Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 10:59 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen. Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland. >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
bork | donderdag 29 november 2012 @ 11:00 |
topictitel hint: nu is de NMa aan zet. Er stond bij mij zo juist een banner van Hispeed boven dit stukje Overal zullen kleine prijsjes te zien zijn [ Bericht 43% gewijzigd door bork op 29-11-2012 12:55:33 ] | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 11:02 |
Ja, ruk, ik wist ff niks, zag niet dat ik de laatste was, krijg het niet meer voor elkaar. Dus mocht een mod dit lezen | |
bork | donderdag 29 november 2012 @ 11:03 |
ff eentje schoppen; PSM ofzo. (wel zachtjes doen) | |
Surveillance-Fiets | donderdag 29 november 2012 @ 11:26 |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 11:32 |
Ff 2 dingetjes van huishoudelijke aard Heeft dennis al zijn linkjes gefixt, en moet de term vingerverf niet eens uit de header | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 11:52 |
De marketingafdeling van Thalys zit in Brussel, of "kleine prijsjes" gebruikelijk is in het Vlaams weet ik niet. In het Frans is dat in ieder geval wel het geval. Klik erop, dan zie je het En zolang er nog gevingerverfd wordt mag het lekker blijven staan | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 11:56 |
Klopt | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 11:57 |
ik ben in slechts een heel beperkt aantal fora mod | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 12:00 |
Dus dat ben je dan niet hier? Vage Handel, je ben hier regelmatig, hebt verstand van zaken, waarom wou je hier niet als klusjesman aan de slag mogen om heel af en toe de boel vlot te trekken.. maargoed, das offtopic eigenlijk... Treinen! | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 12:02 |
simpel. Ik ben Eindredacteur sport, niets meer, niets minder | |
V2 | donderdag 29 november 2012 @ 12:20 |
Zeg, wat is dit voor foto? Een aangereden bus naar Pijnacker?? | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 12:24 |
Het is de allereerste foto ooit in deze reeks gepost | |
V2 | donderdag 29 november 2012 @ 12:25 |
Pffrt, niet te geloven. 3x raden waar mijn huis woont. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 12:34 |
Ik vond SA toch mooier klinken. Maar volgens mij had ik toen wel overal modrechten. | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 12:42 |
Sorry voor de hartverzakking dan | |
bork | donderdag 29 november 2012 @ 12:56 |
kleine stond gewoon dikgedrukt in banner en het was in dit topic, ik vond het gewoon grappig. | |
V2 | donderdag 29 november 2012 @ 14:41 |
Nou ja, dat het een archiefbeeld was was wel duidelijk, gezien de ICM | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 14:50 |
Morgen Staking RER E, vandaag al begonnen als wilde staking, hoop niet dat het zich als olievlek uit gaat breiden, en ik weet ook nog niet precies waarvoor... | |
bork | donderdag 29 november 2012 @ 15:15 |
Vast de kolentoeslag | |
bork | donderdag 29 november 2012 @ 15:25 |
Het stuk van VK is (nog) niet online, er verschijnt nu wel overal en nergens berichten over het afschaffen van de Benelux. De SP http://www.sp.nl/nieuwsbe(...)t_door_politiek.html De Standaard http://www.standaard.be/a(...)n_ref_map=%255B%255D | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 15:29 |
Door een brand in de Kanaaltunnel (naar verluidt een brandende auto) is er geen treinverkeer aldaar. Prognose 17:00. | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 15:43 |
Waarom is er verschil in maximumsnelheid tussen Rotterdam Centraal en Schiedam-Rotterdam West. De sporen van de hoekselijn is max 130, de andere 140 | |
HeavenSmiles | donderdag 29 november 2012 @ 15:57 |
Bashir (SP) toont zichzelf ook niet echt van zijn beste kant. 'Als die trein echt zo fantastisch was, dan was de treinreiziger toch wel uit zichzelf massaal overgestapt?’ 'Die trein' rijdt nog niet eens tussen Amsterdam en Brussel, dus de treinreiziger kan überhaupt moeilijk uit zichzelf massaal overstappen. Gewoon alvast een beetje schreeuwen zo, draagt niet bij aan een constructieve oplossing. E: Oh en hadden ze het kabinet/één van de vorige niet wat eerder aan de haren kunnen trekken rondom die motie over de Beneluxtrein? Mosterd na de maaltijd... | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2012 @ 16:25 |
Er staat een in en uitcheckpaal in Apeldoorn van arriva, maar welke lijn gaat naar arriva dan? [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2012 16:27:36 ] | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 16:26 |
die naar Zutphen | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 16:35 |
de bogen van de hoekselijn zijn krapper dan die naar delft toe | |
ReisT | donderdag 29 november 2012 @ 16:37 |
Volgens de Netverklaring van Prorail (en die zou het toch moeten weten) is tussen Rotterdam en Schiedam alles 130. | |
dennistd | donderdag 29 november 2012 @ 16:57 |
Mag ik vragen waar je dat weg haalt? Ik kom niet op meer dan 130 op alle sporen? | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 17:00 |
Ik zal het vanavond wel even checken in de officiële tekeningen. | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2012 @ 17:19 |
Was vanmorgen weer erg gezellig rondom Arnhem Mijn eerste slag was om 08.22 vanuit Tiel naar Arnhem. Kon niet verder dan de vork (tussen Zetten-Andelst en Elst). Stond een andere DM90 in de vork, even gecombineerd en toen kop gemaakt en weer terug naar Tiel gegaan. Volgende slag door de tunnel bij Arnhem en ging het spul uit dienst. | |
HeavenSmiles | donderdag 29 november 2012 @ 17:21 |
Kennelijk geeft NS presentjes aan reizigers op Zwolle - Emmen om ze gedag te zeggen i.v.m. de overname van de lijn door Arriva. Grappig. | |
Peter | donderdag 29 november 2012 @ 17:22 |
Ze geven spuitbussen met gele en blauwe verf weg? | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2012 @ 18:29 |
Ja, Driek! Je stond met naam in de Sp!ts vanmorgen! Vond jouw opmerking er beter uit komen dan die van die Rover knakker. Top! | |
Flodder450 | donderdag 29 november 2012 @ 18:38 |
Waren een stel kinderen met de spoorbomen aan het spelen bij de overweg net vóór Sauwerd, machinist toeteren als een malle en alles | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 29 november 2012 @ 18:41 |
Ik heb een keer in de intercity Amersfoort - Amsterdam Centraal gezeten, roept de machinist ineens om "We stoppen zometeen even op Naarden-Bussum, ik moet even wat spelende kinderen uit de bovenleiding portaal halen." !! | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2012 @ 18:45 |
| |
MaxMark | donderdag 29 november 2012 @ 18:59 |
Uit een ander topic: Dit probleem kende ik ook nog niet | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 19:00 |
Het is denk ik ook niet gebruikelijk dat je na je inchecken nog even je saldo gaat opladen, maar wel een vervelend probleem. Afwachten maar | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 19:00 |
Wat is dit nou weer voor kneuzenprobleem? | |
HeavenSmiles | donderdag 29 november 2012 @ 19:01 |
Er zijn wel stations waar de automaten na de paaltjes staan, waarschijnlijk. Maar goed, wie gaat sowieso de hele tijd z'n OV-chipkaart opladen? Automatisch opladen FTW . | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 19:11 |
Ja vind ik ook, automatisch opladen! | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 19:31 |
Automatisch opladen? Nou nee. Tuig. | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 19:32 |
Strukton luidt noodklok spooronderhoud donderdag 29 november 2012 Strukton Rail heeft een brandbrief aan Tweede Kamerleden gestuurd over de bezuinigingen die spoorbeheerder ProRail op het onderhoud van het spoor. In de brief zou de aannemer aangeven dat de bezuinigingen onherroepelijk gaan leiden tot vertragingen en mogelijk tot zeer ernstige ongelukken, meldt het ANP. Een woordvoerdster van Strukton wil echter niets over de brief kwijt. Ook wil het bedrijf niet bevestigen of de berichtgeving over de inhoud van de brief klopt. Het prijsniveau voor spooronderhoud zou vastgesteld zijn op 25 tot 40 procent van de huidige kosten. Strukton Rail zegt in de brief het als plicht te zien om te waarschuwen voor de gevolgen van de bezuinigingen. Het ANP meldt dat Strukton bang is voor een ongeluk als gevolg van slecht spooronderhoud. Daarbij zou er verwezen worden naar een Brits treinongeval in 2000 bij het Britse Hatfield. Bij dat ongeluk kwamen als gevolg van onvoldoende onderhoud vier mensen om het leven. Verder weet het ANP te melden dat Strukton Rail pleit voor het stil leggen van alle aanbestedingen op spooronderhoud. Eerder meldde de Volkskrant ook al dat er zorgen zijn over de kwaliteit van het spooronderhoud. Vakbond FNV Spoor meldde toen al zich zorgen te maken. Ook de SP stelde naar aanleiding van die berichten kamervragen. Bron | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 19:50 |
Dat vind jij " " ? | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 19:55 |
Over engels laatst trouwens, zat vanmiddag in een intercity waarbij het achterste gedeelte achter bleef te Alkmaar. "The behind part of this train will have Alkmaar as it end station, so it will remain here." | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 19:56 |
Dat. | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2012 @ 19:57 |
Hulde! Dit is hoe het hoort te zijn! | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 19:59 |
Maar als ik er wat over zeg is het "Prorail heeft bepaald dat de helft minder ook veilig is " | |
daanski82 | donderdag 29 november 2012 @ 19:59 |
Ik mag hopen dat de NS snel rook + springkler instalatie in de trein toilet inbouwd. Wat is die rook lucht in de toilet een ranzige stank. Bah. Je bent een vieze junk als je daarvoor het toilet misbruikt. | |
#ANONIEM | donderdag 29 november 2012 @ 20:00 |
Dat zal je nooit uit mijn mond horen Maar het erge is dat er teveel mensen dat wel denken. Die mensen vinden ook onderhoud nutteloos omdat ze dan moeten omreizen of langer onderweg zijn [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2012 20:00:52 ] | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 20:00 |
Als de hoogste inschrijver bij een aanbesteding dit soort dingen gaat roepen en dan ook nog gaat verwijzen naar een extreem buitenlands voorbeeld moet je even een kilozak zout kopen bij de Supermarkt. Er zal vast een kern van waarheid in zitten maar je kan ook gewoon roepen dat Prorail erg op haar hoede moet zijn wat er in dit gebied gaat gebeuren. Dat weten ze intern Prorail ook wel. | |
Flodder450 | donderdag 29 november 2012 @ 20:03 |
Het gedeelte van de kinderen die met de spoorbomen aan het kloten waren dan he | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 20:04 |
Dat zegt ProRail he, dat een andere aannemer want anders vindt is iets anders he. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 29 november 2012 @ 20:06 |
Strukton zal ook niet snel zeggen dat het allemaal prima is. Die willen gewoon weer aan de gang. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 20:07 |
Prorail heeft gewoon een contract met eisen opgesteld. Ook Asset Rail moet daar gewoon aan voldoen. Controleren dus die handel. Als het niet kan voor die prijs dan gaat Asset Rail failliet. Strukton maakt zich gewoon schuldig aan verschrikkelijke stemmingmakerij. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 20:09 |
Tsja, prorail knijpt het spooronderhoud uit, over de rug van de veiligheid van de reiziger. Ook niet erg netjes natuurlijk | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 20:09 |
Ze proberen ProRail ertoe te bewegen de eisen voor de concessies iets anders op te stellen. Dat is hun goed recht en voor de rest is het zo dat het werk van iedere aannemer gecontroleerd behoort te worden. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 29 november 2012 @ 20:10 |
Die consessies zijn redelijk stug, typisch ProRail. Er wordt wel gekeken naar verschillende aspecten bij offertes maar er zijn trucjes om elke keer vooraan te komen staan. | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 20:10 |
Ik denk dat dat genuanceerder ligt. Zie de vreemde gang van zaken rond de aanbesteding van PGO Amersfoort. En nee, zoals jij zegt werkt het niet: er wordt naar mijn idee onvoldoende geborgd dat een aannemer voor de prijs die ie vraagt ook daadwerkelijk goed onderhoud uitvoert. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 20:17 |
Het hele idee van een aanbesteding is dat je probeert een economisch zo aantrekkelijk mogelijke bieding binnen bepaalde randvoorwaarden probeert uit te lokken. Als je deelnemer aan dat spel bent (Strukton!) moet je ook niet gaan klagen als je dat spel opeens verliest. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 20:18 |
Goed, dat die controle beter uitgevoerd moet worden kan best zo zijn en daar moet men ook echt wat mee gaan doen maar dat doet niets af aan het basisprincipe van een aanbesteding. Over dat eerste begint Strukton niet, over het tweede wel. Dat maakt het een stinkend zaakje. | |
greavy | donderdag 29 november 2012 @ 20:21 |
HKX heeft grote problemen met materieel: Inmiddels rijden ze nog maar met één rijtuig per stam: Een Dosto van de NOB(Nord-Ostsee-Bahn). Wel rijden ze met een Sandwich-samenstelling (2 loks, 1 voor 1 achter). Vorige week was dat nog een IC-rijtuig van ALEX en een Dosto van de NOB. Waarschijnlijk komt er binnenkort weer materieel van de Mittelrheinbahn (Desiro) als Ersatzverkehr... | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 20:22 |
dat snap ik, alleen ik kan me ook voorstellen dat er vraagtekens geplaatst mogen worden bij de erg lage bieding die Asset Rail gedaan heeft zonder dat de kwaliteit in gevaar zou mogen komen. | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 20:23 |
Had Strukton niet eigenlijk gewonnen, en werd vervolgens die aanbesteding niet als mislukt beschouwd omdat de partijen onder de kostprijs hadden aangeboden? En vervolgens legt Strukton bij de nieuwe aanbesteding een hogere prijs neer om vervolgens alsnog te verliezen van een partij die notabene onder hun eerdere prijs zit. Dan zou ik ook niet blij zijn. Daarmee niets afdoende aan het feit dat Strukton zelf een flink belang heeft bij hoge onderhoudsbudgetten. | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 20:23 |
Het Kamperlijntje zal nog tot eind 2015 door de NS verzorgd worden, zo is vandaag bekendgemaakt. http://www.overijssel.nl/(...)oncessie-kamperlijn/ | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 20:24 |
Volgens mij was Strukton juist de hoogste bieder maar ik zal het even opzoeken. | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 20:24 |
Bij de oorspronkelijke aanbesteding toch niet? | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 20:25 |
Hoe komt het dat het zo moet lopen? Wat is er mis met het eigen rollend materieel van HKX? | |
ZwartmetSuiker | donderdag 29 november 2012 @ 20:25 |
Het is wel een tactiek hoor, onder de kostprijs aanbieden en dan zoveel mogelijk via meerwerk uitvoeren. | |
greavy | donderdag 29 november 2012 @ 20:27 |
HKX heeft nooit eigen rollend materieel gehad. De rijtuigen die zij hadden waren van ALEX en de lok van MRCE. Wat de exacte reden is? Dat weet niemand buiten HKX. HKX doet er ook wat geheimzinnig over. Enige wat bekend is, is dat er ook tegenvallende reizigersaantallen zijn op deze verbinding voor HKX | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 20:29 |
wat iig niet gaat helpen is dat je met een bonte verzameling materieel gaat rijden dat in veel verschillende huisstijlen gestoken is. dat schrikt iig wat klanten af. | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 20:30 |
Tsja, als je met een Desiro van Hamburg naar Keulen reist terwijl je IC-materieel verwacht kan ik me wel voorstellen dat je de volgende keer weer met DB gaat | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 20:30 |
Bij de tweede aanbesteding waren ze in ieder geval al meer dan twee keer zo duur als de op een na laatste bieding. | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 20:31 |
Klopt, maar het doet natuurlijk pijn dat ze de eerste niet kregen met een niet minder onrealistische prijs dan de huidige winnaar. | |
greavy | donderdag 29 november 2012 @ 20:31 |
@PSM Tsja. Er waren eerder al problemen met de rijtuigen, waardoor ALEX die per direct uit dienst moest halen. Toen is er met Desiro gereden. Na een week kwamen de rijtuigen weer terug, en kon het ingezet worden. Weliswaar met 2 rijtuigen per stam, maar toch. Dat werd later een ALEX+NOB-rijtuig. En inmiddels alleen één NOB-Dosto. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 20:32 |
Al zou ik het niet gek vinden om het onderhoud gewoon weer intern Prorail te doen. Dan kunnen de vervangingen en de grote projecten naar externe partijen. | |
greavy | donderdag 29 november 2012 @ 20:33 |
HKX heeft ALLE klanten gebeld die gereserveerd hadden om: - kosteloos om te boeken naar DB - Korting krijgen en met Desiro - Reis kosteloos annuleren en geld retour - Op een andere dag voortzetten met HKX-garnituur. Dus de reizigers wisten dat wel De Desiro's hebben alles behalve vol gezeten ook. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 29-11-2012 20:41:17 ] | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 20:34 |
mja, dan kun je krijgen dat de post onderhoud duurder uit gaat vallen dan nodig. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 20:37 |
Dat juridische waterhoofd dat nodig is om contracten te maken en de controle van het onderhoud vanuit Prorail zijn beiden ook niet gratis. Het zou nog best wel eens kunnen meevallen. | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 20:41 |
Het beleid van ProRail is nu eenmaal om zoveel mogelijk buitenshuis te doen, maar imo zou de organisatie dan veel leaner moeten zijn dan ze nu is. | |
Fixers | donderdag 29 november 2012 @ 20:43 |
Ik doe het regelmatig, nooit problemen mee gehad. Heb wel gemerkt dat die poortjes een richting hebben. Je kan niet uitchecken aan de buitenkant en niet inchecken aan de binnenkant. Grapje heeft me op Amsterdam CS nog een tientje gekost volgens mij. Daar loopje vanuit de andere tunnel voor de poortjes langs en moet je eigenlijk de tunnel in om daarna weer naar buiten te lopen door die poortjes. | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 20:46 |
Dat is netjes, een goede manier van klanten informeren. NS Hispeed zou het in een hoekje op de website zetten en dan keihard roepen "Het stond op de website dus je had het kunnen weten!" | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 20:46 |
Jaaa dat denk ik ook "Sta je op het perron, wat denk je? een GROEN rijtuig! MET blauwe balletjes!!! Nee daar beginnen we niet aan hoor Ik draai me om en loop wel terug naar huis om de auto te pakken. Iemand nog een kaartje?" | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 20:47 |
Qua herkenbaarheid is het niet goed als je iedere keer met wat anders voor komt rijden. Zeker als er "NOB" opstaat, dat kan reizigers (vooral ouderen, gek genoeg) in verwarring brengen. | |
greavy | donderdag 29 november 2012 @ 20:50 |
Bij de vaste ALEX-rijtuigen hadden ze stickers aangebracht met HKX erop enz. Hoe dat nu op de NOB-garnituur is, weet ik niet. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 20:50 |
Nee, dat zal wel niet. Maar het is beter om in ieder geval te PROBEREN je reizigers te vervoeren dan om je schouders op te halen en eoa riedeltje over materieeltekort af te draaien hmm | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 20:51 |
Ze proberen het toch ook? Desiro, andere rijtuigen, de NOB-dubbeldekker, omboeken naar DB... ik vind het netjes hoor Ze hebben geen enkele verplichting ('t is een open access-vervoerder) dus ze kunnen ook tegen de reizigers zeggen "stik er maar in, hier is je geld terug" | |
greavy | donderdag 29 november 2012 @ 20:52 |
HKX doet wel moeite, maar het lijkt nog niet echt te lukken voor hun. Erg jammer. Ik ga zaterdag eens kijken hoe zij er bij staan in Keulen. | |
Alopex | donderdag 29 november 2012 @ 20:53 |
Klopt, zo lang de poortjes nog open staan kan dit vervelend zijn. Je kan wel een claim indienen (geloof ik, al best een tijd geleden dat ik het toen heb moeten doen) en je geld terug krijgen. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 20:59 |
Precies, dat bedoelde ik dus ook | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 20:59 |
en juist dat kan je dus klanten kosten | |
greavy | donderdag 29 november 2012 @ 21:01 |
Zij doen sowieso moeite om iets te laten rijden. Regelmatige uitval kost meer klanten, want dan ga je sneller terug naar de DB | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 21:01 |
Ah mooi, dan denken we er hetzelfde over. Ik begreep je post even verkeerd. Hopelijk heeft HKX snel hun zaakjes op orde. Misschien moeten ze maar even met de ÖBB gaan babbelen, die hebben net een stam rijtuigen teruggekregen | |
greavy | donderdag 29 november 2012 @ 21:04 |
ÖBB heeft de rijtuigen zelf weer nodig ofzo. Rijtuigen wilden ze eerder dit jaar al terug... Kan ook te maken hebben met de kosten voor de rit (lease loc, rijtuigen, inzet personeel, treinpaden, onderhoud, schoonmaken, enz enz enz) dat het financieel niet allemaal even goed rond komt. (wordt ook op DSO gemeld, net als defecten aan het materieel) De echte reden is nog gissen, zal me benieuwen als er uberhaupt iets bekend over wordt dat ook echt klopt enz | |
DriekOplopers | donderdag 29 november 2012 @ 21:05 |
Lastig is dan, dat ProRail onderhoud moet doen aan spoor dat door een ander (goed of slecht) is aangelegd... | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 21:05 |
zeker. Beide zaken kosten klanten en juist daarom is het van belang de materieelpositie op orde te hebben | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 21:07 |
Nu doen de aannemers dat, dus er verandert wezenlijk weinig. Mij lijkt het wel interessant om een vergelijking te trekken tussen ProRail, Infrabel, Network Rail en nog een paar bedrijven over het onderhoud van de infrastructuur - kijkende naar kosten, opbrengsten en resultaten. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 21:07 |
Dat is nu met onderhoud vs. aanleg ook al het geval. | |
DriekOplopers | donderdag 29 november 2012 @ 21:10 |
Ah, okee. | |
DriekOplopers | donderdag 29 november 2012 @ 21:11 |
... en naar dodelijke slachtoffers... | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 21:12 |
Railtrack heeft niet echt een goede naam opgebouwd daarmee, nee. Dat bedrijf is niet voor niets ontbonden. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 21:25 |
Maar je hebt wel gelijk dat dat voor problemen kan zorgen. Rijkswaterstaat lost dat anders op de laatste tijd. Die stoppen bij de aanleg ook de verantwoordelijkheid voor een bepaalde minimum staat van de infrastructuur over bijvoorbeeld 20 jaar in het contract. Daarmee hopen ze innovatieve aanleg te bevorderen om de onderhoudskosten te drukken. Het heeft ook wel eens anders uitgepakt. Toen viel er ergens in het traject een gat in de weg op een punt welke twee weken later van nieuw asfalt voor extra rijstroken aangebracht zou worden en waar de kwaliteit van het wegdek al een maand op het randje zat. Met een gridlock in Amsterdam (15 kilometer verderop) in de avondspits als gevolg. Het is dus erg lastig om dit goed te regelen bij uitbesteding. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 21:28 |
Nee, het is niet "erg lastig", er moet gewoon goed genoeg naar gekeken worden. Bij aanbestedingen ligt by design nou eenmaal primair de focus op "de laagste prijs". Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of iets veiligheids-belangrijks als spooronderhoud überhaupt wel geschikt is voor aanbesteding. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 21:31 |
EMVI kan ook als aanbestedingscriterium. Dat betekent dat je met een hogere prijs maar een hogere kwaliteit toch de aanbesteding kan winnen. | |
DriekOplopers | donderdag 29 november 2012 @ 21:47 |
Je zou zweren dat jij gisteren op het congres van Arcadis was, waar ik moest spreken samen met o.a. iemand die veel afweet van het aanbesteden van wegen... | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 21:58 |
Daar was ik toevallig niet. Toevallig was ik wel bij Arcadis aan het werk en heb ik tijdens mijn vorige studie het een en ander geleerd over aanbestedingen en contractbeheersing. (Alleen theorie helaas.., de praktijk heb ik er later bijbedacht op basis wat ik in de wegenbouw en het regionaal ov zie.) | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 22:03 |
De Britten zijn teruggekomen op het aanbesteden van onderhoud nadat er 7 doden vielen ten gevolge van het handelen van een privaat onderhoudsbedrijf. Potters Bar rail crash (2002). Sinds 2003 voert Network Rail onderhoud weer zelf uit. | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 22:08 |
Een collega van mij riep tien jaar geleden al "wij zijn gedoemd de Britten achterna te gaan". Ik hoop niet dat ie gelijk krijgt. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 22:08 |
Interessant verhaal. Wel een hoop fout gegaan daar. Inmiddels is die club op de fles, maar pas sinds maart 2010, dus niet of maar zeer gedeeltelijk als gevolg van die crash. Denk ik dan. | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:11 |
Het gevolg van jouw idee: - Alle mensen bij de onderhoudsaannemers (Strukton Rail, VolkerRail, Bam Rail en Asset Rail) zullen moeten opgekocht worden, dat zal voor minimaal dezelfde prijs gaan. - Al het materieel zal moeten worden opgekocht - De enige die vernieuwingsprojecten aan het spoor doen zijn Strukton, Volker, Bam, Dura Vermeer Railinfra, Spitzke en Swietelsky. (Heb ik de grote partijen wel gehad) Dan valt dus 3 van die aannemers (Onderhoud althans) binnen ProRail, dat zal nooit geaccepteerd worden door de NMA. - ProRail zal ook veel van de installatiedeskundigen over moeten nemen. - en nog veel meer moeten opkopen, enige verschil is dat wellicht de lijntje wat korter kunnen. Al betwijfel ik dat ten zeerste. Al met al zal het ProRail voorlopig veel meer geld kosten dan het nu kost, en uiteindelijk blijven dezelfde mensen het werk uitvoeren t.o.v. nu. Ik denk dat je er minder mee opschiet. Door zoveel mogelijk aan te besteden zal een goedkoper werkpakket ontstaan, als de randvoorwaarden die ProRail stelt maar heel secuur zijn uitgewerkt en er zo min mogelijk gaten in de aanbesteding zitten. Hier nog even de aanbesteding van PGO Eemland (Zoals het officieel heet): http://www.aanbesteden.pr(...)96&PrevForm=INS_OPDR | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 22:12 |
Railtrack was een zelfstandige BV en kreeg van de staat een laag bedrag om per jaar het onderhoud aan het spoor uit te voeren. ProRail is directer gecontroleerd door I&M heb ik het idee. Of de hoop, dat kan ook. | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 22:13 |
Railtrack was zelfs beursgenoteerd. | |
Brembo | donderdag 29 november 2012 @ 22:14 |
Ach gelukkig weet heel Fok, hoe Prorail, NS, RIjkswaterstaat moeten functioneren . Het is niet zomaar even op de tekentafel een organisatieontwerp maken. Het behelst zeker meer dan dat alles. Daarbij is de oude situatie voor ons niet veel goedkoper en heeft bijvoorbeeld veel onzichtbare eigenschappen zoals financieel, en natuurlijk is privatisering ook niet het einde. | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:14 |
Zijn de BAM en Strukton toch ook? | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 22:14 |
en dat is nou niet bepaald handig voor bepaalde organisaties die een publiekmaatschappelijke taak hebben | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 22:15 |
Maar dat zijn commerciële partijen, terwijl ProRail een nutsfunctie vervult. | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 22:15 |
Winst ging voor veiligheid, maar winst werd er niet gemaakt en veiliger werd het ook niet. ProRail heeft gelukkig geen winstoogmerk. | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 22:15 |
mja, er zit verschil tussen de situaties, omdat Nederland met ProRail een organisatie heeft die de aannemers kan controleren | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:16 |
Als we zo doorgaan met het spoor gaat hetzelfde gebeuren, behalve het aantal doden. Veiligheidsmaatregelen zijn hier keihard dichtgetimmerd. (Alhoewel het wel super easy is om een veiligheidscertificaat te scoren, wel eens veiligheidlangshetspoor.nl gedaan? Dat is de officiële test. | |
DriekOplopers | donderdag 29 november 2012 @ 22:17 |
En we herinneren ons nog als de dag van gisteren de reizigersramp op het spoor rond de eeuwwisseling. NS wilde naar de beurs... | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 22:17 |
Met alleen veiligheid langs het spoor mag je nog niks, en zeker niks dat veiligheidskritisch is. | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 22:17 |
klopt. In Engeland was de privatisering iets te ver doorgevoerd. ProRail zal ook nooit geprivatiseerd worden, maar dat betekent niet dat de organisatie niet efficiënter kan gaan werken zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 22:17 |
NS wanneer gaan jullie nou eindelijk eens de nieuwe tariefeenhedenkaarten publiceren? | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:18 |
NS gaat nu denk ik wel dezelfde kant op, moeten ook besparen | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 22:18 |
Waar haal je vandaan dat dat WEL kan? | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:19 |
ProRail heeft een ander soort winstoogmerk. Zij krijgen het geld van de overheid om het onderhoud en vernieuwingsprojecten van te betalen. Uiteindelijk krijgt ProRail minder geld maar zit met dezelfde hoeveelheid onderhoud en vernieuwingsprojecten. Die zullen dus voor minder uitgevoerd moeten worden. | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 22:19 |
Het linkje in de openingspost | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 22:20 |
de organisatie ProRail is de laatste jaren qua personeelsomvang nogal gegroeid. Meer is niet altijd beter | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 22:21 |
Dat vind je een antwoord op mijn vraag? | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 22:21 |
Eh nee, niet alleen dat. Ook de eigen organisatie moet slagvaardiger worden. | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 22:23 |
ja. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 22:23 |
Oh, okee | |
DriekOplopers | donderdag 29 november 2012 @ 22:24 |
Durven ze niet. Tariefafstand Lelystad - Kampen Zuid is 436 km. | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:24 |
Als je ziet hoeveel lui daar rondlopen. Ik denk dat half ProRail wel weg kan als je NS weer laat fuseren met ProRail. De regionale vervoerders zullen hier ontzettend boos om worden, maar hier zal een oplossing voor gevonden moeten worden. | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 22:24 |
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat... | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 22:25 |
Dan hangen er dadelijk matrixborden boven het spoor... | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:25 |
Blijft het een 'tussenpersoon'.. | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 22:25 |
Die hangen er nu ook al | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 22:25 |
Duvel zegt het goed. Ze kunnen nog slagvaardiger worden | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 22:26 |
hou je bek hou je bek hou je bek * Dr_Flash gaat met vingers in oren keihard rondjes om jou heen rennen en "houjebekhoujebek" schreeuwen. Net zo lang tot die kaart er is | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 22:26 |
Voor de opsplitsing kostte het spoor slechts de helft van nu als je een inflatiecorrectie toepast. Het moet toch een teken aan de wand zijn. Het probleem is alleen dat het lastig is om een oorzaak aan te wijzen. Het zou van alles en nog wat kunnen zijn. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 22:27 |
Wat doen ze dan met al die mensen die ze de laatste tijd kennelijk aangenomen hebben? "Een volle loonlijst staat cool"? | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 22:28 |
Bakkelijen met NS, spooraannemers, het ministerie en jezelf. | |
lezut | donderdag 29 november 2012 @ 22:29 |
Ik denk wel dat er serieus wat aan de hand is in het spooronderhoud... Het feit dat Strukton media-aandacht zoekt voor dit probleem zegt al wel dat ze daar waarschijnlijk een afweging om gemaakt hebben, want ProRail zal hier zeker niet blij mee zijn... niet bijten in de hand die je voed enzo en die hand strooit in het geval van Strukton redelijk wat kruimels die kant op. En er zal nog wel e.e.a. aan zeer onder zitten mbt het onderhoudscontract bij Amersfoort wat naar AssetRail is gegaan, waarbij ook wel wat vraagtekens te plaatsen zijn. | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 22:29 |
Management-overhead (directeur, financiëel directeur), een eigen IT-afdeling, enz. | |
Duvel | donderdag 29 november 2012 @ 22:29 |
En reden er half zo veel treinen, etc. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 22:30 |
Maar de nevenlijntjes zaten er wel bij. Bovendien is de treinexploitatie (excl infraexploitatie) nog steeds kostendekkend. | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:31 |
Ik kan je er wel eentje vertellen hoor. Vroeger waren de TVP (TreinVrijePeriodes) langer en mocht je meer doen. Tegenwoordig zijn de veiligheidsregels zo aangescherpt, dat voordat je eenmaal aan het werk kan je al minstens een half uur kwijt ben. Een normale TVP is 5 uur voor de A-periode, en ~2,5 - 3 uur voor de B-periode. Vroeger waren de TVP 's nachts wel een uur of 6-7. Maar die mensen die nu 's nachts maar 5 uur werken, moeten wel voor 8 uur worden uitbetaald. Je kan in één nacht dus minder werk verzetten, en je moet ze ook nog eens langer uitbetalen. 1 + 1 = 2 | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 22:31 |
Wat is het ook een tieveritusbende hier dat spoor Sta ik op het station on Parijs de trein naar Chessy te wachten, trein komt binnenrollen met chessy op de borden, maar in de trein staat dat ie maar tot Torcy gaat. Dus ik heb onderweg nog een beetje de CTAs afgekeken en overal stond Chessy op... Eenmaal op Torcy klonkt de _automatische_ omroep "Torcy Eindpunt" en iedereen stapte meteen mokkend uit, op Darkwing na... weet eigenlijk niet waarom, maar ik liep een beetje te dromen ofzo, mijn reactie was traag iig Dat heeft me gered, wat de meester mompelde iets van verkeerd ritnummer ingesteld en dat ie toch doorreed, echter voordat de meute zich op het perron in beweging zette sloot ie al de deuren en reed weg | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:31 |
Nevenlijntjes zitten nu nog steeds bij het spooronderhoud hoor | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 22:32 |
Vroeger reed men ook met een beperkte snelheid over het nevenspoor door. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 22:32 |
Maar niet bij de NS-treinexploitatiekosten. | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 22:32 |
precies. Veel managers zijn eigenlijk overbodig. Het streven moet zijn om een zo plat mogelijke organisatie te hebben zonder dat er problemen met de aansturing van de organisatie komen. | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:33 |
Tegenwoordig moeten de Reiziger met een hoofdletter R geschreven worden dus moet die trein met 140 kunnen passeren.. | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:33 |
Hoeveel managers daar zitten, onbegrijpelijk.. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 november 2012 @ 22:34 |
Tegenwoordig gaat het spoor in het weekend plat waardoor de trein met exact 0 kilometer per uur rijdt. | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:35 |
En dan wordt er niet eens onderhoud uitgevoerd, alleen vernieuwingen . Onderhoud wordt alleen in nachten uitgevoerd en af en toe meegelift in grote GIO's van derden in het weekend. | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 22:35 |
het is niet alleen ProRail waar ik het over heb, maar in veel organisaties kan het efficiënter. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 22:35 |
Zoiets heb ik ook nogeens gehad een paar maanden terug, toen een SGMmetje op Zutphen heel stiekem toch de IC Roosendaal - Zwolle bleek te zijn Maar niemand die het gokte | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 22:36 |
En jij hebt t wel gegokt? | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 22:36 |
Je bedoelt: Managers die weten waar ze het over hebben. Dat is net zoiets als een vierkante cirkel met drie hoeken. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 22:36 |
| |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 22:37 |
CTA en Rolkoers fout? | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 22:38 |
zoiets ja. Ik ben wat dat betreft iets te veel een idealist | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:39 |
Anno 2012 is een CTA een TBP hoor | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 22:40 |
en een SGMm heeft geen koersrol maar een bestemmingsdisplay | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 22:41 |
Zeg, vinden jullie het erg dat ik niet meer maandelijks in Nederland over de vloer kom, of vergeven jullie het me? (En het is trouwens Koersrol geloof ik, maar dat terzijde ) Edit: TBP Trein Bestemmings Plan? [ Bericht 4% gewijzigd door Darkwing_Duck op 29-11-2012 22:47:13 ] | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:45 |
Al met al denk dat het spoor er absoluut niet op vooruit is gegaan bij de splitsing van NS in 1995 naar NS en ProRail, iig niet op onderhoudsgebied. | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:47 |
Trein Bewijzer Perron | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 22:50 |
Maar goed de lading Centraal bediende TreinAanwijzer, dekt de lading toch ook nog steeds? Al vliegen ze nu meer centraal in storing... Waarom moet die benaming veranderd worden zo nodig.... | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:51 |
links: TBP; Rechts CTA | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 22:52 |
CTA denkt de lading voor de nieuwe ook toch... | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 22:52 |
Ongetwijfeld, toch heet hij anders | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:00 |
Trein Beeld Perron zelfs. Echt een totaal nergens op slaande term. Had ook Woensdag Trappelzak Flintstone kunnen heten wat mij betreft. Levert in ieder geval een mooiere afkorting op. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:03 |
Van Schiedam=Rotterdam West naar Rotterdam kom je achtereenvolgens 90, 130 en 40 km/h tegen. | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 23:04 |
op alle 4 de sporen? | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:06 |
Welkom in onze eeuw Biertje? | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:07 |
Op de twee rechter sporen. Wilde je het ook de andere kant op weten? | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 23:07 |
Das niet Ziggy3s schuld | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:08 |
Dat staat op de officiële tekening. Klopt het niet dan? Ik kom nooit in die buurt, dus ik heb geen idee. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:08 |
Het heet sinds 24 mei 1998 Schiedam Centrum, mocht je het gemist hebben | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 23:09 |
Vroeger heette het station zo, maar inmiddels niet meer, ik baseer me op dit linkje http://upload.wikimedia.o(...)Baanvaksnelheden.png | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:10 |
Dat heb ik dan gemist. Ik hou me niet erg bezig met de andere kant van het land en al helemaal niet met een kutstad als Rotterdam. | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 23:10 |
die tekening is wel heel grof hoor | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 23:10 |
Wat doet ie dan in de openingspost... | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:11 |
Maar ook wel best wel actueel | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:11 |
Kom kom, het is Saturnus niet of zo hoor | |
b2py | donderdag 29 november 2012 @ 23:13 |
globale inschatting te geven. Apart trouwens dat amersfoort - apeldoorn maar 130 is evenals utrecht - boxtel. Daar is nog wel wat te winnen. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:13 |
Ik heb er simpelweg niets te zoeken, ik kom er nooit en ga zeker niet alle namen van iedere stoeptegel daar bijhouden. | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 23:16 |
dan weet je bij deze dat tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum de spoorverkorting Wspl (Westelijke Splitsing) ligt | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:16 |
Nou nou Dit had je wel mogen weten hoor | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:17 |
Leg mij eens uit waarom. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:17 |
Jaa, bij de Blijdorpboog, die tot in de jaren 90 uitsluitend gebruikt werd door de Hoek-Moskou Expres, die daarna afgebroken is, en een paar jaar later heel schielijk opnieuw aangelegd | |
dennistd | donderdag 29 november 2012 @ 23:18 |
Zolang ziggy de stations in het noorden maar kent vind ik het prima hoor Hoe gaat men dat trouwens doen als er een post uitvalt en deze overgenomen moet worden vanaf een andere post. Komen er dan een aantal treindienstleiders naar die vervangende post toe of gaat men daar maar wat aanklooien met personeel dat de lijnen niet kent? | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 23:19 |
precies. Het is een mooie omreisroute als Den Haag - Gouda er uit ligt. Bedenk me net dat ik het stukje nog moet bereizen | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:19 |
Kijk, en dat soort kennis schaar ik in dezelfde hoek als zo'n stationsnaam. Ik ben een spoorliefhebber. Geen kenner op alle gebieden. Vind ik ook niet interessant. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:19 |
Gewoon uit een zelfde soort basale beroepsinteresse als dat ik in ieder geval WEET van het bestaan van Linux, bijvoorbeeld. maak ook vaak genoeg HC's mee die bij binnenkomst op een station echt maar wat raak lullen. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Als je komende uit Amsterdam, bij binnenkomst in Amersfoort gaat lopen omroepen dat mensen daar kunnen overstappen voor de richting Apeldoorn - Zutphen. Dan ben je er gewoon echt niet helemaal bij. | |
dennistd | donderdag 29 november 2012 @ 23:19 |
Hij is afgebroken voor de bouw van de HSL volgens mij. En tegenwoordig wordt ie vooral gebruikt voor ritjes Utrecht-Leidschendam, zodat je geen kop hoeft te maken (via de Blijdorpboog en de Binckhorstboog). En bij werkzaamheden op Gouda-Den Haag, dan rijdt er een omgeleide IC Utrecht-Gouda-Blijdorpboog-Den Haag | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:20 |
Dan moeten er mensen van die post naar de uitwijkpost toe. Je mag een gebied alleen bedienen als je de lokale kennis hebt bewezen in een (mondeling) examen. | |
dennistd | donderdag 29 november 2012 @ 23:21 |
Of treinpersoneel dat voor Deventer omroept: station Deventer, hier kunt u overstappen voor de treinen naar Almelo en Apeldoorn, wij rijden door als intercity naar Olst, Wijchen en Zwolle... | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:21 |
Ik heb het ooit met de Hoek- Moskou Expres gedaan. Of de Moskou-Hoek expres eigenlijk Utrecht Centraal 10:07 vertrekken, stop in Schiedam-Rotterdam West en Hoek van Holland Haven Met mijn Studenten-OV, want daar maalde toch niemand om destijds | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:22 |
Dat is nog geen antwoord op mijn vraag. Ik ben geen rijdend personeel, heb geen contact met reizigers, dus voor mijn beroep is het totaal nutteloze kennis. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:22 |
Nja, zulke dingen inderdaad. Heb dan totale desinteresse in je werk of zo. ZO nerdy is het nou ook weer niet om van een conducteur te verwachten dat ie het hele Nederlandse spoornet uit zijn hoofd kent. Of willen ze echt ZO GRAAG rondjes om de kerk rijden? | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 23:23 |
och, het kan altijd erger. Lichtenvoorde-Groenlo ben benieuwd hoe Arriva dat om gaat roepen | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:23 |
Je weet wel van elke meter eromheen hoe hard je er mag, maar niet hoe het station zelf HEET? Ik vind dat raar. Maar goed, ook dat mag weer raar gevonden worden. | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 23:24 |
De RATP is in opspraak gekomen vanwege de aanschaf van nieuwe treinen in 2008 de MI09 voor de RER A in de krant Le Monde. Lang verhaal kort. Tegenstanders zeggen: Er was geen openbare aanbesteding en de RATP heeft groupe Alstom Bombardier voorgetrokken. RATP zegt: DE MI09 (broertje van MI 2N, sterk gelijkend uiterlijk) kan gezien worden als vervolgorder, de mallen waren er nu en dus goedkoper, want geen tekentafel,en makkelijker met onderhoud... Meer info voor wie het interreseerst: artikel hier en hier meer | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:24 |
Dat weet ik niet, dat heb ik opgezocht. Zoals ik vanmiddag had beloofd. Wat wél raar is, is dat de stationsnaam op de tekening blijkbaar niet is aangepast. | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:25 |
Wat is daar mis mee? Behalve dit natuurlijk: | |
dennistd | donderdag 29 november 2012 @ 23:25 |
Ik neem aan dat ziggy alle baanvaktekeningen van heel NL kan bekijken | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:26 |
Misschien is het dan ook wel een idee om die tekeningen eens te updaten met de huidige namen. Na 15 jaar. Dat is dan niet Ziggy zijn schuld Maar wel OOK iets wat ik raar vind | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:26 |
Bingo. Ik ga natuurlijk niet op sporenplan ofzo kijken, dat kunnen jullie zelf net zo goed. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:27 |
Dat ben ik dan weer met je eens. Dat biertje was ik het trouwens ook wel mee eens. | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 23:30 |
dat dus | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 23:30 |
Over extra boogjes doen gesproken, ik heb de binkhorstboog gedaan met werkzaamheden, speciaal daarvoor toen een kaartje gekocht zelfs En ik heb bij een verstoring, maar dat was echt al heeeeeeel lang geleden, praten we wellicht over '95 de kijfhoek aan de andere zijde voorbij gereden, daar waren toen 2 spoortjes met waslijn als ik me goed kan herrineren en van een tunnel bij Barendrecht was nog geen sprake, snel ging het niet, maar het ging... Edit: Met de andere zijde bedoel ik dus, heu..ja de..eh, hoe leg je dat uit... | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 23:30 |
Ha, dat geintje heeft NS ook geflikt met de VIRM-4. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:32 |
Tja. Ik heb tijdens een versperring op het hoofdspoor nog wel eens een reizigerstrein door Onnen geleid... | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 23:33 |
Ik moest wel daaraan denken ja aan dat verhaal, maar wist het niet zeker, dus ik dacht ik hou mijn mond maar, voor dat er, zoals daar zijn een PSM en een b2py, je gaan verbeteren | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 23:33 |
Dwars door de werkplaats? | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:33 |
Wel mooi meteen weer 64 wissels ontroest | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:34 |
b2py moet je niet te veel naar luisteren | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:34 |
Nee, gewoon over de sporen ernaast. Onnen is meer dan alleen NedTrain. | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 23:40 |
daar valt niets aan te verbeteren | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 23:40 |
hendig. Het is geloof ik ook al eens ongepland met een reizigerstrein gebeurd | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 november 2012 @ 23:43 |
Het kan ook niet vaak, want de meeste machinisten missen daar wat wegbekendheid. En het mag geloof ik ook niet meer van IL&T. | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 23:43 |
Hier is een week geleden op Torcy ook een passagierstrein zo de remise in gereden, met een mannetje of 100 erin (Eigenlijk het verhaal precies andersom als hierboven beschreven, er stond Chessy op de borden maar hij reed tot Torcy, trein was zonder automatische afroep) | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:45 |
Ja dat is dat gare systeem met treinen met vierlettercodes erop waar geen mens wat van snapt. Alleen "Ik moet elke dag trein VSOP hebben dan komt het goed" | |
Peterselieman | donderdag 29 november 2012 @ 23:46 |
in dit geval stond een wisseltje verkeerd. Beetje hetzelfde idee als die ene stoptrein toen die met passagiers bij Meteren de Betuweroute opreed | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 23:47 |
Alles wat met een Q begint gaat naar Chessy, en alles met een O totaan Torcy, das toch niet moelijk? Maargoed, indit geval was dus ook het verkeerde ritnummer ingesteld en stond fout weerggegeven.... | |
Dr_Flash | donderdag 29 november 2012 @ 23:51 |
Wel TE moeilijk. Er wordt gewoon niet simpel genoeg nagedacht. Wat een reiziger wil weten is niet "Staat er een O of een Q"? wat je van verder dan 15 meter af sowieso niet kunt bepalen trouwens. De reiziger wil weten "Gaat deze trein naar Chessy of niet"? Geef hem dan DAAR antwoord op | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 23:55 |
In die vier letters zit een berg informatie verstopt... maar je moet het maar net weten. Gelukkig hangen er op de perrons borden waarin lampjes gaan branden die aangeven op welke stations de RER-trein zal stoppen. | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 november 2012 @ 23:56 |
De nieuwe treinen MI09 geven antwoord op jouw vraag En James was me voor een beetje | |
James1988 | donderdag 29 november 2012 @ 23:58 |
Voor "ervaren reizigers" is het lettersysteem ongetwijfeld heel handig (in één oogopslag weet je of het de juiste trein is) maar toeristvriendelijk is het absoluut niet. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:01 |
Nee, een station Marne la Vallee Chessy noemen, is ook niet bepaald toerist vriendelijk, als je weet waar het ligt, in tegenstelling tot station Futuroscope bijvoorbeeld (wat je dan weer bij sommige site moet terugvinden onder Chasseneuil-du-Poitou ) | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:01 |
De tering, het is eigenlijk hetzelfde als dat je in Nederland op de CTA's / TBP's / WTF's alleen het treinnummer en de voetnoot zou plaatsen. "Tsja, als het 4 cijfers heeft en het begint met een 2 en dan een 8 gaat ie naar Deventer, dat is toch niet zo moeilijk?" | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:02 |
Ja dat weet ik | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:02 |
Geeft maar eens aan dat ik in een Hoogconjunctuur woon [ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 30-11-2012 00:09:07 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:03 |
Ja maar goed, dat is gewoon dat schijtvolk wat zichzelf nog steeds een wereldmacht waant. Die zijn in 1870 blijven steken. Ordinateur, Courriel, Mega-octet en al die flauwekul | |
James1988 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:03 |
Champ-de-Mars vind ik ook niet handig als je de Eiffeltoren zoekt | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:03 |
Ik niet zin begreip deze | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:08 |
Maargoed Fles, je kan mopperen over die 4 letters voorop de trein, zolang er met de regelmaat van de klok stations voorbij gereden worden terwijl dat niet moet of andersom heb je dr nog niks aan. Je wurmt je door het poortje, en bij gods gratie probeer je ergens naar buiten te stappen in Parijs indien het niet te vol is , voor de finetuning is de metro uitgevonden hoor | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:10 |
Heb je de Canadezen weleens Frans horen praten? Dàt is pas blijven hangen in de 17e eeuw... | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:11 |
Was dat nou weer voor onzin. De S-Bahn moet toch doen wat ie moet doen, of wat? | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:11 |
Nee. Maar goed als Ziggy nog maar net van station Schiedam gehoord heeft hoef ik ook niet alles over Canada te weten | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:13 |
maar op een gemiddeld S bahn traject word niet 44 duizend man per uur door een tunnelbuis geperst | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:16 |
Nou, zelfs al zou dat waar zijn, wat ik betwijfel. Wat ontslaat je dan van de verplichting om gewoon te rijden wat je rijden moet en te halteren waar je halteren moet? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:18 |
Verdachte pakketjes, teveel file achter je... | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:19 |
En hier, daar zocht ik al die tijd naar, opgekalefaterd materieel uit '61 met eindbestellingsaanduiding | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:19 |
Nja, dat heeft met die 44 man geen fuck te maken natuurlijk. | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:20 |
Prima, vaker zo doen | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:20 |
Dat heeft er alles mee te maken dat de treinen vol zitten, mensen zich er bij willen persen, deuren niet dichtgaan, de boel zich ophoopt... | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:22 |
kwestie van genoeg mat nzetten. De metro van Moskou rijdt in de spits 80 keer per uur. Het kan. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:24 |
Ja en wij hebben SACEM wat 12 jaar ontwikkeling heeft gekost, en de enige uitbreiding die nog mogelijk is is alles vervangen door dubbeldeks materieel | |
James1988 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:26 |
RER A verwerkt 1,14 miljoen reizigers per dag. Tijdens de spits staat er iedere 2,5 minuut een trein op het perron, met een gemiddeld stationnement van 50 seconden. | |
TeringHenkie | vrijdag 30 november 2012 @ 00:27 |
Dat is gewoon Frans met dik Amerikaans accent. Alsof ze geen poging doen. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:28 |
Woordgebruik ook, ook engels weigeren te praten. McChicken bestellen ze niet, wel een Mcpoulet | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:31 |
typisch stokbroodvreterstrekje. Walgelijk volk is het, alle franstaligen. Fransen, Walen, franstalige zwitsers zijn evenmin te pruimen. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:38 |
Inderdaad, alles wat Frans is uitbannen in Nederland, te beginnen met Thalys, TGV, Bombardier en Alstom Schavuiten zijn het, een beetje ons mooie mat '64 verdrijven... | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:39 |
zo Frans is Bombardier niet hoor. Het bedrijf is Canadees en de fabriek staat in Aix-la-Chapelle, voor de boursinlovers onder ons. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:40 |
Ja, maar wel Franstalig Canada, dus oprotten er mee, volgens jou theorie | |
James1988 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:41 |
Het hoofdkantoor van Bombardier Transporation staat in Berlijn. Voorheen ADtranz. | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 00:43 |
Klopt ja | |
James1988 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:44 |
Dat is best een mooi gebouw. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:46 |
Ze maakten ook sneeuwscooter en jetski's lees ik net | |
James1988 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:47 |
Vliegtuigen bouwen ze ook | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 00:49 |
Ja maar dat is wat wat meer algemeen bekend, dus niet vermeldingswaardig | |
Bitlord | vrijdag 30 november 2012 @ 03:22 |
Geweldige lijn! Ik heb een keer voorin gestaan en toen ook lopen filmen. In de hoofdtunnel onder de stad door rijden ze niet op seinen, maar op een soort snelheidsbegrenzingssysteem. Best apart, want daardoor kunnen treinen tot enkele meters van elkaar stil staan in de tunnel. Ik heb me wel eens ingebeeld hoe metrolijn 1 zou zijn als RER A en lijn 14 niet zouden bestaan.. | |
b2py | vrijdag 30 november 2012 @ 06:59 |
Ze zijn nu toch ook bezig met automatiseren van lijn 1? Iedere 45 sec een metro meen ik mij te herinneren. Machtig vond ik dat om die tunnel in te gluren als je een automatische had! | |
b2py | vrijdag 30 november 2012 @ 07:23 |
En zojuist in het lokale dagblad gelezen. Ze gaan station Alkmaar verbouwen, het komt er uit te zien als station Arnhem met een traverse over het station. Inclusief fancy overkapping etc.. | |
#ANONIEM | vrijdag 30 november 2012 @ 07:24 |
Tof. Arnhem vind ik toch wel één van de mooiste stations van Nederland, qua mordene architectuur. | |
b2py | vrijdag 30 november 2012 @ 07:31 |
ik vind het jammer dat ik er zo weinig ben. Jij hebt geluk! | |
#ANONIEM | vrijdag 30 november 2012 @ 07:33 |
True. Maar zo spannend is het niet meer. Ik kom over de brug, ik schakel terug naar 110, 80, 60 en dan met geel (40) kom ik binnen rijden, kopmaken, remproeven en weer weg rijden. Af en toe door de tunnel als je materieel er uit gaat. | |
MTL | vrijdag 30 november 2012 @ 07:35 |
Nou nog even die hal in orde maken | |
b2py | vrijdag 30 november 2012 @ 07:43 |
Ook mooi om te zien. Ik zit onder de stroomafnemer en het heeft gevroren vannacht. Ijsvorming aan de bovenleiding waardoor er heel veel vonkvorming is! Dus als je vlak bij brug woont, nu is je kans! | |
Mirgeam | vrijdag 30 november 2012 @ 07:51 |
Vannacht plaatjes geschoten van de cabine van een 1200 loc, interesse? | |
#ANONIEM | vrijdag 30 november 2012 @ 07:55 |
| |
b2py | vrijdag 30 november 2012 @ 07:57 |
Altijd! | |
b2py | vrijdag 30 november 2012 @ 08:14 |
Moet je een trein eigenlijk krabben 's ochtends? :p | |
#ANONIEM | vrijdag 30 november 2012 @ 08:18 |
Meestal staat de trein 's winters aan de spanning. Hiermee kan de klimaatcontrole blijven werken 's nachts. Daarmee wordt de voor ruit ook verwarmd. Diesel motoren mogen soms ook voor winterse maatregelen onbelast bijven draaien 's nachts. | |
Flodder450 | vrijdag 30 november 2012 @ 08:37 |
Waar kan ik eigenlijk terecht als ik bijvoorbeeld die nieuwe electrische Spurts van binnen wil bekijken Monopoly? | |
Mirgeam | vrijdag 30 november 2012 @ 08:40 |
De G1206 Vossloh Het meeste is mooi gelabeld, zouden ze vaker moeten doen | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 08:47 |
SACEM dus Hij Rijd al automatisch doordeweeks na 7 uur savonds en in het weekend Ook willen ze de centrale sectie van de RER automatisch hebben in 2022, zodat de treinen nog dichter p elkaar kunnen rijden Edit: Stel je voor, dan levert een SNCF meester hem af op nanterre prefectuur, en 15 km verderop pikt een RATP meester hem weer op, das dan lastig doorgeven dat iemand zijn broodtrommetjes vergeten is | |
#ANONIEM | vrijdag 30 november 2012 @ 08:51 |
Zwolle denk ik. | |
Fiorano | vrijdag 30 november 2012 @ 08:52 |
Ochtend gezeur op de Valleilijn. Trein richt ede-w. Met +20 op Barneveld centrum, hield het spoor geblokkeerd voor de trein richting Amersfoort, die gaat nu combineren met de volgende stopper richting Amersfoort en gaat dus met +30 richting Amersfoort.... Kon ik precies gebruiken deze ochtend... Iemand enig idee wat er aan de hand was trouwens? Machinist begon hier pas na 20 minuten wat te babbelen over combineren van treinen voor de rest geen enkele informatie. | |
#ANONIEM | vrijdag 30 november 2012 @ 08:53 |
Toffe foto's Mirgeam Mag de 1206 inmiddels alweer zonder schutwagen rijden na dat detectieprobleem ? | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 09:06 |
Vossloh? Waarom staat er dan MaK op? | |
HeavenSmiles | vrijdag 30 november 2012 @ 09:07 |
Worden dan ook alle coupés verwarmd? Dat zou wel een beetje energieverspilling zijn . En een dieselmotor de hele nacht laten ronken, tja.. | |
Mirgeam | vrijdag 30 november 2012 @ 09:14 |
ik kan me niet herinneren dat we als losse loc gereden hebben, en een andere 1206 had een lullig wagentje mee ERS noemt het een vossloh, dan zet ik dat ook erbij | |
Duvel | vrijdag 30 november 2012 @ 09:19 |
Oh nee... | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 09:21 |
Dat artikel van de Volkskrant van gisteren over de Benelux, is dat nog ergens verfügbar? | |
Mr_Klaasje | vrijdag 30 november 2012 @ 09:28 |
Het is een en hetzelfde bedrijf. | |
Dr_Flash | vrijdag 30 november 2012 @ 09:54 |
Hopla Popla | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 november 2012 @ 10:12 |
HSL of Regulier? | |
dennistd | vrijdag 30 november 2012 @ 10:17 |
HSL denk ik, anders wordt het wel tot Dordrecht genoemd | |
bork | vrijdag 30 november 2012 @ 10:19 |
Ik heb eventueel pdf voor je van de vk zelf. [ Bericht 10% gewijzigd door Netsplitter op 30-11-2012 10:40:46 ] | |
Flodder450 | vrijdag 30 november 2012 @ 10:20 |
Het zal ook eens niet | |
GekkeHaan | vrijdag 30 november 2012 @ 10:21 |
is niet zoveel anders hoor, maar zal eens kijken wat ik voor je kan doen. | |
bork | vrijdag 30 november 2012 @ 10:22 |
Voorbeeld van een gedupeerde reiziger van het wegvallen van de Benelux Chantal Van den Bossche Ik heb dalvrij bijvoorbeeld. Gratis tot aan de grens en daarna railplus. Ik woon in Amsterdam en werk regelmatig in Brussel en logeer dan bij familie. Ik betaal nu 14 euro van Amsterdam naar Eeklo via de route over Brussel. Ik kan nu boeken voor 54 euro zag ik. Dat is geen 200 procent, dat is wel 500 procent.... topic bijna vol, let op TS! | |
Flodder450 | vrijdag 30 november 2012 @ 10:23 |
Thanks ! | |
zoem | vrijdag 30 november 2012 @ 10:23 |
Voor de liefhebbers is er nu op Canvas een treinreis van Oslo naar Bergen te zien vanuit de cabine. | |
bork | vrijdag 30 november 2012 @ 10:24 |
Betalen, of boemelen naar Brussel. |