Ik voel me nu al bekeken, maar dat is omdat ik veelal met Arriva reisquote:Op woensdag 28 mei 2008 08:41 schreef Dichterbijer het volgende:
Wie voelt zich nu al bekeken in de trein?
http://www.nu.nl/news/158(...)_met_camera%27s.html
quote:Op woensdag 28 mei 2008 10:22 schreef Dichterbijer het volgende:
Zozo deeltje 115 alweer....
Is dat niet hartstikke brandgevaarlijk, energieverslindend en zo nog wat dingen meer dan?quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:17 schreef JeePee83 het volgende:
De 513-9 heeft duidelijk last van vastgelopen remmen
Ach, die kent iedereen toch allangquote:Op woensdag 28 mei 2008 11:31 schreef Dr_Flash het volgende:
En waar is de rest van de OP sowieso?
[..]
quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:31 schreef Dr_Flash het volgende:
schrale OP zug
deel 112 2 keer, 113 en 114 ontbreken, onnodige linebreak. En waar is de rest van de OP sowieso?
Teven ATB/TVP postquote:Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraagVoor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.
Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.
Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.
Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl
Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.
De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor werd in eerste instantie NS-materieel gehuurd. Op de Maaslijn was dat de DH1/2 (Wadloper) en op de Heuvellandlijn Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers wass dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van waren, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kon worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Sinds 28 februari 2008 rijden er geen Wadlopers meer.De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.
Naar de NS Treinen Wiki >>
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).
Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.
Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)
De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.
De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.
Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.
Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.
Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen
Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
En voorts geldt:
Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten.
www.vingerverfjosti.nlquote:Op woensdag 28 mei 2008 17:45 schreef ghizzer het volgende:
lees een vaag bericht zojuist op destentor.nl dat door werkzaamheden op station deventer, de treinen van zutphen om reizen via apeldoorn? ik snap er niets van wat ze bedoelen en bovendien, dat stuk is enkelsporig en bovendien heeft het geen bovenleiding. iemand duidelijker dan de krant?
de 1250's zijn echt op weg naar de Eeuwige Locloodsen ja. Staan er momenteel dacht ik zeker 2 of 3 langs de kant met pech, dingen zijn ruim een halve eeuw oud, nieuwe ATB inbouwen kan niet meer omdat de aanwezige versie te oud is, en de vervanging stroomt ook goed hard in nu. Lijkt me dat de 67 dezelfde kant op gaan om dezelfde redenenquote:Op woensdag 28 mei 2008 17:56 schreef Socios het volgende:
Lol, die foto van die nieuwe Loc´s verwachtte ik al. Zag ze gisteren en vandaag staan op het emplacement in Leeuwarden. Betekent dit het einde van de 1251/ 1254 en 6703?
belachelijk.. kunnen ze beter er neer zetten "reizigers tussen Deventer en Zutphen, pak lijn 81 (Syntus)."quote:
Maar daar is je treinkaartje weer niet geldigquote:Op woensdag 28 mei 2008 17:59 schreef ghizzer het volgende:
[..]
belachelijk.. kunnen ze beter er neer zetten "reizigers tussen Deventer en Zutphen, pak lijn 81 (Syntus)."
Merci ik zal straks even kijken...quote:Op woensdag 28 mei 2008 08:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
www.Bahn.de daar staat allesvoor spoorkaarten
Ik stap ook weer gezellig in, in de stiltecoupe deze keerquote:Op woensdag 28 mei 2008 12:05 schreef knars het volgende:
Ik trein dit deel weer vanaf het beginstation mee
Heey die kwam ik vanmiddag tegen bij Hilversum dacht ikquote:Op woensdag 28 mei 2008 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]
Veenendaal-de Klomp, 1 september 2005. ACTS-loc 1255 met een containtertrein op weg naar de maasvlakte. Denk ik
Dordrecht vs. Zwollequote:Op maandag 26 mei 2008 11:32 schreef ghizzer het volgende:
welke stations lijken op elkaar/vind jij dat op elkaar lijken? evt. met foto's (Y)
"TS" begint:
Aalten en Terborg
Diemen-Zuid en Amsterdam Rai
Olst en Rijssen (qua vorm en opstelling perrons)
's-Hertogenbosch en Amersfoort
wie volgt?
vind ik heel ver gezocht.quote:Dordrecht vs. Zwolle
Juist niet, vergelijk beide stations maar eens op Stationsweb, ze lijken qua hoofdgebouw juist veel op elkaar !quote:vind ik heel ver gezocht.
Had ergens gelezen, effe zoeken.quote:Op woensdag 28 mei 2008 20:32 schreef ghizzer het volgende:
vette loc, Flash, vooral die boegdeur(?) is een mooi detail. voor het geval dat een werkende deur is, iemand enig idee waarom ie daar zit?
quote:In de neuzen van de 1200'en zit een deurtje. Dat is niet bedoeld om vanuit een trein in de locomotief te kunnen komen, zoals sommige mensen denken. Het is geen doorloopkop. Het deurtje is bedoeld voor monteurs die bij de apparatuur moeten zijn die in de neus is ondergebracht.
Bron: www.nicospilt.com![]()
Het heeft nog het meeste weg van (kent u hem nog?) SM '90quote:Op woensdag 28 mei 2008 22:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
http://i184.photobucket.c(...)ailscoutUST96-Lw.jpg
Het uiterlijk van deze trein doet me eerst denken aan Siemens, in 2e instantie aan een wadje...
Die was vorige week woensdag op Utrecht CS met nog 2 dingensen, staat ergens in mijn telefoon, helemaal vergeten, kijken of ik er iets van kan bakken.quote:Op woensdag 28 mei 2008 22:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
http://i184.photobucket.c(...)ailscoutUST96-Lw.jpg
Het uiterlijk van deze trein doet me eerst denken aan Siemens, in 2e instantie aan een wadje...
DM'90 komt het beste in de buurt vind ikquote:Op woensdag 28 mei 2008 22:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
http://i184.photobucket.c(...)ailscoutUST96-Lw.jpg
Het uiterlijk van deze trein doet me eerst denken aan Siemens, in 2e instantie aan een wadje...
Ik hou het op een kruising tussen een wadje en een DM'90.quote:Op woensdag 28 mei 2008 22:57 schreef Wadloper het volgende:
DM'90 komt het beste in de buurt vind ik
Ik moest aan een Railhopper denken en aan IRMquote:Op woensdag 28 mei 2008 22:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
http://i184.photobucket.c(...)ailscoutUST96-Lw.jpg
Het uiterlijk van deze trein doet me eerst denken aan Siemens, in 2e instantie aan een wadje...
Ah draaide anders zonder vertragingen in de avond spits en dat is anders heel opmerkelijkquote:Op donderdag 29 mei 2008 18:53 schreef Tecnix het volgende:
Lekker een druk avond spitsje met storingen
Tussen Arnhem en Nijmegen wordt volgend jaar 1 stopper gereden met SGMm (Zutphen-Nijmegen) en de andere met VIRM/ICRm (3600).quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:39 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ah draaide anders zonder vertragingen in de avond spits en dat is anders heel opmerkelijk. Wordt volgend jaar leuk met 4x IC en 4x Sprinter. Ik hoop wel dat de sprinters gereden worden met SGM in plaats van mat'64 anders heb je weer een IC op je bumper...
Sorry, ik zal voortaan wel stoppenquote:Op vrijdag 30 mei 2008 09:09 schreef Charango het volgende:
Gisteren lekker geknutsel in de Noordoost.
Amersfoort-Zwolle lag er weer eens uit, met als gevolg dat de 500/700 en de 12500/12700 fijn door naar Deventer werden gestuurd....waar dan ook nog eens een serie aan overwegstoringen plaatsvond, zodat alles wat naar Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel moest fijn enkelspoors met 40 km/h kon gaan rijden.
Laten we zeggen: het was knus.
Daarnaast stonden we bij Barneveld stil voor een overweg. Op een gegeven moment besluit de machinist het erop te wagen door al luid toeterend aan te geven dat ie door wil gaan rijden. Meeste verkeer stopt en trein komt in beweging, ware het niet dat er nog een stierenlul in een Audi snel nog even voor de trein uit de overweg over wilde.....trein weer vol in de remmen....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |