abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 april 2010 @ 21:13:21 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80359749


Komend weekend staat de Grand Prix van China op het programma. Na de verregende kwalificatie in Maleisië willen de Ferrari's en de McLarens Red Bull Racing ditmaal meer partij geven, zodat Sebastian Vettel en Mark Webber niet zomaar de bovenste podiumplaatsen zullen bezetten. Daarachter wil Mercedes Grand Prix de sprong naar de topteams maken, maar de renstal wordt op haar hielen gezeten door Renault dat concurrentie heeft van Force India. Zal de slagvolgorde veranderd zijn? We weten het komende zondag.



De Grand Prix van China staat sinds 2004 op de Formule 1-kalender. De baan heeft met 1.175 meter het langste rechte stuk in de huidige Formule 1. Aan het einde ervan zit een hairpin, waar het goed inhalen is. Ook het rechte eind bij start/finish biedt inhaalmogelijkheden. De Grand Prix is met 305,066 kilometer op Monaco na de kortste van het jaar.


Bron: FIA.com

Circuitlengte: 5,451 km
Aantal Ronden: 56
Race afstand: 305,066 km
Ronde record: 1:32,238 (Michael Schumacher Ferrari F2004, 2004)



Coureus:
Pos. Naam Team Punten
1 F. Massa Ferrari 39
2 S. Vettel Red Bull 37
3 F. Alonso Ferrari 37
4 J. Button McLaren 35
5 N. Rosberg Mercedes 35
6 L. Hamilton McLaren 31
7 R. Kubica Renault 30
8 M. Webber Red Bull 24
9 A. Sutil Force India 10
10 M. Schumacher Mercedes 9
11 V. Liuzzi Force India 8
12 R. Barrichello Williams 5
13 J. Alguersuari Toro Rosso 2
14 N. Hülkenberg Williams 1
15 K. Kobayashi BMW Sauber 0
16 S. Buemi Toro Rosso 0
17 V. Petrov Renault 0
18 P. de la Rosa BMW Sauber 0
19 H. Kovalainen Lotus Racing 0
20 K. Chandhok HRT 0
21 T. Glock Virgin Racing 0
22 J. Trulli Lotus Racing 0
23 L. Di Grassi Virgin Racing 0
24 B. Senna HRT 0


Constructeurs:
Pos. Team Punten
1 Ferrari 76
2 McLaren 66
3 Red Bull 61
4 Mercedes 44
5 Renault 30
6 Force India 18
7 Williams 6
8 Toro Rosso 2
9 BMW Sauber 0
10 Lotus Racing 0
11 HRT 0
12 Virgin Racing 0




In 2004 stond de Grand Prix van China voor het eerst op het programma en het was verrassend dat zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher moeite had met het circuit. Omdat hij in de kwalificatie spinde moest de Duitser vanuit de pits starten, maar door problemen kwam hij niet verder dan plaats twaalf op een ronde van racewinnaar en Ferrari-teamgenoot Rubens Barrichello. Jenson Button en Kimi Räikkönen completeerden het podium.

Een jaar later verging het Schumi niet veel beter. De Duitser reed zijn Ferrari voorafgaand aan de race rustig naar de grid, maar werd geraakt door Christijan Albers die op volle snelheid de Duitser zijdelings toucheerde. Beide coureurs moesten in hun reservebolide vanuit de pitstraat starten. Zowel Schumacher als Albers zagen door verschillende oorzaken uiteindelijk de finishvlag niet. Fernando Alonso domineerde de race en wist te winnen voor Kimi Räikkönen en Ralf Schumacher.



In 2006 was het dan eindelijk wel raak voor Schumacher. Hij moest vanaf plaats zes starten, maar kon dankzij enkele fraaie inhaalacties op een opdrogende baan uiteindelijk de leiding van beide Renaults overnemen. Het is zijn laatste overwinning in de Formule 1 tot nu toe.



Dat de baan garant staat voor actie bleek wel toen Lewis Hamilton in 2007 in leidende positie uitviel terwijl hij onderweg naar de pits was voor nieuwe banden. De Brit nam te veel risico en kwam vast in het grind te staan vlak voor de vochtige pitingang. Deze fout kostte hem uiteindelijk de wereldtitel in zijn debuutjaar.



Vorig jaar vond de Grand Prix van China voor het eerst in het voorjaar plaats. Sebastian Vettel wist de poleposition te pakken voor Fernando Alonso en Mark Webber. De race zelf begon achter de safety car, omdat het veel geregend had. Het veld werden pas na acht ronden vrijgegeven. Vettel en Webber gingen er in hun Red Bulls snel vandoor met daarachter Jenson Button die Rubens Barrichello ingehaald had. Alonso maakte al achter de safety car een stop en viel zo ver terug.

Button kon de leiding van de Red Bulls overnemen nadat deze een stop hadden gemaakt na veertien ronden. De Brit had er weinig plezier van, want enkele ronden later moest de safety car weer de baan op nadat Robert Kubica Jarno Trulli van achteren had aangetikt, waardoor veel brokstukken op de baan kwamen. Voor Felipe Massa betekende dit het einde van de race, omdat hij door een elektrisch probleem tot stilstand kwam midden op het lange rechte stuk.

Vooraan namen de Red Bulls de regie over en gaven de racewinst niet meer uit handen. Button werd achter Vettel en Webber derde, voor Barrichello, Heikki Kovalainen, Lewis Hamilton, Timo Glock en Sébastien Buemi. Adrian Sutil maakte vijf ronden voor het einde een heftige crash mee, waarbij hij zijn Force India afschreef. Nick Heidfeld moest uitwijken en verloor hierdoor zoveel tijd dat hij een puntenfinish in rook op zag gaan.



Vrijdag 16 april 2010
04:00 - 05:30 vrije training 1
08:00 - 09:30 vrije training 2

Zaterdag 17 april 2010
05:00 - 06:00 vrije training 3
08:00 - 09:00 kwalificatie

Zondag 18 april 2010
09:00 2010 Formula 1 Chinese Grand Prix

Nederlandse tijden



Datum Tijd Programma
Za 17 april 07.55-09.15 uur RTL GP: Formule 1 - China - Kwalificatie
Zo 18 april 08.00-08.55 uur RTL GP: Formule 1 - China - Pre-show
Zo 18 april 08.55-11.00 uur RTL GP: Formule 1 - China - Race
Zo 18 april 18.00-19.00 uur RTL GP: Formule 1 - China - Samenvatting


Datum Tijd Programma
Za 17 april 07.00-09.30 uur BBC1: Formule 1 - China - Kwalificatie
Zo 18 april 08.00-11.10 uur BBC1: Formule 1 - China - Race
Zo 18 april 20.00-21.00 uur BBC3: Formule 1 - China - Samenvatting

Nederlandse tijden



Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Vrijdag 9 °C 13 °C 0 % zonnig
Zaterdag 10 °C 16 °C 10 % zonnig
Zondag 13 °C 18 °C 60 % buien

Bron: The Weather Channel

[ Bericht 0% gewijzigd door Peterselieman op 16-04-2010 11:58:27 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_80360422
tvp
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_80360738
Mogelijkheden voor een regenrace


Of de kwalificatie live zal worden meegepost, weet ik nog niet zeker, maar het raceverslag zal steeds tussendoor op FOK!sport geplaatst worden, zodat iedereen gezellig mee kan kletsen in de reacties over wat er gebeurt!
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_80360827
quote:
Op donderdag 15 april 2010 21:30 schreef Sally het volgende:
Mogelijkheden voor een regenrace


Of de kwalificatie live zal worden meegepost, weet ik nog niet zeker, maar het raceverslag zal steeds tussendoor op FOK!sport geplaatst worden, zodat iedereen gezellig mee kan kletsen in de reacties over wat er gebeurt!
is dit topic daar niet voor bedoeld?
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_80360923
quote:
Op donderdag 15 april 2010 21:32 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

is dit topic daar niet voor bedoeld?
Dit is het topic van de race, ik zie het probleem niet?
Edit: oh, je bedoelt het anders...
Niet iedereen komt op het forum En ik schrijf meteen wat er gebeurt, dus mensen die geen tv kunnen kijken weten dan ook wat er gebeurt /edit

En reclame maken voor een subsite van FOK! lijkt me ook niet misstaan...
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_80360946
Wederom een puike OP.
  donderdag 15 april 2010 @ 21:58:23 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_80362559
Mooie OP Ik heb dit weekend eindelijk weer eens tijd om te kijken
pi_80362828
Top OP!

Forza Ferrari!
pi_80363842
TVP
Op vrijdag 19 december 2014 13:42 schreef SilentChaos het volgende:
CG O+ Louter kwaliteitsposts _O_
Op dinsdag 8 september 2015 14:08 schreef ieniminimuis het volgende:
Jij bent de allerleukste van dit topic, hiep hé hoera hoezee *O*
  donderdag 15 april 2010 @ 22:21:04 #10
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_80364028
Te Vette openingsPost
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 april 2010 @ 22:21:08 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80364035
Dank allen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_80364453
vettel heeft vet lang haar!
  donderdag 15 april 2010 @ 22:36:24 #13
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80364901
Maar weer eens formule 1 kijken.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 15 april 2010 @ 22:37:50 #14
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_80365000
Als ik wakker word zondag maar eens kijken .
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_80365452
PM, puike OP weer Vroege race wederom, eigenlijk wel lekker dit tijdstip.
Where facts are few, experts are many.
  donderdag 15 april 2010 @ 22:46:18 #16
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_80365489
Tribunes schijnen aardig leeg te zijn dit weekend.
  donderdag 15 april 2010 @ 22:47:36 #17
34586 kepler
No bounce, no play
pi_80365551
9 uur echt een vervelende tijd

Het toch vroeg opstaan en je kan daarna niet echt meer naar bed

Ik heb er wel weer zin in
The line is a dot to you!
pi_80366179
quote:
Op donderdag 15 april 2010 22:46 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Tribunes schijnen aardig leeg te zijn dit weekend.
Ooit vol geweest in china?
pi_80366232
2006 was echt briljant van schumi, helemaal als je in ogenschouw neemt dat de andere bridgestone runners toen enorme problemen hadden in de regen.
pi_80366535
quote:
Op donderdag 15 april 2010 23:00 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Ooit vol geweest in china?
nee

een mooi stukje hierover:
quote:

Special: De lege tribunes in Shanghai

15 april 2010

Komend weekend wordt nabij Shanghai de Grand Prix van China verreden. Het circuit van Shanghai behoort tot de meest moderne, vooruitstrevende banen ter wereld, maar de tribunes zitten zo leeg, dat het Bernie pijn aan de ogen doet. Gaat dat ooit veranderen?

In de laatste tien jaar heeft de Formule 1 een enorme vlucht genomen. Er zijn circuits uit de grond gestampt in Maleisië, Turkije, Bahrein, Abu Dhabi en dus ook in China. In een razend tempo werd een moeras daar omgetoverd tot het modernste complex waar tot dan toe ooit een Formule 1-auto doorheen had geraasd. Prachtige tribunes, een enorm veilige baan en zelfs aan de pers is gedacht. Ja, het is prima toeven in China.

Er ontbreekt echter nog wel wat op het Shanghai International Circuit. Sfeer. Het is het onvermijdelijke gevolg van het bouwen van een circuit in een land zonder racetraditie. Hoe groot China ook is, een succesvolle coureur hebben ze nog nooit voorgebracht. Ho-Pin Tung mag dan wel opereren onder de Chinese vlag, in China lopen ze nog niet echt warm voor hem. Dat kan je Tung niet echt kwalijk nemen, hij doet wat hij kan, maar China is gewoon niet echt een autosportland.

En het bouwen van een circuit in een land dat 'niet echt een autosportland' is, is een enorm risico. Zeker als je het moet hebben van de portemonnee van Jan Modaal. Dat in Bahrein genoeg geld stroomt is wel duidelijk, evenals Abu Dhabi, maar in China of Turkije is dat een heel ander verhaal. Formule 1-kaarten kosten nog altijd een godsvermogen en in die landen ligt dat bepaald niet op straat.

Geen autosportcultuur en geen geld voor een kaartje. En dus komen de fans niet in grote getale naar het circuit. En daar zit je dan met je mooie faciliteiten en je goeie gedrag. Zonde. Het is ook een beetje de zwakte van de Formule 1. Bernie kan heel erg zijn zinnen ergens op zetten, zonder direct te zien wat de gevolgen zijn. En die kaartjes, moeten die nou echt zo duur zijn? Veel oudere fans mijmeren nog met een traan op de wang over de tijd dat je voor drie kwartjes en een lolly de pits in mocht. Tijden veranderen, zeker, maar de sport zal zich wel moeten realiseren dat niet iedereen zo kapitaakrachtig is als zij.

En in China zullen we ook dit weekend weer lege tribunes zien die handig zijn afgedekt met een spandoek, zodat het een reclamebord lijkt. Geheel in de traditie van de volksrepubliek, die tegenvallers graag met de mantel der liefde bedekt. Nu is 'liefde' een rekbaar begrip, net als 'goedkoop', overigens, maar feit is wel dat de censuur in het land ook al door begint te dringen op het circuit.

Nu is het afdekken van de tribunes een relatief onschuldig voorbeeld, maar de Chinese staat is ook niet echt blij met het medium Twitter. En dat is een probleem, want de coureurs en hun persdames kwetteren er vrolijk op los. Nog even en we weten precies wanneer Rubens Barrichello naar het toilet gaat. In China ligt dat net even anders. Ook het internet ligt aan de ketting, iets waar journalisten die twee jaar geleden de Olympische Spelen versloegen over mee kunnen praten.

En toch blijft de Formule 1 er komen. Ondanks de desinteresse, ondanks de moeilijke verhouding met de overheid. Navelstaren, heet dat. Kop in het zand. Wie het zo bekijkt, zal zich ongetwijfeld afvragen wanneer Zandvoort weer een volwaardig circuit wordt. Want reken maar dat het vol zal zitten als Bernie en zijn kornuiten weer de duinen opzoeken...
blablablablablablablablablablablablablabla
  donderdag 15 april 2010 @ 23:11:38 #21
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_80366709
quote:
Op donderdag 15 april 2010 23:07 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

nee

een mooi stukje hierover:
[..]


Leuk stukje, alleen slaat dit als een tang op een varken:
"En in China zullen we ook dit weekend weer lege tribunes zien die handig zijn afgedekt met een spandoek, zodat het een reclamebord lijkt. Geheel in de traditie van de volksrepubliek, die tegenvallers graag met de mantel der liefde bedekt. "

Meerdere sportevenementen in het westen gebruiken reclamedoeken om lege tribunes te verhullen. Je ziet het ook bij de minder populaire ovals bij NASCAR en de GP van Turkije.
Ik vraag me af hoeveel dat met China te maken heeft, de FIA kan er voor mijn gevoel net zo goed achter zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kleffe_Dop op 15-04-2010 23:17:09 ]
pi_80366954
ja, tvp hoor
Calm down, please!
pi_80369143
tvp
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  vrijdag 16 april 2010 @ 00:49:25 #24
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_80369795
De uitzenddata in de OP kloppen niet, staan die van het paasweekend nog in .

Verder wel weer top, ga proberen te kijken dit weekend
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_80369805
quote:
Op donderdag 15 april 2010 22:45 schreef Atreidez het volgende:
PM, puike OP weer Vroege race wederom, eigenlijk wel lekker dit tijdstip.
Vind je dat echt? Ik blijf liever wakker voor een race die start om 2 uur of sta eerder op voor een race die start om 6 dan dat ik om 9 uur moet opstaan.

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')