abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121459611

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121459622
Bijna deeltje 500, mooi voor de nummer fappers
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:11:08 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459627
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou valt wel mee hoor denk ik. Er zullen niet zo veel niet-machinisten zijn die zelf met een trein gereden hebben :)
Mij lijkt het op zich nog wel grappig om een keer een machinistenopleiding af te ronden. Niet zo zeer om dan bij het spoor te gaan werken, maar omdat ik een locje op mijn rijbewijs wil hebben met een datum ernaast _O-

quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:10 schreef Monopoly het volgende:
Bijna deeltje 500, mooi voor de nummer fappers
500 is inderdaad een mooi nummertje.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:12:41 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121459667
Shit, weer te laat. Ik ben niet in de wieg gelegd voor FP.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121459788
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:11 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mij lijkt het op zich nog wel grappig om een keer een machinistenopleiding af te ronden. Niet zo zeer om dan bij het spoor te gaan werken, maar omdat ik een locje op mijn rijbewijs wil hebben met een datum ernaast _O-
Ja idd, heb ik het ook weleens over gehad met wat vrienden. Gewoon proberen elk denkbaar rijbewijs te halen. Dus ABCDE + vervoer gevaarlijke stoffen + heftruckchauffeur + nou ja alles met wielen waar je een papier voor nodig hebt _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:20:47 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459848
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja idd, heb ik het ook weleens over gehad met wat vrienden. Gewoon proberen elk denkbaar rijbewijs te halen. Dus ABCDE + vervoer gevaarlijke stoffen + heftruckchauffeur + nou ja alles met wielen waar je een papier voor nodig hebt _O-
Moet je het leger in gaan. Mijn vader heeft zo'n rijbewijs voor B en alles daarboven. Die mag zelfs met de grootste tanks rondrijden :s)
pi_121459860
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Moet je het leger in gaan. Mijn vader heeft zo'n rijbewijs voor B en alles daarboven. Die mag zelfs met de grootste tanks rondrijden :s)
Avvekeurd ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121459870
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Moet je het leger in gaan. Mijn vader heeft zo'n rijbewijs voor B en alles daarboven. Die mag zelfs met de grootste tanks rondrijden :s)
Klopt, mijn vader ook. Hij heeft vroeger ook treinen gereden, maar hoe dat zat weet ik niet precies meer. Overigens heb ik één rijbewijs die hij niet heeft: A.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:23:22 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459893
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Avvekeurd ;(
Awwwh
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:22 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Klopt, mijn vader ook. Hij heeft vroeger ook treinen gereden, maar hoe dat zat weet ik niet precies meer. Overigens heb ik één rijbewijs die hij niet heeft: A.
Dat mag mijn vader dus ook niet. :)

En ik ook niet, wat moet ik daarmee? _O-
pi_121459906
Ik zie het er nog steeds wel een keer van komen dat ik een Unimog ga rijden O+ En dan moet ik ook C hebben, want terugkeuren tot 3500 kg MTT zie ik niet zo zitten. DIng weegt leeg al 2800+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121459941
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

Awwwh [ afbeelding ]

[..]

Dat mag mijn vader dus ook niet. :)

En ik ook niet, wat moet ik daarmee? _O-
Nou ja, rijden dus :P Ik vind het ontzettend leuk om te doen. Treinen, bussen en motoren. Auto is nooit leuk + in de file rijd ik je mooi voorbij...
  zaterdag 12 januari 2013 @ 01:27:34 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121459990
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:25 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Nou ja, rijden dus :P Ik vind het ontzettend leuk om te doen. Treinen, bussen en motoren. Auto is nooit leuk + in de file rijd ik je mooi voorbij...
Dat is dan wel weer zo. :)
pi_121460050
Bruutste ding wat ik zelf ooit gereden heb is dit:

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121460612
Da's wel gaaf. Wel groot formaat hoop ik en niet op een modeltreinbaan?
pi_121460666
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:53 schreef WhiteJoker het volgende:
Da's wel gaaf. Wel groot formaat hoop ik en niet op een modeltreinbaan?
Nee wel in het echt. maar goed, veel meer dan 150 meter was het niet O-)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121460705
Nog steeds gaaf :P
pi_121460722
Oh 350 meter zie ik net op Google Earth O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121460736
Zit er nog een verhaal achter?
pi_121460753
quote:
17s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:29 schreef Dr_Flash het volgende:
Bruutste ding wat ik zelf ooit gereden heb is dit:

[ afbeelding ]
Lijkt wel een plaatje uit een simulator. Maar ik zie onkruid, dus dat is het niet toch?
pi_121460785
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 02:01 schreef WhiteJoker het volgende:
Zit er nog een verhaal achter?
Mwoa niet echt, het was een open dag van het StoomCentrum maldegem in 2008 en ik stond in Eeklo, te wachten op de stoomtrein die terug naar maldegem gereden was, tot die over 2 uur terug zou komen. Dan moest er wat gerangeerd worden met een rijtuig, daarom was die loc daar. Maar goed, museumlijntje, volledig geisoleerd van het echte grotejongensnetwerk, en 2 uur wachttijd, wat doe je dan? Dan ga je een stukje rijden O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121460818
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 02:02 schreef TwanTwan het volgende:

[..]

Lijkt wel een plaatje uit een simulator. Maar ik zie onkruid, dus dat is het niet toch?
Nee joh gek dit is een foto van internet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 12 januari 2013 @ 08:03:44 #22
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_121463134
Over dat rijbevoegdheidgeneuzel.

Ik heb mn diploma achtbaantreinen rangeren, van enkele bouwers... (Dus onderhoudspoor op en af, of bijvoegen ivm met drukte) is alweer even geleden :9

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_121463737
Ik heb in het begin van mijn studententijd nog geinformeerd bij NSR over parttime machinist zijn, als bijbaantje.
pi_121463778
Ik neem niet graag de trein op zaterdag... Altijd zo druk!
pi_121463798
quote:
18s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:48 schreef Little_Dolls het volgende:
Ik neem niet graag de trein op zaterdag... Altijd zo druk!
Van waar naar waar dan?
pi_121463812
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Van waar naar waar dan?
Eigenlijk zowat overal; zeker naar de zee (waar ik eigenlijk vandaan kom) ;( :P, maar ook naar Antwerpen.
pi_121464380
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:43 schreef b2py het volgende:
Ik heb in het begin van mijn studententijd nog geinformeerd bij NSR over parttime machinist zijn, als bijbaantje.
En? :)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 10:55:34 #28
67174 Dos37
Come on Twente
pi_121464663
quote:
18s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 09:48 schreef Little_Dolls het volgende:
Ik neem niet graag de trein op zaterdag... Altijd zo druk!
Ik heb geluk dat ik altijd instap aan bijna het begin van de intercity lijn in Almelo. Alleen Enschede en Hengelo liggen ervoor dus dan valt het nog wel mee kom je bij Deventer en Apeldoorn is het geheid staan.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_121464936
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 10:38 schreef Piles het volgende:

[..]

En? :)
Had gekund maar parttime opleiding tot machinist was niet te combineren met studie, helaas. Toen maar wat anders gaan doen ;)
pi_121465040
Ik dacht dat ik dat naar ze getweet had maar kon het niet vinden. Kwam wel allemaal beschamende tweets tegen over de NS. Trein met 4 wagons :'), hashtag #ucs :')
  zaterdag 12 januari 2013 @ 12:08:52 #31
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_121466238
NS_Stations twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:17:11 De komende periode kunnen perrons soms glad zijn; oppassen dus, vooral bij in-/uitstappen! Geeft u het door als het te glad is? Dank! #NS reageer retweet
Wel doen dus hè ;)

quote:
Ai :(
  zaterdag 12 januari 2013 @ 12:30:38 #33
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121466426
Fyra 9221 (V 12:40 vanaf Rotterdam) naar Amsterdam Centraal rijdt vandaag niet.

Problemen met Fyra kunnen nog maanden duren aldus de Knack

De technische problemen met de hogesnelheidstrein Fyra kunnen volgens de NMBS nog weken aanslepen.

Ook zal de opbouw van de vloot Fyra-treinen nog enkele maanden tijd in beslag nemen. Vandaag zijn nog niet alle treinstellen geleverd, waardoor de NMBS nog niet over de volledige reserve beschikt voor wanneer zich problemen voordoen. Dat zegt woordvoerder Bart Crols.

Vrijdag moest opnieuw een zestal Fyra-ritten door de problemen geannuleerd worden.

Crols: "Vrijdag was allesbehalve een topdag en er zat heel wat tegen. Wij minimaliseren dit zeker niet. Maar er waren afgelopen week ook dagen waarop zich geen problemen met de hoogtechnologische trein voordeden." (Belga/KVDA)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121466504
quote:
11s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:30 schreef bork het volgende:
Fyra 9221 (V 12:40 vanaf Rotterdam) naar Amsterdam Centraal rijdt vandaag niet.

Gevolg -> Fyra 9240 (Amsterdam v. 13:41) rijdt vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel-Zuid ;)


edit: 12:45
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:41:20 #Fyra Brussel 9236: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 12:41 heeft een onbekende vertraging door materieelproblemen. Wij houden (1/2) reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:43:20 #Fyra Brussel 9228: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 10:41 u. rijdt door de opgelopen vertraging vandaag tot Brussel Noord. (1/2) reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:46:52 #Fyra Brussel 9229: #Fyra uit Brussel; Amsterdam Centraal a 15:19 begint door logistieke problemen in Brussel Noord. Reizigers uit (1/2) reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:49:50 #Fyra Brussel 9236: #Fyra naar Brussel; Amsterdam Centraal v 12:41 krijgt vertraging door materieelproblemen van ongeveer 30 minuten. reageer retweet


[ Bericht 34% gewijzigd door b2py op 12-01-2013 12:51:55 ]
pi_121467107
‘Vervoerders moeten geld voor spoor zelf besteden’
Gepubliceerd op 11-01-2013 om 16:48

Het ministerie moet het geld voor het spoor niet voornamelijk aan ProRail geven maar aan de vervoerders zelf. Dan kunnen de vervoerders de diensten die ze willen afnemen zelf aan ProRail betalen. Op die manier richt ProRail zich meer op de wensen en verlangens van de gebruikers. Dat zegt Chris Buijink, hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, in een interview met BNR. 



“Nu gaat het geld voor de kosten van de rails van het ministerie naar ProRail en de NS en andere vervoerders rijden eroverheen”, stelt Buijink. Volgens hem zouden vervoerders met een deel van het spoorbudget van het ministerie ook diensten van ProRail kunnen afnemen.

Monopoliepositie

Buijnk zegt dat de monopoliepositie van de NS de Nederlandse economie schade toebrengt. Concurrentie op het spoor in grote regio’s kan volgens hem voor betere prestaties zorgen. “Door de NS de juiste prikkels te geven, krijgen we een beter kwaliteit voor minder middelen.”

Als voorbeeld noemt hij daarbij de goede ervaringen met de aanbesteding van regionaal busvervoer in sommige delen van het land. “Wanneer je bijvoorbeeld in een grotere samenhangende regio in het land zou zeggen: wie doet hier het spoorvervoer, de NS of anderen, dan geef je de NS een prikkel om een zo goed mogelijke prestatie te leveren.”

Samenvoeging

Buijink vindt het geen goed plan om de NS en ProRail samen te voegen. “Als je de beheerder van de infrastructuur met de grootste vervoerder op het spoor samenvoegt, dan krijg je een nog grotere monopolist. Ik denk dat er slimmere manieren zijn om de samenwerking tussen ProRail en de NS te verbeteren.”

Volgens de hoge ambtenaar moet er bij publieke diensten zoals openbaar vervoer een slimme mix worden gemaakt tussen de markt en de overheid.

Bron
  zaterdag 12 januari 2013 @ 13:04:13 #36
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121467313
HSL?

Dit is pas HSL:



Alleen de TGV heeft dat gehaald, maar die kwam niet zo snel op die snelheid.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_121467470
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:04 schreef Kentekenplaat het volgende:
HSL?

Dit is pas HSL:



Alleen de TGV heeft dat gehaald, maar die kwam niet zo snel op die snelheid.
Ook het toppunt van weggegooid geld. Net 30 kilometer lang, 40 miljoen per kilometer gekost en vanaf het eindpunt duurt het nog een uur voordat je in 't centrum bent.. 8)7
pi_121468143
NMBS: Fyra problemen kunnen maanden aanhouden - stoptrein vol
zaterdag 12 januari 2013

Vrijdag was opnieuw een rampendag voor de Fyra Amsterdam - Brussel. Zeven van de twintig Fyra treinen reden niet (volledig). Daardoor liepen honderden treinreizigers een uur of meer vertraging op. Een woordvoerder van de Belgische spoorwegen (NMBS) erkent dat de problemen nog weken of maanden kunnen gaan duren. Veel reizigers zijn de Fyra problemen zat, waardoor de stoptrein Roosendaal - Antwerpen voller dan ooit is.

Vrijdag viel dus één op de drie Fyra treinen uit. Dat is extreem veel. Tegenover deredactie.be zegt NMBS woordvoerder Bart Crols dat het nog weken of maanden gaat duren voordat er een oplossing is voor de problemen. "Enerzijds is het wachten op de levering van nieuw materieel, zodat we de trein kunnen vervangen als hij in de problemen komt. Anderzijds gaat het om technische verbeteringen die nog moeten worden doorgevoerd."

Minder reizigers voor Fyra
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen zei eerder deze week dat de Fyra 110.000 reizigers in een maand vervoerde. "Dit is ruim 90% van de het aantal reizigers dat vorig jaar in een vergelijkbare periode met de Intercity Brussel van Nederland naar België en vice versa reisde". Aan die vergelijking wordt getwijfeld. Rian van der Borgt van de Rover werkgroep internationaal denkt dat de Benelux 50 procent meer reizigers vervoerde dan de Fyra.

Stoptrein voller dan ooit
Dat lijkt aannemelijk, want de stoptrein Roosendaal - Antwerpen is voller dan ooit. De trein vervoerde voor 9 december - toen de nieuwe dienstregeling in ging - slechts een handje vol reizigers. Nu heeft de trein zelfs extra treinstellen nodig om de reizigersvraag aan te kunnen. Het gaat vooral om studenten. Voor hen is de Fyra heel veel duurder dan de Benelux.

Fyra goedkoper
NS Hispeed lijkt dat anders te zien. Die wijzen op de goedkope Fyra Supersaver treintickets en op het Fyra Jump on tarief dat op de dag zelf wordt verkocht. "Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief" stelde NS Hispeed in een persbericht. In de vergelijking vergeet de vervoerder dat miljoenen reizigers bij NS recht hebben op korting of vrij reizen, maar dat niet geldig is in de internationale Fyra.

Fyra Breda - Antwerpen
Een lichtpuntje is de aangekondigde Fyra Breda - Antwerpen, die vanaf acht keer per dag moet gaan rijden. Die Fyra wordt toeslagvrij en zonder reserveringsplicht. Het is te hopen dat tegen die tijd de Fyra ook op tijd rijdt.
pi_121468698
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:34 schreef b2py het volgende:
Fyra goedkoper
NS Hispeed lijkt dat anders te zien. Die wijzen op de goedkope Fyra Supersaver treintickets en op het Fyra Jump on tarief dat op de dag zelf wordt verkocht. "Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief" stelde NS Hispeed in een persbericht.
Voor 20 euro had ik vroeger een retourtje Brussel die een maand geldig was. Nu kom je niet verder dan Antwerpen voor dat geld en dat dan een enkele reis :{w .
  zaterdag 12 januari 2013 @ 13:56:49 #40
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121468753
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:09 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ook het toppunt van weggegooid geld. Net 30 kilometer lang, 40 miljoen per kilometer gekost en vanaf het eindpunt duurt het nog een uur voordat je in 't centrum bent.. 8)7
Kunnen we de HSL niet ombouwen naar zo'n Maglev? O+

Dan ben je pas snel in Brussel.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zaterdag 12 januari 2013 @ 13:58:07 #41
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121468795
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:55 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Voor 20 euro had ik vroeger een retourtje Brussel die een maand geldig was. Nu kom je niet verder dan Antwerpen voor dat geld en dat dan een enkele reis :{w .
Die lui van de NS hadden vast geen goed rapportcijfer voor rekenen vroeger.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_121469014
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:34 schreef b2py het volgende:
Minder reizigers voor Fyra
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen zei eerder deze week dat de Fyra 110.000 reizigers in een maand vervoerde. "Dit is ruim 90% van de het aantal reizigers dat vorig jaar in een vergelijkbare periode met de Intercity Brussel van Nederland naar België en vice versa reisde".
Ok nu ben ik te brak om fatsoenlijk te rekenen, maar met 10 treinen per dag / 31 dagen per maand zou dit neerkomen op gemiddeld 350 man per trein? Hou op, schei uit. Leugenaars. Kutfantasten.
pi_121469144
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:05 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ok nu ben ik te brak om fatsoenlijk te rekenen, maar met 10 treinen per dag / 31 dagen per maand zou dit neerkomen op gemiddeld 350 man per trein? Hou op, schei uit. Leugenaars. Kutfantasten.
Er rijden 20 treinen per dag ;)
pi_121469158
NS_online twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 14:03:41 Utrecht-Amersfoort: vertraging en uitval van treinen door een defecte trein. http://t.co/z23egl7C #utamf reageer retweet
Heimwee Express heeft er de brui aan gegeven
pi_121469461
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:09 schreef b2py het volgende:

[..]

Er rijden 20 treinen per dag ;)
Dan nog, 175 man per trein.

110.000 reizigers is 90% van het aantal reizigers met de Beneluxtrein. Oftewel die laatste vervoerde 122.000 reizigers per maand, 31 dagen lang, 32 ritten per dag, gemiddeld 123 man per trein.

Er zit geen enkele, maar dan ook werkelijk waar niet eens een beetje, kern van waarheid in de claim dat een gemiddelde Fyra trein meer reizigers bevat dan dat de Benelux had. Die laatste had 7 bakken ICRm vol zitten voor het grootste deel van de dag.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 14:22:09 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121469657
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 00:38 schreef bork het volgende:
PSM, heb je nog een reactie van de Volkskrant gehad?
neen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 14:22:53 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121469682
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:21 schreef b2py het volgende:
NS_Stations twitterde op zaterdag 12-01-2013 om 12:17:11 De komende periode kunnen perrons soms glad zijn; oppassen dus, vooral bij in-/uitstappen! Geeft u het door als het te glad is? Dank! #NS reageer retweet
Wel doen dus hè ;)
en anders hoef je niet uit te kijken? Weten we dat ook weer
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 12 januari 2013 @ 14:24:43 #48
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_121469744
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:56 schreef b2py het volgende:
‘Vervoerders moeten geld voor spoor zelf besteden’
Gepubliceerd op 11-01-2013 om 16:48

Het ministerie moet het geld voor het spoor niet voornamelijk aan ProRail geven maar aan de vervoerders zelf. Dan kunnen de vervoerders de diensten die ze willen afnemen zelf aan ProRail betalen. Op die manier richt ProRail zich meer op de wensen en verlangens van de gebruikers. Dat zegt Chris Buijink, hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, in een interview met BNR. 



“Nu gaat het geld voor de kosten van de rails van het ministerie naar ProRail en de NS en andere vervoerders rijden eroverheen”, stelt Buijink. Volgens hem zouden vervoerders met een deel van het spoorbudget van het ministerie ook diensten van ProRail kunnen afnemen.

Monopoliepositie

Buijnk zegt dat de monopoliepositie van de NS de Nederlandse economie schade toebrengt. Concurrentie op het spoor in grote regio’s kan volgens hem voor betere prestaties zorgen. “Door de NS de juiste prikkels te geven, krijgen we een beter kwaliteit voor minder middelen.”

Als voorbeeld noemt hij daarbij de goede ervaringen met de aanbesteding van regionaal busvervoer in sommige delen van het land. “Wanneer je bijvoorbeeld in een grotere samenhangende regio in het land zou zeggen: wie doet hier het spoorvervoer, de NS of anderen, dan geef je de NS een prikkel om een zo goed mogelijke prestatie te leveren.”

Samenvoeging

Buijink vindt het geen goed plan om de NS en ProRail samen te voegen. “Als je de beheerder van de infrastructuur met de grootste vervoerder op het spoor samenvoegt, dan krijg je een nog grotere monopolist. Ik denk dat er slimmere manieren zijn om de samenwerking tussen ProRail en de NS te verbeteren.”

Volgens de hoge ambtenaar moet er bij publieke diensten zoals openbaar vervoer een slimme mix worden gemaakt tussen de markt en de overheid.

Bron
Is het niet gewoon een stuk beter om één treinmaatschappij te hebben voor het gehele land?

oh wacht :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Flodder450 op 12-01-2013 14:30:58 ]
pi_121470078
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en anders hoef je niet uit te kijken? Weten we dat ook weer
:')
pi_121470313
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

neen
Als je een ingezonden stuk op voorbeterov.nl wilt plaatsen, dan kan dat. :Y
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 14:46:39 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121470429
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:42 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Als je een ingezonden stuk op voorbeterov.nl wilt plaatsen, dan kan dat. :Y
niet nodig :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121474520
Een dagje vrij en klussen in huis.
Tenminste, een afvoer repareren. Onder het genot van een biertje en het nodige getier omdat het niet werkt.

pi_121474591
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:07 schreef Monopoly het volgende:
Een dagje vrij en klussen in huis.
Tenminste, een afvoer repareren. Onder het genot van een biertje en het nodige getier omdat het niet werkt.

Werkt ERTMS ook zo? :P
pi_121474644
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:09 schreef b2py het volgende:

[..]

Werkt ERTMS ook zo? :P
Ik heb vorige week op level 1 wel een hele vreemde storing mee gemaakt. Zo'n zwevende. Dan kan je ook wel even tekeer gaan.
Voordeel in een V100 tegenover een V250 is dat je in geval van problemen met ERTMS, je de andere stuurtafel kan activeren, zodat je snel weg komt. Dan kan je op een gunstige plek/tijd je ETCS even helemaal opnieuw restarten.
pi_121474815
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:07 schreef Monopoly het volgende:
Een dagje vrij en klussen in huis.
Tenminste, een afvoer repareren. Onder het genot van een biertje en het nodige getier omdat het niet werkt.

Ik bel gewoon de RRS/woningbouw dan :@
dag
pi_121474892
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:17 schreef Peter het volgende:

[..]

Ik bel gewoon de RRS/woningbouw dan :@
Ik had ze ook gebeld. Ik had ze al aan de lijn nav een oproep op loodgieter.nl voor een vrijblijvende offerte.
Doordeweeks: 87,50 excl BTW voor het 1e half uur. Per kwartier komt er dan 16,50 bij
Weekends: 117,50 excl BTW voor het 1e half uur. Per kwartier komt er dan 24,75 bij.
Oh ja, BTW is 21%
pi_121475391
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:20 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik had ze ook gebeld. Ik had ze al aan de lijn nav een oproep op loodgieter.nl voor een vrijblijvende offerte.
Doordeweeks: 87,50 excl BTW voor het 1e half uur. Per kwartier komt er dan 16,50 bij
Weekends: 117,50 excl BTW voor het 1e half uur. Per kwartier komt er dan 24,75 bij.
Oh ja, BTW is 21%
Ik heb een serviceabonnement en mijn woningbouw betaalt dus..
dag
pi_121475845
Smegmasaurus _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121477016
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:07 schreef Monopoly het volgende:
Een dagje vrij en klussen in huis.
Tenminste, een afvoer repareren. Onder het genot van een biertje en het nodige getier omdat het niet werkt.

Echt genieten zo te zien. O+. Ziet er verder wat ongeduldig uit, maar goed de besparing is er wel, voor je het weet ben je ¤ 200,- kwijt voor een klusje dat iedereen kan.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:42:06 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121477423
Ik ben er de 26e bij, alleen, is er geen alternatief voor de IR Antwerpen-Luik? Vind dat zelf een langdurig traject...

Ik stuur vnv even een bericht naar James. Nu eerst thuis zien te komme
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:51:09 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121477758
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:42 schreef greavy het volgende:
is er geen alternatief voor de IR Antwerpen-Luik? Vind dat zelf een langdurig traject...
Doe een voorstel? :+
pi_121477857
De 26e he, hoelaat beginnen jullie waar?
pi_121477915
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:42 schreef greavy het volgende:
Vind dat zelf een langdurig traject...
Zegt de man die om 04:30 in de trein springt en het liefst niet voor 02:00 thuis is :')

Klacht afgewezen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 12 januari 2013 @ 18:56:15 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121477950
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:51 schreef James1988 het volgende:

[..]

Doe een voorstel? :+
Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Leuven en dan naar Luik over de HSL met I11 (eupen-Oostende vv)?

[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 12-01-2013 19:08:22 ]
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:05:39 #65
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121478256
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zegt de man die om 04:30 in de trein springt en het liefst niet voor 02:00 thuis is :')

Klacht afgewezen.
neuh, dat was vroegah.
Vanochtend 6:32 erin gesprongen en 20:00 terug. Ff naar Keulen.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:06:19 #66
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121478285
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:53 schreef Zug-Chef het volgende:
De 26e he, hoelaat beginnen jullie waar?
10:41 uit Amsterdam met V250 naar Antwerpen.
pi_121478615
Ok, dat is wel te halen vanuit Leeuwarden. Hoe zit met het de buitenlandse kaartjes? Groepsticket of eigen verantwoordelijkheid?
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:18:10 #68
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121478713
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:17 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dan nog, 175 man per trein.

110.000 reizigers is 90% van het aantal reizigers met de Beneluxtrein. Oftewel die laatste vervoerde 122.000 reizigers per maand, 31 dagen lang, 32 ritten per dag, gemiddeld 123 man per trein.

Er zit geen enkele, maar dan ook werkelijk waar niet eens een beetje, kern van waarheid in de claim dat een gemiddelde Fyra trein meer reizigers bevat dan dat de Benelux had. Die laatste had 7 bakken ICRm vol zitten voor het grootste deel van de dag.
Tsja, wij van WC-eend......
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:27:06 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121478992
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Ok, dat is wel te halen vanuit Leeuwarden. Hoe zit met het de buitenlandse kaartjes? Groepsticket of eigen verantwoordelijkheid?
james ging de Fyra regelen. In B eigen tickets. Een GoPass (<26 jaar) of RailPass (=>26jaar) is het goedkoopst. Desnoods met meerderen op 1 pas samen (dat mag).
James wilde vooraf de centen of op de dag van de rit? Ook ff handig voor mij.
pi_121479019
En toch vraag ik me dan af he...

Kijk die concessie was een feit. Dan ga je als bedrijf onderzoek doen. Kosten/baten, winst verwachtingen, reizigersaantallen.
Dan kom je met een "x" aantal formules uit waar je een scenario aan bindt.
De prijs is één ding, maar met die reserveringplicht kan je toch verwachten dat het voor de reiziger niet makkelijker wordt ?

Ik ben zeker geen bedrijfsstrateeg, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet verwacht werd met de richting die ze kozen ?

En sommige dingen zijn ook niet met zekerheid te voorspellen/verwachten, maar je houdt rekening met gemiddelde waardes. Daar zijn onderzoekbureau's voor.

Dit kan je als bedrijf toch niet rauw op het dak vallen?
Dat gezegd hebbende: Je weet wat je kan verwachten, je weet hoe groot je vloot moet zijn, je houdt rekening met uitval dus reserves. Daar hebben ze echt lang de tijd voor gehad.

Persoonlijk gezien, kan ik er mee inkomen dat de 1e paar dagen moeizaam verlopen met nieuwe dienst, vooral als je internationaal gaat rijden (je bent immers afhankelijk van andere partijen). Maar ik kan er echt niet bij met m'n kop dat het zo gaat zoals het gaat.

Driek: Hoe denkt men er bij NSH hier over zoals ik het schets ? (ik neem aan dat jullie ook kritisch zijn geweest bij de gesprekken ?)
pi_121479249
Die reserveringsplicht was een eis van de overheid, hè ;)
pi_121479289
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Ok, dat is wel te halen vanuit Leeuwarden. Hoe zit met het de buitenlandse kaartjes? Groepsticket of eigen verantwoordelijkheid?
James komt nog met overzicht voor buitenlandse kaartjes.
James wil per e-mail je naam + leeftijd + abbonementen, dit ivm reservering en kortingen enzo.
Als ik iets mis, vul iemand dan even aan :)
pi_121479314
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:34 schreef MTL het volgende:
Die reserveringsplicht was een eis van de overheid, hè ;)
Waarom zou de overheid zoiets eisen :?
Ik kan daar even geen argument voor bedenken.
pi_121479393
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:36 schreef Piles het volgende:

[..]

Waarom zou de overheid zoiets eisen :?
Ik kan daar even geen argument voor bedenken.
Heeft met zitplaatsgarantie te maken, er mogen geen mensen staan volgens mij. Gevolg is reservering zodat je zelf kan bepalen hoeveel kaartjes er verkocht kunnen/mogen worden ;)
pi_121479431
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:38 schreef b2py het volgende:

[..]

Heeft met zitplaatsgarantie te maken, er mogen geen mensen staan volgens mij. Gevolg is reservering zodat je zelf kan bepalen hoeveel kaartjes er verkocht kunnen/mogen worden ;)
Ah, natuurlijk ^O^
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:40:28 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121479482
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:56 schreef greavy het volgende:

[..]

Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Leuven en dan naar Luik over de HSL met I11 (eupen-Oostende vv)?
Dat is op zich ook wel een leuke rit, maar Lijn 2 is best wel saai omdat aan beide kanten een berg zand is gedumpt als geluidswal. De rit over Glons heeft een leuker uitzicht, vind ik. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Ok, dat is wel te halen vanuit Leeuwarden. Hoe zit met het de buitenlandse kaartjes? Groepsticket of eigen verantwoordelijkheid?
Kaartjes zijn eigen verantwoordelijkheid. De Fyra regel ik voor iedereen omdat we anders niet bij elkaar komen te zitten (ivm de reserveringsplicht)

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:27 schreef greavy het volgende:

[..]

james ging de Fyra regelen. In B eigen tickets. Een GoPass (<26 jaar) of RailPass (=>26jaar) is het goedkoopst. Desnoods met meerderen op 1 pas samen (dat mag).
James wilde vooraf de centen of op de dag van de rit? Ook ff handig voor mij.
Vooraf (overmaken) of op de dag zelf (contant).

Alle relevante info hier en hier, voorgesteld traject hier aanmelden via hier (gegevens voor de Fyra per PM sturen).

Ik ga nog een grote overzichtspost maken met alle info.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:36 schreef Piles het volgende:

[..]

Waarom zou de overheid zoiets eisen :?
Ik kan daar even geen argument voor bedenken.
Comfort-eisen.

De overheid eist zelfs een zitplaatsreservering voor 1e klas in binnenlands verkeer.
pi_121479560
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:42 schreef greavy het volgende:
is er geen alternatief voor de IR Antwerpen-Luik? Vind dat zelf een langdurig traject...

Onze gezelligheid kent geen tijd, je kijkt helemaal niet naar buiten man :P
pi_121481913
Thx James, laat nog wel weten of ik mee ga. (Voor wanneer wil je dat weten?)

Weekend Berlijn, deel 4:


Nadat op zaterdag de noordelijke kant van de RE 4 bezocht is, werd op zondag 6 januari 2013 de lijn aan de zuidkant van Berlin Hbf bezocht. Op het puntje van het perron van Berlin Lichterfelde Ost kunnen zuidwaartse treinen prima gefotografeerd worden zonder storende objecten. De van TXL gehuurde 182 512 is als RE 37313 onderweg van Rathenow naar Ludwigsfelde en zal weldra een tussenstop maken op Lichterfelde Ost. Achterop duwt de van eveneens van TXL gehuurde 182 529 mee. Door een storing aan het materieel had de trein zo'n 30 minuten vertraging. Onwaarschijnlijk de oorzaak van de vertraging, maar opvallend was wel dat het linker frontsein gedoofd is. Het was overigens de enige vertraging van de ODEG-treinen gedurende het hele weekend. Ondanks het Ersatzverkehr werd er toch strak op tijd gereden.


Tussen Berlin Wedding en Berlin Südkreuz ligt sinds de opening van het nieuwe Berliner Hauptbahnhof een spoortunnel, die beter bekend staat als de Nord-Süd-Fernbahn. Deze ruim 9 kilometer lange spoortunnel kent naast het Hauptbahnhof nog een station, namelijk die van het Regionalbahnhof Potsdamer Platz. Diverse ICE's en IC's knallen met volle vaart door dit station, maar 3-4x per uur per richting stoppen hier de treinen van de RE3, RE4 en RE5. De nog met een TXL-logo voorziene 182 511 maakt op zondag 6 januari 2013 een tussenstop met RE 37323, alvorens verder in zuidelijke richting af te zakken. Achterop helpt onzichtbaar de zwarte 182 597 van TXL mee. Alleen in de ochtend- en middagspits op werkdagen rijdt deze treinserie na Ludwigsfelde door naar Jüterbog. Het A4´tje achter het raam is dan ook onjuist.


Drehscheibe-online is dikwijls je vriend tijdens een fotoweek/weekend in Duitsland. Op zondagmiddag 6 januari 2013 vernamen we de komst van de enige werbe-120 die de DB na de ontstickering van ZDF-express en 175-Jahre-DB nog rijk is. De oranje-wit-rode 120 112 "Märklin" is zojuist gearriveerd met de alleen op zondag rijdende IC 1914 uit Köln Hbf. De trein was op tijd in Berlin-Spandau maar door veel vertraagde treinen op Berlin Hbf moest de trein wachten totdat een van de sporen vrij was.


Op vrijdag, zondag en maandag rijden er in Duitsland diverse extra Intercity's als versterking bovenop het reguliere treinverkeer. Deze planmatige treinen bestaan vaak uit een DB 120 en soms een 101 met wat oudere IC-rijtuigen. Een van deze treinen betreft op maandagochtend IC 1911 uit Berlin Südkreuz naar Köln Hbf die uit voormalige IR-rijtuigen bestaat (te herkennen aan het in Nederland bekende ICL interieur). Ruim voor vertrektijd worden deze trein klaargezet op het station van Berlin Südkreuz, zodat in alle rust een plaatje gemaakt kon worden van de 101 087 die uitgerust is met een pakkend vakantieaanbod voor Afrika.

Morgen het laatste deel!
pi_121482048
Weer een prachtplaten!

Wat is trouwens de reden van die extra ic's op vrijdag, zondag en maandag? Uitgaan en studenten oid?
pi_121482199
Thx man!

Studenten, Azubi's en ander (werk)volk dat naar 'huis' gaat voor het weekend.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 21:02:58 #81
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121482750
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:39 schreef Zug-Chef het volgende:
Thx James, laat nog wel weten of ik mee ga. (Voor wanneer wil je dat weten?)
Zo snel mogelijk, in de loop van volgende week wil ik die Fyra-tickets gaan regelen.

Je foto's zijn weer erg mooi! :)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 21:21:47 #82
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121483352
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:40 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat is op zich ook wel een leuke rit, maar Lijn 2 is best wel saai omdat aan beide kanten een berg zand is gedumpt als geluidswal. De rit over Glons heeft een leuker uitzicht, vind ik. :)
Ja, oké, maar de HSL is ook niet verkeerd. Zonder toeslag in een IC met 200 racen 8-)
Of anders voor de afwisseling via Herentals-Mol, lijn 15, en dan verder met de IR vanaf Hasselt ?
Als dat niet in te plannen is, maar gewoon de IR hoor
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 21:48:32 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121484278
interessant dat er met name op de IJssellijn een aantal ICMm's rondrijden met telstrips. De reden hiervoor is de al eens eerder genoemde reisplanner Xtra die ook de drukte in de treinen weergeeft. Nu is dit nog op proef en gebaseerd op voorspellingen, maar met hulp van HC's en telstrips hoopt men het allemaal accurater weer te kunnen geven.

http://somda.nl/forum/2045/p429490/ICMm/
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121484373
wat zijn telstrips? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121484412
Een infrarood camera die kijkt waar jij in de trein zit als ik dat taaltje wat ze op somda spreken snap...
Big Brother dus! :7
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 21:53:30 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121484449
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
wat zijn telstrips? :?
metalen plaatjes die ze boven de in- en uitgangen hangen om te tellen hoeveel passagiers er in de trein zitten. Arriva heeft ze ook al enige tijd in gebruik.

Je kunt zo per deur zien hoeveel in- en uitstappers er zijn en zo weet je ook hoeveel passagiers er in de trein zitten en waar ze ongeveer zitten
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:10:03 #87
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121485124


Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken? Had elektrificatie gelijk meegenomen kunnen worden bij de bouw tunnel...
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 22:12:48 #88
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121485248
Hier en daar nog wat dubbelspoor erbij prikken en je kunt met nog meer treinen per uur rijden :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:12:53 #89
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121485249
Er is in het profiel van de tunnel ruimte voor 25 kV bovenleiding. Dan komt het met 1,5 of 3 kV zeker goed.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:15:01 #90
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121485332
En tzt ook Arriva op Zwolle-Enschede? Vanaf eind 2014 ligt dat ook bij de provincie, de spoorlijn...
pi_121485336
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:12 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Er is in het profiel van de tunnel ruimte voor 25 kV bovenleiding. Dan komt het met 1,5 of 3 kV zeker goed.
3kV is jouw natte droom ? :P

Ik denk (heb stille hoop) dat ze wel rekening houden met de toekomst.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:16:13 #92
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121485376
3 kV is heel geschikt voor Nederland. Goedkoop ombouwen, wel meer vermogen op de draad maar niet de problemen van 25 kV.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:16:51 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121485397
Filmpje: ProRail


Foto: Tunnelplan.nl
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 22:22:13 #94
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121485582
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
3 kV is heel geschikt voor Nederland. Goedkoop ombouwen, wel meer vermogen op de draad maar niet de problemen van 25 kV.
ik denk dat het er nog wel van kan gaan komen ja. Niet nu, maar dan praat je over 2030 ongeveer, of eerder als de wil ervoor is
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:24:57 #95
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121485696
Het hangt ook van de duurzaamheidsagenda af en van de vraag of we structureel 160 of 200 km/h gaan rijden denk ik.
pi_121485809
Ik weet wel dat het Europees verplicht is om bij elke lijn die nieuw aangelegd wordt, ERTMS aan te leggen. Het gebruik er van is dan nog niet verplicht overigens.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 22:31:04 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121485907
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:24 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het hangt ook van de duurzaamheidsagenda af en van de vraag of we structureel 160 of 200 km/h gaan rijden denk ik.
Dan zou je vrijwel overwegloos moeten gaan rijden. 160 km/h zie ik er nog wel van komen 200 niet, omdat de afstanden tussen de stations relatief gering zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121486714
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
3 kV is heel geschikt voor Nederland. Goedkoop ombouwen, wel meer vermogen op de draad maar niet de problemen van 25 kV.
en exit houten ladderwagens :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 22:53:44 #99
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121486777
Ik zie trouwens meer in het verdubbelen van die lijn dan het elektrificeren (beiden zou nog beter zijn natuurlijk). Je zou de stoptrein dan een minuut of drie eerder in Zwolle moeten laten aankomen en vertrekken, en dan kun je een IC Zwolle-Almelo inleggen die in Almelo aansluiting biedt op de IC naar Enschede en in Zwolle ook in de knoop ligt. In de spits kun je die IC dan ook doortrekken naar Enschede.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 22:54:09 #100
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121486800
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:52 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

en exit houten ladderwagens :')
Mag dat nog wel van de veiligheidsjihad dan?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:59:17 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121487012
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:52 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

en exit houten ladderwagens :')
Gewoon even een werkbezoekje brengen aan België :s)
pi_121487137
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:53 schreef dennistd het volgende:
Ik zie trouwens meer in het verdubbelen van die lijn dan het elektrificeren (beiden zou nog beter zijn natuurlijk). Je zou de stoptrein dan een minuut of drie eerder in Zwolle moeten laten aankomen en vertrekken, en dan kun je een IC Zwolle-Almelo inleggen die in Almelo aansluiting biedt op de IC naar Enschede en in Zwolle ook in de knoop ligt. In de spits kun je die IC dan ook doortrekken naar Enschede.
Verdubbelen is volgens mij vele malen duurder dan het bestaande spoor electrificeren.
Daarnaast, een extra trein die Almelo als begin/eindpunt heeft? Dan mag er in Almelo ook wel een perron bij komen! Daar zitten ze nu ook vaak genoeg te prutsen / rare trucs uit te halen om de stopper uit Apeldoorn (buiten de spits) te laten keren zonder de rest van de dienstregeling in de weg te zitten.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 januari 2013 @ 23:05:41 #103
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121487238
op 2a binnen laten komen en dan op 1b keren toch?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121487641
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:05 schreef Peterselieman het volgende:
op 2a binnen laten komen en dan op 1b keren toch?
Soms nemen ze 'm op 4a binnen en keert die op 5b, maar ik heb ook al twee keer gezien dat ze 'm op 2b binnen nemen, dan via de 'tunnel' om laten lopen naar 5b om vervolgens vanaf 4a weer terug naar Almelo te vertrekken.
(En, met vertraging blijft die ook wel eens op 2b staan, nemen ze de intercity naar Enschede op het verkeerde spoor binnen en vertrekt die vanaf 2b weer terug)

--edit--
Dat was trouwens in 1999 ook al het treintje waar je als treindienstleider altijd voor uit moest kijken hoe die nu weer gepland was om binnen te nemen en om te rangeren weet ik nog uit de Post-T Hengelo simulatie: http://shop2.signalsoft.n(...)s_id=225&language=nl
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:18:45 #105
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121487768

DB 628 498+628 xxx als RE12
Hier passeren twee prachtige Diesels als RE12 naar Trier. Rechts achter de fly-over die naar rechts afbuigt zie je nog een deel van het grote Fernverkehr Rangierbahnhof van Keulen. Rechts achterop de foto zie je de prachtige Sint Agnes Kerk. Zeker ook een bezoekje waard, net als de Kölner Dom, die rechts van de fotograaf te vinden is.

Op dit moment rijdt RE12 nog met de prachtige oude diesels, BR628. Je rijdt er door de prachtige bossen en bergen vanaf Euskirchen naar Trier. Heerlijk dieselend. Vanaf december 2013 doe je dat nog wel, maar dan in luxe materieel, namelijk gloednieuwe Lint'en (2- en 3-delig). Dan zal deze rit van 2u40 met BR628, dan met Lint, wel een probleem vormen voor je zitvlak en je rug. Nu dus nog even genieten van dit oude vertrouwde gezicht in Keulen, want straks zijn ze hier verdreven.
Op deze lijn rijdt ook Talent als RE22 (vanaf Gerolstein als RB naar Trier), die wordt ook vervangen door Lint.

De inzet van het materieel is nu te verwijten aan de regio die de trein rijdt.
DB Regio Südost rijdt de RB83 Trier-Gerolstein (de treinen niet verder naar Keulen gaan als RE22) en RE12 Keulen-Trier via Gerolstein.
DB Regio NRW rijdt RE22 Keulen-Gerolstein en ook RB83 Gerolstein-Trier. Deze 2 treinseries zitten aan elkaar gekoppeld. Ook RB24 Keulen-Gerolstein is van DB Regio NRW
Vanaf december 2013 gaat dit vallen onder het 'Dieselnetz Köln' van DB Regio NRW.

Het Talent gaat ook verdwijnen van de RB30 Köln-Bonn-Ahrbrück, RB25 Köln-Meinerzhagen en RB23 Bonn-Bad Münstereifel, waarna hier ook Lint'en komen te rijden.
pi_121488134
Brr, Linten op de RE12. Gaat wel hard achteruit daar zeg. Eerst 218 met rijtuigen en BR628. Prima puik materieel. Maar Linten... Dat is toch zo 1999?
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:32:56 #107
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121488227
Gaat om de Lint 54 en Lint 81. Zie ook http://www.nwl-info.de/aktuelles/2011/03/23/datenblatt.pdf

Ik ga echt niet 2u44 in een Lint zitten hoor. Dan maar via Koblenz.
pi_121488289
Sowieso via Koblenz. Dosto tot Koblenz, kans op Dosto (afhankelijk van welke trein) over de Moselstrecke en nog kans op cargo's ook :)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:38:50 #109
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121488359
Dat wel ja, maar voor het materieel en traject ging ik ook graag via Gerolstein. Al een paar keer rondje gedaan zo. Heen via Koblenz en terug via Gerolstein oid. Je hebt er zelfs nog armseinen staan op een aantal plekken...
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:39:44 #110
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121488393
Die heb je in Engeland soms ook nog. Best geinig :)
pi_121488431
Net een paar stukkies op de ICB gereden, we hadden een gedoofd P-sein, een gestoord P-sein met overweg en een ATB baanvakstoring :Y)

  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:41:31 #112
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121488438
Neuss Guterbahnhof heeft zelfs nog armseinen. En daar rijden aardig wat cargo's per dag langs.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:43:24 #113
141482 Q.
JurassiQ
pi_121488503
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:39 schreef James1988 het volgende:
Die heb je in Engeland soms ook nog. Best geinig :)
Mooi vind ik dat. O+ Toen ik net in Enschede woonde had je die in Gronau ook nog. Prachtig. Fietste voor de heropening van Enschede - Gronau regelmatig naar Gronau om de ouwe zooi daar te bewonderen. O+
For great justice!
pi_121488583
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:41 schreef Mirgeam het volgende:
Net een paar stukkies op de ICB gereden, we hadden een gedoofd P-sein, een gestoord P-sein met overweg en een ATB baanvakstoring :Y)

[ afbeelding ]
Apeldoorn! Ondanks storingen keurig de 6 minuten stop daar gehad?
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_121488624
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:45 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

Apeldoorn! Ondanks storingen keurig de 6 minuten stop daar gehad?
Heen en terug :Y
pi_121488660
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:43 schreef Q. het volgende:

[..]

Mooi vind ik dat. O+ Toen ik net in Enschede woonde had je die in Gronau ook nog. Prachtig. Fietste voor de heropening van Enschede - Gronau regelmatig naar Gronau om de ouwe zooi daar te bewonderen. O+
Ook na de heropening was dat nog even het geval daar :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:48:52 #117
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121488718
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:43 schreef Q. het volgende:

[..]

Mooi vind ik dat. O+ Toen ik net in Enschede woonde had je die in Gronau ook nog. Prachtig. Fietste voor de heropening van Enschede - Gronau regelmatig naar Gronau om de ouwe zooi daar te bewonderen. O+
Engeland is sowieso wel een leuk land qua spoorwegen. Veel materieel, mooie spotplekken waarvan er ook redelijk wat toegankelijk zijn, en over het algemeen vriendelijke lui. Spotters die niet te beroerd zijn om je te helpen (zelfs de politie gaf een tip om te gaan spotten).

Één van de lui die ik daar sprak wees op een gegeven moment naar een struik vlak langs de spoorbaan, hij vertelde toen dat hij enige tijd terug 's nachts met een snoeischaar die struik had kortgewiekt omdat het ding zijn foto verstoorde _O-

Af en toe is het wel een beetje een bizar land. Public footpaths lopen gewoon over een viersporige mainline zonder ook maar enige vorm van overwegbewaking, en als er een voetgangersbrug is gebouwd is deze zo dicht bij het spoor gezet dat je de bovenleiding zonder problemen aan kunt raken. Zomaar twee situaties die in Nederland echt ondenkbaar zijn :')
pi_121488871
Daar hebben ze ook nog stations zoals Berney Arms :')

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:55:22 #119
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121488939
Ja, en ook Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, het enige station wat 5 paaltjes nodig heeft om het bordje te ondersteunen _O-

  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:55:27 #120
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121488944
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:53 schreef dennistd het volgende:
Ik zie trouwens meer in het verdubbelen van die lijn dan het elektrificeren (beiden zou nog beter zijn natuurlijk). Je zou de stoptrein dan een minuut of drie eerder in Zwolle moeten laten aankomen en vertrekken, en dan kun je een IC Zwolle-Almelo inleggen die in Almelo aansluiting biedt op de IC naar Enschede en in Zwolle ook in de knoop ligt. In de spits kun je die IC dan ook doortrekken naar Enschede.
Door elektrificatie kan je wel met minder dubbelspoor af dan zonder elektrificatie omdat elektrische treinen sneller zijn. Daarnaast is elektrificatie sowieso wel rendabel omdat Diesel steeds duurder wordt en elektrificatie zichzelf wel terugverdiend.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:55:29 #121
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121488945
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:48 schreef James1988 het volgende:

[..]
Één van de lui die ik daar sprak wees op een gegeven moment naar een struik vlak langs de spoorbaan, hij vertelde toen dat hij enige tijd terug 's nachts met een snoeischaar die struik had kortgewiekt omdat het ding zijn foto verstoorde _O-
Dat valt nog mee. Ik heb ze getroffen met 5 meter hoge ladder, kettingzaag en een turbotrimmer/kantjesmaaier(?) en al in de kofferbak. En die heb ik ook al eens gebruikt zien worden.
Als ProRail het niet doet.....

Oja. Ook iemand die pionnen meenam zodat hij even zijn gebied op de WEG kon afbakenen. De auto's moesten er maar omheen slingeren.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 23:57:45 #122
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121489023
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:03 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Verdubbelen is volgens mij vele malen duurder dan het bestaande spoor electrificeren.
Daarnaast, een extra trein die Almelo als begin/eindpunt heeft? Dan mag er in Almelo ook wel een perron bij komen! Daar zitten ze nu ook vaak genoeg te prutsen / rare trucs uit te halen om de stopper uit Apeldoorn (buiten de spits) te laten keren zonder de rest van de dienstregeling in de weg te zitten.
Station Almelo en Hengelo moet je gewoon verbouwen. Dat is functioneel gezien echt verschrikkelijk gedateerde troep die totaal niet aansluit op handig gebruik voor de treindienst. Vier perronsporen aan twee eilandperrons en met 80 km/h kunnen in- en uitrijden zou echt stukken beter zijn dan de huidige oplossing met faseperrons.
pi_121489090
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:55 schreef greavy het volgende:
Dat valt nog mee. Ik heb ze getroffen met 5 meter hoge ladder, kettingzaag en een turbotrimmer/kantjesmaaier(?) en al in de kofferbak. En die heb ik ook al eens gebruikt zien worden.
Dat soort dingen bedenk ik ook weleens :')



Maar het echt DOEN gaat wel weer wat ver dan :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 januari 2013 @ 00:01:44 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121489170
Zij doen het gewoon. Hesje aan en gaan ff de spoorberm snoeien.
pi_121489332
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 23:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Daar hebben ze ook nog stations zoals Berney Arms :')

[ afbeelding ]
Tsja, daar hebben ze dan ook geen probleem om te zeggen dat de laatste twee deuren van coach x niet open gaan omdat het perron te kort is.
  zondag 13 januari 2013 @ 00:07:26 #126
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121489367
Dit is trouwens wel een geinig lijntje: Grand Central Railway. Een dubbelsporige hoofdspoorlijn waarop alleen maar museumtreinen rijden, stoom en diesel. :)

Over een paar jaar gaat de Midlands Main Line langdurig buiten dienst i.v.m. onderhoud, GCR gaat deze buitendienststelling gebruiken om een viaduct te bouwen om twee losliggende delen aan elkaar te koppelen. Dit in samenwerking met Network Rail.
pi_121489406
Oh daar wil ik nog een keer heen. Dit jaar wel naar York geweest voor het National Railway Museum. Da's wel lekker in Engeland: meeste musea zijn gratis.
  zondag 13 januari 2013 @ 00:09:48 #128
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121489435
En daar is een spoorwegmuseum ook een museum.
  zondag 13 januari 2013 @ 00:45:00 #129
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121490469
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
3 kV is heel geschikt voor Nederland. Goedkoop ombouwen, wel meer vermogen op de draad maar niet de problemen van 25 kV.
nice, Poolse treintjes *O* , ik ben voor.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 13 januari 2013 @ 00:48:40 #130
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121490553
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 00:45 schreef bork het volgende:

[..]

nice, Poolse treintjes *O* , ik ben voor.
Kunnen we meteen ook een hoop internationale treindiensten met België plannen. :+
  zondag 13 januari 2013 @ 00:51:12 #131
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121490629
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 00:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

Kunnen we meteen ook een hoop internationale treindiensten met België plannen. :+
Dat wordt ook een stuk gemakkelijker, we gooien zelf wat geld in de pot, we regelen Poolse locs en machinisten en karren maar over de ouwe lijn.
PTA-express :P

Ik moet er niet aan denken, met een restauratie-wagon, ging ik elke avond in de trein eten :Y) ^O^ .

[ Bericht 15% gewijzigd door bork op 13-01-2013 00:57:59 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 13 januari 2013 @ 01:00:10 #132
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121490926
Zo'n WARS wagen _O_ Met zoeen Oostblok-nijlpaard wat dan een eitje voor je bakt en koffie gaat zetten en zo O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121490978
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 00:06 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Tsja, daar hebben ze dan ook geen probleem om te zeggen dat de laatste twee deuren van coach x niet open gaan omdat het perron te kort is.
gebeurt hier ook ;) in haarlem kon je niet uitstappen bij de laatste coupe omdat het perron niet lang genoeg was _O-
There are only 151 Pokémon.
  zondag 13 januari 2013 @ 01:02:19 #134
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121490992
quote:
17s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo'n WARS wagen _O_ Met zoeen Oostblok-nijlpaard wat dan een eitje voor je bakt en koffie gaat zetten en zo O+
Dodelijk, huwelijken naar de knoppen, treinen missen, hoog cholesterol, maagzuur maar wel lekker!

Als Rikus de paden en de andere regelshit regelt, doe ik mijn duit in het zakje m.b.t. het Poolse inhuurgedeelte en ik kan ook wel cashwise wat storten als ik zelf mee mag :) .doen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 13 januari 2013 @ 01:03:17 #135
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121491017


Tussen Sucha Beskidzka en Zakopane, 27 november 2005 :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 januari 2013 @ 01:06:07 #136
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121491106
quote:
17s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]

Tussen Sucha Beskidzka en Zakopane, 27 november 2005 :s)
Ophouden, dit is nie goed Fles, dat wordt een bacchanaal.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 13 januari 2013 @ 01:06:34 #137
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121491130
Mooi man O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 januari 2013 @ 01:07:55 #138
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121491174
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Mooi man O+
Echt wel maar hier iets veranderen?! Ach ja dromen mag!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 13 januari 2013 @ 01:18:55 #139
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121491499
Ik heb de afgelopen jaren echt veel te veel tijd gestopt in het uitzoeken van de mogelijkheden van je eigen trein laten rijden :')

Voordeel is weer wel dat ik inmiddels heel wat afweet van wet- en regelgeving op dat gebied *)

[ Bericht 31% gewijzigd door James1988 op 13-01-2013 01:25:10 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 01:27:22 #140
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121491762
Je kan toch een trein charteren voor bedragen in de orde van 1500-2000 euro per dag? Incl wat personeel en infraheffing afhankelijk van afstand?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 januari 2013 @ 01:28:52 #141
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121491814
Een trein afhuren is zeker mogelijk, dit kan via NS Chartertrains. Dat is bedoeld voor evenementen, niet voor iets planmatigs :)
  zondag 13 januari 2013 @ 01:35:08 #142
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121492006
Nou ja ik bedoelde meer via een museumclub als de HSA. Heb dat weleens gevraagd
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 januari 2013 @ 01:35:46 #143
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121492027
Is wel leuk voor als ik ooit ga trouwen O+

Alleen zal dan de maglev Talent generatie 72 wel tot het museummat behoren :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121492108
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Is wel leuk voor als ik ooit ga trouwen O+

Alleen zal dan de maglev Talent generatie 72 wel tot het museummat behoren :')
Een man moet blijven dromen Fles!
  zondag 13 januari 2013 @ 01:41:46 #145
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121492216
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja ik bedoelde meer via een museumclub als de HSA. Heb dat weleens gevraagd
Het hangt af van je wensen. HSA (de museumclub) is geen vervoerder naar mijn weten, dus zij kunnen je niet met de trein van Deventer naar Lutjebroek brengen.

Via NS Chartertrains is dat wel mogelijk, dan neemt NS het vervoer voor hun rekening (nouja, jij betaalt alsnog :+). Er zijn zelfs mensen die Thalyssen afhuren, of een TEE naar Berlijn laten regelen. :+
  zondag 13 januari 2013 @ 01:58:04 #146
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_121492644
Oh dus als ik een DE2 186 wil huren voor een ritje moet dat via NS Chartertrains die dan bij de HSA dat ding voor mij gaan huren? Zodat NS er toch weer met zijn dikke piemel en strijkstok tussenin zit? Gaat de zon wel op zonder dat NS er geld aan verdient eigenlijk? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121492748
Hoeft toch niet perse via NS, er zal toch wel een particulier bedrijf zijn die een treinstel en loc heeft ?
  zondag 13 januari 2013 @ 02:06:30 #148
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121492905
Voor het rijden over hoofdspoor heb je een spoorwegvergunning nodig en dat hebben museumclubs vaak niet (omdat je daarvoor ook een verzekering moet hebben, een veiligheidsbeheersysteem, enz. enz.) Daarnaast is het uitvoeren van openbaar vervoer onder Nederlandse wet aan een concessie onderhevig (WP2000). Of evenementenvervoer hier onder valt weet ik niet.
pi_121493170
Ik wil ook een eigen trein!
  zondag 13 januari 2013 @ 02:29:20 #150
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121493295
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 02:21 schreef b2py het volgende:
Ik wil ook een eigen trein!
Ik ook :s)
pi_121493474
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 02:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik ook :s)
winterwegsleeploc huren dan maar...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')