Overzicht carrière FisichellaNa Rubens Barrichello is Giancarlo Fisichella de meest ervaren coureur in het Formule 1-veld. In de nadagen van zijn carriére gaat voor de Italiaan een droomwens in vervulling als coureur van Ferrari. We zetten de carriére van Fisichella op een rij.
1996 - MinardiNa een jaar ervaring te hebben opgedaan als testrijder bij Minardi maakt Fisichella in 1996 zijn debuut bij de kleine Italiaanse renstal. De veelbelovende jongeling maakt het seizoen echter niet af. Talent heeft hij genoeg, geld niet. Dus wordt hij door het armlastige team na acht races vervangen door Giovanni Lavaggi.
1997 - JordanIn zijn tweede seizoen wordt Fisichella opgepikt door Eddie Jordan. Als teamgenoot van Ralf Schumacher scoort hij tijdens de Grand Prix van Canada zijn eerste podium. In Duitsland heeft hij kans op de overwinning, maar een lekke band gooit roet in het eten. Tijdens een verregende Grand Prix van België finishte hij als tweede achter Michael Schumacher en maakt hij definitief naam in de Formule 1.
1998-2001 BenettonNa het vertrek van Renault als partner van Benetton is het team in 1998 nooit meer tot grootse prestaties in staat. Fisichella is daar het slachtoffer van. Tweede plaatsen in Monaco en Montreal zijn spaarzame hoogtepunten in zijn tijd bij de renstal van Flavio Briatore. Net als zijn eerste pole position op de A1 Ring. Een jaar later is het al niet veel beter. Een spin kost hem de overwinning in de Grand Prix van Europa en verder sprokkelt hij slechts een podium en 13 punten bij elkaar. In de eerste twee jaar van het nieuwe millennium verslaat hij met gemak zijn teamgenoten Alexander Wurz en Jenson Button, maar meer dan een paar podiumplaatsen zit er niet in. Fisichella besluit na het seizoen terug te keren naar Jordan.
2002-2003 JordanHet eerste jaar bij Jordan Honda brengt Fisichella niet veel. Als het team in 2003 overstapt naar Ford-motoren gaat het beter. In Brazilië valt alles op zijn plaats. In de regen passeert hij Kimi Raikkonen in de 54ste ronde. Direct daarna wordt de race afgevlagd. In eerste instantie wordt Raikkonen aangewezen als winnaar, maar na bestudering van de data besluit de FIA dat Fisichella de winnaar is. Bij de volgende race op Imola krijgt de Italiaan uit handen van Raikkonen alsnog de beker uitgereikt.
2005-2007 RenaultDe terugkeer van Renault als fabrieksteam moet de doorbraak van Fisichella betekenen naar de top. Een overwinning in Australië is de perfecte eerste stap, maar daarna gaat het slechts bergafwaarts. Pech en gebrek aan snelheid zorgen ervoor dat Fisichella twee jaar lang in de schaduw rijdt van Fernando Alonso. De Spanjaard wint twee wereldtitels, terwijl Fisichella na Australië maar één andere race wint, de Grand Prix van Maleisië in 2006. In 2007 vertrekt Alonso, maar in een oncompetitieve Renault R27 kan Fisichella geen potten breken. Hij rijdt een kleurloos seizoen en wordt herhaaldelijk door zijn rookie-teamgenoot Heikki Kovalainen te kijken gezet.
2008-2009 Force IndiaIn 2008 wordt Fisichella bij de nieuwe Indiase renstal Force India binnengehaald als eerste coureur naast Adrian Sutil. Tijdens de Grand Prix van Monaco wordt hij de achtste coureur ooit die in meer dan 200 Grands Prix van start gaat. Gedurende het seizoen rijdt Force India steevast achteraan. Een jaar later lijkt zich hetzelfde liedje te herhalen, totdat het kleine team tijdens de Grand Prix van Europa een grote aerodynamische update meebrengt. In Valencia is er nog niet veel van te zien, maar tijdens de Grand Prix van België zet Fisichella de auto op pole position en verliest hij slechts nipt in de race van Kimi Raikkonen. Enkele dagen later vraagt Ferrari hem om Luca Badoer op te volgen als vervanger van de gebleseerde Felipe Massa. Op 13 september komt voor de 36-jarige Fisichella zijn scharlaken rode droom eindelijk uit.