Litpho | maandag 25 november 2013 @ 22:12 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| |
b2py | maandag 25 november 2013 @ 22:13 |
Doe even naam goed doen ofzo! ![]() ![]() Voor mij hetzelfde ![]() | |
Peterselieman | maandag 25 november 2013 @ 22:14 |
Ik dacht dat het Windows 98 was ![]() | |
KnightSolaire | maandag 25 november 2013 @ 22:16 |
Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor. | |
Dr_Flash | maandag 25 november 2013 @ 22:19 |
KAN ja, vast wel. In de praktijk worden er zakken gevuld en kan de reiziger de tering krijgen. Hoezee 331 miljoen euro winst! Maar de kaartjes MOETEN echt duurder worden hoor ![]() | |
Litpho | maandag 25 november 2013 @ 22:20 |
Ja, kán. NS zou ook groot genoeg moeten zijn om meerdere balletjes tegelijk in de lucht kunnen houden. Oh, en welke naam? | |
_JdM_ | maandag 25 november 2013 @ 22:21 |
Met alle respect, maar Qbuzz heeft in haar concessies het vrij goed voor elkaar. Weinig aanloopproblemen, terwijl er slechts 3 maanden voorbereidingstijd is. (Groningen/Drenthe en Utrecht Stad en omgeving, alles wat geel is wat daar rijdt) Dat hoef je Arriva, Veolia of Connexxion niet laten proberen. | |
Socios | maandag 25 november 2013 @ 22:22 |
Fahrschein 18 januari a.s. aangeschaft. Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf ![]() Dezelfde SparPreis als vanaf een 'IC Berlin-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei. ![]() Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showen ![]() | |
KnightSolaire | maandag 25 november 2013 @ 22:22 |
Die winst gaat anders niet ongemarkeerd naar het buitenland... ![]() Heb inderdaad ook goede verhalen over Qbuzz gehoord; dat NS nu enige aandeelhouder is heeft daar overigens weinig mee te maken. Ben benieuwd hoe het in Utrecht zal gaan binnenkort. | |
b2py | maandag 25 november 2013 @ 22:23 |
Heb je hier ook een Nederlandse vertaling van? | |
dennistd | maandag 25 november 2013 @ 22:39 |
Speciaal voor jou b2py:
| |
Dr_Flash | maandag 25 november 2013 @ 22:39 |
Kan mij de tering schelen. Ik kan er voor bloeden en ik krijg gekut. | |
James1988 | maandag 25 november 2013 @ 23:03 |
Ik wil niet klinken als de "Maar in Angola rijden de treinen slechts 30 km/u dus hier valt het best wel mee"-zeikerd, maar ik vind dat het aanbod op papier best goed in orde is. Op een zonnige lentedag (maar niet in het weekend ivm werkzaamheden) rijdt het over het algemeen best wel goed door. In de brede randstad rijdt vrijwel overal ieder kwartier een intercity + een sprinter, en ook daarbuiten is minimaal iedere 30 minuten een trein vrijwel de norm. Vergelijk dat met België, Duitsland of Engeland en Nederland komt er op papier goed uit. Het contrast ten opzichte van Frankrijk (muv Ile-de-France) en Spanje is helemaal groot. In de praktijk is er volop te verbeteren: reizigerspunctualiteit kan flink verbeterd worden, die angsthazendienstregeling moet zo snel mogelijk worden afgevoerd, en allerlei andere dingen waar we hier vaak zat over bitchen. Veel laaghangend fruit, eigenlijk. | |
James1988 | maandag 25 november 2013 @ 23:09 |
![]() Volgens mij is dit een ontzettend klotewissel om te maken en te onderhouden ![]() | |
greavy | maandag 25 november 2013 @ 23:14 |
2 spoorbreedtes? | |
b2py | maandag 25 november 2013 @ 23:15 |
Een stopmachine hoef je er niet doorheen te sturen nee. Verder valt het wel mee. | |
James1988 | maandag 25 november 2013 @ 23:17 |
Yep, haven van Barcelona. ![]() | |
dennistd | maandag 25 november 2013 @ 23:18 |
Ik zou zelfs zeggen drie | |
b2py | maandag 25 november 2013 @ 23:19 |
Heb je toevallig ook een foto van de wisselsteller erbij gevonden? | |
James1988 | maandag 25 november 2013 @ 23:19 |
Helaas niet. Foto komt hiervandaan. edit: inderdaad drie spoorbreedtes. | |
dennistd | maandag 25 november 2013 @ 23:22 |
Ik zou zeggen meterspoor, normaalspoor en iberisch breedspoor | |
Dr_Flash | maandag 25 november 2013 @ 23:22 |
Ja ik ook ![]() true hell ![]() Arme rechterrail ![]() | |
James1988 | maandag 25 november 2013 @ 23:23 |
Dat zou goed kunnen, in een deel van Spanje ligt meterspoor (bijvoorbeeld het voormalig FEVE-gebied). | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 00:12 |
Dit is wel het kwadraat van strengelspoor ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 01:15 |
VOL tegen de zon in. Sluitseinen tot en met. En toch een gave foto (want dat is dit ![]() ![]() Doe dit beter ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 26 november 2013 @ 07:49 |
Sluitseinen! ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 26 november 2013 @ 07:52 |
Oh ja, was de boem in Zwitserland al langs gekomen?![]() http://ziggyziggyziggy.nl(...)oord-in-zwitserland/ | |
Duvel | dinsdag 26 november 2013 @ 08:39 |
Oepsie! Of waren er veel doden? | |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 08:51 |
2 zwaar gewonde passagiers, totaal 11 gewonden. Zug kracht in Lieferwagen und entgleist | |
#ANONIEM | dinsdag 26 november 2013 @ 09:42 |
Ai,en dan is het nog niet eens volop winter. (december/januari) | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 10:04 |
niet zo mooi ... | |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 11:07 |
Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen ..... | |
Viezze | dinsdag 26 november 2013 @ 11:09 |
Gisteren bedoel je? Of op dit moment? Je leven riskeren om een of andere vogel ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 11:09 |
dikke boete geven als je er eentje pakt. Enkele jaren geleden waren ze allemaal bij ons in de buurt. Knettergek die lui ![]() | |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 11:10 |
Gisteren ook, maar vandaag weer. Hebben 3 treinen stilgestaan omdat er een alarmoproep was geplaatst. Die persoon op het spoor was "net niet" geraakt. | |
freako | dinsdag 26 november 2013 @ 11:19 |
Het vogeltje heeft zelfs al z'n eigen topic: NWS / Commotie in Zwolle om gespotte sperweruil | |
Litpho | dinsdag 26 november 2013 @ 11:41 |
NS slaat negen keer per dag een station over, volgens Wilma. "Alleen als dit echt noodzakelijk is" zegt ze dan nog ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 11:51 |
Vandaag hebben ze een trein uit Roosendaal naar Zwolle tussen Nijmegen en Arnhem de stations al weer over laten slaan ![]() | |
Frozen-assassin | dinsdag 26 november 2013 @ 11:57 |
Niet verbieden zegt Mansveld, belachelijk... Weg met haar | |
Litpho | dinsdag 26 november 2013 @ 12:00 |
Want een andere handpop van Jeroen gaat het beter doen? | |
Frozen-assassin | dinsdag 26 november 2013 @ 12:04 |
Misschien dat er eindelijk een handpop komt die wat meer passie heeft voor het spoor. Mansveld laat zich keer op keer over zich heen lopen, ze is er niet voor de reizigers terwijl dat wel haar taak is. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 november 2013 @ 12:33 |
Lichaam zonder hoofd gevonden op de sporen in het zuiden van Frankrijk http://www.varmatin.com/f(...)ns-tete.1489658.html | |
_JdM_ | dinsdag 26 november 2013 @ 12:34 |
Ik vond het al raar dat 2xDM90 om 11:49 gisteren zoveel aandacht kreeg. En ik maar denken dat treinfotografen erg waren. Vogelspotters zijn erger... ![]() | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 12:43 |
Gelijk heeft ze. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 13:18 |
Ja, dat is het namelijk nooit. | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 26 november 2013 @ 13:22 |
Vogel / trein. Aardappel / tomaat | |
Pino112 | dinsdag 26 november 2013 @ 13:23 |
Goed he. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 13:29 |
Ik dacht dat er sperwe geruild moest worden ![]() | |
Viezze | dinsdag 26 november 2013 @ 13:35 |
Yes, ik was niet de enige | |
Duvel | dinsdag 26 november 2013 @ 13:48 |
Ik wist überhaupt niet dat je een sperwer met een uil kon kruisen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 14:06 |
Van de FB van mijn vader: ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 14:09 |
Sorry dat was de verkeerde versie. Ik heb hem even aangepast voor mijn vader:![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 14:16 |
![]() | |
Litpho | dinsdag 26 november 2013 @ 14:22 |
![]() | |
Duvel | dinsdag 26 november 2013 @ 14:44 |
Wie fotosoept er een loerende kat in? | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 14:49 |
Whehehe ![]() | |
Ireyon | dinsdag 26 november 2013 @ 14:58 |
Prima dat intercities die kleine kuststations overslaan. Gebeurt nog veel te weinig imo. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 15:01 |
Ja, maar doe het dan planmatig. En niet ja zeggen en nee doen ![]() | |
MTL | dinsdag 26 november 2013 @ 15:03 |
![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 15:08 |
![]() ![]() | |
Litpho | dinsdag 26 november 2013 @ 15:14 |
Ik denk dat je wat vooruit loopt op de global warming als je Arnhem-Nijmegen meerekent. | |
Brembo | dinsdag 26 november 2013 @ 15:31 |
Wat voor nut heeft het om een intercity met vertraging achter een stoptrein te zetten die beiden op dezelfde stations (Arnhem - Nijmegen) hanteren. Dat betekent dat de intercity in plaats van 15 minuten vertraging naar gauw 35 minuten vertraging gaat, immers rijdt de intercity van Nijmegen tot Zutphen achter een sprinter. Prima oplossing, ik heb liever dat de trein stations in dit geval (Arnhem - Nijmegen) stations overslaat om reizigers de aansluitingen (bussen, treinen) te kunnen laten halen ten opzichte van het stoppen op tussengelegen stations. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 15:34 |
Tsja. Misschien zitten er ook wel reizigers IN die treinen die er ook weer UIT willen. En heel misschien zelfs wel op de genoemde stations ook. En die krokodillentranen over aansluitingen kun je wel voor je houden, dat is alleen een argument als het NS uitkomt ![]() | |
Duvel | dinsdag 26 november 2013 @ 15:39 |
| |
Brembo | dinsdag 26 november 2013 @ 15:51 |
Ik vind dat wel vrij belangrijk als er in de trein 300 reizigers zitten die door deze maatregel wel op tijd komen dan 10 reizigers die te laat komen. Daarnaast (volgens jou) stel de intercity heeft 15 minuten vertraging dan zal Prorail de stoptrein eerst laten rijden, deze stopt op alle tussen gelegen. Alle reizigers pikken de eerste beste trein naar het eerst volgende grote station. Dan rijdt er een intercity achteraan die stopt voor niks. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 15:54 |
Ja, maar dat heb je met die IC Zwolle - Roosendaal sowieso altijd al. Dan zeg ik: ruk die stops er gewoon uit. ZEG dan ook niet dat je daar gaat stoppen. Maar doe gewoon wat je zegt, en nobuddie kets hurt. Nu is het een beetje alsof die stops erin zitten als vertragingsmarge. Zo van "Als we op tijd zijn dan willen we nog wel zo goed zijn om daar te stoppen, maar reken er niet te hard op". Dat is natuurlijk geen manier van doen ![]() | |
Litpho | dinsdag 26 november 2013 @ 15:56 |
Terwijl er met de winterdienstregeling steeds wordt geschermd met "dit is tenminste duidelijk voor de reiziger", wordt op deze flutstationnetjes juist weer onzekerheid in de hand gewerkt. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 15:57 |
Kan niet past niet werkt niet eerst infra aanleggen overbelaste stations en trajecten en oh jeej straks komt er een trein voor een rood sein ;') | |
bork | dinsdag 26 november 2013 @ 15:57 |
IC Zwolle - Roosendaal is meer de kop- of munt-express, zet er een wedkantoor op zou ik zeggen ![]() ![]() | |
ReisT | dinsdag 26 november 2013 @ 15:58 |
De sprIntercity die stationnetjes overslaat rijdt vanzelfsprekend vóór die stoptrein uit. Als je er achteraan zou moeten hobbelen heeft stations overslaan niet veel zin. | |
Brembo | dinsdag 26 november 2013 @ 15:59 |
Andere optie is 20 minuten stilstaan in Arnhem of Nijmegen is ook geen reiziger bij gebaat. Pas wanneer er een keerspoor is in Wijchen is de mogelijkheid om vier per uur zoals de stadsregio wenst met een sprinter tussen Wijchen en Arnhem te rijden. Welk nut heeft die stoptrein dan nog ![]() | |
ReisT | dinsdag 26 november 2013 @ 16:34 |
Het hele idee is toch juist dat die vertraagde "intercity" niet op die kleine stations stopt? Dan is de stoptrein het eerstvolgende alternatief voor wie op die stations staat te wachten. | |
MPG | dinsdag 26 november 2013 @ 16:43 |
Kamer wil stopcontact in tweede klas | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 16:46 |
Arnhem is in ieder geval niet blij het het overslaan van de stations http://nos.nl/artikel/579518-arnhem-pittig-gesprek-met-ns.html En terecht. Er moet dan ook goed gekeken worden naar de oorzaken van de vertraging, waardoor de NS besluit stations over te slaan. Kan me best voorstellen dat de oorzaak bijvoorbeeld in Breda ligt, maar dat de gevolgen elders zijn. | |
Frozen-assassin | dinsdag 26 november 2013 @ 16:46 |
Maar de mensen die in die vertraagde intercity stappen krijgen waarschijnlijk bij vertrek niet te horen dat ze niet stoppen op kleine stations waardoor ze bij de eerstvolgende grote station (vaak minstens 20 a 30 minuten later) moeten uitstappen en alsnog wachten op de sprinter die wel stopt op de kleine stations. Dat is van de zotte. Men betaalt een kaartje naar een klein station en mag er dan ook vanuit gaan dat de NS keurig op die stations stopt, anders moeten ze dat heel, ik benadruk, heel goed duidelijk communiceren richting de reizigers. Denk dan aan omroep, op infoschermen in de trein, op infoschermen op de stations zelf. Dat er dan 300 mensen blij zijn dat zij de overstap wel halen weegt niet op tegenover 10 mensen die de dupe zijn, want ook zij mogen en moeten ervanuit gaan dat NS stopt op de kleine stations. Als de NS dat op dit moment niet kan waarmaken moet NS maar even kijken naar de dienstregeling, dat er op die trajecten misschien wat meer marge in gebouwd moet worden. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 november 2013 @ 16:47 |
Wie ging hier ook alweer met een verlengsnoer op pad? ![]() | |
Bitlord | dinsdag 26 november 2013 @ 16:47 |
heeft de kamer niet wat beters te doen? | |
MPG | dinsdag 26 november 2013 @ 16:48 |
He, zo kan de reiziger die onbedoeld een paar stations verder mee moet reizen tenminste wél blijven laptoppen ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 16:49 |
Vergeet niet dat dit precies de dingen zijn waardoor het veel aantrekkelijker wordt om met de trein te reizen en ik vond het eigenlijk vreemd dat het bij DDZ niet gelijk overal breed ingebouwd is. | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 16:54 |
NS ziet een stopcontact als 'premium service' en biedt het daarom alleen aan in de 1e klas. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 16:59 |
Ik heb zomaar het vermoeden dat de enkelsporige bottlenecks bij Deventer en Ravenstein, gcombineerd met de enkelsporige knoop in Zutphen, nogal funest zijn voor de punctualiteit. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 16:59 |
NS is geschift ![]() | |
ReisT | dinsdag 26 november 2013 @ 17:00 |
Arnhem-Nijmegen is toch maar 13 minuten non-stop? Ik mag wel hopen dat ze in Arnhem aankondigen dat ze tot Nijmegen nergens stoppen ja. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 17:05 |
Weet je wel wat er in 13 minuten allemaal kan gebeuren?! ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 17:07 |
Tsja... :-) Wedden dat ze dat doen nadat de deuren gesloten zijn? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 17:07 |
absoluut. Er zijn wel gesprekken over het verdubbelen van de brug bij Ravenstein. Dat zal al wat gaan schelen als dat er door komt Verder wil je in Zutphen natuurlijk in de knoop vallen | |
KomtTijd... | dinsdag 26 november 2013 @ 17:11 |
...als ze eerst nog moeten wachten op mensen die extra gaan uitstappen wordt de vertraging natuurlijk alleen maar groter. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 17:15 |
Ja, maar voor mooi heb je daar een perronspoor te weinig. | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 17:22 |
absoluut, maar er is wel wat ruimte gekomen nu die werkplaats van Strukton er niet meer staat en veel activiteiten naar even verderop verplaatst zijn. Kun je het emplacement een stuk beter inrichten en een extra perronspoor kwijt als je wilt. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 17:30 |
Die schop je er uiteraard uit te Nijmegen. Het is gewoon heel simpel. De trein naar Zwolle heeft in Nijmegen +10. Dan worden alle stops opgeheven tussen Nijmegen en Arnhem om tijd te winnen, vaak genoeg om de vertraging te laten verdwijnen. Het doorrijden ervan zorgt ervoor dat de reizigers sneller in Zwolle zijn, uitgezonderd voor de reizigers tussen Nijmegen en Arnhem. Maar warempel, vlak achter de intercity zit het stoppertje die er rustig achteraan kachelt. Voordeel 1: Reizigers in IC (100-150) zijn sneller op hun eindbestemming. Voordeel 2: De kering in Zwolle wordt gehaald en daardoor creëer je geen sneeuwbaleffect voor de retourrit. Nadeel 1: Reizigers tussen Nijmegen en Arnhem worden de stopper ingedwongen, die dezelfde aansluitingen in Arnhem biedt als de vertraagde intercity. Het laten stoppen van de IC heeft dus alleen maar nadelen in deze casus. Zo wordt dus een grote groep er op vooruit geholpen, terwijl slechts een zeer klein deel (Hoeveel reizigers gaan er nou verder dan Zutphen die tussen Arnhem en Nijmegen opstappen, zeker in het dal?) er last van ondervindt. Verder is het treinpad van de intercity 20 minuten en van de sprinter 17, je gaat er dus ook nog op vooruit want de IC zou de achterlopende sprinter alleen maar in de weg zitten. -> Sneeuwbaleffect. | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 17:31 |
Dan nog, dat dit gebeurt bij gemiddeld 9 treinen per dag is absurd. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 17:33 |
Ik zou me eerder zorgen om de bronoorzaak van het probleem, namelijk hoe het komt dat die 'intercity' zo vaak vertraagd is. Is dat tijdelijk door de enkelsporige brug bij de Dieze of een structureel probleem in de dienstregeling? | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 17:35 |
Helemaal mee eens ![]() | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 17:39 |
![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 17:49 |
komend voorjaar zal er meer duidelijk worden over de mogelijke elektrificatie van de Maaslijn http://www.l1.nl/nieuws/2(...)jkheid-over-maaslijn | |
Socios | dinsdag 26 november 2013 @ 17:50 |
Inderdaad! | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 17:50 |
Mijn hart, wat doe je?! | |
Socios | dinsdag 26 november 2013 @ 17:53 |
En terecht! | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 17:54 |
![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 17:54 |
Waarom? Het gaat toch om treinen volkrijgen? Dat doe je met relatief goedkope dingen zoals dit. | |
_JdM_ | dinsdag 26 november 2013 @ 17:56 |
De opmerking "Core business" in 3..2..1... | |
Socios | dinsdag 26 november 2013 @ 17:57 |
Het is pure onzin om altijd een stopcontact nodig te hebben onderweg. Dan liever meer restauratie- en slaapwagens. | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 17:58 |
daar is niet genoeg vraag naar, terwijl stopcontacten juist wel tot het laaghangend fruit behoort dat geplukt kan worden. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 17:58 |
Kosten/baten analyse levert een >1 op voor wandcontactdozen en <0.01 voor slaapwagens. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 17:58 |
Protroll? Restauratie werkt niet goed genoeg in Nederland en slaapwagens; hell no ![]() | |
remcoP | dinsdag 26 november 2013 @ 18:00 |
Nachttrein Vlissingen - Groningen. ![]() | |
Socios | dinsdag 26 november 2013 @ 18:01 |
Jij met de term "laaghangend fruit" de hele tijd. ![]() Treinboekje al uit? ![]() | |
Socios | dinsdag 26 november 2013 @ 18:02 |
Ben bloedserieus. Erger mij kapot aan alle reizigers die de hele tijd op een 'mobile device' 'bezig zijn'. | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 18:02 |
Er zijn veel kleine dingen die relatief weinig kosten en het reizen aangenamer maken. Daarin moet je blijven investeren. zeker. Ben er blij mee ![]() | |
Socios | dinsdag 26 november 2013 @ 18:04 |
Mooi mooi ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 18:04 |
Ik erger me kapot aan mensen die een gesprek met me willen voeren terwijl ik gewoon een dutje wil doen, of even wil kijken wat ik wil gaan eten op mijn telefoon of het nieuws wil lezen. En ik erger me ook kapot aan mensen die eten in de trein. Stelletje zwijnen. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 18:05 |
Ik irriteer me in het grondbeginsel al aan treinen, hoeveel prachtig dubbellaags ZOAB je daar wel niet kan neerleggen.. | |
Socios | dinsdag 26 november 2013 @ 18:06 |
Zie je wel! Een slaapwagen om een dutje te doen en een restauratiewagen om te eten zijn zo gek dus niet! ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 18:07 |
Enige jammere is dat het ICRm er niet in staat. ICR wel, maar die testtrein voor internet in de trein ontbreekt helaas, zeker omdat die een TD-4 was (dus met een koprijtuig) | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 18:11 |
Misschien gaat het om "meer verschil maken tussen 1e en 2e klas dan alleen een blauw vs een rood lappie om de plank". Maar doe het dan in SLT, en niet in IC-spul. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 18:13 |
Ik reis tussen Zwolle en Deventer altijd met IC-spul ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 18:15 |
Niet meer doen. Daar blijven. Naarling. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 18:22 |
![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 26 november 2013 @ 18:24 |
Vergeet "gebrek aan ambitie" niet. Hell, we kunnen een hele bullshitbingo vullen met deze topicreeks. | |
Litpho | dinsdag 26 november 2013 @ 18:33 |
Ironisch genoeg is het nu juist het teveel aan ambitie (stoppen met de IC op microstationnetjes) en dan terugkrabbelen ![]() | |
Socios | dinsdag 26 november 2013 @ 18:36 |
Ga je ook mee op reis door Duitsland met ICE op 18 januari? Heb nog wel meer treinenboeken leggen. | |
KomtTijd... | dinsdag 26 november 2013 @ 18:42 |
treinen vol krijgen is veel makkelijker: gewoon schandalig veel te weinig materieel inzetten, zijn ze hardstikke goed in. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 18:42 |
![]() Wie verteld er meer over deze gebeurtenis in het verleden? | |
Frenk3nstein | dinsdag 26 november 2013 @ 18:48 |
Als je je 'device' (die term ![]() Er is behoorlijk wat vraag dus ze steken er maar lekker geld in. | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 18:52 |
Nee hoor ![]() | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 18:58 |
Met die waardeloze accu van nu ben ik al 30% kwijt als ik een uur reis.. | |
Litpho | dinsdag 26 november 2013 @ 19:00 |
Hangt er van af hoe lang je Socios (en lotgenoten) wil ergeren. | |
Duvel | dinsdag 26 november 2013 @ 19:03 |
Succes. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 19:03 |
http://www.rijksoverheid.(...)-bij-vertraging.html Hoe vaak is jouw station overgeslagen? Ik vind wel een paar opvallende, zo zou Gouda dit jaar al 79 keer overgeslagen zijn. Volgens mij gaat hier een hoop mis door bijvoorbeel de NVR stop bug in de planner. | |
Duvel | dinsdag 26 november 2013 @ 19:05 |
Ik erger me aan mensen die zich irriteren. | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 19:05 |
Nooit. ![]() | |
Duvel | dinsdag 26 november 2013 @ 19:05 |
Er was eens brand in een Belgische loc. | |
Frenk3nstein | dinsdag 26 november 2013 @ 19:05 |
![]() Uitgaan van een accuduur van 12 uur is dus ietwat optimistisch. ![]() Lekker koffie zetten in de trein dus voortaan ![]() | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 19:06 |
En verder is dit er nog van de rijksoverheid Voortgangsrapportage uitvoering evaluatie spoorwetgeving | |
Sandrvich | dinsdag 26 november 2013 @ 19:07 |
Zelfs in de meest oude afgetrapte Oost-Duitse slaaprijtuigen op de Balkan zit er een stopcontact. ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 19:07 |
Wel in Nederland. ![]() | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 19:08 |
Slaaprijtuigen is wat anders dan een VIRM vriend.. Kan me niet eens herinneren of Thalys tweede klas wandcontactdozen heeft.. | |
Sandrvich | dinsdag 26 november 2013 @ 19:10 |
Klopt, maar het gaat om het idee. Afgelopen weekend heb ik mij trouwens ook echt verbaast over de vuilnisbelt die er was gecreëerd in een Koploper op Roosendaal-Zwolle. Ik dacht dat de renaissance-Benelux al erg was, maar dit sloeg echt alles: Alle prullenbakjes die uitpuilde, de vloer bezaait met lege verpakkingen en etensresten. Wat is dat toch met die smerige treinen in Nederland? | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 19:12 |
Ja, heeft hij. | |
Sandrvich | dinsdag 26 november 2013 @ 19:20 |
http://img139.imageshack.us/img139/3237/37715399291570130b54b.jpg (copy/paste deze link) Golden Chariot slaapwagen in India. ![]() | |
Bitlord | dinsdag 26 november 2013 @ 19:27 |
Kansloos. Zal ook wel een mer overheen moeten gaan, ben je sowieso vijf jaar verder. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 19:30 |
Dagelijkse kost en naarmate de dag vordert wordt het erger en erger! Het is slechts twee keer een jaar niet zo geweest. Eerst toen deze treinserie opgeknipt werd in een deel Zwolle-Nijmegen en Arnhem-Roosendaal en daarna toen er in Zwolle een jaar lang genoeg perroncapaciteit was om de trein niet op zichzelf te laten keren zoals dat heet, maar afgerangeerd werd en dan ook daadwerkelijk gereinigd werd. | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 19:30 |
Yep, eens, al kan ik me bijna niet voorstellen dat de MER van een elektrificatie negatief kan uitpakken. | |
Bitlord | dinsdag 26 november 2013 @ 19:32 |
Ik zou nog wel eens een drankautomaat in de trein willen zien. Met een camera erop, zodat ze niet gesloopt worden zoals in de Douwe Egbertsstellen van vroeger. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 26 november 2013 @ 19:37 |
Groningen wordt nooit overgeslagen. ![]() | |
dennistd | dinsdag 26 november 2013 @ 19:42 |
Enschede wel eens: bij een vertraging van 25 minuten of meer wordt de IC ingekort tot Hengelo. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 19:51 |
Dat dachten ze van Stavoren ook ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 19:59 |
is wel eens geprobeerd. Bleek geen succes te zijn | |
Duvel | dinsdag 26 november 2013 @ 20:18 |
Alleen uitstoot zware metalen is een punt. | |
dennistd | dinsdag 26 november 2013 @ 20:22 |
Landschapsverontreiniging kan ook nog | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 20:35 |
Klopt, maar de uitstoot van de diesels ben je wel weer kwijt. Derde rail naar Brits voorbeeld? ;D | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 november 2013 @ 20:36 |
Daar is dus geen MER voor nodig. | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 20:37 |
Voltage ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 november 2013 @ 20:38 |
Hier in Almere zijn de IC's het smerigst. De sprinters zijn over het algemeen erg schoon. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 20:51 |
Bron? ( ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 20:52 |
De Britten komen met 750 volt een heel eind. ![]() | |
Anne | dinsdag 26 november 2013 @ 20:55 |
Treinenliefhebbers! Ook een beetje een prijsvraag voor jullie: TRV / [WIN] Now You See Me prijzenpakketten en een Reis naar Parijs! | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 20:56 |
ja, maar wil je voor het spoornet in Nederland nog een nieuw Voltage naast de bestaande 1500V, 15kV (Venlo) en 25 kV | |
Okuliarnik | dinsdag 26 november 2013 @ 20:59 |
Oke, geen DDM1 maar DD-AR dus. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 21:02 |
Na 3 november 2013 gekozen? Dat is 23 dagen geleden.. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 21:03 |
Westhaven? | |
Anne | dinsdag 26 november 2013 @ 21:04 |
![]() | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 21:05 |
Nou verdien ik wel twee tickets uiteraard. ![]() | |
Anne | dinsdag 26 november 2013 @ 21:06 |
Verdienen doe je ze sowieso! | |
Maegrim | dinsdag 26 november 2013 @ 21:07 |
ho ho ho | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 21:10 |
Tuurlijk, dat is leuk! Maar nee, dat hoeft voor mij niet per sé. Derde rail kent de nodige nadelen zoals slijtage, het beperkte voltage, problemen tijdens de winter (levert wel mooie vonkenregens op) en niet geheel onbelangrijk: gevaar bij aanraking. De Nederlandse jeugd kennende wordt 'op de derde rail' lopen dan ineens een heel spannende sport. Of dat, evolutionair gezien, als een nadeel geldt is te betwijfelen... | |
dennistd | dinsdag 26 november 2013 @ 21:12 |
Maar zeker weer niet voor mij als crew? | |
Brembo | dinsdag 26 november 2013 @ 21:15 |
Nee, het gaat om 47196 stops waarvan er 374 stops zijn overgeslagen op Elst, ongeveer dezelfde cijfers (percentages) voor Arnhem-Zuid en Nijmegen-Lent. Dit bedraagt 0,79%. Dit in de periode sinds de invoering van 9 december 2012 tot 13 november 2013, dat betekent dat op station Elst iedere dag slechts 1 trein het station overslaat (gemiddeld). De ervaring zal zijn dat het een week goed gaat en bij ernstige verstoring 6 treinen de stops tussen Arnhem en Nijmegen overslaan. Trouwens Kampen-Zuid is ook 1x overgeslagen, hoe krijg je dat voor elkaar ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 21:23 |
lijkt erop. Zouden ze op Dijksgracht meer ruimte nodig hebben gehad voor de V250? | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 21:27 |
Wat dacht je van afvoeren per boot wegens verkocht? | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 21:27 |
Ik herinner me vaag dat een sprinter een keer een station op de Hanzelijn heeft overgeslagen doordat de (computer van de) treindienstleider de trein voor een IC aanzag. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 21:29 |
Dat is geregeld gebeurd geloof ik, heb het zelf ook eens gehad bij Dronten. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 21:29 |
Had onze opperpretpet dat niet een tijdje geleden en dat er vervolgens enorme stampij gemaakt werd? Ging om Dronten uit mijn hoofd. | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 21:30 |
lijkt me sterk, gezien de plannen om het DD-AR te reactiveren en als regelkraan te gaan gebruiken | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 21:31 |
ja, IC over de perronsporen en een sprinter over de doorgaande sporen ![]() | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 21:32 |
Het is maar welke bron je gelooft hè ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 21:33 |
ik heb broek53 vrij hoog zitten qua betrouwbaarheid | |
_JdM_ | dinsdag 26 november 2013 @ 21:33 |
Kleine opknapbeurt ergens in het buitenland, ivm de drukte in Haarlem (overzetten onderdelen van DM90 tussen NSR en NSFS-stellen, DDZ en daarna VIRM)? | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 21:35 |
Ik denk dat Haarlem het ook nog wel druk gaat krijgen met ICRm als dat bijna allemaal naar de HSL moet. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 21:36 |
Gelukkig zijn er meerdere grote werkplaatsen. En laat de retrofit van SLT bijna af zijn in de Voormalig Hoofdlijnwerkplaats Amsterdam. | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 21:36 |
het zou kunnen, omdat zoals James zegt het ICRm er ook nog tussendoor gefietst moet worden en daarna het VIRM volgt | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 21:40 |
Groningen zal Arriva meer gaan betalen vanwege de verhoging van de dieselaccijns. In ruil hiervoor hoeft de provincie tot zeker 2017 weer minder te betalen voor de treinen die buiten de concessie vallen http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=127351 | |
Anne | dinsdag 26 november 2013 @ 21:41 |
Jawel! Doe vooral mee! | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 21:41 |
Volgens mij zijn er niet zoveel werkplaatsen die ook daadwerkelijk revisies doen? Meeste vestigingen doen onderhoud afaik | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 21:43 |
Dat een werkplaats dat nu niet is houdt niet in dat er een er niet voor ingericht kan worden ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 21:45 |
Klopt, maar de benodigde kennis voor revisiewerk is ook niet in een dagje overgedragen. ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 26 november 2013 @ 21:45 |
Mansveld schrijft (kort samengevat): "De NS kan niet vertellen, hoe vaak machinisten vergeten op stations te stoppen." en "Gelukkig informeert de NS de reizigers altijd vooraf dat een station zal worden overgeslagen." DING DONG: "Dames en heren, de machinist van de Stoptrein naar Amsterdam Centraal, vertrektijd 14 uur 55, zal op het station Kampen Zuid vergeten te stoppen. Reizigers naar Kampen Zuid wordt verzocht, met de trein van 15 uur 25 te reizen." ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 26-11-2013 22:05:36 ] | |
Brembo | dinsdag 26 november 2013 @ 21:46 |
Sorrie, Kampen ligt aan de Hanzelijn en niet aan de kamperlijn ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 21:47 |
Die Mansveld is toch niet te dom om te poepen of wel? Hoe kan NS dat "niet kunnen zeggen"? ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 26 november 2013 @ 21:49 |
Tsja... Met Voor Beter OV nu haar Kamerbrief aan het fileren. Werkelijk om je dood te schamen wat ze allemaal voor incompetente debielenpraat durft op te (laten) schrijven. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 november 2013 @ 21:49 |
Dan gaat het toch minstens om 14:50 => 15:00 en waarschijnlijk om nog meer. Het punt dat het niet goed is staat maar je weet het toch weer een stukje erger voor te stellen dan het is. Hulde! | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 21:51 |
Vergeet je de graatjes niet eruit te halen? | |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 21:53 |
Ik niet meer, want reis tegenwoordig eerste klas in het weekend. En dat niet alleen voor de stopcontacten. | |
Okuliarnik | dinsdag 26 november 2013 @ 21:59 |
Correct. Ceres-terminal, naast de USA-terminal. Stonden er vanochtend nog 7, inmiddels 50+ als het goed is. Inderdaad om ruimte vrij te maken op de dijksgracht voor de V250. | |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 22:00 |
Van mijn bronnen zelf vernomen dat het plan er ooit was, maar dat het nu op de lange baan staat. De 1700'en reactiveren kost meer geld dan het "oplevert". Oorspronkelijk was het gepland met drgl 2014, maar nu op zijn vroegst in April, als het uberhaupt door blijft gaan. Veel ex-DDAR 1700'en zijn met defecten aan de kant gezet, en is het er in de rijdende dienst niet eens beter op geworden. Er staan locs met oa waterlekkage, olielekkage .... | |
DriekOplopers | dinsdag 26 november 2013 @ 22:09 |
Ik stel niets erger voor dan het is. De bediening van Kampen Zuid is een halfuursdienst. Dus de volgende trein na de aangekondigde voorbijrijder vertrekt een half uur later. Dus vertel eens: wat heb ik erger gemaakt dan het is? (En even in de planner gekeken. Vanaf Zwolle .25 en .55, ik heb de tijden in mijn voorbeeld beide dus met 5 minuten verhoogd. Principe blijft hetzelfde.) | |
Frozen-assassin | dinsdag 26 november 2013 @ 22:13 |
In de nieuwe dienstregeling rijden er avonds laat doordeweeks tussen A'dam CS en Enkhuizen rijden er na 23.39 geen treinen tussen Hoorn en Enkhuizen, na 0.09 geen richting Hoorn. Een slechte ontwikkeling. Alleen vrijdag en zaterdag rijden ze langer door. Volgens de NS moet dat vanwege de nieuwe regeltjesgeneuk dat ingaat in 2014. Als er werkzaamheden is aan het spoor moet de hele baanvak eruit dus kan er over de tweede spoor geen treinen rijden.... | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 22:13 |
kan ik me goed voorstellen, maar ze hebben nog tot komende zomer om iets uitgevogeld te hebben. Daarna beginnen de revisietermijnen van diverse V'tjes weer te verlopen. | |
Gezicht | dinsdag 26 november 2013 @ 22:14 |
Is de nieuwe dienstregeling al ergens te vinden? Ben benieuwd of er iets voor mij gaat veranderen. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 22:14 |
In de vooravond reed er een nogal opvallende verschijning op de sporen rond Londen. Vanaf Gatwick Airport reed deze BR101 met 19 rijtuigen naar London Victoria. Een erg geheimzinnige rit, daar de BR101 geen prikspanning heeft en ook geen dieseltank. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 22:14 |
Geen bus? | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 november 2013 @ 22:15 |
Op het moment dat de trein op tijd vertrekt is er werkelijk waar geen enkele reden om een stop over te slaan. Stops worden pas overgeslagen wanneer dat buiten die ene stop een positief effect heeft. Als de trein een beetje vertraagd is of op tijd rijdt is dat er niet. Een stop overslaan leidt dus niet tot vertraging die er niet was als de stop wel gemaakt zou zijn maar tot meer vertraging die er al was. | |
Frozen-assassin | dinsdag 26 november 2013 @ 22:16 |
Niet volgens de reisplanner... Er hebben al heel wat mensen geklaagd aangezien de concerten of voetbalwedstrijden op z'n vroegst elf uur afgelopen zijn. Dan moeten ze binnen negen minuten van bijvoorbeeld ArenA (HMH en Arena zelf) naar CS.. | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 22:17 |
dan moeten ze hard lopen ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 november 2013 @ 22:17 |
Ik heb ook vrij recentelijk vernomen dat er reactivering zit aan te komen van die meuk. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 22:18 |
Als NS geen bus inzet weet je hoe hoog ze die reizigers hebben zitten daar ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 26 november 2013 @ 22:19 |
Goed lezen! Ik maak nav de brief van Mansveld de combinatie 'vooraf aankondigen' en 'vergeten te stoppen' belachelijk! Sufferd! | |
Frozen-assassin | dinsdag 26 november 2013 @ 22:20 |
Inderdaad, misschien dat Driek even kan polsen bij NS *hint* ![]() ROVER zou het geaccepteerd hebben namelijk... | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 22:22 |
Het omgrenzingsprofiel lijkt me ook wel reden tot bezorgdheid ![]() | |
Salatrel | dinsdag 26 november 2013 @ 22:23 |
organisatie concert: wij geven een concert. Kunnen jullie de treinen verlengrn.? NS: dat kan. Het kost ongeveer zoveel euro. De factuur sturen ze gelijk mee. Betaal je niet is het reguliere materieel inzet. | |
DriekOplopers | dinsdag 26 november 2013 @ 22:23 |
Ik ga er morgen even achteraan. Wij overwegen te proberen het door touringcarbedrijven zoals Eurolines organiseren van busvervoer tussen de grote steden concessievrij te laten verklaren, gezien de beschamende prestaties van NS. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 22:25 |
Ohja, want daar hebben de mensen die laat in de avond van Amsterdam naar Bovenkarspel willen wat aan.. | |
KnightSolaire | dinsdag 26 november 2013 @ 22:27 |
Ben benieuwd of de Tweede Kamer ook het geld neer gaat leggen voor stopcontacten in de trein... Ook wel typisch: zijn we inmiddels hard op weg om stopcontacten in alle eersteklascoupés in IC's te krijgen, wil men ineens dat ze ook in alle tweedeklascoupés komen. Weg uniformiteit. In de eerste klas zie ik ze overigens ook maar weinig gebruikt worden: veel mensen hebben echt geen opladers bij zich, alleen de flexwerkers misschien voor een laptop, maar dat zijn er niet veel over het geheel gezien. Ik denk dat stopcontacten als eersteklasfaciliteit een prima middenweg is eerlijk gezegd. [ Bericht 31% gewijzigd door KnightSolaire op 26-11-2013 22:32:36 ] | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 22:30 |
Stopcontacten in de tweede klas zijn leuk, maar ik zie ze niet komen voor 2022. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 22:33 |
ICR gaat ze krijgen als I&M het doorzet, en VIRM ook. Die komen allebei ruim voor 2022 weer gereviseerd de baan op. | |
Frozen-assassin | dinsdag 26 november 2013 @ 22:33 |
Het gaat (mij) om de traject A'dam CS - Enkhuizen waar de laatste trein naar de stations vanaf Hoorn 23.39 vertrekt. Naar Hoorn kan je evt nog met de trein van 0.09, maar daar hebben de reizigers naar Hoogkarspel of Bovenkarspel-Flora weinig aan. NS wil na twaalf uur de baanvak sluiten voor werkzaamheden, maar geeft daar niets voor terug. | |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 22:35 |
Stel dat ik 2 tickets boek: Rotterdam - Paris Nord met de Thalys, en een ticket Paris Est - München. Voor deze reis heb ik 50 minuten overstap in Parijs (die bij normale omstandigheden te doen is), en ik mis mijn trein in Paris Est door een of andere vage vertraging met de Thalys, heb je dan eigenlijk recht op om met de volgende trein mee te mogen, of is het weg geld? | |
KnightSolaire | dinsdag 26 november 2013 @ 22:42 |
Het gaat niet door als I&M het doorzet maar als I&M ervoor kiest de motie van de Tweede Kamer uit te voeren, het wordt nu in de media gepresenteerd als fait accompli maar de regering legt vaak genoeg moties naast zich neer. | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 22:42 |
Gaat dus niet gebeuren, want NS is niet verplicht om zich aan de motie te houden. Het staat niet in de huidige concessie en ik verwacht niet dat I&M bereid is om zoiets op te nemen in de concessie 2015 - 2025, want dat laat I&M liever over aan de vervoerder. Ken uw rechten. Wat sowieso helpt is om het als één boeking te doen, maar ook als je dat niet doet heb je rechten. | |
KnightSolaire | dinsdag 26 november 2013 @ 22:44 |
Precies, zo'n motie betekent nog niet veel. De Tweede Kamer kan morgen ook wel een motie aannemen dat alle treinen vanaf overmorgen op tijd moeten rijden en dat het gehele openbaar vervoer tegelijkertijd gratis wordt, maar dat betekent nog niet dat het gebeurt. | |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 22:46 |
als 1 boeking online boeken lukt op geen enkele wijze (niet via SNCF, niet via DB). Misschien dat de Treinreiswinkel oid mij daarin wel kan helpen, zal eens informeren. | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 22:48 |
Uit de EU-regels:
| |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 22:49 |
Ja, dat snap ik. Maar bij 2 boekingen kunnen ze nogal eens moeilijk doen. Eens informeren of het via de Treinreiswinkel / loket wel als 1 boeking kan. | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 22:53 |
Als 'ze' moeilijk doen, mag je moeilijk terug doen. Zorg dat je de EU-regels uitgeprint bij je hebt (in het Engels en/of in het Frans) met het gedeelte dat op jou van toepassing is geel gearceerd. EU-regels (en hun nationale implementatie) gaan boven de regels van een spoorwegmaatschappij, ongeacht de operator. Bovendien, zowel Thalys als DB/SNCF zijn een lid van Railteam, dat op hun website adverteert met HOTNAT:
| |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 22:58 |
Ok, mooi. Kan ik dit veilig inplannen. Gezien de schofterig hoge InterRail-toeslag voor de Thalys (¤39), en dan de lagere toeslag voor TGV richting Stuttgart (¤13) kies ik om mijn reis zonder InterRail-dag voort te zetten. Rotterdam - Parijs voor ¤25 Parijs - München voor ¤39 Beide vroegboeken. Een InterRail-strip is ¤26,50 (10 dagen binnen 22 dagen Global-pass), dus had zonder de Thalys al op ¤45 gezeten voor die dag. | |
dennistd | dinsdag 26 november 2013 @ 23:03 |
Arriva heeft weer een foto-wedstrijd, dit keer voor de nieuwe Lintjes op Almelo-Mariënberg. Stellen gaat op 1 december rijden naar de normale dienst (1x p.u.), dus dat worden leuke kruisingsfoto's: http://www.arriva.nl/nieuws/vechtdallijnen/bericht/spot-de-trein/ Resultaat van de vorige wedstrijd hangt hier nog aan de muur: https://www.dropbox.com/sc/aeshrcmv58opeli/eHH-SzApHb [ Bericht 22% gewijzigd door dennistd op 26-11-2013 23:08:59 ] | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 november 2013 @ 23:07 |
Ik ga in op je hypothetische voorbeeld, sufferd! Die klopt van geen kanten. | |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 23:07 |
Oh, ik zie nu dat er ook een Thalys om 6:58 uit Rotterdam vertrekt, en om 9:35 in Parijs is. Heel dat reisadvies over het hoofd gezien. Die wordt het dus naar Parijs, zodat wij daar 1u50 overstap hebben ![]() Ook even tijd om daar een beetje rond te neuzen enzo | |
Gezicht | dinsdag 26 november 2013 @ 23:08 |
| |
Frozen-assassin | dinsdag 26 november 2013 @ 23:09 |
Reisplanner NS ![]() | |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 23:10 |
Of via bahn.de of de offline HAFAS. | |
greavy | dinsdag 26 november 2013 @ 23:11 |
Kunnen we zondag mooi even jagen, morgenochtend maar even een plannetje trekken. oa Mariënberg, maar nog een paar leuke punten langs de lijn ken ik daar wel ![]() | |
dennistd | dinsdag 26 november 2013 @ 23:12 |
Ik denk dat mijn auto zondag in noordwestelijke richting gaat rijden ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 23:13 |
Op de nieuwe website van HTM is de dienstregeling voor na 15 december inmiddels ook te vinden. Tramlijn 9 rijdt vanaf dan gelukkig weer rechtstreeks van Centraal Station naar het Malieveld i.p.v. de toeristische route via de binnenstad. ![]() | |
Gezicht | dinsdag 26 november 2013 @ 23:13 |
Ah zo werkt dat. Danku | |
Peterselieman | dinsdag 26 november 2013 @ 23:13 |
nice. Heb zelf ook nog wel iets in canvas van Arriva. Stelletje 10228 met de naam Eise Eisinga erop gesoept ![]() | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 23:15 |
Fietsen James, fietsen ![]() | |
dennistd | dinsdag 26 november 2013 @ 23:15 |
Flinke boem in Deventer trouwens: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=176872&cat=1 | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 23:17 |
Zou ook kunnen, er is pasgeleden een nieuwe fietsenstalling opgeleverd bij de klant waar ik nu zit. Het is ongeveer een half uurtje lopen vanaf Den Haag CS ![]() | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 23:18 |
Ik neem wel aan dat de pimpel erbij betrokken is? Die heeft er de afgelopen tijd een handje van auto's te koppen. Hele AHOB ontworteld, flinke klap dus. | |
James1988 | dinsdag 26 november 2013 @ 23:21 |
Aan de foto's te zien gaat het om sloopma... ahem, ik bedoel Mat 64'. | |
b2py | dinsdag 26 november 2013 @ 23:36 |
Direct mee op dezelfde vrachtwagen. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 november 2013 @ 23:53 |
Alles rijdt weer zo te zien. | |
James1988 | woensdag 27 november 2013 @ 00:01 |
Goed nieuws voor de liefhebbers van Thomas Cook European Rail Timetable: er gaat een nieuwe versie komen. TCERT werd in augustus 2013 gestopt omdat American Express (eigenaar Thomas Cook) het boekwerk niet meer bij de kernactiviteiten vond passen. Forenzen in Engeland hadden een onaangename avondspits: een brand in het seinhuis London Bridge legde een groot deel van de treindiensten lam. | |
mc3347 | woensdag 27 november 2013 @ 01:42 |
Nee, maar die had eerder op de avond wel bij Borne een noodstop voor een idioot die net onder de bomen doorkwam. Omdat er in de trein toch een klap gehoord was, zijn ze op onderzoek uitgegaan, maar niets gevonden. Ik mocht daardoor met de 7972 een half uur op Borne bivakkeren, om op Wierden opgeheven te worden en leeg mat terug naar Hengelo te gaan. Door die ongein bij Colmschate wel een dienst van bijna 10 uur gedraaid vandaag. | |
b2py | woensdag 27 november 2013 @ 07:35 |
Achja, ik heb ook wel eens lang gewerkt om diverse oorzaken, ken beuren. Welkom in dit topic trouwens! ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 november 2013 @ 09:05 |
Stomme vraag, is er ergens tussen het eindpunt van lijn 9 in den haag en station breda een punt waar ik me fatsoenlijk om kan kleden? Of iig het beste punt waar ik me om kan kleden.... | |
DriekOplopers | woensdag 27 november 2013 @ 09:12 |
Dat voorbeeld klopt als een bus. Kijk nog maar eens. | |
Fiorano | woensdag 27 november 2013 @ 09:24 |
IC Amersfoort-Schiphol werd opgeheven wegens te hoog opgelopen vertraging... Vraag me toch echt af hoe hoog die vertraging dan wel niet was... | |
DriekOplopers | woensdag 27 november 2013 @ 09:24 |
Als je het niet vervelend vindt om je in een toiletruimte om te kleden: Den Haag Centraal heeft een heel behoorlijke toiletruimte. | |
James1988 | woensdag 27 november 2013 @ 09:42 |
Dat is afhankelijk van hoeveel treinen er rijden. In de regel lijkt er iets als het volgende te gelden: Bij 4 treinen per uur wordt een vertraagde trein opgeheven bij +10. Bij 2 treinen per uur opheffen vanaf +25. | |
greavy | woensdag 27 november 2013 @ 09:43 |
Maar in Eindhoven wordt de IC naar Venlo bij +10 er al standaard uitgemieterd. En dan vertrekt keurig op tijd uit Eindhoven vervangend materieel naar Venlo, en hebben de doorgaande reizigers dus +30. | |
James1988 | woensdag 27 november 2013 @ 09:47 |
Misschien heeft dat iets te maken met geplande spoorbezetting tussen Eindhoven en Venlo, waardoor een vertraagde IC achter een stoptrein en/of wat cargonauten terecht komt? | |
greavy | woensdag 27 november 2013 @ 09:49 |
Ja, dat zou kunnen. Om x.02 vertrekken de IC's, en x.06 de goederentreinen. Elk halfuur hetzelfde. Op x.17/47 de Sprinters. Zo zitten er nog een paar goederenpaden tussen. Maar klantvriendelijk is het niet. | |
b2py | woensdag 27 november 2013 @ 09:53 |
Sneeuwbaleffect verminderen door mogelijk niet halen kering in Venlo? | |
greavy | woensdag 27 november 2013 @ 09:55 |
Hebben ze ruim 40 minuten keertijd. | |
b2py | woensdag 27 november 2013 @ 09:57 |
Opheffen die lange kering, scheelt weer een materieelomloop. Maare, Ok. Dan weet ik het ook niet. | |
greavy | woensdag 27 november 2013 @ 10:01 |
In Den Haag is de lange kering van 40 minuten al ingekort naar 10 minuten. | |
James1988 | woensdag 27 november 2013 @ 10:02 |
Als ik kijk naar de tijdwegdiagrammen (dal, avondspits, meer tijdwegdiagrammen...) lijkt het erop dat er twee goederenpaden en een sprinterpad tussen twee vertrekken van de IC Venlo (1900) zijn gepland. Een 1900 met +10 zou dan achter de goederentrein aan moeten en zou op zijn beurt de achteropkomende sprinter naar Deurne vertragen, waardoor het goederenpad dat daarna komt weer in gedrang komt, wat mogelijk weer gevolgen heeft voor de IC naar Venlo van 30 minuten later, enzovoorts. Tussen Eindhoven en Venlo lijken er geen inhaalmogelijkheden (meer) te zijn | |
greavy | woensdag 27 november 2013 @ 10:06 |
Als je met +10 uit Venlo vertrekt, heeft de sprinter geen last van de IC. Misschien +3, maar meer ook niet. Een goederentrein kan daar vanaf Eindhoven naar Blerick gewoon doorrammen met 80/90/100 km/h (afhankelijk wat van trein je hebt). De Sprinter is bijna nog trager dan een goederentrein daar. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 november 2013 @ 10:08 |
Ja, zoiets bedoel ik:). Er zijn nergens douches he? En bedoel je dan die toiletten in de hal in de kelder? Of waar zitten die nu uberhaubt? ![]() | |
James1988 | woensdag 27 november 2013 @ 10:10 |
Hmm, dan kan ik niet echt een dienstregelingtechnische reden zien voor het niet laten doorrijden van een vertraagde IC naar Venlo. Het enige dat ik me kan bedenken voor het inleggen van een vervangende trein is het op peil houden van de punctualiteitscijfers. | |
Peterselieman | woensdag 27 november 2013 @ 10:12 |
De Friese Rocov is niet heel erg blij met de dienstregeling die Arriva voorgesteld heeft http://www.lc.nl/frieslan(...)-treinen-onder-vuur- | |
b2py | woensdag 27 november 2013 @ 10:12 |
Passeert net een VolkerRail loc met een rijtuig of 18 DDAR richting de Westhaven. Alles door elkaar. Was ter hoogte van de Radarwegaansluiting uit mijn hoofd. | |
greavy | woensdag 27 november 2013 @ 10:17 |
Er gaan ruim 50 rijtuigen DDAR naar de Westhaven, om op de voormalige CERES-terminal gestald te worden. NSR heeft daar spoor gehuurd voor meuk te stallen, daar de Dijksgracht ruimte nodig heeft. De sporen van de CERES-terminal zijn niet vanaf de weg te fotograferen. | |
b2py | woensdag 27 november 2013 @ 10:17 |
Jouw reden was al legitiem. Verder kruis je met +10 ook nog eens IC van en naar Heerlen. | |
_JdM_ | woensdag 27 november 2013 @ 10:25 |
Alleen van Heerlen. Naar Heerlen heb je tenminste +15 nodig en die (maar dan naar Maastricht) kruis je bij 0 vertraging ook. | |
Peterselieman | woensdag 27 november 2013 @ 10:29 |
als ze de boel om gaan klappen ben je de overkruising in zuidelijke richting kwijt, maar krijg je er eentje in noordelijke richting voor terug. Denk dat daar wel een mouw aan te passen valt ![]() | |
_JdM_ | woensdag 27 november 2013 @ 10:31 |
In noordelijke richting kun je bij Boxtel ongelijkvloers doen, dus geen probleem toch? | |
Peterselieman | woensdag 27 november 2013 @ 10:32 |
Als de IC Den Haag straks uit Heerlen komt moet je ten zuiden van Eindhoven wel naar het rechterspoor gaan, terwijl dan de IC Venlo - Schiphol naar de middensporen moet. | |
_JdM_ | woensdag 27 november 2013 @ 10:40 |
Waarom moet de IC uit Heerlen ten zuiden van Eindhoven naar het rechterspoor? IC uit Heerlen naar Den Haag laat je aankomen op spoor 5, IC uit Venlo naar Schiphol op spoor 6 (te Eindhoven). IC naar Schiphol stuur je over het rechterspoor naar Best en kan rechts naast de flyover naar Boxtel, spoortje 530 ( http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/btl-at.gif ) IC naar Den Haag stuur je over de middensporen naar Best, pakt vervolgens de Flyover naar Boxtel. | |
b2py | woensdag 27 november 2013 @ 10:45 |
Hoeft niet, ligt een vork bij Liempde. | |
Peterselieman | woensdag 27 november 2013 @ 10:45 |
nooit geweten ![]() Scheelt wel trouwens | |
boriq | woensdag 27 november 2013 @ 10:52 |
Als ik een ticket Enschede - Salzburg wil boeken, kan dat dan beter bij NSH of de DB? Verder nog iemand tips voor het boeken? | |
b2py | woensdag 27 november 2013 @ 10:52 |
Allebei bezoeken en dan de goedkoopste uitkiezen? | |
James1988 | woensdag 27 november 2013 @ 10:53 |
Doe dat bij DB. Tip: gebruik de Sparpreisfinder op Bahn.de vanaf het eerste Duitse station naar Salzburg. | |
dennistd | woensdag 27 november 2013 @ 11:11 |
Al voor 29 euro, en tot Osnabrück is het ook nog gezellig in de eerste trein: ![]() | |
ReisT | woensdag 27 november 2013 @ 11:15 |
Waar komt dat idee ineens vandaan eigenlijk? Of is 'straks' 2022 ofzo? | |
boriq | woensdag 27 november 2013 @ 11:15 |
Ik had Ahaus gebruikt en kwam ook uit op ¤29,-. ¤58,- voor een retourtje Salzburg valt iig niet over te klagen. Bedankt voor de tips. ![]() | |
b2py | woensdag 27 november 2013 @ 11:16 |
Ja, minimaal die tijd ja. Invoering PHS etc. | |
James1988 | woensdag 27 november 2013 @ 11:17 |
Vanuit Enschede is het misschien logischer om over Münster te reizen? Met een beetje mazzel heb je voor 10 euro meer een kaartje in de 1e klas. In mijn ogen is dat geen al te hoge meerprijs voor zo'n lange rit, de Duitse 1e klas stelt wel iets meer voor dan de Nederlandse. | |
Peterselieman | woensdag 27 november 2013 @ 11:19 |
elektrificatie Heerlen - Herzogenrath, waarna er een IC Eindhoven - Aken zou kunnen gaan rijden. Die kun je combineren met de NS-plannen Den Haag - Rotterdam - HSL - Breda - Tilburg - Eindhoven ![]() | |
WhiteJoker | woensdag 27 november 2013 @ 11:24 |
Ben benieuwd hoe ze dat voor zich zien, maar het lijkt me een potentieel rampzalig idee. Er zijn nu juist te veel verschillen waardoor de kaart niet goed werkt. Als ze dat oppakken dan zou de kaart een stuk beter zijn. Bijvoorbeeld één type paal met dezelfde lezer, zodat dit herkenbaar blijft, ook in de bus. Eenduidige prijzen, bijvoorbeeld weer met zones in plaats van per kilometer. Eén organisatie die naar de klant toe bereikbaar is, niet dat elke vervoerder dat zelf doet en vervolgens naar TLS wijst. | |
V2 | woensdag 27 november 2013 @ 11:31 |
Ja man, laten we een systeem dat nu al zo complex is dat mensen die het niet vaak gebruiken het amper snappen nóg een stukje ingewikkelder maken. Zo kunnen we de niet-begrijpende klant wiens kaart niet werkt nog een stuk beter van kastje naar muur sturen, als er naast TLS nog een miljard andere organisaties bij betrokken zijn waarbij het mis kan gaan! | |
ReisT | woensdag 27 november 2013 @ 11:32 |
En NS zou een grote vloot daarvoor geschikt materieel uit een hoge hoed kunnen toveren? | |
James1988 | woensdag 27 november 2013 @ 11:32 |
ICRm-buurlandrijuigen met een Traxx? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 november 2013 @ 11:35 |
precies. Het zou kunnen namelijk ![]() | |
RichardHammond | woensdag 27 november 2013 @ 11:37 |
Inderdaad, wat een heerlijk idee weer. Niks mis met de kilometerprijs, want je betaalt nu wat je gebruikt. Met het idee van een type paaltjes ben ik het helemaal eens en dan het liefste het Thales-systeem, want dat werkt naar mijn mening het beste. Ze krijgen zoveel informatie van reizigers, maar er wordt gewoon geen reet meegedaan en dat is gewoon hinderlijk. En op sommige vragen lijkt gewoon niemand het antwoord te weten en anders is het antwoord onder de verschillende instanties ook nog niet unaniem. Eerst dit idee maar eens verder uitwerken en dan kan je altijd wel zien wat de toekomst brengt. | |
Straatcommando. | woensdag 27 november 2013 @ 11:37 |
Hehehehhee ![]() ![]() ![]() | |
WhiteJoker | woensdag 27 november 2013 @ 11:42 |
Het probleem met de kilometerprijs is dat als de bus omrijdt ik moet betalen, ook al kan ik er niks aan doen. Daarnaast is het weinig voorspelbaar. Ik zou niet weten hoeveel kilometer het vanaf mijn huis naar het station is. | |
arkkey | woensdag 27 november 2013 @ 11:49 |
Dat het voor de consument/klant/reiziger onhandiger, duurder of omslachtiger wordt is verder ook nog nooit een belemmering geweest om iets niet door te voeren ![]() | |
James1988 | woensdag 27 november 2013 @ 11:53 |
Betalen per kilometer is weliswaar eerlijk, maar het zou eerlijker zijn om de hemelsbrede afstand tussen twee haltes te gebruiken ipv de daadwerkelijk gereden kilometers. Dat is wel zo eerlijk voor reizigers als de bus een omweg moet nemen. | |
lyolyrc | woensdag 27 november 2013 @ 11:55 |
Wordt dat spul niet allemaal voor de Benelux gebruikt? Zou het niet mogelijk zijn om bijvoorbeeld VIRM te gaan slepen met een Traxx-loc? | |
dennistd | woensdag 27 november 2013 @ 11:55 |
Maar dat betaalde je vroeger ook niet met de strippenkaart. Wel was het toen allemaal wat groffer, dus je zag het minder snel. | |
DriekOplopers | woensdag 27 november 2013 @ 11:55 |
Douches weet ik niet. Maar zitten inderdaad nog op dezelfde plaats in (onder) de hal. | |
dennistd | woensdag 27 november 2013 @ 11:57 |
Lijkt me vrij kansloos ![]() Je kunt natuurlijk binnenlands ICR best ombouwen voor meerdere spanningen, dat is eigenlijk het enige verschil. Desnoods laat je die dan de Benelux verzorgen, aangezien DVIS wat minder moeilijk doet dan EBA | |
dennistd | woensdag 27 november 2013 @ 12:00 |
Was de jihadduif hier al langsgekomen? http://www.dumpert.nl/med(...)anslag_op_trein.html | |
ReisT | woensdag 27 november 2013 @ 12:02 |
Dat zou je net zo goed met een dieselloc kunnen doen, als het alleen om Heerlen-Aachen gaat. | |
Peterselieman | woensdag 27 november 2013 @ 12:03 |
ik had nog niet naar het beschikbare materieel gekeken. Alleen naar wat eventueel zou kunnen ![]() | |
lyolyrc | woensdag 27 november 2013 @ 12:04 |
Ik zat me vooral af te vragen of er wel voldoende ICRm is om zowel Benelux als Den Haag-Eindhoven via de HSL te rijden. Natuurlijk is VIRM nogal aan de zware kant om slechts als wagons te gaan gebruiken. Ik moest overigens wel even googlen om uit te vinden wat DVIS en EBA betekent. | |
James1988 | woensdag 27 november 2013 @ 12:10 |
EBA is zo ongelooflijk streng dat er treinenbouwers zijn die niet eens meer beginnen aan het leveren van treinen voor Duitsland. |