abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58957586

Hier alweer deel 115 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112,
112.



Ten behoeve van tests rijdt de Leeuwarder-shuttle vandaag met een 189'er. Net als de lok in opzending, de 513-9, is ook de 189 092 van leasemaatschappij MRCE. Normaliter wordt deze zwarte krachtpatser gebruikt voor de CityNightLine-treinen. De vol beladen trein passeert de toekomstige locatie van het station Leeuwarden Werpsterhoek.
  woensdag 28 mei 2008 @ 10:02:34 #2
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58957707
foei dubbelpost!

Ziet er nog kaal uit daar te Werpsterhoek. Ik heb die lok al weleens gezien voor een CNL ergens te Utrecht CS.

Wederom een mooi plaatje ZC!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 28 mei 2008 @ 10:13:52 #3
86072 thatsme
and That's you!
pi_58957946
Ik was iets te enthousiast met me andere topic en iets trager
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_58958139
Zozo deeltje 115 alweer....
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 mei 2008 @ 10:42:59 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58958552
Mooie plaat Zug
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 mei 2008 @ 10:43:33 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58958564
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 08:41 schreef Dichterbijer het volgende:
Wie voelt zich nu al bekeken in de trein?
http://www.nu.nl/news/158(...)_met_camera%27s.html
Ik voel me nu al bekeken, maar dat is omdat ik veelal met Arriva reis
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_58958852
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 10:22 schreef Dichterbijer het volgende:
Zozo deeltje 115 alweer....
............................
pi_58959322
Mooi plaatje Zug, verderop in Grou had de 513-9 alleen wat minder zin...


MRCE 189.092+MRCE 513-9 als trein 60263 ACTS Lw shuttle rijdt ter hoogte van Grou-Jirnsum richting Zwolle en verder. De 513-9 heeft duidelijk last van vastgelopen remmen

Let niet op de bagger kwaliteit, maar de zon ging uit en op school kan je de kleuren niet goed aanpassen.
  woensdag 28 mei 2008 @ 11:31:10 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58959708
schrale OP zug

deel 112 2 keer, 113 en 114 ontbreken, onnodige linebreak. En waar is de rest van de OP sowieso?
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:17 schreef JeePee83 het volgende:
De 513-9 heeft duidelijk last van vastgelopen remmen
Is dat niet hartstikke brandgevaarlijk, energieverslindend en zo nog wat dingen meer dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 mei 2008 @ 12:05:31 #10
136283 knars
Teethgrinder
pi_58960636
Ik trein dit deel weer vanaf het beginstation mee
pi_58960939
Gisteren had koploper 4212 een beetje last van de deursluiting. Telkens als er een andere trein werd gepasseerd trok de luchtdruk de deur een flink eind uit het kozijn.

Ik heb het de HC gezegd, maar die zei dat het niet gevaarlijk was en dat er niets aan gedaan zou worden tot de 4212 in januari zou worden gereviseerd.

Weet iemand trouwens al op welke datum en tijdens welke rit de eerste nieuwe V-IRM in dienst gaat?
Socialist in Mercedes
  Redactie Sport woensdag 28 mei 2008 @ 12:59:53 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_58961901
volgens mij zijn er ze week koppelproeven mee gedaan om te testen of ze willen koppelen met de oudere virms
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 28 mei 2008 @ 12:59:58 #13
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_58961903
Gaat ICM-4 al volgend jaar in revisie?

Ik dacht dat ze zouden wachten totdat de revisie van de ICM-3 klaar was.
  woensdag 28 mei 2008 @ 13:47:27 #14
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_58963173
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:31 schreef Dr_Flash het volgende:
En waar is de rest van de OP sowieso?
[..]
Ach, die kent iedereen toch allang
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 28 mei 2008 @ 14:09:37 #15
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_58963667
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:31 schreef Dr_Flash het volgende:
schrale OP zug

deel 112 2 keer, 113 en 114 ontbreken, onnodige linebreak. En waar is de rest van de OP sowieso?
quote:
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor werd in eerste instantie NS-materieel gehuurd. Op de Maaslijn was dat de DH1/2 (Wadloper) en op de Heuvellandlijn Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers wass dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van waren, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kon worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Sinds 28 februari 2008 rijden er geen Wadlopers meer.


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten.
Teven ATB/TVP post
  woensdag 28 mei 2008 @ 15:38:25 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58965678
jezus
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58968612
lees een vaag bericht zojuist op destentor.nl dat door werkzaamheden op station deventer, de treinen van zutphen om reizen via apeldoorn? ik snap er niets van wat ze bedoelen en bovendien, dat stuk is enkelsporig en bovendien heeft het geen bovenleiding. iemand duidelijker dan de krant?
  woensdag 28 mei 2008 @ 17:55:12 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58968801
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 17:45 schreef ghizzer het volgende:
lees een vaag bericht zojuist op destentor.nl dat door werkzaamheden op station deventer, de treinen van zutphen om reizen via apeldoorn? ik snap er niets van wat ze bedoelen en bovendien, dat stuk is enkelsporig en bovendien heeft het geen bovenleiding. iemand duidelijker dan de krant?
www.vingerverfjosti.nl
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58968821
Lol, die foto van die nieuwe Loc´s verwachtte ik al. Zag ze gisteren en vandaag staan op het emplacement in Leeuwarden. Betekent dit het einde van de 1251/ 1254 en 6703?
  Redactie Sport woensdag 28 mei 2008 @ 17:56:49 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_58968848
Voor alle treinen die dat weekend veranderd zijn zie http://somda.nl/www/drgls/325/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 28 mei 2008 @ 17:58:59 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58968901
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 17:56 schreef Socios het volgende:
Lol, die foto van die nieuwe Loc´s verwachtte ik al. Zag ze gisteren en vandaag staan op het emplacement in Leeuwarden. Betekent dit het einde van de 1251/ 1254 en 6703?
de 1250's zijn echt op weg naar de Eeuwige Locloodsen ja. Staan er momenteel dacht ik zeker 2 of 3 langs de kant met pech, dingen zijn ruim een halve eeuw oud, nieuwe ATB inbouwen kan niet meer omdat de aanwezige versie te oud is, en de vervanging stroomt ook goed hard in nu. Lijkt me dat de 67 dezelfde kant op gaan om dezelfde redenen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58968904
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 17:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

www.vingerverfjosti.nl
belachelijk.. kunnen ze beter er neer zetten "reizigers tussen Deventer en Zutphen, pak lijn 81 (Syntus)."
  woensdag 28 mei 2008 @ 18:08:48 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58969086
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 17:59 schreef ghizzer het volgende:

[..]

belachelijk.. kunnen ze beter er neer zetten "reizigers tussen Deventer en Zutphen, pak lijn 81 (Syntus)."
Maar daar is je treinkaartje weer niet geldig

En trouwens, sinds wanneer bekommert prorail zich om een zinvol reizigersadvies? Welnee, je mag blij zijn DAT er iets aangegeven wordt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 mei 2008 @ 18:40:24 #24
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_58969666
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 08:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

www.Bahn.de daar staat alles voor spoorkaarten
Merci ik zal straks even kijken...

Veel overstapjes zijn leuk, lekker foto's maken
pi_58970607
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 12:05 schreef knars het volgende:
Ik trein dit deel weer vanaf het beginstation mee
Ik stap ook weer gezellig in, in de stiltecoupe deze keer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')