Ah beter!quote:Op donderdag 1 augustus 2019 15:09 schreef MTL het volgende:
[..]
Bovenleidingsspanning kwam tot 1100V, toen vond ik het wel goed, dus nam ik maar wat tractie terug
Kan dit niet te maken hebben met de wet van vermogen van James Watt.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 12:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Waarom gaat de spanning eigenlijk omlaag als je veel stroom trekt?
Misschien een raar voorbeeld.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 12:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Waarom gaat de spanning eigenlijk omlaag als je veel stroom trekt?
P=U*I=I²*R=U²/Rquote:Op vrijdag 2 augustus 2019 13:49 schreef Dr_Flash het volgende:
ja vast wel. Maar waarom dan?
Okee, weerstand, dus.
1200 in actiequote:Op vrijdag 2 augustus 2019 19:16 schreef derLudolf het volgende:
Werken 1200's en mat64 niet met enorme weerstanden? Ze nemen altijd de maximale hoeveelheid ampères, intern wordt besloten hoeveel stroom er naar de motoren gaat en hoeveel door weerstanden.
Die schokken die je bij een mat64 voelt is als er weer een weerstand uit de schakeling wordt gegooid. Omdat ze altijd veel stroom trekken waren mat64's zo geschikt voor het verwijderen van ijs van bovenleidingen.
Ehm, nee.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 19:11 schreef derLudolf het volgende:
[..]
P=U*I=I²*R=U²/R
De P van een onderstation heeft een max, als deze is bereikt en de verbruikers gaan meer ampères trekken (dat is dus wat er gebeurd met tractie geven), dan moet de spanning wel dalen.
Nee, een langzaam draaiende gelijkstroommotor gedraagt zich als een kortsluiting, daarom moet je er weerstanden voor zetten om te voorkomen dat de stroom oploopt. Als de motor sneller draait, daalt de stroom, maar daarmee ook het koppel. Dus haal je een deel van de weerstanden weg, loopt de stroom weer op, is er weer koppel, draait de motor weer harder, moet je weer meer weerstanden afschakelen, etc. Tot je zonder weerstanden draait, dan kun je het veld nog gaan verzwakken en zo. Mooi hè!quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 19:16 schreef derLudolf het volgende:
Werken 1200's en mat64 niet met enorme weerstanden? Ze nemen altijd de maximale hoeveelheid ampères, intern wordt besloten hoeveel stroom er naar de motoren gaat en hoeveel door weerstanden.
Heeft er meer mee te maken dat de oude meuk wat beter tegen het geknetter kan, nieuwer materieel raakt daarvan in de stress door alle elektronische regelingen.quote:Die schokken die je bij een mat64 voelt is als er weer een weerstand uit de schakeling wordt gegooid. Omdat ze altijd veel stroom trekken waren mat64's zo geschikt voor het verwijderen van ijs van bovenleidingen.
Het heeft te maken met de wet van Ohm. James Watt bedacht de stoommachine, Georg Ohm speelde wat met elektriciteit.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Kan dit niet te maken hebben met de wet van vermogen van James Watt.
Vanaf het moment dat het maximale vermogen bereikt is, wat de onderstations kunnen leveren, daalt het voltage bij een stijgende stroomsterkte
P = U x I
P is vermogen in Watt
U is voltage
I is amperage
Nee. James Watt is de bedenker van de Wet van het Vermogen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 20:12 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het heeft te maken met de wet van Ohm. James Watt bedacht de stoommachine, Georg Ohm speelde wat met elektriciteit.
quote:Op verschillende manieren kan het vermogen P (power) berekend worden. Het vermogen wordt in Watt uitgedrukt. De verschillende formules zijn gebaseerd op spanning en weerstand of spanning en stroom. Het vermogen dat een energie verbruiker in een gesloten circuit vraagt is afhankelijk van de weerstand van het apparaat/component. Door een lamp van 60 Watt stroomt dan ook meer stroom dan door een lamp van 25 Watt (lagere weerstand).
Wie was James Watt
James watt is op 19 januari 1736 geboren in Schotland en stierf op 25 augustus 1819. De schotse ingenieur is bekent geworden door het uitvinden van de modernere stroommachine en het kopieerapparaat. Zijn naam is verbonden aan de wet van het vermogen. Hij legde het verband tussen spanning, stroom en weerstand.
zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/James_Watt
"James Watt leent zijn naam aan het elektrisch vermogen. W"quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 21:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wet van Ohm: I = U * R (George Ohm)
Wet van het Vermogen: P = U * I (James Watt)
[..]
Maak eens een vergelijking met sex, ik denk dat je dat kunt.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 21:08 schreef Duvel het volgende:
En dan nog heeft spanningsval geen fuck te maken met P = U*I, maar sec met U = I*R.
Als seks sec is, haak ik af. Daarbij zit ik gewoon alleen op m'n zolderkamertje, het is wel Fok hè.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 21:10 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Maak eens een vergelijking met sex, ik denk dat je dat kunt.
Kom op, je moet die verbeelding en verlangens toch op enige manier kwijt vanuit dat zolderkamertje.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 21:23 schreef Duvel het volgende:
[..]
Als seks sec is, haak ik af. Daarbij zit ik gewoon alleen op m'n zolderkamertje, het is wel Fok hè.
Dit is de samenvatting van de uitspraak:quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 21:55 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Kom op, je moet die verbeelding en verlangens toch op enige manier kwijt vanuit dat zolderkamertje.
Overigens er was gisteren een uitspraak over n inschrijving bij Prorail door Volker- en AssetRail. Is dat ergens in te zien?
Dankjewel!quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 22:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dit is de samenvatting van de uitspraak:
https://www.cobouw.nl/inf(...)geserveerd-101275311
Vaak is de volledige uitspraak iets later terug te lezen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |