abonnement Unibet Coolblue
pi_71285568


Vorige delen:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 |

Openingsposts van de Grands Prix van het huidige '09 seizoen:

2009 Formula 1 ING Australian Grand Prix
2009 Formula 1 Petronas Malaysian Grand Prix
Grand Prix China 17-19 april 2009: Part one
2009 Formula1 Gulf Air Bahrain Grand Prix - Sakhir
Grand Prix van Spanje 2009
Formula1 Grand Prix de Monaco 2009

F1 nieuws portal:
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule 1 Race Report
- F1 Racing
- F1 Today
- Race Freaks
- Autosport

Onze boyz:
- Christijan Albers
- Robert Doornbos
- Giedo van der Garde

Official F1 Sites:
- Formula1
- FIA
- Live Timing

Teams:
- McLaren
- Ferrari
- BMW Sauber
- Renault
- Toyota
- Scuderia Toro Rosso
- RedBull Racing
- Williams
- Brawn GP
- Force India

Sporting Regulations

[PDF] 2007 sporting regulations - F1
[PDF] 2008 sporting regulations - F1
[PDF] 2009 F1 Sporting Regulations - publised on 24.03.2009 with immediate application
[PDF] 2009 F1 Sporting Regulations - F1 op onofficiële site
[PDF]2010 F1 Sporting Regulations - published on 30.04.2009 showing alterations
[PDF]2010 F1 Sporting Regulations - published on 30.04.2009

Technical Regulations 2009

[PDF] 2009 Technical Regulations - published on: 18.03.2009 with immediate application
[PDF]2010 F1 Technical Regulations - published on 30.04.2009 showing alterations

Testschema

  • Er staan voorlopig geen testsessies gepland.

    Wie staan er in 2009 aan de start

    Mclaren
    1. Lewis Hamilton - WDC 2008
    2. Heikki Kovalainen

    Ferrari - WCC 2008
    3. Felipe Massa
    4. Kimi Raikkönen

    BMW Sauber
    5. Robert Kubica
    6. Nick Heidfeld

    Renault
    7. Fernando Alonso
    8. Nelson Piquet jr.

    Toyota
    9. Jarno Trulli
    10. Timo Glock

    Scuderia Toro Rosso
    11. Jaime Alguersuari
    12. Sébastien Buemi

    Red Bull Racing
    14. Mark Webber
    15. Sebastian Vettel

    Williams
    16. Nico Rosberg
    17. Kazuki Nakajima

    Force India
    20. Giancarlo Fisichella
    21. Adrian Sutil

    Brawn GP
    22. Rubens Barrichello
    23. Jenson Button

    Voor meer info zie het [F1] Silly season 2009 Topic

    De kalender voor 2009 met 17 races
    quote:
    29/3 Australia
    5/4 Malaysia
    19/4 China
    26/4 Bahrain
    10/5 Spain
    24/5 Monaco
    7/6 Turkey
    21/6 Great Britain
    12/7 Germany
    26/7 Hungary
    23/8 Europe (Valencia)
    30/8 Belgium
    13/9 Italy
    27/9 Singapore
    4/10 Japan
    18/10 Brazil
    1/11 Abu Dhabi
    Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009

    Filmpje van Red Bull waarin de wijzigingen worden uitgelegd.

  • Artikelen over KERS

    Artikel 1
    Artikel 2
    Filmpje over KERS (Is in het Duits)

  • Artikel(en) over aerodynamische wijzingen

    Artikel 1

    BBC

    Tv-gids voor BBC One.
    Overzicht van Upcoming Formula 1 Events.

    *wijzigingen onder voorbehoud

    FOK!sport F1-site

    De OP is hier te vinden

    [ Bericht 49% gewijzigd door Atreidez op 24-07-2009 14:16:25 ]
  • Where facts are few, experts are many.
    pi_71285784
    Ik kan in de wiki alleen de OP voor GP weekends aanpassen Er is geen "bewerken" knop voor de nieuwtjes F1 topic.. Dit moet toegevoegd worden nl;
    1| [url=http://forum.fok.nl/topic/1308238]50[/url] |


    Oh, en natuurlijk Bourdais vervangen voor Jaime Alguersuari
    Where facts are few, experts are many.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 14:17:28 #3
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71285903
    Overigens is een 4 cilinder motor helemaal geen gek idee als je de filosofie van de F1 er naast houdt. Immers zijn de meeste productieauto's uitgerust met een 4 cilinder.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 24 juli 2009 @ 15:11:20 #4
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_71287908
    idd niet vreemd dat ze er voor kiezen.
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_71288290
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 15:11 schreef Peterselieman het volgende:
    idd niet vreemd dat ze er voor kiezen.
    Maar dan wel met turbo's en/of compressors
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 24 juli 2009 @ 15:33:07 #6
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_71288648
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 15:23 schreef ColtZ40 het volgende:

    [..]

    Maar dan wel met turbo's en/of compressors
    Uiteraard. Anders is het net een F3
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_71289253
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 14:07 schreef Atreidez het volgende:
    Heb je daar een link/bron van, vinden ze in t indycar topic ook wel interessant nl.
    Is al wat ouder nieuws, maar hier zijn een paar links (dankzij Google):

    Volkswagen could join IRL in 2011 to promote TSI or TDI engines

    New formula? Read between the lines

    Five Engine Makers Still Courting IRL

    New IndyCar engine plans stirring global interest despite delay to 2012
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
      vrijdag 24 juli 2009 @ 17:09:31 #8
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_71291720
    The BMW M12/13 turbo 1500 cc 4-cylinder turbocharged Formula One motor, based on the standard BMW M10 engine introduced in 1961, powered the F1 cars of Brabham, Arrows and Benetton and won the world championship in 1983.
    As BMW M12, the engine design since the 1960s became one of the most successful engines in racing. Starting with the European Touring Car Championship, it was also used in Formula 2, expanded to two litre and fitted with four-valve heads, producing over 300 hp (224 kW). In the Deutsche Rennsport Meisterschaft, a 1400 cc variant (with a 1.4 handicap factor equal to 2000cc) was turbocharged by Paul Rosche according to FIA Group 5 rules. At well over 350 hp (261 kW) from the beginning, it rendered the normally aspirated engines in the two liter category useless. After some development, power, driveability and reliability improved, especially in the IMSA car, and BMW began to think about entering F1, where a handicap factor of 2.0 required 1500 cc engines.


    With the BMW badged as Megatron in this A10B chassis, drivers Eddie Cheever (pictured at the 2008 Goodwood Festival of Speed) and Derek Warwick ensured that 1988 was Arrows' most successful year in Formula One, thanks to frequent points finishes.
    In the years 1986 and 1987, the version M12/13/1 was tilted sideways by 72° for use in the extremely low Brabham BT55. The design was not successful, probably due to cooling issues in the tight compartement. Anyway, the 1986 engine was said to produce about 1,300 hp (969 kW) in qualifying.[citation needed]
    As BMW announced to pull out officially at the end of 1986, the Arrows team brokered a deal with support from its primary sponsor, USF&G, to continue the use of the upright BMW engines under the name of its subsidiary Megatron, Inc., founded by long-time F1 aficionado John J. Schmidt, who coined the phrase "Horse racing may have been the sport of kings, but auto racing is the sport of corporations". The engines were serviced by Heini Mader from Switzerland, the former mechanic of Jo Siffert.
    Rebadged as Megatron, the BMW engines were used by the Arrows team for the 1987 and 1988 seasons, as well as Ligier for 1987 only.
    The Megatron programme ended as a result of a change of Formula 1 engine rules which banned turbocharged motors at the end of 1988. The Arrows team reverted to using 3500 cc Ford-Cosworth V8 normally aspirated powerplants for the 1989 season.
    pi_71292387
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 14:17 schreef sanger het volgende:
    Overigens is een 4 cilinder motor helemaal geen gek idee als je de filosofie van de F1 er naast houdt. Immers zijn de meeste productieauto's uitgerust met een 4 cilinder.
    Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
    pi_71292510
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:33 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
    En verkeersdrempels op de rechte stukken
    pi_71292600
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:38 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    En verkeersdrempels op de rechte stukken
    Sommigen kunnen al niet met stoplichten omgaan
      vrijdag 24 juli 2009 @ 17:48:55 #12
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71292775
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:33 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
    Waarom denk je dat de fabrikanten in de F1 zitten? Toch juist als podium voor hun kunnen.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_71293667
    Where facts are few, experts are many.
    pi_71293694
    Ik wil terug naar de tijd van de 1.5 V16 BRM's

    Ergo: flikker godsnondedju op met je viertakt troep
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 18:49:35 #15
    144695 Sinister-D-
    NL'er in België
    pi_71294341
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 15:33 schreef Peterselieman het volgende:

    [..]

    Uiteraard. Anders is het net een F3
    Als het aan Mosley lag was het dat al geweeest
    Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
    pi_71296046
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:48 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Waarom denk je dat de fabrikanten in de F1 zitten? Toch juist als podium voor hun kunnen.
    Om de grens op te zoeken van hun kunnen, wat (voor een deel) weer geventileerd wordt op de pronkstukken van datzelfde merk. En dat zijn geen vierpitters, of zou je deze ook kopen met een vierpittertje?
      vrijdag 24 juli 2009 @ 20:14:57 #17
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_71296801
    Ik rij ook met een 4 cilinder, T3
    Nee, geen T3 turbo, een VW T3, 1.7D, 57pk om bijna 1400 kilo vooruit te krijgen
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      vrijdag 24 juli 2009 @ 20:38:15 #18
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71297616
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 19:48 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    Om de grens op te zoeken van hun kunnen, wat (voor een deel) weer geventileerd wordt op de pronkstukken van datzelfde merk. En dat zijn geen vierpitters, of zou je deze ook kopen met een vierpittertje?
    Om hun kunnen tentoon te stellen aan het publiek. Hoe goed en betrouwbaar hun spullen wel niet zijn. En om de technologie van de F1 in de straatauto's te kunnen verwerken. Daarom zou een vierpitter weer wel logisch zijn.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 20:46:56 #19
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_71297905
    Anyway, the 1986 engine was said to produce about 1,300 hp (969 kW) in qualifying.[citation needed]

    Als ze midden jaren 80 al 1300 pk uit zo'n 4 cilinder halen dan moet het nu toch helemaal geen probleem zijn om een 4 cilinder te bouwen met 800pk die 6 races meegaat
    pi_71298658
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 20:46 schreef Tarado het volgende:
    Anyway, the 1986 engine was said to produce about 1,300 hp (969 kW) in qualifying.[citation needed]

    Als ze midden jaren 80 al 1300 pk uit zo'n 4 cilinder halen dan moet het nu toch helemaal geen probleem zijn om een 4 cilinder te bouwen met 800pk die 6 races meegaat
    Dat was toch toen BMW cilinderblokken van de 315 een week of wat buiten in de regen liet staan zodat ze geschikt werden voor de F1?
      vrijdag 24 juli 2009 @ 22:11:21 #21
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_71300709
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 18:23 schreef vosss het volgende:
    Ik wil terug naar de tijd van de 1.5 V16 BRM's

    Ergo: flikker godsnondedju op met je viertakt troep
    Wou je een brommer in gaan zetten?

    Als je veel cylinders wil moet je een Napier Deltic overwegen: 18 cylinders

    een mogelijk bezwaar is dat het iets meer dan 1,5 liter is. Ik meen iets van 90 liter, dus het wordt lastig om dan volgend jaar zonder bijtanken te rijden.

    [ Bericht 10% gewijzigd door voyeur op 24-07-2009 22:16:36 ]
    Here we are now, entertain us.
    pi_71302278
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 20:38 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Om hun kunnen tentoon te stellen aan het publiek. Hoe goed en betrouwbaar hun spullen wel niet zijn. En om de technologie van de F1 in de straatauto's te kunnen verwerken. Daarom zou een vierpitter weer wel logisch zijn.
    In de top van de straatauto's ver te verstaan. Zoals de Ferrari, de duurste mercedes, de duurste bmw, de duurste honda. Dat glijdt vanzelf via de stamboom naar beneden natuurlijk, vandaar dat je nu ook (schakel)flippers ziet in een seat or whatever. Als het om de straatauto's zou gaan zoals je ze nu in de straat ziet staan, kunnen ze beter duurtesten uitvoeren ipv zo hard mogelijk een rondje rijden. Bovendien is de techniek in de F1 veel te duur om uit te kunnen voeren op straatauto's van jan modaal. Die zie je pas jaren later in één of andere budgetvorm en is verre van wat je in de F1 ziet.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 23:16:16 #23
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_71303052
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 22:57 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    In de top van de straatauto's ver te verstaan. Zoals de Ferrari, de duurste mercedes, de duurste bmw, de duurste honda. Dat glijdt vanzelf via de stamboom naar beneden natuurlijk, vandaar dat je nu ook (schakel)flippers ziet in een seat or whatever. Als het om de straatauto's zou gaan zoals je ze nu in de straat ziet staan, kunnen ze beter duurtesten uitvoeren ipv zo hard mogelijk een rondje rijden. Bovendien is de techniek in de F1 veel te duur om uit te kunnen voeren op straatauto's van jan modaal. Die zie je pas jaren later in één of andere budgetvorm en is verre van wat je in de F1 ziet.
    Een Toyota Prius is in veel opzichten geavanceerder dan een F1 auto.
    Here we are now, entertain us.
      zaterdag 25 juli 2009 @ 10:31:56 #24
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71309260
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 23:16 schreef voyeur het volgende:

    [..]

    Een Toyota Prius is in veel opzichten geavanceerder dan een F1 auto.
    Juist, en dat is nu net wat ik bedoel. Het moet weer andersom worden, de techniek van F1 moet in straatauto's komen. En in dat opzicht is het logisch dat ze een vierpitter overwegen zodat dit eenvoudiger kan.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_71309515
    Ik snap niet waarom ze geen 6 of 8-cylinder motor kunnen ontwikkelen op een biobrandstof oid. Dit klinkt als een wel hele grote stap terug
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')