abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60732833

Hier alweer deel 120 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Vorig topic 119.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115,116,
117,118.


Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje van de Twentse stad Almelo naar het Vechtdal. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting in Mariënberg op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zoals Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios".


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met de problemen dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen) en dat reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede kunnen reizen.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  maandag 11 augustus 2008 @ 14:37:58 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_60733032
FIPO!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 augustus 2008 @ 14:38:48 #3
86072 thatsme
and That's you!
pi_60733055
quote:
Slovakian private railway operator BRKS has purchased two DMU´s Plan U from the Netherlands a year ago.

Yesterday they were moved to a new deposit so the photograpehrs were able to take pictures.

http://www.railpage.net/modules/news/article.php?storyid=1718

BRKS plans to refurbish them and to use for charter.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  maandag 11 augustus 2008 @ 14:41:21 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_60733105
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 14:38 schreef thatsme het volgende:

[..]
Ik dacht dat ze al refurbished waren??
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 augustus 2008 @ 14:42:16 #5
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_60733132
tvp, Houten tram/trein naar Houten Castellum.

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 11 augustus 2008 @ 14:43:27 #6
86072 thatsme
and That's you!
pi_60733155
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 14:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze al refurbished waren??
Ja, maar als ze daar een jaar op een leeg spoortje staan kunnen ze wel weer een poetsbeurt gebruiken
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  maandag 11 augustus 2008 @ 14:44:49 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_60733184
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 14:43 schreef thatsme het volgende:

[..]

Ja, maar als ze daar een jaar op een leeg spoortje staan kunnen ze wel weer een poetsbeurt gebruiken
Da's poetsen, refurbishen is toch reviseren?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 augustus 2008 @ 14:47:50 #8
86072 thatsme
and That's you!
pi_60733252
refurbish opknappen, (fig) opfrissen
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_60733293
Plan U! Wauw. Even wat sfeerbeelden erbij van vroeger.

  Moderator maandag 11 augustus 2008 @ 14:57:37 #10
155227 crew  Guppy
dus
pi_60733474
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 14:42 schreef bork het volgende:
tvp, Houten tram/trein naar Houten Castellum.

[ afbeelding ]
tvp! ik kom binnenkort elke dag in Houten, want ik ga er werken ik zoek er nog een fiets trouwens
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 11 augustus 2008 @ 15:14:10 #11
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_60733850
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 14:57 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

tvp! ik kom binnenkort elke dag in Houten, want ik ga er werken ik zoek er nog een fiets trouwens
Heb hier een herenfiets staan met slot en harde banden, is niet veel meer mag em zo meenemen (in de buurt van Utrecht Overvecht), naar Houten CS fietsen ongeveer 40 minuten met deze fiets
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_60734013
tee
vee
pee
  Moderator maandag 11 augustus 2008 @ 15:32:25 #13
155227 crew  Guppy
dus
pi_60734358
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 15:14 schreef bork het volgende:

[..]

Heb hier een herenfiets staan met slot en harde banden, is niet veel meer mag em zo meenemen (in de buurt van Utrecht Overvecht), naar Houten CS fietsen ongeveer 40 minuten met deze fiets
das lief!
ik kijk even of ik in Houten zelf iets kan vinden (net iets makkelijker te regelen), maar mag ik me anders aanbevolen houden? ik laat het je horen!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_60737617
Iemand enig idee wanneer het volgende voortgangsrapport van de HSL-Zuid uit komt?
Of wanneer er andere informatie bekend wordt gemaakt?
  maandag 11 augustus 2008 @ 17:47:34 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_60737620
Wat een saaie topictitel zeg...

May I suggest, "Treinentopic 120 - waar de bordjesbaas groeten krijgt uit Polen"
  Redactie Sport maandag 11 augustus 2008 @ 18:41:46 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_60738776
waar is deze foto gemaakt (en nee, niet googelen op het nummer )
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 11 augustus 2008 @ 18:52:39 #17
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_60739058
nieuw topic
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_60739409
Sneek.
pi_60739851
Die foto is inderdaad niet zo moeilijk om te raden

De Sikjes spruiten trouwens overal uit, laatst werd er ook 1 bij Utrecht Zuilen neergezet?
  Redactie Sport maandag 11 augustus 2008 @ 20:09:40 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_60741356
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 19:07 schreef Socios het volgende:
Sneek.
klopt
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 19:22 schreef TrainGV het volgende:
Die foto is inderdaad niet zo moeilijk om te raden
nouja, het was iig beter dan 'tvp'
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport maandag 11 augustus 2008 @ 20:53:39 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_60742928
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 08:21 schreef Erasmo het volgende:
Station Stroe, ook voor het eerst in mijn leven dat daar een trein stopt.
Als er nog een bordje stond zou ik die posten ipv. deze zin
Omdat ik vrijdag niet hoef te werken wil ik station Stroe ook even bezoeken

Daarnaast nog even het trammetje van Houten meepakken nu het nog kan

Morgen even naar de Blokker om een kaartje
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_60743491


ERS 6605 is met Syntus Lintje 23 onderweg van Eindhoven naar Hengelo en passeert hier Deventer Goederenemplacement op een rustige, bewolkte maandagochtend.
  Redactie Sport maandag 11 augustus 2008 @ 21:24:42 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_60743968
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 21:11 schreef Zug-Chef het volgende:
[ afbeelding ]

ERS 6605 is met Syntus Lintje 23 onderweg van Eindhoven naar Hengelo en passeert hier Deventer Goederenemplacement op een rustige, bewolkte maandagochtend.
zo'n zware loc voor zo'n treintje van 63 ton
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_60748986
Is het hier bekend dat station Stroe al weer geopend is?

Weliswaar maar tijdelijk vanwege werkzaamheden, heeft iemand foto´s?
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:29:47 #25
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_60750096
Stroe was gemeld in vorige topic. Stond geen bordje.
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 19:22 schreef TrainGV het volgende:
De Sikjes spruiten trouwens overal uit, laatst werd er ook 1 bij Utrecht Zuilen neergezet?
Utrecht Zuilen, spoor 5:



Omdat hier vlakbij vroeger Werkspoor zat, vond men dat er 'iets' moest staan dat ooit uit die fabriek gerold is.

Op 't ding zelf is nergens een nummer te vinden. Welke sik het dan wel is verteld het informatiebordje niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')