Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met de chipper wel ja, maar de Kruidvat is alleen binnen de grenzen van Nederland geldig, dus je moet onderweg weer uitchecken. Winschoten is daarbij de beste optie
Met de chipper wel ja, maar de Kruidvat is alleen binnen de grenzen van Nederland geldig, dus je moet onderweg weer uitchecken. Winschoten is daarbij de beste optie
Staat niet op de voorwaarden die ik net even geraadpleegd heb.
Staat niet op de voorwaarden die ik net even geraadpleegd heb.
Met dat kruidvatje hoef je bij Arriva niet in te checken nee, maar je moet tussen Leer en Winschoten even met je ov-chipkaart reizen, tenzij het kruidvatje ook tot in Duitsland geldig is
Met dat kruidvatje hoef je bij Arriva niet in te checken nee, maar je moet tussen Leer en Winschoten even met je ov-chipkaart reizen, tenzij het kruidvatje ook tot in Duitsland geldig is
Ik heb een HEMA-kaartje Daar staat letterlijk: "de e-ticket Dagkaart is geldig in de treinen van NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia binnen Nederland"
Dus ik zal wel een kaartje moeten halen of chippen. Staat bij Bad-nieuweschand de chippaal niet op het perron? Een kaartje via NS-highspeed is 7,20 voor Leer-Bad Nieuweschans... Via Bahn.de zelfs 8,20
Mag ik ook in de OP nu ik weer treinreiziger ben na jaren van asfaltvreten?
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
3 euro dan, want het is zondag en ik heb AltijdVoordeel.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op zondag 12 januari 2014 17:08 schreef Peter het volgende: Ik ben er alleennog niet achter of ik nu nog een apart kaartje moet halen voor Leer-eerste-NL-station... De Arriva klantenservice heeft al 8 dagen nodig om een antwoord te verzinnen..
Doe toch niet zo moeilijk man. We hebben Mono toch bij ons
Op zondag 12 januari 2014 18:35 schreef Dr_Flash het volgende: Zeg weet iemand wanneer de lijn van Alsdorf-Poststrasse doorgetrokken wordt naar Stolberg Hbf en welke stations er nog gepland zijn aan dat stuk?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
M'n vriendin en ik willen donderdag naar Brussel. Een go-pass lijkt ons het goedkoopst. Nu willen we dan vrijdag terug ,maar er nog uit op Antwerpen. Dat mag officiëel niet, geloof ik. Wat is dan het goedkoopst? Gewoon een normaal kaartje of?
Op zondag 12 januari 2014 19:42 schreef Zyron het volgende: M'n vriendin en ik willen donderdag naar Brussel. Een go-pass lijkt ons het goedkoopst. Nu willen we dan vrijdag terug ,maar er nog uit op Antwerpen. Dat mag officiëel niet, geloof ik. Wat is dan het goedkoopst? Gewoon een normaal kaartje of?
Op zondag 12 januari 2014 19:42 schreef Zyron het volgende: M'n vriendin en ik willen donderdag naar Brussel. Een go-pass lijkt ons het goedkoopst. Nu willen we dan vrijdag terug ,maar er nog uit op Antwerpen. Dat mag officiëel niet, geloof ik. Wat is dan het goedkoopst? Gewoon een normaal kaartje of?
Vrij reizen NL? Go-Pass Roosendaal - Brussel Enkeltje Brussel - Antwerpen Enkeltje Antwerpen - Roosendaal uit de automaat in Nederland vissen.
Op zondag 12 januari 2014 19:57 schreef Zyron het volgende: Haha, held. Maar ze is niet zo van de bussen, dus doen we niet. Ik gok dat we maar doen wat b2py hierboven zei: thanks!
Ik weet trouwens niet of je met een simpel retourtje Roosendaal (gr) - Brussel wel je reis mag onderbreken. Dat zal dan ongetwijfeld goedkoper zijn. Die kost namelijk ¤21,60 uit de automaat.
Ik weet trouwens niet of je met een simpel retourtje Roosendaal (gr) - Brussel wel je reis mag onderbreken. Dat zal dan ongetwijfeld goedkoper zijn. Die kost namelijk ¤21,60 uit de automaat.
dat mag wel, is een internationaalkaartje. Alleen op een rail pass mag het officieel niet. En ja, het is te verifiëren en ja je hebt er luizenneukers bij die er toestanden over gaan maken.
Op zondag 12 januari 2014 19:42 schreef Bitlord het volgende: Zouden Arriva-conducteurs daar wel bevoegd zijn? Kan me voorstellen dat de Wet Personenvervoer ook niet van kracht is tussen Leer en Weener.
LET OP: Nachtnet Schiphol zondag 12 op maandag 13 januari Message zondag 12 januari 2014, 14:29 : Reason: Onverwachte werkzaamheden.
Onverwachte werkzaamheden. De Nachtnettreinen rijden tussen 01.00 uur en 05.30 uur via een andere route en stoppen niet op station Schiphol. Tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol en tussen Schiphol en Leiden Centraal rijden snelbussen. In Leiden Centraal sluiten treinen en bussen op elkaar aan. De reisplanner is bijgewerkt, plan uw reis op ns.nl.
Het gebeurt de laatste tijd wel heel erg vaak dat er onverwachte werkzaamheden zijn, komt dat allemaal door dat aangescherpte veiligheidsregime?
Met 'sluiten op elkaar aan' bedoelt NS waarschijnlijk 'de bus sluit z'n deuren 20 seconden na aankomst van de tijd'?
Het gebeurt de laatste tijd wel heel erg vaak dat er onverwachte werkzaamheden zijn, komt dat allemaal door dat aangescherpte veiligheidsregime?
Met 'sluiten op elkaar aan' bedoelt NS waarschijnlijk 'de bus sluit z'n deuren 20 seconden na aankomst van de tijd'?
Waarschijnlijk. Het is niet dat dat soort zaken ineens uit lucht vallen denk ik. Vroeger kon je er omheen rijden en niet meer. Zo simpel zal het wel zijn.
Op zondag 12 januari 2014 19:42 schreef Bitlord het volgende: Zouden Arriva-conducteurs daar wel bevoegd zijn? Kan me voorstellen dat de Wet Personenvervoer ook niet van kracht is tussen Leer en Weener.
[ afbeelding ] Een Spurt op station Weener tijdens mijn enige bezoek aan het station, 17 april 2013.
Ik voel me ten dele aangesproken. Probeer over het algemeen toch wel wat selectie te maken. Maar als ik de bus nog niet eerder op de foto heb ben ik toch net wat minder kritisch.
Ik vind het leuk om hier te zien dat de foto's van Greavy de afgelopen jaren zo enorm zijn verbeterd. Je ziet echt een verschil tussen nu en een paar jaar geleden.
Dank voor de complimenten. Ik ben vroegah begonnen met een compact-camera, die uiteindelijk niet mee wilde werken aan zwemles, waar toen een nieuwe compact-camera van een paar tientjes voor terug kwam. Daarna werd eens geīnvesteerd in de Canon 1000D + kitlens 18-55, maar na daar geen interesse meer in te hebben ivm de lage kwaliteit werd de 17-85mm aangeschaft. Toen die lens stuk ging, is weer een upgrade in body en lens bemachtigd, de Canon 7D + 17-55mm (vergelijkbaar met de 24-105 L-lens). Door alle tips van anderen, en voornamelijk zelf veel oefenen, is de kwaliteit sterk verbeterd. Ik ben ook veel kritischer geworden, en zet tegenwoordig ook de foto's recht, en/of snij ze een beetje bij.
En ik heb echt niet aan iedere bus-spotter een hekel, integendeel. Maar de mensen die niet weten wanneer je uberhaupt moet afklikken, of zelfs frontaal voor de neus van de bus een boom, lantaarnpaal of what ever hebben, of niet eens moeite doen om onscherpe foto's weg te mikken, dáár kijk ik echt niet meer naar. Daar moet veel in beter kunnen, dunkt mij.
Waarschijnlijk. Het is niet dat dat soort zaken ineens uit lucht vallen denk ik. Vroeger kon je er omheen rijden en niet meer. Zo simpel zal het wel zijn. [/quote] Dat. Er gaan niet meer wissels stuk maar om ze te repareren moet er meer infra buitendienst als vroeger. En dat raakt de treindienst dus sneller. [/quote]
Volgens mij zijn er toch wel genoeg sporen rondom Schiphol om toch een normale dienstregeling te rijden (met misschien paar minuutjes vertraging). Er zijn toch niet voor niets zes sporen in Schiphol, daar moet je vast wel wat kanten mee op kunnen..
Op zondag 12 januari 2014 21:24 schreef Frozen-assassin het volgende: Volgens mij zijn er toch wel genoeg sporen rondom Schiphol om toch een normale dienstregeling te rijden (met misschien paar minuutjes vertraging). Er zijn toch niet voor niets zes sporen in Schiphol, daar moet je vast wel wat kanten mee op kunnen..
Behalve als je alle wissels gaat wegsaneren omdat je in je peilloze domheid van mening bent dat één en ander daar "robuuster" van wordt
1 doet de conducteur moelijk als ik dus een omweg maak? Breda Zwolle over de Hanzenlijn is niet het meest logische.
2) zo ja, hoe weet ik dan op welk viapunt ik moet uit/inchecken en hoeveel tijd moet er tussen de 2 zitten.
Ik heb een blokker kaart, en ik zit dus ook met het dalureninchecken, kan ik mijn reis op ieder punt "onderbreken" im vanaf dat punt weer "logisch" te reizen... ? (Om zodoende dus net voor een piekuur een rit te beginnen...)