b2py | donderdag 4 februari 2016 @ 20:19 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 04-02-2016 20:27:10 ] | |
b2py | donderdag 4 februari 2016 @ 20:20 |
Het spoorwegmuseum krijgt aan het eind van het jaar een nieuwe attractie: http://www.looopings.nl/w(...)ieuwe-attractie.html | |
James1988 | donderdag 4 februari 2016 @ 20:25 |
Mooie Voyager in de OP ![]() | |
b2py | donderdag 4 februari 2016 @ 20:29 |
Ohja ![]() | |
James1988 | donderdag 4 februari 2016 @ 20:37 |
Mooie trein, maar wat een boutplaat. Je ziet niks meer van de omgeving ![]() Ondertussen in Engeland:
![]() | |
Dr_Flash | donderdag 4 februari 2016 @ 20:53 |
Matige TT trouwens. Iets met "James bedreigd met hongerdood dor NS! " of zo | |
derLudolf | donderdag 4 februari 2016 @ 21:29 |
Een hongersdood is iets waar je niet mee spot Fles ![]() | |
ReisT | vrijdag 5 februari 2016 @ 01:31 |
Alweer een nieuwe attractie, hadden ze er nog niet genoeg? Geef ze ook eens een keer geld voor het weer rijvaardig maken van de 3737... | |
Darkwing_Duck | vrijdag 5 februari 2016 @ 05:14 |
_serial_ | vrijdag 5 februari 2016 @ 06:28 |
Lieve NS, dat mijn IC van 6:20 Dordrecht - Amsterdam niet rijdt is allemaal prima, maar geef mij dan op z'n minst een goede reden in de vorm van "machinist verslapen", "geen koffie voor de machinist" maar kom niet aan met een "verstoring elders" ktx bye _serial_ [ Bericht 2% gewijzigd door _serial_ op 05-02-2016 06:40:58 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 5 februari 2016 @ 06:33 |
Vanmiddag zorg ik in Groningen voor uitstekende dienstregeling. Rangeerdienst van 14.00 uur tot een uurtje of 21.00 uur. | |
#ANONIEM | vrijdag 5 februari 2016 @ 09:02 |
Verborgen ondergrondse posttrein gaat weer rijden http://nos.nl/l/2085011 [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2016 09:02:57 ] | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 09:18 |
Vet ![]() | |
derLudolf | vrijdag 5 februari 2016 @ 09:25 |
Cool | |
Darkwing_Duck | vrijdag 5 februari 2016 @ 09:38 |
Vriendin Duck staat vast in een defecte Intercity Direct.... | |
boriq | vrijdag 5 februari 2016 @ 09:43 |
Toevallig kwam ik gisteravond dit filmpje van The Londonist tegen over dat treintje | |
bork | vrijdag 5 februari 2016 @ 09:59 |
Stoomtreinen in Schwarzwald vooral gefilmd met drones, Dennis! ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 10:30 |
nou nou ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 12:53 |
Zuiderlingen opgelet: In verband met carnaval maakt treinstel 273 op vrijdag een rit naar Maastricht. Op zaterdag weer terug naar Utrecht. Vrijdag: Utrecht Maliebaan 16:56 (leeg) Utrecht C 17:17/29 ’s Hertogenbosch 18:12/30 Eindhoven 18:53 Roermond 19:27 Maastricht 20:14 Zaterdag: Maastricht 16:00 (leeg) Roermond 16:35 Eindhoven 17:10 ’s Hertogenbosch 17:32/47 Utrecht C 18:34/44 Hilversum 19:02/11 Utrecht Maliebaan 19:27 | |
dennistd | vrijdag 5 februari 2016 @ 13:00 |
Helaas rijdt er geen stoom als ik er ben. Denk trouwens dat ik de drone ook niet meeneem, veel teveel gesleep samen met de andere bagage. | |
Laptop. | vrijdag 5 februari 2016 @ 15:42 |
een minuut geleden heb ik jou gespot op perron 6a ![]() | |
Merode32 | vrijdag 5 februari 2016 @ 16:25 |
![]() ![]() Het museum overweegt niet meer om de 3737 dienstvaardig te maken. Daar zijn verschillende redenen voor. De belangrijkste is - afgezien van de kosten - dat sinds 2009 inbouw van ATB vereist is. Dit zou onmogelijke technische veranderingen in het interieur en belangrijke wijzigingen aan het uiterlijk tot gevolg hebben. Een onvoorziene ATB-remming heeft het risico van platte kanten aan de wielen en afdraaien van de wielen kan in Nederland niet meer worden gedaan. Ook zou de stoom door de bijbehorende techniek automatisch en onmiddellijk worden afgesloten, waarbij het omzwiepen van de regulateursleutel een groot gevaar voor het personeel op zou leveren. Voeding van de ATB-installatie uit batterijen is niet toegestaan. Er zou dus een turbogenerator op de machine moeten worden geplaatst. De opneemspoelen voor het ATB-signaal uit de baan kunnen niet onzichtbaar worden aangebracht. Voor een nauwkeurige bepaling van de snelheid zou een opvallend zichtbare asgever moeten worden aangebouwd. De machine mag achteruit niet sneller dan 45 km/h rijden. Door het ontbreken van draaischijven zou de machine grote afstanden achteruit moeten rijden. Maar bij de dan toegestane snelheid van 45 km/h kan de trein overdag niet meer in de dienstregeling ingepast worden. Er zijn nog andere obstakels die in dit korte bestek niet vermeld kunnen worden. Lijkt me genoeg redenen | |
#ANONIEM | vrijdag 5 februari 2016 @ 16:50 |
Klinkt wel een beetje "paarse krokodil"-achtig. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 17:03 |
ja, ik lees ook "onwil, onwil, regeltjes, vergezochte eventualiteiten, onwil, regeltjes, regeltjes, onkunde, onwil, regeltjes en onkunde." | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 17:22 |
De impact van de Brusselaar is flink in dienstregeling 2017.![]() http://locov.nl/Images/Lo(...)17_tcm311-372361.pdf De Locov sloopt het voorstel en wilt dat NS de Brusselaar integreert in de Intercity Direct. Kanttekening, 2018 mag ook van Locov. http://locov.nl/Images/Lo(...)17_tcm311-372362.pdf | |
Darkwing_Duck | vrijdag 5 februari 2016 @ 17:32 |
Wat gaat er effectief van Roosendaal naar Belgie rijden? Alleen dat stoppertje? Of gaat de sneltrein Essen Charleroi wellicht doorgetrokken worden? Hmm die stelletjes hebben geen toelating bedenk ik me net.... | |
dennistd | vrijdag 5 februari 2016 @ 17:34 |
Ik zou zeggen: maak er inderdaad een koppeling ICd en Benelux van (via de HSL noord- en zuidsectie dus), en zorg daarnaast voor een IC Den Haag C-Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal-Antwerpen(-Brussel) die in Rotterdam een crossplatform aansluiting geeft. | |
dennistd | vrijdag 5 februari 2016 @ 17:35 |
Essen-Charleroi rijdt met M6 dat in Nederland ver buiten profiel is (de hoogte vooral). Verder alleen een stopper, die mogelijk wel 2x per uur gaat rijden. | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 17:38 |
In de brief van het Locov staat dat het Locov vindt dat NS zich moet inspannen voor een echte IC verbinding Roosendaal - Antwerpen. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 17:56 |
Oktober 2009. Over 3 weken ga ik weer die kant op, kijken wat er veranderd is. Heb al wel gezien dat die ouwe gare gore gure gheyle wrakkenzooi van de Tyne & Wear Metro nog steeds rondrijdt, met weer een ander kleurtje ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:01 |
Dus dat zou een benelux stammetje zijn dat heen en weer gaat rijden lijkt me ![]() | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:07 |
Denk meer een varkensneusje voor die 10 reizigers. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:08 |
nen klassieksken ![]() | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:08 |
Mag ook | |
DeaDLocK2K | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:09 |
Varkensneuzen zijn klassiekjes ![]() | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:10 |
Ok ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:11 |
Maar die is niet van Ns, toch? | |
Prins_Pils | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:11 |
Huh wat? Benelux op Sloterdijk en Lelylaan? En gemiep over Blaak? Hou toch op zeg, daar moet je met die trein toch helemaal niet willen stoppen ![]() | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:11 |
Klopt, maar ze kunnen die wel van de NMBS huren | |
Darkwing_Duck | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:11 |
Hou lang wouden ze die tieverituszooi eigenlijk nog op de rails houden ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:12 |
Nee. Wel OOK oud ja. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:12 |
Technisch waren ze toch exact gelijk ofzo? daar was iets mee... | |
DeaDLocK2K | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:12 |
Ze zijn uit 75-77. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:12 |
Dat maakt toch niet uit? Een verbinding is een verbinding | |
DeaDLocK2K | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:13 |
Inderdaad. Ze hebben alleen twee rijtuigen meer en een andere neus maar zijn technisch identiek aan de voorgaande serie klassiekjes. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:16 |
de eerste "klassiekjes" zijn al van voor WO2 trouwens, in 1935 reed er al iets dergelijks rond. | |
Prins_Pils | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:17 |
Ze kunnen ook gekoppeld rijden, wel een geinig gezicht ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:20 |
Dat kan al het elektrische materieel in Nederland ook zo'n beetje tot de komst van Mat '64. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:21 |
| |
DeaDLocK2K | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:22 |
DERTIG seconden intro en VIJF seconden uittro voor ZES seconden zeer slecht beeldmateriaal? Doe maar niet nog een keer. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:24 |
jezus wat kut inderdaad ![]() | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:34 |
Verdriet. Het einde van mijn #SOV. Zojuist verwijderd ![]() | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:35 |
Ik weet niet waarom ik een hashtag gebruikte. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:37 |
Het is hoopgevend dat je je dwangneurose zelf erkent. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:39 |
excuus, dat was het snelste wat ik kon vinden ![]() | |
James1988 | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:43 |
Ging dat niet over de IC Eindhoven - Den Haag, dat die niet in Blaak kan stoppen vanwege de Benelux? | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:46 |
ja, maar met die trein moet je er ook niet willen stoppen. | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:48 |
Dat doet ie nu ook al niet namelijk.. | |
James1988 | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:53 |
Helemaal mee eens ![]() | |
Prins_Pils | vrijdag 5 februari 2016 @ 18:59 |
Nee precies. Lekker jakkeren over de HSL (ofja..), maar dan wel nog eerst even plasje doen in Blaak. Waanzin toch ![]() | |
Prins_Pils | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:00 |
slachtofferhulp.nl, geen dank. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:05 |
http://www.homepage-maken.nl/htmlcursus/les4.php ![]() | |
Prins_Pils | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:07 |
Ik hoefde er geen link van te maken en ik weet hoe het moet als ik dat toch had gewild. Wij danken U toch veur de moeite. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:12 |
De beperkingen als gevolg van een stel sociaal ontspoorde users zijn voorbij. Het postverkeer wordt geleidelijk hervat. | |
#ANONIEM | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:13 |
Lang, ze zijn die rommel nu zelfs aan het renoveren. | |
Prins_Pils | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:13 |
![]() | |
dennistd | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:19 |
Heeft er toevallig een reiziger duct tape bij zich? | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:21 |
Als gevolg van een storing elders rest van de dag aangepast postgedrag. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:25 |
ONWIL! ONKUNDE! DAT HEB JE MET VROUWEN AAN HET ROER! DINGES! | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:37 |
Gokje: lek in het remsysteem. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:41 |
Ik ga noot meer de deur uit zonder rol duct tape ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:42 |
En WD-40. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:44 |
goed idee voor bij vaste remmen, dat WD40 ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:50 |
You couldn't fix it with duct tape? You obviously didn't use enough duct tape. | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 19:54 |
Ik heb niet eens duct tape, wel WD-40 ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 5 februari 2016 @ 20:10 |
| |
James1988 | vrijdag 5 februari 2016 @ 20:21 |
Dus: tweede klas met armleuning in het midden. Ik weet waar ik voortaan ga zitten als ik een SLT-6 tegenkom. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 20:28 |
SLT is sowieso veevervoer man. | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 20:31 |
Reizen in SLT ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 5 februari 2016 @ 20:33 |
nee, veevervoer heb je steeds minder op het Nederlandse spoor | |
Salatrel | vrijdag 5 februari 2016 @ 20:34 |
niks mis mee. Morgenochtend kan ik weer eens met de trein naar het werk ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 21:38 |
Joepie. Wanneer doe je iets aan je userplaatje? Ik heb er kriebel aan ![]() | |
Prins_Pils | vrijdag 5 februari 2016 @ 21:55 |
Ik denk altijd dat hij er ook echt zo uitziet, heb ik wel bij meer ![]() | |
drakin | vrijdag 5 februari 2016 @ 21:58 |
Ik zie nooit userplaatjes als ik in de trein zit. | |
James1988 | vrijdag 5 februari 2016 @ 22:00 |
Ik ben geen lat, maar zo rond als dat poppetje in m'n avatar ben ik nou ook weer niet hoor. | |
mart_83 | vrijdag 5 februari 2016 @ 22:05 |
ik ben ook geen paarse kater... ik heb ook geen paarse kater... ik wil ook geen paarse kater... | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 22:06 |
Wat doe jij hier nou weer ![]() | |
drakin | vrijdag 5 februari 2016 @ 22:48 |
mobiel fokken in de trein. | |
drakin | vrijdag 5 februari 2016 @ 22:49 |
En ik ben ik wel vaker hoor Flash. Je let niet goed op. | |
drakin | vrijdag 5 februari 2016 @ 22:53 |
Gaan we ineens met de IC op Schothorst stoppen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 22:55 |
Hihi haha domo vla ![]() | |
dennistd | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:00 |
De IC stopt altijd op Schothorst. En gaat daarna weer terug naar Amersfoort. | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:15 |
Ik heb je ook nog nooit gezien ![]() | |
drakin | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:31 |
Niet die uit Zwolle dus waar ik in zat. | |
drakin | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:31 |
Ik jou ook niet, wie ben jij? | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:34 |
![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:40 |
Ik ben nieuw | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:41 |
Ik ga nog een biertje pakken. | |
dennistd | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:43 |
Hoe moet ik nou weten dat je in de IC naar Zwolle zit? Dat vertelde je er niet bij. | |
drakin | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:47 |
Uit Zwolle naar Amersfoort. En kijk, ik vertel het nu ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:47 |
vrouwen ![]() | |
drakin | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:47 |
Ik ook af en toe Hoi | |
drakin | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:48 |
Wat is er lieverd ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:49 |
Veel meer dan ik jou ooit zou kunnen verwijten. Lieverd ![]() | |
drakin | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:51 |
Was je van plan mij dan iets te verwijten ![]() | |
bork | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:51 |
Weer een verse ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:52 |
Als je de fittiemeter in actie wilt zien moet je IARL ff wakker maken he dat weet je ![]() | |
bork | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:55 |
Wordt leuk dan, Fles naar Carlisle, Dennis naar Schwarzwald, Bork Praag, Plzeň, Brno en wat tussen liggende tramzooi en Wenen/Baden, wie gaat er nog meer op pad in de voorjaarsvakantie/eind februari? | |
Dr_Flash | vrijdag 5 februari 2016 @ 23:56 |
Ik zie geen probleem ![]() ![]() ![]() Carlisle ![]()
| |
drakin | zaterdag 6 februari 2016 @ 00:01 |
Het is warme truiendag vandaag. | |
Salatrel | zaterdag 6 februari 2016 @ 06:03 |
nu laat ik hem juist staan dat snap je wel hè! | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 februari 2016 @ 11:27 |
Vakantie geboekt, ¤159,- voor 4 nachten. Jammer genoeg niet all in. Flevoland here I come! | |
Dr_Flash | zaterdag 6 februari 2016 @ 13:44 |
Jeej ![]() | |
derLudolf | zaterdag 6 februari 2016 @ 13:50 |
In het gezellige Almere of in het pittoreske Lelystad? | |
Bitlord | zaterdag 6 februari 2016 @ 13:54 |
Pijnlijk moment ja, kwam voor mij 12 maanden eerder dan ik in mijn hoofd had. | |
Dr_Flash | zaterdag 6 februari 2016 @ 14:06 |
Oostvaardersplassen zijn best mooi trouwens hoor. Aviodrome, Bataviawerf, zeiltocht op het Markermeer... genoeg te doen daar ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 februari 2016 @ 14:13 |
Dat weet ik nog niet helemaal zeker, hangt van het weer af op de donderdag en de maandag. Maar mijn streven is van wel! Biddinghuizen natuurlijk! | |
b2py | zaterdag 6 februari 2016 @ 15:36 |
Op de kemping, lalalalalalaaa | |
Dr_Flash | zaterdag 6 februari 2016 @ 15:41 |
Oh Lowlands natuurlijk. | |
derLudolf | zaterdag 6 februari 2016 @ 16:58 |
Ik hou meer van de Achterhoek, omgeving Lichtenvoorde bijvoorbeeld ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 februari 2016 @ 17:06 |
Daar ben ik ook een paar keer op de weides geweest maar dat kan tegenwoordig niet meer, zit altijd in de VS, luxeprobleem ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 6 februari 2016 @ 17:08 |
Daar heb je Burning Man toch? ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 februari 2016 @ 17:10 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 6 februari 2016 @ 17:15 |
Je wordt oud denk ik ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 6 februari 2016 @ 17:15 |
Station Lichtenvoorde-Groenlo. U kunt hier overstappen op de bus naar Lichtenvoorde en op de bus naar Groenlo. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 februari 2016 @ 17:17 |
Welkom in Lievelde inderdaad ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 6 februari 2016 @ 18:46 |
Wat filmpjes van afgelopen zomervakantie ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 6 februari 2016 @ 22:07 |
ja, moest 6a voorbrengen als achteroplopend stel in de stopper naar Leeuwarden. Werd uiteindelijk een ander stel omdat er een trein niet wilde mee werken. Alleen maar storingen in de remmerij en ellende. Was niets meer aan te doen. | |
dennistd | zondag 7 februari 2016 @ 00:20 |
Nadat de trein afgelopen woensdag al bij Deurningen op de gevoelige geheugenkaart vastgelegd werd, was ditmaal Almelo de Riet aan de beurt. Puur toeval, want ik moest er iemand oppikken die 5 minuten voor doorkomst van deze trein aankwam op het station. Hier komt de RheinCargo DE 67 met de gele Bauer-containers met daarin vervuilde grond uit Zwitserland door Almelo de Riet op weg naar Veendam. | |
dennistd | zondag 7 februari 2016 @ 00:23 |
En tussen Wierden en Zwolle schiet het ook al mooi op. Dit plaatje maakte ik op 12 januari: Vandaag werd het deze, op dezelfde plek: Drieënhalve week na de vorige foto op dit punt is er het nodige veranderd. Behalve dat het een stuk donkerder was (niet zo gek om 17.10u) zijn de betonnen voeten die aan de noordkant van het spoor lagen ingegraven aan de zuidzijde. Op die voeten zijn ook al palen geplaatst. Het enige dat op het oog nog ontbreekt is wat koperdraad tussen de palen, maar daarmee zal men uit diefstaloogpunt wel wachten tot de onderstations gebouwd zijn en er direct spanning op gezet kan worden. Met 1500v erop wordt het op een of andere manier toch minder snel gestolen ;-). Op de foto passeert DM'90 3449 de Vossenbosweg in Wierden op weg van Enschede naar Zwolle als Sprinter 7962. | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 00:26 |
Spuitseinen ![]() | |
dennistd | zondag 7 februari 2016 @ 00:32 |
Klopt, maar de tegentrein had +8 en toen was het licht toch echt te slecht. Ik heb heb nog geprobeerd, maar daar kon ik echt niks van maken. Dit is al ISO 800, voor die andere trein heb ik zelfs een andere lens (met een groter diafragma) gebruikt, maar dat mocht ook niet baten... | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 00:33 |
Wel jammer eigenlijk. Diesellijntjes hebben wel zo hun charmes. Hoewel ik ook niet naar de Montzenroute afgereisd ben destijds hoor. | |
dennistd | zondag 7 februari 2016 @ 00:37 |
In Twente houden wel Zutphen-Hengelo en Almelo-Mariënberg nog als diesellijntjes, dus helemaal weg zijn ze niet. In tegenstelling tot het westen en zuiden (als Nijmegen-Roermond geëlektrificeerd is). | |
James1988 | zondag 7 februari 2016 @ 00:38 |
Derde rail ook ![]() | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 00:42 |
Ja die maaslijn zal nog wel even duren. E nZwolle -Kampen stond ook op de nominatie toch? | |
dennistd | zondag 7 februari 2016 @ 00:45 |
Zwolle-Kampen wordt aansluitend aan Wierden-Zwolle gedaan. Wel op een andere manier trouwens: hier gaat elke avond na 20.30u het baanvak plat en wordt er geklust. Zwolle-Kampen wordt gewoon een maand of zo verbust. Blijkbaar zat ik fout: de aanbesteding loopt nog http://www.ovmagazine.nl/(...)lijn-van-start-0026/ | |
Salatrel | zondag 7 februari 2016 @ 07:02 |
Er staan/stonden ook 2 stellen dm90 op de dijksgracht... verdwaald ofzo? | |
b2py | zondag 7 februari 2016 @ 09:42 |
'Uhhhh Jan, de voeten staan aan de verkeerde kant van het spoor!' Mooie foto | |
DeaDLocK2K | zondag 7 februari 2016 @ 10:17 |
Ik denk trouwens niet dat ze gaan wachten tot ze er spanning op kunnen zetten, bij bovenleiding wordt eerst de hangdraad los opgehangen en later pas de rijdraden eronder geknoopt maar het is een andere tak van sport dan de masten plaatsen en heeft pas zin als er een hele sectie staat en er uithouders en isolatoren hangen. Wel prettig dat ze de klassieke Nederlandse masten hebben gebruikt. Sjiek! | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2016 @ 11:18 |
Zeker 50 NMBS-werknemers blootgesteld aan giftige stof http://m.deredactie.be/#!/snippet/56b5a3690cf2e190ebfdab34 Giftige varkensneuzen ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2016 11:20:19 ] | |
derLudolf | zondag 7 februari 2016 @ 11:23 |
![]() | |
Salatrel | zondag 7 februari 2016 @ 11:28 |
diesel zonder de draad hoe lang nog? | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 11:34 |
Hee vindt er nou niemand mijn filmpjes leuk? ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 7 februari 2016 @ 11:37 |
Klappen? Ok...![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2016 @ 15:18 |
Is het mogelijk je geld voor een deel terug te krijgen als ke vanwege onderhoud of een storing meer geld hebt moeten betalen, door bijvoorbeeld om te reizen? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2016 15:18:39 ] | |
dennistd | zondag 7 februari 2016 @ 15:23 |
Bij geplande werkzaamheden niet, bij storingen wel: http://www.ns.nl/klantens(...)-bij-vertraging.html | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2016 @ 15:45 |
Duidelijk. Ik zal het eens goed bekijken. Als ik de normale route zou nemen zou ik flink om moeten rijden en daarom vertraging oplopen. Alleen door de directe lijn van Schiphol naar Rotterdam Centraal loop ik geen extra reistijd op, maar moet ik wel een kleine toeslag betalen. Die toeslag had ik dus niet moeten betalen als ik geen storing had. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2016 @ 15:48 |
NS gaat reizigers met stoelenlogo's wijzen op stiltecoupés http://nu.nl/binnenland/4(...)en-stiltecoupes.html | |
Peter | zondag 7 februari 2016 @ 16:34 |
Als het in de reisplanner stat, heb je weinig kans... | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2016 @ 16:43 |
Jammer. ![]() | |
ReisT | zondag 7 februari 2016 @ 16:45 |
Bij het om reisadvies op de storingen pagina van NS staat expliciet vermeld dat je voor de IC direct toeslag moet betalen. Dus nee, dat krijg je niet terug. | |
greavy | zondag 7 februari 2016 @ 17:51 |
Infrabel heeft afgelopen week bekend gemaakt dat het ERTMS niet verplicht gaat stellen. Wel gaat men krokodillen verwijderen. Indien het tractievoertuig niet over ERTMS beschikt kan er altijd* met TBL1+ gereden worden * uitgezonderd de HSL en tzt lijn 36N | |
b2py | zondag 7 februari 2016 @ 19:15 |
Bij een storing zal je die toeslag ook moeten betalen. Er zijn enkele Trainmanagers die vinden dat het niet hoeft en soms krijg je dan een toeslagticket maar vrijwel altijd gewoon dokken. | |
Prins_Pils | zondag 7 februari 2016 @ 19:16 |
Vroeger werd ICd wel eens toeslagvrij verklaard bij flinke storingen of werkzaamheden, waarom gebeurt dat tegenwoordig niet meer? | |
b2py | zondag 7 februari 2016 @ 19:18 |
Kan de stroom reizigers niet hebben | |
ReisT | zondag 7 februari 2016 @ 20:27 |
Vroeger, toen die trein nog Fyra heette. | |
Darkwing_Duck | zondag 7 februari 2016 @ 20:28 |
En als eenmaal om t kwartier gaat? | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 22:02 |
Omdat het nooit meer gebeurt dat andere treinen niet rijden EN ICd wel. | |
derLudolf | zondag 7 februari 2016 @ 22:14 |
![]() ![]() | |
DeZwabber | zondag 7 februari 2016 @ 22:16 |
Hmm, waarom heb ik toch het gevoel dat het weinig uit gaat halen. | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 22:42 |
Nah weet ik niet. Het roken in de trein hebben ze vrij eenvoudig totaal uit kunnen bannen. | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2016 @ 22:44 |
Het kan wel een soort psychologisch effect hebben. | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 22:47 |
die stiltecoupés moeten ze gewoon afschaffen. Niemand wil dat. Er is ook geen behoefte aan een afgezonderde afdeling voor homo's, vrouwen, moslims, zigeuner, mensen die stinken, ga zo maar door. Roken ja, daar is iedereen tegen. Of, zou iedereen tegen moeten zijn (see what I did there? ![]() | |
Straatcommando. | zondag 7 februari 2016 @ 22:49 |
Ik zie liever rokerscoupes dan stiltecoupes. ![]() | |
DeZwabber | zondag 7 februari 2016 @ 22:53 |
Met psychologie ga je er wel vanuit dat de gemiddelde herriemaker in de trein hoger scoort in een IQ test dan een kamerplant. | |
DeZwabber | zondag 7 februari 2016 @ 22:55 |
Ik ben blij met het idee. Maar je hebt er geen ruk aan als er geen maatregelen tegenover staan buiten wat geïrriteerde blikken. Misschien nog wel belangrijker dan super op-tijd: minder drukke treinen in de spits. Anderhalf uur in een drukke trein staan omdat de boel vol is is weinig aan. | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 23:12 |
Dat soort dingen inderdaad. Lijkt me een IETS dringender probleem dat een stiltecoupé waar toch niemand zich aan houdt. Ik haat overigens stiltecoupe's. Voel me altijd super opgelaten als ik daar zit. Want STEL dat er iemand zich niet aan houdt. En STEL dat iemand anders daar dan wat van zegt. De plaatsvervangende schaamte is niet te bevatten ![]() Nee gewoon een praatcoupé ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2016 @ 23:14 |
Heel eerlijk gezegd vind ik een stiltecoupé wel fijn voor als je even een boek wilt lezen zonder dat je vijf mensen om je heen hoort telefoneren. ![]() En het is altijd een soort "backup" voor mij als het mij echt iets te rumoerig is in een gewone coupé. | |
ziggyziggyziggy | zondag 7 februari 2016 @ 23:26 |
![]() Rokerscoupé's waren ook altijd net iets gezelliger. En ik heb nog steeds heimwee naar de ICM-asbakjes. | |
Straatcommando. | zondag 7 februari 2016 @ 23:29 |
Juistem. Dat was de shizzznit. En blowen in de trein ![]() | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 23:32 |
Blowen is voor drugsgebruikers en die moeten gewoon weg. | |
Straatcommando. | zondag 7 februari 2016 @ 23:34 |
Eten is voor dikzakken en die moeten ook oprotten. De vertrutting in dit land neemt ernstige vormen aan iig. Nu snap ik dat blowen in de trein wel een step too far is maar toch. | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2016 @ 23:36 |
Cannabis kun je nog steeds nemen met een goede vaporizer in de trein. Maar goed, eerlijk gezegd vind ik roken en blowen niet echt horen in de trein. ![]() | |
Straatcommando. | zondag 7 februari 2016 @ 23:37 |
Ik heb nog nooit een vaporizer gebruikt.. ik heb zelf zoiets van als ik wil blowen, dan gewoon een jointje ![]() En opzich snap ik die gedachtegang wel ; maar ondertussen is het eerder een hetze aan het worden dan wat anders met als toppunt de rookpalen ![]() En misschien verbazend, maar ik rook niet meer. Al een tijdje niet. Ik blow alleen nog zo nu en dan en dat doe ik niet op stations en treinen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 23:39 |
Oh je hoeft je niet te verdedigen hoor. Ik heb gewoon een mening over drugsgebruikers in de trein. Ik snap ook wel dat mensen een mening hebben over mij als ik een blik bier open trek. In zo'n situatie ga ik ook meestal liever op het balkon zitten. Sowieso een stuk wettelozer dan de coupé zelf ![]() | |
Straatcommando. | zondag 7 februari 2016 @ 23:44 |
Ja zoals ik zei in de trein snap ik het wel omdat je opgehokt zit, alleen jammer dat ik het niet meegemaakt heb. Halve liters klap ik gewoon tussen de forenzen, i dont give a flying rats ass ![]() | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2016 @ 23:49 |
Bier in de trein. Dat vind ik echt tokkie. Sorry mensen. Aan de andere kant vind ik ook wel dat mensen lekker van hun reis mogen genieten, dan mogen ze van mij best even lekker een pilsje nemen. Maar het imago eromheen... tsja. Ik blijf dat beeld houden. [ Bericht 65% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2016 23:49:44 ] | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 23:50 |
Jouw soort mensen moet gewoon lekker een auto kopen. En als je dat niet kunt betalen, je schikken in je lot ![]() | |
bork | zondag 7 februari 2016 @ 23:51 |
O, dan is Duitsland, vooral de voormalige DDR niks voor jou ![]() | |
Straatcommando. | zondag 7 februari 2016 @ 23:55 |
Snap ik, doe ik helemaal niks mee. Het liefste gewoon een halve liter Oettinger ofzo. Oh man, en dan ondertussen zelf wel lopen te tetteren, vreten en hoesten zonder hand voor de moind natuurlijk ![]() | |
Dr_Flash | zondag 7 februari 2016 @ 23:58 |
Oettinger dat zijn toch die Volkswagen-tuners? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 8 februari 2016 @ 00:05 |
Ik heb juist mijn liefde voor het OV in een ander topic verklaard. PTA / OV krijgt niet de liefde die het nodig heeft | |
Straatcommando. | maandag 8 februari 2016 @ 00:05 |
Bedankt voor het verpesten van mijn biertje he ![]() ![]() Ik wist dat helemaal niet, ik googelen.. en ja hoor ![]() | |
Dr_Flash | maandag 8 februari 2016 @ 00:09 |
ja ja ![]() ![]() | |
Straatcommando. | maandag 8 februari 2016 @ 00:10 |
Nee nou weet je, ik heb zelf heel erg in de ''tjoening'' wereld gezeten (en daar begeef ik me nog eigenlijk) alleen heb ik een pishekel aan de stereotype volk-swag-en sjonnie. Gelukkig is wat Oettinger doet erg nice. Kan het wel waarderen. | |
Dr_Flash | maandag 8 februari 2016 @ 00:11 |
ooit (ca 1990) heb ik nogeens ergens bij een VW-dealer in Duitsland een multitest opgedoken met Golfs GTI die door 5 verschillende tuners onder handen genomen waren: Abt, Dennert, Hartmann, Nothelle en Oettinger. Bijzonder was dat de alfabetische volgorde ook de powervolgorde was. | |
Straatcommando. | maandag 8 februari 2016 @ 00:15 |
Dat was dan ook de gouden tijd van de gti's ipv de lardy zware trekschuiten waar ze nu mee aan komen kakken. En die alfabetische volgorde snap ik wel. Deutsche punktligheid ![]() Ik zie hier trouwens veel DDM stammen in de sprinterserie rijden. Dat is blijkbaar ook al doorgevoerd. Hoe verder de tijd strekt hoe meer oude meuk er op de baan komt lijkt het wel. | |
MTL | maandag 8 februari 2016 @ 07:10 |
Toch even corrigeren ![]() Wat jij ziet rijden is DD-AR. De eerste DDM1 stam staat geloof ik nu in Maastricht voor instructie van het onderhoud. Pas als dat in orde is en er nog een paar stammen afgeleverd zijn, kan het rijdend personeel instructie krijgen en pas daarna kan het spul de dienst in. Dus ga maar uit van september op z'n vroegst. Trouwens: groene bankjes ![]() ![]() | |
b2py | maandag 8 februari 2016 @ 08:27 |
Gisteren door werkzaamheden heerlijk ICM ipv VIRM naar Enschede! ![]() | |
b2py | maandag 8 februari 2016 @ 08:27 |
Liep Jezus op water? | |
Prins_Pils | maandag 8 februari 2016 @ 08:33 |
![]() ![]() Aan de andere kant doen ze het nu nog steeds maar dan met de vuilnisbakjes.. | |
Darkwing_Duck | maandag 8 februari 2016 @ 14:14 |
Sleept een teckel met zn leuter over de grond? | |
ikweetnietwat | maandag 8 februari 2016 @ 17:46 |
ICd kan weer niet rijden door de frisse briesje ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 8 februari 2016 @ 18:17 |
Dat grapje is zo kostbaar aan het worden dat een tunnel goedkoper was geweest, teh fuck zeg. | |
derLudolf | maandag 8 februari 2016 @ 18:34 |
Is de paus katholiek? | |
DeZwabber | maandag 8 februari 2016 @ 18:38 |
Dat ja. Ik hoef geen absolute stilte. Maar het scheelt al als mensen niet luidruchtig lopen te bellen of te doen alsof ze in een luid café zitten. | |
#ANONIEM | maandag 8 februari 2016 @ 18:40 |
Dat recht wordt ons ook al steeds meer ontnomen. In de Metronom tussen Bremen en Hamburg gilt ein Alkoholkonsumverbot en daar controleren ze ook actief op. Metro's in Berlijn zitten ook al overal van die stickers op maar nog geen actieve controle gezien gelukkig. | |
Prins_Pils | maandag 8 februari 2016 @ 18:42 |
In de metro zie je het niet zo veel meer als een paar jaar geleden maar in de S-Bahn is een feierabendpilsje lurken nog altijd de gewoonste zaak van de wereld ![]() | |
#ANONIEM | maandag 8 februari 2016 @ 18:42 |
Gezellig met een schoneswochendeticket door Duitsland reizen totdat er krakersgespuis incl hanenkammen opeens naar hun festival moeten reizen met de trein. Inclusief ghetoblasters, kisten bier en goedkope flessen Wodka van 3,99. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 8 februari 2016 @ 18:43 |
S-bahn is ook DB natuurlijk maar ik doe het lekker overal behalve in de bus. ![]() ![]() | |
Prins_Pils | maandag 8 februari 2016 @ 18:45 |
Ik ook ![]() | |
Prins_Pils | maandag 8 februari 2016 @ 18:46 |
Welkom in Duitsland ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 8 februari 2016 @ 18:47 |
Ook niet in Partytram M10? ![]() «Wir haben den Eindruck, dass die Flasche Bier oder anderes in Berlin zum Lifestyle gehört» Klaus Wazlak, Sprecher der Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) | |
derLudolf | maandag 8 februari 2016 @ 18:48 |
Wat doen die in een ICM? Gein lekker in de ICB blijven zitten | |
Prins_Pils | maandag 8 februari 2016 @ 18:49 |
Mijn vaste hotel ligt in Friedrichshain ongeveer aan die lijn maar ik gebruik hem zelden. Meestal loop ik vanaf Frankfurter Tor met mijn biertje naar de Warschauer Straße ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 8 februari 2016 @ 18:51 |
![]() | |
Prins_Pils | maandag 8 februari 2016 @ 18:52 |
Sjezus ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 8 februari 2016 @ 18:58 |
Binnenkort weer goedkope enkeltjes in het fernverkehr Aktionszeitraum: 11.2. - 20.03.2016 Reisezeitraum: 11.2. - 19.9.2016 19¤ 2.Klasse Fernverkehr inkl. IC,ICE, IC-Busse | |
#ANONIEM | maandag 8 februari 2016 @ 18:59 |
Aanval op Flixbus is nu toch wel echt ingezet. | |
b2py | maandag 8 februari 2016 @ 19:09 |
Vraag me af of een tunnel in die slappe zooi zo goedkoop is tbh, maar dit is ook niet ideaal nee. Zoiets neem je toch wel mee in je risico analyse? | |
b2py | maandag 8 februari 2016 @ 19:09 |
U riep? | |
b2py | maandag 8 februari 2016 @ 19:10 |
Cool, eens kijken of we wat leuks kunnen regelen. Ook via internet te boeken trouwens? | |
#ANONIEM | maandag 8 februari 2016 @ 19:15 |
Denk het wel, ook geldig icm met bc25. http://www.schnaeppchenfu(...)preisaktion-der-bahn | |
ReisT | maandag 8 februari 2016 @ 20:23 |
Vreemd eigenlijk, onder de Dortsche Kil even verderop kon een tunnel dan weer wel. Waarom dan niet een wat langere tunnel die ook onder het Hollands Diep door kan. Of vonden ze dat te diep? Of toch weer voor de prestige "kijk ons eens een mooie hoge brug kunnen bouwen"? | |
DeaDLocK2K | maandag 8 februari 2016 @ 20:57 |
Kosten natuurlijk. | |
Dr_Flash | maandag 8 februari 2016 @ 21:15 |
Hollandsch Diep staat tot Dordtse Kil als Ferrari 599 staat tot een 1980 rolschaats met een afgebroken wieltje. | |
DeaDLocK2K | maandag 8 februari 2016 @ 21:21 |
Fijne analogie wel ![]() | |
ReisT | maandag 8 februari 2016 @ 22:19 |
Hij's fijn ![]() Zo natuurlijk was dat bij een paar weilanden met koeien dan ineens weer niet... | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 9 februari 2016 @ 09:06 |
Er rijdt geen trein van Enschede naar Damsko ![]() ![]() | |
Ajaxfan | dinsdag 9 februari 2016 @ 09:07 |
![]() | |
JDude | dinsdag 9 februari 2016 @ 09:08 |
Gefotografeerd met een aardappel. Maar dat het niet best is zie je zo ook wel. | |
Ajaxfan | dinsdag 9 februari 2016 @ 09:10 |
Geupgrade aardappel nu. Via deze dappere dodo's: http://www.rosenheim24.de(...)senheim-6108047.html | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 09:22 |
Godzamme zeg. Dat is een flinke klap geweest. De stellen zitten flink in elkaar ... | |
bork | dinsdag 9 februari 2016 @ 09:29 |
Al vier dodelijke slachtoffers http://www.br.de/nachrich(...)bad-aibling-100.html | |
derLudolf | dinsdag 9 februari 2016 @ 09:39 |
Zo, dat is een flinke klapper geweest. Steen ook voldoende trauma heli's zeg ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 9 februari 2016 @ 09:54 |
Acht nu al, gaat vast nog verder oplopen door de zwaargewonden. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 9 februari 2016 @ 10:04 |
Is het Duitse spoor nou zo groot dat er absoluut gezien meer dodelijke ongevallen zijn of komen dodelijke ongelukken daar regelmatig voor, althans in mijn herinnering. Tien doden met de HEX in 2011 [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2016 10:04:21 ] | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 10:20 |
Bij het ongeval dat jij aanhaalt was het traject nog niet (volledig) voorzien van een beveiligingssysteem dat een dwangremming kon inzetten. Zover ik begrijp zijn inmiddels naar aanleiding van dat ongeluk wel alle baanvakken daarvan voorzien. Ik kan me in Nederland maar één dodelijk treinongeluk zo gauw voor de geest halen deze eeuw en was die van die SLT versus VIRM in Amsterdam met één dode. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 10:38 |
Op dit traject ligt PZB. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 9 februari 2016 @ 10:45 |
Puinhoop Zuinig Botsen? | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 12:08 |
Te vroeg. | |
Bitlord | dinsdag 9 februari 2016 @ 12:32 |
En Roermond, 2003. | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 12:35 |
Barendrecht 2009 (botsing tussen twee cargo's) | |
derLudolf | dinsdag 9 februari 2016 @ 12:42 |
Ze spreken van geluk dat men vakantie had in D. 9 doden inmiddels | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 12:56 |
Waaronder de twee machinisten en de twee conducteurs. | |
derLudolf | dinsdag 9 februari 2016 @ 12:58 |
"Das ist nicht bestätigt worden" zegt iemand net live op de ZDF | |
bork | dinsdag 9 februari 2016 @ 13:16 |
live persconferentie http://www.br.de/nachrich(...)bad-aibling-100.html | |
bork | dinsdag 9 februari 2016 @ 13:17 |
De twee treinen zijn met hoge snelheid op elkaar gebotst, er was geen zichtcontact dus geen remming waarschijnlijk, het was in een bocht met max. 100 km/h. 500 hulpverleners waren ter plekke 14/15 helicopters, brandweer was er snel bij (3 minuten). Traject is beveiligd met PZB-90, dit had dus niet mogen gebeuren. Dit systeem is na januari 2011 verplicht uitgerold in Duitsland (na een ongeluk bij Magdeburg). Er is nog niks officieel bekend over de oorzaak van deze botsing. Van de 3 zwarte dozen zijn er 2 geborgen, in 1975 vond er in deze omgeving een zelfde soort ongeluk plaats. Om 6.49 is de eerste melding gekomen van een botsing op een enkelspoor, snel ging met uit van een ramp en dat er 150 mensen aan boord waren, door vakantie waren het minder passagiers dan normaal. (brandweer). Om 13.38 worden er nog twee mensen vermist. Om 6.50 was bij de ambulance/ziekenhuis de situatie niet duidelijk. Nadat de eerste arts er was is er een grootscheepse (reddings-)actie opgezet. Om 13.47 waren er nog geen aantallen genoemd. Vorige week is het spoor nog bekeken en er waren geen technische fouten, de beide machinisten zijn omgekomen. Spoor is voorlopig buiten gebruik, maar waarschijnlijk een paar dagen. 14.00 einde perscoferentie, er is niet gerept over aantallen gewonden en dodelijke slachtoffers m.u.v. de twee machinisten. Locatie, volgens wat ik kan deduceren [ Bericht 19% gewijzigd door bork op 09-02-2016 14:01:09 ] | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 9 februari 2016 @ 14:13 |
Volgens nos.nl iets verder naar het oosten: http://nos.nl/artikel/208(...)-zuid-duitsland.html ![]() ![]() | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 15:36 |
Lieve help ![]() | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 16:03 |
Tja de mensheid wil tegenwoordig vertrouwen op de (digitale) techniek, diep triest dit ongeval. De techniek die er voor moet zorgen dat er geen twee treinen op 1 baan rijden heeft in iedergeval niet gefunctioneerd. | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 16:14 |
Niet loos roeptoeteren voordat officieel bekend is wat de oorzaak is geweest. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 16:14 |
Allemaal speculatie. Ook technische veiligheidssystemen kunnen omzeild worden door menselijk handelen, al dan niet onbedoeld. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 16:17 |
Precies. Bij die zijdelingse aanrijding Thalys-ICM(??) bleek ook dat de conducteur het vertreksein had gegeven voordat de V brandde en de machinist is stoïcijns vertrokken en dwars door rood gereden. ATB heeft niet gefaald maar precies gedaan wat de instructies waren. En PZB is niet eens fail safe. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 16:28 |
Als jullie serieus willen volhouden dat de systemen hun werk hebben gedaan dan laat ik jullie in je naiviteit maar iedereen kan aan de fotos zien dat de veiligheidssystemen al dan niet door menselijk handelen gruwelijk hebben gefaald. Het idee dat ee machinist een veiligheidssysteem kan overrullen dat van levensbelang is, is natuurlijk van de zotte het systeem moet de machinisg overullen niet andersom. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 16:32 |
Een goed veiligheidssysteem had dat moeten checken, de status van het vertreksein en dasr zo nodig actie op moeten geven + een goed veiligheidssysteem zorgt ervoor dat er altijd word gestopt voor een rood sein.(desnoods onvrijwillig) Gebrek aan geld van onze overheid mag nooit redenen zijn voor een halbakkensysteem als atb of ermts. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 16:37 |
Goddomme, iedere keer als ik denk dat je niet dommer kan overkomen zak je nog een paar treden. Maar een beveiligingssysteem kent áltijd beperkingen. In het geval van ATB is er bewust voor gekozen om geen restrictie op snelheden onder de 40km/u te laten bewaken. Toen er in Amsterdam één dode viel bij een frontale botsing vanwege menselijk falen is ATB-vv versneld uitgerold. Ook ATB-vv is niet zaligmakend. En ook met moderne beveiligingssystemen zoals TVM zijn ongelukken gebeurt. Als jij je virusscanner uitzet of je firewall en je wordt gehackt dan is dat geen tekortkoming van de techniek maar van jou als mens. En zo zijn er bij PZB heel wat situaties te bedenken waarom dit mis heeft kunnen gaan. Dat vingertjewijzen en verantwoordelijken zoeken zodat er een scape goat is is heel Limburgs, de PVV komt daar niet voor niets vandaan natuurlijk, maar in de rest van de grotemensenwereld schreeuwen we niet gelijk maar wachten we de onderzoeken af en nemen we vervolgens maatregelen. | |
bork | dinsdag 9 februari 2016 @ 16:42 |
![]() ![]() | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 16:46 |
Hahahaha. Eh, nee. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 16:51 |
![]() | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:00 |
Nogmaals: hahahahahaha. Nee. Volgens jouw beredenatie mag ik dus nooit het beveiligingssysteem uitschakelen om van de baan af te komen. Ik ben benieuwd hoe vaak er dan verstoringen op gaan treden wegens 'een defecte trein'. Vorige week bijvoorbeeld had ik dan een paar uur gestaan met een SLT bij Sassenheim. Mijn ATB hield er even mee op. Shit happens, kan altijd gebeuren. Het blijft techniek. Ik heb de ATB uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld. Die systeemreset van het beveiligingssysteem is 2 minuten werk. Totale vertraging: 5 minuten. Stel dat die ATB echt stuk was geweest, dan had ik de ATB permanent uitgeschakeld en was ik zonder ATB verder gereden naar het eerste station waar het treinstel uitgewisseld kon worden. Totale vertraging was dan hooguit 10 minuten geweest. Met jouw voorstel mag dat niet. Dat zou betekenen: trein evacueren, baanvak buitendienst nemen voor sleepgereed maken van de trein, sleeptrein halen, aankoppelen, naar de werkplaats. Midden in de spits. Tussen Schiphol en Leiden. Ga jij even de mensen te woord staan die allemaal naar huis willen? | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:00 |
Dát er iets is fout gegaan is duidelijk, maar wát moet nog blijken. Er gaat een hele keten aan gebeurtenissen vooraf aan zo'n ongeluk, waar weer allerlei oorzaken voor kunnen zijn. Zo kan er sprake zijn van een technische fout (aangevreten kabels waardoor een sein dat rood moest tonen, groen toonde*), het kan kwade opzet zijn (sabotage), een menselijke fout (per abuis het STS gepasseerd) maar bijvoorbeeld ook een installatiefout**. * Dit is vorig jaar in Frankrijk gebeurd ** Zie de crash te Clapham Junction in 1988 | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:01 |
volstrekt mee eens de overheid stelt de reiziger bloot aan ernstige risicos uit louter financiele redenen, het is technisch gewoon mogelijk om een halfautomaat in te voeren waarbij de machinist alleen handelingen kan uitvoeren die zijn vrijgegeven door de computer en centrale server klopt weer, daarom worden bij grotere bedrijven de gebruikers beperkt in hun vrijheid, een gewone gebruiker kan niet zomaar rommelen in de instellingen of virusscanner. Het zou dan ook niet raar zijn om sofwarematige onmogelijk te maken om als machinist te klooien aan de veiligheidssystemen, een twee trapssysteem die alleen bediend kan worden door de werkplaats is het beste eventueel aangevuld met gps. [ Bericht 0% gewijzigd door Merode32 op 09-02-2016 17:07:03 ] | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:04 |
Graag veiligheid voor alles. Stel dat we uitgaan van het stukgaan van de atb(scenario 2) dan moet je inderdaad met een uitgeschakelde atb verder rijden naar het eerst volgende station, een menselijke fout kan dan fataal zijn, wegslepen is de meest veilige optie, veiligheid voor reizigers. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:08 |
Reizigers zijn per definitie ongeschikt aan de veiligheid!!! | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:08 |
Dus als je één extra mensenleven kan redden voor een investering van 100 miljard is dat gerechtvaardigd? Er is prima een prijs te plakken op een mensenleven. | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:08 |
En jij stapt na jouw werk gewoon in de auto en rijdt naar huis? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:08 |
Ongeschikt, spraakverwarring ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:10 |
Stomme Vraag wellicht maar is er ooit weleens iets fout gegaan met die automatische lijntjes? Die Automagische metros enzo van het zelfde kaliber? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:11 |
Ondergeschikt uiteraard, fokken en autorijden gaat niet zo goed. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:11 |
Nee ik open de deur en dan sta ik in de keuken. Auto is een beetje overkill. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:12 |
Troll ![]() | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:13 |
Je wilt dus zeggen dat je de machinist niet vertrouwd? Wie vertouw je het dan wel toe om je te vervoeren? De auto niet, daar ben je afhankelijk van alle andere automobilisten. De trein dus niet, want je vertrouwd de machinist niet. Bus dan ook niet (zie auto), vliegtuig niet (daar kunnen piloten zomaar in een gebouw of berg vliegen)... Dan blijft er weinig over. Kom je überhaupt wel eens buitenshuis? | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:14 |
oh ja, vergeten, jij zit hier alleen maar om de tijd te doden. Maar in principe zou jouw stelling nogal verstrekkende consequenties voor alle systemen in de wereld hebben en wordt de wereld dus geregeerd door computers. Is dat wat jij wil? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:15 |
Het gaat natuurlijk niet om de mensen die gered worden door zo nieuw systeem, het gaat om het aantal mensen die niet meer in zo situatie terecht komt omdat het systeem op tijd ingrijpt. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:16 |
Wtf ben je aan het bazelen man. Ik vraag of je 100 miljard wil investeren om mogelijkerwijs één mensenleven te redden en jij antwoordt dat je geen mensen wil redden maar je wil mensen redden! | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:16 |
Het is een fact dat geautomatiseerde railvoertuigen op een vrije baan weinig tot geen ongelukken maken. Een halfautomatische systeem wat ze bijvoorbeeld in amsterdam willen invoeren is de eerste stap. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:18 |
Die zijn er nog niet echt, alleen wat metro's. Waar alle treinen dezelfde status hebben en op dezelfde stations stoppen, waar geen overwegen zijn, waar het geen NP-hard probleem is. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:19 |
Nee ik zeg dat ik geen mensen wil reden omdat het systeem er voor moet zorgen dat ze simpelweg niet meer in zo situatie komen, en je kunt niet eenmaal niet brekenen hoeveel mensen er mogelijk in zo situatie terecht zouden komen. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:19 |
Volgens mij spreek ik duidelijk over railvoertuigen niet over treinen. | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:22 |
Volgens mij lees jij mijn post niet goed, want jij hebt het alleen over railvoertuigen. Waarom niet over al het andere, want de mens is toch niet te vertrouwen? Want dat impliceer je namelijk | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:22 |
Waarom doe je alsof je een ongeletterde idioot bent, je kut snapt toch nog wel dat de vraag is; Wil je 100 miljard uitgeven om te voorkomen dat er één iemand komt te overlijden. GEEF EENS ANTWOORD | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:22 |
Dat doet niets af aan mijn opmerking. Ik kan er niets aan doen dat jij niet snapt hoe automatisering werkt. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:25 |
Je kunt niet berekenen hoeveel mensen door een nieuw systeem gered worden die mogelijk bij gebruik van atb in een ramp terecht zouden komen, het is dus onmogelijk vast te stellen voor hoeveel personen dat systeem zinvol is. Dus ja ik vind dat dat de overheid alles moet doen om het railverkeer voor 99% veilig te maken. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:27 |
Kijk eens in de krant dagelijks zie je ongevallen, regelmatig zijn er doden te betreuren. De mens is inderdaad niet te vertrouwen met een wagen, dat word bevestigd door de vele ongelukken en slachtoffers elk jaar weer, maar auto rijden is een risico wat ik zelf neem en waar ik tot op zekere hoogte controle over heb. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:27 |
Het railverkeer ís al voor 99% veilig. Minstens. Richt je aandacht liever op het wegverkeer, daar vallen veel meer doden. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:29 |
De automatische auto is voor vele een grote uitkomst en zal zorgen voor een veiliger verkeer. | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:29 |
Ruim 1.000.000 reizigers per dag. Gemiddeld rond de 10 dodelijke slachtoffers per jaar. Het railverkeer is al voor 99% veilig. Best ruim zelfs. | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:29 |
Railverkeer is veel veiliger dan het autoverkeer, dus wat bazel je eigenlijk? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:29 |
Natuurlijk kan je dat berekenen. Er is zoiets als statistiek. Maar euh, vertel eens waar we die 100 miljard vandaan gaan halen om die éne extra dode te voorkomen? Upgrade van de Deltawerken maar niet uitvoeren met het risico op tienduizenden doden aan de kust? Jij woont toch in Limburg dus op een berg en hebt daar geen last van? Of zullen we Ruimte voor de Rivier maar stopzetten en als de Maas net als in de jaren '90 een beetje moeilijk gaat doen gewoon maar tegen die frietvreters roepen dat ze niet zo moeten zagen natuurlijk! | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:30 |
10 dodelijke slachtoffers vind ik een te hoge prijs. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:31 |
Klopt maar veel veiliger wil je niet zeggen dat je achterover kan leunen je moet altijd streven naar nog veiliger zolang er slachtoffers of doden vallen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:31 |
Die ook nog eens komen doordat die domme pleurisautomobilisten tussen de spoorwegbomen heen zigzaggen omdat ze met hun mobieltje bezig zijn. | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:34 |
Je kwam zelf met die 99% toen iemand vroeg of je miljarden wilde uitgeven voor één slachtoffer minder. Ik geef alleen aan dat het werkelijke aantal ruim onder die 99% zit. Wat ik, en vele anderen hier, alleen maar proberen aan te geven is dat ongelukken nooit helemaal te voorkomen zijn en dat er al heel veel aan gedaan is om die prijs erg laag te krijgen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:35 |
Veel te veel zelfs. Veiligheidsjihad is veel te ver doorgeschoten en dat vindt de hele fucking sector. | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:38 |
Trouwens Merode32, je zei een paar pagina's terug dat ERTMS een onveilig flutsysteem was. Ik ben even benieuwd, in welk opzicht is ERTMS onveilig en in welk opzicht is het een flutsysteem? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:39 |
Dat betwijfel ik, door elke menselijke handeling vooraf te laten gaan door toestemming van een computer die in contact staat met alle mogelijke singalen en elke menselijke handeling te laten controleren en zo nodige te overullen, kun je het aantal slachtoffers sterk verminderen. Een ongeluk als in duitsland bewijst dat er nog steeds werk aan de winkel is, er is nog steeds ruimte voor innovatie. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:39 |
Sinds 1992 zijn er zes doden gevallen vanwege treinongevallen binnen de landsgrenzen. | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:43 |
Ter vergelijking: in 2014 alleen vielen er 570 doden in het wegverkeer. | |
b2py | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:43 |
Duits beveiligingsyssteem met de Nederlandse vergelijken ![]() Duits veiligheidsbesef vergelijken met de Nederlandse ![]() | |
dcm360 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:44 |
En als ik je nu vertel dat er geen foutloze software bestaat, en dat het een klein wonder is dat heel veel software ook maar ongeveer doet wat het moet doen ondanks een grote hoeveelheid bugs, vind je het dan nog een goed idee? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:44 |
Ik vind dat ertms niet ver genoeg gaat, ik zie een systeem voor me waar alle mogelijke singalen aan gekoppeld zijn(seinen(al dan niet virtueel), wissels, treinen alles wat van belang is) maar veel belangerijker waarbij de machinist bij elke handeling toestemming vraagt aan de computer en dd computer het scenario berekend en een uitkomst geeft. Uiteraard mag dit systeem nooit te overullen zijn en moet zo systeem een trein tijdelijk kunnen blokkeren als een machinist iets probeert te doen wat niet veilig is volgens het scenario. Je komt dan op een systeem uit waarbij de machinist dient onder de computer, een computer kan razendsnel de gevolgen van een actie uitrekenen. | |
b2py | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:44 |
Even off-topic, doe jij COD4:MW? | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:44 |
Jij gehoorzaamt de computer als die jou vertelt dat jij een boom moet koppen? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:45 |
Ja uiteraard heb je bugs, maar uiteraard moet zo systeem voor 100% getest zijn op elke scenario, hoe idioot ook). | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:46 |
Zolang we de oorzaak niet kennen bewijst dat helemaal niets. Hoe triest dat ongeluk verder ook is. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:47 |
Je bent het toch met mij eens dat bij een fatsoenlijk werkend systeem er nooit twee treinen op hetzelfde spoor mogen komen? Onafhankelijk van wie niet heeft opgelet, wie schuldig is of waarom het gebeurt is. | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:47 |
Dan wordt elk systeem afgekeurd, omdat je nooit alle scenario's kunt bedenken, laat staan ook nog testen. | |
dcm360 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:48 |
Dus, hoeveel miljard had je ookalweer liggen, en heb je ook even een paar decennia de tijd? Dit is compleet onrealistisch. | |
b2py | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:48 |
Ooit gedacht aan sabotage? |