Pos. | Rijder | Team | Punten |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 231 |
2 | Mark Webber | Red Bull Racing | 220 |
3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 210 |
4 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 206 |
5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 189 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 143 |
7 | Robert Kubica | Renault | 124 |
8 | Nico Rosberg | Mercedes Grand Prix | 122 |
9 | Michael Schumacher | Mercedes Grand Prix | 66 |
10 | Adrian Sutil | Force India F1 | 47 |
11 | Rubens Barrichello | Williams | 47 |
12 | Kamui Kobayashi | Sauber | 31 |
13 | Vitantonio Liuzzi | Force India F1 | 21 |
14 | Vitaly Petrov | Renault | 19 |
15 | Nico Hulkenberg | Williams | 18 |
16 | Sebastien Buemi | Scuderia Toro Rosso | 8 |
17 | Pedro de la Rosa | Sauber | 6 |
18 | Nick Heidfeld | Sauber | 6 |
19 | Jaime Alguersuari | Scuderia Toro Rosso | 3 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus F1 | 0 |
21 | Jarno Trulli | Lotus F1 | 0 |
22 | Bruno Senna | HRT F1 Team | 0 |
23 | Lucas Di Grassi | Virgin Racing | 0 |
24 | Karun Chandhok | HRT F1 Team | 0 |
25 | Timo Glock | Virgin Racing | 0 |
26 | Sakon Yamamoto | HRT F1 Team | 0 |
27 | Christian Klien | HRT F1 Team | 0 |
Pos. | Team | Punten |
1 | Red Bull Racing | 426 |
2 | McLaren-Mercedes | 399 |
3 | Ferrari | 374 |
4 | Mercedes Grand Prix | 188 |
5 | Renault | 143 |
6 | Force India F1 | 68 |
7 | Williams | 65 |
8 | Sauber | 43 |
9 | Scuderia Toro Rosso | 11 |
10 | Lotus F1 | 0 |
11 | HRT F1 Team | 0 |
12 | Virgin Racing | 0 |
Datum | Tijd | Programma |
Za 5 november | 16.55-18.10 uur | RTL GP: Formule 1 - Brazili - Kwalificatie |
Zo 6 november | 16.00-16.55 uur | RTL GP: Formule 1 - Brazili - Pre-show |
Zo 6 november | 16.55-19.00 uur | RTL GP: Formule 1 - Brazili - Race |
Zo 6 november | 20.30-21.00 uur | RTL GP: Formule 1 - Brazili - Samenvatting |
Datum | Tijd | Programma |
Za 5 november | 16.20-18.15 uur | BBC1: Formule 1 - Brazili - Kwalificatie |
Zo 6 november | 16.00-19.10 uur | BBC1: Formule 1 - Brazili - Race |
Zo 6 november | 21:00-22:00 uur | BBC3: Formule 1 - Brazili - Samenvatting |
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 17 C | 25 C | 30 % | Buienkans |
Zaterdag | 17 C | 24 C | 40 % | Lichte regen |
Zondag | 17 C | 26 C | 10 % | Deels bewolkt |
Dat is inderdaad het probleem met teamorders. In sommige landen (zoals blijkbaar Brazili) is race-fixing (het bewust iemand anders voorbij laten om de uitslag van de race te benvloeden niet toegestaan).quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:33 schreef sanger het volgende:
http://www.f1today.nl/201(...)lpen-van-alonso.html
Volgens mij is er geen frauderen aan als je het teambelang van een teamsport voorop stelt. Zouden ze bv. ook Kaka in de boeien slaan als hij voor open doel de bal toch afspeelt naar Fabiano zodat deze het winnende doelpunt in een WK finale kan maken?quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:38 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het probleem met teamorders. In sommige landen (zoals blijkbaar Brazili) is race-fixing (het bewust iemand anders voorbij laten om de uitslag van de race te benvloeden niet toegestaan).
Massa zal het dus niet a la Barrichello in Oostenrijk 2002 moeten doen, maar bijvoorbeeld even naast de baan gaan of een probleem simuleren als hij aan het eind van de race voor Alonso ligt.
Slecht voorbeeld. Voetbal is een teamsport waarbij de individuele spelers geen punten krijgen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Volgens mij is er geen frauderen aan als je het teambelang van een teamsport voorop stelt. Zouden ze bv. ook Kaka in de boeien slaan als hij voor open doel de bal toch afspeelt naar Fabiano zodat deze het winnende doelpunt in een WK finale kan maken?
Maar F1 is wel degelijk een teamsport. Je kunt dus redeneren dat Ferrari gewoon de race wint of het nu Massa of Alonso is.quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:53 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Slecht voorbeeld. Voetbal is een teamsport waarbij de individuele spelers geen punten krijgen.
In dit geval gaat het om de uitslag van een rijderskampioenschap, geen teamkampioenschap.
Beter voorbeeld zou wielrennen zijn, waarbij iemand de sprint aantrekt voor een teamgenoot en op het laatste moment zijn remmen inknijpt om die teamgenoot te laten winnen. Daar is het blijkbaar wel toegestaan.
Er zijn in Brazili zoveel wetten tegen corruptie en fraude, daar wordt ook niet echt veel mee gedaan, leuk verhaal van die procureur maar die gaat geen enkele coureur aanklagen, voorzover dit uberhaupt nodig gaat zijnquote:Op vrijdag 5 november 2010 08:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Volgens mij is er geen frauderen aan als je het teambelang van een teamsport voorop stelt. Zouden ze bv. ook Kaka in de boeien slaan als hij voor open doel de bal toch afspeelt naar Fabiano zodat deze het winnende doelpunt in een WK finale kan maken?
Maar niet enkel een teamsport. Anders kun je natuurlijk net zo goed het rijderskampioenschap opheffen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar F1 is wel degelijk een teamsport. Je kunt dus redeneren dat Ferrari gewoon de race wint of het nu Massa of Alonso is.
Teamsport ja, alleen is er ook sprake van een individueel kampioenschap. En dat gaat niet per team. Dat gaat per coureur. Net zoals de uitslag van de Grand Prix per coureur is.quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar F1 is wel degelijk een teamsport. Je kunt dus redeneren dat Ferrari gewoon de race wint of het nu Massa of Alonso is.
En omdat te vieren alvast wat filmpjes van Koba vorig jaarquote:Op vrijdag 5 november 2010 11:13 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ach we weten allemaal hoe het af gaat lopen, kobayashi pakt de titel
Ik moet het nog zien met Koba. Krijg een beetje een Sato gevoel bij hem. Wel spectaculair, maar of hij ook kampioenmateriaal is? Sato was dat in mijn ogen in ieder geval niet, gezien zijn tegenvallende periode bij Honda (naast Button).quote:Op vrijdag 5 november 2010 11:13 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ach we weten allemaal hoe het af gaat lopen, kobayashi pakt de titel
Dat is nu toch ook de bedoelingquote:Op vrijdag 5 november 2010 13:22 schreef Peterselieman het volgende:
Die is alleen voor de vrije trainingen
quote:Q: (Joris Fioriti AFP) Rubens, when you came into F1, Ayrton Senna was a big man and you were a small guy, and he helped you. Do think that theres the same kind of relationship between you and Felipe? When he came, you were the big man, he was the small guy and
RB: Hes still a small guy.
FM: He was never big. Smaller than me.
RB: Ive been very open to my friends. In Brazil, we get on very well. We see each other much more than some of the others: the Germans or the Spanish guys. I dont see them close too often. All four of us are quite good friends. Lucas or Bruno know that if they need anything they can reach me; the same thing with Felipe. So many times we get the plane back to Brazil or to some other places and he would say or I would say have you learned that that line was the faster one oh, I havent thought of that. You just put a note and next year you try it. Were fairly open and if there is anything with my experience that I can help Im very glad to tell it and be fairly open.
FM: And also me and Lucas live in the same building. He never has food in his house, hes always coming to my house to eat.
LG: Hey, thats thats true. Free lunch.
Ligt aan situatie van renault en de centen, maar hij zette hem weer netjes neerquote:Op vrijdag 5 november 2010 14:23 schreef ari_zahav het volgende:
Ik denk niet dat we Petrov terug gaan zien volgend jaar...
Hij heeft net goede reclame voor zichzelf gemaakt ja ...quote:Op vrijdag 5 november 2010 14:23 schreef ari_zahav het volgende:
Ik denk niet dat we Petrov terug gaan zien volgend jaar...
Kortom, een goede opvolger van Piquet Jr.quote:Op vrijdag 5 november 2010 14:25 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Hij heeft net goede reclame voor zichzelf gemaakt ja ...
Dat niet, want Petrov heeft m in Singapore niet in de muur geparkeerdquote:Op vrijdag 5 november 2010 14:25 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Kortom, een goede opvolger van Piquet Jr.
Maar Alonso won wel.quote:Op vrijdag 5 november 2010 14:28 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat niet, want Petrov heeft m in Singapore niet in de muur geparkeerd
Tja daar verschillen we over van mening, ik hoop dat het gewoon zondag in de race beslist wordt en daar hoeft Alonso van mij het niet te winnen, ik gun het Webberquote:Op vrijdag 5 november 2010 14:35 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Morgen nog een plof en zondag een crash voor Alonso en ik ben weer helemaal tevree.
Apparently Petrov's crash was caused by his F-duct failing and wiping out his rear wing.quote:
Het WK kan zondag alleen maar in het voordeel van Alonso beslist worden, anders wordt het Abu Dhabi.quote:Op vrijdag 5 november 2010 14:37 schreef Tarado het volgende:
[..]
Tja daar verschillen we over van mening, ik hoop dat het gewoon zondag in de race beslist wordt en daar hoeft Alonso van mij het niet te winnen, ik gun het Webber
Ja daarvan ben ik op de hoogtequote:Op vrijdag 5 november 2010 16:40 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het WK kan zondag alleen maar in het voordeel van Alonso beslist worden, anders wordt het Abu Dhabi.
Als je verder niets weet reageer dan gewoon niet.quote:Op vrijdag 5 november 2010 14:35 schreef Walter_Sobchak het volgende:Morgen nog een plof en zondag een crash voor Alonso en ik ben weer helemaal tevree.
Als ze na afloop van de race coureurs gaan arresteren kun je er vergif op innemen dat de laatste GP van Brazili verreden is. Ik denk namelijk niet dat de FIA er om staat te springen dat organiserende landen zich met de zaken op de baan gaan bemoeien.quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:55 schreef Tarado het volgende:
[..]
Er zijn in Brazili zoveel wetten tegen corruptie en fraude, daar wordt ook niet echt veel mee gedaan, leuk verhaal van die procureur maar die gaat geen enkele coureur aanklagen, voorzover dit uberhaupt nodig gaat zijn
Als Mercedes nu met een diffuser voor volgend seizoen rijdt weet je in ieder geval dat ze nog een klap harder kunnen gaan. Volgend jaar was dacht ik namelijk het jaar dat de double decker diffuser verboden wordt.quote:Op vrijdag 5 november 2010 15:35 schreef Burnie88 het volgende:
[...]
McLaren met een nieuwe voorvleugel, ben benieuwd wat dat gaat brengen. Mercedes met de diffuser van volgend seizoen, ook wel benieuwd naar al is er weinig over te zeggen.
Mwah, we rijden ook nog steeds in Italiequote:Op vrijdag 5 november 2010 19:50 schreef XyritZz het volgende:
[..]
Als ze na afloop van de race coureurs gaan arresteren kun je er vergif op innemen dat de laatste GP van Brazili verreden is. Ik denk namelijk niet dat de FIA er om staat te springen dat organiserende landen zich met de zaken op de baan gaan bemoeien.
Lijkt erop dat Petrov meer schade rijdt dan een winst in Rusland kan compenserenquote:Op vrijdag 5 november 2010 21:57 schreef roelofjan het volgende:
Boeit Renault dat, zolang ze maar wat meer Renaults verkopen in Rusland.
Dat is zeker leuk, nadeel kan zijn dat het RTL is ipv BBC, dan mis je toch wel veel inside infoquote:Op zaterdag 6 november 2010 12:48 schreef nils7 het volgende:
yes morgen gefixed dat ik voor het eerst in een kroeg op groot scherm de race kan gaan kijken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
We hebben nu iig mooie beeldenquote:Op zaterdag 6 november 2010 14:12 schreef Tarado het volgende:
Het zou tegen quali ophouden met regenen, volgens globo.com (BRZ)
Hij is inderdaad gecrasht en hij schijnt onderweg naar het ziekenhuis op een brommer (vliegen was niet toegestaan met dit weer en per auto was er een te grote kans dat hij in de file vast kwam te zitten.) te zijn overleden.quote:
Ik denk eerder omdat hij alles op orde heeft, hij heeft versere motoren beschikbaar dan Vettelquote:Op zaterdag 6 november 2010 15:01 schreef Nober het volgende:
Waarom is Webber maar 6 keer rond geweest op Interlagos deze training, bang voor een crash of problemen met z'n auto?
Ik heb de laatste minuten gezien dus misschien was er een probleem, hij zat in de pits zag ik, normaal zit je als coureur in je racestoel tijdens een training...quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik denk eerder omdat hij alles op orde heeft, hij heeft versere motoren beschikbaar dan Vettel
Is al een kleine discussie over gevoerd in het F1 Nieuwtjes topic, lijkt me een storm in een glas water van een meneer die ook een keertje in de publiciteit wilquote:Op zaterdag 6 november 2010 15:30 schreef Nober het volgende:
Felipe Massa loopt het risico een gevangenisstraf opgelegd te krijgen als hij teamgenoot Fernando Alonso komende zondag te opzichtig een helpende hand toesteekt. De discussie over het toepassen van teamorders houdt de Formule 1-wereld al enige tijd bezig, maar ook de Braziliaanse staat blijft er niet onaangeroerd door.
Paulo Castilho, procureur bij de rechtbank van So Paulo, heeft Massa namelijk gewaarschuwd dat hij mogelijk strafrechtelijk vervolgd wordt als hij, Alonso en Ferrari eenzelfde truc uithalen als enkele maanden geleden in Hockenheim.
Is al een kleine discussie over gevoerd in het F1 Nieuwtjes topic, lijkt me een storm in een glas water van een meneer die ook wat publiciteit wil
Tijdens de Grand Prix van Duitsland moest Massa zoals bekend pas op de plaats maken en Alonso voorbij laten, omdat de Spanjaard meer kans maakt op het kampioenschap. In Brazili wordt een dergelijke tactiek niet alleen niet op prijs gesteld, maar zijn er dus zelfs wetten tegen dit soort gedrag.
In het wetboek van het Zuid-Amerikaanse land is namelijk een regel opgenemen die de supporters van een sport moeten beschermen tegen fraude. Hier valt onder meer het manipuleren van de uitslag van een sportevenement onder, waar een maximale celstraf van zes jaar op staat.
"Elke coureur die een actie uithaalt om het resultaat van de race te ondermijnen of aan dit soort fraude meewerkt, kan gearresteerd en aangeklaagd worden", legt Castilho uit aan het Franse persbureau AFP. "Dit geldt uiteraard ook voor Massa. Als hij zondag te opvallend aan het 'helpen' is, kan het best zo zijn dat hij het circuit in handboeien verlaat."
De wet in kwestie is bovendien ook van toepassing op eenieder die meewerkt aan de zogenaamde frauduleuze streken. Dus als Ferrari Massa opdraagt om aan de kant te gaan voor Alonso, riskeren de renstal en de kampioenschapsleider eveneens straf.
Of de soep daadwerkelijk zo heet gegeten gaat worden als hij wordt opgediend, valt ten zeerste te bezien. Ook Castilho laat dit vooralsnog in het midden: "Het staat uiteraard niet vast dat er straffen uitgedeeld worden. Het is aan de plaatselijke autoriteiten om te bepalen of en wanneer de wet gebroken wordt."
Dus nu kunnen de andere teams wel ophouden met spuien dat Alonso het zoveel makkelijker heeft omdat hij de onbetwiste nummer 1 is in het team. (Alsof Hamilton en Vettel dat niet zijn dan ) Sao Paulo wenst een sportieve race... Hoewel Massa volgens mij niet is vervolgd voor zijn extra pitstop zodat Kimi kon winnen, dus dat is altijd nog een tweede optie.
Denk het ook, maar het laatste deel klopt niet helemaal want Massa deed geen extra pitstop, hij hield enkel in en maakte wat foutjes zodat Kimi er voorbij kon tijdens de pitstop. Dit was helemaal volgens verwachting aangezien hij op de 2de plaats achter teamgenoot Massa geen kampioen was geworden.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:34 schreef Tarado het volgende:
[..]
Is al een kleine discussie over gevoerd in het F1 Nieuwtjes topic, lijkt me een storm in een glas water van een meneer die ook een keertje in de publiciteit wil
Kimi deed dat voor hem ook in 2008quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:58 schreef Nober het volgende:
[..]
Denk het ook, maar het laatste deel klopt niet helemaal want Massa deed geen extra pitstop, hij hield enkel in en maakte wat foutjes zodat Kimi er voorbij kon tijdens de pitstop. Dit was helemaal volgens verwachting aangezien hij op de 2de plaats achter teamgenoot Massa geen kampioen was geworden.
Als hij had gezegd ; "ik ga ervoor" had je ook ditquote:Op zaterdag 6 november 2010 16:17 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Fantastisch gellustreerd door Alonso's himself: totaal geen behoefte om ook maar iets van strijd te leveren.
"als het gebeurt, mooi meegenomen"
Het zag er dit keer nogal lullig uit. Je ziet ook wel eens dat Eddie of David even bij het groepje wegloopt om iemand in de kraag te vatten om zich vervolgens weer met een nieuwe gast bij het groepje te voegen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:31 schreef darkshadow16 het volgende:
Dat gebeurt het hele seizoen al hoor.
Gewoon afspraken omdat ze anders geen tijd hebben
Jij en ik weten dat een Alonso dat nooit zal doen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als hij had gezegd ; "ik ga ervoor" had je ook ditgedaan
![]()
Mooi dat het nog regent
Kenmerkend is wel dat Alonso geen woord over Massa rept. "'t Team, dit, 't team dat" ... "Dit team begrijpt tenminste wat teamwork is" ... maar Massa bestaat niet eens in zijn filosofie.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als hij had gezegd ; "ik ga ervoor" had je ook ditgedaan
![]()
Mooi dat het nog regent
klopt, maar om mou elke race de laatste 3 pagina's vol te lullen over wat een non-racer het wel niet is word ook snel oudquote:Op zaterdag 6 november 2010 16:38 schreef Tarado het volgende:
Zonder hem zouden de F1 topics een stuk saaier zijn
Only one way to find out, imoquote:Op zaterdag 6 november 2010 16:38 schreef Tarado het volgende:
Zonder hem zouden de F1 topics een stuk saaier zijn
Precies: laat hem lekker maar gaan wielrennen. Daar hebben ze meer valsspelende en frauderende Spanjaarden.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:39 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Only one way to find out, imo
quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:00 schreef Sinister-D- het volgende:
Ik gok op Petrov om er als eerste af te gaan. Goede taktiek van hem om altijd ff te controleren hoe nat de curbstones zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |