Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Dit weekend staat de Grand Prix van Japan weer op het programma. De race wordt op een echt rijderscircuit gehouden wat betekent dat een coureur hier echt het verschil kan maken. Dit jaar is de race bijzonder omdat er in de Formule 1 nog vijf titelkandidaten zijn. McLaren zal moeten winnen om nog in de race te blijven en een kans te hebben tegen Red Bull en Fernando Alonso. Vorig jaar was Red Bull-rijder Sebastian Vettel de beste, kan hij dit jaar weer? Wat kunnen Kamui Kobayashi en Sakon Yamamoto in eigen land en wat doen Williams en Force India in de strijd in het contructeurskampioenschap? We weten het zondagochtend.
Suzuka International Racing Course is in 1962 geopend en is een ontwerp van de Nederlander John Hugenholtz. De baan, die eigendom van Honda is, heeft een 8-vorm en kent enkele prachtige bochten. De bocht van het circuit is de 130R die alleen door de grote coureurs volgas werd genomen in het verleden.
Lengte: 5.807 km Aantal ronden: 53 Totale lengte: 307.471 km Ronderecord: 1:31.540 (K. Räikkönen – McLaren MP4-20, 2005)
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Mark Webber
Red Bull Racing
202
2
Fernando Alonso
Ferrari
191
3
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
182
4
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
181
5
Jenson Button
McLaren-Mercedes
177
6
Felipe Massa
Ferrari
128
7
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
122
8
Robert Kubica
Renault
114
9
Adrian Sutil
Force India F1
47
10
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
46
11
Rubens Barrichello
Williams
39
12
Kamui Kobayashi
Sauber
21
13
Vitaly Petrov
Renault
19
14
Nico Hulkenberg
Williams
17
15
Vitantonio Liuzzi
Force India F1
13
16
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
7
17
Pedro de la Rosa
Sauber
6
18
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
3
19
Heikki Kovalainen
Lotus F1
0
20
Lucas Di Grassi
Virgin Racing
0
21
Karun Chandhok
HRT F1 Team
0
22
Jarno Trulli
Lotus F1
0
23
Nick Heidfeld
Sauber
0
24
Timo Glock
Virgin Racing
0
25
Bruno Senna
HRT F1 Team
0
26
Sakon Yamamoto
HRT F1 Team
0
27
Christian Klien
HRT F1 Team
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
Red Bull Racing
383
2
McLaren-Mercedes
359
3
Ferrari
319
4
Mercedes Grand Prix
168
5
Renault
133
6
Force India F1
60
7
Williams
56
8
Sauber
27
9
Scuderia Toro Rosso
10
10
Lotus F1
0
11
Virgin Racing
0
12
HRT F1 Team
0
De eerste Grand Prix van Japan stond al in 1963 op het programma. Tot 1976 telde de wedstrijd niet mee als officiële race, maar dat jaar werd voor het eerst op Fuji garacet in een wedstrijd die meetelde in het kampioenschap. Daarna werd er van 1978 tot 1986 niet met Formule 1-bolides geracet in Japan. In 1987 waren de bolides terug in het land van de rijzende zon en won Gerhard Berger met een Ferrari.
In het verleden werd vaak de titelstrijd in Japan beslist. Zo won Mika Häkkinen in 1999 de race en de titel en zorgde een opgeblazen Ferrari-motor van Michael Schumacher er voor dat Fernando Alonso zijn tweede titel op rij kon pakken. Maar ook in andere jaren was het spannend. Zo moest Schumacher zich in 2003 de longen uit zijn lijf rijden om zeker te zijn van de titel. Hij spinde samen met zijn broer Ralf en had schade aan de voorvleugel na een aanrijding met Takuma Sato, maar de Duitser slaagde er toch in om achtste te worden en zo zeker te zijn van de titel.
De wedstrijd in 2004 was niet bijzonder, maar de kwalificatie wel omdat deze vanwege een tyfoon pas op de zondagochtend werd verreden. Michael Schumacher won de race voor zijn broer Ralf en Jenson Button. Jaguar-rijder Mark Webber kwam halverwege de race binnen en stapte uit omdat hij brandblaren kreeg nadat de onderzijde van zijn stoeltje gesmolten was.
Een jaar later was Kimi Räikkönen de snelste, maar het was Alonso die de aandacht op zich gericht wist omdat hij Michael Schumacher vlak voor de 130R passeerde en de deur voor de Duitser daar hard dichtgooide. In 2007 en 2008 reden de coureurs op Fuji, waarbij vooral in het laatstgenoemde jaar de strijd tussen Felipe Massa en Lewis Hamilton veel stof op deed waaien.
Hamilton haalde de Braziliaan in, waarna die probeerde terug te komen en beide coureurs elkaar raakten. Hamilton spinde en moest achteraan aansluiten en was in het vervolg van de race niet meer in staat om punten te pakken. Zowel Hamilton als Massa kregen voor verschillende incidenten drive-through penalties en konden hierdoor hun posities niet verbeteren. Massa werd uiteindelijk zevende, maar ook dit ging niet zonder slag of stoot. De Braziliaan botste op twee derde van de race tegen de net de pits uitgekomen Sébastien Bourdais aan en spinde. Na afloop werd Bourdais zijn zesde plaats ontnomen omdat hij de Braziliaan gehinderd zou hebben. Tot op de dag van vandaag is dit voor vele volgers een zeer omstreden beslissing.
In 2009 mocht Sebastian Vettel van poleposition vertrekken voor Jarno Trulli en Lewis Hamilton. Opvallend was dat vele coureurs straffen kregen en teruggezet werden op de grid. Vettel behield na de start de leiding, voor Hamilton en Trulli. Voor Webber verliep de race in mineur, omdat hij in het begin last had van een loszittende hoofdsteun en een lekke band.
In de race was niet veel spanning te bekennen. Vettel won uiteindelijk eenvoudig voor Trulli die tweede kon worden nadat Hamilton bij het uitrijden van de pits een fout maakte. De Brit werd nog wel derde. Het enige opvallende was dat Jaime Alguersuari te wijd door de 130R ging, buiten de baan raakte en crashte.
Vrijdag 8 oktober 2010 03:00 - 04:30 vrije training 1 07:00 - 08:30 vrije training 2
Zaterdag 9 oktober 2010 04:00 - 05:00 vrije training 3 07:00 - 08:00 kwalificatie Zondag 10 oktober 2010 08:00 2010 Formula 1 Japanese Grand Prix Nederlandse tijden
Even een paar Lotussen (en Ferrari's) doorklieven.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Op vrijdag 8 oktober 2010 07:43 schreef Nober het volgende: VT2 1 Vettel 1:31.465 (32) 2 Webber 1:31.860, + 0.395 (29) 3 Kubica 1:32.200, + 0.735 (32) 4 Alonso 1:32.362, + 0.897 (34) 5 Massa 1:32.519, + 1.054 (35) 6 Button 1:32.533, + 1.068 (28) 7 Petrov 1:32.703, + 1.238 (32) 8 Schumacher 1:32.831, + 1.366 (27)
(Aantal ronde's), pole position record is volgens mij 1:29.599 door Massa gereden in 2006.
Schumacher met 1:28.954 (in Q2).
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Het wordt vermakelijk, niet? Domme doos dattie er ook is, zeg. Tsk tsk tsk
Uit het sportcrewforum postte ik vanmorgen toen ik mijn bed was uitgerold voor het verslagje (en de tv net aangezet had):
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 08:41 schreef Sally het volgende: Jaja.. Volgens de BBC heeft Hammie weer eens wat uitgehaald en z'n McLaren in de bandenstapel gezet: de linkervoorband brak af
Beetje offtopic, maar elke keer als ik dit topic bezoek met mn Android telefoon probeert tie iets van een webkit te vinden Erg irritant, meer mensen met dit probleem?
Op vrijdag 8 oktober 2010 09:41 schreef kepler het volgende: Beetje offtopic, maar elke keer als ik dit topic bezoek met mn Android telefoon probeert tie iets van een webkit te vinden Erg irritant, meer mensen met dit probleem?
Ik heb zelf geen mobiel, maar heb wel van meer problemen met mobiele lay-out gehoord. Gebruik je op FOK! de mobiele lay-out, of 'gewoon' volledig internet?
Ik heb zelf geen mobiel, maar heb wel van meer problemen met mobiele lay-out gehoord. Gebruik je op FOK! de mobiele lay-out, of 'gewoon' volledig internet?
Ik zal je post kopieren achter de schermen iig
Mobiele lay-out, maar het is alleen in dit topic. Ik verdenk 1 van de plaatjes ofzo...
@ kepler: dit zou het moeten zijn, het ligt iig niet aan FOK! zelf, aldus 'achter de schermen', maar aan de mobiele lay-out (van RDE/True) die niet goed om kan gaan met YT-filmpjes.