abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121459611

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121459622
Bijna deeltje 500, mooi voor de nummer fappers
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:11:08 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459627
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou valt wel mee hoor denk ik. Er zullen niet zo veel niet-machinisten zijn die zelf met een trein gereden hebben :)
Mij lijkt het op zich nog wel grappig om een keer een machinistenopleiding af te ronden. Niet zo zeer om dan bij het spoor te gaan werken, maar omdat ik een locje op mijn rijbewijs wil hebben met een datum ernaast _O-

quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:10 schreef Monopoly het volgende:
Bijna deeltje 500, mooi voor de nummer fappers
500 is inderdaad een mooi nummertje.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:12:41 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121459667
Shit, weer te laat. Ik ben niet in de wieg gelegd voor FP.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121459788
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:11 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mij lijkt het op zich nog wel grappig om een keer een machinistenopleiding af te ronden. Niet zo zeer om dan bij het spoor te gaan werken, maar omdat ik een locje op mijn rijbewijs wil hebben met een datum ernaast _O-
Ja idd, heb ik het ook weleens over gehad met wat vrienden. Gewoon proberen elk denkbaar rijbewijs te halen. Dus ABCDE + vervoer gevaarlijke stoffen + heftruckchauffeur + nou ja alles met wielen waar je een papier voor nodig hebt _O-
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:20:47 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459848
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja idd, heb ik het ook weleens over gehad met wat vrienden. Gewoon proberen elk denkbaar rijbewijs te halen. Dus ABCDE + vervoer gevaarlijke stoffen + heftruckchauffeur + nou ja alles met wielen waar je een papier voor nodig hebt _O-
Moet je het leger in gaan. Mijn vader heeft zo'n rijbewijs voor B en alles daarboven. Die mag zelfs met de grootste tanks rondrijden :s)
pi_121459860
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Moet je het leger in gaan. Mijn vader heeft zo'n rijbewijs voor B en alles daarboven. Die mag zelfs met de grootste tanks rondrijden :s)
Avvekeurd ;(
pi_121459870
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Klopt, mijn vader ook. Hij heeft vroeger ook treinen gereden, maar hoe dat zat weet ik niet precies meer. Overigens heb ik één rijbewijs die hij niet heeft: A.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:23:22 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459893
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Avvekeurd ;(
Awwwh
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:22 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Klopt, mijn vader ook. Hij heeft vroeger ook treinen gereden, maar hoe dat zat weet ik niet precies meer. Overigens heb ik één rijbewijs die hij niet heeft: A.
Dat mag mijn vader dus ook niet. :)

En ik ook niet, wat moet ik daarmee? _O-
pi_121459906
Ik zie het er nog steeds wel een keer van komen dat ik een Unimog ga rijden O+ En dan moet ik ook C hebben, want terugkeuren tot 3500 kg MTT zie ik niet zo zitten. DIng weegt leeg al 2800+
pi_121459941
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

Awwwh [ afbeelding ]

[..]

Dat mag mijn vader dus ook niet. :)

En ik ook niet, wat moet ik daarmee? _O-
Nou ja, rijden dus :P Ik vind het ontzettend leuk om te doen. Treinen, bussen en motoren. Auto is nooit leuk + in de file rijd ik je mooi voorbij...
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:27:34 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459990
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:25 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Nou ja, rijden dus :P Ik vind het ontzettend leuk om te doen. Treinen, bussen en motoren. Auto is nooit leuk + in de file rijd ik je mooi voorbij...
Dat is dan wel weer zo. :)
pi_121460050
Bruutste ding wat ik zelf ooit gereden heb is dit:

pi_121460612
Da's wel gaaf. Wel groot formaat hoop ik en niet op een modeltreinbaan?
pi_121460666
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:53 schreef WhiteJoker het volgende:
Da's wel gaaf. Wel groot formaat hoop ik en niet op een modeltreinbaan?
Nee wel in het echt. maar goed, veel meer dan 150 meter was het niet O-)
pi_121460705
Nog steeds gaaf :P
pi_121460722
Oh 350 meter zie ik net op Google Earth O+
pi_121460736
Zit er nog een verhaal achter?
pi_121460753
quote:
17s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:29 schreef Dr_Flash het volgende:
Bruutste ding wat ik zelf ooit gereden heb is dit:

[ afbeelding ]
Lijkt wel een plaatje uit een simulator. Maar ik zie onkruid, dus dat is het niet toch?
pi_121460785
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 02:01 schreef WhiteJoker het volgende:
Zit er nog een verhaal achter?
Mwoa niet echt, het was een open dag van het StoomCentrum maldegem in 2008 en ik stond in Eeklo, te wachten op de stoomtrein die terug naar maldegem gereden was, tot die over 2 uur terug zou komen. Dan moest er wat gerangeerd worden met een rijtuig, daarom was die loc daar. Maar goed, museumlijntje, volledig geisoleerd van het echte grotejongensnetwerk, en 2 uur wachttijd, wat doe je dan? Dan ga je een stukje rijden O+
pi_121460818
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 02:02 schreef TwanTwan het volgende:

[..]

Lijkt wel een plaatje uit een simulator. Maar ik zie onkruid, dus dat is het niet toch?
Nee joh gek dit is een foto van internet
  zaterdag 12 januari 2013 @ 08:03:44 #22
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_121463134
Over dat rijbevoegdheidgeneuzel.

Ik heb mn diploma achtbaantreinen rangeren, van enkele bouwers... (Dus onderhoudspoor op en af, of bijvoegen ivm met drukte) is alweer even geleden :9

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_121463737
Ik heb in het begin van mijn studententijd nog geinformeerd bij NSR over parttime machinist zijn, als bijbaantje.
pi_121463778
Ik neem niet graag de trein op zaterdag... Altijd zo druk!
pi_121463798
quote:
18s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:48 schreef Little_Dolls het volgende:
Van waar naar waar dan?
pi_121463812
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Van waar naar waar dan?
Eigenlijk zowat overal; zeker naar de zee (waar ik eigenlijk vandaan kom) ;( :P, maar ook naar Antwerpen.
pi_121464380
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:43 schreef b2py het volgende:
Ik heb in het begin van mijn studententijd nog geinformeerd bij NSR over parttime machinist zijn, als bijbaantje.
En? :)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 10:55:34 #28
67174 Dos37
Come on Twente
pi_121464663
quote:
18s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:48 schreef Little_Dolls het volgende:
Ik heb geluk dat ik altijd instap aan bijna het begin van de intercity lijn in Almelo. Alleen Enschede en Hengelo liggen ervoor dus dan valt het nog wel mee kom je bij Deventer en Apeldoorn is het geheid staan.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_121464936
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 10:38 schreef Piles het volgende:

[..]

En? :)
Had gekund maar parttime opleiding tot machinist was niet te combineren met studie, helaas. Toen maar wat anders gaan doen ;)
pi_121465040
Ik dacht dat ik dat naar ze getweet had maar kon het niet vinden. Kwam wel allemaal beschamende tweets tegen over de NS. Trein met 4 wagons :'), hashtag #ucs :')
  zaterdag 12 januari 2013 @ 12:08:52 #31
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_121466238
NS_Stations twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:17:11 De komende periode kunnen perrons soms glad zijn; oppassen dus, vooral bij in-/uitstappen! Geeft u het door als het te glad is? Dank! #NS reageer retweet
Wel doen dus hè ;)

quote:
Ai :(
  zaterdag 12 januari 2013 @ 12:30:38 #33
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121466426
Fyra 9221 (V 12:40 vanaf Rotterdam) naar Amsterdam Centraal rijdt vandaag niet.

Problemen met Fyra kunnen nog maanden duren aldus de Knack

De technische problemen met de hogesnelheidstrein Fyra kunnen volgens de NMBS nog weken aanslepen.

Ook zal de opbouw van de vloot Fyra-treinen nog enkele maanden tijd in beslag nemen. Vandaag zijn nog niet alle treinstellen geleverd, waardoor de NMBS nog niet over de volledige reserve beschikt voor wanneer zich problemen voordoen. Dat zegt woordvoerder Bart Crols.

Vrijdag moest opnieuw een zestal Fyra-ritten door de problemen geannuleerd worden.

Crols: "Vrijdag was allesbehalve een topdag en er zat heel wat tegen. Wij minimaliseren dit zeker niet. Maar er waren afgelopen week ook dagen waarop zich geen problemen met de hoogtechnologische trein voordeden." (Belga/KVDA)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121466504
quote:
11s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:30 schreef bork het volgende:
Fyra 9221 (V 12:40 vanaf Rotterdam) naar Amsterdam Centraal rijdt vandaag niet.

Gevolg -> Fyra 9240 (Amsterdam v. 13:41) rijdt vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel-Zuid ;)

edit: 12:45
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:41:20 #Fyra Brussel 9236: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 12:41 heeft een onbekende vertraging door materieelproblemen. Wij houden (1/2) reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:43:20 #Fyra Brussel 9228: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 10:41 u. rijdt door de opgelopen vertraging vandaag tot Brussel Noord. (1/2) reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:46:52 #Fyra Brussel 9229: #Fyra uit Brussel; Amsterdam Centraal a 15:19 begint door logistieke problemen in Brussel Noord. Reizigers uit (1/2) reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:49:50 #Fyra Brussel 9236: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 12:41 krijgt vertraging door materieelproblemen van ongeveer 30 minuten. reageer retweet

[ Bericht 34% gewijzigd door b2py op 12-01-2013 12:51:55 ]
pi_121467107
‘Vervoerders moeten geld voor spoor zelf besteden’
Gepubliceerd op 11-01-2013 om 16:48

Het ministerie moet het geld voor het spoor niet voornamelijk aan ProRail geven maar aan de vervoerders zelf. Dan kunnen de vervoerders de diensten die ze willen afnemen zelf aan ProRail betalen. Op die manier richt ProRail zich meer op de wensen en verlangens van de gebruikers. Dat zegt Chris Buijink, hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, in een interview met BNR. 

“Nu gaat het geld voor de kosten van de rails van het ministerie naar ProRail en de NS en andere vervoerders rijden eroverheen”, stelt Buijink. Volgens hem zouden vervoerders met een deel van het spoorbudget van het ministerie ook diensten van ProRail kunnen afnemen.

Monopoliepositie

Buijnk zegt dat de monopoliepositie van de NS de Nederlandse economie schade toebrengt. Concurrentie op het spoor in grote regio’s kan volgens hem voor betere prestaties zorgen. “Door de NS de juiste prikkels te geven, krijgen we een beter kwaliteit voor minder middelen.”

Als voorbeeld noemt hij daarbij de goede ervaringen met de aanbesteding van regionaal busvervoer in sommige delen van het land. “Wanneer je bijvoorbeeld in een grotere samenhangende regio in het land zou zeggen: wie doet hier het spoorvervoer, de NS of anderen, dan geef je de NS een prikkel om een zo goed mogelijke prestatie te leveren.”

Samenvoeging

Buijink vindt het geen goed plan om de NS en ProRail samen te voegen. “Als je de beheerder van de infrastructuur met de grootste vervoerder op het spoor samenvoegt, dan krijg je een nog grotere monopolist. Ik denk dat er slimmere manieren zijn om de samenwerking tussen ProRail en de NS te verbeteren.”

Volgens de hoge ambtenaar moet er bij publieke diensten zoals openbaar vervoer een slimme mix worden gemaakt tussen de markt en de overheid.

Bron
  zaterdag 12 januari 2013 @ 13:04:13 #36
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121467313
HSL?

Dit is pas HSL:

Alleen de TGV heeft dat gehaald, maar die kwam niet zo snel op die snelheid.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_121467470
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:04 schreef Kentekenplaat het volgende:
HSL?

Dit is pas HSL:

Alleen de TGV heeft dat gehaald, maar die kwam niet zo snel op die snelheid.
Ook het toppunt van weggegooid geld. Net 30 kilometer lang, 40 miljoen per kilometer gekost en vanaf het eindpunt duurt het nog een uur voordat je in 't centrum bent.. 8)7
pi_121468143
NMBS: Fyra problemen kunnen maanden aanhouden - stoptrein vol
zaterdag 12 januari 2013

Vrijdag was opnieuw een rampendag voor de Fyra Amsterdam - Brussel. Zeven van de twintig Fyra treinen reden niet (volledig). Daardoor liepen honderden treinreizigers een uur of meer vertraging op. Een woordvoerder van de Belgische spoorwegen (NMBS) erkent dat de problemen nog weken of maanden kunnen gaan duren. Veel reizigers zijn de Fyra problemen zat, waardoor de stoptrein Roosendaal - Antwerpen voller dan ooit is.

Vrijdag viel dus één op de drie Fyra treinen uit. Dat is extreem veel. Tegenover deredactie.be zegt NMBS woordvoerder Bart Crols dat het nog weken of maanden gaat duren voordat er een oplossing is voor de problemen. "Enerzijds is het wachten op de levering van nieuw materieel, zodat we de trein kunnen vervangen als hij in de problemen komt. Anderzijds gaat het om technische verbeteringen die nog moeten worden doorgevoerd."

Minder reizigers voor Fyra
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen zei eerder deze week dat de Fyra 110.000 reizigers in een maand vervoerde. "Dit is ruim 90% van de het aantal reizigers dat vorig jaar in een vergelijkbare periode met de Intercity Brussel van Nederland naar België en vice versa reisde". Aan die vergelijking wordt getwijfeld. Rian van der Borgt van de Rover werkgroep internationaal denkt dat de Benelux 50 procent meer reizigers vervoerde dan de Fyra.

Stoptrein voller dan ooit
Dat lijkt aannemelijk, want de stoptrein Roosendaal - Antwerpen is voller dan ooit. De trein vervoerde voor 9 december - toen de nieuwe dienstregeling in ging - slechts een handje vol reizigers. Nu heeft de trein zelfs extra treinstellen nodig om de reizigersvraag aan te kunnen. Het gaat vooral om studenten. Voor hen is de Fyra heel veel duurder dan de Benelux.

Fyra goedkoper
NS Hispeed lijkt dat anders te zien. Die wijzen op de goedkope Fyra Supersaver treintickets en op het Fyra Jump on tarief dat op de dag zelf wordt verkocht. "Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief" stelde NS Hispeed in een persbericht. In de vergelijking vergeet de vervoerder dat miljoenen reizigers bij NS recht hebben op korting of vrij reizen, maar dat niet geldig is in de internationale Fyra.

Fyra Breda - Antwerpen
Een lichtpuntje is de aangekondigde Fyra Breda - Antwerpen, die vanaf acht keer per dag moet gaan rijden. Die Fyra wordt toeslagvrij en zonder reserveringsplicht. Het is te hopen dat tegen die tijd de Fyra ook op tijd rijdt.
pi_121468698
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:34 schreef b2py het volgende:
Fyra goedkoper
NS Hispeed lijkt dat anders te zien. Die wijzen op de goedkope Fyra Supersaver treintickets en op het Fyra Jump on tarief dat op de dag zelf wordt verkocht. "Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief" stelde NS Hispeed in een persbericht.
Voor 20 euro had ik vroeger een retourtje Brussel die een maand geldig was. Nu kom je niet verder dan Antwerpen voor dat geld en dat dan een enkele reis :{w .
  zaterdag 12 januari 2013 @ 13:56:49 #40
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121468753
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:09 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ook het toppunt van weggegooid geld. Net 30 kilometer lang, 40 miljoen per kilometer gekost en vanaf het eindpunt duurt het nog een uur voordat je in 't centrum bent.. 8)7
Kunnen we de HSL niet ombouwen naar zo'n Maglev? O+

Dan ben je pas snel in Brussel.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 13:58:07 #41
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121468795
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:55 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Voor 20 euro had ik vroeger een retourtje Brussel die een maand geldig was. Nu kom je niet verder dan Antwerpen voor dat geld en dat dan een enkele reis :{w .
Die lui van de NS hadden vast geen goed rapportcijfer voor rekenen vroeger.
pi_121469014
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:34 schreef b2py het volgende:
Minder reizigers voor Fyra
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen zei eerder deze week dat de Fyra 110.000 reizigers in een maand vervoerde. "Dit is ruim 90% van de het aantal reizigers dat vorig jaar in een vergelijkbare periode met de Intercity Brussel van Nederland naar België en vice versa reisde".
Ok nu ben ik te brak om fatsoenlijk te rekenen, maar met 10 treinen per dag / 31 dagen per maand zou dit neerkomen op gemiddeld 350 man per trein? Hou op, schei uit. Leugenaars. Kutfantasten.
pi_121469144
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:05 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ok nu ben ik te brak om fatsoenlijk te rekenen, maar met 10 treinen per dag / 31 dagen per maand zou dit neerkomen op gemiddeld 350 man per trein? Hou op, schei uit. Leugenaars. Kutfantasten.
Er rijden 20 treinen per dag ;)
pi_121469158
NS_online twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 14:03:41 Utrecht-Amersfoort: vertraging en uitval van treinen door een defecte trein. http://t.co/z23egl7C #utamf reageer retweet
Heimwee Express heeft er de brui aan gegeven
pi_121469461
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:09 schreef b2py het volgende:

[..]

Er rijden 20 treinen per dag ;)
Dan nog, 175 man per trein.

110.000 reizigers is 90% van het aantal reizigers met de Beneluxtrein. Oftewel die laatste vervoerde 122.000 reizigers per maand, 31 dagen lang, 32 ritten per dag, gemiddeld 123 man per trein.

Er zit geen enkele, maar dan ook werkelijk waar niet eens een beetje, kern van waarheid in de claim dat een gemiddelde Fyra trein meer reizigers bevat dan dat de Benelux had. Die laatste had 7 bakken ICRm vol zitten voor het grootste deel van de dag.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 14:22:09 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121469657
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 00:38 schreef bork het volgende:
PSM, heb je nog een reactie van de Volkskrant gehad?
neen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 14:22:53 #47
Maffe Fries
pi_121469682
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:21 schreef b2py het volgende:
NS_Stations twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:17:11 De komende periode kunnen perrons soms glad zijn; oppassen dus, vooral bij in-/uitstappen! Geeft u het door als het te glad is? Dank! #NS reageer retweet
Wel doen dus hè ;)
en anders hoef je niet uit te kijken? Weten we dat ook weer
  zaterdag 12 januari 2013 @ 14:24:43 #48
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_121469744
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:56 schreef b2py het volgende:
‘Vervoerders moeten geld voor spoor zelf besteden’
Gepubliceerd op 11-01-2013 om 16:48

Het ministerie moet het geld voor het spoor niet voornamelijk aan ProRail geven maar aan de vervoerders zelf. Dan kunnen de vervoerders de diensten die ze willen afnemen zelf aan ProRail betalen. Op die manier richt ProRail zich meer op de wensen en verlangens van de gebruikers. Dat zegt Chris Buijink, hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, in een interview met BNR. 

“Nu gaat het geld voor de kosten van de rails van het ministerie naar ProRail en de NS en andere vervoerders rijden eroverheen”, stelt Buijink. Volgens hem zouden vervoerders met een deel van het spoorbudget van het ministerie ook diensten van ProRail kunnen afnemen.

Monopoliepositie

Buijnk zegt dat de monopoliepositie van de NS de Nederlandse economie schade toebrengt. Concurrentie op het spoor in grote regio’s kan volgens hem voor betere prestaties zorgen. “Door de NS de juiste prikkels te geven, krijgen we een beter kwaliteit voor minder middelen.”

Als voorbeeld noemt hij daarbij de goede ervaringen met de aanbesteding van regionaal busvervoer in sommige delen van het land. “Wanneer je bijvoorbeeld in een grotere samenhangende regio in het land zou zeggen: wie doet hier het spoorvervoer, de NS of anderen, dan geef je de NS een prikkel om een zo goed mogelijke prestatie te leveren.”

Samenvoeging

Buijink vindt het geen goed plan om de NS en ProRail samen te voegen. “Als je de beheerder van de infrastructuur met de grootste vervoerder op het spoor samenvoegt, dan krijg je een nog grotere monopolist. Ik denk dat er slimmere manieren zijn om de samenwerking tussen ProRail en de NS te verbeteren.”

Volgens de hoge ambtenaar moet er bij publieke diensten zoals openbaar vervoer een slimme mix worden gemaakt tussen de markt en de overheid.

Bron
Is het niet gewoon een stuk beter om één treinmaatschappij te hebben voor het gehele land?

oh wacht :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Flodder450 op 12-01-2013 14:30:58 ]
pi_121470078
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en anders hoef je niet uit te kijken? Weten we dat ook weer
:')
pi_121470313
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

neen
Als je een ingezonden stuk op voorbeterov.nl wilt plaatsen, dan kan dat. :Y
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 14:46:39 #51
Maffe Fries
pi_121470429
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:42 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Als je een ingezonden stuk op voorbeterov.nl wilt plaatsen, dan kan dat. :Y
niet nodig :)
pi_121474520
Een dagje vrij en klussen in huis.
Tenminste, een afvoer repareren. Onder het genot van een biertje en het nodige getier omdat het niet werkt.

pi_121474591
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:07 schreef Monopoly het volgende:
Tenminste, een afvoer repareren. Onder het genot van een biertje en het nodige getier omdat het niet werkt.

Werkt ERTMS ook zo? :P
pi_121474644
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:09 schreef b2py het volgende:

[..]

Werkt ERTMS ook zo? :P
Ik heb vorige week op level 1 wel een hele vreemde storing mee gemaakt. Zo'n zwevende. Dan kan je ook wel even tekeer gaan.
Voordeel in een V100 tegenover een V250 is dat je in geval van problemen met ERTMS, je de andere stuurtafel kan activeren, zodat je snel weg komt. Dan kan je op een gunstige plek/tijd je ETCS even helemaal opnieuw restarten.
pi_121474815
quote:

Ik bel gewoon de RRS/woningbouw dan :@
dag
pi_121474892
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:17 schreef Peter het volgende:

[..]

Ik bel gewoon de RRS/woningbouw dan :@
Ik had ze ook gebeld. Ik had ze al aan de lijn nav een oproep op loodgieter.nl voor een vrijblijvende offerte.
Doordeweeks: 87,50 excl BTW voor het 1e half uur. Per kwartier komt er dan 16,50 bij
Weekends: 117,50 excl BTW voor het 1e half uur. Per kwartier komt er dan 24,75 bij.
Oh ja, BTW is 21%
pi_121475391
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:20 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik had ze ook gebeld. Ik had ze al aan de lijn nav een oproep op loodgieter.nl voor een vrijblijvende offerte.
Doordeweeks: 87,50 excl BTW voor het 1e half uur. Per kwartier komt er dan 16,50 bij
Weekends: 117,50 excl BTW voor het 1e half uur. Per kwartier komt er dan 24,75 bij.
Oh ja, BTW is 21%
Ik heb een serviceabonnement en mijn woningbouw betaalt dus..
dag
pi_121475845
Smegmasaurus _O-
pi_121477016
quote:

Echt genieten zo te zien. O+. Ziet er verder wat ongeduldig uit, maar goed de besparing is er wel, voor je het weet ben je ¤ 200,- kwijt voor een klusje dat iedereen kan.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:42:06 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121477423
Ik ben er de 26e bij, alleen, is er geen alternatief voor de IR Antwerpen-Luik? Vind dat zelf een langdurig traject...

Ik stuur vnv even een bericht naar James. Nu eerst thuis zien te komme
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:51:09 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121477758
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:42 schreef greavy het volgende:
is er geen alternatief voor de IR Antwerpen-Luik? Vind dat zelf een langdurig traject...
Doe een voorstel? :+
pi_121477857
De 26e he, hoelaat beginnen jullie waar?
pi_121477915
quote:
Vind dat zelf een langdurig traject...
Zegt de man die om 04:30 in de trein springt en het liefst niet voor 02:00 thuis is :')

Klacht afgewezen.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:56:15 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121477950
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:51 schreef James1988 het volgende:

[..]

Doe een voorstel? :+
Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Leuven en dan naar Luik over de HSL met I11 (eupen-Oostende vv)?

[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 12-01-2013 19:08:22 ]
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:05:39 #65
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121478256
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zegt de man die om 04:30 in de trein springt en het liefst niet voor 02:00 thuis is :')

Klacht afgewezen.
neuh, dat was vroegah.
Vanochtend 6:32 erin gesprongen en 20:00 terug. Ff naar Keulen.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:06:19 #66
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121478285
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:53 schreef Zug-Chef het volgende:
De 26e he, hoelaat beginnen jullie waar?
10:41 uit Amsterdam met V250 naar Antwerpen.
pi_121478615
Ok, dat is wel te halen vanuit Leeuwarden. Hoe zit met het de buitenlandse kaartjes? Groepsticket of eigen verantwoordelijkheid?
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:18:10 #68
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121478713
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:17 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dan nog, 175 man per trein.

110.000 reizigers is 90% van het aantal reizigers met de Beneluxtrein. Oftewel die laatste vervoerde 122.000 reizigers per maand, 31 dagen lang, 32 ritten per dag, gemiddeld 123 man per trein.

Er zit geen enkele, maar dan ook werkelijk waar niet eens een beetje, kern van waarheid in de claim dat een gemiddelde Fyra trein meer reizigers bevat dan dat de Benelux had. Die laatste had 7 bakken ICRm vol zitten voor het grootste deel van de dag.
Tsja, wij van WC-eend......
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:27:06 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121478992
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Ok, dat is wel te halen vanuit Leeuwarden. Hoe zit met het de buitenlandse kaartjes? Groepsticket of eigen verantwoordelijkheid?
james ging de Fyra regelen. In B eigen tickets. Een GoPass (<26 jaar) of RailPass (=>26jaar) is het goedkoopst. Desnoods met meerderen op 1 pas samen (dat mag).
James wilde vooraf de centen of op de dag van de rit? Ook ff handig voor mij.
pi_121479019
En toch vraag ik me dan af he...

Kijk die concessie was een feit. Dan ga je als bedrijf onderzoek doen. Kosten/baten, winst verwachtingen, reizigersaantallen.
Dan kom je met een "x" aantal formules uit waar je een scenario aan bindt.
De prijs is één ding, maar met die reserveringplicht kan je toch verwachten dat het voor de reiziger niet makkelijker wordt ?

Ik ben zeker geen bedrijfsstrateeg, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet verwacht werd met de richting die ze kozen ?

En sommige dingen zijn ook niet met zekerheid te voorspellen/verwachten, maar je houdt rekening met gemiddelde waardes. Daar zijn onderzoekbureau's voor.

Dit kan je als bedrijf toch niet rauw op het dak vallen?
Dat gezegd hebbende: Je weet wat je kan verwachten, je weet hoe groot je vloot moet zijn, je houdt rekening met uitval dus reserves. Daar hebben ze echt lang de tijd voor gehad.

Persoonlijk gezien, kan ik er mee inkomen dat de 1e paar dagen moeizaam verlopen met nieuwe dienst, vooral als je internationaal gaat rijden (je bent immers afhankelijk van andere partijen). Maar ik kan er echt niet bij met m'n kop dat het zo gaat zoals het gaat.

Driek: Hoe denkt men er bij NSH hier over zoals ik het schets ? (ik neem aan dat jullie ook kritisch zijn geweest bij de gesprekken ?)
pi_121479249
Die reserveringsplicht was een eis van de overheid, hè ;)
pi_121479289
quote:
James komt nog met overzicht voor buitenlandse kaartjes.
James wil per e-mail je naam + leeftijd + abbonementen, dit ivm reservering en kortingen enzo.
Als ik iets mis, vul iemand dan even aan :)
pi_121479314
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:34 schreef MTL het volgende:
Die reserveringsplicht was een eis van de overheid, hè ;)
Waarom zou de overheid zoiets eisen :?
Ik kan daar even geen argument voor bedenken.
pi_121479393
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:36 schreef Piles het volgende:

[..]

Heeft met zitplaatsgarantie te maken, er mogen geen mensen staan volgens mij. Gevolg is reservering zodat je zelf kan bepalen hoeveel kaartjes er verkocht kunnen/mogen worden ;)
pi_121479431
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:38 schreef b2py het volgende:

[..]

Heeft met zitplaatsgarantie te maken, er mogen geen mensen staan volgens mij. Gevolg is reservering zodat je zelf kan bepalen hoeveel kaartjes er verkocht kunnen/mogen worden ;)
Ah, natuurlijk ^O^
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:40:28 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121479482
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:56 schreef greavy het volgende:

[..]

Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Leuven en dan naar Luik over de HSL met I11 (eupen-Oostende vv)?
Dat is op zich ook wel een leuke rit, maar Lijn 2 is best wel saai omdat aan beide kanten een berg zand is gedumpt als geluidswal. De rit over Glons heeft een leuker uitzicht, vind ik. :)

quote:
Kaartjes zijn eigen verantwoordelijkheid. De Fyra regel ik voor iedereen omdat we anders niet bij elkaar komen te zitten (ivm de reserveringsplicht)

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:27 schreef greavy het volgende:

[..]

james ging de Fyra regelen. In B eigen tickets. Een GoPass (<26 jaar) of RailPass (=>26jaar) is het goedkoopst. Desnoods met meerderen op 1 pas samen (dat mag).
James wilde vooraf de centen of op de dag van de rit? Ook ff handig voor mij.
Vooraf (overmaken) of op de dag zelf (contant).

Alle relevante info hier en hier, voorgesteld traject hier aanmelden via hier (gegevens voor de Fyra per PM sturen).

Ik ga nog een grote overzichtspost maken met alle info.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:36 schreef Piles het volgende:

[..]

Comfort-eisen.

De overheid eist zelfs een zitplaatsreservering voor 1e klas in binnenlands verkeer.
pi_121479560
quote:
is er geen alternatief voor de IR Antwerpen-Luik? Vind dat zelf een langdurig traject...

Onze gezelligheid kent geen tijd, je kijkt helemaal niet naar buiten man :P
pi_121481913
Thx James, laat nog wel weten of ik mee ga. (Voor wanneer wil je dat weten?)

Weekend Berlijn, deel 4:

Nadat op zaterdag de noordelijke kant van de RE 4 bezocht is, werd op zondag 6 januari 2013 de lijn aan de zuidkant van Berlin Hbf bezocht. Op het puntje van het perron van Berlin Lichterfelde Ost kunnen zuidwaartse treinen prima gefotografeerd worden zonder storende objecten. De van TXL gehuurde 182 512 is als RE 37313 onderweg van Rathenow naar Ludwigsfelde en zal weldra een tussenstop maken op Lichterfelde Ost. Achterop duwt de van eveneens van TXL gehuurde 182 529 mee. Door een storing aan het materieel had de trein zo'n 30 minuten vertraging. Onwaarschijnlijk de oorzaak van de vertraging, maar opvallend was wel dat het linker frontsein gedoofd is. Het was overigens de enige vertraging van de ODEG-treinen gedurende het hele weekend. Ondanks het Ersatzverkehr werd er toch strak op tijd gereden.

Tussen Berlin Wedding en Berlin Südkreuz ligt sinds de opening van het nieuwe Berliner Hauptbahnhof een spoortunnel, die beter bekend staat als de Nord-Süd-Fernbahn. Deze ruim 9 kilometer lange spoortunnel kent naast het Hauptbahnhof nog een station, namelijk die van het Regionalbahnhof Potsdamer Platz. Diverse ICE's en IC's knallen met volle vaart door dit station, maar 3-4x per uur per richting stoppen hier de treinen van de RE3, RE4 en RE5. De nog met een TXL-logo voorziene 182 511 maakt op zondag 6 januari 2013 een tussenstop met RE 37323, alvorens verder in zuidelijke richting af te zakken. Achterop helpt onzichtbaar de zwarte 182 597 van TXL mee. Alleen in de ochtend- en middagspits op werkdagen rijdt deze treinserie na Ludwigsfelde door naar Jüterbog. Het A4´tje achter het raam is dan ook onjuist.

Drehscheibe-online is dikwijls je vriend tijdens een fotoweek/weekend in Duitsland. Op zondagmiddag 6 januari 2013 vernamen we de komst van de enige werbe-120 die de DB na de ontstickering van ZDF-express en 175-Jahre-DB nog rijk is. De oranje-wit-rode 120 112 "Märklin" is zojuist gearriveerd met de alleen op zondag rijdende IC 1914 uit Köln Hbf. De trein was op tijd in Berlin-Spandau maar door veel vertraagde treinen op Berlin Hbf moest de trein wachten totdat een van de sporen vrij was.

Op vrijdag, zondag en maandag rijden er in Duitsland diverse extra Intercity's als versterking bovenop het reguliere treinverkeer. Deze planmatige treinen bestaan vaak uit een DB 120 en soms een 101 met wat oudere IC-rijtuigen. Een van deze treinen betreft op maandagochtend IC 1911 uit Berlin Südkreuz naar Köln Hbf die uit voormalige IR-rijtuigen bestaat (te herkennen aan het in Nederland bekende ICL interieur). Ruim voor vertrektijd worden deze trein klaargezet op het station van Berlin Südkreuz, zodat in alle rust een plaatje gemaakt kon worden van de 101 087 die uitgerust is met een pakkend vakantieaanbod voor Afrika.

Morgen het laatste deel!
pi_121482048
Weer een prachtplaten!

Wat is trouwens de reden van die extra ic's op vrijdag, zondag en maandag? Uitgaan en studenten oid?
pi_121482199
Thx man!

Studenten, Azubi's en ander (werk)volk dat naar 'huis' gaat voor het weekend.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 21:02:58 #81
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121482750
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:39 schreef Zug-Chef het volgende:
Thx James, laat nog wel weten of ik mee ga. (Voor wanneer wil je dat weten?)
Zo snel mogelijk, in de loop van volgende week wil ik die Fyra-tickets gaan regelen.

Je foto's zijn weer erg mooi! :)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 21:21:47 #82
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121483352
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:40 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat is op zich ook wel een leuke rit, maar Lijn 2 is best wel saai omdat aan beide kanten een berg zand is gedumpt als geluidswal. De rit over Glons heeft een leuker uitzicht, vind ik. :)
Ja, oké, maar de HSL is ook niet verkeerd. Zonder toeslag in een IC met 200 racen 8-)
Of anders voor de afwisseling via Herentals-Mol, lijn 15, en dan verder met de IR vanaf Hasselt ?
Als dat niet in te plannen is, maar gewoon de IR hoor
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 21:48:32 #83
Maffe Fries
pi_121484278
interessant dat er met name op de IJssellijn een aantal ICMm's rondrijden met telstrips. De reden hiervoor is de al eens eerder genoemde reisplanner Xtra die ook de drukte in de treinen weergeeft. Nu is dit nog op proef en gebaseerd op voorspellingen, maar met hulp van HC's en telstrips hoopt men het allemaal accurater weer te kunnen geven.

http://somda.nl/forum/2045/p429490/ICMm/
pi_121484373
wat zijn telstrips? :?
pi_121484412
Een infrarood camera die kijkt waar jij in de trein zit als ik dat taaltje wat ze op somda spreken snap...
Big Brother dus! :7
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 21:53:30 #86
Maffe Fries
pi_121484449
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
wat zijn telstrips? :?
metalen plaatjes die ze boven de in- en uitgangen hangen om te tellen hoeveel passagiers er in de trein zitten. Arriva heeft ze ook al enige tijd in gebruik.

Je kunt zo per deur zien hoeveel in- en uitstappers er zijn en zo weet je ook hoeveel passagiers er in de trein zitten en waar ze ongeveer zitten
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:10:03 #87
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121485124

Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken? Had elektrificatie gelijk meegenomen kunnen worden bij de bouw tunnel...
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 22:12:48 #88
Maffe Fries
pi_121485248
Hier en daar nog wat dubbelspoor erbij prikken en je kunt met nog meer treinen per uur rijden :P
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:12:53 #89
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121485249
Er is in het profiel van de tunnel ruimte voor 25 kV bovenleiding. Dan komt het met 1,5 of 3 kV zeker goed.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:15:01 #90
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121485332
En tzt ook Arriva op Zwolle-Enschede? Vanaf eind 2014 ligt dat ook bij de provincie, de spoorlijn...
pi_121485336
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:12 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Er is in het profiel van de tunnel ruimte voor 25 kV bovenleiding. Dan komt het met 1,5 of 3 kV zeker goed.
3kV is jouw natte droom ? :P

Ik denk (heb stille hoop) dat ze wel rekening houden met de toekomst.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:16:13 #92
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121485376
3 kV is heel geschikt voor Nederland. Goedkoop ombouwen, wel meer vermogen op de draad maar niet de problemen van 25 kV.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:16:51 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121485397
Filmpje: ProRail

Foto: Tunnelplan.nl
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 22:22:13 #94
Maffe Fries
pi_121485582
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
3 kV is heel geschikt voor Nederland. Goedkoop ombouwen, wel meer vermogen op de draad maar niet de problemen van 25 kV.
ik denk dat het er nog wel van kan gaan komen ja. Niet nu, maar dan praat je over 2030 ongeveer, of eerder als de wil ervoor is
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:24:57 #95
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121485696
Het hangt ook van de duurzaamheidsagenda af en van de vraag of we structureel 160 of 200 km/h gaan rijden denk ik.
pi_121485809
Ik weet wel dat het Europees verplicht is om bij elke lijn die nieuw aangelegd wordt, ERTMS aan te leggen. Het gebruik er van is dan nog niet verplicht overigens.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 22:31:04 #97
Maffe Fries
pi_121485907
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:24 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het hangt ook van de duurzaamheidsagenda af en van de vraag of we structureel 160 of 200 km/h gaan rijden denk ik.
Dan zou je vrijwel overwegloos moeten gaan rijden. 160 km/h zie ik er nog wel van komen 200 niet, omdat de afstanden tussen de stations relatief gering zijn
pi_121486714
quote:
en exit houten ladderwagens :')
  Redactie Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 22:53:44 #99
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121486777
Ik zie trouwens meer in het verdubbelen van die lijn dan het elektrificeren (beiden zou nog beter zijn natuurlijk). Je zou de stoptrein dan een minuut of drie eerder in Zwolle moeten laten aankomen en vertrekken, en dan kun je een IC Zwolle-Almelo inleggen die in Almelo aansluiting biedt op de IC naar Enschede en in Zwolle ook in de knoop ligt. In de spits kun je die IC dan ook doortrekken naar Enschede.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 22:54:09 #100
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121486800
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:52 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mag dat nog wel van de veiligheidsjihad dan?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:59:17 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121487012
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:52 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gewoon even een werkbezoekje brengen aan België :s)
pi_121487137
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:53 schreef dennistd het volgende:
Ik zie trouwens meer in het verdubbelen van die lijn dan het elektrificeren (beiden zou nog beter zijn natuurlijk). Je zou de stoptrein dan een minuut of drie eerder in Zwolle moeten laten aankomen en vertrekken, en dan kun je een IC Zwolle-Almelo inleggen die in Almelo aansluiting biedt op de IC naar Enschede en in Zwolle ook in de knoop ligt. In de spits kun je die IC dan ook doortrekken naar Enschede.
Verdubbelen is volgens mij vele malen duurder dan het bestaande spoor electrificeren.
Daarnaast, een extra trein die Almelo als begin/eindpunt heeft? Dan mag er in Almelo ook wel een perron bij komen! Daar zitten ze nu ook vaak genoeg te prutsen / rare trucs uit te halen om de stopper uit Apeldoorn (buiten de spits) te laten keren zonder de rest van de dienstregeling in de weg te zitten.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 23:05:41 #103
Maffe Fries
pi_121487238
op 2a binnen laten komen en dan op 1b keren toch?
pi_121487641
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:05 schreef Peterselieman het volgende:
op 2a binnen laten komen en dan op 1b keren toch?
Soms nemen ze 'm op 4a binnen en keert die op 5b, maar ik heb ook al twee keer gezien dat ze 'm op 2b binnen nemen, dan via de 'tunnel' om laten lopen naar 5b om vervolgens vanaf 4a weer terug naar Almelo te vertrekken.
(En, met vertraging blijft die ook wel eens op 2b staan, nemen ze de intercity naar Enschede op het verkeerde spoor binnen en vertrekt die vanaf 2b weer terug)

--edit--
Dat was trouwens in 1999 ook al het treintje waar je als treindienstleider altijd voor uit moest kijken hoe die nu weer gepland was om binnen te nemen en om te rangeren weet ik nog uit de Post-T Hengelo simulatie: http://shop2.signalsoft.n(...)s_id=225&language=nl
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:18:45 #105
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121487768

DB 628 498+628 xxx als RE12
Hier passeren twee prachtige Diesels als RE12 naar Trier. Rechts achter de fly-over die naar rechts afbuigt zie je nog een deel van het grote Fernverkehr Rangierbahnhof van Keulen. Rechts achterop de foto zie je de prachtige Sint Agnes Kerk. Zeker ook een bezoekje waard, net als de Kölner Dom, die rechts van de fotograaf te vinden is.

Op dit moment rijdt RE12 nog met de prachtige oude diesels, BR628. Je rijdt er door de prachtige bossen en bergen vanaf Euskirchen naar Trier. Heerlijk dieselend. Vanaf december 2013 doe je dat nog wel, maar dan in luxe materieel, namelijk gloednieuwe Lint'en (2- en 3-delig). Dan zal deze rit van 2u40 met BR628, dan met Lint, wel een probleem vormen voor je zitvlak en je rug. Nu dus nog even genieten van dit oude vertrouwde gezicht in Keulen, want straks zijn ze hier verdreven.
Op deze lijn rijdt ook Talent als RE22 (vanaf Gerolstein als RB naar Trier), die wordt ook vervangen door Lint.

De inzet van het materieel is nu te verwijten aan de regio die de trein rijdt.
DB Regio Südost rijdt de RB83 Trier-Gerolstein (de treinen niet verder naar Keulen gaan als RE22) en RE12 Keulen-Trier via Gerolstein.
DB Regio NRW rijdt RE22 Keulen-Gerolstein en ook RB83 Gerolstein-Trier. Deze 2 treinseries zitten aan elkaar gekoppeld. Ook RB24 Keulen-Gerolstein is van DB Regio NRW
Vanaf december 2013 gaat dit vallen onder het 'Dieselnetz Köln' van DB Regio NRW.

Het Talent gaat ook verdwijnen van de RB30 Köln-Bonn-Ahrbrück, RB25 Köln-Meinerzhagen en RB23 Bonn-Bad Münstereifel, waarna hier ook Lint'en komen te rijden.
pi_121488134
Brr, Linten op de RE12. Gaat wel hard achteruit daar zeg. Eerst 218 met rijtuigen en BR628. Prima puik materieel. Maar Linten... Dat is toch zo 1999?
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:32:56 #107
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121488227
Gaat om de Lint 54 en Lint 81. Zie ook http://www.nwl-info.de/aktuelles/2011/03/23/datenblatt.pdf

Ik ga echt niet 2u44 in een Lint zitten hoor. Dan maar via Koblenz.
pi_121488289
Sowieso via Koblenz. Dosto tot Koblenz, kans op Dosto (afhankelijk van welke trein) over de Moselstrecke en nog kans op cargo's ook :)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:38:50 #109
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121488359
Dat wel ja, maar voor het materieel en traject ging ik ook graag via Gerolstein. Al een paar keer rondje gedaan zo. Heen via Koblenz en terug via Gerolstein oid. Je hebt er zelfs nog armseinen staan op een aantal plekken...
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:39:44 #110
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121488393
Die heb je in Engeland soms ook nog. Best geinig :)
pi_121488431
Net een paar stukkies op de ICB gereden, we hadden een gedoofd P-sein, een gestoord P-sein met overweg en een ATB baanvakstoring :Y)

zaterdag 12 januari 2013 @ 23:41:31 #112
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121488438
Neuss Guterbahnhof heeft zelfs nog armseinen. En daar rijden aardig wat cargo's per dag langs.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:43:24 #113
141482 Q.
JurassiQ
pi_121488503
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:39 schreef James1988 het volgende:
Die heb je in Engeland soms ook nog. Best geinig :)
Mooi vind ik dat. O+ Toen ik net in Enschede woonde had je die in Gronau ook nog. Prachtig. Fietste voor de heropening van Enschede - Gronau regelmatig naar Gronau om de ouwe zooi daar te bewonderen. O+
For great justice!
pi_121488583
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:41 schreef Mirgeam het volgende:
Net een paar stukkies op de ICB gereden, we hadden een gedoofd P-sein, een gestoord P-sein met overweg en een ATB baanvakstoring :Y)

[ afbeelding ]
Apeldoorn! Ondanks storingen keurig de 6 minuten stop daar gehad?
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_121488624
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:45 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

Apeldoorn! Ondanks storingen keurig de 6 minuten stop daar gehad?
Heen en terug :Y
pi_121488660
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:43 schreef Q. het volgende:

[..]

Mooi vind ik dat. O+ Toen ik net in Enschede woonde had je die in Gronau ook nog. Prachtig. Fietste voor de heropening van Enschede - Gronau regelmatig naar Gronau om de ouwe zooi daar te bewonderen. O+
Ook na de heropening was dat nog even het geval daar :Y
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:48:52 #117
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121488718
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:43 schreef Q. het volgende:

[..]

Engeland is sowieso wel een leuk land qua spoorwegen. Veel materieel, mooie spotplekken waarvan er ook redelijk wat toegankelijk zijn, en over het algemeen vriendelijke lui. Spotters die niet te beroerd zijn om je te helpen (zelfs de politie gaf een tip om te gaan spotten).

Één van de lui die ik daar sprak wees op een gegeven moment naar een struik vlak langs de spoorbaan, hij vertelde toen dat hij enige tijd terug 's nachts met een snoeischaar die struik had kortgewiekt omdat het ding zijn foto verstoorde _O-

Af en toe is het wel een beetje een bizar land. Public footpaths lopen gewoon over een viersporige mainline zonder ook maar enige vorm van overwegbewaking, en als er een voetgangersbrug is gebouwd is deze zo dicht bij het spoor gezet dat je de bovenleiding zonder problemen aan kunt raken. Zomaar twee situaties die in Nederland echt ondenkbaar zijn :')
pi_121488871
Daar hebben ze ook nog stations zoals Berney Arms :')

zaterdag 12 januari 2013 @ 23:55:22 #119
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121488939
Ja, en ook Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, het enige station wat 5 paaltjes nodig heeft om het bordje te ondersteunen _O-

zaterdag 12 januari 2013 @ 23:55:27 #120
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121488944
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:53 schreef dennistd het volgende:
Door elektrificatie kan je wel met minder dubbelspoor af dan zonder elektrificatie omdat elektrische treinen sneller zijn. Daarnaast is elektrificatie sowieso wel rendabel omdat Diesel steeds duurder wordt en elektrificatie zichzelf wel terugverdiend.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:55:29 #121
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121488945
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:48 schreef James1988 het volgende:

[..]
Één van de lui die ik daar sprak wees op een gegeven moment naar een struik vlak langs de spoorbaan, hij vertelde toen dat hij enige tijd terug 's nachts met een snoeischaar die struik had kortgewiekt omdat het ding zijn foto verstoorde _O-
Dat valt nog mee. Ik heb ze getroffen met 5 meter hoge ladder, kettingzaag en een turbotrimmer/kantjesmaaier(?) en al in de kofferbak. En die heb ik ook al eens gebruikt zien worden.
Als ProRail het niet doet.....

Oja. Ook iemand die pionnen meenam zodat hij even zijn gebied op de WEG kon afbakenen. De auto's moesten er maar omheen slingeren.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:57:45 #122
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121489023
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:03 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Verdubbelen is volgens mij vele malen duurder dan het bestaande spoor electrificeren.
Daarnaast, een extra trein die Almelo als begin/eindpunt heeft? Dan mag er in Almelo ook wel een perron bij komen! Daar zitten ze nu ook vaak genoeg te prutsen / rare trucs uit te halen om de stopper uit Apeldoorn (buiten de spits) te laten keren zonder de rest van de dienstregeling in de weg te zitten.
Station Almelo en Hengelo moet je gewoon verbouwen. Dat is functioneel gezien echt verschrikkelijk gedateerde troep die totaal niet aansluit op handig gebruik voor de treindienst. Vier perronsporen aan twee eilandperrons en met 80 km/h kunnen in- en uitrijden zou echt stukken beter zijn dan de huidige oplossing met faseperrons.
pi_121489090
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:55 schreef greavy het volgende:
Dat valt nog mee. Ik heb ze getroffen met 5 meter hoge ladder, kettingzaag en een turbotrimmer/kantjesmaaier(?) en al in de kofferbak. En die heb ik ook al eens gebruikt zien worden.
Dat soort dingen bedenk ik ook weleens :')

Maar het echt DOEN gaat wel weer wat ver dan :X
  zondag 13 januari 2013 @ 00:01:44 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121489170
Zij doen het gewoon. Hesje aan en gaan ff de spoorberm snoeien.
pi_121489332
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Daar hebben ze ook nog stations zoals Berney Arms :')

[ afbeelding ]
Tsja, daar hebben ze dan ook geen probleem om te zeggen dat de laatste twee deuren van coach x niet open gaan omdat het perron te kort is.
  zondag 13 januari 2013 @ 00:07:26 #126
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121489367
Dit is trouwens wel een geinig lijntje: Grand Central Railway. Een dubbelsporige hoofdspoorlijn waarop alleen maar museumtreinen rijden, stoom en diesel. :)

Over een paar jaar gaat de Midlands Main Line langdurig buiten dienst i.v.m. onderhoud, GCR gaat deze buitendienststelling gebruiken om een viaduct te bouwen om twee losliggende delen aan elkaar te koppelen. Dit in samenwerking met Network Rail.
pi_121489406
Oh daar wil ik nog een keer heen. Dit jaar wel naar York geweest voor het National Railway Museum. Da's wel lekker in Engeland: meeste musea zijn gratis.
  zondag 13 januari 2013 @ 00:09:48 #128
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121489435
En daar is een spoorwegmuseum ook een museum.
  zondag 13 januari 2013 @ 00:45:00 #129
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121490469
quote:
nice, Poolse treintjes *O* , ik ben voor.
  zondag 13 januari 2013 @ 00:48:40 #130
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121490553
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 00:45 schreef bork het volgende:

[..]

nice, Poolse treintjes *O* , ik ben voor.
Kunnen we meteen ook een hoop internationale treindiensten met België plannen. :+
  zondag 13 januari 2013 @ 00:51:12 #131
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121490629
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 00:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

Kunnen we meteen ook een hoop internationale treindiensten met België plannen. :+
Dat wordt ook een stuk gemakkelijker, we gooien zelf wat geld in de pot, we regelen Poolse locs en machinisten en karren maar over de ouwe lijn.
PTA-express :P

Ik moet er niet aan denken, met een restauratie-wagon, ging ik elke avond in de trein eten :Y) ^O^ .

[ Bericht 15% gewijzigd door bork op 13-01-2013 00:57:59 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 01:00:10 #132
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121490926
Zo'n WARS wagen _O_ Met zoeen Oostblok-nijlpaard wat dan een eitje voor je bakt en koffie gaat zetten en zo O+
pi_121490978
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 00:06 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Tsja, daar hebben ze dan ook geen probleem om te zeggen dat de laatste twee deuren van coach x niet open gaan omdat het perron te kort is.
gebeurt hier ook ;) in haarlem kon je niet uitstappen bij de laatste coupe omdat het perron niet lang genoeg was _O-
There are only 151 Pokémon.
  zondag 13 januari 2013 @ 01:02:19 #134
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121490992
quote:
17s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo'n WARS wagen _O_ Met zoeen Oostblok-nijlpaard wat dan een eitje voor je bakt en koffie gaat zetten en zo O+
Dodelijk, huwelijken naar de knoppen, treinen missen, hoog cholesterol, maagzuur maar wel lekker!

Als Rikus de paden en de andere regelshit regelt, doe ik mijn duit in het zakje m.b.t. het Poolse inhuurgedeelte en ik kan ook wel cashwise wat storten als ik zelf mee mag :) .doen
  zondag 13 januari 2013 @ 01:03:17 #135
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121491017

Tussen Sucha Beskidzka en Zakopane, 27 november 2005 :s)
  zondag 13 januari 2013 @ 01:06:07 #136
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121491106
quote:
17s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]

Tussen Sucha Beskidzka en Zakopane, 27 november 2005 :s)
Ophouden, dit is nie goed Fles, dat wordt een bacchanaal.
  zondag 13 januari 2013 @ 01:06:34 #137
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121491130
Mooi man O+
  zondag 13 januari 2013 @ 01:07:55 #138
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121491174
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Mooi man O+
Echt wel maar hier iets veranderen?! Ach ja dromen mag!
  zondag 13 januari 2013 @ 01:18:55 #139
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121491499
Ik heb de afgelopen jaren echt veel te veel tijd gestopt in het uitzoeken van de mogelijkheden van je eigen trein laten rijden :')

Voordeel is weer wel dat ik inmiddels heel wat afweet van wet- en regelgeving op dat gebied *)

[ Bericht 31% gewijzigd door James1988 op 13-01-2013 01:25:10 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 01:27:22 #140
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121491762
Je kan toch een trein charteren voor bedragen in de orde van 1500-2000 euro per dag? Incl wat personeel en infraheffing afhankelijk van afstand?
  zondag 13 januari 2013 @ 01:28:52 #141
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121491814
Een trein afhuren is zeker mogelijk, dit kan via NS Chartertrains. Dat is bedoeld voor evenementen, niet voor iets planmatigs :)
  zondag 13 januari 2013 @ 01:35:08 #142
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121492006
Nou ja ik bedoelde meer via een museumclub als de HSA. Heb dat weleens gevraagd
  zondag 13 januari 2013 @ 01:35:46 #143
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121492027
Is wel leuk voor als ik ooit ga trouwen O+

Alleen zal dan de maglev Talent generatie 72 wel tot het museummat behoren :')
pi_121492108
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Is wel leuk voor als ik ooit ga trouwen O+

Alleen zal dan de maglev Talent generatie 72 wel tot het museummat behoren :')
Een man moet blijven dromen Fles!
  zondag 13 januari 2013 @ 01:41:46 #145
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121492216
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja ik bedoelde meer via een museumclub als de HSA. Heb dat weleens gevraagd
Het hangt af van je wensen. HSA (de museumclub) is geen vervoerder naar mijn weten, dus zij kunnen je niet met de trein van Deventer naar Lutjebroek brengen.

Via NS Chartertrains is dat wel mogelijk, dan neemt NS het vervoer voor hun rekening (nouja, jij betaalt alsnog :+). Er zijn zelfs mensen die Thalyssen afhuren, of een TEE naar Berlijn laten regelen. :+
  zondag 13 januari 2013 @ 01:58:04 #146
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121492644
Oh dus als ik een DE2 186 wil huren voor een ritje moet dat via NS Chartertrains die dan bij de HSA dat ding voor mij gaan huren? Zodat NS er toch weer met zijn dikke piemel en strijkstok tussenin zit? Gaat de zon wel op zonder dat NS er geld aan verdient eigenlijk? :?
pi_121492748
Hoeft toch niet perse via NS, er zal toch wel een particulier bedrijf zijn die een treinstel en loc heeft ?
  zondag 13 januari 2013 @ 02:06:30 #148
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121492905
Voor het rijden over hoofdspoor heb je een spoorwegvergunning nodig en dat hebben museumclubs vaak niet (omdat je daarvoor ook een verzekering moet hebben, een veiligheidsbeheersysteem, enz. enz.) Daarnaast is het uitvoeren van openbaar vervoer onder Nederlandse wet aan een concessie onderhevig (WP2000). Of evenementenvervoer hier onder valt weet ik niet.
pi_121493170
Ik wil ook een eigen trein!
  zondag 13 januari 2013 @ 02:29:20 #150
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121493295
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 02:21 schreef b2py het volgende:
Ik wil ook een eigen trein!
Ik ook :s)
pi_121493474
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 02:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik ook :s)
winterwegsleeploc huren dan maar...
  zondag 13 januari 2013 @ 02:42:45 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121493520
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 02:39 schreef b2py het volgende:

[..]

winterwegsleeploc huren dan maar...
Wat rijtuigjes en een Traxx :+
pi_121493552
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 02:42 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wat rijtuigjes en een Traxx :+
Dubbele fyra diesel onder waslijn.
  Forum Admin zondag 13 januari 2013 @ 03:29:45 #154
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_121494002
Was laatst op Arnhem(CS), was wel grappig. Station was redelijk vol. ICM, SGMm, Spurt, VIRM, ICE, ICR met een loc. Op de spurt stond trouwens een knoepert van een spelfout :+ vind het jammer dat sinds syntus weg is je geen lintjes en dm90's meer ziet en hoort. Stil kon je ze niet noemen(zeker niet in vergelijking met de spurt gtw), maar ze gaven wel karakter

Wat maken die dingen een teringlawaai met die deuren zeg. Allemachtig. Dat hoor je op elk perron nog.

Tevens een ode aan SGMm. Stomme gammele apparaten dat het zijn _O- ik zit er elke dag in en laatst had de machinist haast denk ik, want hij remde nogal laat in Velp, nu hoor je normaal altijd een ''pssjj'' als 'ie remt(geen idee wat het is :+)maar toen hoorde ik echt moeilijk vaak achter elkaar een kortje ''psj'' ook hoorde ik 3 keer de bel en een keer een lange, dus hij reed vast te hard.. de trein remde écht fors af _O- nog nooit meegemaakt. Die dingen hebben ook écht heel vaak last van vierkante wielen, soms zo erg dat het een stoomlocomotief lijkt. :P

Enne, ik weet niet of iemand er bekend mee is, maar whats up met die wissel bij velperpoort. Lijkt wel of je de soviet-unie inrijd, wat een lawaai. Zeker met de SGMm.

[ Bericht 25% gewijzigd door Straatcommando. op 13-01-2013 03:36:02 ]
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_121494501
Die wissel bij Velperpoort is pittig ja. Klapte er regelmatig met kolentrein over heen. Altijd prachtig om half door je stoel te worden geslingerd.
  zondag 13 januari 2013 @ 07:44:05 #156
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_121494847
quote:
Ik ben er de 26e bij, alleen, is er geen alternatief voor de IR Antwerpen-Luik? Vind dat zelf een langdurig traject...
En wie ben jij dan?

Je komt er als laatste bij? Alles zit al in kannen en kruiken...Iedereen kan denk ik in het rondje iets vinden van zijn gading, en iedereen heeft ook wellicht een minder traject om het voorruit zicht. En nu moet de boel maar omgegooid worden JIJ iets een langdurig traject vind? Lazer op man... Niemand verplicht je om mee te gaan. Wie als laatste aansluit moet geen pretenties hebben :r
pi_121495875
Wtf heb ik hier vannacht allemaal gespammed..
  Redactie Sport zondag 13 januari 2013 @ 10:33:52 #158
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121495989
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh dus als ik een DE2 186 wil huren voor een ritje moet dat via NS Chartertrains die dan bij de HSA dat ding voor mij gaan huren? Zodat NS er toch weer met zijn dikke piemel en strijkstok tussenin zit? Gaat de zon wel op zonder dat NS er geld aan verdient eigenlijk? :?
HSA rijdt normaal gesproken onder Syntus-treinnummers. Ik denk dat HSA gevraagd wordt voor een rit en vervolgens via Syntus de paden e.d. aanvraagt. Syntus is dan ook de verantwoordelijke in dat geval.

De SSN rijdt bijvoorbeeld altijd op DB Schenker-nummers, net als de SMMR. De VSM gebruikte in het verleden altijd ACTS-nummers, dus dat zullen nu HUSA-nummers zijn. De ZLSM heeft eigen nummers, aangezien die planmatig over het hoofdspoor rijden (Schin op Geul-Valkenbug) en station Kerkrade Centrum (regelmatig haltering aan het normale perron).
PM mij!
  zondag 13 januari 2013 @ 10:52:58 #159
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121496259
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:58 schreef Dr_Flash het volgende:
HSA huur jij in, en HSA rijdt onder het attest van een andere vervoerder. Met wie HSA samenwerkt weet ik niet.
Als ik SSN inhuur, vraagt SSN bij DB Schenker om een dienstregeling.
  zondag 13 januari 2013 @ 10:54:53 #160
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121496295
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 07:44 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

En wie ben jij dan?

Je komt er als laatste bij? Alles zit al in kannen en kruiken...Iedereen kan denk ik in het rondje iets vinden van zijn gading, en iedereen heeft ook wellicht een minder traject om het voorruit zicht. En nu moet de boel maar omgegooid worden JIJ iets een langdurig traject vind? Lazer op man... Niemand verplicht je om mee te gaan. Wie als laatste aansluit moet geen pretenties hebben :r
Ik zeg toch ook erbij dat het niet hoeft aangepast te worden? Ik vind alles prima hoor.
pi_121496669
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2013 03:29 schreef Straatcommando. het volgende:

Tevens een ode aan SGMm. Stomme gammele apparaten dat het zijn _O- ik zit er elke dag in en laatst had de machinist haast denk ik, want hij remde nogal laat in Velp, nu hoor je normaal altijd een ''pssjj'' als 'ie remt(geen idee wat het is :+)maar toen hoorde ik echt moeilijk vaak achter elkaar een kortje ''psj'' ook hoorde ik 3 keer de bel en een keer een lange, dus hij reed vast te hard.. de trein remde écht fors af _O- nog nooit meegemaakt. Die dingen hebben ook écht heel vaak last van vierkante wielen, soms zo erg dat het een stoomlocomotief lijkt. :P
Dat klinkt als een ATB-snelremming :) dan heeft de machinist inderdaad te hard gereden en niet snel genoeg gereageerd op t (lange) belletje. Daarnaast heeft SGMm geen magneetremmen (die staven die je soms tussen de wielen op het spoor ziet liggen) waardoor alle remkracht dus gewoon op de wielen terecht komt (waardoor je weer wat makkelijker gaat glijden). Daarom zullen ze wat vaker vierkante wielen hebben.

Een van mijn mentoren noemde SGMm al heel toepasselijk de 'carrierekillers', omdat je vooral in de herfst echt voorzichtig moet zijn met die krengen :+
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 11:19:58 #162
Maffe Fries
pi_121496882
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 02:00 schreef Monopoly het volgende:
Hoeft toch niet perse via NS, er zal toch wel een particulier bedrijf zijn die een treinstel en loc heeft ?
Met name Herik Rail doet dat soort ritjes wel met de eigen wagons. Locje ervoor en gaan :P
  zondag 13 januari 2013 @ 11:20:17 #163
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121496891
Die huren het rijpad en de machinist dan in via DB Schenker.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 11:22:28 #164
Maffe Fries
pi_121496948
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:20 schreef greavy het volgende:
Die huren het rijpad en de machinist dan in via DB Schenker.
klopt. Hebben ze in het verleden ook niet met ACTS/Husa gewerkt?
  zondag 13 januari 2013 @ 11:24:24 #165
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121497000
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ze hebben eerder andere vervoerders gehad. Moesten bij ACTS/Husa weg omdat die met licenties zaten om reizigerstreinen te rijden.
pi_121498226
Het lijkt er nu toch op dat het dinsdag gaat sneeuwen, zoals de modellen voorspellen met intensiteiten van ongeveer 3-4 cm per uur gemiddeld.
pi_121498244
Dat wordt weer kiezen uit 2 kwaden dus: auto of trein in de sneeuw -O-
pi_121498281
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:05 schreef Piles het volgende:
Ik ga maar fietsen denk ik :')
pi_121498299
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:05 schreef Piles het volgende:
Gewoon een helikopter huren.
  zondag 13 januari 2013 @ 12:39:39 #170
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121499256
Hispeed is wel slim. Heeft een Belgisch bedrijf ingehuurd voor de vervangende bussen afgelopen vrijdag. Spaart weer wat centen.
pi_121499380
Waarom zou een belgisch bedrijf goedkoper zijn dan?
  zondag 13 januari 2013 @ 12:44:56 #172
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121499468
Tarieven zijn lager.
  zondag 13 januari 2013 @ 12:47:44 #173
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_121499613
De firma Muys is zo Nederlands als erwtensoep als ik me niet vergis.
  zondag 13 januari 2013 @ 12:49:19 #174
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121499669
Ah, Op de Rails heeft het ook al aangepast op Facebook. De firma Muys rijdt met Nederlandse en Belgische bussen.
  zondag 13 januari 2013 @ 13:01:13 #175
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_121500135
Uitstervend plaatje trouwens, die bussen daar. Na de verbouwing staat heel het spul aan de achterzijde.
  zondag 13 januari 2013 @ 13:06:29 #176
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121500347
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:12 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dat klinkt als een ATB-snelremming :) dan heeft de machinist inderdaad te hard gereden en niet snel genoeg gereageerd op t (lange) belletje. Daarnaast heeft SGMm geen magneetremmen (die staven die je soms tussen de wielen op het spoor ziet liggen) waardoor alle remkracht dus gewoon op de wielen terecht komt (waardoor je weer wat makkelijker gaat glijden). Daarom zullen ze wat vaker vierkante wielen hebben.

Een van mijn mentoren noemde SGMm al heel toepasselijk de 'carrierekillers', omdat je vooral in de herfst echt voorzichtig moet zijn met die krengen :+
Bij een normale remming worden geen magneetremmen gebruikt. Daarnaast wordt in het rempercentage in Nederland geen magneetrem meegenomen. SLT, VIRM en DDAR hebben allemaal een hoger rempercentage en dus een relatief hogere remkracht die via de wielen op het spoor gezet wordt. Het ontbreken van een magneetrem heeft dus niets te maken met glijgevoeligheid in een normale situatie. De constructie van de draaistellen en de antiblokkeerinstallatie hebben daar weer wel mee te maken. Die zullen dus beter zijn bij andere typen treinstellen.
pi_121500748
Magneetremmen worden alleen aangesproken bij een snelremming, nooit bij een normale remming.
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt.
pi_121500810
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:17 schreef notturna het volgende:
Magneetremmen worden alleen aangesproken bij een snelremming, nooit bij een normale remming.
Tenzij je de schakelaar omzat dat je magneetremmen al sneller aan slaan :)
Ik deed dat bij de DM'90 altijd voor remproef. De werking van de magneetrem testen onder andere.
  zondag 13 januari 2013 @ 13:19:25 #179
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121500834
De glijgevoeligheid van SGMm wordt vooral bepaald door het grote remvermogen van de ED remmen, in relatie met het lage gewicht van de treinstellen. Bij gladde sporen is het vooral zaak om voorzichtig te zijn met de remkraan. Standje voor standje opremmen.
Machinisten die de remkraan dan gelijk in de tweede of zelfs derde stand rossen, leren dan gelijk hoe een SGMm op zijn reet kan gaan zitten.
  zondag 13 januari 2013 @ 13:21:33 #180
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121500900
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:18 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Tenzij je de schakelaar omzat dat je magneetremmen al sneller aan slaan :)
Ik deed dat bij de DM'90 altijd voor remproef. De werking van de magneetrem testen onder andere.
Kan, ik ken DM90 niet. Maar van ander mat met magneten weet ik zeker dat er niet zo'n schakelaar bestaat. Tenzij je de parkeerrem bedoelt.
pi_121500911
Kan misschien wel zo zijn bij dm90, maar bij virm, slt, icm en ddar toch echt niet. Die werken alleen als je een snelremming uitvoerd, anders niet.
  zondag 13 januari 2013 @ 13:25:56 #182
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121501061
Btw, ik realiseer me dat ik nieuw ben in dit topic, ik zal me even voorstellen... Misschien wel zo netjes.

Ik ben werkzaam als (mentor) machinist bij NS, daarnaast dit jaar werkzaam als UPH instructeur op het simulatorcentrum in Amersfoort. Ik lees al tijden mee in deze topicreeks, nu ga ik rustig aan maar eens gezellig mee posten.
pi_121501111
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:25 schreef Stratzer het volgende:
Btw, ik realiseer me dat ik nieuw ben in dit topic, ik zal me even voorstellen... Misschien wel zo netjes.

Ik ben werkzaam als (mentor) machinist bij NS, daarnaast dit jaar werkzaam als UPH instructeur op het simulatorcentrum in Amersfoort. Ik lees al tijden mee in deze topicreeks, nu ga ik rustig aan maar eens gezellig mee posten.
^O^ Leuk! Meer mensen met echt verstand van zaken in het topic!
pi_121501178
Oei wat lomp van me om me niet ff voor te stellen. Ik ben hier dus ook nieuw.

Hoi ik ben dus Notturna en ik rij al wat jaartjes treinen bij ns.
pi_121501194
quote:

Welkom!
Altijd leuk, mensen met praktijk kennis! :)

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:28 schreef notturna het volgende:

welkom !, zelfde geldt natuurlijk ook voor jou ;)
pi_121501215
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:28 schreef notturna het volgende:

En nog een! *O*
pi_121501228
NS_online twitterde op zondag 13-01-2013 om 13:21:16 Deventer-Enschede: er rijden minder treinen door een defecte trein. http://t.co/z23egl7C #dves reageer retweet
NS_online twitterde op zondag 13-01-2013 om 13:24:56 Groningen-Zwolle: er rijden geen treinen tussen Groningen en Assen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/z23egl7C #gnzl reageer retweet
  zondag 13 januari 2013 @ 13:31:19 #188
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121501278
quote:
10s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:29 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

En nog een! *O*
Dan krijg jij het primeurtje: Notturna en ik zijn een treinstelletje 8-)
  zondag 13 januari 2013 @ 13:31:48 #189
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_121501305
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:19 schreef Stratzer het volgende:
De glijgevoeligheid van SGMm wordt vooral bepaald door het grote remvermogen van de ED remmen, in relatie met het lage gewicht van de treinstellen. Bij gladde sporen is het vooral zaak om voorzichtig te zijn met de remkraan. Standje voor standje opremmen.
Machinisten die de remkraan dan gelijk in de tweede of zelfs derde stand rossen, leren dan gelijk hoe een SGMm op zijn reet kan gaan zitten.
Sorry dat ik het niet helemaal begrijp, maar jij bedoelt dat SGMm verhoudingsgewijs meer remvermogen uit ED-remmen haalt dan uit de EP-rem? En hoe zit het met de ABI? Grijpt die alleen in op de EP-rem?
  zondag 13 januari 2013 @ 13:36:14 #190
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121501474
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:31 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Sorry dat ik het niet helemaal begrijp, maar jij bedoelt dat SGMm verhoudingsgewijs meer remvermogen uit ED-remmen haalt dan uit de EP-rem? En hoe zit het met de ABI? Grijpt die alleen in op de EP-rem?
De SGMm maakt gebruik van remblending, eerst slaan de remmen in EP aan, daarna neemt de ED het over.
De tweetjes lossen dan de EP helemaal, bij de drietjes blijft de middenbak EP meeremmen.
ABI werkt bij zowel ED als EP. Alleen niet bij een snelremming, dus pneumatisch remmen.
pi_121501504
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:36 schreef Stratzer het volgende:

[..]

De SGMm maakt gebruik van remblending, eerst slaan de remmen in EP aan, daarna neemt de ED het over.
De tweetjes lossen dan de EP helemaal, bij de drietjes blijft de middenbak EP meeremmen.
ABI werkt bij zowel ED als EP.
EP? ED? ABI?
Iemand?
  zondag 13 januari 2013 @ 13:39:23 #192
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121501585
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:37 schreef b2py het volgende:

[..]

EP? ED? ABI?
Iemand?
Sorry.

EP is electropneumatisch, de remstations worden electrisch aangestuurd
ED is electrodynamisch, dus op de motoren
ABI is antiblokkeer inrichting
pi_121501706

Bij de DM'90 zit die onderste rij schakelaars, meest linkse schakelaar als ik mij niet vergis.
Er stond nood bij, zodat je dus bij nood je magneetremmen in kunt zetten. Maar die werken ook op luchtdrukverlaging in de treinleiding als ik mij niet vergis.
Dus in principe zou je de schakelaar om kunnen zetten om bij het uitvallen van een remstation deze op te vangen met meer remvermogen?
pi_121501758
En van harte welkom natuurlijk beide :W Leuk!
pi_121501780
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:39 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Sorry.

EP is electropneumatisch, de remstations worden electrisch aangestuurd
ED is electrodynamisch, dus op de motoren
ABI is antiblokkeer inrichting
Aha, dat klinkt al meer nederlandse ;)
is ABI soort ABS?
pi_121501856
Ik ken de DM90 niet, maar idd de magneten werken op verlaging van je treinleiding, maar met een gewone remming niet. Je moet een snelremming doen. Zo is het met het overige materieel van NS.
  zondag 13 januari 2013 @ 13:47:32 #197
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121501877
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:42 schreef Monopoly het volgende:
[ afbeelding ]
Bij de DM'90 zit die onderste rij schakelaars, meest linkse schakelaar als ik mij niet vergis.
Er stond nood bij, zodat je dus bij nood je magneetremmen in kunt zetten. Maar die werken ook op luchtdrukverlaging in de treinleiding als ik mij niet vergis.
Dus in principe zou je de schakelaar om kunnen zetten om bij het uitvallen van een remstation deze op te vangen met meer remvermogen?
Zoals jij het hier beschrijft, zou dat dus inderdaad moeten kunnen. Of in iedergeval bij glijden je magneten op het spoor laten vallen.
Maar ik ken de DM'90 verder niet, dus ik kan ik me net zo goed vergissen.
pi_121501879
Als alles mee zit krijg ik van de week een nieuwe telefoon, met fatsoenlijke camerafunctie.
Zal eens kijken of ik wat cabine foto's van de V100 kan (en mag) maken :)
pi_121501895
Ja b2py dat is hetzelfde.
  zondag 13 januari 2013 @ 13:48:07 #200
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121501897
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:44 schreef b2py het volgende:

[..]

Aha, dat klinkt al meer nederlandse ;)
is ABI soort ABS?
:Y
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 13:48:38 #201
Maffe Fries
pi_121501908
welkom beiden :)
pi_121501922
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:48 schreef notturna het volgende:
Ja b2py dat is hetzelfde.
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:48 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Oh the irony! :D
pi_121501923
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:46 schreef notturna het volgende:
Ik ken de DM90 niet, maar idd de magneten werken op verlaging van je treinleiding, maar met een gewone remming niet. Je moet een snelremming doen. Zo is het met het overige materieel van NS.
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:47 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Zoals jij het hier beschrijft, zou dat dus inderdaad moeten kunnen. Of in iedergeval bij glijden je magneten op het spoor laten vallen.
Maar ik ken de DM'90 verder niet, dus ik kan ik me net zo goed vergissen.
Zouden jullie dat eens aan een collega kunnen vragen ? :) Ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk :D
DM90 lijkt overigens qua cabine veel op een VIRM. Ben wel benieuwd naar de verschillen. Moet toch een keertje in een VIRM kijken denk ik :P
  zondag 13 januari 2013 @ 13:50:11 #204
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121501961
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:47 schreef Monopoly het volgende:
Als alles mee zit krijg ik van de week een nieuwe telefoon, met fatsoenlijke camerafunctie.
Zal eens kijken of ik wat cabine foto's van de V100 kan (en mag) maken :)
Nice :) Zal eens kijken of ik ook wat leuk fotomateriaal kan plaatsen.
pi_121501981
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:49 schreef Monopoly het volgende:

[..]

[..]

Moet toch een keertje in een VIRM kijken denk ik :P
Zal morgenochtend even opletten voor je.
pi_121501985
Voor zover ik kan zien lijkt het idd erg veel op een virm cabine.
  zondag 13 januari 2013 @ 13:51:16 #207
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121501986
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:49 schreef Monopoly het volgende:

[..]

[..]

Zouden jullie dat eens aan een collega kunnen vragen ? :) Ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk :D
DM90 lijkt overigens qua cabine veel op een VIRM. Ben wel benieuwd naar de verschillen. Moet toch een keertje in een VIRM kijken denk ik :P
Heb deze week wat diensten op standplaats, zal het eens in de groep gooien.
  zondag 13 januari 2013 @ 13:53:54 #208
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121502056
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:49 schreef b2py het volgende:

[..]

[..]

Oh the irony! :D
:7
pi_121502070
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:51 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Heb deze week wat diensten op standplaats, zal het eens in de groep gooien.
^O^ Tof, alvast bedankt.
Ik doe dus de opleiding voor machinist op een MBO opleiding. Hierdoor krijgen wij geen materieelbekendheid, dat krijgen we pas bij onze werkgever in de toekomst.
Nu heb ik dus voor Syntus gereden op stage tussen Arnhem en Tiel. 4 weken lang alleen maar op DM'90. Dan is zo'n trein gewoon je beste vriend en ga je hem door en door leren kennen natuurlijk. Dat vind ik het leukste, dat je met verschillende stages met verschillende treinen dan wel krachtvoertuigen rijdt. En dat er toch nog behoorlijk wat verschillen in materiaal zitten.

Als je dan op een verjaardag komt (en dit zal wel heel bekend zijn bij machinisten), dat mensen zeggen: Het is toch gewoon gas geven en remmen :')_! Dan gooi ik er wat afkortingen in, en waar je op moet letten met bijv regelgeving, wetten, remvermogens etc etc. Daarmee gaan mensen ook wel een beetje begrip tonen, altijd mooi.
pi_121502140
Haha en op verjaardagen krijg je steevast de vraag: heb je al een springer gehad.
pi_121502184
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:56 schreef notturna het volgende:
Haha en op verjaardagen krijg je steevast de vraag: heb je al een springer gehad.
Ja, en waarom al die vertragingen zijn :')
Ach ja, ik denk altijd maar zo, ze moesten eens weten waar je als mcn allemaal op moet letten. Ongeacht reizigers vervoer of goederen of infra. Er komt zoveel bij kijken.
pi_121502245
Die heb ik inderdaad ook al gehoord, plus natuurlijk de opmerking dat we eens op tijd moeten rijden en dat de treinen altijd uitvallen :P

Edit: pff monopoly, moet je weer sneller reageren? :( :+
pi_121502263
Ik vond trouwens die link met dat rapport over de treinramp bij Harmelen erg indrukwekkend.

Ik had dat nog nooit gezien.
  zondag 13 januari 2013 @ 14:02:40 #214
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_121502310
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:36 schreef Stratzer het volgende:

[..]

ABI werkt bij zowel ED als EP. Alleen niet bij een snelremming, dus pneumatisch remmen.
Ok, logisch inderdaad. Bij een ATB-remming werkt de antiblokkeerinstallatie dus ook niet. Even zo redenerend vraag ik me af waar die ABI voor dient, is dat puur het voorkomen van vlakke plaatsen? En is bij treinen (net als bij auto's) een remweg met blokkerende wielen ook korter dan een remweg met draaiende wielen? Bij auto's is de ABS namelijk puur bedoeld om de auto bestuurbaar te houden, niet echt iets wat je in een trein nodig hebt...

Verder ook welkom trouwens, en sorry, ik begon met de afkortingen... :@

En inderdaad de vraag over vertragingen op verjaardagen is irritant, of de opmerking: "wat heb je nu weer stuk gemaakt" :Z
  zondag 13 januari 2013 @ 14:04:13 #215
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121502357
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:54 schreef Monopoly het volgende:

[..]

^O^ Tof, alvast bedankt.
Ik doe dus de opleiding voor machinist op een MBO opleiding. Hierdoor krijgen wij geen materieelbekendheid, dat krijgen we pas bij onze werkgever in de toekomst.
Nu heb ik dus voor Syntus gereden op stage tussen Arnhem en Tiel. 4 weken lang alleen maar op DM'90. Dan is zo'n trein gewoon je beste vriend en ga je hem door en door leren kennen natuurlijk. Dat vind ik het leukste, dat je met verschillende stages met verschillende treinen dan wel krachtvoertuigen rijdt. En dat er toch nog behoorlijk wat verschillen in materiaal zitten.

Als je dan op een verjaardag komt (en dit zal wel heel bekend zijn bij machinisten), dat mensen zeggen: Het is toch gewoon gas geven en remmen :')_! Dan gooi ik er wat afkortingen in, en waar je op moet letten met bijv regelgeving, wetten, remvermogens etc etc. Daarmee gaan mensen ook wel een beetje begrip tonen, altijd mooi.
Leuk!
Met vier weken op een mat soort leer je het spul wel kennen, inderdaad. En ja, de verschillen tussen de matsoorten zijn behoorlijk. Maar ook stellen van dezelfde soort kunnen onderling sterk verschillen, vooral
Mat'54 en de DDM waren hier berucht om. Daar kon zelfs de ene remming totaal anders zijn dan de volgende...
Maar ga je ook nog stage lopen bij NS?
  zondag 13 januari 2013 @ 14:05:49 #216
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121502409
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:00 schreef MTL het volgende:
Die heb ik inderdaad ook al gehoord, plus natuurlijk de opmerking dat we eens op tijd moeten rijden en dat de treinen altijd uitvallen :P

Hehe, ik pareer dan altijd met, ik rij niet op tijd. Ik rij op rails!
Doet het meestal wel 8-)
pi_121502435
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:00 schreef MTL het volgende:

Ik was rap ja :D
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:04 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Leuk!
Met vier weken op een mat soort leer je het spul wel kennen, inderdaad. En ja, de verschillen tussen de matsoorten zijn behoorlijk. Maar ook stellen van dezelfde soort kunnen onderling sterk verschillen, vooral
Mat'54 en de DDM waren hier berucht om. Daar kon zelfs de ene remming totaal anders zijn dan de volgende...
Maar ga je ook nog stage lopen bij NS?
Dat maakt het ook wel bijzonder natuurlijk. Dan komt het echt aan op vak kennis :Y
Onze opleider heeft nu 5 stageplekken bij NSR toegekend gekregen. 3 in Den Haag en 2 in Rotterdam. Pilot eigenlijk, dus als dat goed gaat moeten er meer komen schijnbaar. Nou ga ik veel liever in Amersfoort/Zwolle als standplaats, maar goed. Eerst maar eens afwachten of er meer plekken komen :)
pi_121502469
Monopoly dan gaan we elkaar vast wel tegenkomen.
  zondag 13 januari 2013 @ 14:09:43 #219
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_121502502
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2013 03:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[ afbeelding ]

Wat maken die dingen een teringlawaai met die deuren zeg. Allemachtig. Dat hoor je op elk perron nog.

Als iemand de klacht bij de vervoerder indient wordt er misschien nog wel iets aan gedaan, ik betwijfel of ze hier meelezen :P. Lijkt me technisch niet zo moeilijk aan te passen.

Ik vind het geluid van de sluitende deuren van de SLT al vrij luid.... :@
pi_121502505
Dat zou leuk zijn :)
pi_121502540
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:09 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Als iemand de klacht bij de vervoerder indient wordt er misschien nog wel iets aan gedaan, ik betwijfel of ze hier meelezen :P.
Sinds dat gedoe met GekkeHaan en linkjes naar dit topic in de pers leest iedereen toch mee hier? :P
pi_121502570
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Sinds dat gedoe met GekkeHaan en linkjes naar dit topic in de pers leest iedereen toch mee hier? :P
Je betekent wat in de spoorwereld als je hier mee post :D
  zondag 13 januari 2013 @ 14:11:53 #223
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_121502575
quote:
7s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Dus nu kunnen we gezamenlijk de toekomst van het spoor bepalen? Cool.

Nu moeten we nog overeenstemming zien te vinden over een reeks onderwerpen... Dat wordt nog moeilijk :')
  zondag 13 januari 2013 @ 14:12:27 #224
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121502596
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:02 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Ok, logisch inderdaad. Bij een ATB-remming werkt de antiblokkeerinstallatie dus ook niet. Even zo redenerend vraag ik me af waar die ABI voor dient, is dat puur het voorkomen van vlakke plaatsen? En is bij treinen (net als bij auto's) een remweg met blokkerende wielen ook korter dan een remweg met draaiende wielen? Bij auto's is de ABS namelijk puur bedoeld om de auto bestuurbaar te houden, niet echt iets wat je in een trein nodig hebt...

Verder ook welkom trouwens, en sorry, ik begon met de afkortingen... :@

En inderdaad de vraag over vertragingen op verjaardagen is irritant, of de opmerking: "wat heb je nu weer stuk gemaakt" :Z
ABI is puur bedoeld om glijden te voorkomen.
Met blokkerende wielen word de remweg van een trein veel langer, je glijdt gewoon door. En met ijzer op ijzer kan dat wel even door gaan. Zo heb ik met een SGMm eens zeker 600 meter gegleden, remmend vanaf 40 km/u met de remkraan in het eerste standje. Dus nog niet eens het remkriterium voor de atb vragend.
Vlakke plaatsen wil je als mcn altijd voorkomen, die worden immers met elke omwenteling groter, waardoor de kans op glijden toeneemt. En als een stel naar de kuilwielenbank moet, ben je het ook twee weken kwijt.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 14:13:24 #225
Maffe Fries
pi_121502621
quote:
6s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:11 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Nu moeten we nog overeenstemming zien te vinden over een reeks onderwerpen... Dat wordt nog moeilijk :')
De online beleidsmakers :)
pi_121502690
Meer stageplekken bij NS zal waarschijnlijk wel gebeuren denk ik zo.
Nu natuurlijk nog even de kat uit de boom kijken met beide MBO opleidingen (ik volg zelf die in Amsterdam, en loop dus stage bij NSR), maar het is zowel voor NS als voor de ROC's een interessant traject: de NS heeft relatief gezien weinig kosten aan het opleiden van nieuw personeel: ze hoeven niet de gok te nemen om iemand al aan te nemen en ze kunnen de besten er aan het eind uitpikken.
Voor het ROC is het een leuke prestige-opleiding in feite: door de strenge selectieprocedure heb je over het algemeen heel gemotiveerde leerlingen die echt voor het diploma gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door MTL op 13-01-2013 14:21:22 ]
pi_121502721
quote:
6s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:11 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Nou ja, deels hebben we wel aardig wat te zeggen.
Er komen hier regelmatig dingen omhoog borrelen waar Driek mee aan de slag gaat. Dat komt wel op het bordje te liggen van een aantal managers natuurlijk.
En ik denk dat er echt wel journalisten zijn die hier mee lezen en wat informatie vandaan plukken als ze iets willen weten van iets wat in de actualiteit is. Het is immers openbaar, dat zagen we (helaas) met GekkeHaan
pi_121502737
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:16 schreef MTL het volgende:
Meer stageplekken bij NS zal waarschijnlijk wel gebeuren denk ik zo.
Nu natuurlijk nog even de kat uit de boom kijken met beide MBO opleidingen (ik volg zelf die in Amsterdam), maar het is zowel voor NS als voor de ROC's een interessant traject: de NS heeft relatief gezien weinig kosten aan het opleiden van nieuw personeel: ze hoeven niet de gok te nemen om iemand al aan te nemen en ze kunnen de besten er aan het eind uitpikken.
Voor het ROC is het een leuke prestige-opleiding in feite: door de strenge selectieprocedure heb je over het algemeen heel gemotiveerde leerlingen die echt voor het diploma gaan.
:Y Precies. Win-win situatie :)
  zondag 13 januari 2013 @ 14:20:03 #229
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121502800
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:06 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik was rap ja :D

[..]

Dat maakt het ook wel bijzonder natuurlijk. Dan komt het echt aan op vak kennis :Y
Onze opleider heeft nu 5 stageplekken bij NSR toegekend gekregen. 3 in Den Haag en 2 in Rotterdam. Pilot eigenlijk, dus als dat goed gaat moeten er meer komen schijnbaar. Nou ga ik veel liever in Amersfoort/Zwolle als standplaats, maar goed. Eerst maar eens afwachten of er meer plekken komen :)
De kans is groot dat de stageplaatsen uitgebreid gaan worden, mijn bronnen bij NSO zijn aardig positief over de MBO opleiding. Diverse standplaatsen zijn al extra mentoren aan het opleiden.
pi_121502823
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:20 schreef Stratzer het volgende:

[..]

De kans is groot dat de stageplaatsen uitgebreid gaan worden, mijn bronnen bij NSO zijn aardig positief over de MBO opleiding. Diverse standplaatsen zijn al extra mentoren aan het opleiden.
Dat is goed nieuws :D
pi_121503004
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Bij een normale remming worden geen magneetremmen gebruikt. Daarnaast wordt in het rempercentage in Nederland geen magneetrem meegenomen. SLT, VIRM en DDAR hebben allemaal een hoger rempercentage en dus een relatief hogere remkracht die via de wielen op het spoor gezet wordt. Het ontbreken van een magneetrem heeft dus niets te maken met glijgevoeligheid in een normale situatie. De constructie van de draaistellen en de antiblokkeerinstallatie hebben daar weer wel mee te maken. Die zullen dus beter zijn bij andere typen treinstellen.
Klopt, alleen een ATB-remming IS een snelremming, en dus worden er magneetremmen gebruikt (indien aanwezig, natuurlijk)
  zondag 13 januari 2013 @ 14:27:12 #232
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121503053
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:20 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat is goed nieuws :D

Het was ook eigenlijk wel een kwestie van tijd dat deze opleiding er zou komen.
In elke tak van de vervoersbranche is het mogelijk om, los van een werkgever, een opleiding te volgen om je bevoegdheden te halen. Zowel scheep- luchtvaart en wegvervoer. De spoorsector liep hier ietwat bij achter.
Als dit een succes wordt, en dat word het, kunnen straks vervoerders en machinisten royaal shoppen onder elkaar. Naar mijn idee een gezonde marktsituatie.
pi_121503092
quote:

Welkom :W
Mentormachinist in Amersfoort? Toevallig ook met ROC-leerlingen? :)
pi_121503244
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:27 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Het was ook eigenlijk wel een kwestie van tijd dat deze opleiding er zou komen.
In elke tak van de vervoersbranche is het mogelijk om, los van een werkgever, een opleiding te volgen om je bevoegdheden te halen. Zowel scheep- luchtvaart en wegvervoer. De spoorsector liep hier ietwat bij achter.
Als dit een succes wordt, en dat word het, kunnen straks vervoerders en machinisten royaal shoppen onder elkaar. Naar mijn idee een gezonde marktsituatie.
Inderdaad. En het scheelt de werkgever een hoop kosten en risico natuurlijk :)
Zolang de opleidingen een goed keurmeer blijven behouden en de kwaliteit van de opleiding hoog houden.
  zondag 13 januari 2013 @ 14:33:28 #235
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121503261
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:28 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Welkom :W
Mentormachinist in Amersfoort? Toevallig ook met ROC-leerlingen? :)
Nee. Ik doe alleen de UPH (Uniforme Praktijk Herinstructie) op materieel in Amersfoort. Dit maakt deel uit van de LHM (Landelijke Herinstructie Machinisten) op het simulatorcentrum.
Ja, wij van de NS zijn gek op afko's, zoals je ziet ;)
Het mentorwerk doe ik op mijn eigen standplaats, dat is niet Amersfoort.
pi_121503376
Ghehe nooit gedacht dat ik dit ooit zou gaan zeggen: ik zal eens wat pica's schieten van cabine's.
pi_121503404
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:37 schreef notturna het volgende:
Ghehe nooit gedacht dat ik dit ooit zou gaan zeggen: ik zal eens wat pica's schieten van cabine's.
Tof :)
pi_121503486
Nog bepaalde wensen qua materieel?
  zondag 13 januari 2013 @ 14:42:13 #239
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121503520
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:32 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Inderdaad. En het scheelt de werkgever een hoop kosten en risico natuurlijk :)
Zolang de opleidingen een goed keurmeer blijven behouden en de kwaliteit van de opleiding hoog houden.
Absoluut.
En aangezien zowel de opleiding, als de cursisten aan eisen gesteld door ILenT moeten voldoen, is het imho win-win voor iedereen.
pi_121503634
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:40 schreef notturna het volgende:
Nog bepaalde wensen qua materieel?
ICM, VIRM en 1700 O+
pi_121503689
Okee ik zal eens kijken wat het aanbod deze week gaat worden.

Morgen heb ik extra reserve dus het kan alle kanten op :)

Icm is eigenlijk samen met de 1700 wel een van mijn favorieten?
pi_121503690
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:42 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Absoluut.
En aangezien zowel de opleiding,als de cursisten aan eisen gesteld door ILenT moeten voldoen, is het imho win-win voor iedereen.
Klopt :Y
Wij hadden op school vorig jaar een railvakdag. Daar kwamen managers en directie van diverse vervoerders samen om over de toekomst van het spoor te praten. Omdat onze school de locatie faciliteerde werden wij gepresenteerd als de toekomst :)
Die lui waren stuk voor stuk onder de indruk van de kennis die we al hadden en van de kwaliteit van de opleiding. Dus louter positiviteit :)
  zondag 13 januari 2013 @ 14:48:28 #243
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121503718
LOL, Notturna kan aan de bak van de week.

*reserveert bank voor zichzelf*
pi_121503771
Stratzer prijs de dag niet voor hij over is :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 14:49:49 #245
Maffe Fries
pi_121503777
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:17 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Nou ja, deels hebben we wel aardig wat te zeggen.
Er komen hier regelmatig dingen omhoog borrelen waar Driek mee aan de slag gaat. Dat komt wel op het bordje te liggen van een aantal managers natuurlijk.
En ik denk dat er echt wel journalisten zijn die hier mee lezen en wat informatie vandaan plukken als ze iets willen weten van iets wat in de actualiteit is. Het is immers openbaar, dat zagen we (helaas) met GekkeHaan
we kunnen hier ongezouten meningen over zaken geven, iets wat je op andere fora veel minder ziet. Daarnaast is het hier laagdrempelig :)
  zondag 13 januari 2013 @ 14:50:37 #246
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121503809
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:47 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Klopt :Y
Wij hadden op school vorig jaar een railvakdag. Daar kwamen managers en directie van diverse vervoerders samen om over de toekomst van het spoor te praten. Omdat onze school de locatie faciliteerde werden wij gepresenteerd als de toekomst :)
Die lui waren stuk voor stuk onder de indruk van de kennis die we al hadden en van de kwaliteit van de opleiding. Dus louter positiviteit :)
Jullie zijn ook de toekomst... Dankzij jou en anderen kan deze ouwe meester bijtijds met pensioen. (8>
pi_121503931
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:50 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Jullie zijn ook de toekomst... Dankzij jou en anderen kan deze ouwe meester bijtijds met pensioen. (8>
:D Zo kan je het ook zien natuurlijk ja :D
En met die stages is het mooiste dat we de gehele railsector zien. Ik heb nu reizigers en goederen gedaan. Er zit echt een verschil tussen.
Niet alleen qua materieel. Met een reizigers trein kan je dus op het moment dat je een ATB opdracht krijgt, je remming inzetten met je 1e gemarkeerde remstand om aan je remopdracht te voldoen. Bij goederen komt veel meer je wegbekendheid om de hoek kijken. Daar haal je al eerder tractie er af om een remming te kunnen voorkomen (als je de wagens in de G hebt bijvoorbeeld). Anders sta je gewoon stil of ga je als een slak.
  zondag 13 januari 2013 @ 14:53:36 #248
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121503934
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:49 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

we kunnen hier ongezouten meningen over zaken geven, iets wat je op andere fora veel minder ziet. Daarnaast is het hier laagdrempelig :)
Inderdaad. En voor mensen hier die werken in de spoorwereld heb ik een tip, spuug gewoon niet in de bron waaruit je drinkt. Dan zal verder niemand er moeilijk over doen wat je hier neerplempt.
pi_121503978
Welke materieelbevoegdheid hebben jullie twee eigenlijk, Stratzer & notturna ? :)
pi_121504056
Dat is een pre, dat je goederen zowel als reizigers hebt gehad. Je snuffelt aan de gehele sector.
Goederen rijden is treinen rijden pur-sang, dat is oldskool remmen.

Menigeen weet niet wat het is.
  zondag 13 januari 2013 @ 14:58:04 #251
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121504084
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:53 schreef Monopoly het volgende:

[..]

:D Zo kan je het ook zien natuurlijk ja :D
En met die stages is het mooiste dat we de gehele railsector zien. Ik heb nu reizigers en goederen gedaan. Er zit echt een verschil tussen.
Niet alleen qua materieel. Met een reizigers trein kan je dus op het moment dat je een ATB opdracht krijgt, je remming inzetten met je 1e gemarkeerde remstand om aan je remopdracht te voldoen. Bij goederen komt veel meer je wegbekendheid om de hoek kijken. Daar haal je al eerder tractie er af om een remming te kunnen voorkomen (als je de wagens in de G hebt bijvoorbeeld). Anders sta je gewoon stil of ga je als een slak.
Klopt, goederenbedrijf is effe wat anders.
Zo maakte ik er altijd een sport van om van Amf naar KFH te rijden met een goederentrein, zonder ook maar een keer te remmen. Puur op wegbekendheid. Ik pakte de kraan pas als ik op Kijfhoek moest stoppen.
Goederen komt aan op fingerspitzengefuhl (ofzo) dan leer je rijden.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 14:58:14 #252
Maffe Fries
pi_121504093
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:53 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Inderdaad. En voor mensen hier die werken in de spoorwereld heb ik een tip, spuug gewoon niet in de bron waaruit je drinkt. Dan zal verder niemand er moeilijk over doen wat je hier neerplempt.
Zoiets is oh zo waar. Daarom kun je het geven van stevige meningen ook maar het beste overlaten aan de reizigers die hier ook zitten ;)
  zondag 13 januari 2013 @ 14:58:40 #253
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121504107
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:55 schreef Monopoly het volgende:
Welke materieelbevoegdheid hebben jullie twee eigenlijk, Stratzer & notturna ? :)
Alles, landelijk.

Edit: behalve die DM'90 dan.
  zondag 13 januari 2013 @ 14:59:37 #254
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121504139
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:33 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Nee. Ik doe alleen de UPH (Uniforme Praktijk Herinstructie) op materieel in Amersfoort. Dit maakt deel uit van de LHM (Landelijke Herinstructie Machinisten) op het simulatorcentrum.
Ja, wij van de NS zijn gek op afko's, zoals je ziet ;)
Het mentorwerk doe ik op mijn eigen standplaats, dat is niet Amersfoort.
Dat UPH wordt gegeven op het NSO-spoortje 16(?) waar altijd wel NS-meuk staat, en de rode Plan U ook staat en/of stond (momenteel op de Bokkeduinen)?
Wanneer daar instructie was, en wij bezig waren met de rode Plan U, kwamen ze altijd even buurten. Ze vonden het altijd magnifiek dat wij dat oude rammelbak probeerden te herstellen.
pi_121504162
Mat'64, SGMm, ICMm, DDAR, MDDM, VIRM, SLT, 1700, BDS.
pi_121504242
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:00 schreef notturna het volgende:
Geen NID?
pi_121504245
BDS? Die afkorting ken ik niet
pi_121504247
We hadden ooit meer, maar door de opsplitsing met cargo zijn we een hoop kwijtgeraakt.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:02:44 #259
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121504270
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:02 schreef Monopoly het volgende:
BDs is de stuurstand van een ICRm-stam
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:02:51 #260
Maffe Fries
pi_121504275
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:02 schreef Monopoly het volgende:
BDs is een stuurstand van het ICRm ;)
  zondag 13 januari 2013 @ 15:03:11 #261
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121504286
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:59 schreef greavy het volgende:

[..]

Dat UPH wordt gegeven op het NSO-spoortje 16(?) waar altijd wel NS-meuk staat, en de rode Plan U ook staat en/of stond (momenteel op de Bokkeduinen)?
Wanneer daar instructie was, en wij bezig waren met de rode Plan U, kwamen ze altijd even buurten. Ze vonden het altijd magnifiek dat wij dat oude rammelbak probeerden te herstellen.
Die rode plan U staat er nog, NSO heeft nu twee sporen ter beschikking, een voor SLT, op het andere staat een DDZ.
pi_121504292
Ah. Die Roosendaal - Zwolle dingen ?
pi_121504311
Een bds is een 1700 met aan de andere kant een stuurrijtuig. Dus de loc krijgt dan de comando's vanaf het stuurrijtuig.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:03:54 #264
Maffe Fries
pi_121504324
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:03 schreef Monopoly het volgende:
onder meer. Ze rijden ook op Den Haag - Venlo
pi_121504344
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:03 schreef Monopoly het volgende:
Dat ding hier voorop, is een BDs
pi_121504352
Idd Peterselieman.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:05:09 #267
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121504365
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Geen NID?
Vraag me al tijden af waar die afko vandaan komt.
Een NID noemen wij een DDZ, wat een gemodificeerde DDAR/MDDm is.
pi_121504415
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:05 schreef Stratzer het volgende:

[..]

NID wordt gecommuniceerd door NSR naar 'buiten', terwijl 'binnen' inderdaad nog over DDZ wordt gesproken. Het is uiteindelijk hetzelfde :P
NS_online twitterde op woensdag 12-10-2011 om 14:06:52 @aarclay wordt inderdaad NID, DDZ is de benaming die voor het project is gebruikt. reageer retweet
pi_121504417
Ah duidelijk. Zeer toffe foto overigens met die sneeuw zo. Tof.
pi_121504438
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:04 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat ding hier voorop, is een BDs
[ afbeelding ]
En die foto is ergens tussen Olst en Deventer :D

Hmm, nu ik 'm quote zie ik ook dat er Diepenveen in de url staat :@
pi_121504446
Ik heb nog wel een wazige ICM-cabine pic liggen:

pi_121504448
NID nog nooit van gehoord :)

Je bent nooit te oud om te leren hahaha
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:07:38 #273
Maffe Fries
pi_121504489
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:05 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Je moet een trein aan het publiek verkopen. Nieuwe Intercity Dubbeldekker klinkt gewoon een stuk hipper dan Dubbel Dekker Zone ;)
pi_121504597
Ja en ik vind DDz zo ontzettend zo mutsig klinken.
pi_121504605
Weet iemand hier trouwens of de in aanbouw zijnde sporen 20 en 21 te Utrecht C kopsporen zullen worden? Ik was woensdag op Utrecht Centraal en aan de Amsterdamse zijde is bijzonder weinig ruimte om ze door te trekken.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:12:17 #276
141482 Q.
JurassiQ
pi_121504665
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:10 schreef b2py het volgende:
Weet iemand hier trouwens of de in aanbouw zijnde sporen 20 en 21 te Utrecht C kopsporen zullen worden? Ik was woensdag op Utrecht Centraal en aan de Amsterdamse zijde is bijzonder weinig ruimte om ze door te trekken.
Die worden doorgaand. Even kijken of ik de bron daarvan nog kan vinden.
For great justice!
pi_121504802
Is hier de afschaffing van het dubbele opstaptarief al voorbij gekomen? Dit is toch waardeloos als ik het goed begrijp.

Stel ritje Breda - Emmen Zuid welke in mijn geval af en toe voorkomt.

Voor 9 december 14,30 met of zonder OV-Chipkaart.

Nu Arriva geeft 20,12 met dus opnieuw een opstaptarief bij opnieuw inchecken in Zwolle. Als ik het goed begrijp is dus straks alleen maar het tweede opstaptarief weg? Dus 50 cent minder met voordeelurenkaart? Blijft er 19,62 over.

Prijs van een los kaartje 14,70 - iets duurder dan voorheen. Bijna 5 euro duurder, ook al is het dubbele opstaptarief dan "opgelost". Dat lijkt toch nergens op? Of heb ik het niet helemaal begrepen zoals ze het bedoelen?

Vol tarief verschil zal nog groter zijn. En toch kan je straks niet anders meer als in april de kaartjes afgeschaft worden.

Het gaat dan bijna de moeite worden om met de auto naar Hoogeveen te gaan en daar op te stappen, ook al woon je 5 minuten lopen van het station.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:17:04 #278
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121504842
Ok, even een foto uit mijn collectie, een zeer bijdehante kraai.
pi_121504849
quote:
19s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:15 schreef Hugo__Boss het volgende:
Is hier de afschaffing van het dubbele opstaptarief al voorbij gekomen? Dit is toch waardeloos als ik het goed begrijp.

Ja, maar is in stilte gepasseerd toen ;)
  zondag 13 januari 2013 @ 15:19:22 #280
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121504920
En een chauffeur bij Boxtel die een foutje maakte,
pi_121505002
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:19 schreef Stratzer het volgende:
En een chauffeur bij Boxtel die een foutje maakte,
[ afbeelding ]
hahahaha _O-
  zondag 13 januari 2013 @ 15:29:28 #282
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_121505278
Die rode Plan U is wel verplaatst trouwens, staat nu op het opstelterrein waar ook oa. de oude Plan V van Connexxion nog staat.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  zondag 13 januari 2013 @ 15:32:24 #283
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121505377
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:03 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Die rode plan U staat er nog, NSO heeft nu twee sporen ter beschikking, een voor SLT, op het andere staat een DDZ.
Wij staan inmiddels op de Bokkeduinen. Althans, daar staat hij volgens de berichtgeving van afgelopen vrijdag. Misschien gister verplaatst.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:34:45 #284
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_121505453
quote:
19s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:15 schreef Hugo__Boss het volgende:

Stel ritje Breda - Emmen Zuid welke in mijn geval af en toe voorkomt.

Voor 9 december 14,30 met of zonder OV-Chipkaart.

Nu Arriva geeft 20,12 met dus opnieuw een opstaptarief bij opnieuw inchecken in Zwolle. Als ik het goed begrijp is dus straks alleen maar het tweede opstaptarief weg? Dus 50 cent minder met voordeelurenkaart? Blijft er 19,62 over.

Prijs van een los kaartje 14,70 - iets duurder dan voorheen. Bijna 5 euro duurder, ook al is het dubbele opstaptarief dan "opgelost". Dat lijkt toch nergens op? Of heb ik het niet helemaal begrepen zoals ze het bedoelen?

Vol tarief verschil zal nog groter zijn. En toch kan je straks niet anders meer als in april de kaartjes afgeschaft worden.

Het gaat dan bijna de moeite worden om met de auto naar Hoogeveen te gaan en daar op te stappen, ook al woon je 5 minuten lopen van het station.
Dat prijsverschil is vooral het gevolg van decentralisatie, niet het type vervoersbewijs.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:37:14 #285
Maffe Fries
pi_121505541
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:34 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Dat prijsverschil is vooral het gevolg van decentralisatie, niet het type vervoersbewijs.
het komt de vervoerders iig wel goed uit ...

Een ov-chipkaart is dan ook een gemakskaart en geen volwaardige vervanger van het huidige papieren kaartje. De overheid staat de prijsverhogingen oogluikend toe, terwijl bij invoering van de chipkaart werd gezegd dat het reizen er niet duurder op zou mogen worden ...
  zondag 13 januari 2013 @ 15:38:05 #286
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_121505568
quote:
2s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het komt de vervoerders iig wel goed uit ...

Een ov-chipkaart is dan ook een gemakskaart en geen volwaardige vervanger van het huidige papieren kaartje. De overheid staat de prijsverhogingen oogluikend toe, terwijl bij invoering van de chipkaart werd gezegd dat het reizen er niet duurder op zou mogen worden ...
Een beetje een what-if-verhaal, maar toch: ik denk dat als de OV-chipkaart niet had bestaan de vervoerders ook wel eigen tarieven in zouden gaan voeren. Het degressieve NS-tarief benadeelt immers de inkomsten van de regionale vervoerders.

Was het nou Arriva of Veolia die zelf eigen papieren kaartjes verkopen?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:41:30 #287
Maffe Fries
pi_121505668
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:38 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Een beetje een what-if-verhaal, maar toch: ik denk dat als de OV-chipkaart niet had bestaan de vervoerders ook wel eigen tarieven in zouden gaan voeren. Het degressieve NS-tarief benadeelt immers de inkomsten van de regionale vervoerders.
Als de overheid echt de regierol op zich had genomen dan waren er wel goede afspraken gekomen en waren dit soort tariefsverhogingen er veel minder vaak gekomen.
quote:
Was het nou Arriva of Veolia die zelf eigen papieren kaartjes verkopen?
bij Arriva kun je in Leeuwarden en in Groningen aan het loket papieren kaartjes krijgen.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:41:49 #288
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121505681
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:32 schreef greavy het volgende:

[..]

Wij staan inmiddels op de Bokkeduinen. Althans, daar staat hij volgens de berichtgeving van afgelopen vrijdag. Misschien gister verplaatst.
Zou maar zo kunnen, ik was dinsdag nog in Amf. Deze week ben ik er donderdag pas weer.
Kan maar zo dat ie in die tijd verplaatst is.
Wel harstikke tof dat zo'n magnifiek stuk industrieel erfgoed behouden bijft. *O*
  Redactie Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:42:15 #289
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121505693
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:58 schreef Stratzer het volgende:

[..]
van Amf naar KFH
Even een klein huisregeltje in dit topic: verkortingen gewoon voluit schrijven. Dit om het topic wat beter begrijpelijk te maken voor mensen die er wat minder verstand van hebben. Voor de rest: voor beiden een hartelijk welkom *O*
PM mij!
  zondag 13 januari 2013 @ 15:42:47 #290
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121505708
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:41 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Zou maar zo kunnen, ik was dinsdag nog in Amf. Deze week ben ik er donderdag pas weer.
Kan maar zo dat ie in die tijd verplaatst is.
Wel harstikke tof dat zo'n magnifiek stuk industrieel erfgoed behouden bijft. *O*
De 115 rijdt weer, maar er moet nog veel aan gebeuren. Duurt nog wel ff voor het écht gefixt is.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:44:24 #291
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_121505762
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Als de overheid echt de regierol op zich had genomen dan waren er wel goede afspraken gekomen en waren dit soort tariefsverhogingen er veel minder vaak gekomen.

[..]

bij Arriva kun je in Leeuwarden en in Groningen aan het loket papieren kaartjes krijgen.
Dat is misschien zo. Maar de regering blijft zich vooralsnog terughoudend opstellen. Wellicht verandert dat in de toekomst.

Overigens krijg je voor die prijsverhoging wel wat terug: nieuwe treinen en soms een uitgebreidere dienstregeling. Denk bv. aan Veolia die tussen Nijmegen en Venlo/Roermond ook 's-avonds nog één trein per half uur laat rijden, terwijl de Sprinter Nijmegen - Deurne dan echt maar 1x per uur rijdt.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:44:30 #292
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121505767
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:00 schreef notturna het volgende:
Dan ben je sinds de jaren 90 machinist. :P

Ik zie er geen mat '54, 1100,1200 en 1300 bij staan en die reden begin jaren 90 nog.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:44:48 #293
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121505776
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:42 schreef dennistd het volgende:

[..]

Even een klein huisregeltje in dit topic: verkortingen gewoon voluit schrijven. Dit om het topic wat beter begrijpelijk te maken voor mensen die er wat minder verstand van hebben. Voor de rest: voor beiden een hartelijk welkom *O*
Ok, ik zal er aan denken. Macht der gewoonte enzo :)
Verder hartelijk dank voor alle welkomst berichten.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:45:51 #294
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121505814

DB ICE en DB 423 783-3 bij Köln Hbf
Terwijl een onbekende ICE net uit Köln Hbf is vertrokken in de richting van Köln Messe-Deutz, komt de S-bahn 13 het station binnenrijden vanuit de richting Messe-Deutz. Hier passeren de treinen allemaal de magnifieke Höhenzollernbrücke, die populair is vanwege de slotjes.

Overige foto's van gister volgen later vandaag.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:45:53 #295
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_121505817
Ah, welkom, trouwens!
  zondag 13 januari 2013 @ 15:46:26 #296
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121505845
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

[..]

Arriva heeft ook eigen kaartautomaten, maar ik weet niet of daar nog papieren kaartjes uit komen.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:46:42 #297
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121505852
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:46 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Arriva heeft ook eigen kaartautomaten, maar ik weet niet of daar nog papieren kaartjes uit komen.
alleen OV-chip.
  Redactie Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:46:54 #298
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121505858
Hier trouwens wat cabinefoto's van ICM, gemaakt in 2007 op de open dag in Hengelo: http://www.spoornieuws.nl/temp/cab%20icm/
PM mij!
  zondag 13 januari 2013 @ 15:47:38 #299
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121505889
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:44 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Dan ben je sinds de jaren 90 machinist. :P

Ik zie er geen mat '54, 1100,1200 en 1300 bij staan en die reden begin jaren 90 nog.
En die heeft ze allemaal ook gereden :)
We zijn allebei machinist sinds 1992.
Notturna is even haar tablet aan het upgraden, daarom reageer ik even voor haar.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:47:42 #300
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_121505892
Veolia heeft ook een eigen kaartautomaat. Er komen alleen kaartjes uit voor het Veolia-traject. Als je ook met NS wilt reizen, moet je naar een NS-kaartautomaat.

http://www.ovpro.nl/manag(...)op-stations-limburg/
  Redactie Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:47:47 #301
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121505897
vol
PM mij!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')