Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Komend weekend staat op Monza de laatste race van het Europese Formule 1-seizoen op het programma: de Grand Prix van Italië. Ferrari wil op het thuiscircuit altijd vlammen en om dit jaar nog mee te doen in de titelstrijd moeten de coureurs van de renstal uit Maranello een dubbelzege gaan boeken. Zal het ze lukken, of komt McLaren net zo sterk als in België voor de dag? Kunnen de Red Bull rijders de druk aan en kunnen Renault en Force India weer meedoen tussen de toppers? We weten het zondagmiddag.
Het Autodromo Nazionale di Monza is één van de oudste circuits op de Formule 1-kalender. De in 1922 geopende baan bestond uit een normaal circuit en een komgedeelte. Van het laatste deel zijn nog resten terug te vinden, maar deze worden niet meer voor het racen gebruikt. Voor de Formule 1-motoren is deze baan de zwaarste van de kalender omdat er het grootste deel van de ronde volgas wordt gereden. De snelheden liggen er hoog en de downforce is laag.
Lengte: 5.793 km Aantal ronden: 53 Totale lengte: 306.720 km Ronderecord: 1:21.046 (R. Barrichello - Ferrari F2004, 2004)
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
182
2
Mark Webber
Red Bull Racing
179
3
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
151
4
Jenson Button
McLaren-Mercedes
147
5
Fernando Alonso
Ferrari
141
6
Felipe Massa
Ferrari
109
7
Robert Kubica
Renault
104
8
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
102
9
Adrian Sutil
Force India F1
45
10
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
44
11
Rubens Barrichello
Williams
30
12
Kamui Kobayashi
Sauber
21
13
Vitaly Petrov
Renault
19
14
Vitantonio Liuzzi
Force India F1
13
15
Nico Hulkenberg
Williams
10
16
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
7
17
Pedro de la Rosa
Sauber
6
18
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
3
19
Heikki Kovalainen
Lotus F1
0
20
Karun Chandhok
HRT F1 Team
0
21
Lucas Di Grassi
Virgin Racing
0
22
Jarno Trulli
Lotus F1
0
23
Timo Glock
Virgin Racing
0
24
Bruno Senna
HRT F1 Team
0
25
Sakon Yamamoto
HRT F1 Team
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
Red Bull Racing
330
2
McLaren-Mercedes
329
3
Ferrari
250
4
Mercedes Grand Prix
146
5
Renault
123
6
Force India F1
58
7
Williams
40
8
Sauber
27
9
Scuderia Toro Rosso
10
10
Lotus F1
0
11
HRT F1 Team
0
12
Virgin Racing
0
Autodromo Nazionale di Monza ademt autosporthistorie en dat is overal te zien. Een groot deel van de oude kombaan is nog aanwezig, maar daar komt de Formule 1 sinds het dodelijk ongeval van Wolfgang von Trips waarbij ook veertien toeschouwers in 1961 omkwamen niet meer. Maar ook zonder de kombaan blijft het circuit gevaarlijk, zoals het dodelijk ongeval van Jochen Rindt in 1970 bewees.
Ferrari is traditioneel sterk op het thuiscircuit en gesteund door de tienduizenden tifosi reed het team uit Maranello al achttien maal naar de overwinning. De overwinning die de meeste indruk heeft gemaakt is die uit 2004. Juan Pablo Montoya had de snelste bolide en zette met de Williams in het tweede deel van de kwalificatie met een gemiddelde snelheid van ruim 262 kilometer per uur de snelste ronde met een Formule 1-auto ooit neer. Toch was het Rubens Barrichello die voor Ferrari de poleposition pakte.
De Braziliaan viel evenwel in de beginfase van de race ver terug omdat het Italiaanse team het verkeerde rubber had gekozen. Teamgenoot Michael Schumacher spinde, maar dankzij snelste ronde na snelste ronde reden de scharlakenrode bolides alsnog naar een dubbelzege.
Twee jaar geleden was het in Monza een regenachtig weekend en had Ferrari de grootste moeite om vooruit te komen. Dit had niet Toro Rosso-rijder Sebastian Vettel. De Duitser reed zich naar een verrassende poleposition voor Heikki Kovalainen en Mark Webber. Nog groter was de verrassing dat hij de race eenvoudig wist te winnen en hiermee de jongste coureur ooit werd die in de F1 een zege boekte.
In 2009 reed Lewis Hamilton met de inferieur geachte McLaren naar de poleposition, voor het wederom goed presterende Force India dat met Adrian Sutil de tweede plaats opeiste. Kimi Räikkönen startte als derde. Hamilton behield na de start zijn eerste plaats, voor Räikkönen en Sutil. Daarachter sloten de Brawns van Rubens Barrichello en Jenson Button aan.
Doordat de Brawns in de race slechts éénmaal hoefden te stoppen bleken zij in het voordeel te zijn op het Italiaanse circuit. Barrichello en Button zetten met name in het middendeel van de race de snelste rondetijden neer, waardoor ze uiteindelijk als eerste en tweede finishten. Räikkönen werd door Sutil fors onder druk gezet, maar de Fin gaf net als een week eerder geen krimp en eindigde ditmaal als derde. En Hamilton? Hij crashte in de laatste ronde bij het uitkomen van de eerste Lesmo in de muur en zag een zekere derde plaats in rook opgaan.
Vrijdag 10 september 2010 10:00 - 11:30 vrije training 1 14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 11 september 2010 11:00 - 12:00 vrije training 3 14:00 - 15:00 kwalificatie
Zondag 12 september 2010 14:00 Formula 1 Gran Premio Santander d'Italia 2010
Wat heb ik een zin in Monza! Het wordt de belangrijkste race van het jaar, welke jongens blijven aanhaken en wie gaan er definitief afvallen? Vettel, Button en Alonso zullen serieus beter moeten presteren dan Hamilton en Webber, anders wordt het erg moeilijk voor ze.
Onder zonnige omstandigheden verwacht ik voordeel voor de Ferrari's en McLarens. Vooral Button geef ik dit weekend veel kans. Hij wil wat goedmaken en hij heeft de perfecte rijstijl voor een circuit als Monza.
Gaaf dat filmpje hierboven van 2004! Wat klonken die motoren toen toch nog bruut in vergelijking met nu! En wat ging het tyfushard zeg, ongelofelijk.
Gaat een zwaar weekend voor red bull worden. Hierna volgen allemaal RBR circuits dus als ze de schade dit weekend beperkt weten te houden wint vettel of webber het wk wel.
Mooie OP van een van de mooiste races van het seizoen (op Monza word tenminste ingehaald ). Laten we hopen dat red bull toch nog wat kan presteren alhoewel ik liever mijn geld op McLaren inzet.
Cause I'm a motherlover, You're a motherlover. We should fuck each others mothers
De downforce is toch alleen maar hoger tegenwoordig, ik zie t probleem niet met een kombocht. Sterker nog, ik hoopte dat de aangekondigde radicale veranderde werkwijze van Tilke in de toekomst mogelijk kurketrekkers en loopings oplevert
Op vrijdag 10 september 2010 09:43 schreef vosss het volgende: In principe zal het geen probleem zijn, alleen moeten ze dan wel opnieuw asfalteren en dergelijke
En ik zou die gammele vangrail ook iets versterken
Voor ieder die meer van de kombaan wil zien (en een dun verhaal over een romance tussen een Ferrari-rijder en een journaliste ) kan de film Grand Prix gaan zien. Echte cult! En super in beeld gebracht!
Op vrijdag 10 september 2010 10:32 schreef Peterselieman het volgende: McLaren is lekker bezig met die F-duct. Het lijkt er op dat ze bijna net zoveel vleugel hebben staan als op Monaco.
McLaren got off to a strong start at Monza on Friday morning, despite testing a rear wing that looked more suited to a high-downforce track.
While many rivals were running more conventional for Monza 'tea-tray'-style wings for the Autodromo's long straights, observers were surprised when the MP4-25 emerged from the pits with a very big rear wing.
After the British team hinted it might not use an F-duct at all this weekend, the wing was indeed used on Friday morning in conjunction with the downforce-shedding innovation.
The implication is that McLaren achieves high straight-line speeds by activating the F-duct on the straights and stalling the wing, while in the corners the car gains a competitive advantage by producing higher-than-normal downforce.
Jenson Button topped the morning timesheets at the Italian circuit, while his teammate Lewis Hamilton was third quickest in the sister car.
Zo gaan we weer lekker beginnen, ik ben benieuwd of Ferrari nu kan aanhaken. Van Sutil verwacht ik een verrassing, volgens mij heeft Force India een F-duct vlak voor de cockpit, zou dat kunnen? Ziet er apart uit in ieder geval.