abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 29 juli 2010 @ 22:43:27 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84646693


Komend weekend staat op de Hungaroring de grand prix van Hongarije op het programma. Een baan waar traditioneel veel stof ligt op vrijdag en die gedurende het weekend steeds sneller wordt. Voor Felipe Massa is het een weerzien met het circuit waar hij vorig jaar in de kwalificatie een ongeval kreeg en hierdoor de rest van het jaar uitgeschakeld was. Kan hij met zijn Ferrari-tamgenoot Fernando Alonso het succes van vorige week herhalen of weten de McLarens en de Red Bulls deze week wel toe te slaan? We weten het zondagmiddag.



De eerste grand prix in Hongarije werd in 1936 op het circuit van Népliget gehouden. Daarna duurde het tot 1986 totdat er weer een race op het programma stond. Nabij Boedapest werd toen de Hungaroring geopend, een baan waar tot op de dag van vandaag door de Formule 1 geracet wordt. Om het inhalen te bevorderen is in 2003 het rechte stuk verlengd.


Bron: FIA.com

Lengte: 4.381 km
Aantal ronden: 70
Totale lengte: 306.458 km
ronderecord: 1:19.071 (M. Schumacher - Ferrari F2004, 2004)



Coureurs
Pos. Rijder TeamPunten
1Lewis Hamilton McLaren-Mercedes157
2Jenson Button McLaren-Mercedes143
3Mark Webber Red Bull Racing136
4Sebastian Vettel Red Bull Racing136
5Fernando Alonso Ferrari 123
6Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 94
7Robert Kubica Renault 89
8Felipe Massa Ferrari 85
9Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 38
10Adrian Sutil Force India F1 35
11Rubens Barrichello Williams 29
12Kamui Kobayashi Sauber 15
13Vitantonio Liuzzi Force India F1 12
14Vitaly Petrov Renault 7
15Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 7
16Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 3
17Nico Hulkenberg Williams 2
18Pedro de la Rosa Sauber 0
19Heikki Kovalainen Lotus F1 0
20Karun Chandhok HRT F1 Team 0
21Lucas Di Grassi Virgin Racing 0
22Bruno Senna HRT F1 Team 0
23Jarno Trulli Lotus F1 0
24Timo Glock Virgin Racing 0
25Sakon Yamamoto HRT F1 Team 0


Constructeurs
Pos. TeamPunten
1McLaren-Mercedes300
2Red Bull Racing272
3Ferrari 208
4Mercedes Grand Prix 132
5Renault 96
6Force India F1 47
7Williams 31
8Sauber 15
9Scuderia Toro Rosso 10
10Lotus F1 0
11HRT F1 Team 0
12Virgin Racing 0




De eerste race op de nieuwe Hungaroring werd in 1986 gewonnen door Nelson Piquet, voor Ayrton Senna en de op een ronde gezette Nigel Mansell. Piquet haalde Senna tweemaal in tijdens deze race, waarbij de laatste keer als een van de mooiste inhaalacties uit de Formule 1-geschiedenis wordt beschouwd, omdat de Braziliaan al driftend zijn Williams in de bocht opving en hiermee Senna het nakijken gaf.




In 1994 was er Nederlands succes in Hongarije. Jos Verstappen reed een groot deel van de race op plaats vier achter Michael Schumacher, Damon Hill en Martin Brundle. De Nederlander werd door zijn Benetton-teamgenoot op een ronde gereden, maar Schumacher gaf hem in de slotfase de ruimte om terug te komen in dezelfde ronde. Hierdoor kon Verstappen profiteren van het stilvallen van Brundle en zo zijn eerste podiumplaats in de Formule 1 veroveren.




Pech en succes liggen op de Hungaroring dicht bij elkaar. Pechvogels waren Rubens Barrichello (in 1995) en Damon Hill (in 1997). Eerstgenoemde stevende met de Jordan op een derde plaats af, maar zijn motor gaf in de laatste ronde de geest, waardoor hij uiteindelijk slechts als zevende afgevlagd werd. Hill leek met de Arrows op weg naar de eerste overwinning ooit voor het team, maar de gaskabel haperde aan het eind van de race, waardoor Jacques Villeneuve alsnog voor Williams de zege op kon eisen.

In 2008 lagen pech en succes ook zeer dicht bij elkaar. Felipe Massa was de snelste man van het weekend, maar de verkeerde bandenkeuze in de kwalificatie bracht hem slechts op de derde plaats, achter de McLarens van Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen. De Braziliaan pakte de leiding in de race en leek af te gaan op de zege. Lewis Hamilton kreeg een lekke band en finishte uiteindelijk op plaats vijf. De Ferrari-motor van Massa gaf met nog drie ronden te gaan de geest, waardoor Kovalainen zijn eerste race in de Formule 1 kon winnen.



In 2009 beleefde Massa zijn slechtste moment tot nu toe in de Formule 1. De Braziliaan werd in de kwalificatie geraakt door een veer die losgebroken was van de bolide van Rubens Barrichello en raakte buiten bewustzijn. Hij werd naar het ziekenhuis afgevoerd waar hij dagenlang voor zijn leven moest vechten omdat de veer zijn schedel beschadigd had. De Hongaarse artsen wisten Massa echter te redden, maar de Braziliaan moest wel een lange herstelperiode ondergaan.




In de kwalificatie was uiteindelijk Fernando Alonso de snelste, voor Sebastian Vettel en Mark Webber. Alonso kende de beste start, voor Lewis Hamilton en Webber. Vettel kwam slecht weg en sloot pas op plaats vijf aan. Na aanraking met de Ferrari van Kimi Räikkönen viel de Duitser nog twee plaatsen terug.

Alonso bouwde een voorsprong op maar kampte met problemen met de brandstofpomp. Bij de eerste pitstop van de Spanjaard ging het rechtsvoor niet goed, waardoor het wiel niet goed vastzat. Alonso vertrok toch, maar in bocht negen ging het wiel een eigen leven leiden. Alonso kwam binnen voor een nieuwe band, maar moest een ronde later alsnog met een kapotte brandstofpomp opgeven.

Hamilton pakte de leiding en stond deze niet meer af. Räikkönen wist in de pits de tweede plaats van Webber af te snoepen, waardoor de Fin uiteindelijk de finishvlag als tweede zou zien. Vettel zou uiteindelijk uitvallen met veringsproblemen, terwijl Jaime Alguersuari in zijn eerste race op een ronde achterstand als vijftiende werd afgevlagd.



Vrijdag 30 juli 2010
10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 31 juli 2010
11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie

Zondag 1 augustus 2010
14:00 Formula 1 Eni Magyar Nagydíj 2010

Nederlandse tijden



Datum Tijd Programma
Za 31 juli13.55-15.15 uur RTL GP: Formule 1 - Hongarije - Kwalificatie
Zo 1 augustus13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Hongarije - Pre-show
Zo 1 augustus13.55-16.00 uur RTL GP: Formule 1 - Hongarije - Race
Zo 1 augustus18.00-19.00 uur RTL GP: Formule 1 - Hongarije - Samenvatting


Datum Tijd Programma
Za 31 juli13.10-15.15 uur BBC1: Formule 1 - Hongarije - Kwalificatie
Zo 1 augustus13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - Hongarije - Race
Zo 1 augustus20.00-21.00 uur BBC3: Formule 1 - Hongarije - Samenvatting
Nederlandse tijden


DagMinimumMaximumNeerslagkansWeerbeeld
Vrijdag19 °C29 °C30 %buien mogelijk
Zaterdag18 °C31 °C20 %licht bewolkt
Zondag19 °C29 °C30 %buien mogelijk
Bron: The Weather Channel
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 29 juli 2010 @ 23:00:35 #2
34586 kepler
No bounce, no play
pi_84647315
Ik was er echt van overtuigd dat het pas volgend weekend was :D
The line is a dot to you!
  donderdag 29 juli 2010 @ 23:06:09 #3
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_84647496
Aah, de race die alleen maar spannend is langs de baan of in de pit :')

Of het moet regenen :P

edit: en Alonso gaat hem winnen :D
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_84649552
Nadat Massa m voorbij laat?
Where facts are few, experts are many.
pi_84649972
http://www.jamesallenonf1(...)-judge-for-yourself/

Interessant stuk over de flex wings van RBR en Ferrari.

quote:
Also teams have found that this year’s narrower front tyres are rather weak in high speed corners, leading many cars to understeer. This ruse of Red Bull’s also helps offset that.
Het probleem van schumi.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 09:57:20 #6
188447 Treveo
I love you, Nancy
pi_84656885
Ik weet dat ze bij Red Bull hun F-duct bedienen met de linkerhand, maar hoe doen ze bij Ferrari eigenlijk?
pi_84656968
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 09:57 schreef Treveo het volgende:
Ik weet dat ze bij Red Bull hun F-duct bedienen met de linkerhand, maar hoe doen ze bij Ferrari eigenlijk?
Met de knie.
pi_84657479
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 10:49:55 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_84658388
:)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_84659219
vorig jaar zat ik op de tribune bij deze race.

precies aan de overkant van de trauma heli. kon live zien hoe massa werd afgevoerd...

zat op de tribune bij bocht 14. echt perfect vanaf het moment dat ze bocht 11 uitkomen kan je ze al zien totdat ze op het rechte stuk rijden
pi_84659814
VT1 al bezig? Wil graag een beetje op de hoogte blijven, maar kan geen stream kijken op het werk...

Iemand die zo eens tussen door wat kan zeggen, of een Live Timing screen kan posten? :@
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_84659998
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 11:39 schreef Sally het volgende:
VT1 al bezig?
al afgelopen

http://www.formula1.com/results/season/2010/835/6767/
  vrijdag 30 juli 2010 @ 11:45:03 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_84660002
VT1 is net afgelopen :P
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 12:38:43 #14
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_84661887
Op de een of andere manier heeft Hongarije vaak wel een leuke uitslag:

Alonso die - na de dominantie van Ferrari in 2002 - Schumacher in 2003 op een ronde zet en voor het eerst een race wint

Button die in 2006 eindelijke zijn eerste overwinning haalt;

Kovalainen's eerste overwinning in 2008;

Het keerpunt voor McLaren in 2009, na een frustrerend seizoen..

[ Bericht 69% gewijzigd door bodylotion op 30-07-2010 12:48:32 ]
Please, make yourself uncomfortable.
pi_84662560
tvp
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:11:03 #16
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_84663226
Puike OP trouwens :)
Please, make yourself uncomfortable.
pi_84664167
quote:
Thnx :)
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:52:01 #18
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_84665037
hier zal zo wel een stream te vinden zijn: Livescorehunter
Please, make yourself uncomfortable.
pi_84665346
ik mis trouwens de spam dat het live te volgen is op fok sport :D
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:59:52 #20
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 juli 2010 @ 14:01:51 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84665468
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 13:59 schreef Salatrel het volgende:
ik mis trouwens de spam dat het live te volgen is op fok sport :D
Dat bericht is er de laatste paar keer wat bij in geschoten :@
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84665535
Sally, VT2 is begonnen ;)
Where facts are few, experts are many.
pi_84665793
quote:
Force India fined for new tyre blunder

Force India has been fined 5000 Euros for using a set of tyres on Paul di Resta's car in first practice that were not supposed to be used before Saturday.

The race stewards found that Force India had been in breach of Article 25.4 of Formula 1's sporting regulations when it used a set of prime tyres that should only have been run from Saturday morning's final practice session.

Article 25.4 states: "Each nominated driver will be allocated three sets of dry-weather tyres for use during P1 and P2, two of "prime" specification and one of "option" specification. These are the only dry-weather tyres which may be used during these sessions."

The tyre mix-up comes just one week after Force India was reprimanded at the German Grand Prix for accidentally fitting the wrong tyres to Vitantonio Liuzzi and Adrian Sutil's cars during an early pit stop.
:') :D
pi_84665905
stream stuk :(

hij geeft aan off air :(
pi_84668054
F1 O+
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 juli 2010 @ 15:12:01 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84668276
Die krik die Ferrari gebruikt is wel interessant om te zien. Lijkt een soort van plateau op te zitten waardoor de monteur alvast naar de zijkant kan gaan en de auto bij het wegtrekken al kan vertrekken.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84669446
Uitslag VT2:

  vrijdag 30 juli 2010 @ 15:52:32 #28
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_84670006
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:12 schreef Peterselieman het volgende:
Die krik die Ferrari gebruikt is wel interessant om te zien. Lijkt een soort van plateau op te zitten waardoor de monteur alvast naar de zijkant kan gaan en de auto bij het wegtrekken al kan vertrekken.
Hmmm, gemist. Ik zie nog niet echt hoe dit meer dan enkele tienden van een seconde kan winnen overigens.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 juli 2010 @ 16:04:19 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84670443
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:52 schreef sanger het volgende:

[..]

Hmmm, gemist. Ik zie nog niet echt hoe dit meer dan enkele tienden van een seconde kan winnen overigens.
Die tienden kunnen beslissend zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 30 juli 2010 @ 16:11:28 #30
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_84670779
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 16:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


Die tienden kunnen beslissend zijn
Dat kan ja, maar tienden bij een pitstop van gemiddeld 20-25 seconden (in en uit) is niet heel veel tijdswinst.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 juli 2010 @ 16:18:35 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84671048
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 16:11 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat kan ja, maar tienden bij een pitstop van gemiddeld 20-25 seconden (in en uit) is niet heel veel tijdswinst.
klopt, maar je kunt ze wel direct of indirect gebruiken om een concurrent voorbij te gaan of juist voor te blijven.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 30 juli 2010 @ 16:29:22 #32
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_84671422
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 16:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


klopt, maar je kunt ze wel direct of indirect gebruiken om een concurrent voorbij te gaan of juist voor te blijven.
Dat betwijfel is dus juist. Om iemand in de pitstraat voorbij te komen zul je de pitstop (bij tegelijk binnenkomen) toch minimaal een seconde sneller moeten zijn. Slechts enkele tienden is dan niet genoeg denk ik.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_84673108
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 14:03 schreef Atreidez het volgende:
Sally, VT2 is begonnen ;)
Ja dank! Goh, zou Vettel het weer goed doen deze VT? :P

Lees het nu pas :') Druk druk druk, he.... ;(
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_84674499
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:12 schreef Peterselieman het volgende:
Die krik die Ferrari gebruikt is wel interessant om te zien. Lijkt een soort van plateau op te zitten waardoor de monteur alvast naar de zijkant kan gaan en de auto bij het wegtrekken al kan vertrekken.
Volgens mij hadden ze die bij de vorige race ook al.
pi_84680337
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 16:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


klopt, maar je kunt ze wel direct of indirect gebruiken om een concurrent voorbij te gaan of juist voor te blijven.
Inderdaad, dat, met de in- en outlaps, is bepalend bij een mogelijke positiewijziging/behoud.
pi_84680406
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 18:02 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Volgens mij hadden ze die bij de vorige race ook al.
Ja ik heb hem toen ook al gezien. Wel slim bedacht.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  vrijdag 30 juli 2010 @ 21:03:58 #37
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_84680659
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 18:02 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Volgens mij hadden ze die bij de vorige race ook al.
Klopt, dat gebruikte ze op Hockenheim ook al. Dacht dat het al langer in gebruik was, ook omdat er niemand iets over vermeld had.

Als dat even revolutionair gaat zijn als die licht-ufo van ze dan mogen ze wel gaan opletten in Singapore :')
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 30 juli 2010 @ 21:08:34 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84680840
Ze kunnen iig niet meer met de tankinstallatie aan de haal gaan :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84694048
Waarom niet?
  zaterdag 31 juli 2010 @ 08:31:25 #40
34586 kepler
No bounce, no play
pi_84695380
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 18:02 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Volgens mij hadden ze die bij de vorige race ook al.
volgens mij hebben ze die al heel lang?
The line is a dot to you!
pi_84695531
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 23:00 schreef kepler het volgende:
Ik was er echt van overtuigd dat het pas volgend weekend was :D
  zaterdag 31 juli 2010 @ 10:01:24 #42
116098 GrapeFruit
fruitylicious
pi_84696087
Wat een gezelligheid hier zeg! :)
Ik ben op Fok helemaal niet van het forum, hang meer bij de FP en het F1-gedeelte rond en wist niet eens dat dit er was (shame on me).

Anyways, ik had een vraag over de manager mbt subleagues, waar kan ik deze stellen. Dit lijkt me niet het juiste topic ervoor en het is irritant als iemand dat soort berichten hier midden in zo'n topic post.
Kan iemand me vertellen hoe/waar/aan wie ik dit kan vragen? (wie ik moet pm-en bijv)

Verder kijk ik wel uit naar de kwali. Vraag me af of de Ferrari's en toch ook de McLarens dichter in de buurt kunnen komen van Red Bull, want die waren gister wel oppermachtig. En wat is er de laatste 2 races aan de hand met FI?? Die zakken helemaal weg, al kwam het in Duitsland ook wel door dat geknoei met de banden natuurlijk. Nog een uurtje of 5 en we weten het. Veel plezier iedereen iig! :)
pi_84696612
ik kan dus niet kijken want ik ga zo naar duitsland voor een feestje en kom pas morgenavond laat terug :(
pi_84696654
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 10:01 schreef GrapeFruit het volgende:
Wat een gezelligheid hier zeg! :)
Ik ben op Fok helemaal niet van het forum, hang meer bij de FP en het F1-gedeelte rond en wist niet eens dat dit er was (shame on me).

Anyways, ik had een vraag over de manager mbt subleagues, waar kan ik deze stellen. Dit lijkt me niet het juiste topic ervoor en het is irritant als iemand dat soort berichten hier midden in zo'n topic post.
Kan iemand me vertellen hoe/waar/aan wie ik dit kan vragen? (wie ik moet pm-en bijv)
Vragen over de F1-Manager kan je in onderstaande topic stellen:

FOK! F1-manager 2010 #4
  zaterdag 31 juli 2010 @ 10:41:26 #45
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_84696686
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 03:11 schreef LuckyLuQ het volgende:
Waarom niet?
Da's verboden
Feyenoord!!! * Barça
  zaterdag 31 juli 2010 @ 11:15:03 #46
116098 GrapeFruit
fruitylicious
pi_84697216
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 10:38 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Vragen over de F1-Manager kan je in onderstaande topic stellen:

FOK! F1-manager 2010 #4
Dank je!
pi_84697241
ah, dit topic was ik aan het zoeken!
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_84697276
iemand nog een live streampje :)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 31 juli 2010 @ 11:55:24 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84698088
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 03:11 schreef LuckyLuQ het volgende:
Waarom niet?
Ze mogen bij de pitstops niet meer bijtanken
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 31 juli 2010 @ 11:56:55 #50
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_84698127
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 10:01 schreef GrapeFruit het volgende:
Wat een gezelligheid hier zeg! :)
Ik ben op Fok helemaal niet van het forum, hang meer bij de FP en het F1-gedeelte rond en wist niet eens dat dit er was (shame on me).

Buiten de race-topics om hebben we ook nog het nieuwtjes topic, ik zou zeggen kom daar ook eens gezellig langs c_/

[F1] F1 nieuwtjes topic deel #75 Waar Ecclestone geld wil
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')