Het wordt weer tijd voor een silly season update. En nu naast de coureurs hebben we ook silly season geruchten over nieuwe teams, motoren en banden.
Coureurs
Red Bull
Silly season begon al vroeg dit jaar. In februari was er het gerucht dat Raikkonen Webber zou vervangen bij Red Bull in 2011. En die geruchten werden vorige maand nog eens gevoed met de mogelijkheid dat Webber naar Ferrari zou gaan. Nu lijkt Webber bij te tekenen bij Red Bull om volgend jaar nog een seizoen met Vettel door te brengen. Buemi wordt genoemd als opvolger van Webber in 2012 (maar hoeveel waarde we hier aan moeten hechten?)
Ferrari
Massa bijgetekend voor 2011 (weliswaar met een zogenaamde Barrichello-clausule dat hij tweede rijder is). Alonso blijft.
Renault
Massa's bijtekenen betekent dat Kubica ook niet naar Ferrari gaat, maar waarschijnlijk bij Renault blijft, waar Petrov zijn plek niet zeker is. Als opvolgers worden (wederom) Raikkonen en Sutil genoemd.
Force India
Paul di Resta lijkt volgend jaar bij Force India in te stappen, maar in plaats van wie is onduidelijk. Als Sutil weggaat (bijvoorbeeld naar Renault) dan blijft Liuzzi, anders lijkt Liuzzi hier overbodig. Chandhok wordt ook genoemd, maar dat lijkt eerder van hemzelf dan FI te komen.
Sauber
Pedro de la Rosa heeft al aangegeven beschikbaar te zijn voor andere teams, dus lijkt zijn plek niet zeker, net zo min als Kobayashi die als een echte kamikaze de ene na de andere Sauber afschrijft.
HRT
Steeds meer geruchten gaan er dat Chandhok zijn plek moet afstaan aan Yamamoto, maar of dat een verbetering is. Zal wel met geld te maken hebben.
Van de overige teams is nog niet veel bekend. Veel teams lijken hun coureurs ook voor volgend jaar te behouden.
Mercedes - Schumacher, Rosberg
Williams - Barrichello, Hulkenberg
McLaren - Hamilton, Button
Lotus - Kovalainen, Trulli
Virgin - Glock, Di Grassi
Toro Rosso - Buemi, Alguersuari
Van de overige coureurs heeft Bourdais te kennen gegeven niet terug te willen, Villeneuve wil het in 2011 nog een keer proberen en Heidfeld lijkt nog een seizoen als testrijder te gaan combineren met een DTM seizoen.
Nieuwe teams
Voor de vrije dertiende plek hebben zich 15 teams ingeschreven. Onder deze 15 teams zijn in ieder geval twee teams die zich vorig jaar ook al aangemeld hebben.
Een aantal teams zijn bekend. Dit zijn:
- Epsilon Euskadi, het Spaanse Le Mans team. Ook vorig jaar probeerden zij op de grid te komen. Dit jaar lijken zij een van de grote kanshebbers te zijn. Jean Todt probeerde de fabriek al met een bezoek te vereren, maar de Ijslandse aswolk gooide roet in het eten.
- Stefan Grand Prix probeert het ook weer. Gezien alle onduidelijkheid over de financien en het terugtrekken van Toyota (die nooit betaald schijnen te zijn) lijkt dit team niet een van de kanshebbers op de grid.
- Durango, een voormalig Italiaans GP2 team, dat tegenwoordig een stapje terug heeft gedaan naar de AutoGP serie, het voormalige Euro F3000 kampioenschap, waarin ze rijden met de A1GP Lola's.
- ART, het team van Nicolas Todt, de zoon van FIA baas Jean Todt en manager van o.a. Felipe Massa. Dit team zou interesse hebben in Renault motoren. Daarnaast wordt gesuggereerd dat dit team wel eens met Sauber zou kunnen fuseren.
- American Cypher Group, een nieuwe Amerikaanse poging om in de F1 terecht te komen. Dit schijnt een groep ervaren F1 engineers (waaronder enkelen van US F1) te zijn die een een partnerschap willen aangaan met een bestaand Formule 1 team voor het leveren van kennis en onderdelen, met name een motor en versnellingsbak.
Ook is er een Amerikaans intiatief van de rechterhand van Youtube oprichter Paris Mullins om een bestaand team over te nemen (Hier worden Toro Rosso en Sauber genoemd, beiden met Ferrari motoren). Ferrari heeft aangegeven eventueel auto's te willen gaan leveren aan een Amerikaans team (hoewel klantenchassis niet zijn toegestaan).
En misschien worden het wel twee plekken. HRT schijnt nog steeds problemen met de financien te hebben, dus of ze volgend jaar ook nog op de grid staan is onduidelijk. Ecclestone is in ieder geval bereid de helpende hand toe te steken. Ook Sauber zou het budget voor volgend seizoen nog niet rond hebben. Ze hebben nog steeds geen hoofdsponsor, dus misschien is dit wel een interessante overnamekandidaat.
Verder zou Toyota de TF110 aanpassen naar 2011 specificaties. Een exemplaar (2010 spec) is al gebouwd voor Stefan GP en Nakjima heeft er al mee getest, maar hier heeft Toyota (wegens betalingsproblemen?) zich teruggetrokken en biedt de auto nu aan voor een ander team.
Motoren
Renault wil nog een derde team motoren leveren. Lotus lijkt interesse te hebben, Williams wordt ook al genoemd maar ontkent interesse te hebben en ook zou ART, een van de aangemelde teams voor de vrije dertiende plek, interesse hebben. Ook Cosworth is bereid aan een ander team te leveren. Volgens business directeur Mark Gallagher heeft Cosworth de capaciteit om een vijfde team te leveren. Red Bull is op zoek naar een andere leverancier, maar omdat Mercedes niet aan vier teams wil leveren, zullen ze wel bij Renault blijven.
En als we verder kijken naar 2013, als de 1,5 liter turbomotor geintroduceert wordt, is de kans groot dat ook Volkswagen motoren voor de Formule 1 gaat leveren, waarschijnlijk onder het Audi of Porsche merk.
Verder is het de vraag of KERS volgend jaar terugkomt. De meeste teams zijn voor, maar Lotus heeft al aangegeven KERS niet te gaan gebruiken in hun ontwerp voor volgend jaar.
Banden
Volgend jaar stopt Bridgestone met de Formule 1 en als mogelijke vervangers hebben Michelin, Pirelli, Avon en Kumho zich aangemeld. De teams hebben liever dat Bridgestone blijft, omdat ze die banden kennen. De andere teams hebben heel wat minder ervaring met de huidige bandensoort.
Michelin wil niet als enige banden leveren en willen een meer standaard velgmaat (18 inch in plaats van 13) gaan gebruiken. Dit brengt echter extra kosten voor de teams met zich mee omdat zij dan de auto moeten aanpassen aan de nieuwe velgen.
Volgens geruchten lijkt de keuze te zijn gemaakt voor Pirelli (ondanks een laatste poging van Michelin), voor 1 miljoen euro per team per seizoen. De velgmaat blijft volgend jaar dan 13 inch, maar dat kan in de loop van het 3-jarige contract veranderen.
Alleen wil de FIA zich nu met de selectie gaan bemoeien en gaat Ecclestone's voorkeur uit naar Avon (commercieel gezien de interessantste keuze). Dus wanneer er duidelijkheid komt is afwachten.
[ Bericht 0% gewijzigd door sasquatsch op 17-06-2010 15:59:51 ]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward