Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Komend weekend staat op de Hungaroring de grand prix van Hongarije op het programma. Een baan waar traditioneel veel stof ligt op vrijdag en die gedurende het weekend steeds sneller wordt. Voor Felipe Massa is het een weerzien met het circuit waar hij vorig jaar in de kwalificatie een ongeval kreeg en hierdoor de rest van het jaar uitgeschakeld was. Kan hij met zijn Ferrari-tamgenoot Fernando Alonso het succes van vorige week herhalen of weten de McLarens en de Red Bulls deze week wel toe te slaan? We weten het zondagmiddag.
De eerste grand prix in Hongarije werd in 1936 op het circuit van Népliget gehouden. Daarna duurde het tot 1986 totdat er weer een race op het programma stond. Nabij Boedapest werd toen de Hungaroring geopend, een baan waar tot op de dag van vandaag door de Formule 1 geracet wordt. Om het inhalen te bevorderen is in 2003 het rechte stuk verlengd.
Lengte: 4.381 km Aantal ronden: 70 Totale lengte: 306.458 km ronderecord: 1:19.071 (M. Schumacher - Ferrari F2004, 2004)
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
157
2
Jenson Button
McLaren-Mercedes
143
3
Mark Webber
Red Bull Racing
136
4
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
136
5
Fernando Alonso
Ferrari
123
6
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
94
7
Robert Kubica
Renault
89
8
Felipe Massa
Ferrari
85
9
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
38
10
Adrian Sutil
Force India F1
35
11
Rubens Barrichello
Williams
29
12
Kamui Kobayashi
Sauber
15
13
Vitantonio Liuzzi
Force India F1
12
14
Vitaly Petrov
Renault
7
15
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
7
16
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
3
17
Nico Hulkenberg
Williams
2
18
Pedro de la Rosa
Sauber
0
19
Heikki Kovalainen
Lotus F1
0
20
Karun Chandhok
HRT F1 Team
0
21
Lucas Di Grassi
Virgin Racing
0
22
Bruno Senna
HRT F1 Team
0
23
Jarno Trulli
Lotus F1
0
24
Timo Glock
Virgin Racing
0
25
Sakon Yamamoto
HRT F1 Team
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
McLaren-Mercedes
300
2
Red Bull Racing
272
3
Ferrari
208
4
Mercedes Grand Prix
132
5
Renault
96
6
Force India F1
47
7
Williams
31
8
Sauber
15
9
Scuderia Toro Rosso
10
10
Lotus F1
0
11
HRT F1 Team
0
12
Virgin Racing
0
De eerste race op de nieuwe Hungaroring werd in 1986 gewonnen door Nelson Piquet, voor Ayrton Senna en de op een ronde gezette Nigel Mansell. Piquet haalde Senna tweemaal in tijdens deze race, waarbij de laatste keer als een van de mooiste inhaalacties uit de Formule 1-geschiedenis wordt beschouwd, omdat de Braziliaan al driftend zijn Williams in de bocht opving en hiermee Senna het nakijken gaf.
In 1994 was er Nederlands succes in Hongarije. Jos Verstappen reed een groot deel van de race op plaats vier achter Michael Schumacher, Damon Hill en Martin Brundle. De Nederlander werd door zijn Benetton-teamgenoot op een ronde gereden, maar Schumacher gaf hem in de slotfase de ruimte om terug te komen in dezelfde ronde. Hierdoor kon Verstappen profiteren van het stilvallen van Brundle en zo zijn eerste podiumplaats in de Formule 1 veroveren.
Pech en succes liggen op de Hungaroring dicht bij elkaar. Pechvogels waren Rubens Barrichello (in 1995) en Damon Hill (in 1997). Eerstgenoemde stevende met de Jordan op een derde plaats af, maar zijn motor gaf in de laatste ronde de geest, waardoor hij uiteindelijk slechts als zevende afgevlagd werd. Hill leek met de Arrows op weg naar de eerste overwinning ooit voor het team, maar de gaskabel haperde aan het eind van de race, waardoor Jacques Villeneuve alsnog voor Williams de zege op kon eisen.
In 2008 lagen pech en succes ook zeer dicht bij elkaar. Felipe Massa was de snelste man van het weekend, maar de verkeerde bandenkeuze in de kwalificatie bracht hem slechts op de derde plaats, achter de McLarens van Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen. De Braziliaan pakte de leiding in de race en leek af te gaan op de zege. Lewis Hamilton kreeg een lekke band en finishte uiteindelijk op plaats vijf. De Ferrari-motor van Massa gaf met nog drie ronden te gaan de geest, waardoor Kovalainen zijn eerste race in de Formule 1 kon winnen.
In 2009 beleefde Massa zijn slechtste moment tot nu toe in de Formule 1. De Braziliaan werd in de kwalificatie geraakt door een veer die losgebroken was van de bolide van Rubens Barrichello en raakte buiten bewustzijn. Hij werd naar het ziekenhuis afgevoerd waar hij dagenlang voor zijn leven moest vechten omdat de veer zijn schedel beschadigd had. De Hongaarse artsen wisten Massa echter te redden, maar de Braziliaan moest wel een lange herstelperiode ondergaan.
In de kwalificatie was uiteindelijk Fernando Alonso de snelste, voor Sebastian Vettel en Mark Webber. Alonso kende de beste start, voor Lewis Hamilton en Webber. Vettel kwam slecht weg en sloot pas op plaats vijf aan. Na aanraking met de Ferrari van Kimi Räikkönen viel de Duitser nog twee plaatsen terug.
Alonso bouwde een voorsprong op maar kampte met problemen met de brandstofpomp. Bij de eerste pitstop van de Spanjaard ging het rechtsvoor niet goed, waardoor het wiel niet goed vastzat. Alonso vertrok toch, maar in bocht negen ging het wiel een eigen leven leiden. Alonso kwam binnen voor een nieuwe band, maar moest een ronde later alsnog met een kapotte brandstofpomp opgeven.
Hamilton pakte de leiding en stond deze niet meer af. Räikkönen wist in de pits de tweede plaats van Webber af te snoepen, waardoor de Fin uiteindelijk de finishvlag als tweede zou zien. Vettel zou uiteindelijk uitvallen met veringsproblemen, terwijl Jaime Alguersuari in zijn eerste race op een ronde achterstand als vijftiende werd afgevlagd.
Vrijdag 30 juli 2010 10:00 - 11:30 vrije training 1 14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 31 juli 2010 11:00 - 12:00 vrije training 3 14:00 - 15:00 kwalificatie
Zondag 1 augustus 2010 14:00 Formula 1 Eni Magyar Nagydíj 2010
Interessant stuk over de flex wings van RBR en Ferrari.
quote:
Also teams have found that this year’s narrower front tyres are rather weak in high speed corners, leading many cars to understeer. This ruse of Red Bull’s also helps offset that.
Op vrijdag 30 juli 2010 09:57 schreef Treveo het volgende: Ik weet dat ze bij Red Bull hun F-duct bedienen met de linkerhand, maar hoe doen ze bij Ferrari eigenlijk?
Force India has been fined 5000 Euros for using a set of tyres on Paul di Resta's car in first practice that were not supposed to be used before Saturday.
The race stewards found that Force India had been in breach of Article 25.4 of Formula 1's sporting regulations when it used a set of prime tyres that should only have been run from Saturday morning's final practice session.
Article 25.4 states: "Each nominated driver will be allocated three sets of dry-weather tyres for use during P1 and P2, two of "prime" specification and one of "option" specification. These are the only dry-weather tyres which may be used during these sessions."
The tyre mix-up comes just one week after Force India was reprimanded at the German Grand Prix for accidentally fitting the wrong tyres to Vitantonio Liuzzi and Adrian Sutil's cars during an early pit stop.