Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Komend weekend staat de Grand Prix van China op het programma. Na de verregende kwalificatie in Maleisië willen de Ferrari's en de McLarens Red Bull Racing ditmaal meer partij geven, zodat Sebastian Vettel en Mark Webber niet zomaar de bovenste podiumplaatsen zullen bezetten. Daarachter wil Mercedes Grand Prix de sprong naar de topteams maken, maar de renstal wordt op haar hielen gezeten door Renault dat concurrentie heeft van Force India. Zal de slagvolgorde veranderd zijn? We weten het komende zondag.
De Grand Prix van China staat sinds 2004 op de Formule 1-kalender. De baan heeft met 1.175 meter het langste rechte stuk in de huidige Formule 1. Aan het einde ervan zit een hairpin, waar het goed inhalen is. Ook het rechte eind bij start/finish biedt inhaalmogelijkheden. De Grand Prix is met 305,066 kilometer op Monaco na de kortste van het jaar.
Circuitlengte: 5,451 km Aantal Ronden: 56 Race afstand: 305,066 km Ronde record: 1:32,238 (Michael Schumacher Ferrari F2004, 2004)
Coureus:
Pos.
Naam
Team
Punten
1
F. Massa
Ferrari
39
2
S. Vettel
Red Bull
37
3
F. Alonso
Ferrari
37
4
J. Button
McLaren
35
5
N. Rosberg
Mercedes
35
6
L. Hamilton
McLaren
31
7
R. Kubica
Renault
30
8
M. Webber
Red Bull
24
9
A. Sutil
Force India
10
10
M. Schumacher
Mercedes
9
11
V. Liuzzi
Force India
8
12
R. Barrichello
Williams
5
13
J. Alguersuari
Toro Rosso
2
14
N. Hülkenberg
Williams
1
15
K. Kobayashi
BMW Sauber
0
16
S. Buemi
Toro Rosso
0
17
V. Petrov
Renault
0
18
P. de la Rosa
BMW Sauber
0
19
H. Kovalainen
Lotus Racing
0
20
K. Chandhok
HRT
0
21
T. Glock
Virgin Racing
0
22
J. Trulli
Lotus Racing
0
23
L. Di Grassi
Virgin Racing
0
24
B. Senna
HRT
0
Constructeurs:
Pos.
Team
Punten
1
Ferrari
76
2
McLaren
66
3
Red Bull
61
4
Mercedes
44
5
Renault
30
6
Force India
18
7
Williams
6
8
Toro Rosso
2
9
BMW Sauber
0
10
Lotus Racing
0
11
HRT
0
12
Virgin Racing
0
In 2004 stond de Grand Prix van China voor het eerst op het programma en het was verrassend dat zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher moeite had met het circuit. Omdat hij in de kwalificatie spinde moest de Duitser vanuit de pits starten, maar door problemen kwam hij niet verder dan plaats twaalf op een ronde van racewinnaar en Ferrari-teamgenoot Rubens Barrichello. Jenson Button en Kimi Räikkönen completeerden het podium.
Een jaar later verging het Schumi niet veel beter. De Duitser reed zijn Ferrari voorafgaand aan de race rustig naar de grid, maar werd geraakt door Christijan Albers die op volle snelheid de Duitser zijdelings toucheerde. Beide coureurs moesten in hun reservebolide vanuit de pitstraat starten. Zowel Schumacher als Albers zagen door verschillende oorzaken uiteindelijk de finishvlag niet. Fernando Alonso domineerde de race en wist te winnen voor Kimi Räikkönen en Ralf Schumacher.
In 2006 was het dan eindelijk wel raak voor Schumacher. Hij moest vanaf plaats zes starten, maar kon dankzij enkele fraaie inhaalacties op een opdrogende baan uiteindelijk de leiding van beide Renaults overnemen. Het is zijn laatste overwinning in de Formule 1 tot nu toe.
Dat de baan garant staat voor actie bleek wel toen Lewis Hamilton in 2007 in leidende positie uitviel terwijl hij onderweg naar de pits was voor nieuwe banden. De Brit nam te veel risico en kwam vast in het grind te staan vlak voor de vochtige pitingang. Deze fout kostte hem uiteindelijk de wereldtitel in zijn debuutjaar.
Vorig jaar vond de Grand Prix van China voor het eerst in het voorjaar plaats. Sebastian Vettel wist de poleposition te pakken voor Fernando Alonso en Mark Webber. De race zelf begon achter de safety car, omdat het veel geregend had. Het veld werden pas na acht ronden vrijgegeven. Vettel en Webber gingen er in hun Red Bulls snel vandoor met daarachter Jenson Button die Rubens Barrichello ingehaald had. Alonso maakte al achter de safety car een stop en viel zo ver terug.
Button kon de leiding van de Red Bulls overnemen nadat deze een stop hadden gemaakt na veertien ronden. De Brit had er weinig plezier van, want enkele ronden later moest de safety car weer de baan op nadat Robert Kubica Jarno Trulli van achteren had aangetikt, waardoor veel brokstukken op de baan kwamen. Voor Felipe Massa betekende dit het einde van de race, omdat hij door een elektrisch probleem tot stilstand kwam midden op het lange rechte stuk.
Vooraan namen de Red Bulls de regie over en gaven de racewinst niet meer uit handen. Button werd achter Vettel en Webber derde, voor Barrichello, Heikki Kovalainen, Lewis Hamilton, Timo Glock en Sébastien Buemi. Adrian Sutil maakte vijf ronden voor het einde een heftige crash mee, waarbij hij zijn Force India afschreef. Nick Heidfeld moest uitwijken en verloor hierdoor zoveel tijd dat hij een puntenfinish in rook op zag gaan.
Vrijdag 16 april 2010 04:00 - 05:30 vrije training 1 08:00 - 09:30 vrije training 2
Zaterdag 17 april 2010 05:00 - 06:00 vrije training 3 08:00 - 09:00 kwalificatie
Zondag 18 april 2010 09:00 2010 Formula 1 Chinese Grand Prix
Of de kwalificatie live zal worden meegepost, weet ik nog niet zeker, maar het raceverslag zal steeds tussendoor op FOK!sport geplaatst worden, zodat iedereen gezellig mee kan kletsen in de reacties over wat er gebeurt!
Of de kwalificatie live zal worden meegepost, weet ik nog niet zeker, maar het raceverslag zal steeds tussendoor op FOK!sport geplaatst worden, zodat iedereen gezellig mee kan kletsen in de reacties over wat er gebeurt!
Dit is het topic van de race, ik zie het probleem niet? Edit: oh, je bedoelt het anders... Niet iedereen komt op het forum En ik schrijf meteen wat er gebeurt, dus mensen die geen tv kunnen kijken weten dan ook wat er gebeurt /edit
En reclame maken voor een subsite van FOK! lijkt me ook niet misstaan...
Special: De lege tribunes in Shanghai 15 april 2010
Komend weekend wordt nabij Shanghai de Grand Prix van China verreden. Het circuit van Shanghai behoort tot de meest moderne, vooruitstrevende banen ter wereld, maar de tribunes zitten zo leeg, dat het Bernie pijn aan de ogen doet. Gaat dat ooit veranderen?
In de laatste tien jaar heeft de Formule 1 een enorme vlucht genomen. Er zijn circuits uit de grond gestampt in Maleisië, Turkije, Bahrein, Abu Dhabi en dus ook in China. In een razend tempo werd een moeras daar omgetoverd tot het modernste complex waar tot dan toe ooit een Formule 1-auto doorheen had geraasd. Prachtige tribunes, een enorm veilige baan en zelfs aan de pers is gedacht. Ja, het is prima toeven in China.
Er ontbreekt echter nog wel wat op het Shanghai International Circuit. Sfeer. Het is het onvermijdelijke gevolg van het bouwen van een circuit in een land zonder racetraditie. Hoe groot China ook is, een succesvolle coureur hebben ze nog nooit voorgebracht. Ho-Pin Tung mag dan wel opereren onder de Chinese vlag, in China lopen ze nog niet echt warm voor hem. Dat kan je Tung niet echt kwalijk nemen, hij doet wat hij kan, maar China is gewoon niet echt een autosportland.
En het bouwen van een circuit in een land dat 'niet echt een autosportland' is, is een enorm risico. Zeker als je het moet hebben van de portemonnee van Jan Modaal. Dat in Bahrein genoeg geld stroomt is wel duidelijk, evenals Abu Dhabi, maar in China of Turkije is dat een heel ander verhaal. Formule 1-kaarten kosten nog altijd een godsvermogen en in die landen ligt dat bepaald niet op straat.
Geen autosportcultuur en geen geld voor een kaartje. En dus komen de fans niet in grote getale naar het circuit. En daar zit je dan met je mooie faciliteiten en je goeie gedrag. Zonde. Het is ook een beetje de zwakte van de Formule 1. Bernie kan heel erg zijn zinnen ergens op zetten, zonder direct te zien wat de gevolgen zijn. En die kaartjes, moeten die nou echt zo duur zijn? Veel oudere fans mijmeren nog met een traan op de wang over de tijd dat je voor drie kwartjes en een lolly de pits in mocht. Tijden veranderen, zeker, maar de sport zal zich wel moeten realiseren dat niet iedereen zo kapitaakrachtig is als zij.
En in China zullen we ook dit weekend weer lege tribunes zien die handig zijn afgedekt met een spandoek, zodat het een reclamebord lijkt. Geheel in de traditie van de volksrepubliek, die tegenvallers graag met de mantel der liefde bedekt. Nu is 'liefde' een rekbaar begrip, net als 'goedkoop', overigens, maar feit is wel dat de censuur in het land ook al door begint te dringen op het circuit.
Nu is het afdekken van de tribunes een relatief onschuldig voorbeeld, maar de Chinese staat is ook niet echt blij met het medium Twitter. En dat is een probleem, want de coureurs en hun persdames kwetteren er vrolijk op los. Nog even en we weten precies wanneer Rubens Barrichello naar het toilet gaat. In China ligt dat net even anders. Ook het internet ligt aan de ketting, iets waar journalisten die twee jaar geleden de Olympische Spelen versloegen over mee kunnen praten.
En toch blijft de Formule 1 er komen. Ondanks de desinteresse, ondanks de moeilijke verhouding met de overheid. Navelstaren, heet dat. Kop in het zand. Wie het zo bekijkt, zal zich ongetwijfeld afvragen wanneer Zandvoort weer een volwaardig circuit wordt. Want reken maar dat het vol zal zitten als Bernie en zijn kornuiten weer de duinen opzoeken...
Leuk stukje, alleen slaat dit als een tang op een varken: "En in China zullen we ook dit weekend weer lege tribunes zien die handig zijn afgedekt met een spandoek, zodat het een reclamebord lijkt. Geheel in de traditie van de volksrepubliek, die tegenvallers graag met de mantel der liefde bedekt. "
Meerdere sportevenementen in het westen gebruiken reclamedoeken om lege tribunes te verhullen. Je ziet het ook bij de minder populaire ovals bij NASCAR en de GP van Turkije. Ik vraag me af hoeveel dat met China te maken heeft, de FIA kan er voor mijn gevoel net zo goed achter zitten.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kleffe_Dop op 15-04-2010 23:17:09 ]
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
Op donderdag 15 april 2010 22:45 schreef Atreidez het volgende: PM, puike OP weer Vroege race wederom, eigenlijk wel lekker dit tijdstip.
Vind je dat echt? Ik blijf liever wakker voor een race die start om 2 uur of sta eerder op voor een race die start om 6 dan dat ik om 9 uur moet opstaan.
De oude oude layout was veel beter!! vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.