abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121459611

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121459622
Bijna deeltje 500, mooi voor de nummer fappers
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:11:08 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459627
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou valt wel mee hoor denk ik. Er zullen niet zo veel niet-machinisten zijn die zelf met een trein gereden hebben :)
Mij lijkt het op zich nog wel grappig om een keer een machinistenopleiding af te ronden. Niet zo zeer om dan bij het spoor te gaan werken, maar omdat ik een locje op mijn rijbewijs wil hebben met een datum ernaast _O-

quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:10 schreef Monopoly het volgende:
Bijna deeltje 500, mooi voor de nummer fappers
500 is inderdaad een mooi nummertje.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:12:41 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121459667
Shit, weer te laat. Ik ben niet in de wieg gelegd voor FP.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121459788
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:11 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mij lijkt het op zich nog wel grappig om een keer een machinistenopleiding af te ronden. Niet zo zeer om dan bij het spoor te gaan werken, maar omdat ik een locje op mijn rijbewijs wil hebben met een datum ernaast _O-
Ja idd, heb ik het ook weleens over gehad met wat vrienden. Gewoon proberen elk denkbaar rijbewijs te halen. Dus ABCDE + vervoer gevaarlijke stoffen + heftruckchauffeur + nou ja alles met wielen waar je een papier voor nodig hebt _O-
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:20:47 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459848
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja idd, heb ik het ook weleens over gehad met wat vrienden. Gewoon proberen elk denkbaar rijbewijs te halen. Dus ABCDE + vervoer gevaarlijke stoffen + heftruckchauffeur + nou ja alles met wielen waar je een papier voor nodig hebt _O-
Moet je het leger in gaan. Mijn vader heeft zo'n rijbewijs voor B en alles daarboven. Die mag zelfs met de grootste tanks rondrijden :s)
pi_121459860
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Moet je het leger in gaan. Mijn vader heeft zo'n rijbewijs voor B en alles daarboven. Die mag zelfs met de grootste tanks rondrijden :s)
Avvekeurd ;(
pi_121459870
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Klopt, mijn vader ook. Hij heeft vroeger ook treinen gereden, maar hoe dat zat weet ik niet precies meer. Overigens heb ik één rijbewijs die hij niet heeft: A.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:23:22 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459893
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Avvekeurd ;(
Awwwh
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:22 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Klopt, mijn vader ook. Hij heeft vroeger ook treinen gereden, maar hoe dat zat weet ik niet precies meer. Overigens heb ik één rijbewijs die hij niet heeft: A.
Dat mag mijn vader dus ook niet. :)

En ik ook niet, wat moet ik daarmee? _O-
pi_121459906
Ik zie het er nog steeds wel een keer van komen dat ik een Unimog ga rijden O+ En dan moet ik ook C hebben, want terugkeuren tot 3500 kg MTT zie ik niet zo zitten. DIng weegt leeg al 2800+
pi_121459941
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

Awwwh [ afbeelding ]

[..]

Dat mag mijn vader dus ook niet. :)

En ik ook niet, wat moet ik daarmee? _O-
Nou ja, rijden dus :P Ik vind het ontzettend leuk om te doen. Treinen, bussen en motoren. Auto is nooit leuk + in de file rijd ik je mooi voorbij...
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:27:34 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459990
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:25 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Nou ja, rijden dus :P Ik vind het ontzettend leuk om te doen. Treinen, bussen en motoren. Auto is nooit leuk + in de file rijd ik je mooi voorbij...
Dat is dan wel weer zo. :)
pi_121460050
Bruutste ding wat ik zelf ooit gereden heb is dit:

pi_121460612
Da's wel gaaf. Wel groot formaat hoop ik en niet op een modeltreinbaan?
pi_121460666
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:53 schreef WhiteJoker het volgende:
Da's wel gaaf. Wel groot formaat hoop ik en niet op een modeltreinbaan?
Nee wel in het echt. maar goed, veel meer dan 150 meter was het niet O-)
pi_121460705
Nog steeds gaaf :P
pi_121460722
Oh 350 meter zie ik net op Google Earth O+
pi_121460736
Zit er nog een verhaal achter?
pi_121460753
quote:
17s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:29 schreef Dr_Flash het volgende:
Bruutste ding wat ik zelf ooit gereden heb is dit:

[ afbeelding ]
Lijkt wel een plaatje uit een simulator. Maar ik zie onkruid, dus dat is het niet toch?
pi_121460785
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 02:01 schreef WhiteJoker het volgende:
Zit er nog een verhaal achter?
Mwoa niet echt, het was een open dag van het StoomCentrum maldegem in 2008 en ik stond in Eeklo, te wachten op de stoomtrein die terug naar maldegem gereden was, tot die over 2 uur terug zou komen. Dan moest er wat gerangeerd worden met een rijtuig, daarom was die loc daar. Maar goed, museumlijntje, volledig geisoleerd van het echte grotejongensnetwerk, en 2 uur wachttijd, wat doe je dan? Dan ga je een stukje rijden O+
pi_121460818
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 02:02 schreef TwanTwan het volgende:

[..]

Lijkt wel een plaatje uit een simulator. Maar ik zie onkruid, dus dat is het niet toch?
Nee joh gek dit is een foto van internet
  zaterdag 12 januari 2013 @ 08:03:44 #22
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_121463134
Over dat rijbevoegdheidgeneuzel.

Ik heb mn diploma achtbaantreinen rangeren, van enkele bouwers... (Dus onderhoudspoor op en af, of bijvoegen ivm met drukte) is alweer even geleden :9

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_121463737
Ik heb in het begin van mijn studententijd nog geinformeerd bij NSR over parttime machinist zijn, als bijbaantje.
pi_121463778
Ik neem niet graag de trein op zaterdag... Altijd zo druk!
pi_121463798
quote:
18s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:48 schreef Little_Dolls het volgende:
Van waar naar waar dan?
pi_121463812
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Van waar naar waar dan?
Eigenlijk zowat overal; zeker naar de zee (waar ik eigenlijk vandaan kom) ;( :P, maar ook naar Antwerpen.
pi_121464380
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:43 schreef b2py het volgende:
Ik heb in het begin van mijn studententijd nog geinformeerd bij NSR over parttime machinist zijn, als bijbaantje.
En? :)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 10:55:34 #28
67174 Dos37
Come on Twente
pi_121464663
quote:
18s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:48 schreef Little_Dolls het volgende:
Ik heb geluk dat ik altijd instap aan bijna het begin van de intercity lijn in Almelo. Alleen Enschede en Hengelo liggen ervoor dus dan valt het nog wel mee kom je bij Deventer en Apeldoorn is het geheid staan.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_121464936
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 10:38 schreef Piles het volgende:

[..]

En? :)
Had gekund maar parttime opleiding tot machinist was niet te combineren met studie, helaas. Toen maar wat anders gaan doen ;)
pi_121465040
Ik dacht dat ik dat naar ze getweet had maar kon het niet vinden. Kwam wel allemaal beschamende tweets tegen over de NS. Trein met 4 wagons :'), hashtag #ucs :')
  zaterdag 12 januari 2013 @ 12:08:52 #31
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_121466238
NS_Stations twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:17:11 De komende periode kunnen perrons soms glad zijn; oppassen dus, vooral bij in-/uitstappen! Geeft u het door als het te glad is? Dank! #NS reageer retweet
Wel doen dus hè ;)

quote:
Ai :(
  zaterdag 12 januari 2013 @ 12:30:38 #33
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121466426
Fyra 9221 (V 12:40 vanaf Rotterdam) naar Amsterdam Centraal rijdt vandaag niet.

Problemen met Fyra kunnen nog maanden duren aldus de Knack

De technische problemen met de hogesnelheidstrein Fyra kunnen volgens de NMBS nog weken aanslepen.

Ook zal de opbouw van de vloot Fyra-treinen nog enkele maanden tijd in beslag nemen. Vandaag zijn nog niet alle treinstellen geleverd, waardoor de NMBS nog niet over de volledige reserve beschikt voor wanneer zich problemen voordoen. Dat zegt woordvoerder Bart Crols.

Vrijdag moest opnieuw een zestal Fyra-ritten door de problemen geannuleerd worden.

Crols: "Vrijdag was allesbehalve een topdag en er zat heel wat tegen. Wij minimaliseren dit zeker niet. Maar er waren afgelopen week ook dagen waarop zich geen problemen met de hoogtechnologische trein voordeden." (Belga/KVDA)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121466504
quote:
11s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:30 schreef bork het volgende:
Fyra 9221 (V 12:40 vanaf Rotterdam) naar Amsterdam Centraal rijdt vandaag niet.

Gevolg -> Fyra 9240 (Amsterdam v. 13:41) rijdt vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel-Zuid ;)

edit: 12:45
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:41:20 #Fyra Brussel 9236: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 12:41 heeft een onbekende vertraging door materieelproblemen. Wij houden (1/2) reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:43:20 #Fyra Brussel 9228: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 10:41 u. rijdt door de opgelopen vertraging vandaag tot Brussel Noord. (1/2) reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:46:52 #Fyra Brussel 9229: #Fyra uit Brussel; Amsterdam Centraal a 15:19 begint door logistieke problemen in Brussel Noord. Reizigers uit (1/2) reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:49:50 #Fyra Brussel 9236: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 12:41 krijgt vertraging door materieelproblemen van ongeveer 30 minuten. reageer retweet

[ Bericht 34% gewijzigd door b2py op 12-01-2013 12:51:55 ]
pi_121467107
‘Vervoerders moeten geld voor spoor zelf besteden’
Gepubliceerd op 11-01-2013 om 16:48

Het ministerie moet het geld voor het spoor niet voornamelijk aan ProRail geven maar aan de vervoerders zelf. Dan kunnen de vervoerders de diensten die ze willen afnemen zelf aan ProRail betalen. Op die manier richt ProRail zich meer op de wensen en verlangens van de gebruikers. Dat zegt Chris Buijink, hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, in een interview met BNR. 

“Nu gaat het geld voor de kosten van de rails van het ministerie naar ProRail en de NS en andere vervoerders rijden eroverheen”, stelt Buijink. Volgens hem zouden vervoerders met een deel van het spoorbudget van het ministerie ook diensten van ProRail kunnen afnemen.

Monopoliepositie

Buijnk zegt dat de monopoliepositie van de NS de Nederlandse economie schade toebrengt. Concurrentie op het spoor in grote regio’s kan volgens hem voor betere prestaties zorgen. “Door de NS de juiste prikkels te geven, krijgen we een beter kwaliteit voor minder middelen.”

Als voorbeeld noemt hij daarbij de goede ervaringen met de aanbesteding van regionaal busvervoer in sommige delen van het land. “Wanneer je bijvoorbeeld in een grotere samenhangende regio in het land zou zeggen: wie doet hier het spoorvervoer, de NS of anderen, dan geef je de NS een prikkel om een zo goed mogelijke prestatie te leveren.”

Samenvoeging

Buijink vindt het geen goed plan om de NS en ProRail samen te voegen. “Als je de beheerder van de infrastructuur met de grootste vervoerder op het spoor samenvoegt, dan krijg je een nog grotere monopolist. Ik denk dat er slimmere manieren zijn om de samenwerking tussen ProRail en de NS te verbeteren.”

Volgens de hoge ambtenaar moet er bij publieke diensten zoals openbaar vervoer een slimme mix worden gemaakt tussen de markt en de overheid.

Bron
  zaterdag 12 januari 2013 @ 13:04:13 #36
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121467313
HSL?

Dit is pas HSL:

Alleen de TGV heeft dat gehaald, maar die kwam niet zo snel op die snelheid.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_121467470
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:04 schreef Kentekenplaat het volgende:
HSL?

Dit is pas HSL:

Alleen de TGV heeft dat gehaald, maar die kwam niet zo snel op die snelheid.
Ook het toppunt van weggegooid geld. Net 30 kilometer lang, 40 miljoen per kilometer gekost en vanaf het eindpunt duurt het nog een uur voordat je in 't centrum bent.. 8)7
pi_121468143
NMBS: Fyra problemen kunnen maanden aanhouden - stoptrein vol
zaterdag 12 januari 2013

Vrijdag was opnieuw een rampendag voor de Fyra Amsterdam - Brussel. Zeven van de twintig Fyra treinen reden niet (volledig). Daardoor liepen honderden treinreizigers een uur of meer vertraging op. Een woordvoerder van de Belgische spoorwegen (NMBS) erkent dat de problemen nog weken of maanden kunnen gaan duren. Veel reizigers zijn de Fyra problemen zat, waardoor de stoptrein Roosendaal - Antwerpen voller dan ooit is.

Vrijdag viel dus één op de drie Fyra treinen uit. Dat is extreem veel. Tegenover deredactie.be zegt NMBS woordvoerder Bart Crols dat het nog weken of maanden gaat duren voordat er een oplossing is voor de problemen. "Enerzijds is het wachten op de levering van nieuw materieel, zodat we de trein kunnen vervangen als hij in de problemen komt. Anderzijds gaat het om technische verbeteringen die nog moeten worden doorgevoerd."

Minder reizigers voor Fyra
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen zei eerder deze week dat de Fyra 110.000 reizigers in een maand vervoerde. "Dit is ruim 90% van de het aantal reizigers dat vorig jaar in een vergelijkbare periode met de Intercity Brussel van Nederland naar België en vice versa reisde". Aan die vergelijking wordt getwijfeld. Rian van der Borgt van de Rover werkgroep internationaal denkt dat de Benelux 50 procent meer reizigers vervoerde dan de Fyra.

Stoptrein voller dan ooit
Dat lijkt aannemelijk, want de stoptrein Roosendaal - Antwerpen is voller dan ooit. De trein vervoerde voor 9 december - toen de nieuwe dienstregeling in ging - slechts een handje vol reizigers. Nu heeft de trein zelfs extra treinstellen nodig om de reizigersvraag aan te kunnen. Het gaat vooral om studenten. Voor hen is de Fyra heel veel duurder dan de Benelux.

Fyra goedkoper
NS Hispeed lijkt dat anders te zien. Die wijzen op de goedkope Fyra Supersaver treintickets en op het Fyra Jump on tarief dat op de dag zelf wordt verkocht. "Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief" stelde NS Hispeed in een persbericht. In de vergelijking vergeet de vervoerder dat miljoenen reizigers bij NS recht hebben op korting of vrij reizen, maar dat niet geldig is in de internationale Fyra.

Fyra Breda - Antwerpen
Een lichtpuntje is de aangekondigde Fyra Breda - Antwerpen, die vanaf acht keer per dag moet gaan rijden. Die Fyra wordt toeslagvrij en zonder reserveringsplicht. Het is te hopen dat tegen die tijd de Fyra ook op tijd rijdt.
pi_121468698
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:34 schreef b2py het volgende:
Fyra goedkoper
NS Hispeed lijkt dat anders te zien. Die wijzen op de goedkope Fyra Supersaver treintickets en op het Fyra Jump on tarief dat op de dag zelf wordt verkocht. "Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief" stelde NS Hispeed in een persbericht.
Voor 20 euro had ik vroeger een retourtje Brussel die een maand geldig was. Nu kom je niet verder dan Antwerpen voor dat geld en dat dan een enkele reis :{w .
  zaterdag 12 januari 2013 @ 13:56:49 #40
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121468753
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:09 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ook het toppunt van weggegooid geld. Net 30 kilometer lang, 40 miljoen per kilometer gekost en vanaf het eindpunt duurt het nog een uur voordat je in 't centrum bent.. 8)7
Kunnen we de HSL niet ombouwen naar zo'n Maglev? O+

Dan ben je pas snel in Brussel.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 13:58:07 #41
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121468795
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:55 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Voor 20 euro had ik vroeger een retourtje Brussel die een maand geldig was. Nu kom je niet verder dan Antwerpen voor dat geld en dat dan een enkele reis :{w .
Die lui van de NS hadden vast geen goed rapportcijfer voor rekenen vroeger.
pi_121469014
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:34 schreef b2py het volgende:
Minder reizigers voor Fyra
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen zei eerder deze week dat de Fyra 110.000 reizigers in een maand vervoerde. "Dit is ruim 90% van de het aantal reizigers dat vorig jaar in een vergelijkbare periode met de Intercity Brussel van Nederland naar België en vice versa reisde".
Ok nu ben ik te brak om fatsoenlijk te rekenen, maar met 10 treinen per dag / 31 dagen per maand zou dit neerkomen op gemiddeld 350 man per trein? Hou op, schei uit. Leugenaars. Kutfantasten.
pi_121469144
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:05 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ok nu ben ik te brak om fatsoenlijk te rekenen, maar met 10 treinen per dag / 31 dagen per maand zou dit neerkomen op gemiddeld 350 man per trein? Hou op, schei uit. Leugenaars. Kutfantasten.
Er rijden 20 treinen per dag ;)
pi_121469158
NS_online twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 14:03:41 Utrecht-Amersfoort: vertraging en uitval van treinen door een defecte trein. http://t.co/z23egl7C #utamf reageer retweet
Heimwee Express heeft er de brui aan gegeven
pi_121469461
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:09 schreef b2py het volgende:

[..]

Er rijden 20 treinen per dag ;)
Dan nog, 175 man per trein.

110.000 reizigers is 90% van het aantal reizigers met de Beneluxtrein. Oftewel die laatste vervoerde 122.000 reizigers per maand, 31 dagen lang, 32 ritten per dag, gemiddeld 123 man per trein.

Er zit geen enkele, maar dan ook werkelijk waar niet eens een beetje, kern van waarheid in de claim dat een gemiddelde Fyra trein meer reizigers bevat dan dat de Benelux had. Die laatste had 7 bakken ICRm vol zitten voor het grootste deel van de dag.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 14:22:09 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121469657
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 00:38 schreef bork het volgende:
PSM, heb je nog een reactie van de Volkskrant gehad?
neen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 14:22:53 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121469682
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:21 schreef b2py het volgende:
NS_Stations twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:17:11 De komende periode kunnen perrons soms glad zijn; oppassen dus, vooral bij in-/uitstappen! Geeft u het door als het te glad is? Dank! #NS reageer retweet
Wel doen dus hè ;)
en anders hoef je niet uit te kijken? Weten we dat ook weer
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 12 januari 2013 @ 14:24:43 #48
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_121469744
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:56 schreef b2py het volgende:
‘Vervoerders moeten geld voor spoor zelf besteden’
Gepubliceerd op 11-01-2013 om 16:48

Het ministerie moet het geld voor het spoor niet voornamelijk aan ProRail geven maar aan de vervoerders zelf. Dan kunnen de vervoerders de diensten die ze willen afnemen zelf aan ProRail betalen. Op die manier richt ProRail zich meer op de wensen en verlangens van de gebruikers. Dat zegt Chris Buijink, hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, in een interview met BNR. 

“Nu gaat het geld voor de kosten van de rails van het ministerie naar ProRail en de NS en andere vervoerders rijden eroverheen”, stelt Buijink. Volgens hem zouden vervoerders met een deel van het spoorbudget van het ministerie ook diensten van ProRail kunnen afnemen.

Monopoliepositie

Buijnk zegt dat de monopoliepositie van de NS de Nederlandse economie schade toebrengt. Concurrentie op het spoor in grote regio’s kan volgens hem voor betere prestaties zorgen. “Door de NS de juiste prikkels te geven, krijgen we een beter kwaliteit voor minder middelen.”

Als voorbeeld noemt hij daarbij de goede ervaringen met de aanbesteding van regionaal busvervoer in sommige delen van het land. “Wanneer je bijvoorbeeld in een grotere samenhangende regio in het land zou zeggen: wie doet hier het spoorvervoer, de NS of anderen, dan geef je de NS een prikkel om een zo goed mogelijke prestatie te leveren.”

Samenvoeging

Buijink vindt het geen goed plan om de NS en ProRail samen te voegen. “Als je de beheerder van de infrastructuur met de grootste vervoerder op het spoor samenvoegt, dan krijg je een nog grotere monopolist. Ik denk dat er slimmere manieren zijn om de samenwerking tussen ProRail en de NS te verbeteren.”

Volgens de hoge ambtenaar moet er bij publieke diensten zoals openbaar vervoer een slimme mix worden gemaakt tussen de markt en de overheid.

Bron
Is het niet gewoon een stuk beter om één treinmaatschappij te hebben voor het gehele land?

oh wacht :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Flodder450 op 12-01-2013 14:30:58 ]
pi_121470078
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en anders hoef je niet uit te kijken? Weten we dat ook weer
:')
pi_121470313
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]