#ANONIEM | vrijdag 15 november 2013 @ 14:51 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
b2py | vrijdag 15 november 2013 @ 14:55 |
Goede zaak, van die elektrificatie. Welke spanning komt er te hangen? 25 kV mag ik hopen? | |
Peterselieman | vrijdag 15 november 2013 @ 14:58 |
dan krijg je tricourant spul. Is het een idee om die lijn naar Aken te integreren met de bestaande sneltrein tussen Maastricht en Heerlen? | |
#ANONIEM | vrijdag 15 november 2013 @ 14:59 |
Ik veronderstel deels =3kV en deels ~15kV. Het is hooguit 10 km, dus een eiland met ~25kV lijkt me niet logisch. | |
Duvel | vrijdag 15 november 2013 @ 15:18 |
Zal eerder 1500 V zijn, met een sluis bij Herzogenrath. Maar twee jaar om dit te realiseren, da's ehm... ambitieus. | |
bork | vrijdag 15 november 2013 @ 15:51 |
De NS start met nachttreinen tussen Amersfoort en Utrecht. De treinen rijden alleen in het weekend. De coalitiepartijen in Amersfoort hadden daarvoor in het voorjaar een lobby gevoerd in Den Haag. De nieuwe dienstregeling van de NS gaat op 15 december in. Op het traject Utrecht Centraal - Geldermalsen wordt in het nieuwe spoorboekje het aantal treinen 's avonds verdubbeld naar vier sprinters per uur. bron: http://www.rtvutrecht.nl/(...)oort-en-utrecht.html | |
ReisT | vrijdag 15 november 2013 @ 15:55 |
Ik had al gezien dat NS een nieuwsbericht over de nieuwe dienstregeling had geplaatst. Dan komen alle lokale nieuwsdiensten natuurlijk weer met 'nieuws' wat wij hier allang wisten. | |
ReisT | vrijdag 15 november 2013 @ 15:59 |
Hebben we het nog niet eens gehad over aanschaf van nieuw materieel. December 2016 lijkt dan een logische streefdatum, dan valt het samen met de nieuwe concessie. | |
Deezertje | vrijdag 15 november 2013 @ 16:03 |
Ben niet echt blij met de nieuwe dienstregeling. Trein en bus sluiten wéér niet aan. Treinen Arnhem naar Nijmegen vertrekken eerder maar komen later aan of soms andersom. Ook is de logica soms te zoeken om de 14 min ipv 15 en volgende keer weer 13 ofzo. Voorgaande jaren ging mijn bus steeds 2 minuten eerder dan trein aankwam, toen precies op dezelfde tijd als aankomst dus ook half uur wachten en nu gaat de bus juist later maar komt óók de trein 2-3 minuten later aan dus heb ik alsnog niks aan. Snap dat het niet mogelijk is om iedere bus op iedere trein af te stemmen maar je vraagt je toch ieder jaar af hoe het komt dat de NS een paar minuten erbij doet en de bus een paar minuten vroeger. | |
GlenSpey | vrijdag 15 november 2013 @ 16:20 |
Dat is goed ![]() Heb toevallig ook volgende week weer een rit met een 1700 op het programma staan. Lekker stukkie zónder rijtuigen, dat wordt knallen dus ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 15 november 2013 @ 16:23 |
In de P+E stand mag je er qua beremming 140 km/h mee. Alleen dacht ik dat er iets was waardoor dat niet mocht. | |
Duvel | vrijdag 15 november 2013 @ 16:26 |
Bijna 6200 pk, en 294 kN. | |
b2py | vrijdag 15 november 2013 @ 16:35 |
Zware week gehad? ![]() | |
Duvel | vrijdag 15 november 2013 @ 16:56 |
Behoorlijk ja, ziek kind. | |
b2py | vrijdag 15 november 2013 @ 17:09 |
Amai, beterschap gewenst! | |
GlenSpey | vrijdag 15 november 2013 @ 17:18 |
Maximumsnelheid is bij mijn weet gewoon 140 idd ![]() Oh, nog beter zelfs ![]() | |
Maegrim | vrijdag 15 november 2013 @ 18:09 |
1700's zijn lekker simpel zo zonder computers, maar de paar waar ik op de binckhorst mee rijd zijn zo slecht onderhouden dat de simpelste klussen nog ingewikkeld worden ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 15 november 2013 @ 18:14 |
Vandaar dat ze zo spontaan in de brand vliegen. | |
Duvel | vrijdag 15 november 2013 @ 18:16 |
Serieus... ![]() | |
b2py | vrijdag 15 november 2013 @ 18:17 |
Rijksoverheid.nl: Beantwoording vragen over de goederenroute oost-Nederland (PHS) | |
Maegrim | vrijdag 15 november 2013 @ 18:39 |
Defecte noodcompressoren enzo | |
greavy | vrijdag 15 november 2013 @ 20:17 |
Fles al op de hoogte van de 1200'den langs zijn deur morgen? trein 95110, losse 1200 Watergraafsmeer v. 6.04 Breukelen d. 6.22 Houten d. 6.39 Den Bosch a. 7.10 trein 87711 (1200 met 14 autotransporters) Den Bosch v. 8.11 Geldermalsen d. 8.28 Houten a. 8.44/v. 8.47 Bilthoven (middenspoor) a. 9.11/v. 9.14 Amersfoort (spoor 3) a. 9.24/v. 9.31 Stroe a. 9.48/v. 9.52 Apeldoorn d. 10.10 Deventer Goederen a. 10.26 trein 95112, losse 1200 Deventer Goederen v. 10.38 Zutphen (spoor 504) a. 10.50/v. 10.55 Arnhem (spoor 6) d. 11.16 Nijmegen d. 11.30 Den Bosch a. 12.10 trein 87113 (1200 met vijftien autotransporters) Den Bosch v. 13.11 Geldermalsen d. 13.28 Houten a. 13.44/v. 13.47 Bilthoven (middenspoor) a. 14.11/v. 14.14 Amersfoort (spoor 3) a. 14.27/v. 14.31 Stroe d. 14.39 Apeldoorn d. 15.08 Deventer Goederen a. 15.25 trein 95114, losse 1200 Deventer Goederen v. 15.50 Apeldoorn d 16.04 Stroe a. 16.18/v. 16.26 Amersfoort a. 16.44/16.50 Bilthoven (middenspoor) a. 17.01/v 17.06 Utrecht C (spoor 14) d. 17.17 Houten C a. 17.27/v. 17.31 Den Bosch a. 18.01 trein 95115 (1200 + 2xV60D) Den Bosch (spoor 2) v. 18.41 Oud Zaltbommel a. 18.57/v. 19.04 Geldermalsen (spoor 501) a. 19.15/v. 19.25 Houten a. 19.43/v. 19.47 Utrecht C (spoor 7) a. 19.58/v. 20.02 Abcoude d. 20.34 Watergraafsmeer a. 20.43 | |
bork | vrijdag 15 november 2013 @ 21:14 |
Het lijstje is nu compleet, alle stations die uitgebreid op Google Street View staan. Edinburgh Waverley Dublin Conolly Glasgow Central Manchester Piccadilly Leeds Liverpool Lime Station London Paddington Euston Station King's Cross Victoria Station London Fenchurch Station London Bridge Charing Cross London Cannon Street ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 15 november 2013 @ 22:15 |
Dat dit mag verwondert me wel, toen ik in NY een paar jaar terug foto's in de metro zat te maken werd ik op m'n vingers getikt door een agent. ![]() [ Bericht 69% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2013 22:16:02 ] | |
WhiteJoker | vrijdag 15 november 2013 @ 23:16 |
Volgens mij is dit gewoon een station van National Rail in het Verenigd Koninkrijk. Google zal daar gewoon toestemming voor hebben. Er worden trouwens wel meer gebouwen in de UK van binnen gefotografeerd door Google Streetmaps. | |
b2py | zaterdag 16 november 2013 @ 00:13 |
Morgen met de ijzerschuiver naar Eindhoven, spannend. | |
Duvel | zaterdag 16 november 2013 @ 10:38 |
Fijn, de noodvoorziening naar de klote. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 november 2013 @ 13:36 |
Gisteren dus in Ermelo of all places vertoeft, en het enige wat het vermelden waard was voor mij was het pittoreske stationnetje. Ook de rit erheen was i.t.t.wat ik had verwacht een makkelijke.![]() Geen opstoppingen of uitvallende diensten,een keurige rit op tijd! Mag ook weleens gezegd worden. oh ja! Ze hebben daar ook fantastische uitsmijters met tenminste dat mooie,dikke bruine volkoren brood! ![]() | |
Anno1982 | zaterdag 16 november 2013 @ 14:56 |
Waarom een AFCA voor het stationsnaambord en de krantenbak? | |
Duvel | zaterdag 16 november 2013 @ 17:49 |
Nerd. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 16 november 2013 @ 20:30 |
Het gaat ook voor het overgrote deel gewoon goed en relatief weinig fout. Maar negatief beklijft nu eenmaal beter dan positief. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 november 2013 @ 20:32 |
Positief is er gewoon niet zo veel mogelijk. Foutloos is de nullijn. Alles minder leidt tot geklaag ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 16 november 2013 @ 20:33 |
En een beetje negatief in plaats van heel negatief is voor de reiziger vaak niet eens duidelijk. Dat maakt het ook wel lastig om een positief beeld van de spoorsector neer te zetten. | |
AverageJoe | zaterdag 16 november 2013 @ 22:47 |
Een oude foto zo te zien. Ben er nu regelmatig. Leuke, drukke lijn. Wordt weer eens tijd voor een SLR. | |
DriekOplopers | zondag 17 november 2013 @ 00:19 |
En terecht. We feliciteren de groenteboer ook niet als de bloemkool vanbinnen niet verrot is. | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 01:04 |
Precies. En dat heeft niet eens iets met ambitie te maken. Maar met immer stijgende prijsniveaus. Daarvoor verwachten we simpelweg niet minder dan een punctuele kwartierdienst met voldoende materieel op grote delen van het net. | |
#ANONIEM | zondag 17 november 2013 @ 01:08 |
LUD actief in het topic? Nog nooit zo weinig posts op een dag gezien als vandaag ![]() | |
Peterselieman | zondag 17 november 2013 @ 01:10 |
zoiets. ![]() De enige treinen die ik vandaag heb gezien waren een rijdend Spurtje naar ik geloof Harlingen en een kleine Speno met verblijfswagens die in Leeuwarden staat | |
#ANONIEM | zondag 17 november 2013 @ 01:11 |
Ik heb vandaag voor het eerst in de GTW van Connexxion gezeten. Dit keer op Barneveld wachten ipv Amersfoort. Moet zeggen dat ik die luxer vind dan die bij Arriva. | |
PteV | zondag 17 november 2013 @ 01:15 |
Het laten groeien van een bloemkool is dan ook een ietwat eenvoudiger proces ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 01:17 |
Boeiend, het is een evenzeer duurbetaald product. | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 01:58 |
Groot deel van de dag op pad geweest, o.a. naar Glow geweest en wat gebierd in Eindhoven. De treinen deden het overigens prima, al maakte de nachtnettrein van Eindhoven naar Breda wel een aantal slingerende bewegingen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 01:59 |
Was Glow leuk? Druk? | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 02:00 |
Glow was leuk (veel moois gezien) maar ik vond het een beetje tam, op momenten dat ik dacht "en nu komt de actie" was de show alweer afgelopen. Druk, ja ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 02:07 |
Heb je leuke foto's? | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 02:09 |
Nee, niet de moeite genomen. ![]() Ik zag wel wat knakkers die probeerden foto's te maken, met hun mobiel, met een flitser aan. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 02:10 |
Oh jammer zeg. ![]() Anyway, ik ben weer een enigszins overmoedige actie in elkaar aan het schroeven na wat bieries ![]() | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 02:12 |
Vertel! | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 02:12 |
Grr ik wil eigenlijk nog wel even dit jaar het Noorderlicht zien. En meteen een strafexpeditie Narvik - Vassijaure organiseren. Maar zelfs met het vliegtuig is het al 2 keer overstappen ![]() ![]() | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 02:13 |
![]() Hier met een paar vrienden een vaag plan opgevat om een Top Gear-achtige race te houden, waarbij we vertrekken uit een of ander punt in Nederland en we naar een ander punt in Engeland willen gaan. Eentje (of twee) met de auto, anderen met OV of vliegtuig. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 02:15 |
Oh dat is woest vet ![]() ![]() Dan moet je naar Corrour gaan in Schotland, dat is een station met een herberg en verder niks ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 02:18 |
Wat een kutplek ![]() Maar op zich wel een leuk idee ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 02:19 |
Nee man is super mooi ![]() ![]() | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 02:21 |
Er gaat zelfs een nachttrein van Londen (Euston) naar Corrour ![]() WTF ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 02:22 |
En nou maar die autorij-boys uitlachen die 7 km moeten lopen ![]() | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 02:24 |
De paden op, de lanen in ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 02:25 |
Ik heb er nu al zin in ![]() | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 02:40 |
Je hebt echt wel een ontzettende kutplek uitgezocht, Fles. Vanuit Nederland zie ik maar 2 treinen per dag, anders ben je meteen overgeleverd aan een nachttrein. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 02:42 |
Wil je winnen van de asfaltfappers of niet? ![]() | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 02:42 |
Absoluut ![]() Maar één trein missen betekent vrijwel meteen falen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 02:51 |
Welke wou je missen? Het makkelijke deel is de aanvlieg naar FBMZ. | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 02:57 |
In Londen is de overstap van de Eurostar (aankomst St Pancras 11:57) op de trein naar Corrour (vertrek Euston 12:30) een krappe 33 minuten. Daarna gaat om 21:15 de nachttrein ![]() Mijn voorkeur heeft de dagtrein omdat je dan nog wat kunt zien, al kom je dan wel helemaal verknetterd aan in die herberg ![]() | |
WebHawk | zondag 17 november 2013 @ 03:03 |
Leuk plan Flash | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 03:21 |
Wat wat ik heb EEN plaatsnaam genoemd ![]() | |
WebHawk | zondag 17 november 2013 @ 03:21 |
Het plan om mee te doen bedoelde ik ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 03:25 |
Daar ben ik altijd voor te porren ![]() ![]() | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 03:29 |
Klopt ja ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 03:55 |
Klopt ja ![]() | |
greavy | zondag 17 november 2013 @ 08:06 |
Zo, gister even de 1251 van EETC opgezocht.![]() EETC 1251 + 14 Autotransporters (87711) Te Assel kwam in een erg dichte mistbank de EETC 1251 met 14 lege autotransporters langs. Deze autotransporters moesten uit Den Bosch weg vanwege de verbouwing de komende periode aan de lage sporen. Daarvoor worden ze tijdelijk gestald te Deventer Goederen. ![]() EETC 1251 + 15 Autotransporters (87713) Met 8 minuten vertraging passeert te Culemborg de EETC 1251 met de laatste sleep van 15 autotransporters opweg als trein 87713 naar Deventer Goederen. De vertraging was te wijten aan een SLT die hier een reset nodig had. ![]() EETC 1251 + 6005 + 505 Door de werkzaamheden in Den Bosch moesten de 2 V60'en die hier gestationeerd staan voor het rangeerwerk ook verkast worden. Voor deze 2 locs was de Watergraafsmeer gekozen. Na het nodige rangeerwerk staan beide V60'en tegen de EETC 1251 aan, en werden de remmen gereed gemaakt van de 505. De 504 ging ongeremd mee. Na 2x opnieuw optrekken en een remmentest te doen, stond eindelijk de trein vertrekgereed te Den Bosch, en moest vertrektijd afgewacht worden. | |
greavy | zondag 17 november 2013 @ 08:22 |
Jajoh NS. Zet lekker solo SGM3 in tussen Zaandam en Enkhuizen ivm de werkzaamheden tussen Sloterdijk en Zaandam. Vinden de reizigers vast erg fijn. 4x solo SGM3, 2x VIRM4 en een DDZ pendelen daar. [ Bericht 14% gewijzigd door greavy op 17-11-2013 08:34:03 ] | |
ziggyziggyziggy | zondag 17 november 2013 @ 09:47 |
Ik werd dan ook vooral getriggerd door zijn verbazing dat het goed ging. En dat vond ik een beetje overdreven. That's all. | |
b2py | zondag 17 november 2013 @ 10:24 |
Was leuk ja! ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 17-11-2013 10:32:35 ] | |
b2py | zondag 17 november 2013 @ 10:33 |
Zat geen hond in de trein uit Enkhuizen gisteren, boeiend. | |
b2py | zondag 17 november 2013 @ 10:44 |
Winters weer in aantocht. Het wordt de komende week kouder. Was de eerste helft van de maand november nog zacht en nat, de tweede helft wordt juist droog en koud. Dat meldt Weerplaza. Reden voor de omslag is de koude, droge lucht die eraan zit te komen. Komende week kan het noorden van Nederland daarom al te maken hebben met licht winters weer dat vanuit Scandinavië over ons land trekt. De komende twee weken is er ook een grote kans op nachtvorst en als er neerslag valt, zal dat soms ook sneeuw of natte sneeuw zijn. Via nu.nl Tijd om LUD, vers in de kast gezet, er maar weer uit te halen. Het wordt een zware lange winter. | |
GlenSpey | zondag 17 november 2013 @ 10:54 |
Wist niet dat die trein nog serieus werd ingezet voor andere werkzaamheden dan als wegsleeptrein van de CNL/Euronight ![]() | |
dennistd | zondag 17 november 2013 @ 11:24 |
De locs zijn van EETC dus waarom zou je ze niet inzetten voor een eigen klus (de autowagons zijn ook van EETC). Ook NedTrain/NS/HiSpeed huurt EETC wel eens in om ICR over te brengen van de Watergraafsmeer/Dijksgracht naar Haarlem en terug. | |
#ANONIEM | zondag 17 november 2013 @ 11:25 |
Oh..niet gezien. Zal wel door iemand die de foto (die ik laat zien) erin gezet zijn om te kunnen provoceren. I.i.g.als je aankomt op het station zelf zie je het niet. Photoshop dus. Nou...ik dacht dat de foto vrij actueel is.. Op die fotoshop graffiti na ziet alles eruit zoals op de foto. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2013 11:25:53 ] | |
dennistd | zondag 17 november 2013 @ 11:25 |
Die bij Arriva zijn net zo luxe (moet je wel die op Zwolle-Emmen hebben). Dit stel komt namelijk uit dezelfde bestelling, en heeft daardoor ook een steward-balie (die bij Connexxion niet gebruikt wordt) | |
AverageJoe | zondag 17 november 2013 @ 12:14 |
Er staan Spits krantenvakken. Maargoed, dat is niet relevant. Het is een pittoresk station inderdaad! Mooie foto's! Leuk dat de 1251 nog actief wordt ingezet | |
b2py | zondag 17 november 2013 @ 13:01 |
Gisteren is maar weer aangetoond dat de treinen niet worden gereinigd. Ik stapte 's middags om 14:30 in de trein naar Nijmegen in Heerhugowaard. In Utrecht eruit, door naar Eindhoven, hoop bier, hoop lampjes en een bijna vechtpartij later weer onderweg naar huis. Eenmaal in Amsterdam kwartiertje moeten wachten op de trein naar Den Helder van 22:45. Aldaar kwam de trein aan. Ergens bij Heiloo er achtergekomen doordat het toilet weer een bos bevatte dat we in hetzelfde stel zaten als op de heenweg. En waarempel, we zaten ook nog op dezelfde plek. Nu komt het: onze bierblikken van de heenweg zaten nog steeds in de prullenbak! De trein heeft dus minimaal tussen Heerhugowaard - Nijmegen - Schiphol - Nijmegen - Heerhugowaard geen interne reiniging gehad. Zo werk je dus in de hand dat er geen troep wordt opgeruimd want wij konden nu ook niet van onze blikken afkomen... | |
Kentekenplaat | zondag 17 november 2013 @ 13:44 |
Mooie foto's. ![]() | |
b2py | zondag 17 november 2013 @ 15:05 |
VIRM op de Maliebaan![]() Via: https://twitter.com/GNFonline/status/402024886627217408/photo/1 | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 15:10 |
Dit wordt de Horrorwinter Des Doods ![]() ![]() | |
Duvel | zondag 17 november 2013 @ 16:24 |
* Duvel regelt alvast winterbanden. | |
_JdM_ | zondag 17 november 2013 @ 17:09 |
Mijn trein stond te Apeldoorn aangekondigd met +10, in werkelijkheid was dit +7. In Hengelo uiteindelijk met +1 vertrokken. Heel netjes ![]() | |
b2py | zondag 17 november 2013 @ 17:37 |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 17:54 |
ja leuk is die ![]() | |
greavy | zondag 17 november 2013 @ 17:57 |
En die ene hond laat jij lekker in een SGM'etje reizen? In Enkhuizen stond genoeg IC-waardig materieel (ja, daar zie ik een VIRM ook onder) Loc is van EETC. EETC wordt nu 'ingehuurd' om het leegmat te doen (laatste keer zaterdag 14 december, daarna doet NSR het zelf). Deze locs (1251-1252-1254) doen ook materieeloverbrengingen voor EETC. In het wintersportseizoen en autotreinseizoen gaat er altijd een 1200 met rijtuigen uit Venlo naar de Meer, die na het seizoen weer retour Duitsland gaan (in die periode heeft EETC vaak te weinig rijtuigen, en worden er rijtuigen gehuurd). Maar ook binnenlandse overbrengingen, zoals zulke transporten, doet EETC allemaal zelf. @ AverageJoe & Kentekenplaat; Dank! | |
Duvel | zondag 17 november 2013 @ 18:07 |
Waarom zou je VIRM inzetten als het in een SGMm past? | |
Peterselieman | zondag 17 november 2013 @ 18:09 |
Op 17 december weten we meer over het extra spoor tussen Zwolle en Herfte aansluiting. Op die dag praten alle betrokken partijen met elkaar en lijkt er een voorkeursvariant gekozen te gaan worden. | |
Duvel | zondag 17 november 2013 @ 18:10 |
De voorkeursvariant is... niets doen! | |
Peterselieman | zondag 17 november 2013 @ 18:11 |
dat komt niet in het woordenboek voor, want er zijn al diverse regionale overheden die geld toegezegd hebben | |
Duvel | zondag 17 november 2013 @ 18:11 |
Ik zeg een euro toe. | |
Peterselieman | zondag 17 november 2013 @ 18:13 |
alle beetjes helpen om het knelpunt op te lossen. Ben ook benieuwd hoe ze zich de sporenlayout rond Zwolle voor zich zien, want daar moet ook nog flink aan gesleuteld worden | |
Duvel | zondag 17 november 2013 @ 18:23 |
Nou ja, een hoop spoor kan weg nu de werkplaats dicht is, maar het wordt wel een zooitje natuurlijk, met die driesprong daar. | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 18:29 |
Gaan ze daar een driewegwissel bouwen? ![]() In het kader van zo veel mogelijk unieke en bijzondere en onhandige "eigen gezicht" neuzelarij op het Nederlandse Spoor? ![]() | |
b2py | zondag 17 november 2013 @ 18:39 |
Bestaan die dingen nog op Nederlands hoofdspoor eigenlijk? | |
dennistd | zondag 17 november 2013 @ 18:45 |
Het enige wat ik me zo kan bedenken is spoor 10 op Utrecht Centraal, dat zijn een linker- en rechterwissel die bijna in elkaar zitten. | |
greavy | zondag 17 november 2013 @ 19:17 |
Alvast 2 foto's van vandaag:![]() VolkerRail 203-2 + 12 Fccpps'n Te Amsterdam Muidderpoort passeert een klein sleepje Fccpps'n, totaal 12 wagons. Deze reden richting Weesp, en vermoedelijk richting de werkzaamheden richting de Flevolijn. ![]() EETC 1251 + Leegmat EuroNight 446 Te Amsterdam Muiderpoort passeert keurig optijd de EETC 1251 met de leegmat EuroNight 446 naar de Watergraafsmeer, en daarachter een lange sleep rijtuigen. | |
Frozen-assassin | zondag 17 november 2013 @ 19:21 |
In het weekend, zeker bij werkzaamheden, is er vrijwel niemand ten opzichte van doordeweeks die met trein naar Amsterdam gaat. 90% van de reizigers doordeweeks zijn studenten die in Hoorn overstappen richting Alkmaar (ROC) of naar Amsterdam (HvA) gaan plus de mensen die werken in Amsterdam. Die reizen niet weekends, dus dan hou je heel weinig over. Dat past wel in een drietje. | |
Peterselieman | zondag 17 november 2013 @ 19:22 |
denk dat het wel wat mee zal vallen. | |
b2py | zondag 17 november 2013 @ 19:36 |
Een ICE-3M stel is onderweg van Augsburg naar München en passeert de fotograaf als hij net zijn topsnelheid heeft bereikt. Een krappe 15 minuten later staat het stel net gearriveerd te München Hbf. | |
Duvel | zondag 17 november 2013 @ 19:46 |
Dat vind ik zo'n teleurstellende route... ![]() | |
b2py | zondag 17 november 2013 @ 19:52 |
Echt even lang vol trappen zit er helaas niet in nee.. (Als je je aan de regels houdt tenminste) | |
Duvel | zondag 17 november 2013 @ 20:01 |
Dat ook, maar ook de omgeving is niet echt mooi nagemaakt, en hij is nogal kort, zeker met de ICE. Met een RE is het juist weer heel saai. | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 20:12 |
Het is gewoon een vrij saai stuk in het echt ![]() | |
_serial_ | zondag 17 november 2013 @ 21:05 |
Vandaag ondervonden dat het toch wel erg handig is een OV-Chipkaart op reserve te hebben liggen thuis, gisteren mijn OV-Chipkaart kwijtgeraakt ergens in de buurt van Amsterdam Bijlmer Arena, vandaag kaart geblokkeerd, en nieuwe aangevraagd, en via NS site tijdelijk reisrecht van mijn Altijd Vrij geactiveerd (en later opgehaald in de automaat) op mijn andere OV-Chipkaart (3 weken geldig) | |
ziggyziggyziggy | zondag 17 november 2013 @ 21:19 |
De PZB juist behandelen is dan wel weer een uitdaginkje. Maar goed, ik rij ook liever op Britse routes, en dan alleen op seinen en borden, dus zonder HUD. | |
ziggyziggyziggy | zondag 17 november 2013 @ 21:26 |
Bijna inderdaad, dus niet helemaal. Ik kan me zo geen driewegwissels bedenken in Nederland. | |
b2py | zondag 17 november 2013 @ 21:31 |
Aan de HUD heb je sowieso weinig in een HST, je wordt gedwongen op PZB te rijden. Overigens is de max snelheid 305 km/h die je met een dubbel setje kan halen.. | |
ziggyziggyziggy | zondag 17 november 2013 @ 22:05 |
Nog even doorgezocht, maar niets gevonden. Wel in België, bij Mariembourg: ![]() | |
Duvel | zondag 17 november 2013 @ 22:40 |
Dat is inderdaad een uitdaging, zeker met de BR143 tussen Keulen en Dusseldorf. | |
James1988 | zondag 17 november 2013 @ 23:03 |
Gave loc wel ![]() edit: BR 143 heeft ETCS als ik Wikipedia mag geloven. ![]() | |
b2py | zondag 17 november 2013 @ 23:14 |
Zit er ETCS in Trainsimulator? | |
Dr_Flash | zondag 17 november 2013 @ 23:20 |
Ik heb volgens mij eens op de site van (de hier niet altijd even onomstreden) Nico Spilt gelezen dat er in Nederland geen driewegwissels (meer) zijn. Maar bij Zwolle, de richtingen Meppel-Ommen / Heino / Wijhe, het lijkt er best op ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 07:39 |
Vervloekte hoere NS weer ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Litpho | maandag 18 november 2013 @ 07:48 |
Misschien is drie minuten voor vertrek niet kort genoeg? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 07:49 |
Vaste rem bij Wijhe. Dat had dus minimaal eenkkwartier eerder gecommuniceerd kunnen worden stelletje falers. | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 08:06 |
En ja hoor. Opgeheven in Arnhem wegens te hoog opgelopen vertraging ![]() | |
Facepalm | maandag 18 november 2013 @ 09:03 |
Op station Zwolle staan mensen van de NS bij de brug voor de Fillipijnen te bedelen. ![]() | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 09:10 |
Zojuist kwam een MerwedeLingelijn-Spurt door station Breda. Omdat de Fyra weer eens te laat was heb ik de tijd gehad om deze op de foto te kunnen zetten ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 09:13 |
Oog voor je core business, kan je aan NS wel over laten ![]() | |
DriekOplopers | maandag 18 november 2013 @ 09:19 |
Zonnetje40, haar dochter en ik moesten gisteren naar Amersfoort Schothorst. Zaterdagavond tegen middernacht voor de zekerheid even op ns.nl gekeken, want ik wist dat er hier en daar wel wat werkzaamheden waren. Reisplanner: Duivendrecht vertrek 11:51, in Amersfoort even overstappen voor Schothorst. Komen we op Duivendrecht. Trein 11:51 rijdt niet wegens werkzaamheden. En dat gezeik van “kijk voor vertrek nog even op ns.nl” moet naar mijn mening gaan over seinstoringen en andere onverwachte ellende. Maar de geplande werkzaamheden, die zouden ook een dag van tevoren wel in de planner moeten zitten. Of is dat teveel gevraagd? Echt. Het gedrag van de NS. Wat is dat nou: Stuitende incompetentie? diepgewortelde minachting van de reiziger? Allebei? Ik denk het laatste. | |
ziggyziggyziggy | maandag 18 november 2013 @ 09:20 |
Not even close. ![]() | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 09:25 |
Diepgewortelde minachting? Dat denk ik niet. Wel proef ik net iets te vaak een "de klant moet niet zo zeuren"-houding bij de NS-top en -woordvoerders, en is de 'drive for excellence' die je vindt bij een normaal bedrijf een stuk minder aanwezig bij NS. Ziet eruit als een prima plek voor een fly-over, niet? | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 09:30 |
Doe maar een dive-under. | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 09:32 |
Een kurkentrekker lijkt me ook wel geinig. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 09:36 |
Ik heb ooit wel een filmpje gezien met een trein in een looping. Lijkt me ook wel wat met die GTW. | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 09:48 |
Alstom Transport heeft inmiddels al 1.500 Citadis-trams gebouwd, die onder andere rondrijden in Rotterdam, Dubai en Bordeaux. De stad Parijs heeft de eer om Citadis #1500 te ontvangen, die wordt gebouwd voor de nieuwe tramlijn T7:![]() Foto: Alstom | |
ziggyziggyziggy | maandag 18 november 2013 @ 10:04 |
Die Noorse met die kids? Dat was nep, he. ![]() | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 10:10 |
Volgens mij niet. | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 10:11 |
Vooral incompententie en mensen die langs elkaar heen werken, vermoed ik. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 10:14 |
Oh echt? ![]() | |
Peterselieman | maandag 18 november 2013 @ 10:31 |
zoiets beschouw ik als laaghangend fruit dat makkelijk geplukt kan worden. Met een beetje meer inspanning en afstemming kan het gewoon al een stuk beter gaan. | |
Anno1982 | maandag 18 november 2013 @ 10:32 |
Driewegwissels staan voor mij gelijk aan de onrealistische zooi die Märklin soms weet te maken, in het Nederlandse hoofdspoor zul je die inderdaad niet tegenkomen. Märklin maakt overigens ook engelse wissels met maar 1 omschakelmogelijkheid. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 18 november 2013 @ 10:42 |
En moedwillig dit volhouden omdat de bedrijfscultuur van oudsher zo stroef en star was dat dus de mentaliteit,ondanks de vele " wij verbeteren ons elke keer ", zo goed als onveranderd blijft. Men denkt dat het modern aankleden of werken met moderne apparatuur onmiddellijk betekend dat men dan ook qua mentaliteit gelijk 'anders' is. ![]() En elk jaar strijkt met riante salarissen op en verhoogt men de prijzen van de treinkaartjes op grond van "we moeten wel" | |
dennistd | maandag 18 november 2013 @ 11:05 |
De rijmogelijkheden zijn nog steeds hetzelfde, het is alleen niet helemaal waarheidsgetrouw. Maar goed, dat zijn de boogstralen ook niet. Volgens wiki is de minimale boogstraal voor >40km/h 400 meter, dat komt bij H0 neer op ruim 4,5 meter. Niemand heeft zo'n boogstraal in zijn modelbaan (nouja, bijna niemand dan). Over modelbanen gesproken (jaja, verkeerde topic, weet ik): ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door dennistd op 18-11-2013 11:11:15 ] | |
V2 | maandag 18 november 2013 @ 11:13 |
Gelukkig is de snelheid bij H0 ook niet helemaal op schaal ![]() ![]() | |
dennistd | maandag 18 november 2013 @ 11:47 |
140km/h is 0,44m/s bij H0, dat is best te doen volgens mij | |
Anno1982 | maandag 18 november 2013 @ 11:52 |
Dat vroeg om een praktijkproef natuurlijk. Resultaat: 564 cm in 9 seconden, oftewel 0,627 m/s. Gecorrigeerd naar schaal 54,5 m/s. Ruim 196 km/h. En dat door R1... Leuke foto dennis! | |
V2 | maandag 18 november 2013 @ 11:52 |
Ja ik zat ook al te rekenen, en te googlen, ik kon het zo snel niet vinden. Grappig dat die treinen in H0 dus harder rijden dan in het echt ![]() | |
Anno1982 | maandag 18 november 2013 @ 11:55 |
Ergo: de snelheden door bogen in het echt kunnen best wat hoger dus. Loc staat wel amechtig na te puffen nu. | |
KomtTijd... | maandag 18 november 2013 @ 12:12 |
Dat kan makkelijk inderdaad, alleen krijg je dan weer van die zeikpassagiers die het niet relaxed vinden dat ze met 3G tegen het raam geplakt zitten in de bocht ![]() | |
V2 | maandag 18 november 2013 @ 12:20 |
Moderne passagiers willen toch liever 4G? | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 12:50 |
Gewoon de verkanting aanpassen. Probleem is dat de standaard railsystemen voor modelspoor geen overgangsbogen kennen. | |
KomtTijd... | maandag 18 november 2013 @ 12:52 |
3G naar beneden is ook niet heel comfortabel hoor ![]() En als je trein naar binnen de bocht invalt als hij stil komt te staan in zo'n boog is ook een beetje zonde. | |
V2 | maandag 18 november 2013 @ 12:53 |
Magneetplaktrein! Weer eens wat anders dan een magneetzweeftrein. Dan valt ie iig niet uit het spoor ![]() | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 12:59 |
Ideaal voor eng trage achtbanen. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 13:13 |
Je hebt op bepaalde plekken in het spoor al de maximale verkanting. Daar kan je dus niet harder, krapper Oid.. | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 13:14 |
Maximaal is ook maar een regeltje. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 13:23 |
Moeten we de maximale zijdelingse versnelling vergroten, en of dat wenselijk is? | |
dennistd | maandag 18 november 2013 @ 13:37 |
Ik stel actief spoor voor, dat de verkanting aanpast aan de snelheid van de trein | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 13:38 |
Daar hebben we kantelbaktreinen voor uitgevonden. | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 13:40 |
Joepie ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 13:42 |
Hoezo is de mening van reizigers ooit een probleem? | |
V2 | maandag 18 november 2013 @ 13:44 |
Als die er toch niet toe doet, waarom wil je dan zo hard? ![]() | |
KomtTijd... | maandag 18 november 2013 @ 13:46 |
Als je sneller gaat heb je weer een goed excuus om de prijzen te verhogen ![]() | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 13:46 |
Zodat de trein sneller weg is, en je het spoor dus eerder buiten dienst kunt stellen voor onderhoud. | |
Peterselieman | maandag 18 november 2013 @ 13:46 |
Het station Maastricht Noord is eindelijk geopend http://www.prorail.nl/nie(...)ntvangt-eerste-trein | |
V2 | maandag 18 november 2013 @ 13:48 |
Ok, sterke argumentatie. Knallen maar met die hap dus! | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 13:49 |
Ijzer schuiven ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 13:50 |
En dat. Langer buiten dienst ook ![]() | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 14:29 |
Dat is op de HSL op een paar plekken te merken. Met 250/300 km/u merk je er niks van, maar met 160 hang je behoorlijk scheef. Nog leuker als de trein op die plek tot stilstand komt... ![]() | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 14:46 |
Dat had ik bij de boog in de buurt van de a44, achter een defecte thalys. Schoof zo de hoek in. | |
Gitarist | maandag 18 november 2013 @ 14:51 |
Waarom ligt dat station eigenlijk aan Maastricht-Kerkrade en niet (ook) aan Maastricht-Sittard? | |
ReisT | maandag 18 november 2013 @ 14:58 |
Omdat NS er niet wil stoppen. | |
Viezze | maandag 18 november 2013 @ 15:08 |
Als ik het me goed herinner had ik dat een keer (lang lang geleden) in de bocht bij Harderwijk na een zelfdoding. We stonden zo scheef dat ik dacht dat we waren ontspoord ![]() | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 15:35 |
Een enkeldeks trein kan makkelijk 30° graden kantelen voordat hij richting omvallen gaat ![]() | |
Anno1982 | maandag 18 november 2013 @ 15:38 |
Harderwijk is altijd mooi inderdaad. Rijdt de IC er langs op snelheid, dan merk je alleen dat hij een beetje remt. Moet je echter voor de inrijder wachten op een aanwijzing STS oid, dan is dat niet bepaald comfortabel. | |
Straatcommando. | maandag 18 november 2013 @ 16:02 |
Gisteren was er ook een springer ergens tussen Arnhem en Dieren. In Elst werd continu omgeroepen dat de intercity naar Zwolle van 23.04 niet zou rijden( was inmiddels al 23.15) en even later dat er helemaal geen treinverkeer mogelijk was. Ik zie dus mensen weglopen waarop mn vriendin zegt wacht maar even, grote kans dat ie aan komt kakken. En inderdaad, keurig op tijd kwam de spurt van Arriva aankachelen. Was de enige in de trein, en of ik even een enquęte wilde invullen. ![]() ![]() | |
KomtTijd... | maandag 18 november 2013 @ 16:19 |
De bocht vlak na Schiedam Centrum heeft dat ook inderdaad. Met de IC gaat het lekker, maar met de stoptrein hang je daar altijd tegen je buurman aan. | |
greavy | maandag 18 november 2013 @ 16:23 |
NMBS heeft besloten om klassiek motorstel 204 de komende maanden te sparen van de sloop: Dit treinstel zal als laatst gesloopt worden van de reeks. Indien iemand dit stel nog wil bewaren, die kans is er nog. En dat geldt alleen voor de 204, de overige stellen gaan naar de sloop. Door dit uitstel geven zij de museums en andere bewaarders van materieel nog één kans om het op te kopen. Je moet wel minimaal ¤20.000,00 neertellen. | |
ziggyziggyziggy | maandag 18 november 2013 @ 16:44 |
Mijn Groningen in TS2014 krijgt ook netjes verkanting. Als het hoofdstation klaar is, ga ik denk ik eerst richting Onnen bouwen. Kunnen we tenminste met leeg mat pendelen. ![]() | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 16:47 |
Ik zie het al helemaal voor me om met een Class 395 van Groningen naar Onnen te scheuren. | |
dennistd | maandag 18 november 2013 @ 16:47 |
Nee joh, gewoon lekker een 2200 ![]() | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 16:51 |
Moet dan een fout in de reisplanner zijn, want hij komt er niet uit hoor.. ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 18 november 2013 @ 16:53 |
Duurt nog wel even hoor. Ik ben vorige week helemaal opnieuw begonnen. Verkeerde trackrules gebruikt bij de eerste poging. | |
Litpho | maandag 18 november 2013 @ 16:57 |
"Heeft u voldoende zitplaatsen?" | |
DriekOplopers | maandag 18 november 2013 @ 17:21 |
Zaterdagavond wel. Blijkbaar zijn zondag deze werkzaamheden er nog ingezet. Wat ik dus erg aan de late kant vind. Als je 's avonds laat je reis voor de volgende ochtend opzoekt, moeten de wzh er gewoon in zitten. Vind ik. | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 17:26 |
Dat vind jij niet alleen. Het is van de zotten. | |
WhiteJoker | maandag 18 november 2013 @ 17:31 |
Ik ben trouwens blij dat ik op Sloterdijk al instap in de IC naar Deventer. Reizigers die op Amsterdam Centraal opstappen moeten staan. En ik zit helemaal in de voorste coupe, die van spreiding is wel sprake. | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 17:38 |
Zou WaKo (kantelcompensatie) in dit geval kunnen helpen? De nieuwe Twindexx Swiss Express wordt daarmee uitgerust. | |
DriekOplopers | maandag 18 november 2013 @ 17:39 |
Kun je zien, hoe lang je trein is? | |
Fiorano | maandag 18 november 2013 @ 17:43 |
Same shit dagelijks op Duivendrecht in de IC richting Enschede. 9 bakken ICM is daar echt te weinig in de spits. | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 17:49 |
Hoe gezellig denk je dat 7 bakken ICM in de spits is tussen Den Haag-Rotterdam/Utrecht/Amersfoort? | |
greavy | maandag 18 november 2013 @ 17:50 |
IC 1557 (Sloterdijk v. 15:46) reed met ICM7. Halfuur later ICM7, weer een halfuur later óók ICM7, en die van 17:46 met ICM8. | |
WhiteJoker | maandag 18 november 2013 @ 17:50 |
Ik vermoed 7 bakken ICMm. Heel het gangpad staat vol. Heb het even gecheckt in DVS en het zou inderdaad 7 bakken zijn. | |
greavy | maandag 18 november 2013 @ 17:54 |
IC 1657, Duivendrecht v. 15:51 met +4 en 6 bakken ICM vertrokken. IC 1661, Duivendrecht v. 16:51 met +2 en 7 bakken ICM vertrokken. IC 1665, Duivendrecht v. 17:51 heeft +2 en rijdt met 6 bakken ICM. Naar Amersfoort Schothorst doen ze het niet beter deze spits, maar wel ruimer materieel: IC 11659(Duivendrecht v. 16:21) met +3 en 10 bakken ICM. IC 11653 (Duivendrecht v. 17:21) met +5 en 11 bakken ICM | |
greavy | maandag 18 november 2013 @ 17:56 |
Beetje jammer dat het steeds vaker voorkomt, te korte treinen in de spits. Zelfs op zondagochtend kan NSR het niet op orde krijgen. Rijden ze tussen Alkmaar en Nijmegen met 10 bakken ICM (IC 3000 Den Helder - Nijmegen werd via Haarlem omgeleid, en in Alkmaar een viertje of zesje bijgeplaatst en afgetrapt om Alkmaar-Nijmegen met 10 bakken te rijden), gevalletje kanon afschieten en niemand raken. Later op de dag reden er voornamelijk losse zesjes. Maar de IC Rotterdam - Leeuwarden moest het met een magere ICM3 of ICM4 doen. Te Rotterdam Centraal was de trein al rampensvol om 8:35 bij vertrek -.- | |
Gutz | maandag 18 november 2013 @ 17:58 |
Hoi, even deze delen. Doei!![]() | |
Peterselieman | maandag 18 november 2013 @ 17:58 |
dat is het nadeel van de spitsuren. Dan is er een reizigersoverschot. Het is bedrijfstechnisch veel efficiënter als de reizigers zich wat meer over de dag zouden verdelen, aldus de NS | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 18:12 |
Ja, die kutreizigers ook. | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 18:12 |
Welkom op de Brocken. | |
Litpho | maandag 18 november 2013 @ 18:14 |
Wat heeft de NS met reizigers te maken? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 18 november 2013 @ 18:23 |
Een paar dagen terug zat ik op youtube een Japanse cab-ride te kijken, daar rijden ze op smalspoor met 100 km/u door bochten met een boogstraal van 400m, met 75-80 km/u in bochten van 300m radius en 70-75 km/u bij een boogstraal van 250m. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2013 18:24:47 ] | |
Viezze | maandag 18 november 2013 @ 18:24 |
Waarom dat dit bij de NS wel ![]() ![]() | |
Fiorano | maandag 18 november 2013 @ 18:26 |
Jup, stond in de IC van 17.51 vandaag slechts 6 bakjes. Pimpel rijdt met +40 rond, daarom legt NS een extra IC in vanaf Amersfoort richting Amsterdam Centraal | |
Gezicht | maandag 18 november 2013 @ 18:31 |
Vanmorgen alle aansluiting met hoogstens 2 minuten gemist. Ik dacht dat aansluitingen normaal gesproken wachtten als het enkele minuten vertraging betrof. ![]() | |
dennistd | maandag 18 november 2013 @ 18:42 |
Hangt er maar net vanaf. In Amersfoort wordt richting het noorden/oosten vaak wel even gewacht, maar richting Utrecht en Hilversum niet. | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 18:42 |
Nee, dat gebeurt al een tijd niet meer. Uitzondering op de regel is de laatste trein van de dag, want anders moet NS taxi's betalen. | |
Gezicht | maandag 18 november 2013 @ 18:44 |
Ik maak wekelijks mee dat overdag de sprinter op de Intercity wacht en soms ook andersom. Meestal in Sittard. Vandaag echter niet in Sittard, en in Eindhoven wachtte de IC ook niet op de IC. | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 18:45 |
Ik maak het in Den Haag HS vrij vaak mee dat de sprinter van/naar Den Haag HS niet wacht op de intercity van/naar Leiden, terwijl dat (in beide richtingen) een overstap is volgens de reisplanner. Ook al komt de volgende trein een kwartier later, toch is het jammer. | |
Litpho | maandag 18 november 2013 @ 18:46 |
Daar worden de cijfers niet beter op, dus nee. Wat uiteraard volledig de schuld is van de opdrachtgever, van een commercieel bedrijf moet je juist verwachten dat ze zich naar de meetmethode gaan gedragen. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 18:49 |
Ongetwijfeld, maar het is een functie die ervoor zorgt dat je een groter omgrenzingsprofiel nodig hebt en daar zijn de Nederlandse spoorlijnen niet voor uitgerust. | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 18:50 |
Het is gewoon een tombola. Letterlijk: zolang de trein niet aan het perron staat, weet je niet waar je aan toe bent. En als je eenmaal onderweg bent, is het bij elk station maar de vraag of je het volgende station ook haalt. | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 18:50 |
Is het Zwitserse profiel ruimer dan het Nederlandse ![]() | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 18:50 |
Laatste keer dat hier ICM heeft gereden was niet dit weekend hoor.. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 18:52 |
Veel krapper juist en doordat de spoorlijnen relatief ver van elkaar liggen krijg je ze makkelijker gekantelt. Het Nederlandse profiel is wel kinematisch ingericht, maar dan op de zwieperbewegingen van treinen, zoals VIRM heeft in wissels maar niet op de beweging van een kantelbaktrein. | |
Ajaxfan | maandag 18 november 2013 @ 18:55 |
Ligt het aan mij of is de marge op A'dam CS tussen IC Vlissingen > Lelystad en Sprinter CS > Zwolle erg krap? De eerste vertrekt om 37. en 07. en de ander om 40. en 10. Doordat die IC bijna standaard dikke vertraging heeft loop dat ding naar Zwolle ook vertraging op omdat hij moet wachten. Haalt die Sprinter dat standaard later in bij de haltering op Weesp ofzo? | |
Litpho | maandag 18 november 2013 @ 18:55 |
Of dat je er stopt ![]() | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 18:55 |
Het WaKo-systeem zoals dat in de Twindexx komt is juist niet om te kantelen, maar om het kantelen van bakken in de bocht tegen te gaan. ![]() http://www.bombardier.com(...)X_Tronic_WAKO-EN.pdf | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 18:57 |
Ik zie het, klinkt wel aardig toepasbaar in Nederlandse bogen. Vraag me af in welke mate het inzetbaar is. Als jij gemengd VIRM/TWINDEXX gaat rijden zal je altijd uit moeten gaan van de VIRM omdat die in sommige bogen langzamer moet rijden. Hierdoor valt je hele voordeel van je WaKo systeem in het niet behalve als vertragingen eruit gereden moeten worden. | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 18:58 |
Of dat je ergens bij een rood sein opgeheven en leeg mat verklaard wordt ![]() | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 18:59 |
Of dat je nog steeds een lagere Vmax krijgt toegewezen van de ATB of ERTMS omdat ProRail dan minder slijtage aan zijn infrastructuur krijgt ![]() | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 19:00 |
rijksoverheid.nl: Antwoorden op vragen van de leden Graus en De Graaf over het bericht "Afspraken over intercity snel maken | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 19:04 |
Misschien op de HSL om het schuinhangeffect van de bogen te verminderen? | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 19:15 |
En is dat dan om incidentele stilstanden te compenseren of om iets anders? Want de bogen zijn gewoon gemaakt voor 300. Oftewel, welke voordeel levert die installatie op de HSL? | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 19:17 |
Vught doet onderzoek naar verdiept spoor en krijgt groen licht van provincie: http://www.bd.nl/regio/de(...)iept-spoor-1.4104245 | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 19:17 |
In tragere treinen (zoals de Fyra) is de verkanting in de bochten goed te voelen, met een WaKo-systeem zou je de reis voor zittende reizigers en rondlopend (controlerend) personeel misschien iets comfortabeler kunnen maken?Vught Verdiept ![]() | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 19:19 |
Als jij die draaistellen onder een ICR kan krijgen zonder aanpassingen te hoeven doen aan het binnenwerk van zo'n rijtuig zie ik wel mogelijkheden. Voordeel twee: maakt ICR ook geschikt voor 200 km/h, afzeggen die TRAXX en neem een Taurus loc! En is het het waard om voor drie-vier jaar zo'n enorme investering te doen? | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 19:19 |
Gloednieuwe draaistellen onder een ICR zetten? Die is mal ![]() Ik bedoel natuurlijk bij nieuw materieel, Twindexx Tulip Express ofzo. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 19:22 |
Jij begint over het vercomfortabeleren (is dat een werkwoord? ![]() ![]() Volgens mij wordt de TWINDEXX Express standaard uitgerust met WaKo. 'The high speed TWINDEXX Express features: FLEXX Tronic WAKO system system for shorter journey times.' | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 19:23 |
Ik begrijp de verwarring, excuus daarvoor. ICR ombouwen is iets waar ik m'n vingers niet aan zou durven branden, maar daar denkt NS zo te zien anders over. Afgaande op de plannen moet dat spul nog minstens 12 jaar mee... | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 19:25 |
Las op Somda dat er sowieso een draaistelrevisie plaats moet vinden ![]() Klinkt overigens wel echt heel vet: FLEXX Tronic WAKO system. Net alsof je de specs van een supercar aan het lezen bent.. | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 19:27 |
Een revisie is goedkoper dan nieuwe bouwen, anders zouden ze dat wel doen ![]() Whehe, inderdaad ![]() | |
Peterselieman | maandag 18 november 2013 @ 19:33 |
er moet een inkomstenbron zijn | |
moddermonster | maandag 18 november 2013 @ 19:37 |
Ik vind het wel verrassend hoe het volgens het artikel flink drukker gaat worden tussen Den Bosch en Best, blijkbaar komen er extra treinen die niet naar Eindhoven doorrijden, maar hun eindbestemming in ons mooie dorpsstationnetje hebben ![]() | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 19:40 |
Tussen Best en Eindhoven liggen geen overwegen dus daar merk je er niks van als automobilist/fietser. Tussen 's-Hertogenbosch en Best (Boxtel eigenlijk) liggen wel overwegen waar de automobilist/fietser wat van merkt. | |
Peterselieman | maandag 18 november 2013 @ 19:41 |
is krap ja, maar de sprinter kan bij Weesp inderdaad wat tijd inhalen. De IC uit Schiphol naar de Flevopolder en Zwolle heeft ook vaak vertraging, waardoor de sprinter nog meer in de plus zou gaan, maar dat is dankzij Klaasje opgelost door die IC in Weesp via de middensporen te laten gaan en pas na het station de sporen richting Almere op te sturen. De sprinter kan er dan met een kleine plus achteraan, maar heeft volgens mij voldoende rijtijd om nog wat minuten in te lopen. | |
moddermonster | maandag 18 november 2013 @ 19:41 |
Waarschijnlijk bedoelen ze ook Boxtel ![]() | |
greavy | maandag 18 november 2013 @ 19:43 |
Ik bedoel 10 bakken IRM, hoe ik bij ICM kom, weet ik niet. | |
arkkey | maandag 18 november 2013 @ 19:47 |
Wellicht spuit11, maar: Blijkbaar al wel tijd gehad om de traxx'jes te ont-fyra'en maar de wagonnetjes nog niet: ![]() | |
Viezze | maandag 18 november 2013 @ 20:03 |
Bij Best ligt ookal zo'n kuil, tijd om Den Bosch - Eindhoven geheel onder de grond te leggen | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 20:05 |
Dat kan je maar beter niet doen, verdiept is voldoende. | |
Viezze | maandag 18 november 2013 @ 20:08 |
Natuurlijk wel, zo'n kuil kan nog iemand inspringen, heb je nog steeds aanrijdingen. Nee ben uiteraard sarcastisch. Maar is het echt nodig om steeds meer spoor verdiept aan te leggen? Want er zijn volgens mij voldoende plekken waar dit ook wel veiliger zou zijn. Of heeft Vught zo overdreven veel overwegen? | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 20:09 |
Het ontstickeren gebeurt enigszins willekeurig, ik ben al verschillende combinaties tegengekomen. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 20:10 |
Heeft ook een mitigerend effect op geluidsbelasting waardoor er geen metershoge geluidswallen komen aan het einde van je tuin. ![]() | |
Viezze | maandag 18 november 2013 @ 20:17 |
Wordt er aan die kant van Den Bosch ook nog wat verbouwd om bv. dubbel te kunnen inrijden? Heb nu wel regelmatig dat we vlak voor Den Bosch langzaam moeten rijden, vermoedelijk omdat er vanuit de richting Tilburg dan net een trein is geweest die Den Bosch inrijdt. Kan me voorstellen dat het met meer vervoer alleen nog maar erger wordt. | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 20:33 |
Er zijn plannen om Den Bosch - Vught Aansluiting viersporig te maken, volgens mij met een dive-under om af te komen van kruisende bewegingen. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 20:34 |
Nee, en dat is nou precies het probleem van Vught Aansluiting en hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Boxtel. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 20:36 |
Of ik heb een remweg die zo'n 800 meter langer bij 160 - 0 is als het sneeuwt... | |
KnightSolaire | maandag 18 november 2013 @ 20:37 |
Wachten kan dienstregelingtechnisch al snel voor problemen zorgen (kettingwerking en daarmee ook vlekwerking). Een kwartiertje voor een aantal reizigers is dan beter dan +5-+10 (en daarmee mogelijk gemiste overstappen) voor heel veel reizigers. Overigens valt een kwartiertje wel mee, +30 is in veel gebieden van het land al snel het resultaat (of zelfs +60 her en der/in de avond)... | |
Viezze | maandag 18 november 2013 @ 20:37 |
Wat is het probleem bij Boxtel? Daar heb je geen kruisende bewegingen toch omdat er tussen Boxtel en Eindhoven fly-overs liggen? Nou moet ik zeggen dat ik vanuit Tilburg richting Eindhoven ook best vaak meemaak dat de trein even wat zachter moeten rijden daar, moet toch anders kunnen met vier sporen zou je zeggen. | |
KnightSolaire | maandag 18 november 2013 @ 20:38 |
Die fly-over is sowieso alleen van Eindhoven richting Tilburg en verder, niet andersom. Dat merk je wel eens inderdaad. | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 20:39 |
Bij Boxtel is er een fly-over te weinig terwijl verkeer elkaar moet kruisen (i.v.m. knoop Eindhoven). | |
Viezze | maandag 18 november 2013 @ 20:41 |
O ja is ook zo. Nou moet ik zeggen dat de vertraging daar vaak wel meevalt. | |
KnightSolaire | maandag 18 november 2013 @ 20:43 |
Aan het kruisen ligt het meestal ook niet. De IC Den Haag - Venlo heeft toch echter wel met enige regelmaat vertraging in mijn ervaring (rond de +10 te Eindhoven, waardoor de overstap op de IC Maastricht in ieder geval wordt gemist). | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 20:45 |
Probleem is dat de ic naar Venlo naar het middenspoor wordt gestuurd en de ic naar Maastricht naar het buitenspoor. Op papier past het allemaal, maar bij vertraging loopt het snel op. | |
Viezze | maandag 18 november 2013 @ 20:48 |
Gisteren maakten ze het helemaal leuk. Kwam vanaf Den Bosch met de IC naar Maastricht (eerste die weer reed na de aanrijding volgens mij). Trein werd op een of andere manier al opgehouden en liep wat vertraging, en vlak na Boxtel werden we nog even een paar wissels doorgestuurd zodat we op het linkerspoor terecht kwamen, en uiteraard weer terug. | |
KnightSolaire | maandag 18 november 2013 @ 20:48 |
De vertraging die ik bedoel is al eerder opgelopen, dus ergens tussen Den Haag CS en Tilburg. Maar de treinen moeten elkaar inderdaad kruisen voor Eindhoven, maar ja, als dat niet gebeurt moet dat ná Eindhoven en dan kunnen ze niet meer synchroon vertrekken... | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 20:53 |
Een extra fly-over of dive-under bij Boxtel zou handig zijn. ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 18 november 2013 @ 20:54 |
Misschien mocht je gewoon lekker direct gaan roestrijden | |
Viezze | maandag 18 november 2013 @ 20:57 |
Ja dat denk ik wel, maar om dat nou met een vertraagde trein te doen. Zie trouwens dat ze wel bezig zijn geweest met een tweede fly over, maar dat is al lang geleden: http://www.brabantscentru(...)ieuws/1023_spoor.htm Ze hebben het daar ook over die dubbele spoorwegovergang, die vind ik er sowieso onveilig uit zien. | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 20:58 |
Ik zat zaterdag in een nachtnettrein die er ook een feestje van maakte. Van Eindhoven naar Tilburg werd bij Boxtel vrijwel helemaal links gereden, na vertrek uit Tilburg werd de trein ook helemaal naar links gestuurd (een baan of 5) om bij Tilburg Universiteit weer terug naar rechts te gaan. ![]() | |
KnightSolaire | maandag 18 november 2013 @ 21:02 |
Jawel. Maar haal jij de daarvoor benodigde flappen ergens vandaan? ![]() | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 21:06 |
Voor PHS wordt een paar miljard uitgetrokken, als de overheid PHS wil doorzetten zal dat kunstwerk er wel moeten komen. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 21:12 |
¤200 mio ben je klaar.. | |
moddermonster | maandag 18 november 2013 @ 21:17 |
Das wel heel duur, de spoortunnel verderop is voor minder dan het dubbele gebouwd ![]() | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 21:30 |
Je hebt gelijk, ik zat iets te hoog ![]() Maar zeker 80 mio. [ Bericht 1% gewijzigd door b2py op 18-11-2013 21:40:53 ] | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 21:30 |
Geachte heer xxxxxxxxxx, Graag nodigen we u, als lid van het NSPanel, uit om mee te werken aan een onderzoek over de dienstregeling van NS. Het onderzoek wordt in opdracht van NS uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoekbureau Arachnea. Deelname is anoniem. U kunt de vragenlijst starten door op onderstaande link te klikken: Invullen duurt ongeveer 10 minuten. Alvast hartelijk dank voor uw medewerking. Vriendelijke groet, Sandra Nijenstein Projectleider Marktonderzoek NS ![]() | |
remcoP | maandag 18 november 2013 @ 21:37 |
Niet gehad ![]() | |
Salatrel | maandag 18 november 2013 @ 21:38 |
7heuvelenloop in Nijmegen gisteren. Niet zo gek dus dat NS langere treinen richting Nijmegen laat rijden aangezien ze zelfs speciale elk station in Nederland naar Nijmegen dagretours uitgaven. | |
Viezze | maandag 18 november 2013 @ 21:43 |
Werd inderdaad nog omgeroepen op het station, maar ik vond het niet zo heel druk in de trein (VIRM 6), ook niet na Nijmegen | |
Salatrel | maandag 18 november 2013 @ 21:52 |
zal ook wel aan het tijdstip liggen. Ik zat in een IC die 10:35 vertrok uit Rotterdam met 6bakken icm en die zat goed vol met lopers maar niet zo erg dat men in de gangpaden stond. Op Utrecht CS het perron richting Nijmegen niet gezien maar die 10 bakken die ik binnen zag komen richting Nijmegen was echt geen overbodige luxe. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 22:06 |
BR101 139-4 is onderweg als IC Special van Düsseldorf naar Pasing, alwaar ondergetekende de rit vanaf Augsburg voor zijn rekening neemt. Met 18 rijtuigen aan de haak vol feestend publiek is het een waar spektakel als deze trein over de HSL richting Pasing en München jakkert. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 22:16 |
Iemand begint hier steeds over core-business? http://www.destentor.nl/r(...)-2844-euro-1.4104413 | |
dennistd | maandag 18 november 2013 @ 22:22 |
Op deze plekken moet je niet komen in de genoemde weken komend jaar:![]() Vooral die aan de zuidkant van Den Bosch is een mooie: zeker 2,5 week geen treinverkeer. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 22:23 |
Valt wel mee toch dit? | |
James1988 | maandag 18 november 2013 @ 22:24 |
Kun je het filmpje van Fles uit de OP even doorsturen naar de maker van dat kaartje? Bedankt! ![]() | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 22:24 |
En vooral, waar komt dit kaartje vandaan? ![]() | |
dennistd | maandag 18 november 2013 @ 22:30 |
http://www.prorail.nl/sit(...)l_2014_versie_3a.pdf op http://www.prorail.nl/ver(...)/dienstregeling-2014 | |
Duvel | maandag 18 november 2013 @ 22:49 |
Zie ook http://www.plan42vught.com/ | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 22:49 |
Ja, wat niet? ![]() | |
Anno1982 | maandag 18 november 2013 @ 22:50 |
Hmm grappig, Sloe overbelast voor wat betreft opstelcapaciteit voor locomotieven met elektrische tractie. Zo lang is dat nog niet elektrisch, is dat daar zo'n succes? | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 22:51 |
Ik word er niet warm of koud van.. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 22:54 |
Aan fantasie geen gebrek in ieder geval. | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 22:54 |
Komt nog een paar duizend jaar uitloop bij natuurlijk, en een eeuwtje of zes dringende herstelwerkzaamheden ![]() Oh en dit zijn alleen nog maar de "uitzonderlijk hinderrijke" buitendienststellingen. Van EEN jaar. Een jaar nadat men al 20 jaar de tijd gehad heeft om de "failliete boedel van NS Railinfrabeheer op te ruimen". Dat betekent dat het alleen maar om zeer ambitieuze nieuwbouwprojecten kan gaan. En dat betekent dat al die genoemde stukken op zijn minst: Viersporig worden ERTMS level Turbo 16klepper krijgen Geschikt worden voor 200 km/h Ik zeg: DOEN! ![]() | |
Litpho | maandag 18 november 2013 @ 22:57 |
En allemaal "raadpleeg de reisplanner vlak voor vertrek" ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 22:59 |
In combinatie met "dit advies houdt geen rekening met verstoringen op de dag zelf!" | |
lyolyrc | maandag 18 november 2013 @ 23:12 |
Vooral het voorstel (in plan 43) om volgens de Nijverdal-methode de boel te gaan aanleggen is nogal fantasierijk. Met name de route Eindhoven-'s-Hertogenbosch is toch echt veel te belangrijk om die lange tijd achtereen helemaal af te sluiten. | |
b2py | maandag 18 november 2013 @ 23:13 |
Methode Delft is een stuk haalbaarder. Nadeel is wel dat je direct aan de nieuwe tunnelwet vast zit, en die is niet mals. | |
bork | maandag 18 november 2013 @ 23:14 |
Tsja, die verwatert nu een beetje ![]() | |
lyolyrc | maandag 18 november 2013 @ 23:20 |
Methode Delft is toch een tunnel naast het bestaande spoor bouwen, die tunnel dan in dienst nemen en vervolgens op de plek van het oude hoogspoor nog een tunnel bouwen? Dat is in ieder geval de methode die in Best is gehanteerd. | |
Dr_Flash | maandag 18 november 2013 @ 23:25 |
Spontane actie ![]() ![]() ![]() | |
DriekOplopers | maandag 18 november 2013 @ 23:25 |
Beschamende vertoning in Perscentrum Nieuwspoort. NS weigert relevante gegevens te delen. Ook wat fabeltjes ontkracht. http://frontpage.fok.nl/c(...)-geheim-genaaid.html | |
James1988 | dinsdag 19 november 2013 @ 00:08 |
Ik ben niet thuis in de tunnelbouw dus... Leg eens uit? | |
Dr_Flash | dinsdag 19 november 2013 @ 00:51 |
Tsja. What else is new. | |
Panthera. | dinsdag 19 november 2013 @ 02:29 |
Voor een tunnel van 250m of langer moet je tegenwoordig bizarre veiligheidssystemen aanleggen (van het niveau Mont Blanc tunnel). Heb het er wel eens met een kenner over gehad, het is totaal over de top. Volgens hem lachen de Zwitsers ons ook uit vanwege de onzinmaatregelen, als ze dat daar zouden doen zouden ze nergens heenkunnen omdat er geen tunnels liggen. In ieder geval, het gevolg is dat dat eigenlijk een stopteken is voor dat soort projecten. Voor de reconstructie van de A/N31 bij Harlingen hebben ze er wat op gevonden, de tunnel daar wordt 249m lang. Ja, de Staat zorgt goed voor ons en houdt ons veilig. | |
Kapitein_Schavuit | dinsdag 19 november 2013 @ 02:49 |
Was het ook niet zo dat elk spoor een eigen tunnelbuis moet krijgen? Dus bij vier sporen vier aparte tunnelbuizen? ![]() | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 06:31 |
Wat Panthera zegt. Soms te hoge eisen voor ons kikkerlandje. | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 06:32 |
Oui. | |
stavromulabeta | dinsdag 19 november 2013 @ 07:05 |
Klopt, alleen is een tunnel in de definitie van deze wet: tunnel: tunnel of tunnelvormig bouwwerk, uitsluitend dan wel mede bestemd voor motorrijtuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van de Wegenverkeerswet 1994, met uitzondering van bromfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, van die wet Op een buis waar alleen een trein doorheen rijdt, is die wet niet van toepassing. | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 07:32 |
De regels zijn wel deels meegenomen in OVS Tunnels >250m. | |
Fiorano | dinsdag 19 november 2013 @ 08:18 |
Jeuh overstap gemist omdat de Valleilijn vanuit Barneveld moest wachten op de vertraagde stopper richting Zwolle. Machinist was wel heel duidelijk dat de vertraging kwam door een NS trein.... | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 08:57 |
Spoor 1 t/m 4 uit dienst te Amsterdam Centraal door herstelwerkzaamheden. Aldus een Somda lid. | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 10:06 |
helemaal of alleen een perronfase? | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 10:07 |
Bij de A/N31 is het niet meer dan terecht dat ze het zo doen. Qua verkeersintensiteit is deze weg op het randje wat betreft een verdubbeling, maar vanwege de veiligheid moet het wel doorgaan, maar dan wel tegen zo laag mogelijke kosten | |
b2py | dinsdag 19 november 2013 @ 10:09 |
Geen idee. Misschien dat je wat kan zien aan de AV? | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 10:12 |
zie alleen dat de trein naar Zandvoort uitvalt, verder nog niets bijzonders gezien | |
Fiorano | dinsdag 19 november 2013 @ 10:14 |
Wat een gefaal vanmorgen. Op Utrecht stond alles richting Schiphol/Amsterdam op +10. Tussendoor werd er nog even een Sprinter (DDZ) binnen gehaald met +5 die onkoppeld langs het perron. Dat ging ook niet helemaal lekker waardoor de IC richting Schiphol uiteindelijk op +20 uitkwam. Overigens reed de DDZ weg met 1 kapot sluitsein wat werd opgelost met een los rood lampje achter het raam. Ontkoppelde DDZ reed overigens weg met 1 frontsein (alleen rechts), maar dat is misschien een rangerstand? | |
Peterselieman | dinsdag 19 november 2013 @ 10:14 |
een frontsein is inderdaad de rangeerstand |