, dat de Inktpot op de Tulpenburg mag lazeren en zo. | |
Q. | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:50 |
Het gevloek klonk hier flink door het kantoor. Ik ben de enige van mn afdeling vandaag die niet met de trein is maar met de fiets. ![]() | |
Q. | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:51 |
Gouda ligt er ook uit. | |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:51 |
Ja, dat wordt bediend vanuit Utrecht, scheiding ligt tussen Gouda en Nieuwerkerk. | |
Bitlord | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:51 |
Godverdomme ik moet naar Rotterdam vnauit Utrecht zo. | |
Dr_Flash | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:51 |
Ah nee he ![]() | |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:51 |
Ik naar Gouda. | |
KnightSolaire | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:52 |
Scotty, activate back-up systems! ... Right?! | |
Peterselieman | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:52 |
goed voor de punctualiteitscijfers zullen we maar zeggen | |
bork | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:52 |
@Duvel en Fles, we hebben nog wel een bed op zolder staan hoor! | |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:53 |
Wij krijgen bezoek uit Zeist met een auto, ik geloof dat er iemand ietsjes gaat omrijden straks. Maar tof, bedankt voor het aanbod! Alhoewel: één bed... | |
lyolyrc | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:54 |
Spinnetje wordt opeens een stuk groter! ![]() | |
Ireyon | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:54 |
![]() ![]() Mooi. Beneluxtrein terug bitte. NU. | |
DriekOplopers | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:55 |
Rijverbod Fyra begin ontmanteling NS HiSpeed... http://www.voorbeterov.nl/130116.php | |
bork | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:56 |
met Fles, beetje krap ja, er ligt nog ergens een matje en een oud dekbed van Bram. ![]() | |
lyolyrc | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:56 |
Denk niet dat ze eraan ontkomen om die tijdelijk te gaan inzetten. Want die Fyra zal niet 1-2-3 meer de baan op mogen in België. ![]() | |
remlof | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:57 |
Een medewerkster van treinproducent AnsaldoBreda zei desgevraagd dat de chef voorlichting niet bereikbaar was en het bedrijf daarom geen commentaar kon geven. http://www.volkskrant.nl/(...)Fyra-te-rijden.dhtml ![]() | |
Yreal | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:57 |
Er is een interliner van utrecht naar gouda ! | |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:58 |
Srsly? | |
Duvel | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:59 |
Bus 107, ruim een uur. | |
Helly | vrijdag 18 januari 2013 @ 15:59 |
Hoor net van iemand die in de IC vanuit Eindhoven zat dat iedereen eruit moest in DB maar dat ze 10 minuten later weer omriepen dat het over een half uur wel weer goedkomt maar dat lijkt me bullshit toch als op NS.nl al staat dat het tot 18.30u gaat duren? ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:00 |
Wat is de bestemming, Amsterdam? Omreizen via Rotterdam en dan overstappen op Fyra (de binnenlandse) is het snelst. Mits 'ie rijdt. Anders de eerstvolgende reguliere Intercity naar Amsterdam vanaf Rotterdam. | |
b2py | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:03 |
Ik stond in Amersfoort, treinverkeer was weer opgestart werd er gemeld. Moet naar Driebergen toe. Trein in, trein opgeheven. Complete chaos. | |
Yreal | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:03 |
Gouda nu ook verstoord. Noem mij gek, maar ik denk dat ik voor de bus was gegaan ![]() | |
Bitlord | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:04 |
Iemand die toevallig van straks van Utrecht naar Zierikzee moet? Ik heb een auto geregeld net. | |
Yreal | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:06 |
Zag net 2 man voor rotterdam en gouda ![]() | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:06 |
Bron: NOS Let wel: minstens tot maandag. Het kan dus nog veel langer gaan duren. Iets om rekening mee te houden ivm het rondje. | |
James1988 | vrijdag 18 januari 2013 @ 16:06 |
En vol... ![]() |