Darkwing_Duck | maandag 7 oktober 2013 @ 20:17 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy [ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 07-10-2013 20:39:46 ] | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 20:19 |
Ja, dat doen ze al jaren hoor Darkwing.. ![]() | |
greavy | maandag 7 oktober 2013 @ 20:19 |
![]() TSP 5941 + rijtuigen + 6077 Met de laatste foto-excursie van de TSP werd de Linker Scheldeoever bereikt, en staat de trein hier op het viaduct over de Beverentunnel te poseren voor de fotografen. ![]() Infrabel 6219 + rijtuigen + TSP 5941 Zaterdag 5 oktober een plezierige rit gehad. Bij de laatste fotostop kon er nog met een akker met prei een foto gemaakt worden, terwijl de trein in het laatste licht staat te genieten tussen Puurs en Dendermonde. | |
Darkwing_Duck | maandag 7 oktober 2013 @ 20:20 |
Ja, de dienstregeling uitdunnen, maar niet de aankomst en vertrektijden veranderen... waar las ik dat nou ook alweer... ![]() | |
Viezze | maandag 7 oktober 2013 @ 20:21 |
Zegt natuurlijk niet veel. Als ze per komend jaar een baanvak een hogere beschikbaarheid geven terwijl er niks wordt gedaan, en vervolgens een ander (korter) baanvak een lagere beschikbaarheid geven terwijl die juist wel gebruikt kan worden, gaat per saldo de beschikbaarheid omhoog maar daar heeft niemand wat aan. Dat is ook direct het nadeel van KPIs | |
Darkwing_Duck | maandag 7 oktober 2013 @ 20:22 |
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rband-met-de-herfst/ (Nee het is geen Dieseltractie hoe lang nog ![]() | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 20:23 |
Dat doen ze echt al sinds er blaadjes vallen ongeveer ![]() | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 20:23 |
hier en daar wat minuutjes extra rijtijd. Dat is een standaard herfstmaatregel. Uitdunnen is standaard als ze weer eens met de handen in het haar zitten. Dat is gelukkig in de herfst nog niet standaard het geval | |
Darkwing_Duck | maandag 7 oktober 2013 @ 20:24 |
WTF, waar ben ik de afgelopen jaren geweest dan... ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 20:25 |
ik denk dat je de herfst verwart met de winter waarbij er na één vlokje sneeuw al een beperkte dienstregeling ingezet wordt ![]() | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 20:26 |
Klopt. Interessant masterthesis door een student wat hier wel een raakvlak mee heeft wat ik vanmiddag ook tegen kwam op het www. Veel leesvoer, en houdt in het achterhoofd dat het geschreven is door iemand die dit in opdracht van NS heeft gedaan. Opportunisme op het spoor: Analyse van transacties tussen NS en ProRail | |
greavy | maandag 7 oktober 2013 @ 20:28 |
Spoor 3 in Eindhoven is inmiddels ook weer in gebruik. Enkel de Sprinter tussen Tilburg Universiteit en Weert is vooralsnog opgeheven. De IC richting Maastricht / Heerlen rijdt niet als Sprinter t/m Weert, maar er zijn stopbussen ingezet. Er rijden tussen Eindhoven en Boxtel dus ook minder sprinters. Tussen Boxtel en Tilburg Universiteit wordt wel volgens dienstregeling gereden. | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 20:29 |
OOSTENDE - De beroemde kusttram is met name in de zomer erg druk. De Lijn heeft daarom in samenwerking met de NMBS gewerkt aan de "Zomersneltram" die met meer capaciteit dan de conventionele kusttrams zal gaan rijden. Omdat de V250 multicourant is opgebouwd, en opzich ook wel aardig werkt op 600 Volt gelijkstroom, heeft De Lijn op aanraden van AnsaldoBreda en NSHispeed treinstel 4806 over laten brengen naar De Panne, en daar op smalspoordraaistellen gezet. Treinstel 4881 komt hier langs het Domein Raversijde in Oostende, tijdens een testrit over de Kusttramlijn van Knokke naar De Panne. In de dienstregeling van 2014 zijn voor de sneltram al stops voorzien in Knokke-Heist, Blankenberge Station, De Haan aan Zee, Bredene Renbaan, Oostende Station, Nieuwpoort Stad, De Panne Plopsaland en De Panne Station. De bedoeling is om in anderhalf uur tijd het 60 kilometer lange traject te overbruggen. Als alles meezit zal in de zomer 2014 de eerste "V250-170" (= 80 km/h) op de baan verschijnen. Welk bedrag voor dit project beschikbaar is gesteld en door wie is nog onduidelijk. Geruchten doen de ronde dat dit uit diverse Italiaanse verzekeringsfondsen komt, waar De Lijn in 2009 aandelen in heeft gekocht. | |
Viezze | maandag 7 oktober 2013 @ 20:32 |
Ik zag vanuit de trein dat er in Haren een bord hing dat de overweg langer gesloten bleef door het herfstweer. Ik denk dat ze dit doen voor doorglijdende stoppers uit Groningen. Had het nog nooit eerder gezien iig. | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 20:33 |
Ook normaal, het uitzetten van de stop-door schakeling. ![]() | |
Viezze | maandag 7 oktober 2013 @ 20:36 |
Dacht al dat zoiets de oplossing was, maar had het bord nog nooit eerder gezien. | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 20:51 |
![]() "ProRail begonnen met fundering voor asfaltwegen over spoor, naar aanleiding van bezuinigingen bij het ministerie." | |
James1988 | maandag 7 oktober 2013 @ 20:58 |
"Nu met ingebouwde muiscursor" | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 20:59 |
Niet mijn cursor overigens ![]() | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 21:01 |
click and buy ![]() | |
ArnosL | maandag 7 oktober 2013 @ 21:01 |
Dit is een grap mag ik hopen? ![]() | |
Viezze | maandag 7 oktober 2013 @ 21:03 |
"Rijkswaterstaat heeft last van een computerstoring op de A2. Daarom wordt het cementverkeer tijdelijk omgeleid via het spoor. De vertraging bedraagt meer dan 60 minuten" | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 21:05 |
nee, ze zijn bloedserieus | |
Ou-Tannu | maandag 7 oktober 2013 @ 21:14 |
moet je anders met die rommel die toch geen 250km/h kan rijden als het niet de "perfecte" omstandigheden zijn? ![]() | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 21:15 |
enige probleem daar langs de kust zou corrosie kunnen zijn | |
James1988 | maandag 7 oktober 2013 @ 21:30 |
Dat wordt er vanzelf afgezandstraald. ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 7 oktober 2013 @ 21:30 |
hmm t blijft natuurlijk italiaans... een Alfa rot ook weg waar je bij staat natuurlijk... lastig ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 7 oktober 2013 @ 21:43 |
Nee, de stop/door-schakeling wordt veranderd. Stop is nu nog steeds niet gelijk aan door. Bij een door wordt de normale aankondiging gebruikt, bij een stop wordt een kortere aankondiging gebruimt. De overweg is dan net dicht als een stoppende trein bij de overweg aankomt. Subtiel verschil, maar hierdoor ligt de overweg korter dicht dan wanneer de stop helemaal uit de schakeling wordt gehaald. Vorig jaar is dit principe voor het eerst toegepast in Haren. | |
DriekOplopers | maandag 7 oktober 2013 @ 21:43 |
Aardige woorden over de inzet van ProRail om Eindhoven weer zsm enigszins beschikbaar te maken. http://www.voorbeterov.nl/page9.php | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 21:46 |
En dat hebben we geweten! ![]() (Thanks voor de correctie uitleg) | |
spectrumanalyser | maandag 7 oktober 2013 @ 21:52 |
mogelijk is het hier al gemeld. de firma Artitec heeft een H0 DDM1 uitgebracht. voor 239 euro zijn de stuurstandrijtuig en A en 1 AB rijtuig te koop. losse rijtuigen zijn verkrijgbaar. zelf had ik nog niet eerder van Artitec gehoord. op andere fora geven mensen lovende feedback ![]() | |
James1988 | maandag 7 oktober 2013 @ 21:52 |
Prima stukje, maar: Reken daar maar niet op, want: De schade lijkt - op dit moment - bepertk te blijven tot sprinters tussen Eindhoven en Weert (vervangen door stopbussen). | |
Deezertje | maandag 7 oktober 2013 @ 21:52 |
Blijf het irritant vinden dat de Reisplanner een optie later aangeeft dan mogelijk is. Van spoor 5 van naar 3 op Utrecht CS red je makkelijk in 3 minuten als de trein gewoon op tijd aankomt en ben je in mijn geval dus een kwartier eerder op je bestemming. Volgens de planner zou mijn overstaptijd 18 minuten zijn, maar 3 minuten is dus mogelijk. | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 21:54 |
ziet er mooi uit ![]() En nog mooier is dat het spul waarschijnlijk weer op de baan komt. Het is alleen nog niet 100% zeker natuurlijk | |
James1988 | maandag 7 oktober 2013 @ 21:55 |
3 minuten wordt als "heel krap" gezien door de reisplanner omdat het geen crossplatform overstap is en zulke aansluitingen niet meer gegarandeerd worden. Iets soortgelijks zie ik in Rotterdam: overstappen van de Fyra naar Amsterdam op de IC naar Lelystad is redelijk vaak haalbaar (2 minuten), ook al moet je een trap af en een trap op. Ik haalde die aansluiting in zo'n 70% van de gevallen... | |
Duvel | maandag 7 oktober 2013 @ 21:56 |
Ze hebben ook verschillende versies van de DE1 en DE2 uitgebracht, alsmede Plan W, Plan E, goederenwagons, een schitterend model van de 3700-stoomlocs en heel veel scenery zoals huisjes, schepen, maar ook tanks. | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 21:56 |
Niet vergeten dat een deel van de treindienst nu uurdiensten rijdt. Hierdoor krijg je nog wat meer vrijheid in dienstregeling. | |
James1988 | maandag 7 oktober 2013 @ 21:58 |
Ohja, dat was ik vergeten ![]() Het is niet mijn dag vandaag, had vanochtend al zo'n helder moment. In Rotterdam had ik uitgecheckt om daarna met Dal Vrij weer in te willen checken. Ik heb dat al tientallen keren gedaan en ik wist dat ik tot 8:55 moest wachten. Toch flikte ik het met mijn domme hoofd om het al om 8:53 te proberen, om daarna stomverbaasd naar de foutmelding "Saldo te laag" te kijken... | |
Darkwing_Duck | maandag 7 oktober 2013 @ 22:00 |
Ja, maar er is natuurlijk een verschil tussen een James in de bloei van zn leven, en een omaatje met een boodschappenkarretje... ![]() | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 22:00 |
Zie boven je, James kan zo in de laatste categorie ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 7 oktober 2013 @ 22:01 |
Ik had het over Fysiek... ![]() | |
HaverMoutKoekje | maandag 7 oktober 2013 @ 22:01 |
Ik had laatst een overstap die wel haalbaar geacht werd door reisplanner, midden in de spits van een uithoek van het perron op Leiden centraal naar ander perron. Ik ben gestrand op een enorme kudde scholieren/ pubers in de stationshal ![]() | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 22:01 |
![]() Soms heb je zo'n dag. Heb wel eens gehad dat ik op een dag echt overal te laat was ![]() | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 22:01 |
die loop je toch omver? ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 7 oktober 2013 @ 22:02 |
Troost je, 2 keer kort naar elkaar gehad dat ik de metro instapte de verkeerde kant op... en dan pas na een station of 5 achterkomen ![]() | |
James1988 | maandag 7 oktober 2013 @ 22:04 |
Verschil is natuurlijk ook wel dat ik een geoefend forens ben, en dat ik weet dat de achterste deur van het rijtuig achter de loc precies naast de trap stopt. Zo'n omaatje stapt halverwege of achteraan in (want dat is in Breda dichter bij de roltrap) en zal dan nooit op tijd beneden zijn ![]() | |
Litpho | maandag 7 oktober 2013 @ 22:04 |
Dat vertraagt alsnog. En op den duur heb je er zoveel achter je aan zitten dat je die vluchttrein wel écht moet halen ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 7 oktober 2013 @ 22:05 |
Oh, weer een SNCF staking vanaf 8 oktober avonds tot en met 10 oktober s'ochtends | |
James1988 | maandag 7 oktober 2013 @ 22:05 |
Halleuj. Waar staken ze nu weer om? ![]() | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 22:05 |
zoiets heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Wel een keer bijna toen ik van Groningen Noord kwam en dacht dat de stoptrein naar Leeuwarden op station Groningen nog op spoor 4a stond. Bleek de spitstrein naar Roodeschool te zijn. Uiteindelijk net voor het sluiten van de deuren nog uitgestapt ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 7 oktober 2013 @ 22:06 |
http://www.leparisien.fr/(...)-10-2013-3193179.php | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 22:06 |
is goed voor de beweging zullen we maar zeggen ![]() | |
James1988 | maandag 7 oktober 2013 @ 22:06 |
Ah, tegen de hervormingen op het Franse spoor dus. Het zal weer eens niet. Vakbonden ![]() Wel een mooi logo ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 7 oktober 2013 @ 22:07 |
Het grootste nadeel van de staking is eigenlijk dat het dan altijd zo teringdruk op de zaak is qua werk .... ![]() | |
Litpho | maandag 7 oktober 2013 @ 22:08 |
Heb al elke ochtend beweging omdat Connexxion en NS niet willen afstemmen. En dat is zonder geplette pubers. | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 22:08 |
In Charleroi staken ze ook wekelijks volgens mij ![]() | |
Viezze | maandag 7 oktober 2013 @ 22:11 |
Valt allemaal nog mee. Ik zat een keer in de trein van Zwolle naar Groningen. Als we Assen binnenrijden vraagt iemand zich hardop af "Is dit niet de trein naar Leeuwarden?!?" ![]() | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 22:11 |
in de vorige dienstregeling had ik 's ochtends de perfecte overstap van bus op trein. (met de VDU om 8.59 uur de sneltrein richting Groningen nemen). Nu moet ik 20 minuten wachten en de stopper pakken ... | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 22:12 |
zo'n geval heb ik laatst nog meegemaakt op Almere richting Zwolle. Ging iemand naast me zitten die vroeg of de trein ook in Amersfoort stopte. Nou nee dus. Ze wilde nog uit gaan stappen, maar net op dat moment sloten de deuren en moest ze wel mee naar Lelydorp ![]() Vermoedelijk was ze op Duivendrecht in de verkeerde trein gestapt, omdat de IC naar Zwolle vertraging had en de IC naar Amersfoort er vlak achter zit. | |
James1988 | maandag 7 oktober 2013 @ 22:14 |
Ach, het kan altijd erger. Ik heb een tijd in Utrecht gezeten en werkte daar samen met iemand die in Dieren woonde. Hij kwam iedere dag met de trein naar z'n werk, en plande het zo in dat hij in Arnhem in de ICE naar Amsterdam stapte. Tot hij op een dag belde: "Ik ben wat later, de ICE waar ik in stapte bleek naar Frankfurt te rijden, ik ben nu bijna in Düsseldorf Duisburg." Oeps. | |
Viezze | maandag 7 oktober 2013 @ 22:14 |
Ja dat soort dingen hoor ik ook wel eens. Ik snap het gewoon niet, de schermen zijn best duidelijk en je kan tegenwoordig zelfs in de trein zien waar die heen gaat. Als je dan in Amersfoort in de trein naar Zwolle stapt en vraagt of deze ook in Deventer stapt doe je toch wat verkeerd. Niet dat je de gehele dienstregeling uit je hoofd hoeft te weten, maar een beetje topografische kennis moet er toch wel inzitten. Toch? ![]() | |
DriekOplopers | maandag 7 oktober 2013 @ 22:16 |
Effe over Artitec. Maken mooie spulletjes. DE-II is mijn trots!![]() | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 22:18 |
dat is wel erg pijnlijk ![]() | |
Litpho | maandag 7 oktober 2013 @ 22:22 |
Als het allemaal correct werkt wel, ja ![]() Dat zou je hopen, maar dan zie ik mijn stiefzoon (van de TomTom-generatie) en dan denk ik: "Nee". ![]() | |
Viezze | maandag 7 oktober 2013 @ 22:24 |
Ja, nou gaat dat steeds vaker goed en de momenten waar ik het over had werkte het systeem ook correct, anders snap ik het nog wel ergens. De laatste tijd zijn het trouwens meer filmpjes dan reisinformatie, wil ik weten hoe laat ik ergens ben moet ik eerst dat hele NS propaganda filmpje afkijken ![]() Ben zelf ook wel van de TomTom generatie ![]() | |
Sebastiaan92 | maandag 7 oktober 2013 @ 22:25 |
Ach vorig jaar was ook leuk op Utrecht Centraal. De ICE naar Duitsland zou vertrekken van spoor 7. Op het laatste moment werd besloten dat daar eerst de ICE naar Amsterdam zou komen. Omroepbericht was overstaanbaar door de binnenkomende trein. Meerdere mensen die naar Duitsland moeten vertrokken zo naar Amsterdam. | |
Viezze | maandag 7 oktober 2013 @ 22:27 |
Soms is het ook wel erg verwarrend. Volgens de NID's is Tilburg West weer geopend van naam veranderd, want dat staat daar steevast op als het de sprinter naar Tilburg Universiteit betreft. | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 22:27 |
![]() | |
KnightSolaire | maandag 7 oktober 2013 @ 22:32 |
Systeem van het DDZ is niet aangepast, Tilburg Universiteit zal daar voor altijd Tilburg West blijven heten. Het DDZ zal niet langdurig in Sprinterdiensten ingezet worden, dus dat euvel verdwijnt vanzelf weer ![]() | |
b2py | maandag 7 oktober 2013 @ 22:32 |
Toen ik nog 12 was ofzo werd ik een trein in gedirigeerd door mijn ouders. Die ging compleet de verkeerde kant op.. ![]() Ma houdt nog steeds vol dat het bord verkeerd stond.. | |
Viezze | maandag 7 oktober 2013 @ 22:34 |
Ik snap dat niet. Anno 2013 kan men op een -digitaal- koersbord niet eens voor elkaar krijgen om West te veranderen in Universiteit. We kunnen wel een trein helemaal moderniseren en schermen met complete video's en reisinformatie inbouwen, maar dit weer niet? ![]() | |
Ajaxfan | maandag 7 oktober 2013 @ 22:35 |
Zijn de SGM bakken zo slecht gereviseerd vroegah of is het gewoon matig onderhoud dat er zo vaak problemen mee zijn? Erg vaak bij dat type veel kortere treinen of defecte treinstellen. | |
KnightSolaire | maandag 7 oktober 2013 @ 22:37 |
Ik heb het hier gelezen, iemand anders kan je de technische details vast vertellen ![]() Ik vind dit niet zo'n issue omdat ze dus in principe niet Sprinterdiensten blijven rijden. Daarentegen moet de informatie op de TBP's op het perron in mijn ogen wel beter. Zag hier een paar weken terug een foto langskomen van zo'n digitaal bord waar door medewerkers een A4'tje op was geplakt met extra informatie die kennelijk niet erop gezet kon worden door systeembeperkingen. Zal ongetwijfeld wel gewerkt worden aan update(s) van het achterliggende systeem maar ja, dit was wel erg meh ![]() Doel je op de uitval op Utrecht - Baarn afgelopen weekend? Dat kwam door gladde sporen en het SGMm is (nog) niet uitgerust met magneetremmen. | |
Litpho | maandag 7 oktober 2013 @ 22:39 |
Tuurlijk kunnen we dat. Men wil het niet. Elk ander antwoord is net zulke onzin als "het is technisch onmogelijk om retourtjes op een ov-chipkaart te zetten". Wellicht met deze techniek waar hoor, maar in de eerste plaats gewoon onwil. | |
_JdM_ | maandag 7 oktober 2013 @ 22:40 |
Toen ik een jaar of 6 was, gingen mijn moeder en ik vanaf Apeldoorn naar Deventer Colmschate. Vroeger reed het achterste treindeel van de IC vanaf Deventer door als stoptrein naar Almelo/Enschede. Maar toen niet meer: men reed met Vtjes. En mijn moeder beweerde dat de trein ook in Colmschate stopte. Uiteraard moest door het omroepbericht bij Deventer door de omroep heen gekakeld worden, dus vana Almelo konden we weer terug naar Colmschate. (Met een Vtje met rode bankjes... En ik toen maar denken dat het plan U was ![]() | |
Dr_Flash | maandag 7 oktober 2013 @ 22:40 |
Conditiestaking. Gewoon periodieke test of ze het nog fatsoenlijk kunnen. Zie ook "conditierit" ![]() | |
Ajaxfan | maandag 7 oktober 2013 @ 22:42 |
Hoofddorp <> Amersfoort en Hoofddorp <> Hoorn Kersenboogerd doelde ik op vooral want daar rijd dat spul het meeste toch? | |
Viezze | maandag 7 oktober 2013 @ 22:43 |
Volgens mij is "kan niet" in 90% van de gevallen "wil niet". Maar dat is niet alleen bij de NS zo ![]() Nou snap ik dat bij de informatieschermen op stations een nieuw systeem op een werkend systeem aangesloten moet worden. Maar als je een trein van onder tot boven reviseert, of een ov-chipkaart systeem ontwerpt, dan kan ik het erg moeilijk begrijpen. | |
KnightSolaire | maandag 7 oktober 2013 @ 22:45 |
Het OV-chipkaartsysteem is alleen niet door NS bedacht hè ![]() En zo'n trein wordt inderdaad van onder tot boven gereviseerd, maar bepaalde onderdelen veranderen niet. Dat reisinfosysteem was daar dus één van als ik het goed begrepen heb. | |
WhiteJoker | maandag 7 oktober 2013 @ 22:45 |
Soms kloppen borden ook niet. Ik stap dagelijks in Apeldoorn op de IC naar Enkhuizen. Laatst stond er toch echt op de TBP en koersbord Enkhuizen, dus ik doe m'n oordopjes in en ik kom op Amsterdam Centraal aan. Opeens staat de rangeerder naast me of ik uit wil stappen, tenzij ik naar het rangeerterrein wil. | |
Viezze | maandag 7 oktober 2013 @ 22:48 |
Nee dat zeg ik ook niet. Het gebeurt overal. Ja dat zie je ook aan de buitenkant. Ik vind dat de trein ook wel een beetje afdoen, die ouderwetse koersborden. Dat gebeurt inderdaad te vaak, maar als ik dat zie dan hoor ik de conducteur het ook altijd omroepen. | |
GlenSpey | maandag 7 oktober 2013 @ 22:53 |
Ede-Wageningen? | |
Litpho | maandag 7 oktober 2013 @ 22:54 |
Nee. Maar durf jij met droge ogen te beweren dat als de NS retours had willen hebben, dat we nu een ov-chip zonder hadden? (niet dat ik per se retours moet hebben, maar is wel een voorbeeld van een "kan niet" die een wel heel doorzichtige "wil niet" is). | |
Litpho | maandag 7 oktober 2013 @ 22:55 |
Erger. Lelystad. | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 22:57 |
we hebben medelijden met jou | |
Zug-Chef | maandag 7 oktober 2013 @ 23:00 |
Vermoedelijk verkeerd ingesteld door treinpersoneel. Dat bv van de twee treinstellen er maar één na Amsterdam doorrijdt ri Enkhuizen. | |
dennistd | maandag 7 oktober 2013 @ 23:01 |
Heeft elke overweg met stop/door-schakeling ook een aankondiging op kortere afstand dan? | |
WhiteJoker | maandag 7 oktober 2013 @ 23:17 |
Ik zat in het voorste treinstel, en het treinstel op het perron ernaast ging naar Enkhuizen. | |
Frozen-assassin | maandag 7 oktober 2013 @ 23:26 |
Heb werkelijk nog nooit gezien dat er een treinstel uit Deventer/Amersfoort ri Enkhuizen wordt losgekoppeld en afgerangeerd.. Daar rijden ze gewoon mee door.. Ik zie wel vaker dat de trein Enkhuizen - Amersfoort al keert op A'dam CS, waarom zou ik niet weten | |
Peterselieman | maandag 7 oktober 2013 @ 23:28 |
Berlijn-trein | |
bork | dinsdag 8 oktober 2013 @ 00:55 |
Welke brug/waar?![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 8 oktober 2013 @ 00:58 |
Altenbeken? Vast niet | |
bork | dinsdag 8 oktober 2013 @ 00:59 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() http://de.wikipedia.org/wiki/Altenbekener_Viadukt | |
Dr_Flash | dinsdag 8 oktober 2013 @ 01:02 |
Daar heb ik weleens een avond lang filmpjes zitten maken ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 05:41 |
De Rampstad-rail kan weer met dubbele stellen rijden sinds vanochtend, verstoring voorbij ![]() | |
Salatrel | dinsdag 8 oktober 2013 @ 08:02 |
icmm pakt bestemming opcde kpersrol in principeautomagisch op via (ik denk) 3g. Als die niet goed staat of hij pakt hem niet kan treinpersoneel wel handmatig instellen maar die springt even later gewoon weer terug naar wat in de computer staat | |
Zug-Chef | dinsdag 8 oktober 2013 @ 08:08 |
Ah das ook zo'n leuk geintje inderdaad, Normaliter zou men de trein splitsen maar dat is blijkbaar niet handig in Amsterdam dus pleurt men er een treinstel naast aan de overkant vh perron en mag je overstappen. Dat gebeurt ook wel eens ja. | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 08:21 |
Dit is gewoon een 'incident' en niet planmatig ofzo. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 oktober 2013 @ 08:25 |
De aansluiting van de 148 in Harderwijk is belangrijker dan de aansluiting in Lelystad. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 oktober 2013 @ 08:25 |
Ik ben in Belgrado net uit de nachttrein vanuit Budapest gerold, wat een HEL van een rit. | |
Zug-Chef | dinsdag 8 oktober 2013 @ 08:26 |
Tja wat wil je, het is daar geen modern West Europa meer natuurlijk. | |
James1988 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 08:50 |
Is er nog een bepaalde reden waardoor het een hel van een rit werd? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 oktober 2013 @ 09:04 |
Tractie van de ICM waar ik in zat viel vier keer weg waarna een reset volgde en langdurig langzamer rijden. Gaat goed, oktober. | |
ReisT | dinsdag 8 oktober 2013 @ 09:44 |
OV-chip is toevallig wel ontwikkeld door een dochterbedrijf van NS. Als de NS retours, weekendretours, dagkaarten met korting, overgangsbewijzen enzo op die kaart had willen hebben, dan hadden ze die kunnen krijgen. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 oktober 2013 @ 09:49 |
Het voornaamste probleem was dat de thermostaat kapot was waardoor de verwarming in de kabine constant vol aan stond, daardoor moest de ruit open waardoor het na een tijdje rijden ijskoud was en bij stilstand op stations knoerheet. Kortom: heet, ijskoud en veel herrie; ik heb geen oog dichtgedaan en het was absoluut geen pretje. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2013 09:55:03 ] | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:49 |
Ansaldo krijgt geen inzage in de drie technische rapporten op basis waarvan de NS en NMBS besloten de stekker uit de V250 te trekken, zo heeft het gerechtshof in Amsterdam laten weten http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ot-bij-rechter.dhtml | |
Sandrvich | dinsdag 8 oktober 2013 @ 11:23 |
Ongetwijfeld de meest slechte nachttrein van heel Europa. 't Is te hopen dat de Servische spoorwegen hun rijtuigen eens gaan oplappen (zoals de Macedonische spoorwegen het wel kunnen) of iets uit het buitenland kopen (zoals de Bulgaarse spoorwegen hebben gedaan). Maar ik vrees het ergste. A propos: ![]() RVR treinen gebouwd in de Letse Sovjetrepubliek, rijdend voor de Macedonische spoorwegen. ![]() | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 11:24 |
Gelukkig worden die rapporten geWOB't en komen ze toch wel op straat te liggen.. | |
Dr_Flash | dinsdag 8 oktober 2013 @ 11:38 |
Overigens is Kraków - Lviv ook geen pretje kan ik melden ![]() | |
Fiorano | dinsdag 8 oktober 2013 @ 11:52 |
Machtinist vergat vanmorgen bijna te stoppen bij Bijlmer Arena. Maakt een noodstop en kwam halverwege het perron stil te staan. Daarna nog een stukje door gereden om bij de juiste posities te staan. Machinist en conducteur stonden op het perron een beetje te grijzen en te lachen "hoe hard hij wel niet moest remmen". Nou stoer hoor... | |
GlenSpey | dinsdag 8 oktober 2013 @ 12:49 |
Tja, is nou eenmaal iets wat je niet elke dag meemaakt, ook niet als machinist. Ff een apparaat van 100+ ton keihard in de ankers laten gaan ![]() | |
Sandrvich | dinsdag 8 oktober 2013 @ 13:09 |
Vanwege de grenscontrole op idiote tijden? | |
Dr_Flash | dinsdag 8 oktober 2013 @ 13:33 |
vier maal ja. Inclusief dat de trein tussendoor steeds een paar honderd meter verschoven wordt ![]() | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 15:20 |
Aanstaand weekeinde de Blauwe Engel tussen Leeuwarden en Harlingen, 2 slagen. Wel errug krap, maar toch ... Zaterdag 12 + zondag 13 oktober 2013: Leeuwarden v. 13:19 14:19 Deinum d. 13:22 14:22 Dronrijp a. 13:27 14:27 Dronrijp v. 13:28 14:28 Franeker d. 13:35 14:35 Harlingen a. 13:44 14:44 Harlingen v. 13:49 14:59 Franeker a. 13:57 14:57 Franeker v. 13:58 14:58 Dronrijp d. 14:04 15:04 Deinum d. 14:10 15:10 Leeuwarden a. 14:14 15:14 Instappen is alleen te Leeuwarden en Harlingen mogelijk. De kosten voor een retour bedragen ¤14,50. Dit is inclusief koffie met een spoorpunt (appelgebak oid?) en bezoek aan het Hannemahuis, alwaar een tentoonstelling is over 150 jaar spoorlijn Leeuwarden - Harlingen. Tussen station Harlingen en het Hannemahuis rijdt een evenemententreintje (op rubberen banden). De retourrit mag ook in omgekeerde richting gemaakt worden. | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 15:24 |
Jammer dat ik er niet bij kan zijn. Moet zaterdag werken en op zondag staan ook al allerlei activiteiten op het programma ... Met wat mazzel zou ik de Blauwe Engel zaterdag nog net op de Schenkenschans in Leeuwarden kunnen zien rijden | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 15:25 |
Oké, jammer idd. Ik heb waarschijnlijk zondag pas tijd om te kijken, maar ga er zeker even kijken. | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 15:28 |
ik baal er wel wat van ja, maar het is niet anders | |
#ANONIEM | dinsdag 8 oktober 2013 @ 15:28 |
Hoe is de nachttrein van Budapest naar Skopje? Die neem ik namelijk morgen. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2013 15:29:09 ] | |
Sandrvich | dinsdag 8 oktober 2013 @ 15:50 |
Stukken beter als Budapest-Beograd. Let wel op; de ene dag zit er een couchette in, de andere dag een slaaprijtuig. Met name het slaaprijtuig is dik in orde. ![]() Ga je ook nog naar Kosovo? ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:31 |
Ok, bedankt voor de info! Ik ga even naar Kosovo, een dagtripje vanuit Skopje voor het stempel in het paspoort + een kleine indruk van het land krijgen. Nog tips? Ik heb vernomen dat Pristina 3 keer niks is ![]() Tsjechische internationale treinen zijn overigens fenomenaal, goedkoop, best wel luxueus en bijzonder schoon ![]() [ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2013 16:32:14 ] | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:39 |
NS hoopt in 2017 geen DM'90 meer nodig te hebben. Momenteel krijgen de stellen de 22 terzijdestaande DM'90'en achterstallige constructiewijzigen en benodigd onderhoud/revisie, zodat ze tot 2017 en maximaal 2019 mee kunnen. Deze gereactiveerde stellen worden uitgewisseld met de nu rijdende stellen, en zouden dan ook het nodige onderhoud krijgen. De slechtste stellen gaan dan terzijde. NS verwacht dat Zwolle-Wierden voor die tijd is geëlektrificeerd, en dat Zwolle-Kampen niet meer door NSR verreden wordt. | |
arkkey | dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:40 |
Wat zijn ze aan de oost kant van Deventer allemaal aan het graven en doen, gaan ze daar ook een spoor bij leggen ofzo? | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:45 |
misschien rijdt NSR dan nog wel op Zwolle - Kampen, want ik neem aan dat het in dezelfde aanbesteding als Zwolle - Enschede meegenomen wordt | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:46 |
Zwolle-Kampen wordt toch vertramd of niet meer? | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:47 |
zijn ze volgens mij nog niet helemaal over uit. Wel zou er waslijn en een nieuwe halte bij Stadshagen moeten komen. Trams of treinen is dan nog de keuze | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:49 |
Dus dan zijn de DM'90en niet meer nodig. Dat bedoelde ik eigenlijk. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:50 |
Dat lijkt van de baan te zijn. Ook de plannen voor wasdraad erboven in het algemeen zijn volgens mij in de ijskast verdwenen. | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:55 |
waslijn komt zeker in de plannen voor. Eind dit jaar moet er een besluit worden genomen, zo is de bedoeling | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:56 |
Sterker nog.. Juist de waslijn staat in de plannen omdat dat op termijn veel lagere kosten oplevert. | |
Peter | dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:59 |
Wil Overijssel van al het dieselend spoor af? De lijn Mariënberg-almelo ook? | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:02 |
op die laatste is het niet rendabel om waslijn te hangen. Vandaar ook dat Arriva er met gereviseerde Lintjes zal gaan rijden, maar dan wel met een nette halfuursdienstregeling in plaats van de dienstregeling die xx (lees Syntus) er nu hanteert met het ene half uur een kruising in Vriezenveen en het andere half uur te Vroomshoop. Enig andere traject in Nederland waar een dergelijke situatie nog is, is tussen Leeuwarden en Harlingen Haven waar het ene half uur in Dronrijp gekruist wordt en het andere te Franeker. Zo kan daar een treinstel uitgespaard worden | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:03 |
Mariënberg-Almelo niet. Daar kan het niet uit. Bij Zwolle-Kampen is het voordeel dat E-mat zoveel sneller is dat je "gratis" een extra stop bij Stadshagen kunt maken want dat past eigenlijk net niet. | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:04 |
Geerdijk gaat toch nog wel dicht? | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:04 |
jup. Anders zijn de plannen van Arriva niet haalbaar. | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:06 |
Terecht. Haalt dat station uberhaupt de 50 in- en uitstappers per dag wel? | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:07 |
Ik vind het zonde, want het is het drukste station van de hele lijn ... | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:07 |
![]() ![]() Maar hopelijk trekt de lijn straks wat meer reizigers. Als de krappe overstappen op Almelo ook ff worden gecorrigeerd ... In Almelo gaan ze iig slopen om dat kopspoortje in het perron verder door te kunnen trekken. | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:09 |
Geerdijk for IC-station ![]() | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:14 |
Voor de Blauwe Engel zaterdag en zondag zijn ook losse kaarten te koop, namelijk ook als losse retour. Deze kost ¤6. Zie voor meer info: Hannemahuis - 150jr Spoorlijn Harlingen-Leeuwarden | |
spectrumanalyser | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:17 |
het treinverkeer tussen uitgeest en alkmaar heeft vanmiddag om 15:00 een half uurtje stilgelegen, op last van de politie. als reden staat er poging zelfmoord. | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:19 |
ProRail wil het met 600 mensen minder gaan doen http://www.prorail.nl/nieuws/bezuinigingen-bij-prorail | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:50 |
Vijf jaar geleden werkten er nog 3000 mensen en nu reeds 4000. En je dan afvragen waarom een organisatie steeds duurder wordt, zoveel taken heeft PR er toch niet bijgekregen of zijn die 1000 man nodig voor al die verbouwingen? | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:08 |
Rond 16:30 is er pas vrijgave gegeven om het opgesloten materieel in Eindhoven af te slepen op de opstelsporen. Er is nog geen spanning op de bovenleiding, dus dit gebeurd met het 700'je van NedTrain Eindhoven. De VIRM op spoor 1 mag echter nog niet weggehaald worden. Wel komt er materieel uit de werkplaats / van het opstelterrein. Dit materieel was vandaag dus niet inzetbaar, en dat betrof niet al te weinig materieel ... Het lijkt erop dat morgen de treindienst rond Eindhoven nog uitgedund blijft (geen sprinters richting Weert en minder richting Boxtel). | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:13 |
En om hetzelfde serviceniveau te kunnen bieden krijgt de rest wisseldiensten? ![]() Hoe dan ook, niet fijn voor degenen die het raakt. Als Berghuis daar nou eens een column over schrijft... | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:22 |
Nope. Dat is hier speciaal ingebouwd. | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:46 |
Rijksoverheid.nl: Stand van zaken rond de audit op het proces van vergunningverlening voor het Fyra V250-materieel Spreektekst van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Wilma Mansveld, bij de Fyra-persconferentie Deadlines en termijnen alternatief Fyra en nieuwe vervoerconcessie | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:50 |
De ene dag financieel directeur, de andere dag marketeer en de derde dag koffiejuffrouw ![]() | |
Peter | dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:53 |
'De NS heeft een optie op treinen en die vervalt half november, dus de kamer moet binnen 6 weken akkoord gaan met dit plan of dit slechte plan gaat ook niet door en de reizigers staan nog meer in de kou.' Hoezo Wilma en NS zetten de Tweede Kamer het mes op de keel? Ik hoop dat dat niet gepikt wordt door meerdere partijen. | |
James1988 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:55 |
Reken alvast maar niet op de SP en de PvdA, want die slikken alles wat uit de koker van de NS komt. En de VVD vindt het ook best, want anders is er kans op ruzie met coalitiepartner PvdA. | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:56 |
ook de VVD stemt wel voor de plannen, want het kan hun niets schelen wat er op het spoor gebeurt ... | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:56 |
Het is maar de vraag hoe erg Wilma de kamer het mes op de keel zet. NS zal wel gebriefd hebben dat ze voor 20 november uitsluitsel aan Bombardier moeten geven, en dan kan Wilma niet veel anders dan het zo doorspelen aan de kamer. En het is alleen maar positief, dan volgt er tenminste een snelle besluitvorming. Overigens kan bij afwijzing dan de kamer alleen maar naar zichzelf kijken als het niet per 2016 geregeld is. | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:58 |
Die worden wel teruggefloten onder het scanderen van "It's the economy, stupid". | |
James1988 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:03 |
Ja, en de VVD interesseert zich wel voor het behouden van het pluche. Zowel PvdA als VVD staan er dramatisch slecht voor in de peilingen en de gunning van HRN+HSL aan NS is opgenomen in het Regeerakkoord. Ik denk niet dat de VVD een kabinetscrisis wil riskeren door het schrappen van deze afspraak... Door alvast een optie op locs te nemen bij Bombardier heeft NS voorbarig gehandeld en het lijkt erop dat ze dit nu willen inzetten als pressiemiddel. "Beslis maar snel, anders gaat het veel geld kosten en dan trekken we ons misschien wel terug van die hele HSL," wat weer iets is wat VVD en PvdA niet willen. Een fatsoenlijke term hiervoor is chantage, geloof ik? | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:03 |
ik zeg 3 uur en 18 minuten. Over een afstand die hemelsbreed iets meer dan 200 kilometer is. Zegt alles over het ambitieniveau ![]() | |
James1988 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:06 |
Als de Kamer zegt "NS, oprotten" en een nieuwe aanbesteding uitschrijft dan is er misschien meer vertraging, maar is er daarna wel sprake van een vervoerder die wat meer ambitie toont dan deze kleuterklas. Overigens, zojuist kwam loc 186.121 voorrijden - zonder Fyra-logo's. | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:07 |
Als iemand dat maar had kunnen voorzien... oh, wacht ![]() Zo'n lelijk woord voor doodnormaal proactief onderhandelen ![]() | |
James1988 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:08 |
![]() | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:08 |
Dat is in het nadeel van de reiziger, dus geef de Republicans Wilma, de NS en de bonden maar gewoon wat ze willen. | |
James1988 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:09 |
Ok, "NS, ga nog maar even een paar jaar door met dat ge-ëtter tussen Den Haag en Brussel en Amsterdam en Breda, regelen wij ondertussen een fatsoenlijk bedrijf." NS tot 2025 laten rijden volgens de voorgestelde plannen, dát is pas in het nadeel van de reiziger. | |
_serial_ | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:11 |
Bedoel je HRN of belgische boemel | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:12 |
Geen onderhandse gunning gaat ten koste van de baanzekerheid bij de NS. Weet je zeker dat je je prioriteiten goed stelt? | |
James1988 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:14 |
Ik heb het hier over de HSL en de verbinding met België. HRN is een geval apart, waar NS van mij op zich best mag blijven mits er een goede concessie wordt opgesteld. Tsja, stel je voor dat NS zich eens als een echt bedrijf zou moeten gaan gedragen... | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:15 |
zei hij licht ironisch. Maar goed, elk ander aanbod slaat een gat in de begroting van het ministerie, alleen dat moet niet de reden zijn om het aanbod maar te accepteren, zeker omdat het voor de reiziger naar België niet echt helpt | |
James1988 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:25 |
Het ziet ernaar uit dat er een startdatum is voor de directe TGV Parijs - Barcelona:![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:26 |
![]() ![]() ![]() Werd tijd ook zeg ![]() | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:29 |
Zou dus dit moeten worden eerst, maar is uitgesteld (data kloppen niet meer):![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:29 |
Dan wacht jij toch lekker de 'marktconsultatie' af en dat de treintjes pas in 2019 gaan rijden? Ik kies eieren voor mijn geld en laat NS nog 8 jaar rijden. Verder vind ik dat een HSL integratie in het HRN enorm veel kansen biedt voor het netwerk. Als je de HSL-Zuid los gaat aanbesteden zal er nooit een verbinding Almere - Rotterdam over de HSL gereden gaan worden, niet door de eigenaar van het HRN-concessie als door de eigenaar van de HSL-concessie. Ook zal bij verstoringen niet zo makkelijk als nu de 'Fyra'' open worden gesteld voor omreizers maar zal iedereen met bussen verplaatst moeten worden. Omgekeerd hetzelfde, de reizigers van de HSL-concessie stappen echt niet zomaar een HRN trein in zonder extra te moeten gaan betalen. | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:29 |
Niet duur! | |
James1988 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:30 |
0 euro is inderdaad een heel redelijke prijs ja ![]() Op de Nederlandse Voyages-SNCF.com kan ik ze nog niet vinden, op de Franse wel. De treinen zullen misschien nog niet geopend zijn voor boekingen... | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:33 |
Je red alleen die 10:07 verbinding net niet vanuit Nederland, volgens HAFAS iig. Dat is wel jammer.. ![]() | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:34 |
Dat kan je natuurlijk in de nieuwe concessie opnemen, met regie bij het rijk. Licht genoeg, PSM? | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:34 |
de integratie biedt ook enorme kansen, maar er wordt in de nieuwe NS-plannen heel weinig van het potentieel benut. Dat zou reden genoeg moeten zijn om de plannen heel erg kritisch tegen het licht te houden en een poging te doen om het bij te sturen, want potentie is er genoeg, maar ambitieniveau niet. De staatskas spekken is zo ongeveer belangrijker geworden dan reizigers vervoeren ![]() | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:35 |
Nou, neem je een nachtje erbij in Parijs. Niet erg toch? Parijs is ook gezellig. | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:35 |
kan wel wat scherper ![]() | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:37 |
Voor de HRN concessie 2015 ben je iig al te laat, dat wordt dan 2025. | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:38 |
Kakkendduur.. ![]() Maar wel leuke stad, dat zeker! | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:43 |
Als je goed zoekt hoeft het niet duur te zijn. Ik heb een keer 3 nachten in een 1p-kamer gehad voor 33¤ per nacht, op zo'n 300m vanaf Gare du Nord, in de richting van Gare de l'Est. En dat was midden in de zomerperiode. Inclusief ontbijt. | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:46 |
En Parijs vind ik te leuk om maar 1 nachtje te blijven. ![]() | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:46 |
Is de concessie inhoudelijk al definitief, ja? | |
greavy | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:47 |
Dan blijf je meer nachten ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:48 |
het definitieve besluit wordt pas vlak voor komende zomer aan beide kamers voorgelegd | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:50 |
Concessievoorlegging heeft al plaatsgevonden, en omdat iedereen zich nu zo druk maakt om die Fyra problemen zal dit dossier wel wat meer in de la naar onderen liggen. | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:51 |
Dat en er is echt geen meerderheid voor te vinden om aan onderhandse gunning te tornen, ook niet als dit kabinet morgen onder de trein komt. | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:54 |
Zie jij een andere optie om een aanbesteding uit te schrijven, vervolgens de markt een optie te laten voorleggen en dat dan te toetsen. Daarna alle aanklachten en verliezers rechtszaken te laten verliezen/winnen en dat er dan überhaupt een trein rijdt op 14 december 2014? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:55 |
Dienstmededeling voor Fles
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:56 |
Koning. O&N met Fles in Keulen? ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:56 |
Nee: Fockinghausen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:57 |
het betekent nog niet dat je niet ambitieus mag zijn. De eerste stukken die over de concessie van het HRN naar buiten zijn gekomen waren niet meer dan beleidsstukken die in de verste verte niet op het uitschrijven van een concessie leken. | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:59 |
Ja. NS verlengen tot de winnaar van de nieuwe aanbestedingen het overneemt. Wat best de NS kan zijn, maar het zou zowel het bedrijf als de reiziger goed doen om van de automatische gunning af te stappen. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:59 |
En 120 Feestgangers ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:01 |
En hoe kan het in Godsnaam zijn dat je de Thalys Parijs Ruhrgebied voor 70 euro retour verkoopt, en een Busreus 93 Euro, retour, wie doet dan wat niet goed ![]() | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:01 |
Haha, en jij denkt dat NS dan zijn best gaat doen? Abellio afsplitsen en maar lekker wat aankloten in Nederland. Heerlijk man. Materieel valt toch onder NSFSC en je kan zo alles uit elkaar laten vallen. Hebben die bestuurders daar toch maar mooi bedacht de afgelopen jaren. ![]() | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:03 |
Met een eerlijke aanbesteding zullen ze wel moeten ![]() | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:06 |
Met een aanbesteding wel maar niet met een verlenging. | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:08 |
Nee, met een verlenging heb ik geen illusies. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:15 |
Het is een beetje naïef om te denken dat een aanbesteding leidt tot betere prestaties. Tijdens de aanbesteding vraag je immers alleen toekomstplannen, dat gebeurt in concurrentie met de kans dat iemand zich overbiedt. De uitvoering van die plannen gebeurt daarna pas. Daar komt geen enkele vorm van concurrentiedwang meer bij kijken. Prestaties zijn dan alleen afhankelijk van de houding van de vervoerder en de prikkels die de overheid weet te geven. | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:17 |
Ik heb daar ook niet echt vertrouwen in. Echter, de kans is nog steeds groter dan met een onderhandse gunning. Maar het valt of staat uiteraard met a) zinnige concessieafspraken en b-z) handhaving zonder Dijsselbloem in je nek. | |
Peter | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:18 |
Je dwingt de huidige partij wel goed na te denken over wat ze leveren/zouden moeten leveren en tegen welke kosten.. Dat alleen al is winst. | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:19 |
Tenzij je een partij treft die megalomaan inzet omdat het Rijk eventuele speculatieverliezen wel dekt. In het kortetermijnbelang van de reiziger uiteraard ![]() | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:19 |
Dat dwing je niet af met aanbestedingen, dat dwing je af met bonus/malus systematiek. En verder moet NS dan eigenlijk losgelegd worden van de staat, dan kan het echt als een privaat bedrijf gaan acteren. | |
Peter | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:21 |
En dat kan beter als een boete niet vestzak/broekzak is ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:27 |
Raar is dat de Europese aanbestedingsregels onderhandse gunning verbieden aan een partij die niet eigendom is van de staat maar tegelijkertijd wel onderhandse gunning goedkeuren aan een partij die eigendom van de staat is. Het mooist is een systeem waarbij je een vervoerder die het goed doet kunt belonen met een onderhandse gunning. | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:29 |
het geeft tegelijkertijd ook de prikkel om goed te blijven presteren | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:32 |
Jup. En bij goed presteren krijg je dan ook nog eens continuiteit. Ik ben even op zoek naar een linkje over Nieuw-Zeelandse aanpak. Best interessant. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:35 |
http://www.ovpro.nl/bus/2(...)-met-dreiging-markt/ | |
DriekOplopers | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:49 |
Werkt prima, behalve... Juist: als de opdrachtverlener ook de eigenaar van de zittende vervoerder is. Gemeente/Stadsregio Rotterdam - RET Staat - NS Twee voorbeelden waar de vervoerder belabberd presteert, maar wordt gematst door de opdrachtgever-tevens-eigenaar. ![]() | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:53 |
Laat Roel het maar niet lezen. | |
DriekOplopers | dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:55 |
Juist omdat het kabinet niet naar huis wil, kunnen PvdA en VVD vanuit de Kamer gewoon dwarsliggen. Dan zal de ministerraad Kamermoties moeten uitvoeren, zonder dat ze aftreden. Zo'n slechte stand in de peilingen kan voor de reiziger dus ook juist goed uitpakken. | |
Sandrvich | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:08 |
Hmmm voor een dagtripje kun je het net zo goed laten. Prishtina is geen mooie stad, maar wel ongelofelijk gezellig en het nachtleven is ook echt heel tof (en goedkoop, echt heel goedkoop!). Toen ik er drie weken geleden was wilde ik aanvankelijk 1 dag blijven, maar uiteindelijk ben ik 5 dagen gebleven (ook doordat het hostel zo tof was). ![]() Als je dan zo nodig een dagtripje wilt maken naar Kosovo, overweeg dan Prizren. Het is er mooi en gezellig, heb mij er 3 dagen lang heel goed geamuseerd. ![]() | |
Sj0rSz | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:12 |
Verstoring rondom Eindhoven wordt doorgetrokken tot 9.00 uur morgenochtend. Dit was 2 uur komende nacht. | |
DriekOplopers | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:21 |
100% eens. | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:24 |
Ben wel benieuwd wat er dan zo allemaal naar de klote is getrokken. Twee kilometer rijdraad vervangen moet wel lukken in 24 uur... Bovenleidingmasten of bevestigingsmaterialen? | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:25 |
Zo kan je het zomaar eens met elkaar eens zijn. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:31 |
uhuh. Enige gevaar is dat zowel opdrachtgever als opdrachtnemer door de resultaten uit het verleden in slaap kunnen worden gesust, waardoor de kwaliteit afneemt | |
arkkey | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:35 |
Ik zeg maak er maar gewoon weer een staatsbedrijf van. Alles heeft risico's, en dat hele markt-gebeuren word ik eigenlijk inmiddels ook wel spuugziek van. | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:36 |
Hoe zit het met ''concessies' of aanbesteding van het HOV in de stad Curibita in Brazilië? Het schoolvoorbeeld voor goed OV, 85% van de inwoners neemt dagelijks deel aan het openbaar vervoer. | |
Dr_Flash | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:41 |
Dat is sowieso krom ja, zo werk je de ellende alleen maar in de hand ![]() | |
Sj0rSz | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:42 |
Geen idee verder. Op de website stond enkel dat het onvoorzien was. Het was wel een zooitje, maar tweeënhalve dag is imo wel wat lang. Ik weet echter niet wat allemaal gerepareerd moet worden, nadat die kraan was opgeruimd. | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:43 |
de stad is opgezet rond het ov. Nadeel is dat zoveel mensen met het ov gaan dat het in het ov te druk is ... | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:45 |
Onzin, plan is pas in 1970 opgezet toen de stad meer inwoners had dan Amsterdam nu. En verder doe je nu aan probleemdenken in plaats van oplossingsgericht denken. | |
Peterselieman | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:49 |
het is een beetje te vergelijken met de fietsfiles. Een luxeprobleem | |
Mr_Klaasje | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:53 |
Leg uit. | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:59 |
Dafuq? ![]() | |
_JdM_ | dinsdag 8 oktober 2013 @ 22:04 |
[ Bericht 52% gewijzigd door _JdM_ op 08-10-2013 22:08:00 ] | |
b2py | dinsdag 8 oktober 2013 @ 22:09 |
Het is niet meer relevant dat je twee groene lichten moet wachten? ![]() | |
_JdM_ | dinsdag 8 oktober 2013 @ 22:13 |
Vandaar de ninja-edit. Ik dacht dat het over het "fietsfile" ging. Maar 3 seconden later kwam de gedachte binnen dat het daar helemaal niet over ging. ![]() | |
_JdM_ | dinsdag 8 oktober 2013 @ 22:24 |
Goed. Als we het hebben over de bakkilometers: Van maandag tot en met vrijdag rijdt omloop van Enkhuizen vertrek 6.54. met DDZ. Te Deventer wordt de trein gesplitst: voorste treindeel gaat naar Deventer Goederen, achterste trein keert om 9.19 als IC naar Enkhuizen. Vervolgens een korte slag Amsterdam en van vanuit Enkhuizen door naar Amersfoort. NA Amersfoort gaat het stelletje leeg naar Deventer. Haalt vervolgens dat ene stelletje DDZ wat dan nog op Deventer Goederen staat, om daarna weer leeg naar Amersfoort gaat om de rit Amersfoort-Enkhuizen te maken. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 8 oktober 2013 @ 22:27 |
Precies zoals ik zeg. Dat je wel onderling handjeklap naar de (een clubje van) aanbestedende overheid zelf mag doen (op basis van verstrengelde belangen op z'n minst) maar niet naar een marktpartij (waar geen verstrengelde belangen spelen). | |
Litpho | dinsdag 8 oktober 2013 @ 22:48 |
Misschien wil men liever de zekerheid van belangenverstrengeling dan de potentiële schijn? | |
Dr_Flash | dinsdag 8 oktober 2013 @ 22:55 |
Ja, dat is "duidelijker voor de reiziger" ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 oktober 2013 @ 22:58 |
Ik ben afgelopen zondag trouwen naar dit (Speelgoed)trein Museumpje gaan, echt wel tof gemaakt. En voor die 3,50 hoef je het niet te laten ![]() ![]() http://www.rambolitrain.com/ | |
Dr_Flash | dinsdag 8 oktober 2013 @ 22:59 |
Klinkt goed. Heb je nog meer foto's? | |
Frozen-assassin | dinsdag 8 oktober 2013 @ 23:01 |
Zal wel te maken hebben met conducteurs en reizigersvraag, al moet ik toegeven dat het bizar klinkt dat het zo gaat.. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 oktober 2013 @ 23:08 |
Ik niet, nouja ik heb er 1 op FB gepost. Maar ik vind er een aantal via google ![]() ![]() En nog een blogpost met wat fotos en filmpjes http://www.ramboliweb.com/museerambolitrain/ ![]() Jammer dat er geen fotos te vinden zijn van de "Spoorspeelgoedverzameling" van het museum ![]() | |
MPG | dinsdag 8 oktober 2013 @ 23:23 |
Bovenleiding van minimaal 3 sporen naast elkaar, met de complicerende factor dat dit boven de bouwput hing. Of er ook masten naar de filistijnen zijn, kon ik niet zien, daarvoor stond die VIRM op spoor 1 nog in de weg ![]() | |
dennistd | dinsdag 8 oktober 2013 @ 23:45 |
Waar haal je de DE41 weg? Op de site: "Op het traject Harlingen-Leeuwarden reed de zogenoemde Blauwe Engel. Van deze geliefde trein zijn foto’s en modellen te zien." En er wordt alleen gesproken over '2 Culturele treinen', niet historische treinen Nog een quote van somda (van een spoorwegmuseum-vrijwilliger):
| |
James1988 | dinsdag 8 oktober 2013 @ 23:52 |
Nieuws in het kort: de Spaanse overheid gaat in 2014 21% meer investeren in het spoorwegnet, AnsaldoBreda krijgt geen inzage in de V250-rapporten en in Warschau zijn de eerste twee nieuwe Siemens Inspiro-metro's in gebruik genomen.![]() | |
bork | dinsdag 8 oktober 2013 @ 23:54 |
kurk in de vloeren van de metro ![]() | |
GlenSpey | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:19 |
Ik ken dit traject niet en heb ook geen idee hoe druk het buiten de spitstijd is, maar het komt op mij over als een kostenbesparing. Waarschijnlijk is er rond die tijd (ik neem nu even aan dat dit zich rond het middaguur afspeelt) niet tot nauwelijks vraag naar een extra trein tussen Deventer en Amersfoort. Die trein dan toch laten rijden (en laten stoppen op tussengelegen stations?) kost EN extra energie voor het optrekken en remmen van het hele zooitje (en dat kost meer geld dan men in eerste instantie zou verwachten) EN een extra HC die ook weer gewoon betaald moet worden. Simpel kosten/baten verhaaltje dus ![]() | |
dennistd | woensdag 9 oktober 2013 @ 00:45 |
Maar waarom neem je 's ochtends het tweede stel niet al direct (desnoods afgesloten) mee naar Amersfoort? Nu wordt ie er in Deventer af gegooid, en rijdt de trein vanaf Deventer terug naar Amersfoort met één stel. 's Middags wordt dat stel weer opgehaald door hetzelfde stel waar ie 's ochtends van gescheiden is, door middel van een lege rit van dat stel van Amersfoort naar Deventer, daar koppelen en vervolgens samen direct weer leeg van Deventer naar Amersfoort. Dan is het toch logischer om dat stel 's ochtends gewoon mee te nemen naar Amersfoort en daar te splitsen, en het stel op de Bokkeduinen neer zetten (of desnoods op Goederen). [ Bericht 30% gewijzigd door dennistd op 09-10-2013 00:51:15 ] | |
Dr_Flash | woensdag 9 oktober 2013 @ 01:02 |
Elke meter NIET met een afgesloten treinstel rijden scheelt NS 0,0025 cent. Elke 40 kilometer NIET met een afgesloten treinstel rijden scheelt NS 1 Euro. Met dat afgesloten treinstel hadden ze over die 40 km 500 reizigers kunnen vervoeren en daarmee 200 euro kunnen verdienen, minimaal, maar dan bespaar je toch liever die ene euro of niet dan? Nee, laat dat soort beslissingen maar aan de "knappe koppen" van NS over. De sociale werkplaats wilde ze niet hebben. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 oktober 2013 @ 05:19 |
Ik zag gister op prorail.nl dat er minstens één portaal neer was gegaan. De foto vind ik nu even niet meer terug. | |
b2py | woensdag 9 oktober 2013 @ 06:26 |
Dat maakt het alweer extra lastig.. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 oktober 2013 @ 06:29 |
En ik stel me ook zo voor dat het er uitzag alsof je een oortelefoon uit je tas haalt die om een pen zit gestrengeld. Een hoop peuteren... | |
b2py | woensdag 9 oktober 2013 @ 06:32 |
Kwestie van koper knippen, ze gaan de boel 1:1 vervangen. | |
Ireyon | woensdag 9 oktober 2013 @ 06:37 |
Gisterenmiddag zag ik in ieder geval nog een hoop gebogen portalen en bovenleidingspaghetti. Het systeem wat de bovenleiding spant (met dat wiel en gewichten) zo'n 200m verderop was zelfs nog kromgetrokken. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 oktober 2013 @ 06:43 |
Ja, die krijgt een flinke tik mee natuurlijk. | |
remcoP | woensdag 9 oktober 2013 @ 06:56 |
Sowieso bijzondere metro's | |
Peterselieman | woensdag 9 oktober 2013 @ 09:34 |
Dat bij Eindhoven duurt nog tot 11.00 uur | |
GlenSpey | woensdag 9 oktober 2013 @ 10:35 |
Waarschijnlijk is het stel 's ochtends nog wel nodig omdat je dan nog tegen de spits aanzit. Daarom gaat ie er in Deventer pas af ipv in Amersfoort. Waarom ze die niet gelijk mee terugnemen vanaf Deventer weet ik niet, misschien is daar te weinig keertijd voor of te weinig capaciteit bij de rangeerders (rangeren in Deventer wordt door personeel uit Zutphen gedaan). | |
dennistd | woensdag 9 oktober 2013 @ 11:42 |
Amersfoort->Deventer is volgens mij aardig tegen de spits in juist. Een gebrek aan keertijd of rangeerderscapaciteit kan het niet zijn, een stel afkoppelen kost volgens mij meer tijd en personeel dan gewoon de hele trein weer mee terug nemen. De enige mogelijk zinnige reden voor dit hele verhaal is dat men in Amersfoort niet wil koppelen en splitsen. | |
Hoog_groen | woensdag 9 oktober 2013 @ 11:54 |
Het gaat lekker op Deventer - Almelo trouwens. Eerst negen overwegen gestoord, toen een ATB-veiligheidsstoring, nu treinverkeer stil gelegd op last van de politie. | |
dennistd | woensdag 9 oktober 2013 @ 11:56 |
Een overijverige agent die zag dat een trein een geopende overweg naderde misschien? ![]() | |
Peter | woensdag 9 oktober 2013 @ 12:00 |
Of ze rennen over het spoor achter een saboteur aan? ![]() | |
dennistd | woensdag 9 oktober 2013 @ 12:05 |
Beetje laat dan: storing is er al sinds 8.30u Het zou wel kunnen dat de monteur koperdiefstal geconstateerd heeft natuurlijk. Dit monteur was er trouwens pas na half elf blijkbaar, ruim twee uur na het begin van de storing ![]() | |
Peterselieman | woensdag 9 oktober 2013 @ 12:08 |
schoonheidsslaapje gaat voor he ![]() Maar even serieus, het is nogal laat ja ... | |
Duvel | woensdag 9 oktober 2013 @ 13:30 |
Kun je ook onderbouwen dat RET slecht presteert? | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 oktober 2013 @ 13:47 |
Koperdiefstal zou zomaar kunnen inderdaad. En waar lees je dat de monteur er pas na twee uur was? Misschien was hij er al veel eerder, maar was het lang zoeken naar de oorzaak. Het ging immers niet om één, maar negen overwegen, plus blijkbaar nog meer storingen op hetzelfde baanvak. | |
James1988 | woensdag 9 oktober 2013 @ 13:57 |
Ik denk dat dat van Helft van RET-bussen komt te laat bij halte komt, maar de norm ligt op 60 seconden... | |
Mr_Klaasje | woensdag 9 oktober 2013 @ 14:02 |
Dit verhaal is op zich niet zo sterk. Want een overheid heeft er uiteindelijk meer aan als ov efficiënt is en daarmee een stimulans voor de economie vormt dan dat het iets is om dividend van te trekken. Sterker nog, in Amsterdam is er een sterk bewijs dat eigendom, prestatiegerichte sturing en efficiëntie hand in hand kunnen gaan. Dat zie je ook goed terug in de ov-plannen die er zijn om het ov beter op de klantvraag aan te laten sluiten. | |
Duvel | woensdag 9 oktober 2013 @ 14:11 |
Nou nou... En vergelijk dat eens met GVB en HTM? Zijn die cijfers eigenlijk openbaar? | |
Duvel | woensdag 9 oktober 2013 @ 14:11 |
Overigens vind ik de Rotterdamse metro de beste metro van Nederland. | |
Peterselieman | woensdag 9 oktober 2013 @ 14:15 |
ben ik zeker met je eens. De Amsterdamse metro is niet echt een visitekaartje voor de hoofdstad ... | |
#ANONIEM | woensdag 9 oktober 2013 @ 14:15 |
Ik zat er eergisteren nog in terwijl ik niet echt nuchter was ![]() Net toen die wisselstoring of technische storing was. Instappen op Beurs en er uit op de Melanchtonweg. Was proppen en ik en mijn vriendin waren zowat de enige blanken. ![]() Maar goed, ik heb het een jaar lang elke dag gedaan van Stadhuis via Beurs naar Coolhaven. Moet eerlijk zeggen dat ik altijd vrij goed ben vervoerd en niet echt ellende heb mee gemaakt. Wat dat betreft is de metro tak van de RET wel goed voor elkaar. De tramtak op zich ook wel. Bussen gebruikte ik amper in Rotterdam, maar hoorde daar wel meer negatieve berichten over dan de metro op het gebruikelijke 'stink- en graffitistellen' gezeik na. | |
James1988 | woensdag 9 oktober 2013 @ 14:28 |
Ik ben ook erg te spreken over de Rotterdamse metro ![]() De Noord/Zuidlijn vind ik ook een gaaf project ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 9 oktober 2013 @ 14:34 |
Laatste tijd krijg ik wat vaker rangeer klusjes ingedeeld omdat ik bij de planning aangaf dat ook wel leuk te vinden. Hopelijk krijg ik de nachtdiensten volgend jaar. Rijdende dienst en rangeer werk afwisselen. Zou wel fijn zijn ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 9 oktober 2013 @ 14:35 |
In mijn column van maandag op ovpro kom ik hier uitgebreid op terug. Nu een beetje druk hiero. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 oktober 2013 @ 14:54 |
Leuk! Rangeren betekent meer bellen. Werk je morgenochtend ook? Dan ben ik van de S-borden namelijk. | |
V2 | woensdag 9 oktober 2013 @ 15:24 |
Op het stuk naar Den Haag heeft de RET toch best wel vaak storingen/vertragingen. De NS is niet zo goed met winterweer, maar de RET is nog slechter vind ik. Beetje sneeuw en de boel ligt plat... | |
#ANONIEM | woensdag 9 oktober 2013 @ 16:01 |
Jazeker morgen zit ik in de vroege dienst ![]() Niet in de tuin, slag Winschoten, Veendam, passageren Winschoten, terug, Veendam ![]() Lekker dienstje dus Misschien dat ik nog moet wassen, staat op mijn dienstkaartje iig. Maar meestal hoeft dat niet. | |
Mr_Klaasje | woensdag 9 oktober 2013 @ 16:01 |
Al moet ik wel zeggen dat de Amsterdamse enorm betrouwbaar is zolang er geen werkzaamheden zijn.. Beter dan Rotterdam waar ik vaak over storingen hoor. | |
greavy | woensdag 9 oktober 2013 @ 16:05 |
Voor degenen die voor de Blauwe Engel een bezoek wilden brengen aan Leeuwarden - Harlingen: Inmiddels heb ik bij de organisatie alles duidelijk gekregen. Tot nog geen 2 weken geleden was het wel zeker dat er een Blauwe Engel (van de HSA óf het NSM) naar het Noorden zou komen, maar ProRail heeft een veto uitgesproken hierover: Er mag alleen met museummat gereden worden indien er ATB-NG aanwezig is. Het Hannemahuis en de overige betrokkenen hebben hierop besloten dat dit niet mogelijk geacht wordt, na overleg het NSM, HSA en derden. De kosten zouden te hoog worden, en er werd geen gewenst materieel met ATB-NG gevonden. In samenwerking met Arriva is er een deal gesloten om de bezoekers wel een ritje aan te kunnen bieden, maar dan in het hedendaagse GTW-materieel. In de 2 aangekondigde ritten (13:19 en 14:19 uit Lw en retour uit Hlg) wordt wel extra aandacht besteed aan dit evenement. Helaas, maar bedankt ProRail. Via het Hannemahuis is het treinkaartje van ¤6 of de combikaartjes gewoon te verkrijgen, dit is een deal tussen de organisatie en Arriva. [ Bericht 7% gewijzigd door greavy op 09-10-2013 16:13:06 ] | |
#ANONIEM | woensdag 9 oktober 2013 @ 16:32 |
Zonde wel. Altijd wel leuk om een beetje ouderwets materieel van vroeger te zien rondrijden. Maar goed, ergens snap ik wel dat je wilt dat er ATB-NG op zit. Kost wel wat helaas. Was toch ook een tijd terug met een andere stoomstichting die voor een ATB (Eenvoudig meen ik) toen ook een x aantal duizend euro's nodig had. Vind ik altijd wel rot voor ze. Ze moeten het hebben van vrijwilligers en dan drukken die kosten er wel hard op, omdat iemand van prorail vind dat het moet. | |
Duvel | woensdag 9 oktober 2013 @ 16:36 |
Ik zie kandidaten voor "600 van de 4000". | |
#ANONIEM | woensdag 9 oktober 2013 @ 16:41 |
Wat kost het eigenlijk om het hele proces van ATB-NG in te laten bouwen in een trein? Ik weet dat het wel een paar duizend euro is, maar is dat het ook waard voor een Blauwe Engel? Weet ook niet wie dat materieel beheerd. Het is natuurlijk een stuk historie dat zeker bewaard moet blijven. En rijdend hebben er enorm veel mensen plezier van, Beter dan dat zo'n ding in een loods staat en zo af en toe buiten staat voor wat liefhebbers. | |
Peterselieman | woensdag 9 oktober 2013 @ 16:42 |
Met dank aan Speno dat in Stavoren ging winkelen en een duik in het IJsselmeer wilde nemen met de net aangeschafte spullen | |
ziggyziggyziggy | woensdag 9 oktober 2013 @ 16:49 |
Dus eigenlijk heb je gewoon een retourtje Harlingen Haven met 40% korting. Jammer. | |
bork | woensdag 9 oktober 2013 @ 17:33 |
In Utrecht is er komend weekeinde wel oud spul op de baan, vanaf het NSM rijdt er Loc 1312 + Loc 1202 plus rijtuigen, (de website ligt momenteel plat van het NSM 9-10-2013/17.00). Zoiets denk ik: ![]() [ Bericht 23% gewijzigd door bork op 09-10-2013 17:58:20 ] | |
DriekOplopers | woensdag 9 oktober 2013 @ 17:42 |
Even over ProRail, museumspul en ATB-NG. Stel dat het niet in de trein zou zitten, ProRail ontheffing verleent en het gaat vervolgens mis. Dan zou het hele land over ProRail heenvallen. En terecht. Dus ik snap ProRail wel, wat dit betreft. | |
b2py | woensdag 9 oktober 2013 @ 17:44 |
De hele sector is bezeten door risicomanagement. | |
Peterselieman | woensdag 9 oktober 2013 @ 17:47 |
mja, je moet ook niet te risicomijdend worden. Als je dat doet dan rijdt er namelijk helemaal niets meer. In dit geval had een extra piloot misschien wel genoeg geweest. Het is per slot van rekening geen Italiaan die geen Nederlands verstaat die de trein bestuurt. | |
Mr_Klaasje | woensdag 9 oktober 2013 @ 17:48 |
Veiligheidjihadisme is wat anders dan risicomanagement... Dit is geen risicomanagement maar veiligheidsjihadisme. Risicomanagement: Wanneer gaat het fout? Als trein rijdt door rood sein, hoe groot kans daarop? Klein maar aanwezig door geen ATB-NG. Nu voor een keertje kan het wel. Structureel echter ongewenst. Veiligheidsjihadisme: Trein behaalt niet maximaal haalbare veiligheidsniveau => onveilig. | |
b2py | woensdag 9 oktober 2013 @ 17:54 |
"We zouden die trein zonder NG erheen kunnen sturen?" "Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, wat denk je dat het kost als het mis gaat?" Dat is geen veiligheidsjihadisme maar iets als risicomanagement. | |
Mr_Klaasje | woensdag 9 oktober 2013 @ 17:55 |
Jawel. Want risico gaat over kans maal gevolg. Dat gaat om hooguit een eurootje. | |
b2py | woensdag 9 oktober 2013 @ 18:04 |
Risico wordt altijd in ¤¤¤ gerekend. | |
Mr_Klaasje | woensdag 9 oktober 2013 @ 18:07 |
Ik zeg toch ook niet dat dat niet zo is? | |
#ANONIEM | woensdag 9 oktober 2013 @ 18:11 |
Ik zie het liefst dat Prorail wel ergens de museumclubs tegemoed komt. Niet eens zozeer met geld (bezuinigingen, en ik vind dat een bedrijf zich wel moet kunnen redden), maar niet dat het de museumclubs onmogelijk wordt gemaakt. Het is toch een vorm van geschiedenis wat behouden moet blijven. | |
b2py | woensdag 9 oktober 2013 @ 18:14 |
Als je pas sinds 2005 bestaat besef je je dat niet hoor.. | |
Surveillance-Fiets | woensdag 9 oktober 2013 @ 18:14 |
Alsof die regel er pas sinds gisteren is...... ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 9 oktober 2013 @ 18:18 |
Die regel is er pas sinds Stavoren... Of nee, eigenlijk langer maar toen kon je een ontheffing krijgen. | |
#ANONIEM | woensdag 9 oktober 2013 @ 18:29 |
Ik snap dat het qua regels gewoon opvolgen is. Maar goed, sommige regels maken dingen sneller moeilijk/kapot. Doel er meer op dat ik hoop dat men toch kijkt naar de culturele waarde van zo'n club en doorheeft dat het met vrijwilligers en amper een kas aan het werk is om het spul rijdend te houden. Dat sommige regels hoe terecht ze misschien wel zijn in ogen van risicomanagement of risicojihadisten, toch wel een hele grote impact hebben. Er mag sowieso wel meer naar de waarde van cultuur worden gekeken, zelfs in crisis tijd, maar dat is een andere discussie ![]() | |
Peterselieman | woensdag 9 oktober 2013 @ 18:31 |
de regels worden nu erg streng nageleefd. Te streng als je het aan mij vraagt, want door het meesturen van een ervaren Arriva-machinist zou het gewoon mogelijk moeten zijn. | |
b2py | woensdag 9 oktober 2013 @ 18:31 |
En wie gaat dat betalen? | |
Peterselieman | woensdag 9 oktober 2013 @ 18:32 |
zoveel kosten zijn er niet verbonden aan het meesturen van de Arriva-machinist, wat die had er anders toch wel gereden ![]() | |
Peterselieman | woensdag 9 oktober 2013 @ 20:17 |
in België zijn ze niet zo blij met de NMBS. Dit jaar zijn er namelijk al meer afgeschafte treinen dan in heel 2012. Als de trend zich doorzet dan gaat het om 30.000 opgeheven treinen in een jaar tijd, meer dan het record uit 2010. http://www.gva.be/nieuws/(...)o-onbetrouwbaar.aspx Ben benieuwd hoeveel opgeheven treinen er in Nederland zijn ![]() | |
Peterselieman | woensdag 9 oktober 2013 @ 20:23 |
Ansaldo wil via de Tweede Kamer proberen dat de NS de V250 toch weer in gebruik wil nemen http://www.parool.nl/paro(...)p-Tweede-Kamer.dhtml | |
Mr_Klaasje | woensdag 9 oktober 2013 @ 20:24 |
Echt naïef denk ik.. | |
Peterselieman | woensdag 9 oktober 2013 @ 20:26 |
ik zie het meer als een laatste wanhoopspoging | |
Dr_Flash | woensdag 9 oktober 2013 @ 20:30 |
Laten we hopen dat het de laaste is idd ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 9 oktober 2013 @ 20:30 |
Juridisch hebben ze best een case. Maar.... Via deze route wat proberen nadat er zoveel negatieve publiciteit is geweest en terwijl de tweede kamer helemaal geen directe beslissingsbevoegdheid over NS heeft.. Dat is gewoon dom. | |
Peterselieman | woensdag 9 oktober 2013 @ 20:36 |
vol |