James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 17:14 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe! ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| |
Peterselieman | zondag 12 januari 2014 @ 17:15 |
Met de chipper wel ja, maar de Kruidvat is alleen binnen de grenzen van Nederland geldig, dus je moet onderweg weer uitchecken. Winschoten is daarbij de beste optie | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 17:15 |
Staat niet op de voorwaarden die ik net even geraadpleegd heb. | |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 17:19 |
Welke held heeft dat gedaan? ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 12 januari 2014 @ 17:19 |
Met dat kruidvatje hoef je bij Arriva niet in te checken nee, maar je moet tussen Leer en Winschoten even met je ov-chipkaart reizen, tenzij het kruidvatje ook tot in Duitsland geldig is ![]() | |
Peterselieman | zondag 12 januari 2014 @ 17:20 |
staat al tijden in de OP ![]() | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 17:23 |
![]() | |
Peter | zondag 12 januari 2014 @ 17:31 |
Ik heb een HEMA-kaartje ![]() Daar staat letterlijk: "de e-ticket Dagkaart is geldig in de treinen van NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia binnen Nederland" Dus ik zal wel een kaartje moeten halen of chippen. Staat bij Bad-nieuweschand de chippaal niet op het perron? ![]() Een kaartje via NS-highspeed is 7,20 voor Leer-Bad Nieuweschans... Via Bahn.de zelfs 8,20 ![]() | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 17:32 |
Oh ok, die hierboven is Kruidvatje. | |
JDude | zondag 12 januari 2014 @ 17:38 |
Mag ik ook in de OP nu ik weer treinreiziger ben na jaren van asfaltvreten? | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 17:39 |
Vijf euro. | |
JDude | zondag 12 januari 2014 @ 17:40 |
3 euro dan, want het is zondag en ik heb AltijdVoordeel. | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 17:43 |
Doe toch niet zo moeilijk man. We hebben Mono toch bij ons ![]() | |
Peterselieman | zondag 12 januari 2014 @ 17:46 |
hmm, het staat er niet op, dus dan zou het idd moeten kunnen vanaf Leer, omdat het volgens Arriva een Nederlands tariefpunt is | |
Peterselieman | zondag 12 januari 2014 @ 17:55 |
De verhalen die ik erover lees blijven tegenstrijdig | |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 18:13 |
De kans dat je tussen Leer en Nieuweschwans controle krijgt is niet zo groot toch? | |
Kentekenplaat | zondag 12 januari 2014 @ 18:19 |
![]() Dat domme CS wat het een tijd was. ![]() Half Nederland heeft een Centraal Station en wij hebben lekker een Hoofdstation. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 18:26 |
Gekke groninger gespot ![]() | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 18:35 |
Zeg weet iemand wanneer de lijn van Alsdorf-Poststrasse doorgetrokken wordt naar Stolberg Hbf en welke stations er nog gepland zijn aan dat stuk? | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 19:00 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Stolberg_-_Herzogenrath Zie rechts in het traject. | |
bork | zondag 12 januari 2014 @ 19:05 |
Hier staat een stuk meer http://de.wikipedia.org/w(...)E2%80%93Herzogenrath | |
Peterselieman | zondag 12 januari 2014 @ 19:05 |
neuh, maar ik print voor de zekerheid wel wat dingen uit om in het geval van problemen sterker te staan | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 19:41 |
thx ![]() Eschweiler St Jöris en Merzbrück dus. Nog maar even op wachten en dan een mooi productief weekendje Euregio inlassen. | |
Bitlord | zondag 12 januari 2014 @ 19:42 |
Zouden Arriva-conducteurs daar wel bevoegd zijn? Kan me voorstellen dat de Wet Personenvervoer ook niet van kracht is tussen Leer en Weener. Een Spurt op station Weener tijdens mijn enige bezoek aan het station, 17 april 2013. [ Bericht 19% gewijzigd door Bitlord op 12-01-2014 20:16:55 ] | |
Zyron | zondag 12 januari 2014 @ 19:42 |
M'n vriendin en ik willen donderdag naar Brussel. Een go-pass lijkt ons het goedkoopst. Nu willen we dan vrijdag terug ,maar er nog uit op Antwerpen. Dat mag officiëel niet, geloof ik. Wat is dan het goedkoopst? Gewoon een normaal kaartje of? | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 19:43 |
Van wie mag dat niet? Ohja, ik zie het ja. | |
Bitlord | zondag 12 januari 2014 @ 19:44 |
Ik wil wel weer een nóg goedkoper reisadvies opsnorren, maar dan ben je wel de héle dag onderweg ![]() | |
Zyron | zondag 12 januari 2014 @ 19:46 |
Je maakt me nieuwsgierig, of heeft het iets met een fiets of de benenwagen te maken? ![]() We hebben overigens beide Studenten-OV nog. | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 19:46 |
Vrij reizen NL? Go-Pass Roosendaal - Brussel Enkeltje Brussel - Antwerpen Enkeltje Antwerpen - Roosendaal uit de automaat in Nederland vissen. | |
Bitlord | zondag 12 januari 2014 @ 19:53 |
Verschillende verbindingen, reistijd 4u45 Bus Veolia Tilburg - Eersel De Lijn 480 Eersel - Turnhout De Lijn 305 Turnhout - Leuven De Lijn 358 Leuven - Brussel Kost je 5 euro pp pd. Terug verschillende mogelijkheden van Brussel naar Antwerpen en van Antwerpen naar Breda. | |
Zyron | zondag 12 januari 2014 @ 19:57 |
Haha, held. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 19:59 |
Bussen zijn kut. Alleen Tilburg - Turnhout (gaat dat nog direct?) Duurt al een uur of zo ![]() | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 20:04 |
Ik weet trouwens niet of je met een simpel retourtje Roosendaal (gr) - Brussel wel je reis mag onderbreken. Dat zal dan ongetwijfeld goedkoper zijn. Die kost namelijk ¤21,60 uit de automaat. | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 20:11 |
dat mag wel, is een internationaalkaartje. Alleen op een rail pass mag het officieel niet. En ja, het is te verifiëren en ja je hebt er luizenneukers bij die er toestanden over gaan maken. | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 20:13 |
Resize dat ding eens even << insert voorbeeld van blasfemie >> << insert aantijging over mannenliefde >> | |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 20:17 |
Het gebeurt de laatste tijd wel heel erg vaak dat er onverwachte werkzaamheden zijn, komt dat allemaal door dat aangescherpte veiligheidsregime? Met 'sluiten op elkaar aan' bedoelt NS waarschijnlijk 'de bus sluit z'n deuren 20 seconden na aankomst van de tijd'? ![]() | |
Bitlord | zondag 12 januari 2014 @ 20:17 |
Zo beter? Nog steeds een beperkt data-abonnement? | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 20:18 |
Waarschijnlijk. Het is niet dat dat soort zaken ineens uit lucht vallen denk ik. Vroeger kon je er omheen rijden en niet meer. Zo simpel zal het wel zijn. | |
Peterselieman | zondag 12 januari 2014 @ 20:20 |
mogelijk niet, maar af en toe is er nog wel Polizei rond Ihrhove geloof ik | |
greavy | zondag 12 januari 2014 @ 20:21 |
Dank voor de complimenten. Ik ben vroegah begonnen met een compact-camera, die uiteindelijk niet mee wilde werken aan zwemles, waar toen een nieuwe compact-camera van een paar tientjes voor terug kwam. Daarna werd eens geïnvesteerd in de Canon 1000D + kitlens 18-55, maar na daar geen interesse meer in te hebben ivm de lage kwaliteit werd de 17-85mm aangeschaft. Toen die lens stuk ging, is weer een upgrade in body en lens bemachtigd, de Canon 7D + 17-55mm (vergelijkbaar met de 24-105 L-lens). Door alle tips van anderen, en voornamelijk zelf veel oefenen, is de kwaliteit sterk verbeterd. Ik ben ook veel kritischer geworden, en zet tegenwoordig ook de foto's recht, en/of snij ze een beetje bij. En ik heb echt niet aan iedere bus-spotter een hekel, integendeel. Maar de mensen die niet weten wanneer je uberhaupt moet afklikken, of zelfs frontaal voor de neus van de bus een boom, lantaarnpaal of what ever hebben, of niet eens moeite doen om onscherpe foto's weg te mikken, dáár kijk ik echt niet meer naar. Daar moet veel in beter kunnen, dunkt mij. | |
Bitlord | zondag 12 januari 2014 @ 20:21 |
Klopt, die stapten bij mij ook in op Nieuweschans, deden niets en stapten toen weer in Weener uit. | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 20:22 |
Uitstekend. En nee. Gewoon netiquette jeweetzelf. | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 20:22 |
Ja die zijn veel meer geïnteresseerd in drugsgebruikers dan in Arriva-reizigers in een Arriva-trein op een Arriva-lijn ![]() | |
Bitlord | zondag 12 januari 2014 @ 20:23 |
Had dr inderdaad helemaal niet naar gekeken, was een onbewussie | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 20:25 |
Al goed ![]() | |
Hoog_groen | zondag 12 januari 2014 @ 21:16 |
[q![]() [..] Waarschijnlijk. Het is niet dat dat soort zaken ineens uit lucht vallen denk ik. Vroeger kon je er omheen rijden en niet meer. Zo simpel zal het wel zijn. [/quote] Dat. Er gaan niet meer wissels stuk maar om ze te repareren moet er meer infra buitendienst als vroeger. En dat raakt de treindienst dus sneller. [/quote] | |
Frozen-assassin | zondag 12 januari 2014 @ 21:24 |
Volgens mij zijn er toch wel genoeg sporen rondom Schiphol om toch een normale dienstregeling te rijden (met misschien paar minuutjes vertraging). Er zijn toch niet voor niets zes sporen in Schiphol, daar moet je vast wel wat kanten mee op kunnen.. | |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 21:26 |
Als het probleem niet in Schiphol ligt maar bijvoorbeeld bij Nieuw-Vennep, dan houdt het helaas op. | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 21:26 |
Behalve als je alle wissels gaat wegsaneren omdat je in je peilloze domheid van mening bent dat één en ander daar "robuuster" van wordt ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 12 januari 2014 @ 21:28 |
Ik heb nog 2 vragen voor mn tour voor Morgen. 1 doet de conducteur moelijk als ik dus een omweg maak? Breda Zwolle over de Hanzenlijn is niet het meest logische. ![]() 2) zo ja, hoe weet ik dan op welk viapunt ik moet uit/inchecken en hoeveel tijd moet er tussen de 2 zitten. Ik heb een blokker kaart, en ik zit dus ook met het dalureninchecken, kan ik mijn reis op ieder punt "onderbreken" im vanaf dat punt weer "logisch" te reizen... ![]() | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 21:28 |
Zit aan de andere kant, volgens mij op zo/ma sowieso verbussing Schiphol - Leiden. | |
greavy | zondag 12 januari 2014 @ 21:30 |
Gewoon inchecken, en niet onderweg ombliepen. Met je blokker-kaart mag dat gewoon (althans, officieel niet, maar het wordt door treinpersoneel gewoon gezien als een dagkaart, waarbij je bij je beginstation maar moet inchecken, rest boeit ze niet) | |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 21:32 |
Volgens www.rijdentijdensohr2014.nl rijden er op zo/ma normaalgesproken wel treinen tussen Schiphol en Leiden. | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 21:36 |
Je hebt gelijk. Dan zal het wel ergens tussen Schiphol/Hoofddorp en Leiden zitten ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 12 januari 2014 @ 21:53 |
Maar stel ik wil toch die onderbreking maken, uit en dan weer inchecken kan in 100 seconden? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 21:53 |
Nee meteen. Mits bij twee verschillende paaltjes. | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 21:55 |
En ik denk dat dat op Schiphol het makkelijkst is. | |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 21:57 |
Bij hetzelfde paaltje kan ook als er intussen een andere chipkaart is behandeld. | |
Darkwing_Duck | zondag 12 januari 2014 @ 21:58 |
Bedankt voor de tips jongens ![]() | |
Dr_Flash | zondag 12 januari 2014 @ 21:59 |
oh dat zou ook best kunnen ![]() | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 22:02 |
Ook weer lekker gecommuniceerd naar de reiziger in ieder geval. | |
Facepalm | zondag 12 januari 2014 @ 22:09 |
Even je paspoort of ID-kaart ervoor houden werkt ook, geeft ie een foutmelding maar daar zit ook een chip in. ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 12 januari 2014 @ 22:10 |
Een pass navigo dus ook, al zijn er verhalen van collegas dat je die dan sloopt ![]() | |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 22:12 |
Dat zou wel heel slecht zijn ![]() | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 22:47 |
Weer die politie die het spoor plat legt, zou eens niet. | |
_serial_ | zondag 12 januari 2014 @ 22:50 |
Daar issie weer....
| |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 22:52 |
Aardige afstand erbij ineens. | |
_serial_ | zondag 12 januari 2014 @ 22:56 |
zo...dat is behoorlijk stuk. | |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 22:57 |
"op last van de politie" betekent meestal agressie in een trein of dat een voortvluchtig persoon zich op de sporen begeeft. | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 22:59 |
Maakt toch niet uit. Volgens mij kan je tussen Barendrecht en Dordrecht toch niet keren met een trein.. | |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 23:11 |
Niet in Zwijndrecht? | |
b2py | zondag 12 januari 2014 @ 23:27 |
Er staan bediende seinen, ik weet het ook niet zeker hè ![]() | |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 23:30 |
Hoe dan ook, het zit er weer op:
| |
Maegrim | zondag 12 januari 2014 @ 23:32 |
Suïcidaal persoon ![]() | |
James1988 | zondag 12 januari 2014 @ 23:33 |
Naar. | |
_serial_ | maandag 13 januari 2014 @ 00:04 |
Oops ![]() ![]() | |
_serial_ | maandag 13 januari 2014 @ 06:38 |
Uitgelopen werkzaamheden tussen Rotterdam - Den Haag, ook alweer even geleden op dit traject Enkele treinen vallen uit, mijn IC rijdt langzaam rondom Delft. | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 07:23 |
Bij mij in de regio ook, rond Hoorn. Alweer over gelukkig ![]() | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 07:52 |
Rond delft minder treinen door uitgelopen werkzaamheden. Prima, kan gebeuren maar dan dit. Reizigers tussen Tilburg en Den Haag Centraal reizen om via Utrecht centraal. Whut? De rest doet er niet toe? ![]() | |
remcoP | maandag 13 januari 2014 @ 07:57 |
Randstadrail lijkt me een stuk sneller, maar ja, geen ns hè? | |
ziggyziggyziggy | maandag 13 januari 2014 @ 08:05 |
Zegt niets. Als Groningen - Meppel er uit ligt, komt er ook wel eens een omreisadvies via Leeuwarden. | |
JDude | maandag 13 januari 2014 @ 08:06 |
Flinke uitloop ook, de sprinters en IC's vanuit Breda naar Den Haag rijden in ieder geval tot 9:00 maar tot Rotterdam. | |
remcoP | maandag 13 januari 2014 @ 08:08 |
Den Haag - Rotterdam nooit. Ben wel eens van Rotterdam naar Delft gestuurd via Gouda en Den Haag. Om in Den Haag uiteindelijk de tram naar delft te moeten nemen. (want HTM is ook deels NS) | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 08:13 |
Komt omdat er prima NS omreisadvies is via Gouda. | |
_serial_ | maandag 13 januari 2014 @ 08:14 |
Ben ik blij dat ik een van de eerste intercity's had die wel doorreed, gezien de puinhoop nu. | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 09:45 |
De eerste dwarsliggers in de nieuwe spoortunnel van Delft zijn inmiddels gelegd. ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 09:46 |
Zojuist heb ik samen met James de intercity Direct gepakt van Breda naar Rotterdam. Leuk eens Handen geschud te hebben ![]() En Ohja, die tekst van Greavy heb ik destijds aangepast ![]() | |
greavy | maandag 13 januari 2014 @ 09:46 |
In Zwijndrecht kan je keren, in Barendrecht niet zover ik weet. | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 09:52 |
Ik zie inmidels dat de eerste dwarsliggers zijn gelegd in de Delftse spoortunnel... ![]() | |
Dos37 | maandag 13 januari 2014 @ 09:53 |
Wat ene mongol vrachtwagenchauffeur, trekt zo de halve bovenleiding kapot bij Borne ![]() | |
Fiorano | maandag 13 januari 2014 @ 10:19 |
Zitten er hier een paar door de stilte coupé te schreeuwen, komt er controle zegt het personeel ook niet even wat ofzo en laat ze gewoon door lullen | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 11:23 |
ProRail heeft een blogpost geplaatst over de kapotgereden bovenleiding bij Borne, waarin ze het ook hebben over de uitgelopen werkzaamheden van vanochtend:Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar waarom zorgt één sleutel (ik neem aan een sleutel die de overweg 'vergrendelt'?) voor een grote seinstoring? Is dat niet makkelijk op te lossen door de sleutel te verwijderen? | |
Fiorano | maandag 13 januari 2014 @ 11:26 |
Is denk ik niet het eerst waar je aandenkt ofzo... | |
Dos37 | maandag 13 januari 2014 @ 11:40 |
Het gaat in ieder geval de hele dag nog duren. Tussen Hengelo - Almelo [ Bericht 20% gewijzigd door Dos37 op 13-01-2014 11:46:22 ] | |
Viezze | maandag 13 januari 2014 @ 11:57 |
Waarschijnlijk wisten ze op dat moment niet wat voor de storing zorgde op dat moment. Achteraf klinkt het heel simpel, maar op het moment zelf zullen ze best even hebben moeten zoeken voordat ze de juiste overweg en het probleem hadden. | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 12:14 |
Dat denk ik ook, maar zijn er dan geen systemen die zeggen "Hey, ik heb een sleutel in me die er niet hoort!"? | |
Peterselieman | maandag 13 januari 2014 @ 12:17 |
er is een systeem dat kan melden welke overweg in storing ligt, maar dat is nog niet door heel Nederland geïnstalleerd. Vandaar ook dat op de meeste trajecten waar een overweg in storing ligt bij een ruim gebied een aanwijzing gegeven wordt ipv alleen bij een specifieke overweg. | |
Viezze | maandag 13 januari 2014 @ 12:24 |
Dan zou je bij elke overweg een soort monitoringssysteem moeten hebben, die aangeeft wat er in die overweg voor de storing veroorzaakt. Ik vermoed niet dat we dat in Nederland hebben, maar "slechts" een set relais en andere elektronische meuk. Daar is dan een systeem aangehangen die dat in de gaten houdt en vertelt als er een storing is, maar die dan niet precies kan vertellen wat de storing is. Maar dat is slechts een vermoeden | |
Mr_Klaasje | maandag 13 januari 2014 @ 12:41 |
Nee, want dat zorgt voor de noodzaak van extra logica in de apparatuur. Dat geeft extra kans op storingen maar bij relaisbeveiligingen nog veel belangrijker: Het is duurder in ontwerp, bouwen en onderhoud. | |
dennistd | maandag 13 januari 2014 @ 13:20 |
ik sta nu tussen gezondheispark en Delden, in de hoop op omgeleid goederen | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 14:07 |
Je moet je verwachtingen niet zo hoog leggen ![]() | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 14:09 |
Er is daar maar 1 overweg, bij Delft Zuid. Maar inderdaad, je denkt niet direct aan een overwegsleutel die er nog in zit. Blundertje van de LWB. | |
ziggyziggyziggy | maandag 13 januari 2014 @ 18:18 |
Klok, klepel. We kunnen bij een overwegstoring prima zien welke overweg dat veroorzaakt en dan geven we gewoon voor die specifieke overweg een aanwijzing af. Waar jij mee in de war bent, is het scenario waarbij twee overwegen gestoord raken die op dezelfde melder zijn aangesloten. Dan krijgen we de melding "meerdere overwegen gestoord" en moeten we voor alle overwegen van die melder aanwijzingen afgeven. En met het nieuwe systeem DOSS is dat niet meer het geval, die kan tot 16 afzonderlijk gestoorde overwegen aan. | |
Fiorano | maandag 13 januari 2014 @ 18:26 |
NS lijkt niet echt mee te willen werken aan het plan om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem:![]() Bron: Barneveldse Krant | |
Peterselieman | maandag 13 januari 2014 @ 18:30 |
oh ja, zo zat het. Helder ![]() | |
Dr_Flash | maandag 13 januari 2014 @ 18:31 |
gewoon heel Utrecht - Arnhem eindelijk eens viersporig maken, is er niks aan de hand. En ja, dat is WEL van deze tijd. | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 18:40 |
"We willen wat het beste is voor de klant, dus zien we het niet zitten" Errr, hoe bedoel je? | |
Anno1982 | maandag 13 januari 2014 @ 18:41 |
Inderdaad een behoorlijke blunder. En dit wordt inderdaad niet gemonitord, want het werkt ten eerste veilig uit en daarbij komt het weinig voor dat zo'n sleutel blijft zitten. | |
#ANONIEM | maandag 13 januari 2014 @ 18:41 |
Oeeeeh, je zou maar eens een concurrent moeten gedogen op een klein stukje van het hoofdrailnet, om zo het product "trein" voor de reiziger aantrekkelijker te maken. Dát is natuurlijk niet de bedoeling! | |
Dr_Flash | maandag 13 januari 2014 @ 18:42 |
We willen wat het beste is voor de NS-IJzerschuiver. En dus het slechtste voor andere ijzerschuivers. Klant? We zijn toch geen winkel? Zie jij een toonbank? ![]() ![]() | |
boriq | maandag 13 januari 2014 @ 19:12 |
Vandaag maar via Zutphen naar Zwolle gegaan, aangezien ik geen zin had in nog een bus. maar godzijdank zit ik dus (bijna) nooit in die LINTjes, de beenruimte is echt om te huilen, nou ja huilen, daar is toch geen ruimte voor. | |
Mr_Klaasje | maandag 13 januari 2014 @ 19:36 |
Het is makkelijk klagen over NS in het geval van Ede-Arnhem maar op termijn gaan de IC-frequenties daar omhoog waardoor de overstappen van/naar de Valleilijn stukken beter worden. Inderdaad kan het best zo zijn dat de Valleilijn erdoor past maar dan staat nog niet vast dat die treinen in een mooi treinpad terecht komen. Het zou zomaar kunnen zijn dat ze Ede binnenkomen, vervolgens moeten wachten tot de IC langs is om daarna pas door te gaan. Dan pakt bijna iedere groep voor wie de ritprijs geen probleem is de IC. Dan heb je niets aan een doorgetrokken Valleilijn terwijl het wel minder goed is voor de robuustheid. Maar wellicht past het veel beter. | |
DeaDLocK2K | maandag 13 januari 2014 @ 19:40 |
Utrecht-Amersfoort ook, en vooruit, Amersfoort-Weeps en Zwolle-Meppel ook maar gewoon ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 13 januari 2014 @ 19:40 |
Arnhem-Nijmegen lijkt me ook een goede kandidaat. | |
Peterselieman | maandag 13 januari 2014 @ 19:46 |
mja, vanaf de Betuweroute tot aan waar de sporen uit Utrecht erbij komen moet genoeg zijn. | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 20:12 |
Foutje kan gebeuren. | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 20:13 |
Zolang mogelijk tegenstribbelen en pas toegeven als het niet anders kan is anders vrij bekend in de commerciële sector hoor. | |
#ANONIEM | maandag 13 januari 2014 @ 20:15 |
Ja. En dus heeft NS een monopolie op het hoofdrailnet omdat dat beter voor de reiziger zou zijn. Nou, we zien nu hoezeer dat het geval is. | |
Mr_Klaasje | maandag 13 januari 2014 @ 20:37 |
Ga je ook nog inhoudelijk naar de situatie kijken of kom je niet verder dan zo'n eendimensionale oneliner? | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 20:39 |
Kan je concluderen dat die methodiek in ieder geval erg effectief is ![]() | |
#ANONIEM | maandag 13 januari 2014 @ 20:44 |
Nee, ik ga niet inhoudelijk naar de situatie kijken, want dat kan ProRail veel beter in zo'n overbelastverklaringsdinges o.i.d. | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 20:46 |
Roep dan ook niet van die onzin. | |
#ANONIEM | maandag 13 januari 2014 @ 20:48 |
Hoezo? NS begint toch zeker met dingen te roepen in de media. Dan mag ik ook roepen dat ze beter eerst eens met Connexxion en ProRail om de tafel gaan zitten, evt. een overbelastverklaring laten maken en dán tzt. eventueel eens gaan mopperen over iets. | |
Mr_Klaasje | maandag 13 januari 2014 @ 20:54 |
NS zegt feitelijk vier dingen: 1. We hebben het liever niet. 2. We werken mee aan een onderzoek 3. Er zijn twijfels over de mogelijkheden voor een robuuste inpassing in de dienstregeling. 4. Waarschijnlijk is er infrastructuur nodig. Wie betaalt? Lijkt mij een vrij legitiem verhaal. Overigens valt er best wat nuttigs te zeggen: Tussen Ede en Arnhem zitten twee stations. Dat zijn voor een stoppertje twee stops extra. Dat past maar het is niet ruim binnen een tien-minutenpatroon. Daarom wil je eigenlijk het treinpad van de stoptrein af laten hangen van de uitwerking van de IC's. Dat betekent dat je met de stoptrein moet kunnen schuiven. Dat kan het volgende betekenen: 1. Connexxion zou misschien wel twee treinstellen moeten aanschaffen maar ze willen er eigenlijk maar één aanschaffen voor dat plan. 2. Er moet misschien wel een berg infra bij te Ede, op de Kippenlijn zelf of tussen Ede en Arnhem. Wil je 1 en 2 allebei niet, dan is de kans groot dat je een kloteoplossing krijgt omdat het spoor daar aardig vol zit. | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 20:58 |
Oplossing voor punt 4: de vragende partijen (overheden dus). | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 21:00 |
CXX vraagt ook, dus die mag ook bijleggen. | |
Peterselieman | maandag 13 januari 2014 @ 21:03 |
punt 4 moet sowieso en verder wil je natuurlijk kort volgen hebben, zodat de stopper direct achter de IC aan kan gaan om zo wat meer bufferruimte te creëren mocht het naar 6 IC's per uur gaan. | |
Zug-Chef | maandag 13 januari 2014 @ 21:04 |
Als het ooit zo ver komt, dan rijdt CXX vast niet meer op de Valleilijn. Concessie loopt namelijk over een kleine 3 jaar af, tenzij de verlengingsoptie wordt gelicht van 5 jaar. | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 22:07 |
Ik heb een probleempje, ik ben vergeten mn blokker dalvrijdagkaartje uit te checken en zit inmidels al bij Arras, weet iemand een oplossing? ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 januari 2014 @ 22:11 |
wat wil je met het uitchecken bereiken? | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 22:11 |
Heb je je koffer wel meegenomen? ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 13 januari 2014 @ 22:14 |
Boeiend | |
_serial_ | maandag 13 januari 2014 @ 22:15 |
![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 22:16 |
![]() ![]() ![]() | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 22:21 |
Blokker klantenservice bellen. Of Eva, die schijnt ook wel goed met vragen te zijn. | |
_JdM_ | maandag 13 januari 2014 @ 22:33 |
Heuj. Borne is weer heel. | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 22:34 |
Voor wat het waard is.. ![]() | |
Dos37 | maandag 13 januari 2014 @ 22:34 |
het wordt weer tijd voor een goederen treintje uit de rails | |
_JdM_ | maandag 13 januari 2014 @ 22:37 |
Doe maar nadat mijn trein (23.15 aankomst Enschede) voorbij is. Dan vind 'k het prima. | |
greavy | maandag 13 januari 2014 @ 22:38 |
In België worden de alom bekende Varkensneuzen (MS75, komen ook in de boemeltrein naar Roosendaal) eindelijk definitief gemoderniseerd. Echter, ze lopen 'iets' achter op schema. Het eerste stel moest al op de baan zijn, maar is dat voorlopig nog niet, maar wordt zeker niet verwacht binnen twee jaar. De 44 te renoveren stellen zouden pas rond 2025(!) op de baan moeten zijn. Oorspronkelijk was daar 2018 voor gepland, en dat is toen bijgeschaald naar 2020, en inmiddels 2025. In 2010 is de modernisatie 'gestart', het proefstel had in 2014 af moeten zijn, maar voorzien is nu 2016. Zodra het proefstel klaar is, zouden er per jaar 6 of 7 stellen gemoderniseerd worden. De modernisatie zorgt ervoor dat de stellen hoogstens nog 10 jaar meekunnen, wat dus eigenlijk gekkenwerk is. De kostprijs per stel is dramatisch hoog, omdat het casco zwaar versleten is. Na die maximale 10 jaar gaat het dan definitief uit dienst. Edit: De indeling blijft ook beroerd: 2+3 in de 2e klas, en niet de 2+2. | |
Mr_Klaasje | maandag 13 januari 2014 @ 22:39 |
Ligt het aan mij of ligt de punctualiteit over het landelijk gemiddelde fors hoger sinds de nieuwe dienstregeling? | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 22:41 |
Nou, morgen eerste trein naar Rotterdam en misschien ben je dan nog net op tijd. ![]() | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 22:42 |
Betwijfel het. Op mijn corridor valt het geloof ik nog wel mee, maar die was de afgelopen jaren sowieso al flink verbeterd. | |
_JdM_ | maandag 13 januari 2014 @ 22:47 |
Machinisten moeten wennen aan de nieuwe rijtijden en doen nog niet aan EnergieZuinigRijden? In Hengelo zag je dat ook: Machinist zonder EZR haalt vanuit Almelo naar Enschede een aankomsttijd van .04/34 (waar 07/37 gepland is). Na Februari ging men aan de EZR en kwam een aankomsttijd van .06/36 al bijna niet meer voor. | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 22:47 |
EZR. ![]() Zou verboden moeten worden. | |
_serial_ | maandag 13 januari 2014 @ 22:48 |
Dat ja, gas op die lollie, en vlak bij stations lekker in de ankers. | |
Peterselieman | maandag 13 januari 2014 @ 22:49 |
Alleen toepassen waar het kan, mits de trein op tijd is | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 22:49 |
Bla bla bullshit. Geef die reiziger die extra minuten tijd die hij heeft op het aankomststation. | |
Anno1982 | maandag 13 januari 2014 @ 22:49 |
EZR is niet iets van vandaag of gisteren, of is het sinds kort verplicht? | |
Peterselieman | maandag 13 januari 2014 @ 22:50 |
ook weer typisch Belgisch he ![]() Dat doen we hier toch beter moet ik zeggen | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 22:51 |
Je krijgt als Meester zelfs speciale EZR les. :/ | |
Peterselieman | maandag 13 januari 2014 @ 22:54 |
dat kan zelfs met EZR, mits de trein op tijd rijdt EZR is een mooie manier om ietsje op de kosten te kunnen besparen. Het moet natuurlijk niet door gaan slaan naar te veel besparen en dan vertraging krijgen, maar dat is logisch | |
Dr_Flash | maandag 13 januari 2014 @ 22:55 |
![]() | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 22:56 |
Als jij om .50 kan binnenstormen terwijl aankomst .52 is doe je iets goeds voor de reiziger. Die staat minder te blauwbekken op het perron en de uitstappers zijn waarschijnlijk (met eigen vervoer) net wat eerder thuis. | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 22:57 |
Lollie? ![]() | |
Duvel | maandag 13 januari 2014 @ 22:57 |
Overstappers staan wel twee minuten langer te kleumen, maar goed. | |
_JdM_ | maandag 13 januari 2014 @ 22:57 |
Ow. Tussen Deventer en Almelo zijn de rijtijden ook opgekrikt: 1 minuut eerder uit Deventer, 1 minuut later uit Almelo. Trein stond met -5 aan het perron, dus 6 minuten kunnen kijken naar NS'ers die de bordjes "Naar de Bus" aan het opruimen waren. | |
Dr_Flash | maandag 13 januari 2014 @ 22:57 |
Vet. 50 jaar oud en dan gewoon gemoderniseerd weer de baan op ![]() ![]() | |
_serial_ | maandag 13 januari 2014 @ 22:58 |
Of halen nét even een tram eerder, waadoor ze 14 min minder staan te blauwbekken ![]() | |
Dr_Flash | maandag 13 januari 2014 @ 22:59 |
EZR is gewoon hoerig verkankerd kut. Zeker als je tussen verschillende vervoerders moet overstappen. Dan is er niets frustrerender dan een trein diiiiieeeeeeee zooooooooooooooooooooo traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag als dikke strooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooont komt binnnnnnnnnnnnensukkkkkkkkkkkkkkkkkkellllleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 22:59 |
Ik vind die nieuwe dienstregeling eigenlijk wel chill. Ik stap om :35 in de Excuus-expresse te Den Haag HS en wacht tot dat ding om :44 gaat rijden. Rechtstreeks van Den Haag naar Rotterdam (Delft ![]() Het sluit allemaal precies aan op mijn werktijden en aansluitend OV en ik heb nog eens een verwarmde wachtruimte ook. | |
greavy | maandag 13 januari 2014 @ 23:01 |
Inderdaad. De kosten voor de renovatie van die 44 stellen heeft enige tijd stilgelegen omdat het potje voor het proefstel leeg was. Nu zijn ze weer bezig, en hebben weer een planning klaar staan, die ongetwijfeld ook weer uitloopt. Oorspronkelijke planning: 2010: 1 bak 2011: 1 bak 2012: 1 bak 2013: 1 bak 2014: 6 stellen 2015: 7 stellen 2016: 7 stellen 2017: 7 stellen 2018: 7 stellen 2019: 7 stellen 2020: 2 stellen Dat is dus nu al 5 jaar opgeschoven. In 2025 was de uitstroom van zeker 15 stellen gepland. In 2028 zouden er geen Varkensneuzen meer rondrijden. Dat is nu - door de vertraging in de modernisatie - dus iets uitgesteld, maar ze mogen nooit lang meer rondrijden. Deze 44 stellen geven een capaciteit van ongeveer 60 Desiro's, maar de Varkensneuzen zijn in principe niet meer nodig als alle Desiro's ingestroomd zijn, en zeker niet nu er nieuwe dubbeldeksrijtuigen/stellen besteld gaan worden. 40 jaar oud. En ja, het gaat voor nog maximaal 10 jaar weer de baan op, en dan moet het aan de kant. En mijn mening: Die Varkensneuzen zijn het meest gare en slechte materieel wat de NMBS heeft rijden. Zit ik nog liever in een Desiro ... Zou mij niet verbazen dat ze eerder kappen met de modernisatie omdat het te duur wordt. Deze renovatie kost zoveel geld (die Varkensneuzen verkeren in slechte staat). Of ze doen niet alles moderniseren, en stellen enkele stellen vroegtijdig aan de kant die erg slecht zijn. | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 23:04 |
De CW Mechelen had zeker niets meer te doen? | |
Frozen-assassin | maandag 13 januari 2014 @ 23:04 |
Belgen ![]() ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 23:04 |
Of hebben daardoor wel genoeg tijd om een bakje chocomelk te halen en zo NS Dochter servex te sponseren... | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 23:05 |
Een tram die 4x per uur rijdt verdient overigens ook geen bestaansrecht. Maar dat geheel terzijde. | |
greavy | maandag 13 januari 2014 @ 23:06 |
Zoiets zou het wel zijn ja. Maar het potje voor het proefstel is al 2x leeggeraakt omdat de kosten te laag werden geschat. | |
_serial_ | maandag 13 januari 2014 @ 23:06 |
Sja, vertel dat de HTM ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 23:07 |
Tevens, er word vaak geopperd dat Frankrijk een duur land is. Maar de Liter prijs van Red Bull in delage landen op de stations is nog altijd 4 dubbeltjes duurder dan op de stations in Parijs. Heb ik vandaag ondervonden op Roosendaal ![]() | |
greavy | maandag 13 januari 2014 @ 23:07 |
![]() De nieuwe SIV-versie in de Desiro's. Wel een verbetering, iets minder loze ruimte, actuele informatie en overstapinformatie. Nu nog bestemmingen verbeteren als Brsl-Centr, Antw-Centr enz, want overal staat een grote lege ruimte. Deze nieuwe versie wordt steeds in meer Desiro's geïnstalleerd, maar nog lang niet alle hebben ze. | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 23:09 |
Je spreekt jezelf een beetje tegen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 13 januari 2014 @ 23:11 |
MS75 heet niet zo omdat het in 1985 pas op d ebaan kwam hoor ![]() | |
greavy | maandag 13 januari 2014 @ 23:11 |
Voorheen had je erg veel loze ruimte, die is met de actuele info verbeterd. Waar 'Trein naar' staat moet nog verbeterd worden, vind ik. Daar wordt het allemaal erg afgekort. En er zijn inmiddels al 166 Desiro's in dienst bij NMBS, en zijn ook in de rijdende dienst al meermaals gespot door diversen. | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 23:12 |
FNV Spoor over de voorgenomen plannen van NS & ProRail over project Redesign Project Redesign is het verbeteren en aanpassen van de be- en bijsturing. | |
greavy | maandag 13 januari 2014 @ 23:12 |
Ja, nu is het dan toch 40 jaar oud, als het van 1975 is? Of kan ik niet rekenen? | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 23:13 |
De parlementaire enquêtecommissie Fyra heeft zichzelf een taart gegeven ter ere van de start van hun onderzoek:![]() Buiten de spitsen voldoende op de meeste lijnen, er rijden ook genoeg bussen. Volop ruimte voor verbetering: 1) Het woord "Verbindingen:" in een kolom aan de linkerkant neem teveel te veel ruimte in, dat kan ook als tekst erboven 2) De kolommen met geplande tijd en actuele tijd zijn nuttig maar nemen veel te veel ruimte in. Die informatie kan compacter worden gepresenteerd (bijvoorbeeld: 18:10 +3) 3) Het woord "spoor" is overbodig, de cijfers zouden tussen het treintype en de bestemming geplaatst kunnen worden zodat er meer ruimte ontstaat voor de naam van het station. Hoe het nu wordt afgekapt is amateuristisch. 4) De datum links onderin is in mijn ogen overbodig, de tijd zou op een andere plaats gezet kunnen worden 5) Wat zijn die bolletjes in vredesnaam? Welke stagiair grafisch design mocht zich uitleven tijdens de vrijmibo? | |
Dr_Flash | maandag 13 januari 2014 @ 23:18 |
ja, en als het in 2025 gerenoveerd op de baan komt dus 50. | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 23:19 |
13-01-14 23:10:34 Brandweer Midden- en West Brabant PRIO 1 9192 4739 2739 NS STATIONSPLEIN 1 ROOSENDAAL (1911) Br spoorvervoer (INC: 07) (TIS: tis22) 1200006 Brandweer Regio 6195 HOvD West (info) 1200015 Brandweer Regio 9192 OvD Bergen op Zoom, Roosendaal, Woensdrecht (info) 1200016 Brandweer Regio 9193 OvD oost-west (info) 1200045 Brandweer Regio 9192 OvD Bergen op Zoom, Roosendaal, Woensdrecht (alarm) 1200046 Brandweer Regio 9193 OVD Oost-west (alarm) 1200342 Brandweer Roosendaal BvD 1200356 Brandweer Roosendaal Ploeg A 1200358 Brandweer Roosendaal Ploeg C 1201966 Brandweer Roosendaal Lichtkrant 1201999 Brandweer Regio Monitorcode én 13-01-14 23:13:48 Brandweer Kennemerland PRIO 1 AUTOMATISCHE BRANDMELDER TERMINAL 3 VERTREKPASSAGE 17 SCHIPHOL [ 1530 ] 0108999 Brandweer Monitorcode | |
greavy | maandag 13 januari 2014 @ 23:19 |
Datum is wel handig voor de pas-reizigers, en dat staat je niet in de weg daar. De ruimte bij 'Verbindingen' ben je al kwijt aan de zin 'We komen aan in', dus dat maakt niet zoveel meer uit of Verbindingen daar wel of niet staat. De leegruimte achter het treintype zou kleiner kunnen. Het woord 'Spoor' zou ik niet weglaten, maar in de kolom daarboven ergens plaatsen, ofzo. | |
Dr_Flash | maandag 13 januari 2014 @ 23:23 |
Zo'n onzin altijd dit he. Net alsof ik naar de helpdesk mail "Kijk, hier heb je de laatste 12.168 meldingen uit het system log. Ik denk dat er iets mis is. Kunnen jullie het fiksen? Beetje snel graag ik moet morgen voor 6 maanden naar Afrika. Bedankt vast!" | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 23:23 |
En I&M heeft zich vandaag weer nuttig gemaakt voor het spoor: Brief OV-Chipkaart Monitoringssysteem bij treinbeveiliging Voortgangsbrief Betuweroute en derde spoor Duitsland Beantwoording kamervragen lid De Rouwe (CDA) over capaciteitsbeperking op de Betuweroute door de bouw van het derde aansluitspoor in Duitsland | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 23:23 |
Brand op het station iig ![]() | |
greavy | maandag 13 januari 2014 @ 23:24 |
Net begrepen: De modernisering van de Varkensneuzen gaat pas echt van start als de Breakjes klaar zijn, en dat zou over, jawel, 3 tot 4 jaar klaar moeten zijn. Dus ze kunnen nog 4 jaar met dat proefstel spelen. Dus ja, dan heeft CW Mechelen weer een nieuwe uitgebreide taak erbij. | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 23:24 |
Dat schiet echt niet op hè? | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 23:26 |
Leuk! Ik zit nu in een ledig mat ritje ![]() Ik zat in een RER A met als eindpunt torcy en zat voorin. Toen ik uitstapte vroeg de beste machinist of ik toevallig naar Chessy moet. Daar moest ie zn trein stallen in de garage. En nu zit ik in een donkere trein en zet ie me dadelijk even af ![]() | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 23:27 |
Koning. Lekker scheuren denk? Vergeet niet uit te checken trouwens! ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 13 januari 2014 @ 23:28 |
Ah, ga je zo vaak met die lijntje dat elke machinist je kent ![]() | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 23:30 |
Na even wat in elkaar slepen in motherfriggin' Powerpoint heb ik al iets dat stukken beter is: ![]() | |
greavy | maandag 13 januari 2014 @ 23:32 |
Dan moet je die +2 min wel op zijn Belgisch doen: +0H02 ![]() Maar idd, het kan er zo beter uitzien. Maar er zal vast wel weer iets gewijzigd gaan worden, ofzo. | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 23:34 |
Doet me een beetje hieraan denken.. ![]() | |
Prins_Pils | maandag 13 januari 2014 @ 23:37 |
Alsof ze er nog trots op zijn ook dat dat onderzoek nodig is ![]() | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 23:37 |
Ja, en ook wel een beetje aan wat op de schermen in de SLT's staat. Dat heb ik bewust zo gekozen. ![]() Op zulke schermen moet je niet teveel onnodige poespas zetten; de kleurverlopen, afgeronden hoekjes en grafische hoogstandjes (zoals dat gigantiche stuk van een cirkel) ogen weliswaar leuk, maar leiden af van waar het daadwerkelijk om gaat: de reisinformatie. Voor grafische hoogstandjes zijn er plekken zoals reclameposters, televisiespots en magazines. | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 23:38 |
Dat moet wel met mn navigo. Ik moet eerder even dingetjes voor mn koffer regelen en dat niet vergeten ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 13 januari 2014 @ 23:39 |
Zeg dat dan ![]() | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 23:39 |
Ben je serieus je koffer vergeten? ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 23:39 |
Nee, dat nog geneens ![]() | |
b2py | maandag 13 januari 2014 @ 23:40 |
Mee eens. | |
Darkwing_Duck | maandag 13 januari 2014 @ 23:47 |
Trouwens Frozen, de RER A een lijntje noemen ![]() | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 23:48 |
Dat is ook één van de dingen die ik goed vind aan de InfoPlus-schermen op de perrons. Ik ben niet alleen maar positief over de schermen: ze worden vanaf een kleine afstand al snel onleesbaar (vooral de onderste regels zijn zeer slecht te lezen) en ook als je dichtbij staat vind ik het contrast niet super. Overdag is er voor mijn gevoel teveel omgevingslicht waardoor de tekst minder goed opvalt, en 's avonds geven de schermen verhoudingsgewijs teveel licht waardoor ze te dominant aanwezig zijn. In Noorwegen zag ik dat ze dezelfde schermen hebben opgehangen, maar dan met gele tekst op een zwarte achtergrond. In een ondergronds station (zoals Oslo Nationaltheatret) was de tekst voor mijn gevoel zeer goed te lezen, ook verderop het perron. | |
dennistd | maandag 13 januari 2014 @ 23:51 |
Een lichtsensor hoeft toch niet zo duur te zijn lijkt me, dan kun je afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht de helderheid instellen. | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 23:54 |
Zo ziet het eruit in Noorwegen:![]() ![]() Bron: Dinside.no - Bedre info på togstasjonen Ik vind dit iets prettiger aan de ogen dan ons blauw-op-wit, maar ik denk wel dat de ruimte op dit scherm een stuk beter gebruikt kan worden. Leuk detail: de schermen worden geleverd door het bedrijf dat ze ook aan NS/ProRail levert: Global Display Solutions | |
Dr_Flash | maandag 13 januari 2014 @ 23:56 |
Hmm. Die trein is wel op een heel aparte manier in elkaar gezet, zo te zien ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 januari 2014 @ 23:57 |
ach, dat was de V250 ook, dus er zijn al overeenkomsten ![]() | |
James1988 | maandag 13 januari 2014 @ 23:57 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 13 januari 2014 @ 23:59 |
Ga even mijn grap uitleggen, dakduif ![]() | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 00:02 |
![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 januari 2014 @ 00:03 |
ik wilde m op een andere manier maken waarschijnlijk. In de Fyra-enquete zal lang niet de onderste steen boven komen en daarmee is al genoeg gezegd ![]() | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 00:05 |
Brandje te Roosendaal gaat om een brand in een toilet in een SGM3. Vermoedelijk aangestoken, aldus omroep Brabant. http://www.omroepbrabant.(...)token+op+toilet.aspx | |
Duvel | dinsdag 14 januari 2014 @ 08:22 |
Waarom stem ik eigenlijk nog als de mensen die zich volksvertegenwoordiger noemen dit soort achterlijkheid tentoonspreiden? Vooral die vragen van de VVD (waar de D steeds duidelijker staat voor Dommeriken), tenenkrommend. | |
Sj0rSz | dinsdag 14 januari 2014 @ 08:53 |
Aanrijding met persoon op Eindhoven (spoor 5). Persoon schijnt afgevoerd te zijn met Lifeliner. Treinverkeer komt alweer op gang. | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 08:58 |
Dat is snel gegaan. ![]() Morgen overigens een treinstaking in Duitsland als ik de ANWB mag geloven. Waar, wat en hoe staat er niet bij. | |
greavy | dinsdag 14 januari 2014 @ 09:22 |
Ze dreigen met een staking als de DB geen beter aanbod doet. | |
James1988 | dinsdag 14 januari 2014 @ 09:55 |
TD-9 met loc voorop gaat ook als de brandweer... Binnenkomsten: Dordrecht -2 Rotterdam -3 Delft -2 Zouden alle treinen zo snel zijn (en alle machinisten zo rijden) dan zou je zo de rijtijden flink kunnen verkorten zonder dat het vertraging oplevert... op Breda - Den Haag scheelt het meer dan 10%. | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 10:05 |
Precies. EZR eruittrappen ook nog, moet je eens opletten wat een robuuste dienstregeling dat je dan krijgt ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 10:06 |
Achja, in dienstregeling 2010 had mijn trein planmatig 7% van mijn totale reistijd (een uur) een stop op Amsterdam Centraal. Dat is ook zo zonde ![]() | |
_serial_ | dinsdag 14 januari 2014 @ 10:08 |
Vroegah stopte mijn IC ook niet op Rotterdam Blaak, Schiedam en delft, dat haat ik nog het meest ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 10:09 |
ja, maar om dan maar preventief een trekschuitendienst in te stellen gaat ook nergens over. Hup, doorrijden en rap wat. Niet alleen lekker met 80 stations binnenvliegen, maar ook gewoon overal 160 rijden. Dat geklungel iedere keer zeg bah bah. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 14 januari 2014 @ 10:11 |
Ik heb vanmorgen Monopoly op station Hoogezand-Sappemeer gespot. Druk in gesprek met de treindienstleiding waarschijnlijk. | |
Peter | dinsdag 14 januari 2014 @ 11:44 |
De Arriva klantenservice meldt dat de dagkaart HEMA op het hele traject groningen - Leer v.v. geldig is ![]() | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 12:20 |
Europees Parlement wil geen verplichte aanbesteding reizigersvervoer Het Europees Parlement wil EU-lidstaten niet verplicht stellen om het reizigersvervoer per spoor aan te besteden. Het Parlement wil dat het mogelijk blijft om onder bepaalde voorwaarden het spoorvervoer onderhands te gunnen aan een nationale spoorwegmaatschappij. Als er aan het einde van de contractperiode niet is voldaan aan de efficiencycriteria, dan kan de marktautoriteit (in Nederland de Autoriteit Consument en Markt) de staat verplichten om een spoorconcessie openbaar aan te besteden. Dat is de uitkomst van een stemming in de Transportraad van het Europees Parlement. Het Europees Parlement lijkt met dit voorstel af te koersen richting een compromis over de te nemen maatregelen. Het Europees Parlement gaat binnenkort met de Europese Raad onderhandelen over het Vierde Spoorpakket. Het standpunt van het Europees Parlement is opvallend, omdat de Europese Commissie in het Vierde Spoorpakket juist verregaande liberalisering van het binnenlands reizigersvervoer voorstelt. Daarbij zou in Nederland ook het hoofdrailnet, waarop NS nu nog het alleenrecht op heeft, openbaar moeten worden aanbesteed. Bevoegdheden ACM In het voorstel van het Europees Parlement is efficiency het doel en openbare aanbesteding daarbij het middel om dit af te dwingen. Opmerkelijk is dat met dit voorstel de bevoegdheden van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) enorm toenemen. ACM zou met deze plannen bepalen of een railconcessie openbaar aanbesteed gaat worden. Het Europees Parlement wil lidstaten daarnaast niet verplicht stellen om een om scheiding aan te brengen in de structuur op het gebied van spoorbeheer en spoorvervoer. Zij moeten volgens het Parlement kunnen kiezen tussen een geïntegreerde structuur waarbij het spoorbeheer en het spoorvervoer bij één holding is ondergebracht én en een structuur waarin het spoorbeheer en spoorvervoer van elkaar is gescheiden, zoals dat in Nederland het geval is. Structuur spoorwegmaatschappijen De Europese Commissie wilde in eerste instantie lidstaten zoals Duitsland en Frankrijk verplichten om een holding waarin zowel het spoorbeheer én het spoorvervoer is ondergebracht, zoals bij Deutsche Bahn en SNCF het geval is, op te splitsen. Na weerstand vanuit deze lidstaten, draaide EC haar plannen bij. Nederland liep in de jaren negentig al vooruit op de EU-plannen met de splitsing van spoorbeheer en spoorvervoer en ging daar zelfs verder dan de EU-richtlijnen die hiervoor werden gesteld. In plaats van een boekhoudkundige splitsing, zoals werd gevraagd door de Europese Commissie, is gekozen voor een bedrijfsmatige splitsing tussen het spoorbeheer en het spoorvervoer. Stemming Over het standpunt van het Europees Parlement wordt binnenkort verder gesproken. Zo wordt er nog onderhandeld met de Europese Raad. Die bestaat onder meer uit de regeringsleiders van de EU-landen en de voorzitter van de Europese Commissie. Bron en meer | |
#ANONIEM | dinsdag 14 januari 2014 @ 12:22 |
De NMBS en de SNCF kunnen dus ongehinderd verder rommelen, wat een fantastisch compromis ![]() | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 12:24 |
Volgens het statement niet waar, maar het is te verwachten de Franse ACM niet zoveel invloed heeft als de ACM hier heeft. ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:00 |
In België is er wel meer mis dan alleen de NMBS. Ik denk niet dat daar veel gaat veranderen met zomaar een andere spoorwegmaatschappij. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:02 |
De complete financieringsconstructie is zwaar slecht. Overigens is de macht van de vakbonden er ook te groot. | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:03 |
Wat, NOG minder? ![]() | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:04 |
De ACM is hier een bijzonder machtige organisatie hoor. | |
Peterselieman | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:05 |
minder machtig dan haar voorgangers | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:06 |
Onzin. Ze is alleen niet zo machthebbend in de spoorsector. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:08 |
Ze worden aan het Maanplein in Den Haag nog steeds net zo zenuwachtig nu als ze vroeger werden als er iemand van de ACM belt. | |
James1988 | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:27 |
Op zich vind ik het een mooi compromis. Aanbesteding is een middel, geen doel, en juist door de beoordeling van de afspraken bij een onafhankelijke derde partij te leggen voorkom je situaties zoals we ze hier in Nederland hebben, waarbij NS ondanks alles toch mag blijven aanklooien op de HSL. | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:30 |
Dat is niet een kwestie van afspraken MAKEN maar een kwestie van afspraken NAKOMEN. | |
James1988 | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:31 |
Eens, en dat gebeurt nu dus stelselmatig niet. | |
Peterselieman | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:33 |
Dat laatste is zeker waar, waarbij haar rechtsvoorganger volgens mij een betere positie had. Ook op andere vlakken (financieel en zorg) kunnen ze minder afdwingen dan vroeger, al blijft het natuurlijk wel een orgaan waar je niet zomaar omheen kunt. | |
#ANONIEM | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:49 |
Nee, backoffice ![]() ![]() Heb op Veendam de hele treeplank maar mechanisch uitgeschakeld, klote ding ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:52 |
![]() slotje. | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:00 |
hehehe. Eerst heb je een treeplank die telkens verdwijnt en weer terugkomt. Krijg je daarna een treeplankstoring die telkens verdwijnt en weer terugkomt. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:01 |
Zo maak je nog eens wat mee op de doldwaze baanvakjes rondom Groningen ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:19 |
Aah vandaar. Ik stond te noteren hoe laat treinen richting Groningen een bepaald punt passeerden en hoe lang ze nu eigenlijk stil stonden. Een collega van mij mocht de overweg bijhouden. | |
#ANONIEM | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:20 |
Het was inderdaad aardig druk vandaag tussen Kropswolde en Sappemeer Oost. Jullie stonden er, Prorail was met tuinmannen bezig langs de hekken, er liepen baanwerkers langs de baan. Heb de tyfoon aardig laten brullen vanochtend ![]() | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:21 |
Tuinmannen ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:31 |
Had je ooit verwacht dat het daar druk zou zijn? Morgen in de avondspits, als alles goed gaat, station Europapark en de overweg Esperantostraat. | |
#ANONIEM | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:32 |
Die overweg is ongeveer 100 meter van mijn kamer vandaan ![]() Ik kom met een leeg mat treintje voorbij kachelen tussen 19.30 en 19.40 ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:33 |
Dan ben ik al weg.. Tot 18:00 uur. Maar kan het zijn dat ik je zondagavond tussen daar en het hoofdstation heb zien lopen met een gele jas aan en een koptelefoon op? | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:35 |
Dat was Grondverzet en Sloopwerken Greavy BV. Ze hadden zeker ook heggescharen en trapjes bij zich he. En gele hesjes aan. Jaa zie je, dacht ik wel ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:37 |
Jep ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:37 |
Ze deelde ook pamflets uit, GEEN VIRM DOOR GRONINGEN | |
Mr_Klaasje | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:38 |
Ik denk dat je er naartoe ging. Ja, ik fietste daar, zag een lang figuur met een gele jas. Kon bijna niet missen. ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:38 |
Hebben ze ook een tijdelijke ontspoortong aangebracht voor het geval er VIRM langs zou komen? | |
#ANONIEM | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:42 |
Ja mijn smerige goederenvervoerjas ![]() Wat een bende was dat, maar wat gaaf. Met de Class'66. ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:46 |
Een soort mascotte als het ware. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:46 |
edit hoer neuk | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:47 |
![]() | |
ReisT | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:57 |
Zou wel lachen zijn, een diesel-VIRM. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:59 |
gelukkig verdwijnt die overweg over enkele jaren | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:59 |
SM '90 ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 januari 2014 @ 15:00 |
nah, dan haalt een slak het ding nog in | |
James1988 | dinsdag 14 januari 2014 @ 15:14 |
Voor de liefhebbers:
| |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 15:15 |
Hoe Alfa of Beta is dit? i.e. hoe groot is het risico dat mijn tablet morgen "enkele uren buiten dienst is wegens dringende herstelwerkzaamheden"? ![]() | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 15:21 |
![]() | |
bork | dinsdag 14 januari 2014 @ 15:24 |
netjes ![]() Cadeau van de NS in de post, een plastic hoesje voor mijn OV-chip ![]() ![]() ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door bork op 14-01-2014 15:51:43 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 15:51 |
ja, ook gehad. Heb je alleen geen fuck aan want je wil natuurlijk gewoon dit ding in je portemonnee laten zitten. Zo raak je hem alleen maar kwijt. | |
James1988 | dinsdag 14 januari 2014 @ 18:17 |
Ik heb 4 OV-chipkaarten waarvan 3 uitgegeven door NS. Zou ik er nou drie krijgen? | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 19:12 |
ja. Op drie verschillende dagen natuurlijk want jah, al die systemen zijn natuurlijk niet gekoppeld ![]() | |
Frozen-assassin | dinsdag 14 januari 2014 @ 19:28 |
Ach allemaal op dezelfde dag maar dan in drie verschillende enveloppen, zo zijn ze ook wel weer bij NS (en alle andere organisaties..) | |
James1988 | dinsdag 14 januari 2014 @ 21:12 |
Ik heb vandaag één van m'n Idix-poppetjes aan een Franse collega laten zien, hij herkende 'm ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 21:12 |
oh ja kut die wil ik ook nog hebben. | |
greavy | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:32 |
Preview-update voor de Reisplanner Extra die op komst is, versie 3.0: Klikje Grote, erg grote wijzigingen. | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:34 |
"Deze trein is erg laat, daarom vaak omgedoopt in "Late Train", voor het ongemak bieden wij u een kopje koffie aan." PTA / Treinentopic #682: Volgende halte: Hoofdstation | |
Hr-Flip | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:35 |
Nee, Nee SM'90 was een electrisch treinstel DM'90 Zul je wel bedoelen 1 overeenkomst, Virm DM90 en SM90 hebben/hadden dezelfde stuurtafel | |
Dr_Flash | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:36 |
LateTrain Direct. Voor deze trein is een toeslag verplicht. U kunt dee toeslag halen bij de paal. U kunt eigenlijk net zo goed de tering krijgen. Bedankt dat u met NS reist. | |
greavy | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:36 |
Ik zit nog 3 pagina's terug te kijken of het al voorbij was gekomen, heb ik het nog gemist ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:37 |
Ooit de cabine van een DM'90 gezien? Onze praktijkopleider noemt ze zelf liefkozend de 'moeder der alle VIRMen' ![]() | |
b2py | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:37 |
Ohja idd. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:39 |
mja, dat was SM'90, het materieel waar zowel IRM als DM'90 op gebaseerd is | |
GlenSpey | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:40 |
Maar die is niet meer ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:42 |
er is nog een cabine bewaard gebleven van het materieel dat uiteindelijk toch voor een redelijk deel de recente geschiedenis van het Nederlandse spoorwegmaterieel bepaald heeft | |
Hr-Flip | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:42 |
Fijne ruime cabine om in te werken. Alleen dat beeldschermpje he. DD-IRM had vroeger hetzelfde beeldscherm in koppakken, maar alleen niet in de cabine, maar ergens in een technische kast | |
GlenSpey | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:48 |
Oh, dacht dat er niks meer over was van SM90. Waar is die cabine nu? Geweldig idd ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 januari 2014 @ 22:52 |
is van het spoorwegmuseum. Dacht dat deze in Blerick staat nu. ik meen dat het tegenwoordig 98 is | |
RichardHammond | woensdag 15 januari 2014 @ 00:03 |
Vaak meegemaakt dat een dieselmotor van een DM'90 onder het rijden uitvalt. Heb mij altijd afgevraagd hoe dat komt? Soms proberen ze hem dan onder het rijden opnieuw te starten, maar lukt niet altijd. Trein wordt er wel verdomd traag van. | |
GlenSpey | woensdag 15 januari 2014 @ 00:09 |
Een DM90 die verdomd traag wordt? ![]() | |
RichardHammond | woensdag 15 januari 2014 @ 00:15 |
Naja, nog trager dan. Zeker als je de metro gewend bent en dan 's avonds in zo'n DM'90 stapt om naar huis te gaan. Verder is DM'90 wel chill, want rijdt meer dan prima. ![]() | |
dennistd | woensdag 15 januari 2014 @ 00:20 |
DM'90 is prima materieel, het is alleen 5 jaar te vroeg ontwikkeld (geen lage vloer en geen airco). | |
GlenSpey | woensdag 15 januari 2014 @ 00:24 |
DM90 is een uitstervend ras helaas. Paar weken terug kwam er nog eentje voorrijden te Arnhem. De afstappende machinist vroeg nog of ik m moest overnemen. Nee helaas, ben de leerling maar ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 januari 2014 @ 00:33 |
zijn nog zat diensten die ermee gereden worden hoor. Uitsluitend DM90 zelfs. Zwolle - Kampen, Zwlle - Enschede | |
b2py | woensdag 15 januari 2014 @ 00:36 |
Ja, echt zat. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 januari 2014 @ 00:37 |
2 is zat toch? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 januari 2014 @ 00:37 |
Verder nergens meer denk ik idd ![]() | |
b2py | woensdag 15 januari 2014 @ 00:39 |
Net de twee trajecten die geëlektrificeerd gaan worden ![]() | |
Peterselieman | woensdag 15 januari 2014 @ 00:41 |
ik weet het wel zeker, want eind 2012 is hun inzetgebied danig ingeperkt tot de 2 bovengenoemde trajecten. Eind vorig jaar kwam daar het schrappen van de pendel tussen Hengelo en Bad Bentheim bij | |
James1988 | woensdag 15 januari 2014 @ 00:42 |
Ik zie ze nog wel terugkomen in IC-diensten in het noorden zodat het dan vrijkomende ICMm/VIRM weer ergens anders heen kan, als het meeste ICRm naar de HSL gaat. | |
Dr_Flash | woensdag 15 januari 2014 @ 00:42 |
Oh nou, dan zal het idd wel een aflopende zaak zijn met ze ![]() Na ja weet ik het, ik zie ze gewoon best vaak nog. In Zwolle of in Hengelo. Of in Enschede. | |
b2py | woensdag 15 januari 2014 @ 00:43 |
Lekker brullen in Hoogeveen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 januari 2014 @ 00:43 |
Ja, en dan stoomtreinen naar Harlingen en Delfzijl. Helemaal retro jwz ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 15 januari 2014 @ 00:44 |
![]() | |
Peterselieman | woensdag 15 januari 2014 @ 00:46 |
dat mag altijd Lap jij? | |
Dr_Flash | woensdag 15 januari 2014 @ 00:57 |
Krenterige kuthollander. Natuurlijk lappen jullie zelf. | |
Peterselieman | woensdag 15 januari 2014 @ 01:01 |
mij een Hollander noemen? Nu wordt ie helemaal mooi ... Mijn ondertitel zegt genoeg | |
Dr_Flash | woensdag 15 januari 2014 @ 01:18 |
Huilie ![]() | |
dennistd | woensdag 15 januari 2014 @ 01:25 |
Wie heeft er nu nog stoomtreinen nodig als je DM'90 hebt? ![]() | |
dennistd | woensdag 15 januari 2014 @ 01:25 |
Vol trouwens |