Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Dit weekend staat de Grand Prix van Europa in Valencia op het programma, een race die in haar historie op meerdere circuits verreden is. Vorig jaar was Rubens Barrichello in de haven van de Spaanse stad te sterk, maar dit seizoen is zijn team Williams niet sterk genoeg om mee te doen voor de zege. Red Bull Racing domineerde in het begin van het seizoen, maar inmiddels heeft McLaren het team achterhaald. Ferrari neemt een grote update mee, maar is het genoeg om weer mee te doen om de zege? We weten het zondagmiddag.
Klik om te vergroten naar 990x0 (http://i.fokzine.net/upload/100624_122036_f12010eurvalencia.jpg)
Het ruim vijf kilometer lange circuit in Valencia is deels openbare weg, deels permanent circuit. Het gebied waar de race gehouden wordt ligt aan zee en vormde zowel in 2007 als dit jaar de plaats waar de fameuze zeilrace America's Cup gehouden werd. Uniek kenmerk van het circuit is een brug waar de rijders overheen moeten. Deze sluit de binnenhaven af.
Klik om te vergroten naar 990x0 (http://i.fokzine.net/upload/100624_122036_ValenciaBaan.jpg)
De Grand Prix van Europa was vanaf 1923 een eretitel die aan races werd toegekend. Vele races hebben deze titel gedragen en in 1977 is de titel voor het laatst in Groot-Brittannië uitgereikt. In 1983 is de Grand Prix nieuw leven in geblazen, maar dan als losstaand evenement. Van 1986 tot en met 1992 en in 1998 is de race niet verreden.
De race is vanaf de jaren tachtig op vele verschillende plaatsen gehouden. In de beginjaren werd er gereden op Brands Hatch, Donington Park en Jerez, maar het vaakst reden de coureurs op de Nürburgring. Vanaf 2008 rijden de coureurs op het nieuwe startencircuit in Valencia.
Eén van de races die tot het eind spannend bleef vond in 1995 op de Nürburgring plaats. David Coulthard mocht met de Williams van poleposition starten, maar hij spinde op een natte baan nog in de opwarmronde. Hij kon toch starten in de reservewagen die oorspronkelijk voor teamgenoot Damon Hill stond afgesteld. Bij de start behield de Schot de leiding voor Michael Schumacher en Hill. Op een opdrogende baan bleek Jean Alesi de snelste man te zijn en hij sloeg dan ook al snel een groot gat.
Schumacher beschikte door een betere afstelling van de bolide in het tweede deel van de race over een nog snellere auto waarna hij hem in begon te halen. De tweede stop in de race voor Alesi betekende het begin van het einde voor Hill, omdat de Fransman voor de Brit op de baan terugkwam en de Williams-coureur zijn voorvleugel op de Ferrari stukreed. Later zou Hill uitvallen na een spin. Schumacher haalde Alesi bij maar moest nog een pitstop maken. De Duitser reed na zijn derde stop veruit de snelste rondetijden en haalde Alesi vlak voor het einde buitenom in om zo de winst te grijpen.
Ook 1999 was een fraaie race met uiteindelijk Johnny Herbert die de eerste overwinning voor Stewart Grand Prix in de Formule 1 pakte. De Europese Grand Prix was Kimi Räikkönen niet gunstig gezind, want in 2003 blies hij terwijl hij in de punten reed zijn motor op, waardoor hij uiteindelijk op twee punten na het kampioenschap miste. Twee jaar later verremde de Fin zich waardoor er een vlakke plaats op zijn rechtervoorband ontstond. Dit zorgde ervoor dat in de laatste ronde zijn voorwielophanging knapte en Fernando Alonso de race kon winnen.
De race in 2008 was de eerste in Valencia en ging niet de boeken in als een spannende wedstrijd. Felipe Massa domineerde met zijn Ferrari en wist de race dan ook te winnen. De Braziliaan had wel geluk dat een incident in de pitstraat waarbij hij voor de deur van Adrian Sutil weggestuurd werd slechts een boete van 10.000 dollar opleverde. Thuisfavoriet Fernando Alonso maakte dit al niet meer mee, want hij werd door Kazuki Nakajima al in de eerste ronde uit de wedstrijd getikt.
Klik om te vergroten naar 990x0 (http://i.fokzine.net/upload/100624_122036_f12010eurvorig.jpg)
Vorig seizoen waren het de Brawn GP's die weer vooraan het veld te vinden waren na enkele lastige races eerder in het seizoen. Toch zouden ze niet van poleposition starten, want McLaren-coureur Lewis Hamilton bleek de snelste in de kwalificatie te zijn voor teamgenoot Heikki Kovalainen en Rubens Barrichello. Toenmalig kampioenschapsleider Jenson Button startte slechts als vijfde.
Na de start veranderden de posities van de eerste drie niet, maar daarachter sloot Kimi Räikkönen aan op plaats vier. Button kende een slechte start en viel terug tot plaats negen. De eersten die stopten waren Hamilton en Sebastian Vettel. Laatstgenoemde kende een pechweekend door in de trainingen een motor te zien ploffen, na zijn pitstop opnieuw binnen te moeten komen voor brandstof en tenslotte in de race uit te vallen met de tweede geplofte motor van het weekend.
Barrichello kon langer doorrijden dan zijn concurrenten en dit leverde de Braziliaan de tweede plaats vlak achter Hamilton op. De Brit hield de Brawn-coureur achter zich, maar verloor in de 37e ronde in de pits veel tijd toen de banden nog in de verwarmingsdekens bleken te zitten en deze er eerst afgehaald moesten worden. Hierdoor kon Barrichello de race eenvoudig winnen voor Hamilton en Räikkönen. Button werd uiteindelijk zevende. Luca Badoer eiste in de wedstrijd een negatieve hoofdrol voor zich op door enkele malen te spinnen, maar de Italiaan zat uiteindelijk op plaats zeventien op één ronde achterstand van de winnaar.
Klik om te vergroten naar 990x0 (http://i.fokzine.net/upload/100624_122036_f12010eurtijd.jpg)
Op vrijdag 25 juni 2010 09:34 schreef Automatic_Rock het volgende: Ik ben dit weekend helaas niet thuis, maar de hd-recorder staat aan
Idem! (Maar dan alleen voor de zondag)
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Klik om te vergroten naar 910x0 (http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif)
Op vrijdag 25 juni 2010 09:55 schreef Wombcat het volgende: Hoe weinig inhaalmanoevres? Ik zeg 7 (vnl. wat Lotussen, Virgins en HRT die worden ingehaald), da's dan nog altijd een vet record voor dit circuit.
Mja, zelfs die auto's inhalen zal lastig worden denk ik als je er als topper achter rijdt en vecht voor een positie. Je moet een goede truc uit de hoge hoed toveren wil het lukken
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.