Mij lijkt het op zich nog wel grappig om een keer een machinistenopleiding af te ronden. Niet zo zeer om dan bij het spoor te gaan werken, maar omdat ik een locje op mijn rijbewijs wil hebben met een datum ernaastquote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou valt wel mee hoor denk ik. Er zullen niet zo veel niet-machinisten zijn die zelf met een trein gereden hebben
500 is inderdaad een mooi nummertje.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:10 schreef Monopoly het volgende:
Bijna deeltje 500, mooi voor de nummer fappers
Ja idd, heb ik het ook weleens over gehad met wat vrienden. Gewoon proberen elk denkbaar rijbewijs te halen. Dus ABCDE + vervoer gevaarlijke stoffen + heftruckchauffeur + nou ja alles met wielen waar je een papier voor nodig hebtquote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:11 schreef James1988 het volgende:
[..]
Mij lijkt het op zich nog wel grappig om een keer een machinistenopleiding af te ronden. Niet zo zeer om dan bij het spoor te gaan werken, maar omdat ik een locje op mijn rijbewijs wil hebben met een datum ernaast
Moet je het leger in gaan. Mijn vader heeft zo'n rijbewijs voor B en alles daarboven. Die mag zelfs met de grootste tanks rondrijdenquote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja idd, heb ik het ook weleens over gehad met wat vrienden. Gewoon proberen elk denkbaar rijbewijs te halen. Dus ABCDE + vervoer gevaarlijke stoffen + heftruckchauffeur + nou ja alles met wielen waar je een papier voor nodig hebt
Avvekeurdquote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:20 schreef James1988 het volgende:
[..]
Moet je het leger in gaan. Mijn vader heeft zo'n rijbewijs voor B en alles daarboven. Die mag zelfs met de grootste tanks rondrijden
Klopt, mijn vader ook. Hij heeft vroeger ook treinen gereden, maar hoe dat zat weet ik niet precies meer. Overigens heb ik één rijbewijs die hij niet heeft: A.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:20 schreef James1988 het volgende:
[..]
Moet je het leger in gaan. Mijn vader heeft zo'n rijbewijs voor B en alles daarboven. Die mag zelfs met de grootste tanks rondrijden
Awwwhquote:
Dat mag mijn vader dus ook niet.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:22 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Klopt, mijn vader ook. Hij heeft vroeger ook treinen gereden, maar hoe dat zat weet ik niet precies meer. Overigens heb ik één rijbewijs die hij niet heeft: A.
Nou ja, rijden dusquote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:23 schreef James1988 het volgende:
[..]
Awwwh [ afbeelding ]
[..]
Dat mag mijn vader dus ook niet.
En ik ook niet, wat moet ik daarmee?![]()
Dat is dan wel weer zo.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:25 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Nou ja, rijden dusIk vind het ontzettend leuk om te doen. Treinen, bussen en motoren. Auto is nooit leuk + in de file rijd ik je mooi voorbij...
Nee wel in het echt. maar goed, veel meer dan 150 meter was het nietquote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:53 schreef WhiteJoker het volgende:
Da's wel gaaf. Wel groot formaat hoop ik en niet op een modeltreinbaan?
Lijkt wel een plaatje uit een simulator. Maar ik zie onkruid, dus dat is het niet toch?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:29 schreef Dr_Flash het volgende:
Bruutste ding wat ik zelf ooit gereden heb is dit:
[ afbeelding ]
Mwoa niet echt, het was een open dag van het StoomCentrum maldegem in 2008 en ik stond in Eeklo, te wachten op de stoomtrein die terug naar maldegem gereden was, tot die over 2 uur terug zou komen. Dan moest er wat gerangeerd worden met een rijtuig, daarom was die loc daar. Maar goed, museumlijntje, volledig geisoleerd van het echte grotejongensnetwerk, en 2 uur wachttijd, wat doe je dan? Dan ga je een stukje rijdenquote:
Nee joh gek dit is een foto van internetquote:Op zaterdag 12 januari 2013 02:02 schreef TwanTwan het volgende:
[..]
Lijkt wel een plaatje uit een simulator. Maar ik zie onkruid, dus dat is het niet toch?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van waar naar waar dan?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 09:48 schreef Little_Dolls het volgende:
Ik neem niet graag de trein op zaterdag... Altijd zo druk!
Eigenlijk zowat overal; zeker naar de zee (waar ik eigenlijk vandaan kom)quote:
En?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 09:43 schreef b2py het volgende:
Ik heb in het begin van mijn studententijd nog geinformeerd bij NSR over parttime machinist zijn, als bijbaantje.
Ik heb geluk dat ik altijd instap aan bijna het begin van de intercity lijn in Almelo. Alleen Enschede en Hengelo liggen ervoor dus dan valt het nog wel mee kom je bij Deventer en Apeldoorn is het geheid staan.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 09:48 schreef Little_Dolls het volgende:
Ik neem niet graag de trein op zaterdag... Altijd zo druk!
Had gekund maar parttime opleiding tot machinist was niet te combineren met studie, helaas. Toen maar wat anders gaan doenquote:
Wel doen dus hètwitter:NS_Stations twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:17:11De komende periode kunnen perrons soms glad zijn; oppassen dus, vooral bij in-/uitstappen! Geeft u het door als het te glad is? Dank! #NS reageer retweet
Aiquote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:08 schreef Flodder450 het volgende:
http://www.regiomeppel.nl/nieuws/auto-onder-trein-19155.html
Alstu
Gevolg -> Fyra 9240 (Amsterdam v. 13:41) rijdt vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel-Zuidquote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:30 schreef bork het volgende:
Fyra 9221 (V 12:40 vanaf Rotterdam) naar Amsterdam Centraal rijdt vandaag niet.
twitter:NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:41:20#Fyra Brussel 9236: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 12:41 heeft een onbekende vertraging door materieelproblemen. Wij houden (1/2) reageer retweet
twitter:NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:43:20#Fyra Brussel 9228: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 10:41 u. rijdt door de opgelopen vertraging vandaag tot Brussel Noord. (1/2) reageer retweet
twitter:NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:46:52#Fyra Brussel 9229: #Fyra uit Brussel; Amsterdam Centraal a 15:19 begint door logistieke problemen in Brussel Noord. Reizigers uit (1/2) reageer retweet
twitter:NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:49:50#Fyra Brussel 9236: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 12:41 krijgt vertraging door materieelproblemen van ongeveer 30 minuten. reageer retweet
Ook het toppunt van weggegooid geld. Net 30 kilometer lang, 40 miljoen per kilometer gekost en vanaf het eindpunt duurt het nog een uur voordat je in 't centrum bent..quote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:04 schreef Kentekenplaat het volgende:
HSL?
Dit is pas HSL:
Alleen de TGV heeft dat gehaald, maar die kwam niet zo snel op die snelheid.
Voor 20 euro had ik vroeger een retourtje Brussel die een maand geldig was. Nu kom je niet verder dan Antwerpen voor dat geld en dat dan een enkele reisquote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:34 schreef b2py het volgende:
Fyra goedkoper
NS Hispeed lijkt dat anders te zien. Die wijzen op de goedkope Fyra Supersaver treintickets en op het Fyra Jump on tarief dat op de dag zelf wordt verkocht. "Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief" stelde NS Hispeed in een persbericht.
Kunnen we de HSL niet ombouwen naar zo'n Maglev?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:09 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Ook het toppunt van weggegooid geld. Net 30 kilometer lang, 40 miljoen per kilometer gekost en vanaf het eindpunt duurt het nog een uur voordat je in 't centrum bent..
Die lui van de NS hadden vast geen goed rapportcijfer voor rekenen vroeger.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:55 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Voor 20 euro had ik vroeger een retourtje Brussel die een maand geldig was. Nu kom je niet verder dan Antwerpen voor dat geld en dat dan een enkele reis.
Ok nu ben ik te brak om fatsoenlijk te rekenen, maar met 10 treinen per dag / 31 dagen per maand zou dit neerkomen op gemiddeld 350 man per trein? Hou op, schei uit. Leugenaars. Kutfantasten.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:34 schreef b2py het volgende:
Minder reizigers voor Fyra
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen zei eerder deze week dat de Fyra 110.000 reizigers in een maand vervoerde. "Dit is ruim 90% van de het aantal reizigers dat vorig jaar in een vergelijkbare periode met de Intercity Brussel van Nederland naar België en vice versa reisde".
Er rijden 20 treinen per dagquote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:05 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Ok nu ben ik te brak om fatsoenlijk te rekenen, maar met 10 treinen per dag / 31 dagen per maand zou dit neerkomen op gemiddeld 350 man per trein? Hou op, schei uit. Leugenaars. Kutfantasten.
Heimwee Express heeft er de brui aan gegeventwitter:NS_online twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 14:03:41Utrecht-Amersfoort: vertraging en uitval van treinen door een defecte trein. http://t.co/z23egl7C #utamf reageer retweet
Dan nog, 175 man per trein.quote:
neenquote:Op zaterdag 12 januari 2013 00:38 schreef bork het volgende:
PSM, heb je nog een reactie van de Volkskrant gehad?
en anders hoef je niet uit te kijken? Weten we dat ook weerquote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:21 schreef b2py het volgende:
Wel doen dus hètwitter:NS_Stations twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:17:11De komende periode kunnen perrons soms glad zijn; oppassen dus, vooral bij in-/uitstappen! Geeft u het door als het te glad is? Dank! #NS reageer retweet
Is het niet gewoon een stuk beter om één treinmaatschappij te hebben voor het gehele land?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:56 schreef b2py het volgende:
‘Vervoerders moeten geld voor spoor zelf besteden’
Gepubliceerd op 11-01-2013 om 16:48
Het ministerie moet het geld voor het spoor niet voornamelijk aan ProRail geven maar aan de vervoerders zelf. Dan kunnen de vervoerders de diensten die ze willen afnemen zelf aan ProRail betalen. Op die manier richt ProRail zich meer op de wensen en verlangens van de gebruikers. Dat zegt Chris Buijink, hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, in een interview met BNR.
“Nu gaat het geld voor de kosten van de rails van het ministerie naar ProRail en de NS en andere vervoerders rijden eroverheen”, stelt Buijink. Volgens hem zouden vervoerders met een deel van het spoorbudget van het ministerie ook diensten van ProRail kunnen afnemen.
Monopoliepositie
Buijnk zegt dat de monopoliepositie van de NS de Nederlandse economie schade toebrengt. Concurrentie op het spoor in grote regio’s kan volgens hem voor betere prestaties zorgen. “Door de NS de juiste prikkels te geven, krijgen we een beter kwaliteit voor minder middelen.”
Als voorbeeld noemt hij daarbij de goede ervaringen met de aanbesteding van regionaal busvervoer in sommige delen van het land. “Wanneer je bijvoorbeeld in een grotere samenhangende regio in het land zou zeggen: wie doet hier het spoorvervoer, de NS of anderen, dan geef je de NS een prikkel om een zo goed mogelijke prestatie te leveren.”
Samenvoeging
Buijink vindt het geen goed plan om de NS en ProRail samen te voegen. “Als je de beheerder van de infrastructuur met de grootste vervoerder op het spoor samenvoegt, dan krijg je een nog grotere monopolist. Ik denk dat er slimmere manieren zijn om de samenwerking tussen ProRail en de NS te verbeteren.”
Volgens de hoge ambtenaar moet er bij publieke diensten zoals openbaar vervoer een slimme mix worden gemaakt tussen de markt en de overheid.
Bron
quote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:22 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en anders hoef je niet uit te kijken? Weten we dat ook weer
niet nodigquote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:42 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Als je een ingezonden stuk op voorbeterov.nl wilt plaatsen, dan kan dat.
Werkt ERTMS ook zo?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 17:07 schreef Monopoly het volgende:
Een dagje vrij en klussen in huis.
Tenminste, een afvoer repareren. Onder het genot van een biertje en het nodige getier omdat het niet werkt.
Ik heb vorige week op level 1 wel een hele vreemde storing mee gemaakt. Zo'n zwevende. Dan kan je ook wel even tekeer gaan.quote:
Ik bel gewoon de RRS/woningbouw danquote:Op zaterdag 12 januari 2013 17:07 schreef Monopoly het volgende:
Tenminste, een afvoer repareren. Onder het genot van een biertje en het nodige getier omdat het niet werkt.
Ik had ze ook gebeld. Ik had ze al aan de lijn nav een oproep op loodgieter.nl voor een vrijblijvende offerte.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 17:17 schreef Peter het volgende:
[..]
Ik bel gewoon de RRS/woningbouw dan
Ik heb een serviceabonnement en mijn woningbouw betaalt dus..quote:Op zaterdag 12 januari 2013 17:20 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik had ze ook gebeld. Ik had ze al aan de lijn nav een oproep op loodgieter.nl voor een vrijblijvende offerte.
Doordeweeks: 87,50 excl BTW voor het 1e half uur. Per kwartier komt er dan 16,50 bij
Weekends: 117,50 excl BTW voor het 1e half uur. Per kwartier komt er dan 24,75 bij.
Oh ja, BTW is 21%
Echt genieten zo te zien.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 17:07 schreef Monopoly het volgende:
Doe een voorstel?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:42 schreef greavy het volgende:
is er geen alternatief voor de IR Antwerpen-Luik? Vind dat zelf een langdurig traject...
Zegt de man die om 04:30 in de trein springt en het liefst niet voor 02:00 thuis isquote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:42 schreef greavy het volgende:
Vind dat zelf een langdurig traject...
Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Leuven en dan naar Luik over de HSL met I11 (eupen-Oostende vv)?quote:
neuh, dat was vroegah.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zegt de man die om 04:30 in de trein springt en het liefst niet voor 02:00 thuis is![]()
Klacht afgewezen.
10:41 uit Amsterdam met V250 naar Antwerpen.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:53 schreef Zug-Chef het volgende:
De 26e he, hoelaat beginnen jullie waar?
Tsja, wij van WC-eend......quote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:17 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dan nog, 175 man per trein.
110.000 reizigers is 90% van het aantal reizigers met de Beneluxtrein. Oftewel die laatste vervoerde 122.000 reizigers per maand, 31 dagen lang, 32 ritten per dag, gemiddeld 123 man per trein.
Er zit geen enkele, maar dan ook werkelijk waar niet eens een beetje, kern van waarheid in de claim dat een gemiddelde Fyra trein meer reizigers bevat dan dat de Benelux had. Die laatste had 7 bakken ICRm vol zitten voor het grootste deel van de dag.
james ging de Fyra regelen. In B eigen tickets. Een GoPass (<26 jaar) of RailPass (=>26jaar) is het goedkoopst. Desnoods met meerderen op 1 pas samen (dat mag).quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Ok, dat is wel te halen vanuit Leeuwarden. Hoe zit met het de buitenlandse kaartjes? Groepsticket of eigen verantwoordelijkheid?
James komt nog met overzicht voor buitenlandse kaartjes.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Ok, dat is wel te halen vanuit Leeuwarden. Hoe zit met het de buitenlandse kaartjes? Groepsticket of eigen verantwoordelijkheid?
Waarom zou de overheid zoiets eisenquote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:34 schreef MTL het volgende:
Die reserveringsplicht was een eis van de overheid, hè
Heeft met zitplaatsgarantie te maken, er mogen geen mensen staan volgens mij. Gevolg is reservering zodat je zelf kan bepalen hoeveel kaartjes er verkocht kunnen/mogen wordenquote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:36 schreef Piles het volgende:
[..]
Waarom zou de overheid zoiets eisen
Ik kan daar even geen argument voor bedenken.
Ah, natuurlijkquote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:38 schreef b2py het volgende:
[..]
Heeft met zitplaatsgarantie te maken, er mogen geen mensen staan volgens mij. Gevolg is reservering zodat je zelf kan bepalen hoeveel kaartjes er verkocht kunnen/mogen worden
Dat is op zich ook wel een leuke rit, maar Lijn 2 is best wel saai omdat aan beide kanten een berg zand is gedumpt als geluidswal. De rit over Glons heeft een leuker uitzicht, vind ik.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:56 schreef greavy het volgende:
[..]
Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Leuven en dan naar Luik over de HSL met I11 (eupen-Oostende vv)?
Kaartjes zijn eigen verantwoordelijkheid. De Fyra regel ik voor iedereen omdat we anders niet bij elkaar komen te zitten (ivm de reserveringsplicht)quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Vooraf (overmaken) of op de dag zelf (contant).quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:27 schreef greavy het volgende:
[..]
james ging de Fyra regelen. In B eigen tickets. Een GoPass (<26 jaar) of RailPass (=>26jaar) is het goedkoopst. Desnoods met meerderen op 1 pas samen (dat mag).
James wilde vooraf de centen of op de dag van de rit? Ook ff handig voor mij.
Comfort-eisen.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:36 schreef Piles het volgende:
[..]
Waarom zou de overheid zoiets eisen
Ik kan daar even geen argument voor bedenken.
Onze gezelligheid kent geen tijd, je kijkt helemaal niet naar buiten manquote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:42 schreef greavy het volgende:
is er geen alternatief voor de IR Antwerpen-Luik? Vind dat zelf een langdurig traject...
Zo snel mogelijk, in de loop van volgende week wil ik die Fyra-tickets gaan regelen.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 20:39 schreef Zug-Chef het volgende:
Thx James, laat nog wel weten of ik mee ga. (Voor wanneer wil je dat weten?)
Ja, oké, maar de HSL is ook niet verkeerd. Zonder toeslag in een IC met 200 racenquote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:40 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is op zich ook wel een leuke rit, maar Lijn 2 is best wel saai omdat aan beide kanten een berg zand is gedumpt als geluidswal. De rit over Glons heeft een leuker uitzicht, vind ik.
metalen plaatjes die ze boven de in- en uitgangen hangen om te tellen hoeveel passagiers er in de trein zitten. Arriva heeft ze ook al enige tijd in gebruik.quote:
3kV is jouw natte droom ?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 22:12 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Er is in het profiel van de tunnel ruimte voor 25 kV bovenleiding. Dan komt het met 1,5 of 3 kV zeker goed.
ik denk dat het er nog wel van kan gaan komen ja. Niet nu, maar dan praat je over 2030 ongeveer, of eerder als de wil ervoor isquote:Op zaterdag 12 januari 2013 22:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
3 kV is heel geschikt voor Nederland. Goedkoop ombouwen, wel meer vermogen op de draad maar niet de problemen van 25 kV.
Dan zou je vrijwel overwegloos moeten gaan rijden. 160 km/h zie ik er nog wel van komen 200 niet, omdat de afstanden tussen de stations relatief gering zijnquote:Op zaterdag 12 januari 2013 22:24 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het hangt ook van de duurzaamheidsagenda af en van de vraag of we structureel 160 of 200 km/h gaan rijden denk ik.
en exit houten ladderwagensquote:Op zaterdag 12 januari 2013 22:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
3 kV is heel geschikt voor Nederland. Goedkoop ombouwen, wel meer vermogen op de draad maar niet de problemen van 25 kV.
Mag dat nog wel van de veiligheidsjihad dan?quote:
Verdubbelen is volgens mij vele malen duurder dan het bestaande spoor electrificeren.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 22:53 schreef dennistd het volgende:
Ik zie trouwens meer in het verdubbelen van die lijn dan het elektrificeren (beiden zou nog beter zijn natuurlijk). Je zou de stoptrein dan een minuut of drie eerder in Zwolle moeten laten aankomen en vertrekken, en dan kun je een IC Zwolle-Almelo inleggen die in Almelo aansluiting biedt op de IC naar Enschede en in Zwolle ook in de knoop ligt. In de spits kun je die IC dan ook doortrekken naar Enschede.
Soms nemen ze 'm op 4a binnen en keert die op 5b, maar ik heb ook al twee keer gezien dat ze 'm op 2b binnen nemen, dan via de 'tunnel' om laten lopen naar 5b om vervolgens vanaf 4a weer terug naar Almelo te vertrekken.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:05 schreef Peterselieman het volgende:
op 2a binnen laten komen en dan op 1b keren toch?
Mooi vind ik dat.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:39 schreef James1988 het volgende:
Die heb je in Engeland soms ook nog. Best geinig
Apeldoorn! Ondanks storingen keurig de 6 minuten stop daar gehad?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:41 schreef Mirgeam het volgende:
Net een paar stukkies op de ICB gereden, we hadden een gedoofd P-sein, een gestoord P-sein met overweg en een ATB baanvakstoring
[ afbeelding ]
Heen en terugquote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:45 schreef _JdM_ het volgende:
[..]
Apeldoorn! Ondanks storingen keurig de 6 minuten stop daar gehad?
Ook na de heropening was dat nog even het geval daarquote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:43 schreef Q. het volgende:
[..]
Mooi vind ik dat.Toen ik net in Enschede woonde had je die in Gronau ook nog. Prachtig. Fietste voor de heropening van Enschede - Gronau regelmatig naar Gronau om de ouwe zooi daar te bewonderen.
Engeland is sowieso wel een leuk land qua spoorwegen. Veel materieel, mooie spotplekken waarvan er ook redelijk wat toegankelijk zijn, en over het algemeen vriendelijke lui. Spotters die niet te beroerd zijn om je te helpen (zelfs de politie gaf een tip om te gaan spotten).quote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:43 schreef Q. het volgende:
[..]
Mooi vind ik dat.Toen ik net in Enschede woonde had je die in Gronau ook nog. Prachtig. Fietste voor de heropening van Enschede - Gronau regelmatig naar Gronau om de ouwe zooi daar te bewonderen.
Door elektrificatie kan je wel met minder dubbelspoor af dan zonder elektrificatie omdat elektrische treinen sneller zijn. Daarnaast is elektrificatie sowieso wel rendabel omdat Diesel steeds duurder wordt en elektrificatie zichzelf wel terugverdiend.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 22:53 schreef dennistd het volgende:
Ik zie trouwens meer in het verdubbelen van die lijn dan het elektrificeren (beiden zou nog beter zijn natuurlijk). Je zou de stoptrein dan een minuut of drie eerder in Zwolle moeten laten aankomen en vertrekken, en dan kun je een IC Zwolle-Almelo inleggen die in Almelo aansluiting biedt op de IC naar Enschede en in Zwolle ook in de knoop ligt. In de spits kun je die IC dan ook doortrekken naar Enschede.
Dat valt nog mee. Ik heb ze getroffen met 5 meter hoge ladder, kettingzaag en een turbotrimmer/kantjesmaaier(?) en al in de kofferbak. En die heb ik ook al eens gebruikt zien worden.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:48 schreef James1988 het volgende:
[..]
Één van de lui die ik daar sprak wees op een gegeven moment naar een struik vlak langs de spoorbaan, hij vertelde toen dat hij enige tijd terug 's nachts met een snoeischaar die struik had kortgewiekt omdat het ding zijn foto verstoorde
Station Almelo en Hengelo moet je gewoon verbouwen. Dat is functioneel gezien echt verschrikkelijk gedateerde troep die totaal niet aansluit op handig gebruik voor de treindienst. Vier perronsporen aan twee eilandperrons en met 80 km/h kunnen in- en uitrijden zou echt stukken beter zijn dan de huidige oplossing met faseperrons.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:03 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Verdubbelen is volgens mij vele malen duurder dan het bestaande spoor electrificeren.
Daarnaast, een extra trein die Almelo als begin/eindpunt heeft? Dan mag er in Almelo ook wel een perron bij komen! Daar zitten ze nu ook vaak genoeg te prutsen / rare trucs uit te halen om de stopper uit Apeldoorn (buiten de spits) te laten keren zonder de rest van de dienstregeling in de weg te zitten.
Dat soort dingen bedenk ik ook weleensquote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:55 schreef greavy het volgende:
Dat valt nog mee. Ik heb ze getroffen met 5 meter hoge ladder, kettingzaag en een turbotrimmer/kantjesmaaier(?) en al in de kofferbak. En die heb ik ook al eens gebruikt zien worden.
Tsja, daar hebben ze dan ook geen probleem om te zeggen dat de laatste twee deuren van coach x niet open gaan omdat het perron te kort is.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 23:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Daar hebben ze ook nog stations zoals Berney Arms
[ afbeelding ]
nice, Poolse treintjesquote:Op zaterdag 12 januari 2013 22:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Dat wordt ook een stuk gemakkelijker, we gooien zelf wat geld in de pot, we regelen Poolse locs en machinisten en karren maar over de ouwe lijn.quote:Op zondag 13 januari 2013 00:48 schreef James1988 het volgende:
[..]
Kunnen we meteen ook een hoop internationale treindiensten met België plannen.
gebeurt hier ookquote:Op zondag 13 januari 2013 00:06 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Tsja, daar hebben ze dan ook geen probleem om te zeggen dat de laatste twee deuren van coach x niet open gaan omdat het perron te kort is.
Dodelijk, huwelijken naar de knoppen, treinen missen, hoog cholesterol, maagzuur maar wel lekker!quote:Op zondag 13 januari 2013 01:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo'n WARS wagenMet zoeen Oostblok-nijlpaard wat dan een eitje voor je bakt en koffie gaat zetten en zo
Ophouden, dit is nie goed Fles, dat wordt een bacchanaal.quote:Op zondag 13 januari 2013 01:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]
Tussen Sucha Beskidzka en Zakopane, 27 november 2005
Echt wel maar hier iets veranderen?! Ach ja dromen mag!quote:
Een man moet blijven dromen Fles!quote:Op zondag 13 januari 2013 01:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Is wel leuk voor als ik ooit ga trouwen![]()
Alleen zal dan de maglev Talent generatie 72 wel tot het museummat behoren
Het hangt af van je wensen. HSA (de museumclub) is geen vervoerder naar mijn weten, dus zij kunnen je niet met de trein van Deventer naar Lutjebroek brengen.quote:Op zondag 13 januari 2013 01:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja ik bedoelde meer via een museumclub als de HSA. Heb dat weleens gevraagd
En wie ben jij dan?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:42 schreef greavy het volgende:
Ik ben er de 26e bij, alleen, is er geen alternatief voor de IR Antwerpen-Luik? Vind dat zelf een langdurig traject...
HSA rijdt normaal gesproken onder Syntus-treinnummers. Ik denk dat HSA gevraagd wordt voor een rit en vervolgens via Syntus de paden e.d. aanvraagt. Syntus is dan ook de verantwoordelijke in dat geval.quote:Op zondag 13 januari 2013 01:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh dus als ik een DE2 186 wil huren voor een ritje moet dat via NS Chartertrains die dan bij de HSA dat ding voor mij gaan huren? Zodat NS er toch weer met zijn dikke piemel en strijkstok tussenin zit? Gaat de zon wel op zonder dat NS er geld aan verdient eigenlijk?
HSA huur jij in, en HSA rijdt onder het attest van een andere vervoerder. Met wie HSA samenwerkt weet ik niet.quote:Op zondag 13 januari 2013 01:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh dus als ik een DE2 186 wil huren voor een ritje moet dat via NS Chartertrains die dan bij de HSA dat ding voor mij gaan huren? Zodat NS er toch weer met zijn dikke piemel en strijkstok tussenin zit? Gaat de zon wel op zonder dat NS er geld aan verdient eigenlijk?
Ik zeg toch ook erbij dat het niet hoeft aangepast te worden? Ik vind alles prima hoor.quote:Op zondag 13 januari 2013 07:44 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
En wie ben jij dan?
Je komt er als laatste bij? Alles zit al in kannen en kruiken...Iedereen kan denk ik in het rondje iets vinden van zijn gading, en iedereen heeft ook wellicht een minder traject om het voorruit zicht. En nu moet de boel maar omgegooid worden JIJ iets een langdurig traject vind? Lazer op man... Niemand verplicht je om mee te gaan. Wie als laatste aansluit moet geen pretenties hebben
Dat klinkt als een ATB-snelremmingquote:Op zondag 13 januari 2013 03:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Tevens een ode aan SGMm. Stomme gammele apparaten dat het zijnik zit er elke dag in en laatst had de machinist haast denk ik, want hij remde nogal laat in Velp, nu hoor je normaal altijd een ''pssjj'' als 'ie remt(geen idee wat het is
)maar toen hoorde ik echt moeilijk vaak achter elkaar een kortje ''psj'' ook hoorde ik 3 keer de bel en een keer een lange, dus hij reed vast te hard.. de trein remde écht fors af
nog nooit meegemaakt. Die dingen hebben ook écht heel vaak last van vierkante wielen, soms zo erg dat het een stoomlocomotief lijkt.
Met name Herik Rail doet dat soort ritjes wel met de eigen wagons. Locje ervoor en gaanquote:Op zondag 13 januari 2013 02:00 schreef Monopoly het volgende:
Hoeft toch niet perse via NS, er zal toch wel een particulier bedrijf zijn die een treinstel en loc heeft ?
klopt. Hebben ze in het verleden ook niet met ACTS/Husa gewerkt?quote:Op zondag 13 januari 2013 11:20 schreef greavy het volgende:
Die huren het rijpad en de machinist dan in via DB Schenker.
Ik ga maar fietsen denk ikquote:Op zondag 13 januari 2013 12:05 schreef Piles het volgende:
Dat wordt weer kiezen uit 2 kwaden dus: auto of trein in de sneeuw
Gewoon een helikopter huren.quote:Op zondag 13 januari 2013 12:05 schreef Piles het volgende:
Dat wordt weer kiezen uit 2 kwaden dus: auto of trein in de sneeuw
Bij een normale remming worden geen magneetremmen gebruikt. Daarnaast wordt in het rempercentage in Nederland geen magneetrem meegenomen. SLT, VIRM en DDAR hebben allemaal een hoger rempercentage en dus een relatief hogere remkracht die via de wielen op het spoor gezet wordt. Het ontbreken van een magneetrem heeft dus niets te maken met glijgevoeligheid in een normale situatie. De constructie van de draaistellen en de antiblokkeerinstallatie hebben daar weer wel mee te maken. Die zullen dus beter zijn bij andere typen treinstellen.quote:Op zondag 13 januari 2013 11:12 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Dat klinkt als een ATB-snelremmingdan heeft de machinist inderdaad te hard gereden en niet snel genoeg gereageerd op t (lange) belletje. Daarnaast heeft SGMm geen magneetremmen (die staven die je soms tussen de wielen op het spoor ziet liggen) waardoor alle remkracht dus gewoon op de wielen terecht komt (waardoor je weer wat makkelijker gaat glijden). Daarom zullen ze wat vaker vierkante wielen hebben.
Een van mijn mentoren noemde SGMm al heel toepasselijk de 'carrierekillers', omdat je vooral in de herfst echt voorzichtig moet zijn met die krengen![]()
Tenzij je de schakelaar omzat dat je magneetremmen al sneller aan slaanquote:Op zondag 13 januari 2013 13:17 schreef notturna het volgende:
Magneetremmen worden alleen aangesproken bij een snelremming, nooit bij een normale remming.
Kan, ik ken DM90 niet. Maar van ander mat met magneten weet ik zeker dat er niet zo'n schakelaar bestaat. Tenzij je de parkeerrem bedoelt.quote:Op zondag 13 januari 2013 13:18 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Tenzij je de schakelaar omzat dat je magneetremmen al sneller aan slaan
Ik deed dat bij de DM'90 altijd voor remproef. De werking van de magneetrem testen onder andere.
quote:Op zondag 13 januari 2013 13:25 schreef Stratzer het volgende:
Btw, ik realiseer me dat ik nieuw ben in dit topic, ik zal me even voorstellen... Misschien wel zo netjes.
Ik ben werkzaam als (mentor) machinist bij NS, daarnaast dit jaar werkzaam als UPH instructeur op het simulatorcentrum in Amersfoort. Ik lees al tijden mee in deze topicreeks, nu ga ik rustig aan maar eens gezellig mee posten.
Welkom!quote:Op zondag 13 januari 2013 13:25 schreef Stratzer het volgende:
Btw, ik realiseer me dat ik nieuw ben in dit topic, ik zal me even voorstellen... Misschien wel zo netjes.
Ik ben werkzaam als (mentor) machinist bij NS, daarnaast dit jaar werkzaam als UPH instructeur op het simulatorcentrum in Amersfoort. Ik lees al tijden mee in deze topicreeks, nu ga ik rustig aan maar eens gezellig mee posten.
welkom !, zelfde geldt natuurlijk ook voor jouquote:Op zondag 13 januari 2013 13:28 schreef notturna het volgende:
Oei wat lomp van me om me niet ff voor te stellen. Ik ben hier dus ook nieuw.
Hoi ik ben dus Notturna en ik rij al wat jaartjes treinen bij ns.
En nog een!quote:Op zondag 13 januari 2013 13:28 schreef notturna het volgende:
Oei wat lomp van me om me niet ff voor te stellen. Ik ben hier dus ook nieuw.
Hoi ik ben dus Notturna en ik rij al wat jaartjes treinen bij ns.
twitter:NS_online twitterde op zondag 13-01-2013 om 13:21:16Deventer-Enschede: er rijden minder treinen door een defecte trein. http://t.co/z23egl7C #dves reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op zondag 13-01-2013 om 13:24:56Groningen-Zwolle: er rijden geen treinen tussen Groningen en Assen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/z23egl7C #gnzl reageer retweet
Sorry dat ik het niet helemaal begrijp, maar jij bedoelt dat SGMm verhoudingsgewijs meer remvermogen uit ED-remmen haalt dan uit de EP-rem? En hoe zit het met de ABI? Grijpt die alleen in op de EP-rem?quote:Op zondag 13 januari 2013 13:19 schreef Stratzer het volgende:
De glijgevoeligheid van SGMm wordt vooral bepaald door het grote remvermogen van de ED remmen, in relatie met het lage gewicht van de treinstellen. Bij gladde sporen is het vooral zaak om voorzichtig te zijn met de remkraan. Standje voor standje opremmen.
Machinisten die de remkraan dan gelijk in de tweede of zelfs derde stand rossen, leren dan gelijk hoe een SGMm op zijn reet kan gaan zitten.
De SGMm maakt gebruik van remblending, eerst slaan de remmen in EP aan, daarna neemt de ED het over.quote:Op zondag 13 januari 2013 13:31 schreef Anno1982 het volgende:
[..]
Sorry dat ik het niet helemaal begrijp, maar jij bedoelt dat SGMm verhoudingsgewijs meer remvermogen uit ED-remmen haalt dan uit de EP-rem? En hoe zit het met de ABI? Grijpt die alleen in op de EP-rem?
EP? ED? ABI?quote:Op zondag 13 januari 2013 13:36 schreef Stratzer het volgende:
[..]
De SGMm maakt gebruik van remblending, eerst slaan de remmen in EP aan, daarna neemt de ED het over.
De tweetjes lossen dan de EP helemaal, bij de drietjes blijft de middenbak EP meeremmen.
ABI werkt bij zowel ED als EP.
Sorry.quote:
Aha, dat klinkt al meer nederlandsequote:Op zondag 13 januari 2013 13:39 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Sorry.
EP is electropneumatisch, de remstations worden electrisch aangestuurd
ED is electrodynamisch, dus op de motoren
ABI is antiblokkeer inrichting
Zoals jij het hier beschrijft, zou dat dus inderdaad moeten kunnen. Of in iedergeval bij glijden je magneten op het spoor laten vallen.quote:Op zondag 13 januari 2013 13:42 schreef Monopoly het volgende:
[ afbeelding ]
Bij de DM'90 zit die onderste rij schakelaars, meest linkse schakelaar als ik mij niet vergis.
Er stond nood bij, zodat je dus bij nood je magneetremmen in kunt zetten. Maar die werken ook op luchtdrukverlaging in de treinleiding als ik mij niet vergis.
Dus in principe zou je de schakelaar om kunnen zetten om bij het uitvallen van een remstation deze op te vangen met meer remvermogen?
quote:Op zondag 13 januari 2013 13:44 schreef b2py het volgende:
[..]
Aha, dat klinkt al meer nederlandse
is ABI soort ABS?
quote:Op zondag 13 januari 2013 13:46 schreef notturna het volgende:
Ik ken de DM90 niet, maar idd de magneten werken op verlaging van je treinleiding, maar met een gewone remming niet. Je moet een snelremming doen. Zo is het met het overige materieel van NS.
Zouden jullie dat eens aan een collega kunnen vragen ?quote:Op zondag 13 januari 2013 13:47 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Zoals jij het hier beschrijft, zou dat dus inderdaad moeten kunnen. Of in iedergeval bij glijden je magneten op het spoor laten vallen.
Maar ik ken de DM'90 verder niet, dus ik kan ik me net zo goed vergissen.
Nicequote:Op zondag 13 januari 2013 13:47 schreef Monopoly het volgende:
Als alles mee zit krijg ik van de week een nieuwe telefoon, met fatsoenlijke camerafunctie.
Zal eens kijken of ik wat cabine foto's van de V100 kan (en mag) maken
Zal morgenochtend even opletten voor je.quote:Op zondag 13 januari 2013 13:49 schreef Monopoly het volgende:
[..]
[..]
Moet toch een keertje in een VIRM kijken denk ik
Heb deze week wat diensten op standplaats, zal het eens in de groep gooien.quote:Op zondag 13 januari 2013 13:49 schreef Monopoly het volgende:
[..]
[..]
Zouden jullie dat eens aan een collega kunnen vragen ?Ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk
DM90 lijkt overigens qua cabine veel op een VIRM. Ben wel benieuwd naar de verschillen. Moet toch een keertje in een VIRM kijken denk ik
quote:Op zondag 13 januari 2013 13:51 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Heb deze week wat diensten op standplaats, zal het eens in de groep gooien.
Ja, en waarom al die vertragingen zijnquote:Op zondag 13 januari 2013 13:56 schreef notturna het volgende:
Haha en op verjaardagen krijg je steevast de vraag: heb je al een springer gehad.
Ok, logisch inderdaad. Bij een ATB-remming werkt de antiblokkeerinstallatie dus ook niet. Even zo redenerend vraag ik me af waar die ABI voor dient, is dat puur het voorkomen van vlakke plaatsen? En is bij treinen (net als bij auto's) een remweg met blokkerende wielen ook korter dan een remweg met draaiende wielen? Bij auto's is de ABS namelijk puur bedoeld om de auto bestuurbaar te houden, niet echt iets wat je in een trein nodig hebt...quote:Op zondag 13 januari 2013 13:36 schreef Stratzer het volgende:
[..]
De SGMm maakt gebruik van remblending, eerst slaan de remmen in EP aan, daarna neemt de ED het over.
De tweetjes lossen dan de EP helemaal, bij de drietjes blijft de middenbak EP meeremmen.
ABI werkt bij zowel ED als EP. Alleen niet bij een snelremming, dus pneumatisch remmen.
Leuk!quote:Op zondag 13 januari 2013 13:54 schreef Monopoly het volgende:
[..]Tof, alvast bedankt.
Ik doe dus de opleiding voor machinist op een MBO opleiding. Hierdoor krijgen wij geen materieelbekendheid, dat krijgen we pas bij onze werkgever in de toekomst.
Nu heb ik dus voor Syntus gereden op stage tussen Arnhem en Tiel. 4 weken lang alleen maar op DM'90. Dan is zo'n trein gewoon je beste vriend en ga je hem door en door leren kennen natuurlijk. Dat vind ik het leukste, dat je met verschillende stages met verschillende treinen dan wel krachtvoertuigen rijdt. En dat er toch nog behoorlijk wat verschillen in materiaal zitten.
Als je dan op een verjaardag komt (en dit zal wel heel bekend zijn bij machinisten), dat mensen zeggen: Het is toch gewoon gas geven en remmen_! Dan gooi ik er wat afkortingen in, en waar je op moet letten met bijv regelgeving, wetten, remvermogens etc etc. Daarmee gaan mensen ook wel een beetje begrip tonen, altijd mooi.
Hehe, ik pareer dan altijd met, ik rij niet op tijd. Ik rij op rails!quote:Op zondag 13 januari 2013 14:00 schreef MTL het volgende:
Die heb ik inderdaad ook al gehoord, plus natuurlijk de opmerking dat we eens op tijd moeten rijden en dat de treinen altijd uitvallen
Edit: pff monopoly, moet je weer sneller reageren?![]()
Ik was rap jaquote:Op zondag 13 januari 2013 14:00 schreef MTL het volgende:
Die heb ik inderdaad ook al gehoord, plus natuurlijk de opmerking dat we eens op tijd moeten rijden en dat de treinen altijd uitvallen
Edit: pff monopoly, moet je weer sneller reageren?![]()
Dat maakt het ook wel bijzonder natuurlijk. Dan komt het echt aan op vak kennisquote:Op zondag 13 januari 2013 14:04 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Leuk!
Met vier weken op een mat soort leer je het spul wel kennen, inderdaad. En ja, de verschillen tussen de matsoorten zijn behoorlijk. Maar ook stellen van dezelfde soort kunnen onderling sterk verschillen, vooral
Mat'54 en de DDM waren hier berucht om. Daar kon zelfs de ene remming totaal anders zijn dan de volgende...
Maar ga je ook nog stage lopen bij NS?
Als iemand de klacht bij de vervoerder indient wordt er misschien nog wel iets aan gedaan, ik betwijfel of ze hier meelezenquote:Op zondag 13 januari 2013 03:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[ afbeelding ]
Wat maken die dingen een teringlawaai met die deuren zeg. Allemachtig. Dat hoor je op elk perron nog.
Sinds dat gedoe met GekkeHaan en linkjes naar dit topic in de pers leest iedereen toch mee hier?quote:Op zondag 13 januari 2013 14:09 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Als iemand de klacht bij de vervoerder indient wordt er misschien nog wel iets aan gedaan, ik betwijfel of ze hier meelezen.
Je betekent wat in de spoorwereld als je hier mee postquote:Op zondag 13 januari 2013 14:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Sinds dat gedoe met GekkeHaan en linkjes naar dit topic in de pers leest iedereen toch mee hier?
Dus nu kunnen we gezamenlijk de toekomst van het spoor bepalen? Cool.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Sinds dat gedoe met GekkeHaan en linkjes naar dit topic in de pers leest iedereen toch mee hier?
ABI is puur bedoeld om glijden te voorkomen.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:02 schreef Anno1982 het volgende:
[..]
Ok, logisch inderdaad. Bij een ATB-remming werkt de antiblokkeerinstallatie dus ook niet. Even zo redenerend vraag ik me af waar die ABI voor dient, is dat puur het voorkomen van vlakke plaatsen? En is bij treinen (net als bij auto's) een remweg met blokkerende wielen ook korter dan een remweg met draaiende wielen? Bij auto's is de ABS namelijk puur bedoeld om de auto bestuurbaar te houden, niet echt iets wat je in een trein nodig hebt...
Verder ook welkom trouwens, en sorry, ik begon met de afkortingen...
En inderdaad de vraag over vertragingen op verjaardagen is irritant, of de opmerking: "wat heb je nu weer stuk gemaakt"
De online beleidsmakersquote:Op zondag 13 januari 2013 14:11 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Dus nu kunnen we gezamenlijk de toekomst van het spoor bepalen? Cool.
Nu moeten we nog overeenstemming zien te vinden over een reeks onderwerpen... Dat wordt nog moeilijk![]()
Nou ja, deels hebben we wel aardig wat te zeggen.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:11 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Dus nu kunnen we gezamenlijk de toekomst van het spoor bepalen? Cool.
Nu moeten we nog overeenstemming zien te vinden over een reeks onderwerpen... Dat wordt nog moeilijk![]()
quote:Op zondag 13 januari 2013 14:16 schreef MTL het volgende:
Meer stageplekken bij NS zal waarschijnlijk wel gebeuren denk ik zo.
Nu natuurlijk nog even de kat uit de boom kijken met beide MBO opleidingen (ik volg zelf die in Amsterdam), maar het is zowel voor NS als voor de ROC's een interessant traject: de NS heeft relatief gezien weinig kosten aan het opleiden van nieuw personeel: ze hoeven niet de gok te nemen om iemand al aan te nemen en ze kunnen de besten er aan het eind uitpikken.
Voor het ROC is het een leuke prestige-opleiding in feite: door de strenge selectieprocedure heb je over het algemeen heel gemotiveerde leerlingen die echt voor het diploma gaan.
De kans is groot dat de stageplaatsen uitgebreid gaan worden, mijn bronnen bij NSO zijn aardig positief over de MBO opleiding. Diverse standplaatsen zijn al extra mentoren aan het opleiden.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:06 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik was rap ja
[..]
Dat maakt het ook wel bijzonder natuurlijk. Dan komt het echt aan op vak kennis
Onze opleider heeft nu 5 stageplekken bij NSR toegekend gekregen. 3 in Den Haag en 2 in Rotterdam. Pilot eigenlijk, dus als dat goed gaat moeten er meer komen schijnbaar. Nou ga ik veel liever in Amersfoort/Zwolle als standplaats, maar goed. Eerst maar eens afwachten of er meer plekken komen
Dat is goed nieuwsquote:Op zondag 13 januari 2013 14:20 schreef Stratzer het volgende:
[..]
De kans is groot dat de stageplaatsen uitgebreid gaan worden, mijn bronnen bij NSO zijn aardig positief over de MBO opleiding. Diverse standplaatsen zijn al extra mentoren aan het opleiden.
Klopt, alleen een ATB-remming IS een snelremming, en dus worden er magneetremmen gebruikt (indien aanwezig, natuurlijk)quote:Op zondag 13 januari 2013 13:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Bij een normale remming worden geen magneetremmen gebruikt. Daarnaast wordt in het rempercentage in Nederland geen magneetrem meegenomen. SLT, VIRM en DDAR hebben allemaal een hoger rempercentage en dus een relatief hogere remkracht die via de wielen op het spoor gezet wordt. Het ontbreken van een magneetrem heeft dus niets te maken met glijgevoeligheid in een normale situatie. De constructie van de draaistellen en de antiblokkeerinstallatie hebben daar weer wel mee te maken. Die zullen dus beter zijn bij andere typen treinstellen.
quote:
Welkomquote:Op zondag 13 januari 2013 13:25 schreef Stratzer het volgende:
Inderdaad. En het scheelt de werkgever een hoop kosten en risico natuurlijkquote:Op zondag 13 januari 2013 14:27 schreef Stratzer het volgende:
[..]![]()
Het was ook eigenlijk wel een kwestie van tijd dat deze opleiding er zou komen.
In elke tak van de vervoersbranche is het mogelijk om, los van een werkgever, een opleiding te volgen om je bevoegdheden te halen. Zowel scheep- luchtvaart en wegvervoer. De spoorsector liep hier ietwat bij achter.
Als dit een succes wordt, en dat word het, kunnen straks vervoerders en machinisten royaal shoppen onder elkaar. Naar mijn idee een gezonde marktsituatie.
Nee. Ik doe alleen de UPH (Uniforme Praktijk Herinstructie) op materieel in Amersfoort. Dit maakt deel uit van de LHM (Landelijke Herinstructie Machinisten) op het simulatorcentrum.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:28 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Welkom
Mentormachinist in Amersfoort? Toevallig ook met ROC-leerlingen?
Tofquote:Op zondag 13 januari 2013 14:37 schreef notturna het volgende:
Ghehe nooit gedacht dat ik dit ooit zou gaan zeggen: ik zal eens wat pica's schieten van cabine's.
Absoluut.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:32 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Inderdaad. En het scheelt de werkgever een hoop kosten en risico natuurlijk![]()
Zolang de opleidingen een goed keurmeer blijven behouden en de kwaliteit van de opleiding hoog houden.
Kloptquote:Op zondag 13 januari 2013 14:42 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Absoluut.
En aangezien zowel de opleiding,als de cursisten aan eisen gesteld door ILenT moeten voldoen, is het imho win-win voor iedereen.
we kunnen hier ongezouten meningen over zaken geven, iets wat je op andere fora veel minder ziet. Daarnaast is het hier laagdrempeligquote:Op zondag 13 januari 2013 14:17 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Nou ja, deels hebben we wel aardig wat te zeggen.
Er komen hier regelmatig dingen omhoog borrelen waar Driek mee aan de slag gaat. Dat komt wel op het bordje te liggen van een aantal managers natuurlijk.
En ik denk dat er echt wel journalisten zijn die hier mee lezen en wat informatie vandaan plukken als ze iets willen weten van iets wat in de actualiteit is. Het is immers openbaar, dat zagen we (helaas) met GekkeHaan
Jullie zijn ook de toekomst... Dankzij jou en anderen kan deze ouwe meester bijtijds met pensioen.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:47 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Klopt![]()
Wij hadden op school vorig jaar een railvakdag. Daar kwamen managers en directie van diverse vervoerders samen om over de toekomst van het spoor te praten. Omdat onze school de locatie faciliteerde werden wij gepresenteerd als de toekomst
Die lui waren stuk voor stuk onder de indruk van de kennis die we al hadden en van de kwaliteit van de opleiding. Dus louter positiviteit
quote:Op zondag 13 januari 2013 14:50 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Jullie zijn ook de toekomst... Dankzij jou en anderen kan deze ouwe meester bijtijds met pensioen.
Inderdaad. En voor mensen hier die werken in de spoorwereld heb ik een tip, spuug gewoon niet in de bron waaruit je drinkt. Dan zal verder niemand er moeilijk over doen wat je hier neerplempt.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:49 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
we kunnen hier ongezouten meningen over zaken geven, iets wat je op andere fora veel minder ziet. Daarnaast is het hier laagdrempelig
Klopt, goederenbedrijf is effe wat anders.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:53 schreef Monopoly het volgende:
[..]Zo kan je het ook zien natuurlijk ja
En met die stages is het mooiste dat we de gehele railsector zien. Ik heb nu reizigers en goederen gedaan. Er zit echt een verschil tussen.
Niet alleen qua materieel. Met een reizigers trein kan je dus op het moment dat je een ATB opdracht krijgt, je remming inzetten met je 1e gemarkeerde remstand om aan je remopdracht te voldoen. Bij goederen komt veel meer je wegbekendheid om de hoek kijken. Daar haal je al eerder tractie er af om een remming te kunnen voorkomen (als je de wagens in de G hebt bijvoorbeeld). Anders sta je gewoon stil of ga je als een slak.
Zoiets is oh zo waar. Daarom kun je het geven van stevige meningen ook maar het beste overlaten aan de reizigers die hier ook zittenquote:Op zondag 13 januari 2013 14:53 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Inderdaad. En voor mensen hier die werken in de spoorwereld heb ik een tip, spuug gewoon niet in de bron waaruit je drinkt. Dan zal verder niemand er moeilijk over doen wat je hier neerplempt.
Alles, landelijk.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:55 schreef Monopoly het volgende:
Welke materieelbevoegdheid hebben jullie twee eigenlijk, Stratzer & notturna ?
Dat UPH wordt gegeven op het NSO-spoortje 16(?) waar altijd wel NS-meuk staat, en de rode Plan U ook staat en/of stond (momenteel op de Bokkeduinen)?quote:Op zondag 13 januari 2013 14:33 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Nee. Ik doe alleen de UPH (Uniforme Praktijk Herinstructie) op materieel in Amersfoort. Dit maakt deel uit van de LHM (Landelijke Herinstructie Machinisten) op het simulatorcentrum.
Ja, wij van de NS zijn gek op afko's, zoals je ziet![]()
Het mentorwerk doe ik op mijn eigen standplaats, dat is niet Amersfoort.
Geen NID?quote:Op zondag 13 januari 2013 15:00 schreef notturna het volgende:
Mat'64, SGMm, ICMm, DDAR, MDDM, VIRM, SLT, 1700, BDS.
Die rode plan U staat er nog, NSO heeft nu twee sporen ter beschikking, een voor SLT, op het andere staat een DDZ.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:59 schreef greavy het volgende:
[..]
Dat UPH wordt gegeven op het NSO-spoortje 16(?) waar altijd wel NS-meuk staat, en de rode Plan U ook staat en/of stond (momenteel op de Bokkeduinen)?
Wanneer daar instructie was, en wij bezig waren met de rode Plan U, kwamen ze altijd even buurten. Ze vonden het altijd magnifiek dat wij dat oude rammelbak probeerden te herstellen.
Vraag me al tijden af waar die afko vandaan komt.quote:
NID wordt gecommuniceerd door NSR naar 'buiten', terwijl 'binnen' inderdaad nog over DDZ wordt gesproken. Het is uiteindelijk hetzelfdequote:Op zondag 13 januari 2013 15:05 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Vraag me al tijden af waar die afko vandaan komt.
Een NID noemen wij een DDZ, wat een gemodificeerde DDAR/MDDm is.
twitter:NS_online twitterde op woensdag 12-10-2011 om 14:06:52@aarclay wordt inderdaad NID, DDZ is de benaming die voor het project is gebruikt. reageer retweet
En die foto is ergens tussen Olst en Deventerquote:Op zondag 13 januari 2013 15:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat ding hier voorop, is een BDs
[ afbeelding ]
Je moet een trein aan het publiek verkopen. Nieuwe Intercity Dubbeldekker klinkt gewoon een stuk hipper dan Dubbel Dekker Zonequote:Op zondag 13 januari 2013 15:05 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Vraag me al tijden af waar die afko vandaan komt.
Een NID noemen wij een DDZ, wat een gemodificeerde DDAR/MDDm is.
Die worden doorgaand. Even kijken of ik de bron daarvan nog kan vinden.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:10 schreef b2py het volgende:
Weet iemand hier trouwens of de in aanbouw zijnde sporen 20 en 21 te Utrecht C kopsporen zullen worden? Ik was woensdag op Utrecht Centraal en aan de Amsterdamse zijde is bijzonder weinig ruimte om ze door te trekken.
Ja, maar is in stilte gepasseerd toenquote:Op zondag 13 januari 2013 15:15 schreef Hugo__Boss het volgende:
Is hier de afschaffing van het dubbele opstaptarief al voorbij gekomen? Dit is toch waardeloos als ik het goed begrijp.
hahahahaquote:Op zondag 13 januari 2013 15:19 schreef Stratzer het volgende:
En een chauffeur bij Boxtel die een foutje maakte,
[ afbeelding ]
Wij staan inmiddels op de Bokkeduinen. Althans, daar staat hij volgens de berichtgeving van afgelopen vrijdag. Misschien gister verplaatst.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:03 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Die rode plan U staat er nog, NSO heeft nu twee sporen ter beschikking, een voor SLT, op het andere staat een DDZ.
Dat prijsverschil is vooral het gevolg van decentralisatie, niet het type vervoersbewijs.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:15 schreef Hugo__Boss het volgende:
Is hier de afschaffing van het dubbele opstaptarief al voorbij gekomen? Dit is toch waardeloos als ik het goed begrijp.
Stel ritje Breda - Emmen Zuid welke in mijn geval af en toe voorkomt.
Voor 9 december 14,30 met of zonder OV-Chipkaart.
Nu Arriva geeft 20,12 met dus opnieuw een opstaptarief bij opnieuw inchecken in Zwolle. Als ik het goed begrijp is dus straks alleen maar het tweede opstaptarief weg? Dus 50 cent minder met voordeelurenkaart? Blijft er 19,62 over.
Prijs van een los kaartje 14,70 - iets duurder dan voorheen. Bijna 5 euro duurder, ook al is het dubbele opstaptarief dan "opgelost". Dat lijkt toch nergens op? Of heb ik het niet helemaal begrepen zoals ze het bedoelen?
Vol tarief verschil zal nog groter zijn. En toch kan je straks niet anders meer als in april de kaartjes afgeschaft worden.
Het gaat dan bijna de moeite worden om met de auto naar Hoogeveen te gaan en daar op te stappen, ook al woon je 5 minuten lopen van het station.
het komt de vervoerders iig wel goed uit ...quote:Op zondag 13 januari 2013 15:34 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Dat prijsverschil is vooral het gevolg van decentralisatie, niet het type vervoersbewijs.
Een beetje een what-if-verhaal, maar toch: ik denk dat als de OV-chipkaart niet had bestaan de vervoerders ook wel eigen tarieven in zouden gaan voeren. Het degressieve NS-tarief benadeelt immers de inkomsten van de regionale vervoerders.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het komt de vervoerders iig wel goed uit ...
Een ov-chipkaart is dan ook een gemakskaart en geen volwaardige vervanger van het huidige papieren kaartje. De overheid staat de prijsverhogingen oogluikend toe, terwijl bij invoering van de chipkaart werd gezegd dat het reizen er niet duurder op zou mogen worden ...
Als de overheid echt de regierol op zich had genomen dan waren er wel goede afspraken gekomen en waren dit soort tariefsverhogingen er veel minder vaak gekomen.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:38 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Een beetje een what-if-verhaal, maar toch: ik denk dat als de OV-chipkaart niet had bestaan de vervoerders ook wel eigen tarieven in zouden gaan voeren. Het degressieve NS-tarief benadeelt immers de inkomsten van de regionale vervoerders.
bij Arriva kun je in Leeuwarden en in Groningen aan het loket papieren kaartjes krijgen.quote:Was het nou Arriva of Veolia die zelf eigen papieren kaartjes verkopen?
Zou maar zo kunnen, ik was dinsdag nog in Amf. Deze week ben ik er donderdag pas weer.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:32 schreef greavy het volgende:
[..]
Wij staan inmiddels op de Bokkeduinen. Althans, daar staat hij volgens de berichtgeving van afgelopen vrijdag. Misschien gister verplaatst.
Even een klein huisregeltje in dit topic: verkortingen gewoon voluit schrijven. Dit om het topic wat beter begrijpelijk te maken voor mensen die er wat minder verstand van hebben. Voor de rest: voor beiden een hartelijk welkomquote:
De 115 rijdt weer, maar er moet nog veel aan gebeuren. Duurt nog wel ff voor het écht gefixt is.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:41 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Zou maar zo kunnen, ik was dinsdag nog in Amf. Deze week ben ik er donderdag pas weer.
Kan maar zo dat ie in die tijd verplaatst is.
Wel harstikke tof dat zo'n magnifiek stuk industrieel erfgoed behouden bijft.
Dat is misschien zo. Maar de regering blijft zich vooralsnog terughoudend opstellen. Wellicht verandert dat in de toekomst.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Als de overheid echt de regierol op zich had genomen dan waren er wel goede afspraken gekomen en waren dit soort tariefsverhogingen er veel minder vaak gekomen.
[..]
bij Arriva kun je in Leeuwarden en in Groningen aan het loket papieren kaartjes krijgen.
Dan ben je sinds de jaren 90 machinist.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:00 schreef notturna het volgende:
Mat'64, SGMm, ICMm, DDAR, MDDM, VIRM, SLT, 1700, BDS.
Ok, ik zal er aan denken. Macht der gewoonte enzoquote:Op zondag 13 januari 2013 15:42 schreef dennistd het volgende:
[..]
Even een klein huisregeltje in dit topic: verkortingen gewoon voluit schrijven. Dit om het topic wat beter begrijpelijk te maken voor mensen die er wat minder verstand van hebben. Voor de rest: voor beiden een hartelijk welkom
Arriva heeft ook eigen kaartautomaten, maar ik weet niet of daar nog papieren kaartjes uit komen.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
[..]
bij Arriva kun je in Leeuwarden en in Groningen aan het loket papieren kaartjes krijgen.
alleen OV-chip.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:46 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Arriva heeft ook eigen kaartautomaten, maar ik weet niet of daar nog papieren kaartjes uit komen.
En die heeft ze allemaal ook geredenquote:Op zondag 13 januari 2013 15:44 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dan ben je sinds de jaren 90 machinist.
Ik zie er geen mat '54, 1100,1200 en 1300 bij staan en die reden begin jaren 90 nog.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |