abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133626007
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133626067
Doe even naam goed doen ofzo! :( ~O>

quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:

[..]

Windows 95 ;)
Voor mij hetzelfde :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 november 2013 @ 22:14:03 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133626088
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:

[..]

Windows 95 ;)
Ik dacht dat het Windows 98 was :?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133626193
Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
pi_133626342
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:16 schreef KnightSolaire het volgende:
Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
KAN ja, vast wel. In de praktijk worden er zakken gevuld en kan de reiziger de tering krijgen. Hoezee 331 miljoen euro winst! Maar de kaartjes MOETEN echt duurder worden hoor :'(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133626374
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:16 schreef KnightSolaire het volgende:
Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
Ja, kán. NS zou ook groot genoeg moeten zijn om meerdere balletjes tegelijk in de lucht kunnen houden.

Oh, en welke naam?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133626421
Met alle respect, maar Qbuzz heeft in haar concessies het vrij goed voor elkaar. Weinig aanloopproblemen, terwijl er slechts 3 maanden voorbereidingstijd is. (Groningen/Drenthe en Utrecht Stad en omgeving, alles wat geel is wat daar rijdt)

Dat hoef je Arriva, Veolia of Connexxion niet laten proberen.
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_133626435
Fahrschein 18 januari a.s. aangeschaft.

Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf _O-

Dezelfde SparPreis als vanaf een 'IC Berlin-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei. :P

Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showen 8-) "BahnCard, bitte", "Und ihre BahnCard?" + alle varianten van de schaffner.
pi_133626467
quote:
13s.gif Op maandag 25 november 2013 22:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

KAN ja, vast wel. In de praktijk worden er zakken gevuld en kan de reiziger de tering krijgen. Hoezee 331 miljoen euro winst! Maar de kaartjes MOETEN echt duurder worden hoor :'(
Die winst gaat anders niet ongemarkeerd naar het buitenland... :) (Dividenduitkering aan de staat, herinvesteringen in core business + de overige activiteiten, etc.)

quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:21 schreef _JdM_ het volgende:
Met alle respect, maar Qbuzz heeft in haar concessies het vrij goed voor elkaar. Weinig aanloopproblemen, terwijl er slechts 3 maanden voorbereidingstijd is. (Groningen/Drenthe en Utrecht Stad en omgeving, alles wat geel is wat daar rijdt)

Dat hoef je Arriva, Veolia of Connexxion niet laten proberen.
Heb inderdaad ook goede verhalen over Qbuzz gehoord; dat NS nu enige aandeelhouder is heeft daar overigens weinig mee te maken. Ben benieuwd hoe het in Utrecht zal gaan binnenkort.
pi_133626486
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:22 schreef Socios het volgende:
Fahrschein 18 januari a.s. aangeschaft.

Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf _O-

Dezelfde SparPreis als vanaf een 'IC Berlin-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei. :P

Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showen 8-) "BahnCard, bitte", "Und ihre BahnCard?" + alle varianten van de schaffner.
Heb je hier ook een Nederlandse vertaling van?
  Redactie Sport maandag 25 november 2013 @ 22:39:16 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133627035
Speciaal voor jou b2py:
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:22 schreef Socios het volgende:
FahrscheinVervoersbewijs 18 januari a.s. aangeschaft.

Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück HbfOsnabrugge Centraal en Bremen HbfCentraal _O-

Dezelfde SparPreisBespaarPrijs als vanaf een 'IC BerlinIntercity Berlijn-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei.Met Spoor.bonus Premiepunten :P

Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showenlaten zien 8-) "BahnCard, bitteSpoorKaart, astublieft", "Und ihre BahnCardEn uw SpoorKaart?" + alle varianten van de schaffnerconducteur.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133627048
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:22 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Die winst gaat anders niet ongemarkeerd naar het buitenland... :) (Dividenduitkering aan de staat, herinvesteringen in core business + de overige activiteiten, etc.)
Kan mij de tering schelen. Ik kan er voor bloeden en ik krijg gekut.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 25 november 2013 @ 23:03:49 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133628039
Ik wil niet klinken als de "Maar in Angola rijden de treinen slechts 30 km/u dus hier valt het best wel mee"-zeikerd, maar ik vind dat het aanbod op papier best goed in orde is. Op een zonnige lentedag (maar niet in het weekend ivm werkzaamheden) rijdt het over het algemeen best wel goed door. In de brede randstad rijdt vrijwel overal ieder kwartier een intercity + een sprinter, en ook daarbuiten is minimaal iedere 30 minuten een trein vrijwel de norm.

Vergelijk dat met België, Duitsland of Engeland en Nederland komt er op papier goed uit. Het contrast ten opzichte van Frankrijk (muv Ile-de-France) en Spanje is helemaal groot.

In de praktijk is er volop te verbeteren: reizigerspunctualiteit kan flink verbeterd worden, die angsthazendienstregeling moet zo snel mogelijk worden afgevoerd, en allerlei andere dingen waar we hier vaak zat over bitchen. Veel laaghangend fruit, eigenlijk.
  maandag 25 november 2013 @ 23:09:43 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133628292


Volgens mij is dit een ontzettend klotewissel om te maken en te onderhouden :X
  maandag 25 november 2013 @ 23:14:54 #15
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133628536
2 spoorbreedtes?
pi_133628594
Een stopmachine hoef je er niet doorheen te sturen nee. Verder valt het wel mee.
  maandag 25 november 2013 @ 23:17:22 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133628657
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 23:14 schreef greavy het volgende:
2 spoorbreedtes?
Yep, haven van Barcelona. :)
  Redactie Sport maandag 25 november 2013 @ 23:18:55 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133628732
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 23:14 schreef greavy het volgende:
2 spoorbreedtes?
Ik zou zelfs zeggen drie
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133628748
Heb je toevallig ook een foto van de wisselsteller erbij gevonden?
  maandag 25 november 2013 @ 23:19:57 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133628784
Helaas niet. Foto komt hiervandaan.

edit: inderdaad drie spoorbreedtes.
  Redactie Sport maandag 25 november 2013 @ 23:22:34 #21
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133628895
Ik zou zeggen meterspoor, normaalspoor en iberisch breedspoor
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133628919
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 23:18 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ik zou zelfs zeggen drie
Ja ik ook :D

true hell O+

Arme rechterrail :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 25 november 2013 @ 23:23:05 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133628924
Dat zou goed kunnen, in een deel van Spanje ligt meterspoor (bijvoorbeeld het voormalig FEVE-gebied).
pi_133630793
Dit is wel het kwadraat van strengelspoor O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133631997
VOL tegen de zon in.
Sluitseinen tot en met.

En toch een gave foto (want dat is dit :Y )



Doe dit beter *O* en schend zo veel mogelijk ongeschreven regels als je kunt O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 26 november 2013 @ 07:49:19 #26
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133633409
Sluitseinen! *O*
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 26 november 2013 @ 07:52:02 #27
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133633420
Oh ja, was de boem in Zwitserland al langs gekomen?



http://ziggyziggyziggy.nl(...)oord-in-zwitserland/
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 26 november 2013 @ 08:39:51 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_133633791
Oepsie!

Of waren er veel doden?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 26 november 2013 @ 08:51:55 #29
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133633949
2 zwaar gewonde passagiers, totaal 11 gewonden.
Zug kracht in Lieferwagen und entgleist
pi_133634814
Ai,en dan is het nog niet eens volop winter. (december/januari)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 november 2013 @ 10:04:59 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133635287
niet zo mooi ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 26 november 2013 @ 11:07:24 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133636754
Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
pi_133636810
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende:
Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Gisteren bedoel je? Of op dit moment?

Je leven riskeren om een of andere vogel :') :')
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 november 2013 @ 11:09:33 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133636813
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende:
Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
dikke boete geven als je er eentje pakt.

Enkele jaren geleden waren ze allemaal bij ons in de buurt. Knettergek die lui _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 26 november 2013 @ 11:10:37 #35
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133636838
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:09 schreef Viezze het volgende:

[..]

Gisteren bedoel je? Of op dit moment?

Je leven riskeren om een of andere vogel :') :')
Gisteren ook, maar vandaag weer. Hebben 3 treinen stilgestaan omdat er een alarmoproep was geplaatst. Die persoon op het spoor was "net niet" geraakt.
  dinsdag 26 november 2013 @ 11:19:31 #36
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_133637075
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende:
Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Het vogeltje heeft zelfs al z'n eigen topic:
NWS / Commotie in Zwolle om gespotte sperweruil
pi_133637666
NS slaat negen keer per dag een station over, volgens Wilma.

"Alleen als dit echt noodzakelijk is" zegt ze dan nog :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 november 2013 @ 11:51:05 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133637913
quote:
13s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:41 schreef Litpho het volgende:
NS slaat negen keer per dag een station over, volgens Wilma.

"Alleen als dit echt noodzakelijk is" zegt ze dan nog :').
Vandaag hebben ze een trein uit Roosendaal naar Zwolle tussen Nijmegen en Arnhem de stations al weer over laten slaan :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133638073
Niet verbieden zegt Mansveld, belachelijk... Weg met haar
pi_133638160
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
Niet verbieden zegt Mansveld, belachelijk... Weg met haar
Want een andere handpop van Jeroen gaat het beter doen?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133638260
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 november 2013 12:00 schreef Litpho het volgende:

[..]

Want een andere handpop van Jeroen gaat het beter doen?
Misschien dat er eindelijk een handpop komt die wat meer passie heeft voor het spoor. Mansveld laat zich keer op keer over zich heen lopen, ze is er niet voor de reizigers terwijl dat wel haar taak is.
  dinsdag 26 november 2013 @ 12:33:31 #42
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_133639045
Lichaam zonder hoofd gevonden op de sporen in het zuiden van Frankrijk http://www.varmatin.com/f(...)ns-tete.1489658.html
pi_133639083
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende:
Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Ik vond het al raar dat 2xDM90 om 11:49 gisteren zoveel aandacht kreeg. En ik maar denken dat treinfotografen erg waren. Vogelspotters zijn erger... :o
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_133639315
quote:
13s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:41 schreef Litpho het volgende:
NS slaat negen keer per dag een station over, volgens Wilma.

"Alleen als dit echt noodzakelijk is" zegt ze dan nog :').
Gelijk heeft ze.
pi_133640291
Ja, dat is het namelijk nooit.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles dinsdag 26 november 2013 @ 13:22:44 #46
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_133640432
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende:
Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Vogel / trein. Aardappel / tomaat
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 26 november 2013 @ 13:23:30 #47
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_133640454
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:19 schreef freako het volgende:

[..]

Het vogeltje heeft zelfs al z'n eigen topic:
NWS / Commotie in Zwolle om gespotte sperweruil
Goed he.
pi_133640689
Ik dacht dat er sperwe geruild moest worden :@
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133640880
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 13:29 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik dacht dat er sperwe geruild moest worden :@
Yes, ik was niet de enige
  dinsdag 26 november 2013 @ 13:48:59 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_133641242
Ik wist überhaupt niet dat je een sperwer met een uil kon kruisen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_133641691
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 12:34 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

Ik vond het al raar dat 2xDM90 om 11:49 gisteren zoveel aandacht kreeg. En ik maar denken dat treinfotografen erg waren. Vogelspotters zijn erger... :o
Van de FB van mijn vader:
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133641776
Sorry dat was de verkeerde versie. Ik heb hem even aangepast voor mijn vader:
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 november 2013 @ 14:16:00 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133641958
_O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133642141
:D.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 26 november 2013 @ 14:44:25 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_133642746
Wie fotosoept er een loerende kat in?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_133642849
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Sorry dat was de verkeerde versie. Ik heb hem even aangepast voor mijn vader:
[ afbeelding ]
Whehehe :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133643023
Prima dat intercities die kleine kuststations overslaan. Gebeurt nog veel te weinig imo.
pi_133643122
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:58 schreef Ireyon het volgende:
Prima dat intercities die kleine kuststations overslaan. Gebeurt nog veel te weinig imo.
Ja, maar doe het dan planmatig. En niet ja zeggen en nee doen 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133643178
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:44 schreef Duvel het volgende:
Wie fotosoept er een loerende kat in?
pi_133643320
:D :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133643482
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:58 schreef Ireyon het volgende:
Prima dat intercities die kleine kuststations overslaan.
Ik denk dat je wat vooruit loopt op de global warming als je Arnhem-Nijmegen meerekent.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133643947
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, maar doe het dan planmatig. En niet ja zeggen en nee doen 8)7
Wat voor nut heeft het om een intercity met vertraging achter een stoptrein te zetten die beiden op dezelfde stations (Arnhem - Nijmegen) hanteren. Dat betekent dat de intercity in plaats van 15 minuten vertraging naar gauw 35 minuten vertraging gaat, immers rijdt de intercity van Nijmegen tot Zutphen achter een sprinter.

Prima oplossing, ik heb liever dat de trein stations in dit geval (Arnhem - Nijmegen) stations overslaat om reizigers de aansluitingen (bussen, treinen) te kunnen laten halen ten opzichte van het stoppen op tussengelegen stations.
pi_133644050
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:31 schreef Brembo het volgende:

[..]

Wat voor nut heeft het om een intercity met vertraging achter een stoptrein te zetten die beiden op dezelfde stations (Arnhem - Nijmegen) hanteren. Dat betekent dat de intercity in plaats van 15 minuten vertraging naar gauw 35 minuten vertraging gaat, immers rijdt de intercity van Nijmegen tot Zutphen achter een sprinter.

Prima oplossing, ik heb liever dat de trein stations in dit geval (Arnhem - Nijmegen) stations overslaat om reizigers de aansluitingen (bussen, treinen) te kunnen laten halen ten opzichte van het stoppen op tussengelegen stations.
Tsja. Misschien zitten er ook wel reizigers IN die treinen die er ook weer UIT willen. En heel misschien zelfs wel op de genoemde stations ook. En die krokodillentranen over aansluitingen kun je wel voor je houden, dat is alleen een argument als het NS uitkomt :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 26 november 2013 @ 15:39:20 #64
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_133644186
quote:
16s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:03 schreef MTL het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_133644547
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja. Misschien zitten er ook wel reizigers IN die treinen die er ook weer UIT willen. En heel misschien zelfs wel op de genoemde stations ook. En die krokodillentranen over aansluitingen kun je wel voor je houden, dat is alleen een argument als het NS uitkomt :)
Ik vind dat wel vrij belangrijk als er in de trein 300 reizigers zitten die door deze maatregel wel op tijd komen dan 10 reizigers die te laat komen.

Daarnaast (volgens jou) stel de intercity heeft 15 minuten vertraging dan zal Prorail de stoptrein eerst laten rijden, deze stopt op alle tussen gelegen. Alle reizigers pikken de eerste beste trein naar het eerst volgende grote station. Dan rijdt er een intercity achteraan die stopt voor niks.
pi_133644668
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:51 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ik vind dat wel vrij belangrijk als er in de trein 300 reizigers zitten die door deze maatregel wel op tijd komen dan 10 reizigers die te laat komen.

Daarnaast (volgens jou) stel de intercity heeft 15 minuten vertraging dan zal Prorail de stoptrein eerst laten rijden, deze stopt op alle tussen gelegen. Alle reizigers pikken de eerste beste trein naar het eerst volgende grote station. Dan rijdt er een intercity achteraan die stopt voor niks.
Ja, maar dat heb je met die IC Zwolle - Roosendaal sowieso altijd al. Dan zeg ik: ruk die stops er gewoon uit. ZEG dan ook niet dat je daar gaat stoppen. Maar doe gewoon wat je zegt, en nobuddie kets hurt.

Nu is het een beetje alsof die stops erin zitten als vertragingsmarge. Zo van "Als we op tijd zijn dan willen we nog wel zo goed zijn om daar te stoppen, maar reken er niet te hard op". Dat is natuurlijk geen manier van doen :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133644706
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, maar dat heb je met die IC Zwolle - Roosendaal sowieso altijd al. Dan zeg ik: ruk die stops er gewoon uit. ZEG dan ook niet dat je daar gaat stoppen. Maar doe gewoon wat je zegt, en nobuddie kets hurt.

Nu is het een beetje alsof die stops erin zitten als vertragingsmarge. Zo van "Als we op tijd zijn dan willen we nog wel zo goed zijn om daar te stoppen, maar reken er niet te hard op". Dat is natuurlijk geen manier van doen :)
Terwijl er met de winterdienstregeling steeds wordt geschermd met "dit is tenminste duidelijk voor de reiziger", wordt op deze flutstationnetjes juist weer onzekerheid in de hand gewerkt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133644741
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, maar dat heb je met die IC Zwolle - Roosendaal sowieso altijd al. Dan zeg ik: ruk die stops er gewoon uit. ZEG dan ook niet dat je daar gaat stoppen. Maar doe gewoon wat je zegt, en nobuddie kets hurt.
Kan niet past niet werkt niet eerst infra aanleggen overbelaste stations en trajecten en oh jeej straks komt er een trein voor een rood sein ;')
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 26 november 2013 @ 15:57:36 #69
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_133644745
IC Zwolle - Roosendaal is meer de kop- of munt-express, zet er een wedkantoor op zou ik zeggen :Y O-)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 26 november 2013 @ 15:58:42 #70
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_133644775
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:51 schreef Brembo het volgende:
Daarnaast (volgens jou) stel de intercity heeft 15 minuten vertraging dan zal Prorail de stoptrein eerst laten rijden, deze stopt op alle tussen gelegen. Alle reizigers pikken de eerste beste trein naar het eerst volgende grote station. Dan rijdt er een intercity achteraan die stopt voor niks.
De sprIntercity die stationnetjes overslaat rijdt vanzelfsprekend vķķr die stoptrein uit.
Als je er achteraan zou moeten hobbelen heeft stations overslaan niet veel zin.
pi_133644794
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, maar dat heb je met die IC Zwolle - Roosendaal sowieso altijd al. Dan zeg ik: ruk die stops er gewoon uit. ZEG dan ook niet dat je daar gaat stoppen. Maar doe gewoon wat je zegt, en nobuddie kets hurt.

Nu is het een beetje alsof die stops erin zitten als vertragingsmarge. Zo van "Als we op tijd zijn dan willen we nog wel zo goed zijn om daar te stoppen, maar reken er niet te hard op". Dat is natuurlijk geen manier van doen :)
Andere optie is 20 minuten stilstaan in Arnhem of Nijmegen is ook geen reiziger bij gebaat. Pas wanneer er een keerspoor is in Wijchen is de mogelijkheid om vier per uur zoals de stadsregio wenst met een sprinter tussen Wijchen en Arnhem te rijden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:58 schreef ReisT het volgende:

[..]

De sprIntercity die stationnetjes overslaat rijdt vanzelfsprekend vķķr die stoptrein uit.
Als je er achteraan zou moeten hobbelen heeft stations overslaan niet veel zin.
Welk nut heeft die stoptrein dan nog :? Bedoel reizigers na Nijmegen dienen dan in Arnhem weer uit te stappen, uit de intercity die op die stations stopte.
  dinsdag 26 november 2013 @ 16:34:21 #72
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_133645837
Het hele idee is toch juist dat die vertraagde "intercity" niet op die kleine stations stopt?
Dan is de stoptrein het eerstvolgende alternatief voor wie op die stations staat te wachten.
  dinsdag 26 november 2013 @ 16:43:23 #73
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_133646074
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 november 2013 @ 16:46:15 #74
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133646154
Arnhem is in ieder geval niet blij het het overslaan van de stations
http://nos.nl/artikel/579518-arnhem-pittig-gesprek-met-ns.html

En terecht. Er moet dan ook goed gekeken worden naar de oorzaken van de vertraging, waardoor de NS besluit stations over te slaan. Kan me best voorstellen dat de oorzaak bijvoorbeeld in Breda ligt, maar dat de gevolgen elders zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133646164
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 16:34 schreef ReisT het volgende:
Het hele idee is toch juist dat die vertraagde "intercity" niet op die kleine stations stopt?
Dan is de stoptrein het eerstvolgende alternatief voor wie op die stations staat te wachten.
Maar de mensen die in die vertraagde intercity stappen krijgen waarschijnlijk bij vertrek niet te horen dat ze niet stoppen op kleine stations waardoor ze bij de eerstvolgende grote station (vaak minstens 20 a 30 minuten later) moeten uitstappen en alsnog wachten op de sprinter die wel stopt op de kleine stations. Dat is van de zotte. Men betaalt een kaartje naar een klein station en mag er dan ook vanuit gaan dat de NS keurig op die stations stopt, anders moeten ze dat heel, ik benadruk, heel goed duidelijk communiceren richting de reizigers. Denk dan aan omroep, op infoschermen in de trein, op infoschermen op de stations zelf.

Dat er dan 300 mensen blij zijn dat zij de overstap wel halen weegt niet op tegenover 10 mensen die de dupe zijn, want ook zij mogen en moeten ervanuit gaan dat NS stopt op de kleine stations. Als de NS dat op dit moment niet kan waarmaken moet NS maar even kijken naar de dienstregeling, dat er op die trajecten misschien wat meer marge in gebouwd moet worden.
  dinsdag 26 november 2013 @ 16:47:19 #76
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_133646179
quote:
Wie ging hier ook alweer met een verlengsnoer op pad? :P
pi_133646187
quote:
heeft de kamer niet wat beters te doen?
  dinsdag 26 november 2013 @ 16:48:27 #78
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_133646213
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 16:47 schreef Bitlord het volgende:

[..]

heeft de kamer niet wat beters te doen?
He, zo kan de reiziger die onbedoeld een paar stations verder mee moet reizen tenminste wél blijven laptoppen :+ .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_133646245
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 16:47 schreef Bitlord het volgende:

[..]

heeft de kamer niet wat beters te doen?
Vergeet niet dat dit precies de dingen zijn waardoor het veel aantrekkelijker wordt om met de trein te reizen en ik vond het eigenlijk vreemd dat het bij DDZ niet gelijk overal breed ingebouwd is.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 26 november 2013 @ 16:54:10 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133646376
NS ziet een stopcontact als 'premium service' en biedt het daarom alleen aan in de 1e klas.
pi_133646519
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2013 16:46 schreef Peterselieman het volgende:
Arnhem is in ieder geval niet blij het het overslaan van de stations
http://nos.nl/artikel/579518-arnhem-pittig-gesprek-met-ns.html

En terecht. Er moet dan ook goed gekeken worden naar de oorzaken van de vertraging, waardoor de NS besluit stations over te slaan. Kan me best voorstellen dat de oorzaak bijvoorbeeld in Breda ligt, maar dat de gevolgen elders zijn.
Ik heb zomaar het vermoeden dat de enkelsporige bottlenecks bij Deventer en Ravenstein, gcombineerd met de enkelsporige knoop in Zutphen, nogal funest zijn voor de punctualiteit.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133646526
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 16:54 schreef James1988 het volgende:
NS ziet een stopcontact als 'premium service' en biedt het daarom alleen aan in de 1e klas.
NS is geschift :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 26 november 2013 @ 17:00:42 #83
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_133646566
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 16:46 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Maar de mensen die in die vertraagde intercity stappen krijgen waarschijnlijk bij vertrek niet te horen dat ze niet stoppen op kleine stations waardoor ze bij de eerstvolgende grote station (vaak minstens 20 a 30 minuten later) moeten uitstappen en alsnog wachten op de sprinter die wel stopt op de kleine stations. Dat is van de zotte.
Arnhem-Nijmegen is toch maar 13 minuten non-stop?
Ik mag wel hopen dat ze in Arnhem aankondigen dat ze tot Nijmegen nergens stoppen ja.
pi_133646681
Weet je wel wat er in 13 minuten allemaal kan gebeuren?! :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 26 november 2013 @ 17:07:26 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133646735
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2013 16:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

NS is geschift :)
Tsja... :-)

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 17:00 schreef ReisT het volgende:

[..]

Arnhem-Nijmegen is toch maar 13 minuten non-stop?
Ik mag wel hopen dat ze in Arnhem aankondigen dat ze tot Nijmegen nergens stoppen ja.
Wedden dat ze dat doen nadat de deuren gesloten zijn? :D
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 november 2013 @ 17:07:33 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133646738
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 november 2013 16:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik heb zomaar het vermoeden dat de enkelsporige bottlenecks bij Deventer en Ravenstein, gcombineerd met de enkelsporige knoop in Zutphen, nogal funest zijn voor de punctualiteit.
absoluut. Er zijn wel gesprekken over het verdubbelen van de brug bij Ravenstein. Dat zal al wat gaan schelen als dat er door komt

Verder wil je in Zutphen natuurlijk in de knoop vallen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133646841
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 17:07 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wedden dat ze dat doen nadat de deuren gesloten zijn? :D
...als ze eerst nog moeten wachten op mensen die extra gaan uitstappen wordt de vertraging natuurlijk alleen maar groter.
pi_133646958
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2013 17:07 schreef Peterselieman het volgende:
Verder wil je in Zutphen natuurlijk in de knoop vallen
Ja, maar voor mooi heb je daar een perronspoor te weinig.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 november 2013 @ 17:22:56 #89
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133647159
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 17:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, maar voor mooi heb je daar een perronspoor te weinig.
absoluut, maar er is wel wat ruimte gekomen nu die werkplaats van Strukton er niet meer staat en veel activiteiten naar even verderop verplaatst zijn. Kun je het emplacement een stuk beter inrichten en een extra perronspoor kwijt als je wilt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133647344
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja. Misschien zitten er ook wel reizigers IN die treinen die er ook weer UIT willen. En heel misschien zelfs wel op de genoemde stations ook. En die krokodillentranen over aansluitingen kun je wel voor je houden, dat is alleen een argument als het NS uitkomt :)
Die schop je er uiteraard uit te Nijmegen.
Het is gewoon heel simpel. De trein naar Zwolle heeft in Nijmegen +10. Dan worden alle stops opgeheven tussen Nijmegen en Arnhem om tijd te winnen, vaak genoeg om de vertraging te laten verdwijnen. Het doorrijden ervan zorgt ervoor dat de reizigers sneller in Zwolle zijn, uitgezonderd voor de reizigers tussen Nijmegen en Arnhem. Maar warempel, vlak achter de intercity zit het stoppertje die er rustig achteraan kachelt.
Voordeel 1: Reizigers in IC (100-150) zijn sneller op hun eindbestemming.
Voordeel 2: De kering in Zwolle wordt gehaald en daardoor creëer je geen sneeuwbaleffect voor de retourrit.

Nadeel 1: Reizigers tussen Nijmegen en Arnhem worden de stopper ingedwongen, die dezelfde aansluitingen in Arnhem biedt als de vertraagde intercity. Het laten stoppen van de IC heeft dus alleen maar nadelen in deze casus.

Zo wordt dus een grote groep er op vooruit geholpen, terwijl slechts een zeer klein deel (Hoeveel reizigers gaan er nou verder dan Zutphen die tussen Arnhem en Nijmegen opstappen, zeker in het dal?) er last van ondervindt.

Verder is het treinpad van de intercity 20 minuten en van de sprinter 17, je gaat er dus ook nog op vooruit want de IC zou de achterlopende sprinter alleen maar in de weg zitten. -> Sneeuwbaleffect.
  dinsdag 26 november 2013 @ 17:31:51 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133647391
Dan nog, dat dit gebeurt bij gemiddeld 9 treinen per dag is absurd.
pi_133647442
Ik zou me eerder zorgen om de bronoorzaak van het probleem, namelijk hoe het komt dat die 'intercity' zo vaak vertraagd is. Is dat tijdelijk door de enkelsporige brug bij de Dieze of een structureel probleem in de dienstregeling?
  dinsdag 26 november 2013 @ 17:35:53 #93
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133647509
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 17:33 schreef b2py het volgende:
Ik zou me eerder zorgen om de bronoorzaak van het probleem, namelijk hoe het komt dat die 'intercity' zo vaak vertraagd is. Is dat tijdelijk door de enkelsporige brug bij de Dieze of een structureel probleem in de dienstregeling?
Helemaal mee eens :Y
pi_133647582
quote:
17s.gif Op dinsdag 26 november 2013 01:15 schreef Dr_Flash het volgende:
VOL tegen de zon in.
Sluitseinen tot en met.

En toch een gave foto (want dat is dit :Y )

[ afbeelding ]

Doe dit beter *O* en schend zo veel mogelijk ongeschreven regels als je kunt O+

:')
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 november 2013 @ 17:49:48 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133647859
komend voorjaar zal er meer duidelijk worden over de mogelijke elektrificatie van de Maaslijn

http://www.l1.nl/nieuws/2(...)jkheid-over-maaslijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133647878
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:58 schreef Ireyon het volgende:
Prima dat intercities die kleine kuststations overslaan. Gebeurt nog veel te weinig imo.
Inderdaad!
  dinsdag 26 november 2013 @ 17:50:50 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133647891
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 17:39 schreef b2py het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:')
Mijn hart, wat doe je?!
pi_133647977
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 16:54 schreef James1988 het volgende:
NS ziet een stopcontact als 'premium service' en biedt het daarom alleen aan in de 1e klas.
En terecht!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 november 2013 @ 17:54:16 #99
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133648012
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 17:53 schreef Socios het volgende:

[..]

En terecht!
:')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133648023
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 17:53 schreef Socios het volgende:

[..]

En terecht!
Waarom? Het gaat toch om treinen volkrijgen? Dat doe je met relatief goedkope dingen zoals dit.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')