En mogelijk in de eerste ronden van de race om een gat met de concurrentie te slaan, maar of dat ook echt zo is kun je als buitenstaander gewoon niet bewijzen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:43 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus RBR zou dat alleen in Q3 gebruiken
Hmm, mogelijk indd. En Webber zeker tijdens zijn inhaalrace wat vaker dan.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
En mogelijk in de eerste ronden van de race om een gat met de concurrentie te slaan, maar of dat ook echt zo is kun je als buitenstaander gewoon niet bewijzen.
Dat denk ik weer niet, omdat het proces schadelijk is voor de motor. Denk aan afgebroken kleppen en dergelijke. Onder meer de kleppen kunnen voor een korte periode een extra piekbelasting aan. Door ze maar enkele ronden per weekend extra te belasten kan een motor even lang meegaan dan wanneer je het systeem niet gebruikt.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:00 schreef sanger het volgende:
[..]
Hmm, mogelijk indd. En Webber zeker tijdens zijn inhaalrace wat vaker dan.
Ik zeg ook niet continue, maar misschien wel om de aansluiting te krijgen zodat je vervolgens DRS in kunt zetten. De kleppen kunnen inderdaad piekbelasting aan, maar dat kan wel meer dan alleen tijdens de Q.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:08 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat denk ik weer niet, omdat het proces schadelijk is voor de motor. Denk aan afgebroken kleppen en dergelijke. Onder meer de kleppen kunnen voor een korte periode een extra piekbelasting aan. Door ze maar enkele ronden per weekend extra te belasten kan een motor even lang meegaan dan wanneer je het systeem niet gebruikt.
De opmars van Webber in China kwam doordat hij verse banden had. Als je een setje banden spaart dan kan deze in de race veel winst opleveren, omdat de grip langer optimaal blijft. Hierdoor zijn de banden tijdens de hele stint sneller dan wanneer je er een al gebruikt setje op zet.
Renault levert de motoren en een stuk of wat personeelsleden. Die zullen wel iets van een geheimhoudingsverklaring hebben moeten tekenenquote:Op woensdag 18 mei 2011 11:34 schreef Googolplexian het volgende:
Ik vraag me alleen af hoe het komt dat Renault hier niet het fijne van weet ... of is het juist daarom dat Renault ineens goed mee kan komen sinds vorig jaar?
Mjah ... maar Renault zal qua motor ook wel wat geheimen hebben. Om dit soort truukjes met engine management en extra belasting te kunnen uithalen zul je toch wat geheimen moeten delen, lijkt me.quote:Op woensdag 18 mei 2011 12:01 schreef sanger het volgende:
[..]
Renault levert de motoren en een stuk of wat personeelsleden. Die zullen wel iets van een geheimhoudingsverklaring hebben moeten tekenen
Natuurlijk weet Renault ervan. Iedereen weet ervan. Het is ook duidelijk hoorbaar. Tijdens de kwalificatie van de afgelopen GP wees Olav Mol er ook op. Ferrari heeft het systeem, Mercedes waarschijnlijk ook.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:34 schreef Googolplexian het volgende:
Ik vraag me alleen af hoe het komt dat Renault hier niet het fijne van weet ... of is het juist daarom dat Renault ineens goed mee kan komen sinds vorig jaar?
Daarom zei ik ook "het fijne"quote:Op woensdag 18 mei 2011 12:20 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Natuurlijk weet Renault ervan. Iedereen weet ervan. Het is ook duidelijk hoorbaar. Tijdens de kwalificatie van de afgelopen GP wees Olav Mol er ook op. Ferrari heeft het systeem, Mercedes waarschijnlijk ook.
Misschien dat Renault het zelf niet gebruikt omdat ze een ander uitlaatsysteem hebben.
Volgens mij werkt het systeem zelfs niet op de Renault, uit te meeste artikels haal ik toch dat ze het voornamelijk over de hete lucht van de motor hebben. Mocht 't idd de hete lucht zijn die het verschil maakt heeft het bij hun geen nut, want tegen de tijd dat de warme lucht stroming van de uitlaten tot de diffusor zijn gekomen, zijn deze al te veel afgekoeld om effectief te zijn.quote:Op woensdag 18 mei 2011 12:20 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Natuurlijk weet Renault ervan. Iedereen weet ervan. Het is ook duidelijk hoorbaar. Tijdens de kwalificatie van de afgelopen GP wees Olav Mol er ook op. Ferrari heeft het systeem, Mercedes waarschijnlijk ook.
Misschien dat Renault het zelf niet gebruikt omdat ze een ander uitlaatsysteem hebben.
Effect met de vloer of diffusor is hetzelfde. De bedoeling bij Renault is om hete lucht onder de vloer door te blazen waardoor er een vacuum (door de snellere beweging van de lucht) ontstaat die zorgt voor de downforce. Hoe meer hete lucht er door geblazen wordt hoe beter. Dus ook bij Renault zal het beter zijn om stationair ook die lucht onder de vloer door te blazen om geen downforce te verliezen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 17:43 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Volgens mij werkt het systeem zelfs niet op de Renault, uit te meeste artikels haal ik toch dat ze het voornamelijk over de hete lucht van de motor hebben. Mocht 't idd de hete lucht zijn die het verschil maakt heeft het bij hun geen nut, want tegen de tijd dat de warme lucht stroming van de uitlaten tot de diffusor zijn gekomen, zijn deze al te veel afgekoeld om effectief te zijn.
Dus Renault kan hier wel eens als ''winnaar'' uit de bus gaan komen
Te veel.quote:
'T is ook nooit goed.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:39 schreef Trystar het volgende:
[..]
Te veel.
Banden gaan té kort mee, je kan niet een keer je wielen blokkeren of je banden zijn er aan.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/91491quote:Fernando Alonso will stay at Ferrari at least until the 2016 season after having extended his contract with the Italian squad, it was announced on Thursday.
The Spanish two-time world champion joined the Maranello squad last year and admitted he would like to end his career at Ferrari.
Alonso had originially signed a deal to stay at the team until the end of the 2012 season.
The Spaniard finished in second place in the championship in his first season with the team last year.
"It is a great pleasure to have renewed our agreement with a driver who has always demonstrated a winning mentality even in the most difficult circumstances," said Ferrari `president Luca di Montezemolo.
"Fernando has all the required qualities, both technically and personally to play a leading role in the history of Ferrari and I hope he will be enriching it with further wins very soon."
Alonso added: "I am very happy to have reached this agreement. I immediately felt comfortable within Ferrari and now it feels to me like a second family.
"I have the utmost faith in the men and women who work in Maranello and in those who lead them: it is therefore natural for me to decide to extend my relationship in the long term like this, with a team at which I will no doubt end my Formula 1 career one day."
Dan ben je wel helemaal een debiel als je in de laatste race kampioen kan worden en je teamgenoot voorbij laat die zo ook kampioen kan worden.quote:Op donderdag 19 mei 2011 09:56 schreef Atreidez het volgende:
Hij is altijd al 2e coureur.. Al zie ik Webber echt niet aan de kant gaan voor Vettel, of het moet de laatste gp zijn en om een kampioenschap gaan.
Hoeft niet meer want die persoon is al overleden.quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Dan ben je wel helemaal een debiel als je in de laatste race kampioen kan worden en je teamgenoot voorbij laat die zo ook kampioen kan worden.
Iemand die dat doet mag van mij ter plekke kapot geschoten worden.
Wat een belachelijke drogreden. Waarom is het ene extreme (inhalen te makkelijk, te veel pitstops) beter dan het andere extreme (weinig inhaalacties, weinig pitstops).quote:
Altijd gaaf om dit soort feitjes te lezenquote:Op donderdag 19 mei 2011 12:42 schreef sasquatsch het volgende:
Hoeft niet meer want die persoon is al overleden.
Peter Collins kon in 1956 in de laatste race nog kampioen worden, maar stond zijn auto af aan Juan Manuel Fangio (geen teamorders), die zelf uitgevallen was. Hierdoor kon Fangio nog genoeg punten verzamelen om Stirling Moss voor te blijven in het kampioenschap.
Collins had dit gedaan omdat hij nog jong was en in de komende jaren nog wel meer kansen op de wereldtitel zou hebben. Helaas kwam hij twee jaar later om het leven.
Omdat het vorig jaar zonder de hoge slijtage en DRS al veel beter was dan in de 15 jaar ervoor. En dat komt door het verbod op bijtanken. Vorig jaar waren de inhaalacties ongeveer op het niveau van 1991, nu worden alle records gebroken.quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat een belachelijke drogreden. Waarom is het ene extreme (inhalen te makkelijk, te veel pitstops) beter dan het andere extreme (weinig inhaalacties, weinig pitstops).
Qua racen is het tweede in ieder geval een stuk beter. Er moet een compromis gevonden worden en dat kan mijnsinziens heel makkelijk. Pirelli moet gewoon banden maken die als ze slijten evenredig minder grip geven in plaats van wat er nu is (de band blijft ongeveer gelijk tot een aantal ronden en dan zakt de prestatie ineens met gigantische stappen omlaag).
Tja, logisch. Beter kan Ferrari niet krijgen en Alonso wil blijkbaar errug graag met hen kampioen worden.quote:Op donderdag 19 mei 2011 10:07 schreef Tarado het volgende:
Alonso extends Ferrari contract
By Pablo Elizalde Thursday, May 19th 2011, 07:51 GMT
[..]
http://www.autosport.com/news/report.php/id/91491
Verbaasd me niks. Had een keer gelezen, weet helaas niet meer waar, dat het goedkoper was om de huidige V8-motoren zuiniger te maken dan de 1,6 liter met turbo te ontwikkelen.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:01 schreef Tarado het volgende:
Volgens Auto Motor und Sport wordt zaterdag as waarschijnlijk de stekker uit het "4 cylinder turbo" project getrokken als Jean Todt een vergadering heeft met de motoren leveranciers.
Voornaamste redenen, Cosworth kan het niet, Ferrari wil het niet, Mercedes zou alleen willen indien het een aantoonbare kostenbesparing op zou kunnen leveren maar dat ziet er niet naar uit, Renault houdt zich afzijdig over plannen voor de lange termijn.
Voor het hele artikel (Duits)
Jammer! Voor Cosworth is er wel een andere leverancier die wel wil (PURE) en Renault was al met die motor bezig, die ook beter aansluit bij hun eigen motoren (idem voor Mercedes)..quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:01 schreef Tarado het volgende:
Volgens Auto Motor und Sport wordt zaterdag as waarschijnlijk de stekker uit het "4 cylinder turbo" project getrokken als Jean Todt een vergadering heeft met de motoren leveranciers.
Voornaamste redenen, Cosworth kan het niet, Ferrari wil het niet, Mercedes zou alleen willen indien het een aantoonbare kostenbesparing op zou kunnen leveren maar dat ziet er niet naar uit, Renault houdt zich afzijdig over plannen voor de lange termijn.
Voor het hele artikel (Duits)
quote:Lewis Hamilton has labelled Pirelli's new hard tyres as "a disaster" following Friday practice for the Spanish Grand Prix.
Pirelli's new, harder compound is making its racing debut this weekend after having been trialled during the Turkish Grand Prix weekend.
The Italian manufacturer is hoping the harder tyre will allow teams to choose from a wider variety of strategies, as the gap between that and the soft rubber is now bigger.
McLaren driver Hamilton, however, slated the tyres on Friday and is expecting most drivers to use the soft one a lot more.
"The super-hard tyre is a disaster, so that wasn't nice to drive," said Hamilton after practice.
When asked what he meant by a disaster, he added: "A disaster, to drive. A two-second difference, and they don't last that long.
"I don't know why they brought that tyre, because I thought the other one was pretty good. It looks pretty difficult to switch it on and then to last.
"I think we are about two and a half seconds off the pace with that tyre. Then we switch to the normal soft and it's fantastic. I think you will see most people with that tyre during the weekend."
Team-mate Jenson Button admitted the performance of the tyres came a shock to him.
"It's hard, seriously hard," he said. "It was the first time I've run it I think, at the other races we didn't run it because we tried to put mileage on the actual hard tyre we had. So it was a bit of a shock.
"I don't know if other people are struggling on it or not. We've all got to work with the same tyre so we've got to make the best out of it. At the moment we're struggling on it, so you've got to do your best. I don't think you'd want to run more than one stint on it."
Ferrari driver Fernando Alonso said he did not expect anyone to be able to use only the harder tyres now in the first qualifying segment tomorrow, as he reckons the gap is just too big.
"Hopefully someone tries," he said. "I think it's a bit different. There was already a big difference in the first four races, and for whatever reason they decided to change the hard tyre and bring a slower tyre.
http://www.fia.com/en-GB/(...)s/f1-conf-esp2.aspx?quote:Q: (Byron Young – The Daily Mirror) Stefano, could I just ask you about the answer you gave to the Lewis question? Surely Fernando wouldn’t want to have Lewis in the team, wouldn’t let you have him in the team, would he?
SD: Why are you so worried about that? We have had a priority unfortunately about that, about our situation at the moment. But I think, first of all, if I speak about that, I feel that it is not correct for the other driver that we have, Felipe. As a team principal, I want to make sure that both of my drivers feel really that they have the maximum atmosphere within the team. So really now the focus is to make sure that both of them are working in the best environment that they can. Going back to your question: as I said, in life, never say never. I don’t want to say that by saying that, that it’s a possibility but I don’t want to ignore the possibility also with other drivers that are very strong: Sebastian Vettel is another very, very strong driver. There are a lot of drivers – well, a lot is a big word – but there are a few drivers that are really very strong but I don’t think that speaking about this subject now is correct for the team, because I am totally focused to extrapolate the maximum value out of the current drivers that Ferrari is very happy with.
Q: (Byron Young – The Daily Mirror) But you said Lewis is a possibility and I know Felipe is a possibility and he will be looking at his own career as well. Would you say that Mark Webber is a possibility, because he’s out of contract at the end of this year?
SD: I can say that everyone is a possibility but I didn’t say that he was a possibility, I said never say never to very quick drivers. As I said before, I consider Lewis to be one of the top three drivers of them all.
http://www.f1today.nl/201(...)in-verlegenheid.htmlquote:Neel Jani brengt Red Bull Racing met tweets in verlegenheid
Red Bull Racing heeft ontkend dat het de geldende testbeperkingen aan de laars heeft gelapt. De Oostenrijkse renstal kwam in opspraak door uitspraken van testcoureur Neel Jani op Twitter, zogeheten tweets.
Daarin zei de Zwitser last van zijn nek te hebben door bochten op hoge snelheid op het circuit van Idiada op zondag. Dat zou een verboden handeling van Red Bull Racing inhouden, aangezien tijdens het seizoen alleen rechte lijn-tests zijn toegestaan.
De tweets zijn ondertussen verwijderd en volgens Red Bull Racing niet door Jani zelf geplaatst. Een woordvoerder van het team liet aan F1Fanatic.co.uk weten: “We hebben geen bochten op hoge snelheid uitgevoerd en getest binnen de bestaande reglementen, wat inhoudt een aero-test op een door de FIA goedgekeurd recht stuk.”
Misschien heeft tie gewoon heel hard gereden op zijn kart?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:57 schreef Atreidez het volgende:
Ook nog niet gelezen hier;
[..]
http://www.f1today.nl/201(...)in-verlegenheid.html
Rechte lijn testen op door de FIA aangewezen testcircuits zijn toegestaan. Ook als dat een oval is, zoals in dit geval. Dat is in elk geval wat ik uit de Sporting Regulations haal.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 10:57 schreef Atreidez het volgende:
Ook nog niet gelezen hier;
[..]
http://www.f1today.nl/201(...)in-verlegenheid.html
quote:four one day aerodynamic tests carried out on FIA approved straight line or constant radius
sites between 1 January 2010 and the end of the last Event of the Championship. Any of
these days may be substituted for four hours of wind-on full scale wind tunnel testing to be
carried out in a single twenty four hour period.
De kwalificatie is nu geen reet meer aan. Wat mij betreft voeren ze per direct in dat Q3 afgewerkt wordt dmv single-lap shootout.quote:Op donderdag 19 mei 2011 18:12 schreef M.Melandri het volgende:
Het enige nadeel vind ik momenteel de kwalificatie,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |