Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Komend weekend staat de Grand Prix van Brazilië weer op het programma. De race op Interlagos in São Paulo zal bepalen wie er nog meedoet om de titel en wie er met nog één race te gaan afhaakt. Vorig jaar waren de Red Bulls hier dominant. Kunnen ze het dit jaar weer of zet Fernando Alonso een grote stap naar zijn derde titel? Kan Lewis Hamilton zich nog in de strijd mengen of haakt hij net als McLaren-teamgenoot Jenson Button af? Bewijst Felipe Massa dat hij definitief terug is en gaat Kamui Kobayashi net als vorig jaar de smaakmaker zijn? We weten het zondagavond.
Het circuit Interlagos heeft als officiële naam Autódromo José Carlos Pace gekregen. De in 1940 geopende baan is genoemd naar de Braziliaanse coureur die in 1975 op het circuit won en twee jaar later omgekomen is bij een vliegtuigcrash. Bekende kenmerken van de baan is dat deze tegen de klok in gaat en het lange stuk richting start/finish dat linksaf gaat en waar al volgas gegeven kan worden.
Lengte: 4.309 km Aantal ronden: 71 Totale lengte: 305.909 km Ronderecord: 1:11.473 (J.P. Montoya – BMW Williams FW26, 2004)
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Fernando Alonso
Ferrari
231
2
Mark Webber
Red Bull Racing
220
3
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
210
4
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
206
5
Jenson Button
McLaren-Mercedes
189
6
Felipe Massa
Ferrari
143
7
Robert Kubica
Renault
124
8
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
122
9
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
66
10
Adrian Sutil
Force India F1
47
11
Rubens Barrichello
Williams
47
12
Kamui Kobayashi
Sauber
31
13
Vitantonio Liuzzi
Force India F1
21
14
Vitaly Petrov
Renault
19
15
Nico Hulkenberg
Williams
18
16
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
8
17
Pedro de la Rosa
Sauber
6
18
Nick Heidfeld
Sauber
6
19
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
3
20
Heikki Kovalainen
Lotus F1
0
21
Jarno Trulli
Lotus F1
0
22
Bruno Senna
HRT F1 Team
0
23
Lucas Di Grassi
Virgin Racing
0
24
Karun Chandhok
HRT F1 Team
0
25
Timo Glock
Virgin Racing
0
26
Sakon Yamamoto
HRT F1 Team
0
27
Christian Klien
HRT F1 Team
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
Red Bull Racing
426
2
McLaren-Mercedes
399
3
Ferrari
374
4
Mercedes Grand Prix
188
5
Renault
143
6
Force India F1
68
7
Williams
65
8
Sauber
43
9
Scuderia Toro Rosso
11
10
Lotus F1
0
11
HRT F1 Team
0
12
Virgin Racing
0
De Grand Prix van Brazilië stond in 1972 voor het eerst op het programma. Er werd gebruik gemaakt van het acht kilometer lange circuit van Interlagos, maar na 1980 werd uitgeweken naar Jacarepaguá, omdat het hobbelige circuit in São Paulo als te gevaarlijk werd bestempeld. Pas in 1990 na een verbouwing keerde het Formule 1-circus definitief terug.
De eerste Braziliaan die in eigen huis won was Emerson Fittipaldi in 1973. Hij won een jaar later wederom, en werd in 1975 tweede achter Carlos Pace die zijn eerste en enige zege in de F1 boekte. Jean-Pierre Jarier leek af te gaan op een zeer eenvoudige zege, maar de Fransman kreeg te maken met een brandstofprobleem en moest opgeven. Hierdoor werd het voor de Brazilianen een 1-2 in eigen huis.
Op Interlagos gebeurt altijd wel iets als het Formule 1-circus de baan aan doet. Zo kreeg Ayrton Senna in 1988 te maken met versnellingsbakproblemen in de opwarmronde. De Braziliaan wisselde van auto, startte vanuit de pitstraat, maar lag halverwege de race toch alweer op plaats twee. In de 31e ronde kreeg hij pas de zwarte vlag en werd gediskwalificeerd omdat hij tegen de regels in van auto gewisseld was.
In 1993 leidde Alain Prost de race met een ruime voorsprong totdat Aguri Suzuki en Ukyo Katayama op start/finish in verschillende incidenten crashten en even later Prost de spinnende Christian Fittipaldi raakte. Damon Hill ging toen aan de leiding, maar hij zag zijn voorsprong verdampen, omdat voor het eerst in de moderne geschiedenis van de sport een safety car werd ingezet. Na de herstart passeerde Senna Hill en won zo uiteindelijk de race.
Een race die door weinigen vergeten zal worden was die in 2003 toen Giancarlo Fisichella uiteindelijk als winnaar uitgeroepen werd. Door de hevige regenval bleef er water op de baan staan en vele rijders, waaronder Michael Schumacher en Jos Verstappen crashten in bocht drie uit de wedstrijd. De wedstrijd werd uiteindelijk gestaakt nadat Mark Webber bij het opkomen van het rechte stuk hard crashte en Fernando Alonso op de brokstukken inreed. Kimi Räikkönen werd tot winnaar uitgeroepen, maar moest een week later uiteindelijk toch de zege aan Fisichella laten.
In 2008 stond de wedstrijd in het teken van de strijd tussen Felipe Massa en Lewis Hamitlon. Massa won de deels natte race eenvoudig, maar Hamilton had alle moeite om zijn eerste titel binnen te halen. De Brit reed de gehele race op plaats vier rond, wat net voldoende was. In de 63e ronde begon het opnieuw te regenen, waarbij iedereen, behalve de Toyota's van banden wisselden. Hamilton zakte mede dankzij Sebastian Vettel terug naar plaats zes, maar haalde zonder het zelf te weten vlak voor de streep de glibberende Timo Glock in en werd terwijl de fans van Massa al een feestje vierden toch nog kampioen.
De kwalificatie in 2009 zorgde nogal voor wat opschudding. Vele rijders gingen vroeg naar buiten om een tijd neer te zetten vanwege een aangekondigde tropische storm. Beide McLarens en Sebastian Vettel deden dit niet en betaalden hier de prijs voor omdat ze niet naar Q2 door waren. Vanwege de storm werd de sessie enkele malen onderbroken. Rubens Barrichello reed in de 2 uur en 41 minuten durende sessie uiteindelijk de snelste tijd, voor Mark Webber en Adrian Sutil.
Barrichello behield na de start de leiding voor Webber, maar het waren twee andere incidenten die de aandacht trokken. Jarno Trulli en Sutil botsten met elkaar waardoor beiden uit konden stappen. Sutil gleed met zijn Force India door en torpedeerde zo ook Alonso uit de race. Daarna sprintte Trulli richting Sutil en wilde met de Duitser op de vuist gaan.
Het andere vond plaats in de pitstraat waar Kimi Räikkönen naar binnen moest voor een nieuwe vleugel en landgenoot Heikki Kovalainen na een aanrijding ook zijn team opzocht. Laatstgenoemde werd door McLaren te vroeg weggestuurd waardoor de tankslang nog in de bolide zat. De rondspattende brandstof zette de bolide van Räikkönen in lichterlaaie, maar het vuur doofde vanzelf, waarna beide rijders verder konden rijden.
Na de eerste stops nam Webber de leiding over van Barrichello die langzaam verder terugzakte. Kubica klom naar plaats twee na de tweede serie stops. Ondertussen waren Lewis Hamilton, Vettel en Jenson Button van achteruit opgeklommen. Hamilton haalde Barrichello in, maar raakte hierbij de Braziliaan die een lekke band opliep en de pits op moest zoeken voor vier nieuwe banden.
Smaakmaker in de wedstrijd was Kamui Kobayashi die eerst zijn Japanse landgenoot Kazuki Nakajima van zich afhield en zag dat de Williams-rijder zonder voorvleugel hard crashte. Ook hield Kobayashi eerst in de race Button op, maar in de slotfase van de race haalde hij enkele rijders, waaronder Ferrari-rijder Giancarlo Fisichella in. Webber won uiteindelijk voor Kubica en Hamilton.
Vrijdag 5 november 2010 13:00 - 14:30 vrije training 1 17:00 - 18:30 vrije training 2
Zaterdag 6 november 2010 14:00 - 15:00 vrije training 3 17:00 - 18:00 kwalificatie
Zondag 7 november 2010 17:00 Formula 1 Grande Prêmio Petrobras do Brasil 2010
Dat is inderdaad het probleem met teamorders. In sommige landen (zoals blijkbaar Brazilië) is race-fixing (het bewust iemand anders voorbij laten om de uitslag van de race te beïnvloeden niet toegestaan).
Massa zal het dus niet a la Barrichello in Oostenrijk 2002 moeten doen, maar bijvoorbeeld even naast de baan gaan of een probleem simuleren als hij aan het eind van de race voor Alonso ligt.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Dat is inderdaad het probleem met teamorders. In sommige landen (zoals blijkbaar Brazilië) is race-fixing (het bewust iemand anders voorbij laten om de uitslag van de race te beïnvloeden niet toegestaan).
Massa zal het dus niet a la Barrichello in Oostenrijk 2002 moeten doen, maar bijvoorbeeld even naast de baan gaan of een probleem simuleren als hij aan het eind van de race voor Alonso ligt.
Volgens mij is er geen frauderen aan als je het teambelang van een teamsport voorop stelt. Zouden ze bv. ook Kaka in de boeien slaan als hij voor open doel de bal toch afspeelt naar Fabiano zodat deze het winnende doelpunt in een WK finale kan maken?
Everything you want is on the other side of fear. Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
Volgens mij is er geen frauderen aan als je het teambelang van een teamsport voorop stelt. Zouden ze bv. ook Kaka in de boeien slaan als hij voor open doel de bal toch afspeelt naar Fabiano zodat deze het winnende doelpunt in een WK finale kan maken?
Slecht voorbeeld. Voetbal is een teamsport waarbij de individuele spelers geen punten krijgen. In dit geval gaat het om de uitslag van een rijderskampioenschap, geen teamkampioenschap.
Beter voorbeeld zou wielrennen zijn, waarbij iemand de sprint aantrekt voor een teamgenoot en op het laatste moment zijn remmen inknijpt om die teamgenoot te laten winnen. Daar is het blijkbaar wel toegestaan.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Slecht voorbeeld. Voetbal is een teamsport waarbij de individuele spelers geen punten krijgen. In dit geval gaat het om de uitslag van een rijderskampioenschap, geen teamkampioenschap.
Beter voorbeeld zou wielrennen zijn, waarbij iemand de sprint aantrekt voor een teamgenoot en op het laatste moment zijn remmen inknijpt om die teamgenoot te laten winnen. Daar is het blijkbaar wel toegestaan.
Maar F1 is wel degelijk een teamsport. Je kunt dus redeneren dat Ferrari gewoon de race wint of het nu Massa of Alonso is.
Everything you want is on the other side of fear. Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
Volgens mij is er geen frauderen aan als je het teambelang van een teamsport voorop stelt. Zouden ze bv. ook Kaka in de boeien slaan als hij voor open doel de bal toch afspeelt naar Fabiano zodat deze het winnende doelpunt in een WK finale kan maken?
Er zijn in Brazilië zoveel wetten tegen corruptie en fraude, daar wordt ook niet echt veel mee gedaan, leuk verhaal van die procureur maar die gaat geen enkele coureur aanklagen, voorzover dit uberhaupt nodig gaat zijn
Maar F1 is wel degelijk een teamsport. Je kunt dus redeneren dat Ferrari gewoon de race wint of het nu Massa of Alonso is.
Teamsport ja, alleen is er ook sprake van een individueel kampioenschap. En dat gaat niet per team. Dat gaat per coureur. Net zoals de uitslag van de Grand Prix per coureur is.
En als je dit toestaat, bestaat er de mogelijkheid tot corruptie binnen de F1. Je laten betalen om wedstrijden te beinvloeden, zodat bepaalde mensen veel geld kunnen verdienen met gokken.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Ach we weten allemaal hoe het af gaat lopen, kobayashi pakt de titel
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
Op vrijdag 5 november 2010 11:13 schreef ArcticBlizzard het volgende: Ach we weten allemaal hoe het af gaat lopen, kobayashi pakt de titel
Ik moet het nog zien met Koba. Krijg een beetje een Sato gevoel bij hem. Wel spectaculair, maar of hij ook kampioenmateriaal is? Sato was dat in mijn ogen in ieder geval niet, gezien zijn tegenvallende periode bij Honda (naast Button).
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Momentje uit de persconferentie met de vier Brazilianen bij elkaar
quote:
Q: (Joris Fioriti AFP) Rubens, when you came into F1, Ayrton Senna was a big man and you were a small guy, and he helped you. Do think that theres the same kind of relationship between you and Felipe? When he came, you were the big man, he was the small guy and RB: Hes still a small guy. FM: He was never big. Smaller than me. RB: Ive been very open to my friends. In Brazil, we get on very well. We see each other much more than some of the others: the Germans or the Spanish guys. I dont see them close too often. All four of us are quite good friends. Lucas or Bruno know that if they need anything they can reach me; the same thing with Felipe. So many times we get the plane back to Brazil or to some other places and he would say or I would say have you learned that that line was the faster one oh, I havent thought of that. You just put a note and next year you try it. Were fairly open and if there is anything with my experience that I can help Im very glad to tell it and be fairly open. FM: And also me and Lucas live in the same building. He never has food in his house, hes always coming to my house to eat. LG: Hey, thats thats true. Free lunch.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward