abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71285568


Vorige delen:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 |

Openingsposts van de Grands Prix van het huidige '09 seizoen:

2009 Formula 1 ING Australian Grand Prix
2009 Formula 1 Petronas Malaysian Grand Prix
Grand Prix China 17-19 april 2009: Part one
2009 Formula1 Gulf Air Bahrain Grand Prix - Sakhir
Grand Prix van Spanje 2009
Formula1 Grand Prix de Monaco 2009

F1 nieuws portal:
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule 1 Race Report
- F1 Racing
- F1 Today
- Race Freaks
- Autosport

Onze boyz:
- Christijan Albers
- Robert Doornbos
- Giedo van der Garde

Official F1 Sites:
- Formula1
- FIA
- Live Timing

Teams:
- McLaren
- Ferrari
- BMW Sauber
- Renault
- Toyota
- Scuderia Toro Rosso
- RedBull Racing
- Williams
- Brawn GP
- Force India

Sporting Regulations

[PDF] 2007 sporting regulations - F1
[PDF] 2008 sporting regulations - F1
[PDF] 2009 F1 Sporting Regulations - publised on 24.03.2009 with immediate application
[PDF] 2009 F1 Sporting Regulations - F1 op onofficiële site
[PDF]2010 F1 Sporting Regulations - published on 30.04.2009 showing alterations
[PDF]2010 F1 Sporting Regulations - published on 30.04.2009

Technical Regulations 2009

[PDF] 2009 Technical Regulations - published on: 18.03.2009 with immediate application
[PDF]2010 F1 Technical Regulations - published on 30.04.2009 showing alterations

Testschema

  • Er staan voorlopig geen testsessies gepland.

    Wie staan er in 2009 aan de start

    Mclaren
    1. Lewis Hamilton - WDC 2008
    2. Heikki Kovalainen

    Ferrari - WCC 2008
    3. Felipe Massa
    4. Kimi Raikkönen

    BMW Sauber
    5. Robert Kubica
    6. Nick Heidfeld

    Renault
    7. Fernando Alonso
    8. Nelson Piquet jr.

    Toyota
    9. Jarno Trulli
    10. Timo Glock

    Scuderia Toro Rosso
    11. Jaime Alguersuari
    12. Sébastien Buemi

    Red Bull Racing
    14. Mark Webber
    15. Sebastian Vettel

    Williams
    16. Nico Rosberg
    17. Kazuki Nakajima

    Force India
    20. Giancarlo Fisichella
    21. Adrian Sutil

    Brawn GP
    22. Rubens Barrichello
    23. Jenson Button

    Voor meer info zie het [F1] Silly season 2009 Topic

    De kalender voor 2009 met 17 races
    quote:
    29/3 Australia
    5/4 Malaysia
    19/4 China
    26/4 Bahrain
    10/5 Spain
    24/5 Monaco
    7/6 Turkey
    21/6 Great Britain
    12/7 Germany
    26/7 Hungary
    23/8 Europe (Valencia)
    30/8 Belgium
    13/9 Italy
    27/9 Singapore
    4/10 Japan
    18/10 Brazil
    1/11 Abu Dhabi
    Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009

    Filmpje van Red Bull waarin de wijzigingen worden uitgelegd.

  • Artikelen over KERS

    Artikel 1
    Artikel 2
    Filmpje over KERS (Is in het Duits)

  • Artikel(en) over aerodynamische wijzingen

    Artikel 1

    BBC

    Tv-gids voor BBC One.
    Overzicht van Upcoming Formula 1 Events.

    *wijzigingen onder voorbehoud

    FOK!sport F1-site

    De OP is hier te vinden

    [ Bericht 49% gewijzigd door Atreidez op 24-07-2009 14:16:25 ]
  • Where facts are few, experts are many.
    pi_71285784
    Ik kan in de wiki alleen de OP voor GP weekends aanpassen Er is geen "bewerken" knop voor de nieuwtjes F1 topic.. Dit moet toegevoegd worden nl;
    1| [url=http://forum.fok.nl/topic/1308238]50[/url] |


    Oh, en natuurlijk Bourdais vervangen voor Jaime Alguersuari
    Where facts are few, experts are many.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 14:17:28 #3
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71285903
    Overigens is een 4 cilinder motor helemaal geen gek idee als je de filosofie van de F1 er naast houdt. Immers zijn de meeste productieauto's uitgerust met een 4 cilinder.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 24 juli 2009 @ 15:11:20 #4
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_71287908
    idd niet vreemd dat ze er voor kiezen.
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_71288290
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 15:11 schreef Peterselieman het volgende:
    idd niet vreemd dat ze er voor kiezen.
    Maar dan wel met turbo's en/of compressors
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 24 juli 2009 @ 15:33:07 #6
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_71288648
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 15:23 schreef ColtZ40 het volgende:

    [..]

    Maar dan wel met turbo's en/of compressors
    Uiteraard. Anders is het net een F3
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_71289253
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 14:07 schreef Atreidez het volgende:
    Heb je daar een link/bron van, vinden ze in t indycar topic ook wel interessant nl.
    Is al wat ouder nieuws, maar hier zijn een paar links (dankzij Google):

    Volkswagen could join IRL in 2011 to promote TSI or TDI engines

    New formula? Read between the lines

    Five Engine Makers Still Courting IRL

    New IndyCar engine plans stirring global interest despite delay to 2012
    The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
    [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
      vrijdag 24 juli 2009 @ 17:09:31 #8
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_71291720
    The BMW M12/13 turbo 1500 cc 4-cylinder turbocharged Formula One motor, based on the standard BMW M10 engine introduced in 1961, powered the F1 cars of Brabham, Arrows and Benetton and won the world championship in 1983.
    As BMW M12, the engine design since the 1960s became one of the most successful engines in racing. Starting with the European Touring Car Championship, it was also used in Formula 2, expanded to two litre and fitted with four-valve heads, producing over 300 hp (224 kW). In the Deutsche Rennsport Meisterschaft, a 1400 cc variant (with a 1.4 handicap factor equal to 2000cc) was turbocharged by Paul Rosche according to FIA Group 5 rules. At well over 350 hp (261 kW) from the beginning, it rendered the normally aspirated engines in the two liter category useless. After some development, power, driveability and reliability improved, especially in the IMSA car, and BMW began to think about entering F1, where a handicap factor of 2.0 required 1500 cc engines.


    With the BMW badged as Megatron in this A10B chassis, drivers Eddie Cheever (pictured at the 2008 Goodwood Festival of Speed) and Derek Warwick ensured that 1988 was Arrows' most successful year in Formula One, thanks to frequent points finishes.
    In the years 1986 and 1987, the version M12/13/1 was tilted sideways by 72° for use in the extremely low Brabham BT55. The design was not successful, probably due to cooling issues in the tight compartement. Anyway, the 1986 engine was said to produce about 1,300 hp (969 kW) in qualifying.[citation needed]
    As BMW announced to pull out officially at the end of 1986, the Arrows team brokered a deal with support from its primary sponsor, USF&G, to continue the use of the upright BMW engines under the name of its subsidiary Megatron, Inc., founded by long-time F1 aficionado John J. Schmidt, who coined the phrase "Horse racing may have been the sport of kings, but auto racing is the sport of corporations". The engines were serviced by Heini Mader from Switzerland, the former mechanic of Jo Siffert.
    Rebadged as Megatron, the BMW engines were used by the Arrows team for the 1987 and 1988 seasons, as well as Ligier for 1987 only.
    The Megatron programme ended as a result of a change of Formula 1 engine rules which banned turbocharged motors at the end of 1988. The Arrows team reverted to using 3500 cc Ford-Cosworth V8 normally aspirated powerplants for the 1989 season.
    pi_71292387
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 14:17 schreef sanger het volgende:
    Overigens is een 4 cilinder motor helemaal geen gek idee als je de filosofie van de F1 er naast houdt. Immers zijn de meeste productieauto's uitgerust met een 4 cilinder.
    Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
    pi_71292510
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:33 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
    En verkeersdrempels op de rechte stukken
    pi_71292600
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:38 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    En verkeersdrempels op de rechte stukken
    Sommigen kunnen al niet met stoplichten omgaan
      vrijdag 24 juli 2009 @ 17:48:55 #12
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71292775
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:33 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
    Waarom denk je dat de fabrikanten in de F1 zitten? Toch juist als podium voor hun kunnen.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_71293667
    Where facts are few, experts are many.
    pi_71293694
    Ik wil terug naar de tijd van de 1.5 V16 BRM's

    Ergo: flikker godsnondedju op met je viertakt troep
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 18:49:35 #15
    144695 Sinister-D-
    NL'er in België
    pi_71294341
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 15:33 schreef Peterselieman het volgende:

    [..]

    Uiteraard. Anders is het net een F3
    Als het aan Mosley lag was het dat al geweeest
    Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
    pi_71296046
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 17:48 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Waarom denk je dat de fabrikanten in de F1 zitten? Toch juist als podium voor hun kunnen.
    Om de grens op te zoeken van hun kunnen, wat (voor een deel) weer geventileerd wordt op de pronkstukken van datzelfde merk. En dat zijn geen vierpitters, of zou je deze ook kopen met een vierpittertje?
      vrijdag 24 juli 2009 @ 20:14:57 #17
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_71296801
    Ik rij ook met een 4 cilinder, T3
    Nee, geen T3 turbo, een VW T3, 1.7D, 57pk om bijna 1400 kilo vooruit te krijgen
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      vrijdag 24 juli 2009 @ 20:38:15 #18
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71297616
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 19:48 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    Om de grens op te zoeken van hun kunnen, wat (voor een deel) weer geventileerd wordt op de pronkstukken van datzelfde merk. En dat zijn geen vierpitters, of zou je deze ook kopen met een vierpittertje?
    Om hun kunnen tentoon te stellen aan het publiek. Hoe goed en betrouwbaar hun spullen wel niet zijn. En om de technologie van de F1 in de straatauto's te kunnen verwerken. Daarom zou een vierpitter weer wel logisch zijn.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 20:46:56 #19
    131800 Tarado
    capô de fusca
    pi_71297905
    Anyway, the 1986 engine was said to produce about 1,300 hp (969 kW) in qualifying.[citation needed]

    Als ze midden jaren 80 al 1300 pk uit zo'n 4 cilinder halen dan moet het nu toch helemaal geen probleem zijn om een 4 cilinder te bouwen met 800pk die 6 races meegaat
    pi_71298658
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 20:46 schreef Tarado het volgende:
    Anyway, the 1986 engine was said to produce about 1,300 hp (969 kW) in qualifying.[citation needed]

    Als ze midden jaren 80 al 1300 pk uit zo'n 4 cilinder halen dan moet het nu toch helemaal geen probleem zijn om een 4 cilinder te bouwen met 800pk die 6 races meegaat
    Dat was toch toen BMW cilinderblokken van de 315 een week of wat buiten in de regen liet staan zodat ze geschikt werden voor de F1?
      vrijdag 24 juli 2009 @ 22:11:21 #21
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_71300709
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 18:23 schreef vosss het volgende:
    Ik wil terug naar de tijd van de 1.5 V16 BRM's

    Ergo: flikker godsnondedju op met je viertakt troep
    Wou je een brommer in gaan zetten?

    Als je veel cylinders wil moet je een Napier Deltic overwegen: 18 cylinders

    een mogelijk bezwaar is dat het iets meer dan 1,5 liter is. Ik meen iets van 90 liter, dus het wordt lastig om dan volgend jaar zonder bijtanken te rijden.

    [ Bericht 10% gewijzigd door voyeur op 24-07-2009 22:16:36 ]
    Here we are now, entertain us.
    pi_71302278
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 20:38 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Om hun kunnen tentoon te stellen aan het publiek. Hoe goed en betrouwbaar hun spullen wel niet zijn. En om de technologie van de F1 in de straatauto's te kunnen verwerken. Daarom zou een vierpitter weer wel logisch zijn.
    In de top van de straatauto's ver te verstaan. Zoals de Ferrari, de duurste mercedes, de duurste bmw, de duurste honda. Dat glijdt vanzelf via de stamboom naar beneden natuurlijk, vandaar dat je nu ook (schakel)flippers ziet in een seat or whatever. Als het om de straatauto's zou gaan zoals je ze nu in de straat ziet staan, kunnen ze beter duurtesten uitvoeren ipv zo hard mogelijk een rondje rijden. Bovendien is de techniek in de F1 veel te duur om uit te kunnen voeren op straatauto's van jan modaal. Die zie je pas jaren later in één of andere budgetvorm en is verre van wat je in de F1 ziet.
      vrijdag 24 juli 2009 @ 23:16:16 #23
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_71303052
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 22:57 schreef Tarabass het volgende:

    [..]

    In de top van de straatauto's ver te verstaan. Zoals de Ferrari, de duurste mercedes, de duurste bmw, de duurste honda. Dat glijdt vanzelf via de stamboom naar beneden natuurlijk, vandaar dat je nu ook (schakel)flippers ziet in een seat or whatever. Als het om de straatauto's zou gaan zoals je ze nu in de straat ziet staan, kunnen ze beter duurtesten uitvoeren ipv zo hard mogelijk een rondje rijden. Bovendien is de techniek in de F1 veel te duur om uit te kunnen voeren op straatauto's van jan modaal. Die zie je pas jaren later in één of andere budgetvorm en is verre van wat je in de F1 ziet.
    Een Toyota Prius is in veel opzichten geavanceerder dan een F1 auto.
    Here we are now, entertain us.
      zaterdag 25 juli 2009 @ 10:31:56 #24
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_71309260
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 23:16 schreef voyeur het volgende:

    [..]

    Een Toyota Prius is in veel opzichten geavanceerder dan een F1 auto.
    Juist, en dat is nu net wat ik bedoel. Het moet weer andersom worden, de techniek van F1 moet in straatauto's komen. En in dat opzicht is het logisch dat ze een vierpitter overwegen zodat dit eenvoudiger kan.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_71309515
    Ik snap niet waarom ze geen 6 of 8-cylinder motor kunnen ontwikkelen op een biobrandstof oid. Dit klinkt als een wel hele grote stap terug
      zaterdag 25 juli 2009 @ 13:16:25 #26
    798 voyeur
    bemoeit zich
    pi_71312233
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 10:31 schreef sanger het volgende:

    [..]

    Juist, en dat is nu net wat ik bedoel. Het moet weer andersom worden, de techniek van F1 moet in straatauto's komen. En in dat opzicht is het logisch dat ze een vierpitter overwegen zodat dit eenvoudiger kan.
    Maar dat wil FOTA niet. Innovatie is uit den boze.
    Here we are now, entertain us.
    pi_71312471
    biobrandstof

    voedselproductiecapaciteit opofferen om brandstof te maken, produceert nog steeds fijnstof en carbohydrate uitlaatgassen, en de efficientie van de keten is nog altijd dramatisch (kost net zo veel energie om de brandstof te maken als het oplevert)

    geef ze dan een limiet aan hoeveel opgeslagen energie ze mee mogen nemen, en laat ze zelf uitzoeken wat voor aandrijving ze gebruiken. Dat is de enige manier waarop je en de snelheid kunt reguleren en tegelijkertijd innovatie kunt bevorderen.

    En schaf in hemelsnaam de limieten op KERS af (ja, ik weet dat KERS zelf al afgeschaft is, dat is ook dom).
      zaterdag 25 juli 2009 @ 13:33:15 #28
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_71312604
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 21:08 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    Dat was toch toen BMW cilinderblokken van de 315 een week of wat buiten in de regen liet staan zodat ze geschikt werden voor de F1?
    en er werd overheen gepist door het personeel, hoorde allemaal bij het veredelingsproces

    obelix wist het al: rare jongens die germanen...
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_71317522
    Lang leve de helm

    pi_71317607
    tvp
      zaterdag 25 juli 2009 @ 20:10:22 #31
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_71323522
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 13:33 schreef Klonk het volgende:

    [..]

    en er werd overheen gepist door het personeel, hoorde allemaal bij het veredelingsproces

    obelix wist het al: rare jongens die germanen...
    waar hebben jullie het over
    Please, make yourself uncomfortable.
      zaterdag 25 juli 2009 @ 21:48:14 #32
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_71325765
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 20:10 schreef bodylotion het volgende:

    [..]

    waar hebben jullie het over
    over hoe BMW vroegah F1 motoren maakte
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_71327223
    Hoop echt dat het helemaal goed komt met Massa. Hoe veilig de sport ook is, er is altijd nog een niet uit te sluiten risico. Beterschap Massa
      zaterdag 25 juli 2009 @ 22:54:56 #34
    179534 Waaghals
    she appeared like an angel
    pi_71327366
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 22:50 schreef MrBadGuy het volgende:
    Hoop echt dat het helemaal goed komt met Massa. Hoe veilig de sport ook is, er is altijd nog een niet uit te sluiten risico. Beterschap Massa
    Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatie
    Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
    pi_71327406
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 22:50 schreef MrBadGuy het volgende:
    Hoop echt dat het helemaal goed komt met Massa. Hoe veilig de sport ook is, er is altijd nog een niet uit te sluiten risico. Beterschap Massa

    Ferrari coureur Felipe Massa verkeert in levensgevaar na een operatie aan zijn schedel. Dat verklaarde medisch directeur Peter Baszo van het ziekenhuis waar de Braziliaan is opgenomen.

    De situatie van de coureur is volgens Baszo 'ernstig, levensbedreigend, maar stabiel'. Massa wordt in slaap gehouden en beademd. Zijn artsen verwachten dat ze hem zondag weer bij kunnen brengen.

    http://www.gpnu.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=302:update-2-situatie-massa-erger-als-verwacht&catid=29:f1&Itemid=2

    Jezus zeg, hopen dat het allemaal goed komt
      zaterdag 25 juli 2009 @ 22:56:43 #36
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_71327426
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 22:54 schreef Waaghals het volgende:

    [..]

    Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatie
    quote:
    Please, make yourself uncomfortable.
      zaterdag 25 juli 2009 @ 22:58:23 #37
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_71327481
    wat betekent stabiel en in levensgevaar nou eigenlijk?
    Please, make yourself uncomfortable.
    pi_71327496
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 22:54 schreef Waaghals het volgende:

    [..]

    Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatie
    Dat las ik ook. Eerst zit je een hele tijd in spanning of het wel goed gaat, dan zie je hem gelukkig met zijn handen bewegen op de brancard en krijg je goed nieuws te horen over zijn toestand, maar dan gaat het toch weer de verkeerde kant op. Hersenbeschadiging is toch altijd verraderlijk.
    pi_71327559
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 22:58 schreef bodylotion het volgende:
    wat betekent stabiel en in levensgevaar nou eigenlijk?
    Dat zijn toestand op dit moment niet verslechterd (stabiel), maar dat het er toch bedreigend uit ziet.
      zaterdag 25 juli 2009 @ 23:05:12 #40
    130370 bodylotion
    Since 16.09.05
    pi_71327709
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:00 schreef MrBadGuy het volgende:

    [..]

    Dat zijn toestand op dit moment niet verslechterd (stabiel), maar dat het er toch bedreigend uit ziet.
    dus dat het alsnog kan verslechteren?
    Please, make yourself uncomfortable.
    pi_71327788
    Uitgebreider verhaal:
    quote:
    Massa critical, in induced coma
    Date 2009-07-25

    Felipe Massa has undergone successful surgery at the AEK hospital in Budapest after crashing heavily during the qualifying session for the Hungarian Grand Prix. However, the Brazilian's condition remains critical.

    "Massa's condition is serious and life-threatening but stable," summarized Peter Bazso, the hospital's medical director during a news conference late today local time.

    Lajos Zsiros, the hospital's chief of surgery, and Bazso explained that they induced coma for Massa, given the seriousness of the injuries. The Brazilian driver is also on a respirator as a precautionary measure.

    However, Ferrari spokesman Lucal Colajanni said there was no danger to Massa's life, describing such statements as "absolute nonsense."

    The hospital is expected to provide an update on Massa's condition late on Sunday morning.

    Massa crashed his Ferrari F60 heavily into the tire barriers near the end of the second qualifying segment. He appeared to have braked, black rubber streaks bearing out the action, but he never turned the wheel; no doubt he was knocked out momentarily, and went straight off the circuit at Turn 4 to crash heavily into a tire barrier. He sat slumped forward for before the medical team arrived to remove him from the car.

    With replays indicating that he was likely hit by a dislodged rear spring from Rubens Barrichello's car, he suffered cuts above the right eye, a concussion as well as damage to the bones of his skull.

    A Formula 1 rear spring, a standard part, typically weighs only between 700 and 800 grams (1.5 to 1.8 lbs), but the speed of the impact, likely close to 200 km/h (125 mph) combined with the spring's sharp extremities, greatly increases the potential damage from such an object.

    Photographs taken immediately after the crash showed that the spring had broken through the helmet, bloodying and bruising the area around his left eye.

    He was reported to be awake and agitated, though not necessarily entirely aware of his surroundings, in the track medical center. He was then airlifted to the hospital by helicopter, and arrived there at 3:20 PM local time. The surgery was started approximately one hour later after the diagnosis was completed.
    Calm down, please!
    pi_71327874
    Warom is er geen topic deel 2 over de grand prix van hongarije?
    pi_71328028
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:09 schreef SoldMayor het volgende:
    Warom is er geen topic deel 2 over de grand prix van hongarije?
    Waarom maak je er niet één?
    Calm down, please!
    pi_71328038
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:05 schreef bodylotion het volgende:

    [..]

    dus dat het alsnog kan verslechteren?
    Levensbedreigend, dus ja, het kan nog verslechteren Laten we het beste hopen. De hersenen zijn erg gevoelig, opzwelling is zeer gevaarlijk aangezien de schedel niet uit kan zetten.
      Redactie Frontpage / Sport zaterdag 25 juli 2009 @ 23:16:52 #45
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_71328108
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:14 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Waarom maak je er niet één?
    Ik heb het al gedaan.

    Ik hoop echt dat Massa er weer bovenop komt.
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_71328246
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:16 schreef Peterselieman het volgende:

    [..]

    Ik heb het al gedaan.

    Ik hoop echt dat Massa er weer bovenop komt.
    Daar twijfel ik niet aan. Of beter gezegd; ik heb zeer goede hoop.

    De nood-operaties zitten erop. De hersen-scans zullen wel erg snel gemaakt en geanalyseerd zijn. Morgen weten we ongetwijfeld het fijne ervan.

    In het ergste geval is er een hersenbloeding. De eerste berichten uit het ziekenhuis waren dat z'n hersens niet beschadigd waren maar dat is een uitspraak die waarschijnlijk gedaan is na de eerste observatie van de schade aan z'n schedel. Bloedingen die door de G-krachten zijn ontstaan komen pas aan het licht na MRI-scans.
    Calm down, please!
    pi_71328686
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:20 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Daar twijfel ik niet aan. Of beter gezegd; ik heb zeer goede hoop.

    De nood-operaties zitten erop. De hersen-scans zullen wel erg snel gemaakt en geanalyseerd zijn. Morgen weten we ongetwijfeld het fijne ervan.

    In het ergste geval is er een hersenbloeding. De eerste berichten uit het ziekenhuis waren dat z'n hersens niet beschadigd waren maar dat is een uitspraak die waarschijnlijk gedaan is na de eerste observatie van de schade aan z'n schedel. Bloedingen die door de G-krachten zijn ontstaan komen pas aan het licht na MRI-scans.
    GPUpdate.net heeft vernomen dat de verwondingen van Massa voornamelijk liggen rond het linkeroog en dat de breuk in de schedel een bloeding in de hersenen heeft veroorzaakt. Dat zou ook de reden van de operatie zijn, die volgens Ferrari dus succesvol is verlopen.

    Massa werd geraakt door een onderdeel van de auto van Rubens Barrichello, waarna hij bewusteloos in de auto zat en crashte. De Ferrari-coureur zal zeker niet meedoen aan de Hongaarse Grand Prix en gezien de aard van zijn verwondingen moet er ook gevreesd worden voor de rest van zijn seizoen.
    Nico: "OK. You need to stop juicing up that with Shit. It's gonna do funny things to your balls!!!
    pi_71329047
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 23:33 schreef Niko_Bellic84 het volgende:

    Dat zou ook de reden van de operatie zijn, die volgens Ferrari dus succesvol is verlopen.
    Het ziekenhuis is het gek genoeg alleen niet met Ferrari eens over de status van Massa
    Calm down, please!
    pi_71329689
    Meeleesgeval
    Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
    :*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
      zondag 26 juli 2009 @ 03:07:45 #50
    61946 Googolplexian
    Think Harder!
    pi_71332488
    quote:
    The latest on Massa
    July 25, 2009 by joesaward

    There seems to be some questions about the condition of Felipe Massa this evening. The Brazilian suffered a fracture to his skull in qualifying in Budapest and was flown by helicopter to hospital, where he had surgery. In F1 circles it was felt that Massa had had a very lucky escape but that his injuries were not serious. Both Ferrari and the FIA were saying the same things but the medical director of the hospital Peter Bazso said in a news conference that Massa’s condition was “life-threatening but stable.”

    All serious head injuries can be considered life-threatening, particularly given the fact that bruising of the brain can cause dangerous pressures. However techniques to manage brain swelling have developed considerably. Understanding the extent of the problem is very important as the risk of death increases dramatically if no action is taken within four hours of the injury occurring. Reducing the pressure inside the skull is done with drugs and by placing the patient on a respirator and artificially hyperventilating him. This reduces the carbon dioxide content in the blood and as a result the brain vessels naturally reduce in size. In extreme cases the swelling can be relieved with an operation.

    In Formula 1 there have been several drivers who have suffered such injuries, notably Martin Donnelly and Karl Wendlinger in the modern era. Back in the 1970s American Mark Donohue crashed heavily following a tyre failure in the morning warm-up before the Austrian Grand Prix. It initially seemed that he was only lightly injured, but he died three days later as a result of brain swelling. Technology has moved on considerably in the interim and in F1 circles there is hope that the reports of Massa’s condition have been exaggerated somewhat. The F1 doctors seemed to be none too worried about the situation, with Massa reported to have a small cut on his forehead, a skull lesion and concussion.

    Rubens Barrichello visited Felipe in the circuit medical centre and said that “he was conscious, he was moving and he was very agitated with the fact that he had a cut on his head. With that, they sedated him for him to calm down, and then they moved him to hospital.”
    Calm down, please!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')