Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Komend weekend wordt in Singapore op het Marina Bay Circuit weer een Formule 1-race gereden. Voor de coureurs een speciale race omdat deze onder kunstlicht gehouden wordt. Wereldkampioenschapsleider Mark Webber wordt op de hielen gezeten door vier rijders die allemaal hun zinnen op de titel hebben gezet. Kan de Australiër dit weekend winnen of loopt één van zijn achtervolgers in? Of is het Renault-rijder Robert Kubica die van de strijd profiteert en de zege pakt? We weten het zondagmiddag.
Het Marina Bay Street Circuit is in 2008 geopend. De coureurs rijden dicht bij zee, maar dat is niet de enige feature van de baan. Naast het rijden onder kunstlicht is ook opvallend dat de rijders onder een tribune doorgaan alvorens ze weer naar het rechte stuk bij start en finish gaan.
Lengte: 5.067 km Aantal ronden: 61 Totale lengte: 308.950 km Ronderecord: 1:45.599 (K. Räikkönen - Ferrari F2008, 2008)
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Mark Webber
Red Bull Racing
187
2
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
182
3
Fernando Alonso
Ferrari
166
4
Jenson Button
McLaren-Mercedes
165
5
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
163
6
Felipe Massa
Ferrari
124
7
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
112
8
Robert Kubica
Renault
108
9
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
46
10
Adrian Sutil
Force India F1
45
11
Rubens Barrichello
Williams
31
12
Kamui Kobayashi
Sauber
21
13
Vitaly Petrov
Renault
19
14
Nico Hulkenberg
Williams
16
15
Vitantonio Liuzzi
Force India F1
13
16
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
7
17
Pedro de la Rosa
Sauber
6
18
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
3
19
Heikki Kovalainen
Lotus F1
0
20
Karun Chandhok
HRT F1 Team
0
21
Lucas Di Grassi
Virgin Racing
0
22
Jarno Trulli
Lotus F1
0
23
Timo Glock
Virgin Racing
0
24
Bruno Senna
HRT F1 Team
0
25
Sakon Yamamoto
HRT F1 Team
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
Red Bull Racing
350
2
McLaren-Mercedes
347
3
Ferrari
290
4
Mercedes Grand Prix
158
5
Renault
127
6
Force India F1
58
7
Williams
47
8
Sauber
27
9
Scuderia Toro Rosso
10
10
Lotus F1
0
11
HRT F1 Team
0
12
Virgin Racing
0
De Singapore Grand Prix stond in 2008 voor het eerst officieel op de kalender. In 1961 werd er voor het eerst een race gehouden, waarna dit een jaar later onder de naam Maleisische Grand Prix gebeurde. Pas nadat Singapore in 1965 onafhankelijk werd ontstond de naam Singapore Grand Prix. Er werd geracet in de Formula Libre waar allerlei verschillende racebolides toegestaan zijn. In 1973 kwam hier een einde aan, waarna er 35 jaar gewacht moest worden op weer een race.
De eerste race in 2008 zou meteen de boeken in gaan als een omstreden race, al duurde het tot de zomer van vorig jaar voordat duidelijk werd wat er precies gebeurd was. Fernando Alonso won de race, maar had daarbij wel de hulp nodig van de safety car bij nodig. De Spanjaard had een snelle bolide, maar had problemen in de kwalificatie. Hij begon als zestiende met een bolide met weinig brandstof. Hij kwam vroeg binnen en had geluk dat teamgenoot Nelson Piquet jr. zijn bolide in de muur parkeerde, waardoor hij via de safety car op kon klimmen en uiteindelijk de race kon winnen voor Nico Rosberg en Lewis Hamilton.
Lewis Hamilton had in 2009 de snelste bolide en behaalde de eerste plaats in de kwalificatie. Hij had wel het geluk dat Sebastian Vettel en Nico Rosberg niet meer aan zijn tijd konden komen omdat Rubens Barrichello gecrasht was, waardoor ze hun snelste tijden niet meer konden verbeteren.
Hamilton had in de race de beste start en pakte de eerste plaats voor Rosberg en Vettel. Daarachter haalde Mark Webber Fernando Alonso in, maar de stewards verklaarden de inhaalactie als te gewaagd en de Australiër moest de plaats aan de Spanjaard teruggeven. Dit betekende dat ook Timo Glock een plaats opschoof, omdat deze Alonso voorbij was gestoken.
Rosberg ging bij de pitstops in de fout door over de witte lijn te gaan en kreeg een drive-through. Niet veel later was de safety car nodig toen Adrian Sutil te wild was en spinde toen hij Jaime Alguersuari in te halen. De Duitser probeerde zijn bolide weer in het rechte spoor te krijgen, maar knalde daarbij vol tegen Nick Heidfeld die langs kwam gereden. Sutil kreeg hier na afloop dan ook een boete voor.
Vettel werd getroffen door pech, doordat hij volgens de stewards bij zijn tweede stop te snel door de pitstraat was gereden. De Duitser kreeg een drive-through en eindigde de race uiteindelijk als vierde, achter Hamilton, Glock en Alonso. Mark Webber zag de finish niet toen een van zijn remmen het begaf. Kampioenschapsleider Jenson Button hield de schade met een vijfde plaats uiteindelijk beperkt.
Vrijdag 24 september 2010 12:00 - 13:30 vrije training 1 15:30 - 17:00 vrije training 2
Zaterdag 25 september 2010 13:00 - 14:00 vrije training 3 16:00 - 17:00 kwalificatie
Zondag 26 september 2010 14:00 2010 Formula 1 Singtel Singapore Grand Prix
Op vrijdag 24 september 2010 00:27 schreef Peterselieman het volgende: Dank. Heb overigens wel een klein onvolkomenheidje ontdekt. Niet dat het erg is, maar het circuit is 6 meter langer dan dat ik in de OP neerzette
Regen opgegeven voor de komende uren, nu in het Noorden van Singapore flinke buien met onweer, zo'n 20 km van het circuit. Eerste vrije training over iets meer dan 3 uur
Allianz sponsort medical- en safety car 23 september 2010 De medical- en safety car zullen dit weekend voor het eerst sponsornamen dragen. Financiële instelling Allianz zal de motorkap sieren van zowel de SLS AMG en de C63 AMG Estate.
Bernie Ecclestone 'himself' beklonk de deal in Singapore en was content met de overeenkomst. "We willen altijd samenwerken met een betrouwbare en integere partner, met het oog op veiligheidszaken", aldus het Formule 1-opperhoofd.
Allianz zal de veiligheid van de sport promoten met diens sponsoring.
Bernie's eeuwige zoektocht naar meer geld is idd Maar hoe die auto's, die we t liefst helemaal niet op de baan zien, eruit zien maakt toch geen hol uit
Sakon Yamamoto zal dit weekend niet rijden in Singapore. De Japanner heeft een voedselvergiftiging opgelopen en zal vervangen worden door reserverijder Christian Klien. Dat bevestigde Hispania Racing tegenover GPUpdate.net.
"Hij heeft een voedselvergiftiging", aldus een woordvoerder van het team. "Hij is sinds gisteravond al ziek. We hebben gewacht om te kijken of hij kon racen, maar hij voelt zich absoluut niet goed. Christian zal dit weekend rijden, maar we verwachten dat Sakon in Japan weer helemaal de oude zal zijn."
Klien reed in Monza 2006 zijn laatste Formule 1-race. Hij scoorde in totaal veertien punten in 46 races en stond in 2004 voor het eerst op de grid. Destijds reed hij voor Jaguar.
Op vrijdag 24 september 2010 10:36 schreef Atreidez het volgende: Bernie's eeuwige zoektocht naar meer geld is idd Maar hoe die auto's, die we t liefst helemaal niet op de baan zien, eruit zien maakt toch geen hol uit
het verbaast met eigenlijk dat die wagens nooit eerder gesponsord waren