abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188250863
Edit: laat maar, ik moet mij niet in natuurkunde mengen. Ik ben niet voor niks overgestapt van natuurkunde naar biologie :')

[ Bericht 47% gewijzigd door MTL op 02-08-2019 23:14:05 ]
pi_188251080
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 12:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Waarom gaat de spanning eigenlijk omlaag als je veel stroom trekt? :?
Kan dit niet te maken hebben met de wet van vermogen van James Watt.
Vanaf het moment dat het maximale vermogen bereikt is, wat de onderstations kunnen leveren, daalt het voltage bij een stijgende stroomsterkte
P = U x I

P is vermogen in Watt
U is voltage
I is amperage
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:49:09 #131
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_188251565
ja vast wel. Maar waarom dan?

Okee, weerstand, dus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_188252402
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 12:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Waarom gaat de spanning eigenlijk omlaag als je veel stroom trekt? :?
Misschien een raar voorbeeld.
Als je een tuinslang hebt met één sproeier. Of dezelfde slang met twee sproeiers komt er minder water(druk) uit per sproeier. Als je veel treinen dicht bij elkaar hebt is het stroom verbruik hoog. Dus in mijn voorbeeld minder water/stroom per trein. En daarom zakt de spanning.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  Moderator vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:11:15 #133
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188256199
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 13:49 schreef Dr_Flash het volgende:
ja vast wel. Maar waarom dan?

Okee, weerstand, dus.
P=U*I=I²*R=U²/R


De P van een onderstation heeft een max, als deze is bereikt en de verbruikers gaan meer ampères trekken (dat is dus wat er gebeurd met tractie geven), dan moet de spanning wel dalen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:16:43 #134
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188256271
Werken 1200's en mat64 niet met enorme weerstanden? Ze nemen altijd de maximale hoeveelheid ampères, intern wordt besloten hoeveel stroom er naar de motoren gaat en hoeveel door weerstanden.

Die schokken die je bij een mat64 voelt is als er weer een weerstand uit de schakeling wordt gegooid. Omdat ze altijd veel stroom trekken waren mat64's zo geschikt voor het verwijderen van ijs van bovenleidingen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_188256485
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 19:16 schreef derLudolf het volgende:
Werken 1200's en mat64 niet met enorme weerstanden? Ze nemen altijd de maximale hoeveelheid ampères, intern wordt besloten hoeveel stroom er naar de motoren gaat en hoeveel door weerstanden.

Die schokken die je bij een mat64 voelt is als er weer een weerstand uit de schakeling wordt gegooid. Omdat ze altijd veel stroom trekken waren mat64's zo geschikt voor het verwijderen van ijs van bovenleidingen.
1200 in actie :)
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:08:09 #136
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_188256927
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 19:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]

P=U*I=I²*R=U²/R

De P van een onderstation heeft een max, als deze is bereikt en de verbruikers gaan meer ampères trekken (dat is dus wat er gebeurd met tractie geven), dan moet de spanning wel dalen.
Ehm, nee.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:10:26 #137
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_188256960
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 19:16 schreef derLudolf het volgende:
Werken 1200's en mat64 niet met enorme weerstanden? Ze nemen altijd de maximale hoeveelheid ampères, intern wordt besloten hoeveel stroom er naar de motoren gaat en hoeveel door weerstanden.
Nee, een langzaam draaiende gelijkstroommotor gedraagt zich als een kortsluiting, daarom moet je er weerstanden voor zetten om te voorkomen dat de stroom oploopt. Als de motor sneller draait, daalt de stroom, maar daarmee ook het koppel. Dus haal je een deel van de weerstanden weg, loopt de stroom weer op, is er weer koppel, draait de motor weer harder, moet je weer meer weerstanden afschakelen, etc. Tot je zonder weerstanden draait, dan kun je het veld nog gaan verzwakken en zo. Mooi hè!
quote:
Die schokken die je bij een mat64 voelt is als er weer een weerstand uit de schakeling wordt gegooid. Omdat ze altijd veel stroom trekken waren mat64's zo geschikt voor het verwijderen van ijs van bovenleidingen.
Heeft er meer mee te maken dat de oude meuk wat beter tegen het geknetter kan, nieuwer materieel raakt daarvan in de stress door alle elektronische regelingen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:12:38 #138
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_188256993
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Kan dit niet te maken hebben met de wet van vermogen van James Watt.
Vanaf het moment dat het maximale vermogen bereikt is, wat de onderstations kunnen leveren, daalt het voltage bij een stijgende stroomsterkte
P = U x I

P is vermogen in Watt
U is voltage
I is amperage
Het heeft te maken met de wet van Ohm. James Watt bedacht de stoommachine, Georg Ohm speelde wat met elektriciteit.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_188257685
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 20:12 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het heeft te maken met de wet van Ohm. James Watt bedacht de stoommachine, Georg Ohm speelde wat met elektriciteit.
Nee. James Watt is de bedenker van de Wet van het Vermogen.

Hij heeft per ongeluk de stoommachine uitgevonden.
ookal beweerde James Watt zelf dat hij slechts 1 van de ontwikkelaars van de stoommachine was.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_188257766
Wet van Ohm: I = U * R (George Ohm)
Wet van het Vermogen: P = U * I (James Watt)

quote:
Op verschillende manieren kan het vermogen P (power) berekend worden. Het vermogen wordt in Watt uitgedrukt. De verschillende formules zijn gebaseerd op spanning en weerstand of spanning en stroom. Het vermogen dat een energie verbruiker in een gesloten circuit vraagt is afhankelijk van de weerstand van het apparaat/component. Door een lamp van 60 Watt stroomt dan ook meer stroom dan door een lamp van 25 Watt (lagere weerstand).

Wie was James Watt
James watt is op 19 januari 1736 geboren in Schotland en stierf op 25 augustus 1819. De schotse ingenieur is bekent geworden door het uitvinden van de modernere stroommachine en het kopieerapparaat. Zijn naam is verbonden aan de wet van het vermogen. Hij legde het verband tussen spanning, stroom en weerstand.
zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/James_Watt
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:06:34 #141
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_188257833
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 21:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wet van Ohm: I = U * R (George Ohm)
Wet van het Vermogen: P = U * I (James Watt)
[..]

"James Watt leent zijn naam aan het elektrisch vermogen. W"
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:07:22 #142
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_188257844
Wel grappig, ook andere types vermogen worden in Watt uitgedrukt, als je maar een bepaalde hoeveelheid Joules per seconde kunt verstouwen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:08:21 #143
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_188257855
En dan nog heeft spanningsval geen fuck te maken met P = U*I, maar sec met U = I*R.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_188257891
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 21:08 schreef Duvel het volgende:
En dan nog heeft spanningsval geen fuck te maken met P = U*I, maar sec met U = I*R.
Maak eens een vergelijking met sex, ik denk dat je dat kunt.
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:23:18 #145
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_188258076
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 21:10 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Maak eens een vergelijking met sex, ik denk dat je dat kunt.
Als seks sec is, haak ik af. Daarbij zit ik gewoon alleen op m'n zolderkamertje, het is wel Fok hè.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_188258563
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 21:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als seks sec is, haak ik af. Daarbij zit ik gewoon alleen op m'n zolderkamertje, het is wel Fok hè.
Kom op, je moet die verbeelding en verlangens toch op enige manier kwijt vanuit dat zolderkamertje.

Overigens er was gisteren een uitspraak over n inschrijving bij Prorail door Volker- en AssetRail. Is dat ergens in te zien?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:01:28 #147
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_188258669
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 21:55 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Kom op, je moet die verbeelding en verlangens toch op enige manier kwijt vanuit dat zolderkamertje.

Overigens er was gisteren een uitspraak over n inschrijving bij Prorail door Volker- en AssetRail. Is dat ergens in te zien?
Dit is de samenvatting van de uitspraak:
https://www.cobouw.nl/inf(...)geserveerd-101275311

Vaak is de volledige uitspraak iets later terug te lezen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_188258768
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 22:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dit is de samenvatting van de uitspraak:
https://www.cobouw.nl/inf(...)geserveerd-101275311

Vaak is de volledige uitspraak iets later terug te lezen
Dankjewel!
pi_188258877
toch heb ik het idee dat er twee dingen door elkaar gehaald worden.
het ging bij de vraag van fles om het dalen van het voltage als de stroomsterkte zeer hoog is. bijvoorbeeld bij lange treinen dicht bij elkaar.

Spanningsval is bij mijn weten de weerstand over een electrische geleider, bijvoorbeeld bovenleiding, en niet zozeer het verlies van spanning bij een hogere stroomsterkte.
maar 't is weekend, ik reken alles goed.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:23:15 #150
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_188258927
Voor de openingen hebben ze op de Hanzelijn als test een treinrace met twee VIRM-12 gehouden. Dat zorgde ook voor een dipje in de spanning :P

Kan alleen de beelden ervan niet meer terugvinden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:17:30 #151
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188259645
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 20:10 schreef Duvel het volgende:


Heeft er meer mee te maken dat de oude meuk wat beter tegen het geknetter kan, nieuwer materieel raakt daarvan in de stress door alle elektronische regelingen.
Dat ook ja, maar dacht dat ze door het hoge vermogen ook extra effectief waren ;)

@DAT andere. Ik bedoelde eigenlijk ook steeds een weerstand uit de schakeling halen ipv een er bij in doen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:19:14 #152
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188259669
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 21:07 schreef Duvel het volgende:
Wel grappig, ook andere types vermogen worden in Watt uitgedrukt, als je maar een bepaalde hoeveelheid Joules per seconde kunt verstouwen.
En het vermogen dat een onderstation kan leveren weer in (k)VA waarschijnlijk. Maar dat maakt het voor de gemiddelde lezer nog onduidelijker.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_188265383
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:23:38 #154
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_188265535
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 22:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
toch heb ik het idee dat er twee dingen door elkaar gehaald worden.
het ging bij de vraag van fles om het dalen van het voltage als de stroomsterkte zeer hoog is. bijvoorbeeld bij lange treinen dicht bij elkaar.

Spanningsval is bij mijn weten de weerstand over een electrische geleider, bijvoorbeeld bovenleiding, en niet zozeer het verlies van spanning bij een hogere stroomsterkte.
maar 't is weekend, ik reken alles goed.
Het is gebaseerd op hetzelfde effect, namelijk spanningsverlies aan de stroomafnemer door stroom. U = I * R. Als twee treinen dicht bij elkaar rijden is I heel groot en R relatief klein, als één trein op grote afstand van een onderstation rijdt is I kleiner en R juist groter. Het effect is het spanningsverlies U.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:23:52 #155
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_188265538
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 23:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]

En het vermogen dat een onderstation kan leveren weer in (k)VA waarschijnlijk. Maar dat maakt het voor de gemiddelde lezer nog onduidelijker.
MVA.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:13:48 #156
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188267226
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 14:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

MVA.
Zelfde grootheid.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:19:18 #157
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_188269185
Goed ik ben wel weer even klaar hier.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 4 augustus 2019 @ 15:26:46 #158
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_188282014
Wiener Linien, het bedrijf dat het OV in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen exploiteert, heeft de band Minisex ingehuurd om hun jaren-80 pop-hit "Ich fahre mit dem Auto" in een nieuw jasje te steken:


Het nummer is te beluisteren op Spotify, Google Play Music en Deezer.
pi_188282745
ik pas
pi_188287790
Vandaag met een PESA Link in de RE17 van Warburg naar Kassel-Wilhelmshöhe gereisd. Ik kan me wel voorstellen dat DB er 'maar' 73 van de ruim 400 in het raamcontract heeft afgenomen, op zich is het comfort niet onaardig maar het is wel een behoorlijke rammelbak. Vooral wanneer de airco aan sloeg maakte de trein een flink kabaal, al had ik de indruk dat het met de koeling wel goed zat :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')