Bij een normale remming worden geen magneetremmen gebruikt. Daarnaast wordt in het rempercentage in Nederland geen magneetrem meegenomen. SLT, VIRM en DDAR hebben allemaal een hoger rempercentage en dus een relatief hogere remkracht die via de wielen op het spoor gezet wordt. Het ontbreken van een magneetrem heeft dus niets te maken met glijgevoeligheid in een normale situatie. De constructie van de draaistellen en de antiblokkeerinstallatie hebben daar weer wel mee te maken. Die zullen dus beter zijn bij andere typen treinstellen.quote:Op zondag 13 januari 2013 11:12 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Dat klinkt als een ATB-snelremmingdan heeft de machinist inderdaad te hard gereden en niet snel genoeg gereageerd op t (lange) belletje. Daarnaast heeft SGMm geen magneetremmen (die staven die je soms tussen de wielen op het spoor ziet liggen) waardoor alle remkracht dus gewoon op de wielen terecht komt (waardoor je weer wat makkelijker gaat glijden). Daarom zullen ze wat vaker vierkante wielen hebben.
Een van mijn mentoren noemde SGMm al heel toepasselijk de 'carrierekillers', omdat je vooral in de herfst echt voorzichtig moet zijn met die krengen![]()
Tenzij je de schakelaar omzat dat je magneetremmen al sneller aan slaanquote:Op zondag 13 januari 2013 13:17 schreef notturna het volgende:
Magneetremmen worden alleen aangesproken bij een snelremming, nooit bij een normale remming.
Kan, ik ken DM90 niet. Maar van ander mat met magneten weet ik zeker dat er niet zo'n schakelaar bestaat. Tenzij je de parkeerrem bedoelt.quote:Op zondag 13 januari 2013 13:18 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Tenzij je de schakelaar omzat dat je magneetremmen al sneller aan slaan
Ik deed dat bij de DM'90 altijd voor remproef. De werking van de magneetrem testen onder andere.
quote:Op zondag 13 januari 2013 13:25 schreef Stratzer het volgende:
Btw, ik realiseer me dat ik nieuw ben in dit topic, ik zal me even voorstellen... Misschien wel zo netjes.
Ik ben werkzaam als (mentor) machinist bij NS, daarnaast dit jaar werkzaam als UPH instructeur op het simulatorcentrum in Amersfoort. Ik lees al tijden mee in deze topicreeks, nu ga ik rustig aan maar eens gezellig mee posten.
Welkom!quote:Op zondag 13 januari 2013 13:25 schreef Stratzer het volgende:
Btw, ik realiseer me dat ik nieuw ben in dit topic, ik zal me even voorstellen... Misschien wel zo netjes.
Ik ben werkzaam als (mentor) machinist bij NS, daarnaast dit jaar werkzaam als UPH instructeur op het simulatorcentrum in Amersfoort. Ik lees al tijden mee in deze topicreeks, nu ga ik rustig aan maar eens gezellig mee posten.
welkom !, zelfde geldt natuurlijk ook voor jouquote:Op zondag 13 januari 2013 13:28 schreef notturna het volgende:
Oei wat lomp van me om me niet ff voor te stellen. Ik ben hier dus ook nieuw.
Hoi ik ben dus Notturna en ik rij al wat jaartjes treinen bij ns.
En nog een!quote:Op zondag 13 januari 2013 13:28 schreef notturna het volgende:
Oei wat lomp van me om me niet ff voor te stellen. Ik ben hier dus ook nieuw.
Hoi ik ben dus Notturna en ik rij al wat jaartjes treinen bij ns.
twitter:NS_online twitterde op zondag 13-01-2013 om 13:21:16Deventer-Enschede: er rijden minder treinen door een defecte trein. http://t.co/z23egl7C #dves reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op zondag 13-01-2013 om 13:24:56Groningen-Zwolle: er rijden geen treinen tussen Groningen en Assen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/z23egl7C #gnzl reageer retweet
Sorry dat ik het niet helemaal begrijp, maar jij bedoelt dat SGMm verhoudingsgewijs meer remvermogen uit ED-remmen haalt dan uit de EP-rem? En hoe zit het met de ABI? Grijpt die alleen in op de EP-rem?quote:Op zondag 13 januari 2013 13:19 schreef Stratzer het volgende:
De glijgevoeligheid van SGMm wordt vooral bepaald door het grote remvermogen van de ED remmen, in relatie met het lage gewicht van de treinstellen. Bij gladde sporen is het vooral zaak om voorzichtig te zijn met de remkraan. Standje voor standje opremmen.
Machinisten die de remkraan dan gelijk in de tweede of zelfs derde stand rossen, leren dan gelijk hoe een SGMm op zijn reet kan gaan zitten.
De SGMm maakt gebruik van remblending, eerst slaan de remmen in EP aan, daarna neemt de ED het over.quote:Op zondag 13 januari 2013 13:31 schreef Anno1982 het volgende:
[..]
Sorry dat ik het niet helemaal begrijp, maar jij bedoelt dat SGMm verhoudingsgewijs meer remvermogen uit ED-remmen haalt dan uit de EP-rem? En hoe zit het met de ABI? Grijpt die alleen in op de EP-rem?
EP? ED? ABI?quote:Op zondag 13 januari 2013 13:36 schreef Stratzer het volgende:
[..]
De SGMm maakt gebruik van remblending, eerst slaan de remmen in EP aan, daarna neemt de ED het over.
De tweetjes lossen dan de EP helemaal, bij de drietjes blijft de middenbak EP meeremmen.
ABI werkt bij zowel ED als EP.
Sorry.quote:
Aha, dat klinkt al meer nederlandsequote:Op zondag 13 januari 2013 13:39 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Sorry.
EP is electropneumatisch, de remstations worden electrisch aangestuurd
ED is electrodynamisch, dus op de motoren
ABI is antiblokkeer inrichting
Zoals jij het hier beschrijft, zou dat dus inderdaad moeten kunnen. Of in iedergeval bij glijden je magneten op het spoor laten vallen.quote:Op zondag 13 januari 2013 13:42 schreef Monopoly het volgende:
[ afbeelding ]
Bij de DM'90 zit die onderste rij schakelaars, meest linkse schakelaar als ik mij niet vergis.
Er stond nood bij, zodat je dus bij nood je magneetremmen in kunt zetten. Maar die werken ook op luchtdrukverlaging in de treinleiding als ik mij niet vergis.
Dus in principe zou je de schakelaar om kunnen zetten om bij het uitvallen van een remstation deze op te vangen met meer remvermogen?
quote:Op zondag 13 januari 2013 13:44 schreef b2py het volgende:
[..]
Aha, dat klinkt al meer nederlandse
is ABI soort ABS?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |