Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Komend weekend staat de Grand Prix van Monaco op het programma, een race die omgeven wordt door de vele glitter en glamour. Vorig seizoen was wereldkampioen Jenson Button de sterkste in het Prinsdom. Kan hij dit jaar wederom winnen, of zetten de Red Bulls hun dominantie voort? Kunnen de nieuwe teams voor een verrassing zorgen in de smalle straten, of is het toch weer de gevestigde orde die er met de prijzen vandoor gaat? We weten het komende zondag.
De Grand Prix van Monaco staat al sinds 1929 op de kalender. Vanaf 1955 is de race een vast onderdeel op de kalender. Het circuit is al vele malen aangepast, maar het karakter van de baan is behouden gebleven. Zo is er de langzaamste bocht uit de Formule 1: de hairpin bij het Grand Hotel waarbij de rijders slechts 50 kilometer per uur rijden. Vlak er achteraan zit de tunnel waarbij de rijders het daglicht verruilen voor kunstlicht. De laatste aanpassingen aan het circuit dateren van 2003 toen een aantal bochten verruimd zijn om er zo voor te zorgen dat foutjes minder snel afgestraft worden.
Het motorvermogen is niet belangrijk op het circuit, wel de downforce dat de bolide heeft. Ook is het vertrouwen dat een coureur heeft in het circuit en in de auto belangrijk om snelle rondetijden te rijden in de straten waar de muur altijd dichtbij is. De grip op het circuit varieert gedurende het weekend, omdat zodra een sessie afgelopen is het circuit weer vrijgegeven wordt voor de inwoners van Monaco.
Lengte: 3.340 km Aantal ronden: 78 Totale lengte: 260.520 km Ronderecord: 1.14.439 (M. Schumacher - Ferrari F2004)
Coureurs:
Pos.
Naam
Team
Punten
1
J. Button
McLaren
70
2
F. Alonso
Ferrari
67
3
S. Vettel
Red Bull
60
4
M. Webber
Red Bull
53
5
N. Rosberg
Mercedes
50
6
L. Hamilton
McLaren
49
7
F. Massa
Ferrari
49
8
R. Kubica
Renault
44
9
M. Schumacher
Mercedes
22
10
A. Sutil
Force India
16
11
V. Liuzzi
Force India
8
12
R. Barrichello
Williams
7
13
V. Petrov
Renault
6
14
J. Alguersuari
Toro Rosso
3
15
N. Hulkenberg
Williams
1
16
K. Kobayashi
BMW Sauber
0
17
S. Buemi
Toro Rosso
0
18
P. de la Rosa
BMW Sauber
0
19
H. Kovalainen
Lotus Racing
0
20
K. Chandhok
HRT
0
21
L. Di Grassi
Virgin Racing
0
22
B. Senna
HRT
0
23
T. Glock
Virgin Racing
0
24
J. Trulli
Lotus Racing
0
Constructeurs:
Pos.
Team
Punten
1
McLaren
119
2
Ferrari
116
3
Red Bull
113
4
Mercedes
72
5
Renault
50
6
Force India
24
7
Williams
8
8
Toro Rosso
3
9
BMW Sauber
0
10
Lotus Racing
0
11
HRT
0
12
Virgin Racing
0
De race staat al sinds 1929 op het programma en wordt in de autosportwereld samen met de 24 uur van Le Mans en de Indianapolis 500 gezien als belangrijkste evenement ter wereld. Monaco staat bekend om haar glitter en glamour, maar tijdens het racen blinkt dit niet altijd, al plaatsen enkele teams wel edelstenen op hun bolides of op de helmen van de coureurs.
Zo is de naam van de legendarische Alberto Ascari verbonden aan de race omdat hij zijn Lancia D50 door oververhitte remmen de chicane miste en in de Middellandse Zee belandde. Hij was ongedeerd, maar een week later kreeg de Italiaan op Monza een testongeval met zijn Ferrari en overleed hierbij. Het is ook de reden waarom de boten in de haven tijdens de race in de Formule 1 enkele meters van de kant moeten liggen.
De coureurs kenden vele gedenkwaardige races in de straten van Monaco, waarbij 1982 een extreem voorbeeld was. Twee jaar later was er een natte race, die 45 minuten uitgesteld werd voordat de coureurs van start konden gaan. Na het uitvallen van Nigel Mansell wist Alain Prost zijn eerste Grand Prix van Monaco te winnen, een race waarin hij nog driemaal zou zegevieren. De Fransman kreeg bij deze poging wel hulp van Jacky Ickx die de race voortijdig stopte. Daarna was het de beurt aan Ayrton Senna om de race in zeven jaar tijd liefst zesmaal te winnen.
Het jaar 1996 voegde wederom een bijzondere editie aan de geschiedenisboeken toe. Olivier Panis ging met de zege aan de haal en dat terwijl de Fransman van plek veertien vertrokken was. Op een natte baan mocht Michael Schumacher als eerste starten, maar de Duitser spinde al in de eerste ronde bij het uitkomen van Mirabeau. Eerder was onder andere de op slicks gestarte Jos Verstappen al de bandenstapels in verdwenen. Gedurende de race waren er overal op de baan incidenten en auto’s die met problemen kampten, waardoor na 75 ronden uiteindelijk maar drie coureurs afgevlagd konden worden met Panis als beste voor David Coulthard en Johnny Herbert.
Zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher wist de Grand Prix vijf keer op zijn naam te schrijven en bij een poging om dat voor de zesde keer te kunnen doen parkeerde de Duitser in 2006 in de kwalificatie bij het uitkomen van Rascasse in de muur, zodat geen van de andere coureurs aan zijn tijd kon komen. Schumi werd teruggezet naar de laatste plaats, maar wist desondanks toch nog als vijfde over de streep te komen in de race.
De laatste jaren kent de wedstrijd telkens een andere winnaar, waarbij McLaren-Mercedes van de laatste tien edities er vijf gewonnen heeft. Bijzonder aan de overwinning van Lewis Hamilton in 2008 was dat hij na de muur geraakt te hebben met een lekke band kampte, maar de Brit had geluk dat hij snel in de pits geholpen kon worden en met behulp van de safety car naar de leiding komen. Hamilton had hierbij nog wel de hulp van Felipe Massa nodig die in Saint Devote even rechtdoor ging.
In 2009 wist Jenson Button de snelste tijd in de kwalificatie te rijden, voor Kimi Räikkönen en Rubens Barrichello. De winnaar van het seizoen ervoor Lewis Hamilton crashte in de kwalificatie, waardoor hij naar enkele aanpassingen aan zijn bolide achteraan moest starten.
Bij de start wist Button de eerste plaats vast te houden, terwijl Barrichello Räikkönen wist te passeren. Dit trio wist snel een grote voorsprong te pakken op Sebastian Vettel die met de superzachte banden weinig snelheid had. Sébastien Buemi en Nelson Piquet jr. crashten na tien ronden uit de wedstrijd bij Saint Devote, terwijl enkele ronden later ook Vettel hier zijn waterloo vond.
Later in de race verslikte Heikki Kovalainen zich bij het zwembad, terwijl Kazuki Nakajima een fout maakte bij het uitkomen van Mirabeau. De enige andere uitvaller was Robert Kubica die met remproblemen kampte. Vooraan veranderde er weinig meer, waardoor Button won, voor Barrichello en Räikkönen. Curieus was nog het moment dat de racewinnaar zijn bolide in de pits parkeerde in plaats van op het rechte stuk. Dit leidde er toe dat hij als ridder te voet naar het podium moest.
Donderdag 13 mei 2010
10:00 - 11:30 vrije training 1 14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 15 mei 2010
11:00 - 12:00 vrije training 3 14:00 - 15:00 kwalificatie