abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 mei 2009 @ 21:24:08 #1
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_69240762



De zesde race van het Formule 1-seizoen is een altijd bijzondere. Iedereen kijkt ieder seizoen weer uit naar de Grand Prix van Monaco waar gereden wordt door de smalle straten en waar inhalen praktisch onmogelijk is. Het glitter en glamour viert hoogtij, maar zal dat na afloop van de 78 ronden durende race nog zo zijn? Jenson Button gaat de race in als onbetwiste leider, maar voelt de hete adem van Sebastian Vettel wel in zijn nek. Ferrari lijkt de zaak beter voor elkaar te hebben dan eerder dit seizoen en wil mee gaan strijden om de bovenste plaatsen. Verrassingen zijn dit weekend niet uitgesloten, zeker niet als het weer onbestendig is. Wat het gaat worden, we weten het zondagmiddag rond de klok van vier.



Het stratencircuit van Monaco is nauw, hobbelig en erg langzaam. Het is het langzaamste en kortste circuit op de Formule 1 kalender. Desondanks is de GP van Monaco niet van de kalender weg te denken. Al sinds 1929 is de lay-out praktisch onveranderd, mede omdat daar weinig tot geen mogelijkheden toe zijn. Het lijkt alsof de tijd stil is blijven staan in het vorstendom.

Puur motorvermogen helpt je niet in de straten van Monaco, een bolide welke goed te besturen is kan je verder naar voren helpen. Een rondje Monaco rijdt de gemiddelde coureur met een full downforce afstelling. De grip op het circuit varieert enorm, te meer omdat het circuit na iedere sessie weer wordt vrijgegeven voor het gewone stadsverkeer.



Lengte: 3.340 km
Aantal ronden: 78
Totale lengte: 260.520 km
ronderecord: 1.14.439 (M. Schumacher - Ferrari F2004)



Coureurs

PosRijderNationaliteitTeampunten
1Jenson ButtonEngelandBrawn-Mercedes41
2Rubens BarrichelloBraziliëBrawn-Mercedes27
3Sebastian VettelDuitslandRBR-Renault23
4Mark WebberAustraliëRBR-Renault15.5
5Jarno TrulliItaliëToyota14.5
6Timo GlockDuitslandToyota12
7Lewis HamiltonEngelandMcLaren-Mercedes9
8Fernando AlonsoSpanjeRenault9
9Nick HeidfeldDuitslandBMW Sauber6
10Nico RosbergDuitslandWilliams-Toyota4.5
11Heikki KovalainenFinlandMcLaren-Mercedes4
12Felipe MassaBraziliëFerrari3
13Kimi RäikkönenFinlandFerrari3
14Sebastien BuemiZwitserlandSTR-Ferrari3
15Sebastien BourdaisFrankrijkSTR-Ferrari1
16Adrian SutilDuitslandForce India-Mercedes0
17Nelsinho PiquetBraziliëRenault0
18Robert KubicaPolenBMW Sauber0
19Giancarlo FisichellaItaliëForce India-Mercedes0
20Kazuki NakajimaJapanWilliams-Toyota0


Constructeurs

PosTeampunten
1Brawn-Mercedes68
2RBR-Renault38.5
3Toyota26.5
4McLaren-Mercedes13
5Renault9
6BMW Sauber6
7Ferrari6
8Williams-Toyota4.5
9STR-Ferrari4
10Force India-Mercedes0





Monaco heeft een lange historie op het gebied van autosport. Zo werd er in 1911 al de Rally van Monte Carlo gehouden. Om als autosportland mee te kunnen tellen, moest er een evenement volledig binnen de landsgrenzen plaatsvinden en de Grand Prix van Monaco was geboren. De eerste stratenrace werd in 1929 gehouden en was een prooi voor de Brit William Grover-Williams met een Bugatti.

In 1950 toen het Formule 1-wereldkampioenschap van start ging, stond de race ook op het programma en de legendarische Juan Manuel Fangio was toen de beste. Na enkele jaren afwezigheid keerde de Grand Prix in 1955 definitief terug op de kalender en is sindsdien een vaste waarde. Dat er veel grote namen hebben gewonnen blijkt wel uit het verleden toen onder meer Graham Hill, Jackie Stewart, Alain Prost, Ayrton Senna en Michael Schumacher vele malen de snelste waren in Monaco.

Dat de race lastig is bewijst Prost in 1982 door met vier ronden te gaan vanuit leidende positie op een natte baan te spinnen en zo de strijd te moeten staken. Riccardo Patrese en Didier Pironi gingen aan de leiding, maar ook zij kregen pech, waarna Andrea de Cesaris op de overwinning af leek te gaan. Hij kwam net als Pironi zonder brandstof te staan, waardoor Patrese alsnog met de winst er vandoor kan gaan.

Het jaar 1996 voegt wederom een bijzondere editie aan de geschiedenisboeken toe. Olivier Panis gaat met de zege aan de haal en dat terwijl de Fransman van plek veertien vertrokken is. Op een natte baan mag Michael Schumacher als eerste starten, maar de Duitser spinde al in de eerste ronde bij het uitkomen van de laatste bocht van Mirabeau. Eerder was onder andere de op slicks gestarte Jos Verstappen al de bandenstapels in verdwenen. Gedurende de race waren er overal op de baan incidenten en auto’s die met problemen kampten, waardoor na 75 ronden uiteindelijk maar drie coureurs afgevlagd konden worden met Panis als beste voor David Coulthard en Johnny Herbert.

De laatste jaren kent de Grand Prix van Monaco veel verschillende winnaars, maar wat opvalt is dat het team van McLaren altijd sterk is in de straten van het prinsdom. Wel kende de Britse renstal in 2001 pech toen Coulthard niet weg kon komen bij de formatieronde en daardoor achteraan moest starten. De Schot kwam toen een halve race klem te zitten achter de Arrows van Enrique Bernoldi. Een fraaie inhaalactie kwam in 2005 op naam van Jarno Trulli die bij Loews hairpin Giancarlo Fisichella aan de binnenkant passeerde en zo de Renault-coureur vijf plaatsen terug liet vallen. Helaas beschadigde de Italiaanse Toyota-rijder hierbij wel zijn auto.




Het was Ferrari dat de macht in de kwalificatie wist te grijpen door met Felipe Massa en Kimi Räikkönen de eerste rij te bezetten. Daarachter volgden de beide McLarens van Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen. Doordat het nat was begonnen de coureurs de race op de intermediates, waarbij Kovalainen de grootste pechvogel was, want de Fin liet zijn motor voor de formatieronde afslaan. De start was voor Massa die direct Hamilton en Räikkönen achter zich aan kreeg. Daarachter volgden Robert Kubica, Fernando Alonso en Jarno Trulli.

De eerste van de toppers die in de fout ging was Hamilton die na zes ronden bij het uitkomen van Tabac de muur raakte en hier een lekke band aan over hield. McLaren verrichte goed werd en men wist de Brit met een volgetankte auto voor Trulli weer de baan op te sturen. Het geluk voor de Brit was dat Alonso er na een ongevalletje tussenuit viel en dat na een aanrijding tussen David Coulthard en Sébastien Bourdais bij Massenet de safety car naar buiten kwam. Hierdoor schoof het hele veld in elkaar. Nadat de safety car weer naar binnen was gegaan, bouwde Massa aan een voorsprong, terwijl Räikkönen terugviel door een drive-through-penalty, omdat de banden niet drie minuten voor de start van de wedstrijd op de auto gemonteerd waren.

Omdat Massa een keer rechtdoor ging bij Saint Devote kon Hamilton de leiding van de race overnemen van de Braziliaan na diens pitstop en bouwen aan een grote voorsprong. Na de tweede serie stops bleek Hamilton ruim te leiden voor Kubica en Massa. Nico Rosberg parkeerde in ronde 62 zijn Williams bij het uitkomen van Piscine hard in de muur, waardoor de safety car wederom noodzakelijk was. Grootste profiteur van het malheur van de andere coureurs was Force India-rijder Adrian Sutil die door een erg lange stint op plaats vier terecht was gekomen. De Duitser reed hierbij nog voor de Ferrari van Räikkönen. Nadat de safety car weer naar binnen was gegaan in de 68e ronde verloor de Fin de controle over zijn auto bij het uitkomen van de tunnel en torpedeerde daarbij de bolide van Sutil die op moest geven. Mark Webber profiteerde van het incident door door te schuiven naar de vierde plaats, terwijl Räikkönen na een bezoek aan de pits als negende aan kon sluiten. Deze volgorde veranderde niet meer toen na 76 van de 78 ronden de finishvlag viel. Hamilton mocht in de loge van de prins de trofee van de winnaar omhoog houden met aan zijn zijde Kubica en Massa





Donderdag 21 mei 2009

10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 23 mei 2009

11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie training

Zondag 24 mei 2009

14:00 - 2009 Grand Prix de Monaco

Webcam Monte Carlo





Datum Tijd Programma
Za 23 mei 13.55-15.15 uur RTL GP: Formule 1 - Monaco - Kwalificatie
Zo 24 mei 13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Monaco - Pre-show
Zo 24 mei 13.55-15.45 uur RTL GP: Formule 1 - Monaco - Race
Zo 24 mei 15.45-16.00 uur RTL GP: Formule 1- Monaco - Nabeschouwing
Zo 24 mei 20.00-20.30 uur RTL GP: Formule 1 - Monaco - Samenvatting


Datum Tijd Programma
Za 23 mei 13.10-15.15 uur BBC1: Formule 1 - Monaco - Kwalificatie
Zo 24 mei 13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - Monaco - Race
Zo 24 mei20.00-20.30 uur BBC3: Formule 1 - Monaco - Samenvatting
Nederlandse tijden



DagMinimumMaximumNeerslagkansWeerbeeld
Donderdag19 °C25 °C20 %half bewolkt
Zaterdag19 °C23 °C10 % half bewolkt
Zondag18 °C23 °C30 %buien
Bron: The Wheather Channel

[ Bericht 18% gewijzigd door Peterselieman op 20-05-2009 21:24:43 ]
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 mei 2009 @ 21:25:17 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_69240814
Ik heb er zin in
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 20 mei 2009 @ 21:46:48 #3
249783 Jezza
Since: niet zo lang
pi_69241616
tvp
"Supercars are designed to melt ice caps, kill the poor, poison the water table, destroy the ozone layer, decimate indigenous wildlife, recapture the Falkland Islands and turn the entire third world into a huge uninhabitable desert.
  woensdag 20 mei 2009 @ 21:47:05 #4
67174 Dos37
Come on Twente
pi_69241629
Soms valt ie tegen soms valt ie mee, Monaco is in tegenstelling tot Barcelona niet te voorspellen. Ik heb er ook zin aan.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_69241670
TVP , Misschien Zondag zelf aanwezig
<>
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 mei 2009 @ 21:52:44 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_69241852
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 21:48 schreef Swindler het volgende:
TVP , Misschien Zondag zelf aanwezig
Als je dat voor elkaar krijgt

Dat zou tof zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_69241923
TVP. Mooie openingspost!
  woensdag 20 mei 2009 @ 21:56:05 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_69241965
Monaco
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_69242111
jaa, monaco
blablablablablablablablablablablablablabla
  woensdag 20 mei 2009 @ 22:14:40 #10
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_69242654
tvp
Please, make yourself uncomfortable.
pi_69243218
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 21:25 schreef Peterselieman het volgende:
Ik heb er zin in
pi_69243778
pi_69243831
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 22:42 schreef HPoi het volgende:
[ afbeelding ]
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_69244500
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 21:52 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Als je dat voor elkaar krijgt

Dat zou tof zijn.
De tickets zijn het probleem niet , meer het vervoer/verblijf dat is eigelijk niet te doen om dat 4 dagen van te voren te doen

Wat denken jullie over KERS in monaco handig of onnodig ?
<>
pi_69245408
Damn, ben ik op kraamvisite als de race is. dan maar later kijken.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_69245538
Monaco!
Sterkheidsbaas van alles.
  woensdag 20 mei 2009 @ 23:34:29 #17
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_69246009
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 23:00 schreef Swindler het volgende:

[..]

De tickets zijn het probleem niet , meer het vervoer/verblijf dat is eigelijk niet te doen om dat 4 dagen van te voren te doen

Wat denken jullie over KERS in monaco handig of onnodig ?
Onnodig. Te lage snelheden om het effectief in te zetten. Qua acceleratie helpt het denk ik niet omdat ze op lage snelheid al op de limiet van de grip zitten
Please, make yourself uncomfortable.
pi_69248742
Mis de kwali, en op zondag wellicht het einde van de race...

Nou ja, de pret is er niet minder om: meeleesdinges!


P.S. DIt topic staat niet in het subforum AMS, daarom had ik 'm eerder gemist. Mss (laten) fixen?
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_69251909
is de vrije training ergens te bekijken?
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_69252537
Zal wel weer met Justin TV moeten Ik sta iig op scherp..
Where facts are few, experts are many.
pi_69252611
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 09:43 schreef Atreidez het volgende:
Zal wel weer met Justin TV moeten Ik sta iig op scherp..
zo te zien wel ja

nog maar 10 minuten
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_69252746
Where facts are few, experts are many.
pi_69252750
de stream is begonnen

klik
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_69252864
Blijft toch een fantastisch beeld om in Monaco te racen. Het stratencircuit in Valencia mist dat, omdat het meer een normaal circuit lijkt, hier wordt echt elk foutje afgestraft.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_69252875
quote:
hier wordt echt elk foutje afgestraft
Kijk eens naar de IRL zou ik zeggen. Die hebben ook geen uitloopstroken en daar liggen er elke race wel een stuk of wat in de muur
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')