Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Het Formule 1-seizoen 2010 is aanbeland bij de zevende Grand Prix van de jaargang en die heeft plaats op het circuit van Istanbul Park in Turkije. Na de Grand Prix van Monaco voeren twee man het kampioenschap. Red Bull Racing-coureurs Mark Webber en Sebastian Vettel hebben allebei 78 punten. De eerste positie is voor Webber omdat hij tot nu toe meer races won.
Istanbul Park is 5.338 meter lang en telt veertien bochten, waarvan acht naar links. De coureur moeten in de race 58 ronden afleggen.Istanbul Park staat bekend om één van de meest uitdagende bochten van het jaar. Bocht 8 is een lange, snelle linkerbocht waarbij de coureurs drie keer een apex in de bocht raken. De rijders krijgen het bovendien zwaar op Istanbul Park, aangezien het circuit gastheer is voor de eerste race van het seizoen waarbij tegen de klok in wordt gereden.
Het circuit van Istanbul Park mag gerust als Felipe Massa-territorium bestempeld worden. De Ferrari-coureur viel in de eerste editie in 2005 nog uit in dienst van Sauber, maar in 2006, 2007 en 2008 schreef hij de Grand Prix van Turkije op zijn naam. Massa noemt Istanbul Park een van zijn favoriete circuits en hij hoopt in Turkije zijn draai in het tot nu toe moeizame seizoen 2010 te vinden.
Ander leuk nieuws voor Ferrari is dat het de 800ste Grand Prix is waar zij aan deelnemen. Ferrari is het enige team dat al sinds 1950 meedoet in de koningsklasse van de autosport.
Dit was de ronde die Massa in 2008 Pole-position opleverde
Ik heb helaas vorige week een groot gedeelte gemist.
Vroeger keek ik het live en nam ik het op. Dan keek ik het iedere nacht terug tot de volgende GP, met dat gezever van Olaf Mol op de achtergrond viel ik namelijk makkelijker is slaap
Maar met die GP van spa in 1998 heb ik 14 dagen geen oog dicht gedaan. Iedere keer werd ik wakker door dat geschreeuw
Vroeger keek ik het live en nam ik het op. Dan keek ik het iedere nacht terug tot de volgende GP, met dat gezever van Olaf Mol op de achtergrond viel ik namelijk makkelijker is slaap
Maar met die GP van spa in 1998 heb ik 14 dagen geen oog dicht gedaan. Iedere keer werd ik wakker door dat geschreeuw
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende: GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
Vroeger keek ik het live en nam ik het op. Dan keek ik het iedere nacht terug tot de volgende GP, met dat gezever van Olaf Mol op de achtergrond viel ik namelijk makkelijker is slaap
Maar met die GP van spa in 1998 heb ik 14 dagen geen oog dicht gedaan. Iedere keer werd ik wakker door dat geschreeuw
Haha, . Tja, het commentaar van Olaf schiet nogal eens tekort. Kubica, nee toch Petrov. Hamilton eeehm nee Schumacher ooh nee toch Button.
Afijn, hij heeft wel veel kennis en is altijd verdomd enthousiast. Komt nog bij dat ik geen BBC kan ontvangen.
Straks even de F1 2007 mod in GTR Evo op dit circuit rijden Lekker circuit iig.
so get yourself a car and drive it all alone get yourself a car and ride it on the wind get yourself a car and drive it all alone get yourself a car and ride it on the wind yea
Komend weekend staat in Turkije al weer de zevende Formule 1-race van 2010 op het programma. De afgelopen wedstrijden waren de Red Bulls dominant. Zullen ze het ditmaal ook zijn, of kunnen Ferrari of McLaren eindelijk een vuist maken tegen het Oostenrijkse team? Traditioneel gaat Felipe Massa goed op dit circuit en kan hij eindelijk het opnemen tegen de concurrenten? We weten het zondagmiddag.
Het bijna 5,5 kilometer lange circuit is gebouwd nabij de havenstad Istanbul. De gebouwen rond de baan kennen een typische Turkse architectuur met allerlei bogen en poorten. De baan zelf kent een relatief kort recht stuk bij start en finish, maar door de langzame chicane ervoor is inhalen mogelijk. Ook het lange rechte stuk achterop het circuit biedt goede inhaalmogelijkheden, mits de slipstream goed is. Eerder op de baan ligt bocht acht die voor de coureurs liefst drie instuurmomenten kent.
Lengte: 5.338 km Aantal ronden: 58 Totale lengte: 309.356 km ronderecord: 1:24.770 (Montoya - McLaren-Mercedes MP4-20, 2005)
Coureurs:
Pos.
Naam
Team
Punten
1
M. Webber
Red Bull
78
2
S. Vettel
Red Bull
78
3
F. Alonso
Ferrari
75
4
J. Button
McLaren
70
5
F. Massa
Ferrari
61
6
R. Kubica
Renault
59
7
L. Hamilton
McLaren
59
8
N. Rosberg
Mercedes
56
9
M. Schumacher
Mercedes
22
10
A. Sutil
Force India
20
11
V. Liuzzi
Force India
10
12
R. Barrichello
Williams
7
13
V. Petrov
Renault
6
14
J. Alguersuari
Toro Rosso
3
15
N. Hulkenberg
Williams
1
16
S. Buemi
Toro Rosso
1
17
K. Kobayashi
BMW Sauber
0
18
P. de la Rosa
BMW Sauber
0
19
H. Kovalainen
Lotus Racing
0
20
K. Chandhok
HRT
0
21
L. Di Grassi
Virgin Racing
0
22
B. Senna
HRT
0
23
T. Glock
Virgin Racing
0
24
J. Trulli
Lotus Racing
0
Constructeurs:
Pos.
Team
Punten
1
Red Bull
156
2
Ferrari
136
3
McLaren
129
4
Mercedes
78
5
Renault
65
6
Force India
30
7
Williams
8
8
Toro Rosso
4
9
BMW Sauber
0
10
Lotus Racing
0
11
HRT
0
12
Virgin Racing
0
Istanbul Park werd in 2005 voor het eerst aangedaan door het Formule 1-circus. Al vanaf de start rezen er twijfels over de Grand Prix, omdat de bezoekersaantallen tegenvielen. Wel biedt de baan altijd actie en vallen er inhaalacties te noteren. Niet altijd gaat dit goed, want Michael Schumacher kreeg tijdens de eerste race op het circuit met de pechduivel te maken. De Duitser spinde al in de kwalificatie en kende in de race een aanrijding met Mark Webber, zodat hij niet geklasseerd werd.
Overigens moest ook Webber opgeven, maar dit kwam net als bij zijn teamgenoot Nick Heidfeld door problemen met de achterbanden. Kimi Räikkönen had hier overduidelijk geen last van, want hij won eenvoudig de race voor Renault-rijder Fernando Alonso en McLaren-teamgenoot Juan Pablo Montoya. Laatstgenoemde zette de snelste ronde in de race neer waarbij opviel dat die tijd twee seconden sneller was dan de poleposition.
Daarna brak het tijdperk Felipe Massa aan, want de Braziliaanse Ferrari-rijder won liefst drie maal op rij. In 2006 won hij voor Fernando Alonso en Michael Schumacher die bijna zij aan zij over de streep kwamen. Opmerkelijk in de race was de spin van Giancarlo Fisichella in de eerste bocht en het stoppen van Vitantonio Liuzzi op de baan, waardoor er dankzij laatstgenoemde een safety car noodzakelijk was.
Een jaar later wonnen de beide Ferrari's van Massa en Räikkönen eenvoudig, terwijl kampioenschapsleider dankzij een lekke band niet verder kwam dan plaats vijf en zo wat van zijn voorsprong inleverde. In 2008 won Massa voor Hamilton en Räikkönen. Laatstgenoemde raakte in de eerste bocht de achterband van Heikki Kovalainen die hierdoor een lekke band kreeg. Hamilton bleek sneller dan Massa te zijn en haalde de Braziliaan na 24 ronden zelfs in, maar de Brit moest een keer extra stoppen, waardoor Massa eenvoudig kon winnen, voor Hamilton die Räikkönen op zijn hielen wist.
In de kwalificatie van 2009 was Red Bull Racing-rijder Sebastian Vettel de snelste voor Brawn GP-rijder Jenson Button en Rubens Barrichello. Vettel en Button kenden een goede start, terwijl Barrichello door problemen zijn start verprutste en na één ronde pas dertiende lag. Vettel ging echter wijd in de negende bocht, waardoor Button eenvoudig de race in handen kon nemen.
De Brit kon eenvoudig uitlopen en kreeg hulp van Red Bull Racing dat Vettel driemaal liet stoppen, zodat zelfs teamgenoot Mark Webber hem in kon halen. Verder naar achteren wist Jarno Trulli na een goede strategie plaats vier te pakken, voor Nico Rosberg die eerder in de race beide Ferrari's al gepakt had. Voor Barrichello eindigde de race in een misère, want niet alleen had de Braziliaan een aanrijding op de baan, een versnellingsbakprobleem later in de race zorgde er voor dat er voor het eerst geen twee Brawn GP's over de finishstreep kwamen.
Vrijdag 28 mei 2010
09:00 - 10:30 vrije training 1 13:00 - 14:30 vrije training 2
Zaterdag 29 mei 2010
10:00 - 11:00 vrije training 3 13:00 - 14:00 kwalificatie
Zondag 30 mei 2010 14:00 2010 Formula 1 Turkish Grand Prix