abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81938201
Het Formule 1-seizoen 2010 is aanbeland bij de zevende Grand Prix van de jaargang en die heeft plaats op het circuit van Istanbul Park in Turkije. Na de Grand Prix van Monaco voeren twee man het kampioenschap. Red Bull Racing-coureurs Mark Webber en Sebastian Vettel hebben allebei 78 punten. De eerste positie is voor Webber omdat hij tot nu toe meer races won.


Istanbul Park is 5.338 meter lang en telt veertien bochten, waarvan acht naar links. De coureur moeten in de race 58 ronden afleggen.Istanbul Park staat bekend om één van de meest uitdagende bochten van het jaar. Bocht 8 is een lange, snelle linkerbocht waarbij de coureurs drie keer een apex in de bocht raken. De rijders krijgen het bovendien zwaar op Istanbul Park, aangezien het circuit gastheer is voor de eerste race van het seizoen waarbij tegen de klok in wordt gereden.

Het circuit van Istanbul Park mag gerust als Felipe Massa-territorium bestempeld worden. De Ferrari-coureur viel in de eerste editie in 2005 nog uit in dienst van Sauber, maar in 2006, 2007 en 2008 schreef hij de Grand Prix van Turkije op zijn naam. Massa noemt Istanbul Park een van zijn favoriete circuits en hij hoopt in Turkije zijn draai in het tot nu toe moeizame seizoen 2010 te vinden.

Ander leuk nieuws voor Ferrari is dat het de 800ste Grand Prix is waar zij aan deelnemen. Ferrari is het enige team dat al sinds 1950 meedoet in de koningsklasse van de autosport.

Dit was de ronde die Massa in 2008 Pole-position opleverde



Dit was in 2008 de ronde van Hamilton



Een goede start is enorm belangrijk, de 1e bocht is altijd dringen en Turkije is daarop geen uitzondering



[ Bericht 0% gewijzigd door Sobraine op 26-05-2010 20:51:15 ]
pi_81938464
Weer de eerste race die ik ga missen sinds 2.5 jaar.
pi_81938922
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:45 schreef MarkyMarkx het volgende:
Weer de eerste race die ik ga missen sinds 2.5 jaar.
Ik heb helaas vorige week een groot gedeelte gemist.
pi_81939231
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:51 schreef Sobraine het volgende:

[..]

Ik heb helaas vorige week een groot gedeelte gemist.
Vroeger keek ik het live en nam ik het op. Dan keek ik het iedere nacht terug tot de volgende GP, met dat gezever van Olaf Mol op de achtergrond viel ik namelijk makkelijker is slaap

Maar met die GP van spa in 1998 heb ik 14 dagen geen oog dicht gedaan. Iedere keer werd ik wakker door dat geschreeuw
pi_81939523
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:55 schreef MarkyMarkx het volgende:

[..]

Vroeger keek ik het live en nam ik het op. Dan keek ik het iedere nacht terug tot de volgende GP, met dat gezever van Olaf Mol op de achtergrond viel ik namelijk makkelijker is slaap

Maar met die GP van spa in 1998 heb ik 14 dagen geen oog dicht gedaan. Iedere keer werd ik wakker door dat geschreeuw
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
pi_81941406
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:55 schreef MarkyMarkx het volgende:

[..]

Vroeger keek ik het live en nam ik het op. Dan keek ik het iedere nacht terug tot de volgende GP, met dat gezever van Olaf Mol op de achtergrond viel ik namelijk makkelijker is slaap

Maar met die GP van spa in 1998 heb ik 14 dagen geen oog dicht gedaan. Iedere keer werd ik wakker door dat geschreeuw
Haha, . Tja, het commentaar van Olaf schiet nogal eens tekort. Kubica, nee toch Petrov. Hamilton eeehm nee Schumacher ooh nee toch Button.

Afijn, hij heeft wel veel kennis en is altijd verdomd enthousiast. Komt nog bij dat ik geen BBC kan ontvangen.
  donderdag 27 mei 2010 @ 10:24:58 #7
70559 singha
Singhalicious
pi_81959567
Johnny Herbert is degene die de stewards dit weekend helpt.
When the flag drops, the bullshit stops
pi_81959586
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 10:24 schreef singha het volgende:
Johnny Herbert is degene die de stewards dit weekend helpt.
Mooi, denk dat Herbert dit erg goed kan.
pi_81985434
tvp leuk circuit met hoop ik een leuke race.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_81987307
Iemand al foto's gezien van Hamilton?? Hij schijnt een sik en twee oorbellen te hebben!!
pi_81989467
Tvp
pi_81990134


Geen foto's aub.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 mei 2010 @ 22:01:06 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81993709
straks ff wat extra info aan dit topic toevoegen, zoals standen, tijdschema's en dergelijke
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_81994820
Dit weekend zit ik weer lekker voor de buis. Hup Red Bull!!!

Hoe laat is de training morgen?
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 mei 2010 @ 22:17:18 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81995220
VT1 begint al om 9:00 Nederlandse tijd
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_81999376
Straks even de F1 2007 mod in GTR Evo op dit circuit rijden Lekker circuit iig.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_82004083
Matige OP Wacht dan gewoon op Peterselieman
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 23:00 schreef Glijdt_licht het volgende:
Straks even de F1 2007 mod in GTR Evo op dit circuit rijden Lekker circuit iig.
En, wat rij jij? Ik ga zo ook even een rondje doen nog
Where facts are few, experts are many.
pi_82004112
nice.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 00:24:55 #19
131800 Tarado
capô de fusca
pi_82004463
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 mei 2010 @ 00:43:29 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_82005116
Het duurde ff wat langer dan gepland



Komend weekend staat in Turkije al weer de zevende Formule 1-race van 2010 op het programma. De afgelopen wedstrijden waren de Red Bulls dominant. Zullen ze het ditmaal ook zijn, of kunnen Ferrari of McLaren eindelijk een vuist maken tegen het Oostenrijkse team? Traditioneel gaat Felipe Massa goed op dit circuit en kan hij eindelijk het opnemen tegen de concurrenten? We weten het zondagmiddag.



Het bijna 5,5 kilometer lange circuit is gebouwd nabij de havenstad Istanbul. De gebouwen rond de baan kennen een typische Turkse architectuur met allerlei bogen en poorten. De baan zelf kent een relatief kort recht stuk bij start en finish, maar door de langzame chicane ervoor is inhalen mogelijk. Ook het lange rechte stuk achterop het circuit biedt goede inhaalmogelijkheden, mits de slipstream goed is. Eerder op de baan ligt bocht acht die voor de coureurs liefst drie instuurmomenten kent.


Bron: FIA.com

Lengte: 5.338 km
Aantal ronden: 58
Totale lengte: 309.356 km
ronderecord: 1:24.770 (Montoya - McLaren-Mercedes MP4-20, 2005)



Coureurs:
Pos. Naam Team Punten
1M. Webber Red Bull 78
2S. Vettel Red Bull 78
3F. Alonso Ferrari 75
4J. Button McLaren 70
5F. Massa Ferrari 61
6R. Kubica Renault 59
7L. Hamilton McLaren 59
8N. Rosberg Mercedes 56
9M. Schumacher Mercedes 22
10A. Sutil Force India 20
11V. Liuzzi Force India 10
12R. Barrichello Williams 7
13V. Petrov Renault 6
14J. Alguersuari Toro Rosso 3
15N. Hulkenberg Williams 1
16S. Buemi Toro Rosso 1
17K. Kobayashi BMW Sauber 0
18P. de la Rosa BMW Sauber 0
19H. Kovalainen Lotus Racing 0
20K. Chandhok HRT 0
21L. Di Grassi Virgin Racing 0
22B. Senna HRT 0
23T. Glock Virgin Racing 0
24J. Trulli Lotus Racing 0


Constructeurs:
Pos. Team Punten
1Red Bull 156
2Ferrari 136
3McLaren 129
4Mercedes 78
5Renault 65
6Force India 30
7Williams 8
8Toro Rosso 4
9BMW Sauber 0
10Lotus Racing 0
11HRT 0
12Virgin Racing 0




Istanbul Park werd in 2005 voor het eerst aangedaan door het Formule 1-circus. Al vanaf de start rezen er twijfels over de Grand Prix, omdat de bezoekersaantallen tegenvielen. Wel biedt de baan altijd actie en vallen er inhaalacties te noteren. Niet altijd gaat dit goed, want Michael Schumacher kreeg tijdens de eerste race op het circuit met de pechduivel te maken. De Duitser spinde al in de kwalificatie en kende in de race een aanrijding met Mark Webber, zodat hij niet geklasseerd werd.



Overigens moest ook Webber opgeven, maar dit kwam net als bij zijn teamgenoot Nick Heidfeld door problemen met de achterbanden. Kimi Räikkönen had hier overduidelijk geen last van, want hij won eenvoudig de race voor Renault-rijder Fernando Alonso en McLaren-teamgenoot Juan Pablo Montoya. Laatstgenoemde zette de snelste ronde in de race neer waarbij opviel dat die tijd twee seconden sneller was dan de poleposition.

Daarna brak het tijdperk Felipe Massa aan, want de Braziliaanse Ferrari-rijder won liefst drie maal op rij. In 2006 won hij voor Fernando Alonso en Michael Schumacher die bijna zij aan zij over de streep kwamen. Opmerkelijk in de race was de spin van Giancarlo Fisichella in de eerste bocht en het stoppen van Vitantonio Liuzzi op de baan, waardoor er dankzij laatstgenoemde een safety car noodzakelijk was.



Een jaar later wonnen de beide Ferrari's van Massa en Räikkönen eenvoudig, terwijl kampioenschapsleider dankzij een lekke band niet verder kwam dan plaats vijf en zo wat van zijn voorsprong inleverde. In 2008 won Massa voor Hamilton en Räikkönen. Laatstgenoemde raakte in de eerste bocht de achterband van Heikki Kovalainen die hierdoor een lekke band kreeg. Hamilton bleek sneller dan Massa te zijn en haalde de Braziliaan na 24 ronden zelfs in, maar de Brit moest een keer extra stoppen, waardoor Massa eenvoudig kon winnen, voor Hamilton die Räikkönen op zijn hielen wist.



In de kwalificatie van 2009 was Red Bull Racing-rijder Sebastian Vettel de snelste voor Brawn GP-rijder Jenson Button en Rubens Barrichello. Vettel en Button kenden een goede start, terwijl Barrichello door problemen zijn start verprutste en na één ronde pas dertiende lag. Vettel ging echter wijd in de negende bocht, waardoor Button eenvoudig de race in handen kon nemen.

De Brit kon eenvoudig uitlopen en kreeg hulp van Red Bull Racing dat Vettel driemaal liet stoppen, zodat zelfs teamgenoot Mark Webber hem in kon halen. Verder naar achteren wist Jarno Trulli na een goede strategie plaats vier te pakken, voor Nico Rosberg die eerder in de race beide Ferrari's al gepakt had. Voor Barrichello eindigde de race in een misère, want niet alleen had de Braziliaan een aanrijding op de baan, een versnellingsbakprobleem later in de race zorgde er voor dat er voor het eerst geen twee Brawn GP's over de finishstreep kwamen.



Vrijdag 28 mei 2010

09:00 - 10:30 vrije training 1
13:00 - 14:30 vrije training 2

Zaterdag 29 mei 2010

10:00 - 11:00 vrije training 3
13:00 - 14:00 kwalificatie

Zondag 30 mei 2010
14:00 2010 Formula 1 Turkish Grand Prix

Nederlandse tijden



Datum Tijd Programma
Za 29 mei12.55-14.15 uur RTL GP: Formule 1 - Turkije - Kwalificatie
Zo 30 mei13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Turkije - Pre-show
Zo 30 mei13.55-16.10 uur RTL GP: Formule 1 - Turkije - Race
Zo 30 mei20.00-20.30 uur RTL GP: Formule 1 - Turkije - Samenvatting


Datum Tijd Programma
Za 29 mei12.10-14.15 uur BBC1: Formule 1 - Turkije - Kwalificatie
Zo 30 mei13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - Turkije - Race
Zo 30 mei20.00-20.30 uur BBC3: Formule 1 - Turkije - Samenvatting
Nederlandse tijden



DagMinimumMaximumNeerslagkansWeerbeeld
Vrijdag19 °C28 °C0 %zonnig
Zaterdag18 °C28 °C10 %zonnig
Zondag18 °C26 °C30 %kans op buien
Bron: The Weather Channel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_82005213
tvp
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_82005219
Fipo

Sepo
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_82005386
Zo dan, ik zit nog wel ff een stukkie van t baanrecord af.. 1m29s117 met Sato ze Agurk
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 00:54:32 #24
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_82005448
Heb zonet $1000 op Button gezet als Pole voor de GP.
Goede keus?
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_82005468
Een McLaren op pole.. gaat het regenen dan?
Where facts are few, experts are many.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')