Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
Op maandag 25 november 2013 22:16 schreef KnightSolaire het volgende: Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
KAN ja, vast wel. In de praktijk worden er zakken gevuld en kan de reiziger de tering krijgen. Hoezee 331 miljoen euro winst! Maar de kaartjes MOETEN echt duurder worden hoor
Op maandag 25 november 2013 22:16 schreef KnightSolaire het volgende: Om nog even door te gaan uit het vorige topic. Ik denk dat juist dat soort nevenactiviteiten die, nogmaals, ook reizigers ten goede komen, ook zorgen voor de hoognodige geldinstroom die gebruikt kan worden om ook de core business te verbeteren, zeker gezien de overheid aan het bezuinigen is en/of miljarden liever besteedt aan asfalt dan aan investeringen in het spoor.
Ja, kán. NS zou ook groot genoeg moeten zijn om meerdere balletjes tegelijk in de lucht kunnen houden.
Oh, en welke naam?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Met alle respect, maar Qbuzz heeft in haar concessies het vrij goed voor elkaar. Weinig aanloopproblemen, terwijl er slechts 3 maanden voorbereidingstijd is. (Groningen/Drenthe en Utrecht Stad en omgeving, alles wat geel is wat daar rijdt)
Dat hoef je Arriva, Veolia of Connexxion niet laten proberen.
Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf
Dezelfde SparPreis als vanaf een 'IC Berlin-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei.
Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showen "BahnCard, bitte", "Und ihre BahnCard?" + alle varianten van de schaffner.
KAN ja, vast wel. In de praktijk worden er zakken gevuld en kan de reiziger de tering krijgen. Hoezee 331 miljoen euro winst! Maar de kaartjes MOETEN echt duurder worden hoor
Die winst gaat anders niet ongemarkeerd naar het buitenland... (Dividenduitkering aan de staat, herinvesteringen in core business + de overige activiteiten, etc.)
quote:
Op maandag 25 november 2013 22:21 schreef _JdM_ het volgende: Met alle respect, maar Qbuzz heeft in haar concessies het vrij goed voor elkaar. Weinig aanloopproblemen, terwijl er slechts 3 maanden voorbereidingstijd is. (Groningen/Drenthe en Utrecht Stad en omgeving, alles wat geel is wat daar rijdt)
Dat hoef je Arriva, Veolia of Connexxion niet laten proberen.
Heb inderdaad ook goede verhalen over Qbuzz gehoord; dat NS nu enige aandeelhouder is heeft daar overigens weinig mee te maken. Ben benieuwd hoe het in Utrecht zal gaan binnenkort.
Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück Hbf en Bremen Hbf
Dezelfde SparPreis als vanaf een 'IC Berlin-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei.
Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showen "BahnCard, bitte", "Und ihre BahnCard?" + alle varianten van de schaffner.
Leeuwarden - Leer (D) via Osnabrück HbfOsnabrugge Centraal en Bremen HbfCentraal
Dezelfde SparPreisBespaarPrijs als vanaf een 'IC BerlinIntercity Berlijn-station'. Bahn.bonus Premienpünkte dabei.Met Spoor.bonus Premiepunten
Vetter dan tot Hengelo met een kutov-chipkaart reizen, gewoon een internationaal ticket showenlaten zien "BahnCard, bitteSpoorKaart, astublieft", "Und ihre BahnCardEn uw SpoorKaart?" + alle varianten van de schaffnerconducteur.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Die winst gaat anders niet ongemarkeerd naar het buitenland... (Dividenduitkering aan de staat, herinvesteringen in core business + de overige activiteiten, etc.)
Kan mij de tering schelen. Ik kan er voor bloeden en ik krijg gekut.
Ik wil niet klinken als de "Maar in Angola rijden de treinen slechts 30 km/u dus hier valt het best wel mee"-zeikerd, maar ik vind dat het aanbod op papier best goed in orde is. Op een zonnige lentedag (maar niet in het weekend ivm werkzaamheden) rijdt het over het algemeen best wel goed door. In de brede randstad rijdt vrijwel overal ieder kwartier een intercity + een sprinter, en ook daarbuiten is minimaal iedere 30 minuten een trein vrijwel de norm.
Vergelijk dat met België, Duitsland of Engeland en Nederland komt er op papier goed uit. Het contrast ten opzichte van Frankrijk (muv Ile-de-France) en Spanje is helemaal groot.
In de praktijk is er volop te verbeteren: reizigerspunctualiteit kan flink verbeterd worden, die angsthazendienstregeling moet zo snel mogelijk worden afgevoerd, en allerlei andere dingen waar we hier vaak zat over bitchen. Veel laaghangend fruit, eigenlijk.
Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
dikke boete geven als je er eentje pakt.
Enkele jaren geleden waren ze allemaal bij ons in de buurt. Knettergek die lui
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Want een andere handpop van Jeroen gaat het beter doen?
Misschien dat er eindelijk een handpop komt die wat meer passie heeft voor het spoor. Mansveld laat zich keer op keer over zich heen lopen, ze is er niet voor de reizigers terwijl dat wel haar taak is.
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....
Ik vond het al raar dat 2xDM90 om 11:49 gisteren zoveel aandacht kreeg. En ik maar denken dat treinfotografen erg waren. Vogelspotters zijn erger...
Op dinsdag 26 november 2013 11:07 schreef greavy het volgende: Rondom Zwolle zijn allemaal vogelspotters actief voor een of ander raar vogeltje. Nu is het treinverkeer daar gehinderd, omdat er vogelspotters op de sporen gingen lopen .....