Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
Op maandag 25 november 2013 22:16 schreef KnightSolaire het volgende: Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
KAN ja, vast wel. In de praktijk worden er zakken gevuld en kan de reiziger de tering krijgen. Hoezee 331 miljoen euro winst! Maar de kaartjes MOETEN echt duurder worden hoor
Op maandag 25 november 2013 22:16 schreef KnightSolaire het volgende: Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
Ja, kán. NS zou ook groot genoeg moeten zijn om meerdere balletjes tegelijk in de lucht kunnen houden.
Oh, en welke naam?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Met alle respect, maar Qbuzz heeft in haar concessies het vrij goed voor elkaar. Weinig aanloopproblemen, terwijl er slechts 3 maanden voorbereidingstijd is. (Groningen/Drenthe en Utrecht Stad en omgeving, alles wat geel is wat daar rijdt)
Dat hoef je Arriva, Veolia of Connexxion niet laten proberen.
Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf
Dezelfde SparPreis als vanaf een 'IC Berlin-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei.
Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showen "BahnCard, bitte", "Und ihre BahnCard?" + alle varianten van de schaffner.
KAN ja, vast wel. In de praktijk worden er zakken gevuld en kan de reiziger de tering krijgen. Hoezee 331 miljoen euro winst! Maar de kaartjes MOETEN echt duurder worden hoor
Die winst gaat anders niet ongemarkeerd naar het buitenland... (Dividenduitkering aan de staat, herinvesteringen in core business + de overige activiteiten, etc.)
quote:
Op maandag 25 november 2013 22:21 schreef _JdM_ het volgende: Met alle respect, maar Qbuzz heeft in haar concessies het vrij goed voor elkaar. Weinig aanloopproblemen, terwijl er slechts 3 maanden voorbereidingstijd is. (Groningen/Drenthe en Utrecht Stad en omgeving, alles wat geel is wat daar rijdt)
Dat hoef je Arriva, Veolia of Connexxion niet laten proberen.
Heb inderdaad ook goede verhalen over Qbuzz gehoord; dat NS nu enige aandeelhouder is heeft daar overigens weinig mee te maken. Ben benieuwd hoe het in Utrecht zal gaan binnenkort.
Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf
Dezelfde SparPreis als vanaf een 'IC Berlin-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei.
Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showen "BahnCard, bitte", "Und ihre BahnCard?" + alle varianten van de schaffner.
Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück HbfOsnabrugge Centraal en Bremen HbfCentraal
Dezelfde SparPreisBespaarPrijs als vanaf een 'IC BerlinIntercity Berlijn-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei.Met Spoor.bonus Premiepunten
Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showenlaten zien "BahnCard, bitteSpoorKaart, astublieft", "Und ihre BahnCardEn uw SpoorKaart?" + alle varianten van de schaffnerconducteur.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Die winst gaat anders niet ongemarkeerd naar het buitenland... (Dividenduitkering aan de staat, herinvesteringen in core business + de overige activiteiten, etc.)
Kan mij de tering schelen. Ik kan er voor bloeden en ik krijg gekut.
Ik wil niet klinken als de "Maar in Angola rijden de treinen slechts 30 km/u dus hier valt het best wel mee"-zeikerd, maar ik vind dat het aanbod op papier best goed in orde is. Op een zonnige lentedag (maar niet in het weekend ivm werkzaamheden) rijdt het over het algemeen best wel goed door. In de brede randstad rijdt vrijwel overal ieder kwartier een intercity + een sprinter, en ook daarbuiten is minimaal iedere 30 minuten een trein vrijwel de norm.
Vergelijk dat met België, Duitsland of Engeland en Nederland komt er op papier goed uit. Het contrast ten opzichte van Frankrijk (muv Ile-de-France) en Spanje is helemaal groot.
In de praktijk is er volop te verbeteren: reizigerspunctualiteit kan flink verbeterd worden, die angsthazendienstregeling moet zo snel mogelijk worden afgevoerd, en allerlei andere dingen waar we hier vaak zat over bitchen. Veel laaghangend fruit, eigenlijk.
Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
dikke boete geven als je er eentje pakt.
Enkele jaren geleden waren ze allemaal bij ons in de buurt. Knettergek die lui
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Want een andere handpop van Jeroen gaat het beter doen?
Misschien dat er eindelijk een handpop komt die wat meer passie heeft voor het spoor. Mansveld laat zich keer op keer over zich heen lopen, ze is er niet voor de reizigers terwijl dat wel haar taak is.
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Ik vond het al raar dat 2xDM90 om 11:49 gisteren zoveel aandacht kreeg. En ik maar denken dat treinfotografen erg waren. Vogelspotters zijn erger...
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Vogel / trein. Aardappel / tomaat
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
Op dinsdag 26 november 2013 14:58 schreef Ireyon het volgende: Prima dat intercities die kleine kuststations overslaan. Gebeurt nog veel te weinig imo.
Ja, maar doe het dan planmatig. En niet ja zeggen en nee doen
Ja, maar doe het dan planmatig. En niet ja zeggen en nee doen
Wat voor nut heeft het om een intercity met vertraging achter een stoptrein te zetten die beiden op dezelfde stations (Arnhem - Nijmegen) hanteren. Dat betekent dat de intercity in plaats van 15 minuten vertraging naar gauw 35 minuten vertraging gaat, immers rijdt de intercity van Nijmegen tot Zutphen achter een sprinter.
Prima oplossing, ik heb liever dat de trein stations in dit geval (Arnhem - Nijmegen) stations overslaat om reizigers de aansluitingen (bussen, treinen) te kunnen laten halen ten opzichte van het stoppen op tussengelegen stations.
Wat voor nut heeft het om een intercity met vertraging achter een stoptrein te zetten die beiden op dezelfde stations (Arnhem - Nijmegen) hanteren. Dat betekent dat de intercity in plaats van 15 minuten vertraging naar gauw 35 minuten vertraging gaat, immers rijdt de intercity van Nijmegen tot Zutphen achter een sprinter.
Prima oplossing, ik heb liever dat de trein stations in dit geval (Arnhem - Nijmegen) stations overslaat om reizigers de aansluitingen (bussen, treinen) te kunnen laten halen ten opzichte van het stoppen op tussengelegen stations.
Tsja. Misschien zitten er ook wel reizigers IN die treinen die er ook weer UIT willen. En heel misschien zelfs wel op de genoemde stations ook. En die krokodillentranen over aansluitingen kun je wel voor je houden, dat is alleen een argument als het NS uitkomt
Op dinsdag 26 november 2013 15:34 schreef Dr_Flash het volgende: Tsja. Misschien zitten er ook wel reizigers IN die treinen die er ook weer UIT willen. En heel misschien zelfs wel op de genoemde stations ook. En die krokodillentranen over aansluitingen kun je wel voor je houden, dat is alleen een argument als het NS uitkomt
Ik vind dat wel vrij belangrijk als er in de trein 300 reizigers zitten die door deze maatregel wel op tijd komen dan 10 reizigers die te laat komen.
Daarnaast (volgens jou) stel de intercity heeft 15 minuten vertraging dan zal Prorail de stoptrein eerst laten rijden, deze stopt op alle tussen gelegen. Alle reizigers pikken de eerste beste trein naar het eerst volgende grote station. Dan rijdt er een intercity achteraan die stopt voor niks.
Ik vind dat wel vrij belangrijk als er in de trein 300 reizigers zitten die door deze maatregel wel op tijd komen dan 10 reizigers die te laat komen.
Daarnaast (volgens jou) stel de intercity heeft 15 minuten vertraging dan zal Prorail de stoptrein eerst laten rijden, deze stopt op alle tussen gelegen. Alle reizigers pikken de eerste beste trein naar het eerst volgende grote station. Dan rijdt er een intercity achteraan die stopt voor niks.
Ja, maar dat heb je met die IC Zwolle - Roosendaal sowieso altijd al. Dan zeg ik: ruk die stops er gewoon uit. ZEG dan ook niet dat je daar gaat stoppen. Maar doe gewoon wat je zegt, en nobuddie kets hurt.
Nu is het een beetje alsof die stops erin zitten als vertragingsmarge. Zo van "Als we op tijd zijn dan willen we nog wel zo goed zijn om daar te stoppen, maar reken er niet te hard op". Dat is natuurlijk geen manier van doen
Ja, maar dat heb je met die IC Zwolle - Roosendaal sowieso altijd al. Dan zeg ik: ruk die stops er gewoon uit. ZEG dan ook niet dat je daar gaat stoppen. Maar doe gewoon wat je zegt, en nobuddie kets hurt.
Nu is het een beetje alsof die stops erin zitten als vertragingsmarge. Zo van "Als we op tijd zijn dan willen we nog wel zo goed zijn om daar te stoppen, maar reken er niet te hard op". Dat is natuurlijk geen manier van doen
Terwijl er met de winterdienstregeling steeds wordt geschermd met "dit is tenminste duidelijk voor de reiziger", wordt op deze flutstationnetjes juist weer onzekerheid in de hand gewerkt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Ja, maar dat heb je met die IC Zwolle - Roosendaal sowieso altijd al. Dan zeg ik: ruk die stops er gewoon uit. ZEG dan ook niet dat je daar gaat stoppen. Maar doe gewoon wat je zegt, en nobuddie kets hurt.
Kan niet past niet werkt niet eerst infra aanleggen overbelaste stations en trajecten en oh jeej straks komt er een trein voor een rood sein ;')
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
IC Zwolle - Roosendaal is meer de kop- of munt-express, zet er een wedkantoor op zou ik zeggen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op dinsdag 26 november 2013 15:51 schreef Brembo het volgende: Daarnaast (volgens jou) stel de intercity heeft 15 minuten vertraging dan zal Prorail de stoptrein eerst laten rijden, deze stopt op alle tussen gelegen. Alle reizigers pikken de eerste beste trein naar het eerst volgende grote station. Dan rijdt er een intercity achteraan die stopt voor niks.
De sprIntercity die stationnetjes overslaat rijdt vanzelfsprekend vķķr die stoptrein uit. Als je er achteraan zou moeten hobbelen heeft stations overslaan niet veel zin.
Ja, maar dat heb je met die IC Zwolle - Roosendaal sowieso altijd al. Dan zeg ik: ruk die stops er gewoon uit. ZEG dan ook niet dat je daar gaat stoppen. Maar doe gewoon wat je zegt, en nobuddie kets hurt.
Nu is het een beetje alsof die stops erin zitten als vertragingsmarge. Zo van "Als we op tijd zijn dan willen we nog wel zo goed zijn om daar te stoppen, maar reken er niet te hard op". Dat is natuurlijk geen manier van doen
Andere optie is 20 minuten stilstaan in Arnhem of Nijmegen is ook geen reiziger bij gebaat. Pas wanneer er een keerspoor is in Wijchen is de mogelijkheid om vier per uur zoals de stadsregio wenst met een sprinter tussen Wijchen en Arnhem te rijden.
De sprIntercity die stationnetjes overslaat rijdt vanzelfsprekend vķķr die stoptrein uit. Als je er achteraan zou moeten hobbelen heeft stations overslaan niet veel zin.
Welk nut heeft die stoptrein dan nog Bedoel reizigers na Nijmegen dienen dan in Arnhem weer uit te stappen, uit de intercity die op die stations stopte.
Het hele idee is toch juist dat die vertraagde "intercity" niet op die kleine stations stopt? Dan is de stoptrein het eerstvolgende alternatief voor wie op die stations staat te wachten.
En terecht. Er moet dan ook goed gekeken worden naar de oorzaken van de vertraging, waardoor de NS besluit stations over te slaan. Kan me best voorstellen dat de oorzaak bijvoorbeeld in Breda ligt, maar dat de gevolgen elders zijn.
Op dinsdag 26 november 2013 16:34 schreef ReisT het volgende: Het hele idee is toch juist dat die vertraagde "intercity" niet op die kleine stations stopt? Dan is de stoptrein het eerstvolgende alternatief voor wie op die stations staat te wachten.
Maar de mensen die in die vertraagde intercity stappen krijgen waarschijnlijk bij vertrek niet te horen dat ze niet stoppen op kleine stations waardoor ze bij de eerstvolgende grote station (vaak minstens 20 a 30 minuten later) moeten uitstappen en alsnog wachten op de sprinter die wel stopt op de kleine stations. Dat is van de zotte. Men betaalt een kaartje naar een klein station en mag er dan ook vanuit gaan dat de NS keurig op die stations stopt, anders moeten ze dat heel, ik benadruk, heel goed duidelijk communiceren richting de reizigers. Denk dan aan omroep, op infoschermen in de trein, op infoschermen op de stations zelf.
Dat er dan 300 mensen blij zijn dat zij de overstap wel halen weegt niet op tegenover 10 mensen die de dupe zijn, want ook zij mogen en moeten ervanuit gaan dat NS stopt op de kleine stations. Als de NS dat op dit moment niet kan waarmaken moet NS maar even kijken naar de dienstregeling, dat er op die trajecten misschien wat meer marge in gebouwd moet worden.
Vergeet niet dat dit precies de dingen zijn waardoor het veel aantrekkelijker wordt om met de trein te reizen en ik vond het eigenlijk vreemd dat het bij DDZ niet gelijk overal breed ingebouwd is.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
En terecht. Er moet dan ook goed gekeken worden naar de oorzaken van de vertraging, waardoor de NS besluit stations over te slaan. Kan me best voorstellen dat de oorzaak bijvoorbeeld in Breda ligt, maar dat de gevolgen elders zijn.
Ik heb zomaar het vermoeden dat de enkelsporige bottlenecks bij Deventer en Ravenstein, gcombineerd met de enkelsporige knoop in Zutphen, nogal funest zijn voor de punctualiteit.
Op dinsdag 26 november 2013 16:54 schreef James1988 het volgende: NS ziet een stopcontact als 'premium service' en biedt het daarom alleen aan in de 1e klas.
Maar de mensen die in die vertraagde intercity stappen krijgen waarschijnlijk bij vertrek niet te horen dat ze niet stoppen op kleine stations waardoor ze bij de eerstvolgende grote station (vaak minstens 20 a 30 minuten later) moeten uitstappen en alsnog wachten op de sprinter die wel stopt op de kleine stations. Dat is van de zotte.
Arnhem-Nijmegen is toch maar 13 minuten non-stop? Ik mag wel hopen dat ze in Arnhem aankondigen dat ze tot Nijmegen nergens stoppen ja.
Ik heb zomaar het vermoeden dat de enkelsporige bottlenecks bij Deventer en Ravenstein, gcombineerd met de enkelsporige knoop in Zutphen, nogal funest zijn voor de punctualiteit.
absoluut. Er zijn wel gesprekken over het verdubbelen van de brug bij Ravenstein. Dat zal al wat gaan schelen als dat er door komt
Verder wil je in Zutphen natuurlijk in de knoop vallen
Ja, maar voor mooi heb je daar een perronspoor te weinig.
absoluut, maar er is wel wat ruimte gekomen nu die werkplaats van Strukton er niet meer staat en veel activiteiten naar even verderop verplaatst zijn. Kun je het emplacement een stuk beter inrichten en een extra perronspoor kwijt als je wilt.
Tsja. Misschien zitten er ook wel reizigers IN die treinen die er ook weer UIT willen. En heel misschien zelfs wel op de genoemde stations ook. En die krokodillentranen over aansluitingen kun je wel voor je houden, dat is alleen een argument als het NS uitkomt
Die schop je er uiteraard uit te Nijmegen. Het is gewoon heel simpel. De trein naar Zwolle heeft in Nijmegen +10. Dan worden alle stops opgeheven tussen Nijmegen en Arnhem om tijd te winnen, vaak genoeg om de vertraging te laten verdwijnen. Het doorrijden ervan zorgt ervoor dat de reizigers sneller in Zwolle zijn, uitgezonderd voor de reizigers tussen Nijmegen en Arnhem. Maar warempel, vlak achter de intercity zit het stoppertje die er rustig achteraan kachelt. Voordeel 1: Reizigers in IC (100-150) zijn sneller op hun eindbestemming. Voordeel 2: De kering in Zwolle wordt gehaald en daardoor creëer je geen sneeuwbaleffect voor de retourrit.
Nadeel 1: Reizigers tussen Nijmegen en Arnhem worden de stopper ingedwongen, die dezelfde aansluitingen in Arnhem biedt als de vertraagde intercity. Het laten stoppen van de IC heeft dus alleen maar nadelen in deze casus.
Zo wordt dus een grote groep er op vooruit geholpen, terwijl slechts een zeer klein deel (Hoeveel reizigers gaan er nou verder dan Zutphen die tussen Arnhem en Nijmegen opstappen, zeker in het dal?) er last van ondervindt.
Verder is het treinpad van de intercity 20 minuten en van de sprinter 17, je gaat er dus ook nog op vooruit want de IC zou de achterlopende sprinter alleen maar in de weg zitten. -> Sneeuwbaleffect.
Ik zou me eerder zorgen om de bronoorzaak van het probleem, namelijk hoe het komt dat die 'intercity' zo vaak vertraagd is. Is dat tijdelijk door de enkelsporige brug bij de Dieze of een structureel probleem in de dienstregeling?
Op dinsdag 26 november 2013 17:33 schreef b2py het volgende: Ik zou me eerder zorgen om de bronoorzaak van het probleem, namelijk hoe het komt dat die 'intercity' zo vaak vertraagd is. Is dat tijdelijk door de enkelsporige brug bij de Dieze of een structureel probleem in de dienstregeling?
Op dinsdag 26 november 2013 14:58 schreef Ireyon het volgende: Prima dat intercities die kleine kuststations overslaan. Gebeurt nog veel te weinig imo.
Op dinsdag 26 november 2013 16:54 schreef James1988 het volgende: NS ziet een stopcontact als 'premium service' en biedt het daarom alleen aan in de 1e klas.