Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
1 |
Maar dan wel met turbo's en/of compressorsquote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:11 schreef Peterselieman het volgende:
idd niet vreemd dat ze er voor kiezen.
Uiteraard. Anders is het net een F3quote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:23 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Maar dan wel met turbo's en/of compressors
Is al wat ouder nieuws, maar hier zijn een paar links (dankzij Google):quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:07 schreef Atreidez het volgende:
Heb je daar een link/bron van, vinden ze in t indycar topic ook wel interessant nl.
Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-autoquote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:17 schreef sanger het volgende:
Overigens is een 4 cilinder motor helemaal geen gek idee als je de filosofie van de F1 er naast houdt. Immers zijn de meeste productieauto's uitgerust met een 4 cilinder.
En verkeersdrempels op de rechte stukkenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:33 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
Sommigen kunnen al niet met stoplichten omgaanquote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:38 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
En verkeersdrempels op de rechte stukken
Waarom denk je dat de fabrikanten in de F1 zitten? Toch juist als podium voor hun kunnen.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:33 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Zo kan je alles recht praten natuurlijk. Ook maar deuren en ramen inbouwen, die hebben productieauto's immers ook? Zelfs een dtm-auto lijkt meer op een F1-auto dan op een productie-auto
Thanks, had het inmiddels gevondenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:51 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Is al wat ouder nieuws, maar hier zijn een paar links (dankzij Google):
Volkswagen could join IRL in 2011 to promote TSI or TDI engines
New formula? Read between the lines
Five Engine Makers Still Courting IRL
New IndyCar engine plans stirring global interest despite delay to 2012
Als het aan Mosley lag was het dat al geweeestquote:Op vrijdag 24 juli 2009 15:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Uiteraard. Anders is het net een F3
Om de grens op te zoeken van hun kunnen, wat (voor een deel) weer geventileerd wordt op de pronkstukken van datzelfde merk. En dat zijn geen vierpitters, of zou je deze ook kopen met een vierpittertje?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:48 schreef sanger het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de fabrikanten in de F1 zitten? Toch juist als podium voor hun kunnen.
Om hun kunnen tentoon te stellen aan het publiek. Hoe goed en betrouwbaar hun spullen wel niet zijn. En om de technologie van de F1 in de straatauto's te kunnen verwerken. Daarom zou een vierpitter weer wel logisch zijn.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 19:48 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Om de grens op te zoeken van hun kunnen, wat (voor een deel) weer geventileerd wordt op de pronkstukken van datzelfde merk. En dat zijn geen vierpitters, of zou je deze ook kopen met een vierpittertje?
Dat was toch toen BMW cilinderblokken van de 315 een week of wat buiten in de regen liet staan zodat ze geschikt werden voor de F1?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:46 schreef Tarado het volgende:
Anyway, the 1986 engine was said to produce about 1,300 hp (969 kW) in qualifying.[citation needed]
Als ze midden jaren 80 al 1300 pk uit zo'n 4 cilinder halen dan moet het nu toch helemaal geen probleem zijn om een 4 cilinder te bouwen met 800pk die 6 races meegaat
Wou je een brommer in gaan zetten?quote:Op vrijdag 24 juli 2009 18:23 schreef vosss het volgende:
Ik wil terug naar de tijd van de 1.5 V16 BRM's
Ergo: flikker godsnondedju op met je viertakt troep
In de top van de straatauto's ver te verstaan. Zoals de Ferrari, de duurste mercedes, de duurste bmw, de duurste honda. Dat glijdt vanzelf via de stamboom naar beneden natuurlijk, vandaar dat je nu ook (schakel)flippers ziet in een seat or whatever. Als het om de straatauto's zou gaan zoals je ze nu in de straat ziet staan, kunnen ze beter duurtesten uitvoeren ipv zo hard mogelijk een rondje rijden. Bovendien is de techniek in de F1 veel te duur om uit te kunnen voeren op straatauto's van jan modaal. Die zie je pas jaren later in één of andere budgetvorm en is verre van wat je in de F1 ziet.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Om hun kunnen tentoon te stellen aan het publiek. Hoe goed en betrouwbaar hun spullen wel niet zijn. En om de technologie van de F1 in de straatauto's te kunnen verwerken. Daarom zou een vierpitter weer wel logisch zijn.
Een Toyota Prius is in veel opzichten geavanceerder dan een F1 auto.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 22:57 schreef Tarabass het volgende:
[..]
In de top van de straatauto's ver te verstaan. Zoals de Ferrari, de duurste mercedes, de duurste bmw, de duurste honda. Dat glijdt vanzelf via de stamboom naar beneden natuurlijk, vandaar dat je nu ook (schakel)flippers ziet in een seat or whatever. Als het om de straatauto's zou gaan zoals je ze nu in de straat ziet staan, kunnen ze beter duurtesten uitvoeren ipv zo hard mogelijk een rondje rijden. Bovendien is de techniek in de F1 veel te duur om uit te kunnen voeren op straatauto's van jan modaal. Die zie je pas jaren later in één of andere budgetvorm en is verre van wat je in de F1 ziet.
Juist, en dat is nu net wat ik bedoel. Het moet weer andersom worden, de techniek van F1 moet in straatauto's komen. En in dat opzicht is het logisch dat ze een vierpitter overwegen zodat dit eenvoudiger kan.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 23:16 schreef voyeur het volgende:
[..]
Een Toyota Prius is in veel opzichten geavanceerder dan een F1 auto.
Maar dat wil FOTA niet. Innovatie is uit den boze.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 10:31 schreef sanger het volgende:
[..]
Juist, en dat is nu net wat ik bedoel. Het moet weer andersom worden, de techniek van F1 moet in straatauto's komen. En in dat opzicht is het logisch dat ze een vierpitter overwegen zodat dit eenvoudiger kan.
en er werd overheen gepist door het personeel, hoorde allemaal bij het veredelingsprocesquote:Op vrijdag 24 juli 2009 21:08 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Dat was toch toen BMW cilinderblokken van de 315 een week of wat buiten in de regen liet staan zodat ze geschikt werden voor de F1?
waar hebben jullie het overquote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:33 schreef Klonk het volgende:
[..]
en er werd overheen gepist door het personeel, hoorde allemaal bij het veredelingsproces![]()
obelix wist het al: rare jongens die germanen...
Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatiequote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:50 schreef MrBadGuy het volgende:
Hoop echt dat het helemaal goed komt met Massa. Hoe veilig de sport ook is, er is altijd nog een niet uit te sluiten risico. Beterschap Massa
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:50 schreef MrBadGuy het volgende:
Hoop echt dat het helemaal goed komt met Massa. Hoe veilig de sport ook is, er is altijd nog een niet uit te sluiten risico. Beterschap Massa
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:54 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatie
quote:
Dat las ik ook. Eerst zit je een hele tijd in spanning of het wel goed gaat, dan zie je hem gelukkig met zijn handen bewegen op de brancard en krijg je goed nieuws te horen over zijn toestand, maar dan gaat het toch weer de verkeerde kant op. Hersenbeschadiging is toch altijd verraderlijk.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:54 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Ik lees net dat hij in levensgevaar is, na een schedeloperatie
Dat zijn toestand op dit moment niet verslechterd (stabiel), maar dat het er toch bedreigend uit ziet.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:58 schreef bodylotion het volgende:
wat betekent stabiel en in levensgevaar nou eigenlijk?
dus dat het alsnog kan verslechteren?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:00 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat zijn toestand op dit moment niet verslechterd (stabiel), maar dat het er toch bedreigend uit ziet.
quote:Massa critical, in induced coma
Date 2009-07-25
Felipe Massa has undergone successful surgery at the AEK hospital in Budapest after crashing heavily during the qualifying session for the Hungarian Grand Prix. However, the Brazilian's condition remains critical.
"Massa's condition is serious and life-threatening but stable," summarized Peter Bazso, the hospital's medical director during a news conference late today local time.
Lajos Zsiros, the hospital's chief of surgery, and Bazso explained that they induced coma for Massa, given the seriousness of the injuries. The Brazilian driver is also on a respirator as a precautionary measure.
However, Ferrari spokesman Lucal Colajanni said there was no danger to Massa's life, describing such statements as "absolute nonsense."
The hospital is expected to provide an update on Massa's condition late on Sunday morning.
Massa crashed his Ferrari F60 heavily into the tire barriers near the end of the second qualifying segment. He appeared to have braked, black rubber streaks bearing out the action, but he never turned the wheel; no doubt he was knocked out momentarily, and went straight off the circuit at Turn 4 to crash heavily into a tire barrier. He sat slumped forward for before the medical team arrived to remove him from the car.
With replays indicating that he was likely hit by a dislodged rear spring from Rubens Barrichello's car, he suffered cuts above the right eye, a concussion as well as damage to the bones of his skull.
A Formula 1 rear spring, a standard part, typically weighs only between 700 and 800 grams (1.5 to 1.8 lbs), but the speed of the impact, likely close to 200 km/h (125 mph) combined with the spring's sharp extremities, greatly increases the potential damage from such an object.
Photographs taken immediately after the crash showed that the spring had broken through the helmet, bloodying and bruising the area around his left eye.
He was reported to be awake and agitated, though not necessarily entirely aware of his surroundings, in the track medical center. He was then airlifted to the hospital by helicopter, and arrived there at 3:20 PM local time. The surgery was started approximately one hour later after the diagnosis was completed.
Waarom maak je er niet één?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:09 schreef SoldMayor het volgende:
Warom is er geen topic deel 2 over de grand prix van hongarije?
Levensbedreigend, dus ja, het kan nog verslechterenquote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:05 schreef bodylotion het volgende:
[..]
dus dat het alsnog kan verslechteren?
Ik heb het al gedaan.quote:
Daar twijfel ik niet aan. Of beter gezegd; ik heb zeer goede hoop.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:16 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik heb het al gedaan.
Ik hoop echt dat Massa er weer bovenop komt.
GPUpdate.net heeft vernomen dat de verwondingen van Massa voornamelijk liggen rond het linkeroog en dat de breuk in de schedel een bloeding in de hersenen heeft veroorzaakt. Dat zou ook de reden van de operatie zijn, die volgens Ferrari dus succesvol is verlopen.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:20 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Daar twijfel ik niet aan. Of beter gezegd; ik heb zeer goede hoop.
De nood-operaties zitten erop. De hersen-scans zullen wel erg snel gemaakt en geanalyseerd zijn. Morgen weten we ongetwijfeld het fijne ervan.
In het ergste geval is er een hersenbloeding. De eerste berichten uit het ziekenhuis waren dat z'n hersens niet beschadigd waren maar dat is een uitspraak die waarschijnlijk gedaan is na de eerste observatie van de schade aan z'n schedel. Bloedingen die door de G-krachten zijn ontstaan komen pas aan het licht na MRI-scans.
Het ziekenhuis is het gek genoeg alleen niet met Ferrari eens over de status van Massaquote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:33 schreef Niko_Bellic84 het volgende:
Dat zou ook de reden van de operatie zijn, die volgens Ferrari dus succesvol is verlopen.
quote:The latest on Massa
July 25, 2009 by joesaward
There seems to be some questions about the condition of Felipe Massa this evening. The Brazilian suffered a fracture to his skull in qualifying in Budapest and was flown by helicopter to hospital, where he had surgery. In F1 circles it was felt that Massa had had a very lucky escape but that his injuries were not serious. Both Ferrari and the FIA were saying the same things but the medical director of the hospital Peter Bazso said in a news conference that Massa’s condition was “life-threatening but stable.”
All serious head injuries can be considered life-threatening, particularly given the fact that bruising of the brain can cause dangerous pressures. However techniques to manage brain swelling have developed considerably. Understanding the extent of the problem is very important as the risk of death increases dramatically if no action is taken within four hours of the injury occurring. Reducing the pressure inside the skull is done with drugs and by placing the patient on a respirator and artificially hyperventilating him. This reduces the carbon dioxide content in the blood and as a result the brain vessels naturally reduce in size. In extreme cases the swelling can be relieved with an operation.
In Formula 1 there have been several drivers who have suffered such injuries, notably Martin Donnelly and Karl Wendlinger in the modern era. Back in the 1970s American Mark Donohue crashed heavily following a tyre failure in the morning warm-up before the Austrian Grand Prix. It initially seemed that he was only lightly injured, but he died three days later as a result of brain swelling. Technology has moved on considerably in the interim and in F1 circles there is hope that the reports of Massa’s condition have been exaggerated somewhat. The F1 doctors seemed to be none too worried about the situation, with Massa reported to have a small cut on his forehead, a skull lesion and concussion.
Rubens Barrichello visited Felipe in the circuit medical centre and said that “he was conscious, he was moving and he was very agitated with the fact that he had a cut on his head. With that, they sedated him for him to calm down, and then they moved him to hospital.”
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |