Goverman | woensdag 24 juli 2019 @ 18:10 |
ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! | |
Its-Jojo-4you | donderdag 25 juli 2019 @ 06:52 |
Topic zonder airco zeker, die gaan niet | |
dennistd | donderdag 25 juli 2019 @ 12:34 |
Komt door die Plan V in de OP | |
James1988 | vrijdag 26 juli 2019 @ 03:14 |
Städtebahn Sachsen, een spoorwegonderneming die een aantal diesellijnen rond de stad Dresden exploiteert, heeft donderdagochtend ineens besloten om geen treinen meer te laten rijden. Dit vanwege grote financiële problemen. Volgens Städtebahn Sachsen ligt slecht onderhoud door DB Netze ten grondslag aan de problemen: ze zouden miljoenen euro's schade hebben geleden door o.a. bomen op het spoor, groenbeheer is de verantwoordelijkheid van DB Netze. Het is een kleine onderneming: ze hebben 15 dieseltreinstellen en 85 medewerkers. Er was geen waarschuwing of aankondiging, zowel reizigers als de concessieverlener kregen ineens te horen dat de dienstverlening werd gestaakt. De concessieverlener is bezig om zo spoedig mogelijk een vervangend busnetwerk op te tuigen. https://www.mdr.de/sachse(...)verkehr-ein-100.html | |
Dr_Flash | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:11 |
Wat een waardeloze zaadorganisatie is de NS ook. Als je toch godverdomme al weet dat de ic van 8:15 uitvalt vanwege "beperkingen in de materieel zet" dan laat je die van 8:06 toch heel even wachten om de aansluiting over te nemen?! Nee, ijzer schuiven is weer eens belangrijker | |
Dr_Flash | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:25 |
Gelukkig zit de volgende onder de grafitti precies aan de zon-kant | |
Salatrel | vrijdag 26 juli 2019 @ 09:58 |
als de trein op tijd aan moet komen is het belangrijk op tijd te vertrekken | |
Salatrel | vrijdag 26 juli 2019 @ 10:00 |
Anders moet ik weer extra mijn best doen op het roltijdadvies op de timtim in te halen en het is te warm om extra mijn best te doen | |
ReisT | vrijdag 26 juli 2019 @ 11:55 |
De meeste machinisten houden zich blijkbaar niet aan dergelijke adviezen en komen gewoon twee minuten ofzo te vroeg aan als ze stipt op tijd vertrekken... | |
TjjWester | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:18 |
Wat een graflelijk ding....... | |
Salatrel | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:26 |
ja dat is als ik naar huis ga of schaft heb als ik bijvoorbeeld vanuit Utrecht naar Rotterdam rij met de IC kom je gepland om :55 aan en de spr naar Barendrecht gaat om :56. maar als je strak vertrekt op alexander en maximaal doorrijd kun je :53,5 al stilstaan en de trein halen ipv half uur wachten | |
spectrumanalyser | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:28 |
is dit een echte foto? ik zie rechts een jacobsdraaistel en links een regulier draaistel onder dezelfde bak | |
TjjWester | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:46 |
Ja, volgens tweakers hebben de kopbakken een regulier draaistel en de rest jacobs. | |
Dr_Flash | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:23 |
| |
ReisT | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:51 |
Dat klopt niet volgens deze foto In de Jacobsdraaistellen passen geen motoren daarom zitten er halverwege ook nog reguliere draaistellen. | |
MTL | vrijdag 26 juli 2019 @ 15:01 |
De trein bestaat uit twee 'delen', dus een 5je is een 2+3 baks trein, een 8je een 4+4. De Jacobsdraaistellen zijn gewone loopdraaistellen, de andere draaistellen zijn bij een 8je motordraaistellen en bij een 5je is één van die draaistellen een motordraaistel en de andere ook een loopdraaistel. Er zitten dus 'halverwege' (nou ja, bij een 5je niet precies) twee reguliere draaistellen onder de trein | |
Salatrel | vrijdag 26 juli 2019 @ 15:02 |
Ze zitten ongeveer in het midden klinkt Italiaans... | |
MTL | vrijdag 26 juli 2019 @ 15:18 |
Nee, als ze bij een 5je écht in het midden hadden gezeten, dan was het pas Italiaans geweest | |
dennistd | vrijdag 26 juli 2019 @ 15:32 |
Gewoon een extra draaistel, net als de mDDM | |
Dr_Flash | vrijdag 26 juli 2019 @ 17:54 |
Wat ik ook echt haat zijn van die hoeremensen die pas gaan opstaan als de trein helemaal tot stilstand is gekomen. Zodat het instappen al begonnen is eer ze bij de deur zijn. Kutmensen. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 26 juli 2019 @ 18:00 |
Kent een vijfje drie aangedreven draaistellen en een achtje vier? Ik heb begrepen dat een vijfje ietsje sneller is dan een achtje. | |
ReisT | vrijdag 26 juli 2019 @ 18:42 |
Ja, dat blijkt hier toch uit? Een achtje heeft precies 1 aangedreven as per bak, een vijfje heeft er 1,2 dus zal iets sneller zijn. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 26 juli 2019 @ 18:54 |
Ik had iets beter moeten lezen... | |
DJMO | vrijdag 26 juli 2019 @ 19:03 |
dit ja. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 juli 2019 @ 19:32 |
Welke idioot gaat er lopen als de trein nog beweegt dan Stakkers | |
MTL | vrijdag 26 juli 2019 @ 19:34 |
Een vijfje kan inderdaad iets sneller zijn, die heeft dus ong. 43% aangedreven assen, een achtje exact 40%. De 8jes worden ook nog eens beperkt met maximale stroomafname van 4000A: die hebben standaard ook 2 stroomafnemers op onder 1.5 kV. Als er één defect is, zal de stroomafname beperkt worden tot hetzelfde niveau als een 5je, en datzelfde geldt ook als de ontijzel/schraapmodus geactiveerd wordt (de voorste stroomafnemer staat dan wel op, maar neemt geen stroom meer af). Overigens hebben de motoren nog wat power over: als er een motor/as niet meedoet, zullen de andere motoren gaan compenseren, waardoor je nog altijd even snel moet kunnen optrekken (even los van slechte adhesie en andere (lijnstroom)beperkingen). [ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 26-07-2019 19:41:45 ] | |
Claude_Viole | vrijdag 26 juli 2019 @ 19:41 |
Mijn OCD speelt weer op! Kon dat NS logo nou niet in het midden ? | |
MTL | vrijdag 26 juli 2019 @ 19:45 |
Staat ie toch? | |
Peterselieman | vrijdag 26 juli 2019 @ 19:52 |
is ook wel handig als je sneller wilt rijden dan een opgevoerde scootmobiel | |
Dr_Flash | vrijdag 26 juli 2019 @ 20:19 |
Gewoon zorgen dat je bij de deur staat. In dit land hebben we geen halteringen van 20 minuten waarbij je rustig op het perron een kopje koffie kunt gaan drinken of zo | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 juli 2019 @ 20:39 |
Ik bepaal zelf wel wat ik doe. Ik ben nooit bij de deur als mensen al gaan instappen maar ik blijf ook consequent zitten tot de trein stilstaat. Alsof je een half jaar nodig hebt om naar de deur te lopen, lol | |
Dr_Flash | vrijdag 26 juli 2019 @ 20:45 |
Nou die pleurisgrafwijven dus wel | |
derLudolf | vrijdag 26 juli 2019 @ 21:01 |
Met zo'n boodschappen karretje | |
greavy | vrijdag 26 juli 2019 @ 21:53 |
Dus. Afgelopen zondag werd een Sik vanuit Haarlem per spoor met 60-65kmh maximaal over het spoor naar Roosendaal gesleept. Omdat een Sik nooit achterop een trein mag hangen, werd de Railexperts 1251 in opzending meegesleept. Vanaf het parkeerdek Rotterdam Alexandrium woonmall De trein ging op Rotterdam Centraal aan de kant, dus naar Rotterdam Zuid gereden En daarna ook nog in Dordrecht aan de kant, dus kon hem nog een keer klikken | |
greavy | vrijdag 26 juli 2019 @ 21:56 |
En het is toch slecht gesteld met de treinen dat er ruim 30% van alleen al de VIRM-treinstellen aan de kant staat vanwege aircoproblemen de afgelopen dagen? En dit gaat dus nog veel vaker gebeuren, dat een groot deel van het materieel uitvalt als het buiten weer eens warmer is.. | |
derLudolf | vrijdag 26 juli 2019 @ 22:16 |
Waarom mag een Sik nooit achterop dan? Is het in opzending niet gewoon een wagon? | |
b2py | vrijdag 26 juli 2019 @ 22:21 |
Denk dat ze bang zijn dat die voorover kukelt ofzo | |
greavy | vrijdag 26 juli 2019 @ 22:25 |
Durf de reden daarvan niet te zeggen.. | |
dennistd | vrijdag 26 juli 2019 @ 22:35 |
Een sik heeft geen luchtrem. Daardoor gaat ie dus onberemd mee in een trein, en de laatste wagen mag nooit een onberemde zijn. Mocht de koppeling breken dan kun je je voorstellen wat er gebeurt als dat niet direct opgemerkt wordt. | |
derLudolf | vrijdag 26 juli 2019 @ 23:22 |
Ah, klinkt best logisch | |
Claude_Viole | vrijdag 26 juli 2019 @ 23:56 |
| |
James1988 | zaterdag 27 juli 2019 @ 01:17 |
Het is warmer geweest dan ooit en daar gaan dingen dus een beetje stuk van. En ja, daar gaan ze heus wel naar kijken en lessen uit trekken. Leesvoer: https://www.deingenieur.n(...)de-treinen-van-de-ns | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 juli 2019 @ 01:23 |
Bij onze school in Deventer is het datacentrum uitgezet. Toen we dat ding bouwden stonden er twee chillers op de begroting maar daarvan is er één weggestreept want "het wordt nooit zo warm in Nederland en van die ¤15.000 kan je ook een server kopen"... Nu keihard lachen | |
Dr_Flash | zaterdag 27 juli 2019 @ 12:51 |
greavy | zaterdag 27 juli 2019 @ 19:06 |
Tijd voor een plaatje van een stoomtrein dan maar | |
DJMO | zaterdag 27 juli 2019 @ 19:20 |
Door beperking van de materieelinzet vandaag 'verplicht' in een sprinter zonder plee gezeten van rotterdam naar amsterdam ... ik had geen zin om de toeslag voor de IC direct te betalen, maar volgende keer denk ik wel twee keer na Wat was ik blij toen ik op Amsterdam naar de plee kon | |
Peterselieman | zaterdag 27 juli 2019 @ 19:27 |
Je reisde via Gouda? Zo ja: je moet het binnendoortje dan ook niet nemen als het niet hoeft | |
Eix | zaterdag 27 juli 2019 @ 19:36 |
Vind het ook maar matig dat er geen ic rijdt via die route over Gouda. | |
Salatrel | zaterdag 27 juli 2019 @ 19:56 |
De spr Rotterdam - Amsterdam doet er welgeteld 5 minuten langer over dan de ic Rotterdam - Amsterdam via Haarlem. Het is dus een prima alternatief afgezien van het ontbreken van een toilet (alsof je daar voor je plezier op gaat zitten ) | |
Peterselieman | zaterdag 27 juli 2019 @ 19:59 |
lastige is dat Rotterdam - Woerden en Bijmer ArenA - Amsterdam Centraal ramvol treinen zitten waardoor er nauwelijks nog treinen bij passen op die trajecten | |
DJMO | zaterdag 27 juli 2019 @ 20:15 |
https://www.ns.nl/reispla(...)sttime=1564251156713 Ik had de sprinter van 14:25 uur. Er reed verder bijna niets anders, behalve een ic direct of een thalys. Ik had twee minuten later ook een ic + sprinter kunnen nemen idd. Maar als het niet nodig is, stap ik liever niet over, gedoe | |
MTL | zaterdag 27 juli 2019 @ 21:42 |
Je had toch gewoon de directe IC kunnen pakken van :12/:42? | |
dennistd | zondag 28 juli 2019 @ 04:22 |
Wat je al niet tegenkomt op AliExpress https://www.aliexpress.com/item/32963968930.html | |
Peterselieman | zondag 28 juli 2019 @ 10:25 |
Zo slecht dat je m bijna gaat bestellen De naam klopt iig wel bij het nummertje, dat is tenminste iets | |
Dr_Flash | zondag 28 juli 2019 @ 15:56 |
Wat nou. Multifunction car model Het kan een LINT zijn, maar het kan net zo goed ook ee SPURT zijn. Alles klopt | |
Dr_Flash | zondag 28 juli 2019 @ 15:58 |
Geen bestuurderscabine ook zo te zien, mogen de passagiers zelf opknappen. Oh en de balkons zijn 1e klas, de rest niet | |
derLudolf | zondag 28 juli 2019 @ 16:02 |
En deuren die naar binnen open klappen. | |
James1988 | zondag 28 juli 2019 @ 16:56 |
*kuch*
| |
derLudolf | zondag 28 juli 2019 @ 17:06 |
Dat is geen GTW | |
greavy | zondag 28 juli 2019 @ 17:22 |
Dat is een mooie Pacer | |
Kentekenplaat | zondag 28 juli 2019 @ 21:19 |
Huh? Ik dacht dat de elocs op snelheid altijd de achterste pantograaf gebruikten en de voorste lieten zakken? | |
Peterselieman | zondag 28 juli 2019 @ 21:22 |
niet altijd. Kan zijn dat er een panto stuk is en dat ze daarom de voorste gebruiken. Daarnaast is bij het vervoer van auto's het gebruik van de voorste panto verplicht, dit om schade te voorkomen. | |
greavy | zondag 28 juli 2019 @ 21:27 |
verplicht niet, een advies wel. Net als bij ketelwagens met gevaarlijke stoffen, huifdoekwagens enz. Dit om vonkvorming bij de stroomafnemer dat over kan spatten naar de wagens te voorkomen. Bij dubbeltractie eloks zie je het meestal ook: Dit is dan vaak weer benoemd om de stroomafname zover mogelijk bij elkaar vandaan te halen. Geen idee of het echt uitmaakt, maar toch. Men kan gewoon kiezen voor welke pantograaf omhoog moet. Bij het moderne spul op de stuurtafel al dacht ik, bij het oude spul waarschijnlijk wat ingewikkelder. | |
derLudolf | zondag 28 juli 2019 @ 21:58 |
Dat zou betekenen dat de machinist van zijn plek af moet om een panto te laten zakken? | |
Peterselieman | zondag 28 juli 2019 @ 22:01 |
zakken niet volgens mij, maar bij ouder mat kan het omzetten alleen als je stil staat | |
greavy | zondag 28 juli 2019 @ 22:14 |
Zakken kan gewoon vanaf de stoel via de stuurpost, daar je ook met stroomloze bruggen ed zit. | |
Duvel | maandag 29 juli 2019 @ 07:24 |
Dit heeft eerder te maken met de opdruk van de bovenleiding. | |
De_Hertog | maandag 29 juli 2019 @ 08:45 |
Mooie plaat! | |
WcPot | maandag 29 juli 2019 @ 10:50 |
Mooie Lint | |
Fixers | maandag 29 juli 2019 @ 17:33 |
Ik dacht dat NS al ver was met het vervangenn of ombouwen van de oude dubbeldekkers. Maar ik tref er nu eentje waar nog rode bankjes in zitten. Wel een stuk comfortabeler dan die groene planken. | |
James1988 | maandag 29 juli 2019 @ 17:40 |
Vanaf vandaag in dienst aan de andere kant van de plas: de Stadler FLIRT UK voor Greater Anglia. Het is een elektrische trein met een powerpack (dieselmotoren) in het midden. Een drietje heeft drie dieselmotoren, een viertje heeft er vier. Foto: Richard Clinnick Het contrast kan niet groter zijn: een gloednieuwe moderne trein onder armseinen in Lowestoft. Vooralsnog dan, Network Rail is bezig om de lijn te moderniseren. De klassieke beveiliging gaat het veld ruimen: de nieuwe seinen zijn al geplaatst, maar afgedekt met vuilniszakken. | |
dennistd | maandag 29 juli 2019 @ 17:51 |
DDM. Rijdt alleen nog in de spits-IC's Haarlem-Alkmaar en Amsterdam-Enkhuizen dacht ik. | |
JDude | maandag 29 juli 2019 @ 18:18 |
Die hokken werden 20 jaar geleden al ge/misbruikt als voetbaltrein. Still going strong. | |
ReisT | maandag 29 juli 2019 @ 18:25 |
Het is dan ook alweer 9 jaar geleden dat ze voor het eerst buiten dienst werden gesteld. NS blijkt er steeds maar geen afscheid van te kunnen nemen. | |
Dr_Flash | maandag 29 juli 2019 @ 18:36 |
Zal wel zo'n beetje het laatste armseinenreservaat ter wereld zijn? Of is dat heel naïef gedacht van mij? | |
Dr_Flash | maandag 29 juli 2019 @ 18:38 |
Of moet ik zeggen "armseinen in de EU, hoe lang nog?" | |
Janneke141 | maandag 29 juli 2019 @ 18:39 |
Joh, in India bestaat een goed deel van het seinstelsel nog steeds uit doorgegeven houten stokken. | |
James1988 | maandag 29 juli 2019 @ 18:41 |
In Duitsland stikt het van de armseinen op de wat rustigere lijnen. Daar zijn ook nog heel veel mechanische seinhuizen. Net als in Engeland trouwens. Ze zijn daar wel bezig met moderniseren, maar die planning is al meerdere keren aangepast. De mechanische seinen en seinhuizen in bijvoorbeeld Worcester en Shrewsbury staan nu ergens in 2040 op de planning voor vervanging De laatste armseinen in België zijn een paar weken geleden opgeruimd. | |
Dr_Flash | maandag 29 juli 2019 @ 18:42 |
OH ik zie net dat we wat leuks kunnen gaan doen met de Fok!stok | |
Dr_Flash | maandag 29 juli 2019 @ 18:44 |
En wanneer verdwenen de laatste armseinen in Nederland van de normale baan? | |
James1988 | maandag 29 juli 2019 @ 18:47 |
Wikipedia zegt 2006. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spoorwegsein | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2019 @ 19:20 |
Een ander ongebruikelijk iets verdween in 2011 van het hoofdspoor: de keperbaak. Het kostte een slijptrein en een watersportwinkel om van een bord een geeltonend sein te maken. | |
Kentekenplaat | maandag 29 juli 2019 @ 20:08 |
Nee hoor. De eerdere locs vertrokken met 2 pantograven omhoog en boven de 40 km/h lieten ze de voorste dan zakken. Inderdaad ivm opstuwing van de bovenleiding. | |
Salatrel | maandag 29 juli 2019 @ 20:41 |
Die staat nog gewoon tussen Wijhe en Olst linkerspoor | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2019 @ 21:24 |
Mag dat wel? point taken. Bij treinstellen zoals ICM kan het iig niet zomaar | |
Salatrel | maandag 29 juli 2019 @ 21:51 |
met een aanwijzing verkeerd spoor wel. In de praktijk komt het echter niet meer voor voor zover ik weet. | |
Salatrel | maandag 29 juli 2019 @ 21:54 |
DDZ, DD-AR kun je op de stuurtafel stroomafnemer kiezen. Flirt en SNG kun je ook via het scherm stroomafnemer kiezen. Flirt zet overigens tegenwoordig standaard de voorste stroomafnemer op | |
Mr_Klaasje | maandag 29 juli 2019 @ 21:57 |
Afgelopen week heb ik in Frankrijk nog een mechanisch sein gezien. Dat was wel op een lijn die verder van lichseinen voorzien is. Een Keperbaken kan je ook nog op de PON-lijn tegenkomen. Ze staan nog in de regelgeving. Het gebruik is echter sterk afgeraden door de OVV. Nieuw worden ze niet geplaatst en in de praktijk waren ze sowieso maar op weinig plekken te vinden. Olst-Zwolle krijgt overigens linkerspoorbeveiliging. Daarmee verdwijnen de keperbakens en de borden "VS". | |
Dr_Flash | maandag 29 juli 2019 @ 22:14 |
Volgens mij staan er nog een paar op Maliebaan - Blauwkapel? | |
James1988 | maandag 29 juli 2019 @ 22:23 |
Als je vanuit Venlo vertrekt richting oosten kom je er ook nog eentje tegen. Ik weet alleen niet zeker of die aan de lijn naar Kaltenkirchen staat of richting Tegelen. | |
Dr_Flash | maandag 29 juli 2019 @ 22:29 |
KalDenkirchen is enkelspoor dus dat wordt lastig | |
James1988 | maandag 29 juli 2019 @ 22:44 |
Venlo - Kaldenkirchen is dubbelspoor toch? | |
TjjWester | maandag 29 juli 2019 @ 23:05 |
klopt. Daarna enkelspoor. | |
b2py | dinsdag 30 juli 2019 @ 10:33 |
Leggen de machinisten het treinverkeer niet op zijn gat is het Infrabel wel https://www.tijd.be/onder(...)russel/10149147.html | |
Mr_Klaasje | dinsdag 30 juli 2019 @ 14:12 |
Op die locatie.. | |
Frozen-assassin | dinsdag 30 juli 2019 @ 14:32 |
Overlastquota moet wel gehaald worden in België | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2019 @ 21:44 |
Vandaag was de lancering van LNER's Azuma-treinen voor de route Londen - Edinburgh. De eerste Azuma's in reizigersdienst gaan daar a.s. donderdag rijden, vandaag was de presentatie voor de pers. Om dit evenement wat luister bij te zetten is stoomlocomotief 'Mallard', die het record 'snelste stoomloc ter wereld' op z'n naam heeft staan met 126 mph (203 km/u), uit het National Railway Museum gehaald en in York op het station gezet: Een stukje verderop in Doncaster stond de Flying Scotsman, die twee records op z'n naam heeft, te wachten: Foto's: David Horne | |
derLudolf | dinsdag 30 juli 2019 @ 21:56 |
Godsallemachtig, wat een wielen heeft die Mallard | |
Dr_Flash | dinsdag 30 juli 2019 @ 22:08 |
Waar zie je daar wat van dan? | |
derLudolf | dinsdag 30 juli 2019 @ 22:19 |
Op die wikipedia pagina | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2019 @ 22:20 |
Ander plaatje: Foto: BBC/PA MEDIA | |
dennistd | woensdag 31 juli 2019 @ 00:20 |
Zondag was er een flinke ontsporing van een goederentrein tussen Cheb en Plzen (Tsjechië). De trein zou driemaal zo snel hebben gereden als toegestaan. Spectaculair filmpje:
| |
b2py | woensdag 31 juli 2019 @ 07:24 |
https://nos.nl/l/2295774 Prorail wil alle stations compleet rookvrij maken. FNV vindt dat roken een recht van werknemers is, hallooo gaat het goed daar?? | |
Goverman | woensdag 31 juli 2019 @ 11:05 |
Lol. Tegelijkertijd vindt FNV het ook een recht dat werknemers en rookvrije werkplek hebben. Lijkt mij eerder dat FNV het recht om te zeiken koste wat het kost wel uitoefenen... | |
MTL | woensdag 31 juli 2019 @ 11:10 |
Voor de verandering ben ik het deze keer wel met FNV eens, maar ongetwijfeld om andere redenen. Nu al zijn er helaas nog altijd mensen die gewoon in de cabine roken. Als er straks op de perrons helemaal niet meer gerookt mag worden, dan ben ik bang dat straks veel cabines weer naar rook gaan stinken. Nee dank je | |
dennistd | woensdag 31 juli 2019 @ 12:47 |
Dan ben je wel redelijk de weg kwijt ja | |
b2py | woensdag 31 juli 2019 @ 12:54 |
Dat probleem moet je niet bij de reizigers op het perron neerleggen maar bij NS en de schoften zelf. | |
James1988 | woensdag 31 juli 2019 @ 13:32 |
Rookmelder in de cabine die meteen een seintje naar vlootmanagement stuurt: "rook in cabine 2 van treinstel 1234" | |
b2py | woensdag 31 juli 2019 @ 14:28 |
Goed voor de brandmeldingen en reizigersoverlast | |
Salatrel | woensdag 31 juli 2019 @ 15:15 |
Kan ik de trein laten staan want ik heb immers recht op een rookvrije werkplek | |
J.B. | woensdag 31 juli 2019 @ 16:33 |
Ik kan me dat stuk nog herinneren van toen ik een dikke maand geleden naar Plzen ben geweest. Ze hebben aldaar ze het talud tijdelijk omgelegd zodat ze op het 'normale' tracé een brug over een nieuwe weg kunnen bouwen, maar het resultaat is dat er nu tijdelijk een behoorlijke knik in het spoor zit. Ik neem aan dat die ontsporing dus in die knik is gebeurd en de (tijdelijke) snelheidsbeperking is overschreden door de machinist. | |
Mr_Klaasje | donderdag 1 augustus 2019 @ 09:13 |
Hoofddorp-like.. | |
ijs_beer | donderdag 1 augustus 2019 @ 11:37 |
Was hier al bekend dat er extra ICng besteld is om mee naar België te rijden?
| |
spectrumanalyser | donderdag 1 augustus 2019 @ 11:43 |
Een man die onder invloed van drugs een ruit insloeg en hier doorheen de trein was uitgestapt, is aangehouden. https://www.bd.nl/tilburg(...)t-in-trein~ad427709/ video bij omroep brabant: https://www.omroepbrabant(...)gaat-ervandoor-VIDEO | |
dennistd | donderdag 1 augustus 2019 @ 11:47 |
Had ik nog niet gezien nee. Wel een logische stap overigens | |
TjjWester | donderdag 1 augustus 2019 @ 11:49 |
Hoe gaan ze dat regelen met de nmbs?? De belgen zullen er niet happig op zijn om de icng over te kopen en als ns het volledige materiaal gaat verzorgen dan sla je een gat in de verdeelsleutel. | |
ReisT | donderdag 1 augustus 2019 @ 12:55 |
Waarom moet het materieel over beide vervoerders verdeeld zijn?? Een groot gat is het niet, de treinen zijn nu ook al voor het grootste deel van NS, de NMBS levert alleen de helft van de locomotieven. Ik denk dat de Belgen het wel best zouden vinden als NS al het materieel gaat verzorgen. | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2019 @ 13:07 |
en anders, fuck verdeelsleutel. Als België gewoon ook de OVC invoert hebben we geen verdeelsleutel meer nodig | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2019 @ 13:08 |
Natuurlijk wel de al 20 jaar dooronwikkelde, inmiddels volwassen, op Neerlands leest geschoeide, onfeilbare versie van de OVC, maar dat spreekt voor zich. #koloniserenkunjeleren | |
TjjWester | donderdag 1 augustus 2019 @ 13:22 |
Omdat de afspraak gebasseerd is op het principe dat zowel de kosten als winst eerlijk verdeeld worden, ns compenseert de nmbs ook voor de dure rijpaden. Voor het fyra debacle maakte de ns winst op de benelux en nmbs op dezelfde trein verlies, door de compensatie is dat gelijk getrokken. | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2019 @ 13:26 |
NMBS maakt nu kosten voor de lease van een aantal locomotieven. Dat kan straks weggestreept worden. | |
WcPot | donderdag 1 augustus 2019 @ 14:50 |
En nu wij het toch over België hebben hoe gaat het inmiddels met de Multicourante Flirt treinstellen. Er staan er nu weer een aantal in Zwolle. | |
Peterselieman | donderdag 1 augustus 2019 @ 14:55 |
Nog niets veranderd. Over Arriva gesproken. Bij de buren van Somda las ik dat Arriva twee werkloze Brengstellen gehuurd heeft voor Arnhem-Winterswijk. Dat speelt een GTW 2/6 en 2/8 vrij die op hun beurt verkassen naar Leeuwarden om daar waarschijnlijk naar Harlingen Haven te gaan pendelen. Dit ivm de revisie van de noordelijke GTW's. Meerdere stellen bevinden zich inmiddels in het buitenland. | |
MTL | donderdag 1 augustus 2019 @ 15:09 |
Ik kwam ze vorige week tijdens een nachtdienst tegen toen ze testritten aan het doen waren tussen Zwolle en Dronten. Drie stellen gekoppeld, bezig met tractie en remtesten. Die krengen trokken de volledige bovenleiding leeg, maar ik moet toegeven dat ik met mijn drie gekoppelde SNG's ook goed meehielp Bovenleidingsspanning kwam tot 1100V, toen vond ik het wel goed, dus nam ik maar wat tractie terug | |
Salatrel | donderdag 1 augustus 2019 @ 15:11 |
O die leeg mat dienst naar Haarlem? | |
MTL | donderdag 1 augustus 2019 @ 16:22 |
Check | |
Duvel | donderdag 1 augustus 2019 @ 21:20 |
Ah beter! | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:55 |
Waarom gaat de spanning eigenlijk omlaag als je veel stroom trekt? | |
MTL | vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:04 |
Edit: laat maar, ik moet mij niet in natuurkunde mengen. Ik ben niet voor niks overgestapt van natuurkunde naar biologie [ Bericht 47% gewijzigd door MTL op 02-08-2019 23:14:05 ] | |
spectrumanalyser | vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:20 |
Kan dit niet te maken hebben met de wet van vermogen van James Watt. Vanaf het moment dat het maximale vermogen bereikt is, wat de onderstations kunnen leveren, daalt het voltage bij een stijgende stroomsterkte P = U x I P is vermogen in Watt U is voltage I is amperage | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:49 |
ja vast wel. Maar waarom dan? Okee, weerstand, dus. | |
WcPot | vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:40 |
Misschien een raar voorbeeld. Als je een tuinslang hebt met één sproeier. Of dezelfde slang met twee sproeiers komt er minder water(druk) uit per sproeier. Als je veel treinen dicht bij elkaar hebt is het stroom verbruik hoog. Dus in mijn voorbeeld minder water/stroom per trein. En daarom zakt de spanning. | |
derLudolf | vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:11 |
P=U*I=I²*R=U²/R De P van een onderstation heeft een max, als deze is bereikt en de verbruikers gaan meer ampères trekken (dat is dus wat er gebeurd met tractie geven), dan moet de spanning wel dalen. | |
derLudolf | vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:16 |
Werken 1200's en mat64 niet met enorme weerstanden? Ze nemen altijd de maximale hoeveelheid ampères, intern wordt besloten hoeveel stroom er naar de motoren gaat en hoeveel door weerstanden. Die schokken die je bij een mat64 voelt is als er weer een weerstand uit de schakeling wordt gegooid. Omdat ze altijd veel stroom trekken waren mat64's zo geschikt voor het verwijderen van ijs van bovenleidingen. | |
WcPot | vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:38 |
1200 in actie | |
Duvel | vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:08 |
Ehm, nee. | |
Duvel | vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:10 |
Nee, een langzaam draaiende gelijkstroommotor gedraagt zich als een kortsluiting, daarom moet je er weerstanden voor zetten om te voorkomen dat de stroom oploopt. Als de motor sneller draait, daalt de stroom, maar daarmee ook het koppel. Dus haal je een deel van de weerstanden weg, loopt de stroom weer op, is er weer koppel, draait de motor weer harder, moet je weer meer weerstanden afschakelen, etc. Tot je zonder weerstanden draait, dan kun je het veld nog gaan verzwakken en zo. Mooi hè! Heeft er meer mee te maken dat de oude meuk wat beter tegen het geknetter kan, nieuwer materieel raakt daarvan in de stress door alle elektronische regelingen. | |
Duvel | vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:12 |
Het heeft te maken met de wet van Ohm. James Watt bedacht de stoommachine, Georg Ohm speelde wat met elektriciteit. | |
spectrumanalyser | vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:55 |
Nee. James Watt is de bedenker van de Wet van het Vermogen. Hij heeft per ongeluk de stoommachine uitgevonden. ookal beweerde James Watt zelf dat hij slechts 1 van de ontwikkelaars van de stoommachine was. | |
spectrumanalyser | vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:01 |
Wet van Ohm: I = U * R (George Ohm) Wet van het Vermogen: P = U * I (James Watt)
| |
Duvel | vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:06 |
"James Watt leent zijn naam aan het elektrisch vermogen. W" | |
Duvel | vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:07 |
Wel grappig, ook andere types vermogen worden in Watt uitgedrukt, als je maar een bepaalde hoeveelheid Joules per seconde kunt verstouwen. | |
Duvel | vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:08 |
En dan nog heeft spanningsval geen fuck te maken met P = U*I, maar sec met U = I*R. | |
Adrie072 | vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:10 |
Maak eens een vergelijking met sex, ik denk dat je dat kunt. | |
Duvel | vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:23 |
Als seks sec is, haak ik af. Daarbij zit ik gewoon alleen op m'n zolderkamertje, het is wel Fok hè. | |
Adrie072 | vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:55 |
Kom op, je moet die verbeelding en verlangens toch op enige manier kwijt vanuit dat zolderkamertje. Overigens er was gisteren een uitspraak over n inschrijving bij Prorail door Volker- en AssetRail. Is dat ergens in te zien? | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:01 |
Dit is de samenvatting van de uitspraak: https://www.cobouw.nl/inf(...)geserveerd-101275311 Vaak is de volledige uitspraak iets later terug te lezen | |
Adrie072 | vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:06 |
Dankjewel! | |
spectrumanalyser | vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:16 |
toch heb ik het idee dat er twee dingen door elkaar gehaald worden. het ging bij de vraag van fles om het dalen van het voltage als de stroomsterkte zeer hoog is. bijvoorbeeld bij lange treinen dicht bij elkaar. Spanningsval is bij mijn weten de weerstand over een electrische geleider, bijvoorbeeld bovenleiding, en niet zozeer het verlies van spanning bij een hogere stroomsterkte. maar 't is weekend, ik reken alles goed. | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:23 |
Voor de openingen hebben ze op de Hanzelijn als test een treinrace met twee VIRM-12 gehouden. Dat zorgde ook voor een dipje in de spanning Kan alleen de beelden ervan niet meer terugvinden | |
derLudolf | vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:17 |
Dat ook ja, maar dacht dat ze door het hoge vermogen ook extra effectief waren @DAT andere. Ik bedoelde eigenlijk ook steeds een weerstand uit de schakeling halen ipv een er bij in doen. | |
derLudolf | vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:19 |
En het vermogen dat een onderstation kan leveren weer in (k)VA waarschijnlijk. Maar dat maakt het voor de gemiddelde lezer nog onduidelijker. | |
Adrie072 | zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:09 |
Duvel | zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:23 |
Het is gebaseerd op hetzelfde effect, namelijk spanningsverlies aan de stroomafnemer door stroom. U = I * R. Als twee treinen dicht bij elkaar rijden is I heel groot en R relatief klein, als één trein op grote afstand van een onderstation rijdt is I kleiner en R juist groter. Het effect is het spanningsverlies U. | |
Duvel | zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:23 |
MVA. | |
derLudolf | zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:13 |
Zelfde grootheid. | |
Duvel | zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:19 |
Goed ik ben wel weer even klaar hier. | |
James1988 | zondag 4 augustus 2019 @ 15:26 |
Wiener Linien, het bedrijf dat het OV in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen exploiteert, heeft de band Minisex ingehuurd om hun jaren-80 pop-hit "Ich fahre mit dem Auto" in een nieuw jasje te steken: Het nummer is te beluisteren op Spotify, Google Play Music en Deezer. | |
Maegrim | zondag 4 augustus 2019 @ 15:58 |
ik pas | |
J.B. | zondag 4 augustus 2019 @ 20:29 |
Vandaag met een PESA Link in de RE17 van Warburg naar Kassel-Wilhelmshöhe gereisd. Ik kan me wel voorstellen dat DB er 'maar' 73 van de ruim 400 in het raamcontract heeft afgenomen, op zich is het comfort niet onaardig maar het is wel een behoorlijke rammelbak. Vooral wanneer de airco aan sloeg maakte de trein een flink kabaal, al had ik de indruk dat het met de koeling wel goed zat | |
Dr_Flash | zondag 4 augustus 2019 @ 20:37 |
Awesome dingen man. Twee maanden geleden nog mee van Dortmund naar Lüdenscheid gereden. Niks mis mee | |
Peterselieman | zondag 4 augustus 2019 @ 20:45 |
Alleen tussen Lüdenscheid-Brügge en Lüdenscheid was het ding niet helemaal in zijn sas | |
derLudolf | zondag 4 augustus 2019 @ 21:07 |
Onzeker ook in z'n keuze van versnelling | |
Dr_Flash | zondag 4 augustus 2019 @ 21:12 |
Weet ik veel. Toen sliep ik | |
bork | maandag 5 augustus 2019 @ 00:02 |
James1988 | maandag 5 augustus 2019 @ 01:28 |
Haha, tof | |
BLS | maandag 5 augustus 2019 @ 20:44 |
Voor de Franken-Thüringen-Express waarvan vandaag de nieuwe aanbesteding is gestart zijn de materieeleisen wel interessant. De treinen rijden grotendeels "klassiek" maar er is ook een treindienst over de nieuwe hogesnelheidslijn Bamberg - Erfurt. Gevraagd wordt 190 km/h snel materieel voor de HSL en 160 km/h voor de overige trajecten. Dit moet makkelijk te combineren en splitsen zijn én onderling (dus langzaam en snel) koppelbaar. Voor de NBS moet het materieel bovendien drukdicht zijn en voorzien zijn van ETCS. Gezien de geëiste zitplaatscapaciteit liggen dubbeldekkers voor de hand. Ben benieuwd waarmee de vervoerders zullen gaan inschrijven. Officieel heet het netwerk overigens Franken - Südthüringen. Franken-Thüringen-Express (FTX) is de merknaam van de DB. Die rijdt hier nu en zet op de HSL gewone dubbeldekkers in die zijn ingeklemd tussen van Railpool gehuurde Vectrons, wel met Vmax 160 km/h. Een andere optie is er niet vanwege de ETCS. | |
James1988 | maandag 5 augustus 2019 @ 20:48 |
190 over de HSL... waarom niet 200? | |
MTL | maandag 5 augustus 2019 @ 21:04 |
189 gok ik. Dat valt nog net onder de eisen van de categorie "regionale" treinen. | |
BLS | maandag 5 augustus 2019 @ 21:17 |
Er staat echt 190 km/h in het bestek. Misschien omdat dit ook de maximumsnelheid is van de Skoda-dubbeldekkers voor de München-Nürnberg-Express (zelfde opdrachtgever) en ze dit materieel niet op voorhand willen uitsluiten (al voldoet dit weer niet aan de eis voor snel splitsen en combineren, want het zijn getrokken rijtuigen). Maar het is een minimumeis hè. Inschrijven met 200 km/h snel materieel mag vast ook. | |
James1988 | maandag 5 augustus 2019 @ 21:20 |
Dat worden vast een paar KISS200-stellen en een aantal KISS160/FLIRT160. | |
BLS | maandag 5 augustus 2019 @ 21:24 |
Enkeldeks lijkt mij vrijwel uitgesloten, want de geëiste capaciteit komt nergens onder de 360 zitplaatsen 2e klas. Stadler zou kunnen, maar Bombardier heeft ook de Twindexx voor 200 km/h en ik heb gelezen dat zelfs de Desiro HC voor die snelheid leverbaar is. | |
James1988 | maandag 5 augustus 2019 @ 23:22 |
Heiko Grauel is de nieuwe stem van de automatische omroep op Duitse stations, en zo klinkt hij: | |
spectrumanalyser | maandag 5 augustus 2019 @ 23:29 |
https://nos.nl/artikel/22(...)-vervanger-fyra.html Een vervolgorder op een eerdere bestelling waarvan nu slechts 1 trein gebouwd is. in 2017 zijn er 79 besteld en vandaag nog eens 18. | |
James1988 | maandag 5 augustus 2019 @ 23:51 |
Er zijn al een paar stellen klaar, die worden nu getest. Daarnaast rijdt hetzelfde model (wel met iets andere specificaties) al in Italië, de "Pop" van Trenitalia. Niet vandaag, op 25 juli. Dit is er tot nu toe besteld: 49x ICNG-V 30x ICNG-VIII 20x ICNG-B-VIII Er is nog een kans dat daar een ICNG-D bijkomt, voor diensten Eindhoven - Aken of Eindhoven - Keulen. | |
spectrumanalyser | dinsdag 6 augustus 2019 @ 00:30 |
Dankjewel. De "Pop" van TrenItalia lijkt wel in twee uitvoeringen op de baan te rijden. In het wit, en grijsgeel-roodblauw. | |
James1988 | dinsdag 6 augustus 2019 @ 00:53 |
Die witte bestickering ziet eruit als iets tijdelijks, vermoedelijk om de laag eronder te beschermen. Zie bijvoorbeeld ook de ramen die vrijwel allemaal bedekt zijn. | |
ReisT | dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:25 |
Dat is niet heel bijzonder, NS is daar vaak snel mee. Het is dan ook niet echt een vervolgbestelling, maar een invulling van een bestaande optie. Het was altijd al de bedoeling dat er uiteindelijk veel meer stellen komen dan die eerste 79 stuks. | |
derLudolf | dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:26 |
Dat kaartje wat we tijdens het rondje hebben gekocht, hoe heet die? Kun je daarmee in Münster komen? | |
dennistd | dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:20 |
Met beide kaartjes kun je in Münster komen vanaf Enschede Maar het kaartje dat Fles gekocht had (9Uhr Tagesticket Westfalentarif) is de goedkoopste. Dat is alleen maar geldig in het tariefgebied Westfalen, wil je daarbuiten reizen heb je een NRW Schönertagticket nodig. | |
Dr_Flash | dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:46 |
Maar je kunt er ook mee naar München komen. Pas bj Zevenaar wordt weer gecontroleerd namelijk | |
boriq | woensdag 7 augustus 2019 @ 12:20 |
Railpromo B.V. en daarmee ook de Dinnertrain die de komende maanden nog afwisselend door Nederland zou rijden zijn failliet gegaan:De curator gaat nog kijken of de geplande ritten uitgevoerd gaan worden, maar op Somda werd al gesproken over kapotte airco's in de rijtuigen waarvan het repareren langer zou duren. www.dinnertrain.eu | |
Salatrel | woensdag 7 augustus 2019 @ 14:08 |
die reden alleen maar in de weg | |
Maegrim | woensdag 7 augustus 2019 @ 15:22 |
rip kroket express | |
MTL | woensdag 7 augustus 2019 @ 15:28 |
Hoorde van een collega die ook voor hun reed dat hij via de media op de hoogte is gesteld van het faillissement. Schijnbaar hebben ze hun eigen personeel niet eens ingelicht | |
derLudolf | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:03 |
Ik vond het al bijzonder dat zoiets rendabel zou zijn. Maar blijkbaar was dat het ook niet | |
NedKelly | woensdag 7 augustus 2019 @ 18:25 |
Net bij EditieNL: Smaken verschillen Groningen heeft het mooiste station, maar wat is het lelijkste? https://www.rtlnieuws.nl/(...)groningen-valkenburg | |
Peterselieman | woensdag 7 augustus 2019 @ 18:30 |
Bij Groningen moet je even om de fietsenstalling en het lelijke peerd heen kijken. Lelijke stations? Amsterdam Amstel (die perronoverkapping), Amsterdam Sloterdijk, Lelylaan of Rai. Keuze genoeg eigenlijk. Zijn nog tig andere op te noemen | |
James1988 | woensdag 7 augustus 2019 @ 19:43 |
Die fietsenstalling in Groningen blokkeert het beeld op het station vanaf de straat. Zonde. | |
derLudolf | donderdag 8 augustus 2019 @ 00:44 |
Arnhem Velperpoort? | |
JDude | donderdag 8 augustus 2019 @ 00:56 |
Rijswijk. | |
Dr_Flash | donderdag 8 augustus 2019 @ 09:28 |
opsomtopic alarm | |
ReisT | donderdag 8 augustus 2019 @ 11:00 |
Als mensen 'modern' gelijkstellen aan 'lelijk' kan je nog wel even doorgaan zo...Wat is daar zo lelijk aan dan? | |
derLudolf | donderdag 8 augustus 2019 @ 12:45 |
Ach, Arnhem CS heeft wel wat, Rotterdam voor zo ver ik de foto's heb gezien ook. Maar oude gebouwen vind ik mooier. | |
spectrumanalyser | donderdag 8 augustus 2019 @ 15:58 |
https://www.instagram.com/p/BhBHbwSAx-O/ | |
Peterselieman | donderdag 8 augustus 2019 @ 16:04 |
Groningen Europapark vind ik behoorlijk goed geslaagd. Ben wel benieuwd hoe het uit gaat pakken nu ze een vierde spoor en een nieuw perron aanleggen. ik vind het grauw ogen, ondanks het vele glas, maar goed, zo was toen het gebouwd werd zeer modern. | |
James1988 | vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:20 |
Zeg, sinds wanneer wordt er reclame uitgezonden op de RailTV-schermen op stations? Ik stond gisteren in Breda even naar dat scherm te kijken en in 3 minuten tijd had ik reclame gezien voor zowel de Staatsloterij als de Postcodeloterij. | |
Salatrel | vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:22 |
Binnenkort ook in de trein | |
Dr_Flash | vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:27 |
Klopt ja, gaat NS een "proef" mee doen. . | |
Salatrel | zondag 11 augustus 2019 @ 21:57 |
Zon flirt drietje blijft toch een heerlijk scheurijzer | |
Darkwing_Duck | maandag 12 augustus 2019 @ 14:31 |
Zei er iemand Monaco? | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2019 @ 14:46 |
Godver Ja ik ben nou al bijna weer terug hoor daag | |
Peterselieman | maandag 12 augustus 2019 @ 18:13 |
Zijn die dingen nog fysiek of softwarematig begrensd of kan alles weer helemaal opengetrokken worden? | |
James1988 | maandag 12 augustus 2019 @ 18:31 |
Ik heb gisteren in wat Duitse FLIRTs gezeten, dát zijn pas scheurijzers. | |
Salatrel | maandag 12 augustus 2019 @ 20:35 |
zijn ze nog steeds en gaat ook niet veranderen ook. | |
WcPot | maandag 12 augustus 2019 @ 20:41 |
En waarom zijn bijna alle Lintjes van Keolis stuk? | |
BLS | maandag 12 augustus 2019 @ 20:55 |
Vering begon iets te snel te slijten. | |
WcPot | maandag 12 augustus 2019 @ 21:12 |
En allemaal tegelijk of hadden ze één probleem trein. En dachten ze van laten wij ook eens bij de rest gaan kijken? | |
BLS | maandag 12 augustus 2019 @ 21:19 |
Weet ik veel... | |
Peter | maandag 12 augustus 2019 @ 22:07 |
Kwam ik zaterdag toch zomaar een Treintopic-rondje-UK-medeganger tegen in de trein... Hij aan het werk, dat wel En ik las net een aardig artikel in de VK (maar niet veel nieuws voor de meeste stamgasten hier): https://www.volkskrant.nl(...)ch-zo-duur~bae1aad5/ | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2019 @ 22:18 |
Was die blaaskaak zeker weer | |
b2py | dinsdag 13 augustus 2019 @ 04:36 |
Reis nu een paar dagen rond in Kuala Lumpur en bij alle ticketautomaten is de pay by card functie ‘kapot’ of doet het in ieder geval niet. 90% van de automaten heeft vervolgens ook geen cash acceptance dus allemaal in de rij bij de kassa.. zucht en ze werken hier al sinds eind 2017 aan een komuter line waardoor dienst ernstig verstoord, zeer hinderlijk. | |
Salatrel | dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:22 |
Die alcoholist uit Deventer? | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:39 |
Zou die in de trein aan het werk zijn? | |
Salatrel | dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:03 |
alles is mogelijk | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:30 |
Ik hoop dat er vanochtend vroeg niet te veel mensen naar Berlijn wilden. En voor die mensen hoop ik dat die van 2 uur later wèl op een perronspoor binnen kwam | |
onlogisch | dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:49 |
Vandaag met de trein geweest. Wat een avontuur voor iemand die nooit met de trein reist. | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:58 |
Meid, het is wat | |
onlogisch | dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:59 |
Zeker. | |
dennistd | dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:31 |
Ook wel een beetje dom om hem dan niet alsnog voor het kruiswissel stil te zetten.. (neem ik aan tenminste) Dan kun je in elk geval nog een deel aan het perron op 3b krijgen | |
DeaDLocK2K | woensdag 14 augustus 2019 @ 14:21 |
Zo te zien is het licht niet aan, ik vermoed leegmat ofzo. Kan je ergens terugkijken of het ding überhaupt gereden heeft? | |
Yreal | woensdag 14 augustus 2019 @ 16:15 |
Waar kan ik de afstand tussen stations vinden? | |
Dr_Flash | woensdag 14 augustus 2019 @ 16:17 |
https://brouter.damsy.net/latest/ wel even linksboven op Rail zetten. | |
James1988 | woensdag 14 augustus 2019 @ 16:17 |
https://brouter.damsy.net/latest/ en dan linksboven het ding op "Rail" zetten | |
Yreal | woensdag 14 augustus 2019 @ 16:43 |
Dank U dank u | |
bork | woensdag 14 augustus 2019 @ 20:43 |
mevr. Bork is nog terug onderweg van de Earli in Aken maar had een vraag. Zijn er nog meer trajecten waarop een grote stad in het buitenland is te bereiken met een OV-chipkaart (Businesskaart)? Ik kwam niet verder dan Leer wat niet echt groot te noemen is en de brug daar naar toe is nog jaren stuk, dus ik typte: nee. Klopt dit nog? Ik ben niet zo actief meer op treinengebied | |
James1988 | woensdag 14 augustus 2019 @ 20:45 |
Je hebt gelijk, alleen Leer en Aken zijn te bereiken met een OV-chipkaart/Nederlands binnenlands vervoerbewijs. Bij alle andere grensovergangen zijn Duitse/Belgische producten* wel geldig tot in Nederland. * NRW-ticket: Enschede, Arnhem, Venlo. NDS-ticket: Hengelo. NDS-plus-Groningen ticket: Groningen. Go Pass 1 en 'binnenlands tariefgamma NMBS': Roosendaal en Maastricht. | |
bork | woensdag 14 augustus 2019 @ 21:12 |
thx James, dan valt het dus wel mee met mijn parate overgangskennis | |
Bitlord | vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:20 |
Tellen bussen mee? Met lijn 19 kan je vanuit Breda en Hulst met de OV-chipkaart naar Antwerpen. | |
ReisT | vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:55 |
Eigenlijk niet, maar deze is wel een alternatief voor die ene grensovergang waar géén binnenlandse reisproducten geldig zijn. | |
bork | vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:55 |
Er stond trajecten, telt dus wel imho maar niet voor mevr. Bork . | |
Sandrvich | vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:09 |
Op die manier is er ook nog de bus naar Aken & vanuit nijmegen via Kleve naar Emmerich waar je per OVchip kunt. | |
James1988 | vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:25 |
NS: veel meer reizigersgroei dan verwacht. Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was. De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht. | |
bork | vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:27 |
Ik hoorde het zojuist op de radio, nou ben benieuwd wanneer ze de spoorlijn Utrecht - Breda weer van stal halen . [ Bericht 3% gewijzigd door bork op 16-08-2019 17:40:02 ] | |
Salatrel | vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:20 |
en laat de ic van/naar groningen stoppen in hoogeveen om de drukte in de sprinter tegen te gaan | |
dennistd | vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:49 |
Zolang nog niet alle treinen op maximale lengte rijden (en perrons verlengd zijn) zie ik geen problemen.... | |
James1988 | vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:50 |
Goederenboer Rail Force One heeft een nieuw speeltje: Ik vind 'm best geslaagd. Beetje vreemd maar wel een stoere verschijning | |
James1988 | vrijdag 16 augustus 2019 @ 19:56 |
Nou ja, er zijn nu natuurlijk al wel plannen gemaakt om de periode van nu tot 2030 te overbruggen. Denk bijvoorbeeld aan inframaatregelen en de bestelling van nieuw materieel. Als nu ineens blijkt dat de groei sneller gaat dan verwacht, en dat die maatregelen al tegen 2027 nodig zijn, dan zorgt dat wel voor wat paniek lijkt me. De vraag is of dit een eenmalige uitschieter is of dat deze lijn doorzet. Er zijn bijvoorbeeld wijzigingen geweest aan de regels voor bijtelling van nieuwe leaseauto's, waardoor er misschien meer mensen hebben besloten om eens wat vaker de trein te pakken. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:06 |
Het gaat juist om de drukste punten waar men met frequentieverhogingen en lange dubbeldekstreinen niet meer uit kan over een x aantal jaren zoals ook James zegt. Een trein van 8 bakken in Enschede heeft daar niets mee van doen. Ze geven aan dat het ook voornamelijk om treinen rondom Schiphol, Leiden en Rotterdam gaat. Juist daar gaan ook meer treinen rijden de komende jaren. | |
JDude | vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:12 |
De bijtelling is al veel vaker veranderd en het wegvallen van de goedkoopste 14% categorie speelt ook al jaren. Alleen liepen dit jaar de laatste nog tegen dat tarief afgesloten contracten af. En als je de bijtelling eenmaal betaalt, maakt het ook niet meer uit of je 10 of 30 dagen per jaar rijdt. Dus dan zou je verwachten dat er ook een daling in het aantal leaseauto's tegenover de stijging in treinreizigers staat. Of een toename van het aantal mensen met een "verklaring geen privégebruik". Geen idee wat daar de statistieken van zijn overigens. | |
Fiorano | vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:36 |
Die kon gelijk aan het werk om een gestrande goederentrein bij Amersfoort weg te halen met een oranje 1800 | |
Peter | vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:53 |
Is dat bedrijf een zusterbedrijf van Bear Force one? | |
Bitlord | zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:47 |
Met de metroachtige frequenties van PHS en relatief korte reistijden is hetimo een logische ontwikkeling dat ook bij de ICs de balkons uitgebreid worden waardoor de capaciteit stijgt door meer staanplaatsen. In de hyperspits heb je zo voldoende capaciteit zonder weer voor miljarden aan beton te spenderen met eindeloze buitendienststellingen. De meeste staande reizigers dan kunnen de rest van de dag alsnog zitten op school of werk. In de niet-piekuren kun je net als nu altijd zitten want dan is er altijd plek zat. | |
Viezze | zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:56 |
Dat zou inderdaad best logisch zijn. Ik reis zelf dagelijks van Utrecht naar Schiphol, en alleen tussen Utrecht en Bijlmer Arena moet ik af en toe staan. Dat betekent dat als je iedereen een zitplaats wil geven, je op dat stuk je capaciteit gaat afstemmen terwijl er op Bijlmer Arena - Schiphol altijd voldoende zitplaatsen zijn. Geen idee hoe dat voor Utrecht zit trouwens, maar zijn vast meer van dit soort voorbeelden. Er spelen heel veel factoren, waarvan dit er mogelijk 1 is. Maar de totale vervoersvraag neemt toe, daardoor nemen ook files toe. Daarmee jaag je mensen weer de trein in, waardoor het verhoudingsgewijs misschien wel drukker wordt. Als ik naar mijn eigen situatie kijk is dat in ieder geval wel de afweging, want OV duurt wel +-15 minuten langer zonder file | |
Dr_Flash | zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:02 |
Hadden ze met zo'n PESA moeten doen | |
Goverman | maandag 19 augustus 2019 @ 11:58 |
Zo, afgelopen weekend was ik met Govervrouw naar London (en Oxford). Dat was weer uitermate relaxt. Vanzelfsprekend hebben we de trein gepakt, vanaf Goverhuis (Den Haag) stapten we in Rotterdam CS op de internationale trein. Op de heenweg hadden we als aanbevolen trip de IC-direct en dan de Eurostar met een overstap van 3 kwartier. Dat zou genoeg moeten zijn, toch? Nou, niet dus. De IC-direct had een vertraging van 5 minuten en daar kwam in Rotterdam nog 10 minuten bij. En op tracé van het Breda-Brussel-Boemeltje wordt dat dus eerder meer dan minder. Om het nog wat erger te maken kregen we te maken met een ‘persoonlijk ongeval’ in de buurt van Mechelen. Ik dacht gelijk dat dat twee uur extra zou kosten, maar in België gaat men kennelijk anders om met dergelijke situaties: we reden stapvoets langs de plaats van het incident en zagen (op een naastgelegen spoor) her en der afdekkleden liggen, net als de resten van een rugzak. De brandweer was al klaar met het werk, die stonden na te praten naast het spoor. Al met al heeft dit toch wel impact, zelfs op reizigers als wij... Afijn, de overstap hebben we dus niet gehaald, omdat we niet meer konden inchecken (we zagen de trein nog staan toen we uit de IC-direct stapten, maar mochten niet meer doorlopen). Dus twee uur vertraging aan de broek. Of dat kwam door het persoonlijk ongeval weet ik niet, we werden tussen Antwerpen en Brssel namelijk nog ingehaald door een Thalys (die best wel hard reed). Veel maakt het niet uit, gelukkig werden we wel gratis omgeboekt naar de volgende Eurostar. Aangekomen in London hebben we ons natuurlijk prima vermaakt. Een dag later zijn we vanaf London Paddington met een highspeed train naar Oxford gegaan (een mooie donkergroene hoge snelheidstrein van de GWR). Prima trein en prima verbinding was dat! De terugreis was trouwens een rechtstreekse Eurostar naar Amsterdam (waarbij wij uitstapten in Rotterdam). Uitermate relaxte verbinding is dat met alleen een stop in Brussel-Zuid. Die trein gaan we vaker nemen . En verder? London is altijd een aanrader (zeker met de huidige wisselkoersen). Oxford ook, helemaal als het niet zo slecht weer is… [ Bericht 1% gewijzigd door Goverman op 19-08-2019 12:09:23 ] | |
ReisT | maandag 19 augustus 2019 @ 13:41 |
Vreemd, de aansluiting tussen IC-direct en Eurostar is normaal gesproken minder dan drie kwartier, dan zou het advies de trein van een uur eerder moeten zijn. Of de Thalys die je onderweg voorbij zag komen. | |
J.B. | maandag 19 augustus 2019 @ 13:59 |
Kunnen het proberen met een PESA Gama, is een loc die sterk lijkt op de PESA Link die voor o.a. DB rijdt. Is zover ik weet overigens niet zo bijster betrouwbaar gebleken, en er zijn dus ook niet veel exemplaren van verkocht. | |
James1988 | maandag 19 augustus 2019 @ 14:02 |
Dit is het advies wat NS Int. geeft: | |
Goverman | maandag 19 augustus 2019 @ 14:13 |
^^ Ja, dit was dus het reisadvies dat wij ook kregen (maar dan 2 uur eerder). Uiteindelijk waren we ook iets na zessen in London. | |
Salatrel | maandag 19 augustus 2019 @ 14:19 |
James jij als engelandkenner weet dit vast wel. Kent de lijn London - Hull zitplaatsreservering en zoja kan ik ook alleen een zitplaats reserveren zonder ticket? | |
James1988 | maandag 19 augustus 2019 @ 14:27 |
Voor Londen - Hull hangt het af van de route die je neemt: - Voor de rechtstreekse treinen van Hull Trains is het mogelijk om een zitplaats te reserveren - Als je reist met LNER en Northern (overstap in Doncaster) kun je alleen voor het LNER-deel van de reis (Londen - Doncaster) een zitplaats reserveren. Het is in het VK niet mogelijk om online een zitplaatsreservering te kopen, dat kan alleen bij een loket. Zitplaatsreserveringen zijn niet verplicht, je kunt gewoon instappen en gaan zitten op een stoel die niet gereserveerd is (herkenbaar aan een papieren label of een elektronisch display). Ook heeft elke trein een rijtuig met stoelen die niet gereserveerd kunnen worden. | |
Salatrel | maandag 19 augustus 2019 @ 14:58 |
ik wist dat ik op je kon rekenen dank | |
MTL | dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:09 |
Gelukkig kan je tegenwoordig vaak gewoon via Facebook of Twitter je reserveringen regelen. Ik heb voor mijn vakantie deze zomer op die manier al mijn reserveringen bij elkaar kunnen scharrelen | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:52 |
In Haarlem is brand geweest in een SGM, mogelijk brandstichting en ook in een SNG is brand gesticht in Haarlem. Een tweede pyromaan daar? De eerste zit namelijk nog in de bak. https://www.nhnieuws.nl/n(...)r-op-station-haarlem | |
Peter | dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:39 |
NS wil het nog drukker in treinen en gaat prijs van kaartjes ook overlaten aan anderen... https://www.nu.nl/economi(...)ijder-te-lokken.html | |
Peterselieman | dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:51 |
Als ik dit artikel in de Volkskrant goed interpreteer zijn er plannen om op de Cartesiusweg in Utrecht een extra laag opstelsporen te bouwen, omdat de opstelruimte nogal schaars is https://www.volkskrant.nl(...)rvoerinboskoop.nl%2F Helemaal gemist dat dit plan eind 2018 al op tafel lag https://www.spoorpro.nl/s(...)n-met-parkeergarage/ | |
derLudolf | woensdag 21 augustus 2019 @ 07:24 |
Mag en kan dat nog wel met al die nieuwe regels omtrent stikstof? Groeten vanaf Bahnhof Meppen. Zo de IC 2005 richting Koblenz pakken. | |
Goverman | woensdag 21 augustus 2019 @ 10:53 |
Stapelsporen, creatief bedacht! Ik ben benieuwd naar de plannen en zal er graag financiering voor regelen (indien uitvoerbaar, betaalbaar en inpasbaar natuurlijk) Stikstofdepositie geldt vooral in en nabij Natura 2000 gebieden met stikstofgevoelige (3 km wordt vaak als grens gebruikt, maar soms ook meer). Het zou kunnen zijn dat delen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie die status hebben, maar verder denk ik dat het wel meevalt in het specifieke geval van Utrecht Cartesiusweg. | |
derLudolf | woensdag 21 augustus 2019 @ 15:55 |
Wat een lawaaibakken, die metro's in Duisburg. Zijn wel al op leeftijd, bestuurderscabine is van buiten met houtfineer bekleed. | |
Mr_Klaasje | woensdag 21 augustus 2019 @ 16:54 |
Zijn hier machinisten die iets van de seinen 1024 en 1026 bij Amsterdam Riekerpolder vinden? | |
Maegrim | woensdag 21 augustus 2019 @ 17:09 |
toevallig dat je erover begint want dat zijn mijn favoriete seinen | |
derLudolf | woensdag 21 augustus 2019 @ 17:56 |
Ben je niet in de war met de 1023? | |
Mr_Klaasje | woensdag 21 augustus 2019 @ 18:09 |
Vertel! Wat maakt ze favoriet? | |
MTL | woensdag 21 augustus 2019 @ 18:41 |
Wat zou er te vinden moeten zijn over die seinen? Ik kom er vaak genoeg, maar ik kan nou niet zeggen dat ik die dingen speciaal vind of zo | |
Mr_Klaasje | woensdag 21 augustus 2019 @ 20:02 |
Er schijnen klachten over de zichtbaarheid te zijn. Nu vind ik de zichtbaarheid niet ideaal maar zeker niet slecht. Er hangt alleen wel een kermis aan andere afleidende spullenboel omheen zoals een portaal over de snelweg met matrixborden en een groot bord. De seinen vallen daardoor wat minder op. | |
MTL | woensdag 21 augustus 2019 @ 20:27 |
Ja, het is wel zo dat de seinen door die borden op de weg later zichtbaar zijn, maar dat hoort wat mij betreft ook wel gewoon bij de wegbekendheid. Daarnaast zijn de seinen, ondanks de borden, ruim van te voren zichtbaar. Er zijn wel enkele STS passages geweest omdat machinisten te veel in een verwachtingspatroon zaten ("ik krijg altijd Geel 8, dus nu ook", terwijl het stiekem gewoon Geel was). | |
GlenSpey | woensdag 21 augustus 2019 @ 21:01 |
Heb je geen foto ter illustratie? Enige seinnummer die ik uit mijn hoofd ken is die die vanaf het rangeerterrein op de eigen standplaats de hoofdbaan opdraait | |
Salatrel | woensdag 21 augustus 2019 @ 21:38 |
ik gok zomaar dat het om de seinen gaat komende vanaf Schiphol die de wissels richting Lelylaan afdekken. En wat MTL al zegt je hoort als mcn te weten dat ze “achter” de routeborden van de snelweg hangen en dus kun je op dat routebord focust verschijnt het sein ruim van tevoren. Is ook 1 van de dingen waar ik de puppy’s op wijs als ze komen wegleren | |
DeaDLocK2K | woensdag 21 augustus 2019 @ 21:42 |
Daaro: http://www.sporenplan.nl/(...)nummer/ledn-asd.html Bij Asra. | |
Mr_Klaasje | woensdag 21 augustus 2019 @ 21:53 |
Yes! Er loopt een aantal projecten in de buurt en in de wandelgangen ving ik het een en ander op. Ik had het vanmiddag al even op een cabinevideo bekeken. In de praktijk vallen seinen eigenlijk altijd meer op dan in zo'n video maar het kan nooit kwaad de ervaringsdeskundigen te bevragen. | |
Dr_Flash | woensdag 21 augustus 2019 @ 22:49 |
Nee dat is een wissel | |
Viezze | donderdag 22 augustus 2019 @ 08:17 |
Wederom over seinen gesproken, kan je je nog herinneren dat me een tijdje geleden was opgevallen dat bij de seinen van Utrecht richting Amsterdam bij geel + een knipperende 4 na een bepaalde tijd dit knipperende cijfer uit ging? Jij was er heilig van overtuigd dat dit niet kon, neuroot dat ik ben heb ik nog ff gekeken (ik kan het vanuit huis zien ). Ik ben er ondertussen 100% zeker van dat het stopt rond zonsondergang, dus het is niet elke dag dezelfde tijd. Daarnaast is het op alle seinen die ik kan zien zo (4). Enige verklaring die ik kom bedenken was i.v.m. omwonenden langs het spoor die gek werden van het geknipper (die lampen zijn best fel), maar geen idee of dat het echt is | |
derLudolf | donderdag 22 augustus 2019 @ 11:24 |
Kut zooi. De S2 van 10:27 en 10:47 hebben blijkbaar niet dezelfde bestemming Wou van Dortmund naar Essen Zollverein Nord maar gaat niet verder dan Recklinghausen. Serieuze fik hier trouwens [ Bericht 10% gewijzigd door derLudolf op 22-08-2019 11:37:35 ] | |
Mr_Klaasje | donderdag 22 augustus 2019 @ 11:48 |
Als het sein van geel naar groen gaat, gaan de knipperende cijfers ook uit. Bedoel je dat toevallig? En het kan natuurlijk ook zo zijn dat 's avonds doordat er minder treinen rijden, het rood of groen omdat bij het instellen van een rijweg er geen trein is, dan zie je 's avonds geen knipperende cijfers. | |
Viezze | donderdag 22 augustus 2019 @ 12:56 |
Nope. Er staan daar twee P-seinen, waarvan er (zonder ingestelde rijweg) een geel toont, en die daarvoor geel + knipperende 4. Echter vanaf zonsondergang stopt de knipperende 4, en zie je (zonder ingestelde rijweg) twee gele seinen achter elkaar. Als er twee treinen kort achter elkaar rijden zie je op de andere seinen daar achter ook wel eens een getal knipperen, echter na zonsondergang niet meer (en dus ook twee keer geel achter elkaar). Het gebeurt wel eens dat de vier ineens stopt met knipperen; andere keren is er ondertussen en rijweg ingesteld, trein voorbij, en als die twee P-seinen op geel staan knippert de vier niet meer. Dus het lijkt wel echt tijdsgebonden te zijn. Opvallend is het in ieder geval, ben benieuwd wat de reden er achter is. | |
Salatrel | donderdag 22 augustus 2019 @ 13:02 |
Waaruit maak je op dat er geen ingestelde rijweg is? | |
Viezze | donderdag 22 augustus 2019 @ 14:34 |
Dat kan je vrij goed zien. Zodra er een trein naar Amsterdam vertrekt springen alle seinen die ik kan zien op groen (tenzij er een trein voor rijdt uiteraard) en is er een rijweg ingesteld. Anders staan alle seinen op rood behalve die twee P-seinen dus. | |
DeaDLocK2K | donderdag 22 augustus 2019 @ 14:47 |
Voor een P-sein is het helemaal niet relevant of er wel of niet een rijweg is, aangezien het getoonde beeld altijd afhankelijk is van het volgende sein. | |
dennistd | donderdag 22 augustus 2019 @ 14:48 |
Tenzij er een rijweg in de tegengestelde richting ingesteld is natuurlijk. Of het een P-sein met stop-door-schakeling is | |
Viezze | donderdag 22 augustus 2019 @ 14:56 |
Correct, alleen met ingestelde rijweg springen de seinen erachter op groen en in dit geval het P-sein dus ook, en knippert de 4 sowieso niet meer. Wat Dennis hier boven zegt klopt ook, maar dat is niet van toepassing hier | |
MTL | donderdag 22 augustus 2019 @ 15:50 |
Gokje: de seinen worden dan op de nachtstand gezet. Daarbij verdwijnt niet het cijfer uit de cijferbak, maar wordt de lichtintensiteit naar de laagste stand gezet en is deze alleen nog vanaf het spoor goed te zien. Zodra je buiten de goede kijkhoek valt, lijkt het net alsof de cijferbak uit staat. | |
Mr_Klaasje | donderdag 22 augustus 2019 @ 16:02 |
Ja, dat zat ik mij ook ineens te bedenken. De seinen worden 's avonds en 's nachts gedimt. | |
Viezze | donderdag 22 augustus 2019 @ 16:59 |
Dat zal ‘t zijn inderdaad Best logisch ook, komt een beste bak licht vanaf. | |
derLudolf | donderdag 22 augustus 2019 @ 18:54 |
* derLudolf maakt eerste ICE rit Een BR402 van Dortmund nach Berlin. Loopt heerlijk rustig met 160km/u Boven de stoel staat zelfs aangeven hoe lang een stoel gereserveerd is ja | |
Surveillance-Fiets | donderdag 22 augustus 2019 @ 19:15 |
Japanse toestanden! | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2019 @ 19:52 |
Welcome to the real world | |
derLudolf | donderdag 22 augustus 2019 @ 20:03 |
Daar twijfel ik aan. Want zag net een station met borden waarop 'Bielefeld Hbf' stond | |
derLudolf | donderdag 22 augustus 2019 @ 20:07 |
Naast Flixbus bestaat er ook Flixtrain tegenwoordig? Mengeling van rijtuigen in Flixtrain, DB en PKP kleuren. | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2019 @ 20:08 |
klopt | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2019 @ 20:09 |
ja dat is het trein-alternatief voor het bus-alternatief voor de trein | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2019 @ 20:11 |
Duitsers zijn gek op Alternative jeweet | |
toblorone | donderdag 22 augustus 2019 @ 20:15 |
Hoe kan ik als occr bewoner die gasten ooit nog normaal in de ogen kijken 🤣 | |
Hr-Flip | donderdag 22 augustus 2019 @ 20:34 |
Zelfs ook in NS kleuren. | |
derLudolf | donderdag 22 augustus 2019 @ 20:38 |
Klinkt logisch | |
Dr_Flash | donderdag 22 augustus 2019 @ 20:41 |
Dit is net zo nep als heel Bielefeld bij elkaar | |
James1988 | donderdag 22 augustus 2019 @ 20:47 |
Daar is dat ICK dus gebleven. Ergens vind ik het maar een beetje een treurige vertoning, zo'n zooitje bij elkaar geraapte rijtuigen uit de jaren 70/80. Zeker als daarnaast dan een ICE4 staat. Nou snap ik het wel, nieuw rollend materieel is immers duur. Maar de indruk die je op je reizigers wil maken is ook belangrijk, dat beseften de oprichters van MTR Express in Zweden zich maar al te goed. Die hebben gekeken naar tweedehands materieel maar waren van mening dat dat niet goed genoeg was, daarom hebben ze uiteindelijk FLIRTs gekocht. Ik vraag me af hoeveel reguliere reizigers FlixTrain heeft. HKX en Locomore moesten niet voor niets stoppen... | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2019 @ 20:48 |
ik kan zo die smiley van Duvel niet vinden, maar die past hierbij perfect Edit: [ Bericht 5% gewijzigd door Peterselieman op 22-08-2019 21:56:40 ] | |
derLudolf | donderdag 22 augustus 2019 @ 21:25 |
En er voor stond een splinternieuwe Siemens loc. Dat dan weer wel. Zie dat de reis Dortmund-Berlijn bijvoorbeeld 4:41 resp. 3:30 kost voor Flixtrain resp. ICE. Heb ¤29,90 betaald. Dan moet zo'n oud ding zonder airco gratis zijn wil je liever met Flixtrain. | |
dennistd | donderdag 22 augustus 2019 @ 21:53 |
Vanaf ¤9,99 al moet je dan wel vroeg boeken op een niet gewilde dag. | |
boriq | donderdag 22 augustus 2019 @ 22:10 |
Mooie interactieve spoorkaart van Frankrijk, inclusief zo'n beetje alle seinen en details. |